Sygn. akt: KIO 1924/16
POSTANOWIENIE
z dnia 26 października 2016 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Daniel Konicz
Protokolant:
Aneta Górniak
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym z udziałem stron i uczestników postępowania
odwoławczego w dniu 26 października 2016 r. w Warszawie odwołania wniesionego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 11 października 2016 r. przez Odwołującego –
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia – PKP CARGO SERVICE
sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, PKP CARGO S.A. z siedzibą w Warszawie,
w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego – PGNiG TERMIKA S.A. z siedzibą
w Warszawie, przy udziale wykonawcy DB Cargo Polska S.A. z siedzibą w Zabrzu,
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Odwołującego,
postanawia:
1. umorzyć postępowanie odwoławcze;
2. znieść wzajemnie między stronami koszty postępowania odwoławczego i nakazać zwrot
z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz Odwołującego
kwoty 15.000,00 zł (słownie: piętnaście tysięcy złotych 00/100) uiszczonej tytułem wpisu
od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (Dz.U.2015.2164 j.t. ze zm.) na niniejsze postanowienie – w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego Warszawa-Praga w Warszawie.
Przewodniczący: ………………………………
Sygn. akt KIO 1924/16
Uzasadnienie
PGNiG
TERMIKA
S.A.
z
siedzibą
w
Warszawie
(dalej: „Zamawiający”)
prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego, na podstawie przepisów ustawy z dnia
29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U.2015.2164 j.t. ze zm.), zwanej dalej
„Pzp”, postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego sektorowego na usługę
transportu kolejowego na bocznicach PGNiG TERMIKA S.A. od 1 czerwca 2017 r. do
31 maja 2021 r. (znak sprawy 16 MPPA100), zwane dalej: „Postępowaniem”.
Wartość zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach wykonawczych
wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym
Unii Europejskiej w dniu 27 lipca 2016 r. pod nr 2016/S 143-259770.
W dniu 4 i 5 października 2016 r. Zamawiający poinformował wykonawców biorących
udział w Postępowaniu o zaproszeniu do udziału w aukcji elektronicznej m.in.
wykonawcy POL-MIEDŹ TRANS sp. z o.o. (dalej „Wykonawca PMT”).
W dniu 11 października 2016 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej (dalej: „Izba”
lub „KIO”) wpłynęło odwołanie wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia – PKP CARGO SERVICE sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, PKP CARGO S.A.
z siedzibą w Warszawie (dalej „Odwołujący”), w którym zaskarżono zaproszenie
Wykonawcy PMT do udziału w aukcji elektronicznej, a także badanie i ocenę jego oferty,
w tym w szczególności zaniechanie jej odrzucenia i zaniechanie wykluczenia
Wykonawcy PMT z Postępowania, ewentualnie – zaniechanie wezwania go do uzupełnienia
dokumentów i/lub zaniechanie do złożenia wyjaśnień dokumentów i treści oferty.
Odwołujący
zarzucił
Zamawiającemu
naruszenie
następujących
przepisów
i postanowień specyfikacji istotnych warunków zamówienia (dalej „SIWZ”):
1. art. 24 ust. 2 pkt 4 w zw. z art. 22 ust. 1 Pzp w zw. z pkt 3.1, 3.1.4, 3.2, 3.3, 4.1.7,
7.1 SIWZ oraz art. 82 ust. 3 Pzp przez zaniechanie wykluczenia Wykonawcy PMT
z Postępowania, pomimo złożenia przez niego oferty nieodpowiadającej SIWZ
oraz pomimo niespełnienia przez niego warunku udziału w Postępowaniu
dotyczącego posiadania wiedzy i doświadczenia opisanego w pkt 3.1, 3.1.4 w zw.
z 4.1.7 SIWZ, jako że m.in. w wyniku wezwania do uzupełnienia dokumentów
w trybie art. 26 ust. 3 Pzp Wykonawca PMT złożył wykaz zrealizowanych umów
wraz z referencjami, które nie potwierdzają, by legitymował się wymaganym przez
Zamawiającego doświadczeniem, tj. dwoma umowami na obsługę bocznicy
kolejowej z roczną obsługą co najmniej 1,5 mln ton towaru w ramach jednej
umowy,
2. art. 89 ust. 1 pkt 2 i 5, art. 24 ust. 4 w zw. z art. 24 ust. 2 pkt 4 Pzp w zw. z pkt 3.1,
3.1.4, 3.2, 3.3, 4.1.7 SIWZ oraz art. 82 ust. 3 Pzp przez zaniechanie odrzucenia
oferty Wykonawcy PMT, skoro treść tej oferty nie odpowiadała SIWZ oraz została
złożona przez wykonawcę, który winien podlegać wykluczeniu,
3. art. 24 ust. 2 pkt 3 Pzp przez zaniechanie wykluczenia z Postępowania
Wykonawcy PMT, pomimo że podał nieprawdziwe informacje mające wpływ lub
mogące mieć wpływ na wynik Postępowania w zakresie poz. 2 wykazu
wykonanych umów na obsługę bocznicy kolejowej,
4. art. 26 ust. 2a w zw. z art. 24 ust. 2 pkt 4 oraz art. 82 ust. 3 Pzp przez zaniechanie
wykluczenia z Postępowania Wykonawcy PMT jako podmiotu, który nie wykazał
spełnienia warunków udziału w Postępowaniu na dzień złożenia oferty,
5. art. 91b ust. 1 Pzp w zw. z art. 12.3 SIWZ w zw. z pkt. 3.1, 3.1.4, 3.2, 3.3, 4.71
SIWZ przez zaproszenie Wykonawcy PMT do udziału w aukcji elektronicznej,
pomimo iż nie spełnia warunków udziału w Postępowaniu, a oferta jego jest
niezgodna z SIWZ,
6. art. 26 ust. 3 Pzp w zw. z pkt 2.5, 2.9 oraz 4.1.16 SIWZ oraz § 7 ust. 1
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 lutego 2013 r. w sprawie
rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form,
w jakich te dokumenty mogą być składane (Dz.U.2013.231), zwanego dalej
„Rozporządzeniem”, przez zaniechanie wezwania Wykonawcy PMT do złożenia
wymaganych
przez
Zamawiającego
dokumentów
oraz
oświadczeń
poświadczonych za zgodność z oryginałem przez osobę uprawnioną do składania
oświadczenia woli w imieniu tego wykonawcy począwszy od str. 37 oferty do
str. 45 oferty,
7. art. 87 ust. 1, art. 26 ust. 4 Pzp, oraz ewentualnie art. 26 ust. 3 w zw. z art. 36b
ust. 1 oraz art. 26 ust. 2b Pzp przez (1) zaniechanie wezwania Wykonawcy PMT
do złożenia wyjaśnień w zakresie samodzielnego wykonywania zamówienia lub
korzystania z podwykonawców, (2) zaniechanie wezwania Wykonawcy PMT do
wyjaśnienia jaki jest status PMT Linie Kolejowe sp. z o.o. w Postępowaniu (czy jest
jedynie podwykonawcą, czy też podmiotem udostępniającym potencjał w celu
spełnienia warunków udziału w Postępowaniu), (3) zaniechanie wezwania do
uzupełnienia dokumentów dotyczących PMT Linie Kolejowe sp. z o.o. w przypadku
przyjęcia, iż podmiot ten udostępnia Wykonawcy PMT potencjał celem spełnienia
warunków udziału w Postępowaniu w zakresie pkt 4.1.1 SIWZ,
8. art. 7 ust. 1 i 3 w zw. z art. 91 Pzp przez prowadzenie Postępowania w sposób
naruszający zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców
ubiegających się o udzielenie zamówienia wyrażające się zaniechaniem
wykluczenia Wykonawcy PMT z Postępowania i zaniechaniem odrzucenia jego
oferty pomimo zaistnienia przesłanek do dokonania takich czynności, a także
zaproszeniem go do udziału w aukcji elektronicznej,
9. z daleko idącej ostrożności – art. 26 ust. 4 Pzp w zw. z pkt 3.1, 3.1.4, 3.2, 3.3,
4.1.7 SIWZ przez zaniechanie wezwania Wykonawcy PMT do złożenia wyjaśnień
w zakresie spełnienia warunku udziału w Postępowaniu dotyczącego posiadania
odpowiedniej wiedzy i doświadczenia opisanego m.in. w pkt 3.1.4 SIWZ.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
1. unieważnienia zaproszenia oferentów do udziału w aukcji elektronicznej, w tym
unieważnienia zaproszenia do udziału w aukcji elektronicznej Wykonawcy PMT,
2. ponownego badania i oceny ofert, w tym w szczególności badania i oceny oferty
złożonej przez Wykonawcę PMT,
3. wykluczenia Wykonawcy PMT z Postępowania i odrzucenia jego oferty,
ewentualnie (jedynie z daleko posuniętej ostrożności procesowej):
4. wezwania Wykonawcy PMT do złożenia wyjaśnień w trybie art. 26 ust. 4 Pzp i/lub
w trybie art. 87 ust. 1 Pzp,
5. wezwania Wykonawcy PMT do uzupełnienia dokumentów w trybie art. 26 ust. 3
Pzp,
6. powtórzenia zaproszenia do udziału w aukcji elektronicznej oraz jej
przeprowadzenia,
7. wyboru najkorzystniejszej oferty zgodnie z przepisami Pzp.
Do postępowania odwoławczego, pismami z dnia 13 i 14 października 2016 r.,
przystąpienia zgłosili:
1. Wykonawca PMT – po stronie Zamawiającego,
2. wykonawca DB Cargo Polska S.A. (dalej „Wykonawca DB”) – po stronie
Odwołującego.
Izba – wobec spełniania przez Wykonawcę DB (dalej również „Przystępujący”)
przesłanek, o których mowa w przepisie art. 185 ust. 2 Pzp – dopuściła go do udziału
w postępowaniu odwoławczym w charakterze przystępującego po stronie Odwołującego.
Izba nie dopuściła natomiast do udziału w postępowaniu odwoławczym
Wykonawcy PMT stwierdzając, że zgłoszenie przystąpienia nastąpiło z przekroczeniem
3-dniowego terminu zawitego.
Na
podstawie
dokumentacji
postępowania
odwoławczego,
dokumentacji Postępowania i treści pisma Wykonawcy PMT zawierającego zgłoszenie
przystąpienia do postępowania odwoławczego skład orzekający ustalił, że przekazanie kopii
odwołania wraz z wezwaniem do przystąpienia do postępowania odwoławczego nastąpiło
w dniu 12 października 2016 r. Co istotne, Wykonawca PMT potwierdził otrzymanie
wspomnianej korespondencji w tej dacie. Wobec powyższego, mając jednocześnie na
uwadze przepis art. 185 ust. 2 Pzp, przyjąć należało, że termin na zgłoszenie przystąpienia
upływał w dniu 15 października 2016 r. Zważywszy na fakt, że jest to termin zawity, nie ulega
on przywróceniu, a uchybienie temu terminowi skutkuje wygaśnięciem prawa do dokonania
czynności, dla której został ustanowiony.
Z dokumentacji postępowania odwoławczego wynika, że Wykonawca PMT, w dniu
13 października 2016 r., przesłał do Prezesa KIO skan zgłoszenia przystąpienia
w korespondencji poczty elektronicznej, natomiast dopiero w dniu 20 października 2016 r.
wspomniana korespondencja wpłynęła do Prezesa Izby w formie pisemnej.
W konsekwencji Izba stwierdziła, że Wykonawca PMT zgłosił przystąpienie do
postępowania odwoławczego z datą 20 października 2016 r., a zatem uchybił terminowi,
o którym mowa w art. 185 ust. 2 Pzp. Z przepisu tego wynika bowiem nie tylko, że termin na
dokonanie omawianej czynności wynosi 3 dni, ale również, że w tym terminie musi nastąpić
doręczenie Prezesowi KIO zgłoszenia przystąpienia w formie pisemnej albo elektronicznej
opatrzonej bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego
kwalifikowanego certyfikatu (argument z art. 185 ust. 2 zd. drugie Pzp).
Powyższe wynika również z § 7 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia
22 marca 2010 r. w sprawie regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu odwołań
(Dz.U.2014.964 j.t.), zgodnie z którym korespondencja w sprawie odwoławczej kierowana
przez strony i uczestników postępowania odwoławczego do Izby może być przesyłana
faksem lub drogą elektroniczną, za wyjątkiem wniesienia odwołania i zgłoszenia
przystąpienia do postępowania odwoławczego.
Reasumując, z powyższych względów Izba odmówiła Wykonawcy PMT statusu
uczestnika postępowania odwoławczego.
Pismem z dnia 19 października 2016 r., stanowiącym odpowiedź na odwołanie,
Zamawiający, w pkt 1, oświadczył, że odwołanie uwzględnia, w pkt 2 –
oświadczył o unieważnieniu czynności zaproszenia oferentów do udziału w aukcji
elektronicznej oraz poprzedzającej ją czynności oceny ofert, natomiast w pkt 3 –
zobowiązał się do dokonania czynności wezwania Wykonawcy PMT do złożenia wyjaśnień
w trybie przepisu art. 26 ust. 4 Pzp i art. 87 ust. 1 Pzp, zgodnie z żądaniem Odwołującego,
a następnie do powtórzenia czynności badania i oceny ofert oraz zaproszenia wykonawców
do udziału w aukcji elektronicznej. W uzasadnieniu powyższego stanowiska Zamawiający
stwierdził, że uznaje za zasadne zarzuty odwołania i – zgodnie z żądaniem Odwołującego –
dokona czynności oznaczonych w pkt 3.
W powyższych okolicznościach Odwołujący – pismem z dnia 20 października 2016 r.
– podtrzymał zarzuty zawarte w odwołaniu stwierdzając, że nie zachodzą przesłanki do
umorzenia postępowania odwoławczego z uwagi na fakt, że – wbrew twierdzeniom
Zamawiającego – zarzuty odwołania nie zostały uwzględnione w całości. Zasygnalizował,
ż
e w okolicznościach sprawy nie jest wiadome, do którego zarzutu odnosi się czynność
opisana w pkt 3 odpowiedzi na odwołania, a nadto, że nie zostały uwzględnione zarzuty z pkt
1-4, 6 i 8 powyżej. Podkreślił, że wnosił o wykluczenie Wykonawcy PMT z Postępowania
z uwagi na niespełnianie warunków udziału w Postępowaniu i podanie nieprawdziwych
informacji mających lub mogących mieć wpływ na jego wynik oraz, że w okolicznościach
sprawy Zamawiający nie ma już możliwości powtórnego wezwania Wykonawcy PMT do
uzupełnienia dokumentów, ani do ich wyjaśniania w trybie przepisu art. 26 ust. 4 Pzp.
Zasygnalizował ponadto, że zarzut wymieniony w pkt 9 powyżej postawiony został z daleko
idącej ostrożności procesowej.
Podobne stanowisko w kwestii odpowiedzi na odwołanie zajął również
Wykonawca DB w piśmie procesowym z dnia 24 października 2016 r.
Na posiedzeniu niejawnym z udziałem stron i uczestnika postępowania
odwoławczego Zamawiający, w uzupełnieniu odpowiedzi na odwołanie, złożył oświadczenie
o uwzględnieniu w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu. Argumentował,
ż
e dokonał już czynności, o które wnosił Odwołujący.
Odwołujący stwierdził dodatkowo, że zarzut z pkt 9 powyżej adresowany jest w istocie
do Izby, a postawiony został na wypadek nieuwzględnienia zarzutów związanych
z zaniechaniem wykluczenia Wykonawcy PMT z Postępowania.
Przystępujący – podtrzymując dotychczasowe stanowisko w sprawie – oświadczył,
ż
e zadeklarowana przez Zamawiającego w pkt 3 odpowiedzi na odwołanie czynność nie da
się pogodzić z zarzutami związanymi z żądaniem wykluczenia Wykonawcy PMT
z Postępowania.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje.
Postępowanie odwoławcze podlega umorzeniu na podstawie przepisu art. 186 ust. 2
Pzp.
Zreferowane powyżej stanowiska stron i uczestnika postępowania odwoławczego
odnoszące się do stanu faktycznego sprawy wymagają uzupełnienia o stwierdzenie,
ż
e
z
dokumentów
okazanych
przez
Zamawiającego
na
posiedzeniu
wynika,
iż Wykonawca PMT został wezwany, w trybie art. 26 ust. 4 Pzp – do wyjaśnienia
rozbieżności pomiędzy informacjami zawartymi w poz. 2 uzupełnionego wykazu zamówień,
a przedstawioną do niego referencją oraz, w trybie art. 87 ust. 1 Pzp, do wyjaśnienia statusu
podmiotu PMT Linie Kolejowe sp. z o.o. w Postępowaniu.
Odnotowania wymaga ponadto, że Wykonawca PMT złożył wyjaśnienia dotyczące
wzmiankowanych kwestii.
Przechodząc do meritum rozstrzygnięcia wymagało zagadnienie, czy wobec
sformułowania zarzutów odwołania alternatywnie, uwzględnienie jednego z takich zarzutów,
stanowi uwzględnienie odwołania w całości oraz – w konsekwencji – czy postępowanie
odwoławcze podlega umorzeniu na podstawie przepisu art. 186 ust. 2 Pzp, z uwagi na brak
przystępujących po stronie Zamawiającego.
Powyższe zagadnienie skład orzekający rozstrzygnął pozytywnie, za czym
przemawiają niżej wskazane względy.
Tytułem
wstępu
zauważyć
należy,
ż
e
częstą
praktyką
odwołujących,
uzasadnianą działaniem z daleko idącej ostrożności procesowej, jest konstruowanie
zarzutów odwołania alternatywnie. Zwykle żądanie związane z pierwszym z zarzutów jest
dalej idące od drugiego z żądań stanowiących alternatywę (uwzględnienie takiego zarzutu
jest bardziej brzemienne w skutkach od uwzględnienia zarzutu stanowiącego jego wariant),
stąd odwołujący określają takie zarzuty mianem głównych, zasadniczych, podstawowych, itp.
Ponadto, z obserwacji składu orzekającego wynika, że wariantowe formułowanie zarzutów
dotyczy w szczególności kwestii związanych z oceną spełniania warunków udziału
w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, bądź oceną oferowanego
ś
wiadczenia w kontekście spełniania wymogów zamawiającego (zarzuty w przykładowej
konfiguracji odnoszące się do tej samej okoliczności – zaniechanie odrzucenia oferty na
podstawie przepisu art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp, jako niezgodnej z SIWZ, a na wypadek
nieuwzględnienia takiego zarzutu – zaniechanie wezwania oferenta do złożenia wyjaśnień
treści oferty w trybie art. 87 ust. 1 Pzp).
Wychodząc z założenia, że omawiana praktyka ma na celu zminimalizowanie
prawdopodobieństwa
oddalenia
odwołania
równającego
się
z
porażką
w postępowaniu odwoławczym, można zauważyć, że jej źródłem jest de facto obawa przed
nadmiernie rygorystyczną interpretacją przepisu art. 192 ust. 7 Pzp, zgodnie z którym Izba
nie może orzekać co do zarzutów, które nie były zawarte w odwołaniu. Ergo, odnosząc się
do podanego przykładu, zapobiegliwy odwołujący, licząc się z możliwością oddalenia zarzutu
zaniechania odrzucenia oferty wykonawcy, formułuje w petitum odwołania zarzut
alternatywny, dotyczący zaniechania wezwania konkurenta do wyjaśnienia treści oferty,
co pozwala odwołującemu zachować szanse na uwzględnienie odwołania. Przykład,
do którego na potrzeby prowadzonego wywodu odwołuje się skład orzekający,
ujawnia również, że zarzuty wariantowe pozostają względem siebie najczęściej
w alternatywie rozłącznej, tzn. nie ma możliwości, aby zostały jednocześnie uwzględnione
przez zamawiającego lub Izbę i do takiej sytuacji referować będą dalsze rozważania.
Przechodząc do oceny omówionej powyżej praktyki w kontekście instytucji
uwzględnienia zarzutów odwołania w całości skład orzekający doszedł do przekonania,
ż
e przy wariantowym sformułowaniu zarzutów dyspozycją przepisu art. 186 ust. 2 Pzp objęte
są sytuacje, w których zamawiający uwzględnia jeden z nich. Trudno byłoby bowiem
zaakceptować pogląd, że przyjęcie przez odwołującego określonej strategii procesowej
faktycznie wyłączałoby skorzystanie przez zamawiającego z możliwości zakończenia
postępowania odwoławczego bez wdawania się w spór co do istoty sprawy. Z przepisu
art. 186 ust. 2 Pzp wynika wprawdzie expressis verbis, że uwzględnienie odwołania odnosić
musi się do wszystkich przedstawionych w nim zarzutów, w następstwie czego zamawiający
zobligowany jest do wykonania, powtórzenia lub unieważnienia czynności w postępowaniu
o udzielenie zamówienia publicznego zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu,
tym niemniej stosowanie w takim przypadku wykładni językowej prowadzić mogłoby do
wniosków, których/ zaakceptować nie sposób.
Zdaniem składu orzekającego uwzględnienie odwołania w całości, z uwagi na jego
doniosłość prawną, musi być czynnością racjonalną i przemyślaną. Instytucja ta nie służy
wyłącznie uniknięciu poddania sporu ocenie Izby, nie jest również jej wyłącznym celem
uczynienie zadość oczekiwaniom odwołującego. Uwzględniając odwołanie zamawiający
w istocie przyznaje, że prowadząc postępowanie uchybił przepisom Pzp wskazanym w treści
odwołania, a korzystając z omawianej instytucji zmierza do doprowadzenia procedury do
stanu zgodności z prawem. W świetle powyższego wnioskować należy, że konsekwencją
uwzględnienia zarzutów odwołania w całości nie jest chociażby konieczność wykonania
wszystkich jego żądań. Niejednokrotnie zdarza się bowiem, że odwołujący stawiają zarzut
naruszenia przepisu art. 91 ust. 1 Pzp wyrażającego się zaniechaniem wyboru ich oferty jako
najkorzystniejszej, żądając nakazania zamawiającemu dokonania tej czynności, a nawet
zawarcia z nimi umowy w sprawie zamówienia publicznego. Nieuprawnione jest twierdzenie,
ż
e w świetle takich oczekiwań odwołującego uwzględnienie odwołania w całości powoduje
automatycznie konieczność przesądzenia o wyniku postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego na jego korzyść. Mogą przecież istnieć okoliczności, których ujawnienie po
uwzględnieniu odwołania spowoduje, że ostatecznie odwołujący zamówienia publicznego nie
uzyska. Podkreślić należy, że nadrzędnym celem każdego zamawiającego powinno być
prowadzenie procedury udzielenia zamówienia publicznego w zgodzie z obowiązującymi
przepisami prawa, nie zaś bezrefleksyjne wykonywanie żądań odwołującego w następstwie
uwzględnienia odwołania, które – w skrajnych przypadkach – mogą być przecież wprost
sprzeczne z prawem.
Do powyższego dodać należy, że w sytuacji wariantowego sformułowania zarzutów
odwołania jego uwzględnienie w całości odnosić należy faktycznie, jak wspomniano,
wyłącznie do jednego z zarzutów alternatywnych. Zarzuty takie nie nadają się do
jednoczesnego uwzględnienia, chociażby z uwagi na fakt, że związane z nimi żądania
pozostają w sprzeczności. Odnosząc się ponownie do podanego wcześniej przykładu nie
jest możliwe jednoczesne uwzględnienie zarzutu zaniechania odrzucenia oferty z uwagi na
jej niezgodność z SIWZ oraz zarzutu zaniechania wyjaśnienia tej kwestii w trybie art. 87 ust.
1 Pzp, jako że skutkiem uznania zasadności pierwszego z nich byłoby odrzucenie oferty,
a drugiego – wezwanie do wyjaśnienia jej treści. Oczywiście teoretycznie zamawiający
mógłby uwzględnić obydwa zarzuty i najpierw wezwać wykonawcę do złożenia wyjaśnień po
to tylko, aby formalnie dopełnić obowiązku związanego z uwzględnieniem tego zarzutu,
a następnie – nawet bez przeprowadzenia analizy wyjaśnień – odrzucić ofertę, tym niemniej
działanie takie godziłoby we wspomnianą racjonalność czynności uwzględnienia zarzutów
odwołania w całości.
W konsekwencji zamawiający, wobec sformułowanych wariantowo zarzutów,
powinien dokonać ich analizy w kontekście konkretnego stanu faktycznego i zdecydować
o uwzględnieniu jednego z nich. Przywołując po raz kolejny zadany przykład można
wyobrazić sobie sytuację, w której zamawiający dojdzie do wniosku, że odrzucenie oferty
byłoby przedwczesne i należy w tym zakresie dokonać wyjaśnień jej treści lub dojść do
wniosku, że postępowanie wyjaśniające jest ad casum niedopuszczalne, a ofertę należy
odrzucić. W każdym z takich przypadków dochodzi, w ocenie składu orzekającego,
do uwzględnienia zarzutów odwołania w całości (zakładając, że są to jedyne zarzuty
odwołania).
Omówiona powyżej praktyka wariantowego stawiania zarzutów zaistniała
w przedmiotowej
sprawie.
W
petitum
odwołania
sformułowano
bowiem
m.in.
zarzuty zaniechania wykluczenia Wykonawcy PMT z uwagi na niespełnianie warunków
udziału w Postępowaniu i podanie nieprawdziwych informacji mających wpływ na jego wynik
(zarzuty z pkt 1 i 3 powyżej), a jednocześnie – zarzut zaniechania wezwania
Wykonawcy PMT do złożenia wyjaśnień dotyczących kwestii spełniania warunków udziału
w Postępowaniu (zarzut z pkt 9 powyżej), z czym związane były odpowiednio żądania –
wykluczenia Wykonawcy PMT z Postępowania i odrzucenia jego oferty oraz wezwania do
złożenia wyjaśnień dotyczących uzupełnionego wykazu mającego potwierdzać spełnianie
warunku udziału w Postępowaniu. W kontekście wzmiankowanych zarzutów nie sposób nie
zauważyć, że pozostawały one względem siebie w alternatywie rozłącznej.
Skład
orzekający
nie
uwzględnił
przy
tym
argumentacji
Odwołującego,
jakoby dodatkowy zarzut, podniesiony z ostrożności procesowej, adresowany był wyłącznie
do Izby. Z przepisu art. 180 ust. 1 Pzp wynika bowiem, że w drodze odwołania
kwestionowane są działania lub zaniechania zamawiającego, a więc to on jest adresatem
określonego zarzutu, natomiast rolą Izby jest ocena jego zasadności. Z kolei zarzuty
adresowane do Izby są raczej domeną skargi na orzeczenie KIO służącej stronie lub
uczestnikowi postępowania odwoławczego niezadowolonemu z wydanego przez Izbę
rozstrzygnięcia.
Pogląd o wariantowym charakterze wzmiankowanych powyżej zarzutów odwołania
wzmacnia dodatkowo okoliczność, że towarzyszyła im wewnętrznie sprzeczna argumentacja
odwołania. Z jednej strony Odwołujący wskazywał na brak możliwości wyjaśnienia treści
uzupełnionych
na
wezwanie
Zamawiającego
dokumentów
podmiotowych
(wykazu i referencji), z drugiej zaś przedstawił szereg, jego zdaniem, sprzeczności w ich
treści, czemu towarzyszyło żądanie ewentualnego wezwania do ich wyjaśnienia.
Warto w tym miejscu zaznaczyć, że skład orzekający nie zgadza się z poglądem,
jakoby zamawiający nie był uprawniony do skorzystania z procedury przewidzianej
przepisem art. 26 ust. 4 Pzp w odniesieniu do uprzednio uzupełnionych, w trybie art. 26 ust.
3 Pzp, dokumentów. O ile uprawnione jest twierdzenie, że uzupełnienie określonego
dokumentu, w warunkach precyzyjnego i niebudzącego wątpliwości wezwania do jego
przedstawienia, może mieć miejsce jednokrotnie, o tyle wyjaśnienia dokumentów można co
do zasady ponawiać. Co więcej, przepis art. 26 ust. 4 Pzp nie zawiera ograniczenia do
dokumentów, które nie były uprzednio uzupełniane. W każdym przypadku, w którym treść
dokumentu nasuwa wątpliwości zamawiający powinien dążyć do ich usunięcia,
niezależnie od tego, że powstały one w następstwie uzupełnienia dokumentu z powodu jego
wcześniejszego braku, czy wadliwości.
W tym miejscu należy zwrócić uwagę na jeszcze jeden istotny, zdaniem Izby,
aspekt sprawy. Zarzuty, których uwzględnienia w pierwszej kolejności domagał się
Odwołujący
dotyczyły
zaniechania
wykluczenia
wykonawcy
z
Postępowania.
Zamawiający dokonując takiej czynności nie może polegać wyłącznie na domysłach,
przypuszczeniach, czy informacjach pochodzących od konkurentów wykonawcy,
zatem kwestia wykluczenia powinna zostać przez niego zbadana szczególnie wnikliwie.
W razie zaistnienia podstawy do wyeliminowania wykonawcy z postępowania na
zamawiającym spoczywa obowiązek uzasadnienia swojej decyzji, a w przypadku poddania
prawidłowości tej czynności ocenie Izby dokonywanej w postępowaniu odwoławczym –
także przedstawienia
dowodów
potwierdzających
trafność
poczynionych
ustaleń.
Powyższe wskazania nabierają szczególnego znaczenia zwłaszcza w kontekście zarzutów
związanych z najbardziej dotkliwą dla wykonawcy sankcją, jaką jest wykluczenie
z postępowania, które przekreśla szanse na uzyskanie zamówienia. Co więcej, z uwagi na
postawienie zarzutu podania nieprawdziwych informacji negatywne dla Wykonawcy PMT
skutki mogą wykraczać poza przedmiotową sprawę, bowiem ewentualne potwierdzenie się
tego zarzutu spowoduje nie tylko utratę szans na uzyskanie zamówienia w Postępowaniu,
ale – w następstwie upowszechnienia tej informacji przez konkurencję (co również jest
praktyką zaobserwowaną przez Izbę) – godzić będzie w dobre imię (renomę) przedsiębiorcy
jako uczestnika rynku (nie tylko zamówień publicznych). W ocenie Izby przesądzenie tych
kwestii nie jest ad casum możliwe bez dokonania przez Zamawiającego dodatkowych
ustaleń odnośnie uzupełnionych dokumentów, chociażby ze względu na niejasności opisane
szczegółowo w odwołaniu. Nie do zaakceptowania jest pogląd, że Zamawiający mógłby
w takich okolicznościach po prostu wykluczyć Wykonawcę PMT z Postępowania, bowiem nie
byłoby to w zgodzie z obowiązkiem prowadzenia Postępowania z należytą starannością.
Skład orzekający stwierdził, że Zamawiający w pisemnej odpowiedzi na odwołanie
rzeczywiście nie uwzględnił przedstawionych w nim zarzutów w całości. Z pkt 2 pisma
Zamawiającego wywnioskować można, że uwzględniony został zarzut dotyczący
nieprawidłowej oceny oferty Wykonawcy PMT (zarzuty z pkt 5 i 8 powyżej),
czemu Zamawiający dał wyraz unieważniając zaproszenie do aukcji elektronicznej i ocenę
ofert. Z kolei sporny pkt 3 odpowiedzi na odwołanie stanowił uwzględnienie zarzutu z pkt 7
oraz z pkt 9 powyżej, jako stanowiącego alternatywę dla zarzutów z pkt 1 i 3.
Nawiasem mówiąc dokumentacja Postępowania wskazuje, że Zamawiający podjął czynności
zmierzające do ustalenia okoliczności objętych zarzutem z pkt 7 i zarzutami wariantowymi
(tj. zarzutami z pkt 1, 3 i 9). Z kolei złożone uzupełniająco na posiedzeniu oświadczenie
o uwzględnieniu odwołania w całości stanowi dla Zamawiającego zobowiązanie do podjęcia
odpowiednich czynności w zakresie zarzutu nr 6. Co zaś dotyczy zarzutów nr 2 i 4
skład orzekający uznał, że także one nie mogły zostać uwzględnione jednocześnie z
zarzutem nr 9, jako że stanowiły dalsze konsekwencje zarzutów nr 1 i 3.
Całokształt przedstawionych okoliczności uprawnia wniosek o uwzględnieniu przez
Zamawiającego zarzutów odwołania w całości będącego przesłanką do umorzenia
postępowania odwoławczego.
Mając na uwadze powyższe orzeczono, jak w pkt 1 sentencji postanowienia.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego Izba wzięła pod uwagę fakt,
ż
e uwzględnienie odwołania miało miejsce przed otwarciem rozprawy. W tych
okolicznościach – w świetle przepisu art. 186 ust. 6 pkt 1 Pzp w zw. z § 5 ust. 1 pkt 1
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz.U.2010.41.238) – Izba postanowiła znieść
wzajemnie koszty postępowania odwoławczego i orzec o dokonaniu zwrotu Odwołującemu
kwoty uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Przewodniczący: ………………………………