KIO 1748/19 WYROK dnia 24 września 2019 r.

Stan prawny na dzień: 21.11.2019

Sygn. akt: KIO 1748/19 

WYROK 

z dnia 24 

września 2019 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący: 

Luiza Łamejko 

Protokolant:             Klaudia Ceyrowska 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  19 

września  2019  r.  w  Warszawie  odwołania 

wniesio

nego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  9  września  2019  r.  przez 

wykonawcę  Decsoft  S.A.,  ul.  Aleje  Jerozolimskie  179,  lok.  poziom  +2,  

02-222  Warszawa 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Komendę  Główną  Policji,  

ul. Puławska 148/150, 02-642 Warszawa 

orzeka: 

Uwzględnia  odwołanie  i  nakazuje  zamawiającemu  Komendzie  Głównej  Policji 

unieważnienie czynności wezwania z dnia 30 sierpnia 2019 r. wykonawcy Decsoft 

S.A.  do  poprawienia  lub 

uzupełnienia  dokumentu  na  podstawie  art.  26  ust.  3 

ustawy Prawo zamówień publicznych,  

kosztami  postępowania  obciąża  Komendę  Główną  Policji,  ul.  Puławska  148/150,  

02-642 Warszawa i: 

zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie: 

piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę  Decsoft  S.A.,  

ul.  Aleje  Jerozolimskie  179,  lok.  poziom  +2,  02-222  Warszawa  t

ytułem  wpisu  od 

odwołania, 

zasądza  od  Komendy  Głównej  Policji,  ul.  Puławska  148/150,  02-642  Warszawa  na 

rzecz  wykonawcy  Decsoft  S.A.,  ul.  Aleje  Jerozolimskie  179,  lok.  poziom  +2,  

02-222 Warszawa 

kwotę 18 600 zł 00 gr (słownie: osiemnaście tysięcy sześćset złotych 

zero groszy) 

poniesioną tytułem wpisu od odwołania oraz wynagrodzenia pełnomocnika. 


Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo 

zamówień 

publicznych (Dz. U. z 2018 poz. 1986 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia 

jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

do 

Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący :  ……………………………… 


Sygn. akt: KIO 1748/19 

U z a s a d n i e n i e 

Komenda  Główna  Policji  (dalej:  „Zamawiający”)  prowadzi  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  pod  nazwą 

„Modernizacja  systemu  PKiD  Centralnego  Punktu  Systemu  Powiadamiania  Ratunkowego”. 

Postępowanie to prowadzone jest na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. 

Prawo za

mówień publicznych (Dz. U. z 2018 poz. 1986 ze zm.), zwanej dalej: „ustawa Pzp”. 

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  dniu  6  czerwca  2019  r.  w  Dzienniku 

Urzędowym Unii Europejskiej pod pozycją 2019/S 108-262579.  

W dniu  9 

września 2019 r. wykonawca Decsoft S.A. z siedzibą w Warszawie (dalej: 

„Odwołujący”)  wniósł  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  odwołanie  zarzucając 

Zamawiającemu naruszenie: 

-  art.  7  ust.  1  Pzp  w  zw.  z  art.  10b  ustawy  Pzp  w  zw. 

z art. 61 § 2 kc poprzez uznanie, że 

wezwanie do  uzupełnienia lub  poprawienia dokumentów  w  trybie art.  26 ust.  3  ustawy  Pzp  

z dnia 30 sierpnia 2019 r. 

przesłane przez Zamawiającego za pomocą platformy zakupowej 

na  adres  nie  wskazany  w  JEDZ  jako  adres  właściwy  do  korespondencji  z  Odwołującym, 

zostało złożone i doręczone w sposób skuteczny Odwołującemu w dniu 30 sierpnia 2019 r., 

-  art.  7  ust.  1  ustawy  Pzp  przez  naruszenie  zasady  prowadzeni

a  postępowania  w  sposób 

zapewniający  zachowanie  uczciwej  konkurencji,  równego  traktowania  wykonawców,  oraz 

zgodnie  z  zasadami  proporcjonalności  i  przejrzystości  w  związku  z  brakiem  przywrócenia 

terminu  do  złożenia  dokumentów  oraz  zmiany  lub  uzupełnienia  dokumentu  w  związku  

z  wezwaniem  z  dnia  30  sierpnia  2019  r. 

skutecznie  doręczonym  do  Odwołującego  po 

terminie wyznaczonym na udzielenie odpowiedzi na wezwanie, 

- art. 26 ust. 3 ustawy Pzp w zw. z art 7 ust. 1 ustawy Pzp poprzez wezwanie do poprawienia 

lub uz

upełnienia dokumentu określonego w Rozdziale VII ust. 1 SIWZ w części rozdziału IlI 

sekcja  C,  bez  wystarczającego  określenia  zakresu  żądanego  poprawienia  dokumentu  oraz 

podstawy faktycznej do takiego wezwania, 

-  art.  24  ust.  8  ustawy  Pzp  w  zw.  z  art.  7  ustawy 

Pzp  poprzez  wszczęcie  procedury 

s

elfcleaning  względem  Odwołującego  bez  stwierdzenia,  że  Odwołujący  jest  podmiotem 

podleg

ającym  wykluczeniu  z  udziału  w  postępowaniu  i  bez  wykazania  zaistnienia  do  tego 

przesłanek faktycznych i prawnych, 

-  art.  7  ust.  1  ustawy  Pzp 

przez  naruszenie  zasady  prowadzenia  postępowania  w  sposób 


zapewniający  zachowanie  uczciwej  konkurencji,  równego  traktowania  wykonawców,  oraz 

zgodnie z  zasadami  proporcjonalności  i  przejrzystości,  przez  brak  wyjaśnienia w  wezwaniu  

z dnia 30 sierpnia 2019 r. przyczyn, 

jakie spowodowały, iż Zamawiający uznał, że informacje 

przedstawiane  przez  poprzedniego  zamawiającego  są  informacjami  skutkującymi 

koniecznością wszczęcia procedury selfcleaning z art. 24 ust. 8 ustawy Pzp. 

z ostrożności procesowej - art. 24 ust. 5 pkt 4 w zw. z art. 24 ust. 8 ustawy Pzp poprzez 

uznanie,  że  zachodzą  względem  Odwołującego  przesłanki  wykluczenia  określone  w  tym 

przepisie, to jest że Odwołujący jest wykonawcą, który, z przyczyn leżących po jego stronie, 

nie  wykonał  albo  nienależycie  wykonał  w  istotnym  stopniu  wcześniejszą  umowę  w  sprawie 

zamówienia  publicznego  lub  umowę  koncesji,  zawartą  z  zamawiającym,  o  którym  mowa  

w  art.  3  ust.  1  pkt  1-

4,  co  doprowadziło  do  rozwiązania  umowy  lub  zasądzenia 

odszkodowania,  i  w  konsekwe

ncji  wszczęcie  procedury  selfcleaning,  podczas  gdy 

Zamawiający  nie  wskazał  w  wezwaniu  z  dnia  30  sierpnia  2019  r.  na  jakiej  podstawie  takie 

ustalenie zostało dokonane. 

Odwołujący  podał,  że  w  dniu  30  sierpnia  2019  r.  Zamawiający  zamieścił  na 

platformie,  pop

rzez  którą  prowadził  korespondencję  z  wykonawcami,  skierowane  do 

Odwołującego  wezwanie  do  „poprawienia  lub  uzupełnienia  dokumentu  określonego  

w  Rozdziale  VII  ust.  1  SIWZ  tj.  Oświadczenia  stanowiącego  wstępne  potwierdzenie,  że 

Wykonawca nie podlega wyklucz

eniu oraz spełnia warunki udziału w postępowaniu w formie 

Jednolitego  Europejskie

go  Dokumentu  Zamówienia  (JEDZ).”  Jako  podstawę  prawną 

wezwania Zamawiający wskazał art. 26 ust. 3 ustawy Pzp. 

Z treści  ww.  wezwania wynika, jak  wskazał  Odwołujący,  że wobec wskazania przez 

Odwołującego  w  części  III  sekcja  C  JEDZ  odpowiedzi  twierdzącej  na  pytanie  „Czy 

wykonawca znajdował  się w  sytuacji,  w  której  wcześniejsza umowa  w  sprawie  zamówienia 

publicznego,  wcześniejsza  umowa  z  podmiotem  zamawiającym  lub  wcześniejsza  umowa  

w  sprawie  koncesji  została  rozwiązana  przed  czasem,  lub  w  której  nałożone  zostało 

odszkodowanie  bądź  inne  porównywalne  sankcje  w  związku  z  tą  wcześniejszą  umową?”,  

w kontekście złożonych w dalszej części tego dokumentu wyjaśnień Odwołującego, a także 

o

świadczenia  Odwołującego,  że  nie  zachodzą  względem  niego  przesłanki  do  wykluczenia  

z art. 24 ust. 5 pkt 4 ustawy 

Pzp, Zamawiający wystąpił do wcześniejszego zamawiającego, 

z  którym  rozwiązana  została  umowa  w  sprawie  zamówienia  publicznego,  o  przekazanie 

i

nformacji  dotyczących  odstąpienia  od  umowy.  Biorąc  pod  uwagę  oświadczenia 

Odwołującego  oraz  informacje  od  wcześniejszego  zamawiającego,  Zamawiający  „podjął 

decyzję o wezwaniu Wykonawcy do poprawienia lub uzupełnienia oświadczenia JEDZ oraz 

przedstawienia  w 

ramach  procedury  samooczyszczenia  dowodów  na  podjęcie  takich 


środków, które gwarantują jego rzetelność.”. Odwołujący stwierdził, że z treści wezwania nie 

wynika,  ani  w  sposób  pośredni,  ani  bezpośredni,  że  Zamawiający  uznał,  że  Odwołujący 

podlega wykluczeniu na podstawie art. 24 ust 5 pkt 4 ustawy 

Pzp. Wezwanie nie jest również 

oparte o przepis art. 24 ust. 8 ustawy Pzp. 

Odwołujący  wskazał,  że  ww.  wezwanie  zostało  przesłane  za  pośrednictwem 

platformy do elektronicznego porozumiewania się pomiędzy Zamawiającym i wykonawcami. 

Wezwanie  zostało  przesłane  wyłącznie  na  adres  elektronicznej  skrzynki  pocztowej 

[email protected], mimo 

iż w dokumencie JEDZ Odwołujący wskazał jako właściwy dla 

korespondencji  w  ramach  p

ostępowania  adres  ogólny,  tj.  [email protected].  Osoba, 

na adres mailowy której przesłane zostało wezwanie, w dniach od 26 sierpnia 2019 r. do 4 

września  2019  r.  (włącznie)  przebywała  na  wcześniej  zaplanowanym  urlopie 

wypoczynkowym, a na jej skrzynce mailowej ustawiony był autoresponder wskazujący adres 

mailowy  oraz  telefon  osoby  zastępującej  ją  w  tym  terminie,  do  której  należy  kierować 

wszelką  korespondencję.  Odwołujący  zwrócił  uwagę,  że  Zamawiający,  który  po  pierwsze 

powinien był przesłać wezwanie na adres ogólny wskazany przez Odwołującego w JEDZ, a 

także  mógł  uzyskać  informację  o  nieobecności  osoby,  do  której  skierowano  wezwanie,  nie 

dokonał  żadnych czynności,  by  wezwanie doręczyć  w  sposób  taki,  by  Odwołujący  mógł  na 

nie odpowiedzieć w wyznaczonym terminie, to jest do dnia 4 września 2019 r.  

O

dwołujący  podał,  że  w  dniu  5  września  2019  r.,  w  chwili,  gdy  powziął  informację  

o  wezwaniu  i  upływie  terminu  do  złożenia  wyjaśnień,  wystąpił  do  Zamawiającego  

z wnioskiem o przywrócenie terminu do złożenia wyjaśnień, przedstawiając również dowody 

na  okoli

czność  obiektywnego  braku  możliwości  ich  złożenia  w  wyznaczonym  pierwotnie 

terminie.  Zamawiający  mimo  to  nie  zajął  stanowiska  w  sprawie  i  nie  wyznaczył 

Odwołującemu nowego terminu na poprawienie lub uzupełnienie dokumentu JEDZ. 

W  ocenie  Odwołującego,  uznać  należy,  że  Odwołujący,  jako  profesjonalista 

działający  na  rynku  zamówień  publicznych,  podjął  odpowiednie  działania  zapewniające 

możliwość  niezakłóconego  urlopami  pracowników  kontaktu  z  Zamawiającym.  Przede 

wszystkim,  w  JEDZ  wskazany  był  w  co  najmniej  dwóch  miejscach  jako  adres  mailowy 

Odwołującego,  adres  ogólny,  do  którego  dostęp  mają  wszystkie  osoby  w  organizacji,  które 

zajmują  się  obsługą  ofert  w  postępowaniach  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  a  nie 

tylko  jedna  osoba  wyznaczona  do  kontaktów  i  wskazana  z  imienia  i  nazwiska  w  JEDZ. 

Ponadto,  ogólny  adres  mailowy:  [email protected]  widnieje  również  w  danych 

dostawcy (Wykonawcy), jako adres do korespondencji, zapisany na platformie internetowej, 

na  której  prowadzone  jest  postępowanie.  Dodatkowo,  osoba  wyznaczona  do  kontaktów, 

stosując  przyjęte  standardowe  zachowanie  w  przypadku  urlopu,  uaktywniła  na  swojej 


skrzynce  e-

mail  odpowiedni  komunikat  zwrotny,  wskazujący  na  jej  nieobecność,  ale  także 

wskazujący osobę ją zastępującą. Ponieważ osoba wskazana do kontaktów w JEDZ nie była 

pełnomocnikiem  Odwołującego,  a  jedynie  osobą  do  kontaktu,  takie  działanie  wydaje  się,  

w opinii Odwołującego, wystarczające i nie wymagało innych dodatkowych działań ze strony 

Odwołującego.  Tym  bardziej,  że  wskazany  w  JEDZ  ogólny  adres  [email protected],  

a  nie  adres  osoby  wskazanej  do  kontaktów,  zapewniał  dotarcie  i  otrzymanie  przez  osoby 

uprawnione  lub  upoważnione  przez  Odwołującego  odpowiednich  informacji  dotyczących 

p

ostępowania.  Odwołujący  podkreślił,  że  Zamawiający  nie  przesłał  wezwania  w  formie 

pisemnej, a jedynie w formie elektronicznej. 

Odwołujący podniósł, że zgodnie z treścią art. 61 § 2 kc w zw. z art. 14 ustawy Pzp, 

oświadczenie woli wyrażone w postaci elektronicznej jest złożone innej osobie z chwilą, gdy 

wprowadzo

no  je do  środka komunikacji  elektronicznej  w  taki  sposób,  żeby  osoba  ta mogła 

zapoznać się z jego treścią. Zgodnie z ogólną regułą art. 6 kc, na składającym oświadczenie 

woli  (nadawcy)  spoczywa  ciężar  dowodu,  że  jego  oświadczenie  woli  doszło  do  adresata  

taki  sposób,  że  adresat  mógł  się  z  nim  zapoznać  w  normalnym  toku  czynności.  

W  przypadkach  komunikacji  elektronicznej  podstawę  do  ustalenia  chwili  złożenia 

oświadczenia  przyjęto  wprowadzenie  tej  informacji  „do  środka  komunikacji  elektronicznej”. 

Jednakże,  jak  zauważył  Odwołujący,  nie  jest  to  jeszcze  moment  uznany  za  złożenie 

oświadczenia woli. Aby go ustalić, należy jeszcze wziąć pod uwagę, że powinno to nastąpić 

w  taki  sposób,  żeby  adresat  mógł  zapoznać  się  z  treścią  oświadczenia.  Taki  stan  rzeczy 

może  się  więc  ziścić  później  niż  w  momencie  wprowadzenia  informacji  do  środka 

komunikacji adresata. Przede wszystkim, zdarza się, że adresat komunikatu elektronicznego 

korzysta z kilku adresów mailowych, a tylko jeden lub niektóre z nich zastrzega dla składania 

o

świadczeń  woli.  Odwołujący  zwrócił  uwagę,  że  w  takim  przypadku  należy  przyjąć,  że 

oświadczenie  woli  skierowane  na  inny  adres  nie  jest  skuteczne,  ponieważ  nie  zostało 

złożone w sposób oczekiwany przez adresata. „Systemy komunikacji elektronicznej działają 

n

ieprzerwanie w ciągu całej doby - także w dni wolne od pracy. Nie można jednak wymagać 

od odbiorcy, aby nieustannie czuwał przy swoim komputerze w oczekiwaniu na sygnał, że do 

jego 

„skrzynki” elektronicznej dotarło oświadczenie nadawcy. Dlatego na ogół przyjmuje się, 

że  posiadacz  „skrzynki”  e-mailowej  powinien  co  najmniej  raz  dziennie  „zaglądać”  do  niej. 

Jednakże  jest  to  reguła  tylko  orientacyjna.  Wymaga  ona  korekt  ze  względu  na  różne 

szczególne sytuacje. W szczególności w odniesieniu do przedsiębiorców należy przyjąć, że 

nie  można  wymagać  od  nich,  aby  odczytywali  dane  przesłane  pocztą  elektroniczną,  które 

nadeszły  w  dniach  wolnych  od  pracy  albo  poza  godzinami  pracy.  Tym  bardziej  nie  można 

wymagać  tego  od  osób  fizycznych,  w  odniesieniu  do  których  należy  uwzględnić  także 

specyfikę  świąt  czy  urlopów.  Są  wszakże  przedsiębiorstwa,  które,  działając  nieprzerwanie, 


automatycznie  reagują  na  przesyłane  im  zamówienia  w  postaci  elektronicznej.  Wówczas 

należy stosować inną miarę dla oceny, w jakiej chwili oświadczenie zostało złożone. Uznaje 

się  bowiem,  że  „mógł  zapoznać  się  z  treścią  oświadczenia”  ten,  kto  wobec  nieotrzymania 

owego oświadczenia czy nawet informacji o nim („zgubienie się” maila czy załączonego do 

niego  pliku)  nie  mógł  się  z  nim  zapoznać.  Ryzyko  niesprawnego  funkcjonowania  systemu 

elektronicznego  należy  więc  uznać  za  jedno  z  wielu  ryzyk  procesu  komunikowania  się, 

nieróżniące  się  w  istocie  niczym  np.  od  ryzyka  niesprawnego  działania  operatora 

pocztowego. Adresat oświadczenia nie może być tym ryzykiem obciążony, z zastrzeżeniem 

oczywiście  możliwości  ustanowienia  przez  ustawodawcę  wyjątków  w  przepisach 

szczególnych  albo  odmiennych  postanowień  w  umowie  stron”  (tak  System  Prawa 

Prywatnego,  Tom  2 

red.  Radwański  2019,  wyd.  3).  Odwołujący  podał,  że  z  takim 

stanowisk

iem  literatury  zgodne  jest  również  stanowisko  judykatury,  chociażby  orzeczenie 

Sądu  Apelacyjnego  w  Katowicach  z  dnia  6  kwietnia  2018  r.  w  sprawie  o  sygn.  akt  V  Aga 

259/18,  zgodnie  z  którym  „jak  wynika  z  treści  art.  61  §  2  KC,  ustalenie  chwili  doręczenia 

oświadczenia  w  formie  elektronicznej  także  odbywa  się  przy  uwzględnieniu  zasady 

doręczenia.  Dla  uznania,  że  doręczenie  faktycznie  miało  miejsce,  nie  jest  jednak 

wystarczające  wyłącznie  wprowadzenie  oświadczenia  do  systemu  komunikacji 

elektronicznej, 

ponieważ stan taki nie stwarza pewności co do tego, czy rzeczywiście trafiło 

ono  do  operatora  usług  telekomunikacyjnych,  a  następnie  stało  się  dostępne  dla  adresata 

tak, aby ten miał możliwość zapoznania się z jego treścią.”. Należy wziąć pod uwagę również 

orzeczenie  SN  Izby  Pracy  z  dnia  8  marca  2017  r.  w  sprawie  o  sygn.  akt  II  PK  26/16,  

w  którym  to  jednoznacznie  stwierdzono,  że  pracownik  przebywający  na  urlopie 

wypoczynkowym  nie  ma  obowiązku  kontrolowania  poczty  elektronicznej.  Odwołujący 

podkreślił,  że  zapewnił  możliwość  komunikacji  z  Zamawiającym,  która  zapewniłaby 

skuteczne  doręczenie  wezwania  w  terminie  30  sierpnia  2019  r.  i  jego  realizację  

w  wyznaczonym  terminie,  gdyby  tylko  Zamawiający  bądź  to  wysłał  wezwanie  na  adres 

wskazany  w  JEDZ,  jak  również  podany  w  danych  wykonawcy  na  platformie,  bądź  to 

odpowiednio zareagował na automatyczną odpowiedź ze skrzynki pani D. W., informującą o 

braku  możliwości  zapoznania  się  z  przesłaną  korespondencją  z  uwagi  na  urlop  i  brak 

dostępu do poczty elektronicznej we wskazanym okresie. 

Odwołujący  uznał,  że  uzasadnione  jest  domaganie  się  przez  Odwołującego 

wyznaczenia  przez  Zamawiającego  nowego  terminu  na  dokonanie  przez  Zamawiającego 

wezwania do uzupełniania lub poprawienia dokumentów na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy 

P

zp  oraz  nie  stosowanie  konsekwencji  wynikających  z  obowiązujących  przepisów  ustawy 

Pzp, tj. wyk

luczenia wykonawcy z udziału w postępowaniu, jak również utraty wadium. 


Odwołujący  podniósł  ponadto,  że  wezwanie  dokonane  przez  Zamawiającego  jest 

obarczone błędem i niejasne dla Odwołującego w świetle obowiązujących przepisów ustawy 

Pzp. 

Jak  zauważył  Odwołujący,  w  treści  wezwania  Zamawiający  wskazał,  że  wzywa 

Odwołującego do poprawienia lub uzupełnienia dokumentu JEDZ na podstawie art. 26 ust. 3 

ustawy Pzp, podczas 

gdy w dalszej treści wezwania wskazał, że oczekuje od Odwołującego 

również przedstawienia w ramach procedury samooczyszczenia dowodów na podjęcie takich 

środków,  które  gwarantują  jego  rzetelność.  Niemniej  jednak,  wskazaną  podstawą  prawną 

wezwania nie jest przepis art. 24 ust. 8 ustawy 

Pzp. Dla Odwołującego nie jest zatem jasne, 

czy  podjęta  przez  Zamawiającego  procedura  jest  procedurą  wyłącznie  wyjaśnienia  lub 

uzupełnienia  dokumentu  JEDZ,  czy  też  procedurą  selfcleaningu,  która  nie  polega  na 

wyjaśnieniu  lub  uzupełnieniu  JEDZ,  a  na  złożeniu  w  postępowaniu  przez  wykonawcę 

podlegającego  wykluczeniu  odpowiednich  dowodów  dowodzących  jego  rzetelności,  a  nie 

umiejętności czy kompetencji do realizacji zamówienia.  

Odwołujący stwierdził, że zgodnie z literalnym brzmieniem art. 24 ust. 8 ustawy Pzp, 

proces  samooczyszczenia  Zamawiający  stosuje  wyłącznie  w  stosunku  do  wykonawcy 

podl

egającego  wykluczeniu.  Powyższe  potwierdza,  jak  wskazał  Odwołujący,  orzecznictwo 

Krajowej Izby Odwoławczej,  w tym np. wyrok z dnia 29 czerwca 2017 r. w sprawie o sygn. 

akt  KIO  1101/17,  oraz  wyrok  z  dnia  8  czerwca  2017r.  w  sprawie  o  sygn.  akt  KIO  1034/17. 

Odwołujący zwrócił uwagę, że Zamawiający w żaden sposób nie stwierdził w wezwaniu, że 

Odwołujący  jest  wykonawcą  podlegającym  wykluczeniu  na  którejkolwiek  z  podstaw  na 

wskazanych w art. 24 ust. 1 pkt 13 i 14 oraz 16-20 lub ust. 5 ustawy 

Pzp, ani też nie wskazał 

ewentualnej  podstawy  do  uznania  tego  wykluczenia. 

Zdaniem  Odwołującego,  jeżeli  uznać 

pismo z dnia 30 sierpnia 2019 r. jako wezwanie do z

łożenia dowodów w ramach procedury 

selfcleaning, to wskazać należy, że nie zaszły przesłanki ustawowe do jej przeprowadzenia. 

Odwołujący  zaznaczył,  że  nie  wiadomo  na  jakiej  podstawie  została  podjęta  przez 

Zamawiającego  decyzja  o  jej  przeprowadzeniu  i  jaką  przesłankę  wykluczenia  względem 

Odwołującego  Zamawiający  stwierdził  -  czy  jest to art.  24  ust.  5  pkt  4  ustawy  Pzp,  czy  też 

może art. 24 ust. 1 pkt. 16 lub 17 ustawy Pzp, czy może jeszcze jakaś inna. 

Co  istotne, 

w  ocenie  Odwołującego,  wezwanie  z  art.  26  ust.  3  i  wezwanie  z  art.  24 

ust. 8 ustawy 

Pzp nie są wezwaniami wzajemnie się zastępującymi. Zdaniem Odwołującego, 

s

koro  Zamawiający  wezwał  do  poprawienia  lub  uzupełnienia  dokumentu  JEDZ  w  zakresie 

informacji  w  części  III  sekcja  C,  to  nadal,  literalnie  odczytując  treść  wezwania,  nie  jest 

oczywiste, 

jak  powinien  się  zachować  Odwołujący.  Według  stanowiska  i  wiedzy 

Odwołującego,  poprzedzonego  analizami  prawnymi,  nie  jest  on  wykonawcą  podlegającym 

wykluczeniu  na  podstawie  art.  24  ust.  5  pkt  4  ustawy 

Pzp.  W  związku  z  powyższym,  nie 


prowadził  on  wewnątrz  organizacji  żadnych  działań,  które  mogłyby  być  oceniane  jako 

odpowiadające  dowodom  w  ramach  procedury  selfcleaningu.  Odwołujący  zadeklarował,  że 

przeprowadzi takie czynności, jeżeli obiektywnie zostanie stwierdzone, na przykład wyrokiem 

sądowym,  że  wcześniejsze  rozwiązanie  umowy  z  wcześniejszym  zamawiającym  nastąpiło  

z  przyczyn  leżących  po  stronie  Odwołującego.  Odwołujący  zaznaczył  jednak,  że  na  tym 

etapie sprawy brak jest jakichkolwiek okoliczności czy dowodów w zgromadzonym materiale 

dowodowym,  który  nakazywałyby  Odwołującemu  branie  na  siebie  wyłącznej  winy 

rozwiązania  przed  czasem  umowy  z  wcześniejszym  zamawiającym.  Jak  zauważył 

Odwołujący,  przesłanki  wykluczenia  nie  mogą  być  interpretowane  w  taki  sposób,  że  każdy 

wykonawca  i  zawsze  w  przypadku  wcześniejszego  rozwiązania  umowy  bez  względu  na 

rzeczywiste  okoliczności,  ponosiłby  sankcję  w  postaci  braku  możliwości  brania  udziału  

w  zamówieniach  publicznych  lub  poddawania  się  uznaniowo  ocenianej  przez  każdego 

zamawiającego procedurze selfcleaningu. Odwołujący stwierdził, że wykluczenie wykonawcy 

powinno następować jedynie, gdy zaistnienie przesłanki jest bezsporne, a w szczególności, 

gdy  sam  wykonawca  przyjmuje  i  oświadcza  w  dokumentach  postępowania,  że  przesłanka 

wykluc

zenia względem niego zachodzi. Odwołujący zaznaczył, że w obecnym postępowaniu 

w

ykonawca  jasno  wskazał  w  treści  JEDZ,  że  przesłanka  wykluczenia  nie  zachodzi,  co  

w samym wezwaniu zacytował również Zamawiający. 

Odwołujący  oświadczył,  że  nie  kwestionuje  możliwości  przeprowadzenia  przez 

Zamawiającego  badania  wskazanej  przez  Odwołującego  w  dokumencie JEDZ  okoliczności 

rozwiązania  umowy  z  innym  zamawiającym,  bezpośrednią  stroną  tej  umowy.  Odwołujący 

zwrócił  uwagę,  że jak  wynika z  przedstawionych  przez  ten  podmiot  informacji,  okoliczności 

przedstawione  przez  Odwołującego  związane  z  rozwiązaniem  umowy  nie  są  sporne, 

natomiast  sporna  jest  ich  ocena  prawna. 

Odwołujący,  w  związku  z  twierdzeniem 

Zamawiającego  o  braku  w  treści  JEDZ  informacji  o  aktualnym  stanie  prawnym  sporu, 

zauważył,  że  poprzedni  zamawiający  w  przekazanych informacjach  potwierdził  analogiczny 

stan,  jaki  w

skazał  w  treści  wyjaśnień  JEDZ  wykonawca.  Zarówno  z  treści  wyjaśnień 

zawartych  w  JEDZ,  jak  i  informacji  od  poprzedniego  zamawiającego  wynika,  że  umowa 

282/08/2017  zawarta  z  Konsorcjum,  którego  członkiem  był  Odwołujący  została  rozwiązana 

przed  czasem  oraz  naliczone  zostały  kary  umowne,  których  zapłaty  Konsorcjum  odmówiło 

nie  uznając  swojej  winy,  a  obie  strony  sporu  przygotowują  się  do  dochodzenia  dalszych 

roszczeń  na  drodze  sądowej.  Oczywistym  jest,  jak  stwierdził  Odwołujący,  że  w  zaistniałej 

sytuacji, przed wszczęciem postępowania sądowego, do którego szykuje się każda ze stron, 

zarówno  Odwołujący,  jaki  i  poprzedni  zamawiający,  prezentują  stanowiska,  które  dalekie 

będą od uznawania argumentów prawnych drugiej strony, co ewentualnie mogłoby wpłynąć 

na  ich  sytuację  procesową.  Odwołujący  podkreślił  jednak,  że  Zamawiający  nie  jest 


uprawniony w żaden sposób do arbitralnego uznawania wyższości jednego stanowiska nad 

drugim, a tak zdaje się Zamawiający ocenił złożone wyjaśnienia Odwołującego i informacje 

od  wcześniejszego  zamawiającego,  nie  zawierając  w  wezwaniu  jednakże  żadnego, 

chociażby  częściowego  uzasadnienia,  dlaczego  przyznaje  wyższość  twierdzeniom 

wcze

śniejszego .zamawiającego, mimo że sprawa sądowa ani nie została wszczęta, ani też 

nie  zost

ała  przez  sąd  zbadana  i  zakończona  prawomocnym  wyrokiem.  Wydaje  się,  jak 

stwierdził  Odwołujący,  że  Zamawiający  uznał  w  tym  miejscu  subiektywne  informacje 

otrzymane  od  w

cześniejszego  zamawiającego  jako  podstawę  do  żądania  od  wykonawcy 

poddania  się  procedurze  selfcleaning.  Odwołujący  założył,  że  Zamawiający  nie  posiada 

również  dostępu  do  pełnych  akt  sprawy  i  poza  zapoznaniem  się  ze  stanowiskiem 

poprzedniego zamawiającego, nie przeprowadził własnej analizy prawnej zaistniałej sytuacji. 

Art.  24  ust.  5  pkt  4  ustawy  Pzp  wymaga  natomiast 

od  Zamawiającego  wykazania,  że 

zachodzą  przesłanki  do  wykluczenia  wykonawcy.  Odwołujący  przywołał  orzeczenie  Izby  

z  dnia  26  marca  2018  r.,  sygn.  akt 

KIO  454/18,  w  którym  Izba  orzekła:  „Wykluczenie 

wykonawcy z postępowania na podstawie art. 24 ust 5 pkt 4 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 

r. - 

Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1579 ze zm.) jest dopuszczalne 

jedynie  w  przypadku  ku

mulatywnego  spełnienia  wszystkich  określonych  w  tym  przepisie 

przesłanek,  o  przesłanki  te  nie  mogą  być  rozumiane  dowolnie.  Wykluczając  wykonawcę 

zamawiający  nie  może  zatem  opierać  się  wyłącznie  na  fakcie,  że  doszło  do  rozwiązania 

wcześniejszej  umowy  zawartej  z  wykonawcą.  Zamawiający  musi  ponadto  wykazać,  że  do 

rozwiązania  umowy  (zasądzenia  odszkodowania)  doszło  z  powodu  niewykonania  lub 

nienależytego  wykonania  umowy  przez  wykonawcę,  a  zatem  musi  wykazać,  czego 

konkretnie  wykonawca  nie  zrobił  lub  jakiego  obowiązku  wynikającego  z  wcześniejszej 

umowy  nie  wykonał.  Ponadto  zobowiązany  jest  wykazać,  że  niewykonanie  lub  nienależyte 

wykonanie miało miejsce w istotnym stopniu, co oznacza, że zamawiający zobligowany jest 

wykazać,  iż  wykonawca  albo  nie  wykonał  umowy  w  ogóle  albo  wykonał  ją  nienależycie  

w  stopniu  znaczącym  lub  nienależyte  wykonywanie  miało  charakter  uporczywy,  nawet  jeśli 

niedociągnięcia  nie  były  znaczące.  Chodzi  tu  nie  tylko  o  istotny  wartościowo  lub  rzeczowo 

zakres  nienależytego  lub  niewykonania  świadczenia  wykonawcy  w  stosunku  do  zakresu 

przewidzianego  umową,  ale  również  o  niespełnienie  przez  wykonawcę  świadczenia,  

w sposób odpowiadający istotnym dla zamawiającego wymogom wynikającym z tej umowy.”. 

Odwołujący  zwrócił  uwagę  na  to,  że  ponieważ  procedurę  selfcleaningu  przeprowadza  się 

względem  wykonawcy  podlegającego  wykluczeniu,  to  już  na  etapie  wszczynania  tej 

procedury  takie 

uzasadnienie Zamawiający powinien przedstawić, czego w przedmiotowym 

p

ostępowaniu nie uczynił. 

Odwołujący  stwierdził,  że  pomiędzy  złożonym  oświadczeniem  o  braku  zachodzenia 


względem  niego  przesłanek  wykluczenia  z  art.  24  ust.  5  pkt  4  ustawy  Pzp,  

a  odpowiedzią  zaznaczoną  w  części  III  sekcji  C  JEDZ  nie  ma  sprzeczności.  Odwołujący 

potwierdził, że nie znajduje się w sytuacji, w której z przyczyn leżących po jego stronie, nie 

wykonał  albo  nienależycie  wykonał  w  istotnym  stopniu  wcześniejszą  umowę  w  sprawie 

zamówienia  publicznego  lub  umowę  koncesji,  zawartą  z  zamawiającym,  o  którym  mowa  

w  art.  3  ust.  1  pkt  1-

4  Pzp,  co  doprowadziło  do  rozwiązania  umowy  lub  zasądzenia 

odszkodowania, co wykazał również w wyjaśnieniach złożonych w JEDZ. Odwołujący zwrócił 

jednak  uwagę,  że  pytanie  wskazane  w  części  III  sekcji  C  JEDZ,  chociaż  koresponduje  

z  treścią  polskiej  ustawy  Pzp  w  zakresie  art.  24  ust.  5  pkt  4  ustawy  Pzp,  to  nie  dotyczy 

identycznej sytuacji. Pytanie wskazane w JEDZ brzmi bowiem: „Czy  wykonawca znajdował 

się  w  sytuacji,  w  której  wcześniejsza  umowa  w  sprawie  zamówienia  publicznego, 

wcześniejsza  umowa  z  podmiotem  zamawiającym  lub  wcześniejsza  umowa  w  sprawie 

koncesji  została  rozwiązana  przed  czasem,  lub  w  której  nałożone  zostało  odszkodowanie 

bądź  inne  porównywalne  sankcje  w  związku  z  tą  wcześniejszą  umową?”.  Odwołujący 

wskazał, że pytanie to nie odnosi się do przyczyn rozwiązania umowy, ani też wskazania czy 

stroną  odpowiedzialną  za  wcześniejsze  rozwiązanie  umowy  był  wykonawca  czy 

zamawiający. Pytanie to jest na tyle ogólne, że pozytywnie należałoby na nie odpowiedzieć 

również  w  sytuacji,  gdyby  zamawiający  odstąpił  od  umowy  z  przyczyn  wskazanych  w  art. 

145  ust.  1  ustawy 

Pzp.  Zatem  sama  pozytywna  odpowiedź  na  tak  zadane  pytanie  

w  przypadku  Od

wołującego  powinna  brzmieć  „TAK”,  jednak  nie  skutkuje  to,  i  nie  powinno 

skutkować  uznaniem,  że  pomiędzy  tym  oświadczeniem,  a  stwierdzeniem  w  oświadczeniu  

o braku zaistnienia okoliczności do wykluczenia wykonawcy na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 4 

ustawy 

Pzp jest sprzeczność. Odwołujący zauważył, że jak wynika z samej treści wezwania, 

Zamawiający  takiej  sprzeczności  nie  widzi.  Co więcej,  niezaznaczenie w  części  III  sekcji  C 

JEDZ  w  przypadku, 

w  jakim  znajduje  się  Odwołujący,  odpowiedzi  pozytywnej,  mogłoby 

narazić go na stwierdzenie przez Zamawiającego podstaw do wykluczenia z art. 24 ust. 1 pkt 

16 lub 17 ustawy 

Pzp. Odwołujący zaznaczył, że nie zataja żadnych informacji, tym samym 

wykazuje wystarcz

ającą rzetelność dla udziału w postępowaniu i realizacji zamówienia. 

Reasumując,  Odwołujący  stwierdził,  że  wezwanie  z  dnia  30  sierpnia  2019  r.  jest 

merytorycznie  i  formalnie  nieuzasadnione. 

Zdaniem  Odwołującego,  Zamawiający  nie  ma 

prawa  w  p

ostępowaniu  przymuszać  wykonawców  do  składania  oświadczeń  woli  określonej 

treści,  jeżeli  nie  znajdują  one  pokrycia  w  stanie  faktycznym  i  prawnym.  Jednocześnie, 

zdaniem  Odwołującego,  brak  jest  podstaw  do  jednoznacznego  stwierdzenia  przez 

Zamawiającego,  że  Odwołujący  jest  wykonawcą  podlegającym  wykluczeniu  i  Zamawiający 

takiej okoliczności w żaden sposób nie wykazał. Wobec powyższego, jak uznał Odwołujący, 

wezwanie  do  przedstawienia  dowodów  w  ramach  procedury  selfcleaning  jest  względem 


Odwołującego,  jako  wykonawcy  nie  podlegającego  wykluczeniu  lub  względem  którego  nie 

wykazano  zaistnienia  przesłanek  do  wykluczenia,  nieuzasadnione  i  niezgodne  z  literalnym 

brzmieniem art. 24 ust. 8 ustawy Pzp.  

Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  i  unieważnienie  czynności  wezwania 

do uzupełnienia lub poprawienia oświadczenia lub dokumentu w trybie art. 26 ust. 3 ustawy 

P

zp  oraz  przedłożenia  dowodów  w  zakresie  procedury  selfcleaningu,  a  także  uznanie,  że 

wobec  Odwołującego  nie  zachodzą  okoliczności  umożliwiające  stwierdzenie,  że  jest  on 

wykonawcą  polegającym  wykluczeniu  i  prowadzenia  procedury  selfcleaningu,  mimo 

zaznaczenia w części III sekcji C JEDZ odpowiedzi twierdzącej. 

Izba  ustaliła,  że  Odwołujący  w  oświadczeniu  złożonym  w  formie  Jednolitego 

Europejskiego  Dokumentu  Zamówienia  (JEDZ)  odpowiadając  na  pytanie  o  treści:  „Czy 

wykonawca znajdował  się w  sytuacji,  w  której  wcześniejsza umowa  w  sprawie  zamówienia 

publicznego,  wcześniejsza  umowa  z  podmiotem  zamawiającym  lub  wcześniejsza  umowa  

w  sprawie 

koncesji  została  rozwiązana  przed  czasem,  lub  w  której  nałożone  zostało 

odszkodowanie  bądź  inne  porównywalne  sankcje  w  związku  z  tą  wcześniejszą  umową?” 

udzielił odpowiedzi twierdzącej. Jednocześnie, odpowiadając na pytanie „Czy przedsięwzięto 

środki  w  celu  wykazania  Państwa  rzetelności  („samooczyszczenie”)?”  Odwołujący  udzielił 

odpowiedzi  negatywnej. 

Odwołujący  wyjaśnił,  że  odpowiedź  twierdząca  na  pierwsze  z  ww. 

pytań  została  zaznaczona  z  daleko  idącej  ostrożności  i  dotyczy  jedynie  zaistnienia  faktu 

rozwi

ązania  przed  czasem  umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego.  Odwołujący 

oświadczył, że nie zachodzą względem Odwołującego podstawy wykluczenia z art. 24 ust. 5 

pkt  4  ustawy  Pzp

.  Odwołujący  podał,  że  fakt  rozwiązania  umowy  dotyczy  umowy  nr 

282/08/2017 zawart

ej w dniu 21 sierpnia 2017 r. pomiędzy Skarbem Państwa – Prokuraturą 

Krajową  a  konsorcjum  Sygnity  S.A.  (lider)  i  Decsoft  S.A.  (członek  konsorcjum)  na 

zaprojektowanie,  przygotowanie  i  wdrożenie  rozbudowy  Systemu  Digitalizacji  Akt 

Postępowań  Przygotowawczych  (iSDA).  Odwołujący  dokonał  ponadto  opisu  stanu 

faktycznego 

obejmującego okoliczności, na podstawie których doszło do rozwiązania umowy 

oraz załączył do JEDZ pisma Sygnity S.A. kierowane do Prokuratury Krajowej w dniach 23 

lipca 2018 r., 30 lipca 2018 r., 

16 sierpnia 2018 r., 27 września 2018 r. oraz 8 października 

2018 r.  

Izba  ustaliła  także,  że  w  dniu  30  sierpnia  2019  r.  Zamawiający  zamieścił  na 

platformie,  na  której  prowadzi  postępowanie,  skierowane  do  Odwołującego  wezwanie  do 
poprawienia  lub  uzupełnienia  JEDZ.  Zamawiający  przypomniał  Odwołującemu  treść 

złożonego  przez  Odwołującego  oświadczenia  JEDZ  w  zakresie  części  III  sekcja  C. 

Zamawiający  stwierdził,  że  opisując  okoliczności  rozwiązania  umowy  nr  282/08/2017 


zawartej  w  dniu  21  sierpnia  2017  r.  pomiędzy  Skarbem  Państwa  –  Prokuraturą  Krajową  

a  konsorcjum  Sygnity  S.A.  (lider)  i  Decsoft  S.A.  (członek  konsorcjum)  na  zaprojektowanie, 

przygotowanie  i  wdrożenie  rozbudowy  Systemu  Digitalizacji  Akt  Postępowań 

Przygotowawczych  (iSDA)  Odwołujący  przedstawił  je  wyłącznie  z  punktu  widzenia 

wykonawcy,  nie  informując  o  aktualnym  stanie  prawnym  zaistniałego  sporu.  Zamawiający 

podał, że zwrócił się do Prokuratury Krajowej z prośbą o przekazanie informacji dotyczących 

odstąpienia od  realizacji  ww.  umowy.  Jak  poinformował  Zamawiający,  Prokuratura Krajowa 

w  piśmie  z  dnia  6  sierpnia  2019  r.  przekazała  Zamawiającemu  informację  na  temat 

okoliczności  odstąpienia  od  umowy  nr  282/08/2017  oraz  aktualnego  stanu  prawnego 

zaistniałego sporu. Zamawiający wskazał, że Prokuratura Krajowa odstąpiła od ww. umowy 

po  otrzymaniu  przez  konsorcjum  oświadczenia  o  braku  możliwości  wykonania  umowy  

w  terminie  określonym  w  umowie  ze  względu  na  brak  przekazania  przez  zamawiającego 

informacji  istotnych  do  wykonania  umowy.  Z  uwagi  na  fakt  realizacji  umowy  w  ramach 

projektu  finansowanego  ze  środków  Programu  Operacyjnego  Polska  Cyfrowa  nie  było 

możliwości wydłużenia okresu realizacji umowy, gdyż skutkowałoby to brakiem zakończenia 

projektu  w  terminie  określonym  w  porozumieniu  o  dofinansowanie  projektu,  na  co  nie 

wyraziła  zgody  Instytucja  Pośrednicząca  PO  PC.  W  związku  z  powyższym,  Prokuratura 

Krajowa  uznała,  że  konsorcjum,  nie  wykonało  umowy.  Prokuratura  Krajowa  stwierdziła,  że 

uchybieniem 

konsorcjum  było  zaniechanie  zwrócenia  się  do  zamawiającego  o  udzielenie 

informacji,  które  zdaniem  konsorcjum  były  niezbędne  do  wykonania  umowy.  Tym  samym, 

konsorcjum doprowadziło do sytuacji, w której zgodnie z treścią przekazanego oświadczenia, 

nie  było  możliwości  wykonania  umowy  w  terminie.  Prokuratura  Krajowa  uznała  wskazane 

zaniechanie za przyczynę leżącą po stronie konsorcjum. Prokuratura Krajowa poinformowała 

ponadto,  że  z  tytułu  niewykonania  umowy  została  naliczona  kara  umowna.  Na  poczet  kar 

umownych  została  zajęta  kwota  gwarancji  należytego  wykonania  umowy.  W  pozostałym 

zakresie kara umowna  nie została zapłacona  przez  konsorcjum, które  odmówiło jej  zapłaty 

wskazując,  że  umowa  została  rozwiązana  z  przyczyn  leżących  po  stronie  zamawiającego. 

Jednocześnie  konsorcjum  nie  skierowało  sprawy  o  zwrot  zajętych  środków  z  tytułu  zajęcia 

gwarancji  należytego  wykonania  umowy.  Prokuratura  Krajowa  oświadczyła,  że  zamierza 

skierować  sprawę  do  sądu  o  zapłatę  nie  uiszczonej  części  kar  umownych  i  przygotowuje 

dokumenty niezbędne do złożenia powództwa w tej sprawie. Biorąc pod uwagę wyjaśnienia 

Odwołującego  złożone  wraz  z  ofertą  oraz  stanowisko  Prokuratury  Krajowej  w  sprawie 

niewykonania  i  odstąpienia  od  umowy  nr  282/08/2017  Zamawiający  podjął  decyzję  

o  wezwaniu  Odwołującego  do  poprawienia  lub  uzupełnienia  oświadczenia  JEDZ  oraz 

przed

stawienia  w  ramach  procedury  samooczyszczenia,  dowodów  na  podjęcie  takich 

środków,  które  gwarantują  jego  rzetelność.  Zamawiający  zobowiązał  Odwołującego  do 

złożenia  ww.  dokumentów  do  dnia  4  września  2019  r.  za  pośrednictwem  platformy 


zakupowej, zgodnie z w

ymaganiami określonymi w Rozdziale VII ust. 7 SIWZ. 

W

w.  wezwanie  zostało  przesłane  za  pośrednictwem  platformy  do  elektronicznego 

porozumiewania się pomiędzy Zamawiającym i wykonawcami. Informacja o zamieszczonym 

na  platformie  wezwaniu  skierowanym  do  Odwołującego  została  przesłana  na  adres 

elektronicznej skrzynki pocztowej 

[email protected]

Na rozprawie strony podtrzymały dotychczas prezentowane stanowiska.  

Krajowa  Izba  Odwoławcza,  rozpoznając  złożone  odwołanie  na  rozprawie  

i  uwzględniając  zgromadzony  materiał  dowodowy  wymieniony  w  treści  uzasadnienia,  jak 

również  stanowiska  stron  postępowania  zaprezentowane  na  piśmie  i  ustnie  do  protokołu 

posiedzenia i rozprawy, ustaliła i zważyła co następuje. 

Izba  stw

ierdziła,  że  odwołujący  legitymuje  się  interesem  we  wniesieniu  środka 

ochrony prawnej, o którym mowa w art. 179 ust. 1 ustawy Pzp. Zakres zarzutów, w sytuacji 

ich  potwierdzenia  się,  wskazuje  na  pozbawienie  Odwołującego  możliwości  uzyskania 

zamówienia  i  jego  realizacji,  narażając  go  tym  samym  na  poniesienie  w  tym  zakresie 

wymiernej szkody.  

Rozpoznając  odwołanie  w  granicach  podniesionych  zarzutów  Izba  uznała,  że 

zaistniały podstawy do jego uwzględnienia.   

Izba  stwierdziła,  że  wezwanie  z  dnia  30  sierpnia  2019  r.  nie  zostało  skutecznie 

doręczone  Odwołującemu.  Bezsporna  w  sprawie  jest  okoliczność,  że  w  dniu  30  sierpnia 

2019 r. Zamawiający zamieścił na platformie, na której prowadzi postępowanie, skierowane 

do  Odwołującego  wezwanie  do  poprawienia  lub  uzupełnienia  JEDZ  oraz  przedstawienia  

w  ramach  procedury  samooczyszcz

enia  dowodów  na  podjęcie  takich  środków,  które 

gwarantują  jego  rzetelność.  Zamawiający  zobowiązał  Odwołującego  do  złożenia  ww. 

dokumentów  do  dnia  4  września  2019  r.  za  pośrednictwem  platformy  zakupowej,  zgodnie  

z  wymaganiami  określonymi  w  Rozdziale  VII  ust.  7  SIWZ.  Odwołujący  podnosił,  że 

i

nformacja o zamieszczonym na platformie wezwaniu skierowanym do Odwołującego została 

przesłana wyłącznie na adres elektronicznej skrzynki pocztowej 

[email protected]

, mimo 

że  w  JEDZ  Odwołujący  wskazał  jako  właściwy  do  korespondencji  adres  ogólny,  tj. 

[email protected]

Z tego powodu,  ze  względu na  urlop D. W.  w  okresie 26  sierpnia 

2019  r. 

– 4 września 2019 r., Odwołujący nie mógł zapoznać się z treścią wezwania przed 

terminem na udzielenie na nie odpowiedzi. 


Za  wykazaną  przez  Odwołującego  Izba  uznała  okoliczność,  że  wiedzę  

o  ww.  wezwaniu  Odwołujący  powziął  w  dniu  5  września  2019  r.  Na  powyższe  wskazują 

złożone przez Odwołującego: wyciąg listy obecności dla . W. w okresie od 1 sierpnia 2019 r. 

do  19  sierpnia  2019  r., 

wydruk  z  platformy,  na  której  prowadzone  jest  postępowanie 

wskazujący na adres, jaki został wskazany do korespondencji z wykonawcą, wyciąg logów z 

bramkami bezpieczeństwa poczty elektronicznej Odwołującego z okresu 26 sierpnia 2019 r. 

do  17  września  2019  r.,  z  którego  wynika,  że  w  dniu  30  sierpnia  2019  r.  informacja  o 

korespondencji  od  Zam

awiającego  została  przekazana  wyłącznie  na  adres  poczty 

elektronicznej  pani  D.  W., 

jak  też  korespondencja  z  podmiotem  prowadzącym  platformę 

Marketplanet 

złożona  zarówno  przez  Odwołującego,  jak  i  Zamawiającego,  z  której  wynika, 

że przesłane przez Zamawiającego wezwanie z dnia 30 sierpnia 2019 r. zostało odczytane 

przez 

użytkownika D. W. w dniu 5 września 2019 r. i było to pierwsze wejście w szczegóły 

wskazanej korespondencji.  

Rozpoznając przedmiotowy zarzut Izba wzięła także pod uwagę oświadczenia Stron 

w  zakresie  sposobu 

działania  platformy,  na  której  prowadzonej  jest  postępowanie.  Strony 

były  zgodne  co  do  tego,  że  o  aktywnościach  podejmowanych  na  platformie  wykonawca 

otrzymuje  powiadomienie  na  wskazane  przez  siebie  w  toku  rejestracji  adresy  mailowe. 

Odwołujący  wykazał,  składając  wydruk  z  platformy,  że  jako  adres  do  korespondencji  

z wykonawcą wskazany został 

[email protected]

. Odwołujący składając wykaz logów 

z  bramki  bezpieczeństwa  poczty  elektronicznej  wykazał  także,  że  powiadomienia  

o innych 

aktywnościach na platformie przekazywane były zarówno na adres użytkownika, jak 

i adres ogólny 

[email protected]

Przedmiotowy wykaz logów potwierdza ponadto, że 

powiadomienie 

o  korespondencji  Zamawiającego  z  dnia  30  sierpnia  2019  r.  dotarło 

wyłącznie  na  adres  poczty  pani  D.  W.  .  Zamawiający  wyjaśnił,  że  zamieszczając 

korespondencję  na  platformie  wskazuje  jedynie  nazwę  użytkownika,  w  tym  przypadku 

Decsoft  S.A. 

Zamawiający  oświadczył,  że  nie  otrzymał  informacji,  i  z  uwagi  na  sposób 

działania  platformy,  nie  mógł  otrzymać  informacji,  że  powiadomienie  o  korespondencji 

zamieszczonej  na  platformie  nie  zostało  odczytane  lub  też  że  użytkownik  jest  nieobecny  

w pracy.  

Biorąc pod uwagę opisane powyżej okoliczności Izba uznała, że brak jest podstaw do 

stwierdzenia, że nieskuteczne doręczenie nastąpiło z przyczyn leżących po którejkolwiek ze 

Stron. 

Co  istotne,  w  ocenie  Izby,  wykazane  zostało,  że  wykonawca  nie  przyczynił  się  do 

braku możliwości zapoznania się z treścią wezwania wystosowanego przez Zamawiającego. 

Izba  nie  przychyliła  się  do  stanowiska  Zamawiającego,  który  stwierdził,  że  wykonawca 

powinien  monitorować  tok  postępowania  logując  się  na  platformę  bez  względu  na 

otrzymywane powiadomienia lub  ich  brak.  Izba  uznała,  biorąc  pod uwagę  sposób  działania 


platformy,  tj.  system  wysyłania  powiadomień  na  podane  przez  wykonawcę  adresy  poczty 

elektronicznej, że nie można wyciągać wobec wykonawcy konsekwencji z tytułu zaniechania 

poszukiwania  aktywności  Zamawiającego  na  platformie  w  sytuacji,  gdy  wykonawca  nie 

otrzymał powiadomień o takiej aktywności. Należy zauważyć, że system powiadomień został 

utworzony właśnie po to, aby nie było konieczne nieustanne monitorowanie czy na platformie 

pojawiła się jakakolwiek korespondencja.  

Izba stwierdziła, mając na uwadze opisane powyżej okoliczności, że wykonawca nie 

może  ponosić  konsekwencji  z  tytułu  braku  odpowiedzi  na  wezwanie  Zamawiającego,  

z którym nie mógł zapoznać się w określonym przez Zamawiającego terminie na udzielenie 

odpowiedzi. Z uwagi na stwierdzony brak skuteczności wezwania z dnia 30 sierpnia 2019 r., 

Izba uznała, że zaistniały podstawy do unieważnienia przedmiotowego wezwania. Na skutek 

powyższego,  za zasadny  Izba  uznała zarzut  naruszenia przez  Zamawiającego  art.  7  ust.  1 

ustawy Pzp w zw. z art. 10b ustawy Pzp w zw. z art. 61§2 KC.  

Izba stwierdziła ponadto, że treść wezwania z dnia 30 sierpnia 2019 r. skierowanego 

do  Odwołującego  nie  wskazywała  w  sposób  wystarczający  zakresu,  w  jakim  Zamawiający 

żądał  poprawienia  lub  uzupełnienia  złożonego  przez  Odwołującego  oświadczenia  oraz 

podstawy faktycznej do takiego wezwania

, czym Zamawiający naruszył art. 26 ust. 3 ustawy 

Pzp. 

Treść  przedmiotowego  wezwania  pozwala  domyślać  się,  że  zakres  poprawy  bądź 

uzupełnienia  oświadczenia  Odwołującego  obejmuje  deklarację  co  do  tego  czy 

przedsięwzięto  środki  w  celu  wykazania  rzetelności  wykonawcy  („samooczyszczenie”).  Nie 

zostało  to  jednak  przez  Zamawiającego  jednoznacznie  wskazane  w  treści  wezwania. 

Tymczasem, z uwagi na możliwe konsekwencje braku odpowiedzi wykonawcy na wezwanie 

wystosowane  przez  zamawiającego  w  trybie  art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp,  zamawiający 

zobowiązany  jest  w  sposób  nie budzący  wątpliwości  wykonawcy  określić,  w  jakim  zakresie 

oczekuje poprawienia bądź uzupełnienia dokumentu.   

Ponadto, 

Izba stoi na stanowisku, że wystosowane przez Zamawiającego w dniu 30 

sierpnia 2019 r. wezwanie do 

poprawienia lub uzupełnienia oświadczenia oraz zastosowania 

procedury  samooczyszcz

enia  było  przedwczesne.  Izba  przychyliła  się  do  utrwalonego  

w  orzecznictwie  Krajowej  Izby  Odwoławczej  stanowiska,  że  aby  wezwać  wykonawcę  do 

samooczyszczenia,  z

amawiający  powinien  zbadać  zaistnienie  wszystkich  przesłanek  do 

wykluczenia  wykonawcy  na  podstawie  art.  24  ust.  5  pkt  4  ustawy  Pzp. 

Należy  bowiem 

podkreślić, że instytucja samooczyszczenia ma zastosowanie wtedy, gdy wobec wykonawcy 

zachodzi  podstawa  wykluczenia,  ale  wykonawca  zamierza  wykazać,  że  mimo  to  jest 

podmiotem  rzetelnym  i  wiarygodnym.  Instytucja  ta  nie  ma  natomiast  zastosowania  

w  sytuacji,  gdy  wobec  wykonawcy  ww.  podstawa  wykluczenia  nie  zachodzi. 

Na  powyższe 


wskazuje  dyspozycja  art.  24  ust.  8  i  9  ustawy  Pzp, 

zgodnie  z  którą  wykonawca,  który 

podlega wykluczeniu na podstawie ust. 1 pkt 13 i 14 oraz 16

–20 lub ust. 5, może przedstawić 

dowody  na  to,  że  podjęte  przez  niego  środki  są  wystarczające  do  wykazania  jego 

rzetelności, w szczególności udowodnić naprawienie szkody wyrządzonej przestępstwem lub 

przestępstwem  skarbowym,  zadośćuczynienie  pieniężne  za  doznaną  krzywdę  lub 

naprawienie  szkody,  wyczerpujące  wyjaśnienie  stanu  faktycznego  oraz  współpracę  

z  organami  ścigania  oraz  podjęcie  konkretnych  środków  technicznych,  organizacyjnych  

i  kadrowych,  które  są  odpowiednie  dla  zapobiegania  dalszym  przestępstwom  lub 

przestępstwom skarbowym lub nieprawidłowemu postępowaniu wykonawcy. Wykonawca nie 

podlega  wykluczeniu,  jeżeli  zamawiający,  uwzględniając  wagę    i  szczególne  okoliczności 

czynu wykonawcy, uzna za wystarczające dowody przedstawione na podstawie ust. 8. Rolą 
zamawiającego  jest  zatem  zebranie  dowodów  świadczących  o  wystąpieniu  wszystkich, 

określonych w art. 24 ust. 5 pkt 4 ustawy Pzp, przesłanek łącznie i uzasadnienie zaistnienia 

każdej  z  nich.  Jest  to  istotne  dla  zachowania  zasady  proporcjonalności  i  przejrzystości 

postępowania oraz zachowania uczciwej konkurencji (art. 7 ust. 1 ustawy Pzp), a także dla 

możliwości  skorzystania  przez  wykonawcę  z  procedury  samooczyszczenia,  o  której  mowa  

w  art.  24  ust.  8  ustawy  Pzp,  lub  skorzystania  przez  niego  ze 

środków  ochrony  prawnej. 

Podkreślić  należy,  że  jedynie  w  przypadku  wykazania  istnienia  wszystkich  przesłanek,  

o  których  mowa  w    art.  24  ust.  5  pkt  4  ustawy  Pzp,  zasadne  jest  skorzystanie  przez 

wykonawcę z uprawnienia do przedstawienia dowodów na to, że podjęte przez niego środki 

są wystarczające do uznania jego rzetelności.  

W przedmiotowej sprawie Zamawiający wzywając Odwołującego do  poprawienia lub 

uzupełnienia  oświadczenia,  a  także  do  przedstawienia  dowodów  w  ramach  procedury 

samooczyszczenia,  nie  wykaz

ał  zaistnienia  przesłanek  do  wykluczenia  Odwołującego  na 

podstawie art. 24 ust. 5 pkt 4 ustawy Pzp. 

Zamawiający przytoczył jedynie stanowiska stron 

umowy nr 282/08/2017

, nie przedstawiając argumentacji co do ziszczenia się ww. podstawy 

wykluczenia  Odwołującego.  Z  uwagi  na  powyższe,  za  zasadny  Izba  uznała  także  zarzut 

naruszenia przez Zamawiającego art. 24 ust. 8 ustawy Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp. 

Powyższe  przemawia  za  zasadnością  unieważnienia  czynności  wezwania  wystosowanego 

do Odwołującego w dniu 30 sierpnia 2019 r.  

Izba  nie  rozpoznała  zarzutu  naruszenia  art.  24  ust.  5  pkt  4  w  zw.  z  art.  24  ust.  8 

ustawy Pzp. Zarzut ten podniesiony został jedynie z ostrożności. Izba miała na względzie, że 

Zamawiający  nie  stwierdził,  że  zaistniały  podstawy  do  wykluczenia  Odwołującego  

z postępowania na ww. podstawie.  


Z  uwagi  na 

powyższe,  na  podstawie  art.  192  ust.  1  i  2  ustawy  Pzp,  orzeczono  jak  

w sentencji.  

O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp 

oraz  §  5  ust.  2  pkt  1  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  

w    sprawie  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  

w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r., poz. 972).    

Przewodniczący :  ………………………………