Sygn. akt: KIO 1666/17
POSTANOWIENIE
z dnia 17 sierpnia 2017 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przew
odniczący:
Ryszard Tetzlaff
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym be
z udziałem stron oraz uczestników
postępowania odwoławczego w dniu 17 sierpnia 2017 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 8 sierpnia 2017 r. przez
wykonawcę Impel Cleaning Sp. z o.o., ul. Ślężna 118, 53-111 Wrocław w postępowaniu
prowadzonym przez Regionalne Centrum Gospodarki Wodno -
Ściekowej S.A.,
Al. Marszałka Piłsudskiego 12, 43-100 Tychy
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakazuje zwrot z rachunku bankowego
Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
Impel Cleaning
sp. z o.o. ul, Ślężna 118; 53-111 Wrocław kwoty 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy), stanowiącej uiszczony wpis od
odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 22 grudnia 2015 r. poz. 2164
z późn. zm.) na niniejsze
postanowienie -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Katowicach.
Przewodniczący:
………………………………
Sygn. akt: KIO 1666/17
U z a s a d n i e n i e
Postępowanie o udzielnie zamówienia publicznego prowadzone w trybie przetargu
nieograniczonego pn.:
„Świadczenie kompleksowych usług utrzymania porządku czystości
i higieny w Wodnym Parku Tychy przy ul. Sikorski
ego 20.”, zostało wszczęte ogłoszeniem
w Biuletynie
Zamówień Publicznych Nr 523941-N- 2017, data zamieszczenia 06.06.2017 r.,
przez Regionalne Centrum Gospodarki Wodno -
Ściekowej S.A., Al. Marszałka Piłsudskiego
12, 43-100 Tychy zwane dalej:
„Zamawiającym”.
W dniu 03.08.2017 r. (e-mailem)
Zamawiający poinformował o wykluczeniu Impel
Cleaning Sp. z o.o.
, ul. Ślężna 118, 53-111 Wrocław zwany dalej: „Impel Cleaning Sp. z o.o.”
albo
„Odwołującym” na podstawie art. 24 ust.1 pkt 12 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 22 grudnia 2015 r. poz. 2164 z późn. zm.) zwanej
dalej:
„Pzp” i odrzuceniu jego oferty na podstawi art. 89 ust.1 pkt 5 Pzp. Nadto, poinformował
o unieważnieniu postępowania na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 1 Pzp.
W dniu 08.08.2017 r.
(wpływ bezpośredni do Prezesa KIO) Impel Cleaning Sp. z o.o.
wniosła odwołanie na w/w czynności. Kopie odwołania Zamawiający otrzymał w dniu
07.08.2017 r. (e-mailem).
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących
przepisów:
1) art. 7 ust. 1 Pzp
poprzez naruszenie zasad zachowania uczciwej konkurencji i równego
traktowania Wykonawców;
2) art. 24 ust. 1 ppkt 12 Pzp
poprzez wykluczenie z postępowania o zamówienia publiczne
Odwołującego, mimo że Odwołujący spełnia warunki udziału w postępowaniu;
3) art. 89 ust. 1 pkt 5 Pzp
poprzez odrzucenie oferty Odwołującego jako oferty złożonej
przez wykonawcę wykluczonego z postępowania, mimo że Odwołujący nie podlega
wykluczeniu z postępowania a jego jest prawidłowa;
4) art. 93 ust. 1 pkt 1 Pzp
poprzez unieważnienie postępowania, mimo że w postępowaniu
została złożona prawidłowa oferta niepodlegająca odrzuceniu tj. oferta Odwołującego.
W związku z powyższymi zarzutami Odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania
oraz nakazanie Zamawi
ającemu:
uchylenia unieważnienia postępowania;
uchylenie wykluczenia Odwołującego z postępowania i odrzucenia jego oferty;
nakazanie Zamawiającemu uznania, że Odwołujący spełnia warunki udziału
w postępowaniu
4) nakazanie Zam
awiającemu powtórzenia czynności badania i oceny ofert;
dokonanie czynności wyboru oferty Odwołującego jako oferty najkorzystniejszej.
W ocenie Odwołującego, czynności dokonane przez Zamawiającego są wadliwe
i
Zamawiający jako okoliczność uzasadniającą wykluczenie z postępowania wskazał, że
Odwołujący nie wykazał spełnienia warunku udziału w postępowaniu określonego w pkt VC
ppkt 1 tiret pierwszy siwz. Zgodnie z pkt VC ppkt 1 siwz „Zamawiający uzna, że Wykonawca
ubiegający się o zamówienie spełni warunek dotyczący zdolności technicznej lub zawodowej
jeżeli wykaże, że w ciągu ostatnich 3 lat kalendarzowych (poprzedzających dzień złożenia
oferty), a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy, w tym okresie, wykonał co
najmniej jedna
(1) usługę odpowiadająca swoim rodzajem usłudze stanowiącej przedmiot
zamówienia tj. jedną usługę sprzątania, trwającą co najmniej 12 m-cy, w ramach jednego
kontraktu, w obiektach krytej pływalni. Wartość wykonanej usługi musi być nie mniejsza niż
00 PLN brutto.” Zamawiający w wezwaniu do uzupełnienia dokumentów (pismo
z dnia 27.07.2017 r.) wskazał, że Odwołujący w wykazie usług w kolumnie „Data rozpoczęcia
Data zakończenia” wpisał: 23.11.2012 - 21.11.2014 oraz załączył na potwierdzenie
wykonania list referencyjny. Z obydwu dokumentów wynika, że usługa była świadczona dla
Chrobry Głogów S.A. przez Odwołującego we wskazanym powyżej okresie. W ocenie
Zamawiającego oznacza to, że okres wykonywania w okresie ostatnich 3 lat przed upływem
terminu składania ofert obejmuje: od 29 czerwca 2014 r. do 21.11.2014 r. ti. niespełna 5
miesięcy, co nie potwierdza spełniania warunku udziału w postępowaniu, gdyż wymagane
było 12 miesięcy. Powyższe okoliczności stanowią podstawę wykluczenia Odwołującego
z postępowania. Odwołujący podnosił, że ww. stanowisko jest błędne a jego wykluczenie
bezpodstawne, gdyż z określonego w postępowaniu warunku w zakresie zdolności
technicznej lub zawodowej jednoznacznie wynika, że termin zrealizowania, a więc
zakończenia wykonywania wymaganych usług powinien obejmować 3-letni okres, liczony
wstecz od dnia 29.06.2014, a więc okres od dnia 29.06.2014 do dnia 29.06.2017 r. włącznie.
W tym przypadku zatem -
dla usługi już zakończonej absolutnie nie bierze się pod uwagę
terminu usługi z 3-letniego okresu przed terminem składania ofert, lecz datę jej zakończenia
która mieści w okresie ostatnich 3 — ch lat przed terminem składania ofert. Odwołujący
podkreśla ponadto, że swiz postępowania nie zawiera innych niż wskazano powyżej
wymogów co do terminu lub okresu, w którym powinna być zrealizowana wymagana usługa
w tym również nie zawiera zastrzeżenia, że ww. okres realizacji powinien rozpocząć się
najpóźniej w dniu odpowiadającemu dniowi zakończenia 3-ch lat kalendarzowych
poprzedzających dzień złożenia oferty.
Oceniając zatem usługi już wykonane (zakończone), Zamawiający powinien mieć
wyłącznie na uwadze czy termin ich zakończenia nastąpił we właściwym czasie (czyli w 3-
letnim okresie poprzedzającym składanie ofert), a jeżeli tak - to w następnej kolejności
zbadać, czy minimalny okres trwania usługi spełnia wymagania określone w SIWZ. Zatem
jeśli usługa była realizowana w terminie od 23.11.2012 do 21.11.2014 tzn., że jej termin
zakończenia mieści się w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert przy
jednoczesnym spełnieniu warunku, iż usługa trwała dłużej niż 12 m-cy. Dla skutecznego
potwierdzenia spełnienia warunku wiedzy i doświadczenia usługami już wykonanymi,
rozpoczęcie realizacji zakończonego już zadania nie ma znaczenia i może wykraczać poza
okres 3 lat, ważne jedynie, aby termin zakończenia przypadał w określonym przepisami
prawa okresie (wyrok KIO z 4.11.2010r., sygn. akt 2280/10 oraz wyrok KIO z 26.1.2010 r.,
sygn. akt KIO/UZP 1777/09). W wyroku KIO z dnia 04.11.2010 r., sygn. KIO 2280/10
użycie
czasu przeszłego - dokonanego w słowie „wykonane” jednoznacznie wskazuje, że w terminie
trzech lat przed
upływem składania ofert wykonanie usługi powinno zostać zakończone. Nie
sposób uznać, aby intencją Ministra Rozwoju (a zapisy SIWZ są w tym zakresie zgodne
z brzmieniem powołanego rozporządzenia) było postawienie wymogu, aby w okresie trzech
lat mieścił się cały okres od rozpoczęcia do zakończenia wykonywania usługi. Taka
interpretacja spowodowałaby wykluczenie z postępowań wykonawców, wykonujących usługi
długoterminowe, o okresach wykonywania dłuższych niż 3 lata, co w sposób oczywisty
byłoby sprzeczne z zasadą równego traktowania wykonawców. Zauważył, że przepis prawa
nie wskazuje terminu rozpoczęcia usług, których wykonanie może być zaliczone do
doświadczenia wykonawcy. Powyższe oznacza, że Wykonawca ma prawo wykazać
wykonane/zakończone zadanie, którego realizacja rozpoczęła się przed upływem 3 lat od
terminu składania ofert — byleby termin zakończenia tego zadania mieścił się w powołanym,
letnim okresie. KIO w wyroku z 26.01.2010 r., sygn. akt KIO/UZP 1777/09 również nie
znalazło podstaw do wyodrębniania z całości wykonanego zadania prac, które były
wykonywane w okresie określonym w Rozporządzeniu i uwzględniania przy ocenie ofert
doświadczenia wykonawcy, tylko w zakresie tej wydzielonej części prac. Niezależnie od
powyższego, z daleko idącej ostrożności Odwołujący wskazuje, że przedstawił referencje
potwierdzające należyte wykonanie usługi. Dokument ten bezspornie potwierdza, że usługa
została wykonana prawidłowo. Referencja ta nie jest obarczona żadnymi wadami
formalnymi. Tym samym Odwołujący przedstawił wszystkie wymagane dokumenty
niezbędne do wykazania spełniania ww. warunku udziału w postępowaniu. Treść
przywołanych dokumentów potwierdza, że Odwołujący legitymuje wymaganym w siwz
doświadczeniem i wiedzą a jego wykluczenie jest bezpodstawne i błędne.
Zamawiający w dniu 09.08.2017 r. (e-mailem) wraz kopią odwołania, w trybie art. 185
ust.1 Pzp,
wezwał uczestników postępowania przetargowego do wzięcia udziału
w postępowaniu odwoławczym. Żadne zgłoszenia przystąpień nie miały miejsca do
14.08.2017 r.
(włącznie).
W dniu 11.08.2017 r. (faxem i e-mailem
) Zamawiający wobec wniesienia odwołanie
do Prezesa KIO wniósł na piśmie, w trybie art. 186 ust. 1 Pzp, odpowiedź na odwołanie,
w której uwzględnił odwołanie w całości. Niniejsza odpowiedz została podpisana przez P.Z.
mgr inż. Z. Gieleciak. Stwierdził, co następuje. Treść uzasadnienia odwołania, w ocenie
Zamawiającego, wskazuje na spełnienie przez ofertę Odwołującego warunków udziału
w postępowaniu, określonych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia
(w szczególności w zakresie wymagań dotyczących zdolności technicznej i zawodowej - pkt
111-1.3 slwz).
W szczególności Zamawiający uznaje za uzasadnioną argumentację
podniesioną przez Odwołującego w treści odwołania, zgodnie z którą: z określonego
w postępowaniu warunku w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej (pkt VC ppkt 1
tiret 1) jednoznacznie wynika, że termin zrealizowania, a więc zakończenia wykonywania
wymaganych usług powinien obejmować 3-letni okres, liczony wstecz od dnia 29.06.2014r.,
a więc okres od dnia 29.06.2014r. do dnia 29.06.2017r. włącznie. Dla usługi już zakończonej
w ocenie Odwołującego - nie bierze się pod uwagę usługi z 3- letniego okresu przed
terminem składania ofert, lecz datę jej zakończenia - która mieści się w okresie ostatnich
trzech lat przed terminem składania ofert. Zdaniem Odwołującego siwz nie zawiera
wymogów co do terminu lub okresu w którym powinna być zrealizowana wymagana usługa,
w tym również nie zawiera zastrzeżenia, że w.w. okres realizacji powinien rozpocząć się
najpóźniej w dniu odpowiadającym dniowi zakończenia trzech lat kalendarzowych
poprzedzających dzień złożenia oferty. Biorąc pod uwagę wskazaną interpretację
postanowień specyfikacji istotnych warunków zamówienia, przedstawioną w odwołaniu przez
Odwołującego, Zamawiający postanowił przychylić się do argumentacji i wniosków
odwołania. Podstawowym argumentem przemawiającym za uwzględnieniem odwołania jest
w ocenie Zamawiającego zasada Prawa zamówień publicznych, zgodnie z którą wszelkie
niejasności, dwuznaczności i niezgodności SIWZ należy rozpatrywać na korzyść
Wykonawców. Jakiekolwiek wątpliwości w interpretacji warunków i wymagań Zamawiającego
postawion
ych w tym zakresie w SIWZ nie mogą być odczytywane na niekorzyść
Wykonawcy, nie mogą przesądzać o wykluczeniu Wykonawcy z postępowania
w przedmiocie udzielenie zamówienia publicznego. Powyższe potwierdzają w szczególności
wyroki KIO, z dnia: 19.07.2016r. (sygn. akt: KIO 1201/16); 16.03.2015r. (sygn. akt: KIO
czy też 26.01.2010r. (sygn. akt: KIO/UZP 1777/09). Odwołujący w odwołaniu
przedstawił interpretacją postanowień treści SIWZ, w zakresie wymagań dotyczących
zdolno
ści technicznej i zawodowej, zgodnie z którą przedstawiony przez Odwołującego
załącznik nr 8 do oferty - Wykaz usług - potwierdza spełniania przez niego na dzień upływu
terminu składania ofert warunku udziału w postępowania, w zakresie wymaganej zdolności
technicznej i zawodowej.
Dokonując uzasadnionej wykładni postanowień specyfikacji
istotnych warunków zamówienia, Odwołujący miał w ocenie Zamawiającego, uzasadnione
przesłanki do dokonania interpretacji postanowień w zakresie warunków zamówienia
(w szczególności w zakresie wymagań dotyczących zdolności technicznej i zawodowej - pkt
III.1.3 slwz), zgodnych z przedstawioną w odwołaniu. W tej sytuacji uznał, iż oferta
Odwołującego, jako spełniająca wymogi specyfikacji istotnych warunków zamówienia, winna
zostać dopuszczona do udziału w postępowaniu. Brak jest zatem podstaw do jej odrzucenia,
z powołaniem się na przepis art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp.
Izba,
biorąc pod uwagę uwzględnienie w całości odwołania, oraz brak zgłoszonych
przystąpień po stronie Zamawiającego, uznała, że istniała podstawa do przyjęcia, iż
postępowanie odwoławcze – stosownie do dyspozycji art. 186 ust. 2 Pzp - należało umorzyć.
Wobec ustalenia, że Zamawiający uwzględnił w całości zarzuty przedstawione
w
odwołaniu, zgodnie z żądaniem Odwołującego, a po stronie Zamawiającego nie przystąpił
żaden wykonawca, Izba – działając na podstawie art. 186 ust. 2 oraz art. 192 ust. 1 zd. 2
Pzp
– umorzyła postępowanie odwoławcze w sprawie o sygn. akt: KIO 1666/17 na
posiedzeniu niejawnym be
z udziału stron.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego Izba uwzględniła, iż z mocy art.
186 ust. 6 pkt 1 Pzp koszty te znoszą się wzajemnie, jednocześnie nakazując dokonanie
zwrotu Odwołującemu kwoty uiszczonej tytułem wpisu, zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 1 lit. a
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu
pobierania wpisu od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym
i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 oraz Dz. U. z 2017 r., poz. 47). Zgodnie
z § 13 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 marca 2010 r.
w sprawie regulaminu postępowania przy rozpatrywaniu odwołań (t.j.: Dz. U. z 2014, poz.
964 oraz Dz. U. z 2017 r., poz.14) - postanowienie wydano na posiedzeniu niejawnym.
W oparciu o § 32 ww. rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 marca 2010 r.
w sprawie regulaminu postępowania przy rozpatrywaniu odwołań, ogłoszenie postanowienia
kończącego postępowanie odwoławcze wydanego na posiedzeniu niejawnym następuje
przez wywieszenie sentencji postanowienia na tablicy ogłoszeń w siedzibie Krajowej Izby
Odwoławczej, a informacja o ogłoszeniu podawana jest na stronie internetowej Urzędu
Zamówień Publicznych. Odpis postanowienia przesyła się stronom i uczestnikom
postępowania odwoławczego.
Przewodniczący:
………………………………