Sygn. akt: KIO 379/19
POSTANOWIENIE
z dnia 18 marca 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Danuta Dziubińska
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron w dniu 18 marca 2019 r.
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 4 marca 2019 r. przez
wykonawcę ENERIS Surowce S.A. ul. Zagnańska 232a, 25-563 Kielce w postępowaniu
prowadzonym przez
Gminę Lądek-Zdrój, ul. Rynek 31, 57-540 Lądek - Zdrój
postanawia:
umarza postępowanie;
nakazuje zwrot z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz Odwołującego-
ENERIS
Surowce S.A. ul. Zagnańska 232a, 25-563 Kielce kwoty 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień publicznych
(t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 z późn. zm.) na niniejsze postanowienie - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Świdnicy.
Przewodniczący: ………………………………
Sygn. akt: KIO 379/19
U z a s a d n i e n i e
Gmina Lądek-Zdrój (dalej: „Zamawiający”) prowadzi postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego, na podstawie ustawy z dnia 29
stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1986), zwanej dalej:
„ustawa Pzp” pn. Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych powstających na terenie
nieruchomości zamieszkałych i niezamieszkałych, na terenie Gminy Lądek-Zdrój, numer
referencyjny: WR.271.2.2019.207 (
dalej „Postępowanie").
Wartość zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na
podstawie art 11 ust. 8 ustawy Pzp. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w
Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 22 lutego 2019 r., numer ogłoszenia 2019/S
Specyfikacja istotnych warunków zamówienia została zmieszczona na stronie
internetowej Zamawiającego w dniu 22 lutego 2019 r.
W dniu 4 marca 2019 r. ENERIS Surowce S.A.,
zwana dalej „Odwołującym”, wniosła
odwołanie wobec treści SIWZ i ogłoszenia o zamówieniu. Odwołujący zarzucił
Zamawiającemu naruszenie:
art 29 ust. 1 i 2 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp poprzez:
określenie terminu realizacji zamówienia w sposób niewyczerpujący, który nie pozwala
na skalkulowanie i sporządzenie oferty przez co narusza zasadę uczciwej konkurencji;
brak jednoznacznego wskazania ilości odpadów, nieruchomości i pojemników, przy
jednoczesnym określeniu obowiązku odbioru każdej ilości odpadów w ramach
niezmiennej przez 36 miesięcy ceny ryczałtowej w latach 2021 i 2022;
art. 22 ust 1a ustawy Pzp
poprzez określenie warunku udziału w postępowaniu w
sposób uniemożliwiający dokonanie oceny spełniania warunków oraz nieproporcjonalny;
art. 22a ustawy Pzp
poprzez wskazanie innych niż określonych w nim zasad
udostępniania zasobów i udziału podmiotu trzeciego w realizacji zamówienia;
art. 25 ust. 2 ustawy Pzp
w zw. z § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju w sprawie
rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy w postępowaniu o
udzielenie zamówienia (Dz.U. z 2016 r. poz. 1126) poprzez żądanie złożenia dokumentów
tłumaczonych przysięgłe;
art. 91 ust. 2a ustawy Pzp
poprzez określenie pozornej wagi kryterium pozacenowego
o wartości 40%, podczas gdy rzeczywista jego waga to 15%;
art. 142 ust. 5 ustawy Pzp
poprzez określenie zasad zmiany wynagrodzenie w
okolicznościach wskazanych w przepisie w sposób nie gwarantujący jego podwyższenia,
wymagający zmiany umowy, podczas gdy przepis ten kształtuje obowiązkową klauzulę
waloryzacyjną, nie podstawę zmiany umowy poprzez zgodną wolę stron;
art. 140 ustawy Pzp, w zw. z art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp
poprzez określenie możliwości
odstąpienia od umowy, w okolicznościach, które nie niweczą stosunku prawnego
oraz przepisów wskazanych w uzasadnieniu odwołania.
Wskazu
jąc na powyższe Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu:
dokonanie modyfikacji SIWZ poprzez zmianę treści:
Rozdziału II SIWZ, § 4 ust. 1 Wzoru umowy w następujący sposób: „Realizacja
przedmiotu umowy nastąpi w terminie od 01.03.2019 r. do dnia 31.12.2020 r. oraz
punktu 11.2.7) Ogłoszenia: „Koniec: 31/12/2020”
Skonkretyzowanie ilości odpadów jakie odebrać ma wykonawca, nieruchomości z
jakich odbiór nastąpi i pojemników jakie należy zagwarantować;
Rozdziału IV pkt 4.2.3. lit a] SIWZ w następujący sposób: zdolności technicznej lub
zawodowej. Zamawiający uzna ww. warunek za spełniony, jeżeli Wykonawca wykaże,
że:
a)
w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres
prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie wykonał (łub wykonuje), co
najmniej jedną trwająca minimum 12 miesięcy usługę polegającą na odbieraniu od
właścicieli nieruchomości odpadów komunalnych o łącznej wartości nie mniejszej
niż 800 000,00 PLN brutto (osiemset tysięcy złotych) w okresie tych 12 miesięcy
wraz z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i podmiotów, na rzecz
których usługi zostały wykonane oraz załączeniem dowodów określających, czy te
usługi zostały wykonane lub są wykonywane należycie, przy czym dowodami, o
których mowa, są referencje bądź inne dokumenty wystawione przez podmiot, na
rzecz którego usługi były wykonywane, a w przypadku świadczeń okresowych lub
ciągłych są wykonywane, a jeżeli z uzasadnionej przyczyny o obiektywnym
charakterze Wykonawca ni
e jest wstanie uzyskać tych dokumentów - oświadczenie
Wykonawcy;
d.
Rozdziału IV pkt 4.2.3. lit b] SIWZ w następujący sposób:
ww. sprzęt ma być dostosowany do specyfiki terenu górskiego i trudności
związanych z dojazdem do nieruchomości, w szczególności w okresach jesienno-
zimowych, z uwagi na wąskie, kręte i strome drogi dojazdowe oraz obowiązujące
standardy odśnieżania dróg gminnych na biało
oraz
Wykreślenie: - sprawnymi technicznie i o estetycznym wyglądzie pojemnikami do
gromadzenia odpadów zmieszanych i segregowanych w ilości pozwalającej na
swobodną obsługę wszystkich nieruchomości na terenie Gminy Lądek-Zdrój, na
których powstają odpady komunalne
e.
Rozdziału IV (strona 36) SIWZ poprzez wykreślenie:
Podmiot, który zobowiązał się do udostępnienia zasobów zgodnie z ust 2b art 26
ustawy Pzp odpowiada solidarnie z wykonawcą za szkodę zamawiającego
powstałą w skutek nieudostępnienia tych zasobów, chyba, że za nieudostępnienie
zasobów nie ponosi winy.
W przypadku powołania się na zasoby innego podmiotu w zakresie wiedzy i
doświadczenia na zasadach określonych w art 26 ust 2b ustawy PZP, należy
wykazać:
a)
zakres dostępnych wykonawcy zasobów innych podmiotów,
b]
sposób wykorzystania tego zasobu,
c)
charakter stosunku jaki będzie łączył wykonawcę z tym podmiotem,
d]
zakres i okres udziału podmiotu w wykonaniu zamówienia.
f.
Rozdziału V pkt 5.1.3 SIWZ poprzez zastąpienie: Wykonawca, który powołuje się
na zasoby innych podmiotów, w celu wykazania braku istnienia wobec nich
podstaw wykluczenia oraz spełniania, w zakresie w jakim powołuje się na ich
zasoby, warunków udziału w postępowaniu zamieszcza informacje o tych
podmiotach w oświadczeniach, o których mowa w pkt 5.1.1. zdaniem:
Wykonawca, który powołuje się na zasoby innych podmiotów, w celu wykazania
braku
istnienia wobec nich podstaw wykluczenia oraz spełniania, w zakresie w
jakim powołuje się na ich zasoby, warunków udziału w postępowaniu składa także
jednolite dokumenty dotyczące tych podmiotów;
g.
Rozdziału V pkt 5.12 SIWZ poprzez wykreślenie: Tłumaczenie przez tłumacza
przysięgłego.
h.
Rozdziału XIII SIWZ poprzez zmianę sposobu dokonywania oceny w kryterium w
sposób oddający rzeczywistą wagę kryterium tj. 40%;
i.
Rozdziału XVI pkt 2 lit f) SIWZ w następujący sposób: Zamawiający przewiduje
możliwość waloryzacji wynagrodzenia, w przypadku wystąpienia okoliczności,
których nie można było przewidzieć w chwili zawarcia umowy, a w szczególności
biorąc pod uwagę, że umowa zostaje zawarta na okres dłuższy niż 12 miesięcy
dopuszcza się zmiany wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy, w
przypadku zmiany: (...);
j.
art. § 15 ust. 2 Projektu umowy poprzez wykreślenie: Zamawiający może
jednostronnie rozwiązać niniejszą umowę bez zachowania okresu wypowiedzenia
w przypadku przyznania prawa Zamawiającemu do powierzenia czynności
składających się na przedmiot zamówienia własnym jednostkom organizacyjnym
lub spółce komunalnej w drodze bezprzetargowej, będące wynikiem w
szczególności uchylenia lub zmiany przepisów art 6d ust 1 i art. 6e ustawy
utrzymaniu czystości i porządku w gminach
oraz wszystkich zmian wskazanych w uzasadnieniu, a także tych elementów
dokumentacji, których zmiana okaże się konieczna w wyniku ww. zmian, w
szczególności zmianę ogłoszenia OPZ i Projektu umowy.
Jak wynika z pisma Zamawiającego z dnia 8 marca 2019 r., przesłanego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 8 marca 2019 r. w formie skanu oraz w dniu 11 marca 2019
r. w postaci papierowej
, kopia odwołania została zamieszczona na stronie internetowej
Zamawiającego w dniu 6 marca 2019 r.
W termin
ie ustawowym, określonym w art. 185 ust. 2 ustawy Pzp, żaden z wykonawców
nie zgłosił swojego przystąpienia do postępowania odwoławczego.
Pismem z dnia 8 marca
2019 r., złożonym do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w tym
dniu elektronicznie w formie skanu oraz w dniu 11 marca 2019 r. w postaci papierowej,
Zamawiający wniósł odpowiedź na odwołanie, w której oświadczył, że uznaje zarzuty
przedstawione w treści odwołania w całości i dokonana zmian treści ogłoszenia i SIWZ oraz
umowy, które są wynikiem uznania zarzutów Odwołującego.
Zgodnie z art. 186 ust. 2 ustawy Pzp w
przypadku uwzględnienia
przez zamawiającego w
całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu Izba może umorzyć postępowanie na posiedzeniu
niejawnym bez obecności stron oraz uczestników postępowania odwoławczego, którzy przystąpili
do postępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po
stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca. W takim przypadku
zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie
zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.
Ma
jąc powyższe na uwadze, stosownie do przepisu art. 186 ust. 2 ustawy Pzp, należało
umorzyć postępowanie.
O kosztach postępowania Izba orzekła na podstawie art. 186 ust. 6 pkt 1 ustawy Pzp oraz
§ 5 ust. 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r.
w
sprawie wysokości wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 972).
Pr
zewodniczący: ……………………………..