Sygn. akt: KIO 2124/16
WYROK
z dnia 25 listopada 2016 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Robert Skrzeszewski
Protokolant: Mariusz Gontarczyk
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 listopada 2016 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 7 listopada 2016 r. przez
Wykonawcę: Sprint Spółka Akcyjna z siedzibą w Olsztynie, ul. Jagiellończyka 26, 10-062
Olsztyn w postępowaniu prowadzonym przez Gminę Miasto Szczecin - Zarząd Dróg i
Transportu Miejskiego w Szczecinie, ul. S. Klonowica 5, 71-241 Szczecin
przy udziale wykonawcy PHU Votum s.c. J. P. zgłaszającego swoje przystąpienie do
postępowania odwoławczego o sygn. akt KIO 2124/16 po stronie Odwołującego
orzeka:
1. uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu: Gminie Miasto Szczecin -
Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie, ul. S. Klonowica 5, 71-241 Szczecin
sporządzenie protokołu zawierającego powody niedokonania podziału zamówienia na
części,
2. kosztami postępowania obciąża Zamawiającego Gminę Miasto Szczecin - Zarząd
Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie, ul. S. Klonowica 5, 71-241 Szczecin i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Wykonawcę: Sprint Spółka
Akcyjna z siedzibą w Olsztynie, ul. Jagiellończyka 26, 10-062 Olsztyn tytułem wpisu od
odwołania,
2.2. zasądza od Zamawiającego: Gminy Miasta Szczecin - Zarząd Dróg i Transportu
Miejskiego w Szczecinie, ul. S. Klonowica 5, 71-241 Szczecin na rzecz wykonawcy Sprint
Spółka Akcyjna z siedzibą w Olsztynie, ul. Jagiellończyka 26, 10-062 Olsztyn kwotę 18 600
zł 00 gr (słownie: osiemnaście tysięcy sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty
postępowania odwoławczego poniesione z tytułu zwrotu wpisu od odwołania i
wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 2164 wraz ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7
dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Szczecinie.
Przewodniczący:…………………
Sygn. akt: KIO 2124/16
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający: Gmina Miasto Szczecin - Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego w
Szczecinie, 71-241 Szczecin, ul. S. Klonowica 5 wszczął postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na konserwację i bieżące
utrzymanie sygnalizacji świetlnych i nawigacyjnych oraz urządzeń zarządzania i sterowania
ruchem na terenie Miasta Szczecin w latach 2017-2019, które zostało opublikowane w
Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z dnia 21 października 2016r. za numerem 2016/S
207 – 375524.
W dniu 28 października 2016r. Odwołujący: Sprint Spółka Akcyjna z siedzibą w
Olsztynie, ul. Jagiellończyka 26, 10-062 Olsztyn wniósł odwołanie pierwsze odwołanie w
przedmiotowej sprawie na treść ogłoszenia o zamówieniu oraz Specyfikacji Istotnych
Warunków Zamówienia, zwanej dalej SIWZ:
treść pkt 2.3a) (Rozdział V) SIWZ Podstawy wykluczenia. Warunki udziału w
postępowaniu. Dokumenty., co odpowiada treści punktu III.2.3).2.3a) Ogłoszenia o
zamówieniu Kwalifikacje techniczne,
pkt 2.3c) tiret pierwsze (Rozdział V) SIWZ Podstawy wykluczenia Podstawy
wykluczenia. Warunki udziału w postępowaniu. Dokumenty., co odpowiada treści punktu III.
1.4) pkt c) Ogłoszenia o zamówieniu Inne szczególne warunki,
treść pkt 2.3d) (Rozdział V) SIWZ Podstawy wykluczenia Podstawy
wykluczenia. Warunki udziału w postępowaniu. Dokumenty., co odpowiada treści punktu III.
1.4) pkt d) Ogłoszenia o zamówieniu Inne szczególne warunki,
treść pkt 3 (Rozdział XV) SIWZ Opis przedmiotu zamówienia, co odpowiada
treści punktu II.2.1) Ogłoszenia o zamówieniu Wielkość lub zakres zamówienia. Całkowita
wielkość lub zakres.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu:
1. naruszenie przepisów art. 22 ust. 1a ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 2164 ze zm. z 2016r. poz. 831, 996, 1020,
1250, 1265, 1579) – zwanej dalej ustawą Pzp w zw. art. 22d ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 7
ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 36 ust. 1 pkt. 5 ustawy Pzp w zw. z art. 41 pkt. 7 ustawy Pzp
przez dokonanie w ogłoszeniu o zamówieniu i SIWZ konkretyzacji warunków udziału
wykonawców dotyczących wymagań w zakresie zdolności technicznej oraz zawodowej
wykonawców - poprzez zawarcie opisu sposobu dokonywania oceny spełnienia
przedmiotowych warunków udziału - w sposób niezwiązany z przedmiotem zamówienia oraz
w sposób nieproporcjonalny do przedmiotu zamówienia, nakładając tym samym na
wykonawców nadmierne warunki dotyczące dysponowania odpowiednimi kwalifikacjami
technicznymi co stanowi naruszenie obowiązku zamawiającego przygotowania i
przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia w sposób zapewniający
zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców, ograniczając
możliwość uzyskania zamówienia przez wykonawców zdolnych do jego realizacji.
2. naruszenie przepisów art. 29 ust. 2 pzp w zw. z art. 7 ust. 1 pzp w zw. z art. 36
ust. 1 pkt. 3 w zw. z art. 41 pkt. 4 pzp, przez opisanie przedmiotu zamówienia w sposób nie
uwzględniający wszystkich wymagań i okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie
oferty, a także naruszający zasady zachowania uczciwej konkurencji oraz równego
traktowania wykonawców, gdyż uniemożliwia złożenie przez wykonawców rzetelnych i
prawidłowo skalkulowanych ofert.
Jednocześnie Odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu wprowadzenia zmian
w SIWZ w następującym zakresie:
Rozdział V pkt. 2.3a) siwz przez zmianę tego warunku, w ten sposób, że
zamawiający za usługę w zakresie konserwacji specjalistycznych urządzeń zarządzania
ruchem uzna utrzymanie i konserwację specjalistycznych urządzeń zarządzania ruchem w
granicach administracyjnych miasta o wartości nie mniejszej niż 300 000 PLN brutto, przez
okres minimum 1 roku, gdzie łączna liczba zainstalowanych urządzeń wynosi co najmniej 40
szt. i odstąpi od wymogu, aby wśród nich były tablice zmiennej treści o powierzchni nie
mniejszej niż 30m
każda, a w części spełniania przez wykonawców warunków w zakresie
konserwacji sygnalizacji świetlnej doprecyzuje pojęcie „urządzeń sygnalizacji nawigacyjnej”
bądź usunie ten wymóg konserwacji sygnalizacji świetlnej wraz z urządzeniami sygnalizacji
nawigacyjnej,
Rozdział V pkt 2.3c) tiret pierwsze SIWZ przez zmianę tego warunku, w ten
sposób, że Zamawiający uzna, że wykonawca posiada wymagane zdolności techniczne lub
zawodowe zapewniające należyte wykonanie zamówienia, jeżeli wykonawca wykaże, że
posiada bazę techniczno - laboratoryjno - warsztatową wyposażoną laboratorium kontrolno -
pomiarowe wyposażone w laboratoryjne sterowniki sygnalizacji bez wskazywania ich
rodzaju.
Rozdział V pkt 2.3.d) SIWZ poprzez zmianę tego warunku, w ten sposób, że
Zamawiający uzna, że wykonawca posiada wymagane zdolności techniczne lub zawodowe
zapewniające należyte wykonanie zamówienia, jeżeli wykonawca wykaże, że posiada
warsztat pozwalający na wykonanie napraw uszkodzonych elementów sygnalizacji świetlnej
z zakresu prac elektrycznych, mechanicznych, ślusarskich, bez wskazywania konkretnych
rodzajów narzędzi, którymi powinien dysponować wykonawca.
Rozdział XV pkt 3 SIWZ poprzez zmianę tego warunku, w ten sposób, że
Zamawiający dokona wykreślenia postanowienia w zakresie „ Wykonawca z dniem przejęcia
konserwacji urządzeń objętych przetargiem przejmuje je jako sprawne technicznie, bez
możliwości dodatkowych roszczeń do Zamawiającego.
Ponadto Odwołujący wnosił o nakazanie zamawiającemu wprowadzenia zmian w
treści ogłoszenia o zamówieniu w następującym zakresie:
Pkt. III.2.3)2.3a) ogłoszenia o zamówieniu przez zmianę tego warunku, w ten
sposób, że zamawiający za usługę w zakresie konserwacji specjalistycznych urządzeń
zarządzania ruchem uzna utrzymanie i konserwację specjalistycznych urządzeń zarządzania
ruchem w granicach administracyjnych miasta o wartości nie mniejszej niż 300 000 PLN
brutto, przez okres minimum 1 roku, gdzie łączna liczba zainstalowanych urządzeń wynosi
co najmniej 40 szt. i odstąpi od wymogu, aby wśród nich były tablice zmiennej treści o
powierzchni nie mniejszej niż 30m
każda, a w części spełniania przez wykonawców
warunków w zakresie konserwacji sygnalizacji świetlnej doprecyzuje pojęcie „urządzeń
sygnalizacji nawigacyjnej” bądź usunie ten wymóg konserwacji sygnalizacji świetlnej wraz z
urządzeniami sygnalizacji nawigacyjnej,
Pkt. III.1.4.c) tiret pierwsze SIWZ przez zmianę tego warunku, w ten sposób,
ż
e Zamawiający uzna, że wykonawca posiada wymagane zdolności techniczne lub
zawodowe zapewniające należyte wykonanie zamówienia, jeżeli wykonawca wykaże, że
posiada bazę techniczno - laboratoryjno - warsztatową wyposażoną laboratorium kontrolno -
pomiarowe wyposażone w laboratoryjne sterowniki sygnalizacji bez wskazywania ich
rodzaju.
Pkt. III1.4.d) SIWZ przez zmianę tego warunku, w ten sposób, że
Zamawiający uzna, że wykonawca posiada wymagane zdolności techniczne lub zawodowe
zapewniające należyte wykonanie zamówienia, jeżeli wykonawca wykaże, że posiada
warsztat pozwalający na wykonanie napraw uszkodzonych elementów sygnalizacji świetlnej
z zakresu prac elektrycznych, mechanicznych, ślusarskich, bez wskazywania konkretnych
rodzajów narzędzi, którymi powinien dysponować wykonawca,
Pkt. II.2.1) Ogłoszenia o zamówieniu przez zmianę tego warunku, w ten
sposób, że Zamawiający dokona wykreślenia postanowienia w zakresie „ Wykonawca z
dniem przejęcia konserwacji urządzeń objętych przetargiem przejmuje je jako sprawne
technicznie, bez możliwości dodatkowych roszczeń do Zamawiającego.”.
Odwołujący wniósł również o nakazanie Zamawiającemu równego traktowania
wszystkich podmiotów ubiegających się o udzielenie zamówienia w przedmiotowym
postępowaniu w sposób umożliwiający zachowanie zasad uczciwej konkurencji.
W dniu 4 listopada 2016r. Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie i oświadczył,
ż
e uznaje zarzuty odwołania w całości. Poza tym obszernie przedstawił zakres dokonanych
w ogłoszeniu i SIWZ zmian.
W związku z powyższym Krajowa Izba Odwoławcza postanowieniem z dnia 8
listopada 2016r. w sprawie o sygn. akt KIO 2054/16 umorzyła postępowanie odwoławcze.
W dniu 7 listopada 2016r. Odwołujący ponownie wniósł odwołanie do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej od treści ogłoszenia o zamówienia oraz Specyfikacji Istotnych
Warunków Zamówienia, zwanej dalej SIWZ sporządzonych przez Zamawiającego.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów ustawy
Pzp:
1. Art. 22 ust. 1a, art. 22d ust. 1, art 7 ust. 1 ustawy Pzp poprzez określenie
warunków udziału w postępowaniu dotyczących zdolności technicznej oraz zdolności
zawodowej w sposób nieproporcjonalny do przedmiotu zamówienia, wykraczający poza
poziom niezbędny do realizacji zamówienia oraz naruszający zasady równego traktowania i
uczciwej konkurencji;
2. art. 7 ust. 1 ustawy Pzp poprzez preferowanie wykonawców, którzy obecnie
realizują na rzecz Zamawiającego analogiczne zamówienia;
3. Art. 29 ust. 2, art. 7 ust. 1 poprzez opisanie przedmiotu zamówienia w sposób nie
uwzględniający wszystkich wymagań i okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie
oferty, a także naruszający zasady zachowania uczciwej konkurencji oraz równego
traktowania wykonawców, co uniemożliwia złożenie przez wykonawców rzetelnych i
prawidłowo skalkulowanych ofert;
4. Art. 29 ust. 2, art. 7 ust. 1, art. 96 ust. 1 pkt 11 ustawy Pzp poprzez zaniechanie
dopuszczenia składania ofert częściowych w zakresie części zamówienia dotyczącej
konserwacji i utrzymania urządzeń sygnalizacji nawigacyjnych.
Odwołujący wnosił o nakazanie Zamawiającemu wprowadzenia zmian w SIWZ w
następującym zakresie:
1. Rozdział V pkt 2.3a) SIWZ zmianę tego warunku, w ten sposób, że za usługę w
zakresie konserwacji specjalistycznych urządzeń zarządzania ruchem Zamawiający uzna
utrzymanie i konserwację specjalistycznych urządzeń zarządzania ruchem zainstalowanych
w granicach administracyjnych miasta o wartości nie mniejszej niż 300 000,00 PLN brutto,
przez okres minimum 1 roku, gdzie łączna liczba zainstalowanych urządzeń wynosi co
najmniej 40 szt. i odstąpi od wymogu, aby wśród nich były tablice zmiennej treści o
powierzchni nie mniejszej niż 30 m
każda, a w części spełnienia przez wykonawców
warunków w zakresie konserwacji sygnalizacji świetlnej usunie wymóg dotyczący posiadania
doświadczenia w zakresie utrzymania i konserwacji urządzeń sygnalizacji nawigacyjnej;
2. Rozdział V pkt 2.3c) tiret pierwsze SIWZ poprzez zmianę tego warunku, w ten
sposób, że Zamawiający uzna, że wykonawca posiada wymagane zdolności techniczne lub
zawodowe zapewniające należyte wykonanie zamówienia, jeżeli wykonawca wykaże, że
posiada bazę techniczno - laboratoryjno - warsztatową wyposażoną w laboratorium kontrolno
- pomiarowe bez wskazywania (w sposób pośredni lub bezpośredni) konkretnych urządzeń
w jakie ta baza ma być wyposażona;
3. Rozdział V pkt 2.3.d) SIWZ poprzez zmianę tego warunku, w ten sposób, że
Zamawiający uzna, że wykonawca posiada wymagane zdolności techniczne lub zawodowe
zapewniające należyte wykonanie zamówienia, jeżeli wykonawca wykaże, że posiada
warsztat pozwalający na wykonanie napraw uszkodzonych elementów sygnalizacji świetlnej
z zakresu prac elektrycznych, mechanicznych, ślusarskich, bez wskazywania konkretnych
rodzajów narzędzi, którymi powinien dysponować wykonawca;
4. Rozdział XV pkt 3 SIWZ poprzez zmianę tego warunku, w ten sposób, że
Zamawiający dokona wykreślenia postanowienia w zakresie „Wykonawca z dniem przejęcia
konserwacji urządzeń objętych przetargiem przejmuje je jako sprawne technicznie, bez
możliwości dodatkowych roszczeń do Zamawiającego.”
5. Dopuszczenie składania ofert częściowych w zakresie następujących części: a.
Konserwacja i bieżące utrzymanie sygnalizacji świetlnych oraz urządzeń zarządzania i
sterowania ruchem drogowym; b. Konserwacja i bieżące utrzymanie sygnalizacji
nawigacyjnych w żegludze.
Ponadto Odwołujący wnosił o nakazanie Zamawiającemu wprowadzenia zmian w
treści ogłoszenia o zamówieniu analogicznych do wskazanych powyżej dla treści SIWZ.
Dodatkowo Izba ustaliła, że pismem z dnia 10 listopada 2016r. umieszczonym na
stronie internetowej Zamawiającego dokonał on zmiany treści SIWZ i ogłoszenia o
zamówieniu uwzględniając żądania zawarte w pierwszym odwołaniu w następującym
zakresie:
Rozdział V pkt 2.3 a) SIWZ otrzymuje nowe brzmienie:
wykonał należycie w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania
ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, minimum 2 usługi,
z których: pierwsza w zakresie konserwacji i utrzymania sygnalizacji świetlnej i druga
w zakresie konserwacji specjalistycznych urządzeń zarządzania ruchem.
Za jedną usługę w zakresie konserwacji sygnalizacji świetlnej Zamawiający uzna:
wykonanie na terenie miasta o ilości mieszkańców nie mniejszej niż 200 tysięcy bieżącego
utrzymania i konserwacji sygnalizacji świetlnych wraz z urządzeniami sygnalizacji
nawigacyjnej (w rozumieniu Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 28 kwietnia 2003
r.
w
sprawie
przepisów
ż
eglugowych
na
ś
ródlądowych
drogach
wodnych,
Dz.U.2003.212.2072) o wartości minimum 1 000 000,00 PLN brutto przy czym umowa musi
obejmować co najmniej 12 miesięcy z ostatnich 36 miesięcy przed składaniem oferty.
Za jedną usługę w zakresie konserwacji specjalistycznych urządzeń zarządzania
ruchem Zamawiający uzna: utrzymanie i konserwację specjalistycznych urządzeń
zarządzania ruchem zainstalowanych w granicach administracyjnych miasta o wartości nie
mniejszej niż 300 000,00 PLN brutto, przez okres minimum 1 roku, gdzie łączna liczba
zainstalowanych urządzeń wynosi co najmniej 40 szt. i wśród nich są: co najmniej 3 tablice
zmiennej treści, znaki zmiennej treści wykonane w technologii LED, kamery ANPR w ilości
nie mniejszej niż 20 szt., szybkoobrotowe kamery CCTV w ilości nie mniejszej niż 5 szt. wraz
z systemem łączności światłowodowej oraz rozproszonej sieci transmisji danych opartej o
technologię GSM (GPRS, EDGE, UMTS, HSPA, LTE).
Rozdział V pkt 2.3 c) tiret pierwszy SIWZ otrzymuje nowe brzmienie:
laboratorium kontrolno – pomiarowe wyposażone w laboratoryjne sterowniki
sygnalizacji, które obecnie zainstalowane są na skrzyżowaniach w Szczecinie oraz zestawy
rezerwowe gotowe do użycia w przypadkach awaryjnych, pozwalające na pełną diagnostykę,
naprawę, regulację i testowanie elementów elektronicznych i elektrycznych urządzeń
sterowniczych zainstalowanych na terenie Szczecina (wg wykazu sygnalizacji świetlnych –
załącznik 5 do OPZ).
Rozdział V pkt 2.3 d) SIWZ otrzymuje nowe brzmienie:
posiada wyposażony warsztat pozwalający na wykonanie napraw uszkodzonych
elementów sygnalizacji świetlnej z zakresu prac elektrycznych, mechanicznych, ślusarskich
wraz ze stanowiskiem diagnostyczno – naprawczym dla urządzeń elektrycznych.
Rozdział XV pkt 3 SIWZ otrzymuje nowe brzmienie:
Zakres rzeczowy obejmuje wykonywanie usług w zakresie utrzymania i prowadzenia
konserwacji oraz usuwania powstałych awarii sygnalizacji świetlnych oraz urządzeń
zarządzania i sterowania ruchem zestawionych w Załączniku 5 – „Wykaz sygnalizacji
ś
wietlnych objętych konserwacją” i w Załączniku 6 – „Wykaz urządzeń systemu zarządzania
ruchem” i polega na prowadzeniu przeglądów bieżących i okresowych oraz konserwacji
instalacji w celu utrzymania w sprawności technicznej urządzeń, tj. zapewnienia prawidłowej
pracy urządzeń sterujących, detekcyjnych i transmisyjnych oraz właściwego stanu instalacji
kablowej, sygnalizatorów, wyświetlaczy czasu i innych urządzeń związanych z zarządzaniem
i sterowaniem ruchem.
Sekcja II: II.2.1) ogłoszenia o zamówieniu otrzymuje nowe brzmienie:
Zakres rzeczowy obejmuje wykonywanie usług w zakresie utrzymania i prowadzenia
konserwacji oraz usuwania powstałych awarii sygnalizacji świetlnych oraz urządzeń
zarządzania i sterowania ruchem zestawionych w Załączniku 5 – „Wykaz sygnalizacji
ś
wietlnych objętych konserwacją” i w Załączniku 6 – „Wykaz urządzeń systemu zarządzania
ruchem” i polega na prowadzeniu przeglądów bieżących i okresowych oraz konserwacji
instalacji w celu utrzymania w sprawności technicznej urządzeń, tj. zapewnienia prawidłowej
pracy urządzeń sterujących, detekcyjnych i transmisyjnych oraz właściwego stanu instalacji
kablowej, sygnalizatorów, wyświetlaczy czasu i innych urządzeń związanych z zarządzaniem
i sterowaniem ruchem.
Sekcja III: III.1.4) ogłoszenia o zamówieniu otrzymuje nowe brzmienie:
c)
posiada bazę techniczno – laboratoryjno – warsztatową wraz z zapleczem
magazynowym i zapleczem transportowo – sprzętowym, zlokalizowaną na terenie miasta
Szczecin lub w rejonie przyległym do granicy administracyjnej miasta Szczecina wyposażoną
w następujące stanowiska:
•
laboratorium kontrolno – pomiarowe wyposażone w laboratoryjne sterowniki
sygnalizacji, które obecnie zainstalowane są na skrzyżowaniach w Szczecinie oraz zestawy
rezerwowe gotowe do użycia w przypadkach awaryjnych, pozwalające na pełną diagnostykę,
naprawę, regulację i testowanie elementów elektronicznych i elektrycznych urządzeń
sterowniczych zainstalowanych na terenie Szczecina (wg wykazu sygnalizacji świetlnych –
załącznik 5 do OPZ).
•
stanowisko wraz z oprogramowaniem umożliwiającym diagnozę elementów
systemu zarządzania ruchem, w szczególności tablic i znaków zmiennej treści, kamer ANPR,
systemu łączności światłowodowej oraz transmisji danych opartej o GSM,
•
pakiety paneli LED do wymiany uszkodzonych elementów tablic oraz znaków
zmiennej treści.
d)
posiada
wyposażony
warsztat
pozwalający
na
wykonanie
napraw
uszkodzonych
elementów
sygnalizacji
ś
wietlnej
z
zakresu
prac
elektrycznych,
mechanicznych, ślusarskich wraz ze stanowiskiem diagnostyczno – naprawczym dla
urządzeń elektrycznych.
Sekcja III: III.2.3) ogłoszenia o zamówieniu otrzymuje nowe brzmienie:
Ponadto o udzielenie zamówienia może się ubiegać wykonawca, który spełnia
poniżej określone warunki udziału w postępowaniu dotyczące:
1) zdolności technicznej lub zawodowej:
Minimalny poziom zdolności:
zamawiający uzna, że wykonawca posiada wymagane zdolności techniczne lub
zawodowe zapewniające należyte wykonanie zamówienia, jeżeli wykonawca wykaże, że:
a) wykonał należycie w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu
składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie,
minimum 2 usługi, z których: pierwsza w zakresie konserwacji i utrzymania sygnalizacji
ś
wietlnej i druga w zakresie konserwacji specjalistycznych urządzeń zarządzania ruchem.
Za jedną usługę w zakresie konserwacji sygnalizacji świetlnej Zamawiający uzna:
wykonanie na terenie miasta o ilości mieszkańców nie mniejszej niż 200 tysięcy bieżącego
utrzymania i konserwacji sygnalizacji świetlnych wraz z urządzeniami sygnalizacji
nawigacyjnej (w rozumieniu Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 28 kwietnia 2003
r.
w
sprawie
przepisów
ż
eglugowych
na
ś
ródlądowych
drogach
wodnych,
Dz.U.2003.212.2072) o wartości minimum 1 000 000,00 PLN brutto przy czym umowa musi
obejmować co najmniej 12 miesięcy z ostatnich 36 miesięcy przed składaniem oferty.
Za jedną usługę w zakresie konserwacji specjalistycznych urządzeń zarządzania
ruchem Zamawiający uzna: utrzymanie i konserwację specjalistycznych urządzeń
zarządzania ruchem zainstalowanych w granicach administracyjnych miasta o wartości nie
mniejszej niż 300 000,00 PLN brutto, przez okres minimum 1 roku, gdzie łączna liczba
zainstalowanych urządzeń wynosi co najmniej 40 szt. i wśród nich są: co najmniej 3 tablice
zmiennej treści, znaki zmiennej treści wykonane w technologii LED, kamery ANPR w ilości
nie mniejszej niż 20 szt., szybkoobrotowe kamery CCTV w ilości nie mniejszej niż 5 szt. wraz
z systemem łączności światłowodowej oraz rozproszonej sieci transmisji danych opartej o
technologię GSM (GPRS, EDGE, UMTS, HSPA, LTE).
W przypadku, gdy wartość inwestycji wykazanych przez wykonawcę wyrażona będzie
w walucie obcej, zamawiający przeliczy tę wartość na walutę polską w oparciu o średni kurs
walut NBP, dla danej waluty, z daty wszczęcia postępowania. Jeżeli w tym dniu nie będzie
opublikowany średni kurs NBP, zamawiający przyjmie kurs średni z ostatniej tabeli przed
wszczęciem postępowania.
W przypadku wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia, a
także w przypadku gdy wykonawca polega na zdolnościach technicznych lub zawodowych
innego podmiotu, wykonaniem usług określonych powyżej winien wykazać się jeden z
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia lub podmiot na którego
zdolnościach technicznych lub zawodowych Wykonawca będzie polegał.
b) posiada narzędzia lub urządzenia techniczne dostępne Wykonawcy w celu
realizacji zamówienia:
Lp.
Opis
(typ, marka, model, minimalna wymagana wydajność)
Wymagana
Minimalna ilość
jednostek
Wyposażona
baza
techniczno
–
laboratoryjno
–
warsztatowa
Sygnalizacja awaryjna i wahadłowa
Oznakowane samochody „pogotowie sygnalizacji” do
objazdów kontrolnych i usuwania awarii osprzętu
sygnalizacyjnego i kablowego
Podnośnik koszowy
c) posiada bazę techniczno – laboratoryjno – warsztatową wraz z zapleczem
magazynowym i zapleczem transportowo – sprzętowym, zlokalizowaną na terenie miasta
Szczecin lub w rejonie przyległym do granicy administracyjnej miasta Szczecina wyposażoną
w następujące stanowiska:
•
laboratorium kontrolno – pomiarowe wyposażone w laboratoryjne sterowniki
sygnalizacji, które obecnie zainstalowane są na skrzyżowaniach w Szczecinie oraz zestawy
rezerwowe gotowe do użycia w przypadkach awaryjnych, pozwalające na pełną diagnostykę,
naprawę, regulację i testowanie elementów elektronicznych i elektrycznych urządzeń
sterowniczych zainstalowanych na terenie Szczecina (wg wykazu sygnalizacji świetlnych –
załącznik 5 do OPZ).
•
stanowisko wraz z oprogramowaniem umożliwiającym diagnozę elementów
systemu zarządzania ruchem, w szczególności tablic i znaków zmiennej treści, kamer ANPR,
systemu łączności światłowodowej oraz transmisji danych opartej o GSM,
•
pakiety paneli LED do wymiany uszkodzonych elementów tablic oraz znaków
zmiennej treści.
d) posiada wyposażony warsztat pozwalający na wykonanie napraw uszkodzonych
elementów sygnalizacji świetlnej z zakresu prac elektrycznych, mechanicznych, ślusarskich
wraz ze stanowiskiem diagnostyczno – naprawczym dla urządzeń elektrycznych.
c) posiada środki transportu, pojazdy specjalistyczne oraz sprzęt w ilości co
najmniej:
•
2 samochody do obsługi urządzeń sterujących,
•
3 samochody do objazdów kontrolnych i usuwania awarii osprzętu
sygnalizacyjnego i kablowego,
•
1 pojazd do przewozu urządzeń sygnalizacyjnych,
•
1 prowizoryczny zestaw sygnalizacyjny do sterowania ruchem w czasie awarii
i zdarzeń losowych,
•
1 samojezdny podnośnik balkonowy o wysięgu ramienia co najmniej 10 m
d) dysponuje lub będzie dysponować minimum 4 osobami posiadającymi
ś
wiadectwo kwalifikacyjne uprawniające do zajmowania się eksploatacją urządzeń, instalacji
i sieci na stanowisku eksploatacji w zakresie sieci elektroenergetycznych o napięciu do 1 kV,
e) dysponuje lub będzie dysponować minimum 2 osobami posiadającymi
uprawnienia do kierowania ruchem,
f) dysponuje lub będzie dysponować minimum 1 osobą posiadającą świadectwo
kwalifikacyjne uprawniające do zajmowania się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci na
stanowisku dozoru w zakresie sieci elektroenergetycznych o napięciu do 1 kV. Świadectwa
kwalifikacyjne wydawane są na podstawie rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i
Polityki Społecznej z dnia 28 kwietnia 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad stwierdzania
posiadania kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci
(Dz. U. z 2003 r. Nr 89, poz. 828 z późn. zm),
g) dysponuje lub będzie dysponować minimum 1 osobą posiadającą wykształcenie
wyższe informatyczne w specjalności sieci komputerowe, z doświadczeniem (co najmniej 1
rok) w budowaniu sieci światłowodowych oraz eksploatacji sieci światłowodowych i
wielopunktowych sieci opartych o technologię GMS (GPRS, EDGE, UMTS, HSPA, LTE) oraz
ważnym świadectwem kwalifikacyjnym E do eksploatacji urządzeń, instalacji i sieci o
napięciu znamionowym do 1 kV.
UWAGA dotyczy stanowisk wskazanych powyżej:
Zamawiający dopuszcza łączenie stanowisk wymienionych powyżej tylko pod
warunkiem spełnienia łącznie wymagań dotyczących kwalifikacji i doświadczenia dla danych
stanowisk.
W przypadku wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia, a
także w przypadku gdy wykonawca polega na zdolnościach technicznych lub zawodowych
innego podmiotu, dysponowaniem osób wymienionych powyżej winien wykazać się jeden z
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia lub podmiot na którego
zdolnościach technicznych lub zawodowych Wykonawca będzie polegał.
Modyfikacja SIWZ jest integralną częścią SIWZ. Pozostałe zapisy SIWZ pozostają
bez zmian.
W dniu 10 listopada 2016 r. zgłosił swoje przystąpienie do postępowania
odwoławczego wykonawca – PHU Votum s.c. J. P. po stronie Odwołującego.
Pismem z dnia 24 listopada 2016r. Zamawiający udzielił odpowiedzi na odwołanie
wnosząc o:
1. pozostawienie bez rozpoznania odwołania w części dotyczącej nakazania
Zamawiającemu:
a) zmianę SIWZ poprzez odstąpienie od wymogu, aby wśród tablic zmiennej treści
były tablice o powierzchni nie mniejszej niż 30 m² (rozdział V pkt. 2.3 a) SIWZ) – żądanie 1
odwołania,
b) zmianę SIWZ poprzez uznanie, że wykonawca posiada wymagalne zdolności
techniczne lub zawodowe zapewniające należyte wykonanie zamówienia, jeżeli wykonawca
wykaże, że bazę techniczno-laboratoryjno-warszatową wyposażona w laboratorium
kontrolno-pomiarowe bez wskazywania(w sposób pośredni lub bezpośredni) konkretnych
urządzeń, w jakiej ma być ta baza wyposażona(rozdział V pkt. 2.3c) SIWZ) – żądanie 2
odwołania,
c) zmianę SIWZ poprzez uznanie, że wykonawca posiada wymagalne zdolności
techniczne lub zawodowe zapewniające należyte wykonanie zamówienia, jeżeli wykonawca
wykaże, że posiada warsztat pozwalający na wykonanie napraw uszkodzonych elementów
sygnalizacji świetlnej z zakresu prac elektrycznych, mechanicznych, ślusarskich bez
wskazywania konkretnych rodzajów narzędzi, którymi powinien dysponować(Rozdział V pkt.
2.3d) SIWZ),
d) zmianę SIWZ poprzez wykreślenie postanowienia w zakresie „ wykonawca z
dniem przejęcia konserwacji urządzeń objętych przetargiem przejmuje je jako sprawne
technicznie, bez możliwości dodatkowych roszczeń od Zamawiającego(rozdział XV pkt. 3
SIWZ),
2.oddalenie odwołania w pozostałym zakresie,
3.zasądzenie kosztów postępowania według spisu kosztów, ewentualnie z
ostrożności wnosił o:
1.oddalenie odwołania w całości,
2.zasądzenie kosztów postępowania odwoławczego według spisu kosztów.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje.
Na podstawie zebranego w sprawie materiału dowodowego, a w szczególności w
oparciu o treść akt sprawy odwoławczej - KIO 2054/15 i KIO 2124/16, w tym treść ogłoszenia
z dnia 26 października 2016r i treść SIWZ z tej samej daty, odwołania, odpowiedzi
Zamawiającego na odwołanie z dnia 24 listopada 2016r., pisma procesowego Odwołującego
z dnia 24 listopada 2016r., jak również na podstawie złożonych na rozprawie przez
Odwołującego i Zamawiającego wyjaśnień i pism Izba postanowiła odwołanie uwzględnić.
Odwołanie nie zawierało braków formalnych, wpis został przez Odwołującego
uiszczony, zatem odwołanie podlegało rozpoznaniu. Izba nie stwierdziła przesłanek do jego
odrzucenia.
Po przeprowadzeniu postępowania odwoławczego Izba doszukała się w działaniach
Zamawiającego naruszenia przepisu art.96 ust.1 pkt. 11 ustawy Pzp w zakresie zarzutu
zaniechania przez Zamawiającego dopuszczenia składania ofert częściowych.
W pozostałym zakresie Izba nie rozpoznała zarzutów z następujących powodów.
Jeżeli chodzi o zarzuty odnoszące się do wniosków odwołania zawartych w jego
punkcie 3 i 4 Odwołujący wycofał te zarzuty odwołania, a zatem Izba potraktowała je za
bezprzedmiotowe.
Odnośnie zarzutów dotyczących wniosków odwołania zawartych w jego punkcie 1 i 2
Izba doszła do przekonania, że Zamawiający jest związany rozstrzygnięciem Krajowej Izby
Odwoławczej z dnia 8 listopada 2016r. w sprawie o sygn. akt KIO 2054/16, gdzie
Zamawiający w swojej odpowiedzi na odwołanie z dnia 4 listopada 2016r. uwzględnił
odwołanie w całości, w tym w zakresie rozdziału V pkt. 2.3 a) i rozdziału V pkt. 2.3 c) SIWZ.
W powyższym zakresie istnieje powaga rzeczy osądzonej – res iudicata. Zgodnie z
art.197 ust.1 zd.1 ustawy Pzp orzeczenie Izby, po stwierdzeniu przez sąd jego wykonalności,
ma moc prawną na równi z wyrokiem sądu.
Jednocześnie wymaga wskazania, że zgodnie z art.186 ust.2 zd.2 ustawy Pzp w
przypadku umorzenia postępowania odwoławczego dokonanego wskutek uwzględnienia
odwołania w całości Zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w
postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.
Analizując przedmiotową sprawę Izba dostrzegła również, że Odwołujący wniósł
częściowo odwołanie w warunkach, o których mowa w art.189 ust.2 pkt. 4 ustawy Pzp
powołując się wyłącznie na te same okoliczności, które były przedmiotem rozstrzygnięcia
przez Izbę w sprawie innego odwołania dotyczącego tego samego postępowania
wniesionego przez tego samego Odwołującego.
Powyższe, według zapatrywania Izby również stanowi ujemną przesłankę
uniemożliwiającą formalne rozpoznanie odwołania w zakresie zarzutów dotyczących
wniosków odwołania zawartych w jego punkcie 1 i 2 rozdziału V pkt. 2.3 a) i rozdziału V pkt.
2.3 c) SIWZ.
Dodatkowo należy wskazać, że jeżeli Odwołujący nie podzielił stanowiska
Zamawiającego wyrażonego w dokonanej w piśmie z dnia 10 listopada 2016r. modyfikacji
ogłoszenia o zamówieniu i SIWZ to miał prawo skorzystać z odrębnego środka ochrony
prawnej wymierzonego przeciwko treści tego dokumentu.
Przechodząc dalej, Izba uznała, że do rozstrzygnięcia pozostało istotne zagadnienie
oceny czy Zamawiający miał powód niedokonania podziału zamówienia na części w sposób
wnioskowany przez Odwołującego.
Z ustaleń dokonanych przez Izbę wynika, że Odwołujący w ogóle nie sporządził
jakiegokolwiek protokołu z prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
Stosownie do przepisu art.96 ust.1 pkt.11 ustawy Pzp w trakcie prowadzenia
postępowania o udzielenie zamówienia Zamawiający sporządza protokół zawierający, co
najmniej powody niedokonania podziału zamówienia na części.
Powyższy przepis stanowi dla Zamawiającego bardzo ważny obowiązek
uzasadnienia przyczyn niepodzielenia zamówienia na części.
Według zapatrywania Izby przewidziane prawem uzasadnienie powinno być możliwie
najszersze, zawierać dokładną analizę sytuacji rynkowej tego rodzaju zamówień, opisywać
relacje cenowe poszczególnych świadczeń.
W uzasadnieniu takim nie jest wystarczające jedynie ogólne podanie korzystności
samej ceny, lecz konieczne jest odniesienie się do samego przedmiotu zamówienia,
warunków rynku i możliwości świadczonych usług na podstawie konkretnych przypadków.
W tym stanie rzeczy, uznając, iż powyższe naruszenia przepisów ustawy miały i
mogły mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia, Izba na
podstawie art. 192 ust. 2 ustawy Pzp, postanowiła odwołanie uwzględnić.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192
ust. 9 i 10 ustawy Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania, z
uwzględnieniem przepisów rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r.
w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w
postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).
Przewodniczący:……………………………..