Sygn. akt: KIO 256/16
WYROK
z dnia 10 marca 2016 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Renata Tubisz
Protokolant: Łukasz Listkiewicz
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 marca 2016 r. w Warszawie
odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 26 luty 2016 r. przez odwołującego: S.S.
prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą S.S. CENMED ul. Canaletta 28; 51-650
Wrocław w postępowaniu prowadzonym przez
zamawiającego: Wojewódzki Szpital
Specjalistyczny we Wrocławiu ul. H. Kamieńskiego 73 a; 51 - 124 Wrocław
przy udziale przystępującego: Konsorcjum firm ECO-ABC Sp. z o.o. ul. Przemysłowa 7;
97-400 Bełchatów (Lider); M.O. prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą EKO
SELEKT M.O. ul. Majdany 6 A; 99-300 Kutno (Członek)
po stronie zamawiającego.
orzeka
1. Uwzględnia odwołanie, nakazuje zamawiającemu unieważnienie czynności: wyboru
najkorzystniejszej oferty i odrzucenia oferty odwołującego oraz nakazuje ponowne
badanie, ocenę i wybór najkorzystniejszej oferty po uprzednim wezwaniu wykonawcy
wybranego do uzupełnienia dokumentu aktualnej decyzji właściwego organu o
pozwoleniu na użytkowanie zakładu termicznego unieszkodliwiania odpadów z zakresu
przedmiotu zamówienia oraz po przywróceniu do postępowania oferty odwołującego.
2. kosztami postępowania obciąża Konsorcjum wykonawców: ECO-ABC Sp. z o.o. ul.
Przemysłowa 7; 97-400 Bełchatów (Lider); M.O. prowadzący działalność gospodarczą pod
nazwą EKO SELEKT M.O. ul. Majdany 6 A; 99-300 Kutno (Członek)i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15.000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez S.S. prowadzący
działalność gospodarczą pod nazwą S.S. CENMED ul. Canaletta 28; 51-650
Wrocław tytułem wpisu od odwołania,
2.2. zasądza od Konsorcjum wykonawców: ECO-ABC Sp. z o.o. ul. Przemysłowa 7; 97-
400 Bełchatów (Lider); M.O. prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą EKO
SELEKT M.O. ul. Majdany 6 A; 99-300 Kutno (Członek) (Członek) na rzecz S.S.
prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą S.S. CENMED ul. Canaletta 28;
51-650 Wrocław kwotę 18.600 zł 00 gr (słownie: osiemnaście tysięcy sześćset
złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione z
tytułu wpisu od odwołania i wynagrodzenia pełnomocnika odwołującego.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (j.t. Dz. U. z 2015 r. poz. 2164) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego we Wrocławiu.
Przewodniczący: ……………
Uzasadnienie
Przedmiotem sporu jest aktualne zezwolenie właściwego organu, a właściwie jak podnosi
odwołujący jego brak w ofercie wykonawcy wybranego, na użytkowanie spalarni odpadów,
które to pozwolenie jest wymagane zgodnie z przywołanymi poniżej postanowieniem SIWZ
(Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia). Specyfikacja w części pod tytułem: Warunek
udziału w postępowaniu; dokumenty lub oświadczenia potwierdzające spełnienie warunku
(Rozdział V I ust. 2 lit. B.SIWZ p.n. Warunki udziału w postępowaniu, opis sposobu oceny
spełnienia tych warunków oraz wykaz oświadczeń i dokumentów, jakie mają dostarczyć
wykonawcy na potwierdzenie spełnienia warunków udziału w postępowaniu) przewiduje
aktualne decyzje/ zezwolenia w myśl art.22 ust.1 pkt 1 ustawy Pzp. jak i pozostałe
dokumenty w myśl art.22 ust.1 pkt 2 i 3 ustawy Pzp. Zamawiający pod tabelą obejmującą
wykaz dokumentów z ust.2 litera B, (to jest aktualna decyzja/zezwolenie właściwego
terytorialnie organu na prowadzenie działalności w zakresie transportu i unieszkodliwiania
odpadów o kodach objętych przedmiotem zamówienia, aktualna decyzja/zezwolenie
właściwego terytorialnie organu, na użytkowanie (eksploatację) zakładu termicznego
unieszkodliwiania odpadów z zakresu przedmiotu zamówienia oraz Wykaz usług wraz z
dowodami na wykonanie należyte) zamieścił wspólną informację o skutkach ich nie
doręczenia. Według informacji zamawiającego w SIWZ „Niespełnienie warunku
wymienionego w ust.2 litera B skutkować będzie odrzuceniem oferty”.
Odwołujący wniósł odwołanie zarzucając zamawiającemu brak wykluczenia z postępowania
wykonawcy wybranego/przystępującego po stronie zamawiajacego, który nie dostarczył
aktualnej decyzji/zezwolenia właściwego terytorialnie organu, na użytkowanie (eksploatację)
zakładu termicznego unieszkodliwiania odpadów z zakresu przedmiotu zamówienia, przez
co naruszył art.24 ust.2 pkt 4 ustawy Pzp. W oparciu o tę okoliczność odwołujący
sformułował zarzut naruszenia art.24 ust.2 pkt 3 ustawy Pzp. przez złożenie nieprawdziwych
informacji, które mają wpływ na wynik prowadzonego postępowania.
Przedmiotem sporu jest również „naruszenie zasady bliskości” co do unieszkodliwiania
zakaźnych odpadów medycznych o której to zasadzie zamawiający zamieszcza
postanowienia w Rozdziale XV SIWZ p.n. Opis kryteriów, którymi zamawiający będzie się
kierował przy wyborze oferty wraz z podaniem znaczenia tych kryteriów i sposobu oceny
ofert. Przewidziano dwa kryteria: cena i możliwość utylizacji odpadów o wyznaczonych
kodach. W jednym z punktów tegoż rozdziału zawarto postanowienie. „5.Zamawiający przy
wyborze oferty najkorzystniejszej kierować się będzie zasadą bliskości określoną w ustawie
o odpadach”. Zamawiający rozstrzygając przetarg za pismem z dnia 17.02.2016 roku
odrzucił ofertę odwołującego na podstawie art.89 ust.1 pkt 2 ustawy Pzp. stwierdzając, że
wykonawca wskazał jako miejsce unieszkodliwiania odpadów instalację zlokalizowaną w
Opolu wbrew „zasadzie bliskości” z przywołaniem art.20 ust.3 ustawy o odpadach. W myśl
tego przepisu „zakazuje się unieszkodliwiania zakaźnych odpadów medycznych i zakaźnych
odpadów weterynaryjnych poza obszarem województwa , na którym zostały wytworzone”.
Na podstawie tak sformułowanych zarzutów naruszenia, przez zaniechania i czynności
zamawiającego, powyżej wskazanych przepisów art.24 ust. 2 pkt 3 i 4 oraz art.89 ust.1 pkt 2
ustawy Pzp. odwołujący wniósł o:1.dokonanie ponownej oceny ofert i wykonawców, tj. ECO-
ABC Sp. z o.o. i odwołującego;2.w konsekwencji zmianę postanowienia o wyniku
postępowania i wykluczenie ECO-ABC Sp. z o.o. oraz unieważnienie odrzucenia oferty
odwołującego;3.dokonanie wyboru oferty odwołującego jako najkorzystniejszej.
Do postępowania odwoławczego w dniu 29 lutego 2016 roku zgłosił przystąpienie po stronie
zamawiającego wykonawca wybrany wnosząc o oddalenie odwołania. Przywołał jako
podstawę żądania art.180 ust.3 jak i art.190 ust.7 ustawy Pzp. stwierdzając po pierwsze brak
w odwołaniu zwięzłego przedstawienia zarzutów i określenia żądania oraz podnosząc
związanie Izby zarzutami odwołania. Przede wszystkim przystępujący podniósł brak
prawidłowego określenia nazwy wykonawcy wybranego to jest wskazania, że jest nim ECO-
ABC Sp. z o.o. z siedzibą w Bełchatowie a zgodnie ze złożoną ofertą jest nim konsorcjum
wykonawców z udziałem tejże spółki oraz firmy EKO SELECT Pana M.O. z Kutna.
Przywołano szereg orzeczeń Izby i Sądów podnosząc w szczególności, że zarzuty
odwołania zmierzające do zobowiązania zamawiającego do dokonania czynności sprzecznej
z Pzp. muszą być uznane za bezskuteczne nawet bez badania okoliczności przedstawionych
w odwołaniu. Ponadto konieczne jest ścisłe odczytywanie zarzutu, w tym przede wszystkim
niedopuszczalność wykraczania poza jego treść w tym zarzut musi być postawiony wyraźnie.
W związku z tym, że dwa pierwsze zarzuty nie zasługują na uwzględnienie (art.24 ust.2 pkt 3
i 4 ustawy Pzp. wykluczenie przystępującego z postępowania) a trzeci zarzut jest powiązany
z pierwszymi (art.89 ust.1 pkt 2 ustawa Pzp. zasada bliskości) to całe odwołanie nie
zasługuje uwzględnienie. Z ostrożności procesowej odniesiono się do zarzutów odnoszących
się do Lidera Konsorcjum o charakterze merytorycznym. Zarzut, że dołączony do oferty
dokument o zezwoleniu na użytkowanie spalarni w Miliczu przy ul. Grzybowej 1 jest
nieaktualny w ocenie przystępującego jest nietrafiony, ponieważ decyzja Starosty Milicza z 8
listopada 1999 roku jest nadal aktualna. Zgodnie z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu
Administracyjnego we Wrocławiu sygnatura akt II SA/Wr 761/15 z 13 stycznia 2016 roku
Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Miliczu wskazał, że przedmiotowy budynek
„powstał i został przyjęty do użytkowania jako budynek spalarni odpadów …”. Według
przystępującego budynek do dnia dzisiejszego nadal funkcjonuje jako spalarnia odpadów
medycznych, wprowadzono jedynie ulepszenia, które pozytywnie wpłynęły na ochronę
ś
rodowiska. Większość przywołanych decyzji PINB zostało uchylonych przez WINB i WSA
we Wrocławiu. Z kolei wykonanie decyzji PINB nr 87/15 z dnia 21.12.2015 roku zostało
wstrzymane zgodnie z art.130 § 2 k.p.a. W tym stanie rzeczy przystępujący wnosi o
oddalenie odwołania.
Zamawiający w dniu 04.03.2016 roku wniósł pismo do Krajowej Izby Odwoławczej,
omyłkowo oznaczone datą 07.03.2016 roku, w którym uwzględnił odwołanie w całości.
Przystępujący w dniu 07.03.2016 roku wniósł sprzeciw co do uwzględnienia odwołania.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła
Na podstawie przeprowadzonych na rozprawie dowodów z dokumentów z
dokumentacji postępowania przekazanej do akt sprawy przez zamawiającego,
potwierdzonej za zgodność z oryginałem przez upoważnioną osobę oraz dokumentów
załączonych w poczet dowodów do odwołania oraz złożonych na rozprawie przez
odwołującego i przystępującego Izba dokonała ustaleń jak poniżej.
Izba ustaliła
Przedmiotem
zamówienia
jest:
„Usługa
zbiórki,
magazynowania,
transportu
i
unieszkodliwiania odpadów medycznych dla zamawiającego”. Postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego oznaczono numerem: Szp/FZ-53/2015.
Ogłoszenie o postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego zamieszczono w
Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej: pod poz.2015 / S 231- 420 227 z dnia 28/11/2015.
Adres strony internetowej na której udostępniono SIWZ - www.wssk.wroc.pl Informację o
rozstrzygnięciu postępowania przekazano: w dniu 18.02.2016 r.
Zamawiający wymagał wykazania spełnienia przez wykonawcę warunków określonych w
art.22 ust.1 pkt 1 ustawy Pzp to jest posiadania uprawnień do wykonywania określonej
działalności lub czynności. Wykonawca ma przedłożyć zezwolenie na prowadzenie tej
działalności wydane w drodze decyzji przez właściwy organ. Jednocześnie zamawiający
określił dokumenty lub oświadczenia potwierdzające spełnienie warunku. I tak wykonawca
do oferty powinien załączyć: 1) oświadczenie z art.22 ust.1 ustawy Pzp zgodnie z
załącznikiem nr 3 do SIWZ (Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia), 2) aktualną
decyzję/zezwolenie (właściwego terytorialnie organu) na prowadzenie działalności w
zakresie transportu i unieszkodliwiania odpadów o kodach objętych przedmiotem
zamówienia oraz 3) aktualną decyzję/zezwolenie (właściwego terytorialnie organu), na
użytkowanie (eksploatację) zakładu termicznego unieszkodliwiania odpadów z zakresu
przedmiotu zamówienia.
Izba przeprowadziła dowody z następujących dokumentów:
1. Decyzja nr 298/99 z dnia 8 listopada 1999 r. nr UAN-II7351/245/98/99 Starosty
Milickiego. Decyzja pozwolenia na użytkowanie budynku spalarni odpadów szpitalnych
na terenie szpitala w Miliczu przy ul. Grzybowej. Wnioskodawca – Dyrekcja Miejskich
Inwestycji Komunalnych we Wrocławiu wystąpiła z wnioskiem wydania decyzji
pozwolenia na użytkowanie spalarni odpadów szpitalnych na terenie Szpitala Miejskiego
w Miliczu. Według wyjaśnień odwołującego na rozprawie Pana S.S. od początku
pozwolenia na użytkowanie użytkownikiem spalarni był szpital w Miliczu, który
bezpośrednio ją użytkował. Natomiast aktualnie stan posiadania uległ zmianie. Stan
posiadania przeszedł na przystępującego to jest spółkę ECO-ABC Sp. z o.o. z siedzibą w
Bełchatowie lider konsorcjum. Według oświadczenia odwołującego Pana S.S. na
rozprawie na początku spalarnia funkcjonowała w budynku zamkniętym gdzie ciąg
technologiczny spalarni nazywał się SP-50. Jest to typ spalarni który został
wyprodukowany
przez
Przedsiębiorstwo
G.P.P.U.
(Gdańskie
Przedsiębiorstwo
Produkcyjno Usługowe Sp. z o.o., ul. Ślężna 2 w Gdańsku). Będąc specjalistą od
ochrony środowiska w latach 2010-2012 zetknął się z tą spalarnią, która obsługiwała i
była zarządzana przez szpital w Miliczu. Były trudności w eksploatacji związane z
eksploatacją, ponieważ węgla organicznego w popiele było za dużo. Ta spalarnia nie
dotrzymywała reżimów technologicznych. Jeżeli chodzi o ochronę atmosfery to filtry które
były tam zabudowane nie oczyszczały gazów w sposób wystarczający. Jako były
pracownik Politechniki Wrocławskiej gdzie był zatrudniony w Instytucie Ochrony
Ś
rodowiska a w czasie kontaktu ze szpitalem prowadził już działalność w firmie
CENMED i wówczas kierownik techniczny tego szpitala poprosił jego o ocenę tej spalarni
co można z nią zrobić żeby mogła dalej funkcjonować. Był robiony raport przez dr M.C.,
wyników raportu nie zna. Pan S. powołał się na inicjatywę społeczną która na stronie
internetowej www.stopspalarniwmiliczu.pl zamieściła zdjęcia i podjęła akcję walki z tą
spalarnią. Przywołuje dowód do odwołania – zdjęcia załącznik nr 3 i 3a. Oświadczył
również że aktualnie nastąpiła rozbudowa tej spalarni a mianowicie rozbudowano ciąg
technologiczny tej spalarni poza bryłą budynku.
2. Pismo PINB w Miliczu z dnia 23 czerwca 2014 r. PINB/401/20/14, w którym Inspektor
odpowiadając na pismo Burmistrza Gminy Milicz określa, że podczas kontroli ustalono,
ż
e spółka ECO - ABC poddała przebudowie instalację termicznego unieszkodliwiania
odpadów medycznych. Podaje, że przebudowa polegała na montażu przy istniejącym
budynku spalarni szeregu urządzeń, które w tym piśmie wymienia. Powiatowy Inspektor
Nadzoru Budowlanego stwierdza, że urządzenia te stanowią nowe elementy linii
technologicznej spalarni i są ulokowane na zewnątrz budynku i przytwierdzone na stale
do betonowego podłoża. W jego ocenie roboty te wymagają pozwolenia na budowę.
Roboty zostały wykonane bez pozwolenia na budowę w tym bez projektu budowlanego i
stanowią samowolę budowlaną. Natomiast na tej działce o nr 107/5 spółka ECO-ABC
posiada pozwolenie na budowę dwóch wiat stalowych. Pismo zawiera również
informację, że wszczęto z urzędu postępowanie administracyjne z art.50-151 prawa
budowlanego.
3. Decyzja nr P139/2014 z 12 listopada 2014 r. Marszałka Województwa Dolnośląskiego
str. 53-64 oferty przystępującego udzielająca spółce ECO-ABC pozwolenia na
wytwarzanie odpadów, wraz z zezwoleniem na przetwarzanie odpadów w związku z
eksploatacją instalacji do termicznego przekształcania odpadów medycznych i
weterynaryjnych (spalarni odpadów), zlokalizowanej w Miliczu przy ul. Grzybowej 1 na
działce nr 107/5 na warunkach określonych w niniejszej decyzji. W pkt 1.1 wymienionych
jest 14 urządzeń które składają się na spalarnię. Te urządzenia są szczegółowo
rozpisane na str 18 tej decyzji w pkt II.4 dane techniczne spalarni lub urządzenia wraz ze
wskazaniem rodzaju i typu (modelu) instalacji lub urządzenia, oraz nazwy i siedziby
producenta. Z uzasadnienia decyzji Marszałka Województwa Dolnośląskiego wynika
między innymi: „instalacji do termicznego przekształcania odpadów medycznych i
weterynaryjnych, zlokalizowanej w Miliczu przy ul. Grzybowej 1 (…) do której prawa i
obowiązki zostały przeniesione na spółkę ECO-ABC Sp. z o.o. ul. Przemysłowa 7, 97-
400 Bełchatów decyzją Marszałka Województwa Dolnośląskiego z dnia 7 lipca 2009 znak
D (nieczytelny zapis)/ 7664-31/169-II/09 – str.19 decyzji. „Cytując dalej za Ministrem
Ś
rodowiska, kwestia decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jakkolwiek niezwykle
istotna z punktu widzenia prawidłowości realizacji przedsięwzięcia, nie może przesądzać
o udzieleniu lub odmowie udzielenie pozwolenia na wytwarzanie odpadów stanowiącego
jednocześnie zezwolenie na gospodarowanie odpadami, a zatem ewentualny brak
decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach nie stanowi formalnej przesłanki do odmowy
udzielenia omawianego pozwolenia, o której stanowi art.186 ustawy prawo ochrony
ś
rodowiska stanowiącego jednocześnie zezwolenie na zbieranie odpadów lub
zezwolenie na przetwarzanie odpadów” w połowie pierwszy akapit na stronie 21 decyzji.
„Strona
przedłożyła
kopię
wniosku
o
wydanie
decyzji
o
ś
rodowiskowych
uwarunkowaniach(…)Niezbędne jest tutaj przypomnienie, że brak decyzji o
ś
rodowiskowych uwarunkowaniach nie stanowi formalnej przesłanki do odmowy
udzielenia pozwolenia (w tym jak wskazuje w swojej decyzji Minister Środowiska,
pozwolenie na wytwarzanie odpadów, które jest jednocześnie zezwoleniem na zbieranie
odpadów lub zezwoleniem na przetwarzanie odpadów” w połowie trzeciego akapitu 21
strony decyzji. Z powyższego wynika, że pozwolenie Marszałka Województwa
Dolnośląskiego na prowadzenie działalności dla spółki ECO-ABC Sp. z o.o. z siedzibą w
Bełchatowie wydano na podstawie interpretacji Ministra Środowiska bez decyzji
ś
rodowiskowej a na podstawie kopi wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych
uwarunkowaniach.
4. Decyzja nr 257/2013 z dnia 11 września 2013 r. Starosty Milicza dla ECO-ABC Sp. z o.o.
z s. Bełchatów – zatwierdzam projekt budowlany i udzielam pozwolenia na budowę wiaty
stalowej na działce 107/5 AM21 obręb Milicz. Tak więc ewentualne zmiany pozwoleń
budowlanych w stosunku do 1999r dotyczą wiat stalowych a nie urządzeń
technologicznych nowej spalarni termicznej na działce 107/5 AM21 obręb Milicz ul.
Grzybowa.
5. Pismo z 13 stycznia 2016 r. Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu
WOOŚ.070.96.2015.MP kierowane do „STOP SPALARNI” w Miliczu Komitet
Protestacyjny Mieszkańców w Miliczu ul. Akacjowa 15. Z pisma wynika, że spółka
dokonała licznych zmian w istniejącej instalacji w celu zwiększenia wydajności
przedmiotowej spalarni z 1 Mg/dobę do 8,4 Mg/dobę. Ze starej instalacji, która wchodziła
w skald spalarni odpadów pozostał wyłącznie kocioł odzyskincowy. W związku z
powyższym Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska we Wrocławiu stwierdził, że
wykonane prace w celu modernizacji kwalifikują się do rozporządzenia Rady Ministrów z
9 listopada 2010 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na
ś
rodowisko na obszary Natura 2000, a tym samym wymagane jest uzyskanie decyzji o
ś
rodowiskowych uwarunkowaniach. Również w piśmie tym wspomina się o stanowisku
Burmistrza Gminy Milicz pismo z dnia 31 lipca 2014 roku znak Z.6220.5.2014. Z pisma
wynika, że w ustaleniach ogólnych planu miejscowego § 11 zawierającym zapisy w
sprawie gospodarowania odpadami nie przewidziano żądnych dodatkowych instalacji do
przetwarzania odpadów czyli nie dopuszczono możliwości realizacji odrębnej
funkcjonalnie od szpitala instalacji do unieszkodliwiania odpadów niebezpiecznych.
Burmistrz Gminy Milicz w piśmie z dnia 6 września 2014 roku znak Z.6220.5.2014
stwierdził niezgodność planowanej inwestycji z ustaleniami miejscowego planu
zagospodarowania przestrzennego w Miliczu. W przedmiotowym przypadku Regionalny
Dyrektor Ochrony Środowiska we Wrocławiu nie prowadził postępowania dotyczącego
spalarni odpadów medycznych i weterynaryjnych w Miliczu w zakresie dotyczącym
wpływu danego obiektu na Park Krajobrazowy „Dolina Baryczy” i obszar mający
znaczenie dla Wspólnoty Ostoja nad Baryczą PLH020041 oraz Obszar Specjalnej
Ochrony Ptaków Delina Baryczy PLB020001. Z powyższego pisma Regionalnego
Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu wynika, że inwestycja w celu zwiększenia
wydajności dobowej spalarni na działce 107/5 AM21 obręb Milicz ul. Grzybowa wymaga
decyzji środowiskowej a takowej nie wydano i są obiektywne ku temu przeszkody.
6. Aktualna Decyzja z dnia 21.12.2015 roku Decyzja nr 87/15 Powiatowego Inspektora
Nadzoru Budowlanego w Miliczu nakazująca ECO-ABC Sp. z o.o. z s. w Bełchatowie
przy ul. Przemysłowej 7 przywrócić poprzedni sposób użytkowania spalarni odpadów
medycznych w Miliczu przy ul. Grzybowej 1 działka o numerze geodezyjnym 107/5 am
21 w obrębie Milicz wynikający z ostatecznej decyzji Starosty Milickiego nr 298/99 z
08.11.1999roku i Postanowienie nr 21 PINB w Miliczu z dnia 16.09.2015 roku nakazująca
spółce ECO-ABC wstrzymanie użytkowania spalarni odpadów medycznych oznaczanej
jak wyżej. Od powyższych decyzji tak jak i od poprzednich tego rodzaju decyzji PINB w
Miliczu spółka ECO-ABC z s. w Bełchatowie złożyła odwołania.
W ocenie Izby pozostałe dowody przedstawiane na rozprawie a co odzwierciedla protokół z
rozprawy, nie mają znaczenia dla rozstrzygnięcia sprawy dlatego nie stanowią przedmiotu
analizy i powyższych ustaleń.
Na podstawie powyżej dokonanych ustaleń Izba zważyła jak poniżej.
Izba zważyła
Odwołanie zasługuje na uwzględnienie.
Po pierwsze Izba nie uznaje za słuszne wywodów przystępującego po stronie
zamawiającego co do dyskwalifikacji odwołania poprzez jego oddalenie z powodu
niedokładnego oznaczenia nazwy wykonawcy wybranego (przystępującego w sprawie),
którego odwołujący domaga się wykluczenia jako nie spełniającego warunki udziału w
postępowaniu.
Pominąwszy okoliczność, że zamawiający również użył niedokładnej nazwy w piśmie o
rozstrzygnięciu przetargu podając nazwę wykonawcy wybranego to jest bez zaznaczenia
udziału drugiego konsorcjanta, nie można zakwalifikować tego rodzaju uchybienia w
odwołaniu do art.180 ust.3 ustawy. Izba uznaje, że należy taką sytuację naprawić w trybie
art.187 ust.3 zdanie drugie ustawy Pzp. a co Izba uczyniła okazując odwołującemu ofertę
wykonawcy wybranego celem określenia przez niego podmiotu wobec którego podnosi
naruszenie przepisów ustawy przez zamawiającego.
Po drugie słuszny jest zarzut odwołującego nie spełnienia warunku określonego na mocy
art.22 ust.1 pkt 1 ustawy Pzp. w Rozdziale VI ust.2 lit B SIWZ w związku z nie doręczeniem z
ofertą wykonawcy wybranego/przystępującego aktualnego pozwolenia właściwego organu
na użytkowanie obiektu spalarni termicznej a co skutkuje naruszeniem art.24 ust.2 pkt 4
ustawy. Zamawiający żądał w SIWZ aktualnego pozwolenia na użytkowanie a nie
kiedykolwiek wydanego i nie odzwierciedlającego aktualnego stanu formalno - technicznego
spalarni. W toku postępowania odwoławczego wykazano na podstawie przedstawionych
dokumentów opisywanych powyżej (pisma, decyzje, postanowienia Burmistrza Gminy Milicz,
Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Miliczu, Marszałka Województwa
Dolnośląskiego i Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu ), że aktualny
stan wyposażenia technicznego spalarni dopuszczonej do użytkowania w 1999r nie posiada
już ciągu technologicznego SP- 50 tylko inny ciąg technologiczny zmieniający wydajność z 1
Mg/dobę do 8Mg/dobę. Właściwy organ jakim jest Dyrektor Regionalny Ochrony Środowiska
we Wrocławiu w cytowanym powyżej wystąpieniu do Stowarzyszenia „STOP SPALARNI” w
Miliczu stwierdza, że w sytuacji wykonanej nowej spalarni wymagana jest nowa decyzja
oddziaływania na środowisko a w konsekwencji nowa/aktualna decyzja zezwalająca na
użytkowanie obiektu spalarni. W tym miejscu należy przywołać regulacje ustawy prawo
budowlane w zakresie art.55 w związku z art. 29 ust.3 tejże ustawy. Owszem należy zgodzić
się ze stanowiskiem przystępującego, że w obrocie prawnym funkcjonuje powyżej
przywoływane zezwolenie na użytkowanie a 1999roku ale nie istnieje już stan techniczny
spalarni odpowiadający temu pozwoleniu. Aktualnie spalarnia na działce przy ul. Grzybowej
1 w Miliczu przedstawia zupełnie inny stan techniczny a nie ma on umocowania w decyzji
zezwalającej na jej użytkowanie to jest w aktualnej decyzji. W tym stanie rzeczy Izba
nakazała w trybie art.26 ust.3 ustawy Pzp. wezwać wykonawcę wybranego do uzupełnienia
dokumentu spalarni.
Po trzecie Izba stwierdza naruszenie art.24 ust.2 pkt 3 ustawy Pzp., ponieważ szereg
właściwych organów wyżej wymienionych (Burmistrz Gminy Milicz, Powiatowy Inspektor
Nadzoru Budowlanego w Miliczu, Marszałek Województwa Dolnośląskiego i Regionalny
Dyrektor Ochrony Środowiska we Wrocławiu) w wydanych decyzjach, postanowieniach,
stanowiskach, których adresatem jest wykonawca wybrany podkreśla brak decyzji o
oddziaływaniu na środowisko spalarni a która jest wymagana do uzyskania zezwolenia na jej
użytkowanie. W takiej sytuacji posługiwanie się decyzją, która odzwierciedla inny stan
formalno - techniczny spalarni do aktualnie istniejącego stanu formalno – technicznego
spalarni świadczy o świadomym posługiwaniu się przez wykonawcę wybranego informacjami
nieprawdziwymi a mającymi wpływ na wynik postępowania.
Po czwarte w związku z potwierdzeniem się zarzutu naruszenia art.24 ust.2 pkt 4 ustawy
Pzp. zasługuje na uwzględnienie zarzut naruszenia art.89 ust.1 pkt 2 ustawy Pzp. co do
naruszenia zasady bliskości przez odwołującego. Zasadę tę reguluje art.20 ust.3 w związku
z ust.6 ustawy o odpadach a w związku z oferowaniem przez odwołującego spalarni w
województwie opolskim. Odwołujący w konsekwencji nie narusza zasady bliskości spalarni,
ponieważ w postępowaniu odwoławczym wykazał brak spalarni na terenie województwa
Dolnośląskiego (spalarnia w Miliczu).
O kosztach orzeczono stosownie do wyniku sprawy zgodnie z art. 192 ust.9 i 10 ustawy oraz §
3 pkt 1 i 2) w związku z § 5 ust.2 pkt2) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15
marca 2010r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów
kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. 2010r. nr 41 poz.238)
zaliczając uiszczony wpis przez odwołującego w kwocie 15.000,00 zł. w koszty postępowania
odwoławczego i zasądzając od przystępującego (w związku z uwzględnieniem odwołania
przez zamawiającego) na rzecz odwołującego kwotę 18.600. złotych jako koszty obejmujące
uiszczony wpis i wynagrodzenie pełnomocnika odwołującego według przedłożonego na
rozprawie rachunku.
Przewodniczący: ……………