Sygn. akt: KIO 593/19
WYROK
z dnia 18 kwietnia 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ewa Sikorska
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 15 kwietnia
2019 roku w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej I
zby Odwoławczej w dniu 2 kwietnia 2019 r. przez
wykonawcę Stowarzyszenie Aeroklub Warszawski w Warszawie, w postępowaniu
prowadzonym przez
Skarb Państwa – Jednostkę Wojskową Nr 2305 w Warszawie
przy udziale wykonawcy
SKYDIVE.PL Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w
Kruszynie,
zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego.
orzeka:
1. odrzuca zarzut naruszenia art. 26 ust. 2 w zw. z art. 25 ust. 1 i art. 26 ust. 3 w zw. z
art. 25 ust. 1 ustawy P.z.p. poprzez sformułowanie przez zamawiającego – Skarb
Państwa – Jednostkę Wojskową Nr 2305 w Warszawie - do odwołującego –
Stowarzyszenie Aeroklub Warszawski w Warszawie
– wezwań z dnia 13 oraz 20
marca 2
019 roku, które w swojej treści są niejednoznaczne;
w pozostałym zakresie zarzuty odwołania oddala;
kosztami postępowania obciąża Stowarzyszenie Aeroklub Warszawski w
Warszawie i
z
alicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy), uiszczoną przez
Stowarzyszenie Aeroklub Warszawski w Warszawie
tytułem wpisu od
odwołania,
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1986 ze zm.), na niniejszy wyrok, w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia, przysługuje skarga, za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej,
do Sądu Okręgowego Warszawa-Praga w Warszawie.
……………………………….
Sygn. akt: KIO 593/19
Uzasadnienie
Zamawiający – Skarb Państwa – Jednostka Wojskowa Nr 2305 w Warszawie –
prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na wynajem samolotu wraz z
załogą oraz infrastrukturą do wykonywania oraz zabezpieczenia szkolenia spadochronowego.
Postępowanie prowadzone jest na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia
– Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2018 roku, poz. 1986 ze zm.), zwanej dalej
ustawą P.z.p.
W dniu 2 kwietnia 2019 roku wykonawca Stowarzyszenie Aeroklub Warszawski w
Warszawie (
dalej: odwołujący) wniósł odwołanie wobec czynności zamawiającego,
polegających na:
wykluczeniu
odwołującego z udziału ww. postępowaniu i odrzuceniu oferty złożonej w
przedmiotowym postępowaniu przez odwołującego wobec braku przesłanek warunkujących
wykluczenie
odwołującego i uznanie jego oferty za odrzuconą;
I w rezultacie powyższego dokonanie w dniu 28 marca 2019 roku nieprawidłowego
wyboru oferty wykonawcy SKYDIVE.PL Sp. z o.o.
(przystępującego) jako najkorzystniejszej.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
A.
art. 26 ust. 2 ustawy P.z.p. w zw. z art. 61 § 2 K.c. poprzez brak skutecznego
przekazania i doręczenia odwołującemu wezwań z dnia 13 oraz 20 marca 2019 roku do
złożenia kserokopii dokumentów potwierdzających doświadczenie pilotów wykonujących
zadania zrzutu skoczków, potwierdzające ilość godzin nalotu dowódczego podczas zrzutu
wskazanych w f
ormularzu ofert tj. karty pracy pilotów lub innego dokumentu stanowiącego
potwierdzenie liczby godzin na
lotu oraz kserokopii dokumentów potwierdzających nalot
samolotu wykazanego w f
ormularzu ofert, tj. karty pracy sprzętu tub innego dokumentu
stanowiącego potwierdzenie liczby godzin nalotu; bez uzyskania potwierdzenia otrzymania
tychże wezwań przez odwołującego i tym samym uniemożliwienie zapoznania się
Odwołującemu z tymi wezwaniami:
B.
art. 6 w zw. art. 61 § 2 K.c. w zw. z art. 14 ust. 1 ustawy P.z.p., poprzez niewykazanie
prawidłowości doręczenia odwołującemu wezwań z dnia 13 marca 2019 roku oraz 20 marca
2019 roku do złożenia kserokopii dokumentów potwierdzających doświadczenie pilotów
wykonujących zadania zrzutu skoczków, potwierdzające ilość godzin nalotu dowódczego
podczas zrzutu wskazanych w f
ormularzu ofert tj. karty pracy pilotów lub innego dokumentu
stanowiącego potwierdzenie liczby godzin nalotu oraz kserokopii dokumentów
potwierdzających nalot samolotu wykazanego w formularzu ofert, tj. karty pracy sprzętu lub
innego dokumentu stanowiącego potwierdzenie liczby godzin nalotu;
C.
art. 24 ust. 4 w zw. z art. 24 ust. 1 pkt 12 w zw. z art. 26 ust. 2 i 3 oraz art. 7 ust. 1
ustawy P.z.p. popr
zez wykluczenie z postępowania odwołującego i uznania oferty złożonej
przez o
dwołującego za odrzuconą wobec braku złożenia oświadczeń i dokumentów
potwierdzających okoliczności wskazane w art. 25 ust. 1 ustawy P.z.p., czyli kserokopii
dokumentów potwierdzających doświadczenie pilotów oraz kserokopii dokumentów
potwierdzających nalot samolotu, pomimo braku wypełnienia przez zamawiającego obowiązku
skutecznego wezwania o
dwołującego do złożenia tych dokumentów;
D.
art. 24 ust. 4 w zw. z art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy P.z.p. poprzez wykluczenie z
postępowania odwołującego i w konsekwencji uznanie oferty złożonej przez odwołującego za
odrzuconą, pomimo niezaistnienia okoliczności przewidzianych w tych przepisach, które
skutkow
ały bezpodstawnym wykluczeniem odwołującego;
E.
art. 26 ust. 2 w zw. z art. 25 ust. 1 i art. 26 ust. 3 w zw. z art. 25 ust. 1 ustawy P.z.p.
pol
egające na sformułowaniu przez zamawiającego do odwołującego wezwań z dnia 13 oraz
20 marca 2019 roku, które w swojej treści są niejednoznaczne, gdyż zamawiający odwołując
się do części I s.i.w.z. Dział VI ust. 3 pkt 2 lit. a i b zobowiązał do przedłożenia odmiennych
dokumentów niż te, których dotyczy część I s.i.w.z. Dział VI ust. 3 pkt 2 lit. a i b.
Wskazując na powyższe zarzuty odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i:
Nakazanie z
amawiającemu unieważnienia czynności wykluczenia odwołującego z
postępowania i uznania jego oferty za odrzuconą;
Nakazanie z
amawiającemu unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty
dokonanej w dniu 28 marca 2019 roku;
Nakazanie z
amawiającemu dokonania ponownego badania i oceny ofert, w tym
ponowienie czynności wezwania odwołującego do złożenia aktualnych oświadczeń lub
dokumentów potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy P.z.p. z
precyzyjnym określeniem, czy Odwołujący ma złożyć dokumenty, o których mowa Części I
s.i.w.z. (Instrukcji dla Wykonawcy
) Dział VI ust. 3 pkt. 2 lit. a i b, czy Części I s.i.w.z. (Instrukcji
dla Wykonawcy) Dział VI ust. 3 pkt. 2 lit. b i c;
Nakazanie z
amawiającemu wyboru oferty odwołującego jako najkorzystniejszej;
Zasądzenie od zamawiającego na rzecz odwołującego zwrotu kosztów postępowania
obejmujących wpis od odwołania oraz opłatę skarbową od pełnomocnictwa.
Ponadto odwołujący wniósł o dopuszczenie i przeprowadzenie dowodów z:
Dokumentów przedłożonych w załączeniu na okoliczności wskazane w uzasadnieniu
odwołania;
Prze
słuchania strony - odwołującego - w osobie członka zarządu Aeroklubu Warszawskiego,
pana T. W
na okoliczność nieskutecznego doręczenia odwołującemu wezwań z dnia 13 oraz
20 marca 2019 roku i jego przyczyny.
Odwołujący podniósł, że miał interes w uzyskaniu zamówienia na wynajem samolotu
wraz z załogą oraz infrastrukturą do wykonywania oraz zabezpieczenia szkolenia
spadochronowego, które jak wynika z informacji o otwarciu ofert uzyskałby, gdyby nie działania
z
amawiającego dokonane z naruszeniem przepisów ustawy P.z.p. Stwierdził, iż oferta
o
dwołującego była korzystniejsza od oferty przystępującego. Odwołujący więc miał
potencjalną możliwość uzyskania zamówienia, której to możliwości na skutek zarzucanych w
odwołaniu naruszeń ustawy P.z.p. został pozbawiony Jednocześnie zaistniała także inna z
przesłanek wskazanych w ww. przepisie, a mianowicie możliwość poniesienia szkody wskutek
naruszenia przez z
amawiającego przepisów ustawy.
Odwołujący podniósł, że zamawiający wykluczył go z postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy P.z.p. uznając, iż
o
dwołujący nie uzupełnił dokumentów w terminach wskazanych przez zamawiającego w
wezwaniach z dnia 13 oraz 20 marca 2019 roku
, które zostały wystosowane do odwołującego
na podstawie art. 26 ust. 2 i 3 ustawy P.z.p. Oba w
ezwania zostały skierowane drogą
elektroniczną z adresu poczty elektronicznej zamawiającego ([email protected])
na adres o
dwołującego ([email protected]).
Odwołujący zaprzeczył, by zostały mu prawidłowo doręczone ww. wezwania, a także
by mógł się z nimi zapoznać i ustosunkować się do nich w terminach jakie zakreślił mu
z
amawiający.
Odwołujący stwierdził, że zgodnie z zapisami s.i.w.z. nr ref. ZP - 34/2019 Część I, Dział
II, Rozdz
iał I - Sposoby porozumiewania się ust. 2, jeżeli Zamawiający lub Wykonawca
przekazują wnioski, zawiadomienia oraz informacje w formie elektronicznej, każda ze stron na
żądanie drugiej musi niezwłocznie potwierdzić fakt ich otrzymania.
W ocenie odwołującego, kluczowym z punktu widzenia niniejszej sprawy zdaje się być
także przepis art. 61 K.c., który reguluje kwestię składania oświadczeń woli (takim wszak jest
również wezwanie na podstawie art. 26 ust. 2 i 3 ustawy P.z.p.) i który stosuje się odpowiednio
do
postępowań o udzielenie zamówienia publicznego na podstawie przepisu art. 14 ust. 1
ustawy P.z.p. Zgodnie ze
zdaniem pierwszym art. 61 § 1 K.c., oświadczenie woli, które ma być
złożone innej osobie, jest złożone z chwilą, gdy doszło do niej w taki sposób, że mogła
zapoznać się z jego treścią. W ramach przyjętej przez polskiego ustawodawcę na gruncie
powyższego przepisu kwalifikowanej teorii doręczenia decydujące znaczenie dla skuteczności
złożonego innej osobie oświadczenia woli mają dwie okoliczności: 1) faktyczne dojście
oświadczenia do adresata oraz 2) możliwość zapoznania się adresata z treścią doręczonego
oświadczenia.
Odwołujący stwierdził, że w § 2 art. 61 K.c. odrębnie uregulowano kwestię chwili
złożenia oświadczenia woli w postaci elektronicznej. W zgodnej opinii doktryny ów przepis w
rzeczywistości stanowi powtórzenie ogólnej zasady z art. 61 § 1, wyrażonej jednak przy
wykorzystaniu zwrotów charakterystycznych dla komunikacji elektronicznej. Zamiast
stwierdzenia, że oświadczenie „doszło do innej osoby, ustawa stanowi, że ma być ono
„wprowadzone do środka komunikacji elektronicznej'. Bez zmiany pozostaje natomiast druga
część reguły, czyli wymaganie, by podmiot, do którego skierowane jest oświadczenie, miał
możliwość zapoznania się z jego treścią.
Odwołujący przywołał wyrok Sądu Apelacyjnego w Katowicach z dnia 6 kwietnia 2018
roku wydany w sprawie o sygn. V AGa 259/18, gdzie sąd wskazał, że „dla uznania, że
doręczenie faktycznie miało miejsce, nie jest wystarczające wyłącznie wprowadzenie
oświadczenia do systemu komunikacji elektronicznej, ponieważ stan taki nie stwarza pewności
co do tego, czy rzeczywiście trafiło ono do operatora usług telekomunikacyjnych, a następnie
stało się dostępne dla adresata tak, aby ten miał możliwość zapoznania się z jego treścią.
Dowód w jakiej dacie nastąpiło doręczenie oświadczenia woli, obciąża nadawcę. Może on
skorzystać z usługi potwierdzenia komunikatu elektronicznego lub - w razie posłużenia się
podpisem elektronicznym -
potwierdzenia udzielanego przez akredytowaną instytucję
certyfikacyjną, ale również z innych przewidzianych w K.p.c. dowodów"
Odwołujący stwierdził, że zamawiający nie otrzymał zaś żadnego potwierdzenia od
o
dwołującego, by ten otrzymał zarówno wezwania z dnia 13 marca 2019 roku jak i 20 marca
2019 roku. Sam fakt wysłania obu pism na adres poczty elektronicznej nie jest wystarczający
do wnioskowania o prawidłowym ich doręczeniu.
Od
wołujący podniósł, że do dnia 25 marca 2019 roku w jego systemie pocztowym
występowały problemy z odbiorem wiadomości mailowych kierowanych na adresy mailowe w
domenie
aeroklub.waw.pl.
(w
szczególności
konta
oraz
. Problemy te były związane z przeprowadzaną w dniach 9-15 marca
2019 roku modernizacją systemu u odwołującego (modernizacja okablowania LAN i 230V oraz
zasobów serwerowych), a także migracją kont pocztowych z systemu hostingowego „home.pl"
do Microsoft Of
fice 365, która miała miejsce w ubiegłym miesiącu. Występowanie incydentów
polegających na czasowej przerwie w dostawie przesyłek mailowych do adresatów kont
pocztowych w domenie o
dwołującego została potwierdzona przez Administratora U
środowiska informatycznego odwołującego - HENWAR Sp. z o.o. Sp. k. z siedzibą w
Warszawie. Zakończenie modernizacji i ustąpienie problemów związanych z otrzymywaniem
przez o
dwołującego całości korespondencji mailowej nastąpiło z dniem 25 marca 2019 roku.
Odwołujący wskazał, że wobec występujących problemów z pocztą elektroniczną
o
dwołującemu dopiero w dniu 25 marca 2019 roku (po interwencji u dostawcy usług
pocztowych) udało się odzyskać korespondencję mailową kierowaną na adres
[email protected] z okresu ostatnich dwóch tygodni i tym samym (po raz pierwszy)
zapo
znać się z wezwaniami, które zamawiający kierował w dniach 13 oraz 20 marca 2019
roku. Odwołujący niezwłocznie (kolejnego dnia) wystosował do zamawiającego wiadomość
mailową informując o problemach z przychodzącą korespondencją mailową oraz skanami
dokumentów dotyczących doświadczenia pilotów wskazanych w ofercie (ze wskazaniem ilości
godzin nalotu dowódczego) oraz nalotu samolotu wskazanego przez odwołującego w ofercie
(Cessna 208 B).
Odwołujący stwierdził, że nie miał możliwości zapoznania się z treścią wezwań
przesłanych mu przez zamawiającego w dniach 13 oraz 20 marca za pośrednictwem poczty
elektronicznej na adres [email protected] w ww. datach, jak i
w terminach zakreślonych
przez z
amawiającego w tych wiadomościach, a tym bardziej nie mógł potwierdzić otrzymania
przedmiotowych wiadomości. Nie sposób zatem uznać, by wezwania zamawiającego złożone
w dniach 13 oraz 20 marca bieżącego roku stanowiły skutecznie złożone przez niego
oświadczenia woli w formie elektronicznej.
W ocenie o
dwołującego doszło do naruszenia przez zamawiającego art. 26 ust. 2
ustawy P.z.p.
w zw. z art. 61 § 2 K.c. poprzez brak skutecznego przekazania przez
zamawiającego i doręczenia odwołującemu wezwań z dnia 13 oraz 20 marca 2019 roku do
złożenia wskazanych w nich dokumentów bez uzyskania potwierdzenia otrzymania tychże
wezwań przez odwołującego i tym samym uniemożliwienie zapoznania się odwołującemu z
tymi wezwaniami.
Odwołujący stwierdził, że przyjęcie przez polskiego ustawodawcę tzw. kwalifikowanej
teorii doręczenia implikuje po stronie nadawcy (w tym przypadku zamawiającego) ryzyko
niedojścia składanego oświadczenia do odbiorcy (którym jeśli chodzi o wezwania z dnia 13
oraz 20 marc
a 2019 roku był właśnie odwołujący). Co więcej, zgodnie z art. 6 K.c. (który w
sprawach zamówień publicznych stosuje się odpowiednio na mocy odesłania zawartego w art.
14 ustawy P.z.p.
) ciężar udowodnienia faktu spoczywa na osobie, która z faktu tego wywodzi
skutki prawne. W niniejszej sprawie to z
amawiający zobowiązany był do wykazania podstaw
do wykluczenia o
dwołującego z postępowania, a w dalszej kolejności odrzucenia jego oferty,
czyli do wskazania, że odwołujący nie uzupełnił wymaganych dokumentów. W zakresie
ciężaru dowodzenia spoczywającego na zamawiającym pozostawała więc także kwestia
udowodnienia prawidłowego skierowania drogą elektroniczną wezwań do odwołującego,
czemu Zamawiający jednak nie sprostał.
Odwołujący przywołał orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej, w wyrok z dnia 03
lutego 2009r., sygn. KIO 82/09, wyrokach z dnia 24 czerwca 2010 roku, sygn. KIO 1135/10
oraz 16 września 2016 roku, sygn. KIO 1680/16.
Odwołujący podniósł, że w treści wiadomości mailowych kierowanych do odwołującego
w dniach 13 oraz 20 marca 2019 roku z
amawiający wyraźnie wskazał: „Proszę o przesłanie
potwierdzenia otrzymania niniejszej wiad
omości’. Takiego potwierdzenia zamawiający jednak
w żadnym przypadku nie otrzymał i otrzymać nie mógł, skoro wspomniane maile nie dotarły
do o
dwołującego w taki sposób, by mógł się z nimi zapoznać. Skoro zamawiający nie otrzymał
potwierdzeń w obu przypadkach, nie był uprawniony w tym zakresie do wywiedzenia wniosku
by o
dwołujący otrzymał obie wiadomości i formułowania jakichkolwiek domniemań
faktycznych.
Niezależnie od sformułowanych i uzasadnionych powyżej zarzutów odwołujący
podniósł, że oba wezwania zostały sformułowane niejednoznacznie, co stanowi o naruszeniu
przepisów art. 26 ust. 2 w zw. z art. 25 ust. 1 i art. 26 ust. 3 w zw. z art. 25 ust. 1 ustawy P.z.p.
W obu wezwaniach z
amawiający wskazał, że „w celu potwierdzenia spełnienia warunków
udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia, o których mowa w Części I SIWZ (Instrukcja
dla Wykonawcy) Dział VI ust. 3 pkt 2 ppkt.
a)
i
by domaga się złożenia kserokopii dokumentów potwierdzających doświadczenie
pilotów oraz kserokopii dokumentów potwierdzających nalot samolotu.
Odwołujący zauważył, że Część I s.i.w.z. (Instrukcja dla Wykonawcy) Dział VI ust. 3
pkt 2 ppkt. a i b
dotyczą zezwolenia Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego zgodnie z
ORO.SPO.lOO zgodnie z załącznikiem nr 8 do Rozporządzenia Komisji (UE) Nr 965/2012 z 5
października 2012 roku - zmiana dotychczasowych usług lotniczych AWC oraz kserokopii
dokumentów potwierdzających doświadczenia pilota/pilotów.
Powołując się na te zapisy s.i.w.z. zamawiający wskazał zaś, że żąda przedłożenia kserokopii
dokumentów potwierdzających doświadczenie pilota/pilotów oraz kserokopii dokumentów
potwierdzających nalot samolotu, a więc dokumentacji wymienionej w Część I s.i.w.z.
(Instrukcja dla Wykonawcy) Dział VI ust. 3 pkt 2 ppkt b i ).
Odwołujący stwierdził, że zamawiający powołał się na dokumenty wymienione w
s.i.w.z.
pod konkretnymi literami (a i b) domagając się przedłożenia dokumentów wskazanych
pod innymi literami (b i c), co prowadzi do wniosku, że wezwania z dnia 13 oraz 20 marca 2019
roku nie były precyzyjne, a wręcz w pewnym zakresie wewnętrznie sprzeczne.
Odwołujący stwierdził, że w doktrynie tymczasem wskazuje się, że: „wezwanie, o
kt
órym mowa w art 26 ust 3, musi być jednoznaczne i zrozumiałe dla wykonawcy, tak aby był
on w stanie stwierdzić, jakich oświadczeń łub dokumentów, o których mowa w art. 25 ust. 1
p.z.p., zamawiający żąda w wezwaniu. Treść wezwania nie może prowadzić do sytuacji, w
której wykonawca zmuszony będzie domyślać się, w jakim zakresie ma zostać dokonane
uzupełnienie, dlatego w wezwaniu zamawiający musi wskazać, jakich wymaganych przez
zamawiającego oświadczeń łub dokumentów, o których mowa w art. 25 ust. 1, wykonawca nie
złożył łub złożył z błędami, a także na czym polega błąd w tych oświadczeniach lub
dokumentach, a w przypadku pełnomocnictwa - na czym polega wadliwość pełnomocnictw”.
(tak Nowicki 1 E., Prawo zamówień publicznych. Komentarz aktualizowany. System Informacji
Prawnej LEX, 2018, teza nr 17 do art. 26).
Odwołujący przywołał wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 2 lipca 2014 roku, sygn.
KIO 1208/14, z którego wynika, że „Wezwanie do uzupełniania dokumentów powinno
szczegółowo, precyzyjnie, w sposób jednoznaczny wskazywać, co do jakich dokumentów
(bądź braków dokumentów) załączonych do oferty Zamawiający ma zastrzeżenia. W
przypadku niewykazania w ofercie spełnienia warunków udziału w postępowaniu Zamawiający
powinien określić, jakiego dokumentu brakuje, na potwierdzenie którego z warunków, bądź w
jakim dokumencie jest błąd, względnie czy dokument nie potwierdza spełnienia danego
warunku. Zamawiający powinien wskazać, czy błąd/nieścisłość/brak upatruje w wykazie prac,
czy w dokumentach go poświadczających. Jedynie precyzyjne wezwanie, w razie braku
satysfakcjonującej odpowiedzi, może prowadzić do wykluczenia wykonawcy z postępowania.
Precyzyjnym wezwaniem nie jest przytoczenie opisu spełnienia warunków udziału z SIWZ czy
opis formy dokumentów, które Zamawiający uzna za dowody na potwierdzenie spełnienia
w
arunków udziału w postępowaniu”.
W odpowiedzi na odwołanie z dnia 12 kwietnia 2019 roku zamawiający wniósł o:
oddalenie odwołania w całości;
2) zasądzenie od odwołującego na rzecz zamawiającego kosztów postępowania
według norm przepisanych
Zamawiający wniósł o dopuszczenie i przeprowadzenie dowodów: dokumentów
przedłożonych w załączeniu na okoliczności wskazane w odpowiedzi na odwołanie,
przesłuchanie strony M. K., R. S., A. G.
Zamawiający wskazał, że w dniu 12 marca 2019 r. odbyło się otwarcie ofert w
postępowaniu na wynajem samolotu wraz z załogą oraz infrastrukturą do wykonywania oraz
zabezpieczenia szkolenia spadochronowego (Nr ref. ZP-34/2019). Tego samego dnia,
zgodnie z art. 86 ust. 5 ustawy P.z.p.
, została zamieszczona informacja z otwarcia ofert, z
której jednoznacznie wynikało, że oferta wykonawcy Stowarzyszenie Aeroklub Warszawski
zostanie wybrana jako najkorzystniejsza, a tym samym wykonawca Stowarzyszenie Aeroklub
Warszawski zostanie wezwany
do uzupełnienia brakujących dokumentów, które zostały
wymienione w Części I s.i.w.z., Instrukcja dla Wykonawcy, Dział VI, Rozdział I ust. 2 pkt a, b i
c.
Zamawiający podniósł, że odwołujący posiadając wiedzę o stanie technicznym swojej
poczty elektronicznej i prowadzonych na niej w dniach 9-25 marca
2019 r. powinien dochować
należytej staranności i poinformować zamawiającego o alternatywnym w stosunku do
wiadomości e-mail sposobie doręczania korespondencji w przedmiotowym postępowaniu.
Zamawiający poinformował, że w dniu 13 marca 2019 r. komisja w składzie J. B., M.
K., K. B.
, dokonała sprawdzenia ofert i ofertę odwołującego uznała za najkorzystniejszą. Tego
samego dnia, działając w oparciu o art. 26 ust. 2 ustawy P.z.p., do odwołującego zostało
wysłane wezwanie do uzupełnienia wymaganych dokumentów. Wezwanie to zawierało
precyzyjnie
wymieniony
katalog
żądanych
informacji (kserokopie
dokumentów
potwierdzających doświadczenie pilotów i nalotu samolotu). Dokument ten został doręczony
na serwer poczty o
dwołującego. Termin na dostarczenie żądanych dokumentów zamawiający
wyznaczył do dnia 19 marca 2019 r.
Zamawiający wskazał, że dochowując należytej staranności, pracownik
z
amawiającego A. G. skontaktował się w dniu 19 marca 2019 r. z osobą funkcyjną
odwołującego — Prezesem T. W z przypomnieniem o konieczności uzupełnienia
dokumentacji. Dopiero w tym dniu (19 marca 2019 r.)
odwołujący po raz pierwszy
poinformował zamawiającego możliwości wysyłania wiadomości na dodatkowy (alternatywny)
adres E-mail: [email protected]
W dniu 20 marca 2019 r. komisja z
amawiającego zebrała się ponownie i jeszcze raz
wezwała odwołującego do złożenia brakujących dokumentów będących w posiadaniu
o
dwołującego, tym razem działając w oparciu o art. 26 ust. 3 ustawy P.z.p., wyznaczając
termin do dnia 22 marca 2019 r. Wezwanie to
zostało wysłane na dwa adresy e-mail
odwołującego: wskazany w ofercie oraz dodatkowy wskazany przez osobę funkcyjną
odwołującego T. W. I tym razem zamawiający otrzymał informację systemową o pozytywnym
zarejestrowaniu wysłanej wiadomości na serwerze odwołującego, na oba wskazane adresy.
Na skutek braku reakcji ze strony
odwołującego, komisja zamawiającego w składzie J.
B., M. K., M. B.
w dniu 25 marca 2019 r. wezwała do wyjaśnienia treści złożonych wraz z ofertą
do
kumentów, kolejnego w rankingu wykonawcę, tj. SkyDive.pl Sp. z o.o. (zgodnie z
przewidziana w przedmiotowym postępowaniu tzw. procedurą „odwróconą”, na podstawie art.
24aa ustawy p.z.p). Następnie po otrzymaniu, w terminie, wyjaśnień w dniu 28 marca 2019 r.
komisja z
amawiającego, w składzie J. B., M. K., M. B. wybrała ofertę wykonawcy SkyDive.pl
Sp. z o.o. ponieważ nie podlegała odrzuceniu i zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy P.z.p,
przedstawiała najkorzystniejszy bilans z punktu widzenia wszystkich kryteriów oceny ofert
określonych w SIWZ.
Oferta o
dwołującego została odrzucona na podstawie art. 24 ust. 4 w powiązaniu z art.
24 ust. 1 pkt. 12 ustawy P
.z.p. ponieważ została złożona przez wykonawcę wykluczonego z
udziału w postępowaniu.
Zamawiający stwierdził, że posiada potwierdzenia wysłania oraz przekazania
(dostarczenia) wiadomości E-mail na serwer obsługujący skrzynki odwołującego, tj.
[email protected] oraz [email protected].
W ocenie zamawiającego, odwołujący, wiedząc o trwających pracach serwisowych
swojego systemu IT w dniach poprzedzających rozpoczęcie postępowania (Nr ref. ZP-
34/2019) oraz w jego trakcie,
powinien dołożyć należytej staranności i powiadomić
z
amawiającego a takim sposobie komunikacji, który będzie skuteczny. Zamawiający nie
wyłączył bowiem alternatywnych form dostarczania korespondencji (np. w formie pisemnej),
co mając na uwadze siedziby stron w jednym mieście, mogło być rozwiązaniem skutkującym
ni
eodrzuceniem oferty odwołującego. Jednak to odwołującego obciąża ciężar wskazania form
i metod prowadzenia korespondencji,
jeżeli posiadał informację o czasowej wadliwości formy
elektroniczne
j. Zatem należy skonstatować, iż odwołujący, jeśli wiedział o pracach na swoim
serwerze, które trwały od dnia 9 maja 2019 r., mógł powiadomić zamawiającego, czego nie
zrobił, a zatem sam nie zadbał o poprawną komunikację z zamawiającym. Zamawiający
wskazał, że informacja potwierdzająca prace na serwerze (zmiana hostingu i modernizacja)
została przedstawiona przez odwołującego zamawiającemu dopiero jako załącznik do
odwołania.
Jednocześnie we wskazanym piśmie administrator systemu IT odwołującego
informuje, że podczas prac „mogły zaistnieć przerwy” w dostawie przesyłek e-mail, co nie
oznacza, że przerwa istniała permanentnie uniemożliwiając dotarcie e-maila przez cały czas.
Zamawiający podniósł, że zwrócił się do firmy HENWAR Informatyka Spółka z o.o. Sp. k. z
wnioskiem o odniesienie się do doręczenia przesyłek email konkretnie od zamawiającego do
odwołującego w dniu 13 i 19 marca 2019 r. W odpowiedzi firma HENWAR Informatyka Spółka
z o.o. Sp. k. o
świadczyła w dniu 12 kwietnia 2019 r., iż:
wi
adomości od zamawiającego zostały dostarczone do odwołującego na
podane adresy e-mail; s
ystem informatyczny odwołującego nie wygenerował informacji
zwrotnej o niemożliwości dostarczenia poczty lub jej niedoręczenia; użytkownicy kont, na które
dostarczono przesyłki e-mail od zamawiającego mogli mieć praktyczną możliwość
zalogowania się do swoich kont na komputerach służbowych i przeczytania korespondencji e-
mail po dniu 25 marca 2019 r.
Zamawiający przywołał wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 10 stycznia 2017 r. w
sprawie o sygn. akt KIO 2398/16, z którego wynika, że „Po wprowadzeniu oświadczenia woli
do środka komunikacji elektronicznej adresata ryzyko niemożności zapoznania się. z treścią
oświadczenia woli. spoczywa na odbiorcy oświadczenia”.
Zamawiający stwierdził, że odwołujący wskazał tylko możliwość incydentalnej przerwy
w dostawach poczty e-mail, natomiast zamawiaj
ący ma potwierdzenia jej skutecznego
d
oręczenia na serwer odwołującego. Zamawiający wykazał wysoki stopień staranności w
kontaktach z
odwołującym, próbując nawiązać kontakt w celu dalszego prowadzenia
postępowania Nr ref. ZP-34/2019 poprzez kilkukrotne ponaglanie odwołującego drogą
wiadomości SMS o konieczności odpowiedzi na wezwania z dnia 13 i 19 marca 2019 r.,
ponadto de facto to z inicjatywy z
amawiającego odwołujący przekazał kolejny (wadliwy) adres
e-mail do korespondencji. Wykonawca natomiast
— mając do dyspozycji inne formy
komunikacji
— dopiero na etapie odwołania poinformował zamawiającego o problemach z
odczytaniem poczty e-mail,
chociaż wiedział zarówno o modernizacji swojego systemu IT, jak
i konieczności uzupełnienia dokumentacji przetargowej. Co więcej, odwołujący dostarczył w
dniu 27.03.2019 r. dokumenty w formie papierowej do kancelarii tajnej z
amawiającego, więc z
powodzeniem mógł to zrobić w przepisanym mu terminie, skoro wiedział o konieczności ich
złożenia.
Zamawiający stwierdził, że wezwanie z dnia 13 marca 2019 r. oraz z dnia 20 marca
2019 r. zawierało precyzyjnie określony katalog dokumentów jakich wymagał zamawiający od
odwołującego. Omyłkowo przytoczone punkty a i b, zamiast b i c były wynikiem wady procesu
myślowo-redakcyjnego osoby redagującej wezwanie, nie zaś uchybieniem merytorycznym.
Zamawiający zgodnie z zapisami zawartymi w ust. 3 pkt. 2 Części I s.i.w.z. — Instrukcja
dla Wykonawcy, Dział VI — Informacje o oświadczeniach i dokumentach, Rozdział I —
Oferta/Najwyżej oceniona oferta, wymagał od wykonawcy najwyżej ocenionego, celu
potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowania, poniższych dokumentów:
a)
zezwolenie Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC) zgodnie z
ORO.SPO.IOO zgodnie z załącznikiem nr 8 do Rozporządzenia Komisji (UE) Nr 965/2012 z 5
października 2012 — zmiana dotychczasowych usług lotniczych AWC. Zamawiający
dopuszcza
możliwość przedłożenia przez Wykonawcę innego dokumentu niż wskazany po
przeprowadzeniu postępowania w sprawie uznania certyfikatu zagranicznego lub dokumentu
równoważnego wydanego przez upoważnioną władzę innego państwa (zwanego dalej
zagranicznym certyfikatem) zgodnie z zapisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury i
Budownictwa z dnia 07 lipca 2017 r. w sprawie
certyfikacji działalności w lotnictwie cywilnym
(Dz. U. z 2017 r., poz. 1400), które wszczyna się na pisemny wniosek zainteresowanego
podmiotu.
b)
kserokopie dokumentów potwierdzających doświadczenie pilota wykonującego
zadania zrzutu skoczków, potwierdzające ilość godzin nalotu dowódczego podczas zrzutu
wykazanego w Formularzu ofert (karty pracy pilota lub inny dokument stanowiący
potwierdzenie liczby godzin nalotu).
c)
kserokopie dokumentów potwierdzających nalot samolotu wykazanego w
Formularzu ofert (karty pracy sprzętu lub inny dokument stanowiący potwierdzenie liczby
godzin nalotu).
Zamawiający stwierdził, że po sprawdzeniu przez komisję oferty odwołującego komisja
z
amawiającego stwierdziła, że do oferty został załączony dokument opisany w punkcie a
natomiast do
kumentów opisanych w punktach b i c brakuje. W związku z czym skierowała do
o
dwołującego wezwanie do uzupełnienia.
Odwołujący składając ofertę, po wcześniejszym zapoznaniu się z wymaganiami
opisanymi w
s.i.w.z., był świadomy co przedstawił zamawiającemu a czego nie załączył do
swojej oferty.
Zamawiający w wezwaniu jasno wymienił dokumenty jakich żądał od odwołującego a
mianowicie (treść wezwania):
) kserokopie dokumentów potwierdzających doświadczenie pilotów
wykonujących zadania zrzutu skoczków, potwierdzające ilość godzin nalotu dowódczego
podczas zrzutu wykazanych w Formularzu ofert (p. M. W., p. P. K., p. G. Z., p. E. K.), tj. karty
pracy pilotów lub inny dokument stanowiący potwierdzenie liczby godzin nalotu.
kserokopie dokumentów potwierdzających nalot samolotu wykazanego w
Formularzu ofert (samolot Cessna 208 B), tj. karty pracy sprzętu lub inny dokument stanowiący
potwierdzenie liczby godzin nalotu.
Zamawiający przywołał wyrok Sądu Okręgowego w Gdańsku z dnia 27 czerwca 2008
r. w sprawie o sygn. akt XII Ga 206/2008, wyrok KIO z dnia 10 kwietnia 2008 r., sygn. akt
KIO/UZP 265/08 i inne.
Izba ustaliła, co następuje:
Postępowanie prowadzone jest w trybie przetargu nieograniczonego o wartości
szacunkowej poniżej progu 144 euro.
W dniu 1 marca 2019 roku z
amawiający zamieścił na swojej stronie internetowej
ogłoszenie nr 520298-N-2019 o przetargu nieograniczonym na wynajem samolotu wraz z
załogą oraz infrastrukturą do wykonywania oraz zabezpieczenia szkolenia spadochronowego.
W prowadzonym postępowaniu wpłynęły dwie oferty:
odwołującego z ceną 108 540 zł
przystępującego z ceną 129 600 zł.
Pozostałe warunki dotyczące terminu realizacji zamówienia oraz okresu gwarancji i warunków
płatności w obu ofertach były takie same.
W dniu 12 marca 2019 r.
odbyło się otwarcie ofert. Tego samego dnia, zgodnie z art.
86 ust. 5 ustawy P
.z.p., została zamieszczona informacja z otwarcia ofert.
W dniu 13 marca 2019 r., na podstawie art. 26 ust. 2 ustawy P.z.p., do
odwołującego
zostało wysłane wezwanie do uzupełnienia wymaganych dokumentów. Wezwanie to zawierało
katalog żądanych informacji (kserokopie dokumentów potwierdzających doświadczenie
pilotów i nalotu samolotu). Zamawiający otrzymał informację systemową o dostarczeniu
wezwania
na serwer poczty odwołującego. Termin na dostarczenie żądanych dokumentów
z
amawiający wyznaczył do dnia 19 marca 2019 r.
W wyznaczonym terminie odwołujący nie złożył żądanych dokumentów.
W dniu 20 marca 2019 r.
zamawiający, na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy P.z.p.,
ponownie wezwał odwołującego do złożenia brakujących dokumentów będących w posiadaniu
odwołującego, wyznaczając termin do dnia 22 marca 2019 r. Wezwanie to zostało wysłane na
dwa adresy e-mail
odwołującego: wskazany w ofercie oraz adres imienny Pana T. W.
Zamawiający ponownie otrzymał informację systemową o pozytywnym zarejestrowaniu
wysłanej wiadomości na serwerze odwołującego na oba wskazane adresy.
W wyznaczonym terminie odw
ołujący nie złożył żądanych dokumentów.
W dniu 25 marca 2019 r.
zamawiający wezwał do wyjaśnienia treści złożonych wraz z
ofertą dokumentów, kolejnego w rankingu wykonawcę, tj. SkyDive.pl Sp. z o.o.
(przystępującego), zgodnie z przewidziana w przedmiotowym postępowaniu tzw. procedurą
„odwróconą”, na podstawie art. 24aa ustawy P.z.p. . Następnie, po otrzymaniu w terminie
wyjaśnień, w dniu 28 marca 2019 r. zamawiający wybrał ofertę przystępującego jako
najkorzystniejszą.
W dniu 28 marca 2019 roku z
amawiający powiadomił, iż w wyniku przeprowadzonej
oceny ofert wy
brał ofertę przystępującego. jako najkorzystniejszą wskazując przy tym, że
oferta o
dwołującego została odrzucona, gdyż odwołującego uznano za wykonawcę
wykluczonego z udziału w postępowaniu.
W dniach 9-
15 marca 2019 roku przeprowadzona została modernizacja systemu u
odwołującego (modernizacja okablowania LAN i 230V oraz zasobów serwerowych), a także
migracja kont pocztowych
z systemu hostingowego „home.pl" do Microsoft Office 365.
Użytkownicy kont pocztowych podanych do korespondencji z zamawiającym mogli mieć
praktyczną możliwość zalogowania się do swoich kont na komputerach służbowych i
przeczytania korespondencji e-mail po dniu 25.03.2019 r.
Izba zważyła, co następuje:
Odwołanie podlega odrzuceniu w zakresie zarzutu naruszenia art. 26 ust. 2 w zw. z art.
25 ust. 1 i art. 26 ust. 3 w zw. z art. 25 ust. 1 ustawy P.z.p. poprzez sformułowanie przez
zamawiającego do odwołującego wezwań z dnia 13 oraz 20 marca 2019 roku, które w swojej
treści są niejednoznaczne, z powodu uchybienia terminowi do jego podniesienia.
W pozostałym zakresie odwołanie podlega oddaleniu.
W pierwszej kolejności Izba stwierdziła, że odwołujący jest uprawniony do korzystania
ze środków ochrony prawnej w rozumieniu art. 179 ust. 1 ustawy P.z.p.
Istotą sporu jest rozstrzygnięcie, czy niemożność zapoznania się odwołującego z
treścią wysyłanych wezwań z uwagi na prace modernizacyjne systemu odwołującego jest
okolicznością obciążającą odwołującego czy też okolicznością, która uzasadnia unieważnienie
czynności dokonanych przez zamawiającego i ponowne wezwanie odwołującego do złożenia
wymaganych dokumentów.
Rozstrzygnięcie powyższego ma bezpośredni wpływ na ustalenie, czy zarzut
naruszenia art. 26 ust. 2 w zw. z art. 25 ust. 1 i art. 26 ust. 3 w zw. z art. 25 ust. 1 ustawy P.z.p.
poprzez sformułowanie przez zamawiającego do odwołującego wezwań z dnia 13 oraz 20
marca 2019 roku, które w swojej treści są niejednoznaczne, został podniesiony w przepisanym
terminie.
Z
ustaleń dokonanych przez Izbę wynika, że zamawiający wysłał drogą mailową
odw
ołującemu dwa wezwania (z 13 i 20 marca 2019 r.) do złożenia dokumentów. Dokumenty
te zostały wysłane z serwera zamawiającego i przyjęte przez serwer odwołującego. Z uwagi
na prac
e modernizacyjne odwołujący odebrał wiadomości w dniu 25 marca 2019 roku.
Powyższe ustalenia zostały przez Izbę stwierdzone na podstawie przedłożonych przez
zamawiającego wydruków zawierających informację systemową o dostarczeniu wezwania na
serwer poczty
odwołującego oraz przedłożonego przez zamawiającego pisma HENWAR Sp.
z o.o. Sp.k. w Warszawie
w zakresie dotyczącym możliwości zalogowania się na konta i
odebrania korespondencji przez pracowników odwołującego po dniu 25 marca 2019 roku.
W tym miejscu Izba wskazuje na postanowienie
Sądu Najwyższego – Izby Cywilnej z
dnia 10 grudnia 2003, sygn. akt V CZ 127/03
, w którym Sąd uznał, iż oświadczenie woli w
postaci elektronicznej dokonywane on line
zostaje złożone z chwilą jego przejścia do systemu
informatyczne
go prowadzonego i kontrolowanego przez odbiorcę, to jest w momencie
przyjęcia oświadczenia przez serwer odbiorcy i zarejestrowania na nim odpowiednich danych.
Samo wyjście wiadomości z serwera nadawcy nie jest zatem równoznaczne z tym, że została
ona przy
jęta przez serwer odbiorcy.
Na marginesie Izba wskazuje, że wezwanie wykonawcy do złożenia dokumentów w
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego nie jest oświadczeniem woli, lecz
czynnością techniczną zamawiającego podjętą w postępowaniu. Dla oceny skuteczności
doręczenia takiego wezwania drogą elektroniczną zasadnym jest jednak odwołanie się do
orzeczeń i poglądów dotyczących składania tą drogą oświadczeń woli.
Z powyższego postanowienia wynika, iż dla stwierdzenia skuteczności doręczenia
wiadomości drogą elektroniczną niezbędne jest nie tylko potwierdzenie, iż wiadomość wyszła
z serwera nadawcy, ale że została ona również przyjęta przez serwer odbiorcy. W ocenie Izby
zamawiający wykazał, że obie te czynności przy wysyłaniu obu wezwań do odwołującego
miały miejsce.
A zatem stwierdzić należy, iż niemożność zapoznania się przez odwołującego z treścią
wezwań i terminowego udzielenia na nie odpowiedzi wynikała wyłącznie z prac
modernizacyjnych
systemu odwołującego. Jest to okoliczność, za którą odpowiedzialność
ponosi odwołujący.
Wskaz
ać należy, że odwołujący, decydując się na wzięcie udziału w postępowaniu,
winien dołożyć należytej staranności wymaganej dla uczestnika postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego. Między innymi winien zadbać o to, by przekazywana przez
zamawiającego korespondencja docierała do niego bez przeszkód. Odwołujący miał
świadomość, iż jego system będzie modernizowany, w związku z czym mogą występować
problemy w prawidłowym funkcjonowaniu poczty elektronicznej. Powinien zatem uprzedzić o
tym zamawiającego i zaproponować inny sposób porozumiewania się lub podać taki adres
elektroniczny, który umożliwi bezproblemową komunikację z zamawiającym. Nawet, jeżeli
początkowo odwołujący nie miał świadomości, iż wiadomości przesyłane przez
zamawiającego do niego nie docierają, świadomość tę uzyskał w dniu 19 marca br., kiedy to
zamawiający skontaktował się z nim telefonicznie. Podkreślenia wymaga, iż obecny na
rozprawie przed Izbą członek zarządu odwołującego, wskazany jednocześnie w ofercie jako
osoba do kontaktów w przedmiotowym postępowaniu, potwierdził, że zamawiający się z nim
kontaktował w sprawie uzupełnienia dokumentów. Wskazać należy, że zamawiający nie był
obowiązany do jakichkolwiek innych kontaktów w sposób inny niż wskazany w s.i.w.z. Jednak
n
awet wówczas odwołujący nie zadbał o zapewnienie właściwej komunikacji z zamawiającym.
Izba podkreśla, że na każdym uczestniku postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego
– zarówno zamawiającym jak i wykonawcach – ciążą konkretne obowiązki. W
przypadku wykonawcy jego obowiązkiem jest m.in. zadbanie o sprawne działanie jego
kanałów informacyjnych. Trudno oczekiwać od zamawiającego, by to on kontrolował, czy po
stronie wykonawców właściwe kanały działają jak należy. W rozpoznawanej sprawie
zamawiający dopełnił wszystkich ciążących na nim obowiązków – przesłał informacje i uzyskał
potwierdzenie, że zostały one zarejestrowane przez serwer odwołującego.
Odnosząc powyższe do przedmiotowego postępowania stwierdzić należy, iż
odwołujący nie dołożył należytej staranności wymaganej dla uczestnika postępowania o
udzielenie zamówienia publicznego. Odwołujący miał świadomość tego, iż jego system jest
modernizowany, a przynajmniej od 19 marca wiedział również, że kierowana do niego
koresponden
cja nie dochodzi regularnie. Pomimo tego nie zadbał o usprawnienie
przekazywania korespondencji, w związku z czym nieudzielenie odpowiedzi na kierowane do
niego wezwania są okolicznością obciążającą wyłącznie jego.
Wskazując na powyższe Izba stwierdza, że zarzut naruszenia art. 26 ust. 2 w zw. z art.
25 ust. 1 i art. 26 ust. 3 w zw. z art. 25 ust. 1 ustawy P.z.p. poprzez sformułowanie przez
zamawiającego do odwołującego wezwań z dnia 13 oraz 20 marca 2019 roku, które w swojej
treści są niejednoznaczne, został podniesiony z naruszeniem terminu przewidzianym ustawą,
w związku z czym podlega odrzuceniu na podstawie art. 189 ust. 2 pkt 3 ustawy P.z.p.
W myśl art. 182 ust. 1 pkt 2 ustawy P.z.p., odwołanie wnosi się w terminie 5 dni od dnia
przesłania informacji o czynności zamawiającego stanowiącej podstawę jego wniesienia –
jeżeli zostały przesłane w sposób określony w art. 180 ust. 5 zdanie drugie albo w terminie 10
dni
– jeżeli zostały przesłane w inny sposób – w przypadku gdy wartość zamówienia jest
mnie
jsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8.
Z powyższego wynika, że termin na podniesienie zarzutu w zakresie treści wezwania
do uzupełnienia dokumentów mijał – odpowiednio – w dniach 18 i 25 marca 2019 roku.
Podniesienie go
w odwołaniu wniesionym w dniu 2 kwietnia 2019 roku stanowi uchybienie
terminowi wskazanemu w art. 182 ust. 1 pkt 2 ustawy P.z.p.
W myśl art. 189 ust. 2 pkt 3 ustawy P.z.p., Izba odrzuca odwołanie wniesione po
upływie terminu określonego w ustawie. Na tej samej podstawie Izba odrzuca również jeden z
zarzutów odwołania, który został podniesiony po upływie terminu.
Biorąc powyższe pod uwagę orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
ustawy P.z.p.
, czyli stosownie do wyniku postępowania.
………………………………………