Sygn. akt KIO 442/19
POSTANOWIENIE
z dnia 26 marca 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Marzena Teresa Ordysińska
po rozpoznaniu na posiedzeniu
niejawnym bez udziału stron w dniu 26 marca 2019 r.
w
Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
marca 2019 r. przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia
Colas Rail Polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Gdańsku i Colas
Rail S.A.S. z
siedzibą w Maison-Lafitte, Francja w postępowaniu prowadzonym przez
zamawiającego - PKP Polskie Linie Kolejowe spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie
p o s t a n a w i a:
Umarza postępowanie odwoławcze.
Nakazuje zwrot z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Colas Rail Polska spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Gdańsku i Colas Rail S.A.S. z siedzibą w Maison-Lafitte,
Francja kwoty 20 000
,00 zł (słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy), uiszczonej
tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a ust. 1 i 198b ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
–
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2017, poz. 1579, z późn. zm.) na niniejsze
postanowienie
– w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego Warszawa-
Praga w Warszawie.
Przewodniczący:
………………………
Sygn. akt: KIO 442/19
U z a s a d n i e n i e
I.
PKP Polskie Linie Kolejowe spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie (dalej: Zamawiający),
prowadzi postępowanie, na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 ze zm.; dalej: Prawo zamówień
publicznych albo Pzp), na wykonanie
robót budowlanych dla zadania pn. „Przebudowa
układów torowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą na linii kolejowej E59 odcinek
Słonice-Choszczno w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku
Poznań Główny-Szczecin Dąbie""
W dniu 13 marca 2019 r.
wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie
zamówienia Colas Rail Polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w
Gdańsku i Colas Rail S.A.S. z siedzibą w Maison-Lafitte, Francja (dalej: Odwołujący)
wnieśli odwołanie, zarzucając Zamawiającemu naruszenie:
art. 7 ust. 1 Pzp, poprzez brak równego traktowania wykonawców, w tym podmiotów
trzecich, polegający na bezpodstawnym żądaniu od wykonawców (podmiotów trzecich)
zagranicznych dodatkowych dokumentów;
art. 24 ust. 1 pkt 12 Pzp, poprzez bezpodstawne zastosowanie przepisu i wykluczenie
Odwołującego z postępowania, mimo, że Wykonawca potwierdził brak podstaw do
wykluczenia z postępowania;
art. 24 ust. 4 Pzp, poprzez bezpodstawne zastosowanie przepisu i odrzucenie oferty
Odwołującego, mimo, że Odwołujący nie podlega wykluczeniu z postępowania;
art. 93. ust. 1 pkt 1 Pzp, poprzez bezpodstawne zastosowanie przepisu
i
unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, mimo, że Odwołujący
złożył ofertę niepodlegającą odrzuceniu;
art. 25 ust. 2 Pzp w związku z §7 ust. 1 pkt 2) Rozporządzenia Ministra Rozwoju
z.dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od
wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia (Dz. U. poz. 1126), poprzez
bezpodstawne nieuznanie dokumentów złożonych przez Odwołującego jako potwierdzające
brak podstaw do wykluczenia, w tym brak otwarcia likwidacji podmiotu trzeciego na
zasobach którego polega Odwołujący,
art. 25 ust. 2 Pzp w związku z §7 ust. 3, §14 ust. 1 oraz §14 ust. 2 Rozporządzenia
Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może
żądać zamawiający od wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia (Dz. U. poz.
1126), poprzez bezpodstawne przyjęcie, iż dokument o którym mowa w §7 ust. 3 ww.
rozporządzenia stanowi oświadczenie o którym mowa w §14 ust. 1 ww. rozporządzenia,
a
nie dokument o którym mowa w §14 ust. 2 ww. rozporządzenia;
art. 91. ust. 1 Pzp, poprzez brak dokonania wyboru oferty Odwołującego, mimo, że
jest ona najkorzystniejsza i nie podlega odrzuceniu,
w przypadku braku uwzględnienia ww. zarzutów z ostrożności procesowej Odwołujący
zarzucał Zamawiającemu naruszenie art. 22a ust. 6 Pzp, poprzez brak jego zastosowania,
w
tym w szczególności brak wezwania Odwołującego do zastąpienia podmiotu trzeciego.
Odwołujący w konsekwencji wnosił o uwzględnienie odwołania w całości i nakazanie
Zamawiającemu:
unieważnienie czynności polegającej na wykluczeniu Odwołującego,
unieważnienie czynności polegającej na odrzuceniu oferty Odwołującego,
unieważnienie czynności unieważnienia postępowania.
N
ie zgłoszono żadnego przystąpienia do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego.
W dniu 22 marca 2019 r.
Zamawiający uwzględnił zarzuty przedstawione
w
odwołaniu.
II.
Po pierwsze, Izba ustaliła, że w przedmiotowym postępowaniu odwoławczym nie
przystąpił do postępowania po stronie Zamawiającego żaden wykonawca.
Po drugie, Izba uznała, że postępowanie odwoławcze należy umorzyć, bowiem
w
odpowiedzi na odwołanie Zamawiający uwzględnił w całości zarzuty podniesione
w
odwołaniu.
Zgodnie z art. 186 ust. 2 Prawa zamówień publicznych, w przypadku uwzględnienia
przez Zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu Izba może umorzyć
postępowanie na posiedzeniu niejawnym pod warunkiem, że w postępowaniu odwoławczym
po stronie Zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca. W takim przypadku
Zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie
zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.
Ponadto, w związku z art. 186 ust. 6 pkt 2b Prawa zamówień publicznych, Izba
postanowiła o zwrocie Odwołującemu uiszczonego wpisu od odwołania.
Wobec powyższego, orzeczono jak w sentencji.
Przewodniczący: ……………………………