KIO 1814/16 POSTANOWIENIE dnia 11 października 2016 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 1814/16 

POSTANOWIENIE 

  z dnia 11 października 2016 r.  

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: 

Przewodniczący: 

 Paweł Trojan 

Protokolant: 

Łukasz Listkiewicz 

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym z udziałem stron w dniu 11 października 2016 r.  

w  Warszawie  odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  

28  września  2016  r.  przez  wykonawcę 

Aero  Medika  Spółka  z  o.o.,  ul.  Kopernika  36/40,  

00-924  Warszawa  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  prowadzonym 

przez  Zamawiającego  – 

Samodzielny  Publiczny  Zakład  Opieki  Zdrowotnej  Centralny 

Szpital  Kliniczny  Uniwersytetu  Medycznego  w  Łodzi,  ul.  Pomorska  251,  92-213  Łódź  

w  trybie  przetargu  nieograniczonego  pn.:  „Dostawa  pomp  insulinowych  dla  Ośrodka 

Pediatrycznego przy ul. Spornej 36/50 w Łodzi” (numer postępowania ZP/63/2016) 

przy  udziale  wykonawcy 

Roche  Diabetes  Care  Polska  Spółka  z  o.o.,  ul.  Wybrzeż

Gdyńskie  6B,  01-531  Warszawa  zgłaszającego  swoje  przystąpienie  do  postępowania 

wszczętego wskutek wniesienia odwołania po stronie Zamawiającego 

przy udziale wykonawcy 

Medtronic Poland Spółka z o.o., ul. Polna 11, 00-633 Warszawa 

zgłaszającego  swoje  przystąpienie  do  postępowania  wszczętego  wskutek  wniesienia 

odwołania po stronie Zamawiającego 


postanawia: 

1.  umorzyć postępowanie odwoławcze, 

2.  nakazać  Urzędowi  Zamówień  Publicznych  zwrot  z  rachunku  Urzędu  Zamówień 

Publicznych na rzecz wykonawcy 

Aero Medika Spółka z o.o., ul. Kopernika 36/40,  

00-924  Warszawa  kwotę  6  750    zł  00  gr  (słownie:  sześć  tysięcy  siedemset 

pięćdziesiąt złotych i zero groszy), stanowiącą 90% uiszczonego przez Odwołującego 

wpisu. 

Stosownie  do  treści  art.  198  a  i  art.  198  b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  –  Prawo 

zamówień publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 22 grudnia 2015 r., poz. 2164 z późn. zm.) na 

niniejsze postanowienie – w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za 

pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w 

Łodzi. 

Przewodniczący: 

…………………… 


Sygn. akt KIO 1814/16 

UZASADNIENIE 

postanowienia z dnia 11 października 2016 r. w sprawie o sygn. akt KIO 1814/16  

Zamawiający – Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Centralny Szpital Kliniczny 

Uniwersytetu  Medycznego  w  Łodzi,  ul.  Pomorska  251,  92-213  Łódź  prowadzi  w  trybie 

przetargu  nieograniczonego  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  pn.: 

„Dostawa  pomp  insulinowych  dla  Ośrodka  Pediatrycznego  przy  ul.  Spornej  36/50  

w Łodzi” (numer postępowania ZP/63/2016). 

W  pierwszej  kolejności  Izba  ustaliła,  iż  prowadzone  przez  Zamawiającego  postępowanie 

zostało  wszczęte  w  dniu  23.09.2016  r.  przez  zamieszczenie  ogłoszenia  w  Biuletynie 

Zamówień Publicznych na stronie internetowej 

www.bzp.uzp.gov.pl

 pod numerem 312877 – 

2016  (BZP  z  dnia  23.09.2016  r.)  –  a  więc  do  postępowania  mają  zastosowanie  przepisy 

ustawy Prawo zamówień publicznych zmienionej z dniem 28.07.2016 r. na mocy przepisów 

ustawy  z  dnia  22  czerwca  2016  r.  o  zmianie  ustawy  –  Prawo  zamówień  publicznych  oraz 

niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r., poz. 1020).    

Izba  ustaliła  ponadto,  że  postępowanie  prowadzone  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego o wartości poniżej kwot określonych w przepisach wydanych na podstawie 

art. 11 ust. 8 ustawy Pzp. 

W  dniu  23.09.2016  r.  Odwołujący  zapoznał  się  z  treścią  Specyfikacji  Istotnych 

Warunków Zamówienia.   

Odwołanie  zostało  wniesione  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu 

28.09.2016  r.  w  formie  pisemnej  przez  wykonawcę 

Aero  Medika  Spółka  z  o.o.,  ul. 

Kopernika  36/40,  00-924  Warszawa    podpisane  przez  G.M.  –  adwokata  na  podstawie 

pełnomocnictwa  z  dnia  27.09.2016  r.  podpisanego  przez  G.B.  –  Prezesa  Zarządu 

uprawnionego  do  samodzielnej  reprezentacji  Odwołującego.  Powyższe  ustalono  na 

podstawie  odpisu  KRS  z  dnia  20.09.2016  r.  Kopia  odwołania  została  przekazana 

Zamawiającemu w dniu 

28.09.2016 r. 


W ramach wniesionego odwołania Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie: 

Art. 29 ust. 2 w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp poprzez  dokonanie opisu przedmiotu zamówienia  w 

sposób: 

-  wyłączający  uczciwą  konkurencję  oraz  wykluczający  potencjalnych  wykonawców  z 

postępowania; 

-  przez  zawarcie  bezpodstawnych  wymagań  dotyczących  systemów  CMG  oraz  wymogów 

odnośnie  oprogramowania  dostarczanego  wraz  z  pompą  (aby  sczytywało  ciągłe 

monitorowanie  glikemii)  oraz  wymaganie  odnośnie  konieczności  możliwości  nabywania 

baterii  do  oferowanych  pomp  „na  stacjach  paliw,  sieciach  supermarketów,  stacjach  paliw, 

kioskach typu „RUCH” - (na równi z aptekami oraz sklepami RTV i AGD), 

Art.  29  ust.  3  w  zw.  z  art.  7  ust.  1  Pzp  poprzez  wskazanie  na  pochodzenie  i  szczególny 

proces,  który  charakteryzuje  produkty  dostarczane  przez  konkretnego  wykonawcę,  co 

doprowadziło  do  uprzywilejowania  konkretnych  wykonawców  i  wyeliminowania  innych 

wykonawców,  przy  czym  nie  jest  to  uzasadnione  specyfiką  przedmiotu  zamówienia  a 

ponadto - Zamawiający nie dopuścił równoważności, 

Odwołujący wniósł o: 

•  uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie  Zamawiającemu  zmian  w  określeniach  dotyczących 

przedmiotu zamówienia, którym w/w posłużył się w opisie przedmiotu zamówienia w ramach 

pakietu nr 1, 2, 3 i 4; przez wykreślenie w załączniku nr 3 do SIWZ -„Parametry techniczne 

warunki  i  parametry  pomp  insulinowych  wymagane  oraz  oferowane”  następujących 

wymaganych przez Zamawiającego parametrów technicznych: 

-  w  pakietach  nr  1,  2,  3 i  4  parametr  dotyczący  zasalania  pomp  insulinowych  bateriami  AA 

lub  AAA  o  treści:  ,,Baterie  AA,  AAA  (powszechnie  dostępne  w  placówkach  handlowych  tj. 

sieciach supermarketów, stacjach paliw, kioskach typu „RUCH” sklepach ze sprzętem AGD i 

RTV,  aptekach)";  -  zamienić  to  określenie  na  określenie  „powszechnie  dostępne  w 

aptekach”), 

- w pakietach nr 2 i 4 parametr dotyczący wyposażenia pomp insulinowych w system CMG o 

treści:  „System  ciągłego  monitorowania  glikemii  (CMG),  który  jest  integralną  częścią 

urządzenia do podawania insuliny. Dotyczy chorych  z częstymi epizodami hipoglikemii i/lub 

nieświadomością 

hipoglikemii. 

Możliwość 

automatycznego 

wstrzymania 

wlewu 

podstawowego  na  podstawie  wartości  wskazanych  przez  system  ciągłego  monitorowania 

glikemii”; 

-  w  pakietach  nr  1,  2,  3  i  4  parametr  dotyczący  oprogramowania  komputerowego 

dostarczanego wraz  z pompą insulinową: ,,Firma dostarcza darmowy program i urządzenia 

konieczne  do  sczytywania  danych  przez  komputer  ośrodkowi  diabetoiogicznemu 


prowadzącemu terapię (linki) — wymogi dotyczące programu komputerowego w  załączniku 

1”, dalej w załączniku nr 1a: ,, Wymogi dotyczące programu komputerowego zintegrowanego 

do sczytywania pamięci  pompy i ciągłego monitorowania glikemii: [...] Wykresy dzienne, na 

których muszą być przedstawione: [...] wyniki ciągłego pomiaru glikemii”. 

Izba  ustaliła,  w  oparciu  o  dokumentację  postępowania,  iż  kopia  odwołania  została 

przekazana wykonawcom w dniu 30.09.2016 r.  

Izba ustaliła ponadto, iż w ustawowym terminie, tj. do dnia 03.10.2016 r. (art. 185 ust. 

2  w  zw.  z  art.  185  ust.  8  ustawy  Pzp)  do  postępowania  wszczętego  wskutek  wniesienia 

odwołania przystąpienie po stronie Zamawiającego zgłosiło skutecznie dwóch wykonawców, 

tj.  w  dniu  30.09.2016  r.  wykonawca  Roche  Diabetes  Care  Polska  Spółka  z  o.o.,  

ul.  Wybrzeże  Gdyńskie  6B,  01-531  Warszawa,  zaś  w  dniu  03.10.2016  r.  wykonawca 

Medtronic Poland Spółka z o.o., ul. Polna 11, 00-633 Warszawa. 

Krajowa Izba Odwoławcza na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron i uczestników 

postępowania  odwoławczego  stwierdziła,  iż  postępowanie  odwoławcze  należało  umorzyć  na 

podstawie art. 187 ust. 8 ustawy Pzp. 

Powyższe  jest  wynikiem  faktu,  iż  w  dniu  11.10.2016  r.  (przed  otwarciem  rozprawy) 

Odwołujący  złożył  w  piśmie  z  dnia  10.10.2016  r.  oświadczenie  woli,  iż  cofa  wniesione 

odwołanie. Ww. oświadczenie woli zostało podpisane przez p. G.M. – adwokata działającego 

na mocy dołączonego do odwołania pełnomocnictwa z dnia 27.09.2016 r.  

Izba  wskazuje,  iż  Odwołujący  jest  gospodarzem  postępowania  odwoławczego  

i  złożenie  przez  niego  oświadczenia  o  cofnięciu  odwołania  odnosi  daleko  idące  skutki  

w  postaci  obowiązku  zniesienia  tegoż  postępowania.  Zatem  Krajowa  Izba  Odwoławcza 

zobligowana  jest  na  podstawie  art.  187  ust.  8  zdanie  drugie  ustawy  Pzp  do  umorzenia 

postępowania odwoławczego i wydania w tym przedmiocie postanowienia.  

Orzekając  o  kosztach  postępowania  odwoławczego  Krajowa  Izba  Odwoławcza 

uwzględniła  okoliczność,  iż  w  przypadku  cofnięcia  odwołania  przez  Odwołującego  przed 

otwarciem rozprawy odwołującemu zwraca się 90% wpisu na mocy przepisu art. 187 ust. 8 

zdanie  drugie  stawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawa  zamówień  publicznych,  orzekając  w 


tym  zakresie  o  konieczności  zwrotu  kwoty  6  750,00  zł  (słownie:  sześć  tysięcy  siedemset 

pięćdziesiąt  złotych  i  zero  groszy)  z  wpisu  uiszczonego  przez  Odwołującego  na  rachunek 

Urzędu Zamówień Publicznych. 

Przewodniczący 

……………………