Sygn. akt KIO 406/19
WYROK
z dnia 20 marca 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Anna Packo
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 marca 2019
r., w Warszawie, odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 7 marca 2019 r. przez wykonawcę
CELMAR Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Bytomiu
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego
Miasto Bielsko-
Biała z siedzibą w Bielsku-Białej
orzeka:
1. oddala
odwołanie,
kosztami postępowania obciąża wykonawcę CELMAR Spółkę z ograniczoną
odpowiedzialnością i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr
(słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę
CELMAR Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością tytułem wpisu
od odwołania,
zasądza od CELMAR Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością na rzecz Miasta
Bielsko-
Biała kwotę 894 zł 00 gr (słownie: osiemset dziewięćdziesiąt cztery
złote zero groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione
z tytułu dojazdu pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 ze zm.) na niniejszy wyrok
– w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Bielsku-Białej.
Przewodniczący: ……………………..…
Sygn. akt: KIO 406/19
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Miasto Bielsko-Biała prowadzi postępowanie na „zagospodarowanie terenu
miejskiego przy ul. Zdrojowej / ul. św. Anny w Bielsku-Białej na cele rekreacyjne” na podstawie
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. P
rawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1986 z
późn. zm.), w trybie przetargu nieograniczonego.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych pod
numerem 660720-N-2018
. Wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone na
podstawie art. 11 ust.
8 ustawy Prawo zamówień publicznych.
I Zarzuty i żądania odwołania
Odwołujący – Celmar Sp. z o.o. wniósł odwołanie zarzucając Zamawiającemu naruszenie art.
89 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez odrzucenie oferty Odwołującego,
której treść jest zgodna ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia oraz art. 7 ust. 1 i 3
ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez przeprowadzenie postępowania z naruszeniem
zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców, a „z ostrożności
proces
owej” także art. 87 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez zaniechanie
wezwania do wyjaśnień treści oferty.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania, unieważnienie czynności odrzucenia oferty
Odwołującego oraz dokonanie ponownej czynności badania i oceny oferty Odwołującego
i dokonanie oceny oferowanych przez Odwołującego rozwiązań równoważnych w oparciu
o część III pkt 4.1 lit. b specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wskazał, że Zamawiający poinformował go
o odrzuceniu jego oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo zamówień publicznych
w związku z niezgodnością treści oferty z treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
Odwołujący nie podziela stanowiska Zamawiającego.
Przedmiot
zamówienia polega na wykonaniu robót budowlanych w zakresie
zagospodarowaniu terenu obejmującego wykonanie placu zabaw. Zamawiający dokonał opisu
przedmiotu zamówienia w dokumentacji projektowej, w tym w pliku „urządzenia zabawowe
Bielsko Biała.pdf”, w którym zamieścił opis urządzeń zabawowych poprzez wskazanie znaków
towarowych konkretnego producenta urządzeń, tj. firmy Lappset Ltd. Zamawiający nie wskazał
w dokumentacji producenta z nazwy, jednak zamiesił wizualizację urządzeń. Również
wskazane przez Zama
wiającego parametry techniczne (wymiary urządzenia) oraz parametry
bezpieczeństwa (strefa bezpieczeństwa oraz wysokość upadku) są identyczne do parametrów
urządzeń firmy Lappset. Wobec powyższego cały plik „urządzenia zabawowe Bielsko-
Biala.pdf” jest powtórzeniem treści graficznej oraz tekstowej z kart katalogowych firmy
Lappset. Fakt opisania przedmiotu zamówienia na podstawie rozwiązań firmy Lappset
potwierdził również sam Zamawiający dokonując, zgodnie z art. 29 ust. 3 ustawy Prawo
zamówień publicznych, dopisku „lub równoważny” przy opisie każdego urządzenia.
W części III pkt 4.1 lit. a specyfikacji istotnych warunków zamówienia Zamawiający dokonał
opisu, wymagań sposobu przedstawienia rozwiązań równoważnych w ofercie oraz,
w punkcie 4.1 lit. b, dokonał opisu warunków równoważności (sposobu, w jaki będzie
sprawdzał równoważność urządzeń).
Odwołujący w swojej ofercie zawarł wszystkie wymagane przez Zamawiającego informacje
dotyczące rozwiązań równoważnych opisanych w części III pkt 4.1 lit. a specyfikacji istotnych
warunków zamówienia, tj. numery katalogowe, nazwę, producenta, parametry techniczne
(długość, szerokość, wysokość) oraz parametry bezpieczeństwa (długość i szerokość strefy
bezpieczeństwa), tj. parametry, na podstawie których Zamawiający dokonuje oceny rozwiązań
równoważnych, o których mowa w części III pkt 4.1 lit. b specyfikacji. Dodatkowo Odwołujący
wskazał również pozostałe parametry urządzeń znajdujące się w opisie urządzeń w pliku
„urządzenia zabawowe Bielsko Biała.pdf”, a nie wymienione w punkcie 4.1 lit. b w celu
uniknięcia nieporozumień na etapie realizacji inwestycji. Odwołujący nie dołączył do oferty
certyfikatów urządzeń zabawowych, ponieważ Zamawiający żądał dołączenia jedynie
„wymaganych przepisami certyfikatów”, a w przepisach prawa polskiego nie ma obowiązku,
aby urządzenia zabawowe stosowane na terenach publicznych posiadały certyfikaty. Niemniej
jednak zaoferowane urządzenia są zgodne z normą PN-EN 1176.
Odwołujący, jako profesjonalny podmiot ubiegający się o udzielenie zamówień publicznych,
przygotował ofertę z należytą starannością i precyzją. Jednocześnie w celu złożenia oferty
zgodnej z treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia szczególną uwagę zwrócił na
dobór urządzeń zabawowych. Zaoferowane urządzenia firmy Freekids spełniają wszystkie
wymagania określone w treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia,
a w szczególności są zgodne z przedmiotem zamówienia i warunkami równoważności.
Odwołujący w sposób zgodny ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia dokonał opisu
rozwiązań równoważnych i udowodnił równoważność oferowanych urządzeń zabawowych
zgodnie z wymaganiami Zamawiającego.
Przyczyny odrzucenia oferty Odwołującego podane w uzasadnieniu są bezzasadne.
Zamawiający zarzuca Odwołującemu, że wyjaśnienia okazały się niewystarczające.
Odwołujący w ofercie zawarł wszystkie informacje, których wymagał Zamawiający w treści
specyfikacji istotnych warunków zamówienia, które pozwalały Zamawiającemu na ocenę
równoważności urządzeń. Pomimo tego faktu Zamawiający na etapie badania ofert zwrócił się
do Odwołującego, na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych,
o wyjaśnienie treści oferty. Odwołujący dokonał wyjaśnień treści oferty wskazując kolorystykę
zestawu, opisując sposób połączeń poszczególnych modułów, wskazując, że
w zestawie występują takie typy modułów jak wieże, podesty, wejścia, przejścia, zjeżdżalnie,
panele edukacyjne i panele z grami.
Pomimo faktu dokonania obszernych wyjaśnień dotyczących wyglądu 8 urządzeń
zabawowych Zamawiający w uzasadnieniu odrzucenia stwierdził, że przedstawione
wyjaśnienia dotyczące jednego z urządzeń są niewystarczające i na tej podstawie dokonał
odrzucenia oferty.
Zamawiający nie miał prawa odrzucić oferty Odwołującego w związku z nieprecyzyjnymi,
w opinii Zamawia
jącego, wyjaśnieniami treści oferty. Wyjaśnienia odpowiadały na wszystkie
zadane przez Zamawiającego pytania. Zamawiający nie żądał wskazania, czy przejście
tubowe ma przezroczyste elementy. Odwołujący, zgodnie z pytaniem Zamawiającego,
z jakich typów modułów składa się zestaw zabawowy, wskazał, że w skład zestawu wchodzą
takie typy modułów jak wieże, podesty, wejścia, przejścia, zjeżdżalnie czy panele edukacyjne
i panele z grami. Zamawiający w wezwaniu do wyjaśnienia nie żądał wskazania typów
elementów dostępowych. Odwołujący nie może ponosić negatywnych konsekwencji
nieprecyzyjnej treści wezwania do wyjaśnień, a wezwanie do wyjaśnienia treści oferty na
podstawie art. 87 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych ma charakter wielokrotny.
W przypadku, gdy w
ocenie Zamawiającego wyjaśnienia Odwołującego nadal budziły
wątpliwości co do oceny zgodności treści oferty z treścią specyfikacji istotnych warunków
zamówienia, powinien wezwać Odwołującego po raz kolejny, na podstawie art. 87 ust. 1
ustawy Prawo zamówień publicznych, do dalszego doprecyzowania treści oferty i wyjaśnień.
Zamawiający może odrzucić ofertę wyłącznie w przypadku, gdy ponad wszelką wątpliwość
z treści oferty wynika, że jest ona niezgodna z treścią specyfikacji istotnych warunków
zamówienia. Nie jest w takim wypadku wystarczające zasianie wątpliwości co do cech
przedmiotu, czy też jego zgodności ze specyfikacją. Konieczne jest także podważenie treści
oferty i jej merytorycznej zawartości z odpowiednim wymaganiem postawionym
w specyfikacji.
Z
treści złożonych przez Odwołującego dokumentów nie wynika ponad wszelką wątpliwość,
że oferowane rozwiązania są niezgodne z treścią specyfikacji istotnych warunków
zamówienia, a tylko w takim przypadku Zamawiający mógł odrzucić ofertę Odwołującego.
W uzas
adnieniu odrzucenia oferty Odwołującego Zamawiający stwierdził, że Odwołujący
zaoferował „trap linowy”, co po analizie kart katalogowych producenta Freekids wskazuje na
elementy będące rodzajem kładki z desek. Twierdzenie Zamawiającego jest nieprawdziwe,
a zaoferowany przez Odwołującego zestaw zabawowy o numerze katalogowym WAR-328 nie
posiada kładki z desek. Wykonawca nie składał takiego oświadczenia ani w ofercie, ani
w treści wyjaśnień. Zamawiający powołuje się na analizę karty technicznej producenta
F
reekids, której Odwołujący również nie przekazywał Zamawiającemu w ramach
przedmiotowego postępowania.
Z informacji uzyskanych od producenta wynika, że firma Freekids również nie przekazywała
Zamawiającemu karty technicznej oferowanego przez Odwołującego urządzenia. Dodatkowo
sama karta techniczna urządzenia WAR-328 również nie wskazuje, że oferowane urządzenie
zawiera kładkę z desek, lecz potwierdza, że takiego elementu zestaw nie posiada.
Zamawiający dokonał odrzucenia oferty Odwołującego na podstawie własnych twierdzeń nie
znajdujących potwierdzenia w treści oferty Odwołującego. Odwołujący nie oświadczył, że
zestaw będzie posiadał kładkę z desek, nie przekazywał również karty technicznej urządzenia.
W karcie technicznej nie znajdują się wymienione przez Zamawiającego elementy „pomost
równoważnia” czy „równoważnia”. Zamawiający dokonał oceny oferty Odwołującego na
podstawie innych, nieznanych Odwołującemu dokumentów, które nie dotyczą oferowanego
urządzenia. W związku z powyższym należy uznać, że zarzut Zamawiającego dotyczący
niezgodności treści oferty z treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia jest
niezasadny.
Zamawiający na etapie badania ofert dokonał zmiany sposobu oceny rozwiązań
równoważnych. Nie oceniał zgodności zaoferowanych rozwiązań z częścią III pkt 4.1 lit. b
specyfikacji istotnych warunków zamówienia, gdzie dokonał opisu sposobu oceny rozwiązań
równoważnych. Zamawiający, zamiast ocenić zgodność oferowanych rozwiązań
z warunkami równoważności, dokonał oceny rozwiązań równoważności na podstawie innych,
nie opisanych wcześniej warunków. Zamawiający nie może na etapie badania
i oceny ofert zmieniać czy doprecyzowywać wymagań stawianych wykonawcom, a formalizm
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego nie jest celem samym w sobie, lecz ma
na celu realizację zasad uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców.
Działanie Zamawiającego polegające na zmianie warunków równoważności na etapie oceny
ofert należy uznać za niedopuszczalne.
Zamawiający w treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia nie opisał, z jakich
elementów składowych ma się składać zestaw zabawowy, nie wskazał również funkcji
zabawowych poszczególnych elementów zestawu zabawowego. Dopiero w uzasadnieniu
odrzucenia oferty Odwołującego poinformował, że: typ wejścia na zestaw zabawowy jest jego
istotnym elementem, a świadczy o tym choćby różnorodność możliwych typów wejść; przejście
tubowe wykonane jako półprzezroczyste jest istotne dla osób opiekujących się dziećmi;
przejście widoczne w zestawie bazowym z projektu mogłoby być uznane za równoważne z
elementami „pomost równoważnia” lub „równoważnia”; w zestawie bazowym z projektu jest to
kładka sztywna (pochylona) z ruchomymi deskami zawieszonymi ponad nią na linach.
Przedstawianie ww. wymagań dopiero na etapie badania ofert jest niedopuszczalne i
uniemożliwia wykonawcy przygotowanie oferty zgodnej z treścią specyfikacji istotnych
warunków zamówienia. Niedopuszczalne jest również wymaganie, aby rozwiązania
równoważne były identyczne i spełniały wszystkie parametry urządzenia referencyjnego.
Powyższe potwierdza orzeczenie KIO/UZP 984/09, w którym wskazano, że dopuszczenie w
specyfikacji istotnych warunków zamówienia rozwiązania równoważnego nie może oznaczać,
że inne zaproponowane w ramach tej równoważności urządzenie ma spełniać wszystkie
parametry konkretnego urządzenia, określonego producenta, przyjętego przez projektanta.
Takie
rozumienie
równoważności
zaprzeczyłoby
istocie
przyjętej
w ustawie regulacji i naruszałoby zasadę równego traktowania wykonawców i uczciwej
konkurencji. Rozwiązanie równoważne nie oznacza rozwiązania identycznego do rozwiązania
referencyjnego. Zamawiający nie może odrzucać oferty wykonawcy za każdą różnicę
pomiędzy urządzeniem referencyjnym a urządzeniem równoważnym oferowanym przez
wyko
nawców, a tak w przedmiotowym postępowaniu postępuje Zamawiający. Zamawiający
nie bada zgodności oferowanego urządzenia równoważnego z warunkami równoważności
określonymi w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, a jedynie szuka różnic pomiędzy
urządzeniem referencyjnym, a urządzeniem równoważnym i każdą różnicę uznaje za
niezgodność treści oferty z treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
Również samo postanowienie specyfikacji istotnych warunków zamówienia „Zamawiający
wymaga zastosowania m
ateriałów, urządzeń lub rozwiązań technicznych nie gorszych niż
o parametrach równoważnych lub wyższych pod względem parametrów technicznych,
użytkowych lub eksploatacyjnych pod warunkiem, że zagwarantują one uzyskanie parametrów
technicznych nie gorszych
niż założonych w mniejszej siwz” nie daje Zamawiającemu prawa
do stawiania na etapie badania ofert dodatkowych warunków równoważności, które nie zostały
precyzyjnie wskazane w treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Określanie
parametrów równoważności jako „nie gorszych”, „równoważnych”, czy „lepszych” od
rozwiązań opisanych nie jest wystarczające, gdyż są to pojęcia nieostre, zwłaszcza, gdy cechy
mają charakter mierzalny, dający się określić za pomocą szeregu wymiernych wartości.
II Stanowisko
Zamawiającego
W odpowiedzi na powyższe zarzuty Zamawiający wniósł o oddalenie odwołania. Zamawiający
wskazał, że zasadnie odrzucił ofertę Odwołującego.
Stosownie do treści art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo zamówień publicznych zamawiający
odrzuca ofertę, jeżeli jej treść nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków
zamówienia, z zastrzeżeniem art. 87 ust. 2 pkt 3.
Zamawiający w toku badania oferty Odwołującego stwierdził, że treść tej oferty nie odpowiada
treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia i w sprawie nie ma zastosowania art. 87
ust. 2 pkt 3 ustawy Prawo zamówień publicznych. Zamawiający przeprowadził postępowanie
o udzielenie przedmiotowego zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej
konkurencji i równe traktowanie wykonawców.
Zamawiający, w toku badania i oceny ofert, zażądał od Odwołującego wyjaśnień dotyczących
treści złożonej przez niego oferty i po tych wyjaśnieniach oraz po uwzględnieniu art. 87 ust. 1
ustawy Prawo zamówień publicznych, który w zdaniu drugim stanowi, że niedopuszczalne jest
prowadzenie między zamawiającym a wykonawcą negocjacji dotyczących złożonej oferty oraz
dokonywanie jakiejkolwiek zmiany w jej treści, ofertę Odwołującego odrzucił.
W specyfikacji istotnych warunków zamówienia dla przedmiotowego przetargu Zamawiający
opisał wymagane przez siebie urządzenia zabawowe dla dzieci: wymiarami tych urządzeń;
strefą bezpieczeństwa; wiekiem dzieci, dla których urządzenia mają być przeznaczone;
materiałem, z którego mają być wykonane; a ponadto rysunkami pokazującymi, jakie funkcje
posiadać mają wymagane urządzenia zabawowe.
Dodatkowo, w części III w punkcie 4.1 lit. a specyfikacji istotnych warunków zamówienia
wskazał, że jeżeli wykonawcy zechcą zaoferować urządzenia zabawowe równoważne, to
zobowiązani są podać w ofercie „nazwy (typy, rodzaje) i producentów ... oferowanych
pr
oduktów ... przedłożyć odpowiednie dokumenty w języku polskim opisujące parametry
techniczne oraz producenta, wymagane przepisami certyfikaty i inne dokumenty, pozwalające
jednoznacznie stwierdzić, że są one rzeczywiście równoważne”. Zamawiający we wskazanym
punkcie 4.1 zaznaczył także, że stosownie do treści art. 30 ust. 5 ustawy Prawo zamówień
publicznych „wykonawca, który powoła się na rozwiązania równoważne ... jest zobowiązany
wykazać, że zaproponowane przez niego ... urządzenia ... są równoważne”. Dalej natomiast,
w części X „Opis sposobu przygotowania ofert”, w punkcie 3. napisał, że „ofertę stanowi
wypełniony formularz „Oferta”... oraz niżej wymienione dokumenty: 3.3. wykaz ... urządzeń
zamiennych
(na
druku
własnym
wykonawcy)
wraz
z dowodami w języku polskim potwierdzającymi ich równoważność do tych przyjętych przez
Zamawiającego ... odpowiednio do opisu w Części III pkt 4.1 SIWZ”.
Porównując ofertę Odwołującego z powyższymi wymaganiami widać, że Odwołujący do swojej
oferty załączył jedynie „Wykaz materiałów równoważnych”, ale nie załączył innych
dokumentów pozwalających jednoznacznie stwierdzić, że oferowane przez niego urządzenia
zabawowe są równoważne tym, których oczekiwał Zamawiający.
Zamawiający zanalizował ofertę Odwołującego, w tym „Wykaz materiałów równoważnych”
i nie dowiedział się, co kryje się pod poszczególnymi pozycjami, a w szczególności pod pozycją
3. tego wykazu, oznaczoną kodem „WAR-328” produkcji firmy FreeKids.
Zamawiający próbował u producenta dowiedzieć się, co kryje się pod kodami wskazanymi
w ofercie Odwołującego, ale od firmy FreeKids uzyskał jedynie odpowiedź, że „Firma FreeKids
nie brała udziału w przetargu w Bielsku-Białej”.
Zamawiający analizował również katalog ww. firmy dostępny na jej stronie internetowej
www.freekids.p
l, nie odnalazł tam jednak m.in. żadnego urządzenia o symbolu (kodzie) WAR-
328. Ponadto Zamawiający zwrócił się do Odwołującego, aby wyjaśnił, jak wyglądają
urządzenia zabawowe wymienione w ofercie Odwołującego, bo ich wygląd jest podstawą do
określenia właściwości użytkowych (funkcji) oferowanych przez Odwołującego urządzeń
i w przypadku zestawu zabawowego oznaczonego numerem III pozwala stwierdzić, czy
powiązania funkcjonalne poszczególnych modułów zestawu oraz typ tych modułów odpowiada
rozwiązaniom oczekiwanym przez Zamawiającego.
W odpowiedzi na zadane pytania Odwołujący nadal nie przedstawił żadnych dokumentów
przedstawiających wygląd zaoferowanych urządzeń, żadnych dokumentów opisujących ich
parametry techniczne, żadnych dokumentów pozwalających jednoznacznie stwierdzić, że
oferowane urządzenia są rzeczywiście równoważne, żadnych fotografii, rysunków,
wizualizacji, kart katalogowych, rysunków technicznych. Odwołujący, co do zestawu
zabawowego oznaczonego kodem WAR-
328 wskazał, z jakich elementów się on składa, nie
wyjaśniając jednak, jak te elementy wyglądają, w tym nie określił rodzajów i wyglądu
wejść/wyjść z przedmiotowego zestawu.
W tej sytuacji Zamawiający, biorąc pod uwagę m.in. stanowisko wyrażone w wyroku KIO
2006/16, w którym Izba orzekła, że „na wykonawcy, który został wezwany w trybie art. 87 ust.
1 ustawy Pzp, spoczywa obowiązek jednoznacznego i wyczerpującego wyjaśnienia treści
złożonej oferty. Nie jest albowiem zasadne, aby zamawiający wielokrotnie, w zakresie tego
samego elementu oferty,
zwracał się do profesjonalisty o złożenie wyjaśnień. Interes
wykonawcy powinien
bowiem zaowocować takim opracowaniem wyjaśnień, aby zamawiający
mógł w sposób jednoznaczny, po jednokrotnym wezwaniu, ustalić treść oferty wzywanego
wykonawcy”, zaprzestał dalszej korespondencji z Odwołującym, ale we własnym zakresie,
badając katalog firmy FreeKids (m.in. w celu ustalenia terminologii, jaką posługuje się ta firma)
ustalił, że oferowany przez Odwołującego zestaw zabawowy nie posiada takich elementów jak
zestaw r
eferencyjny wskazany w specyfikacji istotnych warunków zamówienia; nie posiada
mianowicie m. in. tzw. „równoważni” i nie posiada tzw. „pomostu ruchomego”
zabezpieczonego sztywną kładką. Szczegółowo Zamawiający opisał niezgodność oferty
Odwołującego
ze
specyfikacją
istotnych
warunków
zamówienia
w informacji o odrzuceniu oferty Odwołującego. Ustalenia Zamawiającego przedstawione
w tym piśmie w pełni uzasadniają podstawy prawne i faktyczne odrzucenia oferty
Odwołującego czyniąc jego odwołanie bezzasadnym. Dalsza zaś korespondencja
z Odwołującym prowadziłaby do niedopuszczalnych negocjacji dotyczących treści oferty,
a nie do wyjaśniania jej treści.
Już sam brak w ofercie Odwołującego dokumentów prezentujących jednoznacznie oferowane
przez Odwołującego urządzenia zabawowe może być wystarczającym powodem do
odrzucenia oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo zamówień publicznych. Brak
jakichkolwiek dokumentów (projektów, schematów, kart technicznych/katalogowych,
rysunków, wizualizacji) nie pozwala ustalić, co właściwie Odwołujący oferuje w swojej ofercie.
Brak jakichkolwiek dokumentów przedstawiających (prezentujących) oferowane urządzenia
zabawowe stanowi o istotnym braku w treści oferty i sprawia, że taka oferta jest niezgodna z
częścią X „Opis sposobu przygotowania ofert”, punkt 3 w zw. z częścią III pkt 4.1 specyfikacji
istotnych warunków zamówienia. Takie stanowisko uzasadniałby m.in. wyrok KIO 40/18, w
którym dokumenty potwierdzające równoważność uznano za treść oferty, a ich brak za
niepodleg
ający uzupełnieniu.
Gdyby Zamawiający wybrał ofertę Odwołującego, to nie wiadomo, co w ogóle by otrzymał, bo
Odwołujący tego, co oferuje, nie określił. Zresztą nie określił tego nawet w odwołaniu. Nadal
nie wiadomo, jak wygląda zestaw zabawowy o kodzie WAR-328. Odwołujący
w odwołaniu opisuje, co jego zdaniem zawiera, a czego nie zawiera „zestaw zabawowy WAR-
328”, ale nadal nie przedstawia żadnego dokumentu, który ten zestaw jednoznacznie definiuje
i jednocześnie przyznaje, że do tej pory nie przedstawił Zamawiającemu karty technicznej tego
zestawu/urządzenia.
W odpowiedzi na zadane pytania Odwołujący nadal nie przedstawił żadnych dokumentów
przedstawiających wygląd zaoferowanych urządzeń, żadnych dokumentów opisujących ich
parametry techniczne, żadnych dokumentów pozwalających jednoznacznie stwierdzić, że
oferowane urządzenia są rzeczywiście równoważne, żadnych fotografii, rysunków,
wizualizacji, kart katalogowych, rysunków technicznych. Odwołujący wskazał, z jakich
elementów zestaw oznaczony kodem WAR-328 się składa nie wyjaśniając jednak, jak te
elementy wyglądają, w tym nie określił rodzajów i wyglądu wejść/wyjść z przedmiotowego
zestawu.
Zgodnie z wyrokiem KIO 2006/16 „na wykonawcy, który został wezwany w trybie art. 87 ust. 1
ustawy Pzp, spoczywa obowiązek jednoznacznego i wyczerpującego wyjaśnienia treści
złożonej oferty. Nie jest albowiem zasadne, aby zamawiający wielokrotnie, w zakresie tego
samego elementu oferty, zwracał się do profesjonalisty o złożenie wyjaśnień. Interes
wykonawcy powinien bowiem z
aowocować takim opracowaniem wyjaśnień, aby zamawiający
mógł w sposób jednoznaczny, po jednokrotnym wezwaniu, ustalić treść oferty wzywanego
wykonawcy”,
zatem
Zamawiający
zaprzestał
dalszej
korespondencji
z Odwołującym, ale we własnym zakresie, badając katalog firmy FreeKids (m.in. w celu
ustalenia terminologii, jaką posługuje się ta firma) ustalił, że oferowany przez Odwołującego
zestaw zabawowy nie posiada takich elementów jak zestaw referencyjny wskazany
w specyfikacji istotnych warunków zamówienia; nie posiada mianowicie m. in. tzw.
„równoważni” i nie posiada tzw. „pomostu ruchomego” zabezpieczonego sztywną kładką.
Odwołujący w swoim odwołaniu przyznał, że w „karcie technicznej urządzenia” producenta
FreeKids nie ma elementu „pomost równoważnia” czy „równoważnia”, który jest w zestawie
bazowym (referencyjnym) przedstawionym w specyfikacji istotnych warunków zamówienia;
przyznał więc, że jego oferta nie jest zgodna ze specyfikacją.
Nieprawdziwy jest zarzut Odwołującego, jakoby Zamawiający zmienił sposób oceny rozwiązań
równoważnych.
Zamawiający
rysunkami
określił,
czego
oczekuje
i
wskazał,
w jakim zakresie zaoferowane ewentualne urządzenia równoważne mogą się różnić od
opisanych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Zamawiający nie zakwestionował
parametrów dotyczących wymiarów urządzeń zabawowych, bowiem w tym zakresie dopuścił
określone różnice; jednak nie dopuścił różnic w zakresie funkcji spełnianych przez urządzenia
zabawowe,
a
funkcje
te
opisane
są
rysunkami
(wizualizacją)
zawartą
w specyf
ikacji istotnych warunków zamówienia (część III – Opis przedmiotu zamówienia –
załącznik nr 12 – dokumentacja projektowa).
W wyroku KIO 1760/15 stwierdzono, że „zaoferowane urządzenia nie muszą być dokładnie
takie jak na rysunkach. W ocenie Izby oznaczało to, że mogą się one różnić wizualnie od tych,
które zostały przedstawione na zdjęciach, jednakże muszą mieć podstawowe cechy
pozwalające na określenie ich kształtu i funkcji, jakie mają spełnić (…) zamawiający, jako
gospodarz postępowania, ma prawo opisać przedmiot zamówienia w sposób uwzględniający
jego uzasadnione potrzeby. Jeżeli potrzebą zamawiającego było zamówienia bujaka
o kształcie konika, zaoferowanie urządzenia o kształcie samolotu nie odpowiada przedmiotowi
zamówienia i nie mieści się w pojęciu „równoważności” w rozumieniu art. 29 ust. 3 ustawy
P.z.p.”
W sytuacji, w której Odwołujący, wzywany do wyjaśnienia treści swojej oferty, nie uczynił
zadość temu wezwaniu, decyzja o odrzuceniu oferty Odwołującego jest jak najbardziej
zasadna, a odwołanie winno zostać oddalone.
Zamawiający nie użył do opisu przedmiotu zamówienia żadnych znaków towarowych.
III Ustalenia Izby
Na wstępie Izba stwierdziła, że nie zachodzi żadna z przesłanek skutkujących odrzuceniem
odwołania, opisanych w art. 189 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych, a Odwołujący
ma interes we wniesieniu odwołania w rozumieniu art. 179 ust. 1 ustawy Prawo zamówień
publicznych.
Izba ustaliła także, iż stan faktyczny postępowania (w szczególności treść specyfikacji
istotnyc
h warunków zamówienia, złożonej oferty i wyjaśnień) nie jest sporny między Stronami.
Po zapoznaniu się z przedmiotem sporu oraz argumentacją obu Stron, w oparciu o stan
faktyczny ustalony na podstawie dokumentów postępowania przetargowego przedstawionych
przez Zamawiającego oraz dokumentów i oświadczeń złożonych podczas rozprawy Izba
ustaliła i zważyła, co następuje: odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Izba ustaliła, iż spór pomiędzy Stronami dotyczy zestawu zabawowego nr III.
W opisie przedmiotu zamówienia przedmiotowy zestaw zabawowy został opisany za pomocą
szerokości, długości, wysokości, wysokości swobodnego upadku, strefy bezpieczeństwa,
materiału wykonania, wieku (2+), a także rysunku technicznego (rzut z góry) i rysunku
poglądowego przedstawiającego obiekt, oznaczonego jako „propozycja” ze wskazaniem „lub
równoważny”.
W przywoływanej przez Strony części III specyfikacji istotnych warunków zamówienia punkt
4.1 Zamawiający zawarł następujące postanowienia:
„4.1. Materiały i rozwiązania równoważne
a) Op
isane w dokumentacji przetargowej (SIWZ i jej załącznikach) materiały i urządzenia są
standardem oczekiwanym przez Zamawiającego.
Zamawiający wymaga zastosowania materiałów, urządzeń lub rozwiązań technicznych
o
parametrach równoważnych lub wyższych pod względem parametrów technicznych,
użytkowych oraz eksploatacyjnych pod warunkiem, że zagwarantują one uzyskanie
parametrów technicznych nie gorszych od założonych w niniejszej SIWZ.
Zgodnie z art. 30 ust.
5 ustawy Pzp Wykonawca, który powoła się na rozwiązania równoważne
z opisanymi przez Zamawiającego, jest zobowiązany wykazać, że zaproponowane przez
niego materiały i/lub urządzenia spełniają (są równoważne) wymagania określone przez
Zamawiającego. W takim przypadku Wykonawca zobowiązany jest podać w ofercie nazwy
(typy,
rodzaje)
i
producentów
przyjętych
do
wyceny
i
zastosowania przy realizacji zamówienia oferowanych produktów i/lub systemów oraz
przedłożyć odpowiednie dokumenty (w języku polskim) opisujące parametry techniczne oraz
producenta, wymagane prz
episami certyfikaty i inne dokumenty, pozwalające jednoznacznie
stwierdzić, że są one rzeczywiście równoważne. Równoważność pod względem parametrów
technicznych, użytkowych oraz eksploatacyjnych ma w szczególności zapewnić uzyskanie
parametrów technicznych nie gorszych od założonych w niniejszej SIWZ.
W przypadku niewskazania przez Wykonawcę w ofercie rozwiązania równoważnego
Zamawiający uzna, iż Wykonawca będzie realizował przedmiot zamówienia zgodnie
z rozwiązaniami wskazanymi w SIWZ i jej załącznikach.
b)
Zamawiający dopuszcza zastosowanie w realizacji zamówienia urządzenia o wymiarach
(długość, szerokość, wysokość urządzenia) mniejszych maksymalnie o 5% lub większych
maksymalnie o 5% niż wskazane w dokumentacji projektowej, z zastrzeżeniem, że
w przypa
dku urządzeń zabawowych należy zachować odpowiednie strefy bezpieczeństwa,
zgodne z obowiązującymi przepisami i dokumentacją projektową (jeżeli strefa bezpieczeństwa
będzie większa i nie będzie mieściła się w projektowanym placu zabaw, to urządzenie
równoważne zostanie uznane za niezgodne z wymaganiami Zamawiającego).
c)
Karty urządzeń i materiałów załączone do SIWZ stanowią wyłącznie materiał poglądowy,
dla określenia minimalnych parametrów technicznych, użytkowych oraz eksploatacyjnych
zgodnie z wymagania
mi Zamawiającego.
d)
Zastosowane materiały i urządzenia winny być dopuszczone do obrotu i stosowania
w budownictwie w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane.
e)
Na każde żądanie Zamawiającego, w tym przed rozpoczęciem stosowania materiałów
i urządzeń przewidzianych do zastosowania przy realizacji niniejszego zamówienia,
Wykonawca dostarczy Zamawiającemu dokumenty potwierdzające ich dopuszczenie do
obrotu i stosowania w budownictwie.
”
W części X specyfikacji istotnych warunków zamówienia „Opis sposobu przygotowania ofert”
Zamawiający wskazał, że ofertę stanowi wypełniony formularz „Oferta” (załącznik nr 1 do
specyfikacji istotnych warunków zamówienia) oraz niżej wymienione dokumenty:
„3.1 Kosztorysy ofertowe sporządzone w oparciu o niniejszą SIWZ wraz z załącznikami
obejmujące wycenę poszczególnych elementów zamówienia z cenami jednostkowymi
i wysz
czególnieniem składników ceny (w szczególności rg, kp, zysk itp.) i cenę ogółem oraz
zestawienie kosztorysów (w przypadku gdy jest więcej niż jeden kosztorys). (…)
Wykaz części zamówienia, których wykonanie wykonawca zamierza powierzyć
podwykonawcom z podaniem firm podwykonawców (w przypadku realizacji zamówienia przy
pomocy podwykonawców).
Wykaz materiałów i/lub urządzeń zamiennych (na druku własnym Wykonawcy) wraz
z dowodami w języku polskim potwierdzającymi ich równoważność do tych przyjętych przez
Zamawiającego – w przypadku zastosowania materiałów i/lub urządzeń zamiennych
(równoważnych) – odpowiednio do opisu w Części III pkt 4 ppkt 4.1 nin. SIWZ.
Wykonawca zobowiązany jest podać w ofercie nazwy (typy, rodzaje) i producentów przyjętych
do wyceny i do zastosowania przy realizacji zamówienia (tj. oferowanych) urządzeń i/lub
nazwy przyjętych systemów.”
W ofercie Odwołujący zawarł jedynie tabelę „Wykaz materiałów równoważnych”, w której podał
numer urządzenia, szerokość, długość, wysokość, wysokość swobodnego upadku, wymiary
strefy bezpieczeństwa, kod urządzenia (dla zestawu nr III – „WAR-328”), materiał, zgodność
z normą PN-EN 1176 oraz dostawcę (Freekids).
Powyższe dane dotyczą także zestawu zabawowego nr III.
W trakcie badania ofert Zamawiający wezwał Odwołującego, w oparciu o art. 87 ust 1 ustawy
Prawo zamówień publicznych, do wyjaśnienia treści złożonej oferty. Zamawiający wskazał, że:
„1. Należy wyjaśnić, jak wyglądają urządzenia zabawowe wymienione w ofercie
i wskazane w zestawieniu. Wygląd urządzenia jest podstawą do określenia właściwości
użytkowych urządzeń zaproponowanych przez oferenta. Pozwala określić, czy dane
urządzenie odpowiada tematyce przewodniej projektowanego placu zabaw, a w przypadku
zestawu zabawowego pozwala stwierdzić czy powiązanie funkcjonalne poszczególnych
modułów zestawu oraz typ tych modułów odpowiadają rozwiązaniom oczekiwanym przez
Zamawiającego.
Należy wyjaśnić dla jakich grup wiekowych przeznaczone są oferowane urządzenia
zabawowe. Żądane informacje służą do potwierdzenia równoważności w zakresie docelowej
grupy wiekowej, dla której przeznaczone jest dane urządzenie.”
W odpowiedzi na wezwanie
Odwołujący wskazał, że:
„1. wszystkie urządzenia pojedyncze tj. urządzenia o nr 1, 2, 4, 5, 6, 7, i 9 mają zachowaną
kolorystykę urządzeń referencyjnych przedstawionych na wizualizacjach w dokumentacji
przetargowej. Jednocześnie wszystkie urządzenia, przy których Zamawiający doprecyzował
tematykę urządzeń poprzez dodanie sformułowania „ślimak”, „żaba” itp. zachowują tę
tematykę tj. każde urządzenie zachowuje wskazany przez zamawiającego motyw tematyczny
wobec powyższego plac zabaw, oferowane urządzenia pozwalają na zachowanie
„projektowanej tematyki przewodniej”.
W odniesieniu do zestawu zabawowego oferowane urządzenie jest wykonane w kolorystyce
brązowo-szaro-zielonej. Zestaw zabawowy zachowuje ogólny schemat zestawu
przedstawiony na wizualizacji zestawu referencyjnego z dokumentacji przetargowej. Zestaw
zabawowy posiada (od lewej strony) podest ze
zjeżdżalnią oraz wejściem linowym, z którego
za pomocą trapu linowego można przejść na kolejny podest z wejściem oraz wejściem na
pomost li
nowy, który z drugiej strony połączony jest pomostem z wejściami oraz przejściem
tubowym prowadzącym do podestu ze zjeżdżalnią. Zestaw został uzupełniony o liczne panele
edukacyjne i panele z grami. W zestawie zostały zastosowane zjeżdżalnie oraz podesty o
różnej wysokości.
Grupy wiekowe zaoferowanych równoważnych urządzeń zabawowych są zgodne
z grupami wiekowymi urządzeń referencyjnych wskazanych w treści siwz i są następujące:
urządzenie nr I (twister 12) – 2+, urządzenie nr II (FLXHWS3) – 6+, urządzenie nr III (WAR-
– 2+, urządzenie nr IV (PSK-23) – 1+, urządzenie nr V (PSKS13) – 1+, urządzenie nr VI
(BUJ-
ŁS) – 2+, urządzenie nr VII (HW-BG5M) – 4+ urządzenie nr IX (BUJ-ŚL) – 3-6.”
Finalnie
Zamawiający odrzucił ofertę Odwołującego na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy
Prawo zamówień publicznych, ponieważ treść oferty nie odpowiada treści specyfikacji
istotnych warunków zamówienia. W uzasadnieniu odrzucenia wskazał, że w trakcie
postępowania wezwano wykonawcę, na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy Prawo zamówień
publicznych,
do udzielenia wyjaśnień treści złożonej oferty celem określenia faktycznej
równoważności proponowanych urządzeń zamiennych. Po analizie wyjaśnień stwierdzono, że
w
ykonawca nie udowodnił równoważności proponowanego zestawu zabawowego.
1. Wyjaśnienia okazały się niewystarczające w następujących kwestiach:
a.
Wykonawca nie udowodnił, że w proponowanym zestawie zabawowym znajdują się
elementy dostępowe nawiązujące do rozwiązań projektowych. W zestawie zabawowym jest
kilka wejść różnego typu (wejście linowe ze sztywnymi poręczami, wejście linowe bez poręczy,
schody),
a Wykonawca ograniczył się do określenia typu tylko jednego wejścia pozostawiając
pozostałe bez opisu.
b.
Wykonawca nie udowodnił, że przejście tubowe w proponowanym zestawie zabawowym
jest w górnej części przezroczyste ograniczając się tylko do określenia „przejściem tubowym”.
Typ wejścia na zestaw zabawowy jest jego istotnym elementem, a świadczy o tym choćby
różnorodność możliwych typów wejść (mogą one np. ułatwiać lub utrudniać dostęp do danego
modułu zabawowego stopniując poziom trudności w różnych częściach zestawu). Natomiast
przejście tubowe wykonane jako półprzezroczyste jest istotne dla osób opiekujących się
dziećmi – w przezroczystej tubie widać, że dziecko znajduje się w środku, co zwiększa poziom
bezpieczeństwa.
2. Wyjaśnienia wykazały niezgodności ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia, które
nie podlegają poprawie w oparciu o przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych.
a.
Pierwsze przejście (od strony lewej – zgodnie z wyjaśnieniami Wykonawcy) między
podestami zostało określone jako „trap linowy”, co po analizie kart katalogowych producenta
Freekids w
skazuje na element będący rodzajem kładki z desek – natomiast przejście widoczne
w
zestawie
bazowym
z
projektu
mogłoby
być
uznane
za
równoważne
z elementami „pomost równoważnia” lub „równoważnia” z karty katalogowej Freekids.
b.
Ostatnie przejście (od strony lewej – zgodnie z wyjaśnieniami Wykonawcy) określone jest
jako „pomost linowy”, co w karcie katalogowej Freekids widoczne jest jako przejście z siatką
linową jako podparcie dla nóg – w zestawie bazowym z projektu jest to kładka sztywna
(pochylona) z ruchomymi deskami zawieszonymi ponad nią na linach, która ma swój
odpowiednik w karcie katalogowej Fre
ekids opisywany jako „pomost ruchomy” (jednak bez
sztywnej kładki zabezpieczającej).
Wykonawca mając możliwość wyjaśnienia treści złożonej oferty powinien dołożyć należytej
staranności, żeby rozwiać wątpliwości Zamawiającego, bo to po jego stronie ciąży obowiązek
udowodnienia równoważności. Konsekwencje złożenia wyjaśnień niejasnych, niespójnych,
czy też nie odpowiadających na pytania Zamawiającego obciążają wykonawcę. Proponując
równoważny zestaw zabawowy wykonawca powinien sprawdzić, czy jego poszczególne
moduły spełniają przeznaczone im funkcje. Skoro w przypadku zaoferowania, przykładowo,
karuzeli zamiast bujaka jasnym jest, że nie są to urządzenia równoważne, nie można uznać
że zaoferowany „trap linowy” spełni rolę równoważni, a „pomost linowy” spełni rolę pomostu
ruchomego, gdyż są to moduły o różnych funkcjach zabawowych.
Biorąc pod uwagę powyższe nie można uznać, że opisywane przez Wykonawcę elementy
zestawu zabawowego są równoważne w stosunku do oczekiwań Zamawiającego.
Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt
2 ustawy Prawo zamówień publicznych zamawiający odrzuca
ofertę, jeżeli jej treść nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia,
z zastrzeżeniem art. 87 ust. 2 pkt 3, tj. sytuacji, kiedy w ofercie istnieje nadająca się do
poprawienia omy
łka, niebędąca oczywistą omyłką pisarską ani oczywistą omyłką rachunkową
lub jej konsekwencj
ą, polegająca na niezgodności oferty ze specyfikacją istotnych warunków
zamówienia, niepowodująca istotnych zmian w treści oferty (poprawienie omyłki nie dotyczy
niniejszego stanu faktycznego).
Art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo zamówień publicznych, jako do podstawy odrzucenia, odnosi
się do treści oferty, czyli jej zawartości „merytorycznej”, a nie aspektów technicznych czy
formalnych jej przygotowania.
Pojęcie „merytorycznej” zgodności oferty z treścią specyfikacji istotnych warunków
zamówienia ma dwa znaczenia: po pierwsze, odnosi się do tego, czy oferowany przedmiot jest
zgodny z wymaganiami
zamawiającego zawartymi w specyfikacji istotnych warunków
zamówienia oraz, po drugie, czy oferta jako samo oświadczenie woli jest zgodna z takimi
wymaganiami
zawartymi w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, tj. czy zawiera
wszystkie wymagane oświadczenia i informacje, zapewnienia, informacje o sposobie
spełnienia świadczenia itd., a także dokumenty „przedmiotowe” (odnoszące się do przedmiotu
zamówienia), których oczekiwał zamawiający dla kompletności oświadczenia wykonawcy.
W aspekcie pierwszym
– po zapoznaniu się podczas rozprawy z przedstawionymi przez
Odwołującego rysunkiem zestawu zabawowego oznaczonego jako WAR-328 oraz jego
rzutem z góry – w ocenie Izby – można uznać, że oferowany zestaw jest zgodny
z wymaganiami Zamaw
iającego co do przedmiotu zamówienia. Zestaw ten przypomina
zestaw zaproponowany przez Zamawiającego w specyfikacji istotnych warunków zamówienia
jako przykładowy. Oczywiste jest, że zestawy te nie są identyczne, lecz podobne, ale nie
stanowi to wady ofert
y, gdyż, po pierwsze, Zamawiający nie żądał produktu identycznego z
rysunkiem, a po drugie
– to na podobieństwie, a nie identyczności produktów opiera się
równoważność, same zaś produkty nie mogą być identyczne, jeśli są przedmiotami objętymi
prawami autorskimi, patentami, znakami towarowymi itp.
Należy też podkreślić, że Zamawiający nie opisał w specyfikacji istotnych warunków
zamówienia minimum równoważności, tj. jakie elementy w zestawie koniecznie muszą się
znajdować i jakie mają mieć one cechy, tzn. że tuba/tunel musi być całkowicie lub częściowo
przezroczysty, ma się znajdować określona liczba kładek, trapów, równoważni itp. elementów,
lub też, że nie mogą być one zastąpione przez inne elementy o podobnej funkcji. Tym samym
„wady” w zestawieniu modułów zestawu, na które powołał się Zamawiający, nie mogą
stanowić podstawy do odrzucenia oferty.
Jednak
jako podstawę odrzucenia oferty Odwołującego Zamawiający wskazał także fakt, że
Odwołujący nie opisał w ofercie ani w późniejszych wyjaśnieniach, o które został poproszony
w trybie art. 87 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych, oferowanego zestawu nr III, przez
co Zamawiający nie był w stanie dokonać oceny oferty pod kątem jej zgodności
z wymaganiami specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
Niewątpliwie, aby można było dokonać sprawdzenia, czy to, co zaoferowano, jest zgodne
z wymaganiami zamawiającego, przede wszystkim musi być wiadome, co konkretnie zostało
zaoferowane
, a zatem wykonawca powinien określić to w ofercie. Pomocniczo celowi temu
służy również instytucja wyjaśnienia treści oferty, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy Prawo
zamówień publicznych. Przepis ten stanowi, że w toku badania i oceny ofert zamawiający
może żądać od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert. Niedopuszczalne
jest prowadzenie między zamawiającym a wykonawcą negocjacji dotyczących złożonej oferty
oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a i 2 artykułu 87 (tj. poprawiania ww. omyłek), dokonywanie
jakiejkolwiek zmiany w jej treści.
Jest to
więc instytucja stworzona na korzyść zarówno wykonawców, jak i zamawiających, aby
ograniczać zbędne odrzucanie ofert w sytuacjach, kiedy mogą one finalnie okazać się zgodne
z postawionymi wymaganiami.
Nie może być jednak nadużywana, aby nie stwarzać sytuacji
prowadzącej do nadmiernego faworyzowania danego oferenta – czy też nawet pozoru takiego
faworyzowania
– poprzez zezwolenie mu na budowanie oferty po terminie jej złożenia. Dlatego
Zamawiający, słusznie, nie zdecydował się na drugie wezwanie będące wezwaniem do
wyjaśnienia tych samych okoliczności, co za pierwszym razem.
W przywołanym punkcie 4.1 części III specyfikacji istotnych warunków zamówienia
Zamawiający wskazał, że, zgodnie z art. 30 ust. 5 ustawy Prawo zamówień publicznych
wykonawca, który powoła się na rozwiązania równoważne z opisanymi przez Zamawiającego,
jest zobowiązany wykazać, że zaproponowane przez niego materiały i/lub urządzenia
spełniają (są równoważne) wymagania określone przez Zamawiającego. W takim przypadku
wykonawca
zobowiązany
jest
podać
w
ofercie
nazwy
(typy,
rodzaje)
i producentów przyjętych do wyceny i zastosowania przy realizacji zamówienia oferowanych
produktów i/lub systemów oraz przedłożyć odpowiednie dokumenty (w języku polskim)
opisujące parametry techniczne oraz producenta, wymagane przepisami certyfikaty i inne
dokumenty, pozwalające jednoznacznie stwierdzić, że są one rzeczywiście równoważne.
Art. 30 ust. 5 ustawy Prawo zamówień publicznych, do którego odniósł się Zamawiający,
stanowi, że wykonawca, który powołuje się na rozwiązania równoważne opisywanym przez
zamawiającego, jest obowiązany wykazać, że oferowane przez niego dostawy, usługi lub
roboty budowlane spełniają wymagania określone przez zamawiającego. Jest on w zasadzie
kontynuacją przepisu art. 30 ust. 4 ustawy Prawo zamówień publicznych: opisując przedmiot
zamówienia przez odniesienie do norm, europejskich ocen technicznych, aprobat, specyfikacji
technicznych i systemów referencji technicznych, o których mowa w ust. 1 pkt 2
i ust. 3 art. 30
, zamawiający jest obowiązany wskazać, że dopuszcza rozwiązania równoważne
opisywanym, a odniesieniu takiemu towarzyszą wyrazy „lub równoważne”, a nie odnosi się
bezpośrednio do art. 29 ust. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych również dotyczącego
rozwiązań równoważnych, jednak w praktyce jest przyjmowany do obu tych regulacji, jeśli
zamawiający wskaże w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, że dany wykonawca
powinien rozwiązania równoważne w ofercie opisać.
Dodatkowo w rozdziale X specyfikacji istotnych warunków zamówienia, zawierającym opis
sp
osobu przygotowania oferty, podpunkcie 3.3 Zamawiający wskazał, że część oferty ma
stanowić wykaz materiałów i/lub urządzeń zamiennych (sporządzony na druku własnym
wykonawcy) wraz z dowodami w języku polskim, potwierdzającymi ich równoważność do
przyjętych przez Zamawiającego – w przypadku zastosowania materiałów i/lub urządzeń
zamiennych (równoważnych) – odpowiednio do opisu w części III pkt 4 ppkt 4.1 specyfikacji
istotnych warunków zamówienia. Wykonawca zobowiązany był podać w ofercie nazwy (typy,
rodza
je) i producentów przyjętych do wyceny i do zastosowania przy realizacji zamówienia (tj.
oferowanych) urządzeń i/lub nazwy przyjętych systemów.
Odwołujący w swojej ofercie wskazał producentów i nazwy / symbole oferowanych urządzeń
zabawowych wraz z ich pod
stawowymi parametrami, które wymienił Zamawiający w części
opisowej zabawek. Jednak w zakresie zestawu nr III pojawił się problem, ponieważ
Zamawiający nie był w stanie samodzielnie zidentyfikować zaoferowanego urządzenia WAR-
– jego opisu nie znalazł ani w ofercie, ani w materiałach udostępnionych przez producenta
na stronie internetowej, ani informacji takiej nie udzielił mu producent pomimo bezpośredniego
zapytania do niego skierowanego.
Co więcej – takiej informacji nie udzielił mu również Odwołujący, mimo wezwania go do
wyjaśnień. Przedstawiony przez Odwołującego w ramach wyjaśnień opis, również w ocenie
Izby jest daleko niewystarczający, by na jego podstawie Zamawiający był w stanie
zidentyfikować i zwizualizować urządzenie, które zostało mu zaoferowane – zwłaszcza wobec
braku możliwości identyfikacji zestawu z podanym symbolem. Ma więc rację Zamawiający
wskazując, że Odwołujący ani do oferty, ani – co więcej – w ramach wyjaśnień, do których
został specjalnie wezwany, nie przedstawił żadnych dokumentów pozwalających
Zamawiającemu stwierdzić na etapie badania ofert, że oferowane przez niego urządzenie
zabawowe jest
równoważne wskazanemu przez Zamawiającego. Rzeczywiście, „wygląd”,
czyli kompozycja elementów urządzeń zabawowych tego typu ma zasadnicze znaczenie dla
ich atrakcyjności i funkcjonalności. Należy się zgodzić z Zamawiającym, że brak jakichkolwiek
dokumentów (projektów, schematów, kart technicznych/katalogowych, rysunków, wizualizacji)
nie pozwolił ustalić, co Odwołujący oferuje w swojej ofercie – zwłaszcza wobec braku
możliwości
odnalezienia
urządzenia
o
wskazanym
symbolu
„WAR-328”. Jest to istotny brak treści oferty mogący stanowić podstawę do jej odrzucenia
wskazaną w art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Ma też rację Odwołujący, że Zamawiający nie powinien sam poszukiwać informacji
o przedmiocie, który został mu zaoferowany – jednak nie w znaczeniu zakazu weryfikacji
prawidłowości złożonej oferty czy zaoferowanego przedmiotu, lecz tego, że nie może być on
zmuszany do samod
zielnego ustalania, co zostało mu zaoferowane. Informację taką powinien
bowiem uzyskać bezpośrednio od wykonawcy – a już zwłaszcza w sytuacji, gdy się o to
wykonawcy bezpośrednio zapytał. W swoim wezwaniu Zamawiający wyraźnie wskazał, że
„należy wyjaśnić, jak wyglądają urządzenia zabawowe wymienione w ofercie
i wskazane w zestawieniu” dodając, że „wygląd urządzenia jest podstawą do określenia
właściwości użytkowych urządzeń zaproponowanych przez oferenta” oraz „pozwala stwierdzić
czy powiązanie funkcjonalne poszczególnych modułów zestawu oraz typ tych modułów
odpowiadają rozwiązaniom oczekiwanym przez Zamawiającego”.
W ocenie Izby z powyższego wezwania wynika ewidentnie, że wykonawca miał przedstawić
Zamawiającemu „wygląd” zestawu, czego trudno dokonać bez schematu, rysunku, zdjęcia lub
tym podobnej wizualizacji. Samym opisem słownym trudno oddać prawidłowy wygląd, tym
bardziej, że opis przedstawiany przez Odwołującego był dość lakoniczny.
Swoim wezwaniem Zamawiający pozostawił Odwołującemu pewną swobodę co do sposobu
przedstawienia owego wyglądu (wizualizacji) urządzenia, jednak nie ma wątpliwości – gdyż
wynika to z samej istoty wyjaśnień – że wykonawca, w swoim własnym interesie, powinien tak
je sporządzić, by rzeczywiście dawały Zamawiającemu konkretne oczekiwane informacje.
Odwołujący zaś tego nie zrobił. Przy czym właściwy czas na to miał miejsce – jeśli nie w chwili
składania ofert – to w chwili ich badania przez Zamawiającego, czyli wezwania do wyjaśnień.
Precyzowanie przedmiotu oferty na etapie postępowania odwoławczego jest spóźnione, gdyż
odbyło się już po dokonaniu przez Zamawiającego badania oferty. Postępowanie odwoławcze
ma
zaś
charakter
kontrolny
i
naprawczy
w stosunku do czynności zamawiających, a nie ma ich zastępować.
W związku z powyższym Izba uznała, że oferta – wraz z późniejszymi wyjaśnieniami jej treści
– nie spełniła wymagań specyfikacji istotnych warunków zamówienia w zakresie
merytorycznym i podlegała odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo
zamówień publicznych jako niezgodna z treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
W związku z powyższym Izba orzekła jak w sentencji oddalając odwołanie.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy
Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania, zgodnie z § 1 ust. 2 pkt 1,
§ 3 i § 5 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r.
w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów
w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 972),
uwzględniając wpis w wysokości 10.000 złotych oraz koszty dojazdu pełnomocników
Zamawiającego w kwocie 984 złotych.
Przewodniczący: ……………………..…