Sygn. akt: KIO 702/19
WYROK
z dnia 29 kwietnia 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Marzena Teresa Ordysińska
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 29 kwietnia 2019 r. w Warszawie
odwołania
wn
iesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 15 kwietnia 2019 r. przez
wykonawcę DXC Technology Polska z siedzibą w Warszawie w postępowaniu prowadzonym
przez zamawiającego - Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z siedzibą
w Warszawie
przy udziale wykonawcy Asseco Poland
spółka akcyjna z siedzibą w Rzeszowie
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
Oddala odwołanie.
2. K
osztami postępowania obciąża wykonawcę DXC Technology Polska z siedzibą
w Warszawie i:
2.1. zalicza w
poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych, zero groszy), uiszczoną przez wykonawcę DXC Technology
Polska
z siedzibą w Warszawie tytułem wpisu od odwołania,
2.2. zasądza od wykonawcy DXC Technology Polska z siedzibą w Warszawie na rzecz
zamawiającego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z siedzibą w Warszawie
kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy), stanowiącą
w
ynagrodzenie pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ………….........................…
Sygn. akt KIO 702/19
U z a s a d n i e n i e
I. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z
siedzibą w Warszawie (dalej:
Zamawiający), prowadzi postępowanie na wykonanie zamówienia publicznego, którego
przedmiotem jest zakup usługi Utrzymania i Rozwoju Aplikacji ZSZiK, IACSplus, GIS, SIZ,
PZSiPplus, PA oraz eWniosekPIus na okres 47 miesięcy.
W dniu 15 kwietnia 2019 r. wykonawca
DXC Technology Polska z siedzibą
w Warszawie
(dalej: Odwołujący) wniósł odwołanie, w którym zarzucił Zamawiającemu
naruszenie art. 7 ust. 1 w zw. art. 8 ust. 1, 2 i 3 ustawy Prawa zamówień publicznych oraz
w zw. z art. 11 ust. 2 ustawy o zwalczan
iu nieuczciwej konkurencji poprzez czynności oraz
zaniechań Zamawiającego polegających na:
niezgodnej z przepisami ustawy Prawa zamówień publicznych czynności zaniechania
odtajnienia części oferty złożonej przez Asseco Poland S.A. (dalej: ASSECO) w zakresie:
a)
pkt 10 formularza ofertowego („podanie zakresów oraz firm Podwykonawczych")
stanowiącego część 6 oferty oraz Jednolitego Europejskiego Dokumentu Zamówienia (dalej:
„JEDZ") ASSECO w części dotyczącej udziału podwykonawców — Część l': Informacje
d
otyczące wykonawcy, Sekcja D JEDZ,
b)
wykazu osób, które będą uczestniczyć w realizacji zamówienia, podlegającego ocenie
w
ramach kryterium oceny ofert, sporządzonego zgodnie z załącznikiem 58 do SIWZ (część
8 oferty),
c)
uzasadnienia zastrzeżenia jako tajemnicy przedsiębiorstwa informacji opisanych w lit. a
i
b powyżej,
d)
załączników do uzasadnienia objęcia tajemnicą przedsiębiorstwa informacji zawartych
w
lit. a i b powyżej, znajdujących się od strony 42 aż do ostatniej strony dokumentu
dołączonego do oferty rozpoczynającego się na stronie 49 oraz w Części Il Sekcji D JEDZ,
które to dokumenty w rzeczywistości nie zawierają, zdaniem Odwołującego, informacji
stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 16
kwietnia 1993 r
. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. 2018 poz. 419, dalej: „UZNK"),
zaś ASSECO nie wykazało przestanek koniecznych dla zastrzeżenia tajemnicy
przedsiębiorstwa i informacje te winny podlegać odtajnieniu,
2) niezgodnej z przepisami ustawy Prawa zam
uniemożliwieniu Odwołującemu zapoznania się z całością oferty ASSECO, która powinna
podlegać odtajnieniu w całości.
Odwołujący uzasadnił swoje zarzuty następująco:
Odwołujący podał, że otrzymał w dniu 4 kwietnia 2019 r. od Zamawiającego drogą
mailową skany oferty złożonej przez ASSECO oraz JEDZ tego wykonawcy, z wyłączeniem
informacji zastrzeżonej przez ASSECO jako tajemnica przedsiębiorstwa w rozumieniu
przepisów UZNK, które to zdarzenie według Odwołującego, zgodnie z art. 182 ust. 1 pkt 1
ustawy Prawa zamówień publicznych, stanowi początkową datę biegu terminu na wniesienia
odwołania w Postępowaniu. Mając na uwadze powyższe Odwołujący uczynił zadość
wymaganiom określonym w art. 182 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawa zamówień publicznych.
W ocenie Odwołującego, nieodtajnienie informacji zastrzeżonych jako tajemnica
przedsiębiorstwa przez ASSECO objętych niniejszym odwołaniem narusza elementarną
zasadę prawa zamówień publicznych sformułowaną w art. 7 ust. 1 ustawy PZP, stanowiącą,
że Zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie zamówienia
w
sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie
wykonawców. A zatem poprzez zaniechanie odtajnienia informacji zastrzeżonych przez
ASSECO
jako tajemnica przedsiębiorstwa Zamawiający naruszył przepis art. 7 ust. 1, art. 8
ust. 1, ust. 2 oraz ust. 3 ustawy Prawa zamówień publicznych w zw. z art. 11 ust. 2 UZNK,
jak również art. 96 ust. 3 ustawy Prawa zamówień publicznych.
W ocenie Odwołującego informacje opisane w niniejszym odwołaniu zostały
zastrzeżone przez ASSECO jako tajemnica przedsiębiorstwa niezasadnie, w celu
utrudnienia a właściwie uniemożliwienia weryfikacji złożonej oferty przez Odwołującego.
Zamawiający natomiast błędnie uznał dokonane zastrzeżenia za skuteczne. Zgodnie z
zasadą jawności postępowania o udzielenie zamówienia publicznego Zamawiający winien
udostępnić Odwołującemu do wglądu dokumenty, których ujawnienia Odwołujący żąda w
niniejszym odwołaniu. Bezpodstawne utrudnienie dostępu do informacji w Postępowaniu nie
pozwala na urzeczywistnienie zasad jawności, uczciwej konkurencji i równego traktowania
wykonawców,
a tym samym narusza art. 8 ust. 1 oraz art. 7 ust. 1 ustawy Pzp. Bezpodstawne
utrzymywanie tajności wadliwie zastrzeżonych dokumentów może również skutkować
udzieleniem zamówienia wykonawcy, którego oferta powinna zostać odrzucona, z uwagi na
fakt, żejej teść nie odpowiada treści SIWZ, na które to okoliczności uwagę Zamawiającego
mógłby zwrócić Odwołujący, gdyby uzyskał dostęp do zastrzeżonych materiałów.
Zamawiającemu odtajnienie dokumentów zastrzeżonych przez ASSECO jako tajemnica
przedsiębiorstwa w zakresie:
pkt
formularza
ofertowego
(„podanie
zakresów
oraz
firm
Podwykonawczych”) stanowiącego część 6 oferty oraz JEDZ ASSECO w części dotyczącej
udziału podwykonawców w realizacji części zamówienia — Część' Il: Informacje dotyczące
wykonawcy, Sekcja D JEDZ,
wykazu osób, które będą uczestniczyć w wykonaniu zamówienia, ocenianego
w ramach kryterium oce
ny ofert, sporządzonego zgodnie z załącznikiem 5B do SIWZ (część
8 oferty).
uzasadnienia zastrzeżenia jako tajemnicy przedsiębiorstwa informacji
zawartych w części 6 i 8 oferty oraz Części 'Il, Sekcja D JEDZ (część 70ferty),
załączników do uzasadnienia objęcia tajemnicą przedsiębiorstwa informacji
zawartych w części 6 i 8 oferty oraz Części Il Sekcja D JEDZ (część 7.1 oferty).
Zamawiający nie uwzględnił zarzutów podniesionych w odwołaniu.
Do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego przystąpił wykonawca ASSECO
(dalej: Przystępujący).
II.
Nie stwierdzono zaistnienia przesłanek, o których mowa w art. 189 ust. 2 Prawa zamówień
publicznych, wobec czego rozpoznano odwołanie na rozprawie.
Odwołującemu przysługuje prawo do wniesienia odwołania zgodnie z art. 179 ust. 1
Prawa zamówień publicznych, bowiem ma interes w uzyskaniu danego zamówienia i może
ponieść szkodę w wyniku ewentualnego naruszenia przez Zamawiającego Prawa zamówień
publicznych.
Po zapoznaniu się z dokumentacją postępowania i stanowiskami Stron, Krajowa Izba
Odwoławcza zważyła, co następuje: odwołanie podlega oddaleniu.
Izba ustaliła, co następuje:
Odwołujący złożył wniosek o udostepnienie ofert i innych dokumentów w dniu 29 marca
2019 r., tj. w dniu otwarcia ofert. W dniu 4 kwietn
ia 2019 r. Zamawiający ujawnił
Odwołującemu część jawną oferty Przystępującego (niezastrzeżoną jako tajemnica
przedsiębiorstwa przez Przystępującego).
Zamawiający przy przekazaniu skanu oferty Przystępującemu, przedstawił mu
również pismo z dnia 4 kwietnia 2019 r., gdzie wymienił cztery dokumenty podlegające
ujawnieniu. W
tajemnica przedsiębiorstwa, a nie informacji stanowiącej tajemnicę przedsiębiorstwa. W dniu
8 kwietnia 2019 r. Odwołujący złożył do Zamawiającego kolejny wniosek o odtajnienie
informacji wraz z
uzasadnieniem. Następnie w dniu 18 kwietnia 2019 r. Zamawiający
przekazał Odwołującemu pismo, w którym stwierdził, że nie zakończył jeszcze czynności
badania skuteczności zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa – Zamawiający poinformował,
,,że czynności związane z badaniem i oceną spełnienia ustawowych przesłanek
warunkujących skuteczne zastrzeżenie przez wykonawców informacji jako tajemnica
przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji nie zostały
zakończone”. Dalej Zamawiający podał, że ,,niezwłocznie po zakończeniu ww. czynności o
ich wynikach poinformuje zainteresowanych Wykonawców. W przypadku uznania przez
Zamawiającego, że zastrzeżenie przez wykonawców określonych informacji było
nieskuteczne, ich udostępnienie nastąpi po upływie terminu na wniesienie odwołania przez
Wykonawcę, który rzeczone informacje zastrzegł jako tajemnica przedsiębiorstwa”.
Oceniając stan faktyczny ustalony w toku postępowania odwoławczego, Izba
stwierdziła, że Zamawiający nie dokonał jeszcze czynności, która mogłaby stanowić
podstawę do wniesienia odwołania, kwestionującego prawidłowość dochowania przez
Zamawiającego zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa, dokonanego przez wykonawcę.
Zgodnie z art. 179 ust. 1 Prawa zamówień publicznych, odwołanie przysługuje
wyłącznie od niezgodnej z przepisami ustawy czynności zamawiającego podjętej
w
postępowaniu o udzielenie zamówienia lub zaniechania czynności, do której zamawiający
jest zobowiązany na podstawie ustawy. Z kolei zgodnie z art. 191 ust. 2 Prawa zamówień
publicznych, wydając wyrok, Izba bierze za podstawę stan rzeczy ustalony w toku
postępowania.
Izba ustaliła, że Zamawiający nie dokonał jeszcze czynności badania i oceny ofert,
w
tym czynności badania zasadności – i tym samym skuteczności – zastrzeżenia tajemnicy
przedsiębiorstwa przez wykonawców. Według oświadczenia Zamawiającego na rozprawie,
niezakwestionowanego przez Odwołującego, w niniejszym postępowaniu o udzielenie
zamówienia tajemnicę przedsiębiorstwa w złożonych ofertach zastrzegło trzech
wykonawców. Zamawiający poinformował Odwołującego w piśmie z dnia 18 kwietnia 2019 r.,
że czynności tej jeszcze nie dokonał. Na obecnym etapie nie można wykluczyć, że
Zamawia
jący ujawni dokumenty i informacje, zastrzeżone jako tajemnica przedsiębiorstwa, w
całości albo w części.
wykonawcę o etapie, na którym jest badanie i ocena ofert już po wniesieniu odwołania – Izba
wydając wyrok, bierze pod uwagę stan faktyczny ustalony w toku postępowania. Zauważyć
przy tym należy, że Odwołujący mógł wnioskować, że Zamawiający nie zakończył jeszcze
badania i
oceny ofert pod kątem skuteczności zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa
choćby z okoliczności, że niezastrzeżoną część ofert udostępniono Odwołującemu już sześć
dni po otwarciu ofert (na skutek wniosku Odwołującego, złożonego w dniu otwarcia ofert).
Wobec powyższych okoliczności Izba stwierdziła, że do chwili wydania wyroku
w
niniejszej sprawie nie doszło do naruszenia art. 7 ust. 1 w zw. art. 8 ust. 1, 2 i 3 ustawy
Prawa zamówień publicznych oraz w zw. z art. 11 ust. 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji, dlatego orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do jego wyniku na podstawie art. 192
ust. 9 oraz art. 192 ust. 10 Prawa zamówień publicznych oraz w oparciu o przepisy § 3 i § 5
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz.972).
Przewodniczący:
………………………………