KIO 1718/19 sygn. akt: KIO 1718/19 POSTANOWIENIE dnia 17 września 2019 r.

Stan prawny na dzień: 21.11.2019

sygn. akt: KIO 1718/19 

POSTANOWIENIE 

z dnia 17 września 2019 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  - w składzie. 

Przewodniczący: 

Renata Tubisz 

Protokolant: 

Mikołaj Kraska 

po rozpoznaniu na posiedzeniu z udziałem stron i uczestnika w dniu 17 września 2019 r. w 

Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 3 września 

2019 r. przez 

odwołującego: J. K. prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą: IHOL J. 

K.  ul.  Piotrkowska  257a/lok  58;  90-

456  Łódź  w  postępowaniu  powadzonym  przez 

zamawiającego: Gmina Goleniów Plac Lotników 1; 72-100 Goleniów 

przy udziale przystępującego: B. H. prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą: Firma 

Handlowo  Usługowa  B.  H.  ul.  Armii  Krajowej  12a/3;  73-120  Chociwel,  po  stronie 

zamawiającego 

postanawia: 

umorzyć postępowanie odwoławcze 

nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 10.000 zł 

00 gr (słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczonej przez J. K. prowadzący 

działalność gospodarczą pod nazwą: IHOL J. K. ul. Piotrkowska 

257a/lok 58; 90-

456 Łódź tytułem wpisu od odwołania 


Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - 

Prawo zamówień publicznych 

(j.t. Dz. U. z 2018 r. poz. 1986 ze zm.) na niniejsze postanowienie w terminie 7 dni od dnia jego 

doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Szczecinie  

Przewodniczący:…………………………………   


Uzasadnienie 

J. K. 

prowadzący działalność gospodarczą pod firmą IHOL J. K. to jest odwołujący w sprawie 

działając na podstawie art. 180 ust. 1 oraz 180 ust. 2 pkt. 6 i nast. ustawy z dnia 29 stycznia 

2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U.2018. poz. 1986 t.j. z dnia 2018.10.16 z późn. zm.) 

dalej  zwana  „ustawą  PZP”  wniósł  odwołanie  na  czynności  oraz  zaniechania  czynności 

zamawiającego podjętych w toku postępowania. 

Zamawiający  to  jest  Gmina  Goleniów  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na roboty budowlane pn.:  Wymiana instalacji 

wewnętrznej oświetlenia podstawowego i awaryjnego w budynku Szkoły Podstawowej nr 4 w 

Goleniowie  

Zamawiający nadał sprawie numer referencyjny: WGG.271.4.55.2019.EJ 

Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych nr 

562027-N-2019 z 2019-06-17 dnia  

Odwołujący zaskarżył wybór najkorzystniejszej oferty to jest oferty przystępującego w sprawie 

po stronie zamawiającego pomimo tego, że oferta złożona przez przystępującego podlegała 

odrzuceniu a zamawiający zaś bezpodstawnie zaniechał podjęcia czynności odrzucenia oferty 

złożonej przez przystępującego. 

Potwierdzona  data  przesłania  informacji  o  czynności  zamawiającego  stanowiącej  podstawę 

wniesienia odwołania jest  dzień  27 sierpnia 2019 r.  a  odwołanie  wniesiono  dnia 2  września 

2019 r. czyli w terminie ustawowym 5 dni (zgodnie z art. 182 ust. 1 pkt. 2 ustawy PZP w zw. z 

art. 14 ust. 2 ustawy PZP). 

Odwołanie zawiera następujące zarzuty: 

1.  art.  89  ust.  1  pkt.  2  ustawy  PZP  przez  zaniechanie  odrzucenia  oferty  wybranej  jako 

najkorzy

stniejsza  a  złożonej  przez  przystępującego  po  stronie  zamawiającego  (wykonawca 

wybrany)  pomimo,  że  jej  treść  nie  odpowiada  treści  specyfikacji  istotnych  warunków 

zamówienia. 

Odwołanie  zawiera  następujące  żądania  co  do  rozstrzygnięcia  odwołania  nakazanie 

zamawiającemu  unieważnienia  czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  w  postępowaniu 

oraz powtórzenia czynności badania i oceny ofert w ramach której zamawiający zobowiązany 

będzie do odrzucenia oferty złożonej przez przystępującego którego oferta została uznana za 

najkorzystniejszą. 


Na podstawie dokumentacji  postępowania zamawiającego przekazanej do  akt  sprawy  Izba 

ustaliła,  że zamawiający w  trybie art.  185 ust.  1  ustawy  zawiadomił  wykonawców  w  dniu 3 

września  2019r.  o  wniesieniu  odwołania  i  możliwości  przystąpienia  do  postępowania 

odwoławczego. 

Do postępowania odwoławczego w terminie przewidzianym art. 185 ust.2 ustawy PZP to jest 

do  dnia  6  września  2019  roku  po  stronie  zamawiającego  przystąpił  wykonawca  wybrany, 

wnosząc  przystąpienie  w  formie  elektronicznej  opatrzonej  bezpiecznym  podpisem 

elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu. 

Zamawiający  w dniu 16  września 2019 roku pismem z dnia 13 września 2019 r. uwzględnił 

odwołanie w całości a co oznacza uwzględnienie  zarzutów odwołania w całości przesyłając 

pismo drogą emaliową. 

Na  posiedzeniu  z  udziałem  stron  i  uczestnika  stawił  się  odwołujący.  Za  zamawiającego  i 

przystępującego nikt nie stawił się, prawidłowo zawiadomieni o terminie posiedzenia. 

Pełnomocnik  odwołującego  na  posiedzeniu  złożył  fakturę  vat  z  wnioskiem  o  zasądzenie 

kosztów wynagrodzenia pełnomocnika odwołującego. 

W  powyższym  stanie  rzeczy  orzeczono  jak  w  sentencji  postanowienia  o  umorzeniu 

postępowania odwoławczego, ponieważ wystąpiły przesłanki z art. 186 ust.3 ustawy PZP. To 

jest  przez  nie  zgłoszenie  sprzeciwu  przez  przystępującego  co  do  uwzględnienia  zarzutów 

odwołania  w  całości,  w  związku  z  nie  stawieniem  się  przystępującego  na  wyznaczone 

posiedzenie, o którym to został prawidłowo zawiadomiony. 

O kosztach orzeczono stosownie do wyniku sprawy zgodnie z art. 192 ust. 9 i 10 ustawy PZP 

z  zastrzeżeniem  art.  186  ust.6  pkt  2  lit.b)  ustawy  i  S  5  ust.  1  pkt  1)  lit.  a)  Rozporządzenia 

Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania 

wpisu  od  odwołania  oraz  rodzaju  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich 

rozliczania (j.t. z dnia 7 maja 201 Br. Dz. U. z 2018r. poz.972) znosząc koszty wzajemnie. W 

związku  z  powyższym  orzeczono  zwrot  wpisu  od  odwołania  w  kwocie  10.000,00  ale  nie 

zasadzając  kosztów  pełnomocnika  odwołującego,  który  złożył  fakturę  vat  na  posiedzeniu,  z 

racji znoszenia się kosztów wzajemnie. 

Przewodniczący:……………………………..