Sygn. akt: KIO 467/19
KIO 485/19
POSTANOWIENIE
z dnia 28 marca 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Agnieszka Trojanowska
po rozpoznaniu na
posiedzeniu niejawnym bez udziału stron i uczestników postępowania w
Warszawie w dniu 28 marca 2019
r. odwołań wniesionych do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w dniu 18 marca 2019r. przez:
A. wykonawc
ę Alba Dolny Śląsk spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z
siedzibą w Wałbrzychu, ul. Piasta 16
B. wykonawc
ę Wrocławskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania Alba spółka akcyjna z
siedzibą we Wrocławiu, ul. Szczecińska 5
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Gminę Wałbrzych z siedzibą w
Wałbrzychu, pl. Magistracki 1
przy udziale wykonawc
y Wrocławskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania Alba spółka
akcyjna z siedzibą we Wrocławiu, ul. Szczecińska 5 zgłaszającego swoje przystąpienie w
sprawie sygn. akt KI
O 467/19 po stronie odwołującego
przy udziale wykonawc
y Alba Dolny Śląsk spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z
siedzibą w Wałbrzychu, ul. Piasta 16 zgłaszającego swoje przystąpienie w sprawie sygn.
akt KIO 485/19 po stronie odwołującego
postanawia:
A: umorzyć postępowanie odwoławcze w sprawie sygn. akt KIO 467/19 na podstawie
art. 187 ust. 8 ustawy,
B:
umorzyć postępowanie odwoławcze w sprawie sygn. akt KIO 485/19 na podstawie
art. 186 ust. 2 ustawy
Nakazać:
A: zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz wykonawcy
Alba Dolny Śląsk spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w
Wałbrzychu, ul. Piasta 16 kwoty 13 500zł. 00 gr. (słownie: trzynaście tysięcy
pięćset złotych zero groszy) tytułem zwrotu 90% uiszczonego wpisu,
B:
zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz wykonawcy
Wrocławskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania Alba spółka akcyjna z siedzibą we
Wrocławiu, ul. Szczecińska 5 kwoty 15 000zł. 00 gr. (słownie: piętnaście tysięcy
złotych zero groszy) tytułem zwrotu uiszczonego wpisu,
Zasądza od na rzecz kwotę zł gr (słownie: złotych groszy) tytułem zwrotu
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień publicznych
(t.j. Dz. U. z 2018 r., poz.1986) na niniejsze postanowienie - w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego we Wałbrzychu.
Przewodniczący: …………………..
Sygn. akt KIO 467/19
KIO 485/19
Uzasadnienie
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na
odbiór odpadów komunalnych oraz odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z
terenu nieruchomości objętych gminnym systemem gospodarowania odpadami komunalnymi,
zlokalizowanymi w I i II sektorze odbiera
nia odpadów komunalnych na terenie miasta
Wałbrzycha zostało wszczęte ogłoszeniem opublikowanym w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 6 marca 2019r. za numerem2019/S 046-105760.
W dniu 18 marca 2019r. (dzień 16 marca 2019r. – sobota) wykonawca Alba Dolny Śląsk spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Wałbrzychu, ul. Piasta 16 wniósł odwołanie.
Odwołanie zostało wniesione przez pełnomocnika działającego na podstawie pełnomocnictwa
z dnia 15 marca 2019r. udzielonego przez dwóch członków zarządu ujawnionych w KRS i
upoważnionych do łącznej reprezentacji, zgodnie z odpisem z KRS. Kopia odwołania została
przekazana zamawiającemu w dniu 18 marca 2019r.
Zamawiający w dniu 19 marca 2019r. powiadomił wykonawców o wniesieniu odwołania.
W dniu 22 marca 2019r. do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego zgłosił swój
udział wykonawca Wrocławskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania Alba spółka akcyjna z
siedzibą we Wrocławiu, ul. Szczecińska 5 wnosząc o uwzględnienie odwołania. Podniósł, że
posiada interes w rozstrzygnięciu na korzyść odwołującego, gdyż odwołanie zmierza do
nakazania za
mawiającemu sformułowania treści siwz w sposób jednoznaczny i klarowny, co
umożliwi przystępującemu (zainteresowanemu udziałem w postępowaniu) przygotowanie i
złożenie oferty zgodnej z siwz, która nie będzie podlegała odrzuceniu. Zgłoszenie zostało
podpisa
ne przez pełnomocnika działającego na podstawie pełnomocnictwa z dnia 18 marca
2019r. udzielonego przez prezesa zarządu i prokurenta ujawnionych w KRS i upoważnionych
do łącznej reprezentacji, zgodnie z załączonym odpisem z KRS. Kopia zgłoszenia została
pr
zekazana zamawiającemu i odwołującemu w dniu 22 marca 2019r.
W dniu 26 marca 2019r. odwołujący cofnął wniesione odwołanie. Termin posiedzenia z
udziałem stron został wyznaczony na dzień 3 kwietnia 2019r.
Izba zważyła, co następuje:
Izba stwierdziła, że zgłoszone przystąpienie po stronie odwołującego spełnia wymogi formalne
określone w art. 185 ust. 2 ustawy.
Izba ustaliła, że nie zaistniały przesłanki odrzucenia odwołania z art. 189 ust. 2 ustawy.
Izba oceniła, że odwołujący wykazał, iż posiada interes w uzyskaniu zamówienia i może
ponieść szkodę w związku z potencjalnym naruszeniem przez zamawiającego przepisów
ustawy, czym została wypełniona przesłanka materialnoprawna z art. 179 ust. 1 ustawy.
P
rzepis art. 187 ust. 8 ustawy stanowi, iż odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu
zamknięcia rozprawy; w takim przypadku Izba umarza postępowanie odwoławcze, przy czym,
jeżeli cofnięcie nastąpiło przed otwarciem rozprawy, odwołującemu zwraca się 90 % wpisu.
Uwzględniając powyższe, Krajowa Izba Odwoławcza, działając na podstawie art. 187 ust. 8
zdanie pierwsze ustawy, na posiedzeniu umorzyła postępowanie odwoławcze.
Zgodnie z art. 187 ust. 8 zdanie drugie ustawy, orzeczono o zwrocie o
dwołującemu 90% kwoty
uiszczonego wpisu.
Izba postanowiła nie zasądzić na rzecz zamawiającego zwrot kosztów postępowania
odwoławczego z tego względu, że wycofanie odwołania nastąpiło na więcej niż jeden dzień
niż wyznaczony termin posiedzenia.
Sygn. akt KIO 485/19
W dniu 18 marca 2019r. odwołanie wniósł wykonawca Wrocławskie Przedsiębiorstwo
Oczyszczania Alba spółka akcyjna z siedzibą we Wrocławiu, ul. Szczecińska 5. Odwołanie
zostało wniesione przez pełnomocnika działającego na podstawie pełnomocnictwa z dnia 18
ma
rca 2019r. udzielonego przez prezesa zarządu i prokurenta ujawnionych w KRS i
upoważnionych do łącznej reprezentacji, zgodnie z odpisem z KRS. Kopia odwołania została
przekazana zamawiającemu w dniu 18 marca 2019r.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
1. naruszenie przepisu art. 29 ust. 1 ustawy w zw. z art. 36 ust. 1 pkt 4 ustawy, art. 41 pkt 6
ustawy i art. 7 ust. 1 ustawy przez
niewskazanie w specyfikacji istotnych warunków
zamówienia ani w ogłoszeniu o zamówieniu terminu realizacji zamówienia, wobec
niewskazania terminu początku realizacji zamówienia;
2. naruszenie przepisu art. 29 ust. 1 i 2 ustawy w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy przez zaniechanie
dokonania opisu przedmiotu zamówienia w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą
dostate
cznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniający wszystkie wymagania i
okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty oraz dokonanie opisu przedmiotu
zamówienia w sposób utrudniający uczciwą konkurencję;
3. naruszenie przepisu art. 3531 k.c.
w. zw. z art. 5 k.c. oraz art. 487 § 2 k.c. w związku z art.
7 ust. 1 ustawy i art. 29 ust. 1 i 2 ustawy przez
zawarcie w OPZ zapisów naruszających
równowagę stron i zasady współżycia społecznego, zakładających nadmierne obciążenie
wykonawcy ryzykiem kontraktowym w zakresie w jakim
zamawiający może obciążyć
wykonawcę kwotą równą wysokości kary nałożonej na gminę przez Wojewódzki Inspektorat
Ochrony Środowiska na wypadek nieosiągnięcia wymaganych poziomów podczas gdy
wykonawca nie ma wpływu na sposób zagospodarowania odpadów komunalnych i odpadów
komunalnych segregowanych;
naruszenie przepisu art. 29 ust 1 p.z.p w zw. z art. 6d ust. 4 pkt 5 ustawy z dnia 13 września
1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach przez niesformułowanie względem
wykona
wców wymogu określenia instalacji, do których podmiot odbierający odpady
komunalne od właścicieli nieruchomości, jest obowiązany przekazać odebrane odpady zielone
oraz popiół i żużel z palenisk domowych
5. naruszenie przepisu art 29 ust 1 ustawy
w zw. z § 4 ust 4 Rozporządzenia Ministra
Środowiska z dnia 29 grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowego sposobu selektywnego
zbierania wybranych frakcji odpadów (Dz. U. z 2017 r., poz. 19) przez wymóg pojemników z
pomarańczową pokrywą względem pojemników na odpady, które w świetle w/w przepisów
zbiera się w pojemnikach koloru żółtego oznaczonych napisem "Metale i tworzywa sztuczne";
6. naruszenie przepisu art. 36 ust 1 pkt 12 i 13 ustawy przez
wadliwe sporządzenie specyfikacji
istotnych warunków zamówienia w części dotyczącej opisu sposobu obliczenia ceny oraz
opisu kryteriów, którymi zamawiający będzie się kierował przy wyborze oferty wraz z podaniem
wag tych kryteriów i sposobu oceny ofert;
7. naruszenie przepisu art 22 ust la ustawy w zw. z art. 22 ust 1 b pkt 3 oraz art. 7 ust 1 ustawy
przez
nieproporcjonalne do przedmiotu zamówienia, nieuzasadnione jego specyfiką oraz
naruszające równą i uczciwą konkurencję w postępowaniu opisanie warunku udziału w
postępowaniu odnoszące się do posiadania potencjału technicznego w zakresie wymogu, by
wykonawcy ubiegający się o zamówienie dysonowali pojazdami z funkcją kompaktującą o
określonej dopuszczalnej masie całkowitej do 8,51;
Wniósł o:
uwzględnienie odwołania i nakazanie zamawiającemu:
dokonania jednoznacznego i wyczerpującego opisu przedmiotu zamówienia przez
modyfikację treści ogłoszenia o zamówieniu oraz specyfikacji istotnych warunków zamówienia
zgodnie z propozycją odwołującego przedstawioną w uzasadnieniu niniejszego odwołania;
opublikowanie ujednoliconej specyfikacji istotnych warunków zamówienia w przypadku
uwzględnienia zarzutów podniesionych w odwołaniu;
obciążenie zamawiającego kosztami postępowania odwoławczego, w tym zasądzenie
kosztów zastępstwa procesowego przed Krajową Izbą Odwoławczą.
Odwołujący wskazał, iż jest uprawniony do wniesienia odwołania. W świetle przepisu art. 179
ust. 1 ustawy
jako podmiot prowadzący działalność gospodarczą w zakresie odbioru i
zagospodarowania od
padów komunalnych posiada interes w uzyskaniu przedmiotowego
zamówienia. Działania zamawiającego, który w sposób uchybiający przepisom ustawy
sformułował treść specyfikacji istotnych warunków zamówienia, uniemożliwiają odwołującemu
złożenie ważnej i konkurencyjnej oferty. W wyniku naruszenia przez zamawiającego
przepisów ustawy odwołujący może ponieść szkodę w postaci nieuzyskania przedmiotowego
zamówienia, a tym samym nieosiągnięcie spodziewanego zysku z jego realizacji. W związku
z powyższym odwołujący posiada legitymację do wniesienia niniejszego środka ochrony
prawnej.
Zamawiający w dniu 19 marca 2019r. powiadomił wykonawców o wniesieniu odwołania.
W dniu 22 marca 2019r. do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego zgłosił swój
udział wykonawca Alba Dolny Śląsk spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w
Wałbrzychu, ul. Piasta 16 wnosząc o uwzględnienie odwołania. Podniósł, że posiada interes
w rozstrzygnięciu na korzyść odwołującego, gdyż odwołanie zmierza do nakazania
zamawiającemu sformułowania treści siwz w sposób jednoznaczny i klarowny, co umożliwi
przystępującemu (zainteresowanemu udziałem w postępowaniu) przygotowanie i złożenie
oferty zgodnej z siwz, która nie będzie podlegała odrzuceniu. Zgłoszenie zostało podpisane
przez pełnomocnika działającego na podstawie pełnomocnictwa z dnia 1 marca 2019r.
udzielonego przez dwóch członków zarządu ujawnionych w KRS i upoważnionych do łącznej
reprezentacji, zgodnie z załączonym odpisem z KRS. Kopia zgłoszenia została przekazana
zamawiającemu i odwołującemu w dniu 22 marca 2019r.
W dniu 25 marca 2019r. zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie. Zamawiający
oświadczył, że uwzględnia odwołanie, w poniższych odpowiedziach na wniesione odwołanie
ustosunkował się do każdego z zarzutów.
Zarzut 1
Naruszenie przepisu art. 29 ust. 1 w zw. z art. 36 ust. 1 pkt 4 ustawy, art. 41 pkt 6 ustawy i art.
7 ust. 1 ustawy
przez niewskazanie w specyfikacji istotnych warunków zamówienia ani w
ogłoszeniu o zamówieniu terminu wykonania zamówienia, wobec niewskazania terminu
początku realizacji zamówienia.
Zamawiający oświadczył, że w odpowiedziach na pytania dokonał zmian w zakresie terminu
realizacji zamówienia. Termin realizacji zamówienia wyniesie 24 miesiące od dnia podpisania
umowy. Przez wzgląd, iż realizacja postępowania przetargowego jest skomplikowana i może
zn
acznie przesunąć się w czasie, zamawiający nie jest w stanie przewidzieć dokładnego
terminu, w którym podpisze z wykonawcą umowę. Jednakże, zgodnie z odpowiedziami
udzielonymi na zapytania wykonawców, zamawiający wskazał, że rozpoczęcie realizacji
umowy powinno nastąpić nie później niż 30 dni od dnia podpisania umowy (przez wzgląd na
harmonogram rozstawienia pojemników, przekazania zamawiającemu dostępu do
oprogramowania do obsługi systemu identyfikacji RFID pojemników oraz przeprowadzenia
szkoleń dla pracowników) co wynika z zapisów OPZ oraz przedmiotowej umowy, a realizacja
świadczenia usługi odbioru odpadów komunalnych nie może nastąpić wcześniej niż od dnia 1
lipca 2019 r., bowiem z
amawiający jest związany obecnie obowiązującą umową. Zamawiający
uwzględnił zarzut zawarty w odwołaniu.
Zarzut 2
Naruszenie przepisu art. 29 ust. 1 i 2 ustawy w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy przez zaniechanie
dokonania opisu przedmiotu zamówienia w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą
dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniający wszystkie wymagania i
okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty oraz dokonanie opisu przedmiotu
zamówienia w sposób utrudniający uczciwą konkurencję.
Zamawiający uwzględnił zarzut zawarty w odwołaniu co wyraził w odpowiedziach na pytania
udzielonych w dniu 22 marca br., wobec powyższego doprecyzował postanowienia odnośnie
ilości osób niepełnosprawnych uczestniczących w wykonywaniu zamówienia oraz zmianie
zapisu od
nośnie instalacji właściwej do zagospodarowania selektywnie zbieranych odpadów
komunalnych.
Zarzut 3
Naruszenie przepisu art. 353(1) k.c. w. zw. z art. 5 k.c. oraz art. 487 par
2 k.c. w związku z art.
7 ust. 1 ustawy i art. 29 ust. 1 i 2 ustawy przez zawar
cie w OPZ zapisów naruszających
równowagę stron i zasady współżycia społecznego, zakładających nadmierne obciążenie
wykonawcy ryzykiem kontraktowym w zakresie, w jakim z
amawiający może obciążyć
wykonawcę kwotą równą wysokości kary nałożonej na gminę przez Wojewódzki Inspektorat
Ochrony Środowiska na wypadek nieosiągnięcia wymaganych poziomów podczas gdy
wykonawca nie ma wpływu na sposób zagospodarowania odpadów komunalnych i odpadów
komunalnych segregowanych
Zamawiający uwzględnił zarzut zawarty w odwołaniu, tym samym wykreśli z SIWZ w/w zapisy.
Zarzut 4
Naruszenie przepisu art. 29 ust. 1 p.z.p w zw. z art. 6d ust. 4 pkt 5 ustawy z dnia 13 września
1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach przez niesformułowanie względem
wykonawców wymogu określenia instalacji, do których podmiot odbierający odpady
komunalne od właścicieli nieruchomości, jest obowiązany przekazać odebrane odpady zielone
oraz popiół i żużel z palenisk domowych
Zamawiający uwzględnił zarzut zawarty w odwołaniu co znalazło swój wyraz w udzielonych
odpowiedziach na pytania. Zamawiający dostosował zapisy SIWZ do wymogów wynikających
z przepisu art. 6d ust. 4 pkt 5 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Zarzut 5
Naruszenie przepisu art. 29 ust. 1 ustawy w zw. Z par 4 ust. 4 R
ozporządzenia Ministra
Srodowiska z dnia 29 grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowego sposobu selektywnego
zbierania wybranych frakcji odpadów (Dz. U. z 2017 r., poz. 19) przez wymóg pojemników z
pomarańczową pokrywą względem pojemników na odpady, które w świetle w/w przepisów
zbiera się w pojemnikach koloru żółtego oznaczonych napisem "Metale i tworzywa sztuczne”
Zamawiający uwzględnił zarzut zawarty w odwołaniu. Zamawiający dostosował zapisy SIWZ
w zakresie kolorystyki klapy pojemników do gromadzenia pozostałych odpadów
opakowaniowych do wymogów Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 29 grudnia 2016
r. w sprawie szczegółowego sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów, przy
czym zgodnie z Regulaminem Utrzymania Czystości i Porządku na terenie gminy Wałbrzych
selektywna zbiórka odpadów odbywa się w podziale na następujące frakcje tj: papier/tektura,
szkło, butelki PET, pozostałe odpady opakowaniowe.
Zamawiający postanowił, że frakcję odpadów "Metale i tworzywa sztuczne” podzieli na frakcję
"B
utelki PET” i frakcję "pozostałe odpady opakowaniowe". Zbieranie oddzielnie butelek PET
jest uzasadnione ekonomicznie ze względu na ich sposób przetwarzania i możliwość
otrzymania czystego surowca. Bezpośrednio po przetworzeniu - recyklingu, odpad ten da się
wtórnie zastosować jako włókna i przędze, płyty i folie, żywica poliestrowa.
Kolor żółty na terenie miasta Wałbrzycha przeznaczony jest do selektywnej zbiórki butelek
PET. Przy każdej nieruchomości ustawione są dwa rodzaje pojemników tj.' pojemnik na
od
pady zmieszane oraz pojemnik na pozostałe odpady opakowaniowe.
Wobec powyższego, zamawiający wymaga, aby kolor klapy pojemników do gromadzenia
pozostałych odpadów opakowaniowych znacząco różnił się odcieniem koloru żółtego od
koloru pojemnika przeznaczoneg
o na zbiórkę butelek PET.
Zostało to uwzględnione w udzielonych przez zamawiającego odpowiedziach na pytania
Wykonawców z dnia 22 marca br.
Zarzut 6
Naruszenie przepisu art. 36 ust. 1 pkt 12 i 13 ustawy w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy przez wadliwe
sporządzenie specyfikacji istotnych warunków zamówienia w części dotyczącej opisu sposobu
obliczenia ceny oraz opisu kryteriów, którymi zamawiający będzie się kierował przy wyborze
oferty wraz z podaniem wag tych kryteriów i sposobu oceny ofert;
Zamawiający uwzględnił zarzut zawarty w odwołaniu w stosunku co do ceny i dokonał zmian
w udzielonych odpowiedziach na pytanie.
Punktacja za kryterium CENA będzie się kształtowała następująco:
Kryterium Cena będzie składowa następujących podkryteriów:
a) cena za 1
Mg odpadów komunalnych zmieszanych — waga przypisana do podkryterium to
b) cena za 1
Mg odpadów komunalnych segregowanych — waga przypisana do podkryterium
to 25%
c) cena za 1
Mg odpadów zielonych — waga przypisana do podkryterium to 2 %
d) cena za 1
Mg odpadów popiołu i żużli z palenisk domowych — waga przypisana do
podkryterium to 3 %
Punktacja dla podkryteriów będzie liczona w następujący sposób:
C
— /Cmin : Cbad/ x (waga przypisana do konkretnego podkryterium)
gdzie:
C
— liczba punktów w danym podkryterium przyznana ocenianej ofercie Cmin— najniższa
cena w danym podkryterium spośród ocenianych ofert Cb— cena w danym podkryterium
oferty badanej (ocenianej)
Punktacja w kryterium Cena będzie stanowiła sumę punktów przyznanych danej ofercie w
podkryteriach.
Jednocześnie zamawiający zwrócił uwagę, ze wzór arytmetyczny podany przez odwołującego
nie może być zastosowany przez zamawiającego, ponieważ ma on błąd arytmetyczny,
polegający na zastosowaniu mnożenia ceny najniższej oferty oraz ceny oferty badanej w
danym podkryterium.
Odnośnie drugiego kryterium tj. „dodatkowe wyposażenie” wiążące są odpowiedzi na pytania
udzielone
w dniu 22 03 br., w których to zamawiający dokładnie wyjaśnił, iż wykonawca może
zadeklarować 1 sztukę dodatkowego pojazdu w każdej kategorii, przy czym pojazd w pkt 1
może być dowolnym pojazdem np. skrzyniowym, dostawczym lub osobowym.
Zarzut 7
Naruszenie przepisu art. 22 ust. 1a ustawy w zw. z art. 22 ust. 1 b pkt 3 oraz art. 7 ust. 1
ustawy przez
nieproporcjonalne do przedmiotu zamówienia, nieuzasadnione jego specyfiką
oraz naruszające równą i uczciwą konkurencję w postępowaniu opisanie warunku udziału w
postępowaniu odnoszące się do posiadania potencjału technicznego w zakresie wymogu, by
wykonawcy ubiegający się o zamówienie dysonowali pojazdami z funkcją kompaktującą o
określonej dopuszczalnej masie całkowitej do 8,5 t
Zamawiający uwzględnił zarzut zawarty w odwołaniu, co wyraził w odpowiedziach na pytania
udzielonych w dniu 22 marca br. wobec powyższego Rozdz. III OPZ podr. 3.2 ust. 3.2.2 pkt 1
lit. b otrzyma brzmienie: "b) bezpylne z funkcją kompaktującą, małogabarytowe o
dopuszczalnej masie całkowitej DMC do 12 t przystosowane do odbierania odpadów
komunalnych
z pojemników o pojemności od 60l do 1100l, umożliwiające odbieranie odpadów
z nieruchomości położonych przy ulicach o zwężonym pasie ruchu"
Rozdz. III OPZ podr. 3.2 ust. 3.2.2 pkt 2 lit. b otrzyma brzmienie: "b) bezpylne z funkcją
kompaktującą, małogabarytowe o dopuszczalnej masie całkowitej DMC do 12 t przystosowane
do odbi
erania odpadów komunalnych z pojemników o pojemności od 60l do 1100l,
umożliwiające odbieranie odpadów z nieruchomości położonych przy ulicach o zwężonym
pasie ruchu- min. 2 szt.
Izba zważyła, co następuje:
Izba stwierdziła, że zgłoszone przystąpienie spełnia wymogi formalne określone w art. 185 ust.
2 ustawy i nastąpiło po stronie odwołującego.
Izba ustaliła, że nie zachodzą przesłanki do odrzucenia odwołania, o których mowa w art. 189
ust. 2 ustawy.
Izba oceniła, że odwołujący wykazał, iż posiada interes w uzyskaniu zamówienia i może
ponieść szkodę w związku z potencjalnym naruszeniem przez zamawiającego przepisów
ustawy, czym została wypełniona przesłanka materialnoprawna z art. 179 ust. 1 ustawy.
Przepis art. 186 ust. 2 ustawy stanowi, że w przypadku uwzględnienia przez zamawiającego
w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu Izba może umorzyć postępowanie na
posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników postępowania odwoławczego,
którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem że w postępowaniu
odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca. W takim
przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w postępowaniu o
udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.
Izba ustaliła, że w niniejszej sprawie zaistniał stan faktyczny podpadający pod wskazaną
normę prawną. Zamawiający oświadczył, że uwzględnia zarzuty odwołania i zobowiązał się
do wykonania czynności zgodnie z żądaniami odwołującego, a w zasadzie na datę orzekania
już tych czynności dokonał udzielając odpowiedzi na pytania wykonawców z dnia 22 marca
2019r., w ramach których dokonał także zmiany treści siwz. Nadto Izba ustaliła, że do
postępowania odwoławczego przystąpił uczestnik postępowania wyłącznie po stronie
odwołującego, po stronie zamawiającego nikt nie przystąpił. W tej sytuacji ustalony stan
faktyczny podpada pod normę art. 186 ust. 2 ustawy i pozwala Izbie na wydanie postanowienia
umarzającego postępowanie. Jednocześnie zamiar zamawiającego uwzględniania w całości
zarzutów odwołania dla Izby nie budzi wątpliwości, tym samym możliwe było ustalenie, że
odpowiedź na odwołanie stanowi uwzględnienie zarzutów odwołania, o której mowa w art. 186
ust. 2 ustawy.
W tej sytuacji Izba umorzyła postępowania, a zamawiający jest zobowiązany do zmiany
ogłoszenia o zamówieniu i siwz zgodnie z żądaniami zawartymi w odwołaniu.
Stosownie do art. 186 ust. 6 pkt. 1 koszty postępowania Izba wzajemnie zniosła. Natomiast
zgodnie z § 5 ust. 2 pkt 1 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010r.
w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w
postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. nr 41 poz. 238 ze zm. z 2016r.
pod. 47) Izba orzekła o dokonaniu zwrotu odwołującemu z rachunku Urzędu kwoty uiszczonej
tytułem wpisu.
Mając na uwadze powyższe Izba orzekła jak w sentencji.
Przewodniczący: ……………………