Sygn. akt KIO 407/19
POSTANOWIENIE
z dnia 18 marca 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Irmina Pawlik
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron w Warszawie w dniu 18 marca
2019 r.
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 7 marca 2019
r. przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia WYG International
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie oraz D. Z. P. Spółka
komandytowa z siedzibą w Warszawie w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk Spółka Akcyjna z siedzibą w Gdańsku
postanawia:
umarza postępowanie odwoławcze;
2. nakazuje zwrot
z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia WYG International
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie oraz D. Z. P. Spółka
komandytowa z siedzibą w Warszawie kwoty 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy
złotych zero groszy) uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 ze zm.) na niniejsze postanowienie - w terminie 7
dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Gdańsku.
Przewodniczący: ……………………………….………
Sygn. akt KIO 407/19
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający - Zarząd Morskiego Portu Gdańsk Spółka Akcyjna z siedzibą w Gdańsku
prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego sektorowego pod nazwą
„Doradztwo dla partnera publicznego w przygotowaniu projektu partnerstwa publiczno-
prywatnego dla inwestycji p
n. Budowa Portu Centralnego w Morskim Porcie w Gdańsku wraz
z opracowaniem Studium Wykonalności dla ww. inwestycji w ramach prawa opcji.” Ogłoszenie
o
zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z dnia 16
października 2018 r. pod numerem 2018/S 199-452896. Postępowanie prowadzone jest
w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo
zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2018 r., poz. 1986; dalej „Ustawa Pzp”). Wartość
szacunkowa zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie
art. 11 ust. 8 Ustawy Pzp.
W dniu 7
marca 2019 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie
wniesione przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia WYG
Interna
tional Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie oraz D. Z. P.
Spółka komandytowa z siedzibą w Warszawie (dalej jako „Odwołujący”) od czynności
Zamawiającego polegającej na braku uznania zastrzeżenia tajemnicy przedsiebiorstwa
dokonego przez Odwołującego w stosunku do informacji zawartych w:
opinii w zakresie rozwiązania zadania problemowego z 17 grudnia 2018 r. załączonej do
oferty Odwołującego złożonej w postępowaniu,
uzasadnieniu zastrzeżenia informacji złożonych wraz z ofertą jako tajemnicy
przedsiębiorstwa z dnia 14 grudnia 2018 roku, w zakresie począwszy od zdania „Podobnie
załączona do oferty Opinia z uwagi na swoją zawartość i sposób jej opracowania stanowi
tajemnicę przedsiębiorstwa" aż do końca pisma, włącznie ze wszystkimi złożonymi wraz
z
nim załącznikami.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 8 ust. 3 ustawy Pzp w zw. z art. 11
ust. 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji („u.z.n.k.") poprzez bezzasadne uznanie,
że Odwołujący nie wykazał, że zastrzegane informacje spełniają wymagania konieczne do
uznania zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa oraz, że rzekomo nie wykazał łącznego
wystąpienia przesłanek definicji tajemnicy przedsiębiorstwa dla zastrzeganych informacji,
podczas gdy wszelkie
informacje zastrzeżone przez Odwołującego jako tajemnica
przedsiębiorstwa spełniały ustawowe przesłanki do przyznania im takiego charakteru a
Odwołujący wykazał spełnienie w stosunku do nich wszystkich przesłanek z art. 11 ust. 2
u.z.n.k. niezbędnych do skutecznego zachowania ich w tajemnicy przed podmiotami
konkurencyjnymi wobec Odwołującego.
W związku z tak postawionymi zarzutami Odwołujący wniósł o:
merytoryczne rozpatrzenie przez Krajową Izbę Odwoławczą odwołania i jego
uwzględnienie w całości,
2. dopuszcz
enie i przeprowadzenie dowodów z dokumentacji postępowania, a także
dowodów, które zostaną powołane i przedłożone na rozprawie,
nakazanie
Zamawiającemu
uznania
skuteczności
zastrzeżenia
tajemnicy
przedsiębiorstwa dokonanej przez Odwołującego w stosunku do informacji zawartych
w opinii oraz uzasadnieniu tajemnicy opinii,
zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów postępowania
odwoławczego, w tym kosztów doradztwa prawnego, według norm przepisanych i zgodnie
z fakturą przedstawioną przez Odwołującego na rozprawie.
Izba ustaliła, iż Zamawiający w dniu 11 marca 2019 r. poinformował wykonawców biorących
udział w postępowaniu o wniesieniu odwołania przez Odwołującego oraz przesłał im kopię
odwołania. W terminie wynikającym z art. 185 ust. 2 ustawy Pzp do postępowania
odwoławczego nie zgłosił przystąpienia żaden wykonawca. W dniu 18 marca 2019 r. do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęła odpowiedź Zamawiającego na odwołanie,
w
której poinformował on, iż uwzględnia w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu oraz
wnosi o umorzenie postępowania.
Uwzględniając powyższe oraz mając na względzie fakt, iż do postępowania odwoławczego
po stronie Zamawiającego nie przystąpił żaden wykonawca, Izba uznała, że zachodzą
podstawy do umorzenia postępowania odwoławczego na posiedzeniu niejawnym na
podstawie art. 186 ust. 2 ustawy Pzp.
Zgodnie z treścią tego przepisu w przypadku
uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu Izba
może umorzyć postępowanie na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz
uczestników postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie
wykonawcy, pod warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie
przystąpił w terminie żaden wykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza
lub unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem
zawartym w odwołaniu.
Izba zważyła, że skuteczne skorzystanie przez Zamawiającego z przysługującej mu
czynności dyspozytywnej, tj. uwzględnienia w całości zarzutów odwołania, w sytuacji gdy po
str
onie Zamawiającego nie przystąpił do postępowania żaden wykonawca, powoduje
zakończenie postępowania odwoławczego bez merytorycznego rozpoznania zarzutów
odwołania. Natomiast dalsze czynności, które Zamawiający podejmie w celu uczynienia
zadość żądaniom odwołania, pozostają poza oceną Izby w ramach ustalenia zaistnienia
przesłanki umorzenia postępowania odwoławczego. Podkreślić jednak należy, iż zgodnie
z
dyspozycją art. 186 ust. 2 in fine ustawy Pzp ustawodawca nałożył na Zamawiającego
obowiązek wykonania, powtórzenia lub unieważnienia czynności w postępowaniu o udzielenie
zamówienia, zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.
W tym stanie rzeczy Izba na podstawie art. 186 ust. 2 u
stawy Pzp umorzyła postępowanie
odwoławcze, orzekając w formie postanowienia zgodnie z art. 192 ust. 1 zdanie drugie ustawy
Pzp.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 186 ust. 6 pkt 1)
Ustawy Pzp, uznając, że znoszą się one wzajemnie. Jednocześnie, mając na względzie fakt,
iż uwzględnienie przez Zamawiającego zarzutów przedstawionych w odwołaniu w całości
nastąpiło przed otwarciem rozprawy, Izba nakazała dokonanie na rzecz Odwołującego zwrotu
kwoty uiszczonej tytułem wpisu, zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 1 lit. a) Rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu
od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania
(t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 972).
Przewodniczący: ……………………………….………