Sygn. akt: KIO 1171/18
POSTANOWIENIE
z dnia 22 czerwca 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Przemysław Dzierzędzki
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron i uczestników postępowania
odwoławczego w dniu 22 czerwca 2018 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 13 czerwca 2018 r. przez wykonawcę Mota-Engil
Central Europe S.A. w Krakowie
w
postępowaniu o udzielenie zamówienia prowadzonym przez Zarząd Infrastruktury
Komunalnej i Transportu w Krakowie
przy udziale wykonawcy ZUE S.A. w Krakowie,
zgłaszającego przystąpienie do
postępowania odwoławczego po stronie odwołującego
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
znieść wzajemnie koszty postępowania odwoławczego i nakazać Urzędowi Zamówień
Publicznych zwrot z rachunku bankowego U
rzędu Zamówień Publicznych kwoty 20.000,00 zł
(słownie: dwudziestu tysięcy złotych zero groszy) na rzecz wykonawcy Mota-Engil Central
Europe S.A. w Krakowie,
stanowiącej wpis od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1579 ze zm.) na niniejsze postanowienie -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Krakowie.
Przewodniczący: ………….…………
Sygn. akt: KIO 1171/18
U z a s a d n i e n i e
Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie, zwany dalej
„zamawiającym”, prowadzi w trybie dialogu konkurencyjnego postępowanie na podstawie
przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2017
r. poz. 1579 ze zm.),
zwanej dalej „ustawą Pzp”, którego przedmiotem jest „budowa linii
tramwajowej KST, etap IV w modelu partnerstwa publiczno-prywatnego
”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej 6 kwietnia 2018 r. nr 2018/S 067-149146.
Wobec:
a)
zaniechania przez zamawiającego czynności polegającej na publikacji ogłoszenia o
zmian
ie ogłoszenia,
b)
zaniechania przez zamawiającego czynności polegającej na przedłużeniu terminu
składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu
wykonawca Mota-Engil Central Europe S.A. w Krakowie, zwany
dalej „odwołującym”, wniósł
13 czerwca 2018
r. odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
a)
art. 11 c w zw. z art. 60 c ust. 1 w zw. z art. 48 ust. 2 pkt 6 ustawy Pzp oraz art 7 ust. 1
ustawy Pzp przez brak publikacji
ogłoszenia o zmianie ogłoszenia o zamówieniu w
sytuacji gdy z
amawiający przez odpowiedź na pytanie wykonawców, opublikowaną w
dniu 8 czerwca 2018 r.
, zmienił warunki udziału w postępowaniu oraz kryteria selekcji,
co narusza jednocześnie zasadę przygotowania i przeprowadzenia postępowania o
udzielenie zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji i
równe traktowanie wykonawców oraz zasadę przejrzystości,
b)
art. 12 a ust. 1 i ust. 2 ustawy Pzp, art. 49 ust. 2 w zw. z art. 60 c ust. 2 ustawy Pzp
oraz art. 7 ust. 1 ustawy Pzp
przez brak przedłużenia terminu do składania wniosków o
dopuszczenie do udziału w postępowaniu w sytuacji gdy zamawiający zobowiązany
jest do zmiany ogłoszenia o zamówieniu zgodnie z punktem a powyżej, co narusza
również zasadę przygotowania i przeprowadzenia postępowania o udzielenie
zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji i równe
traktowanie wykonawców.
Odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu:
a) zmiany t
reści ogłoszenia o zamówieniu przez dodanie na końcu punktu III.1.3) lit (c)
zapisu o treści: Zamawiający dopuszcza, że usługa utrzymania linii tramwajowej lub linii
kolejowej lub linii metra, o której mowa w sekcji III.1.3 lit. (d) oraz sekcji II.2.9 lit. (c) i (d)
Ogłoszenia może polegać na realizacji usługi dotyczącej tej samej linii tramwajowej, linii
metra lub linii kolejowej, ale rozdzielonej na zadanie utrzymania sieci trakcyjnej i
podstacji oraz zadanie utrzymania torów i rozjazdów, które to zadania
realizowały/realizują dwa podmioty, na podstawie różnych umów, zaś samo łączne
wykonanie tychże zadań w rzeczywistości niczym nie różniło/nie różni się od wykonania
usługi zleconej na podstawie jednej umowy jednemu wykonawcy (a więc w
szczególności zadania te były/są realizowane na rzecz tego samego zamawiającego
oraz dotyczyły/dotyczą tego samego zakresu przedmiotowego linii i były/są realizowane
w taki sam sposób, jak na podst. jednej umowy, której zakres byłby tożsamy z zakresem
tych zadań),
b)
przedłużenia terminu do składania wniosków o dopuszczenie do udziału w
postępowaniu o 30 dni licząc od dnia opublikowania zmiany ogłoszenia o zamówieniu.
Na podstawie pisma
zamawiającego z 15 czerwca 2018 r. ustalono, że zamawiający
kopię odwołania wraz z wezwaniem do zgłoszenia przystąpienia do postępowania
odwoławczego przekazał innym wykonawcom 13 czerwca 2018 r., zamieszczając je na swej
stronie internetowej.
W terminie określonym w art. 185 ust. 2 ustawy Pzp do Prezesa Izby nie wpłynęło żadne
zgłoszenie przystąpienia do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego.
Ustalono także, że 21 czerwca 2018 r., przed otwarciem rozprawy, zamawiający doręczył
Prezesowi Krajowej Izby Odwoławczej odpowiedź na odwołanie, w której uwzględnił zarzuty
przedstawione
w odwołaniu.
Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje.
Zamawiający uwzględnił zarzuty przedstawione w odwołaniu w całości. Do
postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego w terminie określonym w art. 185
ust. 2 ustawy Pzp nie zgłosił przystąpienia żaden wykonawca. Mając na uwadze powyższe
okoliczn
ości faktyczne Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że postępowanie odwoławcze
podlega umorzeniu na podstawie art. 186 ust. 2 ustawy Pzp
. Zgodnie z przywoływanym
przepisem, w
przypadku uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów
przedstawionych w
odwołaniu Izba może umorzyć postępowanie na posiedzeniu niejawnym
bez obecności stron oraz uczestników postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do
postępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po
stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca.
Stosownie do art. 192 ust. 1 ustawy Pzp,
o oddaleniu odwołania lub jego
uwzględnieniu Izba orzeka w wyroku. W pozostałych przypadkach Izba wydaje
postanowienie.
Orzeczenie Izby w rozpatrywanej sprawie w żadnym zakresie nie miało
charakteru merytorycznego, zatem musiało przybrać postać postanowienia.
W związku z powyższym Izba, działając na podstawie art. 186 ust. 2 i art. 192 ust. 1
zd. 2 ustawy Pzp,
postanowiła jak w pkt 1 sentencji.
Izba orzekła o wzajemnym zniesieniu kosztów postępowania odwoławczego, zgodnie
z art. 186 ust. 6 pkt 1 ustawy Pzp. Stosownie do tego przepisu,
koszty postępowania
odwoławczego w okolicznościach, o których mowa w ust. 2 i 3a, znosi się wzajemnie.
Izba nakazała zwrot odwołującemu kwoty uiszczonej tytułem wpisu od odwołania,
stosownie do przepisu § 5 ust. 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia w sprawie wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i
sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r. poz. 972)
, gdyż uwzględnienie zarzutów nastąpiło
przed otwarciem rozprawy
. Zgodnie z powołanym przepisem, w przypadku umorzenia
postępowania odwoławczego przez Izbę, jeżeli zamawiający uwzględnił w całości zarzuty
przedstawione w odwołaniu, a w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie
przystąpił, wypełniając wymogi określone w art. 185 ust. 2 i 3 ustawy, żaden wykonawca
albo uczestnik postępowania odwoławczego, który przystąpił do postępowania po stronie
zamawiającego, nie wniósł sprzeciwu wobec uwzględnienia w całości zarzutów
pr
zedstawionych w odwołaniu, Izba orzeka o dokonaniu zwrotu odwołującemu z rachunku
Urzędu kwoty uiszczonej tytułem wpisu.
Przewodniczący: ……………..………