KIO 1042/17 WYROK dnia 7 czerwca 2017 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 1042/17 

WYROK 

z dnia 7 czerwca 2017 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodniczący:      Ryszard Tetzlaff 

Protokolant:             Rafał Komoń   

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu

  7  czerwca  2017  r.  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu 

26  maja  2017  r.    przez 

wykonawcę 

Zakład  Wytwórczy  Urządzeń  Gazowniczych  INTERGAZ  Sp.  z  o.o.,                             

ul. Nakielskiej 42/44, 42- 600 Tarnowskie Góry postępowaniu prowadzonym przez Polską 

Spółkę Gazownictwa Sp. z o.o., ul. Marcina Kasprzaka 25, 01-224 Warszawa, adres dla 

korespondencji:  Polska  Spółka  Gazownictwa  Sp.  z  o.o.  Oddział  Zakład  Gazowniczy                 

w Zabrzu, ul. Szczęść Boże 11, 41-800 Zabrze 

przy  udziale  wykonawcy 

H.a  I.,  prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  firmą 

Zakład  Aparatury  Pomiarowej  H.  I.,  ul.  Gandora  21,  43-512  Bestwinka  zgłaszającego 

swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego

orzeka: 

1.  uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru 

oferty  najkorzystniejszej  z  17.05.2017  r.  w  Części  1  zamówienia,  nakazuje 

powtórzenie czynności badania i oceny ofert w Części 1, w ramach której nakazuje 

Zamawiającemu 

wezwanie 

Przystępującego 

prowadzącego 

działalność 

gospodarczą  pod  firmą  Zakład  Aparatury  Pomiarowej  H.  I.,  ul.  Gandora  21,  43-512 

Bestwinka  w  trybie  art.  26  ust.  3  Prawa  Zamówień  Publicznych  do  uzupełnienia 


dokumentu  o  którym  mowa  w  7.7  ppkt  14  Specyfikacji  Istotnych  Warunków 

Zamówienia zwanej dalej: „SIWZ”, z uwagi na potwierdzenie się zarzutu odwołania 

opartego 

na 

tej 

podstawie 

prawnej 

nie 

wyczerpanie 

tego 

trybu.  

W pozostałym zakresie oddala odwołanie.    

2.  kosztami  postępowania  obciąża  Polską  Spółkę  Gazownictwa  Sp.  z  o.o.,  ul.  Marcina 

Kasprzaka  25,  01-224  Warszawa,  adres  dla  korespondencji:  Polska  Spółka 

Gazownictwa Sp. z o.o. Oddział Zakład Gazowniczy w Zabrzu, ul. Szczęść Boże 11, 

41-800 Zabrze i:   

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę 

15  000  zł  00  gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy),  uiszczoną  przez 

Zakład 

Wytwórczy  Urządzeń  Gazowniczych  INTERGAZ  Sp.  z  o.o.,  ul.  Nakielskiej 

42/44, 42- 600 Tarnowskie Góry tytułem wpisu od odwołania; 

zasądza  od 

Polskiej  Spółki  Gazownictwa  Sp.  z  o.o.,  ul.  Marcina  Kasprzaka 

25,  01-224  Warszawa,  adres  dla  korespondencji:  Polska  Spółka 

Gazownictwa  Sp.  z  o.o.  Oddział  Zakład  Gazowniczy  w  Zabrzu,  ul.  Szczęść 

Boże  11,  41-800  Zabrze  na  rzecz  Zakładu  Wytwórczego  Urządzeń 

Gazowniczych  INTERGAZ  Sp.  z  o.o.,  ul.  Nakielskiej  42/44,  42-600 

Tarnowskie Góry kwotę 18 600 zł 00 gr (słownie: osiemnaście tysięcy sześćset 

złotych zero grosze) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione 

z tytułu zwrotu kosztów wpisu oraz wynagrodzenia pełnomocnika.


Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zamówień 

publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  22  grudnia  2015  r.  poz.  2164  z  późn.  zm.)  na  niniejszy  wyrok  -  

w  terminie  7  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego 

w Warszawie. 

Przewodniczący: 

……………………………… 


Sygn. akt KIO 1042/17 

U z a s a d n i e n i e 

Postępowanie  o  udzielnie  zamówienia  publicznego  prowadzone  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego  pn.:  „

Legalizacja  ponowna  gazomierzy  miechowych  o  wielkości

G-1,6;                  

G-2,5; G-4; G-6; G-10; G-16; G-25; G-40;

G-65, które utraciły ważność cechy legalizacyjnej 

w  podziale  na  trzy  części  zamówienia”,  zostało  wszczęte  ogłoszeniem  w  Dzienniku 

Urzędowym  Oficjalnych  Publikacji Wspólnot  Europejskich  za  numerem  2017/S  049-091131  

z  10.03.2017  r.,  przez  Polską  Spółkę  Gazownictwa  Sp.  z  o.o.,  ul.  Marcina  Kasprzaka  25,  

01-224 Warszawa, adres dla korespondencji: Polska Spółka Gazownictwa Sp. z o.o. Oddział 

Zakład  Gazowniczy  w  Zabrzu,  ul.  Szczęść  Boże  11,  41-800  Zabrze  zwaną  dalej: 

„Zamawiającym” 

W dniu 17.05.2017 r. (upublicznienie na Portalu Zakupowym i za pomocą operatora 

pocztowego) Zamawiający poinformował o wyborze oferty najkorzystniejszej m. in. w części 

1  zamówienia  firmy:  H.a  I.,  prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  firmą  Zakład 

Aparatury  Pomiarowej  H.  I.,  ul.  Gandora  21,  43-512  Bestwinka  zwanej  dalej:  „Zakład 

Aparatury  Pomiarowej  H.  I.”  albo  „ZAP”  albo  „Przystępującym”.  Drugą  pozycje  w  rankingu 

złożonych  ofert  zajęła  oferta  Zakład Wytwórczy  Urządzeń  Gazowniczych  INTERGAZ  Sp.  z 

o.o.,  ul.  Nakielskiej  42/44,  42-  600  Tarnowskie  Góry  zwanej  dalej:  „Zakład  Wytwórczy 

Urządzeń Gazowniczych INTERGAZ Sp. z o.o.” albo „Odwołującym”

W  dniu  26.05.2017  r.  (wpływ  bezpośredni  do  Prezesa  KIO)  Zakład  Wytwórczy 

Urządzeń  Gazowniczych  INTERGAZ  Sp.  z  o.o.  wniosła  odwołanie  na  w/w  czynność                              

z  17.05.2017  r.  Kopie  odwołania  Zamawiający  otrzymał  w  dniu  26.05.2017  r.  (e-mailem). 

Wniósł odwołanie na: 

[a] zaniechanie  Zamawiającego,  polegające  na  nie  odrzuceniu  oferty  wykonawcy  -  Zakładu 

Aparatury Pomiarowej - H. I. w zakresie części I zamówienia, złożonej                             w 

postępowaniu,

 mimo, iż oferta ta [w zakresie części I zamówienia] narusza wymóg określony 

w  pkt  7.7  ppkt  [14]  Specyfikacji  Istotnych  Warunków  Zamówienia  zwanej  dalej:  „SIWZ”,  a 

więc jest sprzeczna z treścią SIWZ i powinna zostać odrzucona na podstawie art. 89 ust. 1 

pkt  [2]  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  

z 22 grudnia 2015 r. poz. 2164 z późn. zm.) zwanej dalej: „Pzp”

ewentualnie  [na  wypadek  uznania  przez  KIO,

  że  pkt  7.7  ppkt  [14]  SIWZ  stanowi  warunek 

udziału w postępowaniu: 


[b]  zaniechanie  Zamawiającego,  polegające  na  nie  wykluczeniu  ZAP  z  postępowania                          

w  zakresie  części  I  zamówienia,  mimo,  iż  ZAP  nie  wykazał  spełnienia  warunku  udziału                     

w postępowaniu określonego w pkt 7,7 ppkt [14] SIWZ; 

ewentualnie  [na  wypadek  przyjęcia  przez  KIO

,  iż  brak  było  na  tym  etapie  podstaw  do 

odrzucenia oferty ZAP lub wykluczenia ZAP z postępowania]: 

[c]  zaniechanie  Zamawiającego,  polegające  na  nie  wezwaniu  ZAP  do  uzupełnienia 

dokumentu wymaganego w pkt 7.7. pkt [14] SIWZ, mimo, iż ZAP nie przedłożył dokumentu, 

który był wymagany przez Zamawiającego; 

ewentualnie  [na  wypadek

,  gdyby  KIO  uznała,  że  brak  było  podstaw  do  wezwania  ZAP  do 

uzupełnienia dokumentów]: 

[d]  zaniechanie Zamawiającego, polegające na nie wezwaniu ZAP do udzielenia wyjaśnień 

dotyczących dokumentów, przedłożonych w celu wykazania spełnienia wymogu określonego 

w pkt 7.7 ppkt [14] SIWZ, mimo, iż dokumenty te budziły zasadnicze wątpliwości; oraz: 

[e]  czynność  Zamawiającego,  polegającą  na  wyborze  oferty  ZAP,  mimo,  iż  oferta  ZAP 

winna  zostać  odrzucona  [jako  sprzeczna  z  pkt  7.7  ppkt  [14]  SIWZ],  względnie  -  ZAP 

powinien  zostać  wykluczony  z  postępowania,  lub  winien  zostać  wezwany  do  uzupełnienia 

dokumentów,  o  których  mowa  w  pkt  7.7  ppkt  [14]  SIWZ,  albo  też  do  złożenia  wyjaśnień 

dotyczących dokumentów przedłożonych celem wykazania spełnienia  wymogu określonego 

w pkt 7.7 ppkt [14] SIWZ; oraz. 

[f]  zaniechanie  wyboru  oferty  Odwołującego,  mimo,  iż  jego  oferta  była  najkorzystniejszą 

ofertą w postępowaniu. 

Odwołujący zarzucił naruszenie: 

[1]  art.  89  ust.  1  pkt  [2]  w  zw.  z  art.  7  ust.  1  Pzp,  poprzez  ich  bezpodstawne 

niezastosowanie, a - w konsekwencji - zaniechanie odrzucenia oferty ZAP, mimo, iż jest ona 

sprzeczna  z  wymogiem  określonym  w  pkt  7.7  ppkt  [14]  SIWZ,  gdyż  ZAP  nie  dołączył  do 

oferty  umowy  lub  promesy  na  dostawę  części  od  producenta  gazomierzy  lub  innego 

dostawcy  dysponującego  zaświadczeniem  producenta,  że  części  zostały  wyprodukowane 

zgodnie  ze  specyfikacjami  i  standardami  produkcyjnymi  ustalonymi  przez  producenta  i  są 

one tej samej jakości, co części stosowane do montażu gazomierzy, a więc nie wykazał, że 

oferowana przez niego usługa odpowiada wymaganiom Zamawiającego; 

ewentualnie  [na  wypadek  uznania  przez  KIO

,  że  pkt  7.7  ppkt  [14]  SIWZ  stanowi  warunek 

udziału w postępowaniu] : 

[2]  art.  24  ust.  1  pkt  [12]  Pzp,  poprzez  jego  niezastosowania,  a  -  w  konsekwencji  - 

zaniechanie  wykluczenia  z  postępowania  wykonawcy  [ZAP],  który  nie  wykazał  spełnienia 

warunku  udziału  w  postępowaniu  określonego  w  pkt  7.7  ppkt  [14]  SIWZ  tj.  nie  przedłożył 

umowy  lub  promesy  na  dostawę  części  od  producenta  gazomierzy  lub  innego  dostawcy 

dysponującego  zaświadczeniem  producenta,  że  części  zostały  wyprodukowane  zgodnie  ze 


specyfikacjami i standardami produkcyjnymi ustalonymi przez producenta i są one tej samej 

jakości, co części stosowane do montażu gazomierzy; 

ewentualnie  [na  wypadek  uznania  przez  KIO

,  że  brak  było  na  tym  etapie  podstaw  do 

odrzucenia oferty lub wykluczenia ZAP z postępowania: 

[3]  art.  26  ust.  3  Pzp,  poprzez  zaniechanie  jego  zastosowania,  a  -  w  konsekwencji  - 

zaniechanie wezwania ZAP do uzupełnienia dokumentu, o którym mowa w pkt 7.7 ppkt [14] 

SIWZ; 

ewentualnie  [na  wypadek

,  gdyby  KIO  uznała,  że  ZAP  mógł  przedłożyć  inny  dokument,  niż 

ten, o którym wprost mowa w pkt 7.7 ppkt [14] Pzp]: 

[4]  art.  26  ust,  4  Pzp,  poprzez  zaniechanie  jego  zastosowania,  a  -  w  konsekwencji  - 

zaniechanie  wezwania  ZAP  do  złożenia  wyjaśnień  dotyczących  faktur,  które  zostały 

przedłożone,  celem  wykazania  spełnienia  wymogu  z  pkt  7.7  ppkt  [14]  Pzp,  a  które 

wywoływały zasadnicze wątpliwości, co do posiadania przez ZAP w zasobie własnym części 

zamiennych niezbędnych do należytej realizacji zamówienia; oraz. 

[5]  art. 7 ust. 3 Pzp, poprzez błędne jego zastosowania i dokonanie wyboru oferty, która jest 

sprzeczna z wymogiem określonym w pkt 7.7 ppkt [14] SIWZ, względnie - dokonanie wyboru 

oferty wykonawcy, który winien zostać wykluczony z postępowania, względnie, który winien 

zostać  wezwany  do  uzupełnienia  dokumentu,  o  który  mowa  w  pkt  7.7  ppkt  [14]  SIWZ, 

względnie,  który  winien  zostać  wezwany  do  złożenia

  wyjaśnień  dotyczących  dokumentów 

przedłożonych, celem wykazania spełnienia wymogu z pkt 7.7 ppkt [14] SIWZ; oraz. 

[6]  art. 7 ust. 3 Pzp, poprzez błędne jego zastosowania, a - w konsekwencji - zaniechanie 

wyboru  oferty  Odwołującego,  mimo,  iż  jego  oferta  jest  ofertą  najkorzystniejszą                                      

w postępowaniu. 

W konsekwencji, Odwołujący wnosił o: 

[A]  dopuszczenie  i  przeprowadzenie  niżej  wnioskowanych  dowodów  oraz

  dowodów,  które 

będą składane na rozprawie; a także: 

[B]  unieważnienie czynności wyboru oferty ZAP w zakresie części I niniejszego zamówienia; 

oraz: 

[C]  nakazanie  Zamawiającemu  odrzucenie  oferty  ZAP  w  zakresie  części  I  niniejszego 

zamówienia; 

ewentualnie  [na  wypadek  uznania,  że  pkt  7.7  ppkt  [14J  SIWZ  stanowi  warunek  udziału  

w postępowaniu]: 

[D]  nakazanie  Zamawiającemu  wykluczenie  ZAP  z  postępowania  w  zakresie  części  I 

niniejszego zamówienia; 

ewentualnie  [na  wypadek  na  wypadek  uznania  przez  KIO,  że  brak  było  na  tym  etapie 

podstaw do odrzucenia oferty lub wykluczenia ZAP z postępowania: 


[E]  nakazanie Zamawiającemu wezwanie ZAP do uzupełnienia dokumentu, o którym mowa 

w pkt 7.7 ppkt [14] SIWZ; 

ewentualnie [na wypadek przyjęcia iż brak było podstaw do wzywania ZAP do uzupełnienia 

dokumentów]: 

[F]  nakazanie  Zamawiającemu  wezwanie  ZAP  do  udzielenia  wyjaśnień  w  zakresie 

dokumentów  złożonych,  celem  wykazania  spełnienia  wymogu  określonego  w  pkt  7.7  ppkt 

[14] SIWZ; 

oraz [w każdym z powyższych przypadków]: 

[G]  nakazanie Zamawiającemu dokonania ponownej oceny ofert złożonych w postępowaniu 

w zakresie części I niniejszego zamówienia; 

[H]  zasądzenie  od  Zamawiającego  na  rzecz  Odwołującego  zwrotu  kosztów  niniejszego 

postępowania, w tym kosztów zastępstwa radcowskiego według dokumentów, które zostaną 

przedłożone na rozprawie. 

[A]  Stan faktyczny 

[1]  Odwołujący  złożył  ofertę  na  część  I  zamówienia  [tj.  legalizacja  gazomierzy  produkcji 

ZWUG  Intergaz  Sp.  z  o.o.  -  dalej:  „Część  I”]  w  ramach  postępowania  przetargowego 

prowadzonego  przez  Zamawiającego  na:  Legalizację  ponowną  gazomierzy  miechowych      

o  wielkości G-l,  6;  G-2,5; G-4; G-6; G-l  0; G-l  6; G-25; G-  40;  G-65,  które  utraciły  ważność 

cechy  legalizacyjnej  w  podziale  na  trzy  części  zamówienia  [znak  sprawy:  2016/PSG7/WP-

000022  -  dalej:  „Postępowanie”].  Odwołujący  zaoferował  cenę  w  kwocie  915  393,60  PLN 

netto [1 125 934,13 PLN brutto]

 i okres gwarancji wynoszący 42 miesiące. 

Dowód:

 [1] oferta Odwołującego z 19.04.2017 roku [w aktach postępowania przetargowego]; 

[2]  Oprócz Odwołującego, oferta na Część I zamówienia została złożona przez ZAP, który 

zaoferował cenę w kwocie 853 123,00 PLN netto [1 049 341,29 PLN brutto]

 i okres gwarancji 

wynoszący 36 miesięcy. 

Dowód: [2] oferta ZAP z 19.04.2017 roku [w aktach postępowania przetargowego]; 

[3]  W  dniu  24  kwietnia  2017  roku  Zamawiający  poinformował  uczestników  postępowania 

przetargowego  poprzez  zamieszczenie  odpowiedniego  pisma  na  platformie  zakupowej 

Zamawiającego [stronie internetowej] o wykonawcach, którzy złożyli oferty w postępowaniu, 

cenach ofert i deklarowanej długości gwarancji. 

Dowód:

 [3] pismo Zamawiającego z dnia 24.04.2017 roku [załącznik nr 2]; 

[4]  W  dniu  17  maja  2017  roku  Zamawiający  dokonał  wyboru  najkorzystniejszych  ofert  

w  postępowaniu.  Zamawiający  uznał,  że  najkorzystniejszą  ofertę  na  Część  I  zamówienia 

złożył  ZAP,  wskazując,  że  oferta  ZAP  uzyskała  największą  liczbę  punktów  łącznie  

w kryteriach: najniższa cena i długość gwarancji oraz spełniła warunki określone w SIWZ. 

Dowód:

 [4] porównanie ofert z dnia 17.05.2017 roku [załącznik nr 3]; 


[5]  informacja Zamawiającego z dnia 17.05.2017 w przedmiocie wyboru najkorzystniejszych 

ofert w postępowaniu [załącznik nr 4]; 

[B]  Przesłanki z art. 179 ust. 1 PZP 

[5]  Odwołujący  podnosi,  iż  ma  interes  we  wniesieniu  odwołania  w  zakresie  naruszeń 

przepisów  PZP  dotyczących  Części  I  zamówienia,  gdyż  -  gdyby  Zamawiający  nie  naruszył 

przepisów  PZP,  to  oferta  Zamawiającego  winna  być  uznana  za  ofertę  najkorzystniejszą  

w  postępowaniu  i  Odwołujący  miałby  szansę  na  osiągnięcie  korzyści  ekonomicznych  

z realizacji niniejszego zamówienia. 

Dowód:

 [6] porównanie ofert z 17.05.2017 roku [załącznik nr 3]; 

[7]  informacja Zamawiającego z dnia 17.05.2017 w przedmiocie wyboru najkorzystniejszych 

ofert w postępowaniu [załącznik nr 4]; 

[6]  Tymczasem,  wskutek  naruszeń,  których  dopuścił  się  Zamawiający,  wskazanych  

w petitum odwołanie, oferta Odwołującego nie została wybrana, a Odwołujący może ponieść 

z  tego  tytułu  szkodę.  Tak  więc,  jedynym  środkiem  prawnym  przy  pomocy  którego  można 

usunąć stan niezgodności z prawem jest wniesienie niniejszego odwołania, co przesądza, że 

obie przesłanki z art. 179 ust. 1 PZP zostały spełnione. 

[C]  Termin na wniesienie odwołania 

Odwołujący  podnosi,  iż  informacja  o  wyborze  oferty  ZAP  pojawiła  się  na  platformie 

zakupowej  PSG  [stronie  internetowej]  Zamawiającego  w  dniu  17  maja  2017  roku,  wobec 

czego termin na wniesienia odwołania mija - na podstawie art. art. 185 ust. 8 Pzp - w dniu 29 

maja 2017 roku. 

Dowód:

 [8] porównanie ofert z dnia 17.05.2017 roku [załącznik nr 3]; 

[9] informacja Zamawiającego z dnia 17.05.2017 w przedmiocie wyboru najkorzystniejszych 

ofert w postępowaniu [załącznik nr 4]; 

[8]  Z uwagi natomiast na to, że odwołanie zostało złożone u Prezesa KIO w dniu 26 maja 

2017 roku termin na wniesienie odwołania należy uznać za zachowany. 

[D] 

Zarzut naruszenia art. 89 ust. 1 pkt [2] w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp  

[D.1] Treść zarzutu 

Odwołujący zarzuca naruszenie art. 89 ust. 1 pkt [2] w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp, poprzez 

jego  bezpodstawne  niezastosowanie,  a  -  w  konsekwencji  -  zaniechanie  odrzucenia  oferty 

ZAP, mimo, iż jest ona sprzeczna z wymogiem określonym w pkt 7.7 ppkt [14] SIWZ, gdyż 

ZAP  nie  dołączył  do  oferty  umowy  lub  promesy  na  dostawę  części  od  producenta 

gazomierzy  lub  innego  dostawcy

  dysponującego  zaświadczeniem  producenta,  że  części 

zostały wyprodukowane zgodnie ze specyfikacjami i standardami produkcyjnymi ustalonymi 

przez producenta i są one tej samej jakości, co części stosowane do montażu gazomierzy, 

wobec  czego  nie  wykazał,  że  oferowana  przez  niego  usługa  odpowiada  wymaganiom 

Zamawiającego. 


[D.2] Stan faktyczny 

Zgodnie  z  pkt  7.7  ppkt  [14]  SIWZ,  Zamawiający  przed  udzieleniem  zamówienia

wezwie Wykonawcę

którego oferta została najwyżej ocenionądo złożenia w wyznaczonym, 

nie krótszym niż 10 dni  terminie aktualnych na dzień  złożenia oświadczeń lub dokumentów 

potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25 ust 1 PZP

to jest: [14] umowa lub 

promesa na dostawę części od producenta gazomierzy lub innego dostawcy dysponującego 

zaświadczeniem  producenta,  że  części  zostały  wyprodukowane  zgodnie  ze  specyfikacjami                   

i  standardami  produkcyjnymi  ustalonymi  przez  producenta  i  są  one  tej  samej  jakości,  co 

części stosowane do montażu gazomierzy. 

Dowód:[ 10] odpowiedź na pytanie nr 1 do SIWZ z

 dnia 21.03.2017 roku [załącznik nr 5]; 

[11] tekst jednolity SIWZ tj. po zmianie dokonanej przez odpowiedź na pytanie nr 1 do SIWZ 

z dnia 21.03.2017 roku [załącznik nr 6]; 

ZAP  nie  złożył  Zamawiającemu  na  etapie  uzupełnienia  dokumentów  umowy  lub 

promesy,  o  której  mowa  w  pkt  7.7  ppkt  [14]  SIWZ.  Zamiast  tego,  ZAP  poinformował,  że                      

w związku z udzieloną odpowiedzią Zamawiającego z dnia 14 kwietnia 2017 roku o wymogu 

stosowania  fabrycznie  nowych  i  oryginalnych  części  do  wykonania  ponownej  legalizacji,  że       

w zasobie własnym posiada

 - dowód faktury zakupu - fabrycznie nowe i oryginalne części do 

ponownej legalizacji gazomierzy w ilościach przekraczających ilości konieczne dla realizacji 

przedmiotowego  zamówienia

  i  załączył  do  oferty  następujące  -  wystawione  przez 

Odwołującego - faktury VAT: 

[a] faktura VAT nr F/0995/15 z dnia 19.05.2015 roku na kwotę 26 875,50 PLN 

b] faktura VAT nr F/0997/15 z dnia 19.05.2017 roku na kwotę 236,16 PLN 

[c] faktura VAT nr F/1049/15 z dnia 27.05.2015 roku na kwotę 9 840,00 PLN 

[d] faktura VAT nr F/1630/15 z dnia 24.08.2015 roku na kwotę 30 657,75 PLN 

[e] faktura VAT nr F/2217/15 z dnia 4,11,2015 roku na kwotę 30 765,13 PLN 

[f] faktura VAT nr F/2580/15 z dnia 18.12.2015 roku na kwotę 30 657,75 PLN 

[g] faktura VAT nr F/105/01/16 z dnia 20.01,2016 roku na kwotę 15 328,88 PLN; 

[h] faktura VAT nr F/168/01/16 z dnia 29.01.2016 roku na kwotę 15 328,88 PLN; 

[i]  faktura VAT nr F/170/01/16 z dnia 29.01.2016 roku na kwotę 4 920,00 PLN; 

[j] faktura VAT nr F/099/02/16 z dnia 18.02.2016 roku na kwotę 29 520,00 PLN; 

[k] faktura VAT nr F/081/10/16 z dnia 11.10.2016 roku na kwotę 177,12 PLN 

[l] faktura VAT nr F/312/11/16 z dnia 30.11.2016 roku na kwotę 14 930,97 PLN; 

Dowód:

 [12] pismo ZAP z dnia 29.04.2017 roku wraz z w/w fakturami VAT [załącznik nr 7]; 

W tym stanie rzeczy Zamawiający uznał, że ZAP spełnił wymóg określony w pkt 7.7 

ppkt [14] SIWZ i dokonał wyboru oferty ZAP, z czym nie sposób się jednak zgodzić. 

[D.3] Uzasadnienie zarzutu 


Na  wstępie  należy  wskazać,  że  celem  pkt  7.7  ppkt  [14]  SIWZ  jest  wykazanie  przez 

wykonawcę, że oferowana przez niego usługa jest zgodna z wymaganiami Zamawiającego. 

Dokumenty  z  pkt  7.7  ppkt  [14]  SIWZ,  to  tzw.  dokumenty  przedmiotowe,  o  których  mowa                   

w art. 25 ust. 1 pkt [2] Pzp tj. potwierdzające zgodność oferowanych dostaw, usług lub robót 

budowlanych  z  wymaganiami  zamawiającego.  W  konsekwencji,  niedołączenie  tych 

dokumentów  do  oferty  lub  przedstawienie  nieprawidłowych  dokumentów  [np.  innych  niż 

żą

dane  przez  Zamawiającego]  powoduje,  że  wykonawca  nie  wykazał,  że  oferowana  przez 

niego  usługa  spełnia  wymagania  zamawiającego,  a  jego  oferta  jest  sprzeczna  z  SIWZ                       

i  podlega  odrzuceniu.

  KIO  stoi  bowiem  na  stanowisku,  zgodnie  z  którym  elementem 

przedstawianej  i  sporządzanej  przez  wykonawcę  oferty  są  w  tym  kontekście  również  tzw. 

dokumenty  przedmiotowe,  potwierdzające  zgodność  oferowanych  dostaw,  usług,  czy  robót 

budowlanych z wymaganiami zamawiającego, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt [2] PZP. 

Konsekwentnie,  ich  nieprzedstawienie  albo  przedstawienie  dokumentów  nieprawidłowych 

spowoduje  niezgodność  treści  oferty  z  SIWZ  [wyrok  KIO  z  26.01.2017  r.,  KIO  11/17,  KIO 

W tym świetle Odwołujący podkreśla, że ZAP nie wykazał, że oferowana przez niego 

usługa  odpowiada  wymaganiom  zamawiającego  określonym  w  pkt  7.7  ppkt  [14]  SIWZ, 

wobec  czego  jego  oferta  winna  ulec  odrzuceniu  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  [2]  Pzp,                    

a przemawiają za tym następujące argumenty. 

Po  pierwsze,  Zamawiający  pominął,  że  ZAP  nie  przedstawił  dokumentu,  który  był 

wymagany w pkt 7.7 ppkt [14] SIWZ, co już samo przez się sprawia, że powinien uznać, że 

oferta  ZAP  jest  sprzeczna  z  treścią  SIWZ  i  odrzucić  ją  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  [2] 

PZP. Fakt, iż ZAP przedstawił inne dokumenty nie ma żadnego znaczenia, gdyż dokumenty, 

które  przedłożono  nie  były  tymi,  których  Zamawiający  wymagał  w  pkt  7.7  ppkt  [14]  SIWZ                  

i  dopuszczenie  możliwości  przedstawienia  również  innych  dokumentów  stanowiłoby  rażące 

naruszenie  zasady  uczciwej  konkurencji  i  podważenie  równej  pozycji  wykonawców                           

w  postępowaniu.  Co  więcej,  wymóg  posiadania wyłącznie  umowy  lub  promesy  na  dostawę 

części ma o tyle istotne znaczenie, że nie wiadomo, jakie części zamienne będą niezbędne, 

celem  należytej  realizacji  zamówienia,  a  tylko  posiadanie  umowy  lub  promesy  na  dostawę 

gwarantuje  dostęp  do  każdej  części  zamiennej  niezbędnej  wykonawcy  na  etapie  realizacji 

zamówienia. 

Po  drugie,  Zamawiający  pominął,  że  z  dokumentów,  które  zostały  przedstawione 

przez  ZAP  [zamiast  tych,  które  były  wymagane  przez  Zamawiającego]  wynika,  że  ZAP  nie 

zaoferował  usługi  legalizacji  gazomierzy  z  wykorzystaniem  części  zamiennych 

wyprodukowanych w 2017 roku lub nowszych,

 ataki był de facto wymóg Zamawiającego [pkt 

7.7  ppkt  [14]  SIWZ].  Z  faktur  VAT  wynika  bowiem,  że  części  zamienne  zostały  zakupione                

w 2015 i 2016 roku, więc nie są to nowe części zamienne [z bieżącej lub przyszłej produkcji], 


co  -  zdaniem  Odwołującego  -  jest  istotą  wymogu  z  pkt  7.7  ppkt  [14]  SIWZ.  Odwołujący 

podkreśla,  że  Zamawiający  wymaga  posiadania  przez  wykonawcę  umowy  lub  promesy  na 

dostawę  części  zamiennych,  co  oznacza,  że  wymaga,  by  wykonawca  użył  nowych  części 

zamiennych  tj.  z  bieżącej  lub  przyszłej  produkcji,  a  nie  wyprodukowanych  kilka  lub 

kilkadziesiąt  miesięcy  temu  [nawet,  jeśli  nie  były  one  używane]. W  przeciwnym  przypadku, 

Zamawiający  nie  wymagałby  wykazania,  że  wykonawca  posiada  -  poprzez  umowę  lub 

promesę  dostaw  -  dostęp  do  bieżącej  produkcji  części  zamiennych,  lecz  wprost  wskazałby 

na możliwość posłużenia się już posiadanym zasobem własnym. 

Po  trzecie,  Zamawiający  pominął,  że  oświadczenie  ZAP,  jakoby  posiadał  części 

wymagane  do  należytej  realizacji  zamówienia  w  zasobie  własnym  jest  zupełnie 

niewiarygodne, gdyż części zakupione przez ZAP na podstawie przedłożonych faktur zostały 

zużyte  przez  ZAP  przy  realizacji  innych  zamówień.

  Należało  uwzględnić,  że  zostały  one 

zakupione wyłącznie w celu realizacji dwóch innych zamówień tj. 

[a] 

zamówienia  udzielonego  przez  PSG  Sp.  z  o.o.  [Oddział  w  Zabrzu]  na:  Legalizację 

ponowną gazomierzy miechowych o wielkości: G-1,6; G-2,5; G-4; G-6; G-10; G-16; G-25; G-

  G-65,  które  utraciły  ważność  cechy  legalizacyjnej  [znak  postępowania:  PSG/ZP/Z7/Z-

[b] 

zamówienia udzielonego przez PSG Sp. z o.o. [Oddział w Warszawie] na: Legalizację 

ponowną gazomierzu miechowych

 [znak postępowania: 2016/PSG4/WNP-005660]; 

Odwołujący  wskazuje,  że  Zamawiający  udzielił  wcześniej  ZAP  zamówień  na 

legalizację  gazomierzy  miechowych  produkcji  ZWUG  INTERGAZ  Sp.  z  o.o.  w  obu  wyżej 

wymienionych  postępowaniach,  w  związku  z  czym  zakupy  odzwierciedlone  w  fakturach 

przedłożonych  przez  ZAP  w  niniejszym  postępowaniu  zostały  dokonane  z  przeznaczeniem 

na ich wykorzystanie do realizacji wyłącznie tych zamówień i zostały w ten sposób zużyte. 

Dowód:

 [13] pismo PSG Sp. z o.o. z dnia 24.04.2015 roku wraz z porównaniem i oceną ofert 

w postępowaniu nr PSG/ZP/Z7/Z- 4/2015 [załącznik nr 8]; 

[14]  publikacja  wyników  postępowania  z  dnia  27.07.2016  roku  w  przetargu  nr 

2016/PSG4/WNP-005660 [załącznik nr 9]; 

[ 19] Odwołujący podkreśla, że fakt, iż części zamienne zakupione przez ZAP w 2015 i 2016 

roku  zostały  wykorzystane  do  realizacji  wcześniej  uzyskanych  zamówień  potwierdzają 

następujące okoliczności i dowody.   

[20]  W  dniu  18  kwietnia  2017  roku  ZAP  wystąpił  do  Odwołującego  [jako  producenta 

gazomierzy  miechowych  podlegających  ponownej  legalizacji]  o  udzielenie  promesy  na 

dostawę  części  zamiennych  do  gazomierzy  objętych  niniejszym  postępowaniem

przetargowym, z czego jednoznacznie wynika, że części zamienne, które zostały zakupione 

przez  ZAP  wcześniej  zostały  zużyte  do  realizacji  uprzednio  uzyskanych  zamówień.  

W  przeciwnym  przypadku,  kierując  się  konsekwentnie  logiką  zaprezentowaną  przez  ZAP  


w  niniejszym  postępowaniu  tj.  gdyby  ZAP  posiadał  na  stanie  takie  części,  ZAP  nie 

występowałby o udzielenie promesy. 

Dowód:

 [15] wniosek ZAP z dnia 18.04.2017 roku o udzielenie promesy [załącznik nr 10]; 

Każda  sprzedaż  wykazana  fakturą  przedłożoną  przez  ZAP  była  poprzedzona  - 

najpierw  ogólnym  zamówieniem  przesyłanym  przez  ZAP  do  Odwołującego,  a  później 

konkretnymi  zapotrzebowaniami.  W  zamówieniach  ZAP  określał  ilość  części  zamiennych 

niezbędnych  do  realizacji  zamówień  udzielonych  przez  ZAP  w  2015  i  2016  roku  przez 

Zamawiającego.

  Ilości  z  zamówień  i  zapotrzebowań  ZAP  pokrywają  się  z  ilościami 

sprzedanymi  ZAP  przez  Odwołującego  i  potwierdzają,  że  wszystkie  części  zamienne 

zakupione  uprzednio  u  Odwołującego  zostały  przez  ZAP  zużyte  na  potrzeby  realizacji 

wcześniej uzyskanych zamówień. Sam ZAP określał bowiem w treści tych dokumentów, że 

zamawia części zamienne, celem wykonania zobowiązań z już udzielonych mu zamówień. 

W dniu 15 maja 2015 roku ZAP przesłał do Odwołującego ogólne zamówienie, wprost 

wskazując,  że  określono  je  dla  potrzeb  realizacji  przetargu  na  ponowną  legalizację 

gazomierzy nr postępowania PSG/ZP/Z7/Z-4/2015

Dowód:

 [16] zamówienie z dnia 15.05.2015 roku [załącznik nr 11]; 

W  dniu  15  maja  2015  roku  ZAP  przesłał  Odwołującemu  „zapotrzebowanie  nr  I  do 

zamówienia  z  dnia  15  maja  2015  roku”  [tj.  na  części  zamienne  do  realizacji  zamówienia 

udzielonego przez PSG Sp. z o.o. w 2015 roku], w którym wskazano, że zamówiono części 

zamienne, sprzedane przez Odwołującego fakturami nr F/0995/15 z dnia 19 maja 2015 roku 

i F/1049/15 z dnia 27 maja 2015 roku. Opisy w zamówieniach i ilości poszczególnych pozycji 

zgadzają się z opisami i ilościami z tych faktur tj. 

[a] poz. nr [1] z zapotrzebowania odpowiada poz. nr [3] z faktury nr F/0995/15 z dnia 19 maja 

2015  roku  i  poz.  nr  [1]  z  faktury  nr  F/1049/15  z  dnia  27  maja  2015  roku,  a  ilość  jest 

jednakowa [4 000 sztuk]; 

[b] poz. nr [2] z zapotrzebowania odpowiada poz. nr 2 z faktury nr F/0995/15 z dnia 19 maja 

2015 roku, a ilość jest jednakowa [1 000 sztuk]; 

[c] poz. nr [3] z zapotrzebowania odpowiada poz. nr [1] z faktury nr F/0995/15 z dnia 19 maja 

2015 roku, a ilość jest jednakowa [1 000 sztuk]; 

Dowód:

  [17] zapotrzebowanie nr I z dnia 15.05.2015 roku [załącznik nr 12]; 

[18] faktura VAT nr F/0995/15 z dnia 19.05.2015 roku na kwotę 26 875,50 PLN [załącznik nr 

[19] faktura VAT nr F/1049/15 z dnia 27.05.2015 roku na kwotę 9 840,00 PLN [załącznik nr 

[24] W  dniu  18  sierpnia  2015  roku  ZAP  przesłał  Odwołującemu  „zapotrzebowanie  nr  II  do 

zamówienia  z  dnia  15.05.2015  roku”  [tj.  na  części  zamienne  do  realizacji  zamówienia 

udzielonego  przez  PSG  Sp.  z  o.o.  w  2015  roku],  w  którym  wskazano  na  części  zamienne 


sprzedane ZAP fakturą nr F/1630/15 z dnia 24 sierpnia 2015 roku. Odwołujący podkreśla, że 

wszystkie  pozycje  i  ilości  z  tego  zapotrzebowania  są  odzwierciedlone  na  fakturze  nr 

F/1630/15. 

Dowód:

 [20] zapotrzebowanie nr II z dnia 18.08.2015 roku [załącznik nr 15]; 

[21] faktura VAT nr F/1630/15 z dnia 24.08.2015 roku na kwotę 30 657,75 PLN [załącznik nr 

[25]  W dniu 28 października 2015 roku ZAP przesłał Odwołującemu „zapotrzebowanie nr III 

do  zamówienia  z  dnia  15.05.2015  roku”  [tj.  na  części  zamienne  do  realizacji  zamówienia 

udzielonego  przez  PSG  Sp.  z  o.o.  w  2015  roku],  w  którym  wskazano  na  części  zamienne 

sprzedane ZAP fakturą nr F/2217/15 z dnia 4 listopada 2015 roku. Odwołujący podkreśla, że 

wszystkie  pozycje  i  ilości  z  tego  zapotrzebowania  są  odzwierciedlone  na  fakturze  nr 

F/2217/15 [por. poz. nr [1] - [3] faktury nr F/2217/15]. 

Dowód:

 [22] zapotrzebowanie nr III z dnia 28.10.2015 roku [załącznik nr 17]; 

[23] faktura VAT nr F/2217/15 z dnia 4.11.2015 roku na kwotę 30 765,13 PLN [załącznik nr 

W dniu 10 grudnia 2015 roku ZAP przesłał Odwołującemu „zapotrzebowanie nr IV do 

zamówienia  z  dnia  15.05.2015  roku”  [tj.  na  części  zamienne  do  realizacji  zamówienia 

udzielonego  przez  PSG  Sp.  z  o.o.  w  2015  roku],  w  którym  wskazano  na  części  zamienne 

sprzedane ZAP fakturą nr F/2580/15 z dnia 18 grudnia 2015 roku. Odwołujący podkreśla, że 

wszystkie  pozycje  i  ilości  z  tego  zapotrzebowania  są  odzwierciedlone  na  fakturze  nr 

F/2580/15. 

Dowód:

 [24] zapotrzebowanie nr IV z dnia 10.12.2015 roku [załącznik nr 19]; 

[25] faktura VAT nr F/2580/15 z dnia 18.12.2015 roku na kwotę 30 657,75 PLN [załącznik nr 

[27] W  dniu  18  stycznia  2016  roku  ZAP  przesłał  Odwołującemu  „zapotrzebowanie  nr  V  do 

zamówienia  z  dnia  15.05.2015  roku”  [tj.  na  części  zamienne  do  realizacji  zamówienia 

udzielonego  przez  PSG  Sp.  zo.o.w2015  roku],  w  którym  wskazano  na  części  zamienne 

sprzedane ZAP fakturą nr F/l05/01/16 z dnia 20 stycznia 2016 roku, fakturą nr F/168/01/16              

z  dnia  29  stycznia  2016  roku  i  fakturą  nr  F/l70/01/16  z  dnia  29  stycznia  2016  roku. 

Odwołujący podkreśla, że opisy w zamówieniach i ilości poszczególnych pozycji zgadzają się 

z opisami i ilościami z tych faktur tj. 

[a]  poz. nr [1] zapotrzebowania nr V odpowiada poz. nr [1] faktuiy nr F/105/01/16 oraz poz. 

nr [1] faktury nr F/168/01/16 i poz. nr [1] faktury nr F/170/01/16, a ilość jest jednakowa [6 000 

sztuk]; 

[b]  poz.  nr  [2]  zapotrzebowania  nr  V  odpowiada  poz.  nr  [2]  faktury  nr  F/105/01/16,  a  ilość 

jest jednakowa [250 sztuk]; 


[c]  poz.  nr  [3]  zapotrzebowania  nr  V  odpowiada  poz.  nr  [2]  faktury  nr  F/168/01/16,  a  ilość 

jest jednakowa [250 sztuk]; 

Dowód:

 [26] zapotrzebowanie nr V z dnia 18.01.2016 roku [załącznik nr 21]; 

[27] faktura VAT nr F/105/01/16 z dnia 20.01.2017 roku na kwotę 15 328,88 PLN [załącznik 

nr 22]; 

[28] faktura VAT nr F/168/01/16 z dnia 29.01.2016 roku na kwotę 15 328,88 PLN [załącznik 

nr 23]; 

[29] faktura VAT nr F/170/01/16 z dnia 29.01.2016 roku na kwotę 4 920,00 PLN [załącznik nr 

[28] W  dniu  18  stycznia  2016  roku  ZAP  przesłał  Odwołującemu  „zapotrzebowanie  nr  VI  do 

zamówienia  z  dnia  15.05.2015  roku”  [tj.  na  części  zamienne  do  realizacji  zamówienia 

udzielonego  przez  PSG  Sp.  z  o.o.  w  2015  roku],  w  którym  wskazano  na  części  zamienne 

sprzedane ZAP fakturą nr F/099/02/16 z dnia 18 lutego 2016 roku. Odwołujący podkreśla, że 

wszystkie  pozycje  i  ilości  z  tego  zapotrzebowania  są  odzwierciedlone  na  fakturze  nr 

F/099/02/16,  co  potwierdza,  że  zostały  one  zużyte  na  potrzeby  realizacji  zamówienia 

udzielonego ZAP w 2015 roku. 

Dowód:[30] zapotrzebowanie nr VI z dnia 18.01.2016 roku [załącznik nr 25]; 

[31]  faktura  nr  F/099/02/16  z  dnia  18.02.2016  roku  na  kwotę  29  520,00  PLN  [załącznik  nr 

[29] W  dniu  22  września  2016  r.  ZAP  zaczął  zamawiać  części  zamienne  niezbędne  dla 

potrzeb  realizacji  zamówienia  udzielonego  w  2016  roku  przez  PSG  Sp.  z  o.o.  [Oddział                       

w Warszawie], Odwołujący podkreśla, że na każdym zamówieniu jest adnotacja: dla potrzeb 

realizacji  przetargu  na  ponowną  legalizację  gazomierzy  w  Warszawie,  co  potwierdza,  że 

wszystkie  sprzedane  od  tej  pory  ZAP  części  zostały  zużyte  przy  realizacji  uprzednio 

udzielonego zamówienia. 

[30] W  dniu  22  września  2016  roku  ZAP  zamówił  części  zamienne  sprzedane  mu  przez 

Odwołującego fakturą VAT nrF/081/10/16z dnia 11 października 2016 roku i fakturą VAT nr 

F/247/09/16 z dnia 27 września 2016 roku. Odwołujący podkreśla, że opisy w zamówieniach 

i ilości poszczególnych pozycji zgadzają się z opisami i ilościami z tych faktur tj. 

[a]  poz. nr [1] zamówienia z 22.09.2016 roku odpowiada poz. nr [1] faktury nr F/081/10/16               

z dnia 11.10.2016 roku, a ilość jest tożsama [200 sztuk]; 

[b]  poz. nr [2] zamówienia z 22,09.2016 roku odpowiada poz. nr [1] faktury nr F/247/09/16              

z dnia 27.09.2016 roku, a ilość jest tożsama [500 sztuk]; 

Dowód:

 [32] zamówienie z dnia 22.09.2016 roku [załącznik nr 27]; 

[33] faktura nr F/081/10/16 z dnia 11,10.2016 roku na kwotę 177,12 PLN [załącznik nr 28]; 

[34] faktura nr F/247/09/16 z dnia 27.09.2016 roku na kwotę 1 660,50 PLN [załącznik nr 29]; 


[31] W  dniu  3  listopada  2016  roku  ZAP  zamówił  części  zamienne  sprzedane  mu  przez 

Odwołującego fakturą VAT nr F/312/11/16 z dnia 30 listopada 2016 r. Odwołujący podkreśla, 

ż

e  wszystkie  pozycje  i  ilości  z  tego  zapotrzebowania  są  odzwierciedlone  na  fakturze  nr 

F/312/11/16,  co  potwierdza,  że  zostały  one  zużyte  na  potrzeby  realizacji  zamówienia 

udzielonego ZAP w 2015 r. 

Dowód:

 [35] zamówienie z dnia 3,11.2016 roku [załącznik nr 30]; 

[36]  faktura  nr  F/312/11/16  z  dnia  30.11.2016  roku  na  kwotę  14  930,97  PLN  [załącznik  nr 

Tak  więc,  z  powyższego  jednoznacznie  wynika,  że  ZAP  zużył  wszystkie  elementy 

zakupione  u  Odwołującego  fakturami  złożonymi  w  niniejszym  postępowaniu  do  realizacji 

uprzednio uzyskanych od Zamawiającego zamówień w 2015 i 2016 r.

 Należy podkreślić, iż 

ZAP  sam  określał  w  zamówieniach  ilości  niezbędne  do  realizacji  tych  zamówień  i  robił  to  

w toku ich realizacji, co przemawia za przyjęciem, że wszystkie zakupione przez ZAP części 

zostały  już  zużyte  przez  ZAP  i  ZAP  nie  dysponuje  obecnie  wystarczającą  ilością  części 

zamiennych,  które  będą  mogły  być  wykorzystane  do  należytej  realizacji  niniejszego 

zamówienia. Również z tego względu ofertę ZAP należało uznać za niezgodną z pkt 7.7 ppkt 

[14] SIWZ i odrzucić na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp. 

Po czwarte, nawet, gdyby przyjąć, że ZAP dysponuje obecnie częściami zamiennymi 

o  typach  i  ilościach  wskazanych  w  fakturach  [czemu  Odwołujący,  co  do  zasady  przeczy, 

gdyż  poddawałoby  to  w  wątpliwość  należyte  wykonanie  zamówień  z  2015  i  2016  roku],  to 

Zamawiający  pominął,  że  ZAP  w  żaden  sposób  nie  wykazał,  że  są  to  typy  i  ilości 

wystarczające  do  należytej  realizacji  zamówienia.

  W  tym  kontekście  należy  -  jeszcze  raz  - 

podkreślić,  iż  gwarancja  należytej  realizacji  zamówienia  istnieje  wyłącznie  w  przypadku 

przedstawienia przez wykonawcę umowy lub promesy na dostawę części zamiennych, gdyż 

tylko w takim przypadku wykonawca ma pełen dostęp do części zamiennych, a więc istniej 

gwarancja  uzyskanie  przez  niego  każdego  niezbędnego  elementu.  Potwierdza  to,  że 

stanowisko Zamawiającego, jakoby wymóg określony w pkt 7.7 ppkt [14] SIWZ można było 

zrealizować poprzez wykazanie posiadania Jakiś” części zamiennych [w niewiadomej ilości] 

w  zasobie  własnym  jest  zupełnie  błędny,  gdyż  nie  gwarantuje  należytego  wykonania 

zamówienia przez takiego wykonawcę. 

W tym stanie rzeczy zarzut naruszenia art. 89 ust. 1 pkt [2] w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp 

należy uznać za zasadny. 

[E] 

Zarzut naruszenia art. 24 ust. 1 pkt [12] Pzp 

Jedynie  z  ostrożności  procesowej,  na  wypadek,  gdyby  KIO  przyjęła,  że  naruszenie 

pkt 7.7 ppkt [14] SIWZ nie powoduje niezgodności treści oferty z treścią SIWZ, gdyż wymóg 

ten  stanowi  warunek  udziału  w  postępowaniu  [czemu  Odwołujący,  co  do  zasady  przeczy], 

Odwołujący zarzuca naruszenie art. 24 ust. 1 pkt [12] Pzp, poprzez jego niezastosowania, a - 


w  konsekwencji  -  zaniechanie  wykluczenia  z  postępowania  wykonawcy  [ZAP],  który  nie 

wykazał spełnienia warunku udziału w postępowaniu określonego w pkt 7,7 ppkt [14] SIWZ 

tj.  nie  przedłożył  umowy  lub  promesy  na  dostawę  części  od  producenta  gazomierzy  lub 

innego  dostawcy  dysponującego  zaświadczeniem  producenta,  że  części  zostały 

wyprodukowane  zgodnie  ze  specyfikacjami  i  standardami  produkcyjnymi  ustalonymi  przez 

producenta i są one tej samej jakości, co części stosowane do montażu gazomierzy. 

Odwołujący  powołuje  się  przy  tym  na  uzasadnienie,  które  zostało  precyzyjnie 

wskazane w części poświęconej zarzutowi naruszenia art. 89 ust. 1 pkt [2] Pzp, którego nie 

ma potrzeby w tym miejscu powtarzać. 

Pokrótce  należy  jedynie  wskazać,  że  Zamawiający  naruszył  art.  24  ust.  1  pkt  [12] 

Pzp, gdyż błędnie uznał, że przedłożone przez ZAP faktury VAT wykazują, że ZAP spełnia 

warunek  udziału,  o  którym  mowa  w  pkt  7.7  ppkt  [14]  SIWZ.  Tymczasem,  jak  już  powyżej 

wskazano,  ZAP  nie  przedłożył,  celem  wykazania  spełnienia  tego  warunku  dokumentów 

żą

danych  przez  Zamawiającego.  Co  więcej,  nawet,  gdyby  przyjąć,  że  warunek  ten  jest 

spełniony  poprzez  wykazanie  posiadania  części  zamiennych  w  zasobie  własnym  [czemu 

Odwołujący co do zasady przeczy], to z faktur przedłożonych przez ZAP nie wynika, że ZAP 

takie części posiada. Jak bowiem powyżej wykazano, wszystkie części zamienne zakupione 

przez  ZAP  w  2015  i  2016  roku  zostały  zużyte  na  potrzeby  realizacji  wcześniej  uzyskanych 

przez ZAP zamówień. 

Z  tych  przyczyn  ocenę  Zamawiającego  w  tym  zakresie  należy  uznać  za  błędną,  

a zarzut naruszenia art. 24 ust. 1 pkt [12] Pzp za uzasadniony. 

[F] 

Zarzut naruszenia art. 26 ust. 3 Pzp 

Odwołujący  zarzuca  naruszenie  art.  26  ust.  3  Pzp,  poprzez  zaniechanie  jego 

zastosowania tj. wezwania ZAP do uzupełnienia dokumentu, o którym mowa w pkt 7.7 ppkt 

[14] SIWZ. 

Zgodnie  z  art.  26  ust.  3  Pzp,  jeżeli  wykonawca  nie  złożył  oświadczenia,  o  którym 

mowa  w  art.  25a  ust  1,  oświadczeń  lub  dokumentów  potwierdzających  okoliczności,  

o  których  mowa  w  art.  25  ust  1,  lub  innych  dokumentów  niezbędnych  do  przeprowadzenia 

postępowania,  oświadczenia  lub  dokumenty  są  niekompletne,  zawierają  błędy  lub  budzą 

wskazane  przez  zamawiającego  wątpliwości,  zamawiający  wzywa  do  ich  złożenia, 

uzupełnienia  lub  poprawienia  lub  do  udzielania  wyjaśnień  w  terminie  przez  siebie 

wskazanym,  chyba  że  mimo  ich  złożenia,  uzupełnienia  lub  poprawienia  lub  udzielenia 

wyjaśnień  oferta  wykonawcy  podlega  odrzuceniu  albo  konieczne  byłoby  unieważnienie 

postępowania, 

Z  uwagi  na  to,  że  dokumenty  z  pkt  7.7  SIWZ,  to  dokumenty,  których  Zamawiający 

żą

da, celem potwierdzenia okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1 Pzp, a - jak wyżej 

wskazano - Zamawiający winien uznać, że ZAP nie przedłożył dokumentu określonego w pkt 


7.7  ppkt  [14]  SIWZ  [gdyż  przedłożył  inne  dokumenty,  a  nie  ten,  który  żądał  Zamawiający], 

wobec czego powinien wezwać ZAP do jego uzupełnienia w trybie art. 26 ust. 3 Pzp. 

Tego  jednak  Zamawiający  nie  zrobił,  czym  naruszył  art.  26  ust.  3  Pzp,  czyniąc 

niniejszy zarzut uzasadnionym. 

[G] 

Zarzut naruszenia art. 26 ust. 4 Pzp 

Odwołujący  zarzuca  naruszenia  art.  26  ust.  4  Pzp,  poprzez  zaniechanie  jego 

zastosowania,  a  -  w  konsekwencji  -  wezwania  ZAP  do  udzielenia  wyjaśnień  dotyczących 

dokumentów,  które  ZAP  przedłożył  celem  wykazania  spełnienia  wymogu  z  pkt  7.7  pkt  [14] 

SIWZ, mimo, iż przedłożone faktur budziły zasadnicze wątpliwości. 

Zgodnie  z  art.  26  ust.  4  Pzp,  Zamawiający  wzywa  także,  w  wyznaczonym  przez 

siebie  terminie,  do  złożenia  wyjaśnień  dotyczących  oświadczeń  lub  dokumentów,  o  których 

mowa w art. 25 ust 1. 

Należy  podkreślić,  że  Zamawiający  miał  świadomość  tego,  że  ZAP  wygrał  przetargi 

na ponowną legalizację gazomierzy miechowych w 2015 i 2016 r. [gdyż sam mu ich udzielił]  

i  wiedząc,  że  zakupy  dokonywane  przez  ZAP  służyły  realizacji  już  udzielonych  zamówień 

zaniechał  wyjaśnienia  wątpliwości  związanych  z  wiarygodnością  informacji  przekazanej 

przez ZAP w piśmie z dnia 29 kwietnia 2017 roku tj. odnośnie rzekomego posiadania części 

zamiennych w zasobie własnym tego wykonawcy. 

Nadto, Zamawiający winien wyjaśnić wątpliwość, odnośnie tego, czy ZAP - mimo, iż 

nie  wie,  co  i  w  jakim  zakresie  trzeba  będzie  wymienić  przy  wykonaniu  usługi  ponownej 

legalizacji  gazomierzy  miechowych  -  posiada  wszystkie  niezbędne  typy  części  zamiennych  

w ilościach niezbędnych do należytej realizacji zamówienia i jak ew. zamierza pozyskać inne 

części zamienne, niż te, które są ujęte we przekazanych fakturach. 

Odwołujący  podkreśla,  iż  powyższe  kwestie  są  kluczowe  dla  należytej  realizacji 

zamówienia  i  wywołują  zasadnicze  wątpliwości,  wobec  czego  Zamawiający  winien 

zastosować mechanizm określony w art. 26 ust. 4 Pzp, czego nie uczynił, czyniąc niniejszy 

zarzut uzasadnionym. 

[H] 

Zarzuty naruszenia art. 7 ust. 3 Pzp 

Odwołujący  zarzuca  również  naruszenia  art.  7  ust.  3  Pzp,  poprzez  błędne  jego 

zastosowania,  a  -  w  konsekwencji  -  udzielenie  zamówienia  w  sposób  naruszający  przepisy 

PZP  tj.  poprzez  dokonanie  wyboru  oferty,  która  jest  sprzeczna  z  wymogiem  określonym                    

w  pkt  7.7  ppkt  [14]  SIWZ,  względnie  -  wyboru  oferty  wykonawcy,  który  winien  zostać 

wykluczony  z  postępowania,  względnie,  który  winien  zostać  wezwany  do  uzupełnienia 

dokumentu, o który mowa w pkt 7.7 ppkt [14] SIWZ, względnie, który winien zostać wezwany 

do złożenia wyjaśnień dotyczących dokumentów przedłożonych, celem wykazania spełnienia 

wymogu z pkt 7.7 ppkt [14] SIWZ. 


Odwołujący  zarzuca  też  naruszenie  art.  7  ust.  3  Pzp,  poprzez  zaniechanie  wyboru 

oferty Odwołującego, mimo, iż jego oferta jest ofertą najkorzystniejszą w postępowaniu. 

Odwołujący podnosi, iż w/w zarzuty są jedynie konsekwencją zasadności pozostałych 

zarzutów  podniesionych  w  niniejszym  odwołaniu.  Nie  mniej  jednak  również  przesądzają                 

o jego zasadności. 

Zamawiający  w  dniu  29.05.2017  r.  (upublicznienie  na  Portalu  Zakupowym)  wraz 

kopią  odwołania,  w  trybie  art.  185  ust.1  Pzp,  wezwał  uczestników  postępowania 

przetargowego do wzięcia udziału w postępowaniu odwoławczym.  

W  dniu  01.06.2017  r.  (wpływ  bezpośredni  do  Prezesa  KIO)  przez  Zakład  Aparatury 

Pomiarowej  H.  I.  zgłosiło  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

Zamawiającego  wnosząc    o  oddalenie  odwołania  w  całości.

Kopia  zgłoszenia  została 

przekazana Zamawiającemu oraz Odwołującemu.  

Do otwarcia posiedzenia Zamawiający wobec wniesienia odwołanie do Prezesa KIO 

nie wniósł na piśmie, w trybie art. 186 ust. 1 Pzp, odpowiedzi na odwołanie.  

Skład 

orzekający 

Krajowej 

Izby 

Odwoławczej 

po 

zapoznaniu 

się  

przedstawionymi 

poniżej 

dowodami, 

po 

wysłuchaniu 

oświadczeń

jak  

i  stanowisk  stron  oraz  Przystępującego  złożonych  ustnie  do  protokołu  w  toku 

rozprawy, ustalił i zważył, co następuje.  

Skład  orzekający  Izby  ustalił  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek 

skutkujących  odrzuceniem  odwołania  na  podstawie  art.  189  ust.  2  Pzp,  a  Wykonawca 

wnoszący odwołanie posiadał interes w rozumieniu art. 179 ust. 1 Pzp, uprawniający do jego 

złożenia. Odwołujący, którego oferta uplasowała się na drugiej pozycji w rankingu złożonych 

ofert, w wypadku potwierdzenia zarzutów ma szanse na uzyskanie zamówienia.  

Skład  orzekający  Izby,  działając  zgodnie  z  art.  190  ust.  7  Pzp  dopuścił  w  niniejszej 

sprawie:  dowody  z  całej  dokumentacji  postępowania  o  zamówienie  publiczne  przekazanej  

przez Zamawiającego do akt sprawy w kopii potwierdzonej za zgodność z oryginałem, w tym                        

z  treści  ogłoszenia  o  zamówieniu,  SIWZ,  udzielonych  odpowiedzi  na  zadane  pytania 

zwłaszcza na pytanie 1, gdzie dokonano zmiany postanowień SIWZ /pismo z 21.03.2017 r./, 

jak  i  3  /pismo  z  14.04.2017  r./,  informacji  z  otwarcia  ofert,  oferty  ZAP,  porównania  i  oceny 

ofert,  wezwania  w  trybie  art.  26  ust.  1  Pzp  z  24.04.2017  r.  skierowanego  przez 

Zamawiającego do ZAP, odpowiedź ZAP   z 29.04.2017 r. wraz z wszystkimi załącznikami, 

jak  iinformacji  o  wyborze  oferty  najkorzystniejszej  z  17.05.2017  r.  dla  wszystkich  trzech 

części w tym Części I zamówienia.  


Izba zaliczyła  w poczet materiału dowodowego także załączone do odwołania przez 

Odwołującego  nawet  jeśli  pokrywają  się  z  dokumentami  wcześniej  dopuszczonymi  jako 

dowód w sprawie:  

1) pismo Zamawiającego z dnia 24,04.2017 roku; 

2) porównanie ofert z dnia 17.05.2017 roku; 

3) informacja Zamawiającego z dnia 17.05.2017 w przedmiocie  wyboru najkorzystniejszych 

ofert w postępowaniu; 

4) odpowiedź na pytanie nr 1 do SIWZ z dnia 21.03.2017 roku; 

5) tekst jednolity SIWZ tj. po zmianie dokonanej przez odpowiedź na pytanie nr 1 do SIWZ               

z dnia 21.03.2017 roku; 

6) pismo ZAP z dnia 29.04.2017 roku wraz z w/w fakturami VAT; 

7)  pismo  PSG  Sp.  z  o.o.  z  dnia  24.04.2015  roku  wraz  z  porównaniem  i  oceną  ofert                             

w postępowaniu nr PSG/ZP/Z7/Z-4/2015; 

8)  publikacja  wyników  postępowania  z  dnia  27.07.2016  roku  w  przetargu  nr  2016/PSG4/ 

WNP-005660; 

9) wniosek ZAP z dnia 18.04.2017 roku o udzielenie promesy; 

10) zamówienie z dnia 15.05.2015 roku; 

11) zapotrzebowanie z dnia 15.05.2015 roku; 

12) faktura VAT nr F/0995/15 z dnia 19.05,2015 roku na kwotę 26 875,50 PLN; 

13) faktura VAT nr F/1049/15 z dnia 27.05.2015 roku na kwotę 9 840,00 PLN; 

14) zapotrzebowanie nr II z dnia 18.08.2015 roku 

15) faktura VAT nr F/1630/15 z dnia 24.08.2015 roku na kwotę 30 657,75 PLN 

16) zapotrzebowanie nr III z dnia 28.10.2015 roku 

17) faktura VAT nr F/2217/15 z dnia 4.11.2015 roku na kwotę 30 765,13 PLN 

18) zapotrzebowanie nr IV z dnia 10.12.2015 roku; 

19) faktura VAT nr F/2580/15 z dnia 18.12.2015 roku na kwotę 30 657,75 PLN 

20) zapotrzebowanie nr V z dnia 18.01.2016 roku; 

21) faktura VAT nr F/105/01/16 z dnia 20.01.2017 roku na kwotę 15 328,88 PLN; 

22) faktura VAT nr F/168/01/16 z dnia 29.01.2016 roku na kwotę 15 328,88 PLN; 

23) faktura VAT nr F/170/01/16 z dnia 29.01.2016 roku na kwotę 4 920,00 PLN; 

24) zapotrzebowanie nr VI z dnia 18.01.2016 roku; 

25) faktura nr F/099/02/16 z dnia 18.02.2016 roku na kwotę 29 520,00 PLN 

26) zamówienie z dnia 22.09.2016 roku; 

27) faktura nr F/081/10/16 z dnia 11.10.2016 roku na kwotę 177,12 PLN; 

28) faktura nr F/247/09/16 z dnia 27.09.2016 roku na kwotę 1 660,50 PLN; 

29) zamówienie z dnia 3.11.2016 roku; 

30) faktura nr F/312/11/16 z dnia 30.11.2016 roku na kwotę 14 930,97 PLN. 


Przy  rozpoznawaniu  przedmiotowej  sprawy  skład  orzekający  Izby  wziął  pod  uwagę 

odwołanie,  przystąpienie,  odpowiedź  na  odwołanie  złożoną  na  posiedzeniu,  stanowiska                    

i oświadczenia stron oraz Przystępującego złożone ustnie do protokołu.  

Odnosząc  się  do  podniesionych  w  treści  odwołania  zarzutów  stwierdzić  należy,  że 

odwołanie zasługuje na uwzględnienie.  

Odwołujący  sformułowała  w  odwołaniu  następujące  zarzuty  naruszenia  przez 

Zamawiającego:   

[1]  art.  89  ust.  1  pkt  [2]  w  zw.  z  art.  7  ust.  1  Pzp,  poprzez  ich  bezpodstawne 

niezastosowanie, a - w konsekwencji - zaniechanie odrzucenia oferty ZAP, mimo, iż jest ona 

sprzeczna  z  wymogiem  określonym  w  pkt  7.7  ppkt  [14]  SIWZ,  gdyż  ZAP  nie  dołączył  do 

oferty  umowy  lub  promesy  na  dostawę  części  od  producenta  gazomierzy  lub  innego 

dostawcy  dysponującego  zaświadczeniem  producenta,  że  części  zostały  wyprodukowane 

zgodnie  ze  specyfikacjami  i  standardami  produkcyjnymi  ustalonymi  przez  producenta  i  są 

one tej samej jakości, co części stosowane do montażu gazomierzy, a więc nie wykazał, że 

oferowana przez niego usługa odpowiada wymaganiom Zamawiającego; 

ewentualnie  [na  wypadek  uznania  przez  KIO

,  że  pkt  7.7  ppkt  [14]  SIWZ  stanowi  warunek 

udziału w postępowaniu] : 

[2]  art.  24  ust.  1  pkt  [12]  Pzp,  poprzez  jego  niezastosowania,  a  -  w  konsekwencji  - 

zaniechanie  wykluczenia  z  postępowania  wykonawcy  [ZAP],  który  nie  wykazał  spełnienia 

warunku  udziału  w  postępowaniu  określonego  w  pkt  7.7  ppkt  [14]  SIWZ  tj.  nie  przedłożył 

umowy  lub  promesy  na  dostawę  części  od  producenta  gazomierzy  lub  innego  dostawcy 

dysponującego  zaświadczeniem  producenta,  że  części  zostały  wyprodukowane  zgodnie  ze 

specyfikacjami i standardami produkcyjnymi ustalonymi przez producenta i są one tej samej 

jakości, co części stosowane do montażu gazomierzy; 

ewentualnie  [na  wypadek  uznania  przez  KIO

,  że  brak  było  na  tym  etapie  podstaw  do 

odrzucenia oferty lub wykluczenia ZAP z postępowania: 

[3]  art.  26  ust.  3  Pzp,  poprzez  zaniechanie  jego  zastosowania,  a  -  w  konsekwencji  - 

zaniechanie wezwania ZAP do uzupełnienia dokumentu, o którym mowa w pkt 7.7 ppkt [14] 

SIWZ; 

ewentualnie  [na  wypadek

,  gdyby  KIO  uznała,  że  ZAP  mógł  przedłożyć  inny  dokument,  niż 

ten, o którym wprost mowa w pkt 7.7 ppkt [14] Pzp]: 

[4]  art.  26  ust,  4  Pzp,  poprzez  zaniechanie  jego  zastosowania,  a  -  w  konsekwencji  - 

zaniechanie  wezwania  ZAP  do  złożenia  wyjaśnień  dotyczących  faktur,  które  zostały 

przedłożone,  celem  wykazania  spełnienia  wymogu  z  pkt  7.7  ppkt  [14]  Pzp,  a  które 


wywoływały zasadnicze wątpliwości, co do posiadania przez ZAP w zasobie własnym części 

zamiennych niezbędnych do należytej realizacji zamówienia; oraz. 

[5]  art. 7 ust. 3 Pzp, poprzez błędne jego zastosowania i dokonanie wyboru oferty, która jest 

sprzeczna z wymogiem określonym w pkt 7.7 ppkt [14] SIWZ, względnie - dokonanie wyboru 

oferty wykonawcy, który winien zostać wykluczony z postępowania, względnie, który winien 

zostać  wezwany  do  uzupełnienia  dokumentu,  o  który  mowa  w  pkt  7.7  ppkt  [14]  SIWZ, 

względnie,  który  winien  zostać  wezwany  do  złożenia

  wyjaśnień  dotyczących  dokumentów 

przedłożonych, celem wykazania spełnienia wymogu z pkt 7.7 ppkt [14] SIWZ; oraz. 

[6]  art. 7 ust. 3 Pzp, poprzez błędne jego zastosowania, a - w konsekwencji - zaniechanie 

wyboru  oferty  Odwołującego,  mimo,  iż  jego  oferta  jest  ofertą  najkorzystniejszą                                      

w postępowaniu. 

Izba dokonała następujących ustaleń odnośnie przedmiotowego odwołania: 

W  pierwszej  kolejności  należy  przywołać  stan  faktyczny  wynikający  z  treści 

wniesionego  odwołania  oraz  odpowiedzi  na  odwołanie  złożonej  przez  Zamawiającego  na 

posiedzeniu.  Uznając,  że nie było sporu co  do  zaistniałego  stanu faktycznego,  ale 

dopuszczalności  potwierdzenia  wymogu  z  pkt  7.7  ppkt  14  SIWZ  poprzez  złożenie 

stosownych faktur jak uczynił to Przystępujący, czyli inny dokument niż wynika to wprost ze 

wskazanych  postanowień  SIWZ.  Pozostałe  zaś  zarzuty  mają  charakter  ewentualny,  jak                    

i kaskadowy w zależności od przyjętego założenia.  Odnosząc się do poszczególnych kwestii 

w ramach rozpatrywania poszczególnych zarzutów.  

Biorąc  pod  uwagę  ustalenia  i  stan  rzeczy  ustalony  w  toku  postępowania  (art.  191 

ust.1 Pzp), Izba stwierdziła co następuje.   

Odnosząc się do zarzutu pierwszego, trzeciego, piątego i szóstego, Izba uznała że na 

uwzględnienie zasługuje przede wszystkim zarzut trzeci, choć nie przeczy powiazania także 

z tym zarzutem wszystkich pozostałych wskazanych zarzutów. 

Izba uznała za wiążący wymóg o charakterze przedmiotowym odnośnie pkt 7.7 ppkt 

14  SIWZ  w  brzmieniu  uwzględniającym  odpowiedź  na  pytanie  1  i  wynikającą  stąd  zmianę: 

Zamawiający  przed  udzieleniem  zamówienia

,  wezwie  Wykonawcę,  którego  oferta  została 

najwyżej ocenioną

do złożenia w wyznaczonym, nie krótszym niż 10 dni terminie aktualnych 

na  dzień  złożenia  oświadczeń  lub  dokumentów  potwierdzających  okoliczności,  o  których 

mowa  w  art.  25  ust  1  PZP

;  to  jest:  [14]  umowa  lub  promesa  na  dostawę  części  od 

producenta  gazomierzy  lub  innego  dostawcy  dysponującego  zaświadczeniem  producenta, 

ż

e  części  zostały  wyprodukowane  zgodnie  ze  specyfikacjami  i  standardami  produkcyjnymi 

ustalonymi  przez  producenta  i  są  one  tej  samej  jakości,  co  części  stosowane  do  montaż


gazomierzy.”.  Izba  uznaje  stanowisko  Przystępującego  co  do  konsekwencji  odpowiedzi  na 

pytanie  3  za  sprzeczne  ze  stanowiskiem  strony  do  której  przystąpił,  czyli  Zamawiającego 

(art. 185 ust. 5 Pzp) i nie wzięła go po uwagę.  Należy podkreślić, że ten wymóg nie został                

w  żaden  sposób  usunięty  przez  Zamawiającego  jakimikolwiek  zmianami  SIWZ.                       

W  konsekwencji  niniejszy  wymóg  był  wiążący  dla  wszystkich  uczestników  postepowania 

przetargowego.  Wymaga  podkreślenia,  że  był  ten  wymóg  także  jasny  dla  samego 

Przystępującego,  o  czym  świadczy,  że  złożył  okoliczność  złożenia  stosownej  promesy  od 

producenta gazomierzy „Apator-Metrix SA”, jak i „Itron/Actaris” Sp. z o.o. Niniejsze czyn jego 

stanowisko  przedstawione  na  rozprawie  co  do  nierealizowalności  tego wymogu  z  uwagi  na 

treść  literalną  SIWZ  w  tym  zakresie  za  niewiarygodnym.  Należy  zauważyć,  że  sam 

Odwołujący podczas rozprawy nie złożył oświadczenia, że odmówi udzielenia takiej promesy 

jeśli  w  wyniku  nakazu  Izby,  Przystępujący  zwróci  się  o  taki  dokument  na  potrzeby 

przedmiotowego  postepowania.  Należy  zauważyć,  że  Odwołujący  nie  przeczył  także,  że 

odmówił  takiej  promesy  jednakże  stwierdził,  że  uczynił  to  jedynie  z  uwagi  na  okoliczność 

tego  rodzaju,  że  wystąpiono  o  nią  w  przeddzień  upływu  terminu  do  składnia  ofert.  Należy 

zauważyć,  że  bez  względu  na  implikacje  z  tym  związane  wymóg  jest  wiążący  i  nie  można 

uznać  go  za  nie  wiążący  wobec  Przystępującego.  Nadto,  Izba  wskazuje  że  ewentualna 

odmowa  ze  strony  Odwołującego  na  obecnym  etapie  może  skutkować  podjęciem  kroków 

prawnych w innym trybie do właściwych instytucji przez Przystępującego.     

Izba  uznała,  że  złożenie  samych  faktur  jak  miało  to  miejsce  jest  niedopuszczalne, 

gdyż  nie  są  one  ani  umową  ani  promesą    na  dostawę  części  od  producenta  gazomierzy. 

Należy  zgodzić  się  z  Odwołującym,  że  nie  można  na  podstawie  tych  faktur  mieć  roszczeń                 

o  zakup  nowych  części.  Nie  są  one  także  wystarczającym  dowodem  na  aktualny  stan 

posiadania,  zwłaszcza  że  pochodzą  z  2015  i  2016  r.  Nadto,  należy  zgodzić  się  że 

stanowiskiem  Odwołującego,  że  Zamawiający  de  facto  potwierdza  zasadność  zarzutu 

Odwołującego,  gdyż  skoro  brak  było  konieczności  wskazywania  typu  części  i  ilości                             

w  fakturach  złożonych  przez  Przystępującego  należało  złożyć  konkretną  umowę  lub 

promesę  na  dostawę  części  z  uwagi  na  brak  możliwości  ścisłego  określenia  ilości  części 

zamiennych niezbędnych do wykonania usługi, co przyznał na rozprawie, jak i w odpowiedzi 

na odwołanie Zamawiający.  

Należy  zauważyć,  że  promesy  złożone  przez  Przystępującego  na  inne  części 

odnoszą  się  wprost  na  potrzeby  przedmiotowego  postępowania  z  nazwy  wskazanego                       

i  pochodzą  z  2017  r.  Przy  czym,  nie  można  zaprzeczyć,  że  sam  przywołany  wymóg  nie 

odnosi  się  literalnie  do  2017  r.,  przy  czym  niewątpliwe  w  pkt.  3.2.2  ppkt  8  SIWZ  wyraźnie 

stwierdza się, że istnieje wymóg używania fabrycznie nowych i oryginalnych części podczas 

procesu  dokonywania  ponownej  legalizacji,  co  potwierdziła  odpowiedź  na  pytanie  3. 


Konkludując  ewentualne  złożenie  umowy  lub  promesy  np.  na  2015  roku  lub  2016  na 

potrzeby innego postępowania przetargowego pochodzącej od Odwołującego na gazomierze 

jego  produkcji  jest  dopuszczalne,  ale  wiązałoby  się  dodatkowo  z  koniecznością  wykazania 

zakupów  wszelkich  części,  jakie  mogą  być  konieczne  do  naprawy  i  legalizacji  gazomierzy                     

i w ilości przekraczającej ilość przewidzianych w postępowaniu gazomierzy. Przy czym, takie 

dokumenty winny zostać dostarczone wraz z obligatoryjną umową lub promesą. Mogłoby się 

to też wiążąc  z dodatkowym postępowaniem wyjaśniającym w trybie art. 26 ust. 4 Pzp, który 

miałby  charakter  obligatoryjny,  a  nie  fakultatywny.  Jednocześnie,  z  uwagi  na  dokonywanie 

zakupów  na  potrzeby  danego  postępowania  istnienie  określonych  zapasów  musiałoby  być                 

w  sposób  wiarygodny  wykazane.  Nawet  przedstawienie  aktualnego  stanu  magazynowego 

mogłoby  nie  być  wystarczające  z  uwagi  na  konieczność  używania  fabrycznie  nowych                       

i  oryginalnych  części  w  postepowaniu,  bowiem  ulegają  one  także  zużyciu  podczas 

przechowywania.    Izba  podnosi,  że  przedstawienie  umowy  lub  promesy  nie  z  roku  2017 

wiązałoby się po stronie Przystępującego z koniecznością wzięcia pod uwagę negatywnych 

konsekwencji  w  sytuacji  nie  wykazania  wskazanych  wyżej  okoliczności.  Byłoby  to  działanie 

na  ryzyko  i  odpowiedzialność  tak  Przystępującego,  ale  również  Zamawiającego,  który 

musiałby  ocenić  taki  stan  rzeczy.  Izba  w  żadnym  wypadku,  nie  może  w  sposób 

wyprzedzający zakładać, ani oceniać, jak uczyni Przystępujący, czy też Odwołujący, tudzież 

Zamawiający,  jedynie  odnosi  się  do  zaistniałych  konotacji,  będących  konsekwencjami 

postanowień SIWZ i zarzutów zawartych w odwołaniu.             

Jednocześnie, Izba wskazuje, że wobec nie wyczerpania procedury wynikającej z art. 

26 ust. 3 Pzp Pzp, ewentualne odrzucenia oferty Przystępującego, co stanowi istotę zarzutu 

pierwszego należy uznać za przedwczesne, stąd oddalenie zarzutu pierwszego. Izba uznała, 

ż

e  przywołany  wymóg  ma  charakter  wymogu  przedmiotowego,  którego  nie  potwierdzenie 

winno  jednakże  skutkować  odrzuceniem  oferty  Przystępującego,  tak  jak  wskazywał  to                      

w odwołaniu Odwołujący. Inaczej mówiąc podlega on trybowi wynikającemu z art. 26 ust. 3 

Pzp.  Dopiero  w  wypadku  dalszego  braku  uczynienia  jemu  zadość  istniałyby  podstawy  do 

odrzucenia oferty Przystępującego.       

Konsekwencją  powyższego  jest  oddalenie  zarzutu  piątego  oraz  szóstego.  Wobec 

bowiem zarzutu szóstego mamy bowiem do czynienia z sytuacją taką sama jak w zarzucie 

pierwszym  –  jest  on  przedwczesny.  Odnośnie  zaś  zarzutu  piątego  to  zawiera  on  w  swej 

istocie  odniesienia  tak  do  zarzutu  czwartego,  który  ma  charakter  ewentualny,  o  czym  Izba 

szerzej  wskaże  poniżej,  ale  i  do  zarzutu  trzeciego.  W  tym,  jednak  ostatnim  wypadku,  Izba 

uznała, że generalnie istota sporu nie jest jeszcze ostatecznie rozstrzygnięta, gdyż nie został 

wyczerpany tryb sanacyjny stąd ostateczne oddalenie także tego zarzutu co do istoty.   

Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie.   


Odnośnie  zarzutu  drugiego  oraz  czwartego  należy  je  uznać  za  bezprzedmiotowe,                 

z  uwagi  na  ich  ewentualny  charakter.  Izba  bowiem  uznała,  że  wymóg  ma  charakter 

przedmiotowy,  a  nie  podmiotowy.  Nadto,  Izba  uznała,  że  Przystępujący  nie  mógł  zastąpić 

dokumentu  wprost  wskazanego  w  pkt  7.7.  ppkt  14  SIWZ,  stąd  również  bezprzedmiotowy 

charakter  zarzutu  czwartego,  który  jest  konsekwencją  kaskadowego  charakteru 

sformułowanych zarzutów, które też mają charakter ewentualny w zależności od przyjętego 

założenia.  Przyjęcie  jednego  założenia  czyni  część  zarzutów  zawartych  w  odwołania 

nieaktualnymi i nie wymagającymi rozpoznania.     

Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie.   

W tym stanie rzeczy, Izba uwzględniła odwołanie na podstawie art. 192 ust. 1 zdanie 

pierwsze i ust. 2 Pzp oraz orzekła jak w sentencji na podstawie art. 192 ust. 3 pkt 1 Pzp. 

O  kosztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do  wyniku  sprawy,  na  podstawie 

przepisu  art.  192  ust.  9  i  10  Pzp  w  zw.  z  §  3  pkt  1  lit.  a  i  pkt  2  lit.  b  oraz  §  5  ust.  3  pkt  1 

rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości  

i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 oraz Dz. U. z 2017 r., poz. 

47). Izba uznała wniosek Odwołującego o zasądzenie kosztów wynagrodzenia pełnomocnika 

w  kwocie  3.600,00  zł,  tj.  w  maksymalnej  kwocie  dopuszczonej  przez  w/w  rozporządzenie  

(§ 3 pkt 2 lit. b w/w rozporządzenia). 

Przewodniczący: 

………………………………