KIO 2124/16 WYROK dnia 25 listopada 2016 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 2124/16 

WYROK 

z dnia 25 listopada 2016 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

                                                                       Przewodniczący: Robert Skrzeszewski 

                                                                                 Protokolant: Mariusz Gontarczyk 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  25  listopada  2016  r.  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  7  listopada  2016  r.  przez 

Wykonawcę:  Sprint  Spółka  Akcyjna  z  siedzibą  w  Olsztynie,  ul.  Jagiellończyka  26,  10-062 

Olsztyn  w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Gminę  Miasto  Szczecin  -  Zarząd  Dróg  i 

Transportu Miejskiego w Szczecinie, ul. S. Klonowica 5, 71-241 Szczecin  

przy udziale wykonawcy PHU Votum s.c. J. P. zgłaszającego swoje przystąpienie do 

postępowania odwoławczego o sygn. akt KIO 2124/16 po stronie Odwołującego 

orzeka: 

1.  uwzględnia  odwołanie  i  nakazuje  Zamawiającemu:  Gminie  Miasto  Szczecin  - 

Zarząd  Dróg  i  Transportu  Miejskiego  w  Szczecinie,  ul.  S.  Klonowica  5,  71-241  Szczecin 

sporządzenie  protokołu  zawierającego  powody  niedokonania  podziału  zamówienia  na 

części,  

2. kosztami postępowania obciąża Zamawiającego Gminę Miasto Szczecin - Zarząd 

Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie, ul. S. Klonowica 5, 71-241 Szczecin i: 

2.1.  zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Wykonawcę: Sprint Spółka 

Akcyjna  z  siedzibą  w  Olsztynie,  ul.  Jagiellończyka  26,  10-062  Olsztyn  tytułem  wpisu  od 

odwołania, 

2.2. zasądza od Zamawiającego: Gminy Miasta Szczecin - Zarząd Dróg i Transportu 

Miejskiego  w  Szczecinie,  ul.  S.  Klonowica  5,  71-241  Szczecin  na  rzecz  wykonawcy  Sprint 

Spółka Akcyjna z siedzibą w Olsztynie, ul. Jagiellończyka 26, 10-062 Olsztyn kwotę 18 600 

zł  00  gr  (słownie:  osiemnaście  tysięcy  sześćset  złotych  zero  groszy)  stanowiącą  koszty 


postępowania  odwoławczego  poniesione  z  tytułu  zwrotu  wpisu  od  odwołania  i 

wynagrodzenia pełnomocnika.  

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień 

publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 2164 wraz ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 

dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Szczecinie.  

                                                                                  Przewodniczący:…………………  


Sygn. akt: KIO 2124/16  

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający:  Gmina  Miasto  Szczecin  -  Zarząd  Dróg  i  Transportu  Miejskiego  w 

Szczecinie,  71-241  Szczecin,  ul.  S.  Klonowica  5  wszczął  postępowanie  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  na  konserwację  i  bieżące 

utrzymanie sygnalizacji  świetlnych  i nawigacyjnych oraz urządzeń  zarządzania i sterowania 

ruchem  na  terenie  Miasta  Szczecin  w  latach  2017-2019,  które  zostało  opublikowane  w 

Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z dnia 21 października 2016r. za numerem 2016/S 

207 – 375524.  

W  dniu  28  października  2016r.  Odwołujący:  Sprint  Spółka  Akcyjna  z  siedzibą  w 

Olsztynie,  ul.  Jagiellończyka  26,  10-062  Olsztyn  wniósł  odwołanie  pierwsze  odwołanie  w 

przedmiotowej  sprawie  na  treść  ogłoszenia  o  zamówieniu  oraz  Specyfikacji  Istotnych 

Warunków Zamówienia, zwanej dalej SIWZ: 

treść  pkt  2.3a)  (Rozdział  V)  SIWZ  Podstawy  wykluczenia. Warunki udziału  w 

postępowaniu.  Dokumenty.,  co  odpowiada  treści  punktu  III.2.3).2.3a)  Ogłoszenia  o 

zamówieniu Kwalifikacje techniczne, 

pkt  2.3c)  tiret  pierwsze  (Rozdział  V)  SIWZ  Podstawy  wykluczenia  Podstawy 

wykluczenia. Warunki udziału w postępowaniu. Dokumenty., co odpowiada treści punktu III. 

1.4) pkt c) Ogłoszenia o zamówieniu Inne szczególne warunki, 

treść  pkt  2.3d)  (Rozdział  V)  SIWZ  Podstawy  wykluczenia  Podstawy 

wykluczenia. Warunki udziału w postępowaniu. Dokumenty., co odpowiada treści punktu III. 

1.4) pkt d) Ogłoszenia o zamówieniu Inne szczególne warunki, 

treść  pkt  3  (Rozdział  XV)  SIWZ  Opis  przedmiotu  zamówienia,  co  odpowiada 

treści  punktu  II.2.1)  Ogłoszenia  o  zamówieniu  Wielkość  lub  zakres  zamówienia.  Całkowita 

wielkość lub zakres. 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu: 

1.  naruszenie  przepisów  art.  22  ust.  1a  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004r.  Prawo 

zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 2164 ze zm. z 2016r. poz. 831, 996, 1020, 

1250, 1265, 1579) – zwanej dalej ustawą Pzp w zw. art. 22d ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 7 

ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 36 ust. 1 pkt. 5 ustawy Pzp w zw. z art. 41 pkt. 7 ustawy Pzp 

przez  dokonanie  w  ogłoszeniu  o  zamówieniu  i  SIWZ  konkretyzacji  warunków  udziału 

wykonawców  dotyczących  wymagań  w  zakresie  zdolności  technicznej  oraz  zawodowej 

wykonawców  -  poprzez  zawarcie  opisu  sposobu  dokonywania  oceny  spełnienia 

przedmiotowych warunków udziału - w sposób niezwiązany z przedmiotem zamówienia oraz 


w  sposób  nieproporcjonalny  do  przedmiotu  zamówienia,  nakładając  tym  samym  na 

wykonawców  nadmierne  warunki  dotyczące  dysponowania  odpowiednimi  kwalifikacjami 

technicznymi  co  stanowi  naruszenie  obowiązku  zamawiającego  przygotowania  i 

przeprowadzenia  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  w  sposób  zapewniający 

zachowanie  uczciwej  konkurencji  oraz  równe  traktowanie  wykonawców,  ograniczając 

możliwość uzyskania zamówienia przez wykonawców zdolnych do jego realizacji. 

2.  naruszenie przepisów art. 29 ust. 2 pzp w zw. z art. 7 ust. 1 pzp w zw. z art. 36 

ust. 1 pkt. 3 w zw. z art. 41 pkt. 4 pzp, przez opisanie przedmiotu zamówienia w sposób nie 

uwzględniający  wszystkich wymagań i okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie 

oferty,  a  także  naruszający  zasady  zachowania  uczciwej  konkurencji  oraz  równego 

traktowania  wykonawców,  gdyż  uniemożliwia  złożenie  przez  wykonawców  rzetelnych  i 

prawidłowo skalkulowanych ofert. 

Jednocześnie Odwołujący  wniósł o nakazanie  zamawiającemu wprowadzenia zmian 

w SIWZ w następującym zakresie: 

Rozdział  V  pkt.  2.3a)  siwz  przez  zmianę  tego  warunku,  w  ten  sposób,  że 

zamawiający  za  usługę  w  zakresie  konserwacji  specjalistycznych  urządzeń  zarządzania 

ruchem  uzna  utrzymanie  i  konserwację  specjalistycznych  urządzeń  zarządzania  ruchem  w 

granicach  administracyjnych  miasta  o  wartości  nie  mniejszej  niż  300 000 PLN  brutto,  przez 

okres minimum 1 roku, gdzie łączna liczba zainstalowanych urządzeń wynosi co najmniej 40 

szt.  i  odstąpi  od  wymogu,  aby  wśród  nich  były  tablice  zmiennej  treści  o  powierzchni  nie 

mniejszej  niż  30m

  każda,  a  w  części  spełniania  przez  wykonawców  warunków  w  zakresie 

konserwacji  sygnalizacji  świetlnej  doprecyzuje  pojęcie  „urządzeń  sygnalizacji  nawigacyjnej” 

bądź usunie ten  wymóg konserwacji sygnalizacji  świetlnej  wraz  z urządzeniami sygnalizacji 

nawigacyjnej, 

Rozdział  V  pkt  2.3c)  tiret  pierwsze  SIWZ  przez  zmianę  tego  warunku,  w  ten 

sposób, że Zamawiający uzna, że wykonawca posiada wymagane zdolności techniczne lub 

zawodowe  zapewniające  należyte  wykonanie  zamówienia,  jeżeli  wykonawca  wykaże,  że 

posiada bazę techniczno - laboratoryjno - warsztatową wyposażoną laboratorium kontrolno - 

pomiarowe  wyposażone  w  laboratoryjne  sterowniki  sygnalizacji  bez  wskazywania  ich 

rodzaju. 

Rozdział V pkt 2.3.d) SIWZ poprzez  zmianę tego warunku, w ten sposób, że 

Zamawiający uzna,  że  wykonawca posiada  wymagane zdolności techniczne  lub  zawodowe 

zapewniające  należyte  wykonanie  zamówienia,  jeżeli  wykonawca  wykaże,  że  posiada 

warsztat pozwalający na wykonanie napraw uszkodzonych elementów sygnalizacji świetlnej 

z  zakresu  prac  elektrycznych,  mechanicznych,  ślusarskich,  bez  wskazywania  konkretnych 

rodzajów narzędzi, którymi powinien dysponować wykonawca. 

Rozdział  XV  pkt  3  SIWZ  poprzez  zmianę  tego  warunku,  w  ten  sposób,  że 


Zamawiający dokona wykreślenia postanowienia w zakresie „ Wykonawca z dniem przejęcia 

konserwacji  urządzeń  objętych  przetargiem  przejmuje  je  jako  sprawne  technicznie,  bez 

możliwości dodatkowych roszczeń do Zamawiającego. 

Ponadto  Odwołujący  wnosił  o  nakazanie  zamawiającemu  wprowadzenia  zmian  w 

treści ogłoszenia o zamówieniu w następującym zakresie: 

Pkt. III.2.3)2.3a) ogłoszenia o zamówieniu przez zmianę tego warunku, w ten 

sposób,  że  zamawiający  za  usługę  w  zakresie  konserwacji  specjalistycznych  urządzeń 

zarządzania ruchem uzna utrzymanie i konserwację specjalistycznych urządzeń zarządzania 

ruchem  w  granicach  administracyjnych  miasta  o  wartości  nie  mniejszej  niż  300 000  PLN 

brutto,  przez  okres  minimum  1  roku,  gdzie  łączna  liczba  zainstalowanych  urządzeń  wynosi 

co  najmniej  40  szt.  i  odstąpi  od  wymogu,  aby  wśród  nich  były  tablice  zmiennej  treści  o 

powierzchni  nie  mniejszej  niż  30m

  każda,  a  w  części  spełniania  przez  wykonawców 

warunków  w  zakresie  konserwacji  sygnalizacji  świetlnej  doprecyzuje  pojęcie  „urządzeń 

sygnalizacji nawigacyjnej” bądź usunie ten wymóg konserwacji sygnalizacji świetlnej wraz z 

urządzeniami sygnalizacji nawigacyjnej, 

Pkt. III.1.4.c) tiret pierwsze SIWZ przez  zmianę tego warunku, w ten sposób, 

ż

e  Zamawiający  uzna,  że  wykonawca  posiada  wymagane  zdolności  techniczne  lub 

zawodowe  zapewniające  należyte  wykonanie  zamówienia,  jeżeli  wykonawca  wykaże,  że 

posiada bazę techniczno - laboratoryjno - warsztatową wyposażoną laboratorium kontrolno - 

pomiarowe  wyposażone  w  laboratoryjne  sterowniki  sygnalizacji  bez  wskazywania  ich 

rodzaju. 

Pkt.  III1.4.d)  SIWZ  przez  zmianę  tego  warunku,  w  ten  sposób,  że 

Zamawiający uzna,  że  wykonawca posiada  wymagane zdolności techniczne  lub  zawodowe 

zapewniające  należyte  wykonanie  zamówienia,  jeżeli  wykonawca  wykaże,  że  posiada 

warsztat pozwalający na wykonanie napraw uszkodzonych elementów sygnalizacji świetlnej 

z  zakresu  prac  elektrycznych,  mechanicznych,  ślusarskich,  bez  wskazywania  konkretnych 

rodzajów narzędzi, którymi powinien dysponować wykonawca, 

Pkt.  II.2.1)  Ogłoszenia  o  zamówieniu  przez  zmianę  tego  warunku,  w  ten 

sposób,  że  Zamawiający  dokona  wykreślenia  postanowienia  w  zakresie  „  Wykonawca  z 

dniem  przejęcia  konserwacji  urządzeń  objętych  przetargiem  przejmuje  je  jako  sprawne 

technicznie, bez możliwości dodatkowych roszczeń do Zamawiającego.”. 

Odwołujący  wniósł  również  o  nakazanie  Zamawiającemu  równego  traktowania 

wszystkich  podmiotów  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  w  przedmiotowym 

postępowaniu w sposób umożliwiający zachowanie zasad uczciwej konkurencji. 


W dniu 4 listopada 2016r. Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie i oświadczył, 

ż

e uznaje zarzuty odwołania w całości. Poza tym obszernie przedstawił zakres dokonanych 

w ogłoszeniu i SIWZ zmian. 

W  związku  z  powyższym  Krajowa  Izba  Odwoławcza  postanowieniem  z  dnia  8 

listopada 2016r. w sprawie o sygn. akt KIO 2054/16 umorzyła postępowanie odwoławcze. 

W  dniu  7  listopada  2016r.  Odwołujący  ponownie  wniósł  odwołanie  do  Prezesa 

Krajowej  Izby  Odwoławczej  od  treści  ogłoszenia  o  zamówienia  oraz  Specyfikacji  Istotnych 

Warunków Zamówienia, zwanej dalej SIWZ sporządzonych przez Zamawiającego.  

Odwołujący  zarzucił  Zamawiającemu  naruszenie  następujących  przepisów  ustawy 

Pzp:  

1.  Art.  22  ust.  1a,  art.  22d  ust.  1,  art  7  ust.  1  ustawy  Pzp  poprzez  określenie 

warunków  udziału  w  postępowaniu  dotyczących  zdolności  technicznej  oraz  zdolności 

zawodowej  w  sposób  nieproporcjonalny  do  przedmiotu  zamówienia,  wykraczający  poza 

poziom niezbędny do realizacji zamówienia oraz naruszający zasady równego traktowania i 

uczciwej konkurencji;  

2.  art.  7  ust.  1  ustawy  Pzp  poprzez  preferowanie  wykonawców,  którzy  obecnie 

realizują na rzecz Zamawiającego analogiczne zamówienia;  

3. Art. 29 ust. 2, art. 7 ust. 1 poprzez opisanie przedmiotu zamówienia w sposób nie 

uwzględniający  wszystkich wymagań i okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie 

oferty,  a  także  naruszający  zasady  zachowania  uczciwej  konkurencji  oraz  równego 

traktowania  wykonawców,  co  uniemożliwia  złożenie  przez  wykonawców  rzetelnych  i 

prawidłowo skalkulowanych ofert;  

4. Art. 29 ust. 2, art. 7 ust. 1, art. 96 ust. 1 pkt 11 ustawy Pzp poprzez  zaniechanie 

dopuszczenia  składania  ofert  częściowych  w  zakresie  części  zamówienia  dotyczącej 

konserwacji i utrzymania urządzeń sygnalizacji nawigacyjnych. 

Odwołujący  wnosił  o  nakazanie  Zamawiającemu  wprowadzenia  zmian  w  SIWZ  w 

następującym zakresie:  

1.  Rozdział  V  pkt  2.3a)  SIWZ  zmianę  tego  warunku,  w  ten  sposób,  że  za  usługę  w 

zakresie  konserwacji  specjalistycznych  urządzeń  zarządzania  ruchem  Zamawiający  uzna 

utrzymanie  i  konserwację  specjalistycznych  urządzeń  zarządzania  ruchem  zainstalowanych 

w  granicach  administracyjnych  miasta  o  wartości  nie  mniejszej  niż  300  000,00  PLN  brutto, 

przez  okres  minimum  1  roku,  gdzie  łączna  liczba  zainstalowanych  urządzeń  wynosi  co 

najmniej  40  szt.  i  odstąpi  od  wymogu,  aby  wśród  nich  były  tablice  zmiennej  treści  o 

powierzchni  nie  mniejszej  niż  30  m

  każda,  a  w  części  spełnienia  przez  wykonawców 


warunków w zakresie konserwacji sygnalizacji świetlnej usunie wymóg dotyczący posiadania 

doświadczenia w zakresie utrzymania i konserwacji urządzeń sygnalizacji nawigacyjnej; 

 2.  Rozdział  V  pkt  2.3c)  tiret  pierwsze  SIWZ  poprzez  zmianę  tego  warunku,  w  ten 

sposób, że Zamawiający uzna, że wykonawca posiada wymagane zdolności techniczne lub 

zawodowe  zapewniające  należyte  wykonanie  zamówienia,  jeżeli  wykonawca  wykaże,  że 

posiada bazę techniczno - laboratoryjno - warsztatową wyposażoną w laboratorium kontrolno 

-  pomiarowe  bez  wskazywania  (w  sposób  pośredni  lub  bezpośredni) konkretnych  urządzeń 

w jakie ta baza ma być wyposażona; 

 3.  Rozdział  V  pkt  2.3.d)  SIWZ  poprzez  zmianę  tego  warunku,  w  ten  sposób,  że 

Zamawiający uzna,  że  wykonawca posiada  wymagane zdolności techniczne  lub  zawodowe 

zapewniające  należyte  wykonanie  zamówienia,  jeżeli  wykonawca  wykaże,  że  posiada 

warsztat pozwalający na wykonanie napraw uszkodzonych elementów sygnalizacji świetlnej 

z  zakresu  prac  elektrycznych,  mechanicznych,  ślusarskich,  bez  wskazywania  konkretnych 

rodzajów narzędzi, którymi powinien dysponować wykonawca; 

 4.  Rozdział  XV  pkt  3  SIWZ  poprzez  zmianę  tego  warunku,  w  ten  sposób,  że 

Zamawiający dokona wykreślenia postanowienia w zakresie „Wykonawca z dniem przejęcia 

konserwacji  urządzeń  objętych  przetargiem  przejmuje  je  jako  sprawne  technicznie,  bez 

możliwości dodatkowych roszczeń do Zamawiającego.” 

 5.  Dopuszczenie  składania  ofert  częściowych  w  zakresie  następujących  części:  a. 

Konserwacja  i  bieżące  utrzymanie  sygnalizacji  świetlnych  oraz  urządzeń  zarządzania  i 

sterowania  ruchem  drogowym;  b.  Konserwacja  i  bieżące  utrzymanie  sygnalizacji 

nawigacyjnych w żegludze.  

Ponadto  Odwołujący  wnosił  o  nakazanie  Zamawiającemu  wprowadzenia  zmian  w 

treści ogłoszenia o zamówieniu analogicznych do wskazanych powyżej dla treści SIWZ. 

Dodatkowo  Izba  ustaliła,  że  pismem  z  dnia  10  listopada  2016r.  umieszczonym  na 

stronie  internetowej  Zamawiającego  dokonał  on  zmiany  treści  SIWZ  i  ogłoszenia  o 

zamówieniu  uwzględniając  żądania  zawarte  w  pierwszym  odwołaniu  w  następującym 

zakresie:                  

Rozdział V pkt 2.3 a) SIWZ otrzymuje nowe brzmienie: 

wykonał  należycie  w  okresie  ostatnich  trzech  lat  przed  upływem  terminu  składania 

ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, minimum 2 usługi, 

z  których:  pierwsza  w  zakresie  konserwacji  i  utrzymania  sygnalizacji  świetlnej  i  druga 

w zakresie konserwacji specjalistycznych urządzeń zarządzania ruchem.  


Za  jedną  usługę  w  zakresie  konserwacji  sygnalizacji  świetlnej  Zamawiający  uzna: 

wykonanie  na  terenie miasta  o  ilości  mieszkańców  nie  mniejszej  niż  200  tysięcy  bieżącego 

utrzymania  i  konserwacji  sygnalizacji  świetlnych  wraz  z  urządzeniami  sygnalizacji 

nawigacyjnej (w rozumieniu Rozporządzenia  Ministra Infrastruktury  z dnia 28 kwietnia 2003 

r. 

sprawie 

przepisów 

ż

eglugowych 

na 

ś

ródlądowych 

drogach 

wodnych, 

Dz.U.2003.212.2072) o wartości minimum 1 000 000,00 PLN brutto przy czym umowa musi 

obejmować co najmniej 12 miesięcy z ostatnich 36 miesięcy przed składaniem oferty. 

Za  jedną  usługę  w  zakresie  konserwacji  specjalistycznych  urządzeń  zarządzania 

ruchem  Zamawiający  uzna:  utrzymanie  i  konserwację  specjalistycznych  urządzeń 

zarządzania  ruchem  zainstalowanych  w  granicach  administracyjnych  miasta  o  wartości  nie 

mniejszej  niż  300 000,00  PLN  brutto,  przez  okres  minimum  1  roku,  gdzie  łączna  liczba 

zainstalowanych urządzeń wynosi co najmniej 40 szt. i wśród nich są: co najmniej 3 tablice 

zmiennej  treści,  znaki  zmiennej  treści  wykonane  w  technologii  LED,  kamery  ANPR  w  ilości 

nie mniejszej niż 20 szt., szybkoobrotowe kamery CCTV w ilości nie mniejszej niż 5 szt. wraz 

z  systemem  łączności  światłowodowej  oraz  rozproszonej  sieci  transmisji  danych  opartej  o 

technologię GSM (GPRS, EDGE, UMTS, HSPA, LTE).  

Rozdział V pkt 2.3 c) tiret pierwszy SIWZ otrzymuje nowe brzmienie: 

laboratorium  kontrolno  –  pomiarowe  wyposażone  w  laboratoryjne  sterowniki 

sygnalizacji, które obecnie zainstalowane są na skrzyżowaniach w Szczecinie oraz zestawy 

rezerwowe gotowe do użycia w przypadkach awaryjnych, pozwalające na pełną diagnostykę, 

naprawę,  regulację  i  testowanie  elementów  elektronicznych  i elektrycznych  urządzeń 

sterowniczych  zainstalowanych  na  terenie  Szczecina  (wg  wykazu  sygnalizacji  świetlnych  – 

załącznik 5 do OPZ). 

Rozdział V pkt 2.3 d) SIWZ otrzymuje nowe brzmienie: 

posiada  wyposażony  warsztat  pozwalający  na  wykonanie  napraw  uszkodzonych 

elementów  sygnalizacji  świetlnej  z  zakresu  prac  elektrycznych,  mechanicznych,  ślusarskich 

wraz ze stanowiskiem diagnostyczno – naprawczym dla urządzeń elektrycznych. 

Rozdział XV pkt 3 SIWZ otrzymuje nowe brzmienie: 

Zakres rzeczowy obejmuje wykonywanie usług w zakresie utrzymania i prowadzenia 

konserwacji  oraz  usuwania  powstałych  awarii  sygnalizacji  świetlnych  oraz  urządzeń 

zarządzania  i  sterowania  ruchem  zestawionych  w  Załączniku  5  –  „Wykaz  sygnalizacji 

ś

wietlnych objętych konserwacją” i w Załączniku 6 – „Wykaz urządzeń systemu zarządzania 


ruchem”  i  polega  na  prowadzeniu  przeglądów  bieżących  i  okresowych  oraz  konserwacji 

instalacji w celu utrzymania w sprawności technicznej urządzeń, tj. zapewnienia prawidłowej 

pracy  urządzeń  sterujących,  detekcyjnych  i transmisyjnych  oraz  właściwego  stanu  instalacji 

kablowej, sygnalizatorów, wyświetlaczy czasu i innych urządzeń związanych z zarządzaniem 

i sterowaniem ruchem. 

Sekcja II: II.2.1) ogłoszenia o zamówieniu otrzymuje nowe brzmienie: 

Zakres rzeczowy obejmuje wykonywanie usług w zakresie utrzymania i prowadzenia 

konserwacji  oraz  usuwania  powstałych  awarii  sygnalizacji  świetlnych  oraz  urządzeń 

zarządzania  i  sterowania  ruchem  zestawionych  w  Załączniku  5  –  „Wykaz  sygnalizacji 

ś

wietlnych objętych konserwacją” i w Załączniku 6 – „Wykaz urządzeń systemu zarządzania 

ruchem”  i  polega  na  prowadzeniu  przeglądów  bieżących  i  okresowych  oraz  konserwacji 

instalacji w celu utrzymania w sprawności technicznej urządzeń, tj. zapewnienia prawidłowej 

pracy  urządzeń  sterujących,  detekcyjnych  i transmisyjnych  oraz  właściwego  stanu  instalacji 

kablowej, sygnalizatorów, wyświetlaczy czasu i innych urządzeń związanych z zarządzaniem 

i sterowaniem ruchem. 

Sekcja III: III.1.4) ogłoszenia o zamówieniu otrzymuje nowe brzmienie: 

c) 

posiada  bazę  techniczno  –  laboratoryjno  –  warsztatową  wraz  z  zapleczem 

magazynowym  i zapleczem  transportowo  –  sprzętowym,  zlokalizowaną  na  terenie  miasta 

Szczecin lub w rejonie przyległym do granicy administracyjnej miasta Szczecina wyposażoną 

w następujące stanowiska:  

• 

laboratorium  kontrolno  –  pomiarowe  wyposażone  w  laboratoryjne  sterowniki 

sygnalizacji, które obecnie zainstalowane są na skrzyżowaniach w Szczecinie oraz zestawy 

rezerwowe gotowe do użycia w przypadkach awaryjnych, pozwalające na pełną diagnostykę, 

naprawę,  regulację  i  testowanie  elementów  elektronicznych  i elektrycznych  urządzeń 

sterowniczych  zainstalowanych  na  terenie  Szczecina  (wg  wykazu  sygnalizacji  świetlnych  – 

załącznik 5 do OPZ). 

• 

stanowisko  wraz  z  oprogramowaniem  umożliwiającym  diagnozę  elementów 

systemu zarządzania ruchem, w szczególności tablic i znaków zmiennej treści, kamer ANPR, 

systemu łączności światłowodowej oraz transmisji danych opartej o GSM, 

• 

pakiety paneli LED do wymiany uszkodzonych elementów tablic oraz znaków 

zmiennej treści. 

d) 

posiada 

wyposażony 

warsztat 

pozwalający 

na 

wykonanie 

napraw 

uszkodzonych 

elementów 

sygnalizacji 

ś

wietlnej 

zakresu 

prac 

elektrycznych, 


mechanicznych,  ślusarskich  wraz  ze  stanowiskiem  diagnostyczno  –  naprawczym  dla 

urządzeń elektrycznych. 

Sekcja III: III.2.3) ogłoszenia o zamówieniu otrzymuje nowe brzmienie: 

Ponadto o udzielenie zamówienia może się ubiegać wykonawca, który spełnia 

poniżej określone warunki udziału w postępowaniu dotyczące: 

1)  zdolności technicznej lub zawodowej: 

Minimalny poziom zdolności: 

zamawiający  uzna,  że  wykonawca  posiada  wymagane  zdolności  techniczne  lub 

zawodowe zapewniające należyte wykonanie zamówienia, jeżeli wykonawca wykaże, że: 

a)  wykonał  należycie  w  okresie  ostatnich  trzech  lat  przed  upływem  terminu 

składania  ofert,  a  jeżeli  okres  prowadzenia  działalności  jest  krótszy  –  w  tym  okresie, 

minimum  2  usługi,  z  których:  pierwsza  w  zakresie  konserwacji  i  utrzymania  sygnalizacji 

ś

wietlnej i druga w zakresie konserwacji specjalistycznych urządzeń zarządzania ruchem.  

Za  jedną  usługę  w  zakresie  konserwacji  sygnalizacji  świetlnej  Zamawiający  uzna: 

wykonanie  na  terenie miasta  o  ilości  mieszkańców  nie  mniejszej  niż  200  tysięcy  bieżącego 

utrzymania  i  konserwacji  sygnalizacji  świetlnych  wraz  z  urządzeniami  sygnalizacji 

nawigacyjnej (w rozumieniu Rozporządzenia  Ministra Infrastruktury  z dnia 28 kwietnia 2003 

r. 

sprawie 

przepisów 

ż

eglugowych 

na 

ś

ródlądowych 

drogach 

wodnych, 

Dz.U.2003.212.2072) o wartości minimum 1 000 000,00 PLN brutto przy czym umowa musi 

obejmować co najmniej 12 miesięcy z ostatnich 36 miesięcy przed składaniem oferty. 

Za  jedną  usługę  w  zakresie  konserwacji  specjalistycznych  urządzeń  zarządzania 

ruchem  Zamawiający  uzna:  utrzymanie  i  konserwację  specjalistycznych  urządzeń 

zarządzania  ruchem  zainstalowanych  w  granicach  administracyjnych  miasta  o  wartości  nie 

mniejszej  niż  300 000,00  PLN  brutto,  przez  okres  minimum  1  roku,  gdzie  łączna  liczba 

zainstalowanych urządzeń wynosi co najmniej 40 szt. i wśród nich są: co najmniej 3 tablice 

zmiennej  treści,  znaki  zmiennej  treści  wykonane  w  technologii  LED,  kamery  ANPR  w  ilości 

nie mniejszej niż 20 szt., szybkoobrotowe kamery CCTV w ilości nie mniejszej niż 5 szt. wraz 

z  systemem  łączności  światłowodowej  oraz  rozproszonej  sieci  transmisji  danych  opartej  o 

technologię GSM (GPRS, EDGE, UMTS, HSPA, LTE).  

W przypadku, gdy wartość inwestycji wykazanych przez wykonawcę wyrażona będzie 

w walucie obcej, zamawiający przeliczy tę wartość na walutę polską w oparciu o średni kurs 

walut NBP, dla danej waluty, z daty  wszczęcia  postępowania. Jeżeli  w tym dniu nie będzie 


opublikowany  średni  kurs  NBP,  zamawiający  przyjmie  kurs  średni  z  ostatniej  tabeli  przed 

wszczęciem postępowania. 

W  przypadku  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia,  a 

także  w  przypadku  gdy  wykonawca  polega  na  zdolnościach  technicznych  lub  zawodowych 

innego  podmiotu,  wykonaniem  usług  określonych  powyżej  winien  wykazać  się  jeden  z 

wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  lub  podmiot  na  którego 

zdolnościach technicznych lub zawodowych Wykonawca będzie polegał.  

b)  posiada  narzędzia  lub  urządzenia  techniczne  dostępne  Wykonawcy  w  celu 

realizacji zamówienia:  

Lp. 

Opis 

(typ, marka, model, minimalna wymagana wydajność) 

Wymagana 

Minimalna ilość 

jednostek 

Wyposażona 

baza 

techniczno 

– 

laboratoryjno 

– 

warsztatowa 

Sygnalizacja awaryjna i wahadłowa 

Oznakowane  samochody  „pogotowie  sygnalizacji”  do 

objazdów  kontrolnych  i  usuwania  awarii  osprzętu 

sygnalizacyjnego i kablowego 

Podnośnik koszowy 

c)  posiada  bazę  techniczno  –  laboratoryjno  –  warsztatową  wraz  z  zapleczem 

magazynowym  i zapleczem  transportowo  –  sprzętowym,  zlokalizowaną  na  terenie  miasta 

Szczecin lub w rejonie przyległym do granicy administracyjnej miasta Szczecina wyposażoną 

w następujące stanowiska:  

• 

laboratorium  kontrolno  –  pomiarowe  wyposażone  w  laboratoryjne  sterowniki 

sygnalizacji, które obecnie zainstalowane są na skrzyżowaniach w Szczecinie oraz zestawy 

rezerwowe gotowe do użycia w przypadkach awaryjnych, pozwalające na pełną diagnostykę, 

naprawę,  regulację  i  testowanie  elementów  elektronicznych  i elektrycznych  urządzeń 

sterowniczych  zainstalowanych  na  terenie  Szczecina  (wg  wykazu  sygnalizacji  świetlnych  – 

załącznik 5 do OPZ). 

• 

stanowisko  wraz  z  oprogramowaniem  umożliwiającym  diagnozę  elementów 

systemu zarządzania ruchem, w szczególności tablic i znaków zmiennej treści, kamer ANPR, 

systemu łączności światłowodowej oraz transmisji danych opartej o GSM, 

• 

pakiety paneli LED do  wymiany uszkodzonych elementów tablic oraz znaków 

zmiennej treści. 


d)  posiada wyposażony  warsztat pozwalający na  wykonanie napraw uszkodzonych 

elementów  sygnalizacji  świetlnej  z  zakresu  prac  elektrycznych,  mechanicznych,  ślusarskich 

wraz ze stanowiskiem diagnostyczno – naprawczym dla urządzeń elektrycznych. 

c)  posiada  środki  transportu,  pojazdy  specjalistyczne  oraz  sprzęt  w  ilości  co 

najmniej: 

• 

2 samochody do obsługi urządzeń sterujących, 

• 

3  samochody  do  objazdów  kontrolnych  i  usuwania  awarii  osprzętu 

sygnalizacyjnego i kablowego, 

• 

1 pojazd do przewozu urządzeń sygnalizacyjnych, 

• 

1 prowizoryczny zestaw sygnalizacyjny do sterowania ruchem w czasie awarii 

i zdarzeń losowych, 

• 

1 samojezdny podnośnik balkonowy o wysięgu ramienia co najmniej 10 m  

d)  dysponuje  lub  będzie  dysponować  minimum  4  osobami  posiadającymi 

ś

wiadectwo kwalifikacyjne uprawniające do zajmowania się eksploatacją urządzeń, instalacji 

i sieci na stanowisku eksploatacji w zakresie sieci elektroenergetycznych o napięciu do 1 kV, 

e)  dysponuje  lub  będzie  dysponować  minimum  2  osobami  posiadającymi 

uprawnienia do kierowania ruchem, 

f)  dysponuje  lub  będzie  dysponować  minimum  1  osobą  posiadającą  świadectwo 

kwalifikacyjne  uprawniające  do  zajmowania  się  eksploatacją  urządzeń,  instalacji  i  sieci  na 

stanowisku dozoru w zakresie sieci  elektroenergetycznych o napięciu do 1 kV. Świadectwa 

kwalifikacyjne  wydawane  są  na  podstawie  rozporządzenia  Ministra  Gospodarki,  Pracy  i 

Polityki Społecznej z dnia 28 kwietnia 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad stwierdzania 

posiadania  kwalifikacji  przez  osoby  zajmujące  się  eksploatacją  urządzeń,  instalacji  i  sieci 

(Dz. U. z 2003 r. Nr 89, poz. 828 z późn. zm), 

g)  dysponuje  lub  będzie  dysponować  minimum  1  osobą  posiadającą  wykształcenie 

wyższe informatyczne  w specjalności sieci komputerowe, z doświadczeniem (co najmniej 1 

rok)  w  budowaniu  sieci  światłowodowych  oraz  eksploatacji  sieci  światłowodowych  i 

wielopunktowych sieci opartych o technologię GMS (GPRS, EDGE, UMTS, HSPA, LTE) oraz 

ważnym  świadectwem  kwalifikacyjnym  E  do  eksploatacji  urządzeń,  instalacji  i  sieci  o 

napięciu znamionowym do 1 kV. 

UWAGA dotyczy stanowisk wskazanych powyżej: 

Zamawiający  dopuszcza  łączenie  stanowisk  wymienionych  powyżej  tylko  pod 

warunkiem spełnienia łącznie wymagań dotyczących kwalifikacji i doświadczenia dla danych 

stanowisk. 

W  przypadku  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia,  a 

także  w  przypadku  gdy  wykonawca  polega  na  zdolnościach  technicznych  lub  zawodowych 


innego podmiotu, dysponowaniem osób wymienionych powyżej winien  wykazać się jeden z 

wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  lub  podmiot  na  którego 

zdolnościach technicznych lub zawodowych Wykonawca będzie polegał.  

Modyfikacja  SIWZ  jest  integralną  częścią  SIWZ.  Pozostałe  zapisy  SIWZ  pozostają 

bez zmian.  

W  dniu  10  listopada  2016  r.  zgłosił  swoje  przystąpienie  do  postępowania 

odwoławczego wykonawca – PHU Votum s.c. J. P. po stronie Odwołującego.  

Pismem  z  dnia  24  listopada  2016r.  Zamawiający  udzielił  odpowiedzi  na  odwołanie 

wnosząc o: 

1.  pozostawienie  bez  rozpoznania  odwołania  w  części  dotyczącej  nakazania 

Zamawiającemu: 

a)  zmianę  SIWZ  poprzez  odstąpienie  od  wymogu,  aby  wśród  tablic  zmiennej  treści 

były tablice o powierzchni nie mniejszej niż 30 m² (rozdział V pkt. 2.3 a) SIWZ) – żądanie 1 

odwołania, 

b)  zmianę  SIWZ  poprzez  uznanie,  że  wykonawca  posiada  wymagalne  zdolności 

techniczne lub zawodowe zapewniające należyte wykonanie zamówienia, jeżeli wykonawca 

wykaże,  że  bazę  techniczno-laboratoryjno-warszatową  wyposażona  w  laboratorium 

kontrolno-pomiarowe  bez  wskazywania(w  sposób  pośredni  lub  bezpośredni)  konkretnych 

urządzeń,  w  jakiej  ma  być  ta  baza  wyposażona(rozdział  V  pkt.  2.3c)  SIWZ)  –  żądanie  2 

odwołania, 

c)  zmianę  SIWZ  poprzez  uznanie,  że  wykonawca  posiada  wymagalne  zdolności 

techniczne lub zawodowe zapewniające należyte wykonanie zamówienia, jeżeli wykonawca 

wykaże,  że  posiada  warsztat  pozwalający  na  wykonanie  napraw  uszkodzonych  elementów 

sygnalizacji  świetlnej  z  zakresu  prac  elektrycznych,  mechanicznych,  ślusarskich  bez 

wskazywania konkretnych rodzajów narzędzi, którymi powinien dysponować(Rozdział V pkt. 

2.3d) SIWZ), 

d)  zmianę  SIWZ  poprzez  wykreślenie  postanowienia  w  zakresie  „  wykonawca  z 

dniem  przejęcia  konserwacji  urządzeń  objętych  przetargiem  przejmuje  je  jako  sprawne 

technicznie,  bez  możliwości  dodatkowych  roszczeń  od  Zamawiającego(rozdział  XV  pkt.  3 

SIWZ), 

2.oddalenie odwołania w pozostałym zakresie, 

3.zasądzenie  kosztów  postępowania  według  spisu  kosztów,  ewentualnie  z 

ostrożności wnosił o: 

1.oddalenie odwołania w całości, 

2.zasądzenie kosztów postępowania odwoławczego według spisu kosztów. 


Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje. 

Na  podstawie  zebranego  w  sprawie  materiału  dowodowego,  a  w  szczególności  w 

oparciu o treść akt sprawy odwoławczej - KIO 2054/15 i KIO 2124/16, w tym treść ogłoszenia 

z  dnia  26  października  2016r  i  treść  SIWZ  z  tej  samej  daty,  odwołania,  odpowiedzi 

Zamawiającego na odwołanie z dnia 24 listopada 2016r., pisma procesowego Odwołującego 

z  dnia  24  listopada  2016r.,  jak  również  na  podstawie  złożonych  na  rozprawie  przez 

Odwołującego i Zamawiającego wyjaśnień i pism Izba postanowiła odwołanie uwzględnić. 

Odwołanie  nie  zawierało  braków  formalnych,  wpis  został  przez  Odwołującego 

uiszczony, zatem odwołanie podlegało rozpoznaniu. Izba nie stwierdziła przesłanek do jego 

odrzucenia.  

Po  przeprowadzeniu  postępowania  odwoławczego Izba  doszukała  się  w  działaniach 

Zamawiającego  naruszenia  przepisu  art.96  ust.1  pkt.  11  ustawy  Pzp  w  zakresie  zarzutu 

zaniechania przez Zamawiającego dopuszczenia składania ofert częściowych. 

W pozostałym zakresie Izba nie rozpoznała zarzutów z następujących powodów. 

Jeżeli  chodzi  o  zarzuty  odnoszące  się  do  wniosków  odwołania  zawartych  w  jego 

punkcie  3  i  4  Odwołujący  wycofał  te  zarzuty  odwołania,  a  zatem  Izba  potraktowała  je  za 

bezprzedmiotowe. 

Odnośnie zarzutów dotyczących wniosków odwołania zawartych w jego punkcie 1 i 2 

Izba  doszła  do  przekonania,  że  Zamawiający  jest  związany  rozstrzygnięciem  Krajowej  Izby 

Odwoławczej  z  dnia  8  listopada  2016r.  w  sprawie  o  sygn.  akt  KIO  2054/16,  gdzie 

Zamawiający  w  swojej  odpowiedzi  na  odwołanie  z  dnia  4  listopada  2016r.  uwzględnił 

odwołanie w całości, w tym w zakresie rozdziału V pkt. 2.3 a) i rozdziału V pkt. 2.3 c) SIWZ. 

W  powyższym  zakresie  istnieje  powaga  rzeczy  osądzonej  –  res  iudicata.  Zgodnie  z 

art.197 ust.1 zd.1 ustawy Pzp orzeczenie Izby, po stwierdzeniu przez sąd jego wykonalności, 

ma moc prawną na równi z wyrokiem sądu. 

Jednocześnie  wymaga  wskazania,  że  zgodnie  z  art.186  ust.2  zd.2  ustawy  Pzp  w 

przypadku  umorzenia  postępowania  odwoławczego  dokonanego  wskutek  uwzględnienia 


odwołania  w  całości  Zamawiający  wykonuje,  powtarza  lub  unieważnia  czynności  w 

postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu. 

Analizując  przedmiotową  sprawę  Izba  dostrzegła  również,  że  Odwołujący  wniósł 

częściowo  odwołanie  w  warunkach,  o  których  mowa  w  art.189  ust.2  pkt.  4  ustawy  Pzp 

powołując  się  wyłącznie  na  te  same  okoliczności,  które  były  przedmiotem  rozstrzygnięcia 

przez  Izbę  w  sprawie  innego  odwołania  dotyczącego  tego  samego  postępowania 

wniesionego przez tego samego Odwołującego. 

Powyższe,  według  zapatrywania  Izby  również  stanowi  ujemną  przesłankę 

uniemożliwiającą  formalne  rozpoznanie  odwołania  w  zakresie  zarzutów  dotyczących 

wniosków odwołania zawartych w jego punkcie 1 i 2 rozdziału V pkt. 2.3 a) i rozdziału V pkt. 

2.3 c) SIWZ. 

Dodatkowo  należy  wskazać,  że  jeżeli  Odwołujący  nie  podzielił  stanowiska 

Zamawiającego  wyrażonego  w  dokonanej  w  piśmie  z  dnia  10  listopada  2016r.  modyfikacji 

ogłoszenia  o  zamówieniu  i  SIWZ  to  miał  prawo  skorzystać  z  odrębnego  środka  ochrony 

prawnej wymierzonego przeciwko treści tego dokumentu.  

Przechodząc dalej, Izba uznała, że do rozstrzygnięcia pozostało istotne zagadnienie 

oceny czy Zamawiający miał powód niedokonania podziału zamówienia na części w sposób 

wnioskowany przez Odwołującego.  

Z  ustaleń  dokonanych  przez  Izbę  wynika,  że  Odwołujący  w  ogóle  nie  sporządził 

jakiegokolwiek protokołu z prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. 

Stosownie  do  przepisu  art.96  ust.1  pkt.11  ustawy  Pzp  w  trakcie  prowadzenia 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia  Zamawiający  sporządza  protokół  zawierający,  co 

najmniej powody niedokonania podziału zamówienia na części. 

Powyższy  przepis  stanowi  dla  Zamawiającego  bardzo  ważny  obowiązek 

uzasadnienia przyczyn niepodzielenia zamówienia na części. 

Według zapatrywania Izby przewidziane prawem uzasadnienie powinno być możliwie 

najszersze,  zawierać  dokładną  analizę  sytuacji  rynkowej  tego  rodzaju  zamówień,  opisywać 

relacje cenowe poszczególnych świadczeń.  

W  uzasadnieniu  takim  nie  jest  wystarczające  jedynie  ogólne  podanie  korzystności 

samej  ceny,  lecz  konieczne  jest  odniesienie  się  do  samego  przedmiotu  zamówienia, 

warunków rynku i możliwości świadczonych usług na podstawie konkretnych przypadków. 


W  tym  stanie  rzeczy,  uznając,  iż  powyższe  naruszenia  przepisów  ustawy  miały  i 

mogły  mieć  istotny  wpływ  na  wynik  postępowania  o  udzielenie  zamówienia,  Izba  na 

podstawie art. 192 ust. 2 ustawy Pzp, postanowiła odwołanie uwzględnić.  

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono  na  podstawie  art.  192 

ust.  9  i  10  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych,  stosownie  do  wyniku  postępowania,  z 

uwzględnieniem przepisów rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. 

w  sprawie  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w 

postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238). 

                                                                Przewodniczący:……………………………..