KIO 2450/18 WYROK dnia 11 grudnia 2018 r.

Stan prawny na dzień: 20.02.2019

Sygn. akt: KIO 2450/18 

WYROK 

z dnia 11 grudnia 2018 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodniczący:      Ryszard Tetzlaff 

Członkowie:              Klaudia 

Szczytowska-Maziarz

Justyna Tomkowska 

Protokolant:             

Rafał Komoń 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  11  grudnia  2018  r.  w  Warszawie 

odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  27  listopada  2018  r.    przez 

wykonawc

ę  R.  K.  prowadzącego  działalność gospodarczą  pod  firmą Digines  R.  K.,  ul. 

Wilgi  36C,  04-831  Warszawa  w 

postępowaniu  prowadzonym  przez  Komendę  Główną 

Straży Granicznej, ul. Podchorążych 38, 00-463 Warszawa 

przy  udziale  wykonawcy 

Zakładu  Elektronicznej  Aparatury  Pomiarowej  MERATRONIK 

S.A.,  ul.  Barska  28/30,  02-315  Warszawa 

zgłaszającego  swoje  przystąpienie  do 

postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego   

orzeka: 

1.  o

ddala odwołanie, 

kosztami  postępowania  obciąża  R.  K.  prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod 

firmą Digines R. K., ul. Wilgi 36C, 04-831 Warszawa i: 

zalicza 

w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy),  uiszczoną  przez  R.  K. 


prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  firmą  Digines  R.  K.,  ul.  Wilgi 

36C, 04-831 Warszawa 

tytułem wpisu od odwołania; 

zasądza od R. K. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Digines 

R.  K.,  ul.  Wilgi  36C,  04-831  Warszawa  na  rzecz 

Komendy  Głównej  Straży 

Granicznej,  ul.  Podchorążych  38,  00-463  Warszawa  kwotę  3  600  zł  00  gr 

(słownie:  trzy  tysiące  sześćset  złotych  zero  groszy)  stanowiącą  koszty 

postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.  

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych 

(t.j.  Dz.  U.  z  16  października  2018  r.  poz.  1986)  na  niniejszy  wyrok  -  

w  terminie  7  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący: 

……………………………...… 

Członkowie:   

………………………………… 

………………………………… 

Sygn. akt KIO 2450/18 

U z a s a d n i e n i e 


Postępowanie  o  udzielnie  zamówienia  publicznego  prowadzone  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego pn.: 

„Integracja centralnych systemów informatycznych SG z EUROSUR  - 

etap  I,  Zakup  urządzeń  radiokomunikacyjnych  (z  możliwością  skorzystania  z  prawa  opcji)”

zostało  wszczęte  ogłoszeniem  w  Dzienniku  Urzędowym  Oficjalnych  Publikacji  Wspólnot 

Europejskich  za  numerem  2018/S  177  -  400770  z  14.09.2018  r.,  przez 

Komendę  Główną 

Straży Granicznej, ul. Podchorążych 38, 00-463 Warszawa zwaną dalej: „Zamawiającym” 

W  dniu  19.11.2018  r. 

(faxem)  Zamawiający  poinformował  o  wyborze  oferty 

najkorzystniejszej  dla  cz.  III  I  IV  -   

Zakładu  Elektronicznej  Aparatury  Pomiarowej 

MERATRONIK  S.A.  Drugą  pozycje  w  rankingu  złożonych  ofert  zajął  -    R.  K.  prowadzący 

działalność gospodarczą pod firmą Digines R. K., ul. Wilgi 36C,               04-831 Warszawa 

zwane dalej: 

„Digines R. K.” albo „Odwołującym”.  

W  dniu  27.11.2018  r. 

(wpływ  do  Prezesa  KIO  w  wersji  elektronicznej  podpisane 

podpisem cyfrowym za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej - ePUAP) Digines 

R.  K. 

wniosła  odwołanie  na  w/w  czynność  z  19.11.2018  r.  Kopie  odwołania  Zamawiający 

otrzymał w dniu 27.11.2018 r. (e-mailem). Odwołujący złożył odwołanie na: 
1) czynności badania i oceny ofert w zakresie cz. III i IV zamówienia, 

2)  zaniechania  odrzucenia  ofert  złożonych  przez  Zakład  Elektronicznej  Aparatury 

Pomiarowej  MERATRONIK  S.A.,  ul.  Barska  28/30,  02-315 Warszawa  zwany  dalej: 

„Zakład 

Elektronicznej Aparatury Pomiarowej MERATRONIK S.A.” albo „Przystępującym”

3) zaniechanie wykluczenia Zakładu Elektronicznej Aparatury Pomiarowej MERATRONIK SA 

w zakresie cz. 

III i IV zamówienia, 

4)  wyboru  oferty  Zakładu  Elektronicznej  Aparatury  Pomiarowej  MERATRONIK  SA                            

zakresie 

cz. 

III 

zamówienia,  polegającej  na  wyborze  dostawcy  testerów 

radiokomunikacyjnych oraz świadczeniu przez okres 24 miesięcy gwarancji na dostarczone 

urządzenia, 

5)  wyboru  oferty  Zakładu  Elektronicznej  Aparatury  Pomiarowej  MERATRONIK  SA                            

zakresie 

cz. 

IV  zamówienia,  polegającej  na  wyborze  dostawcy  testerów 

radiokomunikacyjnych oraz świadczeniu przez okres 24 miesięcy gwarancji na dostarczone 

urządzenia. Zarzucił naruszenie: 

1)  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy    z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  za

mówień publicznych (t.j. 

Dz.  U.  z  24  sierpnia  2017  r.  poz.  1579  z  późn.  zm.)  zwanej  dalej:  „Pzp”,  przez  przyjęcie 

oferty złożonej przez Zakład Elektronicznej Aparatury Pomiarowej MERATRONIK SA, która 

to  oferta  pozostaje  niezgodna 

Specyfikacją  Istotnych Warunków  Zamówienia  (zwana  dalej: 


„SIWZ”), w zakresie określonym  w treści zał. nr 5 do SIWZ - Opis przedmiotu zamówienia. 

„Integracja Centralnych systemów Informatycznych SG  z EUROSUR - etap I. Część III” pkt 

III,  tabela  1,  poz.  9,  gdzie  określony  został  wymóg  posiadania  możliwości  rozszerzenia 

realizacji  pomiarów  parametrów  sprzętu  radiokomunikacyjnego  -  nasobnych,  przewoźnych 

oraz  radiotelefonów  stacjonarnych,  pracujących  w  standardzie  TETRA  poprzez  zakup  lub 

nieodpłatną aktualizację licencji oprogramowania bądź rozszerzenie o np. dodatkową kartę. 

Tym samym 

zaniechanie obowiązku odrzucenia oferty sprzecznej z warunkami SIWZ. 

2)  art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp 

przez  przyjęcie  oferty  złożonej  przez  Zakład  Elektronicznej 

Aparatury  Pomiarowej  MERATRONIK  SA,  która  to  oferta  pozostaje  niezgodna  ze  SIWZ,                  

w zakresie określonym w treści zał. nr 7 do SIWZ - Opis przedmiotu zamówienia. „Integracja 

Centralnych systemów Informatycznych SG z EUROSUR - etap I. Część IV” pkt III, tabela 1, 

poz.  9,  gdzie  określony  został  wymóg  posiadania  możliwości  rozszerzenia  realizacji 

pomiarów  parametrów  sprzętu  radiokomunikacyjnego  -  nasobnych,  przewoźnych  oraz 

radiotelefonów  stacjonarnych,  pracujących  w  standardzie  TETRA  poprzez  zakup  lub 

nieodpłatną aktualizację licencji oprogramowania bądź rozszerzenie o np. dodatkową kartę. 

Tym samym 

zaniechanie obowiązku odrzucenia oferty sprzecznej z warunkami SIWZ. 

3) art. 89 ust. 1 pkt 3 Pzp w zw. z art. 3 ust. 1 oraz art. 14 ust. 1 i ust. 2 pkt 2 ustawy dnia 16 

kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (t. jedn. Dz.U. z 2003 r., nr 153, poz. 

1503  ze  zm.,  zwana  dalej: 

„u.z.n.k.”) polegające na zaniechaniu odrzucenia oferty złożonej 

przez  Zakład  Elektronicznej  Aparatury  Pomiarowej  MERATRONIK  SA,  która  to  oferta 

zawiera  nieprawdz

iwe  informacje  i  wprowadza  w  błąd  przez  podanie  niezgodnych                         

z  rzeczywistością  parametrów  oferowanego  urządzenia,  a  to  przez  zapewnienie  spełnienia 

parametrów  określonych  w  treści  zał.  nr  5  do  SIWZ  -  Opis  przedmiotu  zamówienia. 

„Integracja Centralnych systemów Informatycznych SG z EUROSUR - etap I. Część III” pkt 

III,  tabela  1,  poz.  9,  gdzie  określony  został  wymóg  posiadania  możliwości  rozszerzenia 

realizacji  pomiarów  parametrów  sprzętu  radiokomunikacyjnego  -  nasobnych,  przewoźnych 

or

az  radiotelefonów  stacjonarnych,  pracujących  w  standardzie  TETRA  poprzez  zakup  lub 

nieodpłatną aktualizację licencji oprogramowania bądź rozszerzenie o np. dodatkową kartę. 

Co  stanowi  czyn  nieuczciwej  konkurencji  w  rozumieniu  u.z.n.k. 

polegający  na 

rozpows

zechnianiu  nieprawdziwych  i  wprowadzających  w  błąd  informacji  o  oferowanych 

towarach,  w  celu  przysporzenia  sobie  korzyści  poprzez  zawarcie  umowy  z  Zamawiającym                  

i  wyrządzenia  szkody  Odwołującemu  przez  uniemożliwienie  mu  uzyskania  zamówienia                     

w zakresie cz. III. 

4)  art.  89  ust.  1  pkt  3  Pzp  w  zw.  z  art.  3  ust.  1  oraz  art.  14  ust.  1  i  ust.  1  pkt  2  u.z.n.k.) 

polegające na zaniechaniu odrzucenia oferty złożonej przez Zakład Elektronicznej Aparatury 

Pomiarowej  MERATRONIK  SA,  która  to  oferta  zawiera  nieprawdziwe  informacje                               

i wprowadza w błąd przez podanie niezgodnych z rzeczywistością parametrów oferowanego 


urządzenia, a to przez zapewnienie spełnienia parametrów określonych w treści zał. nr 7 do 

SIWZ - 

Opis przedmiotu zamówienia. „Integracja Centralnych systemów Informatycznych SG 

z  EUROSUR  - 

etap  I.  Część  IV”  pkt  III,  tabela  1,  poz.  9,  gdzie  określony  został  wymóg 

posiadania 

możliwości 

rozszerzenia 

realizacji 

pomiarów 

parametrów 

sprzętu 

radiokomunikacyjnego  - 

nasobnych,  przewoźnych  oraz  radiotelefonów  stacjonarnych, 

pracujących  w  standardzie  TETRA  poprzez  zakup  lub  nieodpłatną  aktualizację  licencji 

oprogramowania  bądź  rozszerzenie  o  np.  dodatkową  kartę.  Co  stanowi  czyn  nieuczciwej 

konkurencji  w  rozumi

eniu  UZNK  polegający  na  rozpowszechnianiu  nieprawdziwych                         

i  wprowadzających  w  błąd  informacji  o  oferowanych  towarach,  w  celu  przysporzenia  sobie 

korzyści  poprzez  zawarcie  umowy  z  Zamawiającym  i  wyrządzenia  szkody  Odwołującemu 

przez u

niemożliwienie mu uzyskania zamówienia w zakresie cz. IV. 

5)  art.  24  ust.  1  pkt  17  Pzp 

polegające  na  zaniechaniu wykluczenia Zakładu  Elektronicznej 

Aparatury  Pomiarowej  MERATRONIK  SA  pomimo  przedstawienia  w  ofercie  przez  tego 

oferenta  informacji  wprowadzaj

ących  Zamawiającego  w  błąd,  które  miały  istotny  wpływ  na 

podjętą  przez  Zamawiającego  decyzję  o  nieodrzuceniu  oferty  na  dostawę  testerów 

radiokomunikacyjnych  oraz  świadczenie  przez  okres  minimum  24  miesięcy  gwarancji  na 

dostarczone  urządzenia,  opisaną  w  pkt  IV.  1  lit  C  SIWZ  i  wyborze  oferty  Zakładu 

Elektronicznej 

Aparatury 

Pomiarowej 

MERATRONIK 

SA 

jako 

najkorzystniejszej, 

przejawiające  się  w  przedłożeniu  Zamawiającemu  oświadczenia  o  zgodności  oferowanego 

urządzenia  ze  wszystkimi  warunkami  SIWZ,  podczas,  gdy  treść  opublikowanej  przez 

producenta  specyfikacji  technicznej  wskazuje  na  brak  możliwości  rozszerzenia  realizacji 

pomiarów  parametrów  sprzętu  radiokomunikacyjnego  -  nasobnych,  przewoźnych  oraz 

radiotelefonów  stacjonarnych,  pracujących  w  standardzie  TETRA  poprzez  zakup  lub 

nieodpłatną aktualizację licencji oprogramowania bądź rozszerzenie o np. dodatkową kartę, 

co  w  konsekwencji  skutkowało  naruszeniem  art.  24  ust.  4  Pzp  polegającymi  na 

uwzględnieniu  oferty  Zakładu  Elektronicznej  Aparatury  Pomiarowej  MERATRONIK  SA                      

w procesie oceny ofert i wyborze jej jako najkorzystniejszej, podczas gdy oferta ta powinna 

zostać  uznana  za  odrzuconą  wobec  złożenia  jej  przez  wykonawcę  podlegającego 

wykluczeniu z postępowania o udzielenie zamówienia; 

6)  art.  24  ust.  1  pkt  17  Pzp 

polegające  na  zaniechaniu wykluczenia Zakładu  Elektronicznej 

Aparatury  Pomiarowej  MERATRONIK  SA    pomimo  przedstawienia  w  ofercie  przez  tego 

oferenta informacji wprowadzających Zamawiającego  w błąd, które miały istotny  wpływ na 

podjętą  przez  Zamawiającego  decyzję  o  nieodrzuceniu  oferty  na  dostawę  testerów 

radiokomunikacyjnych  oraz  świadczenie  przez  okres  minimum  24  miesięcy  gwarancji  na 

dostarczone  urządzenia,  opisaną  w  pkt  IV.  1  lit  D  SIWZ  i  wyborze  oferty  Zakładu 

Elektronicznej 

Aparatury 

Pomiarowej 

MERATRONIK 

SA 

jako 

najkorzystniejszej, 

przejawiające  się  w  przedłożeniu  Zamawiającemu  oświadczenia  o  zgodności  oferowanego 


urządzenia  ze  wszystkimi  warunkami  SIWZ,  podczas,  gdy  treść  opublikowanej  przez 

producenta  specyfikacji  technicznej  wsk

azuje  na  brak  możliwości  rozszerzenia  realizacji 

pomiarów  parametrów  sprzętu  radiokomunikacyjnego  -  nasobnych,  przewoźnych  oraz 

radiotelefonów  stacjonarnych,  pracujących  w  standardzie  TETRA  poprzez  zakup  lub 

nieodpłatną aktualizację licencji oprogramowania bądź rozszerzenie o np. dodatkową kartę, 

co  w 

konsekwencji  skutkowało  naruszeniem  art.  24  ust.  4  Pzp  polegającym  na 

uwzg

lędnieniu  oferty  Zakładu  Elektronicznej  Aparatury  Pomiarowej  MERATRONIK  SA                     

w procesie oceny ofert i wyborze jej jako najkorzystniejszej, podczas gdy oferta ta powinna 

zostać  uznana  za  odrzuconą  wobec  złożenia  jej  przez  wykonawcę  podlegającego 

wykluczeniu z postępowania o udzielenie zamówienia 

7) art. 7 ust. 1 Pzp 

przez prowadzenie postępowania w sposób naruszający zasady uczciwej 

konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  

w  związku z  zaniechaniem  odrzucenia oferty  Zakładu Elektronicznej  Aparatury  Pomiarowej 

MERATRONIK  SA

,  która  nie  spełniała  postawionych  w  SIWZ  przez  Zamawiającego 

wymagań i stanowiącej czyn nieuczciwej konkurencji, jak również zaniechaniem wykluczenia 

Zakładu  Elektronicznej  Aparatury  Pomiarowej  MERATRONIK  SA  z  postępowania  pomimo 

przedstawienia  przez  tego  oferenta  informacji  wprowadzających  Zamawiającego  w  błąd, 

które miały wpływ na wyniki przetargu. 

Opierając  niniejsze  odwołanie  na  powyższych  zarzutach,  wnosił  o  nakazanie 

Zamawiającemu unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty w zakresie cz. III  

i cz. IV. 

Jednocześnie wnosił o nakazanie Zamawiającemu: 

1) ponowne badanie i ocenę ofert złożonych w postępowaniu w zakresie cz. III i cz. IV: 

2)  odrzucenie  oferty  Zakładu  Elektronicznej  Aparatury  Pomiarowej  MERATRONIK  SA                       

w  zakresie  cz.  III  i  cz. 

IV,  względnie  wykluczenie  Zakładu  Elektronicznej  Aparatury 

Pomiarowej MERATRONIK SA 

z postępowania w zakresie cz. III i cz. IV i uznanie złożonych 

przez niego ofert za odrzucone; 

3) wezwania Odwołującego w trybie art. 26 ust. 1 Pzp jako kolejnego wykonawcy do złożenia 

oświadczeń  i  dokumentów  potwierdzających  okoliczności,  o  których  mowa  w  art.  25  ust.  1 

Pzp w zakresie cz. III i cz. 

IV zamówienia, 

4) ponowny wybór oferty najkorzystniejszej w zakresie cz. III i cz. IV zamówienia. 

Wnosił  o  zasądzenie  od  Zamawiającego  na  rzecz  Odwołującego  kosztów 

postępowania odwoławczego według norm przepisanych. 

Ponadto  wnosił  o  dopuszczenie  dowodów  wnioskowanych  w  treści  niniejszego 

odwołania na okoliczności tam powołane. W szczególności wnosił o: 

1) przeprowadzenie dowodu z dokumentów - karty produktu urządzenia oferowanego przez 

Zakład  Elektronicznej  Aparatury  Pomiarowej  MERATRONIK  SA,  na  okoliczność  ustalenia 


posiadania  przez  nie  możliwości  rozszerzenia  realizacji  pomiarów  parametrów  sprzętu 

radiokomunikacyjnego  - 

nasobnych,  przewoźnych  oraz  radiotelefonów  stacjonarnych, 

pracujących  w  standardzie  TETRA  poprzez  zakup  lub  nieodpłatną  aktualizację  licencji 

oprogramowania bądź rozszerzenie o np. dodatkową kartę, 

2)  przeprowadzenie  dowodu  z  prezentacji 

przedmiotu  oferty  Zakładu  Elektronicznej 

Aparatury  Pomiarowej  MERATRONIK  SA 

polegającego  na  prezentacji możliwości  instalacji 

opcji  TETRA  na  okoliczność  ustalenia,  czy  oferowane  urządzenie  posiada  możliwości 

rozszerzenia  realizacji  pomiarów  parametrów  sprzętu  radiokomunikacyjnego  -  nasobnych, 

przewoźnych oraz radiotelefonów stacjonarnych, pracujących w standardzie TETRA poprzez 

zakup  lub  nieodpłatną  aktualizację  licencji  oprogramowania  bądź  rozszerzenie  o  np. 

dodatkową  kartę,  po  zobowiązaniu  Zakładu  Elektronicznej  Aparatury  Pomiarowej 

MERATRONIK SA 

do dostarczenia urządzenia VIAVI 8800SX na rozprawę. 

3)  zobowiązanie  Zakładu  Elektronicznej  Aparatury  Pomiarowej  MERATRONIK  SA                           

do wskazania numerów opcji wskazujących na możliwości rozszerzenia realizacji pomiarów 

parametrów  sprzętu  radiokomunikacyjnego  -  nasobnych,  przewoźnych  oraz  radiotelefonów 

stacjonarnych,  pracujących  w  standardzie  TETRA  poprzez  zakup  lub  nieodpłatną 

aktualizację  licencji  oprogramowania  bądź  rozszerzenie  o  np.  dodatkową  kartę                               

w u

rządzeniach oferowanych w cz. III i cz. IV przetargu. 

Zamawiający  prowadzi  postępowanie  w  trybie  przetargu  nieograniczonego.  (SIWZ               

w postępowaniu numer 58/BF/BŁiI/18). Odwołujący w powyższym postępowaniu złożył ofertę 

obejmującą  cz.  III  i  cz.  IV,  których  przedmiotem  dostawa  testerów  radiokomunikacyjnych 

oraz  świadczenie przez  okres minimum  24 miesięcy  gwarancji  na  dostarczone urządzenia. 

W  ramach  cz.  III  i 

IV  zostały  złożone  dwie  oferty:  oferta  Odwołującego  i  oferta  Zakładu 

Elektronicznej  Aparatury  Pomiarowej  MERATRONIK  SA.  (oferta  DIGIMES  R.  K.,  oferta 

Zakładu Elektronicznej Aparatury Pomiarowej MERATRONIK SA). Po dokonaniu oceny ofert 

Zamawiający w dniu 19.11.2018 r. poinformował wykonawców                          o wyborze 

ofert  najkorzystniejszych  w  poszczególnych  częściach  zamówienia.  W  informacji  tej  w 

odniesieniu do cz. III i cz. 

IV podał, że jako najkorzystniejsza została oceniona oferta Zakładu 

Elektronicznej  Aparatury  Pomiarowej  MERATRONIK  SA.  (pismo  z  19.11.2018  r.  wraz  z 

faksem od Zamawiającego).  

Przed  wyborem  oferty  najkorzystniejszej  Odwołujący  zapoznał  się  z  ofertą  Zakładu 

Elektronicznej Aparatury Pomiarowej MERATRONIK SA 

i zwrócił Zamawiającemu uwagę, że 

nie  spełnia  ona  wymagań  zapisanych  w  SIWZ  (w  odniesieniu  do  cz.  III  w  zał.  nr  5  pkt  III. 

Tabela  1  pk

t  9,  zaś  w  odniesieniu  do  cz.  IV  w  zał.  nr  7,  pkt  III  tabela  1  pkt  9). W  związku                       

z  tym  Zamawiający  zwrócił  się  do  Zakładu  Elektronicznej  Aparatury  Pomiarowej 

MERATRO

NIK  SA  o  potwierdzenie,  czy  zaoferowany  przedmiot  zamówienia  spełnia 


wymagania  SIWZ.  W  tym  miejscu  należy  podkreślić,  że  Zakład  Elektronicznej  Aparatury 

Pomiarowej  MERATRONIK  SA  w  Warszawie  nie  jest  producentem  sprzętu,  a  jego 

dystrybutorem, zaś producent wyrobów dystrybuowanych przez niego - firma VIAVI Solutions 

ma  siedzibę  w  Stanach  Zjednoczonych.  W  odpowiedzi  na  wezwanie  Zamawiającego 

przedstawiciel  Zakładu  Elektronicznej  Aparatury  Pomiarowej  MERATRONIK  SA  oświadczył 

lakonicznie,  że  urządzenia  oferowane  w  dostawie  w  przedmiotowym  przetargu  są  zgodne                  

z  wymogami  zapisanymi  w  SIWZ.  Jednocześnie  przedstawił  korespondencję  uzyskaną  od 

podmiotu  trzeciego  firmy  Testforce  International,  będącego  podobnie  jak  Zakład 

Elektronicznej  Aparatury  Pomiarowej  MERATRONIK  SA  dystrybutorem  VIAVI  Solutions  - 

producenta  urządzeń,  z  której  nie  wynika,  że  zaoferowany  Zamawiającemu  asortyment 

spełnia  wymagania  SIWZ.  (pismo  Digimes  R.  K.  z  30.10.2018  r.,  pismo  Zakładu 

Elektronicznej Aparatury Pomiarowej MERATRONIK SA z 08.11.2018 r.). 

W zał. nr 5 do SIWZ (Opis przedmiotu zamówienia) w pkt III Specyfikacja przedmiotu 

zamówienia  znajduje  się  tabela  nr  1  odnosząca  się  do  cz.  III  zamówienia,  w  której 

Zamawiający wskazał następujące wymaganie dotyczące przedmiotu zamówienia: 

L

Lp. 

Cechy przenośnego testera radiokumikacyjnego wymaganego przez Zamawiającego 

Tester  musi  mieć  możliwość  rozszerzenia  realizacji  pomiarów  parametrów 

sprzętu  radiokomunikacyjnego  -  nasobnych,  przewoźnych  oraz  radiotelefonów 

stacjonarnych,  p

racujących  w  standardzie  TETRA  poprzez  zakup  lub  nieodpłatną 

aktualizację licencji oprogramowania bądź rozszerzenie o np. dodatkową kartę 

W  zakresie  tej  części  zamówienia  Zakład  Elektronicznej  Aparatury  Pomiarowej 

MERATRONIK SA 

zaoferował urządzenie VIAVI 8800SX Digital Radio Test Set. 

W  ocenie  Odwołującego  i  według  jego  najlepszej  wiedzy  oferta  Zakładu 

Elektronicznej  Aparatury  Pomiarowej  MERATRONIK  SA 

nie  spełnia  wszystkich  wymagań 

Zamawiającego określonych w poz. 9. 

Zdaniem Odwołującego Zakład  Elektronicznej  Aparatury  Pomiarowej  MERATRONIK 

SA 

dokonuje manipulacji parametrami oferowanego asortymentu w różnych postępowaniach 

przetargowych,  a  także składa  Zamawiającemu nieprawdziwe  oświadczenia  i  zapewnienia, 

co wyczerpuje znamiona czynu nieuczciwej konkuren

cji i wprowadza Zamawiającego w błąd. 

W zał. nr 7 do SIWZ (Opis przedmiotu zamówienia) w pkt III Specyfikacja przedmiotu 

zamówienia  znajduje  się  tabela  nr  1  odnosząca  się  do  cz.  IV  zamówienia,  w  której 

Zamawiający wskazał następujące wymaganie dotyczące przedmiotu zamówienia: 

L

Lp. 

Cechy przenośnego testera radiokumikacyjnego wymaganego przez Zamawiającego 


Tester  musi  mieć  możliwość  rozszerzenia  realizacji  pomiarów  parametrów 

sprzętu  radiokomunikacyjnego  -  nasobnych,  przewoźnych  oraz  radiotelefonów 

sta

cjonarnych,  pracujących  w  standardzie  TETRA  poprzez  zakup  lub  nieodpłatną 

aktualizację licencji oprogramowania bądź rozszerzenie o np. dodatkową kartę 

W  zakresie  tej  części  zamówienia  Zakład  Elektronicznej  Aparatury  Pomiarowej 

MERATRONIK SA 

również zaoferował urządzenie VIAVI 8800SX Digital Radio Test Set. 

W  ocenie  Odwołującego  i  według  jego  najlepszej  wiedzy,  także  ta  oferta  Zakładu 

Elektronicznej  Aparatury  Pomiarowej  MERATRONIK  SA 

nie  spełnia  wszystkich  wymagań 

Zamawiającego określonych w poz. 9. 

Zdaniem 

Odwołującego Zakład  Elektronicznej  Aparatury  Pomiarowej  MERATRONIK 

SA dokonuje manipulacji parametrami oferowanego asortymentu w różnych postępowaniach 

przetargowych,  a  także składa  Zamawiającemu nieprawdziwe  oświadczenia  i  zapewnienia, 

co wyczerpuje znam

iona czynu nieuczciwej konkurencji i wprowadza Zamawiającego w błąd. 

(oferta DIGIMES R. K.). 

Uzasadnienie zarzutów naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp (zarzuty 1 i 2) 

Zdaniem Odwołującego, Zamawiającemu należy zarzucić, że wbrew postanowieniom 

art. 

89 ust. 1 pkt 2 PZP bezpodstawnie zaniechał odrzucenia oferty Zakładu Elektronicznej 

Aparatury Pomiarowej MERATRONIK SA

, jako niezgodnej z treścią SIWZ w zakresie cz. III                 

IV.  Wskazana  wyżej  niezgodność  dotyczy  następującego  parametru,  który  Zamawiający 

określił w zał. nr 5 i nr 7 do SIWZ jako wymagany w pkt III tabela 1: 

poz.  9.  - 

Tester  musi  mieć  możliwość  rozszerzenia  realizacji  pomiarów  parametrów 

sprzętu  radiokomunikacyjnego  -  nasobnych,  przewoźnych  oraz  radiotelefonów 

stacjonarnych, 

pracujących  w  standardzie  TETRA  poprzez  zakup  lub  nieodpłatną 

aktualizację licencji oprogramowania bądź rozszerzenie o np. dodatkową kartę. 

W  odniesieniu  do  urządzeń  testujących,  wobec  których  stawiane  są  wymagania 

posiadania 

możliwości 

rozszerzenia 

realizacji 

pomiarów 

parametrów 

sprzętu 

radiokomunikacyjnego  - 

nasobnych,  przewoźnych  oraz  radiotelefonów  stacjonarnych, 

pracujących  w  standardzie  TETRA  poprzez  zakup  lub  nieodpłatną  aktualizację  licencji 

oprogramowania  bądź  rozszerzenie  o  np.  dodatkową  kartę,  przede  wszystkim  Odwołujący 

podnosi,  że  urządzenie  oferowane  przez  Zakład  Elektronicznej  Aparatury  Pomiarowej 

MERATRONIK  SA

,  produkowane  przez  firmę  VIAVI  Solutions  ze  Stanów  Zjednoczonych, 

tego  wymagania  nie  spełnia.  Odwołujący  na  podstawie  znajomości  ogólnodostępnej 

specyfikacji  technicznej  oferowanego  urządzenia  oznaczonego  jako  VIAVI  8800SX  Digital 

Radio Test Set stwierdza, że zaoferowany asortyment nie spełnia wymagań SIWZ. 


Znajdująca się pod adresem internetowym: 

https://www.viavisolutions.com/en-us/literature/8800sx-digital-radio-test-set-spec-sheet-data-sheets-en.pdf

karta  produktowa  nie  zawiera  żadnych  informacji  o tym,  aby  w  oferowanym  przez 

Zakład Elektronicznej Aparatury Pomiarowej MERATRONIK SA mogły być montowane opcje 

realizacji  pomiarów  parametrów  sprzętu  radiokomunikacyjnego  -  nasobnych,  przewoźnych 

oraz  radiotelefonów  stacjonarnych,  pracujących  w  standardzie  TETRA.  (-oględziny 

urządzenia VIAVI 8800SX Digital Radio Test Set; - prezentacja urządzenia VIAVI 8800SX na 

rozprawie; - 

karta produktu urządzenia VIAVI 8800SX Digital Radio Test Set). 

Dodatkowo  podniósł,  że  w  odpowiedzi  jaką  złożył  Zakład  Elektronicznej  Aparatury 

Pomiarowej  MERATRONIK  SA 

poprzez  osobę  upoważnioną  do  reprezentacji  pismem                     

z  08.11.2018  r.,  znajdują  się  informacje,  które  jednoznacznie  wskazywały,  że  oferowane 

urządzenie nie posiada opcji wymaganych przez Zamawiające w SIWZ. 

W  załączonym  do  tego  pisma  Biuletyn  Macroms  nr  MB2018-A006  na  stronie 

pierwszej  znajduje  się  informacja,  że  w  ofercie  VIAVI  Solutions  są  dwa  inne  urządzenia, 

które  są  „jedynymi  rozwiązaniami  zatwierdzonymi  przez  Motorolę  do  obsługi  TETRA”.  Tym 

samym z kręgu tych urządzeń wykluczone zostało urządzenie 8800SX. 

Co  istotne  w  tym  zakresie,  Zakład  Elektronicznej  Aparatury  Pomiarowej 

MERATRONIK  SA 

we  wzmiankowanej  korespondencji  nie  wskazuje  na  żadne  parametry,                    

z których wynikałaby możliwość zamontowania opcji pomiarowej TETRA, np. numery opcji. 

pismo Zakładu Elektronicznej Aparatury Pomiarowej MERATRONIK SA z 08.11.2018 r.) 

Niejako  dla kontrastu  wskazał,  że  urządzenie  oferowane  przez  Odwołującego  opcje 

TETRA posiada i znajduje to swoje odbicie w karcie produktowej: 

http://freedomcte.com/wp-content/uplonds/2018/09/FCT-2036G.pdf

  (ostatnia  strona) 

oraz informacja na temat nazw opcji możliwych do zamówienia do R8100 

http://freedomcte.com/ordering-information/

(dowód: karta produktu urządzenia Freedom R8100 + lista opcji+ kopia ekranu) 

Z  powyższego  wynika,  że  urządzenia,  które  posiadają  opcję  wymaganą                                  

w  przedmiotowym  postępowaniu  warunkami  SIWZ,  już  przez  producenta  mają  kwestę  tą 

uwidocznioną w specyfikacji technicznej. 

W ocenie Odwołującego oferta przedstawiona przez Zakład Elektronicznej Aparatury 

Pomiarowej  MERATRONIK  SA  jest  sprz

eczna  z  warunkami  SIWZ  i  nie  będzie  podlegała 

konwalidacji  również  tego  powodu,  że  autor  oferty  znając  dane  z  karty  produktowej 

oferowanego  urządzenia  zdawał  sobie  od  początku  sprawę  z  wymogu,  jaki  stawiają  przed 

nim załączniki nr 6 i 8. Zgodnie z zapisami projektu umowy zawartego w tych załącznikach 

Wykonawca  oświadcza,  że  dostarczane  przez  niego  przedmioty  umowy  są  wolne  od 

jakichkolwiek wad prawnych i fizycznych 

(§ 4 pkt 2). 


Mając  na  uwadze  brak  możliwości  technicznej  wykorzystania  opcji,  jak  została 

przed

stawiona  w  poz.  9,  tabeli  1.  Pkt  III  zał.  5  i  7  do  SIWZ,  brak  ten  jawi  się  jako  wada 

fizyczna.  Tym  samym 

oświadczenie  złożone  w  piśmie  z  08.11.2018  r.  uznać  należy  za 

świadome wprowadzenie w błąd Zamawiającego. 

Podkreślił  przy  tym,  że  w  treści  pisma  brak  jest  wskazania  jakichkolwiek  konkretów 

odnoszących  się  do  możliwości  instalacji  opcji  pomiarowej  TETRA,  chociażby  poprzez 

wskazania numerów opcji. 

Powołany  wcześniej  materiał  dowodowy  potwierdza,  że  zaoferowane  przez  Zakład 

Elektronicznej  Aparatury  Pomiarowej  MERATRONIK  SA  w  cz.  III  i 

IV  urządzenia  nie  będą 

spełniać  kryteriów  SIWZ  co  do  wyszczególnionego,  opisanego  powyżej  kryterium. 

Zamawiający  po  otrzymaniu  pisma  Odwołującego  z  30.10.2018  r.,  sygnalizującego 

niezgodność  oferty  z  SIWZ,  zwrócił  się  do  Zakładu  Elektronicznej  Aparatury  Pomiarowej 

MERATRONIK  SA  w  Warszawie  o  potwierdzenie  czy  oferowane  urządzenia  spełniają 

wymagane  kryteria.  W  przekonaniu  Odwołującego  wyjaśnienie,  które  złożył  Zakład 

Elektronicznej  Aparatury  Pomiarowej  MERATRONIK  SA

,  w  świetle  przedstawionego 

materiału  (również  powołanego  w  piśmie  z  30.10.2018  r.)  jest  zupełnie  niewystarczające. 

Wątpliwości  wynikające  z  rozbieżności  w  kartach  produktu  -  specyfikacjach  technicznych 

prezentowanych  na  stronie  producenta  i  innych  dokumentach  są  na  tyle  poważne,  że                      

z  punktu  widzenia  Zamawiającego  samo  zapewnienie,  że  oferowane  urządzenia  spełniają 

kryteria wynikające z SIWZ powinno być odrzucone jako niewiarygodne. W przeciwnym razie 

jakikolwiek  wykonawca  mógłby  wziąć  udział  w  przetargu,  złożyć  ofertę  na  nieistniejące 

produkty  i  zapewnić,  że  posiadają  one  wszelkie  walory  wypełniające  kryteria  zamówienia, 

bez  przedstawienia  wiarygodnych  dokumentów  na  faktyczną  zgodność  z  SIWZ,  czym 

narażałby  na  straty  zamawiającego,  a  pozostałych  wykonawców  pozbawiałby  możliwości 

uzyskania zamówienia na zasadach uczciwej konkurencji. 

W

ocenie Odwołującego Zakład Elektronicznej Aparatury Pomiarowej MERATRONIK 

SA  dopuszcza  się  manipulowania  parametrami  oferowanych  produktów,  tak  aby 

jednoznacznie  nie 

wykazać  zamawiającym  spełnianie  kryteriów,  które  wynikają  z  SIWZ. 

Wykonawca ten powołuje się na pseudo opinie podmiotów podobnie jak on będących jedynie 

dystrybutorami  producenta,  którzy  mają  jakoby  autorytatywnie  stwierdzić  posiadanie  przez 

urządzenia tego producenta właściwości, które nie wynikają ze specyfikacji technicznych lub 

prospektów.  Pozwala  to  naciągać  parametry  w  celu  wykazania  zgodności  oferty  z  SIWZ                     

i uzyskania zamówienia. 

Fakty  te  nie  stawiają  pod  znakiem  zapytania  realności  wykonania  umowy  przez 

Zakład  Elektronicznej  Aparatury  Pomiarowej  MERATRONIK  SA,  ale  wręcz  potwierdzają 

wniosek,  że  umowa  z  Zamawiającym  nie  zostanie  wykonana  wobec  braku  możliwości 


dostaw)  urządzeń  zgodnych  z  zamówieniem,  co  narazi  Zamawiającego  na  straty                                 

i  konieczność  wszczęcia  kolejnego  postępowania  w  sprawie  udzielenia  zamówienia 

publicznego.  W  dalszej  kolejności  powodować  będzie  konieczność  rozdysponowania 

środków  publicznych  w  sytuacji,  w  której  nie  było  by  takiej  konieczności  przy  prawidłowym 

rozstrzygnięciu przetargu za pierwszym razem. 

Uzasadnienie  zarzutu  naruszenia  art.  89  ust.  1  pkt  3  Pzp  w  zw.  z  art.  3  ust.  1                        

i art. 14 ust. 1 i ust. 2 pkt 2 u.z.n.k. (zarzuty 3 i 4) 

Drugą  obligatoryjną  przesłanką  do  odrzucenia  oferty  Zakładu  Elektronicznej 

Aparatury  Pomiarowej  MERATRONIK  SA 

jest  art.  89  ust.  1  pkt  3  Pzp,  zgodnie  z  którym 

Zamawiający  odrzuca  ofertę,  jeżeli  jej  złożenie  stanowi  czyn  nieuczciwej  konkurencji                           

w  ro

zumieniu  przepisów  u.z.n.k.  Zgodnie  z  art.  3  ust.  1  u.z.n.k.  czynem  nieuczciwej 

konkurencji  jest  działanie  sprzeczne  z  prawem  lub  dobrymi  obyczajami,  jeżeli  zagraża  lub 

narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta. Stosownie zaś do art. 14 u.z.n.k. czynem 

nieuczciwej konkurencji jest m.in. rozpowszechnianie nieprawdziwych lub wprowadzających 

w  błąd  wiadomości  o  swoim  lub  innym  przedsiębiorcy  albo  przedsiębiorstwie,  w  celu 

przysporzenia korzyści lub wyrządzenia szkody, w tym w szczególności rozpowszechnianie 

nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd informacji o wytwarzanych towarach. 

Zdaniem  Odwołującego  wskazanie  przez  Zakład  Elektronicznej  Aparatury 

Pomiarowej  MERATRONIK  SA  w  ofercie  na  produkty  i  załączenie  oświadczeń  o  rzekomo 

prawdziwych  ich  właściwościach,  w  rzeczywistości  zmanipulowanych  na  potrzeby 

konkretnego  postępowania  przetargowego,  stanowi  czyn  nieuczciwej  konkurencji.  Wybór 

oferty, która zawiera produkty niedostępne w obrocie rynkowym ani niespełniające wymagań 

określonych w SIWZ zagraża interesom innych wykonawców, ponieważ tracą oni możliwość 

uzyskania zamówienia, a Zamawiający jest narażony na straty. 

Przytoczone  wcześniej  dowody  w  postaci  kart  produktowych  -  specyfikacji 

technicznych  zaczerpniętych  ze  strony  producenta  jak  również  dane  z  innych  postępowań 

przetargowych,  w  których  brał  udział  wykonawca  -  Zakład  Elektronicznej  Aparatury 

Pomiarowej MERATRONIK SA

, i w postaci dokumentów podmiotów zamawiających, a także 

dowody,  o  których  przeprowadzenie  na  rozprawie  wnosi  Odwołujący  (w  szczególności 

oględziny  i  badanie  urządzenia  oferowanego  przez  Zakład  Elektronicznej  Aparatury 

Pomiarowej  MERATRONIK  SA)

,  potwierdzają,  że  Zakład  Elektronicznej  Aparatury 

Pomiarowej  MERATRONIK  SA 

w  różnych  postępowaniach  konstatuje,  że  te  same 

urządzenia  (oznaczone  tymi  samymi  symbolami  producenta),  nie  spełniają  wymogu,  który                  

w przedmiotowym postępowaniu stanowił podstawę zarzutu braku zgodności z SIWZ. 


Za przykład może również posłużyć tu postępowanie przetargowe na dostawę testera 

radiokomunik

acyjnego dla Komendy Wojewódzkiej Policji w Łodzi oznaczone numerem FZ- 

2380/73/18/SS.  W  postępowaniu  tym  Zakład  Elektronicznej  Aparatury  Pomiarowej 

MERATRONIK SA nie uczestniczył pomimo tego, że formułował pytania do Zamawiającego. 

Zdaniem  Odwołującego  ten  fakt  wynika  wyłącznie  z  tego,  że  urządzenie,  bądź  urządzenia 

jakimi  dysponuje  Zakład  Elektronicznej  Aparatury  Pomiarowej  MERATRONIK  SA  nie 

spełniały SIWZ w przywoływanym postępowaniu. Podkreślenia wymaga fakt, że porównanie 

opisu  przedmiotu  zamówienia  w  przedmiotowym  postępowaniu  i  przetargu  ogłoszonym 

przez KWP Łódź prowadzi do wniosku, że oba te postępowania dotyczą urządzeń o bardzo 

zbliżonych  parametrach  technicznych.  W  szczególności  zaś  odnosi  się  do  opcji  TETRA.                     

(-  specyfikacja  i

stotnych  warunków  zamówienia  do  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  

w  trybie  przetargu  nieograniczonego  na  dostawę  testera  radiokomunikacyjnego  dla  KWP                  

w Łodzi nr postępowania: FZ- 2380/73/18/SS; - pismo KWP Łódź zawierające odpowiedzi na 

pytania w przetargu sformułowane na podstawie art. 38 ust. 1 i 2 Pzp z 09.11.2018 r.)                         

Tym  samym  nieprzedkładanie  przez  Zakład  Elektronicznej  Aparatury  Pomiarowej 

MERATRONIK 

SA 

dokumentów  pochodzących  od  producenta,  jednoznacznie 

u

możliwiających stwierdzenie dostępności opcji TETRA, czy chociażby wskazanie numerów 

tej 

opcji,  uniemożliwia  zweryfikowanie  przez  Zamawiającego  parametrów  produktu. 

Składanie  oświadczeń  pochodzących  od  samego  wykonawcy  w  świetle  powyższych 

okoliczności  musi  prowadzić  do  wniosku  o  dopuszczeniu  się  przez  wykonawcę 

rozpowszechniania nieprawdziwych informacji o oferowanych przez siebie towarach, w celu 

przysporzenia  sobie  korzyści  i  zaszkodzenia  innym  wykonawcom,  z  którymi  konkuruje. 

Wypełnia to definicję czynu nieuczciwej konkurencji, o którym mowa w art. 14 ust. 1 w zw.                  

z  ust.  2 

pkt  2  u.z.n.k.,  co  upoważnia  i  zobowiązuje  Zamawiającego  do  odrzucenia  oferty.

Uzasadnienie zarzutu naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 17 Pzp (zarzuty 5 i 6) 

Jednocześnie,  niezależnie  od  powyższego  Odwołujący  zarzucił  zaniechanie 

wykluczenia Zakład Elektronicznej Aparatury Pomiarowej MERATRONIK SA z postępowania 

i  w  konsekwencji  zaniechania  uznania  oferty  tego  wykonawcy  za  odrzuconą  na  podstawie 

art. 24 ust. 4 Pzp. Aktualnie obowiązujący stan prawny przewiduje, że wykonawca podlega 

wykluczeniu  w  przypadku,  w  k

tórym  z  powodu  lekkomyślności  lub  niedbalstwa  przedstawił 

informacje  wprowadzające  zamawiającego  w  błąd,  mogące  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje 

podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia (art. 24 ust. 1 

pkt  17  Pzp).  Nie  powinno  ul

egać  wątpliwości,  że  w  zakresie  tego  przepisu  mieszczą  się 

również  działania  podjęte  przez  wykonawcę  celowo,  z  zamiarem  wprowadzenia 

zamawiającego w błąd. 


W  niniejszym  postępowaniu  wprowadzenie  Zamawiającego  w  błąd  przejawia  się                  

w  przedłożeniu  mu  przez  Zakład  Elektronicznej  Aparatury  Pomiarowej  MERATRONIK  SA                 

oświadczenia  zawartego  w  piśmie  z  08.11.2018  r.,  które  w  sposób  niezgodny                                  

z  rzeczywistością  potwierdzają  spełnianie  kryteriów  wyartykułowanych  w  SIWZ,                                

w  szczególności  możliwość  rozszerzenia  realizacji  pomiarów  parametrów  sprzętu 

radiokomunikacyjnego  - 

nasobnych,  przewoźnych  oraz  radiotelefonów  stacjonarnych, 

pracujących  w  standardzie  TETRA  poprzez  zakup  lub  nieodpłatną  aktualizację  licencji 

oprogramowania bądź rozszerzenie o np. dodatkową kartę. Wskazał, że opcja ta nie została 

przewidziana w karcie produktu - 

specyfikacji technicznej urządzenia. 

Podkreślam  jednocześnie,  że  dla  wykluczenia  wykonawcy  z  postępowania  nie  ma 

znaczenia  czy  zamiarem  Zakład  Elektronicznej  Aparatury  Pomiarowej  MERATRONIK  SA                   

było  wprowadzenie  Zamawiającego  w  błąd  czy  też  stało  się  to  przypadkowo.  Od  Zakładu 

Elektronicznej  Aparatury  Pomiarowej  MERATRONIK  SA  jako  wykonaw

cy  biorącego  udział  

w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, będącego profesjonalistą, zasadnym 

jest  wymaganie  dochowania  wysokiego  poziomu  staranności  przy  konstruowaniu  oferty, 

przygotowywaniu  i  przedkładaniu  dokumentów  Zamawiającemu  w  celu  potwierdzenia 

spełniania określonych kryteriów i wymagań zarówno dotyczących samego wykonawcy, jak                 

i  oferowanych  przez  niego  wyrobów.  Tym  samym  informacje  potwierdzające  wymagane 

przez  SIWZ  warunki  zakwestionowane  w  niniejszym  odwołaniu,  niezależnie  od  tego  czy 

pojawiły się ona w oświadczeniu celowo, należy uznać za informacje wprowadzające w błąd 

w rozumieniu art. 24 ust. 1 pkt 17 Pzp. 

Uzasadnienie naruszenia art. 7 ust. 1 Pzp (zarzut 7) 

Zarzutu  naruszenia  przez  Zamawiającego  art.  7  ust.  1  Pzp  Odwołujący  upatruje                    

w  naruszeniu  podstawowych  zasad  prowadzenia  postępowań  w  sprawie  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego,  tj.  zasady  równego  traktowania  wykonawców  i  zasady 

poszanowania  uczciwej  konkurencji  między  nimi.  Naruszenie  to  jest  konsekwencją 

nieprawidłowego badania oferty Zakład Elektronicznej Aparatury Pomiarowej MERATRONIK 

SA

,  zignorowania  przez  Zamawiającego  dowodów  przedstawionych  przez  Odwołującego 

potwierdzających  niezgodność  oferty  Zakładu  Elektronicznej  Aparatury  Pomiarowej 

MERATRONIK  SA 

z SIWZ i przedstawienie informacji wprowadzających Zamawiającego w 

błąd,  zaniechania  odrzucenia  oferty  pomimo  niezgodności  z  SIWZ  i  pomimo  faktu,  że  jej 

złożenie  stanowi  czyn  nieuczciwej  konkurencji,  a  także  zaniechania  wykluczenia  Zakładu 

Elektronicznej  Aparatury  Pomiarowej  MERATRONIK  SA  w  związku  z  wprowadzeniem 

Zamawiającego w błąd. 


Wybór oferty Zakładu Elektronicznej Aparatury Pomiarowej MERATRONIK SA, która 

zaoferowała  urządzenia  -  testery  radiokomunikacyjne  niespełniające  wszystkich  wymogów 

SIWZ,  skutkuje  naruszeniem  zasad  uczciwego  i  równego  traktowania  wykonawców  przez 

Zamawiającego,  pozbawiając tym  samym  Odwołującego  możliwości  uzyskania  zamówienia 

w niniejszej sprawie. Zasada równego traktowania wykonawców wymaga, aby Zamawiający 

nie  preferował  ani  też  nie  dyskryminował  żadnego  z  wykonawców.  Każdy  wykonawca 

powinien  mieć  zagwarantowane  równe  szanse  w  uzyskaniu  zamówienia  publicznego. 

Przygotowując  SIWZ  Zamawiający  określa  wymagania jakie  stawia  towarom  podlegającym 

zamówieniu.  Przywołał  wyrok  KIO  z  15.09.2014  r.,  sygn.  akt  KIO  1801/14  oraz  wyrok  KIO                   

z 28.07.2014 r., sygn. akt: KIO 1421/14.  

Tym samym poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Zakładu Elektronicznej Aparatury 

Pomiarowej  MERATRONIK  SA  Zamawiający  dopuścił  się  naruszenia  jednej                                     

z  fundamentalnych  zasad  udzielania  zamówień  publicznych,  tj.  poszanowania  równości                       

i  uczciwości  w  dokonywaniu oceny  wykonawców,  statuowanej  przepisem  art.  7 ust.  1  Pzp, 

czym zostały naruszone żywotne interesy Odwołującego. 

Zamawiający w dniu 27.11.2018 r. (e-mailem) wraz kopią odwołania, w trybie art. 185 

ust.1  Pzp, 

wezwał  uczestników  postępowania  przetargowego  do  wzięcia  udziału                                 

w pos

tępowaniu odwoławczym.  

W  dniu  29.11.2018  r.  (

wpływ  bezpośredni  do  Prezesa  KIO)  Zakład  Elektronicznej 

Aparatury  Pomiarowej  MERATRONIK  S.A. 

zgłosiło  przystąpienie  do  postępowania 

odwoławczego po stronie Zamawiającego wnosząc  o oddalenie odwołania w całości. Kopia 

zgłoszenia została przekazana Zamawiającemu oraz Odwołującemu.  

Do otwarcia posiedzenia Zamawiający wobec wniesienia odwołanie do Prezesa KIO 

nie wniósł na piśmie, w trybie art. 186 ust. 1 Pzp, odpowiedzi na odwołanie.  

Skład  orzekający 

Krajowej  Izby  Odwoławczej  po  zapoznaniu  się  

p

rzedstawionymi  poniżej  dowodami,  po  wysłuchaniu  oświadczeń,  jak  

i  stanowisk  stron 

oraz  Przystępującego  złożonych  ustnie  do  protokołu  w  toku 

rozprawy, ustalił i zważył, co następuje.  


Skład  orzekający  Izby  ustalił,  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek 

skutkujących  odrzuceniem  odwołania  na  podstawie  art.  189  ust.  2  Pzp,  a  Wykonawca 

wnoszący odwołanie posiadał interes w rozumieniu art. 179 ust. 1 Pzp, uprawniający do jego 

złożenia. Odwołujący, którego oferta uplasowała się na drugiej pozycji w rankingu złożonych 

ofert  dla  cz.  III  i  cz.  IV,  w  wypadku  potwierdzenia 

się  zarzutów  ma  szansę  na  uzyskanie 

zamówienia w tych częściach. 

Skład  orzekający  Izby,  działając  zgodnie  z  art.  190  ust.  7  Pzp  dopuścił  w  niniejszej 

sprawie:  dowody  z 

całej  dokumentacji  postępowania  o  zamówienie  publiczne  przekazanej  

przez Zamawiającego do akt sprawy w postaci elektronicznej, w tym w szczególności z treści 

ogłoszenia,  SIWZ  w  postępowaniu  numer  58/BF/BŁiI/18  (zał.  nr  5  i  7  Opisu  Przedmiotu 

Zamówienia/ OPZ/ do SIWZ, zał. nr 9 Formularza ofertowego, zał. nr 6 i 8 – projektu umowy 

dla cz. III i IV, udzielonych odpowiedzi na pytania oraz sprostowania formularza ofertowego), 

oferty  Przystępującego  oraz  Odwołującego,  pisma  Odwołującego  z  30.10.2018  r. 

skierowanego 

do  Zamawiającego  wraz  z  kartą  produktu  urządzenia  zaoferowanego  przez 

Przystępującego  ze  strony  internetowej  producenta,  wezwania  do  wyjaśnienie  z  31.10.             

2018 r. w trybie art. 87 ust. 1 Pzp skierowane

go przez Zamawiającego do Przystępującego, 

wyjaśnień  Przystępującego  z  08.11.2018  r.  wraz  z  załącznikami  (m.in.  oświadczeniem 

autoryzowanego  dystrybutora  z  08.11.2018  r.)  oraz  zawiadomieniem  o  wynikach 

postępowania w cz. III i IV z 19.11.2018 r.      

Izba  zaliczyła  w  poczet  materiału  dowodowego  załączone  do  odwołania  przez 

Odwołującego:  

a)  kopia  pisma  Z

amawiającego  będącego  podstawą  faktyczną  wniesienia  odwołania,  tj. 

zawiadomienia o wyniku post

ępowania z 19.11.2018 r.;  

b) 

karta  produktu  urządzenia  Przystępującego:  VIAVI  8800SX  Digital  Radio  Test  Set,  tzn.                

w  postaci 

odesłania  do  adresu  internetowego: 

https://www.viavisolutions.com/en-us/literature/8800sx-digital-

radio-test-set-spec-sheet-data-sheets-en.pdf

c) 

karta  produktu  urządzenia  Odwołującego:  Freedom  R8100  +  lista  opcji  do  zamówienia+ 

kopia ekranu R8100 

d) SIWZ 

do postępowania o udzielenie zamówienia w trybie przetargu nieograniczonego na 

dostawę  testera  radiokomunikacyjnego  dla  KWP  w  Łodzi  nr  postępowania:                                  

FZ-2380/73/18/SS 

e) 

pismo  KWP  Łódź  zawierające  odpowiedzi  na  pytania  w  przetargu  sformułowane  na 

podstawie art. 38 ust. 1 i 2 Pzp z 09.11.2018 r. 

f) 

zestawienie i wybór oferty dla KWP w Łodzi nr postępowania: FZ-2380/73/18/SS; 

Izba  zaliczyła  w  poczet  materiału  dowodowego  załączone  do  pisma  procesowego 

przez Przystępującego: 


a) pismo producenta VIAVI Aeroflex Wichita, Inc z 27.11.2018 r. wraz z 

tłumaczeniem; 

b)  p

ismo  wyłącznego  autoryzowanego  dystrybutora  Testforce  International  z  08.11.2018  r. 

wraz 

z tłumaczeniem;  

c)  e-

mail  od  Wiceprezesa  Zarządu  VIAVI  Solutions  B.  M.  z  08.05.2018  r.  wraz                           

z tłumaczeniem; 

d) Biuletyn Macroms z czerwca 2018 r. 

wraz z tłumaczeniem. 

Izba 

oddaliła  wnioski  o  przeprowadzenie  dowodu  z  prezentacji  przedmiotu  oferty 

Zakładu  Elektronicznej  Aparatury  Pomiarowej  MERATRONIK  SA  polegającego  na 

prezentacji  możliwości  instalacji  opcji  TETRA  na  okoliczność  ustalenia,  czy  oferowane 

urządzenie  posiada  możliwości  rozszerzenia  realizacji  pomiarów  parametrów  sprzętu 

radiokomunikacyjnego  - 

nasobnych,  przewoźnych  oraz  radiotelefonów  stacjonarnych, 

pracujących  w  standardzie  TETRA,  poprzez  zakup  lub  nieodpłatną  aktualizację  licencji 

oprogramowania  bądź  rozszerzenie  o  np.  dodatkową  kartę,  po  zobowiązaniu  Zakładu 

Elektronicznej  Aparatury  Pomiarowej  MERATRONIK  SA  do  dostarczenia  urządzenia  VIAVI 

8800SX  na  rozprawę  oraz  zobowiązanie  Zakładu  Elektronicznej  Aparatury  Pomiarowej 

MERATRONIK  SA  do  wskazania numerów  opcji  wskazujących na możliwości  rozszerzenia 

realizacji  pomiarów  parametrów  sprzętu  radiokomunikacyjnego  -  nasobnych,  przewoźnych 

oraz  radiotelefonów  stacjonarnych,  pracujących  w  standardzie  TETRA,  poprzez  zakup  lub 

nieodpłatną  aktualizację licencji  oprogramowania bądź  rozszerzenie o np.  dodatkową kartę                               

w urządzeniach oferowanych w cz. III i cz. IV przetargu. W tym zakresie, w ocenie Izby  fakty 

będące  ich  przedmiotem  zostały  już  stwierdzone  innymi  dowodami  (art.  190  ust.  6  Pzp). 

Nadto,  brak  było  w  SIWZ  wymogu  wskazania  numerów  opcji,  zaś  sama  możliwość 

rozszerzenia  realizacji  pomiarów  parametrów  sprzętu  radiokomunikacyjnego  -  nasobnych, 

przewoźnych  oraz  radiotelefonów  stacjonarnych,  pracujących  w  standardzie  TETRA, 

poprzez zakup lub nieodpłatną aktualizację licencji oprogramowania bądź rozszerzenie o np. 

dodatkową  kartę  w  urządzeniach  oferowanych  została  potwierdzona  tak  przez 

autoryzowanego dystrybutora, jak i w toku rozprawy przez producenta. Izba 

uznała również, 

że  strony  internetowe  (karta  produktu)  nie  muszą  zawierać  wszystkich  informacji,  które  są                      

w dyspozycji producenta sprzętu. W tym zakresie Izba stanęła na stanowisku, że pisma tak 

autoryzowanego  dystrybut

ora,  jak  również  producenta  mają  większą  wiarygodność,                         

a  również  odnoszą  się  wprost  do  radiotelefonów  nasobnych,  przenośnych  oraz 

stacjonarnych.  

Przy  rozpoznawaniu  przedmiotowej  sprawy  skład  orzekający  Izby  wziął  pod  uwagę 

także odwołanie i przystąpienie, pismo procesowe Przystępującego złożone na posiedzeniu, 

stanowiska 

i  oświadczenia  stron  oraz  Przystępującego  złożone  ustnie  do  protokołu. 


Odnosząc się do podniesionych w treści odwołania zarzutów stwierdzić należy, że odwołanie 

nie 

zasługuje na uwzględnienie.  

Odwołujący  sformułował  w  odwołaniu  następujące  zarzuty  naruszenia  przez 

Zamawiającego:   

1)  art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp, 

przez  przyjęcie  oferty  złożonej  przez  Zakład  Elektronicznej 

Aparatury  Pomiarowej  MERATRONIK  SA,  która  to  oferta  pozostaje  niezgodna  SIWZ,                 

w zakresie określonym  w treści zał. nr 5 do SIWZ - Opis przedmiotu zamówienia. „Integracja 

Centralnych systemów Informatycznych SG z EUROSUR - etap I. Część III” pkt III, tabela 1, 

poz.  9,  gdzie  określony  został  wymóg  posiadania  możliwości  rozszerzenia  realizacji 

pomiarów  parametrów  sprzętu  radiokomunikacyjnego  -  nasobnych,  przewoźnych  oraz 

radiotelefonów  stacjonarnych,  pracujących  w  standardzie  TETRA  poprzez  zakup  lub 

nieodpłatną aktualizację licencji oprogramowania bądź rozszerzenie o np. dodatkową kartę.  

2)  art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp 

przez  przyjęcie  oferty  złożonej  przez  Zakład  Elektronicznej 

Aparatury  Pomiarowej  MERATRONIK  SA,  która  to  oferta  pozostaje  niezgodna  ze  SIWZ,                  

w zakresie określonym w treści zał. nr 7 do SIWZ - Opis przedmiotu zamówienia. „Integracja 

Centralnych systemów Informatycznych SG z EUROSUR - etap I. Część IV” pkt III, tabela 1, 

poz.  9,  gdzie  określony  został  wymóg  posiadania  możliwości  rozszerzenia  realizacji 

pomiarów  parametrów  sprzętu  radiokomunikacyjnego  -  nasobnych,  przewoźnych  oraz 

radiotelefonów  stacjonarnych,  pracujących  w  standardzie  TETRA  poprzez  zakup  lub 

nieodpłatną aktualizację licencji oprogramowania bądź rozszerzenie o np. dodatkową kartę.  

3)  art.  89  ust.  1  pkt  3  Pzp  w  zw.  z  art.  3  ust.  1  oraz  art.  14  ust.  1  i  ust.  2  pkt  2  u.z.n.k. 

polegające na zaniechaniu odrzucenia oferty złożonej przez Zakład Elektronicznej Aparatury 

Pomiarowej  MERATRONIK  SA,  która  to  oferta  zawiera  nieprawdziwe  informacje                               

i wprowadza w błąd przez podanie niezgodnych z rzeczywistością parametrów oferowanego 

urządzenia, a to przez zapewnienie spełnienia parametrów określonych w treści zał. nr 5 do 

SIWZ - 

Opis przedmiotu zamówienia. „Integracja Centralnych systemów Informatycznych SG 

z  EUROSUR  - 

etap  I.  Część  III”  pkt  III,  tabela  1,  poz.  9,  gdzie  określony  został  wymóg 

posiadania 

możliwości 

rozszerzenia 

realizacji 

pomiarów 

parametrów 

sprzętu 

radiokomunikacyjnego  - 

nasobnych,  przewoźnych  oraz  radiotelefonów  stacjonarnych, 

pracujących  w  standardzie  TETRA  poprzez  zakup  lub  nieodpłatną  aktualizację  licencji 

oprogramowania  bądź  rozszerzenie  o  np.  dodatkową  kartę.  Co  stanowi  czyn  nieuczciwej 

konkurencji  w  rozumieniu  u.z.n.k.  polegający  na  rozpowszechnianiu  nieprawdziwych                       

i  wprowadzających  w  błąd  informacji  o  oferowanych  towarach,  w  celu  przysporzenia  sobie 

korzyści  poprzez  zawarcie  umowy  z  Zamawiającym  i  wyrządzenia  szkody  Odwołującemu 

przez uniemożliwienie mu uzyskania zamówienia w zakresie cz. III. 


4)  art.  89  ust.  1  pkt  3  Pzp  w  zw.  z  art.  3  ust.  1  oraz  art.  14  ust.  1  i  ust.  1  pkt  2  u.z.n.k.) 

polegające na zaniechaniu odrzucenia oferty złożonej przez Zakład Elektronicznej Aparatury 

Pomiarowej  MERATRONIK  SA,  która  to  oferta  zawiera  nieprawdziwe  informacje                               

i wprowadza w błąd przez podanie niezgodnych z rzeczywistością parametrów oferowanego 

urządzenia, a to przez zapewnienie spełnienia parametrów określonych w treści zał. nr 7 do 

SIWZ - 

Opis przedmiotu zamówienia. „Integracja Centralnych systemów Informatycznych SG 

z  EUROSUR  - 

etap  I.  Część  IV”  pkt  III,  tabela  1,  poz.  9,  gdzie  określony  został  wymóg 

posiadania 

możliwości 

rozszerzenia 

realizacji 

pomiarów 

parametrów 

sprzętu 

radiokomunikacyjnego  - 

nasobnych,  przewoźnych  oraz  radiotelefonów  stacjonarnych, 

pracujących  w  standardzie  TETRA  poprzez  zakup  lub  nieodpłatną  aktualizację  licencji 

oprogramowania  bądź  rozszerzenie  o  np.  dodatkową  kartę.  Co  stanowi  czyn  nieuczciwej 

konkurencji  w  rozumieniu  UZNK  polegający  na  rozpowszechnianiu  nieprawdziwych                         

i  wprowadzających  w  błąd  informacji  o  oferowanych  towarach,  w  celu  przysporzenia  sobie 

korzyści  poprzez  zawarcie  umowy  z  Zamawiającym  i  wyrządzenia  szkody  Odwołującemu 

przez uniemożliwienie mu uzyskania zamówienia w zakresie cz. IV. 

5)  art.  24  ust.  1  pkt  17  Pzp 

polegające  na  zaniechaniu wykluczenia Zakładu  Elektronicznej 

Aparatury  Pomiarowej  MERATRONIK  SA  pomimo  przedstawienia  w  ofercie  przez  tego 

oferenta  informacji  wprowadzających  Zamawiającego  w  błąd,  które  miały  istotny  wpływ  na 

podjętą  przez  Zamawiającego  decyzję  o  nieodrzuceniu  oferty  na  dostawę  testerów 

radiokomunikacyjnych  oraz  świadczenie  przez  okres  minimum  24  miesięcy  gwarancji  na 

dostarczone  urządzenia,  opisaną  w  pkt  IV.  1  lit  C  SIWZ  i  wyborze  oferty  Zakładu 

Elektronicznej 

Aparatury 

Pomiarowej 

MERATRONIK 

SA 

jako 

najkorzystniejszej, 

przejawiające  się  w  przedłożeniu  Zamawiającemu  oświadczenia  o  zgodności  oferowanego 

urządzenia  ze  wszystkimi  warunkami  SIWZ,  podczas,  gdy  treść  opublikowanej  przez 

producenta  spec

yfikacji  technicznej  wskazuje  na  brak  możliwości  rozszerzenia  realizacji 

pomiarów  parametrów  sprzętu  radiokomunikacyjnego  -  nasobnych,  przewoźnych  oraz 

radiotelefonów  stacjonarnych,  pracujących  w  standardzie  TETRA  poprzez  zakup  lub 

nieodpłatną aktualizację licencji oprogramowania bądź rozszerzenie o np. dodatkową kartę, 

co  w  konsekwencji  skutkowało  naruszeniem  art.  24  ust.  4  Pzp  polegającymi  na 

uwzględnieniu  oferty  Zakładu  Elektronicznej  Aparatury  Pomiarowej  MERATRONIK  SA                      

w procesie oceny ofert i wyborze jej jako najkorzystniejszej, podczas gdy oferta ta powinna 

zostać  uznana  za  odrzuconą  wobec  złożenia  jej  przez  wykonawcę  podlegającego 

wykluczeniu z postępowania o udzielenie zamówienia; 

6)  art.  24  ust.  1  pkt  17  Pzp 

polegające  na  zaniechaniu wykluczenia Zakładu  Elektronicznej 

Aparatury  Pomiarowej  MERATRONIK  SA    pomimo  przedstawienia  w  ofercie  przez  tego 

oferenta informacji wprowadzających Zamawiającego  w błąd, które miały istotny  wpływ na 

podjętą  przez  Zamawiającego  decyzję  o  nieodrzuceniu  oferty  na  dostawę  testerów 


radiokomunikacyjnych  oraz  świadczenie  przez  okres  minimum  24  miesięcy  gwarancji  na 

dostarczone  urządzenia,  opisaną  w  pkt  IV.  1  lit  D  SIWZ  i  wyborze  oferty  Zakładu 

Elektronicznej 

Aparatury 

Pomiarowej 

MERATRONIK 

SA 

jako 

najkorzystniejszej, 

przejawiające  się  w  przedłożeniu  Zamawiającemu  oświadczenia  o  zgodności  oferowanego 

urządzenia  ze  wszystkimi  warunkami  SIWZ,  podczas,  gdy  treść  opublikowanej  przez 

producenta  specyfikacji  technicznej  wskazuje  na  brak  możliwości  rozszerzenia  realizacji 

pomiarów  parametrów  sprzętu  radiokomunikacyjnego  -  nasobnych,  przewoźnych  oraz 

radiotelefonów  stacjonarnych,  pracujących  w  standardzie  TETRA  poprzez  zakup  lub 

nieodpłatną aktualizację licencji oprogramowania bądź rozszerzenie o np. dodatkową kartę, 

co  w  konsekwencji  skutkowało  naruszeniem  art.  24  ust.  4  Pzp  polegającym  na 

uwzględnieniu  oferty  Zakładu  Elektronicznej  Aparatury  Pomiarowej  MERATRONIK  SA                     

w procesie oceny ofert i wyborze jej jako najkorzystniejszej, podczas gdy oferta  ta powinna 

zostać  uznana  za  odrzuconą  wobec  złożenia  jej  przez  wykonawcę  podlegającego 

wykluczeniu z postępowania o udzielenie zamówienia 

7) art. 7 ust. 1 Pzp 

przez prowadzenie postępowania w sposób naruszający zasady uczciwej 

konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  

w  związku z  zaniechaniem  odrzucenia oferty  Zakładu Elektronicznej  Aparatury  Pomiarowej 

MERATRONIK  SA,  która  nie  spełniała  postawionych  w  SIWZ  przez  Zamawiającego 

wymagań i stanowiącej czyn nieuczciwej konkurencji, jak również zaniechaniem wykluczenia 

Zakładu  Elektronicznej  Aparatury  Pomiarowej  MERATRONIK  SA  z  postępowania  pomimo 

przedstawienia  przez  tego  oferenta  informacji  wprowadzających  Zamawiającego  w  błąd, 

które miały wpływ na wyniki przetargu. 

Izba dokonała następujących ustaleń odnośnie do przedmiotowego odwołania: 

W  pierwszej  kolejności  należy  przywołać  stan  faktyczny  wynikający  z  treści 

wniesionego  odwołania  oraz  pisma  procesowego  Przystępującego  złożonego  na 

posiedzeniu 

wraz  z  załącznikami  i  przytoczonymi  tam  postanowieniami  SIWZ.  Uznając 

zarazem, 

że nie było sporu co  do  zaistniałego  stanu faktycznego,  ale  dopuszczalności 

wyboru  oferty  Przystępującego  i  zaniechania  odrzucenia  jego  oferty  w  cz.  III  i  IV                              

w  k

ontekście  wymogów  z  pkt  III,  tabeli  nr  1  zał.  nr  5  do  SIWZ  /cz.  III/  Opis  Przedmiotu 

Zamówienia /OPZ/ lub zał. 7 do SIWZ /cz. IV/ Opis Przedmiotu Zamówienia /OPZ/ z poz. 9

Odnosząc się do poszczególnych kwestii w ramach rozpatrywanych zarzutów.  

Biorąc  pod  uwagę  ustalenia  i  stan  rzeczy  ustalony  w  toku  postępowania  (art.  191 

ust.1 Pzp), Izba stwierdziła co następuje.   


Względem dwóch pierwszych zarzutów dotyczących cz. III i IV (zarzut 1 i 2): 

W ocenie  Izby,  brak jest  podstaw  do  stwierdzenia  naruszeni

a przez Zamawiającego 

art. 89 ust.1 pkt 2 Pzp, gdyż Przystępujący złożył ofertę na cz. III i IV zgodną z treścią SIWZ. 

W konsekwencji, 

skutkuje niniejsze oddalaniem w/w zarzutów.  

Zamawiający  wymagał  złożenia  wraz  z  ofertą  jedynie  stosownego  oświadczenia 

(Rozdz. XIII SIWZ pkt 5 SIWZ) 

w zakresie elementów opisu przedmiotu zamówienia, co też 

Przystępujący  uczynił  w  ramach  formularza  ofertowego  dla  każdej  z  części  (cz.  III  i  IV), 

s

porządzonego  zgodnie  z  wzorem  stanowiącym  załącznik  do  SIWZ  (zał.  nr  9  do  SIWZ).                  

W jego ramach wymagano 

wypełnienia i potwierdzenia – pkt 2: „Tester radiokomunikacyjny: 

………………(podać producenta typ/model)……..zgodny z opisem przedstawionym w tabeli 

nr  1,  Dz.  III  OPZ 

cz.  III”;  „Tester  radiokomunikacyjny:  ………………(podać  producenta 

typ/model)……..zgodny  z  opisem  przedstawionym  w  tabeli  nr  1,  Dz.  III  OPZ  cz.  IV”  . 

Przystępujący  sprostał  temu  wymogowi,  oferując  tak  w  cz.  III  i  IV  –  tester  VIAVI  8800SX 

firmy  VIAVI i składając stosowne oświadczenie.  

Przy  czym,  Izba  podkreśla,  że  nie  było  wymogu  wskazania  konkretnych  numerów 

opcji w tym formularzu. Z kolei sam Przystępujący w swoim piśmie procesowym, odnosząc 

się  do  argumentacji  Odwołującego  z  odwołania  wyraźnie  podnosił,  że  karta  produktu 

zaoferowanego  urządzenia  zawiera  wyłącznie  opis  podstawowych  funkcji  i  parametrów 

testera 8800 SX, bez dodatkowych opcji, o które może zostać rozbudowane to urządzenie.     

Jednocześnie należy  zauważyć,  że zasadnie Przystępujący  podkreślił  na  rozprawie, 

że w odróżnieniu od wymogów z pkt III, tabeli nr 1 zał. nr 5 do SIWZ /cz. III/ Opis Przedmiotu 

Zamówienia /OPZ/ lub zał. 7 do SIWZ /cz. IV/ Opis Przedmiotu Zamówienia /OPZ/ z poz. 8                   

i  10

,  wymóg  z  poz.  9  został  sformułowany  w  ten  sposób,  że  tester  musi  mieć  możliwość 

rozszerzenia, 

czyli  nie musi mieć  wbudowanej,  czy  też  posiadać  od  razu,  czy  też  mieć  „na 

pokładzie” – tej funkcji.  

Nadto, 

Izba  wzięła  pod  uwagę  także,  że  Zamawiający  w  wyniku  wyrażonych  na 

piśmie wątpliwości przez Odwołującego (pismo z 30.10.2018 r.) przeprowadził postępowanie 

wyjaśniające  (wezwanie  w  trybie  art.  87  ust.  1 Pzp)  do  wyjaśnień  -  pismo  z  31.10.2018  r.)                

w  wyniku  którego  otrzymał  jednoznaczne  stanowisko  autoryzowanego  dystrybutora  na 

Europę,  Afrykę i  Bliski Wschód (pismo  wyłącznego  autoryzowanego dystrybutora Testforce 

International  z  08.11.2018  r.  wraz  z  tłumaczeniem  –  dołączone  do  wyjaśnień 

Przystępującego  z  08.11.2018  r.  będących  odpowiedzią  na  w/  w  wezwanie  do  wyjaśnień), 

że: „(…) - 8800SX można uaktualnić o liczne standardy cyfrowe, jak np. Tetra / PMR/ P25/ 

NXDN (…) 


8800SX  można  rozszerzyć  o  funkcję  przeprowadzania  pomiarów  charakterystyk 

wyposażenia  do  komunikacji  radiowej  -  noszonych  na  ciele,  przenośnych  i  stacjonarnych 

radiotelefonów,  działających  w  standardzie  TETRA  poprzez  zakup  licencji  na 

oprogramowanie lub rozszerzenie przy użyciu np. dodatkowej karty lub aktualizacji systemu. 

Możemy  przesłać  Państwu  ofertę  na  powyższą  opcję  (tetra);  cena  będzie  zależeć  od 

rodzaju przeprowadzanego testu Tetra (…)”.  

Podobnej  treści  -  przedstawił  Przystępujący  wraz  z  pismem  procesowym  na 

posiedzeniu  -  stanowisko  producenta  VIAVI  Aeroflex  Wichita  (pismo  producenta  VIAVI 

Aeroflex  Wichita,  Inc  z  27.11.2018  r.  wraz  z  tłumaczeniem).  Z  obu  pism  wynika,  że  tak 

autoryzowany  dystrybutor  na  trzy  kontynenty

,  jak  i  producent  potwierdzili,  że  zaoferowane 

urządzenie  produkt  8800SX  firmy  Viavi  Solutions:  „(…)  -  posiada  możliwość  rozszerzenia 

realizacji pomiarów  charakterystyki  sprzętu  radiokomunikacyjnego  -  radiotelefonów 

nasobnych, przenośnych i stacjonarnych pracujących w standardzie TETRA (…)”, czyli takie 

jak  chce  Zamawiający  (oświadczenie  producenta)  -  poprzez  zakup  (pierwsza  opcja)  albo 

bezpłatną aktualizację licencji na oprogramowanie (druga opcja) bądź rozszerzenie poprzez 

zastosowanie np. dodatkowej karty (trzecia opcja). 

Przy  czym,  brak  jest  podstaw  do  twierdzenia,  ze  autoryzowanemu  dystrybutorowi 

albo producentowi chodziło o testy BTS (Odwołujący potwierdził na rozprawie, że w zakresie 

tych testów znajduje się informacja na stronie internetowej producenta, że model 8800SX ma 

możliwości  testowe  do  testowani  w  terenie  i  na  stanowisku  badawczym  stacji  bazowych 

TETRA

) albowiem w obu wypadkach stwierdza się, że: „(…) cena będzie zależeć od rodzaju 

przeprowadzanego testu Tetra 

(…)” /autoryzowany dystrybutor/,  „(…)Możemy wysłać ofertę 

na  wyżej  wymienione  opcje,  których  cena  będzie  zależna  do  tego,  jakiego  rodzaju  testy 

powinny  być wykonywane  (…)”  /producent/. Wynika  więc z  tych oświadczeń,  że nie  chodzi                

o  jeden  test,  ale  o  różnego rodzaju  testy  Tetra,  do  tego  w  kontekście  oczekiwanych  przez 

Zamawiającego trzech opcji „(…) na wyżej wymienione opcje (…)” na radiotelefony nasobne, 

przenośne i  stacjonarne  pracujących w  standardzie Tetra (bo  tak  oświadczył  wcześniej  tak 

producent, jak i autoryzowany dystrybutor).  

Jednocześnie,  Izba  podkreśla,  że  sam  Odwołujący  na  rozprawie  oświadczył  do 

protokołu, że z SIWZ, w jego ocenie, wynikało, iż chodzi o standard Tetra w systemie DMO 

oraz  TMO. 

Podkreślił  przy  tym,  iż  owe  tryby  wynikają  ze  sformułowania  nasobnych, 

przenośnych  oraz  radiotelefonów  stacjonarnych.  Wyjaśniał  też,  że  owe  urządzenia  można 

testować właśnie w tych dwóch systemach.  

Dodatkowo, Izba biorąc pod uwagę argumentację Odwołującego z rozprawy i dowody 

dołączone  do  odwołania  dotyczące  postępowania  przetargowego  prowadzonego  przez 


Komendę  Wojewódzką  Policji  w  Łodzi,  stwierdza,  że  tamte  postępowanie  różniło  się                         

w  swoich  wymaganiach  od  tego, 

co  oczekiwała  aktualnie  Komenda  Główna  Straży 

Granicznej.  W 

ówczesnym  postępowaniu  Komenda  Wojewódzka  Policji  w  Łodzi                            

zaoferowanym  urządzeniu  oczekiwała  owego  standardu  „na  pokładzie”  (jak  wyraził  się 

także  na  rozprawie  sam  Odwołujący).  Załączona  SIWZ  przez  Odwołującego  z  tego 

postępowania do odwołania to potwierdza (Szczegółowy Opis Przedmiotu Zamówienia – zał. 

nr 2 do SIWZ w ramach 

SIWZ do postępowania o udzielenie zamówienia w trybie przetargu 

nieograniczonego  na  dostawę  testera  radiokomunikacyjnego  dla  KWP  w  Łodzi  nr 

postępowania: FZ-2380/73/18/SS).   

Zasadnym j

est także zauważyć, że  Izba nie jest zobowiązania do dociekania prawdy 

materialnej. Postępowanie przed Krajową Izbą Odwoławczą zwaną dalej: „KIO” ma charakter 

kontradyktoryjny, a brak przedstawienia dowodów na poparcie swojego stanowiska skutkuje 

nieuwzgl

ędnieniem  zarzutu,  który  nie  został  udowodniony.  Jak  wskazano  w  uzasadnieniu 

wyroku  Sądu  Okręgowego  w  Warszawie  w  sprawie  o  sygn.  akt:  V  Ca  571/08, 

kontradyktoryjny  charakter  postępowania  odwoławczego  przed  KIO  pozostawia  inicjatywę 

dowodową  stronom,  nie  nakładając  na  KIO  obowiązku  ustalenia  prawdy  materialnej. 

Podobnie  również  stwierdził  SO  w  Katowicach  w  wyroku  o  sygn.  akt:  XIX  Ga  92/08,  iż:                     

"w  postępowaniu  odwoławczym  przed  KIO  to  strony  postępowania,  a  nie  Izba  winna 

poszukiwać i wykazać dowody na poparcie swoich twierdzeń. Zatem obowiązkiem strony na 

której  spoczywa  ciężar  dowodu  jest  wskazanie  wszystkich  okoliczności,  od  których  zależy 

powodzenie wnoszonego odwołania. W przedmiotowej sprawie dotyczyło to Odwołującego"

Oznacza to za

tem tyle, że każda ze stron prezentujących odmienne stanowiska procesowe 

obowiązana jest  wskazywać dowody  na  poparcie swoich twierdzeń. W myśl  art.  190  ust.  1 

Pzp  to  strony  obowiązane  są  wskazywać  dowody  dla  stwierdzenia  faktów,  z  których 

wywodzą  skutki  prawne.  Izba  może,  ale  nie  musi  dopuszczać  dowody  niewskazane  przez 

strony,  zaś  dopuszczenie  dowodu  z  urzędu  należy  traktować  jako  wyjątek  od  zasady 

kontradyktoryjności.  

Ciężar dowodu, zgodnie z art. 6 k.c. w zw. z art. 14 Pzp spoczywa na osobie, która               

z danego faktu wywodzi skutki prawne. Ciężar dowodu rozumieć należy z jednej strony jako 

obarczenie  strony  procesu  obowiązkiem  przekonania  sądu  (w  tym  przypadku  KIO) 

dowodami o słuszności swoich twierdzeń, a z drugiej konsekwencjami zaniechania realizacji 

tego obowiązku, lub jego nieskuteczności, zaś tą konsekwencją jest zazwyczaj niekorzystny 

dla  strony  wynik  postępowania (wyrok  Sądu  Najwyższego  z  dnia 7  listopada  2007  r., 

sygn. akt  II  CSK  293/07). 

Postępowanie przed  KIO  toczy się  z  uwzględnieniem  zasady 

kontradyktoryjności,  zatem  to  strony  obowiązane  są  przedstawiać  dowody  a  KIO  nie  ma 

obowiązku  wymuszania  ani  zastępowania  stron  w  jego  wypełnianiu  (wyrok  Sądu 


Najwyższego z dnia 7 listopada 2007 r., sygn. akt II CSK 293/07, wyrok Sądu Najwyższego  

z dnia 16 grudnia 1997 r., sygn. akt II UKN 406/97, wyrok Sądu Apelacyjnego z dnia 27 maja 

2008 r., sygn. akt V ACa 175/08, wyrok KIO 1639/11).  

W  przedmiotowym  stanie  faktycznym,  Odwołujący  nie  sprostał  spoczywającemu  na 

nim  ciężarowi  dowodowemu,  przedstawił  jedynie  dowody  wraz  z  odwołaniem  dotyczące 

produktu  zaoferowanego  ze  swojej  strony,  postępowania  przetargowego  prowadzonego 

przez Komendę Wojewódzką Policji w Łodzi, którego warunki w sposób istotny różniły się od 

warunków określonych przez Komenda Główna Straży Granicznej oraz odwołał się do karty 

produktu  zaoferowanego  przez  Przystępującego.  Przy  czym,  w  żaden  sposób  nie  wykazał 

braku wiarygodności oświadczenia autoryzowanego dystrybutora na Europę, Afrykę i Blisko 

Wschód złożonego Zamawiającemu już w postępowaniu w toku udzielonych wyjaśnień przez 

Przystępującego  (tym  bardziej,  iż  brak  jest  podstaw  do  kwestionowania,  że  karta  produktu 

zaoferowanego  urządzenia  zawiera  wyłącznie  opis  podstawowych  funkcji  i  parametrów 

testera  8800  SX,  bez  wymienienia  dodatkowych  opcji)

,  ani  tym  bardziej  oświadczenia 

producenta  przedstawionego  na  rozprawie. 

Izba  podkreśla,  że  autoryzowany  dystrybutor 

przedstawił  swoje  oświadczenie  na  wniosek  Przystępującego,  który  został  wezwany  do 

wyjaśnień także w kontekście karty produktu zaoferowanego urządzenia znajdującej się na 

przywołanej  w  odwołaniu  stronie  internetowej  (do  pisma  z  30.10.2018  r.  Odwołującego 

załączono  wydruk  tej  karty).  Nadto,  Zamawiający  wprost  w  wezwaniu  z  31.10.2018  r. 

odwoływał  się  do  informacji  dostępnych  w  katalogach  i  na  stronach  producenta 

zaoferowanego  przedmiotu  zamówienia.  Wynika  więc  z  tego,  że  tak  Przystępujący,  jak                  

i  autoryzowany  dystrybutor 

znali  doskonale  kontekst  pytania.  Udzielone  więc  wyjaśnienia                  

i  przedstawione 

oświadczenie  nie  miały  charakteru  pochopnych.  Podobnie,  należy 

rozpatrywać przedstawione na rozprawie oświadczenie producenta.        

Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie. 

Odnośnie do zarzutów od trzeciego do siódmego, Izba wobec oddalenia zarzutów od 

pierwszego  do  drugiego

,  które  mają  charakter  zasadniczy,  oddaliła  dalsze  zarzuty,  które 

mają charakter wynikowy względem dwóch pierwszych.    

Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie. 

W  tym  stanie  rzeczy,  Izba  oddaliła  odwołanie  na  podstawie  art.  192  ust.  1  zdanie 

pierwsze i ust. 2 Pzp oraz orzekła jak w sentencji.   


O  kosztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do  wyniku  sprawy,  na  podstawie 

przepisu  art.  192  ust.  9  i  10  Pzp  w  zw.  z  §  3  pkt  1  lit.  a  i  pkt  2  lit.  b  oraz  §  5  ust.  3  pkt  1 

rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości  

i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j.: Dz. U. z 2018 r. poz. 972). Izba uznała wniosek 

Zamawiającego o zasądzenie kosztów  wynagrodzenia pełnomocnika w kwocie 3.600,00 zł, 

tj. 

zgodnie z przedłożonym rachunkiem (§ 3 pkt 2 lit. b w/w rozporządzenia). 

Przewodniczący: 

………………………………… 

Członkowie: 

………………………………… 

…………………………………