Sygn. akt: KIO 1122/18
POSTANOWIENIE
z dnia 19 czerwca 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Katarzyna Odrzywolska
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
z udziałem stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego w dniu 19 czerwca 2018 r. w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 4 czerwca 2018 r. przez wykonawcę
Comarch Healthcare S.A., Al. Jana Pawła II 39A, 31-864 Kraków
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Szpital Specjalistyczny im.
A. Falkiewicza we Wrocławiu, ul. Warszawska 2, 52-114 Wrocław
przy udziale wykonawcy:
1. ASSECO Poland S. A., ul. Olchowa 14, 35-
322 Rzeszów, zgłaszającego swoje
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego;
2. SIMPLE S.A.,
ul. Bronisława Czecha 49/51, 04-555 Warszawa, zgłaszającego swoje
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego.
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze;
2. nakazuje z
wrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
Comarch Healthcare S.A., Al. Jana Pawła II 39A, 31-864 Kraków
kwoty 15 000
zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy), stanowiącej
kwotę uiszczonego wpisu.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 24 sierpnia 2017 r. poz. 1579 ze zm) na niniejsze postanowienie -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego we Wrocławiu.
Przewodniczący:
………………………………
Sygn. akt: KIO 1122/18
U z a s a d n i e n i e
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, prowadzone w trybie przetargu
nieograniczonego pn.
„Dostawa i wdrożenie SSI (Szpitalnego Systemu Informatycznego)
oraz Infrastruktury Sprzętowej" w ramach projektu pn. „Wdrożenie systemu
do gromadzenia i przekazywania elektronicznej dokumentacji medycznej, systemów
bezpi
eczeństwa oraz systemu wewnątrzadministracyjnego dostosowanego do wymagań
podmiotów leczniczych na terenie województwa dolnośląskiego" w ramach Osi Priorytetowej
nr 2 „Technologie informacyjno- komunikacyjne" Działanie nr 2.1. „E-usługi publiczne"
Poddziałania nr 2.1.1. „E-usługi publiczne - konkursy horyzontalne" Regionalnego Programu
Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego 2014-2020, numer referencyjny: ZP/PN-
(dalej „Postępowanie” lub „Zamówienie”) zostało wszczęte ogłoszeniem
w Dzienniku Urzędowym Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich pod numerem 2018/S
098-223169 z dnia 25 maja 2018 r. przez Szpital Specjalistyczny im. A. Falkiewicza we
Wrocławiu, ul. Warszawska 2, 52-114 Wrocław (zwane dalej: „zamawiającym”).
Specyfikacja Istotnych Warun
ków Zamówienia (dalej „SIWZ”) została zamieszczona
na stronie internetowej zamawiającego w dniu 25 maja 2018 r.
W dniu 4 czerwca 2018 r. wykonawca:
Comarch Healthcare S.A., Al. Jana Pawła II
39A, 31-
864 Kraków (zwany dalej „odwołującym”) wniósł odwołanie wobec niezgodnej
z przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U.
z 24 sierpnia 2017 r., poz. 1579 ze zm.)
– dalej „ustawa Pzp” czynności zamawiającego,
polegającej na ustaleniu treści Ogłoszenia o zamówieniu oraz Specyfikacji Istotnych
Warunków Zamówienia (dalej „SIWZ”) w sposób sprzeczny z przepisami ustawy Pzp,
zarzucając zamawiającemu naruszenie przepisów:
art. 29 ust 1 i 2 ustawy Pzp w zw. art 7 ustawy Pzp poprzez: zaniechanie określenia
w SIWZ wszystkich wym
aganych danych dotyczących integracji; brak umieszczenia
w SIWZ koniecznych informacji na temat migracji danych; brak precyzyjnego opisu
przedmiotu zamówienia - nieopisanie modułów, które zamawiający posiada, a których
nie posiada -
i które będą musiały być dostarczone przez wykonawcę w przypadku
podjęcia decyzji o wymianie systemu; brak informacji o konfiguracji stacji roboczych;
wprowadzenie wymagania, aby system medyczny i administracyjny funkcjonował na
jednej bazie danych oraz w jednolitej technologii
i w związku z powołanymi
okolicznościami - opisanie przedmiotu zamówienia w sposób nieprecyzyjny,
niejednoznaczny, bez uwzględnienia wszystkich okoliczności mogących mieć wpływ
na przygotowanie oferty oraz w sposób, który mógłby utrudniać zachowanie uczciwej
konkurencji w toku postępowania;
art. 29 ust. 1 ustawy Pzp poprzez zawarcie w SIWZ nieprecyzyjnych postanowień,
niepozwalających na stwierdzenie, czy wykonawca jest uprawniony do zaoferowania
bazy danych open-source;
3. art. 29 ust. 2 ustawy Pzp , art. 7 ust. 1 ustawy Pzp i art. 353[1] k.c. w zw. z art. 14
ustawy Pzp poprzez bezpodstawne zróżnicowanie pozycji wykonawcy w zależności
od tego, czy dostarczy komercyjny czy niekomercyjną bazę danych.
Wobec powyższego odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie
z
amawiającemu modyfikacji treści SIWZ w zakresie i w sposób wskazany w treści
uzas
adnienia niniejszego odwołania.
Zamawiający w dniu 5 czerwca 2018 r., zgodnie z dyspozycją art. 185 ust. 1 ustawy
Pzp, poinformował o wniesieniu odwołania, zamieszczając jego kopię na swojej stronie
internetowej oraz wezwał uczestników postępowania do wzięcia udziału w postępowaniu
odwoławczym. Termin na zgłoszenie przystąpienia, zgodnie z art. 185 ust. 2 ustawy Pzp,
upłynął w dniu 8 czerwca 2018 r.
W dniu 8 czerwca
2018 r. przystępujący ASSECO Poland S. A., ul. Olchowa 14,
322 Rzeszów zgłosił swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego.
W dniu 8 czerwca
2018 r. przystępujący SIMPLE S.A., ul. Bronisława Czecha
49/51, 04-555 Warszawa
zgłosił swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego
po stronie
odwołującego.
Zamawiający, wobec wniesienia odwołania do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej,
na posiedzeniu w dniu 19 czerwca 2018 r.
złożył odpowiedź na odwołanie w której
poinformował o uwzględnieniu odwołania w części tj.
1. w zakresie zarzutu naruszenia art. 29 ust. 1 i 2 oraz art. 7 ust. 1 ustawy Pzp -
zaniechanie określenia w SIWZ wszystkich wymaganych danych dotyczących integracji
– poinformował, że uwzględni odwołanie w zakresie w jakim odwołujący żądał nakazania
zamawiającemu dokonania modyfikacji SIWZ polegającej na uzupełnieniu SIWZ
o kompletną dokumentację interfejsów, mechanizmów i opisu protokołów wymiany
danych tych systemów, w tym podanie szczegółowych danych technicznych
niezbędnych do przeprowadzenia integracji wraz z kompletnymi kodami źródłowymi
i dokumentacją dotyczącą sposobu komunikacji tych systemów (zdolność komunikacji,
sposób komunikacji, opis transakcji, konstrukcja pliku komunikatu transakcji, pełna
dokumentacja techniczna umożliwiająca integrację, opisane widoki baz danych,
procedury składowe i inne informacje, które są konieczne do przeprowadzenia integracji)
oraz opisu interfejsów wymiany danych wraz z dokumentacją, opisem struktury danych,
zakr
esu danych do wymiany, parametrów dotyczących interfejsów wymiany danych,
rodzaju usług i mechanizmów wymiany danych po stronie tych systemów;
2. w zakresie zarzutu naruszenia art. 29 ust. 1 i 2 oraz art. 7 ust. 1 ustawy Pzp - brak
umieszczenia w SIWZ koniecznych informacji na temat migracji danych
– uwzględnił
zarzut w całości i oświadczył, że dokona odpowiedniej modyfikacji SIWZ tj. dostarczy
niezbędne opisy na temat migracji danych w załączniku 2 – Migracja;
3. w zakresie zarzutu naruszenia art. 29 ust. 1 i 2 ustawy Pzp oraz art. 7 ust. 1 ustawy Pzp
nieopisanie modułów, które zamawiający posiada, a których nie posiada - i które będą
musiały być dostarczone przez wykonawcę w przypadku podjęcia decyzji o wymianie
systemu
– uwzględnił zarzut w całości i oświadczył, że dokona odpowiedniej modyfikacji
SIWZ tj. dostarczy niezbędne opisy istniejących modułów w załączniku nr 3 – Opisy
modułów;
4. w zakresie zarzutu naruszenia art. 29 ust. 1 i 2 ustawy Pzp - brak informacji
o konfiguracji stacji roboczych
– uwzględnił zarzut w całości i oświadczył, że dokona
odpowiedniej modyfikacji SIWZ tj. dostarczy niezbędne opisy stacji roboczych
w załączniku nr 4 – Stacje robocze;
5. w zakresie zarzutu naruszenia art. 29 ust. 1 ustawy Pzp poprzez zawarcie w SIWZ
nieprecyzyjnych postano
wień, niepozwalających na stwierdzenie, czy można
zaoferować bazę danych open-source – uwzględnił zarzut w całości i oświadczył,
że dokona odpowiedniej modyfikacji SIWZ.
W pozostałym zakresie wniósł o oddalenie odwołania.
P
rzystępujący ASSECO Poland S. A., ul. Olchowa 14, 35-322 Rzeszów nie wniósł
sprzeciwu wobec uwzględnienia przez zamawiającego części zarzutów odwołania, zgodnie
z pismem z dnia 19 czerwca 2018 r., złożonym na posiedzeniu.
Na posiedzeniu w dniu 19
czerwca 2018 r. odwołujący, w związku z treścią
odpowiedzi
zamawiającego na odwołanie złożył oświadczenie, iż wycofuje pozostałe zarzuty
zawarte w odwołaniu.
Powyższe oznacza, że postępowanie odwoławcze - stosownie do dyspozycji art. 186
ust. 3a ustawy Pzp -
należało umorzyć.
W sytuacji umor
zenia postępowania w związku z uwzględnieniem zarzutów, ustawodawca
nałożył na zamawiającego obowiązek wykonania, powtórzenia lub unieważnienia czynności
w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.
Zamawiający zatem zobowiązany jest do dokonania czynności, w taki sposób, który uczyni
zadość postulatom postawionym w odwołaniu.
Skoro z
amawiający w odpowiedzi na odwołanie oświadczył, że po przeanalizowaniu
stanowiska o
dwołującego uznał w części słuszność argumentacji odwołującego i uwzględnił
w części odwołanie, natomiast w pozostałym zakresie odwołujący cofnął zarzuty, natomiast
wykonawca który w postępowaniu odwoławczym przystąpił po stronie zamawiającego, nie
skorzystał z prawa do wniesienia sprzeciwu wobec uwzględnionych zarzutów, to stwierdzić
należy, że - stosownie do dyspozycji art. 186 ust. 3a ustawy Pzp - postępowanie
odwoławcze podlega umorzeniu.
Postanowienie zostało ogłoszone poprzez jego wywieszenie na tablicy ogłoszeń
w trybie § 32 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 marca 2010 r. w sprawie
regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu odwołań (Dz. U. z 2014 r., poz. 964 oraz
Dz. U. z 2017 r., poz.14).
Na podstawie art. 186 ust. 6 pkt 1) ustawy
Pzp oraz § 5 ust. 1 pkt 2 lit. a)
R
ozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 972), Izba orzekła
o dokonaniu zwrotu o
dwołującemu z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych
całej kwoty uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Przewodniczący:
………………………………