KIO 554/18 POSTANOWIENIE dnia 5 kwietnia 2018 r.

Stan prawny na dzień: 06.07.2018

POSTANOWIENIE 

z dnia 5 kwietnia 2018 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: Przewodniczący: Piotr Kozłowski 

Protokolant: Marta Słoma 

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym 

z udziałem stron 5 kwietnia 2018 r. w Warszawie 

odwołania wniesionego 26 marca 2018 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej  

przez 

wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia:  Megatherm 

sp. z o.o. z siedzibą w Opolu, Przedsiębiorstwo Usługowo-Handlowe „ANN-POL” A.Ś. 

w Opolu 

w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  pn.  Usługa  sprzątania  terenów 

zewnętrznych i budynków (nr postępowania 5/ZE/2018/W)  

prowadzonym  przez  zamawiającego:  Zakład  Gospodarowania  Nieruchomościami 

w Dzielnicy Bielany  m.st. Warszawy 

postanawia: 

Umarza postępowanie odwoławcze. 

2.  Nakaz

uje  zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Megatherm sp. 

z o.o. z siedzibą w Opolu, Przedsiębiorstwo Usługowo-Handlowe „ANN-POL” A.Ś. 

w  Opolu  kwoty  15000 

zł  00  gr  (słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  – 

uiszczonej przez powyższego odwołującego tytułem wpisu od odwołania. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r. 

–  Prawo 

zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1579 ze zm.) na niniejsze postanowienie – 

terminie  7  dni  od  dnia  jego  doręczenia  –  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący: 

……………………………… 


U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  Zakład  Gospodarowania  Nieruchomościami  w Dzielnicy  Bielany    m.st. 

Warszawy  prowadzi  na  podstawie  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004 r. 

–  Prawo  zamówień 

publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2017  r.  poz.  1579  ze  zm.) 

{dalej również:  „ustawa pzp”  lub „pzp”} 

w trybie przetargu nieograniczonego 

postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na 

dostawy  pn. 

Usługa  sprzątania  terenów  zewnętrznych  i  budynków  (nr  postępowania 

5/ZE/2018/W). 

Ogłoszenie  o tym  zamówieniu  17  stycznia  2018  r.  zostało  opublikowane 

w  

Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej  nr  2018/S_011  pod  poz.  020925.  Wartość 

przedmiotowego  zamówienia  przekracza  kwoty  określone  w  przepisach  wydanych 

na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy pzp. 

26  marca  2017 

r.  Odwołujący  –  wykonawcy  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie 

zamówienia:  Megatherm  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Opolu,  Przedsiębiorstwo 

Usługowo-Handlowe  „ANN-POL”  A.Ś.  w  Opolu  {dalej  również:  „Konsorcjum  Megatherm”}  – 

wniósł odwołanie w części nr 2 i 3 zamówienia  (zachowując wymóg przekazania jego kopii 

Zamawiającemu)  od  wyboru  jako  najkorzystniejszej  oferty  złożonej  przez  P.H.U.  Gamma 

Andrzej Zakrzewski z Warszawy przy jednoczesnym zaniechaniu wezwania tego wykonawcy 

do  złożenia:  po  pierwsze  –  wyjaśnień  odnośnie  rażąco  niskiej  ceny  w  stosunku  do 

przedmiotu  zamówienia,    po  drugie  –  dokumentów  niezbędnych  do wykazania  spełniania 

warunków udziału w postępowaniu. 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu następujące naruszenia przepisów ustawy pzp: 

1.  Art. 90 ust. 1 

–  przez zaniechanie wezwania Wykonawcy Gamma do złożenia wyjaśnień 

odnośnie  rażąco  niskiej  ceny  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia  w  odniesieniu 

do 

zadań nr 2 i 3 w sytuacji, gdy cena oferty nie wystarcza nawet na pokrycie kosztów 

pracowniczych związanych z realizacją zamówienia. 

2.  Art.  25  ust.  1 

–  przez  zaniechanie  wezwania  Wykonawcy  Gamma  do  złożenia 

dokumentów niezbędnych do wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu, 

o których mowa w dziale VII specyfikacji istotnych warunków zamówienia {dalej również: 

„specyfikacja”, „SIWZ” lub „s.i.w.z.”}. 

3.  Art.  89  ust.  1  pkt  3  w  zw.  z  art.  15  ust.  1  pkt  1  ustawy  o  zwalczaniu  nieuczciwej 

konkurencji 

–  przez  nieodrzucenie  oferty  Wykonawcy  Gamma,  której  złożenie  stanowi 

czyn  nieuczciwej  konkurencji  w  rozumieniu  przepisów  o  zwalczaniu  nieuczciwej 

konkurencji,  polegający  na  utrudnianiu    innym  przedsiębiorcom  dostępu  do  rynku, 

szczególności  przez  sprzedaż  towarów  lub  usług  poniżej  kosztów  ich  wytworzenia 

lub 

świadczenia w celu eliminacji innych przedsiębiorców. 


4.  Art.  91 

–  przez  wybór  oferty  Wykonawcy  Gamma  w  części  nr  2  i  3  zamówienia  oraz 

zaniechanie 

wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej. 

Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu w częściach nr 2 i 3 zamówienia: 

Unieważnienia wyboru najkorzystniejszej oferty. 

Wezwania Wykonawcy Gamma do złożenia wyjaśnień odnośnie rażąco niskiej ceny. 

ewentualnie 

Odrzucenia oferty Wykonawcy Gamma jako stanowiącej czyn nieuczciwej konkurencji. 

Ponadto  odwołanie  zawiera  uzasadnienie,  w  którym  Odwołujący  przedstawił 

okoliczności faktyczne i prawne, które jego zdaniem uzasadniają wniesienie odwołania. 

Pismem  z  4  kwietnia  2018  r.  Zama

wiający  poinformował  Izbę,  że  26  marca  2018  r. 

przekazał  drogą  elektroniczną  kopię  odwołania  pozostałym  wykonawcom  uczestniczącym 

postępowaniu. 

Izba  ustaliła,  że  do  Prezesa  Izby  nie  wpłynęło  żadne  zgłoszenie  przystąpienia 

do 

postępowania odwoławczego w tej sprawie. 

4  kwietnia  2018  r. 

wpłynęła  do  Izby  również  odpowiedź  na  odwołanie  (datowana 

na 3 kwietnia  2018  r.), 

w  której  Zamawiający  wniósł  o  umorzenie  postępowania 

odwoławczego z uwagi na uznanie w całości zarzutów z pkt 1 i 2 powyższej listy zarzutów. 

Zamawiający  dodał,  że skutkowało  to  unieważnieniem  wyboru  najkorzystniejszej  oferty 

podjęciem zaniechanych czynności.  

Zdaniem  Zamawiającego  powoduje  to,  że  zarzut  z  pkt  3  listy  zarzutów  jest 

bezzasadny. 

tych okolicznościach Izba zważyła, co następuje: 

Skuteczne  skorzystanie  przez  którąkolwiek  ze  stron  postępowania  odwoławczego 

przysługującej  jej  tzw.  czynności  dyspozytywnej  (czyli  uwzględnienia  w  całości  zarzutów 

odwołania  przez  zamawiającego  lub  cofnięcia  odwołania  przez  odwołującego)  –  powoduje 

zakończenie  postępowania  odwoławczego  bez  merytorycznego  rozpoznania  zarzutów 

odwołania.  

Zgodnie  z  art.  186  ust.  2  ustawy  pzp 

w  przypadku  uwzględnienia  przez 

zamawiającego  w  całości  zarzutów  przedstawionych  w  odwołaniu  Izba  może  umorzyć 


postępowanie  na  posiedzeniu  niejawnym  bez  obecności  stron  oraz  uczestników 

postępowania  odwoławczego,  którzy  przystąpili  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

wykonawcy, pod warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie 

przystąpił  w  terminie  żaden  wykonawca.  W  takim  przypadku  zamawiający  wykonuje 

powt

arza  lub  unieważnia  czynności  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  zgodnie 

żądaniem zawartym w odwołaniu. 

Zamawiający  w  odpowiedzi  na  odwołanie  w  sposób  niebudzący  wątpliwości  wyraził 

wolę  uwzględnienia  w  całości  zarzutów  przedstawionych  w  pkt  1  i  2  listy  zarzutów  

odwołania.  

Co prawda Zamawiający nie uznał zarzutu z pkt 3 listy zarzutów, jednak z konstrukcji 

odwołania wynika, że jest to zarzut alternatywny w stosunku do uznanych zarzutów, o czym 

świadczy, że żądanie odrzucenia oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 3 pzp ma charakter 

ewentualny  w  stosunku  do  żądań  związanych  z  zarzutami  zaniechania  wezwania  do 

wyjaśnień rażąco niskiej ceny i uzupełnienia dokumentów. 

Zarzut  z  pkt  4  listy  zarzutów  ma  charakter  niesamodzielny,  a ponadto  Zamawiający 

już unieważnił dokonany uprzednio wybór oferty. 

W konsekwencji uznanie przez Zamawiającego w całości zarzutów składających się 

na jedną z alternatyw wskazanych w odwołaniu należy poczytać za uwzględnienie zarzutów 

odwołania w całości. 

Jednocześnie do upływu 3-dniowego terminu, o którym mowa w art. 185 ust. 2 pzp, 

co nastąpiło 29 marca 2018 r., żaden wykonawca nie zgłosił przystąpienia do postępowania 

odwoławczego po stronie Zamawiającego.   

Izba  zwa

żyła,  że  dla  wywarcia  skutku  w  postaci  umorzenia  postępowania 

odwoławczego  w  tej  sprawie  konieczne  i  wystarczające  jest  uwzględnienie  przez 

Z

amawiającego  w  całości  zarzutów  zawartych  w odwołaniu.  Natomiast  dalsze  czynności, 

które  Zamawiający  faktycznie  już  podjął  lub  podejmie  w  celu  uczynienia  zadość  żądaniom 

odwołania, pozostają poza oceną Izby w ramach ustalenia zaistnienia przesłanki umorzenia 

postępowania  odwoławczego.  Tym  niemniej  przypomnieć  należy,  że  art.  186  ust.  2  zd. 

drugie  ustawy  pzp  nakazuje  w  takim  przypadku 

Zamawiającemu  w  prowadzonym 

postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  wykonać,  powtórzyć  lub  unieważnić  czynności 

zgodnie  z 

żądaniem  zawartym  w  odwołaniu.  Z  treści  uzasadnienia  pism  Zamawiającego 

wynika,  że  uczynił  on  już  zadość  żądaniom  zgłoszonym  w  związku  z  uznanymi  w  całości 

zarzutami. 

W

obec  stwierdzenia,  że  Zamawiający  uwzględnił  w  całości  zarzuty  przedstawione 


odwołaniu,  a  po  jego  stronie  nie  przystąpił  żaden  wykonawca,  Izba  –  działając 

na podstawie  art.  186  ust.  2  w  zw.  z  art.  192  ust.  1  zd.  2  ustawy  pzp 

–  umorzyła 

postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez udziału Stron tego postępowania. 

Orzekając  o  kosztach  postępowania  odwoławczego  Izba  uwzględniła,  że  ponieważ 

uwzględnienie  w  całości  zarzutów  odwołania  nastąpiło  przed  otwarciem  rozprawy,  z  mocy 

art.  186  ust.  6  pkt  1  ustawy  pzp 

koszty  te  znoszą  się  wzajemnie,  jednocześnie  nakazując 

dokonanie na rzecz Odwołującego zwrotu kwoty uiszczonej tytułem wpisu, zgodnie z § 5 ust. 

1  pkt  1  lit.  a  roz

porządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  15  marca  2010  r.  w  sprawie 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41 poz. 238 ze zm.). 

Przewodniczący: 

………………………………