Sygn. akt KIO 443/19
WYROK
z dnia 29 marca 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Anna Osiecka
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 marca 2019 r.
w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 13 marca 2019 r. przez wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia Mera Systemy Sp. z o.o. z siedzibą w Grodzisku
Mazowieckim oraz Atos Polska S.A. z siedzibą w Warszawie w postępowaniu
prowadzonym przez zamawiającego Miasto Białystok, prowadzący postępowanie – Urząd
Miejski w Białymstoku, Zarząd Białostockiej Komunikacji Miejskiej w Białymstoku
przy udziale wykonawcy
Pixel Sp. z o.o. z siedzibą w Bydgoszczy, zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
przy udziale wykonawcy
GMV Innovating Solutions Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie,
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
Oddala odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia Mera Systemy Sp. z o.o. z siedzibą w Grodzisku Mazowieckim oraz Atos
Polska S.A. z siedzibą w Warszawie i zalicza w poczet kosztów postępowania
odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy)
uiszczoną przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Mera
Systemy Sp. z o.o. z siedzibą w Grodzisku Mazowieckim oraz Atos Polska S.A.
z siedzibą w Warszawie tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych
(t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1986 ze zm.) na niniejszy wyrok
– w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w Białymstoku.
Przewodniczący: …………………………………
Sygn. akt KIO 443/19
U z a s a d n i e n i e
Miasto Białystok, prowadzący postępowanie – Urząd Miejski w Białymstoku, Zarząd
Białostockiej Komunikacji Miejskiej w Białymstoku, dalej „Zamawiający”, prowadzi w trybie
przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na Dostawę,
instalację i uruchomienie 255 sztuk biletomatów mobilnych wraz z oprogramowaniem i
prowadzeniem na dostarczonych
urządzeniach usługi sprzedaży biletów. Postępowanie
prowadzone jest na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. t.j. z 2018 r. poz. 1986 ze zm.), dalej „ustawa Pzp”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu
17 października 2018 r. pod numerem 2018/S 200 – 453915.
W dniu 13 marca
2019 r. wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia
Mera Systemy Sp. z o.o. z siedzibą w Grodzisku Mazowieckim oraz Atos Polska S.A. z
siedzibą w Warszawie, dalej „Odwołujący”, wnieśli odwołanie, zarzucając Zamawiającemu
naruszenie:
art.
89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, poprzez niewłaściwą ocenę oferty złożonej przez
Odwołującego, która doprowadziła do jej odrzucenia pomimo, iż jej treść w pełni
odpowiada wymaganiom specyfikacji istotnych warunków zamówienia, dalej „SIWZ”;
art. 87 ust. 1 ustawy Pzp, poprzez zaniechanie żądania wyjaśnień od Odwołującego w
skutek czego Zamawiający niewłaściwie zinterpretował treść złożonej przez niego oferty,
co z kolei doprowadziło do jej odrzucenia, którego można byłoby uniknąć, gdyby
Zamawiający zwrócił się o stosowne wyjaśnienia;
art. 7 ust. 1 ustawy Pzp, albowiem dokonując odrzucenia oferty Odwołującego w
okolicznościach nieuzasadnionych wymogami SIWZ oraz przepisami ustawy Pzp
traktuje w sposób dyskryminujący Odwołującego w postępowaniu, naruszając tym
samym zasady prowadzenia postępowania w sposób zapewniający równe traktowanie i
uczciwą konkurencję wykonawców.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu
unieważnienia decyzji o odrzuceniu oferty Odwołującego.
Odwołujący wskazywał, że decyzja o odrzuceniu jego oferty została dokonana w oparciu
o przyjętą przez Zamawiającego tezę, iż Odwołujący składając swą ofertę, nie uwzględnił w
wycenie swojej oferty poz. 13 w Tabeli nr 1
„utrzymanie i aktualizacja terminali mPOS".
Tymczasem z faktu, iż Odwołujący nie użył oczekiwanego przez Zamawiającego formularza
ofertowego (udostępnionego pismem z dnia 14.12.2018 r.), lecz formularza w wersji
wcześniejszej (udostępnionej 16.11.2018 r.) nie można wywodzić w sposób automatyczny
wniosku, iż Odwołujący nie uwzględnił w swej wycenie kosztów związanych z „utrzymaniem i
aktualizacją terminali mPOS".
Odwołujący podkreślał, że Formularz oferty, z którego skorzystał, uwzględniał koszty
związane z dostawą 40 sztuk mobilnych terminali typu mPOS wraz z oprogramowaniem oraz
ich utrzymaniem oraz aktualizacją. Zamawiający w dniu 16.11.2018 r. na swojej stronie
internetowej poinformował o zmianie SIWZ oraz rozszerzeniu zakresu udzielanego
zamówienia o „dostawę 40 sztuk mobilnych terminali typu mPOS wraz z oprogramowaniem".
Jednocześnie w tym samym piśmie, Zamawiający dokonał zmian w Załączniku nr 1 do Umowy
Szczegółowy Opis Przedmiotu Zamówienia w pkt 1.1.3. OPZ. Zamawiający tym samym
pismem poinformował wykonawców o zmianie Załącznika nr 1 do SIWZ - Formularza
ofertowego poprzez dopisanie w Tabeli nr 1 poz. 12
pn. „Dostawa terminali mPOS".
Modyfikacja f
ormularza, którym posłużył się Odwołujący składając ofertę, została dokonana
właśnie w tym celu, aby wszyscy wykonawcy podali koszty dokonanego tego samego dnia
rozszerzenia zakresu zamówienia związanego z dostawą terminali typu mPOS.
Nie budziło wątpliwości Odwołującego, iż w zakresie „Dostawy terminali mPOS", o której
mowa w poz. 12 Tabeli 1 formularza oferty,
złożonej przez Odwołującego, mieści się także
utrzymanie i aktualizacja terminali mPOS przez cały okres trwania umowy, co wynika wprost
z treści zmienionego OPZ. Sam Zamawiający uznał w owym czasie, iż dokonana w ten sposób
zmiana formularza ofertowego, który został zastosowany przez Odwołującego, jest
wystarczająca do uwzględnienia wyceny kosztów związanych z rozszerzeniem zakresu
udzielanego zamówienia, w tym także z utrzymaniem i aktualizacją terminali typu mPOS. Tym
samym, wbrew twierdzeniu Zamawiającego, formularz oferty użyty przez Odwołującego przy
składaniu ofert przygotowany został w celu uwzględnienia zmian SIWZ w zakresie opisu
przedmiotu zamówienia dokonanych w dniu 16.11.2018 r.
Dla Odwołującego oczywiste było, iż pojęcie „Dostawy terminali mPOS" obejmuje
zarówno dostawę terminali mPOS wraz z oprogramowaniem, jak i utrzymanie i aktualizację
terminali, o czym świadczyć może także treść oferty z dnia 8.1.2019 r., którą Odwołujący
wynegocjował z BEE-TECH Sp. z o.o. Sp.k., której koszt Odwołujący ostatecznie ujął w treści
złożonej oferty. Na str. 2 oferty znajduje się informacja wskazująca, iż zakres prowadzonych
negocjacji dotyczy dostawy terminali wraz z oprogra
mowaniem, utrzymaniem i aktualizacją.
Potwierdzona za zgodność z oryginałem kopia złożonej oferty została Zamawiającemu
przekazana wraz z wyjaśnieniami z dnia 12.2.2019 r. jako załącznik nr 8 oraz stanowi
tajemnicę przedsiębiorstwa Odwołującego.
Fakt dokonania korekt w formularz ofertowym pismem z dnia 14.12.2018 r. nie
powodował deaktualizacji formularza ofertowego z 16.11.2018 r. W okresie od 16.11.2018 r.
do terminu złożenia ofert, treść SIWZ uległa jednokrotnej korekcie. Pismem z dnia 14.12.2018
r. Zamawiaj
ący doprecyzował definicję „biletomatu mobilnego". Wprowadzenie zmian w
formularzu ofertowym i dodatkowe wyszczeg
ólnienie w Tabeli 1 pozycji 13, pozostawało zatem
bez związku z korektą SIWZ dokonaną pismem z dnia 14.12.2018 r.
Zamawiający przyznaje w uzasadnieniu czynności odrzucenia oferty Odwołującego, iż
dodanie pozycji 13 miało na celu jedynie doprecyzowanie formularza i zostało dokonane z
inspiracji jednego z wykonawców. Zamawiający przyznaje tym samym, iż formularz ofertowy,
którym posłużył się Odwołujący, także pozwalał wykonawcom ująć koszty związane
utrzymaniem i aktualizacją terminali mPOS. Zamawiający wyodrębnił z pozycji 12 Tabeli 1
formularza ofertowego czynności związane z utrzymaniem i aktualizacją terminali mPOS i
wymienił je jednoznacznie w pozycji 13. Wyodrębnienie to nie oznacza jednak, iż formularz
ofertowy w poprzedniej wersji stracił na swej aktualności, albowiem nadal w jego zakresie
pozostaje dostawa terminali typu mPOS wraz z ich oprogramowaniem, utrzymaniem i
aktualizacją, tyle że ich wycena dokonywana jest w innych pozycjach (poz. 12).Złożenie oferty
na Formularzu ofertowym udostępnionym przez Zamawiającego w dniu 16.11.2019 r. nie
oznacza zatem braku wyceny przez Odwołującego czynności związanych z utrzymaniem i
aktualizacją terminali typu mPOS, albowiem formularz ofertowy którym posłużył się
Odwołujący tę wycenę także uwzględniał, tyle że w innej pozycji (konkretnie poz. 12).
W ocenie Odwołującego zarzut Zamawiającego ma charakter jedynie formalny i w istocie
sprowadza się do braku wskazania w ofercie odrębnej wyceny jednej z czynności związanych
z wykonywanym zamówieniem. Tymczasem, treść SIWZ nie zawiera wymogu, aby oferty
zawierała odrębną wycenę usługi utrzymania i aktualizacji terminalu mPOS. Tym samym,
zapisy SIWZ nie daj
ą materialnej podstawy do odrzucenia oferty jako nieodpowiadającej treści
SIWZ na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp.
Podstawy materialnej dla odrzucenia oferty nie stanowi także nowy formularz ofertowy.
Formularz ofertowy,
stanowiący załącznik do SIWZ, był jedynie wzorcem według którego
wykonawca miał sformułować treść oferty, natomiast nie miał charakteru bezwzględnie
wiążącego. Jak wynika z treści ust. 2 pkt 1) Rozdziału XVI SIWZ na dokumenty „zawarte w
ofercie" składa się m.in. „formularz ofertowy (na lub wg Załącznika nr 1 do SIWZ) wraz z
hasłem dostępu do JEDZ”. Sformułowanie „na lub wg” wskazuje, iż Zamawiający dopuszczał
pewne odstępstwa od jego treści albowiem dopuścił składanie ofert „wg" formularza nie zaś
„na" formularzu, stanowiącym załącznik nr 1 do SIWZ. Sformułowanie „wg” i jego rozumienie
językowe przyjęte w języku powszechnym wskazuje na taką właśnie wolę Zamawiającego.
S
formułowanie z pkt 2 ppkt 1) lit. a) formularza oferty, iż wycena Etapu I i II zawiera
wycenę według tabeli 1 nie stanowi wymogu dla wykonawców, tylko jest wzorcowym
oświadczeniem składanym przez wykonawcę, iż cena została obliczona zgodnie z Tabelą nr
1. Oświadczenie o wymaganej treści zostało złożone przez Odwołującego, tyle że odwoływało
się ono do tabeli 1 z Formularza ofertowego w wersji z 16.11.2018 r. Mając na względzie poz.
12 Tabeli 1 oraz otwarty charakter Tabeli wynikający z pozycji 11 brak wskazania w Tabeli
„utrzymania i aktualizacji terminali mPOS" nie oznacza zasadności automatycznego przyjęcia
przez Zam
awiającego tezy, iż cena oferty nie ujmuje kosztów tej usługi.
Odwołujący podkreślał, że sformułował ofertę na ciągle aktualnym formularzu
ofertowym, albowiem
Zamawiający dokonując pismem z dnia 14.12.2018 r. doprecyzowania
treści formularza nie uchylił poprzedniej jego wersji. Link do formularza z dnia 16.11.2018 r.
pozostawał przez cały okres składania ofert aktywny na stronie internetowej Zamawiającego,
możliwe było jego pobranie i wykorzystanie przy złożeniu oferty. Nieusunięcie formularza
przez Zamawia
jącego, nieopatrzenie przez Zamawiającego zapisem „nieaktualny" lub brak
jego zdezaktywowania, przyczyniło się do jego pobrania i wykorzystania przez Odwołującego
przy
złożeniu oferty.
Odwołujący wskazywał również, że wycena kosztów w Tabeli nr 1 Formularza
ofertowego nie ma zasadniczego znaczenia wobec faktu, iż cena oferty ma charakter
ryczałtowy, na co wskazuje sama treść tabeli 1 oraz wzór umowy. Umowa wyodrębnia trzy
etapy jej realizacji (§1 ust. 1), wynagrodzenie ma charakter ryczałtowy i za realizację
pierwszych dwóch etapów umowy jest ono wypłacane w dwóch częściach (§5 ust. 1 i 2
Umowy). Tym samym, wycena dokonywana przez wykonawcę w Tabeli 1 oferty nie ma
znaczenia dla realizacji zamówienia, zaś brak w kosztorysie ujętym w tabeli 1 jednej pozycji
kosztorysowej nie uzasadnia odrzucenia oferty Odwołującego.
Ocena formularza ofertowego zastosowanego przez Odwołującego, bez zastosowania
art. 87 ust. 1 ustawy Pzp,
tj. żądania uprzednich wyjaśnień oraz bez uwzględnienia faktu, iż
celem jego modyfikacji i udostępnienia w dniu 16.11.2018 r. wykonawcom było ujęcie w nim
kosztów związanych z dostawą terminali typu mPOS, w tym kosztów utrzymania i aktualizacji,
doprowadziło do nieuprawnionego zastosowania art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp i odrzucenia
oferty Odwołującego. Jeśli na gruncie tak złożonej oferty pojawiły się wątpliwości, czy oferta
uwzględnia wycenę pozycji 13, Zamawiający winien w trybie art. 87 ust. 1 ustawy Pzp podjąć
starania o wyjaśnienia dostrzeżonych w ofercie wątpliwości co do jej treści.
Do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego przystąpił wykonawca
Pixel Sp. z o.o. z siedzibą w Bydgoszczy, a także wykonawca GMV Innovating Solutions Sp.
z o.o. z siedzibą w Warszawie, obaj wnosili o oddalenie odwołania w całości.
Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska
stron, oraz uczestników postępowania odwoławczego, złożone w pismach
pr
ocesowych, jak też podczas rozprawy, Izba stwierdziła, iż odwołanie nie zasługuje
na uwzględnienie.
Izba dopuściła w niniejszej sprawie dowody z dokumentacji postępowania,
w szczególności: z protokołu postępowania o udzielenie zamówienia, ogłoszenia
o z
amówieniu, postanowień specyfikacji istotnych warunków zamówienia, oferty
Odwołującego, informacji o odrzuceniu oferty Odwołującego. Izba wzięła również pod uwagę
stanowiska wyrażone w odwołaniu oraz piśmie procesowym przystępującego wykonawcy
Pixel Sp. z
o.o. z siedzibą w Bydgoszczy, a także oświadczenia i stanowiska stron i
uczestnik
ów postępowania odwoławczego wyrażone ustnie do protokołu posiedzenia
i rozprawy w dniu 25 marca 2019 r.
Uwzględniając powyższe, Izba ustaliła i zważyła, co następuje.
Zamawi
ający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
z zastosowaniem przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych wymaganych przy
procedurze, której wartość szacunkowa zamówienia przekracza kwotę określoną
w przepisach wydanych na podstawie art.
11 ust. 8 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Izba stwierdziła, że nie zachodzą przesłanki do odrzucenia odwołania, o których
stanowi art. 189 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że Odwołujący posiada interes w uzyskaniu
przedmiotowego zamówienia, kwalifikowanego możliwością poniesienia szkody w wyniku
naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy, o których mowa w art. 179 ust. 1 ustawy
Prawo zamówień publicznych, co uprawniało go do złożenia odwołania.
Izba uzn
ała, że odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Odnosząc się do zarzutu nieuzasadnionego odrzucenia oferty Odwołującego, Izba
ustaliła, co następuje. Przedmiot zamówienia został podzielony na trzy etapy i obejmuje
dostawę, instalację i uruchomienie 255 sztuk biletomatów mobilnych wraz z oprogramowaniem
i prowadzeniem na dostarczonych urządzeniach usługi sprzedaży biletów. Szczegółowy opis
przedmiotu zamówienia, warunki dostawy, gwarancji, rękojmi i serwisu określony został w
projekcie umowy, stanowiącym Załącznik nr 6 do SIWZ.
Zgodnie z Rozdziałem XVI pkt 1 oraz pkt 2 ppkt 1 SIWZ ofertę składa się pod rygorem
nieważności w formie pisemnej, z tym że JEDZ należy przesłać w postaci elektronicznej
opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Dokumenty zawarte w ofercie w formie
pisemnej: 1
) formularz ofertowy (na lub wg Załącznika nr 1 do SIWZ) wraz z hasłem dostępu
do pliku JEDZ.
Zgodnie z Rozdziałem XVIII SIWZ Cena oferty powinna obejmować pełny
zakres czynności określonych w rozdz. III SIWZ oraz w załącznikach i uwzględniać wszystkie
koszty związane z wykonaniem przedmiotu zamówienia. Stosownie do załącznika nr 1 do
SIWZ (formularz ofertowy) cen
ę za realizację Etapu I i Etapu II należało obliczyć zgodnie z
Tabelą nr 1, która została zdefiniowana w motywie 30 preambuły do wzoru umowy, tj. Tabela
Elementów Rozliczeniowych zwana w dalszej części umowy (TER) – wykaz stanowiący
podział wynagrodzenia wykonawcy – Ceny ryczałtowej, w formie iloczynu ilości i kosztu
jednostkowego elementów prac, wypełniona przez Wykonawcę w formularzu ofertowym.
Pierwotnie Tabela nr 1 składała się z 11 pozycji, w tym pozycji nr 11 pn. Materiały reklamowe,
pozostałe koszty wynikające z zakresu Opisu Przedmiotu Zamówienia.
Pismem z dnia 15 listopada 2018 r. Zamawiający dokonał zmiany SIWZ (zmiana nr 5)
wskazując, że zmienia treść Załącznika nr 1 do umowy — Szczegółowy Opis Przedmiotu
Zamówienia, który zamieszcza na stronie internetowej. Treści nieaktualne zostały w
dokumencie skreślone, a treści dodane zapisane kolorem zielonym. W związku z powyższym
zmianie ulega Załącznik nr 1 do SIWZ — Formularz ofertowy poprzez dopisanie w Tabeli nr 1
poz. 12 pn. „Dostawa terminali mPOS”. Nowy Formularz ofertowy zamieszcza się na stronie
internetowej.
Równocześnie zmodyfikowano załącznik nr 1 do umowy poprzez dodanie m.in.
pkt 1.1.3 o następującej treści: Dodatkowo do zadań Wykonawcy należeć będzie dostarczenie
40 sztuk mobilnych terminali typu mPOS wraz z oprogramowaniem. Dostarczone terminale
mPOS podłączone zostaną za pośrednictwem transmisji Bluetooth z posiadanymi przez
Zamawiającego czytnikami kontrolerskimi. Zadaniem dostarczonych terminali mPOS będzie
zamiana odczytanego podczas kontroli biletowej numeru karty płatniczej na token numeru
karty płatniczej i przekazanie za pośrednictwem transmisji Bluetooth przetworzonej informacji
do posiadanego przez Zama
wiającego czytnika kontrolerskiego. Terminal mPOS wraz z
aplikacją powinien spełniać niezbędne wymagania organizacji obsługiwanych kart płatniczych
i będzie utrzymywany, i aktualizowany przez cały okres trwania umowy.
Następnie pismem z dnia 14 grudnia 2018 r. Zamawiający wprowadził zmianę nr 3,
wskazując że dokonuje zmiany Załącznika nr 1 do SIWZ — Formularz ofertowy, poprzez: 1)
zmianę treści w Tabeli nr 1 poz. 12 na następującą: „Dostawa terminali mPOS z
oprogramowaniem”, 2) dodanie w Tabeli nr 1 poz. 13: „Koszty utrzymania i aktualizacji
terminali mPOS”. Nowy Formularz ofertowy zamieszcza się na stronie internetowej.
Odwołujący wypełniając Formularz ofertowy korzystał z wersji formularza
opublikowanego na stronie internetowej pismem z dnia 15 listopada 2018 r.
, zawierającego
12 pozycji.
Zamawiający pismem z dnia 1 marca 2019 r. poinformował Odwołującego o odrzuceniu
jego oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, wskazując że Wykonawca nie
sporządził swojej oferty wg zmodyfikowanego przez Zamawiającego formularza ofertowego i
nie uwzględnił w wycenie swojej oferty poz. 13 w Tabeli nr 1 „utrzymanie i aktualizacja terminali
mPOS".
Dalej, uzasadniając decyzję o odrzuceniu oferty Odwołującego Zamawiający
poinformował, iż dokonał w dniu 14 grudnia 2018 r. modyfikacji formularza ofertowego do
zmienionego Szczegółowego opisu przedmiotu zamówienia (pkt 1.1.3), poprzez m.in. dodanie
w Tabeli nr 1 poz. 13: „Koszty utrzymania i aktualizacji terminali mPOS" zamieszczając
jednocześnie na stronie internetowej nowy formularz ofertowy, uwzględniający powyższą
zmianę. Zamawiający wskazał także w uzasadnieniu, iż modyfikacja Tabeli nr 1 formularza
ofertowego wynikała z uwzględnienia odwołania wniesionego w dniu 26.11.2018 r. przez GMV
lnnovating Solutions Sp. z o.o
. w którym zarzucono, iż Zamawiający rozszerzył zakres
zamówienia o dostawę z utrzymaniem i aktualizowaniem 40 szt. mobilnych terminali typu
mPOS
dodając przy tym tylko jedną pozycję w Tabeli nr 1 poz. 12 w formularzu ofertowym w
zakresie dostawy terminali mPOS, z jednoczesnym brakiem wydzielenia takich pozycji jak dla
biletomatów tj. związanych z utrzymaniem i aktualizowaniem urządzeń. Odwołujący podkreślił
przy tym, iż „brak wydzielenia takich pozycji dla terminali mPOS może wprowadzić
Wykonawcę w błąd podczas uzupełniania formularza, a nawet doprowadzić do sytuacji, w
której Wykonawca pominie wskazanie w ofercie kosztów związanych z aplikacją terminala m
POS (utrzymanie oraz aktualizacja).
Zamawiający przywołał Rozdział XVIII pkt 1 SIWZ,
wskazując, iż cena oferty powinna obejmować pełen zakres czynności określonych w rozdz.
III SIWZ oraz załącznikach i uwzględniać wszystkie koszty związane z wykonaniem
zamówienia. Jednocześnie Zamawiający wskazał, iż w pkt 2 ppkt 1 lit. a formularza
ofertowego, stanowiącego zał. 1 do SIWZ wskazano, iż cenę za realizację Etapu I i Etapu II
należy obliczyć zgodnie z Tabelą nr 1. Zamawiający przyjął, iż Odwołujący obliczył cenę
niezgodnie z wymogami wskazanymi w SIWZ oraz formularzu ofertowym i uznał, iż brak poz.
13 w ofer
cie Odwołującego oznacza, iż zawartość merytoryczna złożonej oferty nie odpowiada
pod względem przedmiotu zamówienia ukształtowanego przez Zamawiającego i wymaganiom
zawartym w SIWZ.
Zamawiający wskazał w konkluzji pisma, iż brak wyceny utrzymania i
aktual
izacji terminali mPOS należy traktować jako niezgodność oświadczenia woli Wykonawcy
z oczekiwaniami Zamawiającego w odniesieniu do merytorycznego zakresu przedmiotu
zamówienia.
Przedmiotem sporu jest okoliczność, czy wykaz (Tabela nr 1) stanowiący podział
wynagrodzenia wykonawcy -
ceny ryczałtowej, zawarty w formularzu ofertowym, stanowi treść
oferty sensu stricto czy też ma charakter informacyjny. W pierwszym przypadku, braki treści
stanowić będą o niezgodności oferty z treścią SIWZ, które nie mogą być uzupełnione w drodze
wyjaśnień. W drugim przypadku, braki w oświadczenia Tabeli nr 1 oferty nie będą stanowić
istotnego błędu, skutkującego odrzuceniem oferty. W ocenie Izby wycena oferty niewątpliwie
jest treścią oferty, o dużym znaczeniu merytorycznym, określającą istotny element
świadczenia oferenta, podlegającą dyspozycji art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp. Zatem
niezgodność wyceny z wymaganiami specyfikacji istotnych warunków zamówienia stanowi
podstawę do odrzucenia oferty jako niezgodnej z treścią specyfikacji istotnych warunków
zamówienia.
Zamawiający w specyfikacji istotnych warunków zamówienia zawarł wymóg, aby cena
oferty obejmowa
ła pełny zakres czynności określonych w rozdziale III SIWZ oraz w
załącznikach i uwzględniała wszystkie koszty związane z wykonaniem przedmiotu
zamówienia. Stosownie do załącznika nr 1 do SIWZ (formularz ofertowy) cenę za realizację
Etapu I i Etapu II należało obliczyć zgodnie z Tabelą nr 1, która po ostatniej modyfikacji
zawierała 13 pozycji do wyceny, z czego pozycja nr 13 dotyczyła kosztów utrzymania i
aktualizacji terminali mPOS. Wykonawcy
(prócz Odwołującego) pozycję tę wycenili na kwoty
– od 49.200 zł do 118.080 zł brutto, nie jest więc to wartość pomijalna.
Z takiego sformułowania formularza cenowego wynika, że w pozycji 12 należało wycenić
dostawę terminali mPos z oprogramowaniem, a w pozycji 13 koszty utrzymania i aktualizacji
terminali mPos. W danej pozycji tabeli for
mularza należało więc wycenić konkretne elementy
rozliczeniowe
. Nie mogło być tak, że np. część kosztów utrzymania i aktualizacji terminali
została wyceniona w pozycji dotyczącej kosztów dostawy terminali, nawet jeśli cena z
założenia była ceną ryczałtową. Nie ma też podstawy do twierdzenia, że wykonawcy pozycję
tę mogli wycenić według własnego uznania w tym znaczeniu, że dopuszczalne było jej
pominięcie lub zawarcie w pozycji 11, dotyczącej pozostałych kosztów wynikających z zakresu
opisu przedmiotu zamówienia. Takie działanie byłoby niezgodne z samymi wymaganiami
specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Pozycja nr 13 nie była pozycją fakultatywną,
nadto
działanie takie mogłoby zaburzyć późniejszą ewidencję i wycenę rachunkowo-
podatkową poszczególnych elementów oraz wzajemne rozliczenia pomiędzy stronami w
przypadku
chociażby rozwiązania umowy.
Oferty tej nie można też skorygować w oparciu o art. 87 ust. 2 ustawy Prawo zamówień
publicznych,
ani jako omyłkę pisarską, ani rachunkową, ani inną nieistotną omyłkę polegającą
na niezgodności treści oferty z treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
Zamawiający bowiem nie mógłby skorygować pozycji 12 „wyciągając” z niej wliczone przez
wykonawcę koszty inne niż sama dostawa terminali z oprogramowaniem.
W przypadku, gdy wykonawca składając ofertę pomija niektóre postanowienia SIWZ,
musi liczyć się z ryzykiem odrzucenia jego oferty jako nie odpowiadającej treści SIWZ.
Wykonawca nie może samodzielnie redukować wymagań zamawiającego w odniesieniu do
zawarto
ści merytorycznej oferty.
Na zakończenie należy odnieść się również do twierdzenia Odwołującego, że korekta w
formularzu ofertowym z grudnia 2018 r. nie powodowała deaktualizacji formularza ofertowego
z listopada 2018 r. Izba wskazuje, że każda następna zmiana postanowień SIWZ w zakresie
formularza ofertowego powoduje, że poprzednie wersje stają się nieaktualne. Nadto, Izba
podziela argumentację prezentowaną przez przystępujących, że zamawiający nie jest
zobowiązany do publikowania jednolitej wersji specyfikacji, niemniej w niniejszym
postępowaniu dochował najwyższej staranności i każdorazowo publikował aktualne wersje
zmienianych dokumentów. Odwołujący zaś za swoje zaniechania i brak należytej staranności,
wymaganej od profesjonalisty, chciałby obciążyć Zamawiającego.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu również zaniechanie wezwania Odwołującego do
złożenia wyjaśnień treści oferty na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy Pzp. Zgodnie ze
wskazanym przepisem, w toku badania i oceny ofert
zamawiający może żądać od
wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert. Niedopuszczalne jest
prowadzenie między zamawiającym a wykonawcą negocjacji dotyczących złożonej oferty
oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a i 2, dokonywanie jakiejkolwiek zmiany w jej treści.
Izba uznała podniesiony zarzut za niezasadny. Należy wskazać, iż wezwanie do wyjaśnień,
jakich
domaga się Odwołujący, wykraczałoby poza dyspozycję art. 87 ust. 1 ustawy Pzp,
ponieważ skutkowałaby zmianą treści oferty nieprzewidzianą we wskazanym przepisie. Tym
samym żądanie Odwołującego w zakresie wezwania go do złożenia wyjaśnień należy uznać
za bezpodstawne.
Izba nie odnosi się do kwestii, czy ziściły się przesłanki odrzucenia oferty Odwołującego
z uwagi na czyn nieuczciwej konkurencji,
czy też rażąco niską cenę, bowiem Izba w ramach
wykonywanej funkcji kontroli prawidłowości czynności i zaniechań Zamawiającego zgodnie z
ustawą, orzekając jest związana zarzutami podniesionymi w odwołaniu, zgodnie z art. 192 ust.
7 ustawy Pzp.
Naruszenia wskazane przez Odwołującego dotyczyły w szczególności art. 89
ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, jako że na tej podstawie jego oferta została odrzucona. Wykonawca
Pixel Sp.
z o.o. z siedzibą w Bydgoszczy nie złożył samodzielnie odwołania, dopiero w piśmie
procesowym (będącym stanowiskiem przystępującego) oraz podczas rozprawy podniósł
okoliczność skonstruowania przez Odwołującego Tabeli nr 1 w taki sposób, który może
stanowić czyn nieuczciwej konkurencji. Niemniej uwzględnienie tejże argumentacji przy
orzekaniu stanowiłoby wykroczenie poza granice faktyczne zarzutów.
W
ocenie Izby nie doszło do naruszenia zasad Prawa zamówień publicznych opisanych
w art. 7 ust. 1 ustawy Pzp. Zamawiający prawidłowo dokonał oceny i odrzucenia oferty
wykonawców wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia Mera Systemy Sp. z o.o. z
siedzibą w Grodzisku Mazowieckim oraz Atos Polska S.A. z siedzibą w Warszawie, czym
potwierdził, że równo traktuje wykonawców w postępowaniu.
Biorąc pod uwagę powyższe, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do wyniku
na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 Prawa zamówień publicznych oraz w oparciu o przepisy
§ 3 i § 5 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r. poz. 972).
Przewodniczący: ………………………………