Sygn. akt KIO 384/19
WYROK
z dnia 20 marca 2019 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Emil Kawa
Protokolant:
Klaudia Ceyrowska
po rozp
oznaniu na rozprawie w dniu 19 marca 2019 roku w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 04.03.2019 r. przez wykonawcę
IT V-WAYS P. P. Zabiele 11a, 21-
300 Radzyń Podlaski w postępowaniu prowadzonym
przez Int
egracyjne Centrum Dydaktyczno Sportowe w Łomiankach ul. Staszica 2, 05-
092 Łomianki
A. przy udziale wykonawcy KONSORCJUM FIRM A.B.M. SYSTEM M. B. ul. Odkryta
38B/29, 03-140 Warszawa Lider konsorcjum
zgłaszającego swoje przystąpienie do
po
stępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
B. przy udziale wykonawcy Bezpieczne.it Sp. z o.o. ul. Poleczki 20 a, 02-822
Warszawa
zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po
stronie odwołującego
orzeka
uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru
najkorzystniejszej oferty, wezwanie konsorcjum A.B.M. SYSTEM M. B. ul. Odkryta
38B/29, 03-140 Warszawa w trybie art. 26 ust.3 Pzp do
złożenia dokumentów celem
wykazania
spełnienia warunków udziału w postępowaniu oraz nakazuje ponowne
badanie i ocenę ofert. W pozostałym zakresie zarzuty odwołania oddala,
kosztami postępowania obciąża zamawiającego Integracyjne Centrum Dydaktyczno
Sportowe w Łomiankach ul. Staszica 2, 05-092 Łomianki i zalicza w poczet kosztów
postępowania kwotę 7 500,00 (siedem tysięcy pięćset) złotych uiszczonych przez
odwołującego tytułem wpisu od odwołania
zasądza od zamawiającego Centrum Dydaktyczno Sportowe w Łomiankach na rzecz
odwołującego IT V-WAYS P. P. Zabiele 11a, 21- 300 Radzyń Podlaski
kwotę 11 100,00 (jedenaście tysięcy sto ) złotych tytułem zwrotu kwoty wpisu oraz
kosztów wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1986 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawa Praga w Warszawie.
Przewodniczący:
………………….…
Sygn. akt KIO 384/19
UZASADNIENIE
Integracyjne Centrum Dydakt
yczno Sportowe w Łomiankach ul. Staszica 2, 05-092
Łomianki, zwane dalej „Zamawiającym” prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego w trybie przetargu nieograniczonego w wartości poniże progów unijnych na
„Obsługę informatyczną 14 jednostek znajdujących się na terenie Gminy Łomianki" Nr.
Sprawy DA.26.4.2019.
W dniu 25 lutego 2019 r.
wykonawcom została przekazana informacja o wyborze
najkorzystniejszej oferty
za którą została uznana oferta złożona przez konsorcjum firm
A.B.M. SYSTEM M. B. - Lider konsorcjum, ul. Odkryta 38B/29, 03-140 Warszawa.
Od takiej czynności Zamawiającego wykonawca IT V-WAYS P. P., ul. Zabiele 11A,
300 Radzyń Podlaski, dalej zwany „Odwołującym” wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej w Warszawie.
We wniesionym odwołaniu zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
art. 91 ust. 1 ustawy Pzp poprzez wadliwy wybór oferty konsorcjum w składzie:
A.B.M. SYSTEM M. B. - Lider konsorcjum, BMBKOMP M. B., TELKOM M. K.,
nowokreowanie.pl J. P.
, która winna zostać odrzucona z uwagi na spełnienie przesłanek art.
89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp,
art. 89 ust 1 pkt 4 poprzez błędne uznanie, iż oferta konsorcjum A.B.M. SYSTEM M.
B.-Lider konsorcjum, BMBKOMP M. B., TELKOM M. K., nowokreowanie.pl J. P. nie zawiera
rażąco niskiej ceny, a co za tym idzie poprzez nie odrzucenie tejże oferty,
art. 90 ust 3 w zw. z art. 90 ust 2 ustawy Pzp poprzez:
•
błędne przyjęcie, iż konsorcjum wykazało w sposób dostateczny, że oferta przez
niego złożona nie zawiera rażąco niskiej ceny w stosunku do przedmiotu zamówienia,
•
wadliwą ocenę okoliczności oraz materiału dowodowego i błędne przyjęcie, że oferta
konsorcjum nie zawiera rażąco niskiej ceny,
art. 22 ust
1 pkt 2) poprzez uznanie, że konsorcjum A.B.M. SYSTEM M. B. - Lider
konsorcjum, BMBKOMP M. B., TELKOM M. K., nowokreowanie.pl J. P.
spełnia warunki
udziału w postępowaniu pomimo, że przedstawione przez konsorcjum dokumenty tego nie
potwierdzają,
art; 24 ust. 1 pkt 12) poprzez nie wykluczenie konsorcjum z postępowania pomimo,
że nie wykazał spełnienia warunków udziału w postępowaniu,
art. 26 ust. 3 poprzez zaniechanie wezwania konsorcjum do złożenia oświadczeń
oraz do
kumentów potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25 ust 1 pomimo
tego, iż wykonawca nie, załączył do oferty wymaganych dokumentów (tj. wykazu kadry) oraz
złożone na wezwanie art. 26. ust 2 oświadczenia i dokumenty, tj. wykaz usług, wykaz kadry,
certyfikaty nie potwierdzają okoliczności, o których mowa w art. 25 ust 1,
art. 7 ust 1 ustawy Pzp poprzez prowadzenie postępowania w sposób naruszający
zasady uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców,
art. 7 ust 3 ustawy Pzp przez
wybór wykonawcy niezgodnie z przepisami ustawy Pzp.
Biorąc pod uwagę powołane zarzuty, Odwołujący wniósł o nakazanie
Zamawiającemu:
Unieważnienie czynności oceny ofert i wyboru najkorzystniejszej oferty,
Dokonanie ponownej oce
ny ofert z uwzględnieniem ofert niepodlegających
odrzuceniu.
Do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego przystąpił wykonawca -
Konsorcjum: A.B.M. SYSTEM M. B., BMB KOMP M. B., TELKOM G. K., VIKO M. K.,
nowekreowanie.pl J. P., ul. Odkryta 38B/29, 03-140 Warszawa. Natomiast po stronie
odwołującego do postepowania odwoławczego skutecznie przystąpił wykonawca
Bezpieczne.IT sp. z o.o., ul. Klimczaka 1 Budynek ROYAL WILANÓW klatka A, 02-797
Warszawa.
W zakresie zarzutów dotyczących rażąco niskiej ceny w ofercie wybranego
wykonawcy Odwołujący podniósł, że w odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego do złożenia
wyjaśnień podstaw kalkulacji tak zaoferowanej ceny za wykonanie usługi, podał
wyjaśnienia
bardzo ogólne, lakoniczne i tym samym nie mogą one rozwiać wątpliwości co do rzetelności
dokonanej przez konsorcjum kalkulacji (co do której konsorcjum nie odniosło się w ogóle).
Odwołujący zwrócił uwagę, że zgodnie z art. 90 ust 2 obowiązek wykazania, że oferta nie
zawiera rażąco niskiej ceny, spoczywa na wykonawcy (w tym przypadku - konsorcjum). A
zatem skoro konsorcjum nie uzasadniło i nie wykazało wszystkich elementów
kosztotwórczych zaoferowanej ceny, to tym samym nie jest możliwa ocena, czy cena
konsorcjum stanowi cenę realną. Zamawiający nie jest uprawniony do domniemywania
jakichkolwiek okoliczności, niestanowiących treści wyjaśnień, za pomocą których samo
konsorcjum nie opisuje własnej sytuacji i które pozostają nieudowodnione.
Zauważył, że wykonawca jako podmiot profesjonalnie zajmujący, się wykonywaniem umów
zawartych w trybie ustawy Pzp, powinien dołożyć wszelkiej staranności, aby wyjaśnienia w
zakresie rażąco niskiej ceny były konkretne, rzetelne, zwięzłe, zawierające odpowiednie
kalkulacje oraz dowody, a nie ogólne, uniwersalne, rozległe, bez przywołania niezbędnych
dowodów.
Tymczasem cała treść pisma - wyjaśnień konsorcjum jest szeregiem oświadczeń
nie znajdu
jących pokrycia w stanie faktycznym tego postępowania. Odnosząc się do treści
wyjaśnień Odwołujący wskazał, że zamówienie polega na świadczeniu usługi obsługi
informatycznej 14 jednostek znajdujących się na terenie Gminy Łomianki. Konsorcjum
powołując się na „małą odległość pomiędzy miejscem zamieszkania a siedzibą
Zamawiającego" nie uwzględnił odległości pomiędzy miejscem zamieszkania a
poszcze
gólnymi jednostkami. Konsorcjum nie wyjaśnia o którym z członków konsorcjum
mowa w odniesieniu do; „miejsca zamieszkania Wykonawca" (członkowie nie mieszkają
przecież pod tym samym adresem). Konsorcjum nie wyjaśniło jak „własny środek transportu"
ma się do minimalizacji kosztów transportu. W ogóle nie wskazuje kosztów dojazdu do
miejsca i z miejsca świadczenia usług. Co więcej wyjaśnienia konsorcjum wskazują na
użycie przez każdego z członków konsorcjum własnego transportu co zwiększa koszty
realizacji Zamówienia. Konsorcjum nie wyjaśniło również jakie to zaplecze serwisowe
posiada oraz jakie ma to przełożenie na zaoferowaną cenę ofertową.
Nadto Odwołujący podniósł, że Konsorcjum nie wyjaśniło jak wygląda podział wynagrodzenia
pomiędzy członków konsorcjum. Z treści wyjaśnień, jak i z umowy konsorcjum z dn.
4.02.2019 r., nie wynika również podział pracy. Podano tylko, że dwóch członków będzie
świadczyło usługi w siedzibie zamawiającego, a pozostałych trzech członków konsorcjum
będzie pełniło dyżury. W jakim zakresie i przedziale czasowym - nie zostało podane.
W zakresie zarzutu 4 i 5 odnoszącego się do wykazania spełniania warunków udziału
postepowania wskazał, że pismem z dn. 4.02.2019 r. zamawiający wezwał konsorcjum na
podstawie art, 26 ust. 2 do przedłożenia oświadczeń i dokumentów potwierdzających m.in.
spełnianie warunków udziału w postępowaniu. W zakresie zdolności technicznej lub
zawodowej konsorcjum zobowiązane było wykazać, że:
a.
wykonało należycie jedną usługę polegającą na świadczeniu usług informatycznych
dla podmiotów w zakresie co najmniej 200 stanowisk komputerowych w okresie co najmniej
sześciu miesięcy,
b.
dysponuje co najmniej dwoma osobami tj. zapewnia dwóch informatyków pełniących
czynności obsługi informatycznej na stałe od godz. 8.00-16.00 do wyłącznej dyspozycji
Zamawiającego,
c.
co najmniej Jedna ze wskazanych w ofercie osób posiada certyfikaty do
zarządzającego infrastrukturą:
•
MS 70-410 Instailing and Configuring Windows Server 2012,
•
MS 70-411 Administering Windows Server 2012,
•
MS 70-412 Configuring Advanced Windows Server 2012 Services.
•
MS-6419 - Configuring, Managing and Maintaining Windows Server 2008-based
Servers
•
MS-10135 - Configuring, Managing and Troubleshooting Microsoft Exchange Server
2010 lub nowsze.
Nawiązując do powyższych wymagań podał, że wykaz usług przedstawiony przez
konsorcjum w kolumnie „Przedmiot zamówienia wraz z określeniem wykonywanego zakresu
usług" zawiera jedynie zapis „obsługa informatyczna 12 jednostek Gminy Łomianki". Nie
wiadomo jednak (i nie wyn
ika to również z załączonej referencji) ile stanowisk
komputerowych obejmowała usługa. Natomiast Wykaz kadry przedstawiony przez
konsorcjum w kolumnie „kwalifikacje zawodowe, uprawnienia niezbędne do wykonania
zamówienia", w wierszu dot. p. M. B. zawiera zapis „Informatyk, kursy Microsoft".
Zgodnie
jednak z treścią warunku udziału w postępowaniu, co najmniej jedna ze wskazanych w
ofercie osób powinna posiadać certyfikaty do zarządzającego infrastrukturą, a nie kursy. Tym
samym konsorcjum nie wy
kazało spełnienia warunków udziału w postępowaniu.
W zakresie zarzutu 6 Odwołujący podał, że zgodnie z pkt 1 w Części VII SIWZ,
wykonawcy wraz z ofertą zobowiązani byli do złożenia, poza formularzem oferowanym oraz
oświadczeniem stanowiącym załącznik nr 2 do SIWZ, wykaz usług oraz wykaz osób.
Natomiast zgodnie z pkt 4 zamawiający może wezwać wykonawcę, którego oferta została
n
ajwyżej oceniona do złożenia m.in. wykazu usług.
Z powyższego wynika, że wykonawca, który wraz z ofertą nie złożył wykazu osób winien był,
na podstawie art. 26 ust 3 ustawy Pzp, zostać wezwany do uzupełnienia brakujących
oświadczeń i dokumentów.
Konsorcjum nie załączyło do oferty wymaganych wykazów, a zamawiający nie dokonał
obowiązku wezwania wynikającego z art. 26 ust. 3, stosując jedynie wezwanie z art. 26 ust.2
Pzp.
Dodatkowo, pomimo, że złożone na wezwanie z art. 26 ust 2 oświadczenia i dokumenty
nie potwierdzały, że konsorcjum spełnia warunki udziału w postępowaniu, a Zamawiająca
zaniechał wezwania z art. 26 ust. 3 Pzp..
W zarzucie 7 i 8
Odwołujący podniósł, jak w zarzutach 4 i 5, że w zakresie zdolności
technicznej lub zawodowej konsorcjum zobowiązane było wykazać, że co najmniej jedna ze
wskazanych w ofercie osób posiada certyfikaty do zarządzającego infrastrukturą sprzętową.
Na
błędnie wystosowane wezwanie z art. 26 ust 2, konsorcjum przedstawiło wykaz kadry w
którym oświadczyło, że p. M. B. - Odwołujący cytuje - „Informatyk, kursy Microsoft; MS
20410, MS 20411, MS 20341, MS 20412, MS 20342". Po załączonych do oferty certyfikatach
ukończenia szkolenia, przypuszczać można, że konsorcjum chodziło o to, że wskazana
osoba ukończyła kursy ze wskazanego zakresu.
Pismem z dn. 18.02.2019 r. zamawiający wezwał konsorcjum do wyjaśnień w
zakresie zgodności dwóch z przedstawionych certyfikatów z wymaganiami zamawiającego, a
złożone przez konsorcjum wyjaśniania zostały przez zamawiającego zaakceptowane
naruszając tym samym art. 7 ust 1 ustawy Pzp.
Zgodnie z treścią warunku udziału w postępowaniu wykonawcy winni byli przedstawić
certy
fikaty Microsoft, przy czym certyfikat nie jest równoważny z dokumentem wydawanym
po zakończeniu szkolenia, a dokumentem poświadczającym zdanie egzaminu. Egzaminy
firmy Microsoft realizowane są wyłącznie przez autoryzowane centra egzaminacyjne. Każdy
certy
fikat posiada unikalny numer, który można sprawdzić u dowolnego Partnera firmy
Microsoft w bazie wydanych certyfikatów Microsoft. Zgodnie z informacją pozyskaną przez
Odwołującego, p. M. B. nie posiada certyfikatów wymaganych przez zamawiającego.
Dodał, że zarzut 7 i 8 dotyczy również przyjęcia przez Zamawiającego wyjaśnień konsorcjum
w zakresie wyjaśnień dotyczących zaoferowanej ceny. Zamawiający nie przeprowadził z
należytą starannością procedury wyjaśniającej, w tym nie zbadał i nie zweryfikował
otrzymanych wyjaśnień w sposób wnikliwy i adekwatny do przedmiotu zamówienia, a więc w
sposób który mógłby uzasadniać stanowisko zamawiającego, że cena oferty nie Jest
faktycznie rażąco niska.
Przystępujący po stronie Odwołującego wykonawca Bezpieczne.IT sp. z o.o., poparł
stanowisko Odwołującego i dodatkowo podniósł, że Przystępujący A.B.M System źle
skalkulował cenę oferty, bo biorąc pod uwagę wymagania, a w szczególności potrzebę
pełnienia dyżuru codziennie w dni robocze 8-16 powoduje to, że przy zaoferowanej cenie
zł miesięcznie, przy 5 wskazanych osobach daje kwotę na osobę 2550 zł brutto, co
przy przeliczeniu na koszty godzinowe daje stawkę 7zł 39gr, w sytuacji, kiedy minimalna na
2019 kwota wynagrodzenia godzinowego wynosi 9
zł 32gr.
Zama
wiający w pisemnej odpowiedzi na odwołanie wniósł o oddalenie odwołania jako
niezasadnego. Odnosząc się do zarzutów 1-3 odnoszących się do kwestii rażąco niskiej
ceny oferty wybranego
wykonawcy
, podał, że nie zgadza się z zarzutami, gdyż cena
zaoferowana p
rzez Wykonawcę nie budziła wątpliwości Zamawiającego, ponieważ odbiega
tylko o
11,12% od wartości szacunkowej przedmiotu zamówienia powiększonej o podatek
towarów i usług. Faktem jest, że Zamawiający zwrócił się do Wykonawcy o wyjaśnienie
powyższej kwestii, z uwagi na pismo
z dnia 20 lutego 2019 r. złożone przez wykonawcę
bezpieczne.it Sp. z.o.o. w którym to spółka zwróciła się do Zamawiającego o zbadanie
rażąco niskiej ceny Konsorcjum. Pomimo tego, że cena wskazana przez wykonawcę nie
budziła wątpliwości Zmawiającego, Zamawiający pismem z dnia 21 lutego 2019 r. zwrócił się
do Konsorcjum o złożenie wyjaśnień dotyczących oferowanej ceny. Konsorcjum w dniu 25
lutego 2019 r. przesłało obszerne wyjaśnienia dotyczące ceny oferty. Konsorcjum wskazało,
że na kalkulacje ceny wpłynęły następujące elementy: oszczędność metody wykonania
zamówienia, wybrane rozwiązanie techniczne, wyjątkowo sprzyjające warunki do
wykonywania zadania, oryginalność projektu wykonawcy, koszty pracy. Każdy ze
wskazanych elementów ceny, został przez Konsorcjum w sposób dokładny opisany.
Wyjaśnienia złożone przez Zamawiającego były skonkretyzowane, spójne i szczegółowe.
Pozwoliło, to Zamawiającemu utwierdzić się w przekonaniu, że złożona oferta nie zawiera
rażąco niskiej ceny.
Cena zaoferowana
przez Konsorcjum odbiegała o 11,12% od wartości
szacunkowej przedmiotu zamówienia powiększonej o podatek towarów i usług, zaś jeśli
chodzi średnią arytmetyczną wszystkich ofert to cena Konsorcjum była niższa o 7,56 %.
Natomiast w zakresie
zarzutów wskazanych w pkt 4 i 5 odwołania, Zamawiający
podał, że są one także nie zasadne, gdyż Zamawiający pismem z dnia 4 lutego 2019 r.
działając na podstawie art. 26 ust. 2 ustawy Pzp, wezwał Konsorcjum do przedłożenia
oświadczeń i dokumentów potwierdzających m.in. spełnienie warunków udziału w
postępowaniu, to jest:
1) Wykazu jednej usługi polegającej na świadczeniu usług informatycznych dla podmiotów w
zakresie co najmniej 200 stanowisk komputerowych w okresie co najmniej sześcio (6)
miesięcznym - wykonanych w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania
ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wraz z podaniem
ich rodzaju i wartości, daty, miejsca wykonania i podmiotów na rzecz których usługi te
zostały wykonane (wzór druku zał. nr 4) z załączeniem dowodów określających czy dostawy
zostały wykonane należycie, przy czym dowodami o których mowa, są referencie bądź inne
dokumenty wystawione przez podmiot,
2) Wykazu dysponowania co najmniej dwoma osobami tj. zapewni dwóch informatyków
pełniących czynności obsługi informatycznej na stałe od godz. 8.00-16.00 do wyłącznej
dyspozycji Zamawiającego oraz wykaże, że co najmniej jedna z tych osób posiada
certyfikaty do zarządzającego infrastrukturą:
•
Microsoft 412 Configuring Advanced Windows Server 2012 Services
•
Microsoft 411 Administering Windows Server 2012
•
Microsoft 410 Installing and Configuring Windows Server 2012
•
MS-6419 - Configuring, Managing and Maintaining Windows Server 2008-based
Servers
•
MS-10135 - Configuring, Managing and Troubleshooting Microsoft Exchange Server
2010 lub nowsze.
W przedłożonych dokumentach Konsorcjum wykazało, że realizowało Obsługę
Informatyczną 12 jednostek Gminy Łomianki. Nadto, na stronie BIP Zamawiającego, w opisie
przedmiotu zamówienia zrealizowanego przez Konsorcjum, znajdowała się informacja o
liczbie stanowisk komputerowych. Tym samym Zamawiający nie miał żadnych podstaw, aby
nie uznać spełnienia przez Konsorcjum warunków udziału postępowaniu, gdyż Konsorcjum
te warunki bezsprzecznie spełniło.
Natomiast w zakresie wymagan
ych certyfikatów Odwołujący IT V-WAYS P. P. w odwołaniu
wskazał certyfikaty, które nie były umieszczone w zapisach SIWZ, tym samym wskazał
nieprawdę.
Zamawiający w warunkach udziału w przedmiotowym postępowaniu nie wymagał
certyfikatów do zarządzania
infrastrukturą o oznaczeniach, jedynie takich na jakie powołuje
się Odwołujący w treści odwołania. Tym samym Odwołujący upatruje zasadność swojego
odwołania, w okolicznościach które de facto nie miały miejsca.
Zgodnie z SIWZ, Wykonawca był zobowiązany, aby co najmniej jedna osoba
pełniąca czynności obsługi informatycznej od godziny 8:00-16:00 na rzecz Zamawiającego,
posiadała certyfikaty do zarządzania infrastrukturą, to jest certyfikat dotyczący potwierdzenia
uzyskania wiedzy z zakresu technologii Microsoft: Windows Sewer oraz Exchange Server.
Pomimo powyższego, Odwołujący w treści Odwołania wskazuje, że Zamawiający żądał od
Wykonawców przedłożenia certyfikatów o oznaczeniu 70-xxx np. Microsoft 70-412
Configuring Advanced Windows Server 2012 Services
, podczas gdy Zamawiający żądał
certyfikatów o oznaczeniach np. Microsoft 412 Configuring Advanced Windows Server 2012
Services.
Zamawiający, celem zwiększenia konkurencji, w treści zapisów SIWZ, nie
wymagał, aby co najmniej jedna z osób pełniąca czynności informatyczne u Zamawiającego,
posiadała certyfikaty, z oznaczeniem 70-xxx. Zgodnie z zapisami SIWZ, Wykonawca spełni
warunek, gdy osoba pełniąca czynności informatyczne u Zamawiającego, przedłoży
certyfikat do zarządzania infrastrukturą, tym samym Wykonawca ubiegający się o
zamówienie, mógł przedłożyć certyfikat z oznaczeniem zarówno 70 -xxx, jak i 20 -xxx.
Różnica pomiędzy tymi certyfikatami polega na tym, że certyfikaty z oznaczeniem 20-xxx
oznaczają, że osoba, która go posiada odbyła autoryzowane szkolenie Microsoft, natomiast
z oznaczeniem 70-
xxx, jest to certyfikat otrzymywany po egzaminie, stwierdzający jego
zaliczenie. Należy również wskazać, że Zamawiający, celem dokładnego wyjaśnienia
wątpliwości co dwóch certyfikatów, pismem z dnia 18 lutego 2019 r. wystąpił do Konsorcjum
o przedstawienie argumentacji potwierdzonej przez autoryzowaną firmę szkoleniową, że
certyfikaty przed
łożone przez Konsorcjum są zgodne z tymi, które żądał Zamawiający.
Odnosząc się do zarzutu 6 podał, że czynność Zamawiającego była właściwa do
procedury w jakiej prowadzone jest przedmiotowe postępowanie, tj. w formie procedury
odwróconej.
W niniejszym postępowaniu Zamawiający żądał od Wykonawcy następujących
dokumentów: wykazu osób, wykazu usług oraz certyfikatów. Wykonawca - Konsorcjum
złożyło komplet wyżej wymienionych dokumentów wraz z ofertą, jednakże nie było to
konieczne z punktu widzenia Zamawiającego, ponieważ w postępowaniu zastosowana
została procedura z art. 24 aa ustawy PZP.
Następnie, na podstawie art. 26 ust. 2 ustawy PZP, Zamawiający wezwał
Konsorcjum, do złożenia oświadczeń o których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy Pzp.
Przedłożone przez Konsorcjum dokumenty w postaci wykazu osób i wykazu usług w ocenie
Zamawiającego, potwierdzały okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy Pzp.
Jednakże z uwagi na wątpliwości Zamawiającego w zakresie przedłożonych przez
Konsorcjum certyfikatów, Zamawiający na mocy art. 87 ust. 1 ustawy Pzp, zażądał od
Konsorcjum wyjaśnień odnośnie certyfikacji Microsoft i rozbieżności interpretacji ich
zgodności z wymaganymi w postępowaniu na obsługę informatyczną 14 jednostek
znajdujących się na terenie Gminy Łomianki. W dniu 19 lutego 2019 r. otrzymał odpowiedź
od Konsorcjum, która w sposób dokładny i jasny wyjaśniło wątpliwości Zamawiającego.
Odnosząc się do zarzutów wskazanych w punkcie 7 i 8, Zamawiający podał, że te
zarzuty są w dużym stopni powieleniem zarzutów wskazanych w pkt. 4 i 5 odwołania.
Wskazał, że jego zdaniem postawa Odwołującego, świadczy o próbie narzucenia
Zamawiającemu treści zapisów, jakie powinny znaleźć się w SIWZ. Podkreślił, że to
postępowanie jest następnym postepowaniem po wcześniej unieważnionym. Zamawiający
przeprowadzając kolejne postępowanie o udzielenie zamówienia na ten sam przedmiot ma
prawo zmieniać zapisy SIWZ-u i Opis przedmiotu zamówienia i dostosowywać je do stanu
obecnego, a tym samym do swoich potrzeb. Tym samym Zamawiający podkreśla, że nie jest
prawd
ą że Zmawiający wymagał tylko i wyłącznie certyfikatów z egzaminów (to jest z
oznaczeniem 70-xxx), poni
eważ takiego sformułowania w zapisach SIWZ nie było.
Przystępujący do postepowania odwoławczego po stronie Zamawiającego
Konsorcjum A.B.M System poparło stanowisko Zamawiającego i wniosło o oddalenie
odwołania. Dodał, że cena, którą zaoferował za wykonanie zamówienia jest ceną
wystarczającą dla pokrycia kosztów jego realizacji.
Wskaz
ał, że kwota uzyskiwana z tego
zamówienia będzie pełnym przychodem dla wykonawcy, gdyż faktycznie koszty z tytułu
ZUS-
u i innych należności będą pokrywane na realizacji innych zamówień, natomiast w tym
zakresie będą one tylko pokrywane proporcjonalnie do od uzyskiwanego wynagrodzenia.
Nadto podał, że błędne jest stwierdzenie Odwołującego, że cała 5 członków konsorcjum
będzie zatrudniona na całym etacie przy świadczeniu usług w ramach tego zamówienia.
Krajowa Izba Odwoławcza rozpoznając złożone odwołanie na rozprawie i
uwzględniając dokumentację z tego postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego, złożonych dowodów oraz stanowiska stron postępowania i
przystępujących, zaprezentowane na piśmie i do protokołu rozprawy ustaliła, co
następuje,
Odwołanie częściowo jest zasadne i w związku z tym zostało uwzględnione.
W pierwszej kolejności Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek
ustawowych skutkujących odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 189 ust. 2 ustawy
Pzp. Odwołujący wnosząc przedmiotowe odwołanie wykazał spełnianie przesłanek
posiadania interesu o których mowa w art. 179 ust.1 Pzp. Również obaj przystępujący
zdaniem Izby wypełnili przesłanki interesu występowania w sprawie po określonej w
przystąpieniu stronie.
Izba na wstępie uznaje za prawidłowe stanowisko Zamawiającego zaprezentowane w
odpowiedzi na odwołanie- za wyjątkiem kwestii dot. wykazu usług i tym samym w znacznej
mierze stanowisko Zamawia
jącego uznaje za własne.
Odnosząc się do zarzutu rażąco niskiej ceny o ofercie wybranego konsorcjum Izba
uznała niezasadność tego zarzutu. Podkreślić należy, że przedmiotowe postępowanie jest
zamówieniem o małej wartości i krótkim okresie trwania (10 m-cy). Istotną kwestią jest to, że
podstawowym elementem kosztotwórczym jest koszt pracy tj. wynagrodzenia osób
zatrudnionych przy jego wykonywaniu. Zamawiający oczekiwał, aby przy realizacji tego
zamówienia wykonawca oddelegował co najmniej dwie osoby tj. zapewnił dwóch
informatyków pełniących czynności obsługi informatycznej na stałe od godz. 8.00-16.00 w
miejscu wskazanym przez Zamawiającego. Według informacji Zamawiającego wykonawca
uzyskiwał nieodpłatnie miejsce do pracy oraz niezbędne jego usprzętowienie. Dodatkowym
kosztem wykonawcy był koszt dojazdu osób świadczących usługi serwisowe do określonych
w zamówieniu jednostek położonych na terenie Gminy Łomianki. Jak wskazał Zamawiający
jednostki te są zgrupowane na niewielkim obszarze i odległość pomiędzy najbardziej skrajnie
wysuniętymi jednostkami wynosi około 5 km. Niewątpliwym jest, że Przystępujące
konsorcjum zaoferowało wykonanie usługi za miesięczną kwotę wynoszącą 12 790,00 zł.
Powyższa kwota nie odbiega znacznie od cen innych wykonawców - w szczególności, kiedy
średnia arytmetyczna wszystkich ofert zostanie jeszcze skorygowana
o kilkadziesiąt tysięcy
złotych w wyniku zmiany ceny oferty Przystępującego Bezpieczne.IT sp. z o.o.
Izba oceniając realność zaoferowanej ceny przez Przystępującego miała w szczególności na
względzie fakt – niezakwestionowany przez Odwołującego, iż usługi będą świadczyli
osobiści członkowie konsorcjum prowadzący działalność gospodarczą, którzy mają większą
możliwość prowadzenia elastycznego czasu pracy, a w szczególności w tej sytuacji ustalenia
który z członków konsorcjum i w jakim okresie będzie pełnił dyżury u zamawiającego, a także
od całości świadczonych usług będą ponosić jedne pochodne koszty płac.
Istotn
ą kwestią, jest także fakt, jak
wskazał Przystępujący, że powyższe zamówienie jest
jedynym z wielu
w którym członkowie konsorcjum biorą udział, a tym samym koszty pracy
będą rozliczane proporcjonalnie. Niezasadne jest stanowisko Odwołującego, iż przy
podobnej cenie ofert
Przystępujący nie będzie w stanie pokryć kosztów realizacji umowy,
dlatego, że do realizacji będzie zatrudniał pięciu konsorcjantów z których każdy będzie
zaang
ażowany w realizację zamówienia, a Odwołujący tylko dwóch. Zdaniem Izby dla
kosztów pracy nie jest istotne, czy dany wymagany przez Zamawiającego wymiar czasu
pracy (2x8 godz. x 5 dni)
będzie realizowany przez dwie czy 5 osób. Tym samym zarzut
naruszenia przepisu art. 89 ust.1 pkt Pzp jest niezasadny.
Kolejnym zarzutem w tym zakresie jest zarzut z art. 90 ust.3 tj.
, że Zamawiający
winien odrzucić ofertę wykonawcy, który nie udzielił wyjaśnień lub jeżeli dokonana ocena
wyjaśnień wraz że złożonymi dowodami potwierdza, że oferta zawiera rażąco niską cenę.
Niewątpliwym zdaniem Izby jest fakt, że złożone przez Przystępującego wyjaśnienia rażąco
niskiej ceny
dalece odbiegają od oczekiwanego przepisami Pzp wzorca. Niestety nie
zawierają jakichkolwiek działań arytmetycznych, które w zakresie ceny oferty mogą
potwierdzić prawidłowość jej skalkulowania. Jednakże udzielone wyjaśnienia, zdaniem Izby
nie uzasadniaj
ą uznania, że ich ocena może potwierdzić, że oferta zawiera rażąco niską
cenę. Jak wskazano powyżej- przy tej wielkości zamówienia, cen wszystkich ofert, a także
tego, iż podstawowym kosztem jest koszt pracy ludzkiej, który w różnych okresach czasu i
regio
nach może być zdecydowanie różny, brak jest podstaw do stwierdzenia, że wybrany
wykonawca nie będzie w stanie za zaoferowaną kwotę tego zamówienia wykonać. Mimo
niedoskonałości w złożonych wyjaśnieniach Izba uznaje, że Przystępujący jest w stanie za
zaofer
owana kwotę zamówienie wykonać.
Odnosząc się do kolejnej grupy zarzutów dotyczących braku wykazania przez
konsorcjum spełniania warunków udziału w postępowaniu, obejmującego dwa zarzuty: jeden
dotyczący braku wykazania się, iż co najmniej jedna osoba wskazana do czynności obsługi
informatycznej posiada certyfikat do zarzadzania infrastruktura wskazaną w SIWZ, a drugi w
zakresie braku wykazania spełniania warunku udziału w zakresie posiadanego
doświadczenia. Zarzut w zakresie wykazania się posiadaniem odpowiedniego certyfikatu
został oddalony przez Izbę. Osią sporu była kwestia czy za posiadanie oczekiwanego
certyfikatu może być uznana osoba, która odbyła w tym celu odpowiednie przeszkolenie, czy
też wymagane jest także zdanie odpowiednich egzaminów kwalifikacyjnych. Izba uznała, że
w przedmiotowej sprawie należy przyznać racje Zamawiającemu, który stwierdził, iż nie
wymagał certyfikatu o odpowiednich numerach ewidencyjnych, jak twierdzi Odwołujący, ale
aby skierowana
osoba legitymowała się ukończeniem kursu do zarządzania infrastrukturą
informatyczną i wystarczającym było posiadanie dokumentu o nazwie certyfikat.
Zamawiający nie badał czy osoba ta zdawała egzamin, gdyż brak było do tego podstaw w
treści SIWZ. Przyznać należy rację Zamawiającemu, że wymaganie w tej sytuacji
przedstawienia certyfikatu zakończonego egzaminem kwalifikacyjnym byłoby żądaniem
ponad treść SIWZ. Izba ustaliła, ponad wszelką wątpliwość, że dokument złożony przez
konsorcjum wystawiony na nazwisko M. B.
przez firmę CTS Partnera Microsoft Partner nosi
nazwę Microsoft Certyficate of Achievment.
Natomiast zarzut dotyczący niewykazania spełnienia warunku udziału w
postepowaniu poprzez wykazanie
się wykonaniem właściwej usługi oraz przedłożenia
referencji potwierdzających prawidłowość wykonania usługi Izba uznała za zasadny.
Wskazać należy, że konsorcjum przedstawiło usługę na obsługę informatyczną 12 jednostek
Gminy Łomianki którą zrealizowało w okresie od 02.01.2017 do 07.08.2017 roku.
Odwołujący kwestionując prawidłowość i zgodność z rzeczywistością tej usługi wskazał, że
wybór najkorzystniejszej oferty na wykonanie tej usługi miał miejsce w dniu 21 lutego 2017
roku. W tym zakresie Przystępujący do protokołu rozprawy stwierdził, że umowa w zakresie
tego zamówienia została zawarta od marca 2017 roku. Wcześniej usługa ta ponoć była
świadczona w trybie bezprzetargowym, czego nie wykazano. W tym zakresie Odwołujący
wskazał, że wg. informacji że strony BIP Zamawiającego wynika, że umowa ta trwała do
końca czerwca 2017 roku, a nie jak podał Przystępujący do 7 sierpnia 2017 roku - co nie
zostało zakwestionowane, ani przez Zamawiającego, ani przystępujące konsorcjum. W tym
stanie rzeczy nie zostało wykazane Izbie, że umowa wskazana w Wykazie usług była
świadczona przez okres co najmniej 6 miesięcy, co skutkowało uwzględnieniem tego
zarzutu
. Inną kwestią jest kwestia wykazania, iż usługa ta została prawidłowo wykonana w
oparciu o przedłożoną referencję. Otóż wskazać należy, że Zamawiający nie zawarł w SIWZ
wymagania, aby do Wykazu usług wykonawca musiał załączyć dokument – referencje
potwierdzające, że dana usługa została prawidłowo wykonana. Pomimo tego faktu
Zamawiający wzywając konsorcjum w trybie art. 26 ust.2 Pzp do złożenia dokumentów lub
o
świadczeń potwierdzających spełnianie warunków udziału w postepowaniu wezwał jednak
konsorcjum do przedłożenia referencji. W odpowiedzi na wezwanie konsorcjum przedłożyło
referencje wystawione w dniu 13.02.2017 roku na konsorcjanta M. B. . Z prze
dłożonych
referencji w żaden sposób nie można wywieść iż dotyczyły one usługi wskazanej w Wykazie
usług, a odnosiły się do współpracy z Zamawiającym w okresie 10 lat przed ich wydaniem.
Tym samym
należało uznać, że takie referencje nie mają żadnego związku z do
przedmiotowym post
ępowaniem.
Biorąc pod uwagę fakt, że konsorcjum, którego oferta została uznana za
najkorz
ystniejszą w postępowaniu nie wykazało spełnienia warunku udziału w zakresie
potencjału technicznego, a dotychczas nie było wzywane w trybie art. 26 ust.3 Pzp do
uzupełnienia dokumentów. Dlatego też Izba uwzględniając ten zarzut nie nakazała
wykluczenia wykonawcy z postępowania, ale wezwanie go w trybie art. 26 ust.3 Pzp do
uzupełnienia dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postepowaniu.
Zarzut 6 nie został uwzględniony przez Izbę, gdyż postępowanie Zamawiającego w
zakresie stosowania procedury odwróconej należało uznać za poprawne.
Zarzut 7 i
8 stanowi odniesienie do zarzutów wcześniej wymienionych i ocenionych
przez Izbę. Odwołujący wskazuje, że Zamawiający na etapie oceny ofert dokonał zmiany
odstępując od treści podanej w SIWZ i uznał w odpowiedzi na odwołanie, że wystarczającym
jest ukończenie kursu, a nie posiadanie certyfikatu. Powyższy zarzut został przez Izbę
oddalo
ny jako niezasadny. Natomiast w związku z uwzględnieniem zarzutu brak wykazania
spełnienia warunku udziału w postępowaniu to zarzut z art. 7 ust.3 Pzp znalazł
potwierdzenie.
Izba orzekła jak w sentencji wyroku, orzekając na podstawie przepisów art. 190 ust.7,
191 ust.2 i 192 ust. 1 i 2 ustawy Pzp,.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku, na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
ustawy Pzp, oraz w oparciu o przepisy § 3 pkt.1a) i 2b) rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 15 marca 2010 roku w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania
(Dz. U. Nr 41 poz. 238).
Przewodniczący:
………………….…