KIO 812/17 WYROK dnia 9 maja 2017 roku

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt:  

KIO   812/17 

WYROK 

z dnia 9 maja 2017  roku 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Katarzyna Prowadzisz 

 Protokolant:            Agata Dziuban 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie,  w  Warszawie,  w  dniu  4  maja  2017  roku  odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  24  kwietnia  2017  roku  przez 

wykonawcę Trias AVI spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Zamawiającego  Przedsiębiorstwo  Wodociągów  i 

Kanalizacji spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Gliwicach 

orzeka: 

1.  Uwzględnia odwołanie. 

Nakazuje Zamawiającemu usunięcie z treści ogłoszenia o zamówieniu postanowienia 

zawartego  w  Sekcji  VI  Informacje  uzupełniające  ustęp  VI  .3  Informacje  dodatkowe 

podpunkt  7  lit.  b  i  c  oraz  postanowień  zawartych  w  treści  Specyfikacji  Istotnych 

Warunków  Zamówienia  w  punkcie  8.2  Warunki  przedmiotowe  lit.  b  i  c  oraz  

w  Załączniku  nr  8  do  Specyfikacji  Istotnych  Warunków  Zamówienia  –  Wzór  umowy 

postanowień zawartych w Klauzuli 4.1 – Ogólne zobowiązania wykonawcy akapit 11 

(zaczynający  się  od  słów:  „Ponadto  dla  poniższych  kategorii  Urządzeń  (…)”  

a kończący na słowach: „ (…) do ich dostawy, instalacji i montażu.”) 

2.  Kosztami  postępowania  obciąża  Zamawiającego  Przedsiębiorstwo  Wodociągów  

i Kanalizacji spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Gliwicach i:  

2.1 zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  20  000  zł  00  gr 

(słownie:  dwadzieścia  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę 

Trias  AVI  spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Warszawie 

tytułem wpisu od odwołania, 


2.2 zasądza  od  Zamawiającego  Przedsiębiorstwo  Wodociągów  i  Kanalizacji  spółka  

z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Gliwicach  na  rzecz  wykonawcy 

Trias  AVI  spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Warszawie 

kwotę    23  600  zł  00  gr  (słownie:  dwadzieścia  trzy  tysiące  sześćset  złotych  zero 

groszy)  stanowiącą  koszty  postępowania  odwoławczego  poniesione  tytułem 

wpisu od odwołania i wynagrodzenia pełnomocnika. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zamówień 

publicznych (tj. Dz. U. z 2010 r. 113, poz. 759 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni 

od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Gliwicach. 

Przewodniczący:     


Sygn. akt:  

KIO   812/17 

U Z A S A D N I E N I E 

Zamawiający  –  Przedsiębiorstwo  Wodociągów  i  Kanalizacji  spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Gliwicach  –  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie 

zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego pod nazwą: Zaprojektowanie i 

wykonanie  robót  budowlanych  wraz  z  dostawą  i  montażem  systemów  prezentacji  treści  w 

ramach  inwestycji  pn.  „Budowa  nowoczesnej  hali  widowiskowo  –  sportowej  PODIUM  w 

Gliwicach".  

Ogłoszenie o zamówieniu w przedmiotowym postępowaniu o udzielenie  zamówienia 

publicznego  opublikowane  zostało  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej  w  dniu  

12 kwietnia 2017 roku pod numerem 2017/S 072-136350. 

24  kwietnia  2017  roku  działając  na  podstawie  art.  180  ust.  1  ustawy  z  dnia  29 

stycznia 2004 r. ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 roku, poz. 2164; dalej: 

„Pzp”    lub  „ustawa”)  Odwołujący  –  wykonawca  Trias  AVI  spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Warszawie  –  wniósł  odwołanie  wobec  czynności 

Zamawiającego polegającej na: 

−  sformułowaniu  postanowień  ogłoszenia  o  zamówieniu  z  dnia  12  kwietnia  2017r. 

numer  2017/S  072-136350  w  zakresie  postanowień  Sekcji  VI  Informacje 

uzupełniające ustęp Vl.3 Informacje dodatkowe pdpkt 7 lit. B i c a nadto, 

−  sformułowaniu  postanowień  Specyfikacji  Istotnych  Warunków  Zamówienia  w 

zakresie: 

•  postanowień  8.2  lit.  b  i  c  Warunki  przedmiotowe  -  opis  warunków 

przedmiotowych dla udziału w postępowaniu, 

•  Załącznika nr 8 do SIWZ - Wzór umowy - w części dotyczącej sformułowania 

postanowień Klauzuli 4.1 „Ogólne zobowiązania Wykonawcy" akapit 11, 

wszystkie polegające na przyjęciu wymagań przedmiotowych w ten sposób, że: 

b.

dla  następujących  elementów  wchodzących  w  skład  przedmiotu  zamówienia:  (i) 

oferowane  ekrany  LED  do  Video  Cube,  (ii)  oferowane  projektory  multimedialne,  (iii) 

oferowane  monitory  LCD  zaprojektowane  do  systemu  DS,  (iv)  oferowany  Główny  Mikser 

Obrazu  z  reżyserki  Hali  Głównej(v)  oferowane  tablice  wyników  wraz  z  systemem  transmisji 

do  Ekranu  LED  oraz  (vi)  oferowane  okablowanie  strukturalne  światłowodowe  i  miedziane 


(pionowe  i  poziomie)  zgodne  z  okablowaniem  budynkowym  na  obiekcie,  Wykonawca 

posiadał autoryzację od ich producentów do dokonywania ich dostawy, instalacji i montażu, 

c.

dla  następujących  elementów  wchodzących  w  skład  przedmiotu  zamówienia:  (i) 

oferowane  ekrany  LED  do  Video  Cube,  (ii)  oferowane  projektory  multimedialne,  (Hi) 

oferowane monitory LCD zaprojektowane do systemu DS oraz (iv) oferowany Główny Mikser 

Obrazu z reżyserki Hali Głównej, Wykonawca zapewnił, że w przypadku nie wywiązania się z 

obowiązków  gwarancyjnych  w  ramach  niniejszego  zamówienia  przez  Wykonawcę  dany 

producent  przejmie  na  siebie  wszelkie  zobowiązania  Wykonawcy  związane  z  gwarancją 

jakości  udzieioną  przez  Wykonawcę  na  zasadach  określonych  w  umowie  w  sprawie 

zamówienia  publicznego,  to  jest  przez  cały  okres  gwarancji  udzielony  przez  Wykonawcę  w 

ramach  umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego  dia  danego  elementu  wchodzącego  w 

skład przedmiotu zamówienia. 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie: 

1)  art.  7  ust.  1  ustawy  tj.  naruszenie  zasady  uczciwej  konkurencji  oraz  równego 

traktowania  wykonawców,  zgodnie  z  zasadą  proporcjonalności  i  przejrzystości,  w 

szczególności przez: 

−  nałożenie  obowiązku  posiadania  przez  Wykonawcę  autoryzacji  producentów 

do  dokonywania  ich  dostawy,  instalacji  i  montażu  urządzeń  podczas  gdy  nie 

jest to uzasadnione ani specyfiką zamówienia ani potrzebami Zamawiającego, 

a jedynie ograniczeniem uczciwej konkurencji, 

−  nałożenie  obowiązku  na  Wykonawcę  zapewnienia,  że  w  przypadku  nie 

wywiązania  się  z  obowiązków  gwarancyjnych  w  ramach  niniejszego 

zamówienia  przez  Wykonawcę  dany  producent  przejmie  na  siebie  wszelkie 

zobowiązania  Wykonawcy  związane  z  gwarancją  jakości  udzieloną  przez 

Wykonawcę  na  zasadach  określonych  w  umowie  w  sprawie  zamówienia 

publicznego, to jest przez cały okres gwarancji udzielony przez Wykonawcę w 

ramach  umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego  dla  danego  elementu 

wchodzącego w skład przedmiotu zamówienia, podczas gdy takie wymaganie 

ogranicza konkurencję wyłącznie do niektórych podmiotów, którym producent 

udzieli  żądanego  oświadczenia,  gdy  nie  jest  to  uzasadnione  ani  specyfiką 

zamówienia  ani  potrzebami  Zamawiającego,  a  jedynie  stanowi  ograniczenie 

uczciwej konkurencji; 

2)  art. 29 ust. 1 i 2 ustawy, tj. naruszenie zasady opisywania przedmiotu zamówienia w 

sposób jednoznaczny i wyczerpujący, a także nakazu opisania zamówienia w sposób 


nieutrudniający  uczciwej  konkurencji,  w  szczególności  przez  nałożenie  obowiązków 

na  Wykonawcę,  których  mogą  spełnić  jedynie  niektóre  podmioty,  co  nie  jest 

uzasadnione  ani  specyfiką  zamówienia  ani  potrzebami  Zamawiającego  i wyklucza  z 

kręgu  oferentów  importerów  i  dystrybutorów  innych  niż  autoryzowani,  przez 

producenta,  a  ponadto  naruszenie  tych  zasad  przez  brak  jasnego  sformułowania 

pojęcia „autoryzacja producenta dla dostaw, instalacji i montażu"; 

3)  art. 25 ust. 1 i 2 ustawy w związku z § 13 Rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 26 

lipca  2016  r.  w  sprawie  rodzajów  dokumentów,  jakich  może  żądać  zamawiający  od 

wykonawcy  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  przez  żądanie  przedłożenia 

dokumentów  [oświadczeń  producentów  urządzeń],  które  nie  zostały  umieszczone  w 

katalogu  dokumentów  jakich  może  żądać  Zamawiający,  a  ponadto  żądane 

dokumenty nie odnoszą się do przedmiotu zamówienia lecz cech Wykonawcy; 

oraz innych przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych i innych przepisów powszechnie 

obowiązujących ewentualnie wskazanych w treści uzasadnienia odwołania. 

Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości oraz: 

−  nakazanie  Zamawiającemu  usunięcia  postanowień  ogłoszenia  o  zamówieniu  z  dnia 

12  kwietnia  2017r.  numer  2017/S  072-136350  w  zakresie  postanowień  Sekcji  VI 

Informacje uzupełniające ustęp Vl.3 Informacje dodatkowe poprzez usunięcie w pdpkt 

7 lit. b i c, a ponadto, 

−  nakazanie 

Zamawiającemu  usunięcia  w  Specyfikacji  Istotnych.  Warunków 

Zamówienia postanowień punktu 8.2 lit. b i c, ą ponadto, 

−  nakazanie Zamawiającemu usunięcia w Załączniku nr 8 do SIWZ - Wzór umowy - w 

części  dotyczącej  sformułowania  postanowień  Klauzuli  4.1  „Ogólne  zobowiązania 

Wykonawcy" akapit 11, 

−  dopuszczenie  dowodów  z  dokumentów  dołączonych  do  odwołania  na  okoliczności 

szczegółowo wskazane w jego uzasadnieniu, 

−  przyznanie Odwołującemu, na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 Pzp w zw. z § 3 pkt 2) lit. 

b)  Rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z 

dnia.  15  marca  2010  r.  w  sprawie 

wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w 

postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania  (Dz.U.  Nr  41,  poz.  238) 

kosztów  poniesionych  w  związku  z  prowadzonym  postępowaniem  odwoławczym,  w 

tym  kosztów  wynagrodzenia  pełnomocnika,  w  kwocie  3.600,00  zł  oraz  kosztów 

dojazdu  na  rozprawę,  które  zostaną  potwierdzone  przez  złozenie  na  rozprawie 

stosownych rachunków. 


Odwołujący  wskazał,  że  posiada  interes  we  wniesieniu  odwołania.  Interes  prawny 

Odwołującego  wyraża  się  w  tym,  że Wykonawca  zamierza  złożyć  ofertę  w  przedmiotowym 

postępowaniu,  stąd  posiada  interes  w  złożeniu  odwołania  w  zakresie  treści  ogłoszenia  

o  zamówienia  oraz  Specyfikacji  Istotnych  Warunków  Zamówienia.  W  wyniku  naruszenia 

przez  Zamawiającego  przepisów  ustawy,  interes  Odwołującego  w  uzyskaniu  zamówienia 

doznał  uszczerbku,  gdyż  objęte  odwołaniem  czynności  Zamawiającego  uniemożliwiają 

Odwołującemu ubieganie się o udzielenie zamówienia, a tym samym dokonanie wyboru jego 

oferty  i  uzyskania  przedmiotowego  zamówienia.  Uwzględnienie  odwołania  doprowadzi  

do  zniesienia  postawionych  przez  Zamawiającego  nadmiernie  rygorystycznych  i 

nieproporcjonalnych 

do 

przedmiotu 

zamówienia 

ograniczeń  kręgu 

potencjalnych 

wykonawców.  Objęte  odwołaniem  czynności  Zamawiającego  prowadzą  do  możliwości 

poniesienia  szkody  przez  Odwołującego  -  polegającej  na  uniemożliwieniu  Odwołującemu 

złożenia oferty, ubiegania się o zamówienie i uzyskania zamówienia. 

Odwołujący następująco uzasadniał 

W dniu 12 kwietnia 2017r. Zamawiający - Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji 

spółka  z  o.o.  ogłosił  przetarg  nieograniczony  na  wykonanie  zamówienia  publicznego  na 

zaprojektowanie  i  wykonanie  robót  budowlanych  wraz  z  dostawą  i  montażem  systemów 

prezentacji treści w ramach inwestycji pn. Budowa nowoczesnej hali widowiskowo-sportowej 

PODIUM w Gliwicach. 

Zarówno  w  ogłoszeniu  o  zamówieniu,  jak  i  Specyfikacji  Istotnych  Warunków  Zamówienia 

Zamawiający umieścił wymaganie, które nazwał „przedmiotowym" o treści: 

Zamawiający wymagaaby: 

a)

poszczególne  elementy  stanowiące  przedmiot  dostaw  w  ramach  zamówienia 

określone w Załączniku nr la do SIWZ spełniały wszystkie wymagania i parametry opisane w 

Programie funkcjonalno - użytkowym stanowiącym Załącznik nr 1 do SIWZ; 

b)

dla  następujących  elementów  wchodzących  w  skład  przedmiotu  zamówienia:  (i) 

oferowane  ekrany  LED  do  Video  Cube,  (ii)  oferowane  projektory  multimedialne;  (iii) 

o/eroivone  monitory  LCD  zaprojektowane  do  systemu  DS,  (iv)  oferowany  Główny  Mikser 

Obrazu z reżyserki Hali Głównej(v) oferowane tablice wyników wraz z systemem transmisji 

do  Ekranu  LED  oraz  (vi)  oferowane  okablowanie  strukturalne  światłowodowe  i  miedziane 

(pionowe  i  poziomie)  zgodne  z  okablowaniem  budynkowym  na  obiekcie,  Wykonawca 

posiadał autoryzację od ich producentów do dokonywania ich dostawy, instalacji i montażu, 


c)

dla  następujących  elementów  wchodzących  w  skład  przedmiotu  zamówienia:  (i) 

oferowane  ekrany  LED  do  Video  Cube,  (ii)  oferowane  projektory  multimedialne,  (iii) 

oferowane monitory LCD zaprojektowane do systemu DS oraz (iv) oferowany Główny Mikser 

Obrazu z reżyserki Hali Głównej, Wykonawca zapewnił, że w przypadku nie wywiązania się z 

obowiązków  gwarancyjnych  w  ramach  niniejszego  zamówienia  przez  Wykonawcę  dany 

producent  przejmie  na  siebie  wszelkie  zobowiązania  Wykonawcy  związane  z  gwarancją 

jakości  udzieloną  przez  Wykonawcę  na  zasadach  określonych  w  umowie  w  sprawie 

zamówienia  publicznego,  to  jest  przez  cały  okres  gwarancji  udzielony  przez  Wykonawcę  w 

ramach  umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego  dla  danego  elementu  wchodzącego  w 

skład przedmiotu zamówienia. 

Odwołujący  wskazał,  że  zgodnie  z  treścią  art.  29  ust.  1  ustawy,  przedmiot  zamówienia 

opisuje  się  w  sposób  jednoznaczny  i  wyczerpujący,  za  pomocą  dostatecznie  dokładnych  i 

zrozumiałych  określeń,  uwzględniając  wszystkie  wymagania  i  okoliczności  mogące  mieć 

wpływ  na  sporządzenie  oferty.  W  myśl  art.  7  ustawy,  czynności  Zamawiającego  powinny 

zmierzać  do  zachowania  uczciwej  konkurencji  oraz  równego  traktowania  wszystkich 

wykonawców.  Zgodnie  z  treścią  art.  29  ust.  2  ustawy,  przedmiotu  zamówienia  nie  można 

opisywać  w  sposób,  który  mógłby  utrudniać  uczciwą  konkurencję.  Z  treści  cytowanego 

przepisu  wynika  dla  Zamawiającego  zakaz  dokonania  opisu  przedmiotu  zamówienia  w 

sposób  utrudniający  dostęp  do  zamówienia  wykonawcy,  który  potencjalnie  jest  w  stanie 

wykonać  to  zamówienie.  Formułując  wymogi  w  zakresie  opisu  przedmiotu  zamówienia 

Zamawiający  winien  kierować  się  celem,  jakiemu  zamawiane  produkty  mają  służyć.  Każde 

wymaganie ma znajdować uzasadnienie w obiektywnych potrzebach Zamawiającego a taką 

argumentację  dotyczącą  opisu  przedmiotu  zamówienia  potwierdza  także  orzecznictwo 

Krajowej Izby Odwoławczej. 

Zarówno w ogłoszeniu o postępowaniu, jak i w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia 

(dalej:  SIWZ)  oraz  wzorze  umowy  Zamawiający  postawił  nowe  wymogi  dotyczące  wprost 

producenta  oferowanych  urządzeń,  a  mianowicie,  że  musi  to  być  podmiot  tożsamy  

z  producentem  oferowanego  urządzenia.  Żądanie  jakiegokolwiek  dokumentu  będącego 

oświadczeniem producenta sprzętu ogranicza uczciwą konkurencję i eliminuje wykonawców 

mogących złożyć ofertę w postępowaniu, ponieważ to producent sprzętu zadecyduje o tym, 

któremu  podmiotowi  wystawić  tego  typu  oświadczenie  [w  obydwu  zakresach  „autoryzacji"  i 

„przejęcia  obowiązków  gwarancyjnych"].  Pozostali  wykonawcy  nie  będą  w  stawnie  złożyć 

swojej  oferty  bez  narażania  się  na  jej  odrzucenie  tylko  i  wyłącznie  z  powodu  braku 

oświadczenia  producenta,  które  nie  jest  powszechnie  dostępnym  dokumentem.  Powyższe 

oznacza,  iż  w  rzeczywistości  to  nie  Zamawiający,  ale  producent  sprzętu  decyduje,  który 


podmiot  zdobędzie  dane  zamówienie  i  za  jaką  cenę,  gdyż  otrzymanie  oświadczenia 

producenta,  które  jest  wystawiane  na  konkretnego  Zamawiającego  i  pod  konkretne 

postępowanie, wiąże się także z wyższą ceną, jaka zostanie udzielona przez producenta na 

jego sprzęt. Co równie ważne to fakt, że producent udzieli wsparcia jednemu Oferentowi, zaś 

oferowana  cena  nie  będzie  ceną  najkorzystniejszą,  gdyż  otrzymanie  ww.  oświadczenia 

producenta wiązać się będzie z wyższą ceną urządzenia i całego zamówienia, zaś pozostali 

oferenci  mimo  niższych  cen  ofertowych  i  tego  samego  sprzętu  zostaną  odrzuceni  z 

przedmiotowego  postępowania  tylko  i  wyłącznie  z  powodu  braku  oświadczenia  w 

powyższym zakresie. 

Podkreślić  także  wypada,  że  producent  nie  jest  stroną  w  przedmiotowym  postępowaniu, 

natomiast Zamawiający może żądać dokumentów wyłącznie od Wykonawcy, którym według 

art.  2  ust.  11  ustawy  jest  osoba,  która  ubiega  się  o  udzielenie  zamówienia  publicznego, 

złożyła ofertę lub zawarła umowę w sprawie zamówienia publicznego. 

Pamiętać przy tym należy, że urządzenia dla jakich Zamawiający żąda wyżej wymienionych 

dokumentów,  mają  co  prawda  charakter  profesjonalny  jednakże  występują  powszechnie  w 

obrocie,  nie  tylko  na  terenie  Polski  ale  i  Unii  Europejskiej,  co  dodatkowo  wzmacnia 

argumentację o wyłącznym celu ograniczenia przez Zamawiającego uczciwej konkurencji. Z 

nieznanych  Odwołującemu  przyczyn  Zamawiający  żąda  przedstawienia  autoryzacji  jedynie 

do niektórych powszechnie dostępnych [nawet dla konsumentów] urządzeń jak np. monitory 

LCD czy projektory multimedialne, nie zaś do wszystkich objętych przedmiotem zamówienia. 

W ocenie Spółki żądane oświadczenie rażąco ogranicza konkurencję albowiem Zamawiający 

wymaga  autoryzacji  producenta  urządzeń  dla  dokonania  dostawy,  instalacji  i  montażu, 

podczas  gdy  takiej  autoryzacji  nie  wymaga  żaden  z  producentów  tego  typu  urządzeń. 

Podkreślić również należy, że posiadania autoryzacji producenta nie wymaga żaden przepis 

prawa  powszechnie  obowiązującego.  Zasada  zachowania  warunków  uczciwej  konkurencji 

nakazuje, aby określenie przedmiotu zamówienia następowało poprzez wskazanie pewnych 

minimalnych wymogów odzwierciedlających istotne potrzeby zamawiającego. Wymogi te nie 

mogą być jednak wykorzystywane przez zamawiającego w celu uzyskania świadczenia od z 

góry  określonego  podmiotu,  natomiast  warunek  związany  z  autoryzacją  konkretnego 

producenta  ogranicza  przecież  liczbę  podmiotów  rynkowych,  które  mogą  złożyć 

najkorzystniejszą pod względem ceny ofertę. 

Po wtóre, w ocenie Odwołujący żądane oświadczenie również rażąco ogranicza konkurencję 

albowiem  z  jednej  strony  Zamawiający  wymaga  udzielenia  przez  Wykonawcę  [Oferenta] 

gwarancji i rękojmi na wykonany przedmiot zamówienia, a z drugiej strony z góry wyklucza 

zakup  urządzenia  od  dystrybutora  lub  importera.  Nie  jest  wykluczona  sytuacja,  w  której 

wszystkie  wskazane  powyżej  podmioty  opierają  się  na  odpowiedzialności  gwarancyjnej 

producenta urządzeń. Jednakże dla wielu podmiotów, które nie dokonają zakupu urządzenia 


bezpośrednio  od  producenta  a  od  dystrybutora  lub  importera  uzyskanie  takiego 

oświadczenia nie będzie możliwe. Podkreślenia wymaga również, że takie oświadczenie nie 

zastępuje ani nie znosi odpowiedzialności Wykonawcy. 

Powyższe postanowienia ograniczają konkurencję również z tego względu, że Zamawiający 

wymaga  aby  świadczenie  usług  gwarancyjnych  było  dokonywane  przez  producenta  lub 

autoryzowany  serwis  [postanowienie  punktu  4.1  wzoru  umowy].  W  konsekwencji 

Zamawiający  uzyskuje  pewność,  że  usługi  serwisu  gwarancyjnego  będą  świadczone  na 

wysokim  poziomie.  Zatem,  o  ile  powierzenie  świadczenia  usług  serwisowych  określonym 

podmiotom  jest  nader  często  spotykane  w  praktyce,  o  tyle  żądanie  złożenia  dodatkowego 

oświadczenia  zawęża  krąg  potencjalnych  oferentów  wyłącznie  do  takich  podmiotów,  które 

mogą żądane przez Zamawiającego oświadczenie od producenta uzyskać. 

Zasady opisywania przez Zamawiającego przedmiotu zamówienia publicznego normuje art. 

29 i art. 30 ustawy. Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy przedmiot zamówienia opisuje się w 

sposób  jednoznaczny  i  wyczerpujący,  za  pomocą  dostatecznie  dokładnych  i  zrozumiałych 

określeń,  uwzględniając  wszystkie  wymagania  i  okoliczności  mogące  mieć  wpływ  na 

sporządzanie  oferty.  W  świetle  art.  29  ust.  2  ustawy  zakazane  jest  opisywanie  przedmiotu 

zamówienia w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję. Dodatkowo przepis art. 

29  ust  3  ustawy,  co  do  zasady  zakazuje  wskazania  znaków  towarowych,  patentów  lub 

pochodzenia w opisie przedmiotu zamówienia. Ponadto, stosownie do art. 30 ust. 1 ustawy, 

Zamawiający opisuje przedmiot zamówienia za pomocą cech technicznych i jakościowych, z 

zachowaniem  Polskich  Norm  przenoszących  normy  europejskie  lub  norm  innych  państw 

członkowskich Europejskiego Obszaru Gospodarczego przenoszących te normy. 

Zdaniem  Odwołującego  przez  ograniczenie  możliwości  dostarczania  urządzeń  przez 

podmiotu,  które  nie  posiadają  autoryzacji  producenta  dochodzi  do  nieuprawnionego 

zawężenia grupy wykonawców mogących oferować swoje produkty. Przyjąć bowiem należy, 

ż

e  posłużenie  się  sformułowaniem  „autoryzacją"  jest  jednoznaczne  ze  wskazaniem 

konkretnego producenta urządzenia, a w ocenie Odwołującego stanowi to naruszenie art. 7 

ust. 1, art. 29 ust. 2 i 3 oraz art. 30 ust. 1 ustawy. 

Odwołujący  wskazuje  także,  że  nie  posiada  wiedzy  aby  którykolwiek  z  producentów 

urządzeń udzielał autoryzacji na dostawę lub montaż i instalację. 

Tym  samym  za  niedopuszczalną  należy  uznać  sytuację,  w  której  Zamawiający  opisuje 

przedmiot zamówienia  w sposób, który umożliwia złożenie oferty tylko na jeden, konkretny, 

wybrany  produkt  i  przez  jednego  konkretnego  dystrybutora.  Zamawiający  ma  bowiem 

obowiązek dopuścić możliwość składani ofert równoważnych, a więc ofert na produkty nowe 

jednakże  pochodzące  z  legalnego  źródła,  choć  niekoniecznie  przez  podmioty  posiadające 

autoryzację. 


W kontekście „autoryzacji" podnieść jeszcze wypada, że Zamawiający nie wyjaśnił na czym 

ma  polegać  „autoryzacja  producenta"  na  dostawę,  instalację  i  montaż.  Odwołujący  nie  wie 

zatem,  czy  oznacza  to  li  tylko  możliwość  zakupu  danego  urządzenia,  czy  też  spełnienia 

dodatkowych warunków które nie zostały przez Zamawiającego określone. 

Niezależnie  od  powyższego  wskazać  również  należy,  że  złożenie  żądanych  oświadczeń 

[zarówno w kontekście autoryzacji jak i przejęcia obowiązków gwarancyjnych] jest niezgodne 

z  ustawą  Prawo  zamówień  publicznych  oraz  z  rozporządzeniem  Prezesa  Rady  Ministrów  z 

dnia 19 lutego 2013 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać Zamawiający od 

wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane. 

W  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  Zamawiający  może  żądać  od 

wykonawców  dokumentów  na  potwierdzenie  spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu. 

Należy przy tym wyjaśnić, że można wyróżnić dwa rodzaje dokumentów: 

-  dokumenty  przedmiotowe,  o  których  mowa  w  art.  25  ust  1  pkt  2  ustawy  PZP, 

potwierdzające,  że  oferowane  przez  wykonawców  dostawy,  usługi  lub  roboty  budowlane 

spełniają wymagania określone przez Zamawiającego i 

-  dokumenty  podmiotowe  tj.  potwierdzające  spełnienie  warunków  udziału  w  postępowaniu 

(art. 25 ust 1 pkt 1 ustawy PZP), o których mowa w art. 22 ust. 1 i art. 24 ust. 1 ustawy PZP. 

Dokumentacja  jakiej  przedstawienia  żąda  Zamawiający  nie  jest  wszakże  dokumentacją 

przedmiotową [jak to zostało nazwane w ogłoszeniu i SIWZ] lecz stricte podmiotową a przez 

ograniczony  zakres  możliwej  do  żądania  przez  Zamawiającego  dokumentacji  wedle 

przepisów ustawy, jest to żądanie całkowicie bezpodstawne i nieuprawnione. 

Żą

danie  dostarczenia  wymienionych  wyżej  oświadczeń  producenta  było  przedmiotem 

rozpoznania  przez  Krajowa  Izbę  Odwoławcza.  W  wyroku  z  19  października  2009  r.,  sygn. 

Akt  KIO/UZP1268/09,  Izba  stwierdziła:  „Natomiast  (...)  oświadczenie,  tj.  oświadczenie 

producenta  serwerów  o  akceptacji  warunków  serwisu  i  zobowiązaniu  o  przejęciu 

obowiązków  serwisowych  w  przypadku  nie  wywiązywania  się  z  tych  obowiązków  przez 

wybranego wykonawcę nie jest w ocenie Izby ani dokumentem potwierdzającym spełnienie 

przez  danego  wykonawcę  warunków  udziału  w  postępowaniu  (art.  25  ust.  1  pkt  1  ustawy 

Pzp), ani potwierdzającym spełnianie przez oferowane dostawy wymagań określonych przez 

zamawiającego  (art.  25  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp).  (...)  Należy  przy  tym  podkreślić,  iż 

stosownie do treści art. 25 ust. 1 zd. 1 ustawy Pzp - zamawiający możżądać wyłącznie tych 

dokumentów,  które  potwierdzają  spełnienie  warunków  udziału  wykonawcy  w  postępowaniu 

oraz  wymagań  w  zakresie  oferowanego  sprzętu.  Tym  samym  żądanie  oświadczenia 

producenta  o  wskazanej  wyżej  treści  należy  uznać  za  nieuprawnione.”  W  związku  z 

powyższym  żądanie  Zamawiającego  dołączenia  do  oferty  „oświadczenia  producenta,  że  w 

przypadku  nie  wywiązywania  się  z  obowiązków  gwarancyjnych  oferenta  lub  firmy 


serwisującej,  przejmie  na  siebie  wszelkie  zobowiązania  związane  z  serwisem"  narusza 

zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców, i powinno zostać usunięte 

z ogłoszenia, SIWZ i umowy. 

Odwołujący  wskazał  również,  że  wezwał  Zamawiającego  do  zmiany  wskazanych  wyżej 

postanowień, jednakże pismo to pozostało bez odpowiedzi do dnia dzisiejszego. 

Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem Stron postępowania oraz uczestnika 

postępowania  odwoławczego  na  podstawie  zebranego  materiału  w  sprawie  oraz 

oświadczeń  i  stanowisk  Stron  oraz  uczestnika  postępowania  odwoławczego  Krajowa 

Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje: 

Izba  ustaliła,  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek,  o  których  stanowi  

art. 189 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych  (Dz. U. z 2015 roku, poz. 2164; dalej: 

„Pzp”  lub  „ustawa”),  skutkujących  odrzuceniem  odwołania.  Odwołanie  zostało  złożone  

do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  24  kwietnia  2017  roku  oraz  została  przekazana  

w  ustawowym  terminie  kopia  odwołania  Zamawiającemu,  co  Strony  potwierdziły  

na posiedzeniu z ich udziałem.  

Izba ustaliła, że zostały wypełnione łącznie przesłanki z art. 179 ust 1 ustawy Prawo 

zamówień publicznych – Środki ochrony prawnej określone w niniejszym dziale przysługują 

wykonawcy,  uczestnikowi  konkursu,  a  także  innemu  podmiotowi  jeżeli  ma  lub  miał  interes  

w  uzyskaniu  danego  zamówienia  oraz  poniósł  lub  może  ponieść  szkodę  w  wyniku 

naruszenia  przez  zamawiającego  przepisów  niniejszej  ustawy  -  to  jest  posiadania  interesu  

w uzyskaniu danego zamówienia oraz możliwości poniesienia szkody. 

Przy  rozpoznawaniu  przedmiotowej  sprawy  skład  orzekający  Izby  wziął  pod  uwagę 

dokumentację  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  w  przedmiotowej  sprawie  a  także 

stanowiska i oświadczenia Stron złożone ustnie do protokołu.  

Zamawiający,  na  posiedzeniu  z  udziałem  stron  złożył  pismo  „Odpowiedź 

Zamawiającego  na  odwołanie  i  przystąpienie  do  odwołania”  wraz  z  załączonymi 

dokumentami, wnosząc o oddalenie odwołania w całości.  

Izba dopuściła dowody złożone i zawnioskowane przez Zamawiającego wraz z ww. pismem.  

Izba dopuściła dowody zawnioskowane i złożone przez Odwołującego:  


-  (dowód  1/1)  wydruk  emaila  –  zapytanie  i  odpowiedź  skierowane  i  pochodzące  od  firmy 

Panasonic Marketing Europe GmbH Oddział w Polsce, 

- (dowód 1/2) wydruk emaila – zapytanie skierowane od firmy LG.  

-  (dowód  1/3)  wydruk  emaila  –  zapytanie  i  odpowiedź  skierowane  i  pochodzące  od  firmy 

NEC Display Solutions Europe Gmbh Przedstawicielstwo w Polsce.  

Izba dopuściła dowody zawnioskowane przez Odwołującego i załączone do odwołania.  

Zgodnie  z  brzmieniem  przepisu  art.  192  ust  2  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych 

Izba uwzględnia odwołanie, jeżeli stwierdzi naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ 

lub  może  mieć  istotny  wpływ  na  wynik  postępowania  o  udzielenie  zamówienia.  Izba 

dokonawszy  oceny  podniesionych  w  odwołaniu  zarzutów  biorąc  pod  uwagę  stanowiska 

Stron przedstawione na rozprawie stwierdziła, że odwołanie zasługuje na uwzględnienie.  

Izba ustaliła i zważyła, co następuje: 

I. 

Na wstępie Izba działając zgodnie z art. 196 ust. 4 ustawy, podaje podstawy prawne 

z  przytoczeniem  przepisów  prawa  odnośnie  rozstrzygnięcia  zarzutów  odwołania 

podnoszonych przez Odwołującego: 

Art.  7  ust.  1  ustawy  -  Zamawiający  przygotowuje  i  przeprowadza  postępowanie  o 

udzielenie  zamówienia  w  sposób  zapewniający  zachowanie  uczciwej  konkurencji  i  równe 

traktowanie wykonawców oraz zgodnie z zasadami proporcjonalności i przejrzystości.  

Art.  29  ust.  1  ustawy  –  Przedmiot  zamówienia  opisuje  się  w  sposób  jednoznaczny  i 

wyczerpujący,  za  pomocą  dostatecznie  dokładnych  i  zrozumiałych  określeń,  uwzględniają

wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty. 

Art 29 ust. 2 ustawy - 2. Przedmiotu zamówienia nie można opisywać w sposób, który 

mógłby utrudniać uczciwą konkurencję

Art. 25 ust. 1 ustawy –  W postępowaniu o udzielenie zamówienia zamawiający moż

żą

dać  od  wykonawców  wyłącznie  oświadczeń  lub  dokumentów  niezbędnych  do 

przeprowadzenia postępowania. Oświadczenia lub dokumenty potwierdzające: 1) spełnianie 

warunków  udziału  w  postępowaniu  lub  kryteria  selekcji,  2)  spełnianie  przez  oferowane 

dostawy, usługi lub roboty budowlane wymagań określonych przez  zamawiającego, 3) brak 


podstaw  wykluczenia  –  zamawiający  wskazuje  w  ogłoszeniu  o  zamówieniu,  specyfikacji 

istotnych warunków zamówienia lub zaproszeniu do składania ofert.  

Art.  25  ust.  1  ustawy  –  Minister  właściwy  do  spraw  gospodarki  określi,  w  drodze 

rozporządzenia, rodzaje dokumentów, jakich możżądać zamawiający od wykonawcy, okres 

ich ważności oraz formy, w jakich dokumenty te mogą być składane, mając na uwadze,  ż

potwierdzeniem  spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu,  kryteriów  selekcji  lub  braku 

podstaw  wykluczenia  może  być  zamiast  dokumentu  również  oświadczenie  złożone  przed 

właściwym  organem,  informacja  z  Krajowego  Rejestru  Karnego,  wyciąg  z  odpowiedniego 

rejestru,  takiego  jak  rejestr  sądowy,  lub,  w  przypadku  jego  braku,  równoważny  dokument 

wykazujący  brak  podstaw  wykluczenia,  spełnianie  warunków  udziału  w  postępowaniu  lub 

kryteriów  selekcji,  wydany  przez  właściwy  organ  sądowy  lub  administracyjny,  a 

potwierdzeniem,  że  oferowane  dostawy,  usługi  lub  roboty  budowlane  spełniają  wymagania 

określone  przez  zamawiającego,  może  być  w  szczególności  zaświadczenie  podmiotu 

uprawnionego  do  kontroli  jakości,  a  także  mając  na  uwadze  aktualność  tych  dokumentów 

oraz  potrzebę  zapewnienia  ochrony  informacji  niejawnych,  w  przypadku  zamówień 

wymagających tych informacji, związanych z nimi lub je zawierających, w sposób określony 

w przepisach o ochronie informacji niejawnych. 

Rozporządzenie  Ministra  Rozwoju  z  dnia  26  lipca  2016  roku  w  sprawie  rodzajów 

dokumentów, jakich możżądać zamawiający od wykonawcy  w postępowaniu o udzielenie 

zamówienia

§ 13 rozporządzenia -  

1.  W  celu  potwierdzenia,  że  oferowane  roboty  budowlane,  dostawy  lub  usługi 

odpowiadają  wymaganiom  określonym  przez  zamawiającego,  zamawiający  może  żądać  w 

szczególności:  

1)  próbek,  opisów,  fotografii,  planów,  projektów,  rysunków,  modeli,  wzorów, 

programów komputerowych oraz innych podobnych materiałów, których autentyczność musi 

zostać poświadczona przez wykonawcę na żądanie zamawiającego;  

2)  certyfikatu  wydanego  przez  jednostkę  oceniającą  zgodność  lub  sprawozdania  z 

badań  przeprowadzonych  przez  tę  jednostkę,  jako  środka  dowodowego  potwierdzającego 

zgodność  z  wymaganiami  lub  cechami  określonymi  w  opisie  przedmiotu  zamówienia, 

kryteriach oceny ofert lub warunkach realizacji zamówienia;  

3)  zaświadczenia  niezależnego  podmiotu  uprawnionego  do  kontroli  jakości 

potwierdzającego,  że  dostarczane  produkty  odpowiadają  określonym  normom  lub 

specyfikacjom technicznym;  

4)  zaświadczenia  niezależnego  podmiotu  zajmującego  się  poświadczaniem 

spełniania  przez  wykonawcę  określonych  norm  zapewnienia  jakości,  jeżeli  zamawiający 


odwołuje  się  do  systemów  zapewniania  jakości  opartych  na  odpowiednich  seriach  norm 

europejskich;  

5)  zaświadczenia  niezależnego  podmiotu  zajmującego  się  poświadczaniem 

spełnienia  przez  wykonawcę  wymogów  określonych  systemów  lub  norm  zarządzania 

ś

rodowiskowego,  jeżeli  zamawiający  wskazuje  środki  zarządzania  środowiskowego,  które 

wykonawca będzie stosował podczas wykonywania  zamówienia publicznego, odwołując się 

do  unijnego  systemu  zarządzania  środowiskiem  i  audytu  (EMAS)  lub  do  innych  norm 

zarządzania  środowiskowego  opartych  na  odpowiednich  normach  europejskich  lub 

międzynarodowych opracowanych przez akredytowane jednostki. 

2. W przypadku zamówień publicznych, o których mowa w art. 131a ust. 1 ustawy, w 

celu  potwierdzenia,  że  oferowane  dostawy,  usługi  lub  roboty  budowlane  odpowiadają 

wymaganiom określonym przez zamawiającego, oprócz dokumentów, o których mowa w ust. 

1, zamawiający możżądać w szczególności opisu urządzeń technicznych, instrukcji obsługi 

oraz  środków  stosowanych  przez  wykonawcę  dostaw  lub  usług  oraz  opisu  zaplecza 

naukowo-badawczego wykonawcy, w celu potwierdzenia zapewnienia:  

1) odpowiedniej jakości wykonywanego zamówienia publicznego;  

2) bezpieczeństwa dostaw oraz ochrony informacji niejawnych;  

3) wykonania zamówienia publicznego w przypadku wzrostu potrzeb zamawiającego;  

4)  utrzymania,  modernizacji  lub  adaptacji  dostaw  stanowiących  przedmiot 

zamówienia publicznego.  

3. Wykonawca może zamiast dokumentów, o których mowa w ust. 1 pkt 2–5, złożyć 

równoważne  dokumenty  wystawione  przez  podmioty  mające  siedzibę  w  innym  państwie 

członkowskim Europejskiego Obszaru Gospodarczego.  

4. Wykonawca, który z przyczyn niezależnych od niego, nie ma możliwości uzyskania 

dokumentów,  o  których  mowa  w  ust.  1  pkt  2–5,  może  złożyć  inne  dokumenty  dotyczące 

odpowiednio zapewnienia jakości lub środków zarządzania środowiskowego, potwierdzające 

stosowanie  przez  wykonawcę  środków  zapewnienia  jakości  zgodnych  z  wymaganymi 

normami  zapewniania  jakości  lub  środków  zarządzania  środowiskowego  równoważnych 

ś

rodkom  wymaganym  na  mocy  mającego  zastosowanie  systemu  lub  norm  zarządzania 

ś

rodowiskowego.  

5.  Dowody  dotyczące  zapewnienia  bezpieczeństwa  informacji  niejawnych  muszą 

spełniać wymagania wynikające z przepisów o ochronie informacji niejawnych. Zamawiający 

uznaje  dokumenty  uprawniające  do  dostępu  do  informacji  niejawnych  wydane  przez  inne 

państwa,  jeżeli  są  równoważne  poświadczeniu  bezpieczeństwa  o  adekwatnej  klauzuli 

tajności  wydanemu  zgodnie  z  przepisami  o  ochronie  informacji  niejawnych.  Zamawiający 

może zwrócić się do właściwych organów o przedstawienie potwierdzenia, że poświadczenie 

bezpieczeństwa  o  adekwatnej  klauzuli  tajności  wydane  w  innym  państwie  odpowiada 


poświadczeniu  bezpieczeństwa  o  adekwatnej  klauzuli  tajności  wydanemu  zgodnie  z 

przepisami o ochronie informacji niejawnych.  

II. 

Izba  wskazuje,  że  na  podstawie  art.  191  ust.  2  ustawy  wydając  wyrok,  Izba  bierze  

za podstawę stan rzeczy ustalony w toku postępowania. Na podstawie art. 190 ust. 1 ustawy 

–  Strony  i  uczestnicy  postępowania  odwoławczego  są  obowiązani  wskazywać  dowody  

do  stwierdzenia  faktów,  z  których  wywodzą  skutki  prawne.  Dowody  na  poparcie  swych 

twierdzeń  lub  odparcie  twierdzeń  strony  przeciwnej  strony  i  uczestnicy  postępowania 

odwoławczego  mogą  przedstawiać  aż  do  zamknięcia  rozprawy.  Przepis  ten  nakłada  na 

Strony  postępowania  obowiązek,  który  zarazem  jest  uprawnieniem  Stron,  wykazywania 

dowodów na stwierdzenie faktów, z których wywodzą skutki prawne.  

Podkreślenia  wymaga  w  tym  miejscu,  że  postępowanie  przez  Izbą  stanowi 

postępowanie  kontradyktoryjne,  czyli  sporne,  a  z  istoty  tego  postępowania  wynika,  że  spór 

toczą  Strony  postępowania  i  to  one  mają  obowiązek  wykazywania  dowodów,  z  których 

wywodzą określone skutki prawne.  

Powołując  w  tym  miejscu  regulację  art.  14  ustawy  do  czynności  podejmowanych 

przez  zamawiającego i wykonawców w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego 

stosuje  się  przepisy  ustawy  z  dnia  23  kwietnia 1964  roku  –  Kodeks  cywilny,  jeżeli  przepisy 

ustawy nie stanowią inaczej, przechodząc do art. 6 Kodeksu cywilnego ciężar udowodnienia 

faktu  spoczywa  na  osobie,  która  z  faktu  tego  wywodzi  skutki  prawne  należy  wskazać,  iż 

właśnie z tej zasady wynika reguła art. 190 ust 1 ustawy. Przepis art. 6 Kodeksu cywilnego 

wyraża  dwie  ogólne  reguły,  a  mianowicie  wymaganie  udowodnienia  powoływanego  przez 

stronę  faktu,  powodującego  powstanie  określonych  skutków  prawnych  oraz  usytuowanie 

ciężaru dowodu danego faktu po stronie osoby, która z faktu tego wywodzi skutki prawne; e

incubit  probatio  qui  dicit  non  qui  negat  (na  tym  ciąży  dowód  kto  twierdzi,  a  nie  na  tym  kto 

zaprzecza). Izba wskazuje, że postępowanie odwoławcze jest odrębnym od postępowania o 

udzielenie  zamówienia  publicznego  postępowaniem,  które  ma  na  celu  rozstrzygnięcie 

powstałego  pomiędzy  Stronami  sporu.  W  trakcie  postępowania  odwoławczego  to 

Odwołujący  kwestionuje  podjęte  przez  Zamawiającego  decyzje  w  zakresie  oceny  ofert  i 

wykonawców  w  postępowaniu,  nie  zgadza  się  z  podjętymi  czynnościami  lub  zaniechaniem 

określonych działań, tak więc zgodnie z regułą płynącą z art. 190 ustawy to na Odwołującym 

ciąży ciężar dowiedzenia, że stanowisko Zamawiającego jest nieprawidłowe. Izba wskazuje 

w tym miejscu na wyrok Sądu Okręgowego w Poznaniu z dnia 19 marca 2009 roku sygn. akt 

X  Ga  32/09,  w  którym  to  orzeczeniu  Sąd  wskazał  między  innymi  Ciężar  udowodnienia 

takiego twierdzenia spoczywa na tym uczestniku postępowania, który przytacza twierdzenie 


o  istnieniu  danego  faktu,  a  nie  na  uczestniku,  który  twierdzeniu  temu  zaprzecza  (…). 

Aktywność  we  wnioskowaniu  dowodów  winien  wykazywać  zwłaszcza  odwołujący,  gdyż  w 

większości przypadków to on będzie wywodził z faktu skutki prawne.  

Za wyrokiem z dnia 21 stycznia 2012 roku Krajowej Izby Odwoławczej sygn. akt KIO 

54/12: Zgodnie z art. 190 ust. 1 ustawy p.z.p. strony są obowiązane wskazywać dowody dla 

stwierdzenia faktów, z których wywodzą skutki prawne. Ciężar dowodu, zgodnie z art. 6 k.c. 

w  zw.  z  art.  14  ustawy  p.z.p.  spoczywa  na  osobie,  która  z  danego  faktu  wywodzi  skutki 

prawne.  Ciężar  dowodu  rozumieć  należy  z  jednej  strony  jako  obarczenie  strony  procesu 

obowiązkiem przekonania sądu (w tym przypadku Krajowej Izby Odwoławczej) dowodami o 

słuszności  swoich  twierdzeń,  a  z  drugiej  konsekwencjami  zaniechania  realizacji  tego 

obowiązku,  lub  jego  nieskuteczności,  zaś  tą  konsekwencją  jest  zazwyczaj  niekorzystny  dla 

strony wynik postępowania (wyrok Sądu Najwyższego z dnia 7 listopada 2007 r., sygn. akt II 

CSK  293/07).  Postępowanie  przed  Krajową  Izbą  Odwoławczą  toczy  się  z  uwzględnieniem 

zasady kontradyktoryjności, zatem to strony obowiązane są przedstawiać dowody a Krajowa 

Izba Odwoławcza nie ma obowiązku wymuszania ani zastępowania stron w jego wypełnianiu 

(wyrok Sądu Najwyższego z dnia 7 listopada 2007 r., sygn. akt II CSK 293/07, wyrok Sądu 

Najwyższego z dnia 16 grudnia 1997 r., sygn. akt II UKN 406/97, wyrok Sądu Apelacyjnego z 

dnia 27 maja 2008 r., sygn. akt V ACa 175/08, wyrok KIO 1639/11). 

III. 

Izba ustaliła, że Zamawiający w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (dalej: 

SWIZ)  Specyfikacji  Istotnych Warunków  Zamówienia  w  punkcie  8.2 Warunki  przedmiotowe 

lit. b i c wskazał: 

Zamawiający wymaga, aby: 

a) (…),  

b)  dla  następujących  elementów  wchodzących  w  skład  przedmiotu  zamówienia:  (i)  

oferowane  ekrany  LED  do  Video  Cube,  (ii)  oferowane  projektory  multimedialne,  (iii) 

oferowane  monitory  LCD  zaprojektowane  do  systemu  DS,  (iv)  oferowany  Główny  Mikser 

Obrazu z reżyserki Hali Głównej, (v) oferowane tablice wyników wraz z systemem transmisji 

do  Ekranu  LED  oraz  (vi)  oferowane  okablowanie  strukturalne  światłowodowe  i  miedziane 

(pionowe  i  poziomie)  zgodne  z  okablowaniem  budynkowym  na  obiekcie,  Wykonawca 

posiadał autoryzację od ich producentów do dokonywania ich dostawy, instalacji i montażu,   

c)  dla  następujących  elementów  wchodzących  w  skład  przedmiotu  zamówienia:  (i)  

oferowane  ekrany  LED  do  Video  Cube,  (ii)  oferowane  projektory  multimedialne,  (iii) 

oferowane monitory LCD zaprojektowane do systemu DS oraz (iv) oferowany Główny Mikser 


Obrazu z reżyserki Hali Głównej, Wykonawca zapewnił, że w przypadku nie wywiązania się z 

obowiązków  gwarancyjnych  w  ramach  niniejszego  zamówienia  przez  Wykonawcę  dany 

producent  przejmie  na  siebie  wszelkie  zobowiązania  Wykonawcy  związane  z  gwarancją 

jakości  udzieloną  przez  Wykonawcę  na  zasadach  określonych  w  umowie  w  sprawie 

zamówienia  publicznego,  to  jest  przez  cały  okres  gwarancji  udzielony  przez  Wykonawcę  w 

ramach  umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego  dla  danego  elementu  wchodzącego  w 

skład przedmiotu zamówienia. 

W  Załączniku  nr  8  do  Specyfikacji  Istotnych  Warunków  Zamówienia  –  Wzór  umowy 

postanowień  zawartych  w  Klauzuli  4.1  –  Ogólne  zobowiązania  wykonawcy  akapit  11, 

Zamawiający podał: 

Ponadto dla poniższych kategorii Urządzeń:  

•  wszystkich oferowanych ekranów LED do Video Cube;  

•  wszystkich oferowanych projektorów multimedialnych; 

•  wszystkich  oferowanych  monitorów  LCD  zaprojektowanych  do  systemu  DS.; 

oraz 

•  Głównego Miksera Obrazu z reżyserki Hali Głównej;  

wymaga się przedłożenia oświadczeń producentów takich Urządzeń zawierających:  

(i)  nieodwołalne  zobowiązanie  takich  producentów  względem  Zamawiającego,  że  w 

przypadku  nie  wywiązania  się  z  obowiązków  gwarancyjnych  w  ramach  Kontraktu  przez 

Wykonawcę  dany  producent  przejmie  na  siebie  wszelkie  zobowiązania  Wykonawcy 

związane  z  gwarancją  jakości  udzieloną  przez  Wykonawcę  na  zasadach  określonych  w 

Kontrakcie,  to  jest  przez  cały  Okres  Gwarancji  udzielony  przez  Wykonawcę  w  ramach 

Kontraktu dla danego Urządzenia, oraz  

(ii)  autoryzację  producenta  takich  Urządzeń  (lub  podmiotu  działającego  w  jego 

imieniu),  z  której  będzie  wynikać  uprawnienie  Wykonawcy  do  ich  dostawy,  instalacji  i 

montażu. 

W ogłoszeniu o zamówieniu Zamawiający w Sekcji VI Informacje uzupełniające ustęp 

VI .3 Informacje dodatkowe podpunkt 7 lit. b i c Zamawiający podał: 

b)  dla  następujących  elementów  wchodzących  w  skład  przedmiotu  zamówienia:  (i) 

oferowane  ekrany  LED  do  Video  Cube,  (ii)  oferowane  projektory  multimedialne,  (iii) 

oferowane  monitory  LCD  zaprojektowane  do  systemu  DS,  (iv)  oferowany  Główny  Mikser 

Obrazu z reżyserki Hali Głównej, (v) oferowane tablice wyników wraz z systemem transmisji 

do  Ekranu  LED  oraz  (vi)  oferowane  okablowanie  strukturalne  światłowodowe  i  miedziane 

(pionowe  i  poziomie)  zgodne  z  okablowaniem  budynkowym  na  obiekcie,  Wykonawca 


posiadał autoryzację od ich producentów do dokonywania ich dostawy, instalacji i montażu; 

c)  dla  następujących  elementów  wchodzących  w  skład  przedmiotu  zamówienia:  (i) 

oferowane  ekrany  LED  do  Video  Cube,  (ii)  oferowane  projektory  multimedialne,  (iii) 

oferowane monitory LCD zaprojektowane do systemu DS oraz (iv) oferowany Główny Mikser 

Obrazu z reżyserki Hali Głównej, Wykonawca zapewnił, że w przypadku nie wywiązania się z 

obowiązków  gwarancyjnych  w  ramach  niniejszego  zamówienia  przez  Wykonawcę  dany 

producent  przejmie  na  siebie  wszelkie  zobowiązania  Wykonawcy  związane  z  gwarancją 

jakości  udzieloną  przez  Wykonawcę  na  zasadach  określonych  w  umowie  w  sprawie 

zamówienia  publicznego,  to  jest  przez  cały  okres  gwarancji  udzielony  przez  Wykonawcę  w 

ramach  umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego  dla  danego  elementu  wchodzącego  w 

skład  przedmiotu  zamówienia.  9.Szczegółowe  informacje  na  temat  oświadczeń  i 

dokumentów składanych przez Wykonawców na potwierdzenie spełniania warunków udziału 

w  postępowaniu  oraz  braku  podstaw  wykluczenia  zawiera  dokumentacja  zamówienia 

zamieszczona na stronie internetowej Zamawiającego. 

 
 
IV.  

W zakresie podniesionych przez Odwołującego zarzutów Izba zważyła:  

Izba  wskazuje  na  wstępie,  że  określone  w  ustawie  zasady,  w  tym  zasady  uczciwej 

konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców  to  „szkielet”  każdego  z  postępowań  o 

udzielnie  zamówienia  publicznego  jak  również  całego  systemu  zamówień  publicznych.  Sąd 

Okręgowy w Bydgoszczy w wyrok z dnia 27 maja 2009 roku sygn. akt: II Ca 158/09 wskazał 

-    Z  przepisu  art.  7  ust.  1  pzp  wynika,  że  zamawiający  przygotowuje  i  przeprowadza 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  w  sposób  zapewniający  zachowanie  uczciwej 

konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców. Zatem należy uznaćże fundamentalnymi 

zasadami  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  są  zasady  uczciwej 

konkurencji  oraz  równego  traktowania  wykonawców.  Stosowanie  tych  zasad  prowadzi  do 

realizacji  celu  określonego  w  pzp  jakim  jest  wybranie  najkorzystniejszej  oferty  spełniającej 

potrzeby  zamawiającego. Przepis art. 29 ust. 2 pzp  z kolei wprowadza  zakaz dokonywania 

opisu  przedmiotu  zamówienia  w  sposób,  który  mógłby  utrudniać  uczciwą  konkurencję

Jednakże  zakaz ten nie oznacza konieczności nabycia przez  zamawiającego dostaw, usług 

czy  robót  budowlanych  nie  odpowiadających  jego  potrzebom,  zarówno  co  do  jakości, 

funkcjonalności  czy  wymaganych  parametrów  technicznych,  jedynie  nakazuje  dopuścić 

konkurencję  między  wykonawcami  mogącymi  spełnić  postawione  wymogi  w  odniesieniu  do 

przedmiotu  zamówienia  bez  ograniczenia  dostępu  do  zamówienia  (tak  Małgorzata 

Stachowiak  w  M.  Stachowiak,  J.  Jerzykowski,  W.  Dzierżanowski,  Prawo  zamówień 

publicznych.  Komentarz,  LEX  2007,  wyd.  II.).(…).  Natomiast  w  oparciu  o  art.  29  ust.  2 


ustawy  przedmiotu  zamówienia  Zamawiający  nie  możne  opisywać  w  sposób,  który  mógłby 

utrudniać uczciwą konkurencjęW wyroku Sądu Okręgowego w Gdańsku z dnia 27 listopada 

2006 r., sygn. akt III Ca 1019/06 czytamy, ze  opis przedmiotu zamówienia powinien być na 

tyle jasny, aby pozwalał na identyfikację zamówienia. Zwroty użyte do określenia przedmiotu 

zamówienia  winny  być  dokładnie  określone  i  niebudzące  wątpliwości,  a  zagadnienie  winno 

być  przedstawione  wszechstronnie,  dogłębnie  i  szczegółowo.  Znajduje  to  również 

odzwierciedlenie  w  orzeczeniu  Sądu  Najwyższego,  który  w  wyroku  z  dnia  5  czerwca  2014 

roku  sygn.  akt  CSK  626/13,  wskazał  że  w  przepisach  Pzp  ustanowiono  wymóg  rzetelnego 

określenia przedmiotu zamówienia w SIWZ. 

Izba  poddała  analizie  stanowiska  prezentowane  przez  Strony  w  zakresie  

podniesionych  przez  Odwołującego  zarzutów  odwołania  i  uznała,  że  odwołanie  podlega 

uwzględnieniu. 

W  pierwszej  kolejności  Izba  odniesienie  się  do  zarzutu  odnoszącego  się  do  postanowień 

SIWZ  i  ogłoszenia  o  zamówieniu  wskazujących  na  wymóg  Zamawiającego  dotyczący 

posiadania  przez  Wykonawcę  dla  następujących  elementów  wchodzących  w  skład 

przedmiotu zamówienia: (i) oferowane ekrany LED do Video Cube, (ii) oferowane projektory 

multimedialne, (iii) oferowane monitory LCD zaprojektowane do systemu DS, (iv) oferowany 

Główny  Mikser  Obrazu  z  reżyserki  Hali  Głównej,  (v)  oferowane  tablice  wyników  wraz  z 

systemem  transmisji  do  Ekranu  LED  oraz  (vi)  oferowane  okablowanie  strukturalne 

ś

wiatłowodowe  i  miedziane  (pionowe  i  poziomie)  zgodne  z  okablowaniem  budynkowym  na 

obiekcieautoryzacji od producentów wymienionych sprzętów do dokonywania ich dostawy, 

instalacji i montażu. 

Izba  podzieliła  w  tym  zakresie  argumentację  Odwołującego  wskazującą  na  brak 

jednoznacznego  określenia,  uszczegółowienia  pojęcia  „autoryzacja”,  które  odnosi  się  

w  określonych  przez  Zamawiającego  wymaganiach  zarówno  do  dostawy,  instalacji  jak 

również  do  montażu.  W  zasadzie  taki  sposób  zdefiniowania  określonych  wymagań  przez 

Zamawiającego  nie  pozwala  na  stwierdzenie  na  czym  owa  autoryzacja  ma  polegać. 

Odnoszenie  się  do  potocznego  rozumienia  nie  może  stanowić  uzasadnienia  czy  

też  zdefiniowania  tego  określenia,  bowiem  w  każdym  przypadku  może  być  ono  rozumiane 

zupełnie inaczej lub choćby w niedużym fragmencie znaczenie tego pojęcia może być różne 

dla  Stron.  Izba  wskazuje,  według  Słownika  PWN  przez  autoryzację  rozumie  się  wyrażenie 

zgody  przez  producenta  na  prowadzenie  działalności  w  jego  imieniu,  co  uwidacznia  jak 

bardzo  wąsko  można  rozumieć  postanowienie  SWIZ,  które  nie  zostało  wyartykułowane  

w  dokumentacji  postępowania.  Podkreślić  bowiem  należy,  co  potwierdził  również  sam 

Zamawiający, że nie ma definicji legalnej określenia „autoryzacja” do której można byłoby się 


odwołać  i  co  pozwalałoby  na  ocenę  jednoznaczności  tego  pojęcia.  Tym  samym,  przy  tak 

skonstruowanych  wnioskach  odwołania  przez  Odwołującego  stanowiących  w  przypadku 

odwołania dotyczącego postanowień SWIZ element nierozłączny zarzutu, już z tego powodu 

zasadne  stało  się  nakazanie  wykreślenia  z  postanowień  SWIZ  w  tym  wzoru  umowy  oraz 

postanowień  ogłoszenia  o  zamówieniu  kwestionowanych  wymagań  co  do  posiadania 

autoryzacji  do  dokonania  dostawy,  instalacji  i  montażu  określonych  elementów  przedmiotu 

zamówienia.   

Przechodząc dalej i odnosząc się do zarzutów odwołania dotyczących obu kwestionowanych 

postanowień  SWIZ  i  ogłoszenia  o  zamówieniu,  Izba  zgodziła  się  ze  stanowiskiem 

Odwołującego  opartym  na  stwierdzeniu,  że  takie  ukształtowanie  wymagań  przez 

Zamawiającego  dotyczące  zarówno  wymagania  posiadania  autoryzacji  do  dokonania 

dostawy,  instalacji  i  montażu  określonych  elementów  przedmiotu  zamówienia  oraz 

przedstawienia oświadczenia producenta określonych elementów wchodzących w przedmiot 

zamówienia  o  przejęciu  przez  producenta  wszelkich  zobowiązań  wykonawcy  związanych  z 

gwarancją  jakości  udzielonych  przez  wykonawcę  na  zasadach  określonych  w  umowie  w 

sprawie zamówienia publicznego prowadzi do sytuacji, w której to producent sprzętu będzie 

decydował  o  tym,  jaki  podmiot  (wykonawca)  złoży  w  przedmiotowym  postępowaniu  ofertę. 

Prowadzi  to  do  wniosku,  na  co  również  wskazywał  Odwołujący,  że  to  nie  Zamawiający 

wybierze  wykonawcę  w  konkurencyjnej  procedurze,  ale  to  producenci,  którzy  jedynie  dla 

wybranych  podmiotów  udzielą  stosowanych,  wymaganych  oświadczeń  określając  w  ten 

sposób grupę podmiotów mogących ubiegać się o przedmiotowe zamówienie. Podkreślenia 

wymaga  również,  że  wymagania  ukształtowane  przez  Zamawiającego  nie  stanowią 

dokumentów  powszechnie  dostępnych,  oraz  podkreślenia  wymaga  fakt,  że  żaden  z 

podmiotów  tj.  wykonawców  jak  również  Zamawiający  nie  mają  wpływu  na  to  jakiemu 

podmiotowi producent wystawi wymagane oświadczenia, a jakiemu podmiotowi nie wystawi 

takich  dokumentów.  Przedstawione  przez  Odwołującego  w  trakcie  postępowania 

odwoławczego  dowody  wskazują,  że  po  stronie  producentów  sprzętu  albo  brak  jest  woli 

współpracy, w tym udzielenia odpowiedzi na zadane pytania – co niezmiennie uwzględniając 

fakt  gospodarki  wolnorynkowej  jest  prawem  tych  producentów  –  lub  udzielone  odpowiedzi 

wskazują,  że  producenci  nie  są  zainteresowani  wystawianiem  wymaganych  przez 

Zamawiającego dokumentów innym podmiotom, wskazując np.: „mamy to już dawno zajęte” 

(dowód  nr  1/1).  Więcej,  co  wskazał  w  trakcie  rozprawy  Odwołujący,  również  z  materiałów 

przedstawionych  przez  Zamawiającego  pochodzących  od  różnych  producentów, 

załączonych do pisma procesowego, wynika, że zobowiązania jakich wymaga Zamawiający 

w  tym  postepowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  producenci  wystawiają 

sporadycznie,  bądź  nie  wydali  takich  dokumentów  odnośnie  tego  postępowania.  W  ocenie 


Izby należy mieć również na uwadze fakt, że urządzenia, co do których zostały uregulowane 

wymagania  w  dokumentacji  postępowania,  należą  do  urządzeń  występujących  

w  powszechnych  obrocie  choć  są  urządzeniami  profesjonalnymi,  czego  nie  kwestionował  

w  trakcie  rozprawy  Zamawiający.  Nie  jest  sporne  co  do  zasady,  i  nie  kwestionował  tego 

Odwołujący,  że  możliwe  jest  uzyskanie  autoryzacji  producentów  określonego  przez 

Zamawiającego  przedmiotów  zamówienia,  jednakże  na  co  Izba  wskazuje  uzyskanie 

autoryzacji  związane  jest  z  pewnego  rodzaju  działaniami  po  stronie  wykonawcy 

wymagającymi  również  stosownego  czasu  –  co  wynika  wprost  z  dokumentów 

przedstawionych  przez  Zamawiającego  przy  piśmie  procesowy  –  a  i  tak  nie  jest  pewne,  że 

autoryzacja  ta  danemu  podmiotowi  zostanie  przyznana.  Co  istotne  również  w  ocenie  Izby, 

różnorodność  przedmiotów  co  do  których  Zamawiający  wymaga  autoryzacji,  a  co  za  tym 

idzie  możliwa  różnorodność  producentów  prowadzi  do  konkluzji,  że  wykonawca  chcący 

uzyskać zamówienie musiałby posiadać autoryzację w zasadzie wszystkich funkcjonujących 

na  rynku  producentów  aby  móc  starać  się  o  skuteczne  uzyskanie  przedmiotowego 

zamówienia.  Oczywiście  pozostaje  również  aktualna  problematyka  rozumienia  pojęcia 

„autoryzacja”, co w obliczu istnienia procedur jej pozyskania u poszczególnych producentów 

nie musi wcale oznaczać tego samego. Izba również zaznacza, że z przedstawionych przez 

Zamawiającego  dowodów  wynika,  że  producenci  nie  zawsze  w  ogóle  udzielają  autoryzacji 

podmiotom chcącym startować w danym postępowaniu.  

W  zakresie  postanowień  SIWZ  oraz  ogłoszenia  o  zamówieniu  dotyczących  przedstawienia 

przez  wykonawcę  stosownego  oświadczenia  producenta  sprzętu  określonych  elementów 

wchodzących w przedmiot zamówienia o przejęciu przez producenta wszelkich zobowiązań 

wykonawcy  związanych  z  gwarancją  jakości  udzielonych  przez  wykonawcę  na  zasadach 

określonych w umowie w sprawie zamówienia publicznego Izba wskazuje, że argumentacja 

Zamawiającego  przedstawiona  na  rozprawie  nie  znajduje  uzasadnienia  w  dokumentacji 

postępowania.  Zamawiający  uzasadniał  swoje  wymagania  w  tym  zakresie  odnosząc  się  

do  posiadanego  doświadczenia  z  realizacji  innego  zamówienia  dotyczącego  budowy 

stadionu  w  Gliwicach,  gdzie  borykał  się  z  problemem  „zniknięcia  firmy”,  która  dostarczała 

sprzęt i oprogramowanie, a producent nie chciał realizować gwarancji ale zepsuł się system 

a  nie  sprzęt.  Taka  argumentacja  w  prowadzonym  obecnie  postępowaniu  nie  znajduje 

ż

adnego  uzasadnienia,  bo  jak  przyznał  sam  Zamawiający  nie  wpisaliśmy  wymagania  

co do systemu w pkt b i c. Wydaje się być niespornym w sprawie, że każde z urządzeń musi 

działać  w  oparciu  o  jakiś  system,  jednakże  co  należy  podkreślić,  w  kwestionowanym 

postanowieniu Zamawiający nie wymaga oświadczenia producenta co do systemów.  

Izba  wskazuje  również,  że  każdy  ze  sprzętów,  który  jest  wymagany  w  ramach  tego 

postępowania  a  wskazanych  w  wymaganiu  Zamawiającego  otrzymuje  od  producenta 


gwarancję.  Odwołujący  wskazał  na  jeden  z  przedstawionych  przez  Zamawiającego  

dokumentów  wraz  z  pismem  procesowym,    z  którego  wynika  jednoznacznie,  że    przejęcie 

zobowiązań  w  zasadzie  polega  na  przejęciu  zobowiązań  gwarancyjnych  zwartych  

w  gwarancji  producenta.  Znamienne  jest  również  w  tej  sprawie,  że  Zamawiający  wyjaśnił  

w trakcie rozprawy, odnosząc się do gwarancji producenta i gwarancji wykonawcy określonej 

w  tym  postępowaniu  przez  Zamawiającego,  że  te  gwarancje  różnią  się  dynamiką  realizacji 

czyli  wykonania  zobowiązań  gwarancyjnych,  szybkością,  co  w  ocenie  pełnomocnika  jest 

istotne  z  uwagi  na  to,  że  jest  to  podmiot  publiczny.  Argumentacja  ta  w  ocenie  Izby  nie 

znajduje  uzasadnienia  dla  tak  ukształtowanego  wymagania.  Podkreślić  bowiem  należy,  że 

niewątpliwie  Zamawiający  może  poszukiwać  i  określić  wymagania  w  SWIZ  dotyczące 

realizacji  płynących  obowiązków  z  gwarancji  jednakże  w  taki  sposób,  który  obciąży 

wykonawcę, a nie będzie uzależniał wykonawcy od woli producenta. W piśmie procesowym 

ponownie  Zamawiający  odnosi  się  do  systemów,  które  maja  znaczenie  z  punktu  widzenia 

operatora hali, lecz pomija ponownie fakt, że postanowienia kwestionowane dotyczą sprzętu, 

co  sam  przyznał  na  rozprawie.  Zamawiający  twierdził,  że  powszechną  praktyka  jest 

wystawianie  stosownych  oświadczeń  przez  producentów  na  rzecz  ubiegających  się  

o  udzielenie  zamówienia  wykonawcom,  jednakże  przedstawione  przez  Odwołującego 

dowody  jak  również  dowody  przedstawione  przez  Zamawiającego,  a  do  których  odwoływał 

się w trakcie rozprawy Odwołujący świadczą odmiennie. Izba podkreśla, że skoro w ocenie 

Zamawiającego  jest  powszechną  praktyką  wystawianie  takich  oświadczeń  to  mógł 

przedstawić np.; informację od takiego producenta, że każdy wykonawca, który się do niego 

zgłosi otrzyma takie oświadczenie.  

W zakresie podnoszonego zarzutu naruszenia art. 25 ust. 1 i 2 ustawy w związku z § 

13  Rozporządzenia  Ministra  Rozwoju  z  dnia  26  lipca  2016  r.  w  sprawie  rodzajów 

dokumentów, jakich może  żądać  zamawiający od wykonawcy w postępowaniu o udzielenie 

zamówienia  Izba  uznała,  że  w  obliczu  uwzględnienia  powyższych  zarzutów  staje  się 

bezprzedmiotowy.  

Postępowanie  o  udzielnie  zamówienia  publicznego,  stanowi  szczególną  formę 

prowadzącą  do  zawarcia  umowy  w  sprawie  realizacji  danego  zamówienia,  kreowane  jest 

przez  obowiązujące  przepisy  prawa  dla  tej  dyscypliny  i  zobowiązuje  tymi  przepisami 

wszystkich  uczestników  tego  systemu.  Choć  formalizm  postępowania  nie  może  być  celem 

samym  w  sobie  to  szczególna  regulacja  postępowań  o  udzielnie  zamówienia  publicznego 

zobowiązuje  Zamawiających  do  takiego  działania  zgodnego  z  postanowieniami  ustawy, 

poszanowania zasad wynikających z ustawy oraz interesów wszystkich uczestników procesu 

udzielania  zamówień  publicznych,  a  co  w  efekcie  pozwoli  na  przejrzystość  postępowania  


i  transparentność  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego.  Izba  podkreśla,  

ż

e  Zamawiający  ma  prawo  opisać  przedmiot  zamówienia  zgodnie  z  własnymi  potrzebami, 

jednakże  nie  uzasadnia  to  wprowadzania  do  wymagań  legitymowania  się  dokumentami, 

oświadczeniami,  które  wydawane  są  bądź  nie  wydawane  przez  producentów  w  zależności 

od decyzji i uznania producenta.    

Reasumując,  Izba  uznała,  że  w  wyniku  czynności  dokonanej  przez  Zamawiającego  doszło 

do  naruszenia  przepisów  wskazanych  na  wstępie  odwołania  przez  Odwołującego,  dlatego 

też  Izba  nakazała  usunięcie  z  treści  ogłoszenia  o  zamówieniu  postanowienia  zawartego  

w Sekcji VI Informacje uzupełniające ustęp VI .3 Informacje dodatkowe podpunkt 7 lit. b i c 

oraz  postanowień  zawartych  w  treści  Specyfikacji  Istotnych  Warunków  Zamówienia  

w  punkcie  8.2  Warunki  przedmiotowe  lit.  b  i  c  oraz  w  Załączniku  nr  8  do  Specyfikacji 

Istotnych  Warunków  Zamówienia  –  Wzór  umowy  postanowień  zawartych  w  Klauzuli  4.1  – 

Ogólne  zobowiązania  wykonawcy  akapit  11  (zaczynający  się  od  słów:  „Ponadto  

dla  poniższych  kategorii  Urządzeń  (…)”  a  kończący  na  słowach:  „  (…)  do  ich  dostawy, 

instalacji  i  montażu.”)  czyli  dokładnie  treści  jakie  Izba  wskazała  w  punkcie  III  uzasadnienia 

tego orzeczenia.   

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku na podstawie art. 192 ust. 

9 oraz art. 192 ust. 10 Prawa zamówień publicznych oraz w oparciu o przepisy § 3 i § 5 ust. 

2  pkt  1  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 ze zm.).  

Wobec powyższego orzeczono jak w sentencji.  

Przewodniczący:    …………………………………………