Sygn. akt: KIO 444/19
POSTANOWIENIE
z dnia 26 marca 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Robert Skrzeszewski
Ewa Sikorska
Bartosz Stankiewicz
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron oraz uczestników
postępowania odwoławczego w dniu 26 marca 2019 r. w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 14 marca 2019 r. przez wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Taxforest Sp. z o.o., Taxus UL Sp. z
o.o.
z siedzibą w Warszawie w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego: Skarb
Państwa - Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe Nadleśnictwo Niedźwiady w
Przechlewie
przy udziale:
A.
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Leśnik - T M.
C.
z siedzibą Koczała i Usługi Trasportowo - Leśne TRANS - MAR M. S. z
siedzibą Wilkowo zgłaszających swoje przystąpienie do postępowania
odwoławczego o sygn. akt: KIO 444/19 po stronie Zamawiającego,
B. wykonawcy
: Leśnik - T M. C. z siedzibą Koczała zgłaszającego swoje
przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn. akt: KIO 444/19 po stronie
Zamawiającego
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze;
znieść koszty postępowania odwoławczego wzajemnie i nakazać zwrot z
rachunku bankowe
go Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 15 000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczonej przez wykonawców wspólnie ubiegających
się o udzielenie zamówienia: Taxforest Sp. z o.o., Taxus UL Sp. z o.o. z siedzibą w
Warszawie
tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 wraz ze zm.) na niniejsze postanowienie
– w
terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Słupsku.
Przewodniczący:…………………………
………………………….
………………………….
Sygn. akt: KIO 444/19
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający: Skarb Państwa - Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe
Nadleśnictwo Niedźwiady w Przechlewie, ul. Człuchowska 71 77 - 320 Przechlewo wszczął
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonego w trybie przetargu
nieograniczonego na „Wykonywanie usług z zakresu gospodarki leśnej na terenie
Nadleśnictwa Niedźwiady w Przechlewie w latach 2019 – 2020:, znak sprawy:
SA.270.19.2018. KG.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 13 grudnia 2018 r. pod numerem 2018/S 240-548326.
Odwołujący: wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia: Taxforest
Sp. z o.o.,
Taxus UL Sp. z o.o. ul. Płomyka 58 02 - 491 Warszawa powziął wiadomość o
okolicznościach stanowiących podstawę do złożenia odwołania w dniu 4 marca 2019 r., tj. w
dniu przekazania
przez Zamawiającego informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty w
Pakiecie II i VIII.
Nie zgadzając się z powyższą czynnością Zamawiającego Odwołujący w dniu 14
marca 2019 r. wniósł odwołanie dotyczące pakietu nr II i nr VIII do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej wobec niezgodnej z przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 wraz ze zm.), zwanej dalej ustawą
Pzp:
Dla Pakietu nr II:
czynności Zamawiającego polegającej na wyborze jako najkorzystniejszej
oferty
złożonej przez Konsorcjum Leśnik - T M. C. i Usługi Trasportowo - Leśne TRANS -
MAR M. S. (dalej: Konsorcjum M. C., M. S.
), pomimo iż wykonawca ten powinien zostać
wykluczony z postępowania, a złożona przez niego oferta odrzucona z uwagi
na
wystąpienie
czynu nieuczciwej
konkurencji
polegającego
na
zmowie
przetargowej wybranego wykonawcy z innym wykonawcą;
zaniechania czynności wykluczenia Konsorcjum M. C., M. S. pomimo, iż
w
ykonawca ten składając ofertę działał w zmowie z innym wykonawcą;
zaniechania czynności odrzucenia oferty Konsorcjum M. C., M. S. pomimo, iż
jej złożenie stanowiło czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu przepisów o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji;
Dla Pakietu nr VIII:
czynności Zamawiającego polegającej na wyborze jako najkorzystniejszej oferty
złożonej przez wykonawcę Leśnik - T M. C. (dalej: M. C.), pomimo iż wykonawca ten
powinien zostać wykluczony z postępowania, a złożona przez niego oferta
odrzucona z uwagi
na
wystąpienie czynu nieuczciwej konkurencji
polegającego na zmowie przetargowej wybranego wykonawcy z innym wykonawcą;
2) zaniechania
czynności wykluczenia wykonawcy M. C. pomimo, iż wykonawca ten
składając ofertę działał w zmowie z innym wykonawcą;
zaniechania czynności odrzucenia oferty wykonawcy M. C. pomimo, iż jej złożenie
stanowiło czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu przepisów o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu dla obu Pakietów:
naruszenie art. 24 ust. 1 pkt 20 ustawy Pzp, poprzez zaniechanie wykluczenia
wykonawców: Konsorcjum M. C., M. S. w Pakiecie II oraz wykonawcy M. C. w Pakiecie VIII,
pomimo iż wykonawcy zawarli z innymi wykonawcami porozumienie mające na celu
zakłócenie konkurencji;
naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp w zw. z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia
16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji oraz w zw. z art. 6 ust. 1 pkt 7
ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów, przez zaniechanie
odrzucenia ofert wykonawców: Konsorcjum M. C., M. S. w Pakiecie II oraz wykonawcy M. C.
w Pakiecie VIII, pomimo iż złożenie ofert przez wykonawców wyczerpuje znamiona czynu
nieuczciwej konkurencji;
naruszenie art. 7 ust. 3
ustawy Pzp przez nierówne traktowanie wykonawców i
wybór najkorzystniejszych ofert wykonawców działających w zmowie z innymi wykonawcami,
mimo istnienia
jednoznacznych przesłanek świadczących o niedozwolonym porozumieniu.
Wskazując na powyższe, wnosił o nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej w Pakiecie II i VIII,
dokonanie ponownego przeprowadzenia czynności badania i oceny ofert i
wykluczenie wykonawców: Konsorcjum M. C., M. S. w Pakiecie II oraz wykonawcy M. C. w
Pakiecie VIII i odrzucenie złożonych przez nich ofert;
a w konsekwencji:
dokonanie wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej.
W dniu 18 marca 2019r.(pisma z dnia 16 marca 2019r.)
zgłosili swoje przystąpienia
do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego:
wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia: Leśnik - T M. C.o i
Usługi Trasportowo - Leśne TRANS - MAR M. S. zgłaszających w zakresie
pakietu II,
2) wykonawca
: Leśnik - T M. C. w zakresie pakietu VIII.
Przed wyznaczoną rozprawą Zamawiający pismem z dnia 20 marca 2019r. udzielił
odpowiedzi na przedmiotowe odw
ołanie uwzględniając w całości zarzuty odwołania.
Pismami z dnia 25 marca 2019 r., k
tóre wpłynęły do Izby w tym samym dniu
Przystępujący złożyli oświadczenia, że nie będą wnosili sprzeciwu wobec uwzględnienia
przez Zamawiającego zarzutów przedstawionych w odwołaniu.
Izba zważyła, co następuje.
Krajowa Izba Odwoławcza rozpoznając przedmiotowe odwołanie na posiedzeniu
niejawnym stwierdziła, że postępowanie odwoławcze należało umorzyć na podstawie
przepisu art. 186 ust.3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku -
Prawo zamówień
publicznych(t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 wraz ze zm.), zwanej dalej ustawą Pzp.
Zgodnie z art.186 ust.3 ustawy Pzp
jeżeli uczestnik postępowania odwoławczego,
który przystąpił do postępowania po stronie zamawiającego, nie wniesie sprzeciwu, co do
uwzględnienia w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu przez zamawiającego, Izba
umarza postępowanie, a zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w
postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.
Zgodnie z art.185 ust.2 zd. 1 cyt. ustawy Pzp
Wykonawca może zgłosić przystąpienie
do postępowania odwoławczego w terminie 3 dni od dnia otrzymania kopii odwołania,
wskazując stronę, do której przystępuje, i interes w uzyskaniu rozstrzygnięcia na korzyść
strony, do której przystępuje.
W niniejszej sprawie zgłoszenie takie zostało skutecznie dokonane po stronie
Zamawiającego przez Przystępującego, lecz nie został wniesiony przez niego sprzeciw od
uwzględnienia zarzutów odwołania, a zatem zaistniała przesłanka do umorzenia
postępowania odwoławczego.
Orzekając o kosztach postępowania Izba wzięła pod uwagę treść art.186 ust.6 pkt 2
lit.b ustawy Pzp i § 5 ust. 1 pkt 2 lit.a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15
marca 2010 r. w sprawie wysokości wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w
postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).
Z wskazanych przepisów wynika, iż w przypadku umorzenia postępowania
odwoławczego przez Izbę, jeżeli uczestnik postępowania odwoławczego, który przystąpił do
po stronie zamawiającego, nie wniósł sprzeciwu wobec uwzględnienia w całości zarzutów
przedstawionych w odwołaniu, a zamawiający uwzględnił zarzuty przedstawione w
odwołaniu w całości przed otwarciem rozprawy, Izba orzeka o dokonaniu zwrotu
odwołującemu z rachunku Urzędu kwoty uiszczonej tytułem wpisu.
W niniejszej sprawie umorzenie postępowania nastąpiło w okolicznościach, o których
mowa w ust.3 art.186 ustawy Pzp, a w takiej sytuacji w myśl ust.6 pkt 2 lit.b powyższego
przepis
u koszty postępowania odwoławczego znosi się wzajemnie.
Mając powyższe na uwadze, na zasadzie art.186 ust.2 ustawy Pzp orzeczono jak w
sentencji.
Przewodniczący:………………………..
………………………….
………………………….