KIO 2358/16 POSTANOWIENIE dnia 27 grudnia 2016 roku

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt KIO 2358/16 

POSTANOWIENIE 

 z dnia 27 grudnia 2016 roku  

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Agata Mikołajczyk 

Członkowie:   

Lubomira Matczuk-Mazuś    

Izabela Niedziałek-Bujak 

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron w dniu 27 grudnia 2016 roku w 

Warszawie  odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu    12 

grudnia 2016 roku przez wykonawcę – J. P. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą: 

Zakład  Pogrzebowy  „CREDO”  J.  P.  ul.  Stanisława  Dubois  2A,  80-419  Gdańsk  w 

postępowaniu  prowadzonym  przez  Zamawiającego  Prokuratura  Okręgowa  w  Gdańsku  ul. 

Wały Jagiellońskie 36 80-853 Gdańsk, 

przy udziale zgłaszającego przystąpienie po stronie zamawiającego - Miejski Zakład Zieleni, 

K. Spółka Jawna, ul. Partyzantów 27A, 80-254 Gdańsk, 

postanawia: 

1.  umorzyć postępowanie odwoławcze; 

2.  nakazać  zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

odwołującego – J. P. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą: Zakład Pogrzebowy 

„CREDO”  J.  P.  ul.  Stanisława  Dubois  2A,  80-419  Gdańsk  kwoty  6.750  zł  00  gr  (słownie: 

sześć  tysięcy  siedemset  pięćdziesiąt  złotych  zero  groszy),  stanowiącej  90  %  kwoty 

uiszczonej tytułem wpisu od odwołania. 


Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zamówień 

publicznych  (Dz.  U.  z  2015  r.  poz.  2164  ze  zmianami)  na  niniejsze  postanowienie  – 

w terminie  7  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Gdańsku. 

Przewodniczący: 

……………………………… 

Członkowie: 

……………………………… 


Sygn. akt KIO 2358/16 

Uzasadnienie 

Zamawiający  –  Prokuratura  Okręgowa  w  Gdańsku  prowadzi  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  pn.:  „Przewóz  zwłok 

na  wniosek  Prokuratur  Rejonowych  w  Gdańsku,  Sopocie  z  siedzibą  w  Gdańsku  ul. 

Kołobrzeska  41,  Pruszczu  Gdańskim,  Gdyni,  Wejherowie,  Pucku,  Kartuzach,  Kościerzynie, 

Kwidzynie,  Malborku,  Starogardzie  Gdańskim,  Tczewie”  (nr  postępowania:  PO  V  G 

261.2.2016). Ogłoszenie o zamówieniu nr 342992 – 2016 opublikowane zostało w Biuletynie 

Zamówień Publicznych z dnia 15.11.2016 r.   

Odwołujący  –  J.  P.  prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  firmą:  Zakład 

Pogrzebowy  „CREDO”  J.  P.  w  odwołaniu  wniesionym  w  dniu  12  grudnia  2016  r.  podniósł 

zarzut  naruszenia  art.  89  ust.  1  pkt  3  ustawy  Pzp  w  zw.  z  przepisem  art.  15  ust.  1  pkt  1) 

ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji oraz naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 4 i art. 90 ust. 

1 ustawy Pzp, które to zarzuty dotyczyły dokonanej oceny ofert: 1) PHU Usługi Cmentarno - 

Pogrzebowe  S.C.  „TANATOS”,  2)  PRZYMORZE  Usługi  Pogrzebowe  M.  B.,  3)  Miejskiego 

Zakładu Zieleni K. Sp. J., 4) Przedsiębiorstwo Produkcyjno Usługowe „ZIELEŃ” Sp. z o.o.; 5) 

Usługi Pogrzebowe „KALIA”.   

W  uzasadnieniu  zarzutów  podał,  że  Zamawiający  z  naruszeniem  wskazanych 

przepisów  zaniechał  odrzucenia  tych  ofert,  których  złożenie  stanowi  czyn  nieuczciwej 

konkurencji oraz, które zawierają rażąco niską cenę i do których to wykonawców nie zostało 

skierowane  żądanie  o  złożenie  wyjaśnień  dotyczących  ceny  wskazanej  w  ofercie,  co  w 

konsekwencji doprowadziło również do niezgodnego z ustawą  zaniechania odrzucenia tych 

ofert.  W  związku  z  powyższym  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie 

Zamawiającemu:  unieważnienia  czynności  oceny  ofert,  dokonanie  ponownej  oceny  ofert, 

odrzucenie ofert zawierających rażąco niską cenę i przyznanie zamówienia Odwołującemu.  

Do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  Zamawiającego  przystąpienie  zgłosił 

Miejski  Zakład  Zieleni,  K.  Spółka  Jawna  z  Gdańska,  podnosząc,  że  przystąpienie  zostało 

zgłoszone  mailem  w  dniu  19.12.2016  r.  z  uwagi  na  wadliwości  działania  platformy  ePUAP, 

co uniemożliwiło zgłoszenie przystąpienia z użyciem tego narzędzia. Wykonawca podnosząc 

wadliwość  funkcjonowania  systemu  teleinformatycznego  i  przedstawiając  zrzuty  ekranu 


komputerowego  wskazał  na  siłę  wyższą  i  wniósł  o  indywidualne  rozpatrzenie  skuteczności 

jego przystąpienia. 

Izba  –  w  okolicznościach  faktycznych  tej  sprawy  -  stwierdziła,  że  przystąpienie 

wykonawcy  -  Miejski  Zakład  Zieleni,  K.  Spółka  Jawna  z  Gdańska  należało  uznać  za 

skuteczne.  

Zgodnie  z  art.  185  ust.2  ustawy  Pzp  wykonawca  może  zgłosić  przystąpienie  do 

postępowania  odwoławczego  w  terminie  3  dni  od  dnia  otrzymania  kopii  odwołania,  a  takie 

zgłoszenie  przystąpienia  doręcza  się  Prezesowi  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  postaci 

papierowej  albo  elektronicznej  opatrzone  kwalifikowanym  podpisem  elektronicznym.  W 

stanie faktycznym sprawy powiadomienie  wykonawców,  w tym zgłaszającego przystąpienie 

o  odwołaniu  wniesionym  w  dniu  12.12.2016  r.  przez  J.  P.  prowadzącego  działalność 

gospodarczą  pod  firmą:  Zakład  Pogrzebowy  „CREDO”  J.  P.,  nastąpiło  w  dniu  16  grudnia 

2016 r. Tym samym termin na zgłoszenie przystąpienia upływał w istocie 19 grudnia 2016 r. 

Izba, dla oceny argumentacji wykonawcy uzyskała – w ramach właściwości – od operatora – 

administratora  ePUAP  –  dane  o  poprawności  działania  narzędzia.  Dane  ujęte  w  Raporcie 

Monitoringu dostępności usługi ePUAP pochodziły  z okresu od 18.12.2016r. do 20.12.2016 

r.,  co  nie  uprawdopodobniało,  że  w  całym  okresie  tj.  od  16  grudnia  2016  r.  do  19  grudnia 

2016 r., możliwy był bez przeszkód technicznych przesył zgłoszenia z użyciem zezwolonego 

ustawą  Pzp  narzędzia.  Z  tego  też  względu  Izba  uwzględniając  wyjaśnienia  zgłaszającego 

przystąpienie, stwierdziła skuteczność przystąpienia wykonawcy.   

Wnoszący  odwołanie  wykonawca  –  J.  P.  prowadzący  działalność  gospodarczą  pod 

firmą: Zakład Pogrzebowy „CREDO” J. P. w piśmie z dnia 22 grudnia 2016 r. złożonym do 

akt  sprawy  w  dniu  23  grudnia  2016  r.  oświadczył  o  cofnięciu  wniesionego  odwołania  oraz 

wniósł o umorzenie postępowania odwoławczego i zwrot 90% kwoty uiszczonego wpisu.    

Mając  na  uwadze  stan  faktyczny  sprawy,  Izba  postanowiła  o  umorzeniu  tego 

postępowania  odwoławczego  na  podstawie  art.  187  ust.  8  ustawy  Pzp,  zgodnie  z  którym 

Odwołujący do czasu zamknięcia rozprawy może cofnąć odwołanie.  

Uwzględniając powyższe orzeczono, jak w sentencji.  


Zgodnie z art. 187 ust. 8 zdanie drugie ustawy Pzp oraz na podstawie § 5 ust. 

1  pkt  3  lit.  a)  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U Nr 41, poz. 3544), Izba orzekła o dokonaniu 

zwrotu na rzecz Odwołującego 90% kwoty wpisu uiszczonego w wysokości  7.500 zł.  

Przewodniczący: 

……………………………… 

Członkowie: 

………………………………