Sygn. akt: KIO 774/16
POSTANOWIENIE
z dnia 19 maja 2016 roku
Krajowa Izba Odwoławcza w składzie
Przewodniczący:
Justyna Tomkowska
po rozpoznaniu na posiedzeniu z udziałem stron w dniu 19 maja 2016 roku w Warszawie
odwołania
wniesionego
do
Prezesa
Krajowej
Izby
Odwoławczej
w
dniu
9 maja 2016 roku przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia –
konsorcjum
EMKA S.A. z siedzibą w Żyrardowie (Lider) oraz Samodzielny Publiczny
Zespół Zakładów Opieki Zdrowotnej w Gryficach w Gryficach (Partner) w postępowaniu
prowadzonym przez Zamawiającego, którym jest
Samodzielny Publiczny Szpital Kliniczny
nr 2 PUM w Szczecinie
przy udziale wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia – konsorcjum
„Hygea”
Przedsiębiorstwo
Produkcyjno-Usługo-Handlowe
C.
G.
z
siedzibą
w Lubaszu (Lider) oraz Port Service Sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku (Partner)
zgłaszających swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego
postanawia:
umorzyć postępowania odwoławcze;
nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty
15 000zł
00 gr (słownie: piętnastu tysięcy złotych zero groszy) stanowiącą kwotę uiszczonego
wpisu na rzecz wykonawcy
Odwołującego konsorcjum w składzie: EMKA S.A.
z siedzibą w Żyrardowie (Lider) oraz Samodzielny Publiczny Zespół Zakładów
Opieki Zdrowotnej w Gryficach w Gryficach (Partner)
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 9 sierpnia 2013 r., poz. 907 ze zmianami), na niniejsze
postanowienie - w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego
w Szczecinie
Przewodniczący:
………….……………..
sygn. akt KIO 774/15
Uzasadnienie
W dniu 9 maja 2016 roku do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej, na podstawie art. 180
ust. 1 i następnych ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U.
z 2015 r. poz. 2164 ze zm.) (dalej jako „ustawa Pzp”), odwołanie złożyli wykonawcy wspólnie
ubiegający się o udzielenie zamówienia – konsorcjum -
EMKA S.A. z siedzibą w Żyrardowie
(Lider) oraz Samodzielny Publiczny Zespół Zakładów Opieki Zdrowotnej w Gryficach
w Gryficach (Partner) (dalej jako „Odwołujący”).
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego
na
„Odbiór, transport i unieszkodliwianie odpadów medycznych pochodzących
z działalności SPSK-2” prowadzi Zamawiający Samodzielny Publiczny Szpital Kliniczny nr
2 PUM w Szczecinie. Ogłoszenie zamieszczono w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
nr ogłoszenia 2016/S 051-085070.
Odwołanie wniesiono wobec czynności Zamawiającego, podjętych w postępowaniu,
polegających na wobec naruszenia przepisów ustawy o zamówieniach publicznych, zasad
uczciwej
konkurencji,
zasady
równego
traktowania
wykonawców
oraz
wyboru
najkorzystniejszej oferty z rażącym naruszeniem przepisów. Wybrana oferta Konsorcjum nie
gwarantuje dochowania tego ustawowego wymagania. Zgodnie ze złożoną przez
Konsorcjum ofertą, brakiem podwykonawców i decyzjami zawartymi w ofercie odpady
unieszkodliwiane będą w instalacji Partnera - Port Service Sp. z o.o. w Gdańsku. Instalacja
w Gdańsku mieści się poza województwem wytworzenia odpadów, tj. poza województwem
Zachodniopomorskim. Instalacja Konsorcjum jest usytuowana w dalszej odległości od
wskazanej w ofercie Odwołującego instalacji w Gryficach, która również mieści się na terenie
województwa Zachodniopomorskiego. Instalacja Odwołującego w Gryficach jest usytuowana
w odległości 96 km od miejsca powstania odpadów, podczas gdy instalacja Konsorcjum
w Gdańsku jest usytuowana przeszło 300 km od miejsca powstania odpadów. Uwzględniając
powyższe Konsorcjum nie spełnia wymagań art. 20 ust. 2 i 5-6 ustawy o odpadach oraz
postanowień SIWZ dla niniejszego postępowania. Oferta Konsorcjum powinna zatem zostać
odrzucona na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 1), 2) i 8) ustawy Pzp w zw. z art. 20 ust. 2 i 5-6
ustawy o odpadach oraz treści SIWZ.
Potwierdzeniem słuszności takiego odrzucenia jest dotychczasowa ugruntowana linia
orzecznicza Krajowej Izby Odwoławczej i Zespołów Arbitrów i orzeczenia wydane na
podstawie poprzednio obowiązującej ustawy o odpadach, która w zakresie regionalizacji
w art. 9 ust. 3-5 zawierała zapisy takie same jak postanowienia art. 20 aktualnie
obowiązującej ustawy o odpadach.
Izba ustaliła, że w przedmiotowej sprawie do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego w dniu 9 maja 2016 roku przystąpili wykonawcy wspólnie ubiegających się o
udzielenie zamówienia – konsorcjum
„Hygea” Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Usługo-
Handlowe C. G. z siedzibą w Lubaszu (Lider) oraz Port Service Sp. z o.o.
z siedzibą w Gdańsku (Partner), wnosząc o oddalenie odwołania. Przystąpienie uznano za
skuteczne.
Zamawiający przedłożył odpowiedź na odwołanie, datowaną na 16 maja 2016 roku,
gdzie na podstawie art. 186 ust. 2 ustawy Pzp uwzględnił w całości zarzuty podniesione
w odwołaniu.
W dniu 16 maja 2016 roku Przystępujący przed otrzymaniem wezwania do złożenia
oświadczenia w terminie 3 dni od otrzymania wezwania, czy korzystał będzie
z przysługującego wykonawcy prawa do wniesienia sprzeciwu wobec uwzględnienia przez
Zamawiającego w całości zarzutów odwołania, złożył oświadczenie, że nie będzie korzystał
z prawa do wniesienia sprzeciwu. Dodatkowo wykonawca złożył oświadczenie, że cofa
decyzję o przystąpieniu do postępowania.
Powyższe oznaczało, że postępowanie odwoławcze – stosownie do dyspozycji art.
186 ust. 3 ustawy Pzp – należało umorzyć.
W sytuacji umorzenia postępowania w związku z uwzględnieniem zarzutów,
ustawodawca nałożył na Zamawiającego obowiązek wykonania, powtórzenia lub
unieważnienia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem
zawartym w odwołaniu. Zamawiający zatem zobowiązany jest do dokonania czynności,
w taki sposób, który uczyni zadość postulatom postawionym w odwołaniu.
Skoro Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie oświadczył, że po przeanalizowaniu
stanowiska Odwołującego uznał słuszność argumentacji Odwołującego i uwzględnił
odwołanie to stwierdzić należy, że Zamawiający uznał zarzuty Odwołującego.
Zatem mając na uwadze, że:
1. Zamawiający uwzględnił w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu,
2. Wykonawca, który zgłosił przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego nie skorzystał z prawa do wniesienia sprzeciwu
Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że zachodzą przesłanki do wydania postanowienia
o umorzeniu postępowania odwoławczego.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego, Krajowa Izba Odwoławcza
uwzględniła okoliczność, iż uwzględnienie odwołania miało miejsce przed otwarciem
posiedzenia, zatem koszty te znoszą się wzajemnie z mocy przepisu art. 186 ust. 6 pkt 1
ustawy Prawo zamówień publicznych, orzekając w tym zakresie o konieczności zwrotu kwoty
wpisu uiszczonego przez Odwołującego na rachunek Urzędu Zamówień Publicznych,
stosownie do § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010
roku w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów
w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).
Przewodniczący:
……………………