Sygn. akt KIO 1744/19
WYROK
z dnia 23 września 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Magdalena Grabarczyk
Protokolant: Klaudia Ceyrowska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 23 września 2019 r. w Warszawie odwołania wniesionego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 9 września 2019 r. przez wykonawcę M. Ł.
prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą RENOVO Renowacja Zabytków M.Ł. w
Śremie w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Zarząd Komunalnych Zasobów
Lokalowych Sp. z o.o. w Poznaniu
przy udziale wykonawcy Firma Budowlana DOTA Sp. z o.o. Sp. k. w Poznaniu
zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
1. oddala odwołanie;
2. kosztami postępowania obciąża M. Ł. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą
RENOVO Renowacja Zabytków M. Ł. w Śremie i zalicza w poczet kosztów postępowania kwotę
10.000 zł 00 gr (słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez M.Ł. prowadzącego
działalność gospodarczą pod nazwą RENOVO Renowacja Zabytków M. Ł. w Śremie tytułem wpisu
od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2018 r. poz. 1986 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni
od dnia jego doręczenia -
przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego
w Poznaniu.
Przewodniczący: ………………………
Sygn. akt KIO 1744/19
Uzasadnienie
Zamawiający – Zarząd Komunalnych Zasobów Lokalowych Sp. z o.o. w Poznaniu –
prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku -
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1986 ze zm.), dalej jako: „ustawa” lub „Pzp”
postępowanie o udzielenie zamówienia, którego przedmiotem jest wykonanie modernizacji budynku
przy ul. Jeżyckiej 6 w Poznaniu. Ogłoszenie o zamówieniu opublikowane zostało w Biuletynie
Zamówień Publicznych 22 września 2019 r. pod pozycją 551012-N-2019. Wartość zamówienia jest
mniejsza
niż kwota wskazana w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp.
9 września 2019 r. wykonawca M. Ł. prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą
RENOVO Renowacja Zabytków M. Ł. w Śremie wniósł odwołanie wobec czynności wykluczenia go
z postępowania. Zachowany został termin ustawowy i obowiązek przekazania zamawiającemu
kopii odwołania.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
1. art. 24 ust. 1 pkt 12 oraz art. 24. ust. 4 Pzp
przez ich niewłaściwe zastosowanie i przyjęcie,
że odwołujący podlega wykluczeniu (a jego oferta uznana powinna być za odrzuconą),
gdyż nie wykazał on spełnienia warunków udziału w postępowaniu, tj. postawionego w pkt
11.1 ust. 3 lit. a
Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia, dalej jako: „SIWZ”, czyli
wykazania, że w okresie ostatnich 5 lat wykonał zamówienie odpowiadające swoim
rodzajem przedmiotowi
zamówienia, podczas gdy spełnienie przez odwołującego
warunków udziału w postępowaniu zostało wystarczająco wykazane, zaś zamawiający
dokonał nieprawidłowej wykładni zapisów SIWZ oraz oceny w tym zakresie, w
szczególności nieprawidłowo ocenił, że budynek strzelnicy garnizonowej nie jest
budynkiem użyteczności publicznej w rozumieniu SIWZ, co miało wpływ na wynik
postępowania i doprowadziło do niezasadnego wykluczenia odwołującego;
2. art. art. 24 ust. 1 pkt 12 oraz art. 24. ust. 4 Pzp
przez ich niewłaściwe zastosowanie i
przyjęcie, że odwołujący podlega wykluczeniu (a jego oferta uznana powinna być za
odrzuconą) przez pominięcie przedłożonych przez odwołującego na wezwanie
z
amawiającego dodatkowych referencji dotyczących prac budowlanych, wykonywanych w
obiekci
e szkoły podstawowej, przez co odwołujący wykazał dodatkowo spełnienie warunku
udziału w postępowaniu określone w pkt 11.1 ust. 3 lit. a SIWZ, zaś zamawiający nie wziął
wskazanych r
eferencji pod uwagę przy ocenie spełnienia warunków udziału w
postępowaniu;
3. art. 7 Pzp
w związku z przepisem art. 36 oraz art. 29 ustawy przez dokonanie oceny oferty
o
dwołującego w oparciu o wymagania nie zawarte w treści SIWZ oraz pominięcie
uzupełniających referencji złożonych przez odwołującego i tym samym nierówne
uczciwej konkurencji.
Odwołujący wniósł o unieważnienie czynności zamawiającego polegającej na wykluczeniu
o
dwołującego z postępowania o udzielenie zamówienia oraz nakazanie zamawiającemu
powtórzenia czynności badania i oceny spełnienia przez odwołującego warunków udziału w
postępowaniu, z uwzględnieniem oferty odwołującego.
Ponadto w
niósł o przeprowadzenie dowodów:
1. z do
kumentów powołanych w odwołaniu i załączonych do odwołania na okoliczności
powołane w odwołaniu;
z zeznań świadka Ł. Zamawiający - kierownika budowy Strzelnicy Garnizonowej w
Sieradzu, na okoliczności powołane w odwołaniu, w tym w szczególności na okoliczność,
że odwołujący wykazał spełnienie warunków udziału w postępowaniu postawionych w pkt
1 ust. 3 lit. a SIWZ, charakteru budynku strzelnicy garnizonowej, pełnionych przez ten
obiekt funkcji, planu strzelnicy.
Uzasadniając zarzuty odwołujący podniósł, że zamawiający w nie doprecyzował w SIWZ,
co rozumie pod pojęciem budynek użyteczności publicznej, dlatego też nieuprawnionym jest
doprecyzowywanie warunków udziału w postępowaniu po otwarciu ofert. Wywiódł, że zamawiający
nie mógł w związku z tym wyciągać negatywnych konsekwencji w stosunku do odwołującego i nie
uznać robót budowlanych wykonanych w strzelnicy garnizonowej za prace wykonane w budynku
użyteczności publicznej. Zdaniem odwołującego strzelnica garnizonowa jest budynkiem
użyteczności publicznej z uwagi na charakter działalności, który jest w oznaczonym obiekcie
realizowany, tj. działalność oświatowa, naukowa, dydaktyczna i sportowa. Jednostka wojskowa, w
której znajduje się strzelnica tj. 15. Brygada Wsparcia Dowodzenia w Sieradzu podpisała
porozumienia,
na podstawie których współpracuje z organizacjami pozarządowymi i innymi partnerami
społecznymi, w tym m.in. ze szkołami, związkami strzeleckimi. Współpraca ta polega między innymi na
tym, że strzelnica jest regularnie udostępniania w celu prowadzenia w niej działalności oświatowej,
edukacyjnej i społecznej. Odwołujący złożył wybrane fragmenty Planu Współpracy Dowództwa
Garnizonu Warszawa i podległych jednostek wojskowych z organizacjami pozarządowymi i innymi
partnerami społecznymi na 2019 rok. Wyjaśnił, że plan taki opracowywany jest na każdy rok, na
podstawie wniosków organizacji pozarządowych i parterów społecznych zgłoszonych do dowódców
jednostek wojskowych. Z
planu wynika, że w 2019 roku 15. Brygada Wsparcia Dowodzenia w
Sieradzu wielokr
otnie udostępniała budynek strzelnicy w celu prowadzenia w niej zajęć dydaktycznych
np. uczniom Mundurowego Liceum Ogólnokształcącego w Łodzi. Dodatkowo strzelnica była
wykorzystywana przez członków klubów strzeleckich, związków strzeleckich czy bractwa kurkowego.
Odwołujący wskazał, że na wezwanie zamawiającego złożył wykaz robót, jednak go nie
uzupełnił o dane dotyczące budynku szkoły. Ma to jednak marginalne znaczenie przy ocenie
spełnienia warunków, z tych względów że odwołujący złożył referencje zawierające wszystkie
elementy wymagane przez z
amawiającego. Analiza tych referencji dotyczących budynku szkoły
podstawowej
W ocenie odwołującego dokumenty precyzujące spełnienie warunku udziału w
postępowaniu (referencje) stanowiły część oferty odwołującego i nie były niezgodne z SIWZ,
zatem po
winny zostać uwzględnione przez zamawiającego. Nawet gdyby uznać, że brak
uzupełnienia wykazu robót i przedłożenie jedynie referencji było niezgodne z SIWZ, to brak ten był
nieistotny dla oceny spełnienia przesłanek udziału w postępowaniu. Oceny spełnienia warunku
z
amawiający mógł dokonać na podstawie informacji zawartych w referencjach.
Wykonawca Firma Budowlana DOTA Sp. z o.o. Sp. k. w Poznaniu
przystąpił do
postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego, zachowując termin ustawowy oraz
obowiązek przekazania kopii przystąpienia zamawiającemu i odwołującemu. Przystępujący wniósł
o oddalenie odwołania.
Zamawiający w pisemnej odpowiedzi na odwołanie wniósł o oddalenie odwołania.
Izba ustaliła, że odwołanie nie podlega odrzuceniu i przeprowadziła rozprawę, podczas której
strony i uczestnik podtrzymali dotychczasowe stanowiska.
Izba ustaliła, co następuje:
W pkt 11.1 ppkt. 3 lit. a SIWZ zamawi
ający ustalił, że o udzielenie zamówienia publicznego na
wykonanie modernizacji budynku przy ul. Jeżyckiej 6 w Poznaniu, mogą ubiegać się wykonawcy,
którzy w okresie ostatnich 5 lat wykonali co najmniej jedną modernizację lub remont budynku
wielorodzinnego
lub użyteczności publicznej o wartości co najmniej 2.500.000,00 zł brutto, obejmujące
branże: ogólnobudowlaną, wodno-kanalizacyjną i elektryczną.
Oferta o
dwołującego uzyskała największą łączną liczbę punktów w poszczególnych kryteriach
oceny ofert i zamaw
iający wezwał go do złożenia dokumentów potwierdzających spełnianie warunków
udziału w postępowaniu oraz braku podstaw do wykluczenia. W odpowiedzi w celu wykazania
warunku dotyczącego zdolności technicznej lub zawodowej odwołujący przedstawił wykaz
zreali
zowanych robót budowlanych obejmujący realizację prac budowlanych z termomodernizacją
budynku i pracami wykończeniowymi Strzelnicy Garnizonowej w Sieradzu oraz referencje
potwierdzające wartość prac, termin wykonania, zakres oraz ich prawidłowe wykonanie. Odwołujący
powołał się na zasoby innego podmiotu - Ireneusza Jędrysa, prowadzącego działalność gospodarczą
pod firmą FHU I. J. .
Pismem z 18 lipca 2019 r. z
amawiający zawiadomił, że oferta odwołującego została wybrana
jako najkorzystniejsza, jednak pismem z 24 lipca 2019 r. z
amawiający poinformował, że uznał
zasadność otrzymanej informacji o niezgodnym z prawem wyborze oferty odwołującego i unieważnił
cz
ynność wyboru oferty odwołującego jako najkorzystniejszej.
Pismem z 2 sierpnia 2019 r. zamawi
ający działając na podstawie art. 26 ust. 3 Pzp wezwał
o
budowlanych oraz z załączeniem dowodów dotyczących najważniejszych robót, określających, czy
roboty te zostały wykonane w sposób należyty oraz wykazujący czy zostały wykonane zgodnie z
zasadami sztuki budowlanej i prawidłowo ukończone. Wyjaśnił, że wykonawca powinien wykazać, że
w okresie ostatnich 5 lat wykonał zamówienie odpowiadające swoim rodzajem przedmiotowi
zamówienia tj. wykonał jedną modernizację lub jeden remont budynku wielorodzinnego lub
użyteczności publicznej o wartości co najmniej 2.500.000,- zł brutto, obejmujący branże
ogólnobudowlaną, wodno-kanalizacyjną i elektryczną. W odpowiedzi odwołujący wyjaśnił, że złożony
wykaz robót budowlanych wraz z referencjami były w pełni poprawne. Wykaz zrealizowanych robót
budowlanych dotyczył wykonania prac budowlanych wraz z termomodernizacją budynku i pracami
wykończeniowymi Strzelnicy Garnizonowej w Sieradzu, która w ocenie odwołującego jest budynkiem
użyteczności publicznej. Pogląd ten odwołujący uzasadniał współpracą podejmowaną przez jednostki
wojskowe z organizacjami pozarządowymi i innymi partnerami społecznymi. Odwołujący złożył nowe
referencje wystawione przez BYDGOSTA sp. z o.o. na rzecz I. J.
, dotyczące wykonania robót
budowlanych obejmujących termomodernizację szkoły - budynku użyteczności publicznej o wartości
2.620.000,00 zł, w tym branże ogólnobudowlaną, wodno-kanalizacyjną i elektryczną, ze wzmianką, iż
składa je ,,rezerwowo”.
Pismem z 3 września 2019 r. zamawiający wykluczył odwołującego z postępowania o
udzielenia zamówienia na podstawie art 24 ust. 1 pkt 12 Pzp. Zamawiający wskazał w uzasadnieniu,
że strzelnica garnizonowa nie stanowi budynku użyteczności publicznej, zdefiniowanej w
Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych,
jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (tj. Dz. U. z 2019 r. poz. 1065), w konsekwencji
wykonanie je
j termomodernizacji nie może potwierdzać spełnienia warunku udziału w postępowaniu w
zakresie posiadanej zdolności technicznej lub zawodowej. Zamawiający uznał również, że w
odpowiedzi na wezwanie o
dwołujący nie złożył nowego wykazu robót, a oświadczył jedynie że
pierwotnie złożony wykaz robót jest prawidłowy.
Izba zważyła, co następuje:
Izba rozpoznała odwołanie w granicach podniesionych w nim zarzutów. Stosownie do art.
192 ust. 7 Pzp pominięta została argumentacja zamawiającego i przystępującego wskazująca na
podstawy do uznania, że odwołujący nie spełnia warunku udziału w postępowaniu, która nie była
wyrażona w uzasadnieniu wykluczenia odwołującego z udziału w postępowaniu. Podstawy
faktyczne czynności wykluczenia determinują bowiem zakres, w jakim wykonawca zaskarża
czynność zamawiającego i tylko w tych granicach odwołanie podlega rozpoznaniu.
Odwołujący jest uprawniony do wniesienia odwołania zgodnie z art. 179 ust. 1 Pzp. Jest
wykonawcą, który złożył ofertę i ma interes w uzyskaniu danego zamówienia. Zarzucane
uznana za najkorzystniejszą, może ponieść szkodę w postaci utraty możliwości uznania jego oferty
za najkorzystniejszą.
Istota sporu pomiędzy stronami sprowadza się do oceny, czy budynek strzelnicy
garnizonowej spełnia kryteria budynku użyteczności publicznej.
Odwołujący wywodził, że skoro zamawiający nie zdefiniował pojęcia „budynek użyteczności
publicznej” w SIWZ, ani nie odesłał do przepisów Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie
warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, to powinien pojęcie to
wykładać w sposób potoczny, zgodnie z definicją zawartą w słowniku języka polskiego PWN. W
powszechnym rozumieniu
definicji tego zwrotu, budynek użyteczności publicznej to budynek
przynoszący pożytek społeczności, przy czym definicja ta nie przesądza o tym w jaki sposób i na jakich
zasadach ten pożytek ma być przynoszony, ani też o jakiej społeczności mowa.
Izba n
ie podziela tego poglądu. Dostrzec trzeba, że rynek zamówień publicznych jest
elementem profesjonalnego obrotu gospodarczego, zatem
przyjąć należy, że dane pojęcie używane
jest zgodnie z
nomenklaturą właściwą dla danej branży. Nie można wykluczyć sytuacji, w której
zamawiający nadaje pojęciu branżowemu inną treść, jednak jedynie w sytuacji, gdy czyni to w sposób
wyraźny – a nie dorozumiany. Regułą jest zatem odwołanie się do definicji zawartych w powszechnie
obowiązujących regulacjach prawa, które powinny być znane uczestnikom rynku zamówień
publicznych.
Pojęcie budynek użyteczności publicznej zostało zdefiniowane w § 3 pkt 6 Rozporządzenia
Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich
usytuowanie. Nale
ży rozumieć pod nim budynek przeznaczony na potrzeby administracji
publicznej, wymiaru sprawiedliwości, kultury, kultu religijnego, oświaty, szkolnictwa wyższego,
nauki, wychowania, opieki zdrowotnej, społecznej lub socjalnej, obsługi bankowej, handlu,
gastrono
mii, usług, w tym usług pocztowych lub telekomunikacyjnych, turystyki, sportu, obsługi
pasażerów w transporcie kolejowym, drogowym, lotniczym, morskim lub wodnym śródlądowym,
oraz inny budynek przeznaczony do wykonywania podobnych funkcji,
za budynek użyteczności
publicznej uznaje się także budynek biurowy lub socjalny. Definicja ta jest używana w innych
aktach prawnych, które nie wyprowadzają własnych definicji pojęcia budynek użyteczności
publicznej (vide: art. 2 pkt. 9 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w w
odę i zbiorowym odprowadzaniu
ścieków, art. 16 pkt. 62 ustawy Prawo wodne, art. 3 pkt. 38a ustawy Prawo ochrony środowiska, art. 11
b ust. 5 pkt. 4 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów, art. 12 ust. 1 ustawy o
elektromobilności i paliwach alternatywnych).
Omawiana definicja nie ma charakteru zamkniętego, gdyż używa zwrotu „inny budynek
przeznaczony do wykonywania podobnych funkcji
” nie można jednak mieć wątpliwości, że dany
obiekt
będzie budynkiem użyteczności publicznej jedynie w sytuacji, gdy po pierwsze będzie on
Taksatywny katalog zawarty w przepisie
odwołuje się bowiem do przeznaczenia budynku.
Tymczasem strzelnica garnizonowa
jest budowlą przeznaczoną dla celów szkoleniowych
jednostek wojskowych, a nie do realizacji
programów społecznych, działalności oświatowej,
naukowej, dydaktycznej, czy sportowej.
Fakt prowadzenia takiej działalności w sposób planowy i
reglamentowany nie może prowadzić do nadania strzelnicy w jednostce wojskowej statusu obiektu
użyteczności publicznej. Odwołujący całkowicie pomija, że strzelnica nie jest budynkiem, lecz
budowlą. Przesądzają o tym przepisy aktów wykonawczych do ustawy Prawo budowlane
powołane przez zamawiającego w odpowiedzi na odwołanie: § 8 rozporządzenia z dnia 2 sierpnia
1996 r.
Ministra Obrony Narodowej w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać
obiekty budowlane niebędące budynkami, służące obronności państwa oraz ich usytuowanie (tj.
Dz. U.
z 2017 r. poz. 711 ze zm.) i § 2 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 4 października 2001 r.
Ministra Obrony Narodowej w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać
strzelnice garnizonowych oraz ich usytuowanie (Dz. U. Nr 132, poz. 1479 ze zm.).
Wobec powyższego zamawiający zasadnie uznał, że odwołujący nie wykazał spełniania
warunków udziału w postępowaniu i zastosował art. 26 ust. 3 Pzp.
Odwołujący nie spełnił żądania zamawiającego, który w treści wezwania z 2 sierpnia 2019 r.
wezwał do złożenia wykazu potwierdzającego spełnianie warunków udziału w postępowaniu oraz
referencji w
związku z czym zamawiający zobowiązany był wykluczyć odwołującego na podstawie
art. 24 ust. 1 pkt 12 Pzp. Przepis ten stanowi, że zamawiający wyklucza z postępowania
wy
konawcę, który nie wykazał spełniania warunków udziału w postępowaniu. Z brzmienia tego
przepisu wynika, że sam fakt spełniania wymagania zamawiającego jest niewystarczający, gdyż
wykonawca musi jeszcze to zamawiającemu wykazać. Aspekt formalny i materialny mają zatem
taką samą doniosłość.
§ 4 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju z 26 lipca 2016 r. w sprawie rodzajów
dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy w postępowaniu o udzielenie
zamówienia oraz form, w jakich dokumenty te mogą być składane (Dz.U. z 2016 r. poz. 1126 ze zm.),
stanowi, że w celu potwierdzenia spełniania przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu
lub kryteriów selekcji dotyczących zdolności technicznej lub zawodowej zamawiający może żądać
wykazu robót budowlanych z załączeniem dowodów potwierdzających, że roboty te zostały
wykonane należycie i prawidłowo ukończone, którymi mogą być w szczególności referencje lub
poświadczenia.
Podstawowym
dokumentem
potwierdzającym
spełnianie
wymagania
zamawiającego jest zatem wykaz będący własnym oświadczeniem wykonawcy, za które ponosi on
odpowiedzialność, a referencje są jedynie dokumentem pochodzącym co do zasady od odbiorcy
robót potwierdzającym ich prawidłowe wykonanie i ukończenie.
Wobec brzmienia powołanego przepisu brak jest podstaw do uznania, by wykazanie
podmiotowych wymagań zamawiającego przez wykonawcę utożsamiać z treścią oferty. Treść
oferty, to stosownie do art. 66 k.c. oświadczenie zawierające wolę zawarcia umowy, określające jej
istotne postanowienia umowy,
opisanych w SIWZ, co do świadczenia wykonawcy (verba legis opis przedmiotu zamówienia oraz
istotne postanowienia umowy lub wzór umowy).
Jasno sformułowane wezwanie zamawiającego w trybie art. 26 ust. 3 Pzp nie może być
ponawiane, gdyż prowadziłoby do nierównego traktowania wykonawców.
Art. 355
§ 2 k.c. stanowi, że należytą staranność dłużnika w zakresie prowadzonej przez
niego działalności gospodarczej określa się przy uwzględnieniu zawodowego charakteru tej
działalności. Ocena należytej staranności w prowadzonej działalności gospodarczej jest
surowsza od staranności ogólnie wymaganej, gdyż do jej prowadzenia wymagana jest niezbędna
wiedza fachowa
, obejmującej nie tylko formalne kwalifikacje, ale także doświadczenie wynikające z
praktyki zawodowej,
ustalone zwyczajowo standardy wymagań, a także znajomość
obowiązującego prawa oraz następstw z niego wynikających w prowadzonej działalności
gospodarczej (wyrok SN z 22 września 2005 r., IV CK 100/05, wyrok SN z 7 maja 2004 r., I CK
625/03, LEX nr 479 350, wyrok SN z 17 sierpnia 1993 r., III CRN 77/93, OSNC 1994, nr 3, poz.
69). Podmiotom gospodarczym można i trzeba stawiać jednakowo wysokie wymagania dotyczące
staranności działania, jakie obowiązują profesjonalistów w obrocie prawnym (wyrok SN z 25 lipca
2013 r., II CSK 613/12).
W ocenie Izby odwołujący nie wykazał się należytą starannością. Wykładni warunku udziału
w postępowaniu dokonał z pominięciem obowiązujących przepisów prawa, z pominięciem
wynika
jącej z art. 38 Pzp możliwości uzyskania wyjaśnień przed złożeniem oferty, oraz nie złożył
nowego wykazu robót, pomimo wezwania zamawiającego.
Zamawiający prawidłowo wykluczył odwołującego z postępowania na podstawie art. 24 ust.
1 pkt 12 Pzp i uznał jego ofertę za odrzuconą na podstawie art. 24 ust. 4 Pzp. Zarzuty odwołania
nie znalazły potwierdzenia.
W tym stanie rzeczy Izba na podstawie art. 192 ust. 1 i 2 Pzp orzekła, jak w pkt 1 sentencji.
O kosztach Izba orzekła na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 Pzp.
Przewodniczący: