Sygn. akt: KIO 196/16
WYROK
z dnia 25 lutego 2016 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Robert Skrzeszewski
Protokolant: Paweł Puchalski
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 lutego 2016 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 15 lutego 2016 r. przez
Odwołującego: Klin-Logistic sp. z o. o. z siedzibą w Wąbiewie, Wąbiewo 26, 61-064
Kamieniec w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego: Gminę Śrem Urząd Miejski
w Śremie, PI. 20 Października 1, 63-100 Śrem
orzeka:
1. oddala odwołanie,
2. kosztami postępowania obciąża Odwołującego: Klin-Logistic sp. z o. o. z siedzibą w
Wąbiewie, Wąbiewo 26, 61-064 Kamieniec i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego: Klin-
Logistic sp. z o. o. z siedzibą w Wąbiewie, Wąbiewo 26, 61-064 Kamieniec tytułem wpisu od
odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 2164) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Poznaniu.
Przewodniczący:……………………………..
Sygn. akt: KIO 196/16
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający: Gmina Śrem Urząd Miejski w Śremie, PI. 20 Października 1, 63-100
Ś
rem wszczął postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu
nieograniczonego na „Odbiór odpadów komunalnych z terenu miasta i wsi gminy Śrem na
lata 2016-2018” o znaku BP.271.30.2015.BS/2.
W dniu 5 lutego 2016 r. Odwołujący: Klin-Logistic sp. z o. o. z siedzibą w Wąbiewie,
Wąbiewo 26, 61-064 Kamieniec powziął informację o wyborze najkorzystniejszej oferty
wykonawcy konkurencyjnego w części III zamówienia i o unieważnieniu przetargu w części I
i II, a także o wykluczeniu go z tego postępowania ze skutkiem odrzucenia jego oferty.
Nie zgadzając się z powyższym rozstrzygnięciem przetargu Odwołujący w dniu 15
lutego 2016r. wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów prawa:
art 24 ust 2 pkt 4 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 2164), zwanej dalej ustawą Pzp poprzez jego wadliwe
zastosowanie i wykluczenie wykonawcy Klin- Logistic sp. z o. o. w sytuacji braku spełnienia
przesłanki niewykazania warunków udziału w postępowaniu;
art, 26 ust 2b i 2e ustawy Pzp poprzez jego błędną wykładnię, polegającą na
błędnym przyjęciu przez zamawiającego, iż dostarczenie przez wykonawcę Klin-Logistic sp.
2 o. o. nie jest wystarczającym dla udowodnienia spełnienia warunków udziału w
postępowaniu;
art. 89 ust 1 pkt 5 ustawy Pzp poprzez jego wadliwe zastosowanie i
odrzucenie oferty wykonawcy Klin-Logistic sp. z o. o. w sytuacji braku przesłanek do
wykluczenia tegoż wykonawcy;
art 93 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp poprzez jego wadliwe zastosowanie i
unieważnienia postępowania w zakresie części I i II zamówienia w sytuacji nierozważenia
oferty nieprawidłowo wykluczonego wykonawcy Klin-Logistic sp. z o. o.
Mając na uwadze powyższe zarzuty wobec treści zaskarżonych rozstrzygnięć
Zamawiającego wnosił o:
nakazanie
zamawiającemu
powtórzenie
czynności
wyboru
najkorzystniejszej oferty w zakresie całości zamówienia z uwzględnieniem oferty
odwołującego;
nakazanie zamawiającemu unieważnienie odrzucenia oferty wykonawcy
Klin-Logistic sp. z o. o. w zakresie części I, II i III zamówienia;
nakazanie zamawiającemu unieważnienie wykluczenia z postępowania
wykonawcy Klin- Logistic sp. z o. o. w zakresie części I, II i III zamówienia;
nakazanie zamawiającemu unieważnienie czynności polegającej na
unieważnieniu postępowania przetargowego w zakresie części I i II zamówienia;
zasądzenie od zamawiającego na ciecz wykonawcy Klin-Logistic sp. z o. o.
kosztów niniejszego postępowania odwoławczego wraz kosztami zastępstwa procesowego
wg norm przepisanych.
Odnosząc się do podniesionych powyżej zarzutów naruszenia przepisów ustawy Pzp
Odwołujący zwrócił uwagę, iż Zamawiający w sposób nieprawidłowy ustalił, iż podmioty, z
których potencjałów Klin-Logistic sp. z o. o. korzystałby przy realizacji zamówienia, nie
wskazały, w jaki sposób przedmiotowe zasoby będą udostępnione.
Według Odwołującego okoliczność ta dotyczy wszystkich podmiotów, na których
potencjał powołuje się w swoje ofercie Klin-Logistic sp. z o. o., tj.:
CHEMEKO-Systetn sp. z o, o.,
F.U. EKO-KAR sp. z o. o. SP.K,
Employment sp. z o. o.,
P.H.P. P. O. .
Zauważył przy tym, iż zgodnie z przepisem art. 26 ust. 2 b ustawy Pzp wykonawca
może polegać na wiedzy i doświadczeniu, potencjale technicznym, osobach zdolnych do
wykonania zamówienia, zdolnościach finansowych lub ekonomicznych innych podmiotów,
niezależnie od charakteru prawnego łączących go z nimi stosunków.
Zaznaczył również, że wykonawca w takiej sytuacji zobowiązany jest udowodnić
zamawiającemu, iż będzie dysponował tymi zasobami w trakcie realizacji zamówienia, w
szczególności przedstawiając w tym celu pisemne zobowiązanie tych podmiotów do oddania
mu do dyspozycji niezbędnych zasobów na potrzeby wykonania zamówienia.
Wskazał, że istotne jest, aby zobowiązanie pozwalało zidentyfikować łączący
wykonawcę z podmiotem trzecim stosunek prawny, i aby rzeczywiste wsparcie w obranej
formie odpowiadało charakterowi przedmiotowego zamówienia.
Stwierdził, że wprost wskazał na cywilnoprawny charakter zobowiązania, a także
przedłożył oświadczenia dot. zobowiązania się zgodnego z warunkami zamówienia
udostępniania.
Dodatkowo podkreślił, iż wskazany w treści przepisu art. 26 ust. 2b zd. 2 ustawy Pzp
sposób udowodnienia nie jest jedynym możliwym, ani też jedynym niezbędnym, bowiem
ustawodawca pozostawił wykonawcy swobodę w sposobie udowodnienia zamawiającemu, iż
będzie dysponował tymi zasobami w trakcie realizacji zamówienia.
Poza tym zaznaczył także, iż wbrew treści przepisu art. 26 ust. 2b zd. 2 ustawy Pzp
zamawiający żąda udowodnienia dysponowania udostępnionymi zasobami przez cały okres
realizacji zamówienia, podczas gdy przytoczony powyżej przepis mówi jedynie o
dysponowaniu tymi zasobami w trakcie realizacji zamówienia.
Wskazał, że do obowiązków wykonawcy należy udowodnienie zamawiającemu
okoliczności dysponowania takim zasobem podmiotu trzeciego, który jest niezbędny do
realizacji zamówienia, wskazując na szczególny dowód, mianowicie pisemne zobowiązania
podmiotu trzeciego o oddaniu do dyspozycji wykonawcy niezbędnych zasobów na okres
korzystania z nich przy wykonywaniu zamówienia.
W kontekście powyższego oświadczył, że stosowne wyjaśnienia wykonawca
przedłożył Zamawiającemu w dniu 15 stycznia 2016 r.
W zakresie dysponowania udostępnionym potencjałem finansowym wykonawca
wskazał, iż przedstawione przez niego oświadczenia zarówno Firmy Usługowej EKO-KAR
sp. z o. o. sp. k. (dalej: „EKO-KAR”), jak i Przedsiębiorstwa Handlowo Przemysłowego P. O.
(dalej: „PHP P. O.”) zostały już załączone do przedłożonej uprzednio oferty.
Stwierdził przy tym, że dokumentację tę wykonawca przedłożył zamawiającemu wraz
z odpowiednią dokumentacją pochodzącą od instytucji finansujących, czym w jednoznaczny
sposób wykonawca udowodnił, iż EKO-KAR i PHP P. O. rzeczywiście dysponują
wymaganym potencjałem finansowym.
Nadto zwrócił uwagę, iż oba podmioty, tj. EKO-KAR i PHP P. O. w przedłożonych
uprzednio oświadczeniach zobowiązały się wobec wykonawcy do udostępnienia tegoż
potencjału.
Zdaniem Odwołującego za bezpodstawne należy uznać żądanie jakiejkolwiek
dodatkowej dokumentacji wykazującej rzeczywiste dysponowanie przez wykonawcę
potencjałem finansowym, a w szczególności nie jest wymagane zawieranie przez
wykonawcę z podmiotem udostępniającym jakiejkolwiek odrębnej umowy.
W ocenie Odwołującego zobowiązanie obu podmiotów udostępniających ma
charakter wiążący na gruncie prawa cywilnego, tym bardziej, że przepisy Kodeksu
cywilnego, ani też żadnej innej ustawy nie wymagają od tego typu porozumień jakiejkolwiek
formy szczególnej, w związku z czym zasadny jest wniosek, iż całkowicie wystarczająca jest
choćby forma ustna.
W przekonaniu Odwołującego przedłożony przez niego dokument wykazujący
zobowiązanie EKO-KAR i PHP P. O. względem wykonawcy należy uznać za całkowicie
wystarczający i daleko przekraczający stawiane wymogi.
Zdziwienie Odwołującego budzi fakt, iż Zamawiający zakwestionował okres, na jaki
udostępniono wykonawcy potencjał finansowy obu podmiotów.
Zarzucił, że Zamawiający wezwał go do złożenia wyjaśnień, nie zapoznawszy się
uprzednio w sposób wystarczająco dokładny z przedłożoną przez wykonawcę dokumentacją,
ponieważ z oświadczeń obu podmiotów udostępniających wynika, iż „potencjał finansowy
oddany do dyspozycji Klin-Logistic sp. z o. o. w Wąbiewie zgodnie z pkt. 2 powyżej,
pozostanie w dyspozycji Klin-Logistic sp. z przez cały okres wykonywania przez ww. spółkę
zamówienia na „Odbiór odpadów komunalnych z terenu miasta i gminy Śrem na lata 2016-
2018” dla ogłoszenia, którego Gmina Śrem nadała znak nr BP.271.30.2015.BS”.
Według Odwołującego wezwanie w zakresie przedłożenia dokumentów w zakresie
sposobu wykorzystania zasobów finansowych innego podmiotu przez wykonawcę przy
wykonywaniu zamówienia należy uznać za całkowicie bezzasadne, gdyż z jednej strony
ogłoszenie o przedmiotowym przetargu nie przewidywało sposobu wykorzystania potencjału
finansowego, a z drugiej zaś strony, oświadczenia obu podmiotów udostępniających w
sposób wyraźny wyeksplikowały udostępnienie tegoż potencjału na potrzeby realizacji
przedmiotowego zamówienia, o którym mowa jest w ogłoszeniu nr BP.271.30.2015.BS, a
które to ogłoszenie było znane tymże podmiotom.
Odwołujący stwierdził, że powyższe wywody, co do zasady w całości należy
odpowiednio odnieść do udostępnienia wykonawcy potencjału technicznego w postaci
pojazdów mechanicznych, z tym jednak zastrzeżeniem, iż wykonawca przedstawił
zamawiającemu zestawienie enumeratywnie wymienionych pojazdów z podaniem dokładnej
nazwy i numeru rejestracyjnego.
Oświadczył przy tym, że załączone zostały dokumenty dotyczące wszystkich
pojazdów, które będą wykorzystywane przy realizacji przedmiotowego zamówienia.
Odwołujący podkreślił, iż EKO-KAR udostępnił wykonawcy potencjał techniczny na
potrzeby realizacji przedmiotowego zamówienia, jak i na cały okres tejże realizacji.
W przekonaniu Odwołującego udostępnienie to ma również charakter wiążącego
zobowiązania o charakterze cywilnoprawnym, dla którego ważności przepisu prawa
cywilnego nie wymagają formy choćby pisemnej.
Dotyczy to, co do zasady w całości także udostępnienia wykonawcy potencjału
wiedzy i doświadczenia, z tym jednak zastrzeżeniem, iż w przypadku zarówno CHEMEKO-
SYSTEM sp. z o. o., jak i EKO-KAR wykonawca przedłożył również stosowne referencje i
zaświadczenia
potwierdzające,
ż
e
podmioty
te
same
dysponują
odpowiednim
doświadczeniem i wiedzą w zakresie wymaganym przez warunki przedmiotowego
zamówienia.
Odwołujący podkreślił, iż oba podmioty udostępniły wykonawcy swoją wiedzę i
doświadczenie, a udostępnienie to ma formę także wiążącego zobowiązania
cywilnoprawnego, dla którego ważności przepisu prawa cywilnego nie wymagają formy
choćby pisemnej.
Dalej Odwołujący argumentował, że podobnie rzecz wygląda w przypadku potencjału
osobowego, który został wykonawcy udostępniony przez EKO-KAR, PHP P. O. i
Employment sp. z o. o. w Wąbiewie.
Odwołujący podniósł, że powyższe wywody, co do zasady w całości należy
odpowiednio odnieść do udostępnienia wykonawcy potencjału osobowego, a oświadczenia
podmiotów udostępniających mają charakter wiążącego, cywilnoprawnego zobowiązania do
spełnienia na rzecz wykonawcy omawianego świadczenia.
Zobowiązanie to wprost przewiduje, iż udostępnienie nastąpi na okres i potrzeby
realizacji zamówienia, którego ogłoszenie o przetargu było podmiotom udostępniającym
oczywiście znane.
Dla Odwołującego oczywistym jest, iż z uwagi na różny charakter zasobów
podlegających udostępnianiu przepisy Pzp nie określają uniwersalnej treści zobowiązania.
W przedmiotowych okolicznościach dla Odwołującego bezspornym powinno być, iż
wszystkie podmioty trzecie, udostępniające wykonawcy swoje potencjały pisemnie
zobowiązały się do tegoż udostępniania, a zobowiązanie to ma charakter bezsprzecznie
cywilnoprawny i z całą pewnością wykonawca mógłby dochodzić ich realizacji.
Odwołujący zaznaczył, iż w kontekście udostępnienia wykonawcy wiedzy i
doświadczenie nie sposób uznać, aby udostępniane przez Chemeko-System sp. z o. o.
wiedza i doświadczenie sprowadzały się jedynie do przekazania wykonawcy uzyskanych
referencji, bowiem przedłożył on Zamawiającemu pisemne oświadczenie Chemeko-System
sp. z o. o., iż w toku realizacji przez wykonawcę przedmiotowego zamówienia zapewni on
Odwołującemu niezbędną wiedzę w postaci szkoleń i poradnictwa, które rozpoczną się na
etapie jeszcze przed rozpoczęciem realizacji zamówienia.
W ocenie Odwołującego nie sposób przyjąć, aby bezpośredni współudział Chemeko-
System sp. z o. o. w realizacji przez wykonawcę zamówienia byłby jedyną możliwością
przekazania stosownej wiedzy i doświadczenia, bowiem kluczowe jest, iż Klin-Logistic sp. z
o. o. udowodnił zamawiającemu, iż w całym okresie planowanej realizacji zamówienia będzie
miał zagwarantowane wsparcie w zakresie niezbędnej wiedzy i doświadczenia ze strony
Chemeko-System sp. z o. o., której to spółki referencje nie były w żaden sposób
kwestionowane.
Odwołujący podkreślił, iż zgodnie z pkt. 6.3 SIWZ stanowiącego załącznik do
ogłoszenia o przedmiotowym zamówieniu wykonawca może polegać na wiedzy i
doświadczeniu, potencjale technicznym, osobach zdolnych do wykonania zamówienia,
zdolnościach finansowych lub ekonomicznych innych podmiotów, niezależnie od charakteru
prawnego łączących go z nimi stosunków. Wykonawca w takiej sytuacji zobowiązany jest
udowodnić zamawiającemu, iż będzie dysponował tymi zasobami w trakcie realizacji
zamówienia, w szczególności przedstawiając w tym celu pisemne zobowiązanie tych
podmiotów do oddania mu do dyspozycji niezbędnych zasobów na potrzeby wykonania
zamówienia.
Zarzucił Zamawiającemu, iż na etapie publikowania ogłoszenia nie przewidział
ż
adnych dodatkowych dokumentów udowadniających czynny udział podmiotów trzecich, a w
szczególności nie wymagał przedstawienia jakiejkolwiek umowy czy też wykazania sposobu
udostępniania, mimo że teoretycznie był do tego uprawniony.
Postępowanie takie Odwołujący potraktował jednak jako słuszne, gdyż z trudem
znaleźć można racjonalne uzasadnienie dla ingerencji zamawiającego w cywilnoprawnej
stosunki zobowiązaniowe pomiędzy wykonawcą a podmiotami trzecimi, a zgodnie z
przedmiotowym SIWZ warunkiem wystarczającym dla udowodnienia spełnienia warunków
było przedstawienie zobowiązania podmiotu trzeciego do udostępnienia zasobów.
Poza tym Odwołujący zwrócił uwagę, iż zgodnie z przepisem art. 26 ust 2e ustawy
Pzp podmiot, który zobowiązał się do udostępnienia zasobów zgodnie z ust 2b, odpowiada
solidarnie z wykonawcą za szkodę zamawiającego powstałą wskutek nieudostępnienia tych
zasobów, chyba że za nieudostępnienie zasobów nie ponosi winy.
Wskazał, że tożsame brzmienie przyjął w pkt 6.3 zd. 3 przedmiotowego SIWZ.
Stwierdził, że za błędne i niezasadne należy uznać stanowisko Zamawiającego,
zgodnie, z którym w wątpliwość poddawana jest realność udostępnienia potencjałów,
bowiem należy się liczyć z faktem, iż podmioty trzecie, które zobowiązały się udostępnić
dane zasoby ponosić będą odpowiedzialność solidarną w przypadku nieudostępnienia tych
zasobów.
Zdaniem Odwołującego w przypadku, gdy Chemeko-System sp. z o. o. odmówi
prowadzenia szkoleń lub dzielenia się doświadczeniem w inny sposób z wykonawcą,
ponosić będzie odpowiedzialność odszkodowawczą wobec Zamawiającego.
Zaznaczył przy tym, iż nie jest w tym przypadku wymagane żadne dodatkowe
oświadczenie woli w tym zakresie, gdyż odpowiedzialność na zasadach solidarności wynika
wprost z przepisu ustawy, bowiem zgodnie z przepisem art. 369 kodeksu cywilnego
zobowiązanie jest solidarne, jeżeli to wynika z ustawy lub z czynności prawnej.
W ocenie Odwołującego na zasadzie solidarnej biernej dłużników wobec
zamawiającego za ew. szkody powstałe w wyniku nieudostępnienia zasobów odpowiadać
będą również inne podmioty, tj, PHP Przemysław Olejnik, Employment sp. z o. o., Chemeko-
System sp. z o. o.
Odwołujący stwierdził, że udostępnienie zasobów musi być rzeczywiste, a sposób
korzystania z danego zasobu musi zapewniać prawidłową realizację przedmiotu zamówienia.
Jednak Zamawiający, bez zastosowania obligatoryjnego trybu z art, 26 ust. 3 prawa
zamówień publicznych nie ma podstaw do przesądzenia w sposób ostateczny, że
wykonawca nie korzysta w sposób rzeczywisty z zasobów innego podmiotu oraz, że podmiot
ten nie będzie brał udziału w realizacji części zamówienia i tym samym wykluczyć
wykonawcy.
Udział ten musi mieć miejsce w przypadku korzystania z zasobu w postaci
doświadczenia podmiotu trzeciego, przy czym niekoniecznie musi on przybierać postać
podwykonawstwa, lecz może nastąpić w każdej dozwolonej przez prawo formie.
W ocenie Odwołującego za błędne i niezgodne ze zgromadzonym w toku
postępowania przetargowego materiałem, w szczególności w postaci oświadczeń
dostarczonych przez Klin-Logistic sp. z o. o. należy uznać twierdzenie zamawiającego, iż
zakwestionować należy realność udostępnienia wykonawcy swoich zasobów przez podmioty
trzecie.
Zdaniem Odwołującego Wykonawca nie musi udowadniać, że w dniu, w którym
upływa termin składania ofert, dysponuje zasobem podmiotu trzeciego, ale że będzie nim
dysponował w trakcie realizacji zamówienia.
Trudno oczekiwać od wykonawców, by dysponowali cudzymi zasobami w dniu
wyznaczonym na składanie ofert w sytuacji, gdy nie mogą mieć pewności, z kim zostanie
zawarta umowa, w jakim terminie to nastąpi oraz kiedy przystąpią do realizacji zamówienia.
Odwołujący podniósł, iż w oświadczeniach złożonych przez wykonawcę zawarta
została deklaracja oddania niezbędnych zasobów wiedzy i doświadczenia koniecznych do
wykonania przedmiotowego zamówienia przez czas jego trwania.
W przekonaniu Odwołującego udowodnił on możliwość posługiwania się wykazanym
potencjałem podmiotu trzeciego, a także realność udostępnienia tego potencjału.
Poza tym stwierdził, że z treści złożonego zobowiązania wynika również sposób
udostępnienia zasobów, który jednoznacznie potwierdza, że wykonawca opierając się na
tych zasobach, spełnia warunki udziału w postępowaniu, a przede wszystkim zrealizuje
zamówienie zgodnie z oczekiwaniami Zamawiającego.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje.
Na podstawie zebranego w sprawie materiału dowodowego, a w szczególności w
oparciu o treść akt sprawy odwoławczej, w tym Ogłoszenia i Specyfikacji Istotnych
Warunków Zamówienia, zwanej dalej SIWZ, wezwania Zamawiającego do uzupełnienia
braków oferty z dnia 18 grudnia 2015r.skierowanego do Odwołującego, pisma Odwołującego
z dnia 21 grudnia 2015r. wraz z załączonymi dokumentami, wezwania Zamawiającego z dnia
14 stycznia 2016r. do złożenia dokumentów, wyjaśnienia Odwołującego do powyższego
pisma z dnia 14 stycznia 2016r, jak również na podstawie złożonych na rozprawie przez
strony wyjaśnień Izba postanowiła odwołanie oddalić.
Odwołanie nie zawierało braków formalnych, wpis został przez Odwołującego
uiszczony, zatem odwołanie podlegało rozpoznaniu. Izba nie stwierdziła przesłanek do jego
odrzucenia.
Po przeprowadzeniu postępowania odwoławczego Izba nie doszukała się w
działaniach Zamawiającego naruszenia przepisów art. 24 ust. 2 pkt 4 i art.26 ust. 2b i 2e
ustawy Pzp, art. 89 ust. 1 pkt. 5 ustawy Pzp, art. 93 ust.1 pkt. 4 ustawy Pzp i §1 ust. 6 pkt. 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dn. 19.02.2013r. w sprawie rodzajów
dokumentów, jakich może żądać Zamawiający od Wykonawcy, oraz form, w jakich te
dokumenty mogą być składane (Dz. U. z 2013r., poz. 231).
Podstawowym,
istotnym
zagadnieniem
wymagającym
rozstrzygnięcia
w
przedmiotowej sprawie była kwestia oceny czy Zamawiający miał dostateczne podstawy
prawne do wykluczenia Odwołującego z przedmiotowego przetargu ze skutkiem odrzucenia
jego oferty.
W pierwszej kolejności Izba ustaliła, że w pkt. 6.2 SIWZ Zamawiający wskazał, że o
udzielenie zamówienia mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy spełniają następujące warunki:
2.Wiedza i doświadczenie:
O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, którzy spełniają warunki,
dotyczące posiadania wiedzy i doświadczenia. Warunek ten Zamawiający określa dla
poszczególnych części w następujący sposób:
Część zamówienia nr 1:
Wykonawca wykaże się doświadczeniem, że w okresie ostatnich 3 lat przed dniem
wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, a jeżeli okres prowadzenia
działalności jest krótszy - w tym okresie: co najmniej 1 usługę odpowiadającą swoim
rodzajem usłudze stanowiącej przedmiot zamówienia o średniomiesięcznym przychodzie nie
mniejszym niż 200.000,00 zł brutto.
Część zamówienia nr 2:
Wykonawca wykaże się doświadczeniem, że w okresie ostatnich 3 lat przed dniem
wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, a jeżeli okres prowadzenia
działalności jest krótszy - w tym okresie: co najmniej 1 usługę odpowiadającą swoim
rodzajem usłudze stanowiącej przedmiot zamówienia o średniomiesięcznym przychodzie nie
mniejszym niż 90.000,00 zł brutto.
Cześć zamówienia nr 3
Wykonawca wykaże się doświadczeniem, że w okresie ostatnich 3 lat przed dniem
wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, a jeżeli okres prowadzenia
działalności jest krótszy - w tym okresie: co najmniej 1 usługę odpowiadającą swoim
rodzajem usłudze stanowiącej przedmiot zamówienia o średniomiesięcznym przychodzie nie
mniejszym niż 30.000,00 zł brutto.
Ocena spełniania warunków udziału w postępowaniu będzie dokonana na zasadzie
spełnia/nie spełnia.
3.Potencjał techniczny:
O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, którzy spełniają warunki,
dotyczące dysponowania odpowiednim potencjałem technicznym. Zamawiający określa
następujące wymogi udziału w postępowaniu:
Część zamówienia nr 1 i 2:
Wykonawca zobowiązany jest podsiadać bazę magazynowo - transportową
zlokalizowaną na terenie gminy Śrem lub w odległości nie większej niż 60 km od granicy
gminy, na terenie do którego posiada on tytuł prawny. Baza magazynowo - transportowa
powinna spełniać następujące warunki:
teren bazy musi być zabezpieczony w sposób uniemożliwiający wstęp osobom
nieupoważnionym,
teren bazy musi być dozorowany całodobowo,
miejsce przeznaczone do parkowania pojazdów musi być zabezpieczone
przed emisją zanieczyszczeń do gruntu,
miejsca magazynowania selektywnie zebranych odpadów komunalnych
muszą być zabezpieczone przed emisją zanieczyszczeń do gruntu oraz zabezpieczone
przed działaniem czynników atmosferycznych,
teren bazy musi być wyposażony w urządzenia lub systemy zapewniające
zagospodarowanie wód opadowych i ścieków przemysłowych pochodzących z terenu bazy
zgodnie z wymogami określonymi przepisami ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne
(Dz. U. z 2012 r. poz. 145, 951, 1513 oraz z 2013 r. poz. 21),
baza magazynowo - transportowa musi być wyposażona w: miejsca
przeznaczone do parkowania pojazdów, pomieszczenie socjalne dla pracowników
odpowiadające liczbie zatrudnionych osób, miejsca do magazynowania selektywnie
zebranych odpadów z grupy odpadów komunalnych, legalizowaną samochodową wagę
najazdową - w przypadku gdy na terenie bazy następuje magazynowanie odpadów,
na terenie bazy magazynowo - transportowej powinien znajdować się punkt
bieżącej konserwacji i napraw pojazdów oraz miejsce do mycia i dezynfekcji pojazdów, o ile
czynności te nie są wykonywane przez uprawnione podmioty zewnętrzne poza terenem bazy
magazynowo- transportowej,
na terenie bazy magazynowo - transportowej powinien znajdować się punkt
przystosowany do gromadzenia odpadów niebezpiecznych,
Część transportowa oraz część magazynowa bazy może znajdować się na
oddzielnych terenach przy jednoczesnym spełnieniu powyższych warunków oraz wymagań.
W zakresie posiadania wyposażenia umożliwiającego odbieranie odpadów
komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz jego odpowiedniego stanu technicznego
należy zapewnić, aby:
w posiadaniu podmiotu odbierającego odpady komunalne znajdowały się co
najmniej dwa pojazdy przystosowane do odbierania zmieszanych odpadów komunalnych
oraz co najmniej dwa pojazdy przystosowane do odbierania selektywnie zebranych odpadów
komunalnych, a także co najmniej jeden pojazd do odbierania odpadów bez funkcji
kompaktującej,
pojazdy były trwale i czytelnie oznakowane, w widocznym miejscu, nazwą
firmy oraz danymi adresowymi i numerem telefonu podmiotu odbierającego odpady
komunalne od właścicieli nieruchomości,
na terenie bazy magazynowo - transportowej znajdowały się urządzenia do
selektywnego gromadzenia odpadów komunalnych przed ich transportem do miejsc
przetwarzania.
W zakresie wymagań technicznych dotyczących wyposażenia pojazdów należy
zapewnić, aby:
konstrukcja pojazdów zabezpieczała przed rozwiewaniem i rozpylanie
przewożonych odpadów oraz minimalizowała oddziaływanie czynników atmosferycznych na
odpady,
pojazdy wyposażone były w system: monitoringu bazującego na systemie
pozycjonowania satelitarnego, umożliwiający trwałe zapisywanie, przechowywanie i
odczytywanie danych o położeniu pojazdów i miejscach postoju oraz czujników zapisujących
dane o miejscach wyładunku odpadów umożlwiający weryfikację tych danych,
pojazdy były wyposażone w narzędzia lub urządzenia umożliwiające
sprzątanie terenu po opróżnieniu pojemników,
dopuszcza się wyposażenie pojazdów w urządzenie do ważenia odpadów
komunalnych.
Część zamówienia nr 3
Wykonawca zobowiązany jest posiadać:
1) Min. 1 samochód wyposażony w hydrauliczny dźwig samochodowy (HDS)
przystosowany do odbioru odpadów segregowanych zbieranych w pojemnikach typu
"dzwon",
2) Plac magazynowy przeznaczony na odpady stanowiące przedmiot zamówienia.
Ocena spełniania warunków udziału w postępowaniu będzie dokonana na zasadzie
spełnia/nie spełnia.
4.Osoby zdolne do wykonania zamówienia:
O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, którzy spełniają warunki,
dotyczące dysponowania osobami zdolnymi do wykonania zamówienia. Zamawiający
określa następujące wymogi w zakresie spełniania ww. warunku:
Część zamówienia nr 1:
Wykonawca musi wykazać, że dysponuje co najmniej 25 osobami.
Część zamówienia nr 2:
Wykonawca musi wykazać, że dysponuje co najmniej 20 osobami.
Część zamówienia nr 3:
Wykonawca musi wykazać, że dysponuje co najmniej 8 osobami.
Ocena spełniania warunków udziału w postępowaniu będzie dokonana na zasadzie
spełnia/nie spełnia.
5.Sytuacja ekonomiczna i finansowa:
O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, którzy spełniają warunki,
dotyczące sytuacji ekonomicznej i finansowej.
Wykonawca ubiegający się o udzielenie zamówienia musi spełniać niżej
przedstawione warunki udziału:
a) posiadanie środków finansowych lub zdolności kredytowej w wysokości:
- część zamówienia nr 1: nie mniejszej niż 1.500.000,00 zł;
- część zamówienia nr 2: nie mniejszej niż 500.000,00 zł;
- część zamówienia nr 3: nie mniejszej niż 250.000,00 zł.
b) posiadanie ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej
działalności w wysokości:
- część zamówienia nr 1: nie mniejszej niż 300.000,00 zł;
- część zamówienia nr 2: nie mniejszej niż 100.000,00 zł;
- część zamówienia nr 3: nie mniejszej niż 100.000,00 zł.
c) Wykazanie rocznego przychodu netto w formie sprawozdania za ostatni rok
obrotowy, a jeżeli okres działalności jest krótszy - za ten okres:
- Część zamówienia nr 1: w wysokości nie mniejszej niż 240.000,00 zł;
- Część zamówienia nr 2: w wysokości nie mniejszej niż 200.000,00 zł;
- Część zamówienia nr 3: w wysokości nie mniejszej niż 40.000,00 zł.
Wykonawca ubiegający się o udzielenie zamówienia musi wykazać roczny przychód
netto:
- W części zamówienia nr 1 i 2: w kwocie 350.000,00 zł;
- W części zamówienia nr 1 i 3: w kwocie 250.000,00 zł;
- W części zamówienia nr 2 i 3: w kwocie 220.000,00 zł;
- W części zamówienia nr 1, 2, 3: w kwocie 400.000,00 zł.
Ocena spełniania warunków udziału w postępowaniu będzie dokonana na zasadzie
spełnia/nie spełnia.
Jednocześnie Izba stwierdziła, że Zamawiający w pkt. 6.3 SIWZ określił wymóg, że
Wykonawca może polegać na wiedzy i doświadczeniu, potencjale technicznym, osobach
zdolnych do wykonania zamówienia, zdolnościach finansowych lub ekonomicznych innych
podmiotów, niezależnie od charakteru prawnego łączących go z nimi stosunków.
Wykonawca w takiej sytuacji zobowiązany jest udowodnić zamawiającemu, iż będzie
dysponował tymi zasobami w trakcie realizacji zamówienia, w szczególności przedstawiając
w tym celu pisemne zobowiązanie tych podmiotów do oddania mu do dyspozycji
niezbędnych zasobów na potrzeby wykonania zamówienia.
Podmiot, który zobowiązał się do udostępnienia zasobów odpowiada solidarnie z
wykonawcą za szkodę zamawiającego powstałą wskutek nieudostępnienia tych zasobów,
chyba, że za nieudostępnienie zasobów nie ponosi winy.
Nadto Izba ustaliła, że Odwołujący w następstwie wezwania Zamawiającego z dnia
18 grudnia 2016r. skierowanego w trybie art.26 ust.3 ustawy Pzp dołączył następujące
brakujące dokumenty:
1) użyczenie wiedzy i doświadczenia Chemeko-System sp. z o.o. z dnia 17 grudnia
2015r.,
2) użyczenie wiedzy i doświadczenia Eko-Kar sp. z o.o. sp.k. z dnia 17 grudnia
2015r.,
3) użyczenie potencjału technicznego Eko-Kar sp. z o.o. sp.k. z dnia 17 grudnia
2015r.,
4) użyczenie osób zdolnych do wykonania zamówienia Employment sp. z o.o. z dnia
17 grudnia 2015r.,
5) użyczenie osób zdolnych do wykonania zamówienia P H-P P. O. z dnia 17 grudnia
2015r.,
6) użyczenie osób zdolnych do wykonania zamówienia Eko-Kar sp. z o.o. sp.k. z dnia
17 grudnia 2015r.,
7) użyczenie potencjału finansowego P H-P P. O. z dnia 17 grudnia 2015r.,
8) użyczenie potencjału finansowego Eko-Kar sp. z o.o. sp.k. z dnia 17 grudnia
2015r.,
9) dotyczące użyczonego potencjału technicznego.
Izba stwierdziła również, że Zamawiający pismem z dnia 14 stycznia 2016r. wezwał
ponownie Odwołującego do złożenia dokumentów wymienionych w §1 ust. 6 pkt. 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dn. 19.02.2013r. w sprawie rodzajów
dokumentów, jakich może żądać Zamawiający od Wykonawcy, oraz form, w jakich te
dokumenty mogą być składane (Dz. U. z 2013r., poz. 231) oraz poinformował go, że
wykonawca, który nie udowodni, że będzie dysponował tymi zasobami w trakcie realizacji
zamówienia, podlega wykluczeniu z udziału w postępowaniu i jego oferta zostanie
odrzucona, a także pouczył go o prawie do wniesienia odwołania.
W następstwie tego wezwania Odwołujący nie uzupełnił żądanych dokumentów, lecz
złożył wyjaśnienia.
Ostatecznie z ustaleń Izby wynika, że w piśmie z dnia 5 lutego 2016r. Zamawiający
poinformował Odwołującego o odrzuceniu jego oferty na podstawie art. 89. ust.1 pkt. 5
ustawy Pzp, a także o wykluczeniu go z przetargu na zasadzie Art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy
Pzp podając następujące uzasadnienie:
„Z dokumentów złożonych w ofercie firmy Klin-Logistic sp. z o.o. jak i złożonych w
dniu 21 grudnia 2015 r. oraz w dniu 15 stycznia 2016 r. wynika, że:
I.
firma CHEMEKO sp. z o.o. udostępniająca firmie Klin-Logistic sp. z o.o.
wiedzy i doświadczenia podaje sprzeczne w swojej treści oświadczenie. W piśmie z dnia 17
grudnia 2015 r. dostarczonym do Urzędu Miejskiego w dniu 21 grudnia 2015 r. prezes firmy
CHEMEKO sp. z o.o. podaje w pkt 3, ze wiedza i doświadczenie oddana do dyspozycji Klin-
Logistic sp. z o.o. pozostanie do dyspozycji Klin-Logistic przez cały okres realizacji
zamówienia, natomiast w pkt 4 tego samego pisma firma CHEMEKO sp. z o.o. wyraźnie
oświadcza, że nie będzie brała udziału w realizacji zamówienia, a udostępnienie wiedzy i
doświadczenia niezbędnych do realizacji zamówienia, polegać będzie na szkoleniach,
konsultacjach i doradztwie po wyborze oferty, ale przed rozpoczęciem wykonywania
zamówienia.
II.
Firma EKO-KAR sp. z o.o. sp.k. użycza swojej wiedzy i doświadczenia i
zobowiązuje się oddać Klin-Logistic sp. z o.o. niezbędne zasoby w postaci wiedzy i
doświadczenia, na potrzeby wykonania zamówienia, przez cały okres wykonywania
zamówienia. Nie wskazano jednak w jaki sposób przedmiotowe zasoby zostaną
udostępnione.
III.
Firma EKO-KAR sp. z o.o. sp.k. użycza swojego potencjału technicznego i
zobowiązuje się oddać Klin-Logistic sp. z o.o. niezbędne zasoby w postaci wskazanego w
piśmie potencjału, na potrzeby wykonania zamówienia, przez cały okres wykonywania
zamówienia. Nie wskazano jednak w jaki sposób przedmiotowe zasoby zostaną
udostępnione.
IV.
Firma Employment sp. z o.o. użycza swojego potencjału osób zdolnych do
wykonania zamówienia i zobowiązuje się oddać Klin-Logistic sp. z o.o. niezbędne zasoby w
postaci osób zdolnych do wykonania zamówienia, na potrzeby wykonania zamówienia, przez
cały okres wykonywania zamówienia. Nie wskazano jednak w jaki sposób przedmiotowe
zasoby zostaną udostępnione.
V.
Firma PHP P. O. użycza swojego potencjału osób zdolnych do wykonania
zamówienia i zobowiązuje się oddać Klin-Logistic sp. z o.o. niezbędne zasoby w postaci
osób zdolnych do wykonania zamówienia, na potrzeby wykonania zamówienia, przez cały
okres wykonywania zamówienia. Nie wskazano jednak w jaki sposób przedmiotowe zasoby
zostaną udostępnione.
VI.
Firma EKO-KAR sp. z o.o. sp.k. użycza swojego potencjału osób zdolnych do
wykonania zamówienia i zobowiązuje się oddać Klin-Logistic sp. z o.o. niezbędne zasoby w
postaci osób zdolnych do wykonania zamówienia, na potrzeby wykonania zamówienia, przez
cały okres wykonywania zamówienia. Nie wskazano jednak w jaki sposób przedmiotowe
zasoby zostaną udostępnione.
VII.
Firma PHP P. O. użycza swojego potencjału finansowego i zobowiązuje się
oddać Klin-Logistic sp. z o.o. niezbędne zasoby w postaci zdolności kredytowej do
wykonania zamówienia, na potrzeby wykonania zamówienia, przez cały okres wykonywania
zamówienia. Nie wskazano jednak w jaki sposób przedmiotowe zasoby zostaną
udostępnione.
VIII.
Firma EKO-KAR sp. z o.o. sp.k. użycza swojego potencjału finansowego i
zobowiązuje się oddać Klin-Logistic sp. z o.o. niezbędne zasoby w postaci zdolności
kredytowej do wykonania zamówienia, na potrzeby wykonania zamówienia, przez cały okres
wykonywania zamówienia. Nie wskazano jednak w jaki sposób przedmiotowe zasoby
zostaną udostępnione.
Jak wynika z komentarza do art. 26 ust. 2b Prawa zamówień publicznych (J. Piróg
2015) „Zarówno zmieniające się przepisy, jak i orzecznictwo KIO zmierzają w kierunku
uczynienia udostępniania zasobów jak najbardziej realnym zobowiązaniem, które może być
w każdej chwili zrealizowane w trakcie wykonywania zamówienia. W wyr. z 20.2.2014 r. KIO
(KIO 212/14, Legalis) stwierdziła, że z uwagi na różny charakter stosunków, które mogą
łączyć wykonawcę z podmiotem trzecim, a także zróżnicowany charakter zasobów
podlegających udostępnieniu, przepis nie określa uniwersalnej treści zobowiązania, która
niezależnie od okoliczności gwarantuje skuteczne wykazanie przez wykonawcę możliwości
polegania na zasobach innego podmiotu. Przekazanie potencjału musi mieć charakter
faktyczny, pozwalający na realne wykorzystanie wiedzy i doświadczenia w toku realizacji
zamówienia. Wobec tego złożenie ogólnego oświadczenia, bez wykazania w jaki sposób
udostępnienie wiedzy i doświadczenia nastąpi, będzie niewystarczające do stwierdzenia, że
wykonawca wykazał spełnienie warunków zamówienia. Przy czym niewystarczające jest tu
poleganie wyłącznie na wyjaśnieniach samego wykonawcy, który przypisze podmiotowi
trzeciemu zobowiązanie się do świadczeń, które nie wynikają z treści dokumentu
przedstawionego zamawiającemu.” (…) Odwoływanie się do zasobów innych podmiotów jest
ustawowym uprawnieniem wykonawcy i nie można tego uprawnienia ograniczać.
Skorzystanie przez wykonawcę z tego uprawnienia skutkuje koniecznością udowodnienia
zamawiającemu, iż wykonawca będzie dysponował zasobami innych podmiotów, przy czym
przepis ust. 2b uznaje, że wystarczającym dowodem jest załączenie do oferty (wniosku)
pisemnego zobowiązania innych podmiotów do oddania do dyspozycji wykonawcy
odpowiednich zasobów na potrzeby wykonania zamówienia. Jednak samo abstrakcyjne
zobowiązanie, nieokreślające konkretnych zasobów i warunków ich udostępniania, jest
niewystarczające. Istotną zmianę w tym zakresie wprowadziła m.in. regulacja zawarta w § 1
ust. 6 rozporządzenia Prezesa RM z 19.2.2013 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich
może żądać zamawiający od wykonawcy oraz form, w jakich te dokumenty mogą być
składane (Dz.U. z 2013 r. poz. 231), gdzie wskazuje się na możliwość żądania przez
zamawiającego określonych dokumentów dotyczących w szczególności:
1) zakresu dostępnych wykonawcy zasobów innego podmiotu;
2) sposobu wykorzystania zasobów innego podmiotu, przez wykonawcę, przy
wykonywaniu zamówienia;
3) charakteru stosunków, jaki będzie łączył wykonawcę z innym podmiotem;
4) zakresu i okresu udziału innego podmiotu przy wykonywaniu zamówienia.
Z tego powodu Zamawiający wystosował w dniu 14.01.2016 r. kolejne wezwanie do
Klin-Logistic sp. z o.o. na podstawie § 1 ust. 6 rozporządzenia Prezesa RM z 19.2.2013 r. w
sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy oraz form, w
jakich te dokumenty mogą być składane (Dz.U. z 2013 r. poz. 231), by Wykonawca ten
przedłożył dokumenty dotyczące:
a) zakresu dostępnych wykonawcy zasobów innego podmiotu,
b) sposobu wykorzystania zasobów innego podmiotu, przez wykonawcę, przy
wykonywaniu zamówienia,
c) charakteru stosunku, jaki będzie łączył wykonawcę z innym podmiotem,
d) zakresu i okresu udziału innego podmiotu przy wykonywaniu zamówienia
Wykonawca w odpowiedzi na powyższe wezwanie oświadczył m. in., ze za
całkowicie bezpodstawne należy uznać żądanie jakiejkolwiek dodatkowej dokumentacji
wykazującej rzeczywiste dysponowanie przez Wykonawcę potencjałem finansowym
wskazując, że podmioty udostępniające złożyły stosowne oświadczenia o terminie i zakresie
udostępnienie, zobowiązanie to ma charakter wiążący na gruncie prawa cywilnego, dla
których żadne ustawy nie przewidują od tego typu porozumień jakiejkolwiek formy
szczególnej. Wykonawca ten jednak nie odnosi się w żaden sposób do dyspozycji
rozporządzenia, gdzie wskazuje się wyraźnie na możliwość żądania przez zamawiającego
określonych dokumentów. Bezsprzecznie żadnych dokumentów z których wynika zakres
dostępnych wykonawcy zasobów innego podmiotu, sposób wykorzystania zasobów innego
podmiotu, przez wykonawcę, przy wykonywaniu zamówienia, charakter stosunku, jaki będzie
łączył wykonawcę z innym podmiotem, wykonawca nie przedłożył w odpowiedzi na
wezwanie z dnia 14.01.2016 r., ograniczając się jedynie do polemiki z treścią wezwania
Zamawiającego.
Krajowa Izba Odwoławcza w tego typu sprawach wskazuje w orzecznictwie, że
oddanie do dyspozycji przez podmiot trzeci zasobów w postaci wiedzy i doświadczenia musi
łączyć się z koniecznością udziału tego podmiotu w realizacji zamówienia, przy czym udział
ten może przybrać dowolną formę, nie tylko podwykonawstwa, ale także doradztwa,
konsultacji czy innej formy merytorycznego wsparcia. Jednak w każdym orzeczeniu
wskazuje się że to udostępnienie musi mieć charakter realny, nie może mieć jedynie
charakteru udostępnienia formalnego, dla celów sporządzenia oferty. Podobnie ma się
sytuacja z pozostałym udostępnionym potencjałem. Zamawiający wskazuje, że w
udostępnienie potencjału w postaci zdolności kredytowej (a tylko posiadanie zdolności
kredytowej udowodniły podmioty trzecie w ofercie złożonej przez Klin- Logistic sp. z o.o.) nie
funkcjonuje w obrocie gospodarczym, nie wiadomo bowiem jak miałaby wyglądać
ewentualna umowa (nawet ustna) na udostępnienie zdolności kredytowej, jeśli podmiot
udostępniający swoją zdolność kredytową brałby udział w realizacji zamówienia w formie
innej niż podwykonawstwo. Wątpliwa jest także możliwość oddawania swojej zdolności
kredytowej w formie innej niż np. poręczenie kredytu. Również udostępnienie potencjału w
postaci osób zdolnych do wykonania zamówienia powinno w normalnym obrocie prawnym
pomiędzy podmiotami gospodarczymi przyjąć postać albo podwykonawstwa, albo poprzez
przeniesienie do innego zakładu pracy określone w przepisach Kodeksu pracy.
Oddelegowanie pracowników przez jeden podmiot gospodarczy do innego podmiotu
gospodarczego, co do zasady również nie jest nieodpłatne.
Ż
aden z dokumentów wskazanych przez firmę Klin-Logistic sp. z o.o. nie udowadnia
realnego udziału podmiotów trzecich w realizacji zamówienia. Również brak w ofercie
wykonawcy jakiejkolwiek wzmianki co do ewentualnego podwykonawstwa tych podmiotów
przy realizacji zamówienia. W dokumentach dołączonych do oferty nie ma bowiem nawet
jednego słowa, z którego wynika sposób wykorzystania zasobów innego podmiotu, czy też
charakter stosunku, jaki będzie łączył Wykonawcę z innym podmiotem. Z tego powodu
Zamawiający powziął poważne wątpliwości, co do rzeczywistego dysponowania
udostępnionym zasobem podmiotów trzecich przez firmę Klin-Logistic sp. z o.o., co było
podstawą do wezwania wykonawcy do przedłożenia dokumentów potwierdzających realność
udostępnienia, o których mowa w § 1 ust. 6 rozporządzenia Prezesa RM z 19.2.2013 r. w
sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy oraz form, w
jakich te dokumenty mogą być składane (Dz. U. z 2013 r. poz. 231), . Zgodnie z treścią art.
26 ust. 2b Prawa zamówień publicznych, ciężar udowodnienia dysponowania udostępnionym
zasobem spoczywa w całości na Wykonawcy, który ubiega się o udzielenie zamówienia na
podstawie udostępnionych zasobów.
W ocenie Zamawiającego Wykonawca nie udowodnił, ze będzie dysponował
zasobami podmiotów trzecich, w związku z powyższym Wykonawca ten nie spełnia
warunków udziału w postępowaniu, co powoduje konieczność wykluczenia tego Wykonawcy
z dalszego udziału w postępowaniu, na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 4 Prawa zamówień
publicznych.”.
Przechodząc do oceny zebranego w sprawie materiału dowodowego Izba doszła do
przekonania, że Odwołujący nie wykazał realności udostępnienia zasobów w spornym
zakresie.
Stosownie do art.26 ust.2b ustawy Pzp wykonawca może polegać na wiedzy i
doświadczeniu, potencjale technicznym, osobach zdolnych do wykonania zamówienia,
zdolnościach finansowych lub ekonomicznych innych podmiotów, niezależnie od charakteru
prawnego łączących go z nimi stosunków. Wykonawca w takiej sytuacji zobowiązany jest
udowodnić zamawiającemu, iż będzie dysponował tymi zasobami w trakcie realizacji
zamówienia, w szczególności przedstawiając w tym celu pisemne zobowiązanie tych
podmiotów do oddania mu do dyspozycji niezbędnych zasobów na potrzeby wykonania
zamówienia.
Jednocześnie w myśl przepisu § 1 ust. 6 pkt. 1 i 2 rozporządzenia Prezesa RM z
19.2.2013 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od
wykonawcy oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane (Dz.U. z 2013 r. poz.
231) jeżeli wykonawca, wykazując spełnianie warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1
ustawy, polega na zasobach innych podmiotów na zasadach określonych w art. 26 ust. 2b
ustawy, zamawiający, w celu oceny, czy wykonawca będzie dysponował zasobami innych
podmiotów w stopniu niezbędnym dla należytego wykonania zamówienia oraz oceny, czy
stosunek łączący wykonawcę z tymi podmiotami gwarantuje rzeczywisty dostęp do ich
zasobów, może żądać:
1) w przypadku warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 pkt 4 ustawy -
dokumentów, o których mowa w ust. 1 pkt 9-11, a także innych dokumentów, dotyczących
sytuacji ekonomicznej i finansowej, określonych w ogłoszeniu o zamówieniu lub w
specyfikacji istotnych warunków zamówienia;
2) dokumentów dotyczących w szczególności:
a) zakresu dostępnych wykonawcy zasobów innego podmiotu,
b) sposobu wykorzystania zasobów innego podmiotu, przez wykonawcę, przy
wykonywaniu zamówienia,
c) charakteru stosunku, jaki będzie łączył wykonawcę z innym podmiotem,
d) zakresu i okresu udziału innego podmiotu przy wykonywaniu zamówienia.
Według zapatrywania Izby przedłożone przez Odwołującego dokumenty nie
zawierają wszystkich elementów wymienionych w cyt. wyżej przepisie § 1 ust. 6 pkt. 1 i 2
rozporządzenia Prezesa RM, a to w szczególności opisu sposobu wykorzystania zasobów
innego podmiotu przez Wykonawcę przy wykonywaniu zamówienia oraz wskazania
charakteru stosunku, jaki będzie łączył Wykonawcę z innym podmiotem.
Odnosząc się do dokumentu użyczenia wiedzy i doświadczenia wystawionej przez
Chemeko-System sp. z o.o. z dnia 17 grudnia 2015r. Izba uznała, że zawarte w nim
oświadczenie nie było jednoznaczne. Z jednej strony wykonawca ten zadeklarował
udostępnienie Odwołującemu wiedzy i doświadczenia zawodowego w postaci szkolenia,
konsultacji, doradztwa, z drugiej jednak oświadczył, że nie będzie brał udziału w realizacji
przedmiotu zamówienia.
W ocenie Izby, jeżeli ten wykonawca nie będzie brał udziału w realizacji przedmiotu
zamówienia w zakresie, jaki wskazał (szkolenie, konsultacje, doradztwo), to nie jest
jednoznaczna gwarancja rzeczywistego dostępu do jego zasobu.
Poza tym należy wskazać, że z załączonych do oferty dokumentów nie wynika, jaki
będzie charakter stosunku łączącego Odwołującego z tym podmiotem.
Jeżeli chodzi o dokument użyczenia wiedzy i doświadczenia Eko-Kar sp. z o.o. sp.k.
z dnia 17 grudnia 2015r., Izba stanęła na stanowisku, że nie stanowi dowodu realnego
przekazania zasobu wiedzy i doświadczenia zobowiązanie do oddania zasobu do dyspozycji
Odwołującego bez wskazania, w jaki sposób to nastąpi i w ramach, jakiego stosunku
prawnego.
Podobnie Izba potraktowała załączone w wyniku uzupełnienia dokumenty: użyczenia
osób zdolnych do wykonania zamówienia Employment sp. z o.o. z dnia 17 grudnia 2015r.,
użyczenia osób zdolnych do wykonania zamówienia P H-P P. O. z dnia 17 grudnia 2015r.,
użyczenia osób zdolnych do wykonania zamówienia Eko-Kar sp. z o.o. sp.k. z dnia 17
grudnia 2015r.
Przedłożone przez Odwołującego powyższe zobowiązania do udostępnienia zasobu
potencjału osobowego nie wskazują charakteru stosunku, jaki będzie łączył wykonawcę z
tymi podmiotami.
Według zapatrywania Izby również dokument użyczenia potencjału technicznego
Eko-Kar sp. z o.o. sp.k. z dnia 17 grudnia 2015r. nie zawiera informacji, na jakiej podstawie
umownej zasób ten będzie przekazany czy będzie to umowa najmu, użyczenia, czy też
nastąpi sprzedaż tych urządzeń, które będą wykorzystywane do wykonania przedmiotu
zamówienia.
Wątpliwości Izby budzą również dokumenty użyczenia potencjału finansowego przez
P H-P P. O. z dnia 17 grudnia 2015r. oraz użyczenia potencjału finansowego Eko-Kar sp. z
o.o. sp.k. z dnia 17 grudnia 2015r., które nie wskazują sposobu wykorzystania tego zasobu
przez wykonawcę, przy wykonywaniu zamówienia, a także charakteru stosunku, jaki będzie
łączył Odwołującego z tymi podmiotami.
Zdaniem Izby samo zobowiązanie do przekazania zasobu nie przesądza o
charakterze stosunku, jaki będzie łączył Odwołującego z danym podmiotem, a jest to
informacja pozwalająca Zamawiającemu na ocenę, czy stosunek łączący Odwołującego z
tymi podmiotami gwarantuje rzeczywisty dostęp.
W ocenie Izby nie ma również znaczenia odpowiedzialność solidarna Odwołującego i
udostępniającego oparta na zasadzie winy tego drugiego wynikająca z art.26 ust.2e ustawy
Pzp.
Według zapatrywania Izby powyższy przepis nie służy do weryfikacji gwarancji
rzeczywistego dostępu do zadeklarowanych zasobów, lecz stanowi zabezpieczenie
należytego wykonania zobowiązania na etapie realizacji kontraktu.
Bez znaczenia – w przekonaniu Izby – pozostaje również okoliczność nie wskazania
przez Zamawiającego w SIWZ ściśle określonych wymaganych dokumentów do
udowodnienia realności przekazania zasobów niezbędnych do wykonania przedmiotu
zamówienia z racji braku zamkniętego katalogu środków dowodowych wykazujących
realność udostępnienia zasobu.
Reasumując należy podnieść, że Odwołujący w całości nie wykonując wezwania
Zamawiającego z dnia 14 stycznia 2016r. naraził się na konsekwencje wynikające z
pouczenia go, iż wykonawca, który nie udowodni, że będzie dysponował tymi zasobami w
trakcie realizacji zamówienia, podlega wykluczeniu z udziału w postępowaniu i jego oferta
zostanie odrzucona
Na marginesie należy zauważyć, że Odwołujący mógł już na tamtym etapie
ponownego wezwania go do uzupełnienia dokumentów przedstawić swoje zarzuty w
postępowaniu odwoławczym, jeżeli nie zgadzał się z tym wezwaniem.
Uznając zatem, że Zamawiający prawidłowo dokonał oceny przesłanek braku
spełniania przez Odwołującego warunków podmiotowych przetargu Izba uznała, że miał on
podstawy prawne do skorzystania z dyspozycji przepisu art. 24 ust. 2 pkt 4 i art. 89. ust.1
pkt. 5 ustawy Pzp.
Następstwem zaistnienia powyższej sytuacji prawnej była decyzja Zamawiającego o
unieważnieniu przedmiotowego przetargu na zasadzie art. 93 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp
W tym stanie rzeczy Izba na podstawie art. 192 ust. 1 ustawy Pzp postanowiła
oddalić odwołanie.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
ustawy Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania, z uwzględnieniem
przepisów rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010r. w sprawie
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).
Przewodniczący:……………………………..