sygn. akt: KIO 1718/19
POSTANOWIENIE
z dnia 17 września 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie.
Przewodniczący:
Renata Tubisz
Protokolant:
Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na posiedzeniu z udziałem stron i uczestnika w dniu 17 września 2019 r. w
Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 3 września
2019 r. przez
odwołującego: J. K. prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą: IHOL J.
K. ul. Piotrkowska 257a/lok 58; 90-
456 Łódź w postępowaniu powadzonym przez
zamawiającego: Gmina Goleniów Plac Lotników 1; 72-100 Goleniów
przy udziale przystępującego: B. H. prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą: Firma
Handlowo Usługowa B. H. ul. Armii Krajowej 12a/3; 73-120 Chociwel, po stronie
zamawiającego
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze
nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 10.000 zł
00 gr (słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczonej przez J. K. prowadzący
działalność gospodarczą pod nazwą: IHOL J. K. ul. Piotrkowska
257a/lok 58; 90-
456 Łódź tytułem wpisu od odwołania
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień publicznych
(j.t. Dz. U. z 2018 r. poz. 1986 ze zm.) na niniejsze postanowienie w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Szczecinie
Przewodniczący:…………………………………
Uzasadnienie
J. K.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą IHOL J. K. to jest odwołujący w sprawie
działając na podstawie art. 180 ust. 1 oraz 180 ust. 2 pkt. 6 i nast. ustawy z dnia 29 stycznia
2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U.2018. poz. 1986 t.j. z dnia 2018.10.16 z późn. zm.)
dalej zwana „ustawą PZP” wniósł odwołanie na czynności oraz zaniechania czynności
zamawiającego podjętych w toku postępowania.
Zamawiający to jest Gmina Goleniów prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na roboty budowlane pn.: Wymiana instalacji
wewnętrznej oświetlenia podstawowego i awaryjnego w budynku Szkoły Podstawowej nr 4 w
Goleniowie
Zamawiający nadał sprawie numer referencyjny: WGG.271.4.55.2019.EJ
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych nr
562027-N-2019 z 2019-06-17 dnia
Odwołujący zaskarżył wybór najkorzystniejszej oferty to jest oferty przystępującego w sprawie
po stronie zamawiającego pomimo tego, że oferta złożona przez przystępującego podlegała
odrzuceniu a zamawiający zaś bezpodstawnie zaniechał podjęcia czynności odrzucenia oferty
złożonej przez przystępującego.
Potwierdzona data przesłania informacji o czynności zamawiającego stanowiącej podstawę
wniesienia odwołania jest dzień 27 sierpnia 2019 r. a odwołanie wniesiono dnia 2 września
2019 r. czyli w terminie ustawowym 5 dni (zgodnie z art. 182 ust. 1 pkt. 2 ustawy PZP w zw. z
art. 14 ust. 2 ustawy PZP).
Odwołanie zawiera następujące zarzuty:
1. art. 89 ust. 1 pkt. 2 ustawy PZP przez zaniechanie odrzucenia oferty wybranej jako
najkorzy
stniejsza a złożonej przez przystępującego po stronie zamawiającego (wykonawca
wybrany) pomimo, że jej treść nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków
zamówienia.
Odwołanie zawiera następujące żądania co do rozstrzygnięcia odwołania nakazanie
zamawiającemu unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej w postępowaniu
oraz powtórzenia czynności badania i oceny ofert w ramach której zamawiający zobowiązany
będzie do odrzucenia oferty złożonej przez przystępującego którego oferta została uznana za
najkorzystniejszą.
Na podstawie dokumentacji postępowania zamawiającego przekazanej do akt sprawy Izba
ustaliła, że zamawiający w trybie art. 185 ust. 1 ustawy zawiadomił wykonawców w dniu 3
września 2019r. o wniesieniu odwołania i możliwości przystąpienia do postępowania
odwoławczego.
Do postępowania odwoławczego w terminie przewidzianym art. 185 ust.2 ustawy PZP to jest
do dnia 6 września 2019 roku po stronie zamawiającego przystąpił wykonawca wybrany,
wnosząc przystąpienie w formie elektronicznej opatrzonej bezpiecznym podpisem
elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.
Zamawiający w dniu 16 września 2019 roku pismem z dnia 13 września 2019 r. uwzględnił
odwołanie w całości a co oznacza uwzględnienie zarzutów odwołania w całości przesyłając
pismo drogą emaliową.
Na posiedzeniu z udziałem stron i uczestnika stawił się odwołujący. Za zamawiającego i
przystępującego nikt nie stawił się, prawidłowo zawiadomieni o terminie posiedzenia.
Pełnomocnik odwołującego na posiedzeniu złożył fakturę vat z wnioskiem o zasądzenie
kosztów wynagrodzenia pełnomocnika odwołującego.
W powyższym stanie rzeczy orzeczono jak w sentencji postanowienia o umorzeniu
postępowania odwoławczego, ponieważ wystąpiły przesłanki z art. 186 ust.3 ustawy PZP. To
jest przez nie zgłoszenie sprzeciwu przez przystępującego co do uwzględnienia zarzutów
odwołania w całości, w związku z nie stawieniem się przystępującego na wyznaczone
posiedzenie, o którym to został prawidłowo zawiadomiony.
O kosztach orzeczono stosownie do wyniku sprawy zgodnie z art. 192 ust. 9 i 10 ustawy PZP
z zastrzeżeniem art. 186 ust.6 pkt 2 lit.b) ustawy i S 5 ust. 1 pkt 1) lit. a) Rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania oraz rodzaju kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich
rozliczania (j.t. z dnia 7 maja 201 Br. Dz. U. z 2018r. poz.972) znosząc koszty wzajemnie. W
związku z powyższym orzeczono zwrot wpisu od odwołania w kwocie 10.000,00 ale nie
zasadzając kosztów pełnomocnika odwołującego, który złożył fakturę vat na posiedzeniu, z
racji znoszenia się kosztów wzajemnie.
Przewodniczący:……………………………..