KIO 1735/17 WYROK dnia 31 sierpnia 2017 r.

Stan prawny na dzień: 22.11.2017

Sygn. akt: KIO 1735/17 

WYROK 

z dnia 31 sierpnia 2017 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Daniel Konicz 

Protokolant:            

Marcin Jakóbczyk 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  29  sierpnia 

2017  r.  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  21 sierpnia  2017  r.  przez 

Odwołującego  –  wykonawcę  D.  P.  S.  A.  z siedzibą  w  K.,  w postępowaniu  prowadzonym 

przez  Zamawiającego  –  Skarb  Państwa  –  Komendę  Główną  Policji,  przy  udziale 

wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  –  W.  sp.  z  o.o.  sp.  k.  z 

siedzibą  w  B.,  J.  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  K.,  zgłaszających  przystąpienie  do  postępowania 

odwoławczego po stronie Zamawiającego, 

orzeka: 

oddala odwołanie, 

kosztami postępowania obciąża Odwołującego i zalicza w poczet kosztów postępowania 

odwoławczego kwotę 15.000,00 zł (słownie: piętnaście tysięcy złotych 00/100) uiszczoną 

przez Odwołującego tytułem wpisu od odwołania. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z 

dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień 

publicznych  (Dz.U.2017.1579  j.t.)  na  niniejszy  wyrok 

–  w  terminie  7  dni  od  dnia  jego 

doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do 

Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:      ………………………………………. 


Sygn. akt KIO 1735/17 

Uzasadnienie 

Skarb  Państwa  –  Komenda  Główna  Policji  (dalej: „Zamawiający”)  prowadzi  w  trybie 

przetargu nieograniczonego, 

na  podstawie  przepisów  ustawy  z  dnia  29 stycznia  2004  r. 

Prawo 

zamówień  publicznych  (Dz.U.2015.2164  j.t.  ze  zm.),  zwanej  dalej  „Pzp”, 

postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn.: „Dostawa 6 sztuk samochodów do 

przewozu  ładunków  wybuchowych  wyposażonych  w  gazoszczelny  pojemnik”,  znak  sprawy 

22/Ctr/17/TJ/PMP

, zwane dalej: „Postępowaniem”. 

Wartość  zamówienia  przekracza  kwotę  określoną  w  przepisach  wykonawczych 

wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp. 

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym 

Unii Europejskiej 13 maja 2017 r. pod nr 2017/S 092-181451. 

9  sierpnia  2017  r. 

Zamawiający  poinformował  wykonawców  biorących  udział 

Postępowaniu o odrzuceniu oferty wykonawcy D. P. S. A. z siedzibą w K.. 

21  sierpnia  2017  r.  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  (dalej  „Izba”)  wpłynęło 

odwołanie wykonawcy D. P. S. A. z siedzibą w K. (dalej „Odwołujący”), w którym zaskarżono: 

odrzucenie  oferty  Odwołującego  jako  rzekomo  nieodpowiadającej  treści 

specyfikacji istotnych warunków zamówienia (dalej „SIWZ”), 

2.  zaniechania  odrzucenia  oferty 

wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o 

udzielenie  zamówienia  –  W.  sp.  z  o.o.  sp.  k.  z  siedzibą  w  B.,  J. sp.  z  o.o.  z 

siedzibą w K. (dalej „Konsorcjum W”), 

zarzucając Zamawiającemu naruszenie: 

1.  art. 89 ust. 1 pkt 2 

w zw. z art. 82 ust. 3 Pzp przez ich niewłaściwe zastosowanie, 

polegające  na  bezzasadnym  odrzuceniu  oferty  Odwołującego  i  przyjęciu  że  nie 

odpowiada  ona  treści  SIWZ,  podczas  gdy  (1)  z  SIWZ  nie  wynika,  aby  dane 

pojazdu  w  zakresie  marki,  typu,  wariantu  oraz  oznaczenia  handlowego  miały 

znajdować  odzwierciedlenie  w  dokumentach  określonych  w  pkt  1.1.  opisu 

przedmiotu  zamówienia  („OPZ”),  (2)  z  dokumentów  przedstawionych  przez 

Odwołującego  wynika  wariant  oferowanego  pojazdu  bazowego,  (3)  SIWZ  nie 

precyzuje  pojęcia  „masa  pojazdu  gotowego  do  jazdy”,  ani  nie  określa  żadnych 

wymagań  minimalnych  lub  maksymalnych  w  tym  zakresie,  (4)  z  całokształtu 

okoliczności  faktycznych  i prawnych  za  prawidłowe  należało  uznać  przyjęcie 

maksymalnej masy całkowitej pojazdu jako masy pojazdu bazowego gotowego do 

jazdy, 


2.  art. 87 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp przez 

jego niezastosowanie, polegające na 

zaniechaniu  zwrócenia  się  do  Odwołującego  o  wyjaśnienie  ewentualnych 

wątpliwości  w  zakresie  wskazanego  przez  niego  współczynnika  masy  pojazdu 

bazowego gotowego do jazdy do maksymalnej mocy netto silnika, 

3.  art. 89 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 82 ust. 3 Pzp przez zaniechanie odrzucenia oferty 

Konsorcjum  W

,  podczas  gdy  ta  oferta  nie  odpowiada  treści  SIWZ,  gdyż  dla 

określenia  współczynnika  masy  pojazdu  bazowego  gotowego  do  jazdy  do 

maksymalnej  mocy  netto  silnika  (parametr  K2)  w  s

posób  niewłaściwy 

wykorzystano  w  niej 

masę  podwozia  z  kabiną  jako  masę  pojazdu  gotowego  do 

jazdy, 

4.  art.  87  ust.  2  pkt  3  w  zw.  z  art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp 

przez  ich  niewłaściwe 

zastosowanie, polegające na odrzuceniu oferty Odwołującego, w sytuacji przyjęcia 

p

rzez  Zamawiającego,  że  jako  masa  pojazdu  bazowego  gotowego  do  jazdy 

powinna  zostać  przyjęta  masa  podwozia  z  kabiną,  podczas  gdy  (1)  dokonanie 

poprawienia oferty Odwołującego w tym zakresie nie powodowałby istotnej zmiany 

w treści oferty, gdyż jej przedmiotem ciągle byłby ten sam pojazd, o takich samych 

parametrach  technicznych,  (2)  na  podstawie  treści  oferty  oraz  złożonych 

dokumentów  Zamawiający  miał  możliwość  określenia  masy  pojazdu  bazowego 

gotowego do jazdy. 

Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu: 

unieważnienia czynności odrzucenia oferty Odwołującego, 

2.  odrzucenia  oferty  Konsorcjum W

, względnie poprawienia oferty Odwołującego na 

podstawie  art.  87  ust.  2  pkt  3  Pzp 

w  zakresie  współczynnika  masy  pojazdu 

bazowego  gotowego  do  jazdy  do  maksymalnej  mocy  netto  silnika  przez  jego 

określenie  w  oparciu  o  masę  podwozia  z  kabiną  w  oferowanym  przez 

Odwołującego pojeździe, 

dokonania  oceny  ofert  i  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  spośród  ofert 

niepodlegających odrzuceniu. 

Odwołujący  wniósł  ponadto  o  zasądzenie  na  jego  rzecz  kosztów  postępowania 

odwoławczego,  w  tym  kosztów  wynagrodzenia  pełnomocnika  zgodnie  z  fakturą  oraz 

dopuszczenie i przeprowadzenie dowodów z treści: 

SIWZ wraz z załącznikami, 

oferty Odwołującego wraz z załącznikami, 

3.  oferty Konsorcjum 

W wraz z załącznikami, 

pisma Odwołującego z dnia 26 lipca 2017 r. wraz z załącznikami, 

5.  pisma Konsorcjum W 

z dnia 26 lipca 2017 r. wraz z załącznikami. 


Odwołujący  podał,  że  –  w  myśl  art.  179  Pzp  –  ma  interes  w  uzyskaniu 

przedmiotowego  zamówienia  oraz  poniósł  szkodę  w  wyniku  naruszenia  przez 

Z

amawiającego  ww.  przepisów Pzp.  Odwołujący  złożył  skutecznie  ofertę  w  Postępowaniu, 

jednak 

bezzasadnie  została  ona  odrzucona.  Gdyby  Zamawiający  zastosował  prawidłowo 

przepisy  Pzp

,  tj.  nie  odrzucił  oferty  Odwołującego  oraz  odrzucił  ofertę  Konsorcjum W  lub 

ewentualnie, 

w  trybie  określonym  w  art.  87  ust.  2  pkt  3  Pzp,  dokonał  poprawki  w  ofercie 

Odwołującego  w  zakresie  współczynnika  masy  pojazdu  bazowego  gotowego  do  jazdy  do 

maksymalnej  mocy  netto  silnika,  to  oferta  O

dwołującego  zostałaby  wybrana  jako 

najkorzystniejsza

. Z tego względu Odwołujący posiada legitymację do wniesienia odwołania 

od czynności oraz zaniechania czynności Zamawiającego. 

Zarzut  naruszenia  art.  89  ust.  1  pkt  2  w  zw.  z  art.  82  ust.  3  Pzp 

–  wariant  pojazdu 

bazowego 

O

ferta  nie  odpowiadająca  treści  SIWZ  to  taka,  która  jest  sporządzona  odmiennie, 

niż określają to postanowienia specyfikacji. Odmienność ta może przejawiać się w zakresie 

proponowanego  przedmiotu  zamówienia,  jak  też  w  sposobie  jego  realizacji.  Niezgodność 

 t

reści oferty z treścią SIWZ zamówienia ma miejsce w sytuacji, gdy zaoferowany przedmiot 

dostawy bądź też usługi, nie odpowiada opisanemu w specyfikacji przedmiotowi zamówienia, 

co  do  zakresu,  ilości,  jakości,  warunków  realizacji  i  innych  elementów  istotnych  dla 

wykonania  przedmiotu  zamówienia  w  stopniu  zaspokajającym  oczekiwania  i  interesy 

zamawiającego.  O  sprzeczności  oferty  z  SIWZ  można  mówić  tylko  w  takim  wypadku, 

gdy 

wykonawca  w  złożonej  ofercie  wprost  wyrazi  zamiar  odstępstwa  w  zakresie  realizacji 

przedmiotu zamówienia od wymagań opisanych w SIWZ. 

Z  treści  SIWZ  (Rozdział  VII,  pkt  2.2.)  oraz  OPZ  wynika  jedynie,  że  Odwołujący  był 

zobowiązany 

do 

przedstawienia 

dokumentu 

dopuszczonego 

prawem, 

poświadczającego spełnienie wymogu w zakresie pojazdu bazowego, określonego w pkt 1.1. 

OPZ.  W  pkt  1.1.  OPZ  wskazano,  że  dla  pojazdu  bazowego  musi  być  wydany  jeden  ze 

wskaz

anych  w  tym  punkcie  dokumentów.  Z  żadnego  postanowienia  SIWZ  czy  OPZ  nie 

wynika  jednak,  aby  dane  pojazdu  w  zakresie  marki,  typu,  wariantu  oraz  oznaczenia 

handlowego  miały  znajdować  odzwierciedlenie  w  dokumencie  określonym  w  pkt  1.1.  OPZ. 

Dane te powinny zatem wynikać z całokształtu przedstawionych dokumentów, co ma miejsce 

w przypadku Odwołującego. 

Zgodnie  z  wymaganiami  określonymi  w  SIWZ  oraz  OPZ,  Odwołujący  przedstawił 

świadectwo  homologacji  typu  WE  dla  oferowanego  pojazdu  bazowego.  Ponadto, 

stosownie 

do treści załącznika nr 2 do SIWZ – formularza ofertowego, Odwołujący wskazał 

odpowiednie  dane  dotyczące  pojazdu,  tj.  markę,  typ,  wariant,  oznaczenie  handlowe. 

Odwołujący przedstawił  także  specyfikację  producenta  dla  oferowanego  pojazdu 


(opis pojazdu wystawiony przez M. T. B. P. sp. z o.o.). I tak, 

ze świadectwa homologacji typu 

WE  wynika  marka  pojazdu  (str

.  1  świadectwa),  typ  pojazdu  (str.  1  świadectwa),  wariant 

pojazdu  (dokument  informacyj

ny  do  świadectwa,  pkt  0.2.1),  a rozszerzone  oznaczenie 

handlowe 

wynika 

specyfikacji 

handlowej 

producenta  

(str. 1 opisu pojazdu). 

Odwołujący  podkreślił,  że  Zamawiający  w  żaden  sposób  nie  określił  w  treści  SIWZ 

czy OPZ w jaki sposób dane te mają zostać doprecyzowane. Jeżeli Zamawiający oczekiwał 

bardziej  precyzyjnego  określenia  wariantu  oferowanego  pojazdu  bazowego,  to  powinien  to 

dokładnie  doprecyzować  w  SIWZ  lub  OPZ.  W  przypadku,  gdy  istnieje  kilka  możliwości 

interpretacji postanowień SIWZ, okoliczność, że wykonawca zinterpretował te postanowienia 

w sposób odmienny niż zamawiający nie może rodzić negatywnych skutków dla wykonawcy. 

Wszelkie niejasne, nieprecyzyjne wymogi SIWZ nie mogą wpływać negatywnie na sytuację 

wykonawcy  w  postępowaniu,  a  więc  przede  wszystkim  nie  mogą  prowadzić  do  odrzucenia 

oferty,  czy  wykluc

zenia  wykonawcy  z  postępowania.  Przy  ocenie  złożonej  oferty  ważnym 

elementem  oceny  jest,  czy  z  jej  treści  i  złożonych  oświadczeń  wynikał  zamiar  złożenia  jej 

jako zgodniej z wymogami SIWZ. 

Samo 

wskazanie 

uzasadnieniu 

odrzucenia 

oferty 

Odwołującego,  

że  „[…]z  posiadanych  informacji  wynika,  że  oznaczenie  wariantu  pojazdu  firmy  M. 

dokumentacji homologacyjnej składa się z ciągu kilkunastu znaków (cyfr i liter), przez które 

są  zakodowane  charakterystyczne  cechy/zespoły  konstrukcyjne  –  kompletacyjne 

pojazdu[…]” nie mogło stanowić podstawy do odrzucenia oferty Odwołującego.  

Po  pierwsze,  wskazany  wariant  TGM  (rozumiany  jako  model  w  skróconym 

oznaczeniu  handlowym)  wynika  z  przedstawionego 

świadectwa  homologacji  typu  WE. 

Twierdzenia 

Zamawiającego  w  tym  zakresie  nie  są  więc  zgodne  z  rzeczywistością.  Po 

drugie, dedykowane świadectwo homologacji (CoC – Certificate of Conformity) jest zawsze 

dostarczane dopiero w momencie wyprodukowania podwozia bazowego, ponieważ zawiera 

ono  numer  VIN  danego  pojazdu.  Ciąg  znaków,  o  którym  wspomina  Zamawiający,  to  nic 

innego  jak  część  nr  VIN  identyfikująca  konkretne  podwozie.  Jego  dokładne  wskazanie  na 

tym etapie nie byłoby więc ani celowe, ani potrzebne do należytego wskazania oferowanego 

rodzaju  pojazdu.  Wszelkie  niezbędne  dane  zostały  zresztą  przedstawione  w  dokumencie 

„opis pojazdu”, który został przygotowany przez producenta pojazdu bazowego. 

Podstawą  odrzucenia  oferty  nie  mogą  być  oczekiwania  zamawiającego,  które  nie 

zostały  wyrażone  w  SIWZ,  tak  samo,  jak  nie  mogą  nią  być  porównania  z  innymi  ofertami. 

Sam 

fakt,  że  Odwołujący  nie  podał  w  swoich  wyjaśnieniach  ciągu  znaków,  który 

precyzowałby  wariant  pojazdu  bazowego,  nie  może  powodować,  że  jego  oferta  powinna 

podlegać  odrzuceniu,  w  szczególności,  gdy  Zamawiający  nie  określił  takiego  wymogu  w 


SIWZ,  a 

wszelkie  dane  wskazane  w  ofercie  Odwołującego  znajdują  potwierdzenie 

w przedstawionych przez niego dokumentach. 

Na  marginesie 

Odwołujący  zaznaczył,  że  oferta  Konsorcjum  W  nie  została 

odrzucona,  pomimo  że  formularz  ofertowy  w  zakresie  marki,  typu,  wariantu  i  oznaczenia 

handlowego pojazdu został uzupełniony praktycznie identycznie jak w ofercie Odwołującego. 

Z  powyższych  względów  Zamawiający  naruszył  przepisy  art.  82  ust.  3  oraz  art.  89 

ust. 1 pkt 2 Pzp

, gdyż oferta Odwołującego odpowiadała treści SIWZ w zakresie określenia 

wariantu pojazdu bazowego i nie by

ło żadnych podstaw do jej odrzucenia z tego względu. 

Zarzut naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 82 ust. 3 Pzp 

– przyjęta masa pojazdu 

bazowego gotowego do jazdy 

Zamawiający odrzucił ofertę Odwołującego również z uwagi na to, że rzekomo określił 

on 

nieprawidłowo  wartość  współczynnika  masy  pojazdu  bazowego  gotowego  do  jazdy  do 

maksymalnej  mocy  netto  silnika  (parametr  K2)  oferowanego  pojazdu  bazowego  poprzez 

zastosowania do wyliczeń niewłaściwej wartości masy, tj. zamiast wymaganej masy pojazdu 

bazowe

go  gotowego  do  jazdy  jakoby  zastosowano  błędnie  wartość  maksymalnej  masy 

rzeczywistej  pojazdu.  Twierdzenia  Zamawiającego  w  tym  zakresie  nie  odpowiadają  jednak 

treści SIWZ oraz powszechnie obowiązującym przepisom prawa. 

W

brew  twierdzeniom  Zamawiającego  Dyrektywa  2007/46/WE  Parlamentu 

Europejskiego  i  Rady  z  dnia  5  września  2007  r.  ustanawiającej  ramy  dla  homologacji 

pojazdów  silnikowych  i  ich  przyczep  oraz  układów,  części  i  oddzielnych  zespołów 

technicznych  przeznaczonych  do  tych  pojazdów  („Dyrektywa”)  obecnie  nie  zawiera  w  pkt 

2.6. załącznika nr I definicji masy pojazdu gotowego do jazdy. Definicja ta została usunięta z 

pkt  2.6. 

załącznika  nr  I  Dyrektywy  z  dniem  31  grudnia  2012  r.    na  skutek  wejścia  w  życie 

Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1230/2012 z dnia 12 grudnia 2012 r. w sprawie wykonania 

Rozporządzenia  (WE)  Nr  661/2009  Parlamentu  Europejskiego  i  Rady  w  odniesieniu  do 

w

ymagań  w  zakresie  homologacji  typu  dotyczących  mas  i  wymiarów  pojazdów  silnikowych 

oraz 

zmieniające 

Dyrektywę 

2007/46/WE 

Parlamentu 

Europejskiego 

Rady 

(„Rozporządzenie”). Przywoływanie tej definicji przez Zamawiającego należy zatem uznać za 

całkowicie  bezpodstawne,  gdyż  nie  może  ona  mieć  wpływu  na  ocenę,  czy  Odwołujący 

zastosował prawidłową masę pojazdu bazowego gotowego do jazdy przy wyliczeniu, czy nie. 

Definicja 

„masy  pojazdu  gotowego  do  jazdy”  została  za  to  zawarta  w  art.  2  pkt  4 

Rozporządzenia,  zgodnie  z  tym  przepisem  „masa  pojazdu  gotowego  do  jazdy”  oznacza, 

przypadku  pojazdu  silnikowego,  „masę  pojazdu,  ze  zbiornikiem(-ami)  paliwa  

napełnionym(-i)  co  najmniej  w  90  %,  łącznie  z  masą  kierowcy,  paliwa  i  płynów, 

wyposażeniem  standardowym,  zgodnie  ze  specyfikacjami  producenta  oraz,  jeżeli  są 


zamontowane,  z  masą  nadwozia,  kabiny,  sprzęgu  i  koła(-ół)  zapasowego(-ych)  oraz 

narzędzi”. 

Ze  stanowiska  zajętego  przez  Zamawiającego  w  przedmiocie  określenia  masy 

pojazdu  bazowego  gotoweg

o  do  jazdy  można  wywnioskować,  że  w  jego  ocenie  właściwe 

było przyjęcie „masy podwozia z kabiną” jako masy pojazdu bazowego gotowego do jazdy. 

Wskazuje  na  to  o

drzucenie  oferty  Odwołującego,  który  do  wyliczenia  współczynnika 

zastosował  maksymalną  masę  pojazdu  bazowego  oraz  brak  odrzucenia  oferty  Konsorcjum 

W, 

w  których  ofercie  została  wykorzystana  masa  podwozia  z  kabiną  do  wyliczenia 

współczynnika. 

Z definicji pojazdu bazowego 

zawartej w § 2 ust. 6 Rozporządzenia Ministrów Spraw 

Wewnętrznych i Administracji, Obrony Narodowej, Rozwoju i Finansów oraz Sprawiedliwości 

z dnia 1 marca 2017 r. w sprawie pojazdów specjalnych i używanych do celów specjalnych 

Policji,  Agen

cji  Bezpieczeństwa  Wewnętrznego,  Agencji  Wywiadu,  Służby  Kontrwywiadu 

Wojskowego,  Służby  Wywiadu  Wojskowego,  Centralnego  Biura  Antykorupcyjnego, 

Straży Granicznej, 

Biura 

Ochrony 

Rządu, 

Krajowej 

Administracji 

Skarbowej, 

Służby Więziennej 

straży 

pożarnej 

(Dz.U.2017.450), 

zwanego 

dalej 

„Rozporządzeniem Ministrów”,  nie  wynika  jednoznacznie,  aby  pojazd  bazowy  oznaczał  to 

samo co podwozie bazowe. 

Z  samego  pojęcia  „pojazd  bazowy  gotowy  do  jazdy”  wynika,  że  powinien  być  to 

pojazd,  którego  możliwe  jest  dopuszczenie  do  ruchu.  Podwozie  bazowe  jest  pojazdem 

niekompletnym  w  świetle  powszechnie  obowiązujących  przepisów,  wobec  czego 

Zamawiający nie mógłby skutecznie zarejestrować takiego pojazdu, ani poruszać się nim w 

ruchu drogowym. 

Odwołujący  podkreślił,  że  oferowane  pojazdy  będą  wyposażone  w  zabudowę, 

która będzie zamontowana na stałe. Nie bez znaczenia jest również fakt, że to wykonawca 

ostatniej  istotnej  modyfikacji  podwozia  bazowego  (czyli  wykonawca  zabudowy  specjalnej 

tym  przypadku)  będzie  uznany  za  jego  finalnego  producenta  i  to  on  określi  ostatecznie 

parametry pojazdu, w tym jego masę. Gdyby przyjąć interpretację Zamawiającego odnośnie 

masy pojazdu bazowego gotowego do jazdy, to na potrzeby oceny ofert można było przyjąć 

jak  najbardziej  odciążoną  wersję  podwozia  i  uzyskać  sztucznie  wysoki  współczynnik, 

następnie  –  w  trakcie  realizacji  zamówienia  –  dokonać  zabudowy  o  wysokiej  wadze, 

byle 

tylko nie została przekroczona dopuszczalna masa całkowita pojazdu. 

Interpretacja  pojęcia  „masy  pojazdu  bazowego  gotowego  do  jazdy”  przyjęta  przez 

Zamawiającego  jest  zatem  irracjonalna,  w  szczególności  w  kontekście  eksploatacji 

kompletnych  pojazdów.  W  kontekście  charakteru  pojazdu  będącego  przedmiotem 

zamówienia  oraz  definicji  z  art.  2 pkt  4  Rozporządzenia  bardziej  prawidłowe  było  przyjęcie 


maksymalnej masy całkowitej pojazdu jako masy pojazdu gotowego do jazdy. Zamawiający 

w SIWZ oraz OPZ nie zdefiniował pojęcia „masa pojazdu bazowego gotowego do jazdy”, jak 

również  nie  określił  żadnych  minimalnych  lub  maksymalnych  wymogów  dla  współczynnika 

masy pojazdu bazowego gotowego do jazdy do maksymalnej mocy netto silnika. 

Rolą  zamawiającego,  odpowiedzialnego  za  przygotowanie  postępowania, 

jest 

opracowanie  takiej  treści  SIWZ,  do  której  zastosowanie  się  zagwarantuje  wykonawcy, 

że jego  oferta  nie  zostanie  odrzucona,  ale  poddana  ocenie  pod  względem  przewidzianych 

kryteriów  oceny  ofert.  Skoro  Zamawiający  oczekiwał  zastosowania  konkretnego  parametru 

jako „masy pojazdu bazowego gotowego do jazdy” do obliczenia współczynnika, to powinien 

jasn

o  sprecyzować  w  SIWZ lub  OPZ  co  rozumie  pod  tym  pojęciem. Takie działanie byłoby 

tym  bardziej  uzasadnione,  gdyż  masa  pojazdu  bazowego  gotowego  do  jazdy  stanowi 

podstawę jednego z istotnych kryteriów oceny ofert. 

Z  uwagi  na  brak  określenia  w  SIWZ  lub  OPZ  minimalnych  lub  maksymalnych 

wymagań,  co  do  masy  pojazdu  bazowego,  nie  sposób  uzasadnić  w  jaki  sposób  oferta 

Odwołującego  jest  niezgodna  z  SIWZ.  Zamawiający  zresztą  nie  był  w  stanie  wskazać,  z 

którym  postanowieniem  SIWZ  (OPZ)  jest  niezgodna  przyjęta  przez  Odwołującego  masa 

pojazdu gotowego do jazdy. Trudno więc czynić zarzut Odwołującemu z tytułu zastosowania 

danego  parametru  (w  tym  przypadku  masy  całkowitej  pojazdu)  do  obliczenia 

przedmiotowego współczynnika. 

Zarzut naruszenia art. 87 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp 

Zamawiający,  jeżeli  napotyka  na  niezrozumiałą  treść  oferty  lub  choćby  jeżeli  ma 

wątpliwości  do  treści  oferty  wykonawcy,  to  jest  zobligowany  do  skorzystania  z  uprawnienia 

zawartego  w  art.  87  ust.  1  Pzp.  Z

aniechanie przez zamawiającego wyjaśnienia  wątpliwości 

odnoszący  się  do  treści  złożonej  oferty  winno  być  uznane  za  naruszenie  przepisów 

postępowania. 

Abstrahując  już  od  faktu,  że  Zamawiający  przyjął  nieprawidłową  wartość  do 

określenia  masy  pojazdu  bazowego  gotowego  do  jazdy,  podkreślenia  wymaga,  że 

Zamawiający  nie  zwrócił  się  do  Odwołującego  o  wyjaśnienie  ewentualnych  wątpliwości  w 

tym  zakresie.  Oczywiście  Zamawiający  pismem  z  dnia  12  lipca  2017  r.  zwrócił  się  do 

Odwołującego  z żądaniem  wyjaśnienia  wątpliwości,  jednakże  przedmiotowe  żądanie  nie 

obej

mowało  kwestii  masy  pojazdu  bazowego  gotowego  do  jazdy.  Pomimo  tego,  bez 

udzielenia wyjaśnień ze strony Odwołującego, Zamawiający odrzucił jego ofertę. 

Z uwagi na powyższe Zamawiający naruszył przepisy art. 87 ust. 1 i art. 7 ust. 1 Pzp, 

gdyż zaniechał  wezwania Odwołującego do złożenia wyjaśnień w kwestii istotnej dla oceny 

ofert,  co  skutkowało  tym,  że  przedmiotowe  postępowanie  o  zamówienie  publiczne  było 


prowadzone  w  sposób  nieprzejrzysty  i  z  naruszeniem  zasady  równego  traktowania 

wykonawców. 

Zarzut naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 82 ust. 3 Pzp 

Konsorcjum  W 

nieprawidłowo  określiło  w  ofercie  współczynnik  masy  pojazdu 

bazowego gotowego do jazdy do maksymalnej mocy netto silnika. W ofercie konsorcjum tych 

wykonawców  jako  masę  pojazdu  bazowego  gotowego  do  jazdy  przyjęto  masę  podwozia 

kabiną.  Jak  już  wskazano  powyżej,  w  ocenie  Odwołującego,  prawidłowe  było  przyjęcie 

maksymalnej  masy  całkowitej  pojazdu  w  tym  przypadku.  Nieprawidłowe  określenie  masy 

pojazdu  gotowego  do  jazdy  po  stronie  tych  wykonawc

ów  powodowało  więc  niezgodność 

treścią SIWZ. 

Po drugie, dopuszczalna masa całkowita pojazdu oferowanego przez Konsorcjum W 

dalej  powinna  budzić  uzasadnione  wątpliwości.  Analiza  opisu  pojazdu  oferowanego  przez 

tych wykonawców wskazuje, że oferowany przez nich pojazd będzie posiadał dopuszczalną 

m

asę całkowitą wyższą niż 16.000 kg (co było wymogiem określonym w pkt 1.2.5. OPZ). Ze 

str

. 62 opisu pojazdu zaoferowanego przez tych wykonawców wynika, że maksymalna masa 

przypisana na  oś 1 wynosi  7.500 kg,  a na  oś  2 wynosi  10.000 kg.  Suma tych mas wynosi 

więc  17.500  kg.  Zasadniczo  suma  tych  mas  powinna  pokrywać  się  z  maksymalną  masą 

całkowitą  pojazdu  (tak  jest  w  przypadku  pojazdu  oferowanego  przez  Odwołującego). 

Oczywiście możliwe  są  różnice  w  tym  zakresie,  jednakże  wraz  ze  wzrostem  maksymalnej 

masy  całkowitej  różnica  pomiędzy  nią  a  sumą  mas  przypisaną  do  obu  osi  powinna  być 

niższa,  a  nie  wyższa.  Wskazać  należy,  że  dla  pojazdu  o  maksymalnej  masie  całkowitej 

18.000 kg suma mas przypisanych dla obu osi wynosi 18.600 k

g (por. wartości przekreślone 

na str. 62 opisu pojazdu oferowanego przez ww. wykonawc

ów). 

Z  powyższych  względów  Zamawiający  naruszył  przepisy  Pzp,  gdyż  oferta 

Konsorcjum W 

powinna zostać odrzucona jako sprzeczna z treścią SIWZ. 

Zarzut naruszenia art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp 

Ja

k  wskazuje  się  w  orzecznictwie  Izby,  złożenie  oferty  de  facto  wiąże  się 

zaakceptowaniem  przez  wykonawcę  określonych  przez  zamawiającego  oczekiwań  co  do 

zaoferowanego  przedmiotu  zamówienia.  W  konsekwencji,  jeżeli  konkretne  okoliczności  nie 

wskazują  wprost,  że  jest  inaczej,  należy  przyjąć  założenie,  że  wykonawca  złożył  ofertę 

dobrej  wierze,  z  zamiarem  zaoferowania  świadczenia  we  wszystkich  elementach 

zgodnego z wymaganiami określonymi w opisie przedmiotu zamówienia.  

Jak  już  wskazano  z  SIWZ  oraz  OPZ  w  żaden  sposób  nie  wynika  co  Zamawiający 

rozumiał  pod  pojęciem  „masa  pojazdu  bazowego  gotowego  do  jazdy”.  W  ocenie 


Odwołującego  pod  tym  pojęciem  należało  rozumieć  maksymalną  masę  całkowitą  pojazdu. 

Odwołujący  więc  w  dobrej  wierzy  określił  współczynnik  masy  pojazdu  bazowego gotowego 

do jazdy do maksymalnej mocy netto silnika z wykorzystaniem maksymalnej masy całkowitej 

pojazdu. Nawet gdyby jednak Odwołujący niewłaściwe zrozumiał intencję Zamawiającego w 

tym zakresie, to powinno to wyłącznie prowadzić do poprawienia omyłki w tym zakresie na 

podstawie art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp

, a więc obliczenia współczynnika przy zastosowaniu masy 

podwozia z kabiną zamiast maksymalnej masy całkowitej pojazdu. 

Poprawienie  oferty  na  podstawie  art.  87  ust.  2  pkt  3  Pzp 

nie  może  powodować 

istotnych  zmian  w  treści  oferty.  Zakazu  zmiany  treści  oferty  nie  należy  jednak  postrzegać 

jako zakazu zmiany niemal co do każdej zawartej w niej litery, ale – w pewnym uproszczeniu 

– jako zakaz zmiany tego, co zaoferowano, na coś innego. Istotność zmian wskazana w art. 

87 ust. 2 pkt 3 Pzp 

należy więc rozumieć jako zakaz zmiany przedmiotu oferty. W przypadku 

poprawienia  oferty  Odwołującego  nie  wystąpi  jednak  taka  sytuacja,  gdyż  przedmiotowy 

współczynnik zostałby określony jedynie przy wykorzystaniu innego parametru oferowanego 

pojazdu. 

Wbrew twierdzeniom Zamawiającego, na podstawie treści oferty Odwołującego oraz 

złożonych przez niego dokumentów oraz udzielonych wyjaśnień, istniała możliwość ustalenia 

masy  pojazdu  bazowego  gotowego  do  jaz

dy,  jeżeli  Zamawiający  przyjął,  że  taką  masę 

stanowi masa podwozia z kabiną. Zamawiający zdaje się nie zauważać, że na str. 64 opisu 

pojazdu  oferowanego  przez  Odwołującego  została  wskazana  masa  podwozia  z  kabiną 

(5.495  kg).  Z 

wyjaśnień  znajdujących  na  dole  str.  64  opisu  pojazdu  wynika,  że  na  wagę 

podwozia  składa  się:  całkowita  waga  podwozia  łącznie  z  1  kierowcą,  narzędziem  oraz 

całkowicie  napełniony,  zbiornikiem  paliwa.  Tak  określona  masa  –  przy  założeniu  że 

wyłącznie  podwozie  z  kabiną  stanowi  pojazd  bazowy  w  tym  przypadku  –  odpowiada 

dodatkowo definicji pojazdu gotowego do jazd

y z art. 2 pkt 4 Rozporządzenia. 

Z  powyższych  względu  Zamawiający  miał  możliwość  ustalenia  masy  pojazdu 

bazowego gotowego do jazdy  w odniesieniu do pojazdu of

erowanego przez Odwołującego, 

poprawienie  oferty  Odwołującego  nie  powodowałoby  istotnych  zmian  jej  w  treści, 

gdyż przedmiot oferty pozostałby ten sam. Zamawiający naruszył zatem art. 87 ust. 2 pkt 3 

oraz  art.  89  ust.  2  Pzp

,  gdyż  odrzucił  ofertę  Odwołującego,  gdy  ewentualnie  powinna  ona 

jedynie podlegać poprawieniu. 

Do  postępowania  odwoławczego,  po  stronie  Zamawiającego,  przystąpienie  zgłosiło 

Konsorcjum W, wnosząc o oddalenie odwołania. Izba, wobec spełniania przez nie wymogów 

określonych  w  art.  185  ust.  2  Pzp,  postanowiło  dopuścić  Konsorcjum  W  do  udziału 

postępowaniu  odwoławczym  w  charakterze  przystępującego  po  stronie  Zamawiającego 

(dalej „Przystępujący”). 


W  piśmie  procesowym  z  28  sierpnia  2017  r.  Przystępujący  przedstawił  następującą 

argumentację uzasadniającą wniosek o oddalenie odwołania. 

Wbrew 

temu co twierdzi Odwołujący, z SIWZ wyraźnie wynika, że takie dane pojazdu 

jak  marka,  typ,  wariant  oraz  oznaczenie  handlowe 

powinny  mieć  odzwierciedlenie 

dokumencie  określonym  w  pkt.  1.1.  OPZ.  Zgodnie  Rozdziałem  VII  pkt  3.1.  SIWZ 

wykonawca był zobowiązany złożyć formularz ofertowy o treści zgodnej z załącznikiem nr 2 

do SIWZ. Z 

treści formularza ofertowego wynika natomiast, że ww. dane pojazdu (tj. marka, 

typ, wariant, oznaczenie handlowe) muszą być zgodne z dokumentem wskazanym w pkt 1.1. 

OPZ,  tj. 

oświadczeniem  wykonawcy  wraz  z  kopią  dopuszczonego  prawem  dokumentu 

wystawionego  przez  producenta/importera  pojazdu  bazowego.  Nie  jest  prawdą  zatem  – 

jak pis

ze  Odwołujący  –  że  dane  pojazdu  mogły  wynikać  z  całokształtu  przedstawionych 

dokumentów,  w  tym  dokumentów  handlowych.  Załączona  przez  Odwołującego  do  oferty 

dokumentacja  homologacyjna  (Świadectwo  homologacji  typu  WE)  nie  potwierdzała 

zadeklarowanyc

h  przez  Odwołującego  danych  dotyczących  wariantu  pojazdu  bazowego, 

co 

uniemożliwiało  Zamawiającemu  identyfikację  pojazdu  w  procesie  wyboru  oferty  oraz 

sposób jednoznaczny świadczyło o niezgodności przedłożonej przez Odwołującego oferty 

z wymaganiami SIWZ. Nie jest również prawdą, jakoby to wariant pojazdu wynikał z punktu 

0.2.1 D

okumentu Informacyjnego do Świadectwa homologacji typu WE, albowiem punkt ten 

odnosi 

się do oznaczenia handlowego (…), a nie do wariantu pojazdu, a zatem Odwołujący 

nie  wskazał  ani  w  ofercie,  ani  w  wyjaśnieniach  złożonych  do  jej  treści  wymaganego  przez 

Zam

awiającego wariantu pojazdu bazowego. 

Mając  powyższe  na  uwadze  należy  stwierdzić,  że  wbrew  temu  na  co  wskazuje 

Odwołujący  dane  dotyczące  wariantu  pojazdu  bazowego  zaoferowanego  przez 

Odwołującego  nie  są  ujęte  w  załączonych  do  oferty  Odwołującego  dokumentach,  ponadto 

zgodnie z treścią SWIZ wariant powinien wynikać z dokumentów wskazanych w pkt 1.1 OPZ, 

a nie z 

dokumentów handlowych. 

W  zakresie  własnej  oferty  Konsorcjum  W  stwierdziło,  że  wskazało  wariant 

oferowanego  pojazdu  bazowego  (w  skróconym  zapisie  N38,  którego  rozszerzone 

oznaczenie  przybierze  zapis  N.

),  oraz  złożyło  w  tym  zakresie  wyczerpujące  i  spójne 

wyjaśnienia, czego nie zrobił Odwołujący.  

Chybiony jest również kolejny zarzut Odwołującego, jakoby to podstawą do obliczenia 

wartości współczynnika K2, tj. współczynnika masy pojazdu bazowego gotowego dojazdy do 

maksymalnej  mocy 

pojazdu  silnika  netto,  miała  być  wartość  maksymalnej  masy  całkowitej 

pojazdu.  Zamawiający  –  co  wyraźnie  wynikało  ze  SIWZ  oraz  formularza  ofertowego  – 

żądał od  wykonawców  podania  masy  pojazdu  bazowego  gotowego  do  jazdy  (Rozdział  XIV 

pkt. 2 SIWZ), a nie maksymalnej masy całkowitej pojazdu, na co powołuje się Odwołujący. 


Przyjmując  interpretację  Odwołującego  i  przedstawioną  przez  niego  metodę  wyliczenia 

współczynnika  należy  zauważyć,  że  dzieląc  podaną  w  ofercie  Odwołującego  maksymalną 

masę całkowitą pojazdu tj. 13.400 kg przez wartość mocy silnika netto tj. 213 kW otrzymamy 

wynik 62,91 kg/kW, a nie jak podał to Odwołujący 61,028 kg/kW. 

Mając zaś na  uwadze  wartość  wskazanego przez  Odwołującego współczynnika K2, 

tj. 61,

028  kg/kW,  to  należy  wskazać,  że  przy  wartości  mocy  silna  netto  213  kW, 

wartość maksymalnej  całkowitej  masy  pojazdu  bazowego  wyniosłaby  12.998,964  kg,  a  ta 

wartość  nie  znajduje  odzwierciedlenia  ani  w  dokumentach  złożonych  przez  Odwołującego, 

ani 

też w dokumentach producenta podwozia pojazdu. Powyższe wskazuje na to, iż przyjęte 

przez  Odwołującego  wyliczenia  współczynnika  K2  były  całkowicie  błędne  i  niepoparte 

wymaganą  przez  Zamawiającego  dokumentacją,  a  zatem  już  z  tego  powodu  oferta 

Odwołującego  podlegała  odrzuceniu.  Całkowicie  zatem  nieuzasadnione  jest  oczekiwanie 

Odwołującego,  iż  to  sam  Zamawiający  będzie  wyliczał  wymagane  w  SIWZ  wartości 

współczynników,  abstrahując  już  od  samego  faktu,  iż  na  podstawie  złożonych  przez 

Odw

ołującego  dokumentów  byłoby  to  całkowicie  niemożliwe,  z  przyczyn  wyjaśnionych 

powyżej. 

Interpretacja  Odwołującego,  jakoby  to  miało  chodzić  o  maksymalną  masę  całkowitą 

pojazdu 

jest 

sprzeczna 

nie 

tylko 

jednoznacznymi 

postanowieniami 

SIWZ, 

definicjami legal

nymi  wynikającymi  z  obowiązujących  przepisów  prawa,  ale  również 

zasadami logiki. Z samej definicji pojazdu bazowego zawartej w § 2 ust. 6 Rozporządzenia 

Ministrów wynika wyraźnie, że pod pojęciem pojazdu bazowego rozumie się pojazd, na bazie 

którego  jest  budowany  pojazd  specjalny,  używany  do  celów  specjalnych.  Gotowy  pojazd 

specjalny  z  kompletną  zabudową  nie  może  zatem  być  utożsamiany  z  pojazdem  bazowym. 

Jednocześnie,  odnosząc  się  do  twierdzeń  Odwołującego,  jakoby  to  podwozie  z  kabiną  nie 

mogło  zostać  uznane  za  pojazd  bazowy  gotowy  do  jazdy,  należy  wskazać,  że  elementem 

kluczowym  tego  pojęcia  nie  jest,  jak  twierdzi  Odwołujący,  dopuszczenie  do  ruchu  przez 

możliwość  rejestracji  na  stałe,  ale  przystosowanie  pojazdu  do  poruszania  się  po  drodze, 

zgodnie  z  definicjami  pojazdu  i  pojazdu  samochodoweg

o  wynikającymi  z  ustawy  prawo 

o ruch

u  drogowym.  Należy  też  dodać,  że  podwozie  może  zostać  dopuszczone  do  ruchu 

drogowego  na  podstawie  czasowej  reje

stracji,  co  jest  częstą  i  normalną  praktyką  w 

przypadku  konieczności  jego  transportu  lub  przeprowadzenia  badań  trakcyjnych. 

Je

dnocześnie należy stwierdzić, że to właśnie podwozie z kabiną stanowiące pojazd bazowy 

jest  przedmiotem  homologacji  i  to  właśnie  na  pojazd  bazowy  (a  nie  na  kompletny  pojazd 

specjalny  po  zabudowie),  wydawane  są  świadectwa  homologacji,  co  również  wyraźnie 

wynika z § 3 wspomnianego wyżej rozporządzenia. W dalszej kolejności należy wskazać, że 

Zamawiający  w  sposób  szczegółowy  opisał  w  SIWZ,  co  należy  rozumieć  pod  pojęciem 

pojazdu  bazowego.  W  rozdziale  V  pkt  1.1-1.10  OPZ 

w  sposób  bardzo  dokładny 


przedstawione zostały wymagania techniczne, które spełniać ma pojazd bazowy, a z których 

to  wyraźnie  wynika,  że pojazdem  bazowym  jest  podwozie,  a  nie  gotowy  pojazd  specjalny 

wraz z zabudową. 

Zamawiający  wymagał  podania  w  ofercie  współczynnika  masy  pojazdu  bazowego 

gotowego  do  jazdy  do  maksyma

lnej  mocy  netto  silnika,  a  więc  nie  można  uznać  za 

prawidłowe  stanowiska  Odwołującego,  jakoby  to  należało  przyjąć  maksymalną  masę 

całkowitą  pojazdu.  Stanowisko  to  jest  nie  tylko  sprzeczne  z  opisem  pojazdu  bazowego 

wynikającym  ze  SIWZ,  ale  również  z  przytoczoną  przez  samego  Odwołującego  definicją 

wynikającą  z  Rozporządzenia.  Z  definicji  tej  wynika,  że  w  przypadku  pojazdów  silnikowych 

masa  pojazdu  gotowego  do  jazdy  oznacza  masę  pojazdu,  ze  zbiornikiem(-ami)  paliwa 

napełnionym(-i)  co  najmniej  w  90  %,  łącznie  z  masą  kierowcy,  paliwa  i  płynów,  z 

wyposażeniem  standardowym,  zgodnie  ze  specyfikacjami  producenta  oraz,  jeżeli  są 

zamontowane, 

masą 

nadwozia, 

kabiny,  

sprzęgu i koła(-ół)  zapasowego(-ych)  oraz  narzędzi.  Masa  nadwozia brana jest  pod  uwagę 

zatem  tylko  i  wyłącznie  wówczas,  gdy  nadwozie  produkowane  jest  przez  producenta 

podwozia,  (tj. producenta pojazdu bazowego), co nie ma miejsca w przedmiotowej sytuacji. 

Jednocześnie  należy  wskazać,  że  dokumenty  homologacyjne  wydawane  przez  producenta 

pojazdu bazowego (M.) 

oraz odwołujące się do Rozporządzenia nie zawierają wartości masy 

pojazdu z zabudową (nadwoziem), a wszystkie opisane w nich warianty pojazdów odnoszą 

się jedynie do masy podwozia wraz z kabiną. Dokumenty homologacyjne dla wariantu N38 

zaoferowanego  przez 

Przystępującego,  wydane  na  podstawie  Rozporządzenia,  określają 

masę pojazdu gotowego do jazdy o wartościach w przedziałach od 5.400 kg do 10.300 kg, a 

zatem oczywistym jest, że wartości odnoszą się tylko i wyłącznie do masy podwozia i kabiny, 

a nie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu po jego zabudowie. 

Co  więcej,  stanowisko  Odwołującego  jest  również  sprzeczne  z  jego  wyjaśnieniami  

z  26  lipca  2017  r. 

oraz  załączonym  do  nich  dokumentem  Szczegółowy  Opis  Przedmiotu 

Zamówienia  wraz  z  załączonymi  do  niego  kartami  katalogowymi  producenta  podwozia, 

których  to  dokumentów  wyraźnie  wynika,  że  potwierdzenie  spełnienia  warunków 

określonych  w  SIWZ  dotyczy  podwozia  z  kabiną,  tj.  pojazdu  bazowego,  a  nie  pojazdu 

zabudowanego.  Mając  powyższe  na  uwadze,  całkowicie  niezrozumiałym  jest  sposób 

obliczenia  przez  Odwołującego  współczynnika  K2,  skoro  z  treści  wyjaśnień  samego 

Odwołującego wynika, iż miał on świadomość w jaki sposób SIWZ definiuje pojęcie pojazdu 

bazowego gotowego do jazdy. 

Jednocześnie  nie  sposób  zgodzić  się  z  Odwołującym,  że  to  Zamawiający  w  trybie 

art. 87 ust. 1 w zw. z art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp 

powinien był dokonać poprawy oferty złożonej 

przez  Odwołującego.  W  tym  trybie  możliwe  jest  bowiem  poprawienie  jedynie  omyłek 

niepowodujących  istotnych  zmian  w  treści  oferty,  o  ile  odda  to  pierwotny  sens  i  znaczenie 


oferty,  a  nie  doprowadzi  do  powstania  całkowicie  nowego,  odmiennego  oświadczenia 

wykonawcy,  które  nie  było  zawarte  w  treści  jego  oferty.  Należy  również  wskazać, 

że niezgodność  oferty  z  SIWZ  w  rozumieniu  art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp  polega  nie  tylko  na 

niezgodności zobowiązania, które w swojej ofercie wyraża wykonawca i przez jej złożenie na 

siebie przyjmuje, z zakresem zobowiązania, którego przyjęcia oczekuje zamawiający i które 

opisał  w  SIWZ;  lecz  także  na  niezgodnym  z  SIWZ  sposobie  wyrażenia,  

opisania  i  potwierdzenia  zakresu  owego  zobowiązania  w  ofercie  oraz  podania  wszystkich 

wymaganych  informacji  z  nim  związanych  (nawet  przy  jego  rzeczywistej  materialnej 

zgodności oferowanego świadczenia z wymaganiami zamawiającego). 

Ponadto, 

z  treści  z  art.  87  ust.  1  Pzp  wyraźnie  wynika,  że  niedopuszczalne  jest 

prowadzenie pomiędzy  zamawiającym  a wykonawcą negocjacji  co  do treści  złożonej  przez 

wykonawcę oferty oraz wprowadzania w niej zmian, poza przypadkami wskazanymi w Pzp. 

Zatem  oczekiwanie  Odwołującego,  że  to  Zamawiający  powinien  był  doprowadzić  ofertę 

Odwołującego  do  zgodności  ze  SIWZ  jest  całkowicie  bezpodstawne  i  stoi  w  sprzeczności 

z jasnymi  w  tym  zakresie  przepisami  Pzp.  Warunkiem  dokon

ania  zmian  w  treści  oferty, 

tj. 

sprostowania  omyłek,  jest  ustalenie,  że  elementy  podlegające  takim  zmianom  stanowią 

merytoryczną treść oferty, zaś ich odniesienie do treści SIWZ pozwala stwierdzić, że są one 

niezgodne  z  jej  postanowieniami.  Istotnym  jest,  aby  były  one  wynikiem  omyłki,  a  ich 

poprawienie  nie  powodowało  istotnych  zmian  w  treści  oferty.  Należy  przy  tym  jednakże 

podkreślić,  że  dokonanie  zmian  w  treści  oferty  przez  zamawiającego  musi  respektować 

wytyczne zawarte w art. 87 ust. 1 Pzp

, tj. nie mogą być one wynikiem negocjacji dotyczących 

złożonej  oferty.  Tym  bardziej  czynności  te  nie  mogą  prowadzić  do  zastąpienia  wykonawcy 

przez  zamawiającego  w  konstruowaniu  jej  istotnych  elementów,  a  do  tego  właśnie 

sprowadzałoby się poprawienie oferty Odwołującego przez Zamawiającego. 

Biorąc  pod  uwagę  powyższe,  oraz  odnosząc  się  ponownie  do  sposobu  obliczenia 

przez Odwołującego wymaganego współczynnika K2, oraz twierdzeń Odwołującego, jakoby 

to Zamawiający na podstawie złożonych przez Odwołującego dokumentów i wyjaśnień mógł 

sam  ustalić  sobie  masę  podwozia  z  kabiną,  to  należy  stwierdzić,  iż  wskazane  na  str.  64 

opisu  pojazdu  bazowego  dane  dotyczące  masy  podwozia  z  kabiną  o  wartości  5.495  kg, 

odnoszą  się  do  innej  konfiguracji,  którą  w  ofercie  zmienił  sam  Odwołujący,  przekreślając 

oryginalne  wartości  nośności  poszczególnych  osi  i  maksymalnej  masy  całkowitej  pojazdu, 

podając  w  ich  miejsce  wartości  wyższe  tj.  6.300  kg  dla  osi  1  i  7.100  kg  dla  osi  2,  oraz 

maksymalną  masę  całkowitą  13.400  kg,  podczas  gdy  wartość  masy  podwozia  z  kabiną 

495 kg dotyczyła maksymalnej masy całkowitej pojazdu o wartości 13.000 kg, a nie 13.400 

kg. Zatem jeżeli Odwołujący wskazał inne wartości nośności osi, to logicznym jest, że zmieni 

się również wartości masy podwozia z kabiną i nie wyniesie ona wówczas 5.495 kg, na którą 

to  wartość  powołuje  się  Odwołujący.  Należy  również  dodać,  iż  wskazana  w  ofercie 


Odwołującego nośność obciążenia (parametr G53) na poziomie 7.505 kg po dodaniu do niej 

wartości  masy  podwozia  z  kabiną  (5.495  kg),  nie  daje  wartości  dopuszczalnej  masy 

całkowitej  wskazanej  przez  Odwołującego  tj.  13.400  kg,  lecz  wartość  13.000  kg,  co  jest 

kolejnym 

argumentem  świadczącym  o  tym,  że  wbrew  temu  co  twierdzi  Odwołujący 

Zamawiający  nie  mógł  w  żaden  sposób  samodzielnie  określić  masy  pojazdu  bazowego 

gotowego  do  jazdy,  albowiem 

przedstawione  przez  Odwołującego  dane  są  w  tym  zakresie 

całkowicie niespójne. 

Jednocześnie  z  informacji  uzyskanych  od  oficjalnego  przedstawiciela  producenta 

pojazdu (M. sp. z o.o.) wynika, 

że załączone przez Odwołującego do jego oferty dokumenty 

dotyczące podwozia nie są aktualną dokumentacją producenta (dokumentacja ta pochodzi z 

roku  2016).  Producent  podwozia  nie  jest  autorem  naniesionych  w  niej  zmian  i 

dopisków,  w 

tym  zmian 

dotyczących  nośności  osi,  co  w  konsekwencji    prowadzi  do  wniosku,  że 

przedstawiona przez 

Odwołującego dokumentacja nie jest zgodna z wymogiem określonym 

w  pkt.  1.10  OPZ

,  zgodnie  z  którym  spełnienie  wymogów  powinno  być  potwierdzone  na 

podstawie dokumentu wystawionego przez producenta pojazdu bazowego. W konsekwencji 

masa  podwozia  z 

kabiną  w  oznaczeniu  kodowym  G50  (ciężary)  nie  jest  wielkością 

miarodajną,  gdyż  prawidłowa  masa  podwozia  z  kabiną  jest  wyznaczana  za  pomocą 

specjalnego  algorytmu  różnicowego  na  plus  i  na  minus  w  odniesieniu  do  konkretnej 

kompletacji  podwozia  z  kabiną  zleconego  do  produkcji.  Wskazana  masa  5.495  kg  jest 

wartością  średnio  ważoną  dla  standardowej  kompletacji  pojazdu,  a  rzeczywista  masa 

konkretnego pojazdu będzie istotnie wyższa i zamieszczona zostanie w  CoC (Certificate of 

Conformity), 

tak  jak  zostało  to  przedstawione  w  wyjaśnieniach  Przystępującego  z  dnia  26 

lipca 2017 r. Nie jest zatem 

możliwe przyjęcie tej wartości masy (tj. 5.495 kg) do obliczenia 

współczynnika  K2  wymaganego  w  SIWZ  przez  Zamawiającego.  Mając  na  uwadze,  że 

przedstawiona  przez  Odwołującego  dokumentacja  nie  jest  już  w  chwili  obecnej  aktualna, 

należy także nadmienić, iż zaproponowany układ napędowy, tj. silnik (…) aktualnie zostałby 

zastąpiony silnikiem(…), i skrzynia biegów o oznaczeniu (…) zostałaby zastąpiona aktualnie 

s

krzynią  biegów(…),  a  zatem  niemożliwe  byłoby  wyprodukowanie  i  dostarczenie  pojazdu 

bazowego,  o  konfiguracji  przedstawionej  przez  Odwo

łującego,  co  wyraźnie  wskazuje 

przedstawiciel producenta podwozia i co wynika również z dokumentów homologacyjnych. 

Kompletnie  niezrozumiała  jest  również  argumentacja  Odwołującego jakoby  to  oferta 

złożona  przez  Przystępującego  miała  być  niezgodna  z  treścią  SIWZ.  Uczestnik  w  sposób 

prawidłowy wyliczył wartość współczynnika K2, stosując się w tym zakresie w pełni do treści 

SIWZ  oraz  zawartych  w  nim  wymagań  co  do  opisu  przedmiotu  zamówienia  w  zakresie 

pojazdu  bazowego.  Całkowicie  nieprawdziwe  są  także  twierdzenia  Odwołującego,  jakoby 

masa  całkowita  zaoferowanego  przez  niego  pojazdu  przekroczyć  miała  16.000  kg. 

Uwagi 

Odwołującego,  że  suma  maksymalnych  mas  przypadających  na  oś  powinna 


pokrywać  się  z  maksymalną  masą  całkowitą  pojazdu  świadczy  natomiast  o  całkowitej 

nieznajomości  specyfiki  pojazdów  specjalnych  i  jest  najprawdopodobniej  działaniem 

Odwołującego mającym wprowadzać w błąd. Konsorcjum W wyjaśniło, że maksymalne masy 

przypadające na poszczególne osie zazwyczaj nie sumują się z maksymalną masą całkowitą 

po

jazdów.  Zgodnie  z  §  5  Rozporządzenia  Ministrów,  masa  całkowita  pojazdu,  rozkład  tej 

masy na osie oraz masa przypadająca na każdą z osi nie może przekroczyć maksymalnych 

wartości  określonych  przez  producenta  pojazdu  bazowego.  Oznacza  to,  że  rozkład  masy 

prz

ypadającej na każdą z osi określa producent pojazdu bazowego. Masy te co do zasady 

nie  sumują  się  z maksymalną  masą  całkowitą  pojazdu.  Powyższe  potwierdzone  jest  na 

tabliczkach  znamionowych  producentów  pojazdów  bazowych,  jak  również  w  treści 

przykładowego świadectwa CoC  (Certificate  of Conformity),  wydanego na  tego typu  pojazd 

bazowy  producenta  M.

,  z  którego  wyraźnie  wynika  iż  przy  wartości  maksymalnej  masy 

całkowitej  16.000  kg,  wartości  masy  dopuszczalnej  przypadającej  na  każdą  z  osi 

(dopuszczalna masa nac

isku na oś) wynoszą 7.100 kg i 11.500 kg. 

Przytoczone powyżej wyjaśnienia oraz argumentacja, jak również załączone dowody 

dokumentów  w  sposób  jednoznaczny  świadczą  o  tym,  że  decyzja  Zamawiającego  w 

przedmiocie odrzucenia oferty Odwołującego była w pełni prawidłowa, jak również o tym, że 

nie  ma  żadnych  podstaw  do  odrzucenia  oferty  Konsorcjum  W,  która  jest  w  pełni  zgodna  z 

SIWZ.  

Przystępujący wniósł o dopuszczenie i przeprowadzenie dowodu z treści: 

wyciągu  z  homologacji  –  dokumentu  informacyjnego  z  tłumaczeniem  na  język 

polski, 

zdjęć tabliczek znamionowych pojazdów bazowych producentów (…), (…) i M., 

przykładowego  świadectwa  zgodności  WE  (CoC  –  Certificate  of  Conformity

tłumaczeniem na język polski. 

Na  rozprawie  Zamawiający  wniósł  o  oddalenie  odwołania,  podtrzymując 

argumentację  zawartą  w  uzasadnieniu  odrzucenia  oferty  Odwołującego.  W  odniesieniu  do 

zarzutów dotyczących oferty Konsorcjum W stwierdził dodatkowo, że są one przedwczesne. 

Wniósł ponadto  o  dopuszczenie  i  przeprowadzenie  dowodu  z  treści  załącznika  nr  3  do 

świadectwa homologacji. 

Odwołujący na rozprawie wniósł o dopuszczenie i przeprowadzenie dowodu z treści 

opinii prywatnej z 28 lipca 2017 r. 

Po  przeprowadzeniu  rozprawy  Izba,  uwzględniając  zgromadzony  materiał 

do

wodowy  omówiony  w  dalszej  części  uzasadnienia,  jak  również  biorąc  pod  uwagę 

oświadczenia  i  stanowiska  stron  zawarte  w  odwołaniu,  a także  wyrażone  ustnie  na 

rozprawie i odnotowane w 

protokole, ustaliła i zważyła, co następuje. 


Skład  orzekający  stwierdził,  że  Odwołujący  jest  legitymowany,  zgodnie  z  przepisem 

art. 

179 ust. 1 Pzp, do wniesienia odwołania. 

Izba  postanowiła  o  dopuszczeniu  do  udziału  w  postępowaniu  odwoławczym 

Konsorcjum W (dalej również „Przystępujący”) stwierdzając, że spełnione zostały przesłanki 

warunkujące skuteczność przystąpienia, o których mowa w przepisie art. 185 ust. 2 Pzp. 

Izba dopuściła i przeprowadziła dowody z treści: 

SIWZ z załącznikami, 

ofert Odwołującego i Przystępującego, 

wezwań  Odwołującego  i  Przystępującego  do  uzupełnienia,  w  trybie  art.  26  

ust. 3 Pzp, dokumentów (korespondencja z 12 lipca 2017 r.), 

pisma  Odwołującego  z  12  lipca  2017  r.  stwierdzającego  nieprawidłowości  w 

ofercie Przystępującego, 

pism  Odwołującego  i  Konsorcjum  W  z  26  lipca  2017  r.  z  załącznikami 

(odpowiedzi na wezwania), 

zawiadomienia o odrzuceniu oferty Odwołującego, 

dokumentów załączonych do pisma procesowego Wykonawcy W, 

Izba uznała dowód z opinii prywatnej za pisemne stanowisko strony, która go złożyła, 

a  ponadto  pominęła  zawnioskowany  przez  Zamawiającego  dowód  z  uwagi  na  fakt,  że  nie 

został  złożony  wraz  z  tłumaczeniem  na  język  polski  (por.  §  19  ust.  3  rozporządzenia 

Prezesa 

Rady  Ministrów  z  22  marca  2010  r.  w  sprawie  regulaminu  postępowania  przy 

rozpozna

waniu odwołań, Dz.U.2014.964 j.t. ze zm.). 

Odrzucenie  oferty  Odwołującego  z  uwagi  na  zaniechanie  podania  wariantu 

oferowanych pojazdów bazowych 

Z

godnie  z  Rozdziałem  VII  ust.  2  pkt  2.2  SIWZ,  w  celu  wykazania,  że  oferowane 

dostawy  spełniają  wymagania  Zamawiającego  wykonawca  ma  złożyć  wraz  z  ofertą 

kopię dokumentu  dopuszczonego  prawem,  poświadczającego  spełnienie  wymogu  w 

zakresie pojazdu bazowego, określonego w pkt 1.1 OPZ, tj.  

świadectwo homologacji typu pojazdu, 

świadectwo homologacji typu WE pojazdu, 

świadectwo dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu,  

4.  dopuszczenie jednostkowe pojazdu,  

decyzję  administracyjną  właściwego  organu,  uznającą  świadectwo  homologacji 

typu,  wydane  na  dany  typ  pojazdu  przez  właściwy  organ  innego  niż 

Rzeczpospolita 

Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej, 


decyzję administracyjną właściwego organu, uznającą dopuszczenie jednostkowe 

pojazdu, udzielone na dany pojazd 

przez właściwy organ państwa członkowskiego 

Unii Europejskiej 

zgodnie z procedurą. 

W tabeli  zamieszczonej  w  pk

t 3 formularza ofertowego stanowiącego załącznik nr 2 

do  SIWZ  Zamawiający  wymagał  podania  marki,  typu,  wariantu  i  oznaczenia  handlowego 

oferowanych pojazdów z zawartym w pouczeniu znajdującym się pod tabelą zastrzeżeniem 

„zgodnie z dokumentem określonym w pkt 1.1 OPZ, stanowiącym załącznik nr 1 do SIWZ”. 

W  ofercie  Odwołującego  oferowane  pojazdy  bazowe  zostały  oznaczone  we 

wspomnianej tabeli w następujący sposób:  

1.  Marka 

– (…)  

2.  Typ 

–(…),  

3.  Wariant 

– T.,  

4.  Oznaczenie handlowe 

–(…). 

W ofercie Przystępującego pojazdy oznaczone zostały w następujący sposób: 

1.  Marka 

– (…),  

2.  Typ 

–(…),  

3.  Wariant 

– T.,  

4.  Oznaczenie handlowe 

–(…). 

Do  każdej  z  ofert  załączone  zostało  świadectwo  homologacji  typu  WE  oraz 

dokumenty informacyjne producenta pojazdów. 

Zamawiający  powziął  wątpliwość  odnośnie  okoliczności,  czy  z  załączonych  do  ofert 

dokumentów  wynikają  wpisane  do  formularzy  ofertowych  dane  w  zakresie  wariantu 

oznaczenia  handlowego  pojazdów.  Wobec  tego,  pismami  z  12  lipca  2017  r., 

wezwał Odwołującego  i  Przystępującego,  w  trybie  art.  26  ust.  3  Pzp,  do  uzupełnienia 

dokumentów stwierdzając, że „[…]wymagane jest uzupełnienie dokumentacji homologacyjnej 

nr  (…)  oferowanego  pojazdu  bazowego,  z  której  jednoznacznie  będzie  wynikać  oferowany 

wariant i oznaczenie handlowe pojazdu[…]”. 

W  odpowiedzi  na  wezwanie  Odwołujący  ponownie  przedstawił  Zamawiającemu 

dokumenty,  które  złożył  wraz  z  ofertą,  z  zaznaczeniem  istotnych  –  jego  zdaniem  – 

fragmentów ich  treści,  z  których  wynikać  miały  oczekiwane  przez  Zamawiającego  dane. 

Przystępujący złożył natomiast wyjaśnienia, w których stwierdził, że wskazany w formularzu 

ofertowym  wariant  (T.)  stanowi  de  facto 

oznaczenie  handlowe  i  wyjaśnił  w  jaki  sposób 

oznaczany  jest  wariant  oferowanego  pojazdu  bazowego,  a  nadto  załączył  do  wyjaśnień 

stosowne  dokumenty 

–  załącznik  nr  3  do  dokumentacji  homologacyjnej,  z  której  opisany 

wyjaśnieniach wariant pojazdów miał wynikać. 


Zamawiający  odrzucił  ofertę  Odwołującego  posiłkując  się  stanowiskiem  Konsorcjum 

dotyczącym sposobu oznaczania wariantu pojazdu. 

powyższych  okolicznościach  skład  orzekający  uznał,  że  Zamawiający  zasadnie 

odrzucił ofertę odwołującego się wykonawcy, a związane z tą czynnością zarzuty odwołania 

są nietrafne. 

Konstrukcja  tabeli  zawartej  w  pkt  3  formularza  ofertowego 

–  wbrew  zapatrywaniom 

Odwołującego  –  nie  pozostawia,  w  ocenie  Izby,  wątpliwości,  że  obowiązkiem  wykonawcy 

było  określenie  wariantu  oferowanych  pojazdów  zgodnie  z  załączonym  do  oferty 

dokumentem  wymienionym  w  Rozdziale  V  ust.  1  pkt  1.1  OPZ.  Świadczy  o  tym  niezbicie 

przytoczone 

powyżej  pouczenie zawarte pod  wspomnianą tabelą.  Odwołujący miał  również 

niewątpliwie  możliwość  uzupełnienia  dokumentów,  z  których  wynikać miała  wzmiankowana 

informacja, tym niemniej 

– w odróżnieniu od Przystępującego – nie sprostał temu wymogowi. 

Izba da

ła wiarę wyjaśnieniom Zamawiającego i Konsorcjum W, że wariant pojazdów określa 

załącznik  do  dokumentacji  homologacyjnej,  którego  Odwołujący  nie  złożył.  Nie  stanowi 

usprawiedliwienia dla tego zaniechania okoliczność, że – jak wyjaśnił – „całość dokumentacji 

dotyczącej  homologacji  liczy  kilkaset  stron  i  jej  złożenie  byłoby  niecelowe” 

(protokół posiedzenia  i  rozprawy,  str.  6),  ponieważ  wykonawcy  nie  byli  wcale  zobligowani, 

ani 

na mocy postanowień SIWZ, ani na podstawie wezwania do uzupełnienia dokumentów, 

do 

przedstawiania Zamawiającemu całości dokumentacji homologacyjnej, a jedynie do tej jej 

części,  z  których  wynikały  dane  ujęte  we  wzorze  tabeli  zawartej  w  pkt  3  formularza 

ofertowego.  Ponadto, 

nie  sposób  zgodzić  się  również  z  twierdzeniem,  jakoby  ten  brak 

mógłby  być  sanowany  w  drodze  przyjęcia  domniemania  zgodności  oferty  z  SIWZ,  na  co 

wskazywał Odwołujący twierdząc „[…]nieuprawnione jest zakładanie, że wykonawca składa 

ofertę  niezgodną  z  SIWZ,  skoro  w  formularzu  oferowanym  potwierdza  okoliczność 

przeciwną.[…]”  (Ibidem).  Oświadczenie  o  zapoznaniu  się  z  SIWZ  i  zaakceptowaniu  jego 

treści,  poparte deklaracją  o  realizacji  zamówienia  zgodnie  z  jej  postanowieniami,  nie  może 

zastępować,  czy  uzupełniać  poszczególnych  elementów  oferty,  które  wbrew  wyraźnym 

wymaganiom  Z

amawiającego  miały  zostać  doprecyzowane  i  poparte  stosownymi 

dokumentami.  Ad  casum 

niekwestionowanym  i  czytelnym  wymogiem  Zamawiającego  było, 

aby 

przedmiot  świadczenia  konkretyzowała  m.in.  informacja  o  wariancie  oferowanych 

pojazdów, która wynikać miała ze świadectwa homologacji typu WE, natomiast Odwołujący 

ani w toku Postępowania, ani nawet w trakcie postępowania odwoławczego nie wskazał na 

oznaczenie  stanowiące  wariant  oferowanych  pojazdów.  Zawarte  w  odwołaniu  ogólnikowe 

stwierdzenie,  że  wariant  określony  został  w  dokumencie  informacyjnym,  do  którego  odsyła 

pkt  0.2.1  świadectwa  homologacji  (odwołanie,  str.  5)  było,  w  ocenie  Izby,  chybione,  

jako że w przywołanym pkt świadectwa mowa jest o nazwie handlowej, zaś Odwołujący nie 

przedstawił  argumentów  przemawiających  za  utożsamianiem  wzmiankowanych  pojęć. 


Co 

więcej,  Odwołujący  w  treści  odwołania  potwierdził  de  facto,  że  nie  podał  wariantu 

oferowanych  pojazdów  bazowych,  stwierdzając  explicite,  tu  cytat:  „[…]Sam  fakt, 

że Odwołujący nie podał w swoich wyjaśnieniach ciągu znaków, który precyzowałby wariant 

pojazdu  bazowego,  nie  może  powodować  powinna  podlegać  odrzuceniu[…]”  (odwołanie, 

str. 

6),  uzasadniając  ten  wniosek  błędnym  założeniem,  że Zamawiający  nie określił  takiego 

wymogu  w  SIWZ  i 

–  jak  wspomniano  –  nie  podając  jednocześnie  jak  brzmi  wariant 

oferowanych pojazdów. 

Skład  orzekający  nie  znalazł  również  podstaw  do  przychylenia  się  do  argumentacji 

Odwołującego,  jakoby  uwzględnienie  wyjaśnień  Konsorcjum  W  w  przedmiocie  wariantu 

pojazdów  doprowadzić  miało  do  nieuprawnionej  zmiany  treści  złożonej  przez  nie  oferty, 

bowiem argumentacja taka nie znajduje odzwierciedlenia w odwołaniu. Przypomnieć należy 

zatem,  że  z  przepisu  art.  192  ust.  7  Pzp  wynika  zakaz  orzekania  o  zarzutach,  które  nie 

zostały zawarte w odwołaniu. 

Sposób obliczenia współczynnika w kryterium K2 

Skład  orzekający  ustalił,  że  zgodnie  z  Rozdziałem  XIV  ust.  1  jednym  z  kryteriów 

oceny  ofert,  któremu  Zamawiający  nadał  wagę  25%,  był  współczynnik  masy  pojazdu 

bazowego gotowego do jazdy do maksymalnej mocy netto silnika (K2). 

W  ofercie  Odwołującego  parametr  ten  został  określony  na  61,028  kg/kW,  

natomiast w ofercie Konsorcjum W 

– na 25,65 kg/kW. 

Pismem  z  12  lipca  2017  r.  Odwołujący  poinformował  Zamawiającego  m.in. 

nieprawidłowym określeniu przez Przystępującego wartości wspomnianego współczynnika 

stwierdzając, że jako podstawa jego obliczenia użyta została masa własna podwozia, a nie 

pojazdu  gotowego  do  jazdy.  W  powołaniu  na  normę  PN-EN  1846-2,  definiującą  masę 

nieobciążonego  pojazdu  i  maksymalną  masę  rzeczywistą  (MMR),  Odwołujący  wskazał, 

że współczynnik  masy  pojazdu  bazowego  gotowego  do  jazdy  powinien  odnosić  się  do 

maksymalnej masy rzeczywistej pojazdu. 

Zamawiający  odrzucając  ofertę  Odwołującego  stwierdził  m.in.,  że  do  obliczenia 

ocenianego  w  kryteriu

m  K2  współczynnika  nie  zastosował  on  masy  pojazdu  bazowego 

gotowego  do  jazdy. 

Przytoczył  definicję  pojazdu  bazowego  z  Rozporządzenia  Ministrów  i 

masy pojazdu gotowego do jazdy z Dyrektywy i 

podał, że Odwołujący błędnie obliczył sporny 

parametr w oparciu o 

maksymalną masę rzeczywistą pojazdu. 

Izba uznała, że zarzuty odwołania podlegają oddaleniu. 

Przede  wszystkim  należy  stwierdzić,  że  definicja  przytoczona  w  podstawach 

odrzucenia  oferty  Odwołującego  rzeczywiście  została  usunięta  z  Dyrektywy.  Co  więcej, 

por

ównanie jej treści z definicją zawartą w Rozporządzeniu nasuwa wniosek o różnicach w 


ich  treści,  nie  odnoszą  się  one  również  wprost  do  masy  pojazdu  bazowego  gotowego  do 

jazdy,  a 

do  masy  pojazdu  gotowego  do  jazdy.  Istotne  jest  jednak,  że  żadna  z  nich  nie 

od

wołuje  się  do  maksymalnej  masy  rzeczywistej  pojazdu,  która  stanowić  miała,  w 

przekonaniu  Odwołującego,  podstawę  obliczenia  współczynnika.  W  ocenie  Izby 

obowiązującą definicję pojazdu gotowego do jazdy należało odnieść do opisanego w pkt 1.1 

OPZ pojazdu baz

owego i na tej podstawie dokonać stosownego wyliczenia, ergo twierdzenie 

jakoby  postanowienia  SIWZ  były  niejednoznaczne  oceniono  nie  tylko  jako  spóźnione,  ale 

również  nietrafne.  Ewentualne  wątpliwości  Odwołującego  w  zakresie  prawidłowej 

interpretacji relewantnych 

postanowień SIWZ powinny zostać rozstrzygnięte w trybie art. 38 

Pzp,  a  w  przypadku  stwierdzenia,  że  naruszają  one  przepisy  Pzp  –  w  postępowaniu 

odwoławczym, którego przedmiotem byłaby kontrola postanowień SIWZ. W konsekwencji nie 

mogło  odnieść  skutku  wskazywanie  przez  Odwołującego,  że  bardziej  racjonalna  byłaby 

ocena innego (lub 

inaczej skonstruowanego) parametru, czy forsowanie własnej interpretacji 

omawianego kryterium oceny ofert. 

Skład orzekający nie dopatrzył się podstaw do nakazania Zamawiającemu wzywania 

Odwołującego  do  wyjaśnienia  treści  oferty  w  zakresie  sposobu  obliczenia  przedmiotowego 

współczynnika.  Należy  bowiem  zauważyć,  że  Zamawiający  –  dokonując  oceny  oferty 

Odwołującego  –  dysponował  jego  stanowiskiem  w  tej  kwestii  (vide  pismo  Odwołującego  

z 12 lipca 2017 r.). 

Izba  nie  stwierdziła  również  przesłanek  do  skorygowania  wartości  współczynnika 

w trybie 

poprawienia 

tzw. 

innej 

omyłki. 

Przede 

wszystkim, 

zdaniem 

Izby, 

zarzucona 

Odwołującemu  niezgodność  oferty  z  SIWZ  nie  miała  omyłkowego  charakteru. 

Mianem  omyłki  określa  się  bowiem  niezamierzoną  niedokładność,  podczas  gdy  ze 

stanowiska Odwołującego  zawartego  w  piśmie  z  12  lipca  2017  r.  wynika,  że  intencjonalnie 

określił  on  oceniany  współczynnik  na  poziomie  61,028  kg/kW,  błędnie  interpretując 

postanowienia SIWZ. Poza tym skład orzekający wskazuje, że poprawienie tego parametru 

w  ofercie  Odwołującego  skutkowałoby  istotną  zmianą  jej  treści,  jako  że  dotyczyłaby  ona 

jednego z wysoko punktowanych kryteriów oceny ofert. 

Jedynie  na  marginesie 

dodać  wypada,  że  Odwołujący  nie  wskazał  w  ogóle  jaką 

wartość powinien mieć omawiany parametr po dokonanej korekcie rzekomej omyłki. 

Zarzuty wobec oferty Konsorcjum W  

Zarzuty nie zasługiwały na uwzględnienie jako przedwczesne. 

Na  podstawie  dokumentacji  Postępowania  Izba  ustaliła,  że  ostatnią  czynnością 

Zamawiającego  dotyczącą  udziału  Przystępującego  w  Postępowaniu  było  poinformowanie 

go,  pismem  z  22  sierpnia  2017  r.,  o  bezskuteczności  zastrzeżenia  jako  tajemnicy 

przedsiębiorstwa  informacji  zawartych  w  wyjaśnieniach  z  26  lipca  2017  r.  W  konsekwencji 


skład orzekający uznał, że Zamawiający w dalszym ciągu znajduje się w procesie badania i 

oceny  oferty  Konsorcjum  W,  zwłaszcza  w  kontekście  złożonych  przez  nie  wyjaśnień  i 

uzupełnionych  dokumentów  przedmiotowych.  Jakkolwiek  z  przepisu  art.  180  ust.  1  Pzp 

wynika, że odwołanie przysługuje także wobec zaniechania przez zamawiającego czynności, 

do  której  jest  on  zobowiązany  na  podstawie  przepisów  Pzp,  to  jednak  nie  wskazują  one 

terminu, w kt

órym zamawiający zobowiązany jest dokonać wyboru oferty najkorzystniejszej. 

Oznacza to, że jak długo zamawiający nie poinformuje o jednej z czynności wymienionych w 

art.  92  ust.  1  Pzp 

uprawniony  jest  wniosek,  że  nie  zakończył  jeszcze  procesu  badania  i 

ocen

y ofert prowadzącego do wyboru najkorzystniejszej z nich. 

Istotna  dla  omawianej  problematyki  jest  również  dokonana  w  2016  r.  zmiana 

wspomnianego  przepisu  art.  92  ust.  1  Pzp.  De  lege  lata 

zamawiający  nie  ma  obowiązku 

jednoczesnego, niezwłocznego informowania wykonawców, którzy złożyli oferty o decyzjach 

podjętych  w  przedmiocie  samych  ofert,  bądź  wykonawców,  którzy  je  złożyli. 

Aktualnie 

zamawiający  może  dokonywać  takich  czynności  stopniowo,  tj.  w  miarę 

dokonywanego  badania  i  oceny  sytuacji  podmioto

wej  wykonawców  oraz  treści  złożonych 

przez  nich  ofert.  Tak

i  właśnie  przypadek  miał  miejsce  w  przedmiotowej  sprawie, 

ponieważ Zamawiający  wezwał  Odwołującego  i  Przystępującego  do  uzupełnienia 

dokumentów i po zapoznaniu się z nimi dokonał czynności odrzucenia oferty Odwołującego, 

informując o tym uczestników Postępowania pismem z 8 sierpnia 2017 r.,  Zamawiający nie 

podjął  natomiast  żadnej  czynności  względem  oferty  Konsorcjum  W,  w  szczególności  nie 

dokonał  jej  wyboru,  ani  odrzucenia.  Z  omówionych  powyżej  względów  nie  sposób  również 

twierdzić, że Zamawiający dopuścił się zaniechania jakiejkolwiek czynności względem oferty 

Przystępującego,  w  szczególności  jej  odrzucenia  z  przyczyn  wskazanych  w  uzasadnieniu 

odwołania. 

Wobec powyższego orzeczono, jak w pkt 1 sentencji. 

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  (pkt  2  sentencji  wyroku)  orzeczono 

stosownie  do  jego  wyniku,  na podstawie  art.  192  ust.  9  i  10  Pzp  oraz  w oparciu  o  przepisy 

§ 5 ust. 4 w zw. z § 3 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. 

sprawie  wysokości  i sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów 

postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz.U.2010.41.238 ze zm.).  

Przewodniczący:      ……………………………………….