Sygn. akt: KIO 1005/17
POSTANOWIENIE
z dnia 6 czerwca 2017 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Robert Skrzeszewski
Protokolant: Mateusz Zientak
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym z udziałem stron i uczestnika
postępowania odwoławczego w dniu 6 czerwca 2017 r. w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 22 maja 2017r. przez wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia publicznego: P. W. K. B. N., (…), P. P.-U.-H. P. E.
P., ul. (…) w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego: Gminę W., (…)
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na
rzecz Odwołującego: wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia
publicznego: P. W. K. B. N., (…), P. P.-U.-H. P. E. P., ul. (…) kwoty 13 500 zł 00 gr (słownie:
trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy) stanowiącej 90 % uiszczonego wpisu.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 2164 wraz ze zm.) na niniejsze postanowienie -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Łodzi.
Przewodniczący:…………………………
Sygn. akt KIO 1005/17
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający: Gmina W., (…) wszczął w postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego
prowadzone
w
trybie
przetargu
nieograniczonego
na
„Odbieranie
i
zagospodarowanie
odpadów
komunalnych
pochodzących z terenu Gminy W.”, nr sprawy (…).
Przedmiotowe zamówienie zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 13 lutego 2017r. pod poz. 2017/S 032-058809.
W dniu 13 maja 2017r. Odwołujący: wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie
zamówienia publicznego: Przedsiębiorstwo W. K. B. N., (…), P. P.-U.-H. P. E. P., ul. (…)
został poinformowany drogą elektroniczną o wynikach oceny i badania ofert oraz o wyborze
oferty najkorzystniejszej wykonawcy E.-R., a także o wykluczeniu go z przetargu ze skutkiem
odrzucenia jego oferty.
Nie zgadzając się z powyższym rozstrzygnięciem przetargu Odwołujący w dniu 22
maja 2017r. wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wobec czynności
Zamawiającego związanych z formułowaniem warunków przetargu oraz wyborem oferty
najkorzystniejszej.
Zaskarżonym czynnościom Odwołujący zarzucił Zamawiającemu:
I.
naruszenie przepisu art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo
zamówień publicznych(Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 wraz ze zm.), zwanej dalej ustawa Pzp w
zw. z art. 22 ust. 1a w zw. z art. 22 ust. 1b ustawy Pzp poprzez wadliwe określenie
warunków udziału w postępowaniu przetargowym w zakresie ustalenia w pkt III.2.1.c)
Ogłoszenia o zamówieniu oraz w pkt VI 5.2.c). SIWZ wymogu posiadania przez wykonawcę
ubiegającego się o zamówienie decyzji zezwalającej naprowadzenie działalności w zakresie
zbierania i przetwarzania odpadów komunalnych zgodnie z ustawą z dnia 14.12.2012r. o
odpadach, wskutek czego warunki te nie są związane z przedmiotem zamówienia i nie są do
niego proporcjonalne,
II.
naruszenie przepisu art. 7 ust. 1 w zw. z art. 22 ust. 1a w zw. z art. 22 ust. 1b
ustawy Pzp poprzez wadliwe określenie warunków udziału w postępowaniu przetargowym w
zakresie formularza ofertowego nr 4 stanowiącego załącznik do SIWZ, który przewidywał
posiadanie przez wykonawcę 6 sztuk samochodów z emisją spalin na poziomie standardu
EURO 6, wskutek czego warunki te naruszają zasadę uczciwej konkurencji i zasadę
równego traktowania wykonawców, a nadto nie są związane z przedmiotem zamówienia i nie
są do niego proporcjonalne,
III.
naruszenie przepisu art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp poprzez zaniechanie
odrzucenia oferty E.-R., której treść nie odpowiada treści Specyfikacji Istotnych Warunków
Zamówienia, zwanej dalej SIWZ.
W granicach powyższego, wnosił o nakazanie Zamawiającemu :
wykreślenie z ogłoszenia i SIWZ obowiązku posiadania decyzji na zbieranie i
przetwarzanie odpadów,
wpisanie do formularza ofertowego samochodów, które Wykonawca posiada i
będzie używał do obsługi Gminy W.,
odrzucenie oferty E.-R.,
ponownego dokonania wyboru oferty najkorzystniejszej.
W tym stanie rzeczy Izba ustaliła i zważyła, co następuje.
Na posiedzeniu przed Krajową Izbą Odwoławczą w dniu 6 czerwca 2017r., przed
wyznaczoną rozprawą, pełnomocnik Odwołującego oświadczył do protokołu, że cofa
odwołanie.
Uwzględniając powyższe Izba, działając na podstawie art. 187 ust.8 ustawy z dnia 29
stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 2164 wraz ze zm.),
postanowiła postępowanie odwoławcze w niniejszej sprawie umorzyć.
Zgodnie z art. 187 ust. 8 zd.2 ustawy Pzp Izba postanowiła zwrócić na rzecz
Odwołującego 90% kwoty uiszczonego wpisu.
Wobec powyższego, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do jego wyniku na podstawie
przepisu art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy § 3 pkt 1 i § 5 ust.1 pkt. 3
lit. a i ust. 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010r. w sprawie
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 ze zm.).
Przewodniczący:….………………………….