Sygn. akt: KIO 1773/19
WYROK
z dnia 26
września 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Aneta Mlącka
Protokolant:
Aldona Karpińska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniach 20 i 24
września 2019 r. odwołania wniesionego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 11 września 2019 r. przez Wykonawcę
Doradztwo i Usługi Sp. z o.o. (ul. Mazowiecka 25, 30-019 Kraków) w postępowaniu
prowadzonym przez
Zamawiającego Gmina Nowy Targ (ul. Bulwarowa 9, 34-400 Nowy
Targ)
przy udziale wykonawcy BICO GROUP Sp. z o.o. (ul. Staniewicka 1/lok 2, 03-310
Warszawa)
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
Z
amawiającego
orzeka:
uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru
oferty Wykonawcy Bico Group sp. z o.o. oraz dokonanie
powtórnej czynności badania
i oceny ofert, w tym dokonanie
czynności wykluczenia Wykonawcy Bico Group sp. z
o.o. z postepowania,
kosztami postępowania obciąża Zamawiającego Gmina Nowy Targ (ul. Bulwarowa
9, 34-400 Nowy Targ) i
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego
Doradztwo i Usługi Sp. z o.o. (ul. Mazowiecka 25, 30-019 Kraków) tytułem wpisu
od odwołania,
zasądza od Zamawiającego Gmina Nowy Targ (ul. Bulwarowa 9, 34-400 Nowy
Targ)
na rzecz Odwołującego Doradztwo i Usługi Sp. z o.o. (ul. Mazowiecka 25,
Kraków) kwotę 11100 zł 00 gr (słownie: jedenaście tysięcy sto złotych zero
groszy
) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wpisu od
odwołania oraz wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (Dz.U. z 2018 r. poz. 1986 z późn. zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Nowym Sączu.
Przewodniczący: ………………………..
Sygn. akt: KIO 1773/19
UZASADNIENIE
Zamawiający Gmina Nowy Targ prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego w trybie przetargu nieograniczonego pn. „Pełnienie nadzoru inwestorskiego na
zadaniu inwestycyjnym:
„Montaż instalacji odnawialnych źródeł energii na terenie Gmin:
Nowy Targ, Miasta Nowy Targ, Czorsztyn, Łapsze Niżne, Brzesko, Alwernia, Babice,
Chrzanów, Libiąż oraz Trzebinia", współfinansowanego z Regionalnego Programu
Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020, Oś priorytetowa IV
„Regionalna polityka energetyczna", Działanie 4.1 „Zwiększenie wykorzystania odnawialnych
źródeł energii", Poddziałanie 4.1.1 „Rozwój infrastruktury produkcji energii ze źródeł
odnawialnych".
Ogłoszenie o zamówieniu ostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych w dniu
12 lipca 2019 r., numer ogłoszenia 571921-N-2019.
Odwołujący Doradztwo i Usługi sp. z o.o. wniósł odwołanie od czynności oraz zaniechań
Zamawiającego w postępowaniu, tj. czynności badania i oceny oferty złożonej przez
wykonawcę BICO GROUP sp. z o. o., zaniechania czynności wykluczenia wykonawcy BICO
GROUP z postępowania i zaniechania czynności uznania oferty wykonawcy BICO GROUP
za odrzuconą, zaniechania czynności dokonania wyboru oferty złożonej przez Odwołującego
jako oferty najkorzystniejszej, niepra
widłowej czynności badania i oceny kryteriów oceny
ofert.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp w związku z
naruszeniem art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 ustawy Pzp w związku z naruszeniem art. 24 ust. 4
ustawy Pzp poprzez zani
echanie wykluczenia wykonawcy BICO GROUP z postępowania
oraz zaniechanie uznania oferty wykonawcy BICO GROUP za odrzuconą, pomimo że
wykonawca BICO GROUP w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa
wprowadził Zamawiającego w błąd przy przedstawieniu informacji, że spełnia warunki
udziału w postępowaniu oraz wymogi do uzyskania dodatkowej punktacji w kryteriach oceny
ofert, oraz pomimo że wykonawca BICO GROUP w wyniku co najmniej lekkomyślności lub
niedbalstwa przedstawił informacje wprowadzające w błąd Zamawiającego, mogące mieć
istotny wpływ na decyzje podejmowane przez Zamawiającego w postępowaniu; naruszenie
art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp w związku z naruszeniem art. 91 ust. 1 ustawy Pzp poprzez
dokonanie wyboru oferty wykonawcy BICO GROUP jako najkorzystniejszej oferty oraz
poprzez zaniechanie dokonania wyboru oferty złożonej przez Odwołującego jako
najkorzystniejszej oferty.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu unieważnienia
czynności wyboru oferty wykonawcy BICO GROUP jako najkorzystniejszej; dokonanie
ponownego badania i oceny ofert; wykluczenia wykonawcy BICO GROUP z postępowania
oraz uznania oferty
wykonawcy BICO GROUP za odrzuconą; dokonania czynności wyboru
oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej.
Zam
awiający w rozdz. 4.2.3.1 SIWZ wymagał: „Wykonawca musi spełniać warunek
doświadczenia, tj. wykazać, że wykonał (a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych
nadal wykonuje) w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert, a jeśli
o
kres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, w sposób należyty:
1) minimum dwie usługi nadzoru inwestorskiego w rozumieniu ustawy Prawo budowlane z
których każda obejmowała nadzór inwestorski nad realizacją montażu co najmniej 250
kompletnych i
nstalacji kolektorów słonecznych; oraz
minimum dwie usługi nadzoru inwestorskiego w rozumieniu ustawy Prawo budowlane z
których każda obejmowała nadzór inwestorski nad realizacją montażu co najmniej 150
kompletnych instalacji fotowoltaicznych; oraz
3) m
inimum dwie usługi nadzoru inwestorskiego w rozumieniu ustawy Prawo budowlane z
których każda obejmowała nadzór inwestorski nad realizacją montażu co najmniej 75
kompletnych instalacji pomp ciepła; oraz
4) minimum dwie usługi nadzoru inwestorskiego w rozumieniu ustawy Prawo budowlane z
których każda obejmowała nadzór inwestorski nad realizacją montażu co najmniej 15 sztuk
kotłów z wpięciem do instalacji CO.
Wykonawca BICO GROUP w toku postępowania złożył oświadczenie o spełnianiu warunków
udziału w postępowaniu. Odwołujący zwrócił się z zapytaniem dotyczącym doświadczenia
wykonawcy BICO GROUP do wszystkich podmiotów, na rzecz których wykonawca ten
realizował przywołane w formularzu ofertowym usługi, z prośbą o wyjaśnienia. Część
zamawiających nie odpowiedziała na ww. zapytania, czego w ocenie Odwołującego nie
można poczytywać jako potwierdzenie, że usługi zrealizowane przez BICO GROUP na rzecz
tych podmiotów zostały rzeczywiście zrealizowane w wymiarze deklarowanym w
przedłożonej w przedmiotowym postępowaniu przez BICO GROUP dokumentacji.
Jak wskazał Odwołujący, z informacji, jakie uzyskał od Gminy Załuski, Gminy Niepołomice,
Gminy Łochów, Gminy Lubaczów wynika, że przedstawione przez BICO GROUP informacje
na potwierdzenie spełnienia warunku udziału w postępowaniu oraz doświadczenia Zespołu
Nadzoru w celu uzyskania dodatkowych punktów w pozacenowych kryteriach oceny ofert,
nie odpowiadają prawdzie.
W piśmie datowanym na 13 sierpnia 2019 r., stanowiącym odpowiedź BICO GROUP na
wezwanie do złożenia dokumentów potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25
ust. 1 ustawy Pzp, wykonawca BICO GROUP powołał się m. in. na doświadczenie związane
z pełnieniem obowiązków inspektora nadzoru inwestorskiego przy realizacji zadania „Rozwój
odnawialnych źródeł energii na terenie gmin: Baranów Sandomierski, Gorzyce, Horyniec-
Zdrój, Lubaczów, Narol, Nowa Dęba”. Odwołujący zwrócił się do Gminy Lubaczów z
zapytaniem,
czy firma BICO GROUP Sp. z o.o. pełniła obowiązki inspektora nadzoru
inwestorskiego przy realizacji zadan
ia: "Rozwój odnawialnych źródeł energii na terenie gmin:
Baranów Sandomierski, Gorzyce, Horyniec-Zdrój, Lubaczów, miasto Lubaczów, Narol, Nowa
Dęba; jeśli tak, to poproszono o informację, w jakim okresie przedmiotowa usługa była
realizowana oraz jaka była liczba instalacji fotowoltaicznych oraz kotłów z wpięciem do
instalacji CO objętych nadzorem.
W odpowiedzi na ww. zapytanie Urząd Gminy Lubaczów odpowiedział że „Firma BICO
GROUP
sp. z o.o.
nie pełniła obowiązków inspektora nadzoru dla wymienionego zadania.
Nadzór pełniła firma BICO GROUP T. P. . Usługa była realizowana w okresie od 8 maja
2018 r. do 10 kwietnia 2019 r. Liczba instalacji fotowoltaicznych objęta nadzorem: 936 szt.
Liczba kotłów na biomasę objęta nadzorem: 45 szt".
W świetle powyższego, zdaniem Odwołującego, przywołana przez BICO GROUP informacja
jest nieprawdą.
Ponadto Wykonawca Bico Group sp. z o.o. w formularzu ofertowym wskazał, że zrealizował
nadzór inwestorski nad wykonaniem instalacji OZE na terenie gminy Załuski, Rościszewo,
Kuczbork-
Osada, Mała Wieś, Gozdowo, Zawidz i inne. Wskazano, że wykonano ponad 250
instalacji kolektorów słonecznych, ponad 150 sztuk instalacji fotowoltaicznych, ponad 75
instalacji pomp ciepła, ponad 15 sztuk kotłów z wpięciem do instalacji CO.
Odwołujący wskazał, że z informacji uzyskanych od Skarbnika Gminy Załuski - Pani E. S.
wynika, że: „Firma BICO GROUP sp. z o.o. pełniła funkcję inspektora nadzoru w projekcie
„Rozwój OZE w gminach wiejskich poprzez budowę instalacji odnawialnych źródeł energii. W
ramach inwestycji nadzorowano:
17 instalacji fotowoltaicznych na budynkach użyteczności
publicznej (największa jednostkowa instalacja miała moc 40 KW), 387 instalacji na
budynkach osób prywatnych, 55 instalacji solarnych, 49 pieców na biomasę (pelet). Razem
508 instalacji.
W ramach projektu nie było pomp ciepła. Firma Bico nic więcej nie robiła tylko
nadzór w/w instalacji.”
W ocenie Odwołującego, z powyższego wynika, że wykonawca BICO GROUP na
potwierdzenie spełnienia warunku udziału w postępowaniu wskazał nieprawdziwe
informacje, jakoby w ramach nadzorowanej przez siebie inwestycji wykonany został montaż
pomp ciepła (nie był, co zostało wyrażone wprost w przywołanej wiadomości mailowej
Skarbnika Gminy Załuski) oraz ponad 250 sztuk kolektorów słonecznych (w rzeczywistości
było ich 55).
Ponadto Wykonawca Bico Group sp. z o.o. w formularzu ofertowym wskazał, że zrealizował
nadzór inwestorski w ramach Projektu „Inwestycja systemu energii odnawialnej w gminach
Niepołomice, Wieliczka, Skawina oraz Miechów na budynkach użyteczności publicznej orz
domach prywatnych”. Wskazano, że w ramach tej inwestycji Wykonawca Bico Group
wykonał ponad 250 instalacji kolektorów słonecznych oraz ponad 150 instalacji
fotowoltaicznych. Jak ustalił Odwołujący, zgodnie z umową nr EOGK 272/1/S/2016 z dnia 8
lutego 2016 r. wykonawcą zamówienia na nadzór inwestorski w ramach Projektu „Instalacja
systemów energii odnawialnej w gminach Niepołomice, Wieliczka, Skawina oraz Miechów na
budynkach użyteczności publicznej oraz domach prywatnych" był BICO GROUP T. P. nie
zaś BICO GROUP sp. z o.o. Niezależnie od powyższego, z informacji uzyskanych od Urzędu
Miasta i Gminy Niepołomice w trybie dostępu do informacji publicznej wykonawca BICO
GROUP T. P. w ramach p
ełnienia obowiązków inspektora nadzoru nad realizacją projektu
„Instalacja systemów energii odnawialnej w gminach: Niepołomice, Skawina oraz Miechów
na budynkach użyteczności publicznej oraz domach prywatnych" pełnił nadzór nad
wykonaniem instalacji fotowo
ltaicznych w ilości 25 sztuk.
Odwołujący wskazał, że nieprawdą jest zatem wskazana przez BICO GROUP informacja,
jakoby w ww. inwestycji wykonano instalacje fotowoltaiczne w ilości 150 sztuk. W
rzeczywistości bowiem, w tejże inwestycji wykonano 25 sztuk instalacji fotowoltaicznych.
Zamawiający zaakceptował dokumenty złożone przez BICO GROUP i informacje z nich
wynikające i na ich podstawie uznał, że wykonawca BICO GROUP spełnia warunek udziału
w postępowaniu dotyczący doświadczenia.
Zamawiający ustalił następujące pozacenowe kryteria oceny ofert:
„Kryterium „Doświadczenie Członków Zespołu Nadzorującego" będzie sumą wartości
uzyskanych w trzech podkryteriach:
D.1 /Doświadczenie Kierownika Zespołu Nadzorującego/ -18%
D.2 /Doświadczenie Inspektorów Nadzoru w branży sanitarnej/ -12%
D.3 /Doświadczenie inspektorów Nadzoru w branży elektrycznej/-12%
1) Podkryterium -
Doświadczenie Kierownika Zespołu Nadzorującego - D.1) - 18%
Zamawiający ustalił minimalne wymagane doświadczenie dla potwierdzenia spełniania
warunk
u w zakresie doświadczenia dla Kierownika Zespołu Nadzorującego (D.1) w punkcie
4.23.2 SIWZ. Warunek ten wymaga;
aby osoba pełniąca funkcję Kierownika Zespołu
Nadzorującego posiadała doświadczenie polegające na pełnieniu minimum dwukrotnie:
funkcji koordyn
atora inspektorów nadzoru inwestorskiego w rozumieniu art. 27 ustawy Prawo
budowlane (lub równoważnej obejmującej kierowanie zespołem inspektorów nadzoru)
podczas wykonywania usługi nadzoru inwestorskiego, z których każda: - obejmowała nadzór
nad minimum 2
00 instalacjami kolektorów słonecznych lub instalacji fotowoltaicznych lub
instalacji pomp ciepła lub instalacji kotłów CO (za spełniającą warunek udziału w
postępowaniu uznaje się także usługę nadzoru obejmującą łącznie 200 instalacji różnego
rodzaju z wy
żej wymienionych).
Ww. zakres doświadczenia nie jest punktowany w kryterium oceny ofert. W przypadku, gdy
Wykonawca zadeklaruje
, że osoba wskazana na stanowisko Kierownika Zespołu
Nadzorującego posiada doświadczenie większe niż minimalne wskazane w warunku udziału
postępowaniu otrzyma punkty w sposób następujący:
a)
jedno dodatkowe zadanie spełniające warunki Zamawiającego (pełnienie funkcji
koordynatora inspektorów nadzoru inwestorskiego w rozumieniu art. 27 ustawy Prawo
budowlane
lub
równoważnej
obejmującej
kierowanie
zespołem
inspektorów
nadzoru/podczas wykonywania usługi nadzoru inwestorskiego obejmującej minimum 200
instalacji kolektorów słonecznych lub instalacji fotowoltaicznych lub instalacji pomp ciepła lub
instalacji kotłów CO, przy czym za spełniającą warunek uznaje się także usługę nadzoru
obejmującą łącznie 200 instalacji różnego rodzaju z wyżej wymienionych) - Wykonawca
otrzyma: 6 pkt.
b)
dwa dodatkowe zadania spełniające warunki Zamawiającego (pełnienie funkcji
koordynatora inspektorów nadzoru inwestorskiego w rozumieniu art. 27 ustawy Prawo
budowlane
/lub
równoważnej
obejmującej
kierowanie
zespołem
inspektorów
nadzoru/podczas wykonywania usługi nadzoru inwestorskiego obejmującej minimum 200
instalacji kolektorów słonecznych lub instalacji fotowoltaicznych lub instalacji pomp ciepła lub
instalacji kotłów CO, przy czym za spełniającą warunek uznaje się także usługę nadzoru
obejmującą łącznie 200 instalacji różnego rodzaju z wyżej wymienionych) - Wykonawca
otrzyma: 12 pkt.
c)
trzy dodatkowe zadania spełniające warunki Zamawiającego (pełnienie funkcji
koordynatora inspektorów nadzoru inwestorskiego w rozumieniu art. 27 ustawy Prawo
budowlane lub równoważnej obejmującej kierowanie zespołem inspektorów nadzoru/
podczas wykonywania usługi nadzoru inwestorskiego obejmującej minimum 200 instalacji
kolektorów słonecznych lub instalacji fotowoltaicznych lub instalacji pomp ciepła lub instalacji
kotłów CO, przy czym za spełniającą warunek uznaje się także usługę nadzoru obejmującą
łącznie 200 instalacji różnego rodzaju z wyżej wymienionych) - Wykonawca otrzyma: 15 pkt.
d) cztery dodatkowe zadania spełniające warunki Zamawiającego (pełnienie funkcji
koordynatora inspektorów nadzoru inwestorskiego w rozumieniu art 27 ustawy Prawo
budowlane
/lub
równoważnej
obejmującej
kierowanie
zespołem
inspektorów
nadzoru/podczas wykonywania usługi nadzoru inwestorskiego obejmującej minimum 200
instalacji kolektorów słonecznych lub instalacji fotowoltaicznych lub instalacji pomp ciepła lub
instalacji kotłów CO, przy czym za spełniającą warunek uznaje się także usługę nadzoru
obejmującą łącznie 200 instalacji różnego rodzaju z wyżej wymienionych) - Wykonawca
otrzyma: 18 pkt
Zamawiający informuje, że w podkryterium D.1 Wykonawca może uzyskać maksimum 18
punktów.
2) Podkryterium - Doświadczenie Inspektorów Nadzoru w branży sanitarnej - (D.2) -12%
W przypadku, gdy Wykonawca zadeklaruje, że osoba wskazana na stanowisko Pierwszego
Inspektora Nadzoru w branży sanitarnej posiada odpowiednie doświadczenie otrzyma punkty
w sposób następujący:
a) za wykazanie pełnienia funkcji inspektora nadzoru inwestorskiego w branży sanitarnej w
ci
ągu ostatnich pięciu lat przed terminem składania ofert przy realizacji minimum 100
instalacji kolektorów słonecznych lub instalacji pomp ciepła lub instalacji kotłów CO) -
Wykonawca otrzyma: 1,5 pkt
b) za wykazanie pełnienia funkcji inspektora nadzoru inwestorskiego w branży sanitarnej w
ciągu ostatnich pięciu lat przed terminem składania ofert przy realizacji minimum 200
instalacji kolektorów słonecznych lub instalacji pomp ciepła lub instalacji kotłów CO) -
Wykonawca otrzyma: 3 pkt
c) za wykazanie pełnienia funkcji inspektora nadzoru inwestorskiego w branży sanitarnej w
ciągu ostatnich pięciu lat przed terminem składania ofert przy realizacji minimum 300
instalacji kolektorów słonecznych lub instalacji pomp ciepła lub instalacji kotłów CO) -
Wykonawca otrzyma: 4,5 pkt
d) za wykazanie pełnienia funkcji inspektora nadzoru inwestorskiego w branży sanitarnej w
ciągu ostatnich pięciu lat przed terminem składania ofert przy realizacji minimum 400
instalacji kolektorów słonecznych lub instalacji pomp ciepła lub instalacji kotłów CO) -
Wykonawca otrzyma: 6 pkt
W przypadku, gdy Wykonawca zadeklaruje, że osoba wskazana na stanowisko Drugiego
inspektora Nadzoru w branży sanitarnej posiada odpowiednie doświadczenie otrzyma punkty
w sposób następujący:
e) za wykazanie pełnienia funkcji inspektora nadzoru inwestorskiego w branży sanitarnej w
ciągu ostatnich pięciu lat przed terminem składania ofert przy realizacji minimum 100
instalacji kolektorów słonecznych lub instalacji pomp ciepła lub instalacji kotłów CO) -
Wykonawca otrzyma: 1,5 pkt.
f) za wykazanie pełnienia funkcji inspektora nadzoru inwestorskiego w branży sanitarnej w
ciągu ostatnich pięciu lat przed terminem składania ofert przy realizacji minimum 200
instalacji kolektorów słonecznych lub instalacji pomp ciepła lub instalacji kotłów CO) -
Wykonawca otrzyma: 3 pkt.
g) za wykazanie pełnienia funkcji inspektora nadzoru inwestorskiego w branży sanitarnej w
ciągu ostatnich pięciu lat przed terminem składania ofert przy realizacji minimum 300
instalacji kolektorów słonecznych lub instalacji pomp ciepła lub instalacji kotłów CO) -
Wykonawca otrzyma: 4,5 pkt.
h) za wykazanie pełnienia funkcji inspektora nadzoru inwestorskiego w branży sanitarnej w
ciągu ostatnich pięciu lat przed terminem składania ofert przy realizacji minimum 400
instalacji kolektorów słonecznych lub instalacji pomp ciepła lub instalacji kotłów CO) -
Wykonawca otrzyma: 6 pkt.
Zamawiający informuje, że w podkryterium D.2 Wykonawca może uzyskać maksimum 12
punktów.
3) Podkryterium - Doświadczenie Inspektorów Nadzoru w branży elektrycznej- (D.3) -12 %
W przypadku, gdy Wykonawca zadeklaruje, że osoba wskazana na stanowisko Pierwszego
Inspektora Nadzoru w branży elektrycznej posiada odpowiednie doświadczenie otrzyma
punkty w sposób następujący:
a)
za wykazanie pełnienia funkcji inspektora nadzoru inwestorskiego w branży
elektrycznej w ciągu ostatnich pięciu lat przed terminem składania ofert przy realizacji
minimum 100 instalacji fotowoltaicznych - Wykonawca otrzyma: 1,5 pkt
b)
za wykazanie pełnienia funkcji inspektora nadzoru inwestorskiego w branży
elektrycznej w ciągu ostatnich pięciu lat przed terminem składania ofert przy realizacji
minimum 200 instalacji fotowoltaicznych - Wykonawca otrzyma: 3 pkt
c)
za wy
kazanie pełnienia funkcji inspektora nadzoru inwestorskiego w branży
elektrycznej w ciągu ostatnich pięciu lat przed terminem składania ofert przy realizacji
minimum 300 instalacji fotowoltaicznych - Wykonawca otrzyma: 4,5 pkt
d)
za wykazanie pełnienia funkcji inspektora nadzoru inwestorskiego w branży
elektrycznej w ciągu ostatnich pięciu lat przed terminem składania ofert przy realizacji
minimum 400 instalacji fotowoltaicznych - Wykonawca otrzyma: 6 pkt W przypadku, gdy
Wykonawca zadeklaruje, że osoba wskazana na stanowisko Drugiego Inspektora Nadzoru w
branży elektrycznej posiada odpowiednie doświadczenie otrzyma punkty w sposób
następujący:
e)
za wykazanie pełnienia funkcji inspektora nadzoru inwestorskiego w branży
elektrycznej w ciągu ostatnich pięciu lat przed terminem składania ofert przy realizacji
minimum 100 instalacji fotowoltaicznych - Wykonawca otrzyma: 1,5 pkt.
f)
za wykazanie pełnienia funkcji inspektora nadzoru inwestorskiego w branży
elektrycznej w ciągu ostatnich pięciu lat przed terminem składania ofert przy realizacji
minimum 200 instalacji fotowoltaicznych - Wykonawca otrzyma: 3 pkt
g)
za wykazanie pełnienia funkcji inspektora nadzoru inwestorskiego w branży
elektrycznej w ciągu ostatnich pięciu lat przed terminem składania ofert przy realizacji
minimum 300 instalacji fotowoltaicznych - Wykonawca otrzyma: 4,5 pkt.
h)
za wykazanie pełnienia funkcji inspektora nadzoru inwestorskiego w branży
elektrycznej w ciągu ostatnich pięciu lat przed terminem składania ofert przy realizacji
minimum 400 instalacji fotowoltaicznych - Wykonawca otrzyma: 6 pkt
Celem uzyskania dodatkowych punktów w kryteriach pozacenowych wykonawca BICO
GROUP wskazał na następujące doświadczenie osób wchodzących w skład Zespołu
Nadzorującego:
a) Pan A. W.
Pan A. W.
został wskazany do pełnienia funkcji Kierownika Zespołu Nadzorującego. Posiada
doświadczenie zawodowe polegające na pełnieniu funkcji koordynatora inspektorów nadzoru
inwestorskiego w rozumieniu art. 27 ustawy Prawo budowlane /lub równoważnej obejmującej
kierowanie zesp
ołem inspektorów nadzoru/ podczas wykonywania usługi nadzoru
inwestorskiego obejmującej minimum 200 instalacji kolektorów słonecznych lub instalacji
fotowoltaicznych lub instalacji pomp ciepła lub instalacji kotłów CO, przy czym za spełniającą
warunek uzna
je się także usługę nadzoru obejmującą łącznie 200 instalacji różnego rodzaju
z wymienionych:
Projekt pn. „Rozwój OZE w gminach wiejskich poprzez budowę instalacji odnawialnych
źródeł energii” – pond 500 instalacji, w tym instalacje fotowoltaiczne, instalacje kolektorów
słonecznych, instalacje kotłów na biomasę. Pełniona funkcja – koordynator inspektorów
nadzoru.
Projekt pn. „Rozwój odnawialnych źródeł energii na terenie gmin Baranów Sandomierski,
Gorzyce, Horyniec
– Zdrój, Lubaczów, miasto Lubaczów, Narol, Nowa Dęba” ponad 1000
instalacji, w tym instalacje fotowoltaiczne, instalacje kotłów na biomasę, instalacje pomp
ciepła. Pełniona funkcja – koordynator inspektorów nadzoru.
Projekt pn. „Instalacja systemów odnawialnych źródeł energii na terenie gmin należących do
Związku Gmin Dorzecza Wisłoki” pond 1000 instalacji, w tym instalacje kolektorów
słonecznych, instalacje fotowoltaiczne, instalacje kotłów na biomasę, instalacje pomp ciepła.
Pełniona funkcja – koordynator inspektorów nadzoru.
Projekt pn. „Odnawialne źródła energii w Gminie Łochów pond 800 instalacji, w tym
instalacje kolektorów słonecznych, instalacje fotowoltaiczne, instalacje kotłów na biomasę.
Pełniona funkcja – koordynator inspektorów nadzoru.
Jak ustalił Odwołujący, z wiadomości mailowej od Skarbnika Gminy Załuski (z dnia 1 sierpnia
2019 r.)
„Pan A. W. nie pracował w projekcie „Rozwój OZE w gminach wiejskich poprzez
budowę instalacji odnawialnych źródeł energii”.
Z
informacji uzyskanych z Urzędu Miejskiego w Łochowie Odwołujący wywiódł, że Pan A. W.
nie pełnił żadnej funkcji w ramach projektu „Odnawialne źródła energii w Gminie Łochów".
Jak wynika z informacji uzyskanych od Związku Gmin Dorzecza Wisłoki: „W ramach umowy
pn.
„Inspektor nadzoru dla projektu „Instalacje systemów odnawialnych źródeł energii na
terenie gmin należących do Związku Gmin Dorzecza Wisłoki: „pan A. W. pełnił funkcję
Inspektora branży budowlanej (...) - pan W. G. pełnił funkcję Kierownika, Lidera Zespołu
Inspektorów Nadzoru oraz funkcję inspektora nadzoru branży elektrycznej”. Wykonawca
BICO GROUP wyraźnie wskazał w ofercie, że pan A. W. pełnił funkcję Koordynatora
inspektorów nadzoru. Tymczasem z informacji uzyskanych od Związku Gmin Dorzecza
Wisłoki wyraźnie wynika, że Kierownikiem zespołu inspektorów nadzoru był p. W. G. .
b) Pani A. M.
W formularzu ofertowym wskazano, że Pani A. M. pełniła funkcję inspektora nadzoru w
branży sanitarnej przy zadaniu Projekt pn. „Odnawialne źródła energii w Gminie Łochów”.
Odwołujący wskazał, że instalacje sanitarne odebrane przez panią A. M. w gminie Łochów
zgodnie z udostępnionymi przez ww. gminę zbiorczymi protokołami wynoszą odpowiednio:
Protokół nr 2/2018:126 kotłów na biomasę, Protokół nr 3/2018:139 kolektorów słonecznych,
Protokół nr 5/2018:15 kolektorów słonecznych, Protokół nr 8/2019:41 kolektorów
słonecznych. Łącznie: 321 sztuk.
Tymczasem w ofercie wykonawca BICO GROUP wskazał, że ponad 500 instalacji było
objętych nadzorem p. A. M. w ww. zamówieniu. Powyższe spowodowało przyznanie
wykonawcy BICO GROUP 6 pkt w kryterium oceny ofert, podczas gdy za nadzór nad 321
instalacjami ww. wykonawca powinien otrzymać 4,5 pkt.
W świetle powyższego, także i w tym przypadku Odwołujący stwierdził, że Wykonawca BICO
GROUP wskazał Zamawiającemu nieprawdziwe informacje, które pozwoliły mu uzyskać
większą ilość punktów w kryterium oceny ofert.
c) Pan A. C.
W treści formularza ofertowego wskazano, że Pan A. C. pełnił funkcję inspektora nadzoru w
branży elektrycznej przy zadaniu Projekt pn. „Rozwój OZE w gminach wiejskich poprzez
budowę instalacji odnawialnych źródeł energii”.
Zgodnie z ustaleniami Odwołującego, z wiadomości mailowej od Skarbnika Gminy Załuski (z
dnia 1 sierpnia 2019 r.) wynika, że: „Pan A. C. był wymieniony w ofercie na nadzór przy w/w
inwestycji wraz z inną osobą z uprawnieniami w branży elektrycznej lecz nie podpisywał
żadnego protokołu odbioru jako inspektor nadzoru. Odbiory podpisywała inna osoba
wymieniona w ofercie firmy BICO".
Odwołujący przywołał także treść pisma Gminy Załuski z
dnia 12 sierpnia 2019 r., w którym w załączonych do pisma protokołach odbioru z projektu
„Rozwój OZE w gminach wiejskich poprzez budowę instalacji odnawialnych źródeł energii"
jako inspektor nadzoru zatrudnio
ny przez formę BICO GROUP widnieje inż. W. G. a nie p. A.
C. .
Powyższe w ocenie Odwołującego jednoznacznie wskazuje na to, że p. A. C. nie miał
doświadczenia wymaganego do uzyskania dodatkowych punktów w pozacenowym kryterium
oceny ofert, a przedstawione przez wykonawcę BICO GROUP informacje są nieprawdziwe.
W ocenie Odwołującego, w niniejszej sprawie mamy do czynienia ze spełnieniem wszystkich
przesłanek z artykułu 24 ust 1 pkt 16 ustawy Prawo zamówień publicznych. Zamawiający
pozostawał w błędnym przekonaniu co do spełniania przez wykonawcę BICO GROUP
warunku udziału w postępowaniu w zakresie doświadczenia, pomimo iż w rzeczywistości
wykonawca BICO GROUP tego warunku nie spełnia. Zamawiający został także
wprowadzony w błąd co do doświadczenia osób wchodzących w skład Zespołu
Nadzorującego.
Ponadto Odwołujący wskazał, że Wykonawca BICO GROUP przedstawił w wykazie
doświadczenie w realizacji usługi nadzoru zawyżając skalę tychże prac na potrzeby
spełnienia warunku udziału w postępowaniu. Nie sposób przyjąć, że działał nieświadomie,
albowiem sam realizował ww. usługi wobec tego logicznym jest, że wiedział jakie prace
montażowe nadzorował i w jakiej ilości. Z zasad należytej staranności, jakich oczekuje się od
profesjonalnego wykon
awcy prowadzącego działalność gospodarczą wynika potrzeba
rzetelnego
przygotowania
dokumentacji
przetargowej
oraz
weryfikacji
informacji
przedstawionych w ofercie. Wykonawca BICO GROUP tymczasem, jak chociażby w
przypadku p. A. C.
czy też p. A. W. - przypisał ww. osobom doświadczenie, które w istocie
realizowane było przez p. W. G. .
W ocenie Odwołującego, okoliczności niniejszej sprawy nie pozostawiają wątpliwości, że
wykonawca BICO GROUP chciał wprowadzić Zamawiającego w błąd, przedstawiając
Zamawiającemu ww. dokumenty zawierające nieprawdziwe informacje, mimo że miał pełną
wiedzę zarówno co do. realizowanych przez siebie prac i ich zakresu, jak i co do
doświadczenia osób, wskazanych jako Zespół Nadzoru. Składając nieprawdziwe informacje
wykonawca BICO GROUP chciał zatem uniknąć wykluczenia z postępowania z powodu
niewykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp)
a także uzyskać dodatkowe punkty w pozacenowych kryteriach oceny ofert. Działanie
wykonawcy BICO GROUP było zamierzone, a co najmniej stanowiło wynik rażącego
niedbalstwa. B
łąd, w który został wprowadzony Zamawiający, dotyczy informacji co do
spełniania warunków udziału w postępowaniu.
W ocenie Odwołującego zachowanie wykonawcy BICO GROUP wypełnia też przesłanki
wykluczenia określone w art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy Pzp. Wykonawca BICO GROUP co
najmniej nie dołożył należytej staranności wymaganej od uczestnika postępowania o
udzielenie zamówienia publicznego. Odwołujący wskazał, że jeśli nawet przyjąć, iż
wykonawca BICO GROUP nie działał w sposób zamierzony, to niewątpliwie jego
zachowanie cechowało co najmniej niedbalstwo, o którym mowa w art. 24 ust. 1 pkt 17
ustawy Pzp. Należyta staranność nakłada na wykonawcę, który składa ofertę, dokumenty i
oświadczenia we własnym imieniu, aby upewnił się, czy deklarowany w nich stan rzeczy
odpowiada rzeczywistości. Powołanie się na nieprawdziwe doświadczenie własne oraz osób
wchodzących w skład Zespołu Nadzoru należy uznać za zachowanie zdecydowanie
odbiegające od obowiązującego w tym zakresie miernika należytej staranności, co w
konsekwencji należy ocenić co najmniej jako niedbalstwo.
Źródłem większości informacji, na jakie powołuje się wykonawca BICO GROUP jest on sam.
W ocenie Odwołującego wykonawca BICO GROUP miał świadomość tego, iż w
rzeczywistości nie posiada doświadczenia wymaganego przez Zamawiającego. Niemniej
jednak powołał się na doświadczenie, którego zakres nie odpowiada wymogom warunku
udziału w postępowaniu. Nadto wskazał na nieprawdziwe doświadczenie osób wchodzących
w skład Zespołu Nadzoru, celem uzyskania dodatkowych punktów w pozacenowych
kryteriach oceny ofert. Powyższe doprowadziło do wprowadzenia w błąd Zamawiającego co
w istotny sposób wpłynęło na decyzję Zamawiającego, że wykonawca BICO GROUP spełnia
warunek udziału w postępowaniu i że nie podlega wykluczeniu z postępowania oraz że
wykonawcy BICO GROUP należy przyznać dodatkowe punkty w ramach pozacenowych
kryteriach oceny ofert.
W konsekwencji Odwołujący stwierdził, że Zamawiający powinien wykluczyć BICO GROUP z
postępowania i uznać jego ofertę za odrzuconą na podstawie art. 24 ust. 4 ustawy Pzp, a
następnie jako najkorzystniejszą ofertę winien wybrać ofertę Odwołującego.
Izba ustaliła i zważyła co następuje:
Izba usta
liła, co nie jest sporne pomiędzy stronami, że na rynku działają dwa podmioty o
zbliżonym brzmieniu firmy. Pierwszy podmiot to Przystępujący do niniejszego postępowania
odwoławczego - Wykonawca BICO Group spółka z ograniczoną odpowiedzialnością,
wpisany do
rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. Drugi podmiot to Pan
T. P.
, przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą na podstawie wpisu do
Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod firmą „BICO Group T. P.”.
W niniejszym postępowaniu ofertę złożył Wykonawca BICO Group spółka z o.o.
Izba ustaliła, że wykonawca ten na podstawie art. 22a ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004
r. -
Prawo zamówień publicznych w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w
postępowaniu polegał na zdolnościach technicznych innego przedsiębiorcy – T. P.,
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą „BICO Group T. P.”.
Przystępujący, w odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego wystosowane na podstawie
art.
26 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych, przedłożył dokumenty potwierdzające
okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych, w tym
między innymi wykaz wykonanych usług oraz referencje.
Przystępujący wskazał, że osobiście wykonał usługę pn. Pełnienie obowiązków inspektora
nadzoru inwestorskiego przy realizacji zadania: „Dostawa i montaż pomp ciepła na terenie
gmin: Baranów Sandomierski, Gorzyce, Horyniec-Zdrój, Lubaczów, miasto Lubaczów, Narol,
Nowa Dęba”, w której inwestorem była Gmina Lubaczów. Ponadto Przystępujący wskazał
szereg usług, które wykonał przedsiębiorca działający pod firmą BICO Group T. P., na
którego zdolnościach Przystępujący polega:
•
Pełnienie obowiązków inspektora nadzoru inwestorskiego przy realizacji zadania
„Rozwój odnawialnych źródeł energii na terenie gmin: Baranów Sandomierski, Gorzyce,
Horyniec-
Zdrój, Lubaczów, miasto Lubaczów, Narol, Nowa Dęba - Inwestor Gmina
Lubaczów,
•
Nadzór inwestorski nad wykonaniem instalacji OZE na terenie gminy Załuski,
Rościszewo, Kuczbork-Osada, Mała Wieś, Gozdowo, Zawidz i inne - Inwestor Gmina
Załuski,
•
Nadzór inwestorski w ramach Projektu „Instalacja systemów energii odnawialnej w
gminach Niepołomice, Wieliczka, Skawina oraz Miechów na budynkach użyteczności
publicznej oraz domach prywatnych” - Inwestor Gmina Niepołomice,
•
Nadzór inwestorski nad budową ponad 200 domów jednorodzinnych wraz z instalacjami
na terenie powiatu warszawskiego - Inwestor MBJ Corporation,
•
Pełnienie nadzoru inwestorskiego dla Projektu pn. „Instalacja systemów odnawialnych
źródeł energii na terenie gmin należących do Związku Gmin Dorzecza Wisłoki” -
Inwestor Związek Gmin Dorzecza Wisłoki,
•
Nadzór inwestorski nad realizacją projektu „Odnawialne źródła energii w Gminie
Łochów” - Inwestor Gmina Łochów.
Powyższe jednoznacznie wskazuje, że Przystępujący nie przedstawił informacji, które
wprowadzałyby Zamawiającego w błąd w zakresie zrealizowanych przez Przystępującego
prac.
Zgodnie ze wskazanym artykułem 24 ust. 1 pkt 16 i 24 ust. 1 pkt 17 ustawy Prawo
zamówień publicznych, dla wykluczenia wykonawcy z postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego niezbędne jest wykazanie, że wykonawca wprowadził
zamawiającego w błąd. W tym przypadku Przystępujący nie wprowadził Zamawiającego w
błąd. Z treści oferty Przystępującego wynika, że usługi wykonał nie Przystępujący, lecz
podmiot trzeci, który złożył oświadczenie o udostępnieniu zasobów w postaci doświadczenia.
Tym samym zarzut Odwołującego co do zaniechania wykluczenia Przystępującego z
p
ostępowania na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 16 i 24 ust. 1 pkt 17 ustawy Prawo zamówień
publicznych w tym zakresie jest bezzasadny.
W treści oferty Przystępujący wpisał, że w ramach Inwestycji, której przedmiotem był Nadzór
inwestycji OZE na terenie gmin
y Załuski, Rościszewo, Kuczbork-Osada, Mała Wieś,
Gozdowo, Zawidz i inne, wykonano
instalacje kolektorów słonecznych w ilości ponad 250
sztuk oraz instalacje pomp ciepła w ilości ponad 75 sztuk.
Odwołujący przedstawił korespondencję e-mailową z przedstawicielem Gminy Załuski, jak
również pismo z dnia 24 września 2019 roku podpisane przez Wójta Gminy Załuski, z
którego wynika, że przedsiębiorca działający pod firmą BICO GROUP T. P. pełnił funkcję
inspektora nadzoru w projekcie „Rozwój OZE w gminach wiejskich poprzez budowę instalacji
odnawialnych źródeł energii”. W ramach inwestycji nadzorowano: 17 instalacji
fotowoltaicznych w budynkach użyteczności publicznej (największa jednostkowa instalacja
miała moc 40 KW), 387 instalacji na budynkach osób prywatnych, 55 instalacji solarnych, 49
pieców na biomasę (pelet). Razem 508 instalacji. W ramach projektu nie było pomp ciepła.
Powyższe oznacza, że Zamawiający został wprowadzony przez Przystępującego w błąd.
Izba odroczyła rozprawę umożliwiając jednocześnie Przystępującemu złożenie dokumentów
na potwierdzenie jego twierdzeń. Przystępujący nie przedstawił takich dokumentów. Złożył
jedynie oświadczenie, że zgłosił do Zamawiającego wycofanie dwóch spornych usług z
wykazu. Skoro zatem Przystępujący nie dysponuje żadnym dokumentem, dowodem, który
potwierdzałby, że w ramach inwestycji, której przedmiotem był Nadzór inwestycji OZE na
terenie gminy Załuski, Rościszewo, Kuczbork-Osada, Mała Wieś, Gozdowo, Zawidz i inne
wykonano
nadzór nad instalacjami kolektorów słonecznych w ilości ponad 250 sztuk oraz
instalacjami pomp ciepła w ilości ponad 75 sztuk, a Odwołujący przedstawił pismo, z którego
wnika, że w ramach tej inwestycji nie wykonano w ogóle nadzoru nad instalacjami pomp
ciepła oraz wykonano nadzór nad jedynie 55 instalacjami solarnymi, to oznacza, że w treści
wykazu zostały zmieszczone informacje nieprawdziwe, które wprowadziły Zamawiającego w
błąd.
Należy wskazać, że w treści pisma przygotowawczego z 19 września 2019 roku
Przystępujący oświadczył co następuje: „Gmina Załuski otrzymując zapytanie dotyczące
usługi realizowanej przez BICO Group spółka z o.o. udzieliła odpowiedzi dotyczącej tego
właśnie podmiotu. Odwrotnie niż miało to miejsce w przypadku Gminy Lubaczów, Gmina
Załuski nie przewidziała, że faktyczną intencją Odwołującego była weryfikacja usługi
wykonanej przez firmę T. P. BICO Group. Doprowadziło to do tego, że Gmina Załuski
prawdopodobnie podała informacje na temat innej usługi. Przystępujący wskazał w tym
zakresie usługę Nadzór inwestorski nad wykonaniem instalacji OZE na terenie Gminy
Załuski, Rościszewo, Kuczbork – Osad, Mała Wieś, Gozdowo, Zawidz i inne zrealizowaną
przez firmę T. P. BICO Group (taka usługa widnieje zarówno w wykazie sporządzonym przez
Przystępującego, jak i w przedstawionych referencjach wystawionych przez Gminę Załuski).
Tymczasem Gmina Załuski odniosła się do innej usługi, to znaczy pełnienia funkcji
inspektora nadzoru w projekcie „Rozwój OZE w gminach wiejskich przez budowę instalacji
odnawialnych
źródeł energii”, którą miała wykonać spółka BICO Group spółka z o.o. Są to
dwie różne usługi świadczone przez różne podmioty. Wobec powyższego nie można uznać,
że Przystępujący w jakimkolwiek zakresie wskazał nieprawdziwe informacje.”
Powyżej przytoczony fragment pisma Przystępującego złożony w postępowaniu
odwoławczym potwierdza, że Przystępujący próbował także Izbę wprowadzić w błąd. Należy
podkreślić, że źródłem wiedzy w zakresie działalności zarówno podmiotu: BICO Group sp. z
o.o., jak i podmiotu T. P.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą T. P. BICO Group
jest Pan T. P.
. Prowadzi on bowiem jednoosobową działalność gospodarczą, jak również
jest wspólnikiem oraz pełni funkcję prezesa zarządu w spółce pod firmą BICO Group sp. z
o.o. Zatem jako osoba działająca w ramach dwóch podmiotów posiada wiedzę w zakresie
działalności realizowanej przez oba te podmioty. Tym samym Pan T. P. z całą pewnością
wiedział, że nie było dwóch różnych usług realizowanych na rzecz Gminy Załuski, jak
również, że pismo Gminy Załuski dotyczy tej samej usługi. Pan T. P., jako reprezentujący
obu przedsiębiorców ma świadomość i wiedzę, ile i jakie umowy podpisywał z Gminą
Załuski. Jednak Przystępujący w treści pisma przygotowawczego zawarł twierdzenie o
dwóch różnych usługach świadczonych przez różne podmioty. Świadczy to nie tylko o próbie
wprowadzenia w błąd także Izby, ale również o tym, że Przystępujący ma świadomość, że w
treści wykazu wpisał nieprawdę. Świadczy to również o zamierzonym działaniu
Przystępującego w ramach postępowania przetargowego. Gdyby była to omyłka lub
niedopatrzenie, Przystępujący próbowałby wyjaśnił zaistniałą okoliczność, czego w
niniejszym postępowaniu Przystępujący nie uczynił.
Zgodnie z ar
t. 24 ust. 1 pkt 16 ustawy Prawo zamówień publicznych, z postępowania o
udzielenie zamówienia wyklucza się wykonawcę, który w wyniku zamierzonego działania lub
rażącego niedbalstwa wprowadził zamawiającego w błąd przy przedstawieniu informacji, że
nie podl
ega wykluczeniu, spełnia warunki udziału w postępowaniu lub obiektywne i
niedyskryminacyjne kryteria, lub który zataił te informacje lub nie jest w stanie przedstawić
tych dokumentów. W niniejszym postępowaniu zachodzi podstawa do wykluczenia
Przystępującego z postępowania na podstawie powyższego artykułu. Przystępujący, jak
wskazano powyżej, przedstawił nieprawdziwe informacje, a zatem wprowadził
Zamawiającego w błąd przy przedstawieniu informacji będących podstawą oceny
Zamawiającego w zakresie spełniania warunku udziału w postępowaniu. Postępowanie
dowodowe wykazało, że przedstawił informacje nieprawdziwe. Trudno uznać, aby
Przystępujący nie miał wiedzy co do tego, co było przedmiotem realizacji umów z Gminą
Załuski, zatem należy przyjąć, że świadomie i dobrowolnie wpisał dane dotyczące instalacji.
Przystępujący nie wykazał okoliczności, że nie wiedział, co było przedmiotem umowy. Bez
znaczenia pozostaje okoliczność, że Przystępujący, nawet pomijając dwie sporne usługi,
spełniłby warunki udziału w postępowaniu. Okoliczność, że Przystępujący nie sprawdził ilości
instalacji, choć z łatwością mógł ten fakt ustalić, świadczy co najmniej o jego rażącym
niedbalstwie.
Powyższe oznacza, że zostały spełnione przesłanki artykułu 24 ust. 1 pkt 16
ustawy Prawo zamówień publicznych.
Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy Prawo zamówień publicznych, z postępowania o
udzielenie zamówienia wyklucza się wykonawcę, który w wyniku lekkomyślności lub
niedbalstwa przedstawił informacje wprowadzające w błąd zamawiającego, mogące mieć
istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie
zamówienia. Hipoteza tego artykułu opisuje stan faktyczny, który wystąpił w niniejszym
postępowaniu. Powyżej wskazano na co najmniej rażące niedbalstwo Przystępującego oraz
na fakt, że Przystępujący wprowadził Zamawiającego w błąd. Informacje dotyczące
spełnienia warunków udziału w postępowaniu mogą mieć wpływ na decyzje podejmowane
przez Zamawiającego, a zatem spełniona została kolejna przesłanka zastosowania tego
ar
tykułu. Okoliczność, że Przystępujący przedstawił więcej zadań potwierdzających
spełnienie warunków udziału w postępowaniu nie oznacza, że powyższa przesłanka nie
została spełniona. Chodzi bowiem o każdą informację z osobna, ponieważ każda z informacji
pod
lega ocenie Zamawiającego. Intencją ustawodawcy, który wprowadził sankcje za
przedstawianie przez wykonawców informacji wprowadzających w błąd zamawiającego, była
eliminacja nieuczciwych zachowań wykonawców.
Bez znaczenia w niniejszym postępowaniu pozostaje okoliczność, że Przystępujący w
trakcie rozprawy złożył kopię pisma skierowanego do Zamawiającego, w którym
poinformował Zamawiającego o „wycofaniu” z wykazu dwóch spornych usług. Podstawą
odwołania i przedstawionych w nim zarzutów jest czynność Zamawiającego i stan faktyczny
z chwili podjęcia decyzji Zamawiającego. Taki stan faktyczny jest zatem podstawą oceny
dokonywanej przez Izbę. Tego bowiem stanu faktycznego dotyczą zarzuty. Zamawiający nie
dokonał również zmiany swojej decyzji. Stąd pismo Przystępującego jest bezprzedmiotowe.
W treści oferty Przystępujący wpisał, że w ramach Inwestycji, której przedmiotem był Nadzór
inwestorski w ramach projektu „Instalacja systemów energii odnawialnej w gminach
Niepołomice, Wieliczka, Skawina oraz Miechów na budynkach użyteczności publicznej oraz
domach prywatnych” wykonano ponad 150 sztuk instalacji fotowoltaicznych.
Odwołujący przedstawił dowód w postaci oświadczenia Gminy Niepołomice z 13 listopada
2018 roku, w którym Sekretarz gminy oświadczył, że wykonywano nadzór nad realizacją
instalacji w ilości wynikającej z umowy. Instalacje fotowoltaiczne w ilości 25 sztuk. Ponadto
Odwołujący przedstawił pismo Burmistrza Miasta i Gminy Niepołomice z 23 września 2019
roku, w którym poinformowano, że przedsiębiorca działający pod firmą BICO Group T. P.
zrealizował nadzór w ramach umowy nr EOGK 272/4/S/2016 na pełnienie obowiązków
inspektora nadzoru inwestorskiego przy montażu instalacji fotowoltaicznych na budynkach
użyteczności publicznej w ilości 25 instalacji na kwotę 12154,50 złotych netto w terminie do
30.11.2016 r. Ponadto Odwołujący przedstawił umowę nr EOGK 272/4/S/2016 zawartą 21
kwietnia 2016 roku w Niepołomicach pomiędzy Gminą Niepołomice a BICO Group T. P.,
której przedmiotem jest pełnienie funkcji inspektora nadzoru nad realizacją instalacji
fotowoltaicznych w ramach projektu: Instalacja systemów energii odnawialnej w Gminach:
Niepołomice, Wieliczka, Skawina oraz Miechów na budynkach użyteczności publicznej oraz
domach prywatnych. W
§4 tej umowy określono cenę jednostkową 486,18 zł netto i
jednocześnie ustalono, że maksymalna wartość umowy nie może przekroczyć ceny
jednostkowej i wartości 25 instalacji, tj. 12154,50 zł netto + należny podatek VAT.
Załącznikiem do tej umowy była oferta wykonawcy. Odwołujący przedstawił także formularz
oferty Przystępującego, złożonej w zamówieniu, którego przedmiotem było pełnienie funkcji
inspektora nadzoru nad realizacją instalacji fotowoltaicznych w ramach projektu: „Instalacja
systemów energii odnawialnej w Gminach: Niepołomice, Wieliczka, Skawina oraz Miechów
na budynkach użyteczności publicznej oraz domach prywatnych”. W treści formularza
Wykonawca BICO Group T. P.
zaoferował wykonanie przedmiotu zamówienia dla instalacji
fotowoltaicznej za
cenę jednostkową netto 486,18 złotych. Wynikająca z dokumentów
przedstawionych przez Odwołującego ilość instalacji, jakie nadzorować miał Przestępujący,
jest znacznie mniejsza od ilości tych instalacji, wskazanej w ofercie Przystępującego.
Przystępujący nie przedstawił żadnego dokumentu czy dowodu, który potwierdzałby, że ilość
instalacji fotowoltaicznych, jakie nadzorował Przystępujący wyniosła – tak jak wskazał w
treści oferty złożonej w niniejszym postępowaniu – ponad 150 sztuk. Izba odroczyła
rozpraw
ę umożliwiając Przystępującemu załączenie takich dokumentów, które
potwierdzałyby jego stanowisko, jednakże Przystępujący dokumentów takich nie przedstawił.
Przystępujący nie zwrócił się także z pytaniem, z prośbą o sprostowanie, czy też o
przesłanie dokumentacji technicznej do Gminy Niepołomice. Jedyne, co przedstawił
Przystępujący, to pismo skierowane do Zamawiającego w niniejszym postępowaniu,
zawierające oświadczenie o wycofaniu spornych usług z formularza ofertowego.
Powyższe oznacza, że podana przez Przystępującego w ofercie informacja, że zrealizowano
nadzór nad inwestycją w Gminie Niepołomice, która obejmowała ponad 150 instalacji
fotowoltaicznych, jest nieprawdziwa. Przystępujący wprowadził Zamawiającego w błąd.
Wprowadzenie w błąd było świadomym działaniem Przystępującego, który miał pełną wiedzę
i mógł w każdej chwili dokonać sprawdzenia, nad jaką ilością instalacji fotowoltaicznych
pełniony był nadzór. Powyższe oznacza także, że zostały spełnione przesłanki art. 24 ust. 1
pkt 16 i 17 ustawy Prawo
zamówień publicznych uzasadniające wykluczenie
Przystępującego z postepowania.
Bez znaczenia pozostaje kwestia, czy Przystępujący spełnia warunek udziału w
postępowaniu bez wskazanych dwóch usług, zwierających nieprawdziwe informacje. Art. 24
ust. 1 pkt 1
6 ustawy Prawo zamówień publicznych w ogóle nie odnosi się do kwestii wpływu
na wynik postępowania. Intencją ustawodawcy była eliminacja z postępowania nieuczciwych
zachowań wykonawców. Wprowadzenie w błąd zamawiającego zawsze stanowi podstawę
do wykluczen
ia z postępowania. W tym przypadku jest także wynikiem co najmniej rażącego
niedbalstwa, bowiem Przystępujący miał możliwość dokonać sprawdzenia ilości
nadzorowanych instalacji.
Należy zauważyć, że art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy Prawo zamówień publicznych odnosi się do
sytuacji, w której wprowadzenie zamawiającego w błąd mogło mieć wpływ na decyzje
podejmowane przez zamawiającego. W niniejszej sprawie mamy do czynienia również z
taką sytuacją. Skoro informacje wprowadzające Zamawiającego w błąd zostały podane w
wykazie, to mogły mieć wpływ na ocenę podejmowaną przez Zamawiającego.
W konsekwencji należy uznać, że zasadny jest także zarzut naruszenia art. 7 ust. 1 pkt 1 i 3
w związku z art. 91 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych. Zamówienia udziela się
w
yłącznie wykonawcy wybranemu zgodnie z przepisami ustawy. Skoro stosownie do
przepisów ustawy, Przystępujący wprowadził Zamawiającego w błąd, to powinien podlegać
wykluczeniu z postępowania, zaś jego oferta powinna zostać odrzucona.
Należy zauważyć, że Odwołujący postawił zarzut naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 16 i 24 ust. 1
pkt 17 w związku z art. 24 ust. 4 ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez zaniechanie
wykluczenia wykonawcy BICO Group sp. z o.o. z postępowania, pomimo że wykonawca ten
w wyniku zamie
rzonego działania lub rażącego niedbalstwa wprowadził Zamawiającego w
błąd przy przedstawieniu informacji, że spełnia wymogi uzyskania dodatkowej punktacji w
kryteriach oceny ofert.
Powyższy zarzut jest bezzasadny. Odwołujący nie wykazał bezspornie, że Przystępujący
wprowadził Zamawiającego w błąd i że Pani M. M. jak i Pan A. C. nie pełnili nadzoru nad
instalacjami w ilościach wskazanych w treści oferty.
W pierwszej kolejności należy zauważyć, że nie jest czytelne postanowienie zawarte w SIWZ
w podkryterium
– Doświadczenie inspektorów nadzoru w branży sanitarnej. Z treści
postanowienia SIWZ wynika:
„W przypadku, gdy Wykonawca zadeklaruje, że osoba
wskazana na stanowisko
Pierwszego Inspektora Nadzoru w branży sanitarnej posiada
odpowiednie d
oświadczenie otrzyma punkty w sposób następujący:
za wykazanie pełnienia funkcji inspektora nadzoru inwestorskiego w branży sanitarnej w
ciągu ostatnich pięciu lat przed terminem składania ofert przy realizacji minimum 100
instalacji kolektorów słonecznych lub instalacji pomp ciepła lub instalacji kotłów CO) -
Wykonawca otrzyma: 1,5 pkt,
za wykazanie pełnienia funkcji inspektora nadzoru
inwestorskiego w branży sanitarnej w ciągu ostatnich pięciu lat przed terminem składania
ofert przy realizacji minimum 20
0 instalacji kolektorów słonecznych lub instalacji pomp ciepła
lub instalacji kotłów CO) - Wykonawca otrzyma: 3 pkt, za wykazanie pełnienia funkcji
inspektora nadzoru inwestorskiego w branży sanitarnej w ciągu ostatnich pięciu lat przed
terminem składania ofert przy realizacji minimum 300 instalacji kolektorów słonecznych lub
instalacji pomp ciepła lub instalacji kotłów CO) - Wykonawca otrzyma: 4,5 pkt, za wykazanie
pełnienia funkcji inspektora nadzoru inwestorskiego w branży sanitarnej w ciągu ostatnich
pi
ęciu lat przed terminem składania ofert przy realizacji minimum 400 instalacji kolektorów
słonecznych lub instalacji pomp ciepła lub instalacji kotłów CO) - Wykonawca otrzyma: 6
pkt”.
W ocenie Izby powyższe postanowienie można interpretować na dwa sposoby, co wykazała
rozprawa. Każdy z wykonawców zrozumiał postanowienie w inny sposób, dla Odwołującego
oznacza ono, że wykazanie pełnienia funkcji inspektora nadzoru inwestorskiego w branży
sanitarnej w ciągu ostatnich pięciu lat przed terminem składania ofert przy realizacji minimum
100 instalacji kolektorów słonecznych lub instalacji pomp ciepła lub instalacji kotłów CO
odnosi się nie tyle do inwestycji, która obejmowała np. 100 instalacji kolektorów słonecznych,
ale odnosi się do odbioru osobistego (poprzez wykazanie podpisanie protokołu odbioru) 100
instalacji kolektorów słonecznych. Zdaniem Przystępującego i Zamawiającego, powyższe
postanowienie odnosi się do nadzorowania w ramach inwestycji 100 instalacji kolektorów
słonecznych.
W związku z powyższym, wobec istniejących niepewności i niejednoznaczności zapisów
SIWZ, nie można uznać za uzasadniony zarzut naruszenia przez Zamawiającego art. 24
ust.
1 pkt 16 i 17 ustawy Prawo zamówień publicznych. W przypadku ww. przepisów
wprowadzenie w błąd Zamawiającego musi być jednoznaczne. W sytuacji, gdy mamy do
czynienia z rozbieżnością w interpretacji samej SIWZ i brakiem jednoznaczności jej
postanowień, nie można mówić o wprowadzeniu w błąd Zamawiającego.
W ocenie Izby Odwołujący również nie wykazał bezspornie, że ww. osoby nie pełniły funkcji
inspektorów nadzoru nad ilością instalacji wskazanych w treści oferty.
Nie można uznać, że okoliczność, że ww. osoby nie podpisały protokołów odbioru w ilości
500 (kolektorów słonecznych) w przypadku Pani A. M. i w ilości 400 (instalacji
fotowoltaicznych) w przypadku Pana A. C.
oznacza, że osoby te nie pełniły funkcji inspektora
nadzoru nad tymi instalacjami. Brak jest podstaw do uznania, że tylko podpisany przez daną
osobę protokół odbioru może potwierdzać, że osoba ta pełniła funkcję inspektora nadzoru
inwestorskiego nad inwestycją.
Przystępujący przedstawił oświadczenia pochodzące od osób, które pełniły nadzór w branży
sanitarnej i branży elektrycznej razem z Panią A. M. i Panem A. C. .
Przystępujący przedstawił oświadczenie Pana W. G. z 13 września 2019 roku, w którym Pan
W. G.
oświadczył, że przy inwestycji pn. „odnawialne źródła energii w Gminie Łochów” w
okresie 2017 -
2019 pełnił funkcję inspektora nadzoru branży ogólnobudowlanej.
Inspektorem nadzoru branży sanitarnej przy tej inwestycji była Pani A. M., która tylko
doraźnie była zastępowana w niektórych sytuacjach (np. przez udział z ramienia Bico-Group
w przekazaniu części instalacji do użytkownika indywidualnego).
P
rzystępujący przedstawił także oświadczenie Pana Wojciecha Gajkowskiego, w którym Pan
Wojciech Gajkowski oświadczył, że przy realizacji inwestycji pn. „Rozwój OZE w gminach
wiejskich (lider inwestycji Gmina Załuski) poprzez budowę instalacji odnawialnych źródeł
energii” pełnił czynności nadzoru inwestorskiego w branży elektrycznej wspólnie z P. A. C.,
który był liderem nadzoru inwestorskiego branży elektrycznej oraz inspektorem nadzoru
branży elektrycznej.
Z powyższych oświadczeń wynika, że Pani A. M. pełniła funkcję inspektora nadzoru w
branży sanitarnej. Inwestycja obejmowała nadzór nad ilością ponad 500 instalacji. Brak jest
jednoznacznych dowodów na okoliczność, ze Pani A. M. nie pełniła nadzoru nad wszystkimi
instalacjami. Odwołujący nie wykazał takiej okoliczności.
Podobne uwagi należy odnieść do osoby Pana A. C. . Z treści powyżej przedstawionego
oświadczenia wynika, że Pan A. C. pełnił funkcję inspektora nadzoru w branży elektrycznej
przy realizacji inwestycji
pn. „Rozwój OZE w gminach wiejskich (lider inwestycji Gmina
Załuski) poprzez budowę instalacji odnawialnych źródeł energii.” Ponadto z oświadczenia
skarbnika gminy Załuski (przekazanego w formie korespondencji mailowej z 6 września 2019
roku) wynika, że Pan A. C. był wymieniony w ofercie na nadzór przy inwestycji pn. „Rozwój
OZE w gminach wiejskich (lider inwestycji Gmina Załuski) poprzez budowę instalacji
odnawialnych źródeł energii”. Brak jest jednoznacznych dowodów na okoliczność, ze Pan A.
C.
nie pełnił nadzoru nad wskazanymi instalacjami. Odwołujący nie wykazał takiej
okoliczności.
Nie została zaprzeczona prawdziwość oświadczeń złożonych przez ww. osoby, zatem nie
można stwierdzić, że Pani A. M. oraz Pan A. C. nie pełnili funkcji inspektorów nadzoru nad
instalacjami wskazanymi w treści oferty w ilościach w niej wskazanych. Skoro tak, to nie
można wywieść wniosku, że Przystępujący wprowadził Zamawiającego w błąd przy
przedstawieniu informacji, że spełnia wymogi uzyskania dodatkowej punktacji w kryteriach
oceny ofert.
W konsekwencji Izba uznała zarzut za bezzasadny.
W odniesieniu do zarzutów podniesionych względem wykazanego doświadczenia Pana A.
W.
zarzut jest bezprzedmiotowy i jako taki również bezzasadny. Należy wskazać, że
Zamawiający przyznał, że nie dokonywał oceny doświadczenia Pana A. W. z uwagi na fakt,
że Przystępujący dokonał zmiany w zakresie doświadczenia tej osoby, poprzez wycofanie z
wykazu jej doświadczenia. Zamawiający przyznał w tym zakresie 0 punktów z uwagi na
dokonaną przez Przystępującego zmianę. Tym samym doświadczenie Pana A. W. nie było
podstawą decyzji Zamawiającego.
Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy
Prawo zamówień publicznych, tj. stosownie do wyniku postępowania, z uwzględnieniem
postanowień rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. z dnia 7 maja 2018 r. Dz. U. z 2018 r., poz. 972),
w tym w szczególności § 5 ust. 2 pkt 1).
Przewodniczący:
………………………………