KIO 746/16 WYROK dnia 19 maja 2016 roku

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 746/16 

WYROK 

z dnia 19 maja 2016 roku 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Katarzyna Prowadzisz 

Protokolant:             Paweł Puchalski 

 
po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  17  maja  2016  roku,  w  Warszawie,  odwołania 
wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  4  maja  2016  roku  przez 
wykonawcę inProjects K. i Wspólnicy Sp. j. z siedzibą w Stargardzie   
 
w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego Gmina Miasto Szczecin 
 
przy  udziale  wykonawcy  Netservice24  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Poznaniu  zgłaszającego 
przystąpienie do postępoania odwoławczego po stronie Zamawiającego 
 

orzeka: 

1.  Uwzględnia odwołanie. 

Nakazuje Zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej.  
Nakazuje  Zamawiającemu  unieważnienie  czynności  wykluczenia  z  postępowania 
wykonawcy inProjects K. i Wspólnicy Sp. j. z siedzibą w Stargardzie oraz odrzucenia 
jego oferty. 
Nakazuje  Zamawiającemu  dokonanie  wyboru  oferty  spośród  ofert  niepodlegających  
odrzuceniu.  

W pozostałym zakresie nie uwzględnia zarzutów odwołania.   
 
2. Kosztami postępowania obciąża Gmina Miasto Szczecin i: 

2.1.   zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  10  000  zł 
00 gr (słownie: dziesięć tysięcy złotych, zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę 
inProjects  K.  i  Wspólnicy  Sp.  j.  z  siedzibą  w  Stargardzie  tytułem  wpisu  od 
odwołania, 


2.2.   zasądza  od  Gminy  Miasto  Szczecin  na  rzecz  wykonawcy  inProjects  K.  i 
Wspólnicy  Sp.  j.  z  siedzibą  w  Stargardzie  kwotę  14 697  zł  48  gr  (słownie: 
czternaście tysięcy sześćset dziewięćdziesiąt siedem złotych, czterdzieści osiem 
groszy)  stanowiącą  koszty  postępowania  odwoławczego  poniesione  z  tytułu 
wpisu od odwołania, kosztów zastępstwa prawnego oraz kosztów dojazdu.  

 
Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zamówień 
publicznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. 113, poz. 759 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni 
od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Szczecinie. 

Przewodniczący:      ……………………..……… 


Sygn. akt: KIO  746/16 

U Z A S A D N I E N I E 

Zamawiający  Gmina  Miasto  Szczecin  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  w  przedmiocie  Budowa 

kanalizacji  teletechnicznej  oraz  kabli  światłowodowych  dla  Gminy  Miasto  Szczecin 

zamieszczonego w Biuletynie Zamówień Publicznych nr 55774 z 11 marca 2016 roku. 
 

 
4 maja 2016 roku Odwołujący, działając na podstawie art. 180 ust. 1 ustawy z dnia 29 

stycznia  2004  roku  -  Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2015  roku,  poz.  2164;  dalej: 
„Pzp”  lub „ustawa”), złożył do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie na czynności 
Zamawiającego podjęte w postępowaniu o udzielnie zamówienia publicznego w przedmiocie 

Budowa  kanalizacji  teletechnicznej  oraz  kabli  światłowodowych  dla  Gminy  Miasto  Szczecin 

polegające na wykluczeniu Odwołującego z ww. postępoania Postępowania oraz odrzuceniu 
oferty Odwołującego. 
 
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:  

naruszenie art. 24 ust. 2 pkt 1) ustawy przez wykluczenie Odwołującego z postępowania 

pomimo,  że  sporządzenie  przez  Odwołującego  dokumentacji  projektowej  w  związku  z 
przygotowaniem postępowania nie prowadziło do utrudnienia uczciwej konkurencji; 

naruszenie art. 24 ust. 2 pkt 1) ustawy przez wykluczenie Odwołującego z postępowania 

pomimo,  że  dokumentacja  projektowa  sporządzona  przez  Odwołującego  w  związku  z 
przygotowaniem  postępowania  nie  została  ostatecznie  wykorzystana  w  postępowaniu, 
gdyż uległa modyfikacjom w trakcie trwania postępowania; 

naruszenie art. 92 ust. 1 pkt 3 ustawy przez niewskazanie w treści uzasadnienia decyzji 

o  wykluczeniu  Odwołującego,  w  czym  Zamawiający  upatruje  przewagę  konkurencyjną 
Odwołującego,  która  miałaby  wynikać  z  wykonania  czynności  związanych  z 
przygotowaniem postępowania; 

naruszenie art. 24 ust. 2 pkt 1) ustawy  w zw. z art. 87 ust. 1 ustawy przez zaniechanie 

umożliwienia  Odwołującemu  złożenia  wyjaśnień  co  do  rzekomego  utrudnienia 
konkurencji  na  skutek  czynności  wykonanych  przez  Odwołującego  w  związku  z 
przygotowaniem postępowania; 

naruszenie  art.  17  ust.  1  pkt  1)  i  3  ustawy  przez  dopuszczenie  do  wykonywania 

czynności  w  trakcie  postępowania  K.K.  oraz  P.O.  podlegających  wyłączeniu  od 
wykonywania czynności w postępowaniu oraz przez niepowtórzenie tych czynności; 

naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 5 ustawy przez jego zastosowanie tj. dokonanie czynności 

odrzucenia  oferty  Odwołującego  pomimo,  że  przepis  art.  89  ust.  1  pkt  5  ustawy  nie 


znajduje  zastosowania  w  postępowaniu  prowadzonym  w  trybie  przetargu 
nieograniczonego. 

 
Odwołujący wniósł o:   

1)  uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu : 

a. 

unieważnienie czynności wyłączenia Odwołującego z postępowania, 

b. 

unieważnienie czynności odrzucenia oferty Odwołującego, 

c. 

unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, 

d. 

powtórzenie czynności wykonanych przy współudziale K.K. lub P.O., 

e. 

powtórzenie czynności badania i oceny ofert, 

f. 

dokonanie wyboru oferty najkorzystniejszej to jest oferty Odwołującego; 

2)  zasądzenie  od  Zamawiającego  na  rzecz  Odwołującego  kosztów  postępowania  tj. 

kosztów  uiszczonego  wpisu  w  wysokości  10  000  zł.,  kosztu  opłaty  skarbowej  od 
pełnomocnictwa  w  wysokości  17  zł.,  kosztów  dojazdów  na  rozprawę  w  wysokości 
952,81  zł.  (1140  km  x  0,8358  zł.  -  zgodnie  z  rachunkiem,  który  przedłożę  na 
rozprawie) i kosztów Zastępstwa prawnego w wysokości 3600 zł. (zgodnie z fakturą, 
którą przedłożę podczas rozprawy); 
 

3)  przeprowadzenie dowodu z: 

a. 

zeznań  świadka  P.O.  (wezwanie  na  adres:  inProjects  K.  i  Wspólnicy  śp.j.,  ul. 

Cyfrowa 6 [3.17], 71-441 Szczecin; fax +48 91 886 61 38, e-mail: 

XXX

na  okoliczność:  (i)  charakteru,  sposobu  wykonania  i  zakresu  czynności 
Odwołującego  związanych  z  przygotowaniem  Postępowania  i  w  trakcie 
Postępowania; (ii) braku utrudnienia konkurencji na skutek udziału Odwołującego w 
Postępowaniu. 

b. 

przesłuchania  Odwołującego  w  osobie  K.K.  (wezwanie  na  adres:  inProjects  K.  i 
Wspólnicy  sp.j.,  ul.  Cyfrowa  6  [3.17],  71-441  Szczecin;  fax  +48  91  886  61  38,  e-
mail: 

XXX

na  okoliczność:  (i)  charakteru,  sposobu  wykonania  i  zakresu  czynności 
Odwołującego  związanych  z  przygotowaniem  Postępowania  i  w  trakcie 
Postępowania; (ii) braku utrudnienia konkurencji na skutek udziału Odwołującego w 
Postępowaniu. 

c. 

dokumentacji postępowania przedłożonej przez Zamawiającego to jest: 

(i) 

ogłoszenia  i  SIWZ  na  okoliczność  charakteru,  czasu  trwania  i  przedmiotu 

postępowania; 

(ii) 

zawiadomienia  o  modyfikacji  SIWZ  z  31.03.2016  r.  wraz  z  załącznikami  na 

okoliczność  modyfikacji  przez  Zamawiającego  projektu  budowlano-


wykonawczego i przedmiaru robót w trakcie postępowania; 

(iii) 

ofert  Odwołującego  i  Netservice24  Sp.  z  o.o.  na  okoliczność,  że  oferta 

Odwołującego była ofertą najkorzystniejszą; 

(iv) 

informacji  o  wyniku  postępowania  przekazanej  wiadomością  elektroniczną  w 

dniu 29 kwietnia 2016 r. na okoliczność wykluczenia Odwołującego, odrzucenia 
jego oferty oraz zachowania terminu na wniesienie odwołania; 

d. 

załączonych dokumentów: 

(i) 

umowy  nr  CRU15/0001148  na  okoliczność  czasu  i  zakresu  czynności 

wykonywanych  przez  Odwołującego  w  związku  z  przygotowaniem 
postępowania; 

(ii) 

protokołu zdawczo-odbiorczego z dnia 29-09-2015 na okoliczność faktu i czasu 

wykonania umowy nr CRU15/0001148; 

(iii) 

umowy nr CRU14/0002443 i zawiadomienia o wyborze najkorzystniejszej oferty 

w  postępowaniu  na  „Budowę  infrastruktury  światłowodowej  od  obiektu 
Wydziału 

Elektrycznego 

Zachodniopomorskiego 

Uniewersytetu 

Technologicznego  ul  26-go  kwietnia  10  (...)”  na  okoliczność  niewyłączenia 
Odwołującego  i  nieodrzucenia  jego  oferty  we  wcześniejszym  analogicznym 
postępowaniu  w  przedmiocie  udzielenia  zamówienia  publicznego,  w  którym 
Odwołujący  wykonał  analogiczne  czynności  związane  z  przygotowaniem 
postępowania. 

 
Odwołujący  podniósł,  że  posiada  interes  w  uzyskaniu  zamówienia,  gdyż  oferta 
Odwołującego  była  najkorzystniejszą  spośród  ofert  złożonych  w  postępowaniu  i  nie 
zachodziły  podstawy  do  odrzucenia  oferty  Odwołującego.  W  przypadku  uwzględnienia 
odwołania, Zamawiający, będzie zobowiązany do wyboru oferta Odwołującego, który uzyska 
tym samym zamówienie. 
 
Odwołujący następująco uzasadnił przedstawione w odwołaniu zarzuty: 
 
Stan faktyczny: 
Zamawiający w dniu 29 kwietnia 2016 r. przekazał pocztą elektroniczną informację o wyniku 
postępowania, w tym o wyborze oferty najkorzystniejszej tj. oferty wykonawcy Netservice24 
sp.  z  o.o.,  o  wykluczeniu  Odwołującego  z  Postępowania  oraz  odrzuceniu  oferty 
Odwołującego. Zamawiający uzasadnił  wykluczenie Odwołującego i odrzucenie jego oferty 
faktem,  że  Odwołujący  wykonywał  bezpośrednio  czynności  związane  z  przygotowaniem 
postępowania,  co  -  zdaniem  Zamawiającego  —  wpłynęło  na  zachowanie  uczciwej 
konkurencji. 


Ogłoszenie o postępowaniu ukazało się 11.03.2016 r.  
Przed rozpoczęciem postępowania Odwołujący, na podstawie umowy nr CRU 15/0001148 z 
dnia  23.03.2015,  wykonał  na  zlecenie  Zamawiającego  projekty  budowlano-wykonawcze 
wraz  z  przedmiarem  robót  oraz  kosztorysem  inwestorskim.  Zlecenie  to  zostało  wykonane 
najpóźniej  29.09.2015  r.,  tj.  przed  rozpoczęciem  postępowania,  co  zostało  potwierdzone 
protokołem zdawczo-odbiorczym. Z dniem 29.09.2015 r. umowa nr CRU 15/0001148 została 
wykonana,  a  Odwołujący  nie  miał  żadnych  dalszych  zobowiązań  wobec  Zamawiającego, 
które  wynikałyby  z  tej  umowy,  w  szczególności  zobowiązania  do  wprowadzania 
jakichkolwiek  poprawek  lub  doradztwa  na  rzecz  Zamawiającego.  Jednocześnie  na 
podstawie § 7 ww. umowy Zamawiający nabył majątkowe prawa autorskie do przekazanych 
utworów, a także prawo m.in. do dokonywania w nich zmian wynikających z potrzeby zmiany 
rozwiązań  projektowych,  zastosowania  materiałów,  ograniczenia  wydatków,  zmiany 
obowiązujących przepisów itd. 

Dowód: 

ogłoszenie  o  Postępowaniu  (w  dokumentacji  Postępowania);  umowa  nr  CRU  15/0001148; 

protokół zdawczo-odbiorczy z 29.09.2015 r. 

W  postępowaniu  ostatecznie  nie  zostały  wykorzystane  materiały  przekazane  przez 
Odwołującego  za  protokołem  zdawczo-odbiorczym  z  dnia  29.09.2015  r.  Zamawiający  w 
trakcie  Postępowania  zmienił  bowiem  założenia  techniczne,  co  wymagało  sporządzenia 
suplementu  do  projektu  budowlano-wykonawczego  oraz  zmiany  przedmiaru  robót. 
Dokumenty te zostały zmodyfikowane przez Zamawiającego w trakcie postępowania. 
 
W celu wykonania modyfikacji wydział Zamawiającego prowadzący postępowanie zwrócił się 
do  Wydziału  Informatyki  Urzędu  Miasta  w  Szczecinie,  ten  zaś  porosił  o  pomoc  P.O. 
(pracownika  Odwołującego)  i  K.K.  (wspólnika  Odwołującego),  tj.  osoby  podlegające 
wyłączeniu  od  czynności  w  ramach  Postępowania.  W  celu  pielęgnowania  dobrych  relacji 
P.O. pomógł pracownikowi Wydziału Informatyki we wprowadzeniu stosownych modyfikacji. 
W  toku  Postępowania  Urząd  Miasta  Szczecin  Wydział  Informatyki  zwracał  się  również  do 
K.K.  i  P.O.  o  pomoc  przy  odpowiedzi  na  pytania  związane  z  przygotowanym  projektem 
budowlano-wykonawczym  lub  przedmiarem  robót,  zadawane  przez  oferentów.  W  tym 
samym celu P.O. pomógł pracownikowi Wydziału Informatyki w sformułowaniu odpowiedzi. 

Dowód: 

zawiadomienie  o  modyfikacji  SIWZ  z  31.03.2016  r.  wraz  Z  wyłącznikami  (w 

dokumentacji 

postępowania); 

zeznania 

Przemysława 

Olekszęgo; 

przesłuchanie 

Odwołującego. 

Odwołujący  wskazał,  że  we  wcześniej  prowadzonych  postępowaniach  w  celu  udzielenia 


zamówienia  publicznego  Zamawiający  nie  dopatrywał  się  naruszenia  zasad  uczciwej 
konkurencji,  pomimo  że  Odwołujący  składał  ofertę  w  postępowaniu,  w  związku  z 
przygotowaniem  którego  wykonywał  dla  Zamawiającego  projekt  budowlano-wykonawczy, 
przedmiar  robót  i  kosztorys  inwestorski.  Na  podstawie  umowy  nr  CRU  14/0002443 
Odwołujący  przygotował  dokumenty  analogiczne,  jak  na  podstawie  umowy  nr  CRU 
15/0001148,  które  zostały  następnie  wykorzystane  w  postępowaniu  przetargowym.  W 
rozstrzygnięciu tego przetargu Zamawiający nie odrzucił oferty Odwołującego. 

Dowód:  umowa  nr  CRU  14/0002443;  zawiadomienia  o  wyborze  najkorzystniejszej  oferty  w 

postępowaniu na „Budowę infrastruktury światłowodowej od obiektu Wydziału Elektrycznego 

Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego ul26-go kwietnia 10 (...) 

Wpływ czynności przygotowawczych na należytą konkurencję 
Odwołujący  wskazał,  że  zgodnie  utrwaloną  linią  orzeczniczą  Krajowej  Izby  Odwoławczej 
[KIO]  oraz  zapatrywaniami  doktryny  wykluczenie  wykonawcy  z  postępowania  z  przyczyny 
podanej  w  art.  24  ust.  2  pkt  1  ustawy  może  nastąpić  jedynie  w  przypadku  łącznego 
spełnienie następujących przesłanek: 

a. 

wykonywania czynności związanych z przygotowaniem prowadzonego postępowania 

lub posługiwania się do sporządzenia oferty osobami dokonującymi takich czynności; 

b. 

bezpośredniego wykorzystania rezultatu tych prac przez zamawiającego; 

c. 

utrudnienia uczciwej konkurencji, skutkiem udziału wykonawcy uczestniczącego 

wcześniej w przygotowaniu postępowania. 

 
Naruszenie  przez  Zamawiającego  art.  24  ust.2  pkt  1ustawy  w  rozpoznawanej  sprawie 
zdaniem  Odwołującego  jest  uzasadnione  tym,  że  Zamawiający  wykluczył  Odwołującego 
mimo:  (1)  braku  utrudnienia  uczciwej  konkurencji  na  skutek  udziału  Odwołującego  w 
przygotowaniu  postępowania;  (2)  braku  bezpośredniego  wykorzystania  rezultatu  pracy 
Odwołującego przez Zamawiającego.  

Brak uzasadnienia i wykazania naruszenia zasad uczciwej konkurencji: 

Odwołujący  podniósł,  że  ciężar  wykazania  zaistnienia  wszystkich  przesłanek  wykluczenia 
wykonawcy  z  postępowania,  w  tym  utrudnienia  uczciwej  konkurencji,  spoczywa  na 
zamawiającym  (wyrok KIO z 9.9.2010 r., KIO/UZP 1858/10; wyrok KIO z 22.12.2014 r., KIO 
2587/14).  Zamawiający  powinien  był  rozważyć  oraz  wykazać,  co  konkretnie  w  danym 
przypadku dało Odwołującemu przewagę konkurencyjną. W myśl art. 92 ust. 1 pkt 3 ustawy 
Zamawiający miał również obowiązek podania wszystkich okoliczności faktycznych znanych 
jemu na moment podejmowania decyzji o wykluczeniu Odwołującego (wyrok KIO z 4.6.2014 
r.,  KIO  983/14).  Z  uwagi  na  szczególnie  sankcyjny  charakter  przepisu  art.  24  ust.  2  pkt  1 


ustawy  i  dotkliwe  dla  wykonawcy  konsekwencje,  jego  zastosowanie  wymaga  szczególnej 
ostrożności  i  nie  może  budzić  wątpliwości  (wyrok  KIO  z  7.08.2014,  KIO  1505/14). 
Tymczasem  uzasadnienie  decyzji  o  wykluczeniu  Odwołującego  jedynie  hasłowo  podaje 
przyczynę  wykluczenia,  nie  wskazując  w  sposób  szczegółowy,  na  czym  miałaby  polegać 
przewaga  konkurencyjna  Odwołującego.  Zamawiający  poprzestał  na  przyjęciu,  że 
sporządzenie  przez  Odwołującego  dokumentacji  projektowej  automatycznie  powoduje 
naruszenie zasad uczciwej konkurencji. Taka redakcja uzasadnienia wskazuje po pierwsze, 

ż

e  Zamawiający  w  ogóle  nie  rozważył,  czy  fakt  sporządzenia  przez  Odwołującego 

dokumentacji  projektowej  w  istocie  miał  wpływ  na  zachowanie  uczciwej  konkurencji,  czym 
naruszył art. 24 ust. 2 pkt 1 ustawy. Po wtóre, Zamawiający nie był w stanie wykazać i nie 
wykazał, iż doszło do naruszenia zasad uczciwej konkurencji. Po trzecie zaś, Zamawiający 
naruszył art. 92 ust. 1 pkt 3 ustawy nie podając szczegółowych powodów, z uwagi na której 
podjął decyzję o wykluczeniu Odwołującego. 
 

Brak umożliwienia złożenia wyjaśnień: 

Zamawiający  w  świetle  art.  24  ust.  2  pkt  1  ustawy  jest  zobligowany  do  umożliwienia 
wykonawcy  wyjaśnień co do zaistnienia utrudnienia uczciwej konkurencji. Jako że przepisy 
ustawy  nie  przewidują  odrębnej  podstawy  prawnej  dla  dokonania  takich  wyjaśnień,  art.  87 
ust.  1  ustawy  wydaje  się  najbardziej  właściwy.  W  konsekwencji  wykonawca  nie  może  być 
wykluczony  z  postępowania  na  podstawie  przepisu  art.  24  ust.  2  pkt  1  ustawy  bez 
możliwości  wykazania,  że  jego  udział  w  przygotowaniu  postępowania,  o  ile  wystąpił,  nie 
spowodował utrudnienia uczciwej konkurencji (wyrok KIO z 13.08.2009 r., KIO/UZP 995/09; 
wyrok  KIO  z  12.4.2011,  KIO  691/11;  wyrok  KIO  z  dnia  6.6.2011,  KIO  1108/11).  W 
postępowaniu Zamawiający nigdy nie umożliwił Odwołującemu wykazania, że przygotowanie 
przez  niego  dokumentacji  projektowej  nie  miało  wpływu  na  zachowanie  należytej 
konkurencji, czym Zamawiający naruszył art. 24 ust. 2 pkt 1 w zw. z art. 87 ust. 1 ustawy. 
 

Zachowanie uczciwej konkurencji 

Odwołujący  wskazał,  że  na  gruncie  ugruntowanej  wykładni  przesłanek  art.  24  ust.  2  pkt  1 
ustawy  fakt,  że  dany  wykonawca  brał  udział  w  przygotowaniu  postępowania  np.  przez 
opracowanie dokumentacji projektowej, w postaci projektu i kosztorysów  inwestorskich, nie 
stanowi  wystarczającej  przyczyny  wykluczenia  go  z  postępowania,  w  którym  Zamawiający 
udziela  zamówienia.  Przewaga  takiego  wykonawcy  polegała  jedynie  na  wcześniejszej 
znajomości  przedmiotu  zamówienia  i  ewentualnie  krótszym  czasie  przygotowania  oferty. 
Jednakże  okoliczność  ta  nie  stanowi  wystarczającego  dowodu  utrudnienia  uczciwej 
konkurencji (wyrok KIO z 4.1.2011 r., KIO/UZP 2727/10; wyrok KIÓ z 12.4.2011, KIO 691/11; 
wyrok KIO z 5.12.2013 r., KIO 2688/13; wyrok KIO z 24.7.2013, KIO 1620/13). Tym samym 


automatyzm, jaki zastosował Zamawiający wykluczając Odwołującego, jest niedopuszczalny. 
Ocena,  czy  doszło  do  uzyskania  przewagi  konkurencyjnej  przez  danego  wykonawcę 
wykonującego  czynności  związane  z  przygotowaniem  postępowania,  zależy  od  oceny 
konkretnych  okoliczności  sprawy.  W  niniejszej  sprawie  Odwołujący  nie  uzyskał  natomiast 
przewagi,  która  prowadziłaby  do  zachwiania  prawidłowej  konkurencji.  W  szczególności 
Odwołujący (i) nie dowiedział się w związku z przygotowywaniem dokumentacji projektowej o 

ż

adnych  okolicznościach,  informacja  o  których  nie  byłaby  dostępna  dla  pozostałych 

oferentów;  (ii)  nie  przygotowywał  opisu  przedmiotu  zamówienia,  ani  nie  miał  możliwości 
wpływania  na  ten  opis  lub  wprowadzenia  do  niego  rozwiązań  korzystnych  jedynie  dla 
Odwołującego. 
Dodatkową okolicznością, którą w ocenie Odwołującego należy brać pod uwagę, jest to, czy 
ewentualne uprzywilejowanie wykonawcy w postępowaniu Zamawiający może, przez swoje 
działanie,  zrównoważyć,  przykładowo  poprzez  zapewnienie  wyczerpujących  wyjaśnień, 
przedłużanie  terminu  składania  ofert,  udostępnienie  całości  przygotowanych  materiałów, 
mających  stanowić  bazę  opracowań  sporządzanych  w  postępowaniu,  czy  też  materiałów 
wyjściowych  będących  podstawą  opracowania  materiałów  wcześniejszych.  Żaden 
wykonawca nie może być "karany" przez Zamawiającego za to, że realizował wcześniejsze 
zamówienie,  którego  rezultaty  zostaną  wykorzystane  w  następnych  postępowaniach,  gdy 
istnieją  realne  możliwości  zrównoważenia  ewentualnego  uprzywilejowania  (wyrok  KIO  z 
23.7.2009  r.,  KIO/UZP  871/09).  Zakładając  hipotetycznie  (wyłącznie  na  potrzeby 
zaprezentowania tego argumentu), że w postępowaniu Odwołujący miałby uprzywilejowaną 
pozycję konkurencyjną (czemu zaprzeczam), trzeba byłoby zarzucić Zamawiającemu, iż nie 
podjął żadnych kroków celem zrównoważenia takiego uprzywilejowania, a wręcz przeciwnie 
—  zwracał  się  o  pomoc  w  modyfikowaniu  dokumentacji  i  formułowaniu  odpowiedzi  na 
pytania do pracownika i wspólnika Odwołującego. 
 
O sztuczności i bezpodstawności zarzutów Zamawiającego wobec Odwołującego świadczy 
również dotychczasowe zachowanie Zamawiającego. We wcześniejszych postępowaniach w 
przedmiocie udzielenia zamówienia publicznego w analogicznych stanach faktycznych, gdzie 
Odwołujący  przygotowywał  dokumentację  projektową,  a  następnie  składał  ofertę  w 
postępowaniu,  Zamawiający  nie  odrzucał  oferty  Odwołującego.  Prawdziwego  powodu 
odrzucenia  oferty  Odwołującego  w  obecnym  postępowaniu  należy  upatrywać  w  tym,  iż 
Zamawiający  nieprawidłowo  dopuścił  do  udziału  w  czynnościach  wykonywanych  w  ramach 
postępowania  osoby  podlegające  wyłączeniu  na  podstawie  art.  17  ust. 1  pkt  1)  i  3)  p.z.p., 
zaś obecnie stara się złożyć ciężar odpowiedzialności za ten błąd na Odwołującym. 
 

Brak bezpośredniości wykorzystania rezultatów prac 


W uzasadnieniu wyroku z 14 lipca 2011 r. (sygn. akt KIO 1406/11) KIO wskazała, powołując 
się także na wcześniejsze orzeczenia, że element bezpośredniości odnosi się nie do udziału 
we  wszczętym  przez  Zamawiającego  postępowaniu,  ale  do  czynności  przygotowawczych, 
wstępnych,  które  nie  muszą  mieć  charakteru  sformalizowanego  i  nie  zawsze  prowadzą  do 
takiego wszczęcia. O zaistnieniu tej przesłanki decyduje natomiast bezpośrednie, to jest bez 
wprowadzania  istotnych  zmian,  faktyczne  wykorzystanie  przez  zamawiającego  rezultatów 
prac  wykonawcy  w  toku  przygotowywania  postępowania,  a  więc  powiązania  natury 
faktycznej.  
W  analizowanym  postępowaniu  Zamawiający  ostatecznie  nie  wykorzystał  projektu 
budowlano-  wykonawczego  i  przedmiaru  robót  przekazanego  przez  Odwołującego  w 
wykonaniu  umowy  nr  CRU15/0001148,  ale  dokonał  modyfikacji  projektu  i  przedmiaru  w 
trakcie  Postępowania.  Oferta,  którą  należało  przygotować  dotyczyć  miała  zatem  zadania 
budowlanego  o  innej  treści,  niż  zaprojektowane  przez  Odwołującego  przed  rozpoczęciem 
Postępowania.  W  konsekwencji  przyjąć  należy,  iż  efekt  prac  Odwołującego  wykonanych 
przed  wszczęciem  postępowania  nie  został  bezpośrednio  wykorzystany  w  postępowaniu, 
gdyż uległ dalszym modyfikacjom. 
 
Czynności wykonywane w trakcie postępowania 

Brak podstaw do wykluczenia Odwołującego 

Dla ziszczenia się przesłanki wykluczenia  wykonawcy opisanej w art. 24 ust.2 pkt 1ustawy 
musi  zachodzić  adekwatny  związek  przyczynowy  polegający  na  tym,  że  uzyskanie 
uprzywilejowanej  pozycji  w  postępowaniu  przez  danego  wykonawcę  musi  być  wynikiem 
danego  uczestnictwa  wykonawcy  w  przygotowaniu  postępowania  (wyrok  KIO  z  dnia 
5.12.2013 r., KIO 2688/13). 
O  czynnościach  związanych  z  przygotowaniem  postępowania  można  mówić  do  czasu 
wszczęcia  postępowania,  są  to  zatem  czynności  wykonywane  chronologicznie  przed 
ogłoszeniem  o  postępowaniu.  Po  wszczęciu  postępowania  wszelkie  czynności  są  już 
wykonywane w ramach tego postępowania, a nie w związku z jego przygotowaniem.  
Ochronę właściwej konkurencji po wszczęciu postępowania zapewnia między innymi art. 17 
ustawy,  przewidujący  obligatoryjne  wyłączenie  z  czynności  osób,  których  udział  mógłby 
wpływać na wynik postępowania.  
Z  literalnego  brzmienia  art.  24  ust.  2  pkt  1  ustawy  -  który  zapewnia  ochronę  właściwej 
konkurencji  w  odniesieniu  do  czynności  wykonywanych  przed  wszczęciem  postępowania  - 
wynika, iż wykluczeniu z postępowania podlegają jedynie ci wykonawcy, którzy wykonywali 
określone czynności przed wszczęciem postępowania, nie zaś w jego trakcie.  
Wykonywanie tych czynności w trakcie postępowania jest niemożliwe z uwagi na art. 17 ust. 


1  pkt  1)  ustawy.  Innymi  słowy,  wykonywanie  przez  wykonawcę  czynności  związanych  z 
postępowaniem w trakcie postępowania nie może być powodem wykluczenia wykonawcy z 
postępowania,  a  jedynie  powodem  powtórzenia  czynności  zdziałanych  przy  udziale  osoby 
podlegającej wyłączeniu (art. 17 ust. 3 p.z.p.). 
 
W tym kontekście całkowicie chybiony jest argument powoływany przez Zamawiającego, iż 
Odwołujący w toku postępowania pomagał w odpowiadaniu na pytania wykonawców, a także 
modyfikował dokumentację techniczną udostępnioną następnie uczestnikom.  
Po pierwsze, czynności  te jako wykonane  w trakcie postępowania, a nie  w  związku z jego 
przygotowaniem, nie uzasadniają wykluczenia Odwołującego z postępowania.  
Po  drugie,  Odwołujący  nie  był  zobowiązany  do  pomocy  Zamawiającemu,  gdyż  umowa  nr 
CRU15/0001148  została  wykonana  i  rozliczona  przed  rozpoczęciem  postępowania; 
pracownik  Odwołującego  udzielił  pomocy  kontrahentowi  wyłącznie  z  uwagi  na  chęć 
utrzymywania  dobrych  relacji.  W  istocie  majątkowe  prawa  autorskie  do  dokumentacji 
projektowej i prawo do jej zmieniania przysługiwały Zamawiającemu.  
Po  trzecie,  omawiana  okoliczność  obciąża  Zamawiającego,  który  nie  dopilnował,  by  w 
postępowaniu nie brały  udziału osoby podlegające wyłączeniu, a wręcz przeciwnie  zwracał 
się do tych osób o pomoc przy modyfikacji dokumentacji projektowej i odpowiedzi na pytania 
wykonawców.  Absolutnie  brak  jest  powodów,  by  skutki  zaniedbania  Zamawiającego  w  tym 
zakresie obciążały Odwołującego. 
 

Dopuszczenie do wykonania czynności osób podlegających wyłączeniu 

Zgodnie  z  art.  17  ust.  1  pkt  1  i  ustawy  -  Osoby  wykonujące  czynności  w  postępowaniu  o 
udzielenie  Zamówienia  podlegają  wyłączeniu,  jeżeli:  1)  ubiegają  się  o  udzielenie  tego 
zamówienia,  ( . . . )   3)  przed  upływem  3  lat  od  dnia  wszczęcia  postępowania  o  udzielenie 
zamówienia  pozostawały  w  stosunku  pracy  lub  zlecenia  z  wykonawcą  lub  były  członkami 
organów  zarządzających  lub  organów  nadzorczych  wykonawców  ubiegających  się  o 
udzielenie zamówienia. 
 
Ustawa  nie  określa  dokładnie  kręgu  osób,  które  podlegają  wyłączeniu,  posługując  się 
ogólnym  stwierdzeniem  „osoby  wykonujące  czynności  w  postępowaniu  o  udzielenie 
zamówienia publicznego”. Wskazówkę interpretacyjną stanowić może treść załącznika nr 10 
(druk ZP-1) do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie protokołu postępowania o 
udzielenie  zamówienia  publicznego.  Wynika  z  niego,  że  osoby  obowiązane  do  składania 
oświadczenia  o  braku  lub  istnieniu  okoliczności  stanowiących  podstawę  wyłączenia  z 
postępowania  to:  kierownik  zamawiającego,  pracownik  zamawiającego,  któremu  kierownik 
zamawiającego  powierzył  wykonanie  zastrzeżonych  dla  siebie  czynności,  członek  komisji 


przetargowej,  biegły  lub  inna  osoba  wykonująca  czynności  w  postępowaniu  o  udzielenie 
zamówienia. 
Osoby  wykonujące  czynności  doradcze  podlegają  wyłączeniu  na  podstawie  art.  17  ust.1 
ustawy.  Po  pierwsze,  ustawa  obejmuje  wszelkie  osoby  biorące  udział  w  postępowaniu  o 
udzielenie  zamówienia  publicznego,  nie  ograniczając  się  do  członków  komisji  przetargowej 
(uchwała KIO z 18.09.2009 r. KIO/KD 31/09).  
Po  drugie,  nie  ogranicza  się  ona  do  osób,  które  zostały  formalnie  powołane  do  pełnienia 
określonych  funkcji  w  postępowaniu,  ale  obejmuje  każdą  osobę,  która  uczestniczy  w 
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.  
W  przepisie  art.  17  ust.  2  ustawy  ustawodawca  nie  wymienia,  jakie  osoby  wykonujące 
czynności  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  składają  oświadczenie  o 
bezstronności  i  niezależności  -  chodzi  więc  o  wszystkie  osoby  wykonujące  czynności, 
niezależnie od tego, ile, kiedy i jak wykonują te czynności (orzeczenie  GKO 09.03.2009 r., 
BDF1/4900/1/1/09/10).  W  konsekwencji,  zarówno  K.K.  będący  wspólnikiem  Odwołującego 
jak  i  P.O.  będący  pracownikiem  Odwołującego  podlegali  wyłączeniu  z  udziału  w 
czynnościach w Postępowaniu. 
Zgodnie  z  art.  17  ust.  3  ustawy  -  Czynności  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia 
podjęte  przez  osobę  podlegającą  wyłączeniu  po  powzięciu  przez  nią  wiadomości  o 
okolicznościach,  o  których  mowa  w  ust.  1,  powtarza  się,  z  wyjątkiem  otwarcia  ofert  oraz 
innych czynności faktycznych niewpływających na wynik postępowania.  
Skoro  Zamawiający  dopuścił  do  wykonywania  czynności  w  trakcie  Postępowania  przez 
osoby  podlegające  wyłączeniu,  to  naruszył  art.  17  ust.  1  ustawy,  zaś  z  uwagi  na  brak 
powtórzenia czynności zdziałanych przy udziale tych osób naruszył art. 17 ust. 3 ustawy. 
 

Zachowanie uczciwej konkurencji 

Pomoc  w  sformułowaniu  odpowiedzi  na  pytania  wykonawców  oraz  przygotowanie 
suplementu do projektu budowlano-wykonawczego i zmodyfikowanego przedmiaru robót nie 
powodowało powstania po stronie Odwołującego przewagi konkurencyjnej. Zarówno pytania 
wykonawców, jak i odpowiedzi na nie były dostępne dla wszystkich wykonawców, przez co 
wszyscy oferenci mieli jednakowe szanse. Kwestie, których dotyczyły pytania miały charakter 

stricte  techniczny,  a  ich  materia  nie  pozwalała  na  wybór  rozwiązań,  które  byłyby  korzystne 

jedynie  dla  Odwołującego.  W  istocie,  przedstawienie  propozycji  odpowiedzi  na  pytania 
prowadziło  do  wyrównania  szans  wszystkich  wykonawców,  bowiem  wyjaśnione  zostały 
wątpliwości, które mogłyby prowadzić do  złożenia ofert pod wpływem błędu co do  zakresu 
powierzanych do wykonania prac. 
Sporządzenie suplementu do projektu budowlano-wykonawczego podyktowane było zmianą 
przez  Zamawiającego  zakresu  zlecanych  prac.  Konieczność  modyfikacji  przedmiaru  robót 


wynikała  ze  zmiany  projektu.  Suplement  nie  zawierał  żadnych  rozwiązań,  które  byłyby 
korzystne  wyłącznie  dla  Odwołującego.  W  związku  ze  sporządzeniem  suplementu  i 
modyfikacją pozostałej dokumentacji projektowej Odwołujący nie uzyskał żadnych informacji, 
które nie byłyby dostępne dla pozostałych wykonawców. 
Wreszcie, wszelkie kontakty związane z modyfikacją dokumentacji projektowej i odpowiedzią 
na  pytania  były  przez  pracownika  Odwołującego  utrzymywane  z  pracownikiem  Wydziału 
Informatyki  Urzędu  Miasta  Szczecin  (R.S.),  nie  zaś  wydziału,  który  zajmował  się 
prowadzonym  postępowaniem.  Odwołujący  w  ogóle  nie  utożsamiał  tej  komunikacji  z 
Postępowaniem, w przeciwnym wypadku nie zgodziłby się tych czynności wykonać. 
 
Naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 5 ustawy. 
Zamawiający  jako  podstawę  odrzucenia  oferty  Odwołującego  powołał  art.  89  ust.  1  pkt  5 
ustawy.  Jednakże  przepis  ten  nie  znajduje  zastosowania  w  postępowaniu  prowadzonym  w 
trybie  przetargu  nieograniczonego.  W  razie  wykluczenia  wykonawcy  z  postępowania  na 
podstawie art. 24 ust. 2 pkt 1) ustawy oferta wykonawcy uważana jest za odrzuconą z mocy 
prawa — na podstawie art. 24 ust.4 ustawy (vide wyrok KIO z 21.5.2015 r., KIO 950/15). 
 

Mając  na  uwadze  powyższe,  czynność  odrzucenia  oferty  Odwołującego  dokonana 

przez  Zamawiającego  pozbawiona  była  podstawy  prawnej  i  w  ogóle  nie  powinna  zostać 
dokonana. 
 
 
 

Po  przeprowadzeniu  rozprawy  z  udziałem  Stron  postępowania  na  podstawie 

zebranego  materiału  w  sprawie  oraz  oświadczeń  i  stanowisk  Stron  Krajowa  Izba 

Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje: 

Izba  ustaliła,  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek,  o  których  stanowi  

art.  189  ust.  2  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2015  r.  poz.  2164  
dalej: „Pzp”  lub „ustawa”), skutkujących odrzuceniem odwołania. Odwołanie zostało złożone 
do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  4  maja  2016  roku  oraz  została  przekazana  w 
ustawowym  terminie  kopia  odwołania  Zamawiającemu,  co  potwierdza  dołączona  
do  odwołania  informacja,  jak  różnie  oświadczenia  złożone  przez  Strony  w  trakcie 
posiedzenia z ich udziałem.  
   

Izba ustaliła, że zostały wypełnione łącznie przesłanki z art. 179 ust 1 ustawy Prawo 

zamówień publicznych – Środki ochrony prawnej określone w niniejszym dziale przysługują 

wykonawcy,  uczestnikowi  konkursu,  a  także  innemu  podmiotowi  jeżeli  ma  lub  miał  interes  


w  uzyskaniu  danego  zamówienia  oraz  poniósł  lub  może  ponieść  szkodę  w  wyniku 

naruszenia  przez  zamawiającego  przepisów  niniejszej  ustawy  -  to  jest  posiadania  interesu  

w uzyskaniu danego zamówienia oraz możliwości poniesienia szkody. 

 
W  sprawie  zostały  złożone  pisma:    Odpowiedź  na  odwołanie  z  dnia  12  maja  2016 

roku  wraz  z  załącznikami  oraz  Pismo  Odwołującego  z  dnia  16  maja  2016  roku  wraz  z 
załącznikiem.  

 
Przy  rozpoznawaniu  przedmiotowej  sprawy  skład  orzekający  Izby  wziął  pod  uwagę 

dokumentację postępowania o udzielenie zamówienia w przedmiotowej sprawie oraz ofertę 
Odwołującego a także stanowiska i oświadczenia Stron złożone ustnie do protokołu

Izba  dopuściła  w  postępowaniu  dowody  zawnioskowane  przez  Odwołującego  i  załączone  
do  odwołania  jak  również  dowód  załączony  do  Pisma  Odwołującego  z  dnia  16  maja  2016 
roku oraz Izba dopuściła dowód z przesłuchania świadka Pana P.O..  
Izba  dopuściła  dowody  zawnioskowane  przez  Zamawiającego  i  załączone  do  pisma  
Odpowiedź na odwołanie z dnia 12 maja 2016 roku. 
  
Odwołujący  w  trakcie  rozprawy  nie  podtrzymał  wniosku  o  przeprowadzenie  dowodu  
z przesłuchania strony – Odwołującego w osobie Pana K.K..    
 

Zgodnie  z  brzmieniem  przepisu  art.  192  ust  2  ustawy,  Izba  uwzględnia  odwołanie, 

jeżeli stwierdzi naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ 

na wynik postępowania o udzielenie  zamówienia. Izba dokonawszy oceny podniesionych w 

odwołaniu  zarzutów  biorąc  pod  uwagę  stanowiska  Stron  przedstawione  na  rozprawie 
stwierdziła, że odwołanie zasługuje na uwzględnienie.  

Odwołujący  zarzucił  Zmawiającemu  nieprawidłowe  zastosowanie  art.  24  ust  2  pkt  1 

ustawy  –    Z  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  wyklucza  się  również  wykonawców, 

którzy: (…) wykonywali bezpośrednio czynności związane z przygotowaniem prowadzonego 

postępowania  (…)  lub  posługiwali  się  w  celu  sporządzenia  oferty  osobami  uczestniczącymi  

w  dokonywaniu  tych  czynności,  chyba  że  udział  tych  wykonawców  w  postępowaniu  nie 

utrudni uczciwej konkurencji (…) przez wykluczenie Odwołującego z postępowania pomimo, 

ż

sporządzenie 

przez 

Odwołującego 

dokumentacji 

projektowej 

związku  

z  przygotowaniem  przedmiotowego  postępoania  nie  prowadziło  do  utrudnienia  uczciwej 
konkurencji,  jak  również  dlatego,  że  dokumentacja  projektowa  sporządzona  przez 


Odwołującego  w  związku  przygotowanie  postępowania  nie  została  ostatecznie 
wykorzystana, gdyż uległa modyfikacji w trakcie postępowania.    

 
Izba rozpoznając zarzut naruszenia art. 24 ust. 2 pkt 1 ustawy  - przez wykluczenie 

wykonawcy z uwagi na wykonywanie bezpośrednio czynności związanych z przygotowaniem 
prowadzonego  postępowania  i  posługiwali  się  w  celu  sporządzenia  oferty  osobami 
uczestniczącymi  w  dokonywaniu  tych  czynności  podzieliła  pogląd  prezentowany  w 
orzeczeniu Krajowej Izby Odwoławczej sygn. akt KIO 2749/12.  
Z przepisu art. 24 ust.2 pkt 1 ustawy wynika, że aby wykluczyć wykonawcę z prowadzonego 
postępowania Zamawiający musi dokonać analizy czy zostały spełnione łącznie następujące 
przesłanki:  po pierwsze  –  stwierdzić  zaistnienie  bezpośredniego  wykonywania  czynności 
związanych  z  przygotowaniem  prowadzonego  postępowania  lub  posługiwania  się  w  celu 
sporządzenia  oferty  osobami  uczestniczącymi  w  dokonaniu  tych  czynności,  po  drugie  – 
ustalić,  czy  ten  udział  utrudnia  uczciwą  konkurencję.  Zarówno  w  piśmiennictwie  jak  i 
orzecznictwie  podnosi  się,  że  sam  fakt  udziału  w  przygotowaniu  postępowania  nie  może 
stanowić  podstawy  wykluczenia  wykonawcy  z  postępowania,  niezbędną  przesłanką 
wykluczenia  jest  wpływ  na  konkurencyjność  w  danym  postępowaniu  o  udzielenie 
zamówienia. W takich sytuacjach Zamawiający zobowiązany jest do ustalenia okoliczności, 
czy  udział  takiego  wykonawcy  w  postępowaniu  w  sprawie  udzielenia  wskazanego 
zamówienia stanowi utrudnienie uczciwej konkurencji (orzeczenie ETS  C-21/03 C-34/03, w 
sprawie Fabricom S. A. przeciwko Belgii).  
Izba  zaznacza  w  tym  miejscu,  że  w  tracie  prowadzonej  rozprawy  z  udziałem  Stron 
pełnomocnik  Zamawiającego  podkreślił,  że  wykonawca  podpisujący  umowę  na  wykonanie 

projektów powinien mieć świadomośćże blokuje sobie udział w postępowaniu na wykonanie 

inwestycji  zgodnie  z  projektem,  a  przepis  art.  24  ust  2  pkt  1  jest  jasny  i  precyzyjny.  Nie 

sposób  zgodzić  się  z  Zamawiający,  a  taki  sposób  interpretacji  przepisów  jaki  prezentuje 
Zamawiający należy uznać za niezgodny z jego celem i jego rozumieniem.  
Zamawiający  w  piśmie  z  dnia  29  kwietnia  2016  roku  uzasadniając  podstawy  wykluczenia 
Odwołującego  z  postępoania  wskazał,  że  wykonywał  on  czynności  przygotowawcze,  na 
które  składało  się  między  innymi  sporządzenie  dokumentacji  projektowej,  specyfikacji 
technicznych  wykonania  i  odbioru  robót,  kosztorysu  inwestorskiego,  sporządzenie  projektu 
budowlano – wykonawczego  wraz z przedmiarem, co zostało wykorzystane bezpośrednio w 
postępowaniu. Zamawiający podkreślił również, że wykonawca pomagał w postępowaniu w 
odpowiadaniu  na  pytania  wykonawców,  a  także  modyfikował  dokumentację  techniczną 
udostępnioną  uczestnikom  postępoania,  co  w  ocenie  Zamawiającego  sprawiło,  że 
wykonawca  miał  przewagę  nad  innymi  uczestnikami  oraz  miał  możliwość  przygotowania 
oferty na lepszych warunkach. W ocenie składu orzekającego Zamawiający w uzasadnieniu 


swojej  decyzji  nie  wskazał,  w  jaki  sposób  doszło  do  naruszenia  konkurencji.  Fakt  tego,  że 
wykonawca - Odwołujący sporządził dokumentację techniczną w postępowaniu, oraz jak to 
sam  przyznał  w  swoim  stanowisku  pisemnym  Zamawiający  „proponował”  jakie  stanowisko 
powinien  zająć  Zamawiający  w  kwestiach  technicznych    udzielając  wyjaśnień  na  zadane 
przez wykonawców w trakcie postępoania pytania nie przesądza o tym, że doprowadziło to 
do  naruszenia  uczciwej  konkurencji  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia.  Izba 
zaznacza,  że  niewystarczające  jest  wskazanie,  że  podstawą  wykluczenia  jest  fakt 
sporządzenia  dokumentacji  w  postępowaniu,  koniecznym  jest  stwierdzenie  i  wykazanie 
utrudniania  uczciwej  konkurencji  w  tym  postępowaniu  z  uwagi  na  sporządzenie 
dokumentacji.  To  na  Zamawiającym  ciążył  obowiązek  wykazania  utrudnienia  uczciwej 
konkurencji  w  postępowaniu  czyli  na  przykład  wykazanie,  że  wykonawca  pozyskał 
dodatkowe  informacje  o  okolicznościach  związanych  z  realizacją  zamówienia,  które  miały 
wpływ na konkurencyjność. Są to okoliczności, które mogą zapewniać przewagę wykonawcy 
nad  pozostałymi  uczestnikami  postępowania  W  uzasadnieniu  podstaw  wykluczenia 
wykonawcy z postępoania nie znalazła się żadna informacja, która uzasadniałaby działania 
Zamawiającego.  Jednocześnie  Izba  zaznacza,  że  argumentacja  podniesiona  w  piśmie 
procesowym  Zamawiającego  jest  również  ogólnikowa,  hasłowa.  Choć  podnoszenie 
argumentów  merytorycznych  stanowiących  uzasadnienie  wykluczenia  wykonawcy  z 
postępoania  na  etapie  postępowania  odwoławczego  należałoby  uznać  za  spóźnione  to  nie 
sposób  uznać,  aby  Zamawiający  w  przedstawionym  stanowisku  wykazał  ewentualne 
przyczyny naruszenia konkurencji.  
Izba  wskazuje,  że  zgodnie  z  wyjaśnieniami  poczynionymi  w  trakcie  rozprawy  przez  Strony 
oraz w wyniku złożonych wyjaśnień przez słuchanego w trakcie rozprawy świadka, przedmiot 
realizacji  inwestycji  uległ  istotnej  zmianie  w  trakcie  prowadzenia  postępowania  
w  przedmiotowym  postępowaniu  o  udzielnie  zamówienia  publicznego  ponieważ,  na  etapie 
wykonania projektu budowlanego w 2015 rok (dowód umowa nr CRU 15/0001148 z dnia 23 
marca  2015  roku)  Zamawiający  zakładał,  że  w  czasie  realizacji  inwestycji  będzie  posiadał 
system  DWDM  –  system  do  podziału  fal  światłowodowych,  co  implikowało  konieczność 
użycia odpowiednich urządzeń. W 2016 roku po ogłoszeniu przedmiotowego postępowania o 
udzielenie zamówienia publicznego na budowę kanalizacji technicznej, Zamawiający jednak 
nie  posiadał  sytemu  DWDM,  w  związku  z  tym  konieczna  była  zmiana  w  zakresie  projektu 
polegająca  na  wyłączeniu  urządzeń  dla  systemu  DWDM,  co  w  efekcie  doprowadziło  do 
zmniejszenia  zakresu  przedmiotowego  zamówienia.  Izba  zaznacza,  że  zmiany  projektu 
dokonywane  były  już  po  ogłoszeniu  postępowania  o  udzielnie  zamówienia  na  budowę 
kanalizacji technicznej. Tym samym konieczność wprowadzania zmian do projektu, które to 
zmiany  w  efekcie  stanowiły  istotne  zmiany  projektu  wbrew  twierdzeniom  Zamawiającego 
wyniknęły  z  przyczyn  leżących  po  stronie  Zamawiającego,  zidentyfikowanych  dopiero  w 


wyniku  zgłoszonych  przez  wykonawców  pytań  na  etapie  prowadzonego  już  postępoania  a 
modyfikacja,  zmiana  projektowa  dokonana  została  w  zasadzie  przez  Zamawiającego, 
bowiem  jak  sam  Zamawiający  zaznaczył  Odwołujący  przygotował  jedynie  propozycje  jakie 
stanowisko  winien  zająć  Zamawiający.  Istotnym  również  jest  fakt,  że  umowa  nr  CRU 
15/0001148  z  dnia  23  marca  2015  roku,  na  którą  powołują  się  obie  Strony  uprawniała 
Zamawiającego do wykonania zależnego prawa autorskiego dokonywania w projekcie zmian 
wynikających  z  potrzeby  zmiany  rozwiązań  projektowych,  zastosowania  materiałów, 
ograniczenia  wydatków,  zmiany  obowiązujących  przepisów  itd.  Zaznaczyć  należy  również, 

ż

e realizacja zobowiązania z ww. umowy miała nastąpić w terminie do 30 października 2015 

roku. 
Zamawiający  skorzystał  z  pomocy  Odwołującego  przy  zmianie  projektu  (suplement  i 
przedmiar)  zwracając  się  do  Odwołującego  poza  jakimikolwiek  uregulowaniami  umownymi, 
jak wskazał Odwołujący dokonał tych czynności na prośbę Zamawiającego chcąc zachować 
dobre stosunki z Zamawiającym a nie będąc do tego zobowiązany żadnymi postanowieniami 
umownymi. Zamawiający mógł, a nie musiał wykorzystać propozycji odpowiedzi na pytania 
jakie  przygotował  Odwołujący.  Zaznaczenia  wymaga  fakt,  że  zakres  zamówienia  
po udzielonych przez Zamawiającego odpowiedziach na pytania uległ zmianie, a co za tym 
idzie  zmieniła  się  i  wartość  szacunkowa  zamówienia  i  jego  zakres  przedmiotowy. 
Zamawiający  w  trakcie  rozprawy  podnosił,  a  co  nie  znajdowało  się  w  podstawach 
faktycznego  uzasadnienia  wykluczenia  Odwołującego  z  postępowania,  że  Odwołujący 
posiadał większy zakres informacji takich jak znajomość szacunkowej wartości zamówienia, 
znane  były  Odwołującemu  szczególne  okoliczności  dotyczące,  np.  ustaleń  z  zarządcami 
Dróg i Transportu Miejskiego oraz znał warunki terenowe realizacji inwestycji.  
W ocenie Izby, po przeprowadzenia rozprawy, w tym wysłuchania świadka nie sposób uznać 
aby podnoszone na rozprawie przez Zamawiającego argumenty były zasadne; po pierwsze, 
taką argumentację należy uznać za spóźnioną, bowiem stanowi ona podstawę uzasadnienia 
faktycznego wykluczenia wykonawcy, która nie znalazła się w tym uzasadnieniu; po drugie, 
argumentacja  ta  nie  znajduje  uzasadnienia  merytorycznego  w  obliczu  zebranego materiału 
dowodowego  ponieważ,  wskazał  świadek,  ze  rozwiązania  projektowe  wynikają  ze  sztuki 
projektowej, są ogólnie stosowanymi rozwiązaniami, są powszechne  w  obrębie branży tym 
samym nie są w żadnym zakresie korzystniejsze do Odwołującego czego Zamawiający nie 
zakwestionował, jak również świadek w odpowiedzi na pytanie Zamawiającego wskazał, że 
nie  ma  w  projekcie  informacji,  które  byłyby  niedostępne  innym  wykonawcom  wyjaśniając 
jednocześnie, że obowiązkiem projektanta jest przekazanie tych informacji w projekcie, a nie 
zawarcie  tych  informacji  w  projekcie  byłoby  niekompetencją  i  groziłoby  niemożliwością 
uzyskiwania  dalszych  zleceń  od  Zamawiającego,  co  również  nie  zostało  zakwestionowane 
przez  Zamawiającego.  Świadek  podkreślił,  że  wszystkie  niezbędne  informacje  zawarte 


zostały  w  dokumentacji.  Odwołujący  wyjaśnił  również,  że  zgodnie  z  opinią  Zarządu  Dróg  i 
Transportu  Miejskiego  w  Szczecinie,  która  to  opinia  została  załączona  do  dokumentacji 
technicznej w 2015 r. konieczność przełożenia chodnika przyjęta została zgodnie ze sztuką 
budowlaną i na tym etapie nie jest w stanie jednoznacznie określić jaki będzie  zakres tych 
prac, ponieważ będzie on wskazany przez ZDiTM na etapie wydania zgody na zajęcie pasa 
drogowego  na  przeprowadzenie  robót  budowlanych.  Jednocześnie  Odwołujący  wyjaśnił 
odnosząc się do warunków terenowych realizacji inwestycji, że zdjęcia, o których wspomniał 
Zamawiający są to zdjęcia ogólnodostępnych ulic w mieście Szczecin oraz wyjaśnił, że ulice, 
przez  które  przebiega  projektowana  trasa  światłowodu,  zostały  wskazane  w  dokumentacji 
technicznej  wraz  ze  wskazaniem  trasa  światłowodu  na  mapie,  która  stanowi  element 
dokumentacji. Odwołujący argumentował również, że jako rzetelny wykonawca, biorąc udział 
w postępowaniach w innym mieście, zawsze jedzie obejrzeć teren w którym realizowana ma 
być inwestycja i nie sposób odmówić takiemu podejściu słuszności i poprawności działania. 
Tym  samym  inni  wykonawcy  ubiegający  się  o  udzielnie  przedmiotowego  zamówienia  
o  ile  mieli  taką  potrzebę  mogli  zapoznać  się  z  terenem,  w  którym  inwestycja  ma  być 
realizowana.  W zakresie znajomości szacunkowej wartości zamówienia Izba podkreśla, że 
Zamawiający  dokonywał  modyfikacji  dokumentacji  samodzielnie  jedynie  przyjmując 
propozycje jakie sporządził Odwołujący na prośbę Zamawiającego, jak również wskazuje, co 
podnosił  sam  Odwołujący,  że  przyjecie  cen  z  sekocenbudu  pozwala  na  oszacowanie 
wartości  zamówienia.  Jednocześnie  warto  zaznaczyć,  że  wartość  szacunkowa  zamówienia 
nie stanowi tajemnicy postępoania, tym samym istnieje możliwość zwrócenia się wykonawcy 
do Zamawiającego o podanie informacji w tym zakresie.  
 
Podkreślenia  wymaga,  że  w  postępowaniu  zostało  złożonych  17  ofert  co  niewątpliwie 
przemawia  za  przygotowaniem  postępoania  w  sposób  przejrzysty  i  konkurencyjny,  dający 
możliwość  złożenia  oferty  nieograniczonej  niczym  ilości  wykonawców.  W  ocenie  Izby 
dokonane  w  trakcie  rozprawy  ustalenia  pozwalają  na  stwierdzenie,  że  Zamawiający  w 
sposób  nieprawidłowy  dokonał  wykluczenia  Odwołującego  z  postępoania  a  przygotowanie 
dokumentacji  nie  prowadziło  do  naruszenia  konkurencji  w  tym  postępowaniu  czego 
Zamawiający  w  ogóle  nie  podniósł  w  podstawach  wykluczenia  i  nie  wykazał  na  rozprawie. 
Dlatego  też  Izba  nakazała  unieważnienie  czynności  wykluczenia  Odwołującego  z 
postępoania oraz odrzucenia jego oferty z postępoania i dokonanie wyboru oferty z pośród 
ofert niepodgalających odrzuceniu. 
 

W  zakresie  podnoszonego  zarzutu  naruszenia  art.  24  ust.2  pkt  1  ustawy  odnośnie 

nieprawidłowego  wykluczenia  Odwołującego  z  postępoania,  pomimo,  że  dokumentacja 
projektowa    niewykorzystania  dokumentacji  nie  została  ostatecznie  wykorzystana  przez 


Zamawiającego  ponieważ  uległa  modyfikacjom  w  trakcie  trwania  postępowania  Izba  nie 
znalazła  podstaw  do  uwzględnienia  tego  zarzutu.  Dokumentacja  przygotowana  przez 
Odwołującego  została  wykorzystana  w  postępowaniu  choć  w  zmienionym  w  wyniku 
modyfikacji zakresie co wynikało w sposób jednoznaczny z poczynionych w trakcie rozprawy 
wyjaśnień co zostało w sposób jednoznaczny wykazane powyżej. Modyfikacje jakie zostały 
wprowadzone  do  dokumentacji  postępoania  nie  zmieniają  faktu,  że  nadal  to  dokumentacja 
sporządzona  przez  Odwołującego  stanowiła  o  przedmiocie  prowadzonego  postępoania  o 
udzielnie zamówienia.  
  

Odwołujący wskazywał na naruszenia art. 92 ust. 1 pkt 3 ustawy przez niewskazanie 

w  czym  Zamawiający  upatruje  przewagę  konkurencyjną  Odwołującego,  która  miałaby 
wynikać z przygotowania postępoania. Izba wskazuje, że Zamawiający podał uzasadnienie 
faktyczne  swojej  decyzji  takie  jakie  uznał  za  wystarczające,  fakt  tego,  że  nie  potwierdza  
ono  prawidłowości  działania  Zamawiającego,  co  zostało  wyżej  wykazane,  nie  przesądza  
o braku podania uzasadnienia. Ocenie podlegała „jakość” uzasadnienia i do tego odniósł się 
Odwołujący,  tym  samym  znalazł  podstawy  do  przygotowania  stosownej  argumentacji  jak 
również  budowaniu  zarzutów  co  zaprzecza  brakowi  podania  uzasadnienia  faktycznego 
podjętych decyzji przez Zamawiającego, dlatego też Izba uznała ten zarzut za niezasadny.  

 W zakresie naruszenia art. 24 ust.2 pkt 1 ustawy w związku z art. 87 ust. 1 ustawy 

przez  zaniechanie  umożliwienia  złożenia  Odwołującemu  wyjaśnień  co  do  rzekomego 
utrudniania konkurencji na skutek czynności wykonywanych przez Odwołującego w związku 
z przygotowaniem postępowania - Izba nie znalazła podstaw do uwzględnienia tego zarzutu.  
Izba zaszcza, że w  art. 87 

ustawy ustawodawca przyznał Zamawiającemu prawo i nałożył 

na  Zamawiającego  obowiązek.  W  art.  87  ust.  1  ustawy  zostało  ukształtowane  prawo 
Zamawiającego  do  żądania  w  trakcie  badania  i  oceny  ofert  od  wykonawcy

  wyjaśnień 

dotyczących  treści  złożonej  oferty.  Wskazać  należy,  że  Zamawiający  korzystając  z  tego 
uprawnienia  (art.  87  ust.  1)  wyjaśnia  złożone  przez  wykonawcę  oświadczenie  woli. 
Wyjaśnienie  treści  oferty  stanowi  swoiste  ,,narzędzie’’  Zamawiającego,  dzięki  któremu  ma 
możliwość  pozyskania  dodatkowych  informacji,  co  w  przypadkach  wątpliwości  pozwala  mu 
na należytą ocenę oferty). Zamawiający może zwrócić się o wyjaśnienie do wykonawcy nie 
tylko  wtedy  gdy  ma  wątpliwości  w  zakresie  rzetelności  złożonej  oferty;  Zamawiający  może 
skorzystać w każdym przypadku z tego uprawnienia, po to by dokonany wybór był poprawny 
oraz  by  dokonanie  wyboru  było  przejrzyste  i  czytelne.  Istotnym  i  znamiennym  jest  również 
fakt,  iż  wyjaśnienia  treści  złożonej  oferty  nie  mogą  prowadzić  do  zmiany  treści  oferty,  a 
ograniczać się mogą jedynie do wskazania sposobu rozumienia treści jakie zawiera złożona 


oferta. Zamawiający nie może więc na podstawie wyjaśnień złożonych przez Odwołującego 
dokonywać  zmian  w  treści  pierwotnie  złożonego  przez  wykonawcę  oświadczenia  woli 
(oferty).  Wyjaśnienia  muszą  ograniczać  się  wyłącznie  do  wskazania  sposobu  rozumienia 
treści  zawartych  w  ofercie,  nie  mogą  natomiast  jej  rozszerzać  ani  ograniczać  (porównaj: 
wyrok  Krajowej  Izby  Odwoławczej  z  17  czerwca  2010  roku  sygn.  akt  KIO/UZP  1092/09). 
Nienaruszalność  treści  złożonej  oferty,  brak  możliwości  negocjacji  treści  oferty  przez 
wykonawcę  i  Zamawiającego  oraz  dopuszczalność  korekty  oferty  jedynie  w  zakresie 
uchybień enumeratywnie wskazanych w art. 87 ust.2 ustawy stanowi kanon stosowania art. 

87 ust.1 ustawy. Jak wskazuje Sąd Okręgowy we Wrocławiu w wyroku z dnia 30 marca 2010 

r.  (X  Ga  7/2010)  Artykuł  87  ust.  1  ustawy  -  Prawo  zamówień  publicznych  odnosi  się  do 

możliwości  żądania od  wykonawców wyjaśnień dotyczących treści  złożonych ofert. Dotyczy 

to  więc  tej  części  oferty,  która  jest  nieprecyzyjna,  niejasna,  dwuznaczna,  budząca 

wątpliwości 

interpretacyjne, 

jest 

niedopatrzeniem, 

lub 

ędem 

niezamierzonym, 

opuszczeniem,  lecz  wyrażona  w  treści  oferty.  Nie  dotyczy  to  tej  części  oferty,  co  do  której 

wykonawca  powinien  był  wskazać  konkretne  dane  pozwalające  na  ocenę  oferty  lecz  tego 

zaniechał. (...)W przypadku zupełnego braku danych wskazanie ich w terminie późniejszym 

jest uzupełnieniem oferty o nową treść, która ma istotny wpływ na ocenę oferty wskazującą 

na standard i jakość materiałów (wyrok Sądu Okręgowego w Nowym Sączu z dnia 7 kwietnia 

2009  r.  III  CA  88/2009),  a  nie  jej  poprawieniem  (por.  też  wyrok  Sądu  Okręgowego  w 

Tarnowie z dnia 25 czerwca 2009 r. V GA 40/2009)”.  

Tak więc przenosząc powyższe rozważania na grunt rozpoznawanej sprawy Izba wskazuje, 

ż

e Odwołujący podnosząc ten zarzut nie wskazał odnośnie jakiego elementu złożonej oferty 

miałoby dotyczyć wezwanie do złożenia wyjaśnień. Wyjaśnienia z art. 87 ust. 1 ustawy nie 
mogą dotyczyć elementów, które nie stanowią oferty – oświadczenia woli wykonawcy.  

W zakresie podnoszonego naruszenia art. 17 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy przez dopuszczenie 

do 

wykonywania 

czynności 

trakcie 

postępowania 

K.K.  

oraz 

P.O. 

podlegających 

wyłączeniu 

od 

wykonywania 

czynności  

w  postępowaniu  oraz  przez  niepowtórzenie  tych  czynności  Izba  uznała  zarzut  
za niezasadny.  
Jak  zostało  wykazane  już  we  wcześniejszej  argumentacji  oraz  w  reprezentowanym 
stanowisku  przez  Strony  postępowania  w  trakcie  postępoania  o  udzielenie  zamówienia 
publicznego czynności wykonywane przez pana K.K. oraz P.O. realizowane były na prośbę 
jednego  z  pracowników  Zamawiającego,  co  również  potwierdza  korespondencja  mailowa 
załączona  do  pisma  procesowego  Zamawiającego.  Jak  przyznał  sam  Zamawiający  na 
rozprawie  ww.  panowie  co  najwyżej  przygotowywali  propozycję  danych  odpowiedzi, 


wyjaśnień.  Z  załączonych  dokumentów  do  stanowiska  Zamawiającego  wynika  również,  że 
sam  suplement  do  projektu  stanowił  jedynie  propozycję,  którą  miał  sam  Zamawiający 
ewentualnie  poprawić.  Zaznaczyć  również  należy,  że  korespondencja  pomiędzy 
Zamawiającym  a  Odwołującym  w  zakresie  propozycji  odpowiedzi  była  prowadzona 
pomiędzy ww. panami i panem R.S. od strony Zamawiającego, który jak oświadczył świadek 
nie  legitymował  się  żadnym  pełnomocnictwem  od  Zamawiającego.  Również  pełnomocnik 
Zamawiającego 

nie 

wykazał 

na 

rozprawie,  

ż

e  upoważnił  swojego  pracownika  do  prowadzenia  jakiejkolwiek  korespondencji.  

W  rozpoznawanej  sprawie  wszystkie  działania  pomiędzy  pracownikiem  Zamawiającego  
a  osobami  pochodzącymi  od  Odwołującego  dokonywane  na  etapie  prowadzenia 
postępowania  realizowane  były  na  zasadzie  pomocy  i  utrzymania  dobrych  kontaktów,  
co  podkreślał  pełnomocnik  Odwołującego  jak  również  wskazywał  świadek.  Tym  samym  
nie 

było 

możliwości 

wyłączenia 

pana 

K.K. 

oraz 

P.O.  

z  postępoania,  co  więcej  nie  było  podstaw  do  powtórzenia  czynności  ponieważ  jak  było  
to  podnoszone  przez  Zamawiającego  panowie  przedstawiali  tylko  propozycje  odpowiedzi  
na zadane pytania a po stronie Zamawiającego pozostało faktyczne udzielanie odpowiedzi.   
 
 

W  zakresie  podnoszonego  naruszenia  art.  89  ust  1  pkt  5  ustawy  i  dokonanie  

na  tej  podstawie  prawnej  odrzucenia  oferty  choć  nie  znajduje  on  zastosowania  
w  postępowaniu  prowadzonym  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  Izba  uznała,  

ż

e  w  zasadzie  błędnie  podniesiona  podstawa  prawna  odrzucenia  oferty  w  przypadku 

wykluczenia  wykonawcy  nie  pozwala  na  uwzględnienie  zarzutu,  bowiem  prawidłowa  była 
czynność  odrzucenia  oferty  po  wykluczeniu  wykonawcy.  Co  do  zasady  odrzucenie  oferty 
następuje na podstawie  art. 24 ust. 4 ustawy po tym jak wykonawca  zostanie wykluczony, 
oferta  zostaje  uznana  za  odrzuconą.  Cel,  tzn.  wskazanie  tego  co  dzieje  się  z  ofertą 
wykonawcy  wykluczonego  z  postępoania,  choć  przez  wskazaną  przez  Zamawiającego 
nietrafioną  podstawę  prawną  jednakże  w  nawiązaniu  do  czynności  wykluczenia,  został 
osiągnięty.  Oczywiście  należy  mieć  na  uwadze,  że  czynność  wykluczenia  Odwołującego  z 
postępoania  była  nieprawidłowa,  co  zostało  wykazane  powyżej,  tym  samym  czynność 
odrzucenia  oferty  Odwołującego  –  jako  następstwo  wykluczenia  –  również  była 
nieprawidłowa.  
 

O  kosztach  postępowania  orzeczono  na  podstawie  art.  192  ust.  9  i  10  ustawy  Pzp 

oraz § 5 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie 
wysokości  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  
i sposobu ich rozliczania (tj.: Dz. U. z 2010 r., Nr 113, poz. 759 z późn. zm.), tj. stosownie  
do wyniku postępowania. 


Wobec powyższego orzeczono jak w sentencji.  

    Przewodniczący:    …………………..……………….…………