KIO 819/16 WYROK dnia 30 maja 2016 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

KIO 819/16 

Sygn. akt: KIO 819/16 

WYROK 

z dnia 30 maja 2016 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza –  w składzie: 

Przewodniczący:      Klaudia Szczytowska-Maziarz 

Protokolant:            Łukasz Listkiewicz 

po rozpoznaniu na rozprawie  w dniu 30 maja 2016 r. w Warszawie odwołania  wniesionego 

do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  16  maja  2016  r.  przez  wykonawcę  

GROM.CO  Sp.  z  o.o.,  ul.  Wrzosowa  11,  05-152  Kazuń  Bielany  w  postępowaniu 

prowadzonym  przez

  Akademię  Obrony  Narodowej,  Al.  Gen.  A.  Chruściela  103,  

00-910 Warszawa 

przy 

udziale 

wykonawcy

Marabud 

Zakład 

Remontowo-Budowlany 

M.Ch.  

i  M.D.  Sp.  j.,  ul.  Kajetańska  9,  00-495  Warszawa,  zgłaszającego  swoje  przystąpienie  do 

postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego

orzeka: 

uwzględnia  odwołanie  i  nakazuje  zamawiającemu  unieważnienie  czynności  wyboru 

oferty najkorzystniejszej i czynności odrzucenia oferty odwołującego oraz ponowienie 

czynności badania i oceny ofert z uwzględnieniem oferty odwołującego, 

kosztami 

postępowania 

obciąża 

Akademię 

Obrony 

Narodowej,  

Al. Gen. A. Chruściela 103, 00-910 Warszawa i: 

2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę

 10 000 zł 00 gr (słownie: 

dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę

 GROM.CO Sp. z o.o., 

ul. Wrzosowa 11, 05-152 Kazuń Bielany tytułem wpisu od odwołania, 

2.2. zasądza  od

  Akademii  Obrony  Narodowej,  Al.  Gen.  A.  Chruściela  103,  

00-910  Warszawa  na  rzecz  wykonawcy  GROM.CO  Sp.  z  o.o.,  ul.  Wrzosowa  11,  05-

152  Kazuń  Bielany  kwotę  10 000  zł  00  gr  (słownie:  dziesięć  tysięcy  złotych  zero 

groszy)

  stanowiącą  koszty  postępowania  odwoławczego  poniesione  z  tytułu  wpisu  od 

odwołania.


KIO 819/16 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień 

publicznych  (Dz.  U.  z  2015  r.  poz.  2164)  na  niniejszy  wyrok  w  terminie  7  dni  od  dnia  jego 

doręczenia  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  do 

Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący   

……………………………………… 


KIO 819/16 

U z a s a d n i e n i e 

W  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  ogłoszonym  w  dniu                                

22  marca  2016  r.  w  Biuletynie  Zamówień  Publicznych  pod  numerem  64750  –  20162,  na 

Dostosowanie  budynku  nr  14  do  przepisów  higieniczno-sanitarnych  etap  III  i  V  na  terenie 

Akademii  Obrony  Narodowej”  (nr  sprawy  27/2016),  prowadzonym  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego  przez  Akademię  Obrony  Narodowej  wykonawca    GROM.CO  Sp.  z  o.o. 

wniósł  odwołanie  wobec  czynności  zamawiającego,  polegającej  na  odrzuceniu  oferty 

złożonej przez odwołującego z naruszeniem przepisów art. 89 ust. 1 pkt 2 oraz art. 87 ust. 1  

i  2  pkt  3  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2015 r. 

poz. 2164) [dalej: ustawa Pzp], co w konsekwencji oznacza, że wybór oferty dokonany przez 

zamawiającego  narusza  art.  91  ust.  1  PZP,  gdyż  wybrana  oferta  nie  jest  ofertą 

najkorzystniejszą. 

Odwołujący zażądał nakazania zamawiającemu unieważnienia czynności odrzucenia 

oferty  złożonej  przez  odwołującego  i  czynności  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  oraz 

powtórzenia  oceny  ofert  z  uwzględnieniem  oferty  odwołującego  i  dokonania  wyboru  oferty 

najkorzystniejszej. 

Ponadto  zażądał  zasądzenia  od  zamawiającego  na  rzecz  odwołującego  kosztów 

postępowania odwoławczego w  wysokości prawem przepisanej, w tym kosztów  zastępstwa 

procesowego w wysokości 3600 zł. 

Odwołujący podał, że jako pierwszą podstawę niezgodności zamawiający wskazał, iż 

w  załączonym  do  oferty  „kosztorysie  ofertowym  sanitarnym  c.o.  Etap  III  i  V  (Przedmiar 

sanitarny c.o. dodatkowy bud nr 14 - ETAP 3 i 5), wykonawca w pozycjach 56-65 zaoferował 

grzejnik stalowy jednopłytowy  z kompletem zawieszeń, a nie – jak wymagał zamawiający –  

grzejnik  stalowy  płytowy,  PURMO  COMPAKT,  typ  C/22/C33  z  wbudowanym  zaworem 

termostatycznym lub równoważny, który jest grzejnikiem wielopłytowym. 

Odwołujący podał także, że jako drugą podstawę niezgodności zamawiający wskazał, 

ż

e  „w  tym  samym  kosztorysie  w  poz.  66  Wykonawca  zaoferował  zawory  grzejnikowe 

mosiężne  o  śr.  nominalnej  15mm,  a  nie  jak  wymagał  Zamawiający  głowice  termostatyczne                          

z czujnikiem cieczowym do zaworów termostatycznych”. 

Odwołujący  wskazał,  że  Rozdział  VIII  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia 

(dalej „SIWZ”) – sposób obliczenia ceny pkt 3 i 4 stanowi że: 

3. Cena oferty musi wynikać z załączonego do oferty kosztorysu ofertowego sporządzonego 

na  podstawie:  przedmiarów  robót,  specyfikacji  technicznych  wykonania  i  odbioru  robót 


KIO 819/16 

budowlanych,  projektów  wykonawczych  dla  robót  w  poszczególnych  branżach  załączonych 

do siwz. 

4. Szczegółowe wymagania, jakim ma odpowiadać opracowanie kosztorysowe: 

rodzaj kosztorysu: ofertowy; 

metoda kalkulacji: szczegółowa; 

formuła kalkulacyjna: na 

podstawie 

wskazanych 

szczegółowych 

danych 

kalkulacyjnych  załączonych  do  przedmiaru  robót  z  kalkulacją  własną  kosztów  pośrednich  i 

zysku; 

w każdej pozycji kosztorysowej należy podać wartość jednostkową robót oraz wartość 

całkowitą robót wraz z kosztami pośrednimi i zyskiem; 

koszty zakupu należy uwzględnić w cenach materiałów; 

do kosztorysu należy dołączyć wykaz materiałów; 

zakazuje się ujmowania w kosztorysie dodatków i opustów oraz ewentualnych innych 

składników kalkulacyjnych poza tymi, które wynikają z formuły kalkulacyjnej;  

wskaźniki  cenotwórcze  dla  poszczególnych  branż  nie  muszą  być  jednakowe,  ceny 

pracy sprzętu i materiałów nie muszą posiadać zgodności cenowych w branżach, stawka Rg 

może być różna dla poszczególnych branż, wartość Rg, może być zmienna w zależności od 

charakteru  prac  (prace  przygotowawcze  -  rozbiórkowe;  prace  zasadnicze  wykończeniowe 

itp.,  składnik  Rg  jego  nakłady  mogą  być  przyjęte  w  postaci  „OSOBNO”  (robotnik,  murarz, 

malarz itp.). 

Odwołujący stanął na stanowisku, że z ww. pkt. 4 ppkt 3) wynika, że kalkulacji ceny 

należało dokonać na podstawie szczegółowych danych załączonych do przedmiaru robót. 

Podał,  że  w  przedmiarze  zamieszczonym  na  stronie  internetowej  zamawiającego  –  

przedmiar sanitarny c.o. dodatkowy bud.nr 14-Etap 3 i 5), zamawiający wskazał w poz. od 56 

do  65  podstawę  wyceny  KNNR  4  0418-04,  która  dotyczy  grzejników  jednopłytowych  

o wysokości 600-900 i długości do 3000mm. 

Odwołujący  wyjaśnił,  że  w  związku  z  tym  wczytanie  załączonego  przedmiaru  do 

programu kosztorysowego  spowodowało,  że  wszystkie  składniki  cenotwórcze  dla  tej  tablicy 

zostały  wczytane  łącznie  z  nazwą  materiału  przypisaną  dla  tej  tablicy,  to  jest  „grzejniki 

stalowe jednopłytowe”.  

Odwołujący podniósł, że w opisie całej każdej z zakwestionowanych pozycji dokonał 

wyraźnego  zaznaczenia,  że  dotyczy  ona  grzejników  płytowych  PURMO  COMPACT  (typ 

odpowiednio C/22 lub C/33), tj. grzejników wymaganych przez zamawiającego. 

Odwołujący podał również, że w przedmiarze zamieszczonym na stronie internetowej 

zamawiającego  –    przedmiar  sanitarny  c.o.  dodatkowy  bud.nr  14-Etap  3  i  5),  zamawiający 


KIO 819/16 

wskazał w poz.66 podstawę wyceny KNNR 4 0412-01, która dotyczy zaworów grzejnikowych 

mosiężnych – w tytule pozycji opisano „Głowice termostatyczne z czujnikiem cieczowym do 

zaworów termostatycznych”.  

Odwołujący  wskazał,  że  analogicznie  jak  w  poprzednim  punkcie,  wczytanie 

przedmiaru do programu kosztorysowego spowodowało, że w nazwie materiału podany jest 

nazwa  materiału  odpowiednio  do  zastosowanej  tablicy,  tj.  „zawór  grzejnikowy  mosiężny”, 

jednakże, także w tym przypadku, z tytułu tablicy wynikało wyraźnie, iż oferta dotyczy „głowic 

termostatycznych  z  czujnikiem  cieczowym  do  zaworów  termostatycznych”,  tj.  materiałów 

wymaganych przez zamawiającego. 

Odwołujący  stwierdził,  że  oznacza,  to  że  zakres  rzeczowy  był  zgodny  z  zakresem 

wynikającym z SIWZ, co wynikało jasno z treści oferty. 

Podkreślił,  że  zamawiający  powołał  się  na  niezgodność  z  treścią  SIWZ  dokładnie                    

w tym samym zakresie u innych wykonawców: REDIL J.R., SEBUD PRB S.Ś., PPHU RAF- 

MAR Usługi Remontowe R.N. oraz PHU ELKO s.c. T.S..  

Zdaniem odwołującego przyczyna powstałych rozbieżności pomiędzy opisem pozycji       

a nazwą materiału wynika z błędnie podanej podstawy wyceny w przedmiarze robót, o czym 

ś

wiadczy  fakt,  że  dokładnie  te  same  pozycje  zostały  wskazane  przez  zamawiającego  we 

wszystkich  odrzuconych  ofertach  –  trudno  bowiem  uznać,  iż  wszyscy  odrzuceni  oferenci 

zgodnie postanowili zaproponować takie same, niezgodne z SIWZ materiały dla tych samych 

pozycji oferty.  

Stanął  na  stanowisku,  że  należy  mówić  o  technicznej  niespójności  ofert,  wywołanej 

sposobem sformułowania zapisów SIWZ przez zamawiającego, która jednak nie przekreślała 

faktu,  iż  z  oferty  odwołującego  jasno  wynikało,  iż  oferuje  on  wykonanie  przedmiotu 

zamówienia zgodnego z SIWZ. 

Podsumował, że nie istniała podstawa do odrzucenia oferty odwołującego ze względu 

na jej sprzeczność z SIWZ na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp. 

Odwołujący  dodatkowo  podniósł,  że  w  przypadku,  gdyby  zamawiający  miał 

wątpliwości co do znaczenia zapisów oferty odwołującego, powinien był zastosować art. 87 

ust.  1  Pzp  i  zwrócić  się  do  odwołującego  o  wyjaśnienie  treści  oferty,  a  następnie  –  jeżeli 

uznałby  nazwy  materiałów  zawarte  w  zakwestionowanych  pozycjach  kosztorysu  za 

niezgodność oferty z SIWZ – dokonać w tym zakresie poprawek oferty, gdyż nieścisłości te 

można co najwyżej uznać za inne omyłki, których poprawienie nie powoduje istotnych zmian 

w treści oferty. 

Powołując  się  na  orzecznictwo  Krajowej  Izby  Odwoławczej  wskazał,  że  celem 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  nie  jest  dokonanie  wyboru  oferty 


KIO 819/16 

najbardziej  poprawnej  formalnie,  lecz  dokonanie  wyboru  oferty  najkorzystniejszej 

ekonomicznie  (wyrok  KIO  z  dnia  10  czerwca  2013  r.  KIO  1266/13;  wyrok  KIO  z  dnia                               

23 marca 2011 r. KIO 522/11).  

Stwierdził  nadto,  że  złożenie  oferty  –  co  do  zasady  –  stanowi  de  facto 

zaakceptowanie  przez  wykonawcę  jednostronnie  określonych  przez  zamawiającego 

oczekiwań  co  do  zaoferowanego  przedmiotu  zamówienia,  stąd jako  zasadę  należy  przyjąć, 

ż

e wykonawca podejmując decyzję o uczestnictwie w postępowaniu i złożeniu w nim oferty 

chce przez to uczynić zadość postawionym w postępowaniu wymaganiom, w szczególności 

co do przedmiotu zamówienia, aby oferta odpowiadała treści SIWZ; w konsekwencji – jeżeli 

jakieś  konkretne  okoliczności  dobitnie  nie  wskazują,  że  jest  inaczej  –  należy  przyjąć 

założenie, zgodnie z którym wykonawcy składają oferty w dobrej wierze i na serio, a zatem  

z zamiarem zaoferowania świadczenia we wszystkich elementach zgodnego z wymaganiami 

określonymi w opisie przedmiotu zamówienia.  

Dodał,  że  nie  zawsze  wykonawcom  udaje  się,  z  różnych  względów,  złożyć  ofertę, 

której  treść  jest  w  pełni  zgodna  z  treścią  SIWZ  i  wtedy  obowiązkiem  zamawiającego  jest 

rzetelne rozważenie możliwości zastosowania art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp.  

Zdaniem  odwołującego  nie  sposób  zaakceptować  stanowiska,  że  sam  fakt  złożenia 

oferty  nie  w  pełni  zgodnej  z  SIWZ  jest  dowodem  woli  złożenia  przez  wykonawcę  oferty 

niezgodnej  z  SIWZ,  gdyż  wtedy  przepis  ten  pozostałby  martwy  (wyrok  KIO  1472/15  z  dnia                 

22 lipca2015 r.). 

Powołując  się  dalej  na  orzecznictwo  Izby  wskazał,  że  biorąc  pod  uwagę  obowiązek 

rzetelnego  przeprowadzenia  postępowania  i  prawidłowej  oceny  ofert,  art.  87  ust.  1  ustawy 

Pzp należy odczytywać nie tylko jako uprawnienie zamawiającego zależne od jego uznania, 

co  raczej  kompetencję,  tj.  prawo  do  żądania  wyjaśnień  powiązane  z  obowiązkiem  ich 

zażądania w celu dochowania wymaganej staranności w procedurze badania i oceny ofert – 

zgodnie z utrwalonym poglądem Krajowej Izby Odwoławczej możliwość, o której mówi art. 87 

ust.  1  ustawy  Pzp  przeradza  się  wręcz  w  obowiązek,  gdy  oferta  zawiera  postanowienia 

niejasne,  sprzeczne  lub  gdy  jej  treści  nie  da  się  jednoznacznie  i  stanowczo  wyjaśnić  bez 

udziału  wykonawcy  (wyrok  KIO  z  dnia  25  marca  2011  r.  KIO  510/11;  wyrok  KIO  z  dnia                                        

13 sierpnia 2009 r. KIO/UZP 992/09; wyrok KIO z dnia 3 grudnia 2009 r. KIO/UZP 1519/09, 

KIO/UZP 1520/09).  

Uzupełnił, że wyjaśnienia co do zasady nie mogą prowadzić do zmiany treści oferty,                  

a  jedynie  ograniczać  się  do  jej  wykładni,  jednak  zakazu  negocjacji  nie  należy  utożsamiać                             

z  niedopuszczalnością  posłużenia  się  wyjaśnieniami  dokonywanymi  w  trybie  art.  87  ust.  1 

ustawy  Pzp  jako  źródłem  wiedzy  zamawiającego  niezbędnej  do  prawidłowego  dokonania 

czynności określonych w art. 87 ust. 2 ustawy Pzp – zamawiający ma obowiązek dokonania 


KIO 819/16 

poprawek  w  ofercie,  o  których  mowa  w  art,  87  ust.  2  ustawy  Pzp,  a  realizacja  tego 

obowiązku może być poprzedzona wyjaśnieniami.  

Podsumował,  że  zamawiający  nie  miał  prawa  do  odrzucenia  oferty  odwołującego,                  

a  w  przypadku,  jeżeli  miał  wątpliwości  co  do  jej  treści,  powinien  był  zwrócić  się  do 

odwołującego  o  wyjaśnienie  znaczenia  jej  zapisów  i  dokonać  stosownych  poprawek,  które 

nie  wpłynęłyby  na  treść  oferty  –  brak  zwrócenia  się  do  odwołującego  o  wyjaśnienia  

w  zakresie  treści  oferty  i  niedokonanie  poprawek  w  treści  oferty  przez  zamawiającego 

stanowi naruszenie art. 87 ust 1 i 2 pkt 3 ustawy Pzp. 

Na  podstawie  dokumentacji  przedmiotowego  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego,  przedłożonej  Izbie  przez  zamawiającego  w  kopii 

potwierdzonej za zgodność z oryginałem przy piśmie z dnia 23 maja 2016 r., „Projektu 

wykonawczego  –  Zamienny  Etap  3  Instalacja  Centralnego  Ogrzewania”,  Projektu 

wykonawczego  –  Zamienny  Etap  5  Instalacja  Centralnego  Ogrzewania”,  Zgłoszenia 

przystąpienia do postępowania odwoławczego z dnia 19 maja 2016 r., Odpowiedzi na 

odwołanie  –  pismo  zamawiającego  z  dnia  23  maja  2016  r.,  a  także  stanowisk  stron  

i  przystępującego  zaprezentowanych  w  toku  rozprawy  skład  orzekający  Izby  ustalił  

i zważył, co następuje. 

Zarzut bezpodstawnego odrzucenia oferty odwołującego z naruszeniem art. 89 ust. 1 

pkt 2 oraz art. 87 ust. 1 ustawy Pzp potwierdził się. 

Skład orzekający Izby ustalił, co następuje. 

W  Rozdziale  IV  SIWZ  „Przedmiot    zamówienia,  termin  i  miejsce  wykonania 

zamówienia” w pkt. 3 zamawiający wskazał: „Przedmiot zamówienia opisują: Załącznik nr 1A 

do  siwz  –  Specyfikacje Techniczne  Wykonania  i  Odbioru  Robót;  Załącznik  nr  1B  do  siwz  – 

przedmiary  robót;  Załącznik  nr  1C  do  siwz  –  projekty  wykonawcze.  Ilekroć  w  dokumentacji 

technicznej,  specyfikacji  technicznej  wykonania  i  odbioru  robót,  przedmiarach  robót, 

projektach  wykonawczych  użyte  są  nazwy  własne  produktów/materiałów  Zamawiający 

dopuszcza zastosowanie produktów/materiałów równoważnych”. 

W „Projekcie wykonawczym – Zamienny Etap 3 Instalacja Centralnego Ogrzewania”, 

oraz w „Projekcie wykonawczym – Zamienny Etap 5 Instalacja Centralnego Ogrzewania” na 

str. 16, zawierającej zestawienie materiałów, zamawiający wskazał: „GRZEJNIKI:  

1) Grzejnik stalowy płytowy PURMO Compact C22, (…) wysokość H = 600 mm:  

- L=0,70 m szt. 5 

- L=0,80 m szt. 3 

- L= 0,60 m szt. 20 


KIO 819/16 

- L= 0,40 m szt. 1 

- L= 0,90 m szt. 3 

- L= 1,00 m szt. 1 

- L=0,50 m szt. 1 

2) Grzejnik stalowy płytowy PURMO Compact C22, (…) wysokość H = 500 mm: - L= 0,90 m 

szt. 17, 

3) Grzejnik stalowy płytowy PURMO Compact C33, (…) wysokość H = 500 mm: - L= 1,20 m 

szt. 4, 

4) Grzejnik stalowy płytowy PURMO Compact C33, (…) wysokość H = 600 mm: - L= 0,90 m 

szt. 4”, 

a nadto „Zawór termostatyczny V-exact II (…)”. 

W Rozdziale VII SIWZ „Oferta oraz oświadczenia i dokumenty, jakie mają dostarczyć 

Wykonawcy”  zamawiający  podał:  „Oferta  musi  zawierać:  1)  Formularz  ofertowy  – 

sporządzony  zgodnie  z  załącznikiem  nr  1  do  SIWZ,  2)  ofertę  cenową  (kosztorys  ofertowy) 

sporządzony  na  podstawie  przedmiarów  robót,  dokumentacji  projektowej,  specyfikacji 

technicznej wykonania i odbioru robót załączonych do siwz, Kosztorys ofertowy powinien być 

wykonany  jako  szczegółowy  z  podaniem:  podstawy  wyceny  (zgodnej  z  podanymi  

w przedmiarach), stawki roboczogodziny, kosztów pośrednich /Kp/, Zysku /Z/, oraz VAT”. 

W Rozdziale VIII SIWZ „Opis sposobu obliczenia ceny” zamawiający zażądał: „Cena 

oferty  musi  wynikać  z  załączonego  do  oferty  kosztorysu  ofertowego  sporządzonego  na 

podstawie:  przedmiarów  robót,  specyfikacji  technicznych  wykonania  i  odbioru  robót 

budowlanych,  projektów  wykonawczych  dla  robót  w  poszczególnych  branżach  załączonych 

do  siwz”  oraz  wskazał:  „Szczegółowe  wymagania,  jakim  ma  odpowiadać  opracowanie 

kosztorysowe: 1) rodzaj kosztorysu: ofertowy; 2) metoda kalkulacji: szczegółowa; 3) formuła 

kalkulacyjna: na podstawie wskazanych szczegółowych danych kalkulacyjnych załączonych 

do  przedmiaru  robót  z  kalkulacją  własną  własna  kosztów  pośrednich  i  zysku;  4)  w  każdej 

pozycji kosztorysowej należy podać wartość jednostkową robót oraz wartość całkowitą robót 

wraz  z  kosztami  pośrednimi  i  zyskiem;  5)  koszty  zakupu  należy  uwzględnić  w  cenach 

materiałów; 6) do kosztorysu należy dołączyć wykaz materiałów; 7) zakazuje się ujmowania 

w kosztorysie dodatków i opustów oraz ewentualnych innych składników kalkulacyjnych poza 

tymi,  które  wynikają  z  formuły  kalkulacyjnej.  8)  wskaźniki  cenotwórcze  dla  poszczególnych 

branż  nie  muszą  być  jednakowe,  ceny  pracy  sprzętu  i  materiałów  nie  musza  posiadać 

zgodności  cenowych  w  branżach,  stawka  Rg  może  być  różna  dla  poszczególnych  brana, 

wartość Rg może być zmienna w zależności od charakteru prac (…)”. 


KIO 819/16 

Zgodnie  z  Rozdziałem  IX  SIWZ  „Sposób  przygotowania  oferty”  zamawiający  podał, 

ż

e  „Ofertę  cenową  należy  sporządzić  wg  wzoru  z  załącznika  nr  1  do  SIWZ  –  Formularz 

oferty”. 

W piśmie z dnia 1 kwietnia 2016 r., stanowiącym „Wyjaśnienie 3 Treści Specyfikacji 

Istotnych  Warunków  Zamówienia”  zamawiający  dodatkowo  podał:  „Kosztorysy  ofertowe 

należy  wykonać  na  podstawie  przedmiarów  zamieszczonych  w  programie  Norma  –  wersja 

ATH – szt. 11”. 

W  przekazanych  jako  część  SIWZ  przedmiarach  w  pozycjach  56-65  zamawiający 

wskazał  podstawę  wyceny  „KNNR  4  0418-04”,  zaś  w  kolumnie  „Opis  i  wyliczenia”  

w poszczególnych pozycjach: 

56 –   „Grzejnik  stalowy  płytowy,  PURMO  COMPACT,  typ  C22,  wysokość  H=500  mm  

L=800 mm, z wbudowanym zaworem termostatycznym”, 

57 –   „Grzejnik  stalowy  płytowy,  PURMO  COMPACT,  typ  C22,  wysokość  H=500  mm  

L=900 mm, z wbudowanym zaworem termostatycznym”, 

58 –   „Grzejnik  stalowy  płytowy,  PURMO  COMPACT,  typ  C22,  wysokość  H=500  mm  

L=1000 mm, z wbudowanym zaworem termostatycznym”, 

59 –   „Grzejnik  stalowy  płytowy,  PURMO  COMPACT,  typ  C22,  wysokość  H=500  mm  

L=500 mm, z wbudowanym zaworem termostatycznym”, 

60 –   „Grzejnik  stalowy  płytowy,  PURMO  COMPACT,  typ  C22,  wysokość  H=600  mm  

L=600 mm, z wbudowanym zaworem termostatycznym”, 

61 –   „Grzejnik  stalowy  płytowy,  PURMO  COMPACT,  typ  C22,  wysokość  H=600  mm  

L=700 mm, z wbudowanym zaworem termostatycznym”, 

62 –   „Grzejnik  stalowy  płytowy,  PURMO  COMPACT,  typ  C22,  wysokość  H=600  mm  

L=800 mm, z wbudowanym zaworem termostatycznym”, 

63 –   „Grzejnik  stalowy  płytowy,  PURMO  COMPACT,  typ  C22,  wysokość  H=600  mm  

L=900 mm, z wbudowanym zaworem termostatycznym”, 

64 –   „Grzejnik  stalowy  płytowy,  PURMO  COMPACT,  typ  C33,  wysokość  H=600  mm  

L=500 mm, z wbudowanym zaworem termostatycznym”, 

65 –   „Grzejnik  stalowy  płytowy,  PURMO  COMPACT,  typ  C33,  wysokość  H=600  mm  

L=700 mm, z wbudowanym zaworem termostatycznym”. 

W przekazanych  jako  część  SIWZ  przedmiarach  w  pozycji  66  zamawiający  wskazał 

podstawę  wyceny  „KNNR  4  0412-01”,  zaś  w  kolumnie  „Opis  i  wyliczenia”  –  „Głowice 

termostatyczne z czujn. cieczowym do zaworów termostatycznych”


KIO 819/16 

Odwołujący  złożył,  wg  opracowanego  przez  zamawiającego  wzoru,  Formularz 

ofertowy w którym zaoferował wykonanie zamówienia za cenę brutto 2 122 376,30 zł. 

Pismem z dnia 6 maja 2016 r. zamawiający zawiadomił odwołującego o poprawieniu 

w  jego  ofercie  omyłki  rachunkowej,  co  doprowadziło  do  poprawienia  ceny  ofertowej  

z 2 122 376,30 zł na 2 122 376,61 zł. 

W załączonym do Formularza ofertowego kosztorysie ofertowym dotyczącym branży 

sanitarnej  odwołujący  w  pozycjach  56-65  ujął  podstawę  wyceny  „KNNR  4  0418-04”,  

w  pozycji  66  podstawę  wyceny  „KNNR  4  0412-01”  „zaś  w  kolumnie  „Opis”  

w poszczególnych pozycjach: 

56 –   „Grzejnik  stalowy  płytowy,  PURMO  COMPACT,  typ  C22,  wysokość  H=500  mm  

L=800 mm, z wbudowanym zaworem termostatycznym” (obok wskazanej podstawy „KNNR 4 

0418-04”), a jednocześnie „grzejniki stalowe jednopłytowe z kompletem zawieszeń”, 

57 –   „Grzejnik  stalowy  płytowy,  PURMO  COMPACT,  typ  C22,  wysokość  H=500  mm  

L=900 mm, z wbudowanym zaworem termostatycznym” (obok wskazanej podstawy „KNNR 4 

0418-04”), a jednocześnie „grzejniki stalowe jednopłytowe z kompletem zawieszeń” („M”)

58 –   „Grzejnik  stalowy  płytowy,  PURMO  COMPACT,  typ  C22,  wysokość  H=500  mm  

L=1000 mm, z wbudowanym zaworem termostatycznym” (obok wskazanej podstawy „KNNR 

4 0418-04”), a jednocześnie „grzejniki stalowe jednopłytowe z kompletem zawieszeń” 

59 –   „Grzejnik  stalowy  płytowy,  PURMO  COMPACT,  typ  C22,  wysokość  H=500  mm  

L=500 mm, z wbudowanym zaworem termostatycznym” (obok wskazanej podstawy „KNNR 4 

0418-04”), a jednocześnie „grzejniki stalowe jednopłytowe z kompletem zawieszeń”, 

60 –   „Grzejnik  stalowy  płytowy,  PURMO  COMPACT,  typ  C22,  wysokość  H=600  mm  

L=600  mm,  z  wbudowanym  zaworem  termostatycznym”  (obok  wskazanej  podstawy), 

a jednocześnie „grzejniki stalowe jednopłytowe z kompletem zawieszeń”, 

61 –   „Grzejnik  stalowy  płytowy,  PURMO  COMPACT,  typ  C22,  wysokość  H=600  mm  

L=700 mm, z wbudowanym zaworem termostatycznym” (obok wskazanej podstawy „KNNR 4 

0418-04”), a jednocześnie „grzejniki stalowe jednopłytowe z kompletem zawieszeń”, 

62 –   „Grzejnik  stalowy  płytowy,  PURMO  COMPACT,  typ  C22,  wysokość  H=600  mm  

L=800 mm, z wbudowanym zaworem termostatycznym” (obok wskazanej podstawy „KNNR 4 

0418-04”), a jednocześnie „grzejniki stalowe jednopłytowe z kompletem zawieszeń”, 

63 –   „Grzejnik  stalowy  płytowy,  PURMO  COMPACT,  typ  C22,  wysokość  H=600  mm  

L=900 mm, z wbudowanym zaworem termostatycznym” (obok wskazanej podstawy „KNNR 4 

0418-04”), a jednocześnie „grzejniki stalowe jednopłytowe z kompletem zawieszeń”, 

64 –   „Grzejnik  stalowy  płytowy,  PURMO  COMPACT,  typ  C33,  wysokość  H=600  mm  

L=500 mm, z wbudowanym zaworem termostatycznym” (obok wskazanej podstawy „KNNR 4 

0418-04”), a jednocześnie „grzejniki stalowe jednopłytowe z kompletem zawieszeń”, 


KIO 819/16 

65 –   „Grzejnik  stalowy  płytowy,  PURMO  COMPACT,  typ  C33,  wysokość  H=600  mm  

L=700 mm, z wbudowanym zaworem termostatycznym” (obok wskazanej podstawy „KNNR 4 

0418-04”), a jednocześnie „grzejniki stalowe jednopłytowe z kompletem zawieszeń”, 

66  –  „Głowice  termostatyczne  z  czujn.  cieczowym  do  zaworów  termostatycznych”,  

a jednocześnie „zawory grzejnikowe mosiężne o śr. nominalnej 15 mm”. 

Pismem  z  dnia  10  maja  2016  r.  –  „Zawiadomienie  o  wykluczeniu  wykonawców  

i  odrzuceniu  ofert”  –  zamawiający  poinformował  odwołującego  o  odrzuceniu  jego 

odwołującego, uzasadniając: „W załączonym kosztorysie ofertowym sanitarnym c.o. Etap III  

i  V  (…)  Wykonawca  w  pozycjach  56,57,58,59,60,61,62,63,64,65  zaoferował  grzejnik 

jednopłytowy  z  kompletem  zawieszeń  ,  a  nie  jak  wymagał  Zamawiający  grzejnik  stalowy 

płytowy,  PURMO  COMPAKT,  typ  C22/C33  z  wbudowanym  zaworem  termostatycznym  lub 

równoważny  ,  który  jest  grzejnikiem  wielopłytowym.  W  tym  samym  kosztorysie  w  poz.  66 

Wykonawca  zaoferował  zawory  grzejnikowe  mosiężne  o  śr.  Nominalnej  15  mm,  a  nie  jak 

wymagał  Zamawiający  głowice  termostatyczne  z  czujnikiem  cieczowym  do  zaworów 

termostatycznych.  W  związku  z  powyższym  oferta  Wykonawca  podlega  odrzuceniu  na 

podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp,  ponieważ  jej  treść  nie  odpowiada  treści 

specyfikacji istotnych warunków zamówienia”. 

Skład orzekający Izby zważył, co następuje. 

Zamawiający,  odrzucając  ofertę  odwołującego  pominął  zupełnie  fakt,  że  

w zakwestionowanych pozycjach odwołujący w kolumnie „Opis” ujął zgodne z oczekiwaniami 

zamawiającego  tak co do rodzaju, typu, jak i parametrów („H”, „L”) grzejniki (pozycje 56-65) 

oraz głowice termostatyczne z czujnikiem cieczowym do zaworów termostatycznych (pozycja 

Do kwestii tej zamawiający w uzasadnieniu podjętej przez siebie decyzji w ogóle się 

nie  odniósł,  przesądzając  o  niezgodności  treści  oferty  odwołującego  z  treścią  SIWZ  na 

podstawie części opisu pozycji 56-66. 

W ocenie składu orzekającego Izby ujęcie w pozycjach 56-66 opisów, które nie są ze 

sobą spójne wymagało wyjaśnienia.  

Tytułem przykładu – jednoczesne ujęcie w pozycji 56 opisu „Grzejnik stalowy płytowy, 

PURMO  COMPACT,  typ  C22,  wysokość  H=500  mm  L=800  mm,  z  wbudowanym  zaworem 

termostatycznym”  (obok  wskazanej  podstawy  „KNNR  4  0418-04”),  tj.  grzejnika 

wielopłytowego (co nie było sporne) oraz opisu „grzejniki stalowe jednopłytowe z kompletem 

zawieszeń”  wymagało  wyjaśnienia  treści  oferty  odwołującego  z  zastosowaniem  przepisu  

art.  87  ust.  1  ustawy  Pzp  w  celu  ustalenia  wykładni  rzeczywistego  oświadczenia  woli 

odwołującego. 


KIO 819/16 

Przypomnienia  wymaga,  że  „Oświadczenie  woli  należy  tak  tłumaczyć,  jak  tego 

wymagają  ze  względu  na  okoliczności,  w  których  złożone  zostało,  zasady  współżycia 

społecznego oraz ustalone zwyczaje” (art. 65 k.c.). 

Okolicznością,  która  wymagała  uwzględnienia  było  przede  wszystkim  sporządzenie 

przez  odwołującego  kosztorysu  ofertowego  na  podstawie  wymagań  zamawiającego 

zawartych w treści SIWZ, tj. w szczególności, iż „Kosztorys ofertowy powinien być wykonany 

jako  szczegółowy  z  podaniem:  podstawy  wyceny  (zgodnej  z  podanymi  w  przedmiarach)”

oraz  „na  podstawie  wskazanych  szczegółowych  danych  kalkulacyjnych  załączonych  do 

przedmiaru  robót”,  które  to  wymagania  oznaczały  wykonanie  kosztorysu  wg  opisu 

odpowiadającego  podanej  podstawie  wyceny.  Skoro  podstawa  wyceny  KNNR  4  0418-04 

dotyczy  grzejników  jednopłytowych  o  różnych  długościach  (czego  zamawiający  nie 

kwestionował),  to  taki  opis  w  pozycjach  56-65  kosztorysu  ofertowego  odwołującego 

odpowiada wymogowi zamawiającego. 

Odnosząc się do argumentu zamawiającego, iż „Baza normatywna (KNR, KNNR itd.) 

od  lat  (bo  od  12  grudnia  2001  r.)  przestała  być  obowiązkową  podstawą  kalkulacji 

kosztorysowej,  a  nie  aktualizowana  odnosi  się  do  przestarzałych  technologii  i  materiałów 

budowlanych”  (str.  3  Odpowiedzi  na  odwołanie,  ostatni  akapit)  podnieść  należy,  że  to  sam 

zamawiający  postanowieniem  Rozdziału  VII  pkt1  ppkt  2)  SIWZ  nakazał  wykonawcom 

wykonanie kosztorysu ofertowego wg KNNR.  

Rolą  zamawiającego,  odpowiedzialnego  za  przygotowanie  postępowania,  jest 

opracowanie  takiej  SIWZ,  do  której  zastosowanie  się  zagwarantuje  wykonawcy,  że  jego 

oferta nie zostanie odrzucona, ale poddana ocenie pod względem przewidzianych kryteriów 

oceny ofert.  

Odnosząc się do argumentu zamawiającego, iż „Zamawiający nie narzucił „podstawy 

wyceny  –  jak  sugeruje  Odwołujący  tylko  pozwolił  na  dowolność  przy  wyliczeniu  ceny  co 

potwierdza  sposób  obliczenia  ceny  –  Rozdział  VIII  ust.  4  pkt  8  specyfikacji  istotnych 

warunków  zamówienia  (siwz)  tj.  –  „wskaźniki  cenotwórcze  dla  poszczególnych  branż  nie 

muszą  być  jednakowe,  ceny  pracy  sprzętu  i  materiałów  nie  musza  posiadać  zgodności 

cenowych  w  branżach,  stawka  Rg  może  być  różna  dla  poszczególnych  branż,  wartość  Rg 

może być zmienna w zależności od charakteru prac (…)” skład orzekający Izby wskazuje, że 

„dowolność”,  o  której  mowa  w  Rozdziale  VIII  pkt  4  ppkt  8  SIWZ  dotyczy  zupełnie  innych 

kwestii  –  relacji  wskaźników  cenotwórczych  w  różnych  branżach  i  zmienności  wartości 

roboczogodziny w przypadku różnego charakteru prac, w żadnym jednak razie nie odnosi się 

do wskazanych przez zamawiającego podstaw wyceny KNNR. 


KIO 819/16 

Uwzględniając  powyższe  stwierdzić  należy,  że  ujęcie  przez  odwołującego  

w  kwestionowanych  przez  zamawiającego  pozycjach  opisu  grzejników  jednopłytowych  było 

wynikiem  wymagań  zamawiającego  zawartych  w  SIWZ,  którym  odwołujący  miał  sprostać. 

Jednoczesne  ujęcie  przez  odwołującego  w  pozycjach  56-66  grzejników  i  głowic 

termostatycznych  zgodnych z opisem zawartym w przedmiarach stanowiących część SIWZ 

było  oświadczeniem  o  zaoferowaniu  zamawiającemu  zarówno  grzejników,  jak  i  głowic 

tożsamych z tymi, które wskazał zamawiający. 

Na  rozprawie  odwołujący  potwierdził,  iż  „wycenił  grzejniki  zgodne  z  oczekiwaniami 

zamawiającego” – grzejniki wielopłytowe. 

Skład  orzekający  Izby    zauważa  (w  nawiązaniu  do  stanowiska  przystępującego,  iż 

oferta  odwołującego  zawiera  rażąco  niską  cenę),  że  powodem  odrzucenia  oferty 

odwołującego  nie  był  przepis  art.  89  ust.  1  pkt  4  ustawy  Pzp  –  odrzucenie  oferty 

odwołującego  ze  względu  na  to,  że  zawiera  rażąco  niską  cenę  w  stosunku  do  przedmiotu 

zamówienia  nie  zostało  objęte  odwołaniem,  co  w  konsekwencji  oznacza,  że  kwestia  ta  nie 

może zostać poddana ocenie Izby (art. 192 ust. 7 ustawy Pzp). 

Biorąc pod uwagę powyższe, orzeczono jak w sentencji. 


KIO 819/16 

O  kosztach  postępowania  orzeczono  na  podstawie  art.  192  ust.  9  i  10  ustawy  Pzp,  

§ 3 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41 poz. 238). 

Przewodniczący:      ……………………………………………….