Sygn. akt: KIO 1263/18
POSTANOWIENIE
z dnia 05 lipca 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Aneta Mlącka
Członkowie: Agata Mikołajczyk
Andrzej Niwicki
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
bez udziału stron w dniu 05 lipca 2018 r.
w
Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 25
czerwca 2018 r. przez
Wykonawcę Comarch Healthcare S.A. (Al. Jana Pawła 39a, 31-864
Kraków), w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego Miejski Ośrodek Pomocy
Rodzinie w Słupsku (ul. Słoneczna 15d, 76-200 Słupsk)
postanawia:
umo
rzyć postępowanie odwoławcze,
nakazać zwrot z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz Wykonawcy
Comarch Healthcare S.A. (
Al. Jana Pawła 39a, 31-864 Kraków) kwoty 15000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych), stanowiącej uiszczony wpis od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych na niniejsze postanowienie - w terminie 7 dni od dnia jego do
ręczenia –
przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu
Okręgowego w Słupsku.
Przewodniczący:
………………………………
Członkowie:
……………………………
……………………………
Sygn. akt: KIO 1263/18
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Słupsku prowadzi postępowanie, którego
przedmiotem jest
„Wdrożenie i utrzymanie systemu teleopieki w Słupsku skoordynowanej z
Lokalnym Punktem Koordynującym (LPK)”. Ogłoszenie o zamówieniu ukazało się 27 marca
2018 r. w D
zienniku Urzędowym UE TED pod numerem 2018/S 060-132574.
25 czerwca 2018 roku
Odwołujący Comarch Healthcare S.A. wniósł odwołanie, w którym
zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
art. 89 ust. 1 pkt 4 oraz art. 90 ust. 3) pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty
Wykonawcy NMT Co. Ltd s
p. z o.o., pomimo iż wyjaśnienia tego Wykonawcy nie
potwierdzają, że cena nie jest rażąco niska, a także oferta tego Wykonawcy zawiera rażąco
niską cenę;
art. 89 ust. 1 pkt 2 pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Wykon
awcy NMT, pomimo iż
oferta tego wykonawcy nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, w
szczególności wobec: braku wymaganego w treści SIWZ uwzględnienia przez Wykonawcę
NMT Lokalnego Punktu Kontaktowego (LPK) w dołączonych do oferty procedurach
postępowania w centrum monitoringu; brak sporządzenia pełnego opisu oferowanych
urządzeń przez Wykonawcę NMT;
art. 91 ust. 1 w zw. z art. 7 pzp poprzez dokonanie wyboru oferty najkorzystniejszej z
naruszeniem zasad oceny ofert i kryteriów dokonywania tej oceny, co skutkowało brakiem
zapewnienia uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców poprzez: przyznanie
Wykonawcy NMT 5 punktów w kategorii: „Doświadczenie", podczas gdy punktacja zgodnie z
SIWZ jest przyznawana za każdą dodatkową usługę ponad minimalną ilość wymaganą dla
spełnienia warunków udziału w postępowaniu, a usługa ta ma polegać zarówno na dostawie
urządzeń jak i monitorowaniu usługi, zaś Wykonawca NMT udokumentował jedynie 3
referencje, przy czym tylko 1 z tych referencji do
tyczy usług spełniających wymogi określone
w treści SIWZ; przyznanie Wykonawcy NMT 25 pkt za dodatkowe funkcjonalności (tj.
maksymalną liczę punktów za 7 dodatkowych funkcjonalności), podczas gdy Wykonawca
NMT w odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego w załączniku technicznym wskazał jedynie
na 4 dodatkowe funkcjona
lności;
art. 24 ust. 1 pkt 17) pzp
poprzez zaniechanie wykluczenia oferty Wykonawcy NMT, który w
wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje wprowadzające w błąd
zamawiającego, mogące mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego
w postępowaniu o udzielenie zamówienia (tj. oświadczenia w JEDZ, iż posiada większą
liczbę referencji niż w rzeczywistości; oświadczenia w formularzu ofertowym, iż dostarczany
system teleopieki posiada wszystkie dodatkowe funkcjonalności, podczas gdy w odpowiedzi
na wezwanie Wykonawca NMT w załączniku technicznym wykazał jedynie 4 dodatkowe
funkcjonalności;
art. 24 ust. 1 w zw, art. 9 ust, 1 w zw. z art. 10
a ust. 5 pzp w zw. z § 14 ust. 2 i 4
Rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie rodzajów
dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy w postępowaniu o udzielenie
zamówienia poprzez zaniechanie wykluczenia wykonawcy, który nie wykazał spełniania
warunków udziału w postępowaniu lub nie wykazał braku podstaw wykluczenia wskutek
braku zachowania wymaganej ustawą pzp formy pisemnej.
Odwołujący wniósł o unieważnienie czynności oceny ofert; odrzucenie oferty wykonawcy
NMT ze względu na to, że zawiera rażąco niską cenę; odrzucenie oferty wykonawcy NMT ze
względu na to, że jej treść nie odpowiada treści SIWZ; wykluczenie oferty wykonawcy NMT,
który w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje wprowadzające w błąd
zamawiającego, mogące mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego
w
postępowaniu o udzielenie zamówienia; wykluczenie oferty wykonawcy NMT, który nie
wykazał spełniania warunków udziału w postępowaniu lub nie wykazał braku podstaw
wykluczenia; dokonanie ponownej oceny ofert oraz wyboru najkorzystniejszej oferty.
03 lipca 2018 roku
Zamawiający przed otwarciem posiedzenia i rozprawy wniósł odpowiedź
na odwołanie, w której oświadczył, że uwzględnia w całości zarzuty postawione w odwołaniu.
Zamawiający wskazał, że kopia odwołania została przekazana wykonawcy uczestniczącemu
w postępowaniu mailem w dniu 26 czerwca 2018 roku. Izba ustaliła, że do postępowania
odwoławczego nie zgłosił przystąpienia żaden wykonawca.
W związku z powyższym postępowanie odwoławcze należało umorzyć na podstawie art. 186
ust. 2
ustawy Prawo zamówień publicznych. Jednocześnie Izba wskazuje, że powyższy
przepis zobowiązuje Zamawiającego do wykonania, powtórzenia lub unieważnienia
czynności zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.
Wobec faktu, że uwzględnienie zarzutów nastąpiło przed otwarciem posiedzenia i rozprawy,
o
kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 186 ust. 6 pkt 1) ustawy Prawo
zamówień publicznych Izba orzekła o dokonaniu zwrotu Odwołującemu z rachunku Urzędu
kwoty uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Przewodniczący:
………………………………
Członkowie:
………………………………
………………………………