KIO 261/16 WYROK dnia 8 marca 2016 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt KIO 261/16 

      WYROK 

                                           z dnia 8 marca 2016 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza w składzie: 

Przewodniczący:  członek Krajowej Izby Odwoławczej - Barbara Bettman  

Protokolant:  Paulina Zielenkiewicz 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu  8 marca 2016 r. w Warszawie odwołania wniesionego 
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 26  lutego 2016 r. przez wykonawcę: Luxury 

Medical Care Sp. z o.o. Sp. k., ul. Słomińskiego 17, 00-195 Warszawa, w postępowaniu 

o udzielenie  zamówienia  publicznego  prowadzonym  przez  zamawiającego:  Samodzielny 

Publiczny  Centralny  Szpital  Kliniczny,  ul.  Banacha  1a,  02-097  Warszawa,  przy  udziale 

wykonawcy: 

A.    Kolumna Transportu Sanitarnego „TRIOMED" Sp. z o.o., ul. Diamentowa 4, 20-447 

Lublin,  zgłaszającego  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

zamawiającego,  

                                               orzeka:  

1.  Oddala odwołanie 

      2.  Kosztami postępowania obciąża odwołującego: Luxury Medical Care Sp. z o.o. Sp. 

k., ul. Słomińskiego 17, 00-195 Warszawa, 

           2.1.  zalicza  na  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000,00  zł 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  odwołującego: 

Luxury  Medical  Care  Sp.  z  o.o.  Sp.  k.,  ul.  Słomińskiego  17,  00-195  Warszawa,  

tytułem wpisu od odwołania. 

            
Stosownie  do  art.  198a  ust.  1  i  198b  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo 
zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r., poz. 2164) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od 
dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.    

Przewodniczący: ………………………...  


Sygn. akt KIO 261/16  

U z a s a d n i e n i e: 

W  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  prowadzonym  w  trybie  w 

przetargu nieograniczonego, ogłoszonym w Dz. Urz. UE 2016/S 002-001676 z 15.01.2016 r. 
na  usługę  wykonywania  transportu  sanitarnego,  transportu  karetką  „S"  oraz  transportu 
niemedycznego, w dniu 26 lutego 2016 r. w zakresie części (Pakietu Nr 1) zostało wniesione 
pisemne  odwołanie  przez  wykonawcę  Luxury  Medical  Care  Sp.  z  o.o.  Sp. k.,  z  siedzibą  w 
Warszawie, w kopii przekazane zamawiającemu w tym samym terminie. 

Wniesienie  odwołania  nastąpiło  skutkiem  powiadomienia  przez  zamawiającego  w 

dniu  19  lutego  2016  r.  za  pośrednictwem  faksu  o  ustaleniu  wyniku  przetargu,  wykluczeniu 
odwołującego,  odrzuceniu  oferty  odwołującego  i  wyborze  jako  najkorzystniejszej  oferty 
wykonawcy:  Kolumna Transportu  Sanitarnego „TRIOMED"  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Lublinie 
jako najkorzystniejszej w zakresie Pakietu Nr 1. 

Izba nie stwierdziła przesłanek do odrzucenia odwołania na podstawie art. 189 ust. 2 

ustawy Pzp. 

Na  wezwanie  zamawiającego  z  dnia  26  lutego  2016  r.  przesłane  faksem,  pisemne 

zgłoszenie  do  postępowania  odwoławczego,  w  kopii  przesłane  stronom,  w  dniu  29  lutego 
2016  r.  złożył  wykonawca:  Kolumna  Transportu  Sanitarnego  „TRIOMED"  Sp.  z  o.o.  z 
siedzibą w Lublinie - po stronie zamawiającego, który wnosił o oddalenie odwołania i podał, 

ż

e  jako  wykonawca  wybrany  do  realizacji  zamówienia  w  zakresie  Pakietu  nr  1  posiada 

interes  w  utrzymaniu  w  mocy  czynności  zamawiającego.  Zarzuty  podniesione  w  odwołaniu 
uznał za całkowicie bezzasadne, gdyż żaden z przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - 
Prawo zamówień publicznych podnoszony w odwołaniu nie został naruszony, a zamawiający 
zasadnie wykluczył odwołującego i uznał jego ofertę za odrzuconą. 

Izba  postanowiła  dopuścić  do  udziału  w  postępowaniu  odwoławczym  ww. 

wykonawcę,  uznając  że  przesłanki  wymienione  w  art.  185  ust.  2  i  3  ustawy  Pzp  zostały 
wykazane. 

Odwołanie  zostało  wniesione  wobec  następujących  niezgodnych  z  ustawą  Pzp 

czynności zamawiającego podjętych w toku postępowania: 

nieprawidłowej czynności badania i oceny ofert; 

wykluczenia odwołującego z postępowania i odrzucenia jego oferty; 

wyboru oferty wykonawcy Kolumna Transportu Sanitarnego „TRIOMED" Sp. z 

o.o. z siedzibą w Lublinie jako najkorzystniejszej w zakresie Pakietu Nr 1; 


zaniechania  wyboru,  jako  najkorzystniejszej  w  zakresie  Pakietu  Nr  1  oferty 

odwołującego. 

Odwołujący  zarzucił  zamawiającemu  Samodzielnemu  Publicznemu  Centralnemu 

Szpitalowi  Klinicznemu  przy  ul.  Banacha  1a  w  Warszawie  naruszenie  przepisów  ustawy  z 
dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zamówień  (Dz.  U.  z  2015  r.  poz.  2164),  zwanej  „ustawą 
Pzp,” tj.: 

art.  7  ust.  1  Pzp  poprzez  prowadzenie  postępowania  w  sposób  naruszający 

zasady  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców  ubiegających  się  o 
udzielenie zamówienia poprzez wykluczenie odwołującego i odrzucenie jego oferty pomimo 
nie zaistnienia przesłanek do dokonania takiej czynności, w tym m.in. poprzez nie podanie 
podstawy  prawnej  wykluczenia  odwołującego,  wezwanie  odwołującego  do  uzupełnienia 
dokumentów  bez  wskazania  zauważonego  braku  w  ofercie  odwołującego  z  1-dniowym 
terminem na ich dostarczenie i nie dokonanie oceny oferty odwołującego; 

naruszenie  art.  22  ust.  1  Pzp  poprzez  uznanie,  iż  odwołujący  nie  spełnia 

warunków  udziału  dotyczących  sytuacji  ekonomicznej  i  finansowej  w  zakresie  posiadania 
opłaconej  polisy  OC  zgodnej  z  warunkami  określonymi  w  specyfikacji  istotnych  warunków 
zamówienia  (SIWZ),  podczas  gdy  odwołujący  przedmiotowe  warunki  spełniał  (i  spełnia)  i 
może wziąć udział w postępowaniu; 

naruszenie  art.  24  ust.  4  Pzp  poprzez  uznanie  oferty  odwołującego  za 

odrzuconą; 

naruszenie art. 26 ust. 3 Pzp poprzez zaniechanie wezwania do uzupełnienia 

dokumentu  potwierdzającego  fakt  opłacenia  polisy  OC  składanej  przez  odwołującego  w 
postępowaniu pomimo posiadania możliwości ku temu; 

naruszenie  art.  26  ust.  4  Pzp  poprzez  zaniechanie  wezwania  do  złożenia 

wyjaśnień w sytuacji, w której kwestia zakresu odpowiedzialności jaki obejmowała polisa OC 
odwołującego mogłaby w ocenie zamawiającego być niejasna lub wymagać wyjaśnień; 

naruszenie  art.  82  ust.  3  Pzp  poprzez  uznanie,  iż  treść  oferty  odwołującego 

nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia; 

naruszenie  art.  87  ust  1  Pzp  poprzez  zaniechanie  rzetelnej  oceny  i  badania 

oferty  odwołującego,  mimo  posiadania  możliwości  ku  temu  oraz  poprzez  zaniechanie 
precyzyjnego wezwania do uzupełnienia dokumentów lub złożenia wyjaśnień; 

naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp poprzez jego błędne zastosowanie 

w  sytuacji,  gdy  oferta  odwołującego  była  zgodna  z  SIWZ  i  nie  zaistniały  przesłanki  do  jej 
odrzucenia; 


naruszenie  art.  89  ust  1  pkt  5  Pzp  poprzez  odrzucenie  oferty  odwołującego 

podczas  gdy  nie  zaistniały  ku  temu  przesłanki,  tj.  wykonawca  spełnił  warunki  udziału  w 
postępowaniu i wobec tego nie powinien zostać wykluczony z postępowania; 

naruszenie  art.  92  ust.  1  pkt  3  Pzp  poprzez  nie  podanie  podstawy  prawnej 

wykluczenia odwołującego. 

W związku z powyższymi zarzutami odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania w 

całości oraz o nakazanie zamawiającemu dokonania następujących czynności: 

unieważnienia czynności badania i oceny ofert; 

unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej; 

unieważnienia czynności wykluczenia odwołującego i odrzucenia jego oferty; 

wezwania odwołującego w trybie art. 26 ust. 3 Pzp do przedstawienia dowodu 

opłacenia polisy; 

powtórzenia  czynności  badania  i  oceny  ofert  a  w  konsekwencji  dokonania 

wyboru oferty odwołującego, jako najkorzystniejszej. 

W  uzasadnieniu  zgłoszonych  zarzutów  i  żądań  odwołujący  podał,  że  złożył  ważną 

ofertę  w  ramach  Pakietu  1,  która  zgodnie  z  kryterium  oceny  ofert  powinna  zostać  uznana 
jako  najkorzystniejsza,  oraz  która  potwierdzała  spełnienie  przez  odwołującego  wszystkich 
warunków udziału w postępowaniu. Według odwołującego na skutek niezgodnych z prawem 
czynności  zamawiającego,  jako  wykonawca  został  wykluczony  z  postępowania,  a  w 
konsekwencji jego oferta została odrzucona i odwołujący może nie uzyskać przedmiotowego 
zamówienia.  Jako  ofertę  najkorzystniejszą  w  ramach  Pakietu  1  wybrano  ofertę  wykonawcy 
Kolumna  Transportu  Sanitarnego  „TRIOMED"  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Lublinie,  która  w 
przypadku podejmowania przez zamawiającego czynności zgodnie z ustawą Pzp oraz SIWZ 
powinna  (zgodnie  z  kryterium  oceny  ofert  zawartym  w  SIWZ)  zostać  sklasyfikowana  w 
ramach Pakietu 1 na drugiej pozycji, za odwołującym. Unieważnienie czynności wykluczenia 
odwołującego  z  postępowania,  odrzucenia  jego  oferty  oraz  badania  i  oceny  ofert  oraz 
ponowne  dokonanie  badania  i  oceny  ofert  według  odwołującego  -  doprowadzi  do  wyboru 
jego oferty jako najkorzystniejszej. 

W  wyniku  naruszenia  przez  zamawiającego  wskazanych  powyżej  przepisów  Pzp 

odwołujący  może  ponieść  szkodę,  w  postaci  nieuzyskania  zamówienia  oraz  utraty  zysku, 
który mógłby osiągnąć w wypadku wyboru jego oferty (uznania oferty za najkorzystniejszą i 
zawarcia umowy o realizację zamówienia publicznego). 

Powyższe  dowodzi,  iż  złożenie  niniejszego  odwołania  czyni  zadość  wymaganiom 

postawionym  w  art.  179  ust.  1  ustawy  Pzp,  gdyż  odwołujący  ma  interes  w  uzyskaniu 
przedmiotowego  zamówienia  oraz  może  ponieść  szkodę  w  wyniku  naruszenia  przez 
zamawiającego przepisów ustawy Pzp. 


Odwołujący  stwierdził,  że  złożył  w  terminie  określonym  w  SIWZ  ważną  ofertę.  W 

Rozdz. II pkt 1 ppkt 1.1d SIWZ zamawiający wymagał aby wykonawcy wykazali, że spełniają 
warunki  udziału  w  postępowaniu  dotyczące  sytuacji  ekonomicznej  i  finansowej  poprzez 
posiadanie  ubezpieczenia  od: „odpowiedzialności  cywilnej  deliktowej  i kontraktowej  z tytułu 
prowadzenia  działalności  zgodnej  z  przedmiotem  zamówienia  za  szkody  majątkowe  i 
osobowe  wyrządzane  w  związku  z  prowadzeniem  działalności  i  posiadaniem  mienia 
wykorzystywanego  w  tej  działalności  z  rozszerzeniem  na  choroby  zakaźne  (w  tym  WZW  i 
HIV)".  Odwołujący  utrzymywał,  że  dołączył  do  oferty  polisę  potwierdzającą  spełnianie  ww. 
warunku (Polisa PZU Seria TPP Nr 26076289 z dnia 19 stycznia 2016 r.). 

Odwołujący  podkreślał,  że  Polisa,  którą  złożył  wraz  z  ofertą  nie  dość,  że  spełniała 

wszystkie  warunki  wymagane  przez  zamawiającego,  to  była  mu  znana  i  przez  niego 
akceptowana  ze  względu  na  fakt,  że  była  (co  wynika  z  jej  treści)  wznowieniem  (czyli 
przedłużeniem niezmiennym przedmiotowo i podmiotowo, w szczególności co do zakresu i 
klauzul)  poprzedniej  polisy,  którą  posługiwał  się  odwołujący  przez  ostatnie  dwa  lata 

ś

wiadczenia usług dla zamawiającego na podstawie umowy o numerze: DZP/270/286- 79/14 

podpisanej w związku z postępowaniem o udzielenie zamówienia publicznego (wymagania w 
ówczesnym  przetargu  -  przetarg  o  numerze  DZP/270/286/13  były  dla  polis  identyczne).  Z 
tych  względów  zamawiający  miał  wiedzę  nt.  brzmienia  polisy,  jej  klauzul  oraz  okresu  jej 
trwania. 

Mimo złożenia według odwołującego prawidłowej oferty, która potwierdzała spełnianie 

przez  niego  wszystkich  warunków  udziału  w  postępowaniu,  w  tym  dotyczących  sytuacji 
ekonomicznej  i  finansowej,  w  dniu  8  lutego  2016  r.  zamawiający  wystosował  do 
odwołującego  lakoniczne  pismo,  w  którym  wezwał  odwołującego  do  „uzupełnienia 
dokumentu,  o  którym  mowa  w  Rozdz.  II  pkt  1  ppkt  1.1d  SIWZ”.  Zamawiający  oświadczył 
również  (z  niezrozumiałych  dla  odwołującego  powodów),  iż  „Wykonawca  nie  dołączył  do 
oferty  polisy,  która  posiada  rozszerzenie  na  choroby  zakaźne,  w  tym  WZW  oraz  HIV". 
Wezwanie było praktycznie z jednodniowym terminem na dostarczenie dokumentów, co przy 
skumulowaniu  tego  z  wadliwością  w  treści  wezwania  wskazuje  zdaniem  odwołującego  na 
postępowanie zamawiającego, które narusza zasadę uczciwej konkurencji. 

Niemniej jednak, odwołujący wypełniając żądanie zamawiającego uzupełnił rzekomo 

brakujący dokument, tj. dostarczył zamawiającemu ponownie kopię tej samej złożonej Polisy 
oraz  dodatkowo  wyjaśnienie  brokera  ubezpieczeniowego  wskazujące,  że  Polisa  obejmuje 
swoim zakresem Klauzulę 66, tj. klauzulę rozszerzającą zakres odpowiedzialności o szkody 
spowodowane przeniesieniem chorób zakaźnych (OC za szkody spowodowane spełnieniem 
chorób  zakaźnych  i  zakażeń)  -  bez  żadnych  specjalnych  wyłączeń  w  tym  zakresie,  tj.  bez 


ew.  wyłączeń  odpowiedzialności  dot.  HIV  i WZW.  Odwołujący  uznał  tym  samym,  że  złożył 
kompletne wyjaśnienia i uzupełnił żądany dokument. 

Odwołujący  wyjaśniał,  że  w  dniu  25  stycznia  2016  roku  zamawiający  dokonał 

otwarcia  ofert  w  postępowaniu.  Z  informacji  o  otwarciu  ofert  oraz  z  oferty  odwołującego 
wynika,  iż  zgodnie  z  kryterium  oceny  ofert  zawartym  w  SIWZ,  że  oferta  odwołującego  w 
zakresie  Pakietu  Nr  1  powinna  zostać  uznana  za  najkorzystniejszą,  co  jest  skutkiem 
zaproponowanej  przez  niego  najniższej  ceny  i  (wg  wyliczeń  zamawiającego)  maksymalnej 
liczby punktów  w kryterium „Wiek pojazdu" (cena odwołującego była o około 0,5 miliona zł 
niższa niż cena następnej oferty). 

W dniu 19 lutego 2016 r. zamawiający doręczył odwołującemu informację o wyborze 

oferty  najkorzystniejszej  w  zakresie  Pakietu  Nr  1.  Z  informacji  tej  wynikało,  iż  odwołujący 
został  wykluczony  z  postępowania.  Zamawiający  stwierdził,  że  Polisa  nie  obejmuje  swoim 
zakresem  szkód  spowodowanych  przeniesieniem  wirusa  HIV.  Ponadto  zarzucił 
odwołującemu, iż nie załączył potwierdzenia opłacenia polisy. 

Odwołujący podnosił, iż: 
a) 

złożona  przez  niego  Polisa  była  opłacona,  a  jeżeli  zamawiający  miał  co  do 

tego  wątpliwości  to  powinien  dokonać  precyzyjnego  wezwania  do  uzupełnienia  braków  na 
podstawie art. 26 ust. 3 Pzp czego nie dokonał, 

b) 

złożona  przez  niego  Polisa  obejmowała  swoim  zakresem  odpowiedzialność 

ubezpieczyciela  za  szkody  spowodowane  przeniesieniem  wirusa  HIV,  a  ewentualne 
wątpliwości  zamawiającego  w  tym  zakresie  powinny  zostać  usunięte  wezwaniem 
odwołującego do złożenia wyjaśnień w trybie art. 26 ust. 4 Pzp. 

Odwołujący  zaznaczał,  że  informacja  o  wykluczeniu  wykonawcy  nie  spełnia 

ustawowego wymogu określonego w art. 92 ust. 1 pkt 3 Pzp, tj. nakazu zawarcia informacji o 
podstawie prawnej wykluczenia odwołującego. 

Odwołujący zarzucał, że nie stosując ww. przepisów opisanych w lit. a) i b) powyżej 

zamawiający  dokonał  ich  naruszenia,  co  potwierdza  utrwalona  linia  orzecznicza  Krajowej 
Izby  Odwoławczej,  m.in.  wyrok  z  dnia  22  czerwca  2015  r.  (sygn.  akt:  KIO  1192/15): 

„Skierowanie  jednoznacznego  w  swej  treści  wezwania  do  uzupełnienia  oświadczeń  i 

dokumentów  jest  obowiązkiem  zamawiającego  przed  podjęciem  decyzji  o  wykluczeniu 

wykonawcy," oraz wyrok z dnia 21 lipca 2015 r. (sygn. akt: KIO 1431/15). 

Ww.  naruszenie  doprowadziło  do  uznania,  iż  odwołujący  nie  spełnia  warunków 

udziału  w  postępowaniu,  a  jego  oferta  jest  niezgodna  z  SIWZ,  co  w  konsekwencji 
doprowadziło do bezpodstawnego wykluczenia odwołującego z postępowania i uznania jego 
oferty za odrzuconą.  


W  przekonaniu  odwołującego  na  tym  etapie  zamawiający  dokonał  naruszenia 

szeregu kolejnych, następujących przepisów Pzp wymienionych w petitum odwołania, tj.: art. 
22 ust. 1, 24 ust. 4, 82 ust. 3, 89 ust. 1 pkt 2 i 5 ustawy Pzp. 

Odwołujący  podkreślał,  że  wbrew  twierdzeniom  zamawiającego  oferta  złożona  w 

postępowaniu i Polisa do niej załączona spełniają określone przez zamawiającego wymogi, 
tj. polisa obejmuje swoim zakresem odpowiedzialność z rozszerzeniem na choroby zakaźne 
(w  tym  WZW  i  HIV).  Powyższe  odwołujący  dokumentował  załącznikiem  do  odwołania,  tj.: 
oświadczeniem  ubezpieczyciela  i  aneksem  porządkującym  do  umowy  ubezpieczenia,  który 
został  podpisany  według  stanowiska  odwołującego  jedynie  w  celu  uniknięcia  w  przyszłości 
podobnych  sytuacji,  które  z  punktu  widzenia  zamawiającego  mogłyby  być  niejasne.  W 
ocenie odwołującego stan prawny i faktyczny oraz zakres Polisy jest prawidłowy, zgodny z 
SIWZ, ważny i spełniający wszelkie wymogi zamawiającego). 

Z  ww.  dokumentów  według  odwołującego  wynika,  iż  Polisa  swoim  zakresem 

obejmuje  (i  w  dniu,  w  którym  upływał  termin  składania  ofert  obejmowała)  również 
odpowiedzialność związaną z chorobami zakaźnymi (w tym WZW i HIV), a więc jest zgodna 
z SIWZ. Potwierdzają one także fakt, iż odwołujący spełnił warunki udziału w postępowaniu 
dotyczące  sytuacji  ekonomicznej  i  finansowej.  Jako  kluczowy  dla  sprawy  odwołujący  uznał 
następujący fragment wyjaśnień ubezpieczyciela: „Aktualna polisa TPP 26076289 od dnia jej 

wystawienia  wraz  z  Aneksem  wystawionym  w  dniu  22.02.2016  obejmuje  w  dalszym  ciągu 

odpowiedzialność  PZU  S.A.  z  tytułu  szkód  spowodowanych  przeniesieniem  chorób 

zakaźnych  i  zakażeń,  w  tym  WZW  i  HIV  w  wystawionym  aneksie  do  polisy  TPP  26076289 

(bezskładkowy  aneks  TA2Nr  26076289)  został  potwierdzony  zakres  ubezpieczenia  dot.  - 

rozszerzenia odpowiedzialności o szkody spowodowane przeniesieniem chorób zakaźnych i 

zakażeń, w tym WZW i HIV z okresem ubezpieczenia 24.01.2016 - 23.01.2017." 

Odwołujący zaznaczał, iż Polisa jest (i w dniu, w którym upływał termin składania ofert 

także  była)  opłacona,  ważna  i  skuteczna,  co  potwierdzał  dowodem  przelewu  opłacenia 
składki.  Odwołujący  wskazywał,  iż  w  tym  zakresie  zamawiający  powinien  dokonać 
stosownego  wezwania  do  uzupełnienia  dokumentów,  czym  doprowadziłby  do 
przeprowadzenia  procedury  udzielania  zamówienia  publicznego  zgodnie  z  ustawą  Pzp.  Do 
odwołania  załączono  dalsze  dowody,  o  treści  przytoczonej  w  opisaniu  materiału 
dowodowego sprawy. 

Izba  dopuściła  i  przeprowadziła  dowody:  z  protokołu  postępowania,  ogłoszenia  o 

zamówieniu,  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia,  wyjaśnień  do  SIWZ,  oferty 
odwołującego, oferty przystępującego korespondencji między zamawiającym a odwołującym 
wraz z załącznikami. 


Inne  wnioskowane  dowody  przez  odwołującego  na  rozprawie:  z  polis  OC 

wystawionych przez PZU S.A. na okresy: 24.01.2015 -23.01.2016; 24.01.2014 - 23.01.2015, 
zgłaszane na okoliczność wykazania, iż polisa aktualna - TPP 26076289 stanowi wznowienie 
poprzednich  polis,  i  na  okoliczność  wykazania,  że  w  zakres  poprzednich  polis  wchodziła 
kluzula  66  z  rozszerzeniem  zakresu  odpowiedzialności  spowodowanych  przeniesieniem 
chorób zakaźnych, w tym WZW i HIV - dowód  ten miał potwierdzać pismo PZU, w którym 
zwarto  oświadczenie,  że  od  dnia  wystawienia  polisy  TPP  26076289  ochrona 
ubezpieczeniowa  obejmowała  klauzulę  obejmującą  rozszerzenie  odpowiedzialności  na 
choroby zakaźne i zakażenia,  w tym WZW i HIV, a także dowód ten miał potwierdzać, że 
Szpital  miał  wiedzę  co  do  zakresu  polisy  i  ochrony  ubezpieczeniowej  udzielnej  przez  PZU 
S.A. dla odwołującego się. 

         Ponadto Izba rozważyła stanowiska stron i uczestnika przedstawione w pismach i do 
protokołu rozprawy. 

Rozpatrując  sprawę  w  granicach  zarzutów  odwołania,  jak  stanowi  art.  192  ust.  7 

ustawy Pzp Izba ustaliła, co następuje. 

SIWZ. Rozdział I. OPIS SPOSOBU PRZYGOTOWANIA OFERTY 
1. 

Wykonawca  składa  OFERTĘ  zgodnie  z  wymaganiami  określonymi  w  niniejszej 

SPECYFIKACJI ISTOTNYCH WARUNKÓW ZAMÓWIENIA (SIWZ). 
15. 

OFERTA musi zawierać wszystkie wymagane w SIWZ dokumenty załączone zgodnie 

ze wskazaniami zawartymi w niniejszej SIWZ. Jeśli dokument przedstawiony jest w postaci 
kserokopii,  poświadczenie  -  oprócz  adnotacji  „za  zgodność  z  oryginałem”  -  musi  być 
opatrzone imienną pieczątką i podpisem osoby upoważnionej do reprezentowania firmy. 
II. WYMAGANIA FORMALNOPRAWNE 
1. 

Warunki  udziału  w  postępowaniu  oraz  opis  sposobu  dokonywania  oceny  spełniania 

tych warunków. 
1.1. 

O  udzielenie  zamówienia  mogą  ubiegać  się  Wykonawcy,  którzy  nie  podlegają 

wykluczeniu  z  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  na  podstawie  art.  24  ust.  1  oraz 
spełniają  warunki  określone  w  art.  22  ust.  1  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych,  którzy 
spełniają warunki, dotyczące: 
(…) 
d) 

sytuacji  ekonomicznej  i  finansowej.  Warunek  ten  zostanie  spełniony  jeżeli 

Wykonawca  wykaże,  że  jest  ubezpieczony  od  odpowiedzialności  cywilnej  deliktowej  i 
kontraktowej  z  tytułu  prowadzenia  działalności  zgodnej  z  przedmiotem  zamówienia  za 
szkody  majątkowe  i  osobowe  wyrządzone  w  związku  z  prowadzeniem  działalności  i 
posiadaniem  mienia  wykorzystywanego  w  tej  działalności  z  rozszerzeniem  na  choroby 
zakaźne (w tym WZW i HIV) na wartość nie mniejszą niż: 


Pakiet 1 - 1.000.000 zł na jedno i 2.000.000 zł na wszystkie zdarzenia. 

Ocena  spełnienia  warunków  udziału  w  postępowaniu  nastąpi  na  podstawie 

dokumentów  wymienionych w ust. 2 niniejszego rozdziału. 

2.  Dokumenty  potwierdzające  spełnienie  warunków  udziału  w  postępowaniu  oraz 
wykazujące brak podstaw do wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia.  
2.1. 

Dokumenty  potwierdzające  spełnienie  warunków  udziału  w  postępowaniu  oraz 

wykazujące  brak  podstaw  do  wykluczenia  z  postępowania  o  udzielenie  zamówienia, 
wymagane od Wykonawców mających siedzibę lub miejsce zamieszkania w Polsce, w tym: 

2.1.9.  Opłacona  polisa,  a  w  przypadku  jej  braku,  inny  dokument  potwierdzający,  że 
wykonawca  jest  ubezpieczony  od  odpowiedzialności  cywilnej  w  zakresie  prowadzonej 
działalności związanej z przedmiotem zamówienia- dotyczy Pakietu 1 i 2. 

2.1.10. Oświadczenie, że Wykonawca spełniania warunki określone w art. 22 ust. 1 ustawy 
oraz że nie podlega wykluczeniu z postępowania o udzielenie zamówienia na podstawie art. 
24  ust.  1  -  w  formie  dokumentu:  „OŚWIADCZENIE”  stanowiące  ZAŁĄCZNIK  NR  1  DO 
„FORMULARZA OFERTY”. 
11. 

Zgodnie  z  art.  26  ust.  3  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień 

publicznych  (Dz.  U.  z  2004  r.  Nr  19,  poz.  177  z  późn.  zm.)  Zamawiający  wezwie 
Wykonawców, którzy w określonym terminie nie złożyli wymaganych przez Zamawiającego 
oświadczeń lub dokumentów potwierdzających spełnienie warunków udziału w postępowaniu 
i  warunków  dostawy  lub  którzy  nie  złożyli  pełnomocnictw,  albo  którzy  złożyli  wymagane 
przez  Zamawiającego  oświadczenia  i  dokumenty  zawierające  błędy  lub  którzy  złożyli 
wadliwe  pełnomocnictwa,  do  ich  złożenia  w  wyznaczonym  terminie,  chyba  że  mimo  ich 
złożenia  oferta  Wykonawcy  podlegałaby  odrzuceniu  albo  konieczne  byłoby  unieważnienie 
postępowania.  Złożone  na  wezwanie  Zamawiającego  oświadczenia  i  dokumenty  powinny 
potwierdzać spełnianie przez Wykonawcę warunków udziału w postępowaniu oraz spełnianie 
przez  oferowane  dostawy  wymagań  określonych  przez  Zamawiającego,  nie  później  niż  w 
dniu, w którym upłynął termin składania ofert. 

Zamawiający WYKLUCZY z postępowania Wykonawcę, który: 

12.1. Nie spełni warunków określonych w art. 24 ust. 1 pkt. 2-11, art. 24 ust. 2 pkt. 1-5  
12.2.  Nie  złoży  wymaganych  oświadczeń  lub  dokumentów  lub  nie  spełni  innych  wymagań 
określonych w ustawie i niniejszej SIWZ (…). 

Oferta Wykonawcy,  który  został  wykluczony  zostaje  uznana  za  odrzuconą  i  nie  jest 

rozpatrywana.  


O  wykluczeniu  z  postępowania  Zamawiający  zawiadamia  zgodnie  z  art.  24  ust.  3  ustawy 
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 19, poz. 177 z późn. zm.) wykluczonego 
Wykonawcę, podając uzasadnienie faktyczne i prawne. 

IV. USZCZEGÓŁOWIENIE PRZEDMIOTU DOSTAWY I OBOWIĄZKÓW WYKONAWCY 

Określenie przedmiotu zamówienia 

Usługa  wykonywania  transportu  sanitarnego,  transportu  karetką  „S”  oraz  transportu 

niemedycznego. 
1.3. 

Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia zawiera załącznik nr 1 do SIWZ. 

V. ZASADY OCENY OFERT 
1. 

Oceniane kryteria i ich ranga w ocenie: 

Oferowana cena [wartość brutto] -95 

Wiek pojazdu -5 

VIII. MIEJSCE I TERMIN SKŁADANIA OFERT 

Termin składania ofert: Oferty należy złożyć do dnia 25.01.2016 r. 

XII. WZÓR UMOWY 
1. 

Przedmiotem  umowy  jest  wykonanie  usług  transportu  sanitarnego  zgodnie  z 

Załącznikiem nr 1 do umowy oraz ze złożoną ofertą w postępowaniu nr DZP/270/238/15 
2. 

Wykonawca  oświadcza,  iż  przedmiot  umowy  świadczony  będzie  zgodnie  ze  SIWZ 

oraz ze złożoną ofertą. 
1.22.  W  przypadku,  kiedy  termin  ważności  polisy,  której  kopia  została  przedłożona 
Zamawiającemu,  nie  obejmuje  całego  okresu  obowiązywania  Umowy,  Wykonawca 
zobowiązany  jest  odnawiać  umowy  ubezpieczenia  na  swój  koszt  i  w  taki  sposób,  aby 
zapewniona  była  ciągłość  ubezpieczenia  przez  cały  okres  obowiązywania  Umowy  oraz 
przedstawiać  Zamawiającemu  kopie  kolejnych  polis  w  ciągu  7  (siedmiu)  dni  od  daty 
ekspiracji bieżącej umowy ubezpieczenia. 
1.23.  W przypadku nie przedłożenia potwierdzonych za zgodność z oryginałem kopii polis 
ubezpieczeniowych w terminie wskazanym w ust. 1.22 Zamawiający ma prawo do zawarcia 
w imieniu i na rzecz Wykonawcy takiej umowy i obciążenie go kosztami jej zawarcia. 
1.24.  Ewentualne  szkody  powstałe  po  stronie  Zamawiającego,  które  przewyższą  sumy 
ubezpieczeniowe  wynikające  z  treści  polis  ubezpieczeniowych  lub  których  nie  obejmują 
polisy  ubezpieczeniowe,  zostaną  pokryte  we  własnym  zakresie  bezpośrednio  przez 
Wykonawcę, na pierwsze wezwanie Zamawiającego. 

Oferty w zakresie części 1 zamówienia złożyli: 

1.   Kolumna transportu sanitarnego „TRIOMED" Sp. z o.o. ul. Diamentowa 4, 20-447 Lublin - 
cena ( 3 242 380,00 zł) PUNKTACJA 95;3.58;98.58 


 2.  Medical Transport Dariusz Helios, ul. Heroldów 106/171,01- 991 Warszawa - cena (3 457 
584,00 zł) PUNKTACJA 89,09; 5; 94,09  
3.  Odwołujący  LuxuryMedical  Care  Sp.  z  o.o.    Sp.  k.,  ul.  Słomińskiego  17/47,  00-195 
Warszawa  -  cena  (2 682 276,00  zł).  Oferta  nie  podlegała  ocenie,  gdyż  wykonawca  został 
wykluczony.  
Odwołujący  złożył  ofertę  na  część  1  (Pakiet  1  i  3  zamówienia),  załączył  w  dokumentach 
oferty Polisę PZU Seria TPP Nr 26076289 wystawioną dnia 19 stycznia 2016 r. przez agenta 
ubezpieczeniowego  PPH  Maxi  Ubezpieczenia  na  Srebrnej  B.  W.,  E.  O.  na  okres  od  24 
stycznia  2016  r.  do  23  stycznia  2017  r.,  gdzie  w  tabeli  oznaczonej  jako:  Rozszerzenie 
podstawowego  zakresu  ubezpieczenia  -  Klauzule  dodatkowe  wskazano:  Klauzula  66 
(odnosząca się do rozszerzenia odpowiedzialności ubezpieczyciela na choroby zakaźne). 

Treść klauzuli 66 OWU PZU S.A. jest następująca:  

Rozszerzenie  zakresu  odpowiedzialności  o  szkody  spowodowanie  przeniesieniem  chorób 
zakaźnych  i  zakażeń  (OC  za  szkody  spowodowane  przeniesieniem  chorób  zakaźnych  i 
zakażeń) 
1.            Z  zachowaniem  pozostałych,  niezmienionych  niniejszą  klauzulą  postanowień  OWU 
oraz za zapłatą dodatkowej składki ubezpieczeniowej, strony postanowiły rozszerzyć zakres 
ubezpieczenia o odpowiedzialność cywilną za szkody spowodowane przeniesieniem chorób 
zakaźnych i zakażeń.  
PZU nie ponosi odpowiedzialności za szkody: 
a)    Powstałe w następstwie działalności nie objętej umową ubezpieczenia, 
b)    Spowodowane  przeniesieniem  chorób  zakaźnych  lub  zakażeń,  o  których  w  chwili 
zawierania umowy ubezpieczony wiedział, 
c)      Spowodowane  przeniesieniem  choroby  Creutzfelda-Jacoba    lub  innych  encefalopatii 
gąbczastych oraz HIV, 
d)     Powstałe w następstwie wykonywania tatuaży. 

W polisie tej została podana składka do zapłaty w kwocie 3 561,00 zł z terminem płatności 
do 29 stycznia 2016 r.     

Tytułem  dowodu  opłacenia  składki  od  przedstawionej  polisy  przed  upływem  terminu 
składania  ofert  -  w  dniu  25  stycznia  2016  r.,  w  dokumentach  oferty  przedstawiono  wydruk 
internetowy datowany 20/01 banku Cityhandlowy - dyspozycji przelewu na konto PZU S.A. w 
innym banku, tj. w PKO  BP do polisy TPP Nr 26076289 na kwotę 3 561,00 zł. 

W dokumentach oferty przystępującego - Kolumna transportu sanitarnego „TRIOMED" Sp. z 
o.o.  na  str.  51  załączone  zostało  odrębne  oświadczenie  ubezpieczyciela  -  PZU  S.A.  o 
objęciu ochroną ubezpieczyciela szkód z tytułu zakażenia WZW i HIV. 


W  dniu  8  lutego  2016  r.,  wyznaczając  termin  do  10  lutego  2016  r.,  zamawiający  wezwał 
odwołującego  w  trybie  art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp  do  „uzupełnienia  dokumentu,  o  którym 

mowa  w  Rozdz.  II  pkt  1  ppkt  1.1d  SIWZ”.  „Wykonawca  nie  dołączył  do  oferty  polisy,  która 

posiada rozszerzenie na choroby zakaźne, w tym WZW oraz HIV". 

Odwołujący  nie  wniósł  środka  ochrony  prawnej  na  wezwanie  go  do  uzupełnienia  ww. 
dokumentu.  W  odpowiedzi  na  wezwanie  z  dnia  9  lutego  2016  r.  podał,  że:  „niniejszym 

przesyła  wyjaśnienia  Ubezpieczyciela  do  polisy  TPP  Nr  26076289  dołączonej  przez 

wykonawcę  do  oferty.  Polisa  zawiera  klauzulę  66,  która  dotyczy  rozszerzenia  zakresu 

odpowiedzialności  o  szkody  spowodowane  przeniesieniem  chorób  zakaźnych  i  zakażeń

zatem spełnia wszelkie wymagania zamawiającego w tym zakresie.” 

Odwołujący  ponownie  załączył  tę  samą  polisę  TPP  Nr  26076289  wraz  z  wyjaśnieniem 
agenta  PZU,  który  ją  wystawił  -  PPH  Maxi  Ubezpieczenia  na  Srebrnej  B.  W.,  E.  O.,  że 
„Klauzula  66  dotyczy  rozszerzenia  zakresu  odpowiedzialności  o  szkody  spowodowane 

przeniesieniem  chorób  zakaźnych  i  zakażeń.  Odpowiedzialność  za  tę  klauzulę  PZU  ponosi 

do 2 000 000,00 zł na wszystkie wypadki ubezpieczeniowe oraz do 1 000 000,00 zł na jeden 

wypadek ubezpieczeniowy w okresie trwania tej polisy (TPP  26076289).” 

W  powiadomieniu  o  wyniku  przetargu  z  dnia  19  lutego  2016  r.  zamawiający  podał,  że  za 
najkorzystniejszą  ofertę  w  pakiecie  1  uznał  ofertę  wykonawcy:  Kolumna  transportu 
sanitarnego „TRIOMED" Sp. z o.o., ul. Diamentowa 4, 20-447 Lublin. 

III.INFORMACJA O WYKLUCZENIU WYKONAWCÓW 

„1.  Zamawiający  wyklucza  Wykonawcę-  Luxury  Medical  Care  Sp.  z  o.o.  Sp.k.,  ul. 

Słomińskiego  17/47,  00-195,  w  zakresie  Pakietu  nr  1,  na  podstawie  art.  24  ust.  2  pkt.  4 

ustawy  z  dnia  29.01.2004  r.  Prawo  zamówień  publicznych.  Zamawiający  w  Rozdz.  II  pkt  1 

ppkt  1.1d  SIWZ  określił,  że  warunkiem  udziału  w  postępowaniu  jest  posiadanie  polisy 

ubezpieczeniowej  z  rozszerzeniem  na  choroby  zakaźne  (w  tym  WZW  i  HIV).  Wykonawca, 

zgodnie z treścią klauzuli nr 66, pkt.2 ppkt. 3- PZU nie ponosi odpowiedzialności za szkody 

spowodowane  przeniesieniem  wirusa  HIV.  W  związku  z  tym  polisa  nie  spełnia  warunków 

udziału w postępowaniu. Ponadto Wykonawca nie załączył potwierdzenia opłacenia polisy.” 

IV. INFORMACJA O ODRZUCENIU OFERTY. „Zamawiający na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 

5  ustawy  z  dnia  20.01.2004  r.  Prawo  zamówień  publicznych  odrzuca  oferty  wykonawców: 

Luxury Mcdical Care Sp. z o.o. Sp.k., ul. Słomińskiego 17/47, 00-195 Warszawa, w zakresie 

Pakietu nr 1. (…).” 

Do  odwołania  odwołujący  załączył  ponownie  odpis  polisy  TPP  26076289  oraz  nowe 
dokumenty, nie będące przedmiotem uprzedniej oceny zamawiającego, tj.: 


dowód  opłacenia  Polisy  OC  w  postaci  wydruku  komputerowego  z  dnia  25  lutego 

2016r. potwierdzenie zrealizowania - obciążenia rachunku odwołującego kwotą 3 561,00 zł z 
datą realizacji przelewu z dnia 20/01/2016,    
2) 

oświadczenie  pracownika  ubezpieczyciela  odwołującego,  tj.  PZU  S.A.  Oddział 

Regionalny w Warszawie (z 24.02.2016 r.), o następującej treści: „W odpowiedzi na Państwa 

pytanie dotyczące  zakresu ochrony ubezpieczeniowej wynikającej  z wystawionej przez Nas 

dla  Państwa  polisy  odpowiedzialności  cywilnej  z  tytułu  prowadzonej  działalności  o  numerze 

TPP  26076289  [okres  obowiązywania  od  dnia  24  stycznia  2016  do  dnia  23  stycznia  2017 

roku] wyjaśniamy, iż

a)  Polisa  o  numerze  TPP  26076289  stanowi  wznowienie  wystawionej  dla  Państwa  w 

ubiegłym roku (na okres od dnia 24 stycznia 2015 roku do dnia 23 stycznia 2016 roku) polisy 

o numerze IWB 31291105; 

b) 

Zakres    obecnie    obowiązującej    polisy    TPP    26076289  jest    tożsamy    z    polisą 

ubiegłoroczną, co oznacza, iż w stosunku do niej znajdują zastosowanie wszystkie klauzule 

dodatkowe, na mocy których PZU S.A. przyjął na siebie większy zakres odpowiedzialności; 

c) 

Aktualna  polisa  TPP  26076289  od  dnia  jej  wystawienia  wraz  z  Aneksem 

wystawionym  w  dniu  22.02.2016  obejmuje  w  dalszym  ciągu  odpowiedzialność  PZU  S.A.  z 

tytułu  szkód  spowodowanych  przeniesieniem  chorób  zakaźnych  i  zakażeń,  w  tym  WZW  i 

HIV; 

e)  w  wystawionym  aneksie  do  polisy  TPP26076289  (bezskładkowy  aneks  TA2/26076289) 

został  potwierdzony  zakres  ubezpieczenia  dot.  -  rozszerzenia  odpowiedzialności  o  szkody 

spowodowane  przeniesieniem  chorób  zakaźnych  i  zakażeń,  w  tym  WZW  i  HIV  z  okresem 

ubezpieczenia 24.01.2016 - 23.01.2017. 

Uprzejmie  informujemy,  iż  wygenerowany  systemowo  bezskładkowy  aneks 

TA2/26076289  do  polisy  TPP  26076289  ma  jedynie  znaczenie  porządkujące  i  nie  zmienia 

zakresu  odpowiedzialności  ubezpieczeniowej  Zakładu,  która  nie  uległa  zmianie  od  chwili 

wystawienia polisy.” 

aneks  do  umowy  ubezpieczenia  pomiędzy  odwołującym  a  ubezpieczycielem  PZU 

S.A. TA2/26076289  wystawiony  22  lutego  2016 r.,  okres  obowiązywania  oznaczono  od  22 
lutego  2016  r.  do  23  stycznia  2017  r.,  w  którym  agent  ubezpieczeniowy  PPH  Maxi 
Ubezpieczenia na Srebrnej B. W., E. O. podał, że przyczyną wystawienia aneksu jest błąd w 
danych: dane nieprawidłowe - klauzula 66 rozszerzenie zakresu odpowiedzialności o szkody 
spowodowane przeniesieniem chorób zakaźnych i zakażeń z wyłączeniem WZW i HIV okres 
ubezpieczenia 24.01.2016-23.01.2017; dane prawidłowe - klauzula 66 rozszerzenie zakresu 
odpowiedzialności  o  szkody  spowodowane  przeniesieniem  chorób  zakaźnych  i  zakażeń,  w 
tym WZW i HIV okres ubezpieczenia 24.01.2016-23.01.2017. 


Zamawiający  przyznał,  że  w  poprzednim  okresie  (i  nadal  z  wolnej  ręki)  -    przedmiotową 
usługę wykonywał dla niego odwołujący, który posiadał ubezpieczenie OC. 

Inne  wnioskowane  dowody  przez  odwołującego  na  rozprawie:  z  polis  OC  wystawionych 
przez PZU S.A. na okresy: 24.01.2015 -23.01.2016; 24.01.2014 - 23.01.2015, zgłaszane na 
okoliczność  wykazania,  iż  polisa  aktualna TPP  26076289  stanowi  wznowienie  poprzednich 
polis,  i  na  okoliczność  wykazania,  że  w  zakres  poprzednich  polis  wchodziła  kluzula  66  z 
rozszerzeniem  zakresu  odpowiedzialności  spowodowanych  przeniesieniem  chorób 
zakaźnych, w tym WZW i HIV - dowód  ten miał potwierdzać pismo PZU, w którym zwarto 
oświadczenie,  że  od  dnia  wystawienia  polisy  TPP  26076289  ochrona  ubezpieczeniowa 
obejmowała klauzulę  - rozszerzenie odpowiedzialności na choroby zakaźne i zakażenia,  w 
tym WZW  i  HIV,  a także  dowód  ten  miał  świadczyć,  że  Szpital  miał  wiedzę  co  do  zakresu 
polisy i ochrony ubezpieczeniowej udzielonej przez PZU S.A. dla odwołującego się. Dowody 
te  potwierdzały,  że  w  treści  ww.  poprzednich  polis  -  wprost  zostało  ujęte  rozszerzenie 
odpowiedzialności ubezpieczyciela za zakażenia WZW i HIV - czego brak w aktualnej polisie 
TPP 26076289. 

Izba zważyła, co następuje. 

Odwołujący wykazał legitymację do wniesienia odwołania w rozumieniu art. 179 ust. 1 

ustawy Pzp, skoro dowodził że bezzasadnie został wykluczony z postępowania, a jego oferta 
została  odrzucona,  mimo  że  w  ustalonych  kryteriach  wyboru  oferty  byłaby  ona 
najkorzystniejszą. Był zatem uprawniony, aby skarżyć - jak utrzymywał niezgodne z ustawą 
Pzp  czynności  i  zaniechania  zamawiającego  wobec  oceny  spełnienia  warunków  udziału  w 
postępowaniu,  które  godziły  w  interes  odwołującego  w  uzyskaniu  zamówienia  i  mogły 
narażać wykonawcę na poniesienie szkody. 

Przepis  art.  22  ust.  1  i  5  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  stanowi,  że  o 

udzielenie zamówienia publicznego mogą ubiegać się wykonawcy, którzy spełniają warunki, 
dotyczące między innymi pkt 4) sytuacji ekonomicznej i finansowej. Warunki, o których mowa 
w ust. 1, oraz opis oceny ich spełniania mają na celu zweryfikowanie zdolności wykonawcy 
do  należytego  wykonania  udzielanego  zamówienia.  Stosownie  do  dyspozycji  art.  25  ust.  1 
ustawy  Pzp  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  zamawiający  może  żądać  od 
wykonawców  wyłącznie  oświadczeń  lub  dokumentów  niezbędnych  do  przeprowadzenia 
postępowania. Oświadczenia lub dokumenty potwierdzające spełnianie: 

1)  warunków udziału w postępowaniu 
2)  przez  oferowane  dostawy,  usługi  lub  roboty  budowlane  wymagań  określonych 

przez zamawiającego 


-        zamawiający  wskazuje  o  ogłoszeniu  i  w  specyfikacji  istotnych  warunków 
zamówienia. 
Zgodnie z art. 26a ustawy Pzp  wykonawca na żądanie zamawiającego i w zakresie 

przez  niego  wskazanym  jest  zobowiązany  wykazać  odpowiednio,  nie  później  niż  na  dzień 
składania ofert spełnienie warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy Pzp. 

Stosownie do wskazań wyżej przytaczanych regulacji ustawowych zamawiający żądał 

w Rozdziale II pkt 1 ppkt 1.1.lit. d specyfikacji istotnych warunków zamówienia -wykazania, 

ż

e  wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej deliktowej i kontraktowej z 

tytułu prowadzenia działalności zgodnej z przedmiotem zamówienia za szkody majątkowe i 
osobowe  wyrządzone  w  związku  z  prowadzeniem  działalności  i  posiadaniem  mienia 
wykorzystywanego  w  tej  działalności  z  rozszerzeniem  na  choroby  zakaźne  (w  tym  WZW  i 
HIV) na wartość nie mniejszą niż: 
Pakiet 1 - 1.000.000 zł na jedno i 2.000.000 zł na wszystkie zdarzenia. 

Dokumentem  odpowiednim  na  wykazanie  spełnienia  powyższego  warunku  w  myśl 

postanowień Rozdziału II pkt 2.1.9. SIWZ było złożenie opłaconej polisy, a w przypadku jej 
braku,  innego  dokumentu  potwierdzającego,  że  wykonawca  jest  ubezpieczony  od 
odpowiedzialności  cywilnej  w  zakresie  prowadzonej  działalności  związanej  z  przedmiotem 
zamówienia-  dotyczy  Pakietu  1  i  2.  Powyższe  odpowiada  regulacji  §  1  ust.  1  pkt    11 
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 19 lutego 2013 r. w sprawie rodzaju dokumentów, 
jakich może żądać zamawiający od wykonawcy oraz form w jakich te dokumenty mogą być 
składane. (Dz. U. poz. 231), który upoważnia zamawiającego do żądania opłaconej polisy, a 
w  przypadku  jej  braku,  innego  dokumentu  potwierdzającego,  że  wykonawca  jest 
ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej 
z przedmiotem zamówienia. 

Przedstawiona przez odwołującego w dokumentacji oferty polisa PZU Seria TPP Nr 

26076289, która została wystawiona dnia 19 stycznia 2016 r. na okres od 24 stycznia 2016 r. 
do 23 stycznia 2017 r., gdzie w tabeli oznaczonej jako: Rozszerzenie podstawowego zakresu 
ubezpieczenia - Klauzule dodatkowe wskazano: Klauzula 66, mimo że dotyczy rozszerzenia 
zakresu odpowiedzialności OC o szkody spowodowanie przeniesieniem chorób zakaźnych i 
zakażeń, to jednak z wyraźnym wyłączeniem zakażeń wirusem HIV, zatem nie wykazywała 
spełnienia wyznaczonego w SIWZ warunku, że wykonawca  Luxury Medical Care Sp. z o.o. 
Sp.  k.  jest  ubezpieczony  od  odpowiedzialności  cywilnej  deliktowej  i  kontraktowej  z  tytułu 
prowadzenia  działalności  zgodnej  z  przedmiotem  zamówienia  za  szkody  majątkowe  i 
osobowe  wyrządzone  w  związku  z  prowadzeniem  działalności  i  posiadaniem  mienia 
wykorzystywanego  w  tej  działalności  z  rozszerzeniem  na  choroby  zakaźne  (w  tym  WZW  i 
HIV).  


Zasadnie więc zamawiający wezwał odwołującego do trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp 

do  uzupełnienia  dokumentu,  o  którym  mowa  w  Rozdziale  II  pkt  1  ppkt  1.1d  SIWZ,  gdyż 
odwołujący nie dołączył do oferty polisy, która posiada rozszerzenie na choroby zakaźne w 
zakresie HIV.  

Odwołujący  nie  skorzystał  z  możliwości  zaskarżenia  odwołaniem  otrzymanego 

wezwania, jednocześnie się do niego nie podporządkował, przesyłając w odpowiedzi odpis 
tej  samej  polisy  TPP  Nr  26076289.  Odwołujący  utrzymywał,  że  wymieniona  polisa  zawiera 
klauzulę 66, która dotyczy rozszerzenia zakresu odpowiedzialności o szkody spowodowane 
przeniesieniem  chorób  zakaźnych  i  zakażeń,  zatem  spełnia  wszelkie  wymagania 
zamawiającego w tym zakresie. 

Wobec  wyraźnego  wyłączenia  z  klauzuli  66  odpowiedzialności  OC  wykonawcy  za 

skutki  zakażeń  w  zakresie  HIV,  zamawiający  zasadnie  wykluczył  odwołującego  z 
postępowania.  Zamawiający  w  sposób  jednoznaczny  zapowiedział  w  Rozdziale  II  pkt  12 
SIWZ, że wykluczy z postępowania wykonawcę, który: 
12.1. Nie spełni warunków określonych w art. 24 ust. 2 pkt. 1-5  
12.2.  Nie  złoży  wymaganych  oświadczeń  lub  dokumentów  lub  nie  spełni  innych  wymagań 
określonych w ustawie i niniejszej SIWZ (…) 
-  a  oferta  wykonawcy,  który  został  wykluczony  zostaje  uznana  za  odrzuconą  i  nie  jest 
rozpatrywana. 
 

Niewątpliwym faktem ustalonym w trakcie postępowania dowodowego jest to, że na 

dzień upływu terminu składania ofert, tj. 25.01.2016 polisa złożona przez odwołującego nie 
obejmowała odpowiedzialności PZU za szkody spowodowane przeniesieniem wirusa HIV. W 
dniu 9.02.2016 odwołujący przedstawiając pismo brokera ubezpieczeniowego obstawał przy 
stanowisku,  iż  polisa  jest  odpowiednia  i  załączył  tę  samą  polisę,  z  której  nie  wynikało,  iż 
obejmowała ona odpowiedzialność za zakażenie wirusem HIV. Kolejny dowód, że  złożona w 
dniu  upływu  terminu  składania  ofert  polisa,  nie  obejmowała  ryzyka  z  tytułu  przeniesienia 
wirusa  HIV,  to  fakt  zawarcia  dnia  22  lutego  2016  aneksu  do  wymienionej  polisy,  gdzie 
dopiero  w  treści  tego  aneksu  wskazuje  się  tzw.  dane  prawidłowe  uwzględniające 
odpowiedzialność za szkody spowodowane przeniesieniem chorób i zakażeń, z powołaniem 
się  na  klauzulę  66    z  rozszerzeniem  zakresu  odpowiedzialności  o  szkody  spowodowane 
przeniesieniem chorób zakaźnych i zakażeń, w tym WZW i HIV. Izba podzieliła stanowisko 
zamawiającego, że są to okoliczności potwierdzające, że na dzień składania ofert ten zakres 
odpowiedzialności nie był objęty polisą.  

Zgodnie  z  art.  24  ust.  3  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  zamawiający 

powiadomił odwołującego o wykluczeniu z postępowania oraz podał uzasadnienie faktyczne 
i prawne tych czynności. 


Zdaniem  Izby,  wbrew  zarzutom  odwołującego,  podane  uzasadnienie  faktyczne  było 

wystarczające, gdyż  podawało  przyczynę  podjęcia  zaskarżonej  czynności: „Zamawiający  w 

Rozdz.  II  pkt  1  ppkt  1.1d  SIWZ  określił,  że  warunkiem  udziału  w  postępowaniu  jest 

posiadanie  polisy  ubezpieczeniowej  z  rozszerzeniem  na  choroby  zakaźne  (w  tym  WZW  i 

HIV).  Wykonawca,  zgodnie  z  treścią  klauzuli  nr  66,  pkt.2  ppkt.  3-  PZU  nie  ponosi 

odpowiedzialności  za  szkody  spowodowane  przeniesieniem  wirusa  HIV.  W  związku  z  tym 

polisa  nie  spełnia  warunków  udziału  w  postępowaniu.  Ponadto  Wykonawca  nie  załączył 

potwierdzenia opłacenia polisy.” 

Powiadomienie  zawiera  również  podanie  podstawy  prawnej  wykluczenia 

odwołującego  z  postępowania  w  zakresie  Pakietu  nr  1,  na  podstawie  art.  24  ust.  2  pkt.  4 
ustawy z dnia 29.01.2004 r. Prawo zamówień publicznych, który stanowi, że z postępowania 
o  udzielenie  zamówienia  wyklucza  się  wykonawców,  którzy  nie  wykazali  spełnienia 
warunków udziału w postępowaniu.  

Zgodnie z art. 24 ust. 4 ustawy Pzp, ofertę wykonawcy wykluczonego z postępowania 

uznaje się za odrzuconą. Następuje to z mocy prawa, tak więc przywołanie w odniesieniu do 
odrzucenia  oferty  odwołującego  przepisu  art.    89  ust.  1  pkt  5  ustawy  Pzp,  mówiącego  o 
odrzuceniu  oferty,  która  został  złożona  przez  wykonawcę  wykluczonego  z  postępowania  i 
odnoszącego  się  co  do  zasady  do  trybów  postępowania  wielostopniowych  (przetargu 
ograniczonego), pozostawało bez wpływu na prawidłowość czynności zamawiającego. 

Biorąc  także  pod  uwagę  wcześniejszą  korespondencję  stron  oraz  treść 

przedstawionego  wykonawcy  uzasadnienia  powodów  wyeliminowania  go  z  przetargu,  Izba 
uznała,  że  zakres  uzasadnienia  tak  prawnego  jak  i  faktycznego,  był  wystarczający,  a 
odwołujący miał pełną wiedzę z jakich przyczyn został wykluczony, i w żadnym stopniu nie 
doznał utrudnień w podjęciu obrony własnej oferty.  

Przepis  art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp  stanowi,  że  zamawiający  wzywa  wykonawców, 

którzy w określonym terminie nie złożyli wymaganych przez zamawiającego oświadczeń lub 
dokumentów, o których mowa w art. 25 ust. 1 Pzp, lub którzy nie złożyli pełnomocnictw, albo 
którzy złożyli wymagane przez zamawiającego oświadczenia i dokumenty, o których mowa w 
art. 25 ust. 1 Pzp zawierające błędy (…) do ich złożenia w wyznaczonym terminie, chyba że 
mimo  ich  złożenia  oferta  wykonawcy  podlega  odrzuceniu  albo  konieczne  byłoby 
unieważnienie  postępowania.  Złożone  na  wezwanie  zamawiającego  oświadczenia  i 
dokumenty  powinny  potwierdzać  spełnianie  przez  wykonawcę  warunków  udziału  w 
postępowaniu oraz spełnianie przez oferowane dostawy i usługi wymagań określonych przez 
zamawiającego, nie później niż w dniu, w którym upłynął termin składania (…) ofert. 


Odwołujący  dopiero  w  postępowaniu  odwoławczym  przed  Izbą  -  zgłoszonymi 

dowodami,  a  zwłaszcza  aneksem  do  umowy  ubezpieczenia  pomiędzy  odwołującym  a 
ubezpieczycielem PZU S.A. TA2/26076289 wystawionym 22 lutego 2016 r., gdzie okres jego 
obowiązywania  oznaczono  od  22  lutego  2016  r.  do  23  stycznia  2017  r.,  w  którym  agent 
ubezpieczeniowy  PPH  Maxi  Ubezpieczenia  na  Srebrnej  B.  W.,  E.  O.  podał,  że  przyczyną 
wystawienia  aneksu  jest  błąd  w  danych:  dane  nieprawidłowe  -  klauzula  66  rozszerzenie 
zakresu  odpowiedzialności  o  szkody  spowodowane  przeniesieniem  chorób  zakaźnych  i 
zakażeń  z  wyłączeniem  WZW  i  HIV  okres  ubezpieczenia  24.01.2016-23.01.2017;  dane 
prawidłowe  -  klauzula  66  rozszerzenie  zakresu  odpowiedzialności  o  szkody  spowodowane 
przeniesieniem  chorób  zakaźnych  i  zakażeń,  w  tym  WZW  i  HIV  okres  ubezpieczenia 
24.01.2016-23.01.2017 - starał się wykazać, że zakres ubezpieczenia według złożonej polisy 
był faktycznie odpowiedni, lecz błąd w jej treści popełnił ubezpieczyciel. 

Nie  można  było  pominąć,  że  w  wyniku  wezwania  do  uzupełnienia  prawidłowego 

dokumentu  polisy  OC,  odwołujący  z  uporem  utrzymywał,  że  ta  polisa  którą  przedłożył  jest 
właściwa.  W  postępowaniu  odwoławczym  odwołujący  stracił  konsekwencję  i  przyznał 
poprzez  sam  fakt  złożenia  aneksu  do  polisy,  iż  uprzednio  -  „klauzula  66  rozszerzenie 

zakresu  odpowiedzialności  o  szkody  spowodowane  przeniesieniem  chorób  zakaźnych  i 

zakażeń, przewidywała wyłączenie HIV.  

Odwołujący  nie  wykorzystał  szansy,  jaką  stwarzało  wezwanie  zamawiającego  do 

uzupełnienia prawidłowego dokumentu polisy ubezpieczenia OC prowadzonej działalności w 
zakresie  wymaganym  w  SIWZ. Wezwanie  w  trybie  art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp ma  charakter 
jednokrotny, i nie może być ponawiane w odniesieniu do tego samego dokumentu. W ocenie 
Izby treść wezwania była w pełni zrozumiała i jasna. Odwołujący nie zwracał się również o 
przedłużenie terminu na uzupełnienie dokumentu.  

Należało  również  mieć  na  względzie,  iż  możliwość  uzupełniania  dokumentów  jaką 

stwarza  art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp,  co  do  zasady  nie  dotyczy  wytwarzania  nowych 
dokumentów  po  upływie  terminu  składania  ofert,  w  tym  przetargu  wyznaczonego  na  25 
stycznia  2016  r.,  ale  wyłącznie  dokumentów,  które  były  w  posiadaniu  wykonawcy  przed 
upływem  terminu  składania  ofert  i  tylko  przez  przeoczenie  nie  zostały  załączone  w 
dokumentacji oferty. 

 Pogląd  taki  potwierdza  orzecznictwo  Trybunału  Sprawiedliwości  UE  stanowiąc 

wiążące  wytyczne  interpretacyjne.  W  wyroku  z  dnia  10  października  2013  r.  w  sprawie  C-
336/12  (Manova)  Trybunał  orzekł:  „(6)  Zgodnie  z  art.  51  dyrektywy  2004/18  „instytucje 

zamawiające  mogą  wezwać  wykonawców  do  uzupełnienia  zaświadczeń  i  dokumentów 

przedłożonych na podstawie art. 45 -50 lub o ich wyjaśnienie.” 


 (39)  Instytucja  zamawiająca  może  więc  zażądać  poprawienia  lub  uzupełnienia  w 

szczegółach  informacji  przedstawionych  w  zgłoszeniu,  pod  warunkiem,  że  dotyczy  to 

informacji  lub  danych,  jak  publikowane  sprawozdanie  finansowe,  co  do  których  można 

obiektywnie ustalićże pochodzą sprzed daty upływu terminu zgłoszeń

Z  powyższych  względów  Trybunał  (dziesiątą  izba)  orzeka,  co  następuje:  „Zasadę  równego 

traktowania  należy  interpretować  w  ten  sposób,  że  nie  stoi  ona  na  przeszkodzie  wezwaniu 

kandydata  przez  instytucję  zamawiającą,  po  upływie  terminu  zgłoszeń  do  udziału  w 

postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  do  przedstawienia  dokumentów 

opisujących sytuacje kandydata, na przykład sprawozdań finansowych, co do których można 

w sposób obiektywny ustalić, iż istniały przed upływem terminu zgłoszeń, o ile w materiałach 

dotyczących  zamówienia  nie  zawarto  wyraźnie  wymogu  przedstawienia  takich  dokumentów 

pod rygorem wykluczenia kandydata. Żądanie takie nie może powodować nieuzasadnionego 

bardziej  lub  mniej  korzystnego  traktowania  kandydata  lub  kandydatów,  do  których  zostało 

skierowane.” 

Mając więc na uwadze: 
1) 

obowiązujący  przepis  art.  267 Traktatu  o  Unii  Europejskiej,  wskazujący iż  „Trybunał 

Sprawiedliwości  jest  właściwy  do  orzekania  w  trybie  prejudycjalnym  o  ważności  i  wykładni 

przepisów przyjętych przez instytucje Wspólnoty.” 

wyrok  Trybunału  z  dnia  13  lipca  2000  r.  w  sprawie  C-456/98  (Centrosteel),  który  w 

motywie (19) zdanie drugie wskazuje na obowiązek stosowania pro unijnej wykładni prawa: 

„Sąd  krajowy  jest  zobligowany,  stosując  przepisy  prawa  krajowego,  sprzed  lub  po 

wprowadzeniu  Dyrektywy,  aby  interpretować  te  przepisy,  na  ile  to  tylko  możliwe,  w  świetle 

wykładni Dyrektywy i tak aby stosowane były w sposób podążający za Dyrektywą.”  

Z powyższego wynika, że prawo unijne ustanawia w ten sposób granice dla pewnych 

metod  wykładni  stosowanych  w  krajowym  systemie  prawnym,  a  wymaganie  spójnej 
wykładni,  która  jest  wiążąca  dla  Krajowej  Izby  Odwoławczej  wyklucza  interpretację  prawa 
krajowego w sposób odmienny od wykładni zgodnej z dyrektywą. Nie mogły więc być brane 
pod  uwagę  dodatkowe  dokumenty,  wystawiane  i  przedłożone  zamawiającemu  po  upływie 
terminu składania ofert, czy złożone jako dowody w sprawie odwoławczej.     

 Przedłożony  jako  jeden  z  dowodów  w  postępowaniu  odwoławczym  -  aneks  do 

umowy ubezpieczenia pomiędzy odwołującym a ubezpieczycielem PZU S.A. TA2/26076289 
wystawiony 22 lutego 2016 r., który okres obowiązywania oznacza od 22 lutego 2016 r. do 
23 stycznia 2017 r., a więc po upływie terminu składania ofert - nie wykazuje zatem nawet 
zdolności wykonawcy do prawidłowego uzupełnienia ustalonego braku.   

Izba  nie  uznała  za  wiarygodne  stanowiska  pracownika  PZU  S.A.  zawartego  w 

przedstawionym piśmie z dnia 24 lutego 2016 r., że: „Zakres  obecnie  obowiązującej  polisy  


TPP    26076289  jest    tożsamy    z    polisą  ubiegłoroczną,  co  oznacza,  iż  w  stosunku  do  niej 

znajdują zastosowanie wszystkie klauzule dodatkowe, na mocy których PZU S.A. przyjął na 

siebie większy zakres odpowiedzialności. 

c) 

Aktualna  polisa  TPP  26076289  od  dnia  jej  wystawienia  wraz  z  Aneksem 

wystawionym  w  dniu  22.02.2016  obejmuje  w  dalszym  ciągu  odpowiedzialność  PZU  S.A.  z 

tytułu  szkód  spowodowanych  przeniesieniem  chorób  zakaźnych  i  zakażeń,  w  tym  WZW  i 

HIV.  

Nie  do  przyjęcia  była  argumentacja  odwołującego,  że  wznowienie  polisy  stanowiło 

przedłużenie  niezmienne  przedmiotowo,  w  szczególności  co  do  zakresu  i  klauzul  - 
poprzedniej  polisy,  którą  posługiwał  się  odwołujący  przez  ostatnie  dwa  lata  świadczenia 
usług dla zamawiającego na podstawie umowy o numerze: DZP/270/286- 79/14 podpisanej 
w związku z postępowaniem o udzielenie zamówienia publicznego, nawet jeżeli wymagania 
w ówczesnym przetargu - były dla polis identyczne. 

Po pierwsze, nawet przy kontynuacji danego rodzaju ubezpieczenia, nie wyklucza się 

modyfikacji  postanowień  nowej  polisy,  chociażby  z  uwagi  na  aktualizowane  przez 
ubezpieczyciela warunki. 

Po  drugie,  wątpliwa  jest  sama  możliwość  częściowego  stosowania  klauzuli  66  do 

polisy deliktowo-kontraktowej klienta korporacyjnego według OWU PZU S.A., skoro klauzula 
ta  wprost  wyłącza  odpowiedzialność  za  szkody  spowodowane  przeniesieniem  HIV. 
Przynajmniej wymagałoby to wyraźnego potwierdzenia w treści samej polisy, tak jak zostało 
to  uczynione  w  poprzednich  polisach  ubezpieczenia  OC  odwołującego  Nr  IWB/31291105  i 
HWB/31291102  przez  tego  samego  ubezpieczyciela  PZU  S.A.  na  okresy:  24.01.2015  -
23.01.2016;  24.01.2014  -  23.01.2015;  w  zakres  poprzednich  polis  wchodziła  kluzula  66  z 
rozszerzeniem  zakresu  odpowiedzialności  spowodowanych  przeniesieniem  chorób 
zakaźnych,  w  tym  WZW  i  HIV,  czego  w  polisie  załączonej  do  dokumentacji  oferty 
odwołującego Seria TPP Nr 26076289 brak.  

Po trzecie, zawsze liczy się przyjęte przez ubezpieczyciela zobowiązanie w zakresie 

ryzyk i odpowiedzialności, potwierdzone obustronnie zawartym dokumentem ubezpieczenia. 

Na  mocy  aneksu  do  umowy  ubezpieczenia  pomiędzy  odwołującym  a 

ubezpieczycielem  PZU  S.A.  TA2/26076289  wystawionego  22  lutego  2016  r.,  należałoby 
przyjąć,  że  odpowiedzialność  ubezpieczyciela  w  odniesieniu  do  nowego  ryzyka  jakim  jest 
przeniesienie wirusa HIV obowiązuje od daty jego wystawienia, tj. od 22 lutego 2016 r. 

Ponownie wzywanie o uzupełnienie tych samych dokumentów w świetle art. 26 ust. 3 

ustawy  Pzp  nie  jest  dopuszczalne,  a  zamawiający  był  zobligowany  wykluczyć  z 
postępowania  wykonawcę,  który  nie  wykazał  w  wyznaczony  sposób  spełnienia  warunków 


udziału w postępowaniu i uznać jego ofertę za odrzuconą na postawie art. 24 ust. 2 pkt 4 w 
związku z art. 24 ust. 4 ustawy Pzp.  

Zachodziła  na  tyle  jednoznaczna  sytuacja,  że  jakiekolwiek  dalsze  wyjaśnienia  w 

trybie  art.  26  ust.  4  ustawy  Pzp,  dotyczące  wyżej  omawianej  polisy  Izba  uznała  za 
bezprzedmiotowe.  

 Na  marginesie  jedynie  Izba  zaznacza,  że  trafny  był  także  zarzut,  iż  wykonawca 

Luxury  Medical  Care  Sp.  z  o.o.  Sp.  k.  nie  przedłożył  odpowiedniego  dowodu  opłacenia 
składki.  Został  złożony  wydruk  komputerowy  polecenia  dokonania  przelewu  na  konto 
ubezpieczyciela  w  innym  banku.  Zgodnie  z  art.  454  K.c.  w  związku  z  art.  14  ustawy  Pzp 
zapłata  składki  od  umowy  ubezpieczenia  ma  charakter  pieniężny,  a  wiec  stanowi  dług 
oddawczy,  uznawany  za  zrealizowany  z  chwilą  wpływu  oznaczonej  kwoty  na  rachunek 
wierzyciela.  Wobec  powyższego,  prawidłowym  dowodem  opłacenia  składki  może  być 
potwierdzenie banku ubezpieczyciela, lub odrębne potwierdzenie okoliczności wpłaty składki 
przez samego ubezpieczyciela, o ile fakt ten nie został odnotowany w treści polisy. Przepis § 
1  ust.  1  pkt    11  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  19  lutego  2013  r.  w  sprawie 
rodzaju dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy oraz form w jakich te 
dokumenty mogą być składane (Dz. U. poz. 231) w związku z art. 26a ustawy Pzp,  wymaga 
przedłożenia  w  postępowaniu  przetargowym  dowodu  opłaconej  polisy  na  moment  nie 
późniejszy niż upływ terminu do złożenia oferty, w tym przypadku do 25 stycznia 2016 r., bez 
względu  na  to,  że  ubezpieczyciel  wyznaczył  dłuższy  termin  uiszczenia  składki  -  do  29 
stycznia 2016 r. 

Wykonawca  ponosi  skutki  przedłożenia  w  postępowaniu  przetargowym  wadliwych 

dokumentów,  wystawianych  na  jego  zlecenie  przez  różne  instytucje,  gdyż  działając  z 
zawodową starannością, zgodnie z art. 355 § 2  K.c. w związku z art. 14 ustawy Pzp, winien 
sprawdzić prawidłowość i kompletność dokumentów załączanych do oferty. 

W  ustalonym  stanie  faktycznym  i  prawnym  sprawy  zarzuty  naruszenia  przez 

zamawiającego: 

art.  7  ust.  1  Pzp  poprzez  prowadzenie  postępowania  w  sposób  naruszający 

zasady  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców  ubiegających  się  o 
udzielenie zamówienia poprzez wykluczenie odwołującego i odrzucenie jego oferty pomimo 
nie zaistnienia przesłanek do dokonania takiej czynności;  

art.  22  ust.  1  Pzp  poprzez  uznanie,  iż  odwołujący  nie  spełnia  warunków 

udziału  dotyczących  sytuacji  ekonomicznej  i  finansowej  w  zakresie  posiadania  opłaconej 
polisy OC zgodnej z warunkami określonymi w specyfikacji istotnych warunków zamówienia 
(SIWZ),  podczas  gdy  odwołujący  przedmiotowe  warunki  spełniał  (i  spełnia)  i  może  wziąć 
udział w postępowaniu; 


art. 24 ust. 4 Pzp poprzez uznanie oferty odwołującego za odrzuconą; 

art. 26 ust. 3 Pzp poprzez zaniechanie ponownego wezwania do uzupełnienia 

dokumentu  potwierdzającego  fakt  opłacenia  polisy  OC  składanej  przez  odwołującego  w 
postępowaniu pomimo posiadania możliwości ku temu; 

naruszenie  art.  26  ust.  4  Pzp  poprzez  zaniechanie  wezwania  do  złożenia 

wyjaśnień w sytuacji, w której kwestia zakresu odpowiedzialności jaki obejmowała polisa OC 
odwołującego mogłaby w ocenie zamawiającego być niejasna lub wymagać wyjaśnień; 

naruszenie  art.  82  ust.  3  Pzp  poprzez  uznanie,  iż  treść  oferty  odwołującego 

nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia; 

naruszenie  art.  87  ust  1  Pzp  poprzez  zaniechanie  rzetelnej  oceny  i  badania 

oferty  odwołującego,  mimo  posiadania  możliwości  ku  temu  oraz  poprzez  zaniechanie 
precyzyjnego wezwania do uzupełnienia dokumentów lub złożenia wyjaśnień; 

naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp poprzez jego błędne zastosowanie 

w  sytuacji,  gdy  oferta  odwołującego  była  zgodna  z  SIWZ  i  nie  zaistniały  przesłanki  do  jej 
odrzucenia; 

naruszenie  art.  89  ust  1  pkt  5  Pzp  poprzez  odrzucenie  oferty  odwołującego 

podczas  gdy  nie  zaistniały  ku  temu  przesłanki,  tj.  wykonawca  spełnił  warunki  udziału  w 
postępowaniu i wobec tego nie powinien zostać wykluczony z postępowania; 

naruszenie  art.  92  ust.  1  pkt  3  Pzp  poprzez  nie  podanie  podstawy  prawnej 

wykluczenia odwołującego 
- nie znalazły potwierdzenia w materiale dowodowym sprawy.  

Przywołane  przez  odwołującego  rzekomo  naruszone  przepisy  art.  89  ust.  1  pkt  2 

ustawy  Pzp,  art.  87  ust  1  Pzp,  art.  art.  82  ust.  3  Pzp  w  ogólności  nie  znajdowały 
zastosowania  w  niniejszym  stanie  faktycznym  sprawy,  dotyczącym  spełnienia  warunków 
udziału w postępowaniu i sposobu oceny spełnienia wymienionych warunków podmiotowych. 
Inaczej mówiąc weryfikacji zdolności wykonawcy do realizacji zamówienia.  

Zamawiający  wyraźnie  zapowiedział  w  Rozdziale  II  pkt  13  SIWZ,  że  oferta 

wykonawcy, który został wykluczony - zostaje uznana za odrzuconą i nie jest rozpatrywana. 
Przepisy art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, art. 87 ust 1 Pzp, art. art. 82 ust. 3 Pzp odnoszą się 
do  merytorycznej  treści  oferty,  jako  zobowiązania  wykonawcy  do  wykonania  na  rzecz 
zamawiającego  oznaczonych  świadczeń  opisanych  w  przedmiocie  zamówienia,  które 
zgodnie z przepisami ustawy Pzp nie podlegały ocenie z mocy art. 24 ust. 4 tej ustawy - w 
następstwie uznania oferty odwołującego za odrzuconą (odrzucenia oferty).    

 W tym stanie rzeczy Izba oddaliła odwołanie o czym orzekła na podstawie art. 192 

ust. 1 ustawy Pzp. 


O kosztach orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 

ustawy Pzp. 

Izba  zaliczyła  na  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  uiszczony  przez 

odwołującego  wpis,  stosownie  do  postanowień  §  3  pkt  1  rozporządzenia  Prezesa  Rady 
Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od 
odwołania  oraz  rodzaju  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania 
(Dz. U. Nr 41, poz. 238). 

                                                                          Przewodniczący: ……………………