Sygn. akt KIO 328/19
Sygn. akt KIO 336/19
POSTANOWIENIE
z dnia 13 marca 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Ernest Klauziński
Protokolant: Klaudia Ceyrowska
wobec
cofnięcia 13 marca 2019 r. przed otwarciem rozprawy:
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 25 lutego
2019 r. przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: DMK
Inżynieria Sp. z o.o. z siedzibą w Rybniku i Inżbud TT Sp. z o.o. z siedzibą w Rybniku
(KIO 328/19),
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 25 lutego
2019 r. przez wykonawc
ę Prokom Construction Sp. z o.o. z siedzibą w Sosnowcu
(KIO 336/19),
w
postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego – Gmina Dąbrowa Górnicza z siedzibą
w Dąbrowie Górniczej, przy udziale:
A.
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: DMK Inżynieria
Sp. z o.o.
z siedzibą w Rybniku i Inżbud TT Sp. z o.o. z siedzibą w Rybniku
zgłaszających swoje przystąpienie do postępowania KIO 336/19 po stronie
Zamawiającego,
B. wykonawcy
Prokom Construction Sp. z o.o. z siedzibą w Sosnowcu, zgłaszającego
swoje przystąpienie do postępowania KIO 328/19 po stronie Zamawiającego
postanawia:
1. umarza
postępowanie odwoławcze;
2. nakazuje zwrot z rachunku banko
wego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: DMK Inżynieria
Sp. z o.o.
z siedzibą w Rybniku i Inżbud TT Sp. z o.o. z siedzibą w Rybniku kwoty
zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy), stanowiącej
90% uiszczonego wpisu,
nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
Prokom Construction Sp. z o.o. z siedzibą w Sosnowcu kwoty
zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy), stanowiącej
90% uiszczonego wpisu,
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1986) na niniejsze postanowienie
– w terminie 7 dni
od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Katowicach.
Przewodniczący: ………………………………
Sygn. akt KIO 328/19
Sygn. akt KIO 336/19
Uzasadnienie
Gmina Dąbrowa Górnicza z siedzibą w Dąbrowie Górniczej (dalej: Zamawiający), prowadzi
w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia
2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1986, dalej Pzp)
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn. „Zarządzanie kontraktami
pn. Promowanie Zielonej Mobilności na terenie Gminy Dąbrowa Górnicza Etap I i Etap II”,
numer postępowania: ZP.WIM.271.4.87.2018.
Szacunkowa wartość przedmiotowego zamówienia jest wyższa od kwot wskazanych
w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp.
Ogłoszenie
o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
pod numerem 2018/S 199-451625 w dniu
16 października 2018 r.
W dniu 25 lutego 2019 r. wykonawc
y wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia:
DMK Inżynieria Sp. z o.o. z siedzibą w Rybniku i Inżbud TT Sp. z o.o. z siedzibą w Rybniku
(dalej: Odwołujący DMK) złożyli odwołanie (KIO 328/19) w postępowaniu wobec czynności
podjętych przez Zamawiającego zarzucając mu naruszenie następujących przepisów:
1. art 91 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 i 3 Pzp
przez wybór oferty wykonawcy Prokom
Construction sp
. z o.o. z siedzibą w Sosnowcu (dalej jako Odwołujący Prokom)
podczas gdy prawidłowo zbadana i oceniona oferta Konsorcjum obligowała
Zamawiaj
ącego do przyznania Odwołującemu DMK czterdziestu dodatkowych
punktów w ramach kryteriów oceny ofert - doświadczenia Kierownika Zespołu -
co spowodowałoby, że oferta Odwołującego zostałaby uznana za najkorzystniejszą,
2. art. 87 ust. 3 pkt c Pzp przez jego niezastosowanie i niepoprawienie oczywistych
omyłek zawartych w ofercie, a polegających na błędnym wskazaniu przez
Odwołującego DMK, w trzeciej rubryce tabeli zatytułowanej: „Określenie
Zamawiającego/Zleceniodawcy” funkcji pełnionej przez Kierownika Zespołu zamiast
określenia Zamawiającego, zaś pozyskanie informacji w tym zakresie nie nastręczało
żadnych trudności dla Zamawiającego,
względnie:
3. art. 92 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp przez zaniechanie podania uzasadnienia
faktycznego i prawnego dla punktacji przyznanej ofertom w kryterium dotyczącym
doświadczenia Kierownika Zespołu, mimo że Zamawiający jest do tego zobligowany
zgodnie z naruszoną zasadą przejrzystości oraz konkretyzującym ją przepisem
art. 92 ust. 1 pkt 1 Pzp.
Mając powyższe na uwadze Odwołujący DMK wniósł o:
1. uwz
ględnienie odwołania w całości;
nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej
oraz nakazanie wyboru oferty odwołującego jako oferty najkorzystniejszej;
zasądzenie kosztów postępowania odwoławczego od Zamawiającego.
W przypadku nieuwzględnienia zarzutu podniesionego w pkt 1 i 2, a uwzględnienia zarzutu
podniesionego w pkt 3, Odwołujący DMK wniósł o:
1. uwz
ględnienie odwołania w całości;
nakazanie
Zamawiającemu
unieważnienia
czynności
wyboru
oferty
najkorzystniejszej, nakazanie ponownego badania i oceny ofert oraz nakazanie
ponownego poinformowania wykonawców, stosownie do wymogów art. 92 ust. 1 Pzp,
wraz z podaniem uzasadnienia faktycznego i prawnego dla punktacji przyznanej
ofertom w każdym kryterium oceny, a w szczególności w kryterium dotyczącym
do
świadczenia Kierownika Zespołu,
zasądzenie kosztów postępowania odwoławczego od Zamawiającego.
W dniu 25 lutego 2019 r.
Odwołujący Prokom złożył odwołanie (KIO 336/19) w postępowaniu
wobec czynności podjętych przez Zamawiającego zarzucając mu naruszenie następujących
przepisów:
art. 92 ust. 1 pkt 1 Pzp przez sporządzenie uzasadnienia wyboru oferty
najkorzystniejszej bez wskazania podstawy faktycznej oraz prawnej przyznanej
punktacji w ramach kryterium D
oświadczenie Kierownika Zespołu,
art. 91 ust. 1 Pzp przez niewłaściwą ocenę oferty Odwołującego Prokom skutkującą
nieprzyznan
iem punktów w ramach kryterium Doświadczenie Kierownika Zespołu,
art. 87 ust. 1 Pzp przez zaniechanie wezwania Odwołującego Prokom do wyjaśnień
treści wykazu osób na potrzeby kryterium oceny ofert w przypadku powzięcia przez
niego wątpliwości, co do tego czy oferta Odwołującego winna otrzymać dodatkowe
punkty w ramach D
oświadczenie Kierownika Zespołu,
art. 7 ust. 1 Pzp przez naruszenie zasady uczciwej konkurencji oraz równego
traktowania wykonawców.
Mając powyższe na uwadze Odwołujący Prokom wniósł o:
1. u
względnienie odwołania,
2. z
obowiązanie Zamawiającego do ponownego przeliczenia punktacji oferty
Odwołującego i przyznania tej ofercie 40 dodatkowych punktów.
Zamawiający w odpowiedzi na ww. odwołania, pismem z 11 marca 2019 r., które wpłynęło
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej drogą elektroniczną w dniu 12 marca 2019 r.,
przed otwarciem posiedz
enia Izby, złożył oświadczenie o uwzględnieniu zarzutu nr 3
odwo
łania KIO 328/19 oraz uwzględnieniu zarzutu nr 1 odwołania KIO 336/19.
Odwołujący DMK wobec powyższego pismem z 12 marca 2019 r., które wpłynęło
do Prezesa Krajowe
j Izby Odwoławczej drogą elektroniczną w dniu 13 marca 2019 r. oraz
zostało złożone w wersji papierowej 13 marca 2019 r., przed otwarciem posiedzenia
oświadczył, że wycofuje pozostałe zarzuty odwołania KIO 328/19 (tj. zarzut nr 1 i 2)
oraz, że nie wnosi sprzeciwu co do uwzględnienia przez Zamawiającego zarzutu nr 1
odwołania KIO 336/19.
Odwołujący Prokom na posiedzeniu oświadczył, że wycofuje pozostałe zarzuty odwołania
KIO 336/19 (tj. zarzut nr 2, 3 i 4) oraz, że nie wnosi sprzeciwu co do uwzględnienia przez
Zamawiającego zarzutu nr 3 odwołania KIO 328/19.
Odwołujący skutecznie wycofali odwołania przed otwarciem rozprawy, w dniu 13 marca
2019 r. W tej sytuacji
Izba stwierdziła, że zachodzą przesłanki umożliwiające umorzenie
postępowania, zgodnie z unormowaniem art. 187 ust. 8 zdanie drugie Pzp, wobec czego
odwołującym zwraca się 90% wpisu uiszczonego na rachunek Urzędu Zamówień
Publicznych, czyli wycofującym odwołanie zwraca się: kwotę 13 500 zł 00 gr (słownie:
trzy
naście tysięcy pięćset złotych zero groszy) na rzecz Odwołującego DMK oraz kwotę
zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy) na rzecz
Odwołującego Prokom.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
w zw. z art. 187 ust. 8 zdan
ie drugie Pzp oraz § 5 ust. 1 pkt 3 lit. a i b rozporządzenia
o kosztach.
Przewodniczący: ………………………………