WYROK
z dnia 5 lipca 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Monika Kawa-Ogorzałek
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 3 lipca 2018 r.
w Warszawie, odwołania wniesionego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 18 czerwca 2018 r. przez wykonawcę
Schneider Electric Transformers Poland Sp. z o.o. z siedzibą w Mikołowie,
w postępowaniu prowadzonym przez ENEA Operator Sp. z o. o. z siedzibą w Poznaniu,
przy udziale:
A. wykonawcy
Ormazabal Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Zgierzu, zgłaszającego
swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego,
B. wykonawcy
ABB Sp. z o.o. z siedzibą w Łodzi, zgłaszającego swoje przystąpienie
do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego.
orzeka:
oddala odwołanie;
kosztami
postępowania obciąża Odwołującego i zalicza w poczet kosztów
postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł (słownie: piętnaście tysięcy złotych),
uiszczoną przez Odwołującego tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (Dz.U. z 2017 r., poz. 1579 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Poznaniu.
Przewodniczący: ……………………………………
UZASADNIENIE
Zamawiający - Enea Operator sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu prowadzi na
podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz.
U. z 2017 r., poz. 1579 ze zm.; dalej: „Pzp” lub „ustawa”) postępowanie w trybie przetargu
nieograniczonego pod nazwą: „Dostawa transformatorów SN/nn dla potrzeb ENEA Operator
Sp. z o.o. w 2018 r.
”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 6 lutego 2018 r., nr 2018/S 025-0549957.
W dniu 18 czerwca 2018 r. Odwołujący - Schneider Electric Transformers Poland sp.
z o.o. z siedzibą w Mikołowie, działając na podstawie art. 180 ustawy wniósł odwołanie od
czynności Zamawiającego polegających na:
przeprowadze
niu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w sposób nie
zapewniający zachowania zasad uczciwej konkurencji oraz brak równego traktowania
wykonawców,
niezapewnieniu prawidłowego funkcjonowania (wolnego od błędów) platformy
elektronicznej, na kt
órej została przeprowadzona aukcja elektroniczna, umożliwiającego
Odwołującemu złożenie kolejnych postąpień oraz zaniechanie jednoznacznego wyjaśnienia
przyczyn powstania usterek technicznych i uznania, że aukcja elektroniczna
przeprowadzona w dniu 8 czerwca 2018 r.
została przeprowadzona prawidłowo,
nie przyjęciu oferty (postąpienia) Odwołującemu złożonej w czasie trwania aukcji
elektronicznej,
wyborze oferty złożonej w postepowaniu przez Ormazabal Polska sp. z o.o. z
siedzibą w Zgierzu, jako oferty najkorzystniejszej, wyłonionej w wyniku wadliwie
przeprowadzonej aukcji elektronicznej.
Zaskarżonym czynnościom Zamawiającego, Odwołujący zarzucił naruszenie:
art. 7 ust. 1 i ust. 3 ustawy w zw. z art. 91 c ust. 1 ustawy poprzez przeprowadzenie
aukcji elektronicznej bez zapewnienia sprawnie działającej platformy elektronicznej do
przeprowadzenia aukcji, w toku której Odwołującemu uniemożliwiono ukończenie w terminie
czynności złożenia kolejnego postąpienia, co skutkowało przeprowadzeniem postepowania
w sposób nie zapewniający zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowania
wykonawców,
a
rt. 91 e pkt. 2 ustawy poprzez zamknięcie aukcji elektronicznej, mimo że w
ustalonym terminie
Odwołujący zgłosiła nowe postąpienie,
a
rt. 91 d ust. 1 ustawy poprzez zaniechanie przez Zamawiającego wyznaczenia
terminu kontynuowania akcji elektronicznej, pomimo nieprawidłowego działania platformy
aukcyjnej uniemożliwiającej Odwołującemu złożenie postąpienia,
art. 91 ust. 1 w zw. z art. 91 d ust. 2 w zw. z art. 80 ust. 2 i art. 91 c ust. 5 ustawy
poprzez wybór jako najkorzystniejszej oferty Ormazabal Polska sp. z o.o., która w świetle
regulacji ustawy oraz SIWZ nie mogła zostać uznana za ofertę najkorzystniejszą,
art. 91 c u
st. 4 w zw. z art. 7 ust. 1 i 3 ustawy poprzez zaniechanie powtórzenia aukcji
elektronicznej, która została przygotowana w sposób wadliwy i w toku, której z przyczyn
niezależnych od Odwołującego wystąpiły problemy techniczne uniemożliwiające mu
zgłoszenie kolejnego postąpienia;
art. 91 a ust. 1 w zw. z art. 91 c ust. 3 ustawy poprzez niezapewnienie sprawnie
działającej platformy elektronicznej do przeprowadzenia aukcji elektronicznej, umożliwiającej
prawidłowe składanie postąpień przez wykonawców
W ramac
h postępowania dowodowego Odwołujący wniósł o:
dopuszczenie i przeprowadzenie dowodu z dokumentów dołączonych do odwołania
na okoliczność spełnienia przez Odwołującego wymagań technicznych (m. in.
odpowiedniego sprzętu i oprogramowania oraz stabilnego połączenia z internetem) udziału w
aukcji elektronicznej, przebiegu zakwestionowanej aukcji, wystąpienia błędów i
nieprawidłowości w działaniu platformy aukcyjnej z uwagi na nieprawidłowe działanie
platformy dostarczonej na zlecenie Zamawiającego przez operatora za pośrednictwem
portalu soldea.pl,
dopuszczenie i przeprowadzenie dowodu z zeznań świadka E. L. (wezwanie na adres
Odwołującemu) na okoliczność przebiegu zakwestionowanej aukcji elektronicznej z dnia 8
czerwca 2018 r.
oraz poprzedzającej jej aukcji testowej, która miała miejsce w dniu 7
czerwca 2018 r.
, użytego sprzętu, oprogramowania oraz źródła dostępu do sieci internet w
trakcie spornej aukcji elektronicznej jak i aukcji testowej, spełnienia przez Odwołującego
wymagań technicznych udziału w aukcji, terminowego zgłoszenia nieprzyjętego przez
system postąpienia przez Odwołującego, momentu złożenia przez Odwołującego w/w
nieuwzględnionej oferty (postąpienia), dokonanie w/w czynności w czasie pozwalającym na
dokonanie przez system - w normalnym toku
czynności - automatycznej weryfikacji w
zakresie ważności podpisu kwalifikowanego, wystąpienia błędów i nieprawidłowości w
działaniu platformy aukcyjnej w trakcie trwania aukcji elektronicznej, rodzaju tych błędów,
zobowiązanie dostawcy systemu aukcyjnego www.soldea.pl, tj. Soldea sp.j., zaś w
dalszej kolejności Zamawiającego, do złożenia do akt postępowania następujących
dokumentów:
a.
wykresów obciążenia łącza z dnia 8 czerwca 2018 r. od godz. 07:00 do godz. 15:00,
które obsługiwało aukcję elektroniczną prowadzoną przez system aukcyjny www.soldea.pl,
b.
wykresów obciążenia serwera z dnia 8 czerwca 2018 r. od godz. 07:00 do godz.
15:00, który obsługiwał aukcję elektroniczną prowadzoną przez system aukcyjny
www.soldea.pl,
c.
wykresów (statystyk) obciążenia procesorów w dniu 8 czerwca 2018 r. od godz. 07:00
do godz. 15:00, które hostują system aukcyjny www.soldea.pl, które obsługiwały aukcję
elektroniczną w dniu 8 czerwca 2018 r.,
d.
wykresów obciążenia łącza z dnia 7 czerwca 2018 r. od godz. 07:00 do godz. 15:00,
które obsługiwało aukcję testową prowadzoną przez system aukcyjny www.soldea.pl;
e.
wykresów obciążenia serwera z dnia 7 czerwca 2018 r. od godz. 07:00 do godz.
15:00, który obsługiwał aukcję testową przez system aukcyjny www.soldea.pl,
f.
wykresów (statystyk) obciążenia procesorów w dniu 7 czerwca 2018 r. od godz. 07:00
do godz. 15:00,
które hostują system aukcyjny www.soldea.pl,
oraz prz
eprowadzenie dowodów z dokumentów wskazanych w pkt 3 lit. a) — f)
powyżej na okoliczność nieprawidłowego działania systemu aukcyjnego www.soldea.pl w
dniu 8 czerwca 2018 r. dla aukcji,
przyczyn i rodzaju w/w nieprawidłowości w działaniu
portalu aukcyjnego,
które uniemożliwiły Odwołującemu złożenie kolejnej oferty (postąpienia)
w czasie trwania aukcji, różnic w działaniu systemu aukcyjnego w czasie trwania aukcji
testowej w dniu 7 czerwca 2018 oraz aukcji właściwej w dniu 8 czerwca 2018 r.,
dopuszczenie i
przeprowadzenie dowodu z opinii biegłego z zakresu informatyki,
który na podstawie akt sprawy, zeznań świadka E. L., po przeprowadzeniu oględzin
komputera
Odwołującego wykorzystanego do aukcji testowej i aukcji elektronicznej
(właściwej), jak też na podstawie dokumentów wskazanych w pkt 3 lit. a) - f) oraz innych
dokumentów jakie może zażądać biegły dotyczących sposobu działania portalu aukcyjnego
www.soldea.pl złoży opinię na okoliczność ustalenia:
a.
czy rzeczywiste warunki działania platformy aukcyjnej udostępnionej na portalu
www.soldea.pl dla przeprowadzenia aukcji elektronicznej w p
ostępowaniu w dniu 8 czerwca
2018 r. w godz. 10:11:36 -
10:16:36 umożliwiały - w normalnym toku czynności,
Odwołującemu złożenia kolejnej oferty (postąpienia) przed zamknięciem aukcji;
b.
czy Odwołujący spełnił wszystkie wymagania techniczne, zapewniając odpowiedni
sprzęt i oprogramowanie mające umożliwić niezakłócony udział w aukcji,
c.
czy szybkość przesyłu danych na komputerze Odwołującego w dniu 8 czerwca 2018
r.
pomiędzy godz. 10:11:36 a 10:16:36 umożliwiała złożenie oferty (postąpienia) przed
zamknięciem aukcji,
d.
obciążenia łącza administratora platformy aukcyjnej www.soldea.pl w czasie trwania
aukcji właściwej, to jest w dniu 8 czerwca 2018 r. oraz aukcji testowej w dniu 7 czerwca
2018r.
oraz czy ustalone obciążenie miało wpływ na moment zapisania spornej oferty
Odwołującemu w systemie aukcyjnym i wydłużenie czasu potrzebnego na złożenia takiej
oferty;
e.
ustalenia obciążenia serwerów platformy aukcyjnej www.soldea.pl oraz procesorów,
które hostuja tę platformę w dniu 8 czerwca 2018 r. (aukcja właściwa) oraz w dniu 7 czerwca
2018 r.
(aukcja testowa) oraz czy ustalone obciążenie miało wpływ na moment zapisania
spornej oferty
Odwołującego w systemie aukcyjnym i wydłużenie czasu potrzebnego na
złożenia takiej oferty;
f.
szybkości przesyłu danych, a także szybkości przesyłu danych i opóźnień w przesyle
danych, okresu, jaki upłynął pomiędzy wprowadzeniem w toku aukcji przez Odwołującego w
dniu 8 czerwca 2018 r.
pierwszej oferty (postąpienia) do systemu aukcyjnego i jej zapisaniem
w systemie, a dostarczeniem tych danych podczas ostatniego i
nieuwzględnionego
postąpienia, a także ustalenie tożsamych okresów podczas wcześniejszych postąpień w toku
aukcji testowej.
W związku z powyższym Odwołujący wniósł o:
nakazanie Zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej
oferty,
nakazanie Zamawiającemu unieważnienie czynności aukcji elektronicznej,
nakazanie Zamawiającemu ponowne przeprowadzenie aukcji elektronicznej,
zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów postępowania
odwoławczego, w tym kosztów zastępstwa prawnego zgodnie z wykazem kosztów
przedstawionych podczas rozprawy.
Uzasadniając odwołanie Odwołujący wyjaśnił, że złożył ofertę pisemną w
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Po dokonaniu oceny złożonych ofert,
oferta
Odwołującego zajęła pierwszą pozycję. Kolejnym etapem przetargu była aukcja
elektroniczna, która odbyła się w dniu 8 czerwca 2018 r.
Zaproszenie do udziału w akcji elektronicznej zostało przesłane Odwołującemu przez
Zamawiającego w wiadomości e-mail z dnia 5 czerwca 2018 r. Zgodnie z treścią zaproszenia
aukcja miała zostać otwarta w dniu 8 czerwca 2018 r. o godz. 10:00:00 i zamknięta w tym
samym dniu o godz. 10:15:00. Jeżeli jednak w okresie 5 minut przed planowanym terminem
zamknięcia nie pojawi się jakakolwiek nowa oferta, to aukcja zakończy się w terminie. Jeżeli
natomiast w okresie 5 minut poprzedzających planowany termin zamknięcia zostanie
złożona nowa oferta dowolnego wykonawcy to aukcja będzie trwała dalej i zakończy się
dopiero, gdy w ustalonym czasie 5 minut nie pojawi się żadna nowa oferta któregokolwiek
wykonawcy.
Wartość oferty brutto złożonej przez Ormazabal Polska sp. z o.o. z siedzibą w
Zgierzu (wybrana przez Zamawiającego w kwestionowanej odwołaniem czynności jako
najkorzystniejsza) wynosi 13.558.500
zł. Z kolei Odwołujący w odpowiedzi na w/w ofertę
Orm
azabal sp. z o.o. przygotowała i złożyła ofertę, której wartość brutto wynosiła
13.557.000,00 złotych brutto. Wobec bezpodstawnego nie przyjęcia oferty złożonej przez
Odwołującego Zamawiający dokonał wyboru oferty Ormazabal z naruszeniem art. 91 ust. 1
w zw. z art. 2 pkt 5 ustawy.
Wyjaśnić należy, iż w/w sporna oferta (postąpienie) Odwołującemu z ceną
złotych została uznana przez Zamawiającego jako złożona po zakończeniu
aukcji.
Pismem z dnia 8 czerwca 2018 r.
, które doręczono Odwołującemu w tej samej dacie
Zamawiający powiadomił Odwołującego o wyborze oferty złożonej przez wykonawcę
Ormazabal Polska sp. z o.o. Zamawiający w uzasadnieniu ww. czynności wskazał, iż
wybrana oferta spełnia wszystkie wymagania postawione przez Zamawiającego w SIWZ i
otrzymała w sumie 100,00 punktów.
Odwołujący wskazał, że zgodnie z pkt. 23.8 SIWZ „Aukcja rozpocznie się w
wyznaczonym w zaproszeniu terminie. Zaproszenie podaje także zaplanowany termin
zakończenia aukcji. Jeżeli w określonym w zaproszeniu czasie pojawi się oferta dowolnego
Wykonaw
cy to mogą nastąpić dogrywki opisane w sposobie zakończenia aukcji
elektronicznej podane w zaproszeniu. Wszystkie składane oferty muszą być podpisane
podpisem kwalifikowanym. Podpisanie oferty w komputerze nie jest jednoznaczne z jej
przyjęciem przez system. Każda złożona (wysłana) oferta przed przyjęciem jest
automatycznie weryfikowana w zakresie ważności podpisu kwalifikowanego. Aukcja jest
jednoetapowa, planowany czas trwania 15 minut.”
Warunki techniczne, jakie powinny zostać spełnione przez wykonawcę biorącego
udział w aukcji są określone m. in. na stronie internetowej portalu aukcyjnego www.soldea.pl.
Zgodnie z tymi warunkami, oferenci biorący udział w aukcji elektronicznej byli zobowiązani
do:
posiadania bezpośredniego połączenia z internetem, z wyłączonym używaniem
serwera proxy w przeglądarce,
od momentu rozpoczęcia aukcji do chwili jej zakończenia - do nieużywania
przycisków „wstecz” i „dalej” przeglądarki,
posiadania systemu operacyjnego Windows, aktualnie wspieranego przez Microsoft
posiadania przeglądarki internetowej IE, Edge, Firefox, Chrome, Opera, zalecane
aktualizowanie na bieżąco przeglądarek,
przeglądarka musi obsługiwać protokół szyfrowania TLS 1.0 (najnowsza wersja
przeglądarek),
zainstalowania bezpłatnego oprogramowania Java (Oracle, wersja 32-bitowa),
włączona obsługa kodu Java Script.
Dodatkowo portal aukcyjny zalecał:
wyczyszczenie plików tymczasowych przeglądarki,
wyłączenie autouzupełniania pól formularzy w przeglądarce,
nie korzystania z zapamiętywania haseł przez przeglądarkę,
oczyszczenie dysku ze zbędnych plików,
wyłączenie na czas aukcji automatycznych aktualizacji oprogramowani,
w toku aukcji pracę na jednej karcie przeglądarki.
Odwołujący wyjaśnił, iż zastosował się do wszystkich ww. wymagań technicznych,
zapewniając odpowiedni sprzęt i oprogramowanie mające umożliwić niezakłócony udział w
aukcji.
Odwołujący posiada dostęp do internetu o prędkości 100 Mbs. Podczas trwania aukcji
obciążenie sieci Odwołującego wynosiło kilka-kilkanaście Mbs, a zatem niemożliwym jest,
aby długi czas oczekiwania pomiędzy wprowadzeniem danych do portalu aukcyjnego, a
dostarczeniem tych danych był spowodowany czynnikami leżącymi po stronie
Odwołującego.
Odwołujący wyjaśnił ponadto, iż aukcja elektroniczna była przeprowadzana przez
niego
na komputerze, na którym jest zainstalowany system operacyjny Windows 7
Professional, wersja 6.1. Ponadto
korzystał z przeglądarki Firefox Quantum, wersja 60.0.2
bitowa), z wyłączonymi ustawieniami proxy. Wyjaśnił, iż posiadał wersję Java Oracle -
version 8 update 171.
Przed aukcją właściwą Zamawiający umożliwił wykonawcom udział w
aukcji testowej. Z w/w uprawnienia
Odwołujący skorzystał w terminie wskazanym przez
Zamawiającego. Miało to na celu m. in. sprawdzenia zgodności posiadanego sprzętu i
oprogramowania do wymagań Zamawiającego oraz dokonanie weryfikacji jego działania, w
tym zapoznanie się z funkcjonalnościami portalu aukcyjnego www.soldea.pl. Główny zaś
nacisk
Odwołujący położył na ustalenie czasu niezbędnego do wprowadzenia kolejnego
postąpienia na udostępnionym przez Zamawiającego portalu. Takie postąpienie na aukcji
testowej zajęło przedstawicielowi Odwołującemu - Panu E. L., około 1 minuty. Podczas
przeprowadzania aukcji testowej w dniu 7 czerwca 2018 r. po stronie
Odwołującego oraz
portalu aukcyjnego nie wystąpiły żadne problemy. Czasy pomiędzy poszczególnymi
czynnościami podczas aukcji testowej były znacznie krótsze od tych odnotowanych podczas
akcji właściwej. System aukcyjny reagował niezwłocznie na wprowadzane komendy, bez
konieczności oczekiwania. Po przeprowadzeniu aukcji testowej platforma aukcyjna
wystosowała komunikat: „Stanowisko jest przetestowane pozytywnie 2018-06-07 07:47:32.
Ten komunikat dotyczy stanu stanowiska (komputera), z
którego została dokonana
rejestracja.” Ten sam sprzęt został następnie wykorzystany przez Odwołującego już w
trakcie trwania aukcji właściwej, która miała miejsce w dniu 8 czerwca 2018 r.
Odwołujący w dniu aukcji bez problemów technicznych zalogował się do systemu na
stronie internetowej www.soldea.pl i w
szedł do postępowania. Po rozpoczęciu aukcji
elektronicznej
Odwołujący był na miejscu pierwszym w klasyfikacji, więc nie dokonywał
ruchów cenowych. W ciągu ostatnich 5 minut aukcji jeden z uczestników dokonał obniżki
cenowej, co skutkowało zmianą pozycji Odwołującego na pozycję drugą. Od razu po tej
zmianie działający w imieniu Odwołującego E. L. wprowadził nową, niższą cenę dwukrotnie
(jak wymaga system) i potwierdził przyciskiem „Wprowadź”. Po tej czynności oczekiwał na
pojawienie się komendy „Podpisz”. W tym momencie system rozpoczął przetwarzanie, co
objawiało się obracającym „kółeczkiem”, następnie pojawiło się logo Java i wyświetlało się
około 3 minut. Wskazał, że powyższy czas był dla niego zaskoczeniem i w jego ocenie
wskazuje na nieprawidłowości w działaniu portalu aukcyjnego, w konsekwencji którego
sporne postąpienie Odwołującego zostało uznane przez system aukcyjny jako złożone już po
zamknięciu aukcji. W konsekwencji zostało ono pominięte przez Zamawiającego, albowiem
system automatycznie zamknął aukcję uznając i w czasie 5 minut (czas na złożenie nowego
postąpienia w tzw. „dogrywce”) nie została złożona żadna nowa oferta. Jak wskazano
powyżej aukcja testowa przeprowadzona dzień wcześniej została przeprowadzona bez
zakłóceń, a oczekiwanie na połączenie z systemem aukcyjnym www.soldea.pl, w tym
oprogramowaniem Java przebiegało błyskawicznie i bez zakłóceń. Odwołujący wskazał, iż
podczas aukcj
i właściwej (8 czerwca 2018 r.) system aukcyjny działał powoli co wydłużało w
sposób znaczący czas potrzebny na złożenie kolejnej oferty (postąpienia). Wszystkie kroki
jaki powinien wykonać wykonawca składając postąpienie w aukcji elektronicznej (m. in.
wpisanie ceny, jej powtórzenie w kolejnym wierszu arkusza, zatwierdzenie ceny i podpisanie
ceny kwalifikowanym podpisem elektronicznym) były znacząco wydłużone i odbiegały od
przebiegu aukcji testowej. Wr
acając do przebiegu spornego postąpienia Odwołującego
podkreślił, iż dopiero w ostatniej minucie (dodatkowego 5 minutowego czasu „dogrywki”)
pojawiło się okno apletu Java, w którym pan E. L. nacisnął przycisk „Run”. W dalszej
kolejności pojawiło się okno „Podpisz”, później okno z wyborem certyfikatu i wprowadzenia
numeru PIN. Pan E. L.
wprowadził i potwierdziłem numer PIN i pojawił się komunikat o
pozytywnej weryfikacji podpisu.
Odwołujący podnosi, że wszystkie ww. czynności miały
miejsce przed godz. 10:16:
36 i w terminie pozwalającym na dokonanie automatycznej
weryfikacji ważności podpisu kwalifikowanego przez system aukcyjny. Po pozytywnej
weryfikacji podpisu pojawił się komunikat o nie przyjęciu oferty ze względu na fakt złożenia
po czasie. Podkreślenia wymaga, że podczas aukcji testowej w dniu poprzedzającym
przeprowadzenie aukcji nie wystąpiły żadne problemy ze składaniem ofert. Czas składania
ofert był krótki (znacznie krótszy niż podczas aukcji właściwej), proces połączeń
poszczególnych etapów również. Po otrzymaniu tej informacji Odwołujący dokonał
weryfikacji własnego sprzętu i oprogramowania oraz jakości połączenia z siecią internet w
czasie trwania aukcji. W wyniku w/w czynności Odwołujący potwierdził, iż sprostał wszelkim
wymaganiom opisanym przez
Zamawiającego w SIWZ, zaproszeniu do aukcji jak i
wymaganiom portalu aukcyjnego www.soldea.pl. Powyższe potwierdzają w szczególności
dokumenty dołączone do niniejszego odwołania w ramach dowodu nr 4 (umowa o dostawę
sieci internet), nr 5 (obciążenie łącza Odwołującemu w dniu aukcji właściwej), nr 6 - 9 (zrzuty
z ekranu potwierdzające kompatybilność sprzętu i oprogramowania Odwołujące z wymogami
Zamawiającego). W konsekwencji powyższego to w nieprawidłowym, błędnym i odmiennym
od czasu aukcji testowej działaniu systemu aukcyjnego www.soldea.pl należy upatrywać
przyczyny, dla których kolejna oferta (postąpienie) Odwołującego zostało odnotowane przez
system jako złożone po zamknięciu aukcji. Gdyby zatem system aukcyjny dostarczony przez
Zamawiającego działał poprawnie, to jest umożliwiał w normalnym toku czynności złożenie
oferty i jej potwierdzenie przez system przed zamknięciem czasu aukcji, to sporna oferta
Odwołującego z pewnością zostałaby złożona w terminie umożliwiającym dalsze
kontynuowanie aukcji i ubie
ganie się Odwołującemu o uzyskanie zamówienia i zawarcie
umowy na jego realizację. Brak poprawnie funkcjonującej platformy aukcyjnej uniemożliwił
Odwołującemu złożenie oferty, a Zamawiający zaniechał powtórzenia aukcji pomimo
otrzymania uzasadnionych zarzu
tów.
Odwołujący wskazał także, iż otrzymał odpowiedź na złożoną reklamację dopiero w
dniu 14 czerwca 2018 r.
, po licznych ponagleniach. Serwis platformy aukcyjnej ograniczył się
jedynie do stwierdzenia, że systemy platformy działały prawidłowo, a oferta wykonawcy
dotarła po czasie zamknięcia aukcji i nie została wzięta do klasyfikacji. Odwołujący
kwestionuje w całości w/w informacje i wyraźnie im zaprzecza. Wynikający z treści e-mail
przekaz stanowi jedynie twierdzenie portalu aukcyjnego, które nie zostało poparte żadnymi
dowodami, w szczególności wykresami obciążeń serwera i łącza obsługującego aukcję po
stronie dostawcy tej usługi z czasu trwania spornej aukcji (8 czerwca 2018 r.), jak i
porównanie tych obciążeń z istniejącymi w czasie aukcji testowej (7 czerwca 2018 r.).
Zamawiający w piśmie procesowym z dnia 28 czerwca 2018 r. stanowiącym
odpowiedź na odwołanie, wniósł o oddalanie odwołania.
W uzasadnieniu wskazał, iż Odwołujący zarzucił mu, że nie dostarczył wolnej od
błędów platformy elektronicznej do przeprowadzenia aukcji, a dalej, że złożył ofertę w czasie
trwania aukcji elektronicznej, a Zamawiający jej nie przyjął. W opinii Zamawiającego,
Odwołujący powinien wskazać jakikolwiek dowód na takie działanie Zamawiającego.
Stwierdził, iż chociaż dowody, które przywołuje Odwołujący są istotne dla całości sprawy, to
dowodzą odpowiednio, że:
a)
O
dwołujący spełnia wymagania w zakresie przeznaczonego do aukcji sprzętu;
b)
że określony pracownik został wyznaczony do uczestniczenia w aukcji po stronie
Odwołującego oraz, że z sukcesem przeprowadził aukcje testową.
Jednak powyższe nie wymaga dowodzenia, gdyż Zamawiający nie wdaje się w spór
w przedmiotowym zakresie, jednakże fakty te kompletnie pozostają bez znaczenia dla
wykazania czy udostępniona platforma działała wadliwie.
Odnosząc się do wniosku Odwołującego odnośnie zobowiązania podmiotu trzeciego
do przedstawienia określonych dokumentów wskazał, że nie ma takiej prawnej możliwości.
W procedurze przez KIO nie obowiązuje bowiem odpowiednik art. 248 kpc, mocą którego
Sąd może nałożyć na posiadacza dokumentu obowiązek jego złożenia w wyznaczonym
terminie. Obowiązek złożenia dokumentu KIO może nałożyć jedynie na strony i uczestników
postępowania odwoławczego, co wynika z treści § 24 ust. 1 Rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z 22 marca 2010 r. w sprawie regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu
odwołań (tj. Dz.U.2018.1092 z dnia 07 czerwca 2018 roku). W postępowaniu stronami są
Zamawiający i Odwołujący, a uczestnikami są przystępujący, co wynika z treści art. 185 ust 3
Pzp. Tym samym Soldea L. W.
i Wspólnicy Spółka Jawna z siedzibą w Łodzi nie jest w
żadnej mierze żadnym z podmiotów wskazanych w § 24 ust. 1 rozporządzenia w sprawie
regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu odwołań.
Zamawiający odniósł się następnie do kwestii technicznych, związanych z
funkcjonowaniem platformy Soldea i
wyjaśnił, że w wyniku ustaleń oferta Odwołującego
została podpisana i zweryfikowana po zakończeniu aukcji: koniec aukcji: 10:16:36 / złożenie
podpisu: 10:16:57.
Czas weryfikacji (z poświadczenia dostępnego także u Zamawiającego)
nastąpił: 10:17:02, a przyjęcie oferty przez system: 10:17:02. Powyższe wskazuje
jednoznacznie, że podpis Odwołujący złożył 21 sekund po zakończeniu aukcji a
zweryfikowany 26 sekund po jej zakończeniu. Zamawiający stwierdził, iż w sprawie nie miało
żadnego znaczenia obciążenie jego serwerów, gdyż w procesie podpisywania bierze udział
komputer Wykonawcy a nie platforma Solde
a i to u Wykonawcy nastąpiło opóźnienie z
powodów technicznych lub czynnika ludzkiego.
Zamawiający przedstawił również przebieg procesu podpisywania oferty za
pośrednictwem platformy Soldea.:1. Podpis wykonywany jest lokalnie na komputerze
Wykonawcy. Odwołujący w opisie reklamacji potwierdza prawidłowy przebieg procesu
podpisu i wskazuje, że żadne komunikaty błędów się nie pojawiły.
Podpisana lokalnie oferta wysyłana jest na serwer Soldea (przez internet), z którego
oferta jest wysyłana do weryfikacji (serwer dostawcy usług zaufania ASSECO). Wynik
weryfikacji wysyłany jest z powrotem na serwer Soldea. Oferta przyjmowana przez platformę
Soldea jest ofertą zweryfikowaną pod kątem ważności podpisu. Na koniec wysyłana jest
odpowiedź do przeglądarki wykonawcy o wyniku weryfikacji i przyjęciu oferty (internet).
Zatem Odwołujący mógł rozpocząć proces podpisywania oferty w toku aukcji, ale
zakończył go po jej zamknięciu, bowiem oprogramowanie Cryptoagent do podpisywania
działa poza przeglądarką.
Zamawiający zauważył, iż Odwołujący nie przestawił żadnego dowodu wskazującego
proces podpisu na jego komputerze, a jedynie
swoje zeznanie, w którym potwierdza także
prawidłowe działanie CryptoAgenta (program oparty na JAVIE do podpisu). Zatem zdaniem
Zamawiającego, na podstawie powyższych ustaleń nie można uznać, że nastąpiły błędy w
procesie podpisywania związane z oprogramowaniem lub systemem.
Jednocześnie Zamawiający zauważył, iż wskazany w odwołaniu dowód 10 i 11
dotyczy zrzut
ów ekranu w przeglądarce IE a nie w przeglądarce FF, co w jego ocenie
stanowi sprzeczność zeznań Odwołującego, co do rodzaju użytej przeglądarki.
W opinii Zamawiającego nieprawdziwe jest twierdzenie o wykonaniu wszystkich
czynności w trakcie trwania aukcji. Odwołujący nie mógł bowiem widzieć komunikatu o
pozytywnej weryfikacji przed końcem aukcji, gdyż do końca aukcji nie podpisał oferty.
Opóźnienie wystąpiło u Odwołującego bowiem podpisana oferta trafiła po zamknięciu aukcji.
Zamawiający przedstawił ponadto przebieg oferty złożonej przez drugiego
wykonawc
ę: koniec etapu: 10:16:36, złożenie podpisu: 10:11:33, czas weryfikacji (z
poświadczenia): 10:11:35, a przyjęcie oferty nastąpiło: 10:11:36. Zatem wszystko przebiegło
zgodnie z zasadami, bowiem a
ukcja zakończyła się 5 minut po przyjęciu oferty tego
Wykonawcy,
z uwagi na okoliczność, iż żadna inna oferta nie pojawiła się w tym czasie. Nie
było zatem powodu do uznania że system działa nieprawidłowo, nie było powodu do
wyznaczania dodatkowych terminów Aukcji lub jej wznawiania.
Zamawiający stwierdził ponadto, iż dowody dotyczące działania sieci internetowej nie
mają żadnego znaczenia. Kłopoty z siecią to tylko jedna z wielu potencjalnych przyczyn
problemów. W badanej sytuacji nie było opóźnienia w przesłaniu oferty. Oferta została
podpisana na kompu
terze Wykonawcy po zakończenia aukcji.
Reasumując Zamawiający stwierdził, że żaden dowód przedłożony przez
Odwołującego nie wskazuje jakoby dostarczona została wadliwie funkcjonująca platforma
elektroniczna do prowadzenia aukcji. Tym bardziej, że inny podmiot składał za jej
pośrednictwem prawidłowe postąpienia, które zakończyły się wyborem.
Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniając dokumentację z przedmiotowego
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w tym w szczególności treść
ogłoszenia o zamówieniu oraz postanowienia SIWZ, jak również oświadczenia i
stanowiska stron złożone w trakcie rozprawy, ustaliła i zważyła, co następuje:
Odwołanie nie zasługiwało na uwzględnienie.
W pierwszej kolejności Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek
ustawowych skutkujących odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 189 ust. 2 Pzp.
Izba ustaliła, że Odwołujący spełnia określone w art. 179 ust. 1 Pzp przesłanki
korzystania ze środków ochrony prawnej, tj. ma interes w uzyskaniu zamówienia, a
naruszenie przez Zamawiającego przepisów Pzp może spowodować poniesienie przez
niego sz
kody, polegającej na nieuzyskaniu zamówienia.
Izba dopuściła do udziału w postępowaniu wykonawcę Ormazabal Polska Sp. z o.o., z
siedzibą w Zgierzu, zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po
stronie Zamawiającego oraz wykonawcę ABB Sp. z o.o. z siedzibą w Łodzi zgłaszającego
swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Odwołującego.
Izba
zważyła:
W punkcie 23 SIWZ Zamawiający opisał zastosowanie aukcji wraz z podaniem
wymagań technicznych wobec wykonawców, którzy wezmą udział w aukcji. Czas otwarcia i
zamknięcia aukcji przewidziano w godzinach 10:00 - 10:15. Faktycznie aukcja trwała od
godziny 10:00 do godziny
10:16:36. Ostatnie zgłoszenie oferty wybranej przez
Zamawiającego jako oferta najkorzystniejsza miało miejsce o godzinie 10:11:36.
Podkreślić należy, iż Odwołujący w odwołaniu podnosił zarzut niezapewnienia przez
Zamawiającego sprawnie działającej platformy elektronicznej do przeprowadzenia aukcji
przez co
został Odwołujący został pozbawiony możliwości złożenia w terminie kolejnego
postąpienia, po postąpieniu złożonym przez Przystępującego Ormazabal.
Na wstępie wskazać należy, że podniesione w treści odwołania zarzuty w postaci m.
in. art. 91c i art. 7 ust. 1 ustawy oraz s
korelowane z nimi żądania obejmujące unieważnienie
aukcji elektronicznej stanowią jedne z najdalej posuniętych żądań, zaraz za unieważnieniem
postępowania, jakie mogą zostać postawione w ramach środków ochrony prawnej.
Z tego też względu aby mogło dojść do ich uwzględnienia konieczne jest
bezsprzeczne wykazanie, iż czynność aukcji elektronicznej została przeprowadzone w
sposób wadliwy, a odpowiedzialność za powyższe ponosi Zamawiający lub jest wynikiem
wadliwego działania systemu informatycznego realizującego usługę aukcji elektronicznej.
Unieważnienie aukcji elektronicznej, ze względu na to, że co do swej istoty udział w aukcji
elektronicznej jest niemal tożsamy z czynnością składania ofert, może zostać nakazane
jedynie w ostateczności jako jedyne rozwiązanie zmierzające do konwalidacji
przeprowadzonych w toku postępowania czynności. Jest to wynikiem faktu, iż aukcja
elektroniczna jest zautomatyzowanym sposobem oceny ofert odbywającym się bez
ingerencji Z
amawiającego. Ocena ta jest przeprowadzana w celu wyboru oferty
najkorzystniejszej. Powyższe wskazuje, iż wszelkie czynności w toku aukcji przebiegają w
sposób zautomatyzowany w oparciu o reguły ustalone przez Zamawiającego w ogłoszeniu o
zamówieniu, SIWZ oraz zaproszeniu do udziału w aukcji elektronicznej.
Biorąc pod uwagę podstawy faktyczne podniesionych w treści odwołania zarzutów
istotne jest ustalenie, czy przeprowadzona aukcja przebiegła bez zakłóceń oraz odstępstw
od warunków ustalonych przez Zamawiającego (tak też Izba w wyroku z dnia 7 lutego 2012
r. sygn. akt KIO 138/12).
Ponadto wskazać należy, iż obecna linia orzecznicza Krajowej Izby Odwoławczej
dopuszcza taką możliwość jedynie w wyjątkowych sytuacjach, w przypadku gdy
nieprawidłowości w przygotowaniu i przeprowadzeniu aukcji zostały wykazane w sposób
niebudzący wątpliwości i jednocześnie odpowiedzialność za ten stan ponosi wyłącznie
Zamawiający.
Przechodząc do merytorycznego rozpoznania odwołania, w pierwszej kolejności
należy odnieść się do zawartych w odwołaniu wniosków o przeprowadzenia dowodu z
przesłuchania świadka oraz dowodu z opinii biegłego. Izba odmówiła ich uwzględnienia na
podstawie art. 190 ust. 6 Pzp
uznając, iż zgromadzony w sprawie materiał dowodowy
pozwala na wydanie rozstrzygnięcia, w szczególności pozwala na ustalenie prawidłowości
przebiegu aukcji elektronicznej, właściwości i cech systemu za pomocą którego aukcja
została przeprowadzona. Izba oddalając wniosek o przeprowadzenie dowodu z opinii
biegłego uznała również, że ocena stanu faktycznej nie wymaga wiadomości specjalnych, a
ponadto wniosek ten zosta
ł powołany jedynie dla zwłoki.
Co do
wniosku o przesłuchanie świadka – p. E. L. na okoliczność przebiegu aukcji
elektronicznej z dnia 8 czerwca 2018 r. oraz poprzedzającej jej aukcji testowej, użytego
sprzętu, oprogramowania oraz źródła dostępu do sieci internet w trakcie spornej aukcji
elektronicznej jak i aukcji testowej, spełnienia przez Odwołującą wymagań technicznych
udziału w aukcji – Izba stwierdziła, że kwestia przebiegu aukcji została wykazana przez
Odwołującego innymi dowodami załączonymi do odwołania. Poza tym powyższe kwestie nie
były kwestionowane przez żadną ze stron.
Odnośnie zaś kwestii dotyczących terminowego zgłoszenia nieprzyjętego przez
system postąpienia przez Odwołującą, momentu złożenia przez Odwołującą w/w
nieuwzględnionej oferty (postąpienia), dokonanie w/w czynności w czasie pozwalającym na
dokonanie przez system - w normal
nym toku czynności - automatycznej weryfikacji w
zakresie ważności podpisu kwalifikowanego, wystąpienia błędów i nieprawidłowości w
działaniu platformy aukcyjnej w trakcie trwania aukcji elektronicznej, rodzaju tych błędów –
Izba wskazuje, że powyższe kwestie zostały wykazane innym dowodem (dowodem z
dokumentu w postaci sporządzonej przez p. E. L. w „Reklamacji na działanie systemu
platformy internetowej Soldea w postępowaniu PE/2018/80/epp/2” stanowiącym dowód nr 12
załączony do odwołania).
Skład orzekający uznał po przeanalizowaniu przedłożonych przez Odwołującego
dowodów, że ten zastosował się do wymagań technicznych Zamawiającego, zapewniając
odpowiedni sprzęt i oprogramowanie, posiadał dostęp do Internetu o odpowiedniej prędkości
dostarczany przez operatora
– Orange Polska S.A., podczas trwania aukcji obciążenie sieci
Odwołującego wynosiło kilka-kilkanaście Mbs. Ponadto aukcja była prowadzona na
komputerze, na którym zainstalowany jest system operacyjny Windows 7 Professional,
wersja 6.1.
Odwołujący na rozprawie wskazywał ponadto, iż w trakcie aukcji nie wystąpiły
przerwy w dostępie do Internetu, jak również spadku jakości lub stabilności łącza
internetowego.
Przedstawił również dowód na okoliczność przeprowadzenia rejestracji -
dowód nr 10, która zakończyła się pozytywnym wynikiem oraz przeprowadzenia aukcji
testowej
– dowód nr 11.
Powyższe dowody dowodzą zdaniem Izby jednak jedynie tego, że Odwołujący
zachował należytą staranność przygotowując się do aukcji elektronicznej, i że Odwołujący
spełnił wymagania w zakresie przeznaczonego do aukcji sprzętu, a także, że pan E. L. został
wyznaczony do uczestniczenia w aukcji po stronie Odwołującego oraz, że z sukcesem
przeprowadził aukcje testową.
Jednakże podkreślić należy, że zadaniem i obowiązkiem Odwołującego w zakresie
postawionych w odwołaniu zarzutów było wykazanie, iż Zamawiający nie zapewnił sprawnie
działającej platformy aukcyjnej, która uniemożliwiła Odwołującemu złożenia postąpienia w
terminie
a także, że złożone przez niego postąpienie zostało złożone w trakcie trwania
aukcji.
Wskazać w tym miejscu należy, iż zgodnie z art. 190 ust. 1 ustawy – Strony i
uczestnicy postępowania odwoławczego są obowiązani wskazywać dowody do stwierdzenia
faktów, z których wywodzą skutki prawne. Przepis ten nakłada na Strony postępowania
obowiązek, który zarazem jest uprawnieniem Stron, wskazywania dowodów na stwierdzenie
faktów, z których wywodzą skutki prawne.
Podkreślenia wymaga, że postępowanie przed Izbą stanowi postępowanie
kontradyktoryjne, czyli sporn
e, a z istoty tego postępowania wynika, że spór toczą Strony
postępowania i to one mają obowiązek wykazywania dowodów, z których wywodzą
określone skutki prawne.
Postępowanie odwoławcze jest odrębnym od postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego pos
tępowaniem, które ma na celu rozstrzygnięcie powstałego pomiędzy
Stronami sporu. W trakcie postępowania odwoławczego to Odwołujący kwestionuje podjęte
przez Zamawiającego decyzje, nie zgadza się z podjętymi czynnościami lub zaniechaniem
określonych działań, tak więc zgodnie z regułą płynącą z art. 190 ustawy to na nim spoczywa
ciężar dowiedzenia, że stanowisko Zamawiającego jest nieprawidłowe. Tym samym to
Odwołujący powinien składać dowody w postępowaniu, które będą potwierdzać jego
argumentację. Izba wskazuje w tym miejscu na wyrok Sądu Okręgowego w Poznaniu z dnia
19 marca 2009 r.,
sygn. akt X Ga 32/09, w którym to orzeczeniu Sąd wskazał między innymi:
„Ciężar udowodnienia takiego twierdzenia spoczywa na tym uczestniku postępowania, który
przytacza twierd
zenie o istnieniu danego faktu, a nie na uczestniku, który twierdzeniu temu
zaprzecza (…). Aktywność we wnioskowaniu dowodów winien wykazywać zwłaszcza
odwołujący, gdyż w większości przypadków to on będzie wywodził z faktu skutki prawne”.
Tym samym to Od
wołujący miał obowiązek dostarczenia dowodów wykazujących
słuszność prezentowanego przez niego stanowiska, któremu nie sprostał. Odwołujący na
okoliczność wykazania nieprawidłowości istniejących po stronie Zamawiającego zwrócił się
do Izby o zobowiązanie dostawcy systemu aukcyjnego soldea.pl, a w dalszej kolejności
Zamawiającego do złożenia dokumentów wymienionych w punkcie 3 lit. a)-f) odwołania na
okoliczność wykazania, iż platforma działała nieprawidłowo.
Izba na podstawie art. 190 ust. 6 Pzp odmówiła uwzględnienia powyższego wniosku
dowodowego, po pierwsze
z uwagi na fakt, iż Izba nie posiada prawnej możliwości do
zobowiązania podmiotu trzeciego do przedstawienia określonych dokumentów. W
procedurze przez
KIO nie obowiązuje bowiem odpowiednik art. 248 kodeksu postępowania
cywilnego, mocą którego Sąd może nałożyć na posiadacza dokumentu obowiązek jego
złożenia w wyznaczonym terminie. Obowiązek złożenia dokumentu KIO może nałożyć
jedynie na strony i uczestnik
ów postępowania odwoławczego, co wynika z treści § 24 ust. 1
Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 22 marca 2010 r. w sprawie regulaminu
postępowania przy rozpoznawaniu odwołań (tj. Dz.U.2018.1092 z dnia 07 czerwca 2018
roku). W postępowaniu stronami są Zamawiający i Odwołujący, a uczestnikami są
przystępujący, co wynika z treści art. 185 ust 3 Pzp. Tym samym Soldea L. W. i Wspólnicy
Spółka Jawna z siedzibą w Łodzi nie jest w żadnej mierze żadnym z podmiotów wskazanych
w § 24 ust. 1 rozporządzenia w sprawie regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu
odwołań.
Odnośnie zaś zobowiązania Zamawiającego do przedłożenia wnioskowanych
dokumentów, Izba ponownie wskazuje, iż to na Odwołującym ciąży obowiązek pozyskania i
przedstawienia dowodów na okoliczność wykazania stawianych przez niego tez. Odwołujący
nie wykazał ponadto, iż Zamawiający jest w posiadaniu powyższych dokumentów, co
umożliwiałoby mu ich przedłożenie, nie wykazał również, iż samodzielnie występował do
dostawcy systemu soldea.pl
lub do Zamawiającego z wnioskiem o ich udostępnienie.
Uwzględniając powyższe Izba uznała, iż Odwołujący nie udowodnił nieprawidłowego
działania platformy, na której prowadzona była kwestionowana aukcja elektroniczna, tj.
platformy soldea.pl.
Ponownie wskazać należy, iż argumenty podnoszone przez
O
dwołującego oraz przedstawione dowody zmierzały do wykazania, że w toku aukcji
elektronicznej przeprowadzonej w dniu 8 czerwca 2018 r. wszystkie formalności po stronie
O
dwołującego były dopełnione, a mimo to Odwołujący został pozbawiony możliwości
złożenia kolejnego postąpienia poprzez wolno działający system aukcyjny soldea.pl.
Jednakże wskazać należy, iż z przedłożonego na rozprawie przez Przystępującego po
stronie Zamawiającego opracowania stanowiącego instrukcję postępowania w aukcji i
licytacji elektronicznej (wersja 01.2018), str. 11 wynika, że proces składania oferty odbywa
się w 2 fazach: lokalnie na komputerze uczestnika i następnie w systemie EPP, a także, że
wprowadzenie oferty, wyświetlenie oświadczenia woli do podpisu wybór certyfikatu,
zatwierdzenie PIN-
em, podpisanie oferty, to czynności wykonywane lokalnie na komputerze
uczestnika bez udziału systemu EPP. Izba uznała więc, że wskazywane przez Odwołującego
problemy polegające na tym, iż wszystkie kroki jakie powinien wykonać wykonawca
składając postąpienie w aukcji elektronicznej (m. in. wpisanie ceny, jej powtórzenie w
kolejnym wierszu arkusza, zatwierdzenie ceny i podpisanie ceny kwalifikowanym podpisem
elektronicznym) były znacząco wydłużone potwierdzają, iż opóźnienie spowodowane było
tylko i wyłączenie problemami zaistniałymi po stronie Odwołującego, a nie z winy platformy
aukcyjnej soldea.pl, czyli w konsekwencji Zamawiającego. W ocenie Izby również
okoliczność, iż jeden z wykonawców złożył skuteczne postąpienie w aukcji potwierdzał, iż
platforma aukcyjna działała bez zarzutu.
Odnosząc się kolejno do podnoszonej przez Odwołującego okoliczności, iż przed
zamknięciem aukcji pojawił się komunikat o pozytywnej weryfikacji podpisu, Izba stwierdziła,
że powyższe zostało w sposób skuteczny zakwestionowane zarówno przez Zamawiającego
jak również przez samego dostawcę systemu aukcyjnego soldea.pl.
Wskazać bowiem należy, iż z dołączonej do odwołania jako dowód nr 13 treści
odpowiedzi udzielonej przez pana L. W. w imieniu platformy soldea.pl z dnia 14 czerwca
2018 r. wynika, iż „po sprawdzeniu wszystkich aspektów reklamacji, informujemy, że nasze
systemy w tym czasie działały poprawnie. Oferta wykonawcy dotarła do systemu po czasie
zamknięcia aukcji i nie została wzięta do klasyfikacji.
Koniec aukcji 10:16:36
Zapisanie spornej oferty w systemie: 10:17:02.
Sytuacja taka może powstać gdy proces podpisywania na komputerze wykonawcy
zacznie się przed zakończeniem aukcji a zakończy po zamknięciu aukcji. Przedłużenie aukcji
następuje dopiero po przyjęciu podpisanej i zweryfikowanej poprawnie oferty a ta dotarła o
godz. 10:17:02
”.
Ponadto,
obecny
na
rozprawie
p
ełnomocnik
Z
amawiającego,
będący
przedstawicielem platformy soldea.pl na rozprawie
złożył dokument, z którego wynikało, że
podpis pod ofertą został złożony przez pana E. L. o godz. 10:16:57, a więc 21 sekund po
zakończeniu aukcji, a weryfikacja podpisu nastąpiła o godz. 10:17:02, czyli 26 sekund po
zakończeniu aukcji.
Odwołujący w żaden sposób nie zakwestionował powyższego stanowiska
Zamawiającego, nie przedstawił również żadnego dowodu, jak np. print-screen ekranu z
komunikatem o pozytywnej weryfikacji podpisu przed zamknięciem aukcji, na okoliczność, iż
faktycznie zdążył z podpisaniem oferty przed zakończeniem aukcji. Twierdzenie, że
przeszkodą do uzyskania "print-screenu" była presja czasowa jest zdaniem Izby
niewiarygodne.
Tym samym nie sposób uznać, iż Odwołujący w czasie trwania aukcji
otrzymał komunikat o pozytywnej weryfikacji podpisu.
Odwołujący nie przedstawił także żadnego dowodu, poza oświadczeniem zawartym
w piśmie reklamacyjnym i stanowiskiem prezentowanym na rozprawie, iż od razu - po
złożeniu postąpienia przez Przystępującego Ormazabal - złożył swoje postąpienie. Nie
wykazał również, iż system rzeczywiście przez około dwie, trzy minuty przetwarzał
informacje. W ocenie Izby, w sytuacji, kiedy Odwołujący widział, iż istnieją problemy z
działaniem systemu winien podjąć działania zmierzające do zebrania dowodów, które na
dalszym etapie mogłyby zostać przez niego wykorzystane na udowodnienie, iż system
aukcyjny nie działał prawidłowo, a on swoją ofertę złożył w terminie umożliwiającym przyjęcie
jej przez system.
Reasumując, Izba uznała, że ze zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego
wynika, że przyczyną uniemożliwiającą udział w aukcji były problemy ze sprzętem
komputerowym O
dwołującego, bądź przedłużający się proces decyzyjny co do wartości
nowej ceny ofertowej, którą zamierzał zaoferować. Powyższe stanowisko jest
prawdopodobne w świetle twierdzeń Zamawiającego, którym Odwołujący nie zaprzeczył oraz
dowodów złożonych przez Zamawiającego i Przystępującego Ormazabal na rozprawie.
W konsekwencji
Izba uznała, że Zamawiający prawidłowo przygotował aukcję z dnia
8 czerwca 2018 r., a z uwagi na brak udowodnienia naruszenia przez Z
amawiającego
przepisów ustawy wskazanych w odwołaniu, odwołanie nie mogło być uwzględnione i
podlega oddaleniu na podstawie art. 192 ust. 1 ustawy.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
ustawy.
Przewodniczący:…………………..……