KIO 2090/19 WYROK dnia 15 listopada 2019 r.

Stan prawny na dzień: 10.12.2019

WYROK 

z dnia 15 listopada 2019 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:  

Przewodniczący: Piotr Kozłowski 

Emil Kuriata 

Daniel Konicz 

  Protokolant: Piotr Kur 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  14  listopada  2019  r.  w  Warsz

awie  odwołania  wniesionego 

października 2019 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej  

przez 

wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Valard Polska 

sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie,  Przedsiębiorstwo  Badawczo-Wdrożeniowe  Olmex 

S.A. z 

siedzibą w Wójtowie 

w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  pn.  Rozbudowa  stacji  400/110  kV 

Pasikurowice w związku z wprowadzeniem linii 400 kV i wymianą transformatora 400/110 kV 

(nr postępowania 2019/WNP-0096 11:14 23.10.2019 

p

rowadzonym  przez  zamawiającego:  Polskie  Sieci  Elektroenergetyczne  S.A.  z  siedzibą 

w  Konstancinie-Jeziornie 

przy  udziale  wykonawcy: 

Przedsiębiorstwo  Budownictwa  Elektroenergetycznego 

ELBUD  w 

Katowicach  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Katowicach  –  zgłaszającego  swoje 

przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego 

orzeka: 

1.  Oddala 

odwołanie.  

Kosztami postępowania obciąża Odwołującego i: 

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  20000  zł  00  gr 

(słownie:  dwadzieścia  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  Odwołującego 

tytułem wpisu od odwołania, 

zasądza od Odwołującego na rzecz Zamawiającego kwotę 3600 zł 00 gr (słownie: 

trzy  tysiące  sześćset  złotych  zero  groszy)  –  stanowiącą  koszty  postępowania 

odwoławczego  poniesione  z  tytułu  uzasadnionych  kosztów  strony  obejmujących 

wynagrodzenie 

pełnomocnika. 


Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r. 

–  Prawo  zamówień 

publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2018  r.  poz.  1986  ze  zm.)  na  niniejszy  wyrok 

–  w  terminie  7  dni 

od 

dnia  jego  doręczenia  –  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego Warszawa-Praga w Warszawie.

………………………………

………………………… 


U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  Polskie  Sieci  Elektroenergetyczne  S.A.  z  siedzibą  w  Konstancinie-

Jeziornie  prowadzi  na  podstawie  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r. 

–  Prawo  zamówień 

publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2018  r.  poz.  1986  ze  zm.)  {dalej 

również:  „ustawa  pzp”,  „pzp”} 

w trybie przetargu nieograniczonego 

postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na 

roboty  budowlane  pn. 

Rozbudowa  stacji  400/110  kV  Pasikurowice  w  związku 

wprowadzeniem  linii  400  kV  i  wymianą  transformatora  400/110  kV  (nr  postępowania 

2019/WNP-0096 11:14 23.10.2019). 

Ogłoszenie  o tym  zamówieniu  3 kwietnia 2019 r.  zostało  opublikowane w  Dzienniku 

Urz

ędowym Unii Europejskiej nr 2019/S_066 pod poz. 155628.  

Wartość  tego  zamówienia  przekracza  kwoty  określone  w  przepisach  wydanych 

na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy pzp. 

października  2019  r.  Zamawiający  przesłał  wykonawcom  uczestniczącym 

postępowaniu  drogą  elektroniczną  zawiadomienie  o  rozstrzygnięciu  postępowania  – 

wyborze  jako  najkorzystniejszej  oferty  złożonej  przez  Przedsiębiorstwo  Budownictwa 

Elektroenergetycznego  ELBUD  w  Katowicach  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Katowicach  {dalej 

również w skrócie: „Elbud Katowice” lub „Elbud”}. 

października  2019  r.  Valard  Polska  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie, 

Przedsiębiorstwo  Badawczo-Wdrożeniowe  Olmex  S.A.  z  siedzibą  w  Wójtowie  wspólnie 

ubiegający się o zamówienie {dalej: „Odwołujący” lub „Konsorcjum Valard”} wnieśli w formie 

pisemnej  do 

Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  odwołanie  (zachowując  wymóg 

przekazan

ia  jego  kopii  Zamawiającemu)  od  powyższej  czynności,  a  także  od  zaniechania 

wykluczenia Elbudu oraz zaniechania wezwania go do złożenia wyjaśnień. 

Odwołujący  zarzucił  Zamawiającemu  następujące  naruszenia przepisów  ustawy  pzp 

{lista zarzutów}: 

1.  Art. 7 ust. 3 w zw. z art. 24 ust. 1 pkt 12, 16 i 17 oraz art. 26 ust. 3 i 4 

– przez udzielenie 

zamówienia  wykonawcy,  który  został  wybrany  z  naruszeniem  tych  przepisów  ustawy 

pzp.  

2.  Art.  24  ust.  1  pkt  16  w  zw.  z  art.  7  ust.  1 

–  przez  zaniechanie  wykluczenia  Elbudu 

postępowania,  pomimo  tego,  że  w  wyniku  zamierzonego  działania,  a  co  najmniej 

rażącego niedbalstwa wprowadził Zamawiającego w błąd przy przedstawieniu informacji, 

że spełnia warunki udziału w postępowaniu z rozdziału VI pkt 2 ppkt 2.1 lit. a) Część I 


SIWZ, wskazując w Wykazie robót na zakończenie prac na SE Dobrzeń, podczas gdy są 

one w toku. 

3.  Art.  24  ust.  1  pkt  17  w  zw.  z  art.  7  ust.  1 

–  przez  zaniechanie  wykluczenia  Elbudu 

postępowania, pomimo tego, że w wyniku co najmniej lekkomyślności lub niedbalstwa, 

przedstawił informacje wprowadzające w błąd Zamawiającego, które to informacje mogły 

mieć  istotny  wpływ  na  decyzje  podejmowane  przez  Zamawiającego  co  do  tego, 

że spełnia warunki udziału z rozdziału VI pkt 2 ppkt 2.1 lit. a) Część I SIWZ, wskazując 

w  

Wykazie robót na zakończenie prac na SE Dobrzeń, podczas gdy są one w toku. 

4.  Art. 26 ust. 4 w zw. z art. 7 ust. 1 i 3 

– przez zaniechanie wezwania Elbud do udzielenia 

wyjaśnień  dotyczących  zakresu,  jaki  Elbud  faktycznie  wykonał  w  ramach  robót 

budowlanych  i  projektów  SE  Narew  oraz  SE  Dobrzeń,  wskazanych  w  złożonym  przez 

Elbud Wykazie  robót  oraz  w  Wykazie  projektów,  pomimo  tego,  że  z  dokumentów  tych 

wynika,  że  Elbud  nie  wykonywał  tych  projektów  samodzielnie  (SE  Narew  wspólnie 

z PBE  Elbud  Warszawa  sp.  z  o.o.  o

raz  SE  Dobrzeń  wspólnie  z  Energo-System  S.A.), 

co 

budzi  wątpliwości  co  do  tego,  czy  Elbud  wykazał  wykonanie  zakresu  robót 

budowlanych  i  projektów  określonych  w  rozdziale  VI  pkt  2  ppkt  2.1  lit.  a)  i  b)  Część  I 

SIWZ. 

5.  [ewentualnie] Art. 26 ust. 3 w zw. z art. 7 ust. 1 i 3 

– przez zaniechanie wezwania Elbud 

do  uzupełnienia  Wykazu  robót  oraz  Wykazu  projektów  w  zakresie  potwierdzającym 

spełnianie  przez  Elbud  warunków  udziału  w  postępowaniu  określonych  w  rozdziale  VI 

pkt 2 ppkt 2.1 lit. a) i b) Część I SIWZ. 

W związku z powyższym Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie 

Zamawiającemu: 

Unieważnienia wyboru oferty Elbudu jako najkorzystniejszej. 

2.  Wykluczenia  Elbudu 

z  postępowania  na  podstawie  art.  24  ust.  1  pkt  12,  16  i  17  pzp 

i w konsekwencji odrzucenie jego oferty na podstawie art. 24 ust. 4 pzp. 

3.  Wezwania Elbudu 

na podstawie art. 26 ust. 4 pzp do udzielenia wyjaśnień dotyczących 

zakresu,  jaki  Elbud  faktycznie 

i  konkretnie  wykonał  w  ramach  realizacji  robót 

budowlanych i projektów SE Narew oraz SE Dobrzeń wskazanych w jego Wykazie robót 

oraz w Wykazie projektów. 

4.  [ewentualnie] Wezwania Elbudu w 

trybie art. 26 ust. 3 pzp do uzupełnienia Wykazu robót 

oraz  Wykazu  pro

jektów  w  zakresie  potwierdzającym  spełnianie  przez  Elbud  warunków 

udziału  w  postępowaniu  określonych  w  rozdziale  VI  pkt  2  ppkt  2.1  lit.  a)  i  b)  Część  I 

SIWZ. 

Powtórzenie czynności badania i oceny ofert. 


Odwołujący  sprecyzował  zarzuty  przez  podanie  następujących  okoliczności 

faktycznych i 

prawnych uzasadniających wniesienie odwołania. 

{ad pkt 2. i 3. 

listy zarzutów} 

W odwołaniu zacytowano następujące postanowienia specyfikacji istotnych warunków 

zamówienia {dalej również: „specyfikacja”, „SIWZ” lub „s.i.w.z.”}. 

rozdziału  VI  SIWZ  dotyczącego  warunków  udziału  w  postępowaniu  i  podstaw 

wykluczenia: 

1. O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy spełniają warunki udziału 

w postępowaniu określone przez Zamawiającego oraz me podlegają wykluczeniu w oparciu 

o podstawy wskazane w pkt 5 poniżej. 

Zamawiający  określa następujące  warunki  udziału w  postępowaniu Wykonawca wykaże, 

że: 

2.1. W zakresie zdolności technicznej lub zawodowej: 

a) 

W  okresie  ostatnich  5  lat  przed  upływem  terminu  składania  ofert,  a  jeżeli  okres 

prowadzenia  działalności  jest  krótszy  –  w  tym  okresie,  Wykonawca  wybudował 

lub 

zmodernizował  co  najmniej  3  pola  o  napięciu  220  kV  lub  wyższym  na  rozdzielni 

napowietrznej  (AIS,  tzn. 

Air  Insulated  Switchgear)  prądu przemiennego na synchronicznym 

obszarze ENTSO-

E Europy kontynentalnej sieci przesyłowej o napięciu 220 kV lub wyższym 

Za  budowę,  modernizację  pola  na  rozdzielni  napowietrznej  prądu  przemiennego  uznane 

zostanie  dokonanie  wymiany  (zabudowy)  co  najmniej  (łącznie):  wyłącznika,  przekładników 

prądowych  i  napięciowych  (także  kombinowanych)  oraz  automatyki  zabezpieczeniowej 

Zakres prac obejmuje również uruchomienie pola 

W  związku  z  zastrzeżeniem  przez  Zamawiającego  kluczowej  części  zamówienia  którą 

Wykonawca  zobowiązany  jest  wykonać  samodzielnie  (Rozdział  X  pkt  1  części  I  SIWZ  – 

zgodnie z art 36 a ustawy), Zamawiający informuje, iż niedopuszczalnym jest powołanie się 

przez  Wykonawc

ę  na  zasoby  podmiotu  trzeciego  –  zgodnie  z  art  22a  ustawy,  w  celu 

wykazania spełnienia warunku opisanego powyżej. 

b) 

W  okresie  ostatnich  5  lat  przed  upływem  terminu  składania  ofert,  a  jeżeli  okres 

prowadz

enia działalności jest krótszy – w tym okresie Wykonawca wykonał co najmniej jeden 

zrealizowany lub odebrany projekt wykonawczy na budow

ę lub modernizację obejmujący co 

najmniej  3  pola  o  napięciu  220  kV  lub  wyższym  na  rozdzielni  napowietrznej  (AIS.  tzn.  Air 

Insulated 

Switchgear) prądu przemiennego na synchronicznym obszarze ENTSO-E Europy 

kontynentalnej sieci przesyłowej o napięciu 220 kV lub wyższym. 

Projekt  wykonawcz

y  powinien  być  wykonany  w  oparciu  o  polską  normę  PN-EN  61936-1 

oraz:  PN-

EN  50522  lub  normę  europejską  EN  61936-1  oraz  EN  50522,  lub  być 


„równoważny”,  z  uwzględnieniem,  że  jeżeli  Wykonawca  powołuje  się  na  fakt  wykonania 

projektuj  wykonawczego  „równoważnego”,  tj.  w  oparciu  o  rozwiązania  równoważne 

rozwiązaniom  wynikającym  z  ww.  norm,  zobowiązany  jest  wówczas  ten  fakt  wykazać 

Zamawiającemu w sposób i w formie nie budzących wątpliwości. 

Za  budowę,  modernizację  pola  na  rozdzielni  napowietrznej  prądu  przemiennego  uznane 

zostanie  dokonanie  wymiany  (zabudowy)  co  najmniej 

(łącznie):  wyłącznika,  przekładników 

prądowych  i  napięciowych  (także  kombinowanych)  oraz  automatyki  zabezpieczeniowej 

Zakres prac obe

jmuje również uruchomienie pola. 

c) pkt 7 

Rozruch 

–  (w  tym  przypadku  rozumiany  jako  uruchomienie  stacji  elektroenergetycznej) 

należy  przez  to  rozumieć  co  najmniej  sprawdzenie  poprawności  montażu  urządzeń, 

parametryzacja  i  wprowadzenie  nastawień,  podłączenie  zasilania,  uaktywnienie 

wymaganych  funkcjonalności,  przeprowadzenie  badań  i  testów  sprawdzających, 

funkcjonowanie urządzeń przed ich załączeniem pod napięcie sieciowe, badania kontrolno- 

pomiarowe, 

pomontażowe, 

współudział 

przy 

wykonaniu 

prób 

napięciowych 

obciążeniowych. 

Z r

ozdziału X: 

Zamawiający  zastrzega  obowiązek  osobistego  wykonania  przez  Wykonawcę  części 

zamówienia  polegającej  na  uruchomieniu  pól  stacji  elektroenergetycznej  400/110  kV 

Pasikurowice.  rozumianych  jako  pola  zawierające  co  najmniej  (łącznie):  wyłączniki, 

przekładniki prądowe i napięciowe (także kombinowane) oraz automatykę zabe2pieczemową 

wraz  z  montażem  obwodów'  pierwotnych  i  wtórnych,  w'  tym  układów  ogólnostacyjnych  dla 

tych pól z wyłączeniem prac, które realizowane są przez dostawców aparatury i urządzeń

Odwołujący  podał  również,  że  w  Wykazie  robót  Elbud  wskazał,  że  prace  na  SE 

D

obrzeń zostały ukończone 20.12.2016 r. 

Tymczasem, j

ak wynika z powszechnie dostępnych informacji, prace na SE Dobrzeń 

nie zostały dotąd ukończone, a w grudniu 2016 r. trwały następujące prace: 

Montaż kanalizacji deszczowej na terenie R400kV. Ukończono montaż studzienek kanalizacji 

deszczowej wraz z połączeniami w G3 i G4 R400kV; 

Montaż  wygrodzenia  R110kV  w  zakresie  oddzielenia  czynnej  części  rozdzielni  11  OkV  od 

części nieczynnej; 

Trwają prace odbiorowe w zakresie odejścia linii PAS1, G3M2, G3M3 R400kV; 

Montaż  uziemienia  bramek  tymczasowego  mostu  szynowego  R110kV  relacji  TR2(TR1)  - 

pole nr 1; 

Montaż oszynowania mostu szynowego relacji TR2(TR1) - pole nr 1 R110kV" . 

Odwołujący zauważył, że do wykluczenia wykonawcy na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 


16  p

zp  niezbędne  jest  stwierdzenie  zaistnienia  łącznie  następujących  przesłanek: 

a) wpr

owadzenie  zamawiającego  w  błąd;  b)  przy  przedstawianiu  informacji,  że  wykonawca 

spełnia warunki udziału w postępowaniu lub obiektywne i niedyskryminacyjne kryteria oceny 

ofert; c) 

zamierzone działanie wykonawcy lub jego rażące niedbalstwo. 

Zgodnie zaś z wyrokiem Krajowej Izby Odwoławczej z 14 listopada 2017 r. (sygn. akt 

KIO  2292/17)  przesłanki,  których  zaistnienie  warunkuje  zastosowanie  art.  24  ust.  1  pkt  17 

pzp  to:  a) 

przedstawienie  przez  wykonawcę  informacji,  które  wprowadzają  zamawiającego 

błąd; b) okoliczność, że informacje te mogą mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane 

w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  przez  zamawiającego;  c)  okoliczność, 

że informacje te zostały przedstawione przez wykonawcę w wyniku jego lekkomyślności lub 

niedbalstwa. 

Zdaniem  Odwołującego  powyższa  informacja  podana  przez  Elbud  w  Wykazie  robót 

jest nieprawdziwa, wprowadziła Zamawiającego w błąd i miała istotny wpływ na pozytywne 

zweryfikowanie przez niego warunku udziału w postępowaniu z rozdziału VI pkt 2 ppkt 2.1 lit. 

a)  C

zęści I SIWZ.  A ponieważ Elbud jest wykonawcą inwestycji SE Dobrzeń, informacje te 

musiały  być  podane  przez  niego  co  najmniej  w  wyniku  rażącego  niedbalstwa 

lub niedbalstwa.  Tym  samym 

według  Odwołującego  zmaterializowały  się  przesłanki 

wykluczenia Elbud na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 pzp. 

{ad pkt 4. 

listy zarzutów} 

Odwołujący zauważył, że w ramach określonego w rozdziale VI pkt 2 ppkt 2.1 lit. a) 

Część I SIWZ warunku Zamawiający wymagał wykazania się przez wykonawcę wykonaniem 

określonego  zakresu  prac,  włącznie  z  uruchomieniem  pola,  co  zastrzegł  dodatkowo  jako 

kluczową część zamówienia, którą wykonawca jest zobowiązany wykonać siłami własnymi.  

Natomiast na 

podstawie Wykazu robót i Wykazu projektów nie sposób stwierdzić, czy 

Elbud faktycznie i konkretnie brał udział w realizacji wszystkich wymaganych w rozdziale VI 

pkt 2 ppkt 2.1 lit. a) i b) Część I SIWZ elementów prac objętych projektami SE Dobrzeń i SE 

Narew. 

Od

wołujący podniósł, że od momentu ogłoszenia przez Trybunał Sprawiedliwości Unii 

Europejskiej  {dalej 

również:  „TSUE”  lub  „Trybunał”)  wyroku  z  4  maja  2017  r.,  w  sprawie 

C-

384/14  Esaprojekt,  ugruntowała  się  zasada,  że  wykonawca  może  powoływać  się 

na 

doświadczenie  w  wykonaniu  zamówienia  jako  członek  konsorcjum,  ale  tylko  w  zakresie 

bezpośredniego  udziału  w  realizacji  konkretnej  części  zamówienia,  w  której  wykonaniu 

faktycznie i konkretnie brał udział. 

Tym  samym 

według  Odwołującego,  w  przypadku,  jeżeli  Elbud  powołuje  się 

na 

doświadczenie  zdobyte  w  ramach  realizacji  projektu  wykonywanego  wspólnie  z  innymi 


wykonawcami, winien wykazać, że faktycznie i konkretnie brał udział w realizacji wszystkich 

wymaganych w rozdziale VI pkt 2 ppkt 2.1 l

it. a) i b) Część I SIWZ elementów prac. 

Jeżeli  zaś  na  potrzeby  wykazania  spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu 

wykonawca powołuje się na realizację zamówień wskazując, że wykonał je wspólnie z innymi 

wykonawcami, ale bez wskazania które części zamówienia faktycznie i konkretnie realizował, 

to  wówczas  obowiązkiem  zamawiającego  jest  wezwanie  wykonawcy  do  wyjaśnienia,  jaki 

zakres prac był przez wykonawcę faktycznie i konkretnie realizowany (tak Izba w uchwale z 6 

maja 2019 r. sygn. akt KIO/KD 33/19).  

W  konsekwencji 

zdaniem  Odwołującego  Elbud  nie  wykazał  spełniania  warunków 

udziału w postępowaniu określonych w rozdziale VI pkt 2 ppkt 2.1 lit. a) i b) Część I SIWZ.  

{ad pkt 5

. listy zarzutów} 

Odwołujący  wywiódł,  że  ponieważ  Elbud  nie  wykazał  spełniania  warunków  udziału 

w p

ostępowaniu  określonych  w  rozdziale  VI  pkt  2  ppkt  2.1  lit.  a)  i  b)  Część  I  SIWZ,  a  co 

najmniej  uruchomienie  pola  na  SE  Dobrz

eń  zostało  wykonane  przez  Energo-System  S.A. 

bez  jego  faktycz

nego  i  konkretnego  udziału,  zmaterializowała  się  przesłanka  wezwania 

Elbud

u do uzupełnienia Wykazu robót i Wykazu projektów na podstawie art. 26 ust. 3 pzp. 

Ponadto 

uwzględnienie przez Zamawiającego doświadczenia zdobytego przez Elbud na SE 

Dobrzeń  jest  niedopuszczalne  z  uwagi  na  to,  że  prace  przy  tej  stacji  elektroenergetycznej  

nie zostały w ogóle ukończone. 

W  złożonej  na  posiedzeniu  odpowiedzi  na  odwołanie  z  31  października  2019  r. 

Zamawiaj

ący  wniósł  o  oddalenie  odwołania,  w  szczególności  następująco  uzasadniając 

swoje stanowisko. 

{ad pkt 2. i 3. listy 

zarzutów} 

Zamawiający  zwrócił  uwagę,  że  Elbud  nie  mógł  wprowadzić  go  Zamawiającego 

błąd,  gdyż  według  sformułowanego  w  rozdziale  VI  pkt  2.1  lit.  a  Części  I  SIWZ  warunku 

udziału 

postępowaniu 

wykonawca 

miał 

się 

wykazać 

wybudowaniem 

lub zmodernizowaniem  co 

najmniej  3  pól  o  napięciu  220  kV  lub  wyższym  na  rozdzielni 

napowietrznej  (AIS,  tzn.  Air  Insulated  Switchgear),  natomiast  warunek  ten  nie 

wymagał 

zakończenia  wszystkich  robót  budowalnych  dotyczących  stacji  elektroenergetycznej  jako 

takiej. 

Stąd dla oceny spełniania przez Elbud tego warunku nie ma żadnego znaczenia, czy 

całe zadanie „Rozbudowa stacji 400/110 kV Dobrzeń” zostało odebrane protokołem odbioru 

końcowego. Z kolei Elbud w wykazie wykonanych robót budowlanych wskazał na wykonanie 

6 pól (3 gałęzie) na rozdzielni 400 kV SE Dobrzeń. W Wykazie wykonanych robót brak jest 


informacji na te

mat zakończenia całego zadania. 

Zamawiający  dodał  że  z  posiadanych  przez  niego  jako  inwestora  dokumentów 

wynika,  że  prace  w  zakresie  tych  pól  zostały  zakończone  i  odebrane  z  wynikiem 

pozytywnym.  Zgodnie  z  harmonogramem  rzeczowym  zadania  pn. 

„Rozbudowa  stacji 

400/110  kV  Dobrzeń”  zakres  dotyczący  budowy/przebudowy  i  modernizacji  pól  objęty  byt 

etapami nr 4, 5, 8 i 9.  

Etap  4  został  odebrany  przez  Zamawiającego  protokołami  odbioru:  DE/C/DBN/Nr 

1/2016  z  24.05.2019  r.,  DE/C/DBN/Nr  2/2016  z  10.06.2016  r.,  DE/C/DBN/Nr  3/2016 

z 17.06.2016 r., DE/C/DBN/Nr 4/2016 z 08.07.2016 r., DE/C/DBN/Nr 5/2016 z 21.07.2016 r. 

Etapy  5

,  8  i  9,  zostały  odebrane  przez  Zamawiającego  protokołami  odbioru: 

DE/C/DBN/Nr  10/2016  z  02.12.2016  r..  DE/C/DBN/Nr  11/2016  z  27.12.2019,  DE/C/DBN/Nr 

12/2016  z  29.12.2016  r.,  DE/C/DBN/Nr  14/2017  z  09.02.2017  r.,  DE/C/DBN/Nr  16/2017 

z 1.03.2017  r.,  DE/C/DBN/Nr  19/2017  z  28.04.2017  r.,  DE/C/DBN/Nr  20/2017  z  15.05.2017 

r., DE/C/DBN/Nr 24/2017 z 25-27.10.2017r. 

Nie jest  możliwe  wprowadzenie Zamawiającego  w  błąd  co  do  okoliczności, które są 

zgodne 

z istniejącym stanem faktycznym, a dodatkowo są znane Zamawiającemu.  

{ad pkt 4. i 5

. listy zarzutów} 

Z

amawiający  oświadczył,  że  z  posiadanych  przez  niego  jako  inwestora  obu  zadań 

dokumentów wynika następujący stan faktyczny. 

SE Narew 

Z

arówno  projekt  wykonawczy  jak  i  prace  wykonane  w  ramach  zadania  Budowa  linii 

400    kV  Narew-

Ostrołęka  wraz  z  rozbudową  stacji  400/110  Narew  zostały  odebrane 

r.  i  zostały  wykonane  zgodnie  z  przepisami  Prawa  budowlanego  i zasadami 

wiedzy  technicznej  oraz  zostały  terminowo  ukończone.  Z  tego  dokumentu  wynika  również, 

że  to  Elbud  jako  lider  konsorcjum  wykonał  projekty  wykonawcze  na  stacji  Narew  oraz 

wybudował  pole  linii  400  kV  Łomża  w  stacji  Narew  (Dowód  nr  5:  List  referencyjny 

Zamawia

jącego z dnia 12.09.2018r. (Załącznik nr 3), 

SE Dobrzeń 

Odbiór  dokumentacji  wykonawczej  rozdzielni  400  kV  nastąpił  protokołem  odbioru 

częściowego  DE/C/DBN/Nr  12/2016  z  29.12.2016  r.  Część  dokumentacji  wykonawczej 

zo

stała  wykonana  siłami  własnymi  konsorcjum,  a  część  została  wykonana  przez 

podwykonawcę. Z załącznika nr 2B do ww. protokołu odbioru wynika, że autorem projektów 

jest  fi

rma  BSiPE  Energoprojekt  Kraków  sp.  z  o.o.  –  podwykonawca  Elbud,  który  podpisał 

również protokoły zaopiniowania dokumentacji technicznej KODT nr 8, 11 i 25. 

Zamawiający stwierdził, że realizacja przez wykonawców podobnych do referencyjnej 


inwestycji,  z  uwagi  na  ich  kompleksowy  charakter,  zawsze  odby

wa  się  z  udziałem 

podwykonawców,  co  jest  to  specyfiką  działania  przedsiębiorstw  z  branży  budowlano-

montażowej.  Zamawiający  powołał  się  na  wypowiedzi  doktryny  i  orzecznictwa,  według 

których  podziela  stanowisko  wyrażane  w  doktrynie  i  orzecznictwie,  że  wykonawca  nabywa 

doświadczenie związane z wykonaniem prac, które wykonywał bezpośrednio lub za pomocą 

podwykonawców. 

W  ramach  zadania  „Rozbudowa  stacji  400/110  kV  Dobrzeń”  realizacja  76,4  %  prac 

spoczywała  na  Elbud  jako  liderze  konsorcjum,  który  odpowiadał  za  koordynację  realizacji 

całego  zamówienia,  co  wynika  z  umowy  konsorcjum  zawartej  27.10.2014  r.  Ponieważ 

we wszystkich  odbiorach 

częściowych  udział  brali  przedstawiciele  obu  konsorcjantów, 

podział prac na ww. zadaniu nie miał charakteru formalny. 

Potwierdzeniem  wykonania  przez  Elbud 

6  pól  są  wymienione  powyżej  protokoły 

odbioru, zgodnie z 

załącznikami 2B do nich w zakresie rozdzielni 400 kV obwody pierwotne 

wykonywane  były  przez  Elbud,  natomiast  obwody  wtórne  wykonywane  były  przez  Energo 

System.  Potwierdzeniem  wykonania  przez  Elbud  prac  w  zakres

ie  wykonania  6  pól  są 

również  załączniki  do  zgłoszenia  wykonawcy  do  odbioru  etapu  częściowego:  protokoły 

odbioru robót pola dla G7 M1, protokoły badań kontrolno-pomiarowych dla G7 M1, protokoły 

prób funkcjonalnych dla G7 M1, protokoły badań obwodów napięciowych G7 M1, protokoły 

bad

ań kontrolno-pomiarowych G3 M2,  protokoły  ze  sprawdzenia zabezpieczeń  G3 M2,  M3 

i linii  400  kV  PAS1,  p

rotokoły  badań  kontrolno-pomiarowych  G7  M2  i  M3,  protokoły  badań 

obwodów prądowych G7 M2 i M3.  

Zamawiający  wyjaśnił,  że  w  skład  stacji  elektroenergetycznej  wchodzą  następujące 

obwody i urządzenia:  

1)  obwody  pierwotne 

–  składające  się z  doprowadzonych do  stacji  elektroenergetycznych 

rozdzielnicy  głównej  oraz  przyłączonych  do  szyn  zbiorczych  urządzeń  głównych  stacji, 

zal

iczają  się  do  nich  m.in.  także  urządzenia  wymienione  w  ramach  warunku  tzn. 

wyłączniki oraz przekładniki prądowe i napięciowe (także kombinowane); 

obwody  wtórne  (niskonapięciowe)  –  obejmujące  wszystkie  elementy,  w  których 

w normalnych warunkach 

płyną prądy proporcjonalne do prądów w obwodach głównych, 

tj.  układy:  zabezpieczeń  (automatyka  zabezpieczeniowa  wg  terminologii  warunku 

udziału), automatyki, pomiarów, telesterowania i telepomiarów; 

urządzenia pomocnicze umożliwiające prawidłową pracę stacji; 

4)  instalacje 

ochronne 

–  elementy  ochrony  przeciwporażeniowej,  odgromowej, 

przeciwprzepięciowej i przeciwpożarowej. 

Natomiast  podstawowym  elementem  stacji  elektroenergetycznej  jest  rozdzielnia, 

złożona  z  pól  rozdzielczych  spełniających  określone  funkcje,  które  są  elementami 


składowymi  gałęzi.  Każda  gałąź  może  składać  się  z  dwóch  lub  trzech  pól,  w  zależności 

od konfiguracji stacji. 

Wykonanie  całości  pola  stacji  elektroenergetycznej  nie  jest  możliwe  bez  wykonania 

zarówno  obwodów  pierwotnych,  jak  i  wtórnych,  a  sprawdzenia  pomontażowe  i  kontrolne 

obwodów pierwotnych wykonywane są przy wykorzystaniu obwodów wtórnych. 

Zdaniem  Zamawiającego  powyższe  wskazuje  na  doświadczenie  wykonawcy  Elbud 

w kompleksowe

j budowie pól rozdzielni 400kV. 

Zamawiający  stwierdził,  że  nie  był  ani  uprawniony,  ani  zobowiązany  do  wezwania 

Elbudu 

do  wyjaśnień  w  trybie  art.  26  ust.  4  pzp  lub  do  uzupełnienia  wykazu  robót  oraz 

wykazu p

rojektów w trybie art. 26 ust. 3 pzp, gdyż nie miał żadnych wątpliwości dotyczących 

treści  tych  dokumentów.  Ponieważ  zamówienia  te  byty  wykonywane  na  rzecz 

Zamawiającego, był w stanie dokonać prawidłowej ich oceny. 

Zamawiający  dodał,  że  na  podstawie  art.  26  ust.  6  pzp  w  zw.  z  §  10  ust.  2 

rozporządzenia  Ministra Rozwoju z  dnia 26  lipca  2016 r.  w  sprawie rodzajów  dokumentów, 

jakich  może  żądać  zamawiający  od  wykonawcy  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia 

(Dz.  U.  z  2016  r.  poz.  1126) 

–  zwalniających  wykonawcę  ze  składania  oświadczeń 

dokumentów  potwierdzających  m.in.  spełnienie  warunków  udziału  w  postępowaniu,  jeżeli 

zamawiający  posiada  oświadczenia  i  dokumenty  dotyczące  tego  wykonawcy  –  nie  wzywał 

Elbud 

do  złożenia  dokumentów  potwierdzających  należyte  wykonanie  robót  budowlanych 

usług, gdyż były one wykonywane na jego rzecz.   

Zamawiający powołał się na stanowisko wyrażone w uzasadnieniu wyroku Izby z 25 

stycznia 2019 r. (sygn. akt KIO 2614/18), że art. 26 ust. 4 pzp nie określa żadnych kryteriów 

wzywania wykonawców do złożenia wyjaśnień, za wyjątkiem odesłania do art. 25 ust. 1 pzp. 

Zatem 

o  zastosowaniu  wezwania  powinna  decydować  jego  zasadność  i  celowość  oraz 

ograniczenie  do  oświadczeń  lub  dokumentów  o  charakterze  potwierdzającym,  wskazanych 

w tym przepisie. 

Ponieważ  odwołanie  nie  zawierało  braków  formalnych,  a  wpis  od  niego  został 

uiszczony 

– podlegało rozpoznaniu przez Izbę. 

W  toku  czynności  formalnoprawnych  i  sprawdzających  Izba  nie  stwierdziła, 

aby 

odwołanie podlegało odrzuceniu na podstawie przesłanek określonych w art. 189 ust. 2 

pzp. Nie zgłaszano w tym zakresie odmiennych wniosków. 

Z  uwagi  na  brak  podstaw  do  odrzucenia 

odwołania  lub  umorzenia  postępowania 

odwoławczego  sprawa  została  skierowana  do  rozpoznania  na  rozprawie,  podczas  której 

Odwołujący i Zamawiający podtrzymali dotychczasowe stanowiska procesowe.  


Przystępujący wniósł o oddalenie odwołania. 

Zwrócił uwagę, że zarzuty zawarte w odwołaniu nie polegają na podnoszeniu, że pola 

SE  Dobrzeń  nie  zostały  wykonane  bądź  zostały  wykonane  w  innym  terminie  niż  wskazał 

wykazie, ale na zarzucaniu, że nie zostały zakończone wszystkie (bliżej niesprecyzowane) 

prace  dotyczące  tej  stacji  elektroenergetycznej,  co  nie  ma  związku  z  postawionym 

warunkiem. 

Oświadczył,  że  Elbud  wykonał  4  pola  w  ramach  etapu  4,  który  zakończył  się 

pr

otokołem  odbioru  z  21.07  2016  r.  (patrz  pkt  19.  potwierdzający,  że  próby  napięciowe 

obciążeniowe dały wynik pozytywny). 

Niezależnie od tego zaważył, że w przypadku gdy chodzi o prace wykonane na rzecz 

tego  samego  Zamawiającego  nie  można  mówić  w  ogóle  o  możliwości  wprowadzania  go 

błąd. 

Zwrócił  również  uwagę,  że  Zamawiający  nie  widział  potrzeby  do  korzystania 

uprawniania do zadania potwierdzenia należytego wykonania tych prac. 

Według Przystępującego nie ma również podstaw do wzywania go do wyjaśnień lub 

uzupełnienia  dokumentów,  które  złożył  na  potwierdzenie  spełnienia  warunków  udziału 

postępowaniu  W  przypadku  zarówno  SE  Narew,  jaki  i  SE  Dobrzeń,  Elbud  wykonywał  te 

prace  w  ramach  konsorcjum,  którego  był  liderem,  jednakże  ewentualne  wątpliwości  co  do 

faktycznie  zdobytego 

doświadczenia  winien  mieć  nie  Odwołujący,  lecz  Zamawiający, 

Odwołujący nie wykazał, że Zamawiający powinien je powziąć. 

Podkreślił, że dla spełnienia warunków udziału wystarczające są projekty i prace wykonane 

przy SE Dobrzeń, gdzie, jak to wskazał Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie, w ponad 

¾  w  ujęciu  wartościowym  prace  wykonał  Elbud.  Jednocześnie  nie  było  podziału  pomiędzy 

konsorcjantów  prac  prowadzonych  na  poszczególnych  etapach  czy  według  rodzaju  robót, 

gdyż  były  one  wykonywane  wspólnymi  siłami.  W  ramach  etapów  2.  i  3.  powstał  projekt 

wykon

awczy,  za  który  odpowiadał  Elbud,  a  jedynie  w  pewnym  zakresie  zlecił  prace 

projektowe  podwykonawcy  (Energoprojektowi 

Kraków).  Natomiast  etap  4.  dotyczył 

wykonania  wspólnymi  siłami  konsorcjum  4  pól.  Podkreślił,  że  jako  lider  konsorcjum 

dokonywał  zakupów  kluczowych  urządzeń  materiałów  oraz  pozyskiwał  informacje,  ponadto 

kierownikiem robót była osoba z ramienia Elbudu. Podsumował, że jest to wystarczające do 

stwierdzenia,  że  Elbud  nabył  wymaganą  w  ramach  warunków  ustawionych  w  tym 

postępowaniu wiedzę i doświadczenie. 

Po  przeprowadzeniu  rozprawy  z  ud

ziałem  Stron  i  Przystępującego,  uwzględniając 

zgr

omadzony  materiał  dowodowy,  jak  również  biorąc  pod  uwagę  oświadczenia 

i stanowiska, 

a  także  wyrażone  ustnie  na  rozprawie  i  odnotowane  w  protokole,  Izba 


ustaliła i zważyła, co następuje: 

Z art. 179 ust. 1 pz

p wynika, że odwołującemu przysługuje legitymacja do wniesienia 

odwołania,  gdy  ma  (lub  miał)  interes  w  uzyskaniu  zamówienia  oraz  może  ponieść  szkodę 

wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy.  

W  ocenie  Izby  Odwołujący  wykazał,  że  ma  interes  w  uzyskaniu  przedmiotowego 

zamówienia,  gdyż  złożył  ofertę  w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Zamawiającego. 

O

dwołujący może ponieść szkodę w związku z zarzucanymi Zamawiającemu naruszeniami 

przepisów  ustawy  pzp,  gdyż  zaniechanie  odrzucenia  oferty  Przystępującego  uniemożliwia 

Odwołującemu  uzyskanie  przedmiotowego  zamówienia,  na  co  mógłby  w  przeciwnym  razie 

liczyć. 

Zgodnie  z  art.  192  ust. 

7 pzp Izba nie może orzekać co  do zarzutów, które nie były 

zawarte w odwołaniu.  

Oznacza to, że niezależnie od wskazania w odwołaniu przepisu, którego naruszenie 

jest  zarzucane  zamawiającemu,  Izba  jest  uprawniona  do  oceny  prawidłowości  zachowania 

zamawiającego  (podjętych  czynności  lub  zaniechania  czynności),  jedynie  przez  pryzmat 

sprecyzowanych  w  odwołaniu  okoliczności  faktycznych  i  prawnych  uzasadniających  jego 

wniesienie.  Mają  one  decydujące  znaczenie  dla  ustalenia  granic  kognicji  Izby  przy 

rozpoznaniu  sprawy,  gdyż  konstytuują  zarzut  podlegający  rozpoznaniu.  Krajowa  Izba 

Odwoławcza  wielokrotnie  wypowiadała  się  w  tym  przedmiocie.  W  szczególności  w  wyroku 

1 grudnia 2009 r. (sygn. akt KIO/UZP 1633/09) Izba wskazała, że zarzut odwołania stanowi 

wskazanie czynności lub zaniechanej czynności zamawiającego (arg. z art. 180 ust. 1 pzp) 

oraz okoliczności faktycznych i prawnych uzasadniających jego wniesienie. Trafność takiego 

stanowiska  została  potwierdzona  w  orzecznictwie  sądów  okręgowych,  w  szczególności 

wyroku  z  25  maja  2012  r.  (sygn.  akt  XII  Ga  92/12)  Sąd  Okręgowy  w  Gdańsku  wywiódł, 

że Izba  nie  może  orzekać  co  do  zarzutów,  które  nie  były  zawarte  w  odwołaniu,  przy  czym 

stawianego  przez  wykonawcę  zarzutu  nie  należy  rozpoznawać  wyłącznie  pod  kątem 

wskazanego  przepisu  prawa,  ale  również  jako  wskazane  okoliczności  faktyczne,  które 

podważają prawidłowość czynności zamawiającego i mają wpływ na sytuację wykonawcy. 

W  konsekwencji  o 

ile  dowody  na  mocy  art.  190  ust.  1  pzp  odwołujący  może 

przedstawiać aż do zamknięcia rozprawy, o tyle okoliczności, z których chce wywodzić skutki 

prawne musi uprzednio zawrzeć w odwołaniu, pod rygorem ich nieuwzględnienia przez Izbę 

z  uwagi  na  art.  192  ust.  7  pzp. 

Należy  rozgraniczyć  bowiem  okoliczności  faktyczne 

konstytuujące zarzut, czyli określone twierdzenia o faktach, z których wywodzone są skutki 

prawne,  od  dowodów  na  ich  poparcie.  Stąd  odwołanie,  które  inicjuje  postępowanie 


odwoławcze, zawsze musi zawierać okoliczności uzasadniające zarzucenie zamawiającemu 

naruszenia 

przepisów  ustawy  pzp.  Nawet  wtedy,  gdy  pewne  informacje  dotyczące  działań 

lub zaniechań zamawiającego są niedostępne z uwagi na uznanie ich przez zamawiającego 

za  stanowiące  tajemnicę  przedsiębiorstwa  (jego  lub  innego  wykonawcy),  wykonawca  musi 

zawrzeć  w  odwołaniu,  na  czym  mogłoby  polegać  nieprawidłowe  postępowanie 

zamawiającego,  licząc  że  stawiane  w  ciemno  zarzuty  znajdą  potwierdzenie  w  toku 

postępowania odwoławczego. 

Z  powyższych  względów  przedmiotem  rozstrzygnięcia  w  tej  sprawie  nie  mogły  być 

zarzuty  naruszenia  przepisów,  co  prawda  literalnie  wskazanych  w  odwołaniu,  ale  oparte 

zupełnie  nowe  okoliczności  faktyczne,  wywiedzione  na  rozprawie  z  informacji,  które 

Odwołujący  powziął  po  wniesieniu  odwołania,  w  szczególności  z  odpowiedzi  na  odwołanie 

załączonych do niej dokumentów.  

{rozpatrzenie 

zarzutów z pkt 2. i 3. listy zarzutów} 

Izba ustaliła następujące okoliczności jako istotne: 

Tre

ścią  warunku  udziału  z  rozdziału  VI  pkt  2.1.  lit.  b  Części  I  s.i.w.z.  (którego 

brzmienie 

adekwatnie 

zostało 

przytoczone 

odwołaniu) 

jest 

wybudowanie 

lub 

zmodernizowanie  co  najmniej  3  pól  o  napięciu  220kV  lub  wyższym,  zakończone 

uruchomieniem tych pól, czyli wykonanie określonych elementów (wyłącznika, przekładników 

prądowych  i  napięciowych  oraz  automatyki  zabezpieczeniowej)  rozdzielni  napowietrznej, 

przez 

którą,  zgodnie  z  ogólnodostępnymi  informacjami,  rozumie  się  wyodrębnioną  część 

stacji elektroenergetycznej lub autonomiczny fragment stacji elektroenergetycznej. 

Z kolei z pkt 2. 

wykazu zamówień złożonego przez Elbud na potwierdzenie spełniania 

powyższego warunku (w odwołaniu wklejono wręcz zdjęcie tego dokumentu sporządzonego 

na wzorze załączonym do s.i.w.z.) wynika, że w SE Dobrzeń wykonano na rzecz PSE S.A. 

ramach  przedsięwzięcia  pn.  „„Rozbudowa  stacji  elektroenergetycznej  400/100  kV 

Dobrzeń”  do  20  grudnia  2016  r.  zakres  prac  zgodnie  z  załączonym  listem  referencyjnym 

(w 

rzeczywistości będącym w posiadaniu Zamawiającego), w tym 6 pól (3 gałęzie) o napięciu 

400 kV. 

Zacytowana  w  odwołaniu  definicja  rozruchu  (rozumianego  jako  uruchomienie  stacji 

elektroenergetycznej)  została  zastrzeżona  wyłącznie  na  potrzeby  warunku  udziału 

dotyczącego  dysponowania  kierownikiem  grupy  rozruchowej,  czyli  osobą,  która  w  takim 

charakterze  uczestniczyła  w  realizacji  co  najmniej  dwukrotnie  robót  budowlanych 

polegających  na  budowie  lub  modernizacji  obiektów  sieci  elektroenergetycznej  prądu 


przemiennego  o 

napięciu  220  kV  lub  wyższym,  zakończonych  uruchomieniem  (rozruchem) 

stacji  (patrz  rozdział  VI  pkt  2  ppkt  2.1.  lit.  c  pkt  7  tabeli  w  Części  I  s.i.w.z.)  –  czyli  nie  ma 

żadnego zastosowania w odniesieniu do powyżej omawianego warunku udziału dotyczącego 

wiedzy i 

doświadczenia wymaganych od wykonawcy.  

Niesporne było,  że do  20  grudnia 2019  r.  nie zakończono realizacji  wszystkich prac 

(w tym wymienionych w treści odwołania) składających się na przedsięwzięcie pn. „Budowa 

linii 400 kV Narew-

Ostrołęka wraz z rozbudową stacji 400/110 kV Narew”, jednak nie ma to 

żadnego  znaczenia  dla  oceny  spełniania  przez  poz.  1.  wykazu  robót  Elbudu  warunku 

rozdziału  VI  pkt  2.1.  lit.  b  Części  I  s.i.w.z.  Natomiast  z  odwołania  nie  wynika 

zakwestionowanie  wykonania 

w  tym  terminie  6  pól  (zakończone  ich  uruchomieniem),  co 

oznacza,  że  nie  wiadomo,  na  czym  miałaby  polegać  nieprawdziwość  informacji  podanych 

przez  Elbud  w  wykazie  na  potrzeby  wykazania  spełniania  tego  warunku  udziału 

postępowaniu. 

W tych okolicznościach Izba stwierdziła, że zarzuty są oczywiście bezzasadne. 

W  aktualnie  obowiązującym  art.  24  ust.  1  pkt  16  i  17  pzp  określono, 

że z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się wykonawcę, który w wyniku: 

– zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa wprowadził zamawiającego w błąd przy 

przed

stawieniu  informacji,  że  nie  podlega  wykluczeniu,  spełnia  warunki  udziału 

postępowaniu  lub  obiektywne  i  niedyskryminacyjne  kryteria,  zwane  dalej  „kryteriami 

selekcji”,  lub  który  zataił  te  informacje  lub  nie  jest  w  stanie  przedstawić  wymaganych 

dokumentów {pkt 16}; 

–  lekkomyślności  lub  niedbalstwa  przedstawił  informacje  wprowadzające  w  błąd 

zamawiającego, mogące mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego 

w postępowaniu o udzielenie zamówienia {pkt 17}. 

Skoro  zawarte  w  odwołaniu  zarzuty  są  oderwane  od  rzeczywistej  treści  warunku 

udziału  w  postępowaniu  i  sposobu potwierdzenia jego spełniania przez  Elbud,  w  istocie są 

bezprzedmiotowe. 

{rozpoznanie zarzutów z pkt 4. i 5. listy zarzutów} 

Izba ustaliła następujące okoliczności jako istotne: 

Treścią  warunku  udziału  z  rozdziału  VI  pkt  2.1.  lit.  a  Części  I  s.i.w.z.  (którego 

brzmienie 

adekwatnie 

zostało 

przytoczone 

odwołaniu) 

jest 

wybudowanie 


lub 

zmodernizowanie  co  najmniej  3  pól  o  napięciu  220kV  lub  wyższym,  zakończone 

uruchomieniem tych pól, czyli wykonanie określonych elementów (wyłącznika, przekładników 

prądowych  i  napięciowych  oraz  automatyki  zabezpieczeniowej)  rozdzielni  napowietrznej 

stacji elektroenergetycznej.   

Z  kolei  z  wykazu  zamówień  złożonego  przez  Elbud  na  potwierdzenie  spełniania 

powyższego warunku (w odwołaniu wklejono wręcz zdjęcie tego dokumentu sporządzonego 

na wzorze załączonym do s.i.w.z.) wynika, że: 

w SE Narew Elbud Katowice w konsorcjum z Elbud Warszawa wykonał na rzecz PSE S.A. 

1 pole w ramach przedsięwzięcia „Budowa linii 400 kV Narew – Ostrołęka wraz z rozbudową 

stacji 400/110 kV Narew; 

w  SE  Dobrzeń  Elbud  Katowice  w  konsorcjum  z  Energo-System  S.A.  z  siedzibą 

Rzeszowie  wykonał  na  rzecz  PSE  S.A.  6  pól  (3  gałęzie)  o  napięciu  400  kV  w  ramach 

przedsięwzięcia pn. „Rozbudowa stacji elektroenergetycznej 400/100 kV Dobrzeń”. 

Treścią  warunku  udziału  z  rozdziału  VI  pkt  2.1.  lit.  b  Części  I  s.i.w.z.  (którego 

brzmienie adekwatnie zostało przytoczone w odwołaniu) jest wykonanie co najmniej jednego 

zrealizowanego 

lub 

odebranego 

projektu  wykonawczego  dotyczącego  budowy 

lub 

modernizacji co najmniej 3 pól o napięciu 220 kV lub wyższym, czyli wykonanie projektu 

obejmującego  określone  elementy  (wyłącznik,  przekładniki  prądowe  i  napięciowe  oraz 

automatykę zabezpieczeniową) rozdzielni napowietrznej stacji elektroenergetycznej.  

Z  kolei  z  wykazu  zamówień  złożonego  przez  Elbud  na  potwierdzenie  spełniania 

powyższego warunku (w odwołaniu wklejono wręcz zdjęcie tego dokumentu sporządzonego 

na wzorze załączonym do s.i.w.z.) wynika, że: 

-  w  SE  Narew-

Ostrołęka  Elbud  Katowice  w  konsorcjum  z  Elbud  Warszawa  opracował  na 

rzecz  PSE  S.A. 

jako  „Dokumentację  projektową  i  formalno-prawną”  projekty  budowlane 

wykonawcze budowy linii 400 kV oraz dokumentację powykonawczą obejmującą 1 pole; 

w  SE  Dobrzeń  Elbud  Katowice  w  konsorcjum  z  Energo-System  S.A.  z  siedzibą 

w Rzeszowie 

opracował  na  rzecz  PSE  S.A.  jako „Dokumentację  budowlaną  i  wykonawczą” 

projekt  budowlany  i 

wykonawczy  stacji  elektroenergetycznej  400  kV  obejmujące  6  pól 

gałęzie). 

Z  dokumentów  załączonych  do  odpowiedzi  na  odwołanie  wynika,  że  w  ramach 

przedsięwzięć  dotyczących  SE  Narew  i  SE  Dobrzeń  Elbud  jako  lider  konsorcjów,  zarówno 

aspekcie  projektu  wykonawczego,  jak  i  prac  dotyczących  wykonania  pól  rozdzielni, 

faktycznie  bezpośrednio  wykonał  większość  prac  objętych  treścią  powyższych  warunków 

udziału w  tym  postępowaniu,  a  także odpowiadał  za nadzór  i koordynację realizacji  całości 

prac  oraz  uczestniczył  w  odbiorze  pól  i  dokumentacji  powykonawczej,  co  oznacza, 

że złożone przez Elbud wykazy zawierają informacje zgodne z rzeczywistym stanem rzeczy.  


W tych okolicznościach Izba stwierdziła, że zarzuty są niezasadne. 

Z  art.  26  ust.  3  pzp  wynika,  że  jeżeli  wykonawca  nie  złożył  oświadczeń  lub 

dokumentów  potwierdzających  okoliczności,  o  których  mowa  w  art.  25  ust.  1  pzp,  są  one 

ni

ekompletne,  zawierają  błędy  lub  budzą  wskazane  przez  zamawiającego  wątpliwości, 

zamawiający  wzywa  do  ich  złożenia,  uzupełnienia  lub  poprawienia  lub  do  udzielania 

wyjaśnień w terminie przez siebie wskazanym, chyba że mimo ich złożenia, uzupełnienia lub 

poprawienia lub udzielenia wyjaśnień oferta wykonawcy podlega odrzuceniu albo konieczne 

byłoby unieważnienie postępowania. 

Natomiast  według  art.  26  ust.  4  pzp  zamawiający  wzywa  także,  w  wyznaczonym 

przez  siebie  terminie,  do 

złożenia  wyjaśnień  dotyczących  oświadczeń  lub  dokumentów, 

których mowa w art. 25 ust. 1 pzp. 

Izba  zważyła,  że  w  przypadku  kwestionowania  spełniania  warunków  udziału 

postępowaniu  przez  wykonawcę,  którego  oferta  została  wybrana  przez  zamawiającego 

jako najkor

zystniejsza, co do zasady niewystarczające jest podniesienie zarzutu naruszenia 

przez tego zamawiającego art. 26 ust. 4 pzp. Odwołujący winien w takim przypadku postawić 

zarzut, że wybór taki jest nieprawidłowy, gdyż wykonawca ten nie spełnia lub nie potwierdził 

spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu  w  sposób  opisany  w  specyfikacji.  Nie  jest 

natomiast  wystarczające  podniesienie,  że  zdaniem  wykonawcy  wnoszącego  odwołanie, 

zamawiający  powinien  powziąć  wątpliwości  co  do  treści  dokumentów  złożonych  przez 

wy

branego wykonawcę na potwierdzenie spełniania warunków. 

Izba  podziela  stanowisko,  że  zamawiający  może  wezwać  wykonawcę  do  złożenia 

wyjaśnień  tylko  w  przypadku,  gdy  zrodzą  się  u  niego  jakiekolwiek  wątpliwości  odnośnie 

z

łożonej  oferty.  W  sytuacji  gdy  zamawiający  ma  pewność  odnośnie  dołączonych  do  oferty 

oświadczeń i dokumentów, nie można żądać od zamawiającego, aby ten wzywał wykonawcę 

do złożenia wyjaśnień (patrz wyrok Izby z 28 lutego 2018 r. sygn. akt 244/18). 

Z  kolei  skoro  Elbud  prawidłowo  wykazał  spełnianie  warunków  udziału 

postępowaniu,  nie  ma  również  podstaw  faktycznych  do  wzywania  go  w  tym  zakresie 

do 

uzupełnienia dokumentów. 

Niezależnie  od  powyższego  Izba  zważyła,  że  zarzuty  odwołania  opierają  się 

na nadinterpretacji  wyroku 

Trybunału  Sprawiedliwości  Unii  Europejskiej  z  4  maja  2017  r. 

w sprawie C-387/14 (

Esaprojekt sp. z o.o. przeciwko Województwu Łódzkiemu), wywodząc, 

że  członek konsorcjum może powoływać się tylko  i  wyłącznie na taki  zakres  rzeczowy,  jaki 

sam 

bezpośrednio wykonał w ramach konsorcjum. 


Tym

czasem  Trybunał  orzekł,  że  gdy  wykonawca  polega  na  doświadczeniu  grupy 

wykonawców,  której  był  członkiem,  doświadczenie  to  należy  oceniać  w  zależności 

od 

konkretnego  zakresu  udziału  tego  wykonawcy,  a  więc  jego  faktycznego  wkładu 

prowadzenie  działań,  które  były  wymagane  od  tej  grupy  w  ramach  danego  zamówienia 

publicznego.  Wykonawca  nabywa  bowiem 

realne  doświadczenie  nie  przez  sam  fakt  bycia 

członkiem grupy wykonawców i bez względu na to, jaki miał w tę grupę wkład, lecz wyłącznie 

poprzez bezpośredni udział w realizacji przynajmniej jednej z części zamówienia, do którego 

całościowego  wykonania  zobowiązana  jest  ta  grupa  wykonawców.  Z  czego  wynika, 

że wykonawca  nie  może  polegać,  na  potrzeby  wykazania  wymaganego  przez  instytucję 

zamawiającą  doświadczenia,  na  realizacji  świadczeń  przez  innych  członków  grupy 

wykonawców,  w  których  realizacji  faktycznie  i  konkretnie  nie  brał  udziału.  Co  doprowadziło 

Trybunał  do  konkluzji,  że  art.  44  dyrektywy  2004/18  w  związku  z  art.  48  ust.  2  lit.  a)  tej 

dyrektywy oraz zasadą równego traktowania wykonawców, zapisaną w art. 2 tej dyrektywy, 

należy  interpretować  w  ten  sposób,  że  nie  dopuszcza  on,  by  wykonawca  biorący 

indywidualnie  udział  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  polegał 

na 

doświadczeniu  grupy  wykonawców,  której  był  członkiem  przy  innym  zamówieniu 

publicznym, jeżeli faktycznie i konkretnie nie uczestniczył w jego realizacji. 

Izba  już  wielokrotnie  wypowiedziała  się,  w  jaki  sposób  powyższa  teza  znajduje 

przełożenie  w  różnych  stanach  faktycznych,  przy  czym  w  żadnej  z  podanych  poniżej 

przykładowo  spraw  nie  oznaczało  to  uznania,  że  wykonawca  powołujący  się  na 

doświadczenie  zdobyte  w  ramach  konsorcjum  musiał  w  jego  ramach  bezpośrednio 

wykonywać cały zakres prac objętych treścią warunku udziału w postępowaniu. 

W  wyrok

u  z  18  września  2017  r.  (sygn.  akt  KIO  1854/17)  Izba  zwróciła  uwagę 

na 

podkreślanie  przez  Trybunał  Sprawiedliwości,  że  warunkiem  uznania  możliwości 

po

wołania  się  na  doświadczenie  całego  konsorcjum  przez  pojedynczego  wykonawcę  jest 

jego  czynny  udział  w  zarządzaniu  sprawami  konsorcjum  (wyrok  z  dnia  18  lipca  2007  r. 

sprawie Komisja Wspólnot Europejskich przeciwko Grecji sygn. C-399/05). Trybunał widzi 

zatem  doświadczenie  konsorcjanta  w  postaci  umiejętności  zarządzania,  administrowania 

określonym  rodzajem  i  rozmiarem  przedsięwzięć.  Wydaje  się,  że  w  ten  sposób  należałoby 

rozumieć  owe  zastrzeżenie  czynnego  udziału  w  zarządzaniu  sprawami  konsorcjum.  Tego 

rodzaju  podejście  jest  racjonalne  i  ma  głębokie  praktyczne  uzasadnienie,  gdyż  eliminuje 

wykonawców  próbujących  powoływać  się  na  doświadczenie  całego  konsorcjum  w  sytuacji, 

gdy ich rola nie była znacząca dla inwestycji. 

Analogicznie w  wyroku z 4 grudnia 2017 r. (sygn. akt KIO 2413/17

) Izba stwierdziła, 

że  istotą  rozpoznania  w  takim  przypadku  jest  ocena,  czy  w  ramach  realizacji  zamówienia 

przez  wykonawców  wspólnie  je  realizujących  dany  wykonawca  nabył  doświadczenie 


pozwalające mu na wykazanie spełnienia określonego warunku. Izba podkreśliła, że według 

TSUE 

warunkiem  uznania  możliwości  powołania  się  na  doświadczenie  całego  konsorcjum 

przez  pojedynczego  wykonawcę  jest  jego  czynny  udział  w  zarządzaniu  sprawami 

konsorcjum  (wyrok  z 

18  lipca  2007  r.  w  sprawie Komisja Wspólnot  Europejskich przeciwko 

Grecji sygn. C-399/05).  

Natomiast  w  wyroku  z  2  listopada  2017  r.  (sygn.  akt  KIO  2004/17)  Izba 

uznała, 

pomimo 

że  faktyczny  udział  wykonawcy  w  realizację  robót  budowlanych  dotyczył 

marg

inalnego  udziału  wartościowego  tj.  0,54%  całości  robót,  z  uwagi  na  jego  faktyczny 

udział  w  zarządzaniu  kontraktem  i  sprawami  konsorcjum,  miał  prawo  powoływać  się  na 

doświadczenie konsorcjum zdobyte dzięki wykonaniu tych robót budowalnych. 

Z  kolei  w  wyroku  z  21  grudnia  2018  r.  (sygn.  akt  KIO  2506/18)  Izba 

stwierdziła, 

że realizowane  przez  wykonawcę  prace  miały  istotny  zakres  w  realizacji  całego 

prz

edsięwzięcia,  gdyż  do  jego  zadań  należała  nie  tylko  dostawa  agregatów,  ale  i  dostawa 

innego  osprzętu,  montaż,  rozruch,  pomiary  gwarancyjne,  szkolenia,  udział  w  odbiorach, 

dokumentacja  pow

ykonawcza  w  określonym  zakresie.  Ponadto  zakres  zamówienia 

wykonany  p

rzez  tego  wykonawcę  wynosił  ponad  50%  całości  przedsięwzięcia.  Dodatkowo 

ponieważ  prace  ówczesnych  konsorcjantów  przy  tłoczni  zazębiały  się  i  przenikały,  nie 

powinny być traktowane jako rozłączne, a szczególnie dotyczące tylko marginalnych części 

inwestycj

i tłoczni. 

Podobnie  w  wyroku  z  27  sierpnia  2018  r.  (sygn.  akt  KIO 

1607/  17)  Izba  stwierdziła, 

że   w  sytuacji,  gdy  wykonawca  polega  na  doświadczeniu  grupy  wykonawców,  której  był 

członkiem,  doświadczenie  to  należy  oceniać  w  zależności  od  konkretnego  zakresu  udziału 

tego  wykonawcy,  faktycznego  wkładu  w  prowadzenie  działań,  które  byty  wymagane  od  tej 

grupy  w  ramach  danego 

zamówienia  publicznego.  Istotne  jest,  aby  oceny  tej  dokonywać 

w konkretnych okoliczno

ściach stanu faktycznego, gdyż z samego faktu, że zamówienie było 

realizowane  przez  grupę  podmiotów  działających  wspólnie  nie  wynika,  że  uczestnik  tego 

konsorcjum nie nabył doświadczenia w realizacji tego zamówienia publicznego, ergo że nie 

może  tym  doświadczeniem  legitymować  się  w  kolejnych  postępowaniach  o  zamówienie 

publ

iczne, działając w konsorcjum w innym składzie. 

Wreszcie  w  wyroku  z  18  kwietnia  2019  r.  (sygn.  akt  KIO  588/19

)  Izba  zauważyła, 

że przełożenie  tej  ogólnej  tezy  na  daną  sytuację  faktyczną  wymaga  indywidualnej  oceny 

zarówno  elementów  danego  warunku  udziału  w  postępowaniu,  jak  i  konkretnych  działań 

wykonawców  podejmowanych  przy  konkretnej  realizacji.  W  skrócie  można  to  ująć 

następujący  sposób:  dany  wykonawca  (konsorcjant  –  czy  to  lider,  czy  to  partner),  żeby 

wykazać  się  doświadczeniem,  nie  musiał  wykonywać  absolutnie  wszystkiego  w  danym 

zamówieniu czy  danej  jego części,  na którą  się  powołuje (byłoby  to sprzeczne  z  zasadami 


działania  konsorcjów),  ale  jego  udział  w  tym  zamówieniu  (lub  odpowiednio  jego  części  – 

zależności od brzmienia warunku), musi być na tyle istotny, by zarówno ten jego udział, jak 

i nabyte doświadczenie, były faktyczne i realne, a także w miarę kompleksowe, tj. dotyczyły 

jak najpełniejszej części tej realizacji. 

Przenosząc powyższy dorobek orzeczniczy na realia tej sprawy Odwołujący zupełnie 

bezpodstawnie  wywodzi,  że  biorąc  pod  uwagę  przywołane  powyżej  orzeczenia TSUE,  aby 

skutecznie powołać się na doświadczenie zdobyte przy realizacji przedsięwzięć dotyczących 

SE  Narew  i  SE  Dobrzeń,  Elbud  winien  wykazać,  że  bezpośrednio  brał  udział  w  realizacji 

wszystkich prac opisanych w ramach warunków udziału dotyczących wiedzy i doświadczenia 

w  tym  postępowaniu.  W  rezultacie  nie  ma  znaczenia,  czy  na  podstawie  wykazu  robót 

i w

ykazu  projektów  można  stwierdzić,  czy  Elbud  faktycznie  i  konkretnie  brał  udział  w 

realizacji  wszystkich  wymaganych  w  rozdziale  VI  pkt  2  ppkt  2.1  lit.  a)  i  b)  Część  I  SIWZ 

el

ementów prac objętych przedsięwzięciami SE Dobrzeń i SE Narew. 

{rozpatrzenie zarzutu z pkt 1

. listy zarzutów} 

Ponieważ zarzut naruszenia art. 7 ust. 3 pzp ma charakter wtórny i nie opiera się na 

żadnych odrębnych okolicznościach faktycznych, również i on jest bezpodstawny. 

Z  tych  względów  Izba  –  działając  na  podstawie  art.  192  ust.  1  i  2  ustawy  pzp  – 

orzekła, jak w pkt 1. sentencji.  

O  kosztach  post

ępowania  odwoławczego  orzeczono  w  pkt  2.  sentencji  stosownie 

do jego wyniku na podstawie art. 192 ust. 9 i 

10 ustawy pzp w zw. z § 3 pkt  2 i § 5 ust. 3 pkt 

rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości 

i sposobu  pobierania  wpisu  od 

odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 

odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania  (t.j.  Dz.  U.  z  2018  r.  poz.  972)  –  obciążając 

Odwołującego kosztami tego postępowania, na które złożył się uiszczony przez niego wpis 

oraz  uzasadnione  koszt

y  Zamawiającego  w  postaci  wynagrodzenia  pełnomocnika,  których 

poniesienie zostało udokumentowane do zamknięcia rozprawy stosownym rachunkiem.