Sygn. akt KIO 486/19
WYROK
z dnia 3 kwietnia 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Agata Mikołajczyk
Protokolant
: Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 2 kwietnia 2019 r. w Warszawie
odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 18 marca 2019 r. przez odwołującego -
RATOWNIK-AMBULANSE sp. z o.o. sp. j. (
ul. Odyńca 55/10, 02-606 Warszawa) w
p
ostępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Samodzielny Publiczny Zakład Opieki
Zdrowotnej Stacja Pogotowia Ratunkowego w Częstochowie (ul. Kilińskiego 10, 42-202
Częstochowa),
przy udziale wykonawcy: Z. Sp. z o.o., (
ul. Tużycka 8, 03-683 Warszawa) zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego,
orzeka:
Oddala odwołanie;
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża odwołującego - RATOWNIK-
AMBULANSE sp. z o.o. sp. j. (
ul. Odyńca 55/10, 02-606 Warszawa) i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7.500 zł 00 gr (słownie:
siedem
tysięcy pięćset złotych, zero groszy) uiszczoną przez odwołującego tytułem wpisu
od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w Częstochowie.
……………………………
Sygn. akt KIO 486/19
Uzasadnienie
Odwołanie zostało wniesione w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego
prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia
2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1986 ze zm.), [ustawa Pzp lub
Pz
p] przez zamawiającego: Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Stacja
Pogotowia Ratunkowego
w Częstochowie (Zamawiający), którego przedmiotem jest:
„Dostawa karetki typu C - 1 szt. wraz z wyposażeniem dla Samodzielnego Publicznego
Zakładu Opieki Zdrowotnej Stacji Pogotowia Ratunkowego w Częstochowie", znak sprawy:
SPR.ZP.382.37-
2019. Ogłoszenie wszczynające przedmiotowe postępowanie zostało
opublikowane w BZP z dnia 2019-01-31r. pod nr 507851-N-2019.
. Wnoszący odwołanie
wykonawca - RATOWNIK-AMBULANSE sp. z o.o. sp. j.
z siedzibą w Warszawie (Odwołujący)
zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 7 ust. 1 oraz art. 89 ust.1 pkt 2 ustawy Pzp z uwagi
na bezprawne odrzucenie oferty wykonawcy w sytuacji gdy
jej treść jest zgodna ze
specyfikacją istotnych warunków zamówienia. Odwołująca wniósł o: a) unieważnienie
czynności wyboru jako oferty najkorzystniejszej oferty wykonawcy Z. sp. z o.o. oraz czynności
odrzucenia oferty Odwołującej; b) dokonanie ponownej czynności badania i oceny ofert.
Wykonawca podał, że jest jednym z najbardziej doświadczonych krajowych dostawców
ambulansów. W wyniku czynności i zaniechań Zamawiającego, Odwołująca została
pozbawiona możliwości uzyskania przedmiotowego zamówienia, a tym samym został
naruszony jej interes prawny. Działanie organizatora przetargu może doprowadzić do
powstania szkody w postaci utraconych korzyści, w związku z czym nie ulega wątpliwości, że
jest ona legitymowana do wnoszenia środków ochrony prawnej.
W uzasadni
eniu zarzutów wskazał w szczególności:
Zamawiający niesłusznie odrzucił ofertę Odwołującego. Pojazd zaoferowany przez
wykonawcę wbrew twierdzeniom Zamawiającego posiada automatyczną skrzynię biegów.
Zmiana biegów dokonuje się w pojeździe w sposób automatyczny. Producent auta oznacza
skrzynie jako automatyczną. Zamawiający bezprawnie preferuje znane mu jedno z wielu
możliwych rozwiązań technicznych. Zamawiający wywodzi zbyt daleko idące wnioski z
korespondencji mailowej z nieuprawnionym do wydawania jakichko
lwiek oświadczeń w
imieniu Renault Polska sp. z o.o. handlowcem jednego z dealerów marki Renault. Dodatkowo
Zamawiający opiera się na korespondencji której sam nie jest inicjatorem. Nie wie czy jest
prawdziwa, w jakich okolicznościach i na skutek jakich ustaleń i zapytań powstała.
Korespondencja ta pochodzi od wybranego wykonawcy Z.
sp. z o.o., a opieranie się na niej
przez Zamawiającego w informacji o odrzuceniu oferty konkurencyjnej w stosunku do ww.
wykonawcy, jest co najmniej nie stosowne. Jego zdaniem, przedstawione twierdzenia
Zamawiającego są niewiarygodne, a jedynym ich celem jest ukształtowanie wyniku
postępowania na obraz pożądany przez organizatora przetargu. Wskazał, że oferta
nieodpowiadająca treści specyfikacji to taka, która jest sporządzona odmiennie, niż określają
postanowienia siwz. Odmienność ta powinna się przede wszystkim przejawiać w zakresie
proponowanego przedmiotu za
mówienia i sposobu jego realizacji. Stanowisko to znajduje
akceptację w wyroku z dnia 26 marca 2008 r. Sygn. akt: KIO/UZP 218/08, gdzie wyrażono
pogląd, iż „(...) oferta nieodpowiadająca treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia to
taka, która jest sporządzona odmiennie, niż określają to postanowienia specyfikacji.
Odmienność ta może przejawiać się w zakresie proponowanego przedmiotu zamówienia, jak
też w sposobie jego realizacji. Niezgodność treści oferty z treścią specyfikacji istotnych
warunków zamówienia ma miejsce w sytuacji gdy zaoferowany przedmiot dostawy nie
odpowiada opisanemu w specyfikacji przedmiotowi za
mówienia, co do zakresu, ilości, jakości,
warunków realizacji i innych elementów istotnych dla wykonania przedmiotu zamówienia w
stopniu zaspokajającym oczekiwania i interesy Zamawiającego". Wskazał na wyrok KIO z dnia
6 marca 2008 r., Sygn. akt: KIO/UZP15
1/08 w którym stwierdzono „Użyte przez ustawodawcę
w treści ort. 89 ust 1 pkt 2 ustawy sformułowania „treść oferty" i „treść SIWZ" jednoznacznie
wskazują na aspekt merytoryczny obu dokumentów. Treść SIWZ to, przede wszystkim,
zawarty w opisie przedmiotu za
mówienia opis potrzeb i wymagań Zamawiającego, które mają
być zaspokojone w wyniku postępowania o udzielenie zamówienia przez zawarcie i
zrealizowanie z należytą starannością umowy w sprawie zamówienia publicznego. Treść
oferty to jednostronne zobowiązanie wykonawcy do wykonania oznaczonego świadczenia,
które zostanie zrealizowane na rzecz zamawiającego, jeżeli oferta złożona przez wykonawcę
zostanie uznana za najkorzystniejsza w postępowaniu i zostanie z nim zawarta umowa w
sprawie zamówienia publicznego. Świadczenie wykonawcy ma odpowiadać opisanym w SIWZ
potrzebom zamawiającego. Ich porównanie (opisu przedmiotu do zobowiązania wykonawcy)
przesadza o tym, czy treść oferty odpowiada treści SIWZ. (...)”.Jak słusznie uznał w dniu 28
listopada 2005 r. SO w War
szawie, sygn. akt V Ca 398/05 „postępowanie w sprawie o
udzielenie zamówienia publicznego jest sformalizowane i oparte na sztywnych regułach
wynikających z ustawy Prawo zamówień publicznych". Tezę powyższą potwierdził i rozszerzył
także SO w Gorzowie Wielkopolskim w dniu 28 września 2005 r. sygn. akt II Ca 29/05
twierdząc „ formalizm postępowania o udzielenie zamówienia publicznego uzasadnia
stosowanie rygorów w przypadku ofert niespełniających wymogów specyfikacji". Powołał także
wyrok ZA z 28 stycznia 2005 r. sygn. akt UZP/ZO/0-121/05
podnosząc, że „Zamawiający po
otwarciu ofert nie może ich oceniać w sposób dowolny, ale tylko w taki, jaki podał w
specyfikacji. Nie powinien również oceniać oferty w kategoriach zgodności lub niezgodności
ze swoimi intencjami -
w tym przypadku bardzo blisko jest już do dowolności ocen, co narusza
ort. 7 ustawy Prawo zamówień publicznych". Krajowej Izby Odwoławczej w wyroku z dnia 23
grudnia 2008 r. (sygn. akt KIO/UZP 1429/08)wskazała, iż: „Oferta posiada walor oświadczenia
wo
li w rozumieniu przepisów prawa cywilnego, które w zestawieniu ze specyfiką (…), jest
skuteczne, jeśli oferta spełnia wymogi nakładane przez Zamawiającego, a w szczególności
zaś wtedy, kiedy odpowiada SIWZ".
Do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego przystąpienie zgłosił
wykonawca Z.
sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (Przystępujący) wnosząc o oddalenie
odwołania. Przede wszystkim stwierdził, że mimo zapewnień Odwołującego o wyposażeniu
oferowanego ambulansu w automatyczną skrzynię biegów, faktycznie zaproponowany model
pojazdu posiada skrzynię biegów zautomatyzowaną. Z uwagi na fakt, że wskazanych
rozwiązań technicznych nie można utożsamiać, zaś zautomatyzowana skrzynia biegów nie
jest rodzajem skrzyni automatycznej, oferta Odwołującego została przez Zamawiającego
uznana za niezgodną z siwz. Dalej podał, że Odwołujący nie odnosi się do mających kluczowe
znaczenie dla sprawy twierdzeń i argumentacji powołanych przez Zamawiającego w
Ogłoszeniu. Podważając prawidłowość stanowiska Zamawiającego, Odwołujący nie
prezentuje przy tym
dowodów lub okoliczności na uzasadnienie stawianych zarzutów. Wywód
przedstawiony przez Odwołującego ogranicza się do gołosłownego zanegowania
prawidłowości twierdzeń Zamawiającego. W kwestiach technicznych odnoszenie się do
ogólnikowych definicji pochodzących ze słownika języka polskiego należy odczytywać jako
maskowanie rzeczywistego obrazu tym bardzie jeżeli takiej interpretacji dokonuje Wykonawca,
który jak sam siebie określa w odwołaniu jako jednego z najbardziej doświadczonych
krajowych dostawców ambulansów..."- nota bene od wielu lat dostarczającego pojazdy marki
Renault Master!. Taki „doświadczony dostawca” z całą pewnością zna oferowany przez siebie
pojazd i jego wyposażenie, które w zakresie rodzaju skrzyń biegów od lat nie uległo zmianie.
Zatem wie, że zautomatyzowana skrzynia biegów to tradycyjna skrzynia mechaniczna, w
której poszczególne przełożenia są zmieniane siłownikami elektrohydraulicznymi.
Zamawiający, korzystając z uprawnień do uzyskania potwierdzenia, że oferowana dostawa
spełnia wymagania określone w SIWZ, dokonał weryfikacji oświadczeń Odwołującego w
zakresie rodzaju zastosowanej w oferowanym pojeździe skrzyni biegów na podstawie kilku
niezależnych źródeł. Wbrew twierdzeniom Odwołującego, Zamawiający powołał się nie tylko
na informacje techniczne uzyskane od podmiotów trudniących się profesjonalnie obrotem
pojazdami takimi jak oferowany przez Odwołującego. Zamawiający poddał także analizie
instrukcję pojazdu oraz oparł się na wnioskach opinii niezależnego rzeczoznawcy dotyczącej
spornej kwestii. Analiza zgromadzonych informacji uzasadniała wniosek, że pojazd
zaoferowany przez Odwołującego nie spełnia kryteriów określonych w SIWZ. Zdaniem
Przystępującego, oceną Zamawiającego została sformułowana w oparciu o źródła wiarygodne
i miarodajne, zaś uzyskane informacje przeczą tezie stawianej przez Odwołującego.
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie wniósł o jego oddalenie wskazując przede
wszystkim na następujące okoliczności:
Zdaniem Z
amawiającego w sposób precyzyjny i zrozumiały wskazał na wymóg
wyposażenia przedmiotu dostawy w zakresie „Zespołu przeniesienia napędu” w: „skrzynię
biegów manualną 6 biegów synchronizowaną z napędem na koła przednie lub tylne lub
automatyczną skrzynię biegów”- część III.1 załącznika nr 1 do SIWZ pt. „ Szczegółowy opis
przedmiotu zamówienia - formularz parametrów technicznych”. Posłużył się przy tym pojęciami
powszechnie stosowan
ymi w opisie pojazdów samochodowych, które nie budzą sporów
interpretacyjnych oraz
opisał przedmiot zamówienia w sposób nie naruszający przepisów
ustawy, gdyż wybrał najbardziej popularne rodzaje skrzyni biegów, przy czym dopuścił
skrzynię automatyczna w odpowiedzi na pytanie spółki Ratownik-Ambulance sp. z o.o. sp. j.
Zamawiający bowiem chciał zakupić taki ambulans, którego prowadzenie nie sprawiło
kłopotów kierowcom Stacji, a przynajmniej nie wymagałoby nauki co do sposobu użytkowania
lub mechanizmu działania. Istotnym było również zastosowanie takich rozwiązań
technicznych, które są znane i stosowane w praktyce od lat, tak aby ich ewentualnej
konserwacji lub naprawy mogła się podjąć jak największa liczba konkurencyjnych firm.
Wymogi zawarte w SIWZ (już po dokonaniu korekty) nie budziły wątpliwości
odwołującego się Wykonawcy aż do czasu rozstrzygnięcia postępowania i ogłoszenia jego
wyników. Strona odwołująca nie skorzystała z możliwości zwrócenia się o wyjaśnienie treści
specyfikacji, na które Zamawiający zgodnie z art.38 ustawy Pzp zobowiązany byłby udzielić
odpowiedzi.
Nie skorzystała również ze środków ochrony prawnej na czynności
Zamawiającego polegających na wprowadzeniu niekorzystnych i niezgodnych z przepisami
ustawy postanowień SIWZ. Tym samym postanowienia SIWZ stały się wiążące w takim
samym zakresie dla wszystkich wykonawców, ubiegających się o udzielenie zamówienia.
Stwierdził, że Odwołujący, jako profesjonalny podmiot już przed złożeniem oferty powinien
upewnić się, czy oferowany przez nią przedmiot zamówienia odpowiada treści SIWZ poprzez
zadanie pytania dotyczącego parametru przedmiotu zamówienia, a jeżeli uważała zapisy
SIWZ za spr
zeczne z prawem mogła skorzystać ze środków ochrony prawnej na etapie
publikacji siwz.
Wobec powyższego stawiany zarzut o preferowaniu jednego rozwiązania,
przez co naruszono zasadę uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców należy
uznać za nieuzasadniony. Powoływanie się na normę art. 7 ust. 1 ustawy Pzp jest dla
Odwołującego środkiem uniwersalnym, który jednak nie został poparty żadnymi wiarygodnymi
okolicznościami faktycznymi, wykazującymi zasadność korzystania z tego przepisu. Zdaniem
Zamawia
jącego również drugi zarzut Odwołującego nie zasługuje na uwzględnienie. Stacja
odrzuciła ofertę Odwołującej się Spółki, gdyż dokonując w sposób uprawniony sprawdzenia
oferty uzyskała wiarygodne potwierdzenie, że oferowany produkt o nie odpowiada w istocie
wymogom wskazanym w specyfikacji.
Dalej podał, że Wykonawca twierdzi, że oferowany
ambulans będzie wyposażony w automatyczną skrzynię biegów, gdy tymczasem Zamawiający
uzyskał jednoznaczną informację, że Renault Master nie posiada automatycznej skrzyni
bi
egów, gdyż nie są one w takiej wersji produkowane. Producent w dokumentach kierowanych
do publicznej w
iadomości w sposób powszechny informuje jedynie, że pojazd został
wyposażony w skrzynię zautomatyzowaną, na co wskazuje oznaczenie „zaut. 6-b”.
Znamiennym
jest, że producent nie zdecydował się na opisanie rodzaju skrzyni biegów, w jaką
wyposażony jest model Renault Master przez użycie oczywistego skrótu „aut”, jeżeli
rzeczywiście byłaby to skrzynia automatyczna. Powszechność kierowanej przez producenta
info
rmacji o parametrach technicznych pojazdu bazowego Renault Master pozwala uznać tę
okoliczność za fakt notoryjny, który został potwierdzony poprzez informacje uzyskane przez
Zamawiającego oraz innego Wykonawcę u autoryzowanych przedstawiciel producenta
Renault. Jako dowody w aktach sprawy
wskazał: a) korespondencja mailowa z Renault Retail
Group Warszawa sp.
z o.o. z dnia 18.02.2019r, w której w odpowiedzi na zapytanie o
możliwość wyprodukowania pojazdu Renault Master z automatyczną skrzynią biegów,
poinfor
mowano że w pojazdach typu Master skrzyni stricte automatycznej nie ma i nie ma
możliwości zamontowania — akta sprawy, b) korespondencję mailową z Renault Polska sp.
z dnia 28.02.2019 r., w
której poinformowano, że wskazany przez SPR w Częstochowie pojazd
o nr VIN (wcześniej wskazanym przez Wykonawcę) jest wyposażony w skrzynię biegów
zautomatyzowaną.
Zamawiający podał, że w celu rozstrzygnięcia, czy skrzynia zautomatyzowana może
być utożsamiana ze skrzynią automatyczną uzyskał również w dniu 07.03.2019 r opinię
niezależnego rzeczoznawcy ze Stowarzyszenia Rzeczoznawców Samochodowych
EKSPERTMOT dotyczącą wskazania różnic pomiędzy skrzynią biegów automatyczną a
skrzynią biegów zautomatyzowaną, w której stwierdzono że istnieją zasadnicze różnice
pomiędzy obiema rodzajami skrzyń i nie mogą być one uznane za tożsame.
Zamawiający stwierdził, że jego zdaniem z powyższych dokumentów i informacji
wynika
w sposób jednoznaczny, iż produkowane przez firmę Renault samochody marki Master
nie posiadają automatycznej skrzyni biegów, a producent oferuje wyłącznie skrzynię biegów
mechaniczną lub zautomatyzowaną, która stanowi odmienne rozwiązanie mechaniczne w
pojazdach samochodowych rozstrzyga o jego parametrach technicznych. Świadectwo
homologacji stanowi o spełnieniu norm bezpieczeństwa przez pojazd zabudowany.
Zamawiający wskazał, że zgodnie z art.2 pkt 74 ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o
ruchu drogowym (Dz.U. z 2018r, poz.1990) świadectwo homologacji typu WE stanowi
dokument wy
dany przez właściwy organ państwa członkowskiego Unii Europejskiej
stwierdzający, że typ pojazdu, typ przedmiotu jego wyposażenia lub części, spełnia
wymagania procedury homologacji typu WE. W wyroku Wojewódzkiego Sądu
Administracyjnego w Poznaniu z dnia 30 kwietnia 2014r, wyjaśniono, że „świadectwo
homologacji jest urzędowym potwierdzeniem, że dany typ pojazdu może uczestniczyć w ruchu
drogowym,
przeszedł pozytywnie procedurę homologacyjną, obejmująca sprawdzenie, czy ten
typ pojazdu, przedmiot jego wyposażenia lub części odpowiada warunkom określonym w
stosownych przepisach, w tym także stanowiącym załącznik do Porozumienia dotyczącego
przyjęcia jednolitych warunków homologacji i wzajemnego uznawania homologacji
wyposażenia i części pojazdów samochodowych, sporządzonego w Genewie dnia 20 marca
1958r (Dz. U. z 2001r, Nr 104, poz. 1135)” – sygn.. III SA/P0 1777/13. W konkluzji stwierdził,
że wobec stwierdzenia, że faktycznie zaproponowany model ambulansu posiada skrzynię
biegów zautomatyzowaną, której Zamawiający nie dopuszczał, choć Wykonawca twierdzi w
wyjaśnieniach złożonych do oferty, że ambulans będzie wyposażony w automatyczną skrzynię
biegów, zobowiązany był odrzucić te ofertę.
Rozpoznając zarzuty odwołania Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Odwołanie podlega oddaleniu.
W niniejszym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego Zamawiający udzielając
odpowiedzi na pytania w piśmie z dnia 5 lutego 2019 r. (Pyt. 1: „Czy zamawiający dopuści na
zasadzie równoważności ambulans wyposażony w silnik o mocy 190 km z automatyczną
skrzynią biegów 7G-TRONIC PLUS?”; Pyt. 10: „Czy Zamawiający dopuszcza do zaoferowania
ambulans spełniający wymogi normy PN EN 1789 i NFZ, który posiada automatyczną skrzynię
biegów ?” - stwierdził, że: „Zamawiający dopuszcza automatyczna skrzynię biegów i uzupełnia
punkt III Załącznika 1 do SIWZ o zapis - lub automatyczną skrzynię biegów.” Taką zmianę
wprowadził do tego załącznika i obok opisu w pkt III (Zespół przeniesienia napędu): „1.
Skrzynia biegów manualna 6 biegów synchronizowanych z napędem na koła przednie lub
tylne. dodał „lub automatyczna skrzynia biegów”. Odwołujący w ofercie zaoferował (wg zał. nr
1) karetkę typu C Renault/renault Polska MA/KS, Master Ambulans, podając dla pojazdu
bazowego: „nazwa handlowa pojazdu bazowego używana w materiałach firmowych
producenta:
Renault Master 2,3 dCi 170 (…)”, a w kolumnie drugiej punktu III podał: „z
napędem na koła przednie, automatyczna skrzynia biegów”. Oświadczenie co do
automatycznej skrzyni biegów w piśmie mail z dnia 12.02.2019 r. zakwestionował
Przystępujący Z. sp. z o.o., który (powołując się na str. 35 broszury oraz instrukcję obsługi
Renault) stwierdził w szczególności, że w pojeździe Renault Master występuje jedynie
zautomatyzowana skrzynia biegów, której nie można utożsamiać ze skrzynią automatyczną.
D
okonując oceny oferty Odwołującego, Zamawiający tak jak podał w Ogłoszeniu o
wyborze
, zweryfikował podane przez wykonawcę oświadczenie co do automatycznej skrzyni
biegów w pojeździe bazowym, uwzględniając: a) wyciąg z instrukcji obsługi dla pojazdu
Renault Master
(oferowanego przez wykonawcę) b) korespondencję mailową z Renault Polska
sp. z o.o. z dnia 28.02.2019 r. oraz c)
opinię z dnia 7.03.2019 r. rzeczoznawcy ze
Stowarzyszenia Rzeczoznawców Samochodowych.
W pierwszym
z dokumentów w pozycji Silniki; Skrzynia biegów Energy 170 wpisano:
„mech. 6 —b/ zaut. 6-b”. W korespondencji mail uzyskanej od Renault Polska sp. z o.o. w
odniesieniu do wskazanego
przez Odwołującego ( w ramach wyjaśnień z dnia 22.02.2019 r.)
dla pojazdu bazowego możliwego do zabudowy nr VIN VF 1MA000X62316564 podano, że:
(…) Skrzynia biegów, w którą jest wyposażone to auto sekwencja mechaniczna, oznacza to,
że jest zautomatyzowana”. Z kolei w opinii z dnia 7 marca 2019 r. (która dotyczyła ustalenia
różnic pomiędzy skrzynią biegów automatyczną, a skrzynią biegów zautomatyzowaną) w
szczególności podano, że wymienionych rodzajów skrzyń biegów nie można uznać za
tożsame, wskazując że „Konstrukcja i zasada działania skrzyni biegów automatycznej jest
diametralnie różna od konstrukcji i zasady działania skrzyni biegów zautomatyzowanej”.
Odwołujący w udzielanych wyjaśnieniach powoływał się także na Świadectwo
Homologacji pojazdu skompletowanego typu WE, w którym (…) oferowana skrzynia biegów:
jest
nazwana jako automatyczna”. (k-27 akt sprawy). Wykonawca ten na wezwanie z dnia 25
lutego 2019 r. (k-34) prz
edłożył Certyfikat zgodności dla Ambulansu, którego producentem jest
(wskazano w certyfikacie) Renault Polska sp. z o.o. oraz Świadectwo Homologacji typu WE
pojazdu skompletowanego
, w którym (str. 2) wymieniono producenta pojazdu bazowego
Renault s.a.s. z Francji oraz numer homologacji dla tego pojazdu e2*2007/46*0016*34rev01
z d
atą 2.10.2018. W tym świadectwie numer VIN dla pojazdu bazowego nie został wskazany.
Podano tylko Wariant
–FM9T. Odwołujący na numer VIN: VF 1MA000X62316564 pojazdu
możliwego do zabudowy na ambulans wskazał w ramach wyjaśnień z dnia 22 marca 2019 r.
Co do tego pojazdu Zamawiający ustalił, że jest on wyposażony w zautomatyzowaną skrzynię
biegu. Z kolei na rozprawie
Odwołujący przedłożył z datą wystawienia 26 marca 2019 r.
Świadectwo zgodności WE dla pojazdu kompletnego N1: Marka Renault-Wariant –FM9T –
Wersja MLB310S3J2TO
– Nazwa handlowa – Master – Kategoria –N1, w którym w pkt 0.10
(str. 1) wskazano na numer identyfikacyjny VIN: VF 1MA000462316561 z numerem
homologacji e2*2007/46* 0016* 34 i datą 03/08/2018, w którym na str. 2/4 pkt 28 pozycja
skrzynia biegów (rodzaj) zaznaczono „automatyczna”.
Izba stwierdziła, że w dokumentacji tego postępowania Zamawiający (bezspornie) nie
zdefiniował pojęcia „automatyczna skrzynia biegów”. Odwołujący z kolei nie wskazał źródeł
na których opierał swoje twierdzenia podnosząc, że „zautomatyzowana skrzynia biegów” to
jeden z rodzajów „automatycznej skrzyni biegów”. Stąd też ocena spełniania dopuszczonego
typu (rodzaju) skrzyni mogła być oceniona w pierwszej kolejności z zastosowaniem informacji
stosowanych przez producentów m.in. w ich Katalogach.
Izb
a zgodziła się z Zamawiającym, że dla oznaczenia rodzajów, (a w zasadzie typów)
dopuszczonych w pojazdach skrzyń biegów Zamawiający oparł się na pojęciach aktualnie
powszechnie stosowanych w opisach spornego parametru technicznego
pojazdów
samochodowych przez samych
producentów, w szczególności w Instrukcjach obsługi
pojazdów, w tym także przez Renault. Zamawiający w zakresie spornym obok mechanicznej
(ręcznej) zwanej także manualną - w odpowiedzi na pytanie spółki Ratownik-Ambulance sp. z
o.o. sp. j.
jak i spółki Przystępującej - zezwolił na skrzynię automatyczną (nazwa popularna).
Izba zwraca uwagę, że w Instrukcji obsługi Renault dla pojazdów dostawczych (Renault
Master -
samochodów dostawczych), pojawia się obok oznaczenia skrzyni
biegów jako „mechaniczna” także alternatywna skrzynia biegów „zautomatyzowana” stosując
tak jak w tej sprawie wg Instrukcji dla pojazdu Energy 170 oznaczenie „mech. 6 —b/ zaut. 6-
b
”. Z kolei w przypadku pojazdów osobowych (przykładowo Renault Magane) producent
posługuje się dla oznaczenia typu skrzyni obok „manualna” także oznaczeniem
„automatyczna”. Taki podział na 3 typy skrzyń: (1)
Ręczna (manualna lub mechaniczna)
skrzynia biegów, (2) Automatyczna skrzynia biegów, (3) Półautomatyczna skrzynia
biegów
można znaleźć w WKP gdzie czytamy, że:
Ręczna skrzynia biegów, znana też
jako manualna
skrzyni biegów stosowanej w pojazdach
silnikowych. Wyposażona jest ona w sprzęgło obsługiwane za pomocą pedału (rzadziej
dźwigni), co daje kierowcy kontrolę nad przenoszonym na napędzaną oś momentem
, oraz w dźwignię zmiany biegów, może być ona obsługiwana ręcznie (głównie w
samochodach), bądź przy użyciu stóp (głównie jednoślady). Automatyczna skrzynia
biegów – skrzynia biegów samoczynnie zmieniająca biegi w zależności od obciążenia
silnika pojazdu
, zwalniając użytkownika z konieczności ręcznej zmiany biegów.
Półautomatyczna skrzynia biegów (inaczej zautomatyzowana manualna skrzynia biegów lub
sekwencyjna skr
zynia biegów) – rodzaj skrzyni biegów, w której zmiany biegów dokonuje się
poprzez zmianę pozycji drążka zmiany biegów (tak jak w skrzyni manualnej) lub naciśnięcie
odp
owiednich łopatek przy kierownicy, bez konieczności naciskania pedału sprzęgła. Pracą
takiego systemu steruje mikroprocesor
, który automatycznie wyciska i załącza sprzęgło w
momencie, kiedy kierowca zmienia biegi lub rusza z miejsca.
Izba zwraca także uwagę, że w
artykułach technicznych dotyczących tego zagadnienia podkreśla się, że zautomatyzowane
skrzynie biegów, których zasada działania jest zupełnie inna niż w przypadku skrzyń
automatycznych
, zdominowały właśnie ciężarówki.
Izba
stwierdza, że z uwagi na powszechność informacji o parametrach technicznych
dla pojazdu bazowego Renault Master kierowanej przez producenta do potencjalnych
odbiorców, w tym przypadku co do typów skrzyń biegów, Odwołujący jako profesjonalny
podmiot
(co podkreślał sam wykonawca - jeden z najbardziej doświadczonych krajowych
dostawców ambulansów) przed złożeniem oferty – wobec jego indywidualnej interpretacji
pojęcia „automatyczna skrzynia biegów” mógł upewnić się, zadając przykładowo kolejne
pytanie
dotyczące tego parametru, a mianowicie: czy oferowany przez niego przedmiot
zamówienia ze skrzynią biegów oznaczaną przez producenta jako zautomatyzowana
odpowiada treści SIWZ. W przypadku negatywnej odpowiedzi uznając wymaganie SIWZ za
sprzeczne z prawem m
ógł skorzystać ze środków ochrony prawnej na etapie publikacji
specyfikacji.
Izba jednocześnie stwierdza, że przedłożona przez Odwołującego opinia
niekonsekwen
tnie dla oznaczenia typu skrzyni biegów wskazuje, że jest to skrzynia biegów
„automatyczna” ale i „sekwencyjna”. Ponadto obok automatycznego trybu pracy alternatywnie
dopuszcza „półautomatyczny tryb działania” wskazując w konsekwencji na opis ze
Świadectwa w punkcie 28 i stwierdzając, zdaniem Izby, niesłusznie wobec przedstawionych
definicji
, że w pojeździe Renault Master jest to jeden z rodzajów automatycznej skrzyni biegów.
Niewątpliwie Świadectwo Homologacji to przede wszystkim samodzielny dowód na
potwierdzenie faktu (
urzędowe potwierdzenie), że dany typ pojazdu może uczestniczyć w
ruchu drogowym.
Izba stwierdza jednocześnie, że Świadectwo przedłożone w dniu 25 lutego
2019 r. jest oznaczone jako
Świadectwo homologacji typu WE dla pojazdu kompletnego, w
którym nie zamieszczono w żadnej jego części informacji o VIN pojazdu bazowego. Z kolei
dokument przedłożony na rozprawie to Świadectwo zgodności WE dla pojazdu kompletnego
N1
, który został wystawiony z datą późniejszą niż data wymagana dla składania ofert, a
ponadto wykonawca w toku rozprawy nie
odniósł się do wskazanych powyżej różnic w tym
dokumencie
w stosunku do przedłożonego z 25/02/19 i nie wykazał tym samym, że dokument
dotyczy pojazdu bazowego oferowanego ambulansu.
Wobec powyższych ustaleń podnoszony w odwołaniu zarzut naruszenia art. 89 ust.1
pkt 2 ustawy Pzp,
a także wskazany zarzut naruszenia art. 7 ust.1 i 3 tej ustawy Izba uznała
za niezasadne.
Mając powyższe na względzie orzeczono jak w sentencji.
O kosztach
postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
ustawy Pzp stosownie do jego wyniku uwzględniając przepisy rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania
(Dz. U. z 2018 r. poz. 972).
………………………………..