,Sygn. akt: KIO 372/19
WYROK
z dnia 15 marca 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Bartosz Stankiewicz
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 15 marca 2019 r. w Warszawie
odwołania wniesionego
do Prez
esa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 4 marca 2019 r. przez wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia: NDI Sp. z o.o. z siedzibą w Sopocie przy ul.
Powstańców Warszawy 19 (81-718 Sopot) – Lider konsorcjum oraz NDI S.A. z siedzibą w
Sopocie przy ul.
Powstańców Warszawy 19 (81-718 Sopot) – Partner konsorcjum w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z
siedzibą w Warszawie przy ul. Targowej 74 (03-734 Warszawa)
przy udziale wykonawcy
– S. Ł. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą S. Ł.
ECO-
BAZA Przedsiębiorstwo Wielobranżowe z siedzibą w Żaganiu przy ul. Lotników
Alianckich 13 (68-
100 Żagań) zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego
po stronie z
amawiającego
orzeka:
Oddala odwołanie;
Kosztami postępowania obciąża odwołującego – wykonawców wspólnie ubiegających się
o udzielenie zamówienia: NDI Sp. z o.o. z siedzibą w Sopocie oraz NDI S.A. z siedzibą w
Sopocie i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 20 000 zł 00 gr (słownie:
dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołującego – wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: NDI Sp. z o.o. z siedzibą w Sopocie
oraz NDI S.A.
z siedzibą w Sopocie tytułem wpisu od odwołania;
zasądza od odwołującego – wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia: NDI Sp. z o.o. z siedzibą w Sopocie oraz NDI S.A. z siedzibą w Sopocie na
rzecz
zamawiającego – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z siedzibą w Warszawie kwotę 3
600 z
ł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy), stanowiącą koszty
postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. - Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego Warszawa-Praga w Warszawie.
Przewodniczący: …………………………….
Sygn. akt: KIO 372/19
U z a s a d n i e n i e
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z
siedzibą w Warszawie zwana dalej:
„zamawiającym”, prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo
zamówień publicznych (t.j. - Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 ze zm.), zwanej dalej: „Pzp” na
zaprojektowanie i wykonanie robót dla zadania pn. Prace na linii kolejowej nr 358 Zbąszynek
– Gubin realizowanego w ramach projektu „Modernizacja linii kolejowej nr 358 Zbąszynek –
Gubin na odcinku Zbąszynek – Czerwieńsk – lI Etap (nr referencyjny: lREZA5i-216-02/18, nr
postępowania: 9090/IREZA5/23127/06735/18/P), zwane dalej „postępowaniem”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 16 listopada 2018 r., pod numerem 2018S 221-506706.
Szacunkowa wartość zamówienia, którego przedmiotem są roboty budowlane, jest
wyższa od kwot wskazanych w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 11
ust. 8 Pzp.
Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia: NDI Sp. z o.o. z
siedzibą w Sopocie oraz NDI S.A. z siedzibą w Sopocie zwani dalej: „odwołującym” w dniu 4
marca 2019 r. wni
eśli odwołanie od niezgodnych z Pzp czynności zamawiającego i
zaniechania czynności, do których zamawiający jest zobowiązany na podstawie przepisów
Pzp, polegających na:
zaniechaniu odrzucenia oferty złożonej przez wykonawcę – S. Ł. prowadzącego
działalność gospodarczą pod nazwą S. Ł. ECO-BAZA Przedsiębiorstwo Wielobranżowe z
siedzibą w Żaganiu (zwanego dalej: „przystępującym”), pomimo że treść oferty
przystępującego nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia (zwanej
dalej: „SIWZ”);
2) zaniechaniu odrzucenia oferty złożonej przez przystępującego, pomimo że zawiera ona
błędy w obliczeniu ceny lub kosztu;
3) zaproszeniu do udziału w aukcji elektronicznej przystępującego, pomimo że oferta tego
wykonawcy podlega odrzuceniu.
W związku z powyższym odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie
następujących przepisów:
1) art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp
– poprzez zaniechanie odrzucenia oferty przystępujacego, pomimo
iż jej treść nie odpowiada treści SIWZ w zakresie wynikającym z pkt 13.5 Tomu I SIWZ
Instrukcja dla Wykonawców (IDW) oraz z Tabeli 2 „Branża ogólna” Tomu IV SIWZ Rozbicie
Ceny Ofertowej (RCO) i nie miał w tej sytuacji zastosowania przepis art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp;
2) art. 89 ust. 1 pkt 6 Pzp w zw. z art. 36 ust. 1 pkt 12 Pzp
– poprzez zaniechanie odrzucenia
oferty przystępujacego, pomimo iż zawiera ona błąd w obliczeniu ceny lub kosztu w zakresie,
w jakim sumaryczna wartość pozycji Rozbicia Ceny Ofertowej dotyczących wykonania
dokumentacji projektowej przekracza dopuszczalną wartość wynikającą z pkt 13.5 Tomu 1
SIWZ Instrukcja dl
a Wykonawców (IDW) oraz z Tabeli 2 „Branża ogólna” Tomu IV SIWZ
Rozbicie Ceny Ofertowej (RCO);
3) art. 91b ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp
– poprzez prowadzenie postępowania z rażącym
naruszeniem zasad uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców polegający na
zaproszeniu do udziału w aukcji elektronicznej przystępującego, pomimo iż oferta tego
wykonawcy podlega odrzuceniu w trybie art. 89 ust. 1 pkt 2 i art. 89 ust. 1 pkt 6 Pzp;
4) art. 7 ust. 1 Pzp
– poprzez prowadzenie postępowania przez zamawiającego z rażącym
naruszeniem zasad uczciwej konkurencji i równego traktowania oraz zasady przejrzystości w
taki sposób, że zamawiający nie stosował zapisów SIWZ jednakowo do wszystkich
wykonawców i nie kierował się przy prowadzeniu postępowania literalnymi zapisami
specyfikacji, którą sam sporządził.
Mając na uwadze postawione zarzuty odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i
nakazanie zamawiającemu:
odrzucenia oferty przystępującego;
- dokonania
wyboru oferty odwołującego jako najkorzystniejszej;
obciążenie zamawiającego w całości kosztami postępowania odwoławczego, tj. zasądzenie
od zamawiającego na rzecz odwołującego kosztów wpisu od odwołania w wysokości
20.000,00 zł wraz z uzasadnionymi kosztami postępowania, w tym kosztami dojazdu na
rozprawę i wynagrodzeniem pełnomocnika w wysokości określonej na podstawie wykazu i
rachunków przedłożonych do akt sprawy na rozprawie.
Jeśli chodzi o interes we wniesieniu odwołania odwołujący podniósł, iż zgodnie z art.
179 ust. 1 Pzp posiada interes we wniesien
iu odwołania, gdyż ma interes w uzyskaniu
przedmiotowego zamówienia oraz może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez
zamawiającego wyżej wymienionych przepisów Pzp. Odwołujący wskazał, że złożył w
przedmiotowym postępowaniu ofertę zgodną z SIWZ, a zatem był uprawniony do wzięcia
udziału w aukcji elektronicznej, składania w jej toku postąpień i następnie uzyskania
zamówienia. W dniu 21 lutego 2019 r. zamawiający zaprosił do wzięcia udziału w aukcji
elektronicznej siedmiu wykonawców, w tym odwołującego i przystępującego. W wyniku
przebiegu aukcji elektronicznej i postąpień dokonanych w jej toku przez poszczególnych
wykonawców, oferta przystępującego została sklasyfikowana na 1. miejscu, a odwołującego
na 2. miejscu w rankingu ofert. Skoro jednak oferta przys
tępujacego – zdaniem
odwołującego – podlega obligatoryjnemu odrzuceniu, to na 1. miejscu powinna zostać
sklasyfikowana jego oferta, a nie przystępującego. Tym samym – w ocenie odwołującego –
niezgodne z przepisami Pzp zaniechanie odrzucenia oferty przystępującego bezpośrednio
uniemożliwiło odwołującemu wybór jego oferty jako najkorzystniejszej i uzyskanie
zamówienia. Jednocześnie odwołujący podkreślił, iż interes we wniesieniu niniejszego
odwołania przysługiwał mu już przed rozpoczęciem aukcji elektronicznej. Konkurowanie w
toku aukcji elektronicznej z przystępującym, którego oferta podlega odrzuceniu, może
bowiem prowadzić do zaburzenia przebiegu i wyników takiej aukcji. Skoro przed
rozpoczęciem aukcji oferta przystępującego była ofertą z najniższą ceną, to niezgodny z
przepisami udział tego wykonawcy w aukcji wpływa bezpośrednio na wysokość postąpień
odwołującego, jakich musiał on dokonać w celu ostatecznego sklasyfikowania jego oferty na
1. miejscu w rankingu ofert. Tym samym odwołujący wyjaśnił, że może ponieść szkodę
wynikającą z zaniechania odrzucenia oferty przystępujacego. Szkoda ta wyraża się w
konieczności obniżenia ceny ofertowej odwołującego w toku aukcji elektronicznej do
poziomu poniżej ceny zaoferowanej przez przystępującego, który to wykonawca w ogóle nie
powinien być brany pod uwagę z uwagi na konieczność odrzucenia jego oferty.
W zakresie zarzutu naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp oraz art. 89 ust. 1 pkt 6 Pzp
odwołujący wskazał, że zamawiający w przedmiotowym postępowaniu określił sposób
ob
liczenia ceny, w tym w zakresie pozycji dotyczących wykonania dokumentacji projektowej.
Ostateczna wersja postanowień SIWZ w tym przedmiocie została wprowadzona zmianą nr 7
do SIWZ z dnia 2 stycznia 2019 r. Zgodnie z postanowieniami pkt 13.5 SIWZ (IDW) w
b
rzmieniu nadanym ww. zmianą nr 7: Sumaryczna wartość pozycji RCO dotyczących
wykonania dokumentacji projektowej (Tabela 2 Branża ogólna Lp. 1-6) nie może przekroczyć
5% wartości wszystkich pozycji z Tabeli 1 Zestawienie zbiorcze - z wyłączeniem Kwoty
Warun
kowej oraz Kosztów Komunikacji Zastępczej (…). Ponadto odwołujący wyjaśnił, że
zamawiający dokonując ww. zmiany nr 7 zaktualizował również Rozbicie Ceny Ofertowej
(RCO), w ramach którego w uwagach do Tabeli 2 „Branża ogólna” w informacji opatrzonej *
wskaz
ał – Suma wartości pozycji 1-6 nie może przekroczyć 5% sumy wartości wszystkich
pozycji wskazanych w tabl. 1 Zestawienie Zbiorcze z wyłączeniem kwoty warunkowej oraz
wartości komunikacji zastępczej
Tym samym postanowienia SIWZ w powyższym
przedmiocie były zatem jasne i precyzyjne, a treść Tomu I - Instrukcja Dla Wykonawców
(IDW) była spójna z Tomem IV- Rozbicie Ceny Ofertowej. Niemniej zdaniem odwołującego
pomimo powyższego, przystępujący złożył ofertę, której treść nie odpowiada treści SIWZ w
zacytowanym
wyżej zakresie. Sumaryczna wartość pozycji RCO w ofercie przystępujacego
dotyczących wykonania dokumentacji projektowej (Tabela 2 „Branża ogólna” Lp. 1-6)
przekracza bowiem 5% wartości wszystkich pozycji z Tabeli 1 „Zestawienie zbiorcze” z
wyłączeniem kwoty warunkowej oraz kosztów komunikacji zastępczej. Odwołujący zamieścił
w odwołaniu Tabelę 1 „Zestawienie zbiorcze” i Tabela 2 „Branża ogólna” z oferty
przystępującego.
Jak wskazał odwołujący z tych tabel wynikało, że sumaryczna wartość pozycji 1-6 w
Tabe
li 2 „Branża ogólna” wynosi 5.128.000 zł (pięć milionów sto dwadzieścia osiem tysięcy
złotych), a zatem przekracza dopuszczalną wartość tych pozycji wskazaną przez
zamawiającego w pkt 13.5 Tomu I SIWZ (IDW) oraz w uwagach do Tabeli 2 „Branża ogólna”
Tomu I
V SIWZ (RCO). W świetle wartości wskazanych w Tabeli 1 „Zestawienie zbiorcze”,
maksymalna sumaryczna wartość pozycji 1-6 w Tabeli „Branża ogólna” mogła wynosić
maksymalnie: 5.094.052,06 zł. Tym samym oferta przy jest niezgodna z SIWZ i podlega
odrzuceniu zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp.
Dodatkowo odwołujący podniósł, że opisana powyżej niezgodność oferty
przystępującego z zapisami SIWZ ma charakter nieusuwalny. Zamawiający nie mógł w tej
sytuacji skorzystać z możliwości przewidzianej w art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp, albowiem opisana
sytuacja niezgodności oferty przystępującego z zapisami SIWZ nie jest omyłką. W tym stanie
faktycznym elementem wykluczającym możliwość usunięcia niezgodności oferty
przystępującego z SIWZ nie jest waga błędu znajdującego się w ofercie przystępujacego, ale
fakt, iż zamawiający bez ingerencji w treść oświadczenia woli przystępujacego nie jest w
stanie sam skorygować zaistniałej niezgodności.
Od
wołujący przede wszystkim podkreślił, że warunek opisany przez zamawiającego
w pkt 13.5
SIWZ (IDW) jest zapisany w sposób jasny i precyzyjny. Treść tych zapisów i ich
wyraźne sformułowanie oznacza, iż przy zaistnieniu błędu przystępującego, co do wyceny
oferty z pominięciem ww. warunku - zamawiający nie może sam bez udziału wykonawcy
dokonać poprawy niniejszego błędu. Innymi słowy, aby oferta przystępującego spełniała
warunek dotyczący proporcji, to zamawiający musiałby albo obniżyć: „sumaryczną wartość
pozycji RCO w ofercie ECO-
BAZA dotyczących wykonania dokumentacji projektowej (Tabela
2 „Branża ogólna” Lp. 1-6)” albo podwyższyć którąś z „pozycji z Tabeli 1 „Zestawienie
zbiorcze
” z wyłączeniem kwoty warunkowej oraz kosztów komunikacji zastępczej”. Bez
porozumienia się z przystępującym, zamawiający nie mógł tego uczynić.
Ponadto zdaniem odw
ołującego opisane uchybienie wypełnia także przesłanki
odrzucenia oferty w trybie art. 89 ust. 1 pkt 6 Pzp, albowiem stanowi błąd w obliczeniu ceny
lub kosztu. Cena wskazanych powyżej pozycji dotyczących wykonania dokumentacji
projektowej została bowiem obliczona niezgodnie ze sposobem obliczenia ceny wskazanym
w dokumentacji przetargowej. Gdyby przystępujący zastosował się do wytycznych
zamawiającego, to zarówno cena ww. pozycji, jak i całkowita cena oferty byłaby odmienna.
Jeśli chodzi o zarzut naruszenia art. 91b ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp odwołujący
wyjaśnił, że zarówno w orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej, jak i w piśmiennictwie
dotyczącym ww. przepisu wskazuje się, że etap zaproszenia wykonawców do udziału w
aukcji elektronicznej poprzedzo
ny jest etapem badania i oceny ofert złożonych w
postępowaniu, w tym także pod kątem zaistnienia przesłanek odrzucenia oferty. Na ww.
okoliczność odwołujący przytoczył fragment wyroku Izby z dnia 30 marca 2016 r. o sygn. akt
KIO 400/16.
Zdaniem
odwołującego poprzez zaproszenie przystępującego do udziału w aukcji
elektronicznej, zamawiający naruszył podstawowe zasady rządzące postępowaniem o
udzielenie zamówienia publicznego wynikające z art. 7 ust. 1 Pzp. Stan, w którym w aukcji
elektronicznej bierze udz
iał wykonawca, którego oferta powinna zostać odrzucona, jest
bowiem nie do pogodzenia z zasadą uczciwej konkurencji i równego traktowania
wykonawców. Ponadto w ocenie odwołującego zasada uczciwej konkurencji i równego
traktowania doznała uszczerbku w niniejszym postępowaniu, z uwagi na zachowanie
zamawiającego, który nie stosował zapisów SIWZ jednakowo do wszystkich wykonawców i
nie kierował się przy prowadzeniu postępowania literalnymi zapisami specyfikacji, którą sam
sporządził. Postępowanie zamawiającego godziło również w zasadę przejrzystości
postępowania, albowiem dokonał on rozszerzającej wykładni zapisów SIWZ - dla jednego
oferenta tj. przystępującego, mimo że jego oferta nie spełniała jednoznacznych kryteriów
dotyczących sposobu obliczenia ceny oferty.
P
rzystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego zgłosił
wykonawca
– S. Ł. prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą S. Ł. ECO-BAZA
Przedsiębiorstwo Wielobranżowe z siedzibą w Żaganiu.
Na posiedzeniu niejawnym z udziałem stron i uczestnika postępowania
odwoławczego w dniu 15 marca 2019 r., zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w
której wniósł o oddalenie odwołania jako oczywiście bezzasadnego, podając uzasadnienie
faktyczne i prawne dla swojego wniosku. Podobnie przystępujący na posiedzeniu złożył
oryginał swojego pisma procesowego, w którym wniósł o oddalenie odwołania w całości z
uwagi na całkowitą niezasadność podniesionych w nim zarzutów także podając
uzasadnienie faktyczne i prawne dla swojego stanowiska.
Krajowa Izba Odwo
ławcza, uwzględniając dokumentację postępowania, dokumenty
zgromadzone w aktach sprawy i wyjaśnienia złożone na rozprawie przez strony i
uczestnika postępowania, ustaliła i zważyła co następuje.
Na wstępie Izba ustaliła, że odwołujący spełnia określone w art. 179 ust. 1 Pzp
przesłanki korzystania ze środków ochrony prawnej, tj. ma interes w uzyskaniu zamówienia,
a naruszenie przez z
amawiającego przepisów Pzp może spowodować poniesienie przez
niego
szkody polegającej na utracie możliwości uzyskania zamówienia. Nie została
wypełniona także żadna z przesłanek ustawowych skutkujących odrzuceniem odwołania,
wynikających z art. 189 ust. 2 Pzp.
Wobec spełnienia przesłanek określonych w art. 185 ust. 2 i 3 Pzp, Izba dopuściła do
udziału w postępowaniu odwoławczym, jako uczestnika wykonawcę S. Ł. prowadzącego
działalność gospodarczą pod nazwą S. Ł. ECO-BAZA Przedsiębiorstwo Wielobranżowe z
siedzibą w Żaganiu.
Izba dopuściła w niniejszej sprawie dowody z:
dokumentacji nadesłanej w dniu 11 marca 2019 r. przez zamawiającego do akt sprawy w
postaci elektronicznej zapisanej na płycie DVD w tym w szczególności z treści:
- Tomu I SIWZ
– Instrukcje dla Wykonawców (zwanego dalej: „IDW”);
- Tomu II SIWZ
– Warunki Umowy;
oferty przystępującego;
pisma przystępujacego z dnia 24 stycznia 2019 r. stanowiącego informację o
wystąpieniu omyłki w ofercie wraz z załącznikami;
pisma zamawiającego z dnia 15 lutego 2019 r. stanowiącego zawiadomienie
przystępującego o poprawieniu omyłek;
pisma przystępujacego z dnia 18 lutego 2018 r. stanowiącego oświadczenie o
wyrażeniu zgody na poprawienie innych omyłek;
pisma zamawiającego z dnia 21 lutego 2019 r. stanowiącego zaproszenie
przystępujacego do udziału w aukcji elektronicznej;
złożonych przez zamawiającego na rozprawie pism: wykonawcy Track Tec Construction
Sp. z o.o. z dnia 27 lutego 2019 r. z wnioskiem o udostępnienie protokołu postępowania
wraz załącznikami oraz zamawiającego z dnia 1 marca 2019 r. udostępniającego
protokół wraz z wymienionymi załącznikami;
złożonego przez przystępującego dowodu w postaci wydruku str. 1 i 30-31 SIWZ z
innego postępowania przetargowego.
Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy oraz zakres zarzutów
podniesion
ych w odwołaniu Izba uznała, że odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Zgo
dnie z postanowieniami pkt 13.5 IDW w brzmieniu nadanym zmianą nr 7 z dnia 2
stycznia 2019 r.
Sumaryczna wartość pozycji RCO dotyczących wykonania dokumentacji
projektowej (Tabela 2 Branża ogólna Lp. 1-6) nie może przekroczyć 5% wartości wszystkich
pozycji z Tabeli 1 Zestawienie zbiorcze -
z wyłączeniem Kwoty Warunkowej oraz Kosztów
Komunikacji Zastępczej (…). Natomiast w pkt 13.6 IDW zamawiający określił informacje
dotyczące zastosowania „innej omyłki” wskazując W przypadku, gdy w wypełnionym przez
Wykonaw
cę RCO wystąpią inne omyłki polegające na niezgodności oferty ze Specyfikacją
Istotnych Warunków Zamówienia, niepowodujące istotnych zmian w treści oferty,
Zamawiający poprawi je w sposób opisany niżej, w szczególności:
a) w przypadku braku pozycji
— Zamawiający poprawi RCO poprzez dopisanie treści
brakującej pozycji, jednostki miary, liczby jednostek oraz wpisanie dla tej pozycji ceny
jednostkowej oraz wartości w wysokości 0 (zero) i uzna tę pozycję za włączoną do innych
pozycji wypełnionego RCO,
b) w przypadku
błędnie wpisanej „Nazwy elementu rozliczeniowego” — Zamawiający poprawi
RCO poprzez wpisanie poprawnej nazwy elementu rozliczeniowego pozostawiając
niezmienioną dla tej pozycji zaoferowaną w RCO cenę jednostkową i wartość,
c)
w przypadku błędnie wpisanej „Jednostki miary” — Zamawiający poprawi RCO poprzez
wpisanie poprawnej jednostki miary pozostawiając niezmienioną dla tej pozycji zaoferowaną
w RCO cenę jednostkową i wartość,
d)
w przypadku błędnie wpisanej „Liczb jednostek” - Zamawiający poprawi RCO poprzez
wpi
sanie poprawnej liczby jednostek i dokona obliczenia wartości tej pozycji poprzez
przemnożenie poprawnej liczby jednostek przez cenę jednostkową podaną w RCO,
e)
w przypadku braku w RCO „Ceny jednostkowej” — Zamawiający dokona obliczenia ceny
jednostkowej jak
o ilorazu, w którym za dzielną przyjmie się wskazaną w RCO wartość, a za
dzielnik liczbę jednostek. Jeżeli otrzymana cena jednostkowa będzie posiadała więcej niż
dwa miejsca po przecinku, Zamawiający zaokrągli ją zgodnie z zasadami matematyki i
ponownie do
kona obliczenia wartości jako iloczynu liczby jednostek i ceny jednostkowej (po
zaokrągleniu),
f)
w przypadku braku w RCO „Ceny jednostkowej” i „Wartości” - Zamawiający poprawi RCO
poprzez wpisanie dla tej pozycji ceny jednostkowej oraz wartości w wysokości 0 (zero) i uzna
tę pozycję za włączoną do innych pozycji wypełnionego RCO.
W tomie II SIWZ w subklauzuli 14.1 dotyczącej ceny kontraktowej zamawiający określił, że:
Jeżeli nie jest podane inaczej w Kontrakcie, to:
a)
Cena Kontraktowa będzie zryczałtowaną Zaakceptowaną Kwotą Kontraktową i będzie
podlegała korektom zgodnie z Kontraktem;
b)
Wykonawca będzie płacił wszystkie podatki, należności i opłaty wymagane do płacenia
przez niego według Kontraktu, a Cena Kontraktowa nie będzie korygowana za
względu na jakikolwiek z tych kosztów;
c)
jakiekolwiek ilości, które mogą być umieszczone w jakimś Wykazie, są ilościami
szacunkowymi i nie mają być brane za faktyczne i poprawne ilości Robót, których
realizacji wymaga się od Wykonawcy; oraz
d)
jakiekolwiek dane dotyczące ilości lub cen, umieszczone w jakimś Wykazie, będą
używane do celów podanych w tym Wykazie.
Natomiast w subklauzuli 14.2 tomu II SIWZ dotyczącej płatności zaliczkowej zamawiający
wskazał, że: Zamawiający udzieli Wykonawcy zaliczki w wysokości 10% Zaakceptowanej
Kwot
y Kontraktowej, jeżeli Wykonawca wystąpi o zaliczkę oraz przedstawi zabezpieczenie
zaliczki zgodnie z postanowieniami niniejszej SubKLAUZULl.
W terminie 21 dni od Daty Rozpoczęcia Wykonawca przekaże Zamawiającemu wniosek o
wypłatę I raty zaliczki, wynoszącej 3% Zaakceptowanej Kwoty Kontraktowej. We wniosku
tym Wykonawca wskaże swój rachunek bankowy, na który dana rata zaliczki ma zostać
wpłacona.
Następnie, w terminie 21 dni od zaakceptowania przez Zamawiającego Projektu
Budowlanego przedstawionego przez Wy
konawcę, przekaże Zamawiającemu wniosek o
wypłatę Il raty zaliczki, wynoszącej 7% Zaakceptowanej Kwoty Kontraktowej. We wniosku
tym Wykonawca ws
każe swój rachunek bankowy, na który dana rata zaliczki ma zostać
wpłacona.
W dniu 14 stycznia 2019 r. zamawiający dokonał otwarcia ofert w postępowaniu. Oferta
przystępującego została opatrzona numerem 5 i wskazywała kwotę 103 611 041,10 zł netto.
Przystępujący pismem z dnia 24 stycznia 2019 r. poinformował zamawiającego o
wystąpieniu omyłki w jego ofercie. W przedmiotowym piśmie przystępujący wskazał m. in.,
że Pierwsza popełniona omyłka sprowadza się do wadliwego wypełnienia dokumentu
Rozbicie Ceny Ofertowej („RCO”) w Tabeli 2. Na etapie przenoszenia wartości z ofert
podwykonawczych uzyskanych na etapie poprzedza
jącym złożenie oferty do RCO
popełniona została omyłka polegająca na uzupełnieniu pozycji nr 5 i 7 tabeli 2 RCO w
sposób odwrotny od zamierzonego, tj. poprzez przypisanie do pozycji nr 5 (projekty
wykonawcze) wartości wynikającej z oferty podwykonawczej właściwej dla pozycji nr 7
(wycinka drzew, oferta podwykonawcza skutkująca wyceną wycinki na kwotę 780.000 zł), z
kolej dla pozycji nr 7 wpisana została wartość właściwa dla pozycji nr 5 (również poparta
ofertą podwykonawczą, skutkująca wyceną projektów wykonawczych na kwotę 600.000 zł
Na dowód niezamierzonego i omyłkowego charakteru zaistniałej sytuacji załączam oferty
podwykonawcze na zakres prac przewidziany w tabeli nr 2 pozycje nr 5 i 7 RCO. Z uwagi na
fakt, iż obie oferty stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa ECO-BAZA, Wykonawca wnosi o
objęcie treścią ofert podwykonawczych tajemnicą przedsiębiorcy w trybie art. 8 ust. 3 Pzp
(uzasadnienie w dalszej części pisma).
Powyższe stanowi omyłkę polegającą na niezgodności oferty ze specyfikacją istotnych
warunków zamówienia, gdyż w treści pkt. 13.5 Instrukcji dla Wykonawców Zamawiający
wskazał, że sumaryczna wartość pozycji RCO dotyczących wykonania dokumentacji
projektowej (tabela 2, poz. 1-
6 RCO) nie może przekroczyć wartości 5% wszystkich pozycji z
Tabeli 1 z wyłączeniem Kwoty Warunkowej oraz Kosztów Komunikacji Zastępczej. Jeśliby
omyłka ta nie została poprawiona, to wartość pozycji 1-6 z tabeli 2 RCO w ofercie ECO-
BAZY nieznacznie przekroczy próg 5% (tak skalkulowana wartość pozycji 1-6 daje łącznie
5,03% wartości ceny ofertowej).
Następnie zamawiający pismem z dnia 15 lutego 2019 r. (sygn. IREZA5i-216-02/2018) w pkt
2) poinformował, że poprawił na podstawie art. 87 ust. 2 pkt 2 Pzp inne omyłki polegające na
niezgodności oferty ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia, niepowodujące
istotnych zmian w treści oferty:
(…)
W Rozbiciu Ceny Ofertowej:
biorąc pod uwagę wyjaśnienia Wykonawcy złożone w dniu 24.01.2019r. inną omyłkę
polegającą na zamianie w Tabeli 2. Branża ogólna kwot „koszt jednostkowy” i wartość”
pomiędzy. pozycja Lp. 5. Projekty wykonawcze i pozycją Lp. 7. Wycinka drzew:
Lp. 5:
Jest:
5. Projekty wykonawcze
kpl.
780 000,00 zł
780 000,00 zł
Po poprawieniu omyłki:
5. Projekty wykonawcze
kpl.
600 000,00 zł
600 000,00 zł
Lp. 7:
Jest:
7. Wycinka drzew
kpl.
600 000,00 zł
600 000,00 zł
Po poprawieniu omyłki:
7. Wycinka drzew
kpl.
780 000,00 zł
780 000,00 zł
W odpowiedzi na ww. pismo, przystępujący pismem z dnia 18 lutego 2019 r. działając na
podstawie art. 89 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 87 ust.2 pkt 3 Pzp
oświadczył, iż wyraża zgodę na
poprawienie innych omyłek polegających na niezgodności oferty z SIWZ, niepowodujących
zmi
any treści oferty, szczegółowo wyspecyfikowanych w piśmie nr IREZA5i-216-02/2018 z
dnia 15 lutego 2019 r.
Tym samy zamawiający pismem z dnia 21 lutego 2019 r. zaprosił przystępujacego do
udziału w aukcji elektronicznej.
W reakcji na to odwołujący pismem z dnia 25 lutego 2019 r. (sygn. L.dz.
/DPP/MS/2502/2019) na podstawie art. 181 ust. 1 Pzp poi
nformował zamawiającego o
niezgodnej z przepisami
ustawy czynności podjętej przez zamawiającego, tj. zaproszeniu
przystępujacego do udziału w aukcji elektronicznej, którego oferta podlega odrzuceniu oraz
zaniechaniu odrzucenia oferty tego wykonawcy na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp
wskazując okoliczności faktyczne dla swojego stanowiska.
Zamawiający nie odrzucił oferty przystępujacego.
Zgodnie z art. 189 ust. 1 pkt 2 zamawiający odrzuca ofertę jeżeli jej treść nie odpowiada
treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, z zastrzeżeniem art. 87 ust. 2 pkt 3, a
zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 6 zamawiający odrzuca ofertę jeżeli zawiera błędy w obliczeniu
ceny lub kosztu.
Natomiast zgodnie z art. 91b ust. 1 Pzp
Zamawiający zaprasza drogą elektroniczną do
udziału w aukcji elektronicznej jednocześnie wszystkich wykonawców, którzy złożyli oferty
niepodlegające odrzuceniu.
Wskazany w odwołaniu art. 7 ust. 1 określa podstawowe zasady udzielania zamówień i
stanowi, że zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie
zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji i równe traktowanie
wykonawców oraz zgodnie z zasadami proporcjonalności i przejrzystości.
Przechodząc do meritum uzasadnienia na wstępie należy wskazać, że odwołujący
p
rzyznał na rozprawie, iż dopiero w dniu rozprawy – w związku ze złożoną odpowiedzią na
odwołanie oraz stanowiskiem pisemnym przystępujacego – dowiedział o zastosowaniu przez
zamawiającego art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp w stosunku do oferty przystępującego. Z tego
względu w odwołaniu nie zostały podniesione okoliczności faktyczne związane z
zastosowaniem tego przepisu (w tym przede wszystkim
dotyczące czynności zamawiającego
z dnia 15 lutego 2019 r. dotyczącej poprawienia omyłki w zakresie pkt 5 i 7 Tabeli nr 2 pn.
Branża ogólna). W konsekwencji zarówno zamawiający jak i przystępujący mając na uwadze
treść art. 192 ust. 7 Pzp, który stanowi, że Izba nie może orzekać co do zarzutów, które nie
były zawarte w odwołaniu oraz art. 191 ust. 2 Pzp, który stanowi, że Wydając wyrok, Izba
bierze za podstawę stan rzeczy ustalony w toku postępowania wskazywali, że
rozstrzygnięcie przez Izbę o prawidłowości zastosowania przez zamawiającego art. 87 ust. 2
pkt 3 Pzp będzie niedopuszczalne z uwagi na zestawienie treści odwołania ze stanem
faktycznym mającym miejsce w postępowaniu.
Izba uznała, że ww. wniosek nie może zostać uwzględniony. W treści odwołania tj. w
zakresie zarzutu nr 1 dotyczącego naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp (str. 2) oraz w pkt 14 i
15 (str. 5) odwołujący wskazywał wyraźnie, że w jego ocenie przepis art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp
nie miał zastosowania i zamawiający nie mógł z niego skorzystać. Co prawda odwołujący
sam przyznał, że na dzień złożenia odwołania nie miał wiedzy o zastosowaniu tego przepisu
przez zamawia
jącego to jednak nie można stwierdzić, że w ten sposób został pozbawiony
możliwości jego kwestionowania za pomocą odwołania. Treść art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp jest
jasna i sposób wyraźny nawiązuje do art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp w ten sposób, że
niedopuszczalne jest odrzucenie oferty jako niezgodnej z SIWZ w sytuacji zastosowania art.
87 ust. 2 pkt 3 Pzp, zgodnie z
zawartymi w nim przesłankami. Tym samym oba przepisy
pozostają we wzajemnej relacji, która nie może zaskakiwać uczestników postepowania
przetargowego.
Oczywiście odwołujący zdecydował się na dość duże ryzyko polegające na
kwestionowaniu czynności zamawiającego przy niedokładnym ustaleniu i znajomości stanu
faktycznego sprawy,
niemniej wskazana powyżej relacja obu przepisów daje Izbie w takiej
sytuacji mo
żliwość rozpatrywania zarzutu obejmującego także prawidłowość zastosowania
art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp. W tym wypadku w ocenie Izby odwołujący po prostu uznał, że art. 87
ust. 2 pkt 3 Pzp nie może mieć w żaden sposób zastosowania co – jak wskazano powyżej –
z
ostało wyartykułowane w odwołaniu.
W związku z tym Izba uznała, że uzasadnienie podniesione w odwołaniu umożliwiło
zarówno zamawiającemu jak i przystępującemu podjęcie polemiki z odwołującym i w żadnym
wypadku nie mogli oni zostać zaskoczeni zarzutem naruszenia art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp co –
należy przyznać na marginesie – znalazło swój wydźwięk w ich stanowiskach pisemnych, w
których dość szczegółowo odnieśli się do możliwości zastosowania tego przepisu w
postępowaniu. Ponadto w przedmiotowej sprawie Izba wzięła pod uwagę argumentację
przytoczoną przez odwołującego na rozprawie, która referowała do wyroku z dnia 29
stycznia 2018 r. o sygn. akt KIO 2746/17, a w którym wskazano, że Na poparcie swojego
stanowiska Izba przywołuje treść przepisu art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp zgodnie z którym
zamawiający odrzuca ofertę jeżeli jej treść nie odpowiada treści specyfikacji istotnych
warunków zamówienia, z zastrzeżeniem art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp. Zatem Zamawiający
zobowiązany jest do zbadania oferty, z zastrzeżeniem ewentualnego zastosowania art. 87
ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp i w przypadku wystąpienia niezgodności treści oferty z SIWZ -
niekwalifikującej się do poprawienia w toku postępowania – Zamawiający zobowiązany jest
do odrzucenia takiej oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp. Z konstrukcji tego
przepisu wnioskować również można, to że ewentualny zarzut naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2
ustawy Pzp
– t.j. niezgodności treści oferty z SIWZ - jest zawsze zarzutem dalej idącym,
wobec zarzutu naruszenia art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp -
niewłaściwego poprawienia innej
omyłki.
Niemniej
dokonane powyżej przez Izbę ustalenie w zakresie możliwości
rozstrzygnięcia co do prawidłowości zastosowania art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp nie oznacza, że
odwołanie podlegało uwzględnieniu. Jak wskazano powyżej odwołujący o zastosowaniu
przez zamawiającego wobec oferty przystępujacego ww. przepisu dowiedział na posiedzeniu
niejawnym z udziałem stron i uczestnika postępowania. Odwołujący argumentował na
rozprawie, że nie mógł mieć wglądu do korespondencji prowadzonej pomiędzy
zamawiającym a przystępującym, gdyż wynika to z art. 96 ust. 3 Pzp i stwierdził, że wgląd
taki mógłby uzyskać dopiero po wyborze najkorzystniejszej oferty w postępowaniu, co do
dnia rozprawy jeszcze nie nastąpiło. Interpretacja przepisów Pzp oraz sposób
przedstawiania argumentacji na poparcie postawionych zarzutów jest indywidualną sprawą
każdego wykonawcy składającego odwołanie niemniej tacy wykonawcy w ocenie Izby
powinni dążyć do dokładnego ustalenia stanu faktycznego i wynikających z niego
konsekwencji prawnych, gdyż ma to przełożenie na jakość przedstawionej argumentacji.
Tymczasem odwołujący nie zwrócił się do zamawiającego o udostępnienie korespondencji
pomiędzy zamawiającym i przystępującym czym ograniczył sobie możliwość zawarcia w
odwołaniu skutecznej argumentacji na jego poparcie. Jak ustaliła Izba zamawiający
umożliwiał innym wykonawcom wgląd do załączników do protokołu obejmujących także
korespondencję z przystępującym w zakresie zastosowania art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp co
wynika ze złożonych na rozprawie dokumentów w postaci pism: wykonawcy Track Tec
Construction Sp. z o.o. z dnia 27 lutego 2019 r. z wnioskiem o udostępnienie protokołu
postępowania wraz załącznikami oraz zamawiającego z dnia 1 marca 2019 r.
udostępniającego protokół wraz z wymienionymi załącznikami (z wyjątkiem tych
zastrzeżonych jako zawierające tajemnicę przedsiębiorstwa). Powyższe oznacza, że
zamawiający w praktyce udostępniał wykonawcom załączniki do protokołu i w tym aspekcie
nie można mówić o hipotetycznych założeniach. Okoliczność ta zdaniem Izby miała wpływ
na argumentacja odwołującego i doprowadziła do tego, że dopiero na rozprawie próbował on
j
ą konkretyzować i odnosić do zaistniałego stanu faktycznego. Mając na uwadze
argumentac
ję odwołującego zawartą w odwołaniu oraz podaną na rozprawie Izba
stwierdziła, że kwestionował on prawidłowość zastosowania art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp podając
twierdzenia, które można podzielić na trzy aspekty:
po pierwsze odwołujący wskazał, ze zamawiający nie mógł skorzystać z ww. przepisu
ponieważ opisana niezgodność oferty przystępujacego z postanowieniami SIWZ nie jest
omyłką i przedmiotowym stanie faktycznym elementem wykluczającym możliwość usunięcia
niezgodności oferty przystępującego z SIWZ nie jest waga błędu znajdującego się w ofercie
przystępujacego, ale fakt, iż zamawiający bez ingerencji w treść oświadczenia woli
przystępujacego nie jest w stanie sam skorygować zaistniałej niezgodności;
po drugie odwołujący stwierdził, że w związku z pismem przystępującego z dnia 24 stycznia
2019 r. oraz pismem zamawiającego z dnia 15 lutego 2019 r. stanowiącym zawiadomienie o
poprawieniu omyłek w stosunku do oferty przystępującego, doszło do niedopuszczalnych
negocjacji pomiędzy zamawiającym a przystępującym, co stanowiło naruszenie art. 87 ust. 1
Pzp oraz że w związku ze złożeniem pisma z dnia 24 stycznia 2019 r., przystępujący miał
więcej czasu na złożenie oferty niż inni wykonawcy w postępowaniu, co naruszało zasadę
uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców;
po trzecie odwołujący wyjaśnił, że błąd w ofercie przystępującego jest nieusuwalny na
etapie realizacji zamówienia i zwrócił uwagę na klauzulę 14.4 tomu II SIWZ dotyczącą
warunków płatności, wskazując w swojej ocenie, że zamawiający w sposób niedopuszczalny
faworyzował przystępującego.
Jeśli chodzi o pierwszy aspekt twierdzeń przywołanych przez odwołującego Izba
przyjęła i w pełni zaaprobowała argumentacje zawartą w wyrokach z dnia 13 czerwca 2017 r.
sygn. akt KIO 1088/17 oraz z dnia 29 sierpnia 2017 sygn. akt KIO 1727/17. Wskazano w
nich
, że w zakresie możliwości samodzielnego poprawienia przez zamawiającego omyłkowej
niezgodności treści oferty z treścią SIWZ, bez udziału wykonawcy, w pierwszej kolejności
należy zauważyć, że jest to wypracowana w orzecznictwie wskazówka zmierzająca do
wytyczenia bezpiecznej granicy zastosowania art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp, gdyż przepis wprost
takiej przesłanki nie formułuje. Niewątpliwie stosowanie jej w praktyce przez zamawiających
eliminuje ryzyko naruszenia w
ynikającego z art. 87 ust. 1 Pzp zakazu prowadzenia
jakichkolwiek negocjacji z wykonawcą na temat złożonej oferty oraz gwarantuje zachowanie
podstawowych zasad równego traktowania wykonawców i przestrzegania uczciwej
konkurencji pomiędzy nimi, niemniej nie może mieć charakteru absolutnego gdyż przy
rozstrzyganiu o prawidłowości zastosowania art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp należy brać pod uwagę
indywidualny stan każdej rozpatrywanej sprawy. Skoro dopuszczalne jest wyjaśnienie treści
złożonej oferty, dysponowanie przez zamawiającego wszystkimi niezbędnymi danymi do
dokonania poprawienia omyłek bez ingerencji wykonawcy należy oceniać z uwzględnieniem
informacji uzyskanych w wyniku wyjaśnień. Należy podkreślić, że z uwagi na „nieoczywisty”
charakter „innych omyłek”, o których mowa w art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp, wezwanie do
wyjaśnień może służyć zarówno ustaleniu, czy i gdzie zostały one popełnione, a także czy i
w jaki sposób mogą zostać poprawione. W przedmiotowej sprawie zamawiający nie zwracał
się do przystępujacego o złożenie wyjaśnień w trybie art. 87 ust. 1 Pzp i jak wynika z
dokumentów będących w dyspozycji Izby sam złożył wyjaśnienia w zakresie popełnionej
omyłki załączając do nich stosowne dokumenty, które zamawiający wziął pod uwagę i
dokonał poprawy oferty w trybie art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp. Jak wynika z wyroku z dnia 2 lipca
2018 r. o sygn. akt KIO 1185/18
„Zamawiający poprawia w ofercie: (…) 3) inne omyłki
polegające na niezgodności oferty ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia,
niepowodujące istotnych zmian w treści oferty (…). Oczywiście poprawienie takiej omyłki
może (a czasami nawet powinno) odbywać się z udziałem wykonawcy, ale to uczestnictwo
nie może prowadzić do wytworzenia nowej treści oferty spowodowanej nowym
oświadczeniem woli. W ocenie Izby w przedmiotowej sprawie działanie przystępujacego nie
doprowadziło do wytworzenia nowej treści oferty spowodowanej nowym oświadczeniem woli.
Ponadto Izba uznała, że sytuacja zaistniała w postępowaniu mogła zatem zostać
potraktowana jako spełniająca przesłanki zastosowania art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp. Poprawiona
omyłka dotyczy elementów cenotwórczych, a więc elementów składających się na ofertę. Nie
sposób jednak uznać jej za „istotną zmianę w treści oferty”. W powyższym zakresie Izba
wzięła pod uwagę to, iż:
- w
żaden sposób nie wpływa ona na cenę końcową oferty, która pozostaje bez zmian
(poprawienie omyłki doprowadziło jedynie do modyfikacji wewnętrznej struktury kalkulacji
ofertowej poprzez zamianę wartości przypisanych do pozycji nr 5 i 7 tabeli nr 2 RCO,
odp
owiednio 780.000 zł i 600.000 zł);
w wyodrębnionej przez zamawiającego kategorii, jaką są prace projektowe zmiana
sumarycznej wartości jest znikoma - suma pozycji od 1 do 6 tabeli 2 RCO zmienia się raptem
z 5
128 000 zł na 4 948 000 zł tym samym przesunięcia pomiędzy pozycjami RCO, których
dotyczy poprawiona omyłka sprowadzają się do kwoty 180.000 zł, co stanowi 0,17% wartości
ceny ofertowej netto zaoferowanej przez przystępującego;
pierwotne przekroczenie wartości referencyjnej określonej przez zamawiającego w pkt 13.
5 IDW nastąpiło o 0,033%.
Warto także zwrócić uwagę, że intencją ustawodawcy towarzyszącą wprowadzeniu
aktualnego brzmienia art. 87 ust. 2 Pzp było zniwelowanie formalizmu występującego na
gruncie Pzp, aby umożliwić branie pod uwagę w postępowaniach o udzielenie zamówień
publicznych ofert obarczonych nieistotnymi wadami, będącymi wynikiem różnego rodzaju
błędów i omyłek, których skorygowanie nie prowadzi do istotnych zmian w treści oferty.
Wynika to z uzasadnienia do ustawy z dnia 4 września 2008 r. o zmianie ustawy – Prawo
zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw: W projekcie wprowadza się istotne
zmiany dotyczące sposobu poprawiania oczywistych omyłek pisarskich rachunkowych (art.
87 ust. 2). Rezygnuje się z zamkniętego katalogu sposobu poprawiania omyłek
rachunkowych, pozostawiając jednocześnie zamawiającemu uprawnienie do poprawiania
oczywistych omyłek pisarskich, rachunkowych oraz innych omyłek polegających na
niezgodności oferty ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia. Proponowane
rozwiązanie przyczyni się do usprawnienia procedury udzielania zamówienia publicznego
oraz do zmniejszenia liczby odrzucanych ofert i unieważnianych postępowań. Ogranicza się
sytuacje, w których oferty uznane za najkorzystniejsze podlegają odrzuceniu ze względu na
błędy rachunkowe w obliczeniu ceny, które nie są możliwe do poprawienia w myśl ustawowo
określonych reguł. Jest to szczególnie istotne w kontekście zamówień na roboty budowlane,
w których oferty wykonawców, niezwykle obszerne i szczegółowe, liczące nieraz po
kilkadziesiąt tomów, często podlegają odrzuceniu ze względu na drobne błędy w ich treści.
Proponowany przepis art. 87 ust. 2 pkt 3 w szczególności ma na celu umożliwienie
poprawiania tego rodzaju błędów, które mogą pojawić się w trakcie sporządzania kosztorysu
ofertowego. Należy również podkreślić, że proponowane rozwiązanie nie stoi na
przeszkodzie temu, aby zamawiający samodzielnie precyzował w specyfikacji istotnych
warunków zamówienia przykładowe okoliczności, w których będzie dokonywał poprawy
omyłek w ofertach w trybie art. 87 ust. 2. Powyższe prowadzi do przejrzystości
postępowania, ogranicza kazuistykę ustawy i może ograniczyć ewentualne spory z
wykonawcami.
Zamawiający w pkt 13.4 IDW dopuścił możliwość poprawienia omyłek w RCO
i przedstawił otwarty katalog sytuacji w jakich takich poprawek dokona.
W konkluzji dla tej części argumentacji podniesionej przez odwołującego Izba
stwierdziła, że w niniejszej sprawie odwołujący nie wskazywał żadnych konkretnych
okoliczności, które świadczyłyby o niedopuszczalnym zastosowaniu przez zamawiającego
art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp wobec oferty przystępujacego, poprzestając na przyjęciu
nieuzasadnionego okolicznościami założenia, że ww. niezgodności mają charakter
nieusuwalny.
Jeśli chodzi o drugi aspekt podniesiony przez odwołującego w stosunku do czynności
zamawiającego Izba wskazała, że w odwołaniu nie został postawiony zarzut naruszenia art.
87 ust. 1 Pzp. O ile wskazywana powyżej relacja pomiędzy art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp oraz art.
87 ust. 2 p
kt 3 Pzp pozwoliła Izbie na rozstrzygnięcie co do prawidłowości zastosowania tego
drugiego o tyle rozstrzygniecie w zakresie art. 87 ust. 1 Pzp w sytuacji niewskazania tego
zarzutu w odwołaniu – mając na uwadze dyspozycję zawartą w art. 192 ust. 7 Pzp – nie
mo
gła zostać przedmiotem orzekania przez Izbę. Podobnie Izba uznała, że przystępujący w
piśmie z dnia 24 stycznia 2019 r. wskazał jedynie sposób skonstruowania swojej oferty przez
co twierd
zenie odwołującego, że przystępujący miał więcej czasu na złożenie oferty niż inni
wykonawcy w postępowaniu nie mogło znaleźć akceptacji.
W zakresie trzeciego aspektu wskazanego przez odwołującego Izba także uznała, że
nie może on być podstawą uwzględnienia odwołania. W ocenie Izby wprowadzona poprawka
nie rzutuje na p
rzebieg realizacji przyszłej umowy o zamówienie publiczne, gdyż cena
zaproponowana przez wykonawców w przedmiotowym postępowaniu miała charakter
ryczałtowy (co wynika z subklauzuli 14.1 tomu II SIWZ), a przewidziane przez
zamawiającego zaliczki będą udzielane od ceny kontraktowej (co wynika z subklauzuli 14.2
tomu II SIWZ), a ta nie uległa zmianie na skutek poprawienia omyłki.
W związku z powyższym Izba stwierdziła, że zarzut naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2
Pzp nie znalazł potwierdzenia.
W ocenie Izby nie
znalazł potwierdzenia także zarzut naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 6
Pzp. Izba przyjęła za własne stanowisko zamawiającego, że w zakresie tego zarzutu
odwołujący poprzestał jedynie na gołosłownym stwierdzeniu, iż cena wskazanych powyżej
pozycji dotyczących wykonania dokumentacji projektowej została obliczona niezgodnie ze
sposobem obliczenia ceny wskazanym w dokumentacji projektowej, tym samym mając na
uwadze zasadę rozkładu ciężaru dowodu wynikającą z art. 6 kc w zw. z art. 190 ust. 1 Pzp,
należy stwierdzić, że odwołujący nie udźwignął ciężaru dowodu w zakresie tego zarzutu
bowiem nie wykazał okoliczności uzasadniających postawioną tezę. Ponadto Izba przyznała
słuszność twierdzeniom przystępującego, że w niniejszej sprawie uznać należy, że z błędem
w oblicze
niu ceny mielibyśmy do czynienia, gdyby sytuacja przekroczenia wynikającego z
IDW limitu 5% była efektem przyjęcia przez przystępującego innego zakresu prac lub np.
wadliwej stawki VAT. Właśnie w takiej sytuacji nastąpiłaby kumulacja przesłanek odrzucenia
oferty, o których odwołujący wspomniał w odwołaniu (oferta podlegałaby odrzuceniu na
podstawie art. 89 ust. pkt 2 Pzp jako niezgodna ze specyfikacją, bez możliwości jej
poprawienia oraz na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 6 PZP jako zawierająca błąd w obliczeniu
ceny). Taka sytuacja jednak nie wystąpiła, a wykazana powyżej dopuszczalność poprawienia
omyłki jednoznacznie wyklucza możliwość zakwalifikowania jej jako zdarzenia w rozumieniu
art. 89 ust. 1 pkt 6 Pzp.
W konsekwencji oddalenia zarzut
ów naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp oraz art. 89
ust. 1 pkt 6 Pzp, Izba uznała, że zamawiający nie naruszył art. 91b ust. 1 Pzp, gdyż nie miał
podstaw do niezaproszenia przystępujacego do udziału w aukcji elektronicznej. Zgodnie
bowiem z dyspozycją art. 91b ust. 1 Pzp zamawiający zaprasza drogą elektroniczną do
udziału w aukcji elektronicznej jednocześnie wszystkich wykonawców, którzy złożyli oferty
niepodlegające odrzuceniu.
Ponadto w wyniku niepotwierdzenia się żadnego z ww. zarzutów Izba nie miała
podstaw do uwzględnienia zarzutu naruszenia art. 7 ust. 1 Pzp, który wskazuje na
podstawowe zasady udzielania zamówień publicznych.
W związku z powyższym, na podstawie art. 192 ust. 1 Pzp, orzeczono jak w
sentencji.
Zgodnie z treścią art. 192 ust. 2 Pzp Izba uwzględnia odwołanie, jeżeli stwierdzi
naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik
postępowania o udzielenie zamówienia. Brak potwierdzenia zarzutów wskazanych w
odwołaniu powoduje, iż w przedmiotowym stanie faktycznym nie została wypełniona
hipoteza normy prawnej wyrażonej w art. 192 ust. 2 Pzp.
O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 Pzp tj.
stosownie do wyniku sprawy
oraz zgodnie z § 3 pkt. 1 i 2 lit. b oraz § 5 ust. 2 pkt. 1
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i
sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r. poz. 972) zaliczając na poczet
niniejszego postępowania odwoławczego koszt wpisu od odwołania uiszczony przez
odwołującego oraz zasądzając od zamawiającego na rzecz odwołującego koszty
postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.
Przewodniczący: …………………………….