Sygn. akt: KIO 1860/16
WYROK
z dnia 21 października 2016 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Katarzyna Brzeska
Protokolant:
Aleksandra Zielonka
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 października 2016 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 4 października 2016 r. przez
wykonawcę Merida Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu w postępowaniu prowadzonym
przez
Zamawiającego: Uniwersytet Szczeciński z siedzibą w Szczecinie
przy udziale wykonawcy: POLOR Sp. z o.o. z siedzibą w Szczecinie zgłaszającego
przystąpienie po stronie Zamawiającego
orzeka:
1. Oddala odwołanie;
2. Kosztami postępowania obciąża wykonawcę Merida Sp. z o.o. z siedzibą we
Wrocławiu i:
1) zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę
7 500 zł 00 gr.
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy), uiszczoną przez
wykonawcę: Merida Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu tytułem wpisu od
odwołania,
2) zasądza od
wykonawcy: Merida Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu na rzecz
Zamawiającego: Uniwersytetu Szczecińskiego z siedzibą w Szczecinie kwotę
520 zł 98 gr. (słownie: pięćset dwadzieścia złotych dziewięćdziesiąt osiem
groszy) stanowiącą uzasadnione koszty strony
poniesione z tytułu dojazdu na
rozprawę oraz noclegu.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 z późn. zm.)
na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w
Szczecinie.
Przewodniczący:
……………………
Sygn. akt KIO 1860/16
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Uniwersytet Szczeciński z siedzibą w Szczecinie
prowadzi w trybie
przetargu nieograniczonego, na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 2164) (zwanej dalej również „ustawą Pzp”),
postępowanie o udzielenie zamówienia na: „Sukcesywne dostawy środków czystościowych i
asortymentu do sprzątania dla Uniwersytetu Szczecińskiego”.
Wartość zamówienia nie przekracza kwot określonych w przepisach wydanych na
podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp.
Ogłoszenie o zamówieniu opublikowane zostało w Biuletynie Zamówień Publicznych
z dnia 25 sierpnia 2016 r. nr 302832.
Wykonawca Merida Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu
(zwany dalej: „Odwołującym”)
w dniu 4 października 2016 r. (data wpływu do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej) złożył
odwołanie na czynność odrzucenia jego oferty z postępowania na podstawie art. 89 ust. 1
pkt 2 ustawy Pzp z uwagi na niezgodność złożonej oferty z SIWZ, zarzucając
Zamawiającemu naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 2, 87 ust.2 pkt 3, art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania oraz o nakazanie Zamawiającemu
unieważnienia czynności odrzucenia oferty Odwołującego, powtórzenia czynności oceny
oferty Odwołującego, z uwzględnieniem jego oferty na dalszym etapie wyboru oferty
najkorzystniejszej,
zasądzenia
na
rzecz
Odwołującego
kosztów
postępowania
odwoławczego.
Zamawiający pismem z dnia 29 września 2016 r. zawiadomił wykonawców o wyborze
najkorzystniejszej oferty oraz o odrzuceniu oferty Odwołującego z przedmiotowego
postępowania na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, z uwagi na pozycję 91
formularza cen jednostkowych - Zamawiający wymagał w ofercie podania nazwy produktu -
producenta. Wykonawca wskazał, ze producentem środka WC HIT 1,25 1 jest firma PPHU
DANEX. Producentem środka WC HIT 1,25 1 jest firma DCC CHEMIA. W ocenie
Zamawiającego treść oferty nie odpowiada zatem treści specyfikacji istotnych warunków
zamówienia; ponadto co do pozycji 91 formularza cen jednostkowych - zaoferowany przez
wykonawcę środek do WC, WC HIT 1,25 1 nie posiada działania wirusobójczego - żądany
przez Zamawiającego środek do WC DOMESTOS posiada działanie wirusobójcze. Treść
oferty nie odpowiada zatem treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia; co do pozycji
90 formularza cen jednostkowych - środek dezynfekująco myjący wymagany przez
Zamawiającego posiada pH 6-8 (odczyn neutralny), natomiast produkt oferowany przez
wykonawcę, EPIDEMIN firmy Voigt, posiada wartość pH 12,5-13,5 (odczyn zasadowy).
Treść oferty nie odpowiada zatem treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia; co do
pozycji 90 formularza cen jednostkowych - środek dezynfekująco myjący wymagany przez
Zamawiającego sklasyfikowany jest jako „niestwarzający zagrożenia”. Zaoferowany przez
Wykonawcę środek EPIDEMIN, według karty charakterystyki produktu, Sekcja 2.
Identyfikacja zagrożeń, sklasyfikowany jest jako powodujący: poważne uszkodzenie
oczu/działania drażniące na oczy; działania żrące/drażniące na skórę; działania toksyczne
na narządy docelowe, działania drażniące na drogi oddechowe. Zatem treść oferty nie
odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
Czynność odrzucenia oferty Odwołującego z postępowania stała się przedmiotem
odwołania, wniesionego przez wykonawcę Merida Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu.
Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, w tym w szczególności treść ogłoszenia o zamówieniu oraz
postanowienia SIWZ, ofertę wykonawcy: Merida Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu jak
również oświadczenia i stanowiska stron oraz uczestnika postępowania złożone
w trakcie rozprawy, skład orzekający Izby ustalił i zważył, co następuje:
Odwołanie, wobec nie stwierdzenia na posiedzeniu niejawnym braków formalnych
oraz w związku z uiszczeniem przez Odwołującego wpisu, podlega rozpoznaniu.
Izba stwierdziła, że Odwołujący legitymuje się uprawnieniem do korzystania
ze środków ochrony prawnej, o których stanowi przepis art. 179 ust. 1 ustawy Pzp.
Izba ustaliła również, że wezwanie do wzięcia udziału w postępowaniu odwoławczym
miało miejsce w dniu 4 października 2016 r.
Izba potwierdziła skuteczność przystąpienia do postępowania odwoławczego po
stronie Zamawiającego (które wpłynęło do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 6
października 2016 r.) wykonawcy: POLOR Sp. z o.o. z siedzibą w Szczecinie
zgłaszającego
przystąpienie po stronie Zamawiającego (zwanego dalej również: „Przystępującym”).
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła, co następuje:
Zamawiający – Uniwersytet Szczeciński z siedzibą w Szczecinie
prowadzi w trybie
przetargu nieograniczonego, na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 2164) (zwanej dalej również „ustawą Pzp”),
postępowanie o udzielenie zamówienia na: „Sukcesywne dostawy środków czystościowych i
asortymentu do sprzątania dla Uniwersytetu Szczecińskiego”.
/dokumentacja postępowania: Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia, str. 1/
Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia (zwana dalej również: „SIWZ”)
zawierała m. in. następujące postanowienia:
●
Formularz cen jednostkowych; Wykaz środków czystości 2016 – Załącznik nr 4:
- Poz. 90 - Środek dezynfekcyjno myjący VOIGT VC 410 Dezopol-Med., poj. 1l.;
- Poz. 91 – Środek do WC DOMESTOS, pojemność: 1,25 l.
/dokumentacja postępowania: Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia, Załącznik nr 4
do SIWZ/
●
Rozdział I: „Instrukcja dla Wykonawców”, pkt I: „Opis sposobu przygotowania ofert”, pkt 8.
Podane przez Zamawiającego w opisie przedmiotu zamówienia ewentualne nazwy (znaki
towarowe) mają charakter przykładowy, a ich wskazanie ma na celu określenie
oczekiwanego standardu, przy czym zamawiający dopuszcza składanie ofert równoważnych
na podstawie art. 30 ust. 5 ustawy Pzp.
/dokumentacja postępowania: Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia, str. 2/
Ponadto Zamawiający w toku niniejszego postępowania udzielał wykonawcom
odpowiedzi m. in. na zadawane pytania, t.j.:
Wyjaśnienie nr 2 z dnia 30 sierpnia 2016 r.
Pytanie nr 8 i 9
Dotyczy pozycji 91. Czy Zamawiający dopuszcza środek produkowany na bazie podchlorynu
sodu o zakresie działania na bakterie i grzyby? Czy oferowany środek ma posiadać
pozwolenie Ministra Zdrowia na obrót preparatem biobójczym? Pozostałe parametry nie
zmienione.
Odpowiedź Zamawiającego z dnia 30 sierpnia 2016 r.
Zamawiający pozostaje przy zapisach zawartych w SIWZ.
/dokumentacja postępowania: Pytania i odpowiedzi Zamawiającego z dnia 30 sierpnia 2016
r./
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła, że w niniejszym postępowaniu ofertę złożył
Odwołujący: wykonawca: Merida Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu. Odwołujący zaoferował
– co do poszczególnego asortymentu następujące środki:
- Poz. 90 - Środek dezynfekcyjno myjący VOIGT VC 410 Dezopol-Med., poj. 1l. –
EPIDEMIN środek dezynfekująco-myjący 1l VOIGT;
- Poz. 91 – Środek do WC DOMESTOS, pojemność: 1,25 l. – Środek do WC HIT 1,25l,
PPUH DANEX
/dokumentacja postępowania: Oferta Odwołującego: wykonawcy Merida Sp. z o.o. z siedzibą
we Wrocławiu./
Zamawiający pismem z dnia 29 września 2016 r. zawiadomił wykonawców o wyborze
najkorzystniejszej oferty oraz o odrzuceniu oferty Odwołującego z przedmiotowego
postępowania na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, z uwagi na pozycję 91
formularza cen jednostkowych - Zamawiający wymagał w ofercie podania nazwy produktu -
producenta. Wykonawca wskazał, ze producentem środka WC HIT 1,25 1 jest firma PPHU
DANEX. Producentem środka WC HIT 1,25 1 jest firma DCC CHEMIA. W ocenie
Zamawiającego treść oferty nie odpowiada zatem treści specyfikacji istotnych warunków
zamówienia; ponadto co do pozycji 91 formularza cen jednostkowych - zaoferowany przez
wykonawcę środek do WC, WC HIT 1,25 1 nie posiada działania wirusobójczego - żądany
przez Zamawiającego środek do WC DOMESTOS posiada działanie wirusobójcze. Treść
oferty nie odpowiada zatem treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia; co do pozycji
90 formularza cen jednostkowych - środek dezynfekująco myjący wymagany przez
Zamawiającego posiada pH 6-8 (odczyn neutralny), natomiast produkt oferowany przez
wykonawcę, EPIDEMIN firmy Voigt, posiada wartość pH 12,5-13,5 (odczyn zasadowy).
Treść oferty nie odpowiada zatem treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia; co do
pozycji 90 formularza cen jednostkowych - środek dezynfekująco myjący wymagany przez
Zamawiającego sklasyfikowany jest jako „niestwarzający zagrożenia”. Zaoferowany przez
Wykonawcę środek EPIDEMIN, według karty charakterystyki produktu, Sekcja 2.
Identyfikacja zagrożeń, sklasyfikowany jest jako powodujący: poważne uszkodzenie
oczu/działania drażniące na oczy; działania żrące/drażniące na skórę; działania toksyczne
na narządy docelowe, działania drażniące na drogi oddechowe. Zatem treść oferty nie
odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
/dokumentacja postępowania: Zawiadomienie o wyborze najkorzystniejszej oferty oraz o
odrzuceniu oferty Odwołującego z dnia 29 września 2016 r./
Od niniejszej czynności Zamawiającego wykonawca: Merida Sp. z o.o. z siedzibą we
Wrocławiu wniósł odwołanie w dniu 4 października 2016 r.
/dokumentacja postępowania: Odwołanie wykonawcy Merida Sp. z o.o. z siedzibą we
Wrocławiu z dnia 4 października 2016 r. /.
Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje:
Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, oświadczenia
i stanowiska stron oraz uczestnika postępowania przedstawione podczas rozprawy, Izba
uznała, iż odwołanie podlega oddaleniu.
Izba - oceniając zarzut dotyczący niezasadnego odrzucenia oferty Odwołującego z
postępowania na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, z uwagi na niezgodność
zaoferowanego przez Odwołującego środka WC HIT (pozycja nr 91) z SIWZ - uznała, że
zarzut Odwołującego nie potwierdził się w zebranym przez Izbę materiale dowodowym.
Zgodzić należy się z Zamawiającym, iż treść oferty Odwołującego nie odpowiadała
treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia; gdyż zaoferowany przez wykonawcę
ś
rodek do WC - WC HIT nie posiadał działania wirusobójczego. Istotnym dla Zamawiającego
było, aby żądany przez Zamawiającego środek posiadał działanie wirusobójcze.
Zamawiający potwierdził swoje wymagania w odpowiedzi na pytanie 8 i 9 z dnia 30 sierpnia
2016 r. wskazując, iż podtrzymuje dotychczasowe postanowienia zawarte w SIWZ. Jasnym i
oczywistym dla wykonawców uczestniczących w postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego było, iż wymagany środek do WC miał posiadać cechy o właściwościach:
bakteriobójczych, grzybobójczych, sporobójczych oraz wirusobójczych. Dla Odwołującego
oczywistym było, że wymagany środek powinien posiadać wszystkie te właściwości, co
potwierdził składając „Aktualny Wykaz Produktów Biobójczych”. Złożony dowód potwierdza,
ż
e zaoferowany środek WC HIT jest płynem o działaniu bakteriobójczym i grzybobójczym
przeznaczonym do dezynfekcji, nie posiadającym jednak właściwości sporobójczych oraz
wirusobójczych. Należy uznać, że oczywistym dla Zamawiającego oraz wykonawców
biorących udział w postępowaniu było, to że zaoferowany środek powinien posiadać cztery
podstawowe cechy, w tym powinien posiadać właściwości wirusobójcze, których to
właściwości nie posiada środek WC HIT. Zatem złożone przez Odwołującego jako dowód -
oświadczenie DCC Chemia – Polska stoi w sprzeczności ze złożonym przez Odwołującego
„Aktualnym Wykazem Produktów Biobójczych”, z którego jednoznacznie wynika, że WC HIT
nie posiada właściwości wirusobójczych i sporobójczych. Odwołujący w odwołaniu powołał
się na Pozwolenie Ministra Zdrowia nr 3441/08, jednak nie złożył niniejszego dowodu
Zamawiającemu. Niewątpliwie zatem WC HIT nie posiadając właściwości wirusobójczych
oraz sporobójczych nie spełnia podstawowych cech środka czystości wymienionego w
pozycji numer 91. Wobec tego działanie Zamawiającego – polegające na odrzuceniu oferty
Odwołującego na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp - należało uznać za zasadne. W
ocenie Izby Zamawiający mógł poprawić omyłkę polegającą na sprostowaniu nazwy „PPUH
DANTEX” na „DCC CHEMIA – POLSKA”, jednak z uwagi iż zaistniały podstawy do
odrzucenia oferty Odwołującego na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, powyższe
naruszenie nie wpłynęło na wynik tego postępowania i odrzucenie oferty Odwołującego.
W ocenie Izby potwierdziły się zarzuty odnoszące się do niezasadnego odrzucenia
oferty Odwołującego na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, a dotyczące pozycji 90
Formularza cen jednostkowych (wykazu środków czystości). Jednak naruszenie przez
Zamawiającego przepisu art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, w zaistniałym stanie faktycznym nie
wpłynęło na wynik postępowania, z uwagi na niepotwierdzenie się zarzutu dotyczącego
pozycji nr 91 (WC DOMESTOS). Izba zgodziła się z Odwołującym iż Zamawiający – w
przeciwieństwie do pozycji nr 91 - nie wskazał w specyfikacji istotnych warunków
zamówienia - jak również w odpowiedziach na zadane pytania przez wykonawców -
parametrów produktu w odniesieniu do skali pH, jakich oczekuje od produktów
równoważnych. Ponadto Zamawiający nie wskazał wymagań co do zagrożeń tego produktu.
W konsekwencji działanie Zamawiającego polegające na odrzuceniu oferty Odwołującego
należało uznać za nieprawidłowe, jednak naruszenie przez Zamawiającego przepisu art. 89
ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp co do pozycji 90, w zaistniałym stanie faktycznym nie wpłynęło na
wynik postępowania, z uwagi na niepotwierdzenie się zarzutu dotyczącego pozycji nr 91
(WC DOMESTOS).
Wobec tak zaistniałego stanu faktycznego Krajowa Izba Odwoławcza nie znalazła
podstaw do uwzględnienia niniejszego odwołania. W konsekwencji mając na względzie
okoliczności niniejszej sprawy, orzeczono jak w sentencji, na podstawie przepisu art. 192
ust. 1 ustawy Pzp. Zatem, odwołanie podlega oddaleniu.
W konsekwencji na podstawie art. 192 ust. 1 zdanie pierwsze ustawy Pzp Izba w
punkcie 1 sentencji orzekła w formie wyroku, oddalając odwołanie. W punkcie 2 sentencji
Izba orzekła o kosztach na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp stosownie do jego
wyniku, zaś zgodnie z § 3 pkt 2 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15
marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów
kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (dz. U. Nr 41, poz. 238),
Izba zasądziła od Odwołującego na rzecz Zamawiającego koszty strony poniesione z tytułu
dojazdu na rozprawę oraz koszty noclegu w kwocie 520 zł oraz 98 groszy.
Przewodniczący:
…………………….