Sygn. akt: KIO 434/19
POSTANOWIENIE
z dnia 25 marca 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Luiza Łamejko
Protokolant:
Adam Skowroński
po rozpoznaniu na posiedzeniu w dniu 25 marca 2019 r. w Warszawie
odwołania
wniesionego d
o Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 11 marca 2019 r. przez
wykonawcę POLMIL Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowo-
akcyjna,
ul. Przemysłowa 8B, 85-758 Bydgoszcz w postępowaniu prowadzonym przez
Górnośląskie Centrum Zdrowia Dziecka im. św. Jana Pawła II Samodzielny Publiczny
Szpital Kliniczny nr 6 Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach, ul. Medyków
16, 40-752 Katowice
przy udziale wykonawcy J. C., A. M.,
"MEDICA" Spółka jawna, ul. Przemysłowa 4a, 59-
300 Lubin
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakazuje zwrot z rachunku bankowego
Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy POLMIL S
półka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka
komandytowo-akcyjna,
ul. Przemysłowa 8B, 85-758 Bydgoszcz kwoty 15 000 zł
00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) stanowiącej uiszczony wpis od
odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2018 poz. 1986 ze zm.) na niniejsze postanowienie - w terminie 7 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Katowicach.
Przewodniczący : ………………………………
Sygn. akt: KIO 434/19
U z a s a d n i e n i e
Górnośląskie Centrum Zdrowia Dziecka im. św. Jana Pawła II Samodzielny Publiczny
Szpital Kliniczny nr 6 Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach (dalej:
„Zamawiający”) prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego na dostawy drobnego sprzętu medycznego jałowego.
Postępowanie to prowadzone jest na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2018 poz. 1986 ze zm.), zwanej dalej: „ustawa Pzp”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w dniu 24 lipca 2018 r. w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej pod pozycją 2019/S 140-320007.
W dniu 11 marca 2019 r. wykonawca
POLMIL Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością spółka komandytowo-akcyjna (dalej: „Odwołujący”) wniósł odwołanie do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej zarzucając Zamawiającemu naruszenie:
1) art. 82 ust. 3 w zw. z art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia
w pakiecie 10 oferty firmy J. C., A. M.
„Medica” Sp. j., której treść nie odpowiada treści
specyfikacji istotnych warunków zamówienia,
2) art. 7 ust. 1 ustawy Pzp
poprzez prowadzenie postępowania z naruszeniem zasad
uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców,
3) art. 91 ust. 1 ustawy Pzp
poprzez wybór oferty firmy J. C., A. M. „Medica”
Sp. j., która nie jest ofertą najkorzystniejszą w rozumieniu przepisów ustawy Pzp w zakresie
pakietu 10.
Odwołujący wniósł o:
uwzględnienie odwołania
nakazanie unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej w zakresie pakietu 10,
nakazanie powtórzenia czynności badania i oceny ofert w zakresie pakietu 10,
nakazanie odrzucenia oferty złożonej przez J. C., A. M. „Medica” Sp. j.
w zakresie pakietu 10,
nakazanie wezwania do przedłożenia dokumentów w celu potwierdzenia braku podstaw do
wykluczenia wykonawcy, którego oferta zostanie oceniona jako najkorzystniejsza w zakresie
pakietu 10 w wyniku powtórzenia czynności badania i oceny złożonych ofert w zakresie ww.
pakietu.
Przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego zgłosił
w dniu 14 marca 2019 r. wykonawca J. C., A. M.
„Medica” Sp. j.
W dniu 22 marca 2019 r. d
o Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło pismo
Zamawiającego (pismo z dnia 19 marca 2019 r., przesłane w tym dniu do Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej drogą elektroniczną), w którym Zamawiający złożył oświadczenie, że
uwzględnia w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu.
Wykonawca J. C., A. M.
„Medica” Sp. j. nie stawił się na posiedzenie Izby w dniu 25
marca 2019
r. Izba zważyła, że ustawodawca nie wskazał terminu, w jakim wykonawca
przystępujący
do
postępowania
odwoławczego
może
złożyć
oświadczenie
o sprzeciwie co do uwzględnienia odwołania przez zamawiającego. Nie budzi to jednak
w
ątpliwości, gdyż termin ten skorelowany jest ze skutkami procesowymi określonymi
w ustawie Pzp
, w zależności od etapu, na którym znajduje się postępowanie odwoławcze
w chwili uwzględnienia odwołania przez zamawiającego. Wobec złożonego w dniach 19 i 22
marca 2019 r.
oświadczenia Zamawiającego, że uwzględnia w całości zarzuty przedstawione
w odwołaniu, to moment zamknięcia posiedzenia Izby stanowił termin stanowczy na złożenie
oświadczenia o sprzeciwie wobec uwzględnienia odwołania przez Zamawiającego. Jest to
etap, na którym zapada decyzja Izby o skierowaniu odwołania do rozpoznania na rozprawie,
zaś do tego konieczne jest istnienie w sprawie sporu, który Izba może rozstrzygnąć.
S
kutkiem prawnym braku sprzeciwu uczestnika postępowania jest materialny zanik sporu,
będącego warunkiem możliwości wydania merytorycznego rozstrzygnięcia. Wobec braku
oświadczenia wykonawcy J. C., A. M. „Medica” Sp. j. co do sprzeciwu wobec uwzględnienia
odwołania przez Zamawiającego, Izba zobligowana jest, w związku z brakiem możliwości
wydania orzeczenia merytorycznego, do podjęcia rozstrzygnięcia formalnego poprzez
umorzenie
postępowania
odwoławczego.
Niestawiennictwo
wykonawcy
J. C., A. M.
„Medica” Sp. j. nie wstrzymywało postępowania odwoławczego, wobec treści §
21 ust. 3 rozp
orządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 marca 2010 r.
w sprawie regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu odwołań (Dz. U. z 2018, poz.
), zgodnie z którym niestawiennictwo strony oraz uczestnika postępowania
odwoławczego prawidłowo zawiadomionego o terminie rozprawy nie wstrzymuje
rozpoznania odwołania. Przepis ten na mocy § 3 wyżej wskazanego rozporządzenia stosuje
się odpowiednio do posiedzeń. Niestawiennictwo prawidłowo zawiadomionego
przystępującego na posiedzeniu stanowi o rezygnacji z czynnego uczestnictwa
w postępowaniu odwoławczym, a także wyczerpuje drugą przesłankę - braku zgłoszenia
sprzeciwu, o której mowa w art. 186 ust. 3 ustawy Pzp.
Wobec powyższego, Krajowa Izba Odwoławcza, działając na podstawie art. 186 ust.
3 ustawy Pzp, postano
wiła postępowanie odwoławcze umorzyć.
Mając powyższe na uwadze, na podstawie art. 192 ust. 1 zdanie drugie ustawy Pzp
w zw. z art. 186 ust. 3 ustawy Pzp, orzeczono jak w sentencji.
Orzekając o kosztach postępowania Izba wzięła pod uwagę treść art. 186 ust. 6
pkt 2 lit. b
ustawy Pzp oraz § 5 ust. 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów
w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r., poz. 972).
Przewodniczący : ………………………………