KIO 1103/18
Sygn. akt: KIO 1103/18
POSTANOWIENIE
z dnia 13 czerwca 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Emilia Garbala
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron w dniu 13 czerwca 2018 r.
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 4 czerwca 2018 r.
przez wykonawcę MULTI-KOM A. N., ul. Kolejowa 103, 07-410 Ostrołęka,
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Gminę Wyszków, Aleja Róż 2,
200 Wyszków,
postanawia:
1. umarza
postępowanie odwoławcze,
2. nakazuje zwrot z rachunku bankowe
go Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz wykonawcy
MULTI-KOM A. N., ul. Kolejowa 103, 07-
410 Ostrołęka, kwoty 10 000,00 zł (słownie:
dziesięć tysięcy złotych zero groszy), tytułem uiszczonego wpisu.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 200
4 r. Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 poz. 1579 ze zm.) na niniejsze postanowienie w terminie
7 dni od dnia jego doręczenia przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
O
dwoławczej do Sądu Okręgowego w Ostrołęce.
Przewodniczący:
……..…....………………………
KIO 1103/18
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający -
Gmina
Wyszków, Aleja Róż 2, 07-200 Wyszków, prowadzi w trybie przetargu
nieograniczonego, postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn. „Budowa
kanalizacji sanitarnej w ul. Perłowej w Wyszkowie”.
W dniu 4 czerwca
2018 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie
wniesione przez wykonawcę
MULTI-KOM A. N., ul. Kolejowa 103, 07-
410 Ostrołęka, w
którym odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
art. 89 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 90 ust. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U.
z 2017 poz. 1579 ze zm.), zwanej dalej: „ustawą Pzp”, poprzez odrzucenie oferty
odwołującego pomimo, iż nie zawierała ona rażąco niskiej ceny w rozumieniu ww.
przepisu. Cena zaproponowana przez odwołującego była niższa jedynie o 0,33% od
kwoty, jaką zamawiający zamierzał przeznaczyć na realizację przedmiotu zamówienia
oraz jedynie o 4,75% od of
erty drugiego z wykonawców, którego oferta została wybrana
jako najkorzystniejsza.
art. 90 ust. 1 w zw. z art. 90 ust. 1a ustawy Pzp poprzez bezpodstawne założenie
"domniemania ra
żąco niskiej ceny", obligujące wykonawcę do jego obalenia, w sytuacji
w której zaproponowana przez wykonawcę cena odpowiada wartości zamówienia,
a powzięte przez zamawiającego wątpliwości były pozorne i nierealne,
3) art. 90 ust. 1 w zw. z art. 90 ust. 1a ustawy Pzp poprzez bezpodstawne
założenie, iż
obalić rzekome domniemanie rażąco niskiej ceny może wyłącznie wykonawca, który
został do tego wezwany, podczas gdy - w ocenie odwołującego - domniemanie takie
może zostać obalone także przez innych wykonawców biorących udział w postępowaniu,
którzy podobnie wycenili przedmiot zamówienia i którzy złożyli własne wyjaśnienia,
4) art.
90 ust. 1 ustawy Pzp poprzez wezwanie odwołująco do złożenia wyjaśnień co do
sposobu kalkulacji ceny robót opisanych pod pozycją 7 i 22, pomimo iż podane w tych
pozycja
ch wartości nie stanowiły "istotnych części składowych ceny" w rozumieniu ww.
przepisu,
5) art. 90 ust. 1a ustawy Pzp poprzez instrumentalne wykorzystanie instytucji wezwania do
wyjaśnień celem odrzucenia oferty wykonawcy pomimo, iż ani globalna cena oferty, ani
żadna z istotnych cen jednostkowych, nie budziła wątpliwości zamawiającego,
a złożona oferta nie zawierała ceny rażąco niskiej,
art. 91 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp poprzez zaniechanie podania w treści zawiadomienia
o wyborze oferty rzetelnej informacji o powodach odrzucenia oferty odwołującego.
z ostrożności, także:
KIO 1103/18
7) art. 90 ust. 1a pkt 1 oraz art. 87 ust. 1 w zw. z art. 7 ustawy Pzp poprzez nieprecyzyjne
i niejasne opisani
e wymagań zamawiającego co do treści oczekiwanych wyjaśnień
w
przedmiocie rażąco niskiej ceny,
8) art. 92 ust. 1 pkt 3 w zw. art. 89 ust. 1 pkt 2 i 4 ustawy Pzp poprzez nieprecyzyjne
i niejasne przedstawienie p
owodów odrzucenia oferty wykonawcy,
9) art. 7 ust. 1 i 2 u
stawy Pzp poprzez uznanie złożonych przez drugą firmę - MARKBUD
wyja
śnień za wiarygodne i rzetelne,
10) art. 90 ust. 1a w zw. z art. 87 ust. 1 w zw. z art. 7 ustawy Pzp poprzez zaniechanie
wezwania wykonaw
cy do dodatkowych wyjaśnień co do sposobu kalkulacji ceny
w sytuacji, w której po ich analizie po stronie zamawiającego pojawiły się dodatkowe
wątpliwości i pytania.
W związku z powyższym odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie
zamawiającemu:
unieważnienia czynności odrzucenia oferty odwołującego,
unieważnienia czynności wyboru oferty firmy MARKBUD jako najkorzystniejszej,
3) dokonania ponownej oceny o
fert, z uwzględnieniem zastrzeżeń zgłoszonych w niniejszym
odwołaniu, z zachowaniem zasad równego traktowania wykonawców oraz uczciwej
konkurencji,
e
wentualnie, w przypadku nieuwzględnienia przez Krajową Izbę Odwoławczą wszystkich
zarzutów:
4) wezwania o
dwołującego do złożenia dodatkowych wyjaśnień w przedmiocie rażąco niskiej
ceny, z precyzyjnym wskazaniem
elementów, które budzą wątpliwości,
przedstawienia na piśmie rzetelnych podstaw faktycznych i prawnych uzasadniających
odrzucenie oferty odwołującego.
Pismem z dnia 12 czerwca 2018 r.
zamawiający oświadczył, że uwzględnia
odwołanie w całości. Po stronie zamawiającego w postępowaniu odwoławczym nie przystąpił
żaden wykonawca.
W związku z tym postanowiono jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono w oparciu o art. 186 ust. 6 pkt 1 ustawy Pzp
oraz
§ 5 ust. 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w
sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w
postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 972).
Przewo
dniczący:
……..…....……………………