Sygn. akt: KIO 1649/16
POSTANOWIENIE
z dnia 19 września 2016 roku
Krajowa Izba Odwoławcza w składzie
Przewodniczący:
Justyna Tomkowska
Protokolant:
Adam Skowroński
po rozpoznaniu na posiedzeniu z udziałem stron w dniu 19 września 2016 roku w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 5 września 2016 roku
przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia, konsorcjum w
składzie:
1) M. Sp. z o.o. z siedzibą we Włocławku (Lider), 2) M. S.A.
z siedzibą w Chodczu (Partner) w postępowaniu prowadzonym przez Miejskie
Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w m.st. Warszawie S.A. z siedzibą
w Warszawie
A. wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia:
1) Blejkan S.A.
z siedzibą w Szczecinie (Lider); 2) Inżynieria Rzeszów S.A. z siedzibą w
Rzeszowie (Partner), zgłaszających swoje przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie zamawiającego,
B. wykonawców
wspólnie
ubiegających
się
o
udzielenie
zamówienia:
1) Przedsiębiorstwa Robót Inżynieryjnych METRO Sp. z o.o. z siedzibą
w Katowicach (Lider), 2) LINTER S.A. z siedzibą w Wolbromiu (Partner), 3)
Poznańskiego Przedsiębiorstwa Robót i Usług Specjalistycznych „REMKAN”
Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu (Partner), zgłaszających swoje przystąpienie
do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego,
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze;
2) nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty
18 000 zł 00 gr (słownie: osiemnastu tysięcy złotych zero groszy) stanowiącej 90% kwoty
uiszczonego wpisu na rzecz
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia, konsorcjum w składzie: 1) M. Sp. z o.o. z siedzibą we Włocławku
(Lider), 2) M. S.A. z siedzibą w Chodczu (Partner)
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 22 grudnia 2015 r., poz. 2164 ze zmianami), na niniejsze
postanowienie - w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
…………………………..
sygn. akt KIO 1649/16
Uzasadnienie
W dniu 6 września 2016 roku do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w Warszawie, na
podstawie art. 180 ust. 1 ustawy Pzp, odwołanie złożyli wykonawcy wspólnie ubiegający się o
udzielenie zamówienia, konsorcjum w składzie: M. Sp. z o.o. (Lider) i M. S.A. (Partner), z siedzibą
dla Lidera we Włocławku (dalej jako „Odwołujący II”).
Odwołanie wniesiono wobec wadliwie podjętej czynności polegającej na nieuprawnionym
wykluczeniu Konsorcjum z postępowania i odrzuceniu jego oferty, a w konsekwencji dokonaniu
wyboru oferty najkorzystniejszej z naruszeniem przepisów prawa.
Czynnościom Zamawiającego zarzucono naruszenie art. 7 ust. 1 i ust. 3 w zw. z art. 24
ust. 2 pkt. 4 ustawy Pzp, w związku z dokonaniem wykluczenia Konsorcjum z postępowania na
skutek stwierdzenia, braku spełnienia warunków udziału w postępowaniu dotyczących wiedzy i
doświadczenia.
Odwołujący wnosił o:
nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności wykluczenia Konsorcjum z
postępowania oraz unieważnienia czynności odrzucenia oferty Konsorcjum,
w konsekwencji tych czynności nakazanie unieważnienia czynności wyboru oferty
najkorzystniejszej, która w związku z wadliwie podjętą czynnością zaskarżoną odwołaniem
(wykluczenie i odrzucenie) została dokonana z naruszeniem prawa,
nakazanie dokonania ponownej oceny ofert z uwzględnieniem oferty Odwołującego II i
wyboru oferty najkorzystniejszej jako konsekwencja uwzględnienia odwołania.
Informację stanowiącą podstawę do wniesienia odwołania Odwołujący II powziął w dniu
26.08.2016 r., w związku z czym odwołanie zostało wniesione w terminie przepisanym. Wpis od
odwołania został prawidłowo uiszczony, kopię odwołania przekazano Zamawiającemu.
Co do interesu w korzystaniu ze środków ochrony prawnej, Odwołujący II wskazał, że
złożył najkorzystniejszą ofertę, wbrew decyzji Zamawiającego będąc podmiotem nie
podlegającym wykluczeniu oraz którego oferta nie podlega odrzuceniu, naruszony został interes
Odwołującego w rozumieniu art. 179 ust. 1 ustawy Pzp.
W uzasadnieniu podniesiono, że podstawą decyzji o wykluczeniu Odwołującego II
zdaniem Zamawiającego jest przepis art. 24 ust. 2 pkt. 4 pzp w związku z brakiem spełnienia
warunków udziału w postępowaniu. Zdaniem Zamawiającego Wykonawca nie wykazał spełnienia
warunku udziału w postępowaniu w zakresie wymaganego doświadczenia, kwestionując w
szczególności realizację wskazaną w poz. 4 wykazu - „Renowacja i odbudowa sieci i dystrybucji
systemu kanalizacji oraz oczyszczalni ścieków komunalnych w Coldea i Moieciu”.
Odwołujący II podkreślił, że wykonawca udowodnił Zamawiającemu za pomocą
wymaganych w SIWZ środków dowodowych (wykaz + referencja), że spełnił warunki udziału w
postępowaniu. Treść referencji wskazuje na wartość robót budowlanych odpowiadających
przedmiotowi zamówienia. Podkreślić należy, że sposób wypełnienia wykazu jest identyczny jak w
ofertach innych wykonawców i żaden z nich nie podawał szczegółowo wartości poszczególnych
wartości za określone zakresy w ramach zadania inwestycyjnego.
W trakcie rozprawy przed Krajową Izbą Odwoławczą (KIO 929/16) wartość robót
zakwestionował jeden z Odwołujących, przedstawiając na tę okoliczność korespondencję
mailową.
Krajowa Izba Odwoławcza, nie uznała jednak tego zarzutu wskazując na konieczność
złożenia dodatkowych wyjaśnień. Pismem z dnia 18.07.2016r. Odwołujący II wyjaśnienia
wskazując, że wartość robót odpowiada postawionemu w SIWZ warunkowi. Konsorcjum
wskazało, że w ramach zakwestionowanej inwestycji całkowita długość rury, której renowacja
została wykonana przez Ocide Construcción S.A. w ramach umowy, przy użyciu technologii
reliningu wynosiła 3 969,31 m. Wartość robót budowlanych polegających na modernizacji sieci
kanalizacyjnej polegającej na renowacji kanalizacji ściekowej w technologii modułów
renowacyjnych , a więc odpowiadających przedmiotowi zamówienia wyniosła w ramach całej
kwoty wynagrodzenia za realizację zadania inwestycyjnego pn. „Renowacja i odbudowa sieci
dystrybucji i systemu kanalizacji oraz oczyszczalni ścieków komunalnych w Coldea i Moieciu"-
kwotę 12.220.360,40 PLN netto (12 525 725,23 lei), a nie 1.948.409,95 PLN ja wskazuje
Zamawiający, bowiem ta wartość dotyczy tylko ściśle określonych czynności.
Zamawiający powołuje się na informację, która jest znana Odwołującemu II. Podkreślić
jednak należy, że informacja ta została sporządzona tendencyjnie i dotyczy jedynie wartości
samego tulejowania modułami renowacyjnymi a nie robót budowlanych niezbędnych do
wykonania zgodnie ze sztuką budowlaną robót polegających na modernizacji sieci kanalizacyjnej
polegającej na renowacji kanalizacji ściekowej w technologii modułów renowacyjnych. W ramach
wykonania robót budowlanych zgodnie z normami i obowiązującym prawem oprócz samego
tulejowania należy wykonać m.in.
•
roboty pomiarowe, przygotowawcze, dokumentację fotograficzną,
•
wykonanie kamerowanie CCTV kolektorów przeznaczonych do renowacji,
•
czyszczenie kolektora przy użyciu specjalistycznego sprzętu,
•
usunięcie zanieczyszczeń i osadów wraz z wywozem i utylizacją,
•
naprawy miejscowe przecieków do wnętrza kolektora z zewnątrz przy użyciu metod
iniekcyjnych,
•
zajęcie pasa drogowego i wprowadzenie zastępczej organizacji ruchu wraz z
oznakowaniem,
•
budowę i utrzymanie infrastruktury towarzyszącej: objazdy, kładki, drogi technologiczne,
•
ś
cianki stalowe jako obudowy szybów startowych i odbiorczych,
•
roboty ziemne na szybach startowych i odbiorczych,
•
roboty odwodnieniowe szybów startowych i komór odbiorczych,
•
tymczasowe budowle, urządzenia i roboty niezbędne do utrzymania ciągłości eksploatacji
kanalizacji, w tym między innymi budowa i utrzymanie by - passów,
•
opracowanie dokumentacji powykonawczej.
Tak więc wartością zamówienia jest zakres robót budowlanych a nie konkretnej czynności.
Zamawiający dokonał czynności wykluczenia i odrzucenia oferty Odwołującego II z
naruszeniem przepisów prawa. Mając na uwadze powyższe, zdaniem Odwołującego II odwołanie
jest zasadne i konieczne, bowiem wadliwie podjęte czynności spowodowały brak dokonania
wyboru oferty Konsorcjum pomimo, iż jest to oferta najkorzystniejsza.
W dniu 8 i 9 września 2016 roku, odpowiadając na wezwanie Zamawiającego, do
postępowania odwoławczego zgłoszenie przystąpienia po stronie Zamawiającego złożyli
wykonawcy:
A.
wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia: 1) Blejkan S.A. z siedzibą w
Szczecinie (Lider); 2) Inżynieria Rzeszów S.A. z siedzibą w Rzeszowie (Partner),
B.
wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia: 1) Przedsiębiorstwa Robót
Inżynieryjnych METRO Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach (Lider), 2) LINTER S.A. z siedzibą
w Wolbromiu (Partner), 3) Poznańskiego Przedsiębiorstwa Robót i Usług Specjalistycznych
„REMKAN” Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu (Partner).
Przystąpienia uznano za skuteczne.
Odwołujący w dniu 19 września 2016 roku przed otwarciem rozprawy wyznaczonej na
ten sam dzień złożył oświadczenie o cofnięciu odwołania. Oświadczenie o cofnięciu
odwołania zostało podpisane przez osobę umocowaną do działania w imieniu wykonawcy.
Skład orzekający Izby, działając na podstawie art. 187 ust. 8 zdanie pierwsze i drugie
oraz art. 192 ust. 1 zdanie drugie ustawy Pzp postanowił umorzyć postępowanie
odwoławcze w niniejszej sprawie.
Stosownie do art. 187 ust. 8 ustawy Pzp oraz § 5 ust. 1 pkt 3a Rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 roku w sprawie wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym
i sposobu ich rozliczenia (Dz. U. nr 41, poz. 238) skład orzekający Izby postanowił zwrócić
na rzecz Odwołującego 90% kwoty uiszczonego wpisu, tj. kwotę 18 000,00 zł.
Przewodniczący:
…………………………