Sygn. akt: KIO 2231/20
WYROK
z dnia
1 października 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Luiza Łamejko
Protokolant: Konrad Wyrzykowski
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 29
września 2020 r. w Warszawie odwołania
wni
esionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 7 września
2020 r. przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia:
Abramss Sp. z o.o., ul. Zgoda 13 lok. 62, 00-012 Warszawa, Polbud Partners Sp. z o.o.,
ul. Ratuszowa 11 lok. 213, 03-
450 Warszawa i „ROMIL” Sp. z o.o., ul. Polskie Drogi 6
lok. 31, 02-775 Warszawa
w postępowaniu prowadzonym przez Generalną Dyrekcję Dróg
Krajowych i Autostrad Oddział w Zielonej Górze, ul. Boh. Westerplatte 31, 65-950
Zielona Góra
przy udziale wykonawcy E. K.
prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą K. E.
Zakład Transportowy i Ogólnobudowlany, ul. Przemysłowa 62, 68-300 Lubsko
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad
Oddział w Zielonej Górze unieważnienie czynności wykluczenia wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Abramss Sp. z o.o., Polbud
Partners Sp. z o.o. i „ROMIL” Sp. z o.o. z udziału w postępowaniu i ponowne
dokonanie badania i oceny ofert z uwzględnieniem oferty złożonej przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Abramss
Sp. z o.o., Polbud Partners Sp. z o.o. i „ROMIL” Sp. z o.o.,
2. K
osztami postępowania obciąża Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad
Oddział w Zielonej Górze, ul. Boh. Westerplatte 31, 65-950 Zielona Góra i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Abramss Sp. z o.o.,
ul. Zgoda 13 lok. 62, 00-012 Warszawa, Polbud Partners Sp. z o.o., ul.
Ratuszowa 11 lok. 213, 03-
450 Warszawa i „ROMIL” Sp. z o.o., ul. Polskie
Drogi 6 lok. 31, 02-775 Warszawa t
ytułem wpisu od odwołania,
zasądza od Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział
w Zielonej Górze, ul. Boh. Westerplatte 31, 65-950 Zielona Góra na rzecz
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia:
Abramss Sp. z o.o., ul. Zgoda 13 lok. 62, 00-012 Warszawa, Polbud Partners
Sp. z o.o., ul. Ratuszowa 11 lok. 213, 03-
450 Warszawa i „ROMIL” Sp. z o.o.,
ul. Polskie Drogi 6 lok. 31, 02-775 Warszawa
kwotę 18 600 zł 00 gr (słownie:
osiemnaście tysięcy sześćset złotych zero groszy) poniesioną tytułem wpisu od
odwołania oraz wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1843) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w Zielonej Górze.
Przewodniczący : ………………………………
Sygn. akt: KIO 2231/20
U z a s a d n i e n i e
Generalna Dyrekcja
Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Zielonej Górze (dalej:
„Zamawiający”) prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego pod nazwą „Całoroczne utrzymanie dróg krajowych zarządzanych
przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Zielonej Górze Rejon
w Żarach wraz ze wszystkimi jej elementami”. Postępowanie to prowadzone jest na
podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U.
z 2019 r., poz. 1843)
, zwanej dalej: „ustawa Pzp”. Ogłoszenie o zamówieniu zostało
opublikowane w
Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 6 lutego 2020 r. pod pozycją
2020/S 026-059107.
W dniu
7 września 2020 r. wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie
zamówienia: Abramss Sp. z o.o., Polbud Partners Sp. z o.o. i „ROMIL” Sp. z o.o. (dalej:
„Odwołujący”) wniósł do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie od niezgodnej
z przepisami ustawy Pzp czynności Zamawiającego polegającej na wykluczeniu
Odwołującego z postępowania, zarzucając Zamawiającemu naruszenie:
art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy
Pzp poprzez jego niezasadne zastosowanie pomimo, że
złożone przez Odwołującego dokumenty potwierdzały spełnianie warunków udziału
w postępowaniu, w tym poprzez zaniechanie dokonania badania i oceny doświadczenia
własnego Odwołującego;
art. 22a ust.
6 ustawy Pzp poprzez jego niezasadne zastosowanie, w tym pominięcie,
że Odwołujący samodzielnie wykazał posiadanie doświadczenia w zakresie doświadczenia
wymaganego w ramach zimowego utrzymania dróg, a wskazanie nowego podmiotu
trzeciego nastąpiło jedynie dodatkowo i nie służyło ani nie skutkowało zmianą oświadczenia
Odwołującego o samodzielnym spełnianiu warunku udziału w postępowaniu,
innych przepisów wynikających z uzasadnienia odwołania.
Odwołujący wniósł o:
uwzględnienie odwołania,
nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności wykluczenia Odwołującego
z postępowania,
nakazanie Zamawiającemu dokonania ponownego badania i oceny ofert
z uwz
ględnieniem oferty Odwołującego,
obciążenie Zamawiającego kosztami postępowania odwoławczego.
Odwołujący wskazał, że Zamawiający, stosując procedurę z art. 24aa ustawy Pzp,
pismem z dnia 20 kwietnia 2020 r. wezwał Odwołującego do złożenia dokumentów
potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu. W odpowiedzi Odwołujący
na potwierdzenie spełniania warunku określonego w pkt 7.2.3. a) IDW złożył wykaz,
w którym wskazał m.in. na doświadczenie nabyte przy realizacji kontraktu na rzecz GDDKiA
O/Warszawa (Zadanie nr 11 - Rejon w Przasnyszu, pkt 2 Tabeli).
Składając ww. wykaz usług
Odwołujący wskazał jednocześnie Zamawiającemu, że w jego posiadaniu są dokumenty
po
twierdzające należytą realizację ww. zadania.
Jak zauważył Odwołujący, Zamawiający nie miał wątpliwości, że realizując usługę
w Rejonie Przasnysz
Odwołujący nabył wymagane doświadczenie w zakresie zimowego
utrzymania dróg. Zastrzeżenia w tym względnie nie były też zgłoszone w ramach odwołania
rozpoznanego przez Izbę w sprawie o sygn. akt KIO 1335/20. W sprawie o sygn. akt KIO
1335/20 zarzuty wykonawcy E. K.
prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą K. E.
Zakład Transportowy i Ogólnobudowlany dotyczyły względem zamówienia dla Rejonu w
Przasnyszu
wyłącznie doświadczenia w zakresie letniego utrzymania dróg. Podstawą
zarzutu było zakwestionowanie nabycia w ramach tego kontraktu doświadczenia w
utrzymaniu barier drogowych, co dotyczyło wyłącznie letniego utrzymania dróg. W tej
sprawie,
co wynika z uzasadnienia wyroku z dnia 28 lipca 2020 r., Izba nie zgodziła się z
interpretacją wymagania dotyczącego utrzymania barier drogowych. Jak wskazano na str. 7
uzasadnienia „nie można zgodzić się z ze stanowiskiem prezentowanym przez
zamawiającego i przystępującego, że skoro w treści postanowień SIWZ-IDW nie określono
dokładnego zakresu pojęcia <utrzymania barier drogowych> to zamawiający winien uznać
realizację jakichkolwiek prac dotyczących barier drogowych”. W konsekwencji powyższej
oceny,
Izba doszła do przekonania o konieczności nakazania Zamawiającemu wystosowania
wezwania w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp.
Dla potwierdzenia ww. faktów Odwołujący wniósł o dołączenie do postępowania akt
sprawy o sygn. akt KIO 1335/20, w tym wydanego w tej sprawie wyroku wraz
z uzasadnieniem.
Odwołujący podkreślił, że doświadczenie z kontraktu w Rejonie Przasnysz zostało
zakwestionowane jedynie w części dotyczącej letniego utrzymania dróg.
Odwołujący podał, że wykonując wyrok Izby, Zamawiający pismem z dnia 11 sierpnia
2020 r. wezwał Odwołującego do złożenia dokumentów potwierdzających spełnienie
warunku
udziału w postępowaniu z pkt 7.2.3. a) IDW.
W odpowiedzi na wezwanie, Odwołujący złożył Wykaz usług, w którym przedstawił:
względem wymogu związanego z letnim utrzymaniem dróg - doświadczenie
udostępnione przez Hucz Sp. z o.o. Sp. k. z siedzibą w Częstochowie, zdobyte na kontrakcie
„Roboty drogowe i utrzymaniowe na terenie administrowanym przez GDDKiA O/Katowice
w Lublińcu” (pkt 1 Tabeli).
względem wymogu związanego z zimowym utrzymaniem dróg - doświadczenie
podmiotu trzeciego PHU U. Z. U. (pkt 2-4 Tabeli).
Odwołujący stwierdził, że ze względu na fakt, że wezwanie Zamawiającego w sposób
ogólny odnosiło się do warunku z pkt 7.2.3. lit a) IDW, a nie tylko do letniego utrzymania dróg
(co
było przedmiotem sprawy o sygn. akt KIO 1335/20) Odwołujący niejako z ostrożności, do
przedstawionego we
wcześniejszym wykazie usług doświadczenia nabytego na kontrakcie
Rejon w Przasnyszu, dodał dodatkowo doświadczenie udostępnione przez PHU U. Z. U. z
siedzibą w Makowie Mazowieckim (pkt 2-4 Tabeli).
Jak zauważył Odwołujący, z uzasadnienia wykluczenia wynika, że Zamawiający
wykluczył Odwołującego z uwagi na sposób wykazania warunku udziału z pkt 7.2.3. lit. a)
IDW, w zakresie związanym z zimowym utrzymaniem dróg. W uzasadnieniu wykluczenia
Zamawiający nie zakwestionował wykazania doświadczenia w zakresie letniego utrzymania
dróg. Przeciwnie, Zamawiający dał jasny wyraz temu, że nie jest to podstawą wykluczenia,
gdyż w tym zakresie mógłby przyjąć, iż firma Hucz jest podmiotem uzupełnionym względem
podmiotu firmy Rector Sp. z o.o. Jak wynika z uzasadnienia wykluczenia, powodem decyzji
Zamawiającego było powołanie się na doświadczenie PHU Z. U., a więc doświadczenie
dotyczące zimowego, a nie letniego utrzymania dróg. Zdaniem Odwołującego, jasno wynika
to ze sformułowania użytego w uzasadnieniu wykluczenia, gdzie wskazano „(...) nawet gdyby
przyjąć, iż podmiot firma Hucz Spółka z o.o. jest podmiotem uzupełnionym względem
podmiotu firmy Rector Sp. z o.o. (z zobowiązania wynika także realizacja przez cały okres
trwania umowy jedynie robot nawierzchniowych) to już w przypadku podmiotu firmy
Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe U. Z. U. (z zobowiązania wynika realizacja zadania w
zakresie zwalczania śliskości dróg przez cały okres trwania umowy) - mamy do czynienia z
zupełnie „nowym podmiotem” wprowadzonym de facto w późniejszym terminie. W momencie
złożenia zarówno „zobowiązanie” jak i inne niezbędne dokumenty podmiotu trzeciego w
zakresie rzeczywistego wykazania dyspon
owania potencjałem, na który powołuje się
Wykonawca przy realizacji zamówienia (usługi zimowego utrzymania dróg) nie zostało
złożone przez Wykonawcę wraz z ofertą - nie istniało”.
Ujmując syntetycznie powód wykluczenia Odwołującego z postępowania, Odwołujący
podał, że jak wynika z uzasadnienia wykluczenia, powodem tym jest przyjęcie przez
Zamawiającego, że Odwołujący po terminie składania ofert powołał się na niezgłoszony
wcześniej podmiot trzeci w zakresie wykazania doświadczenia związanego z zimowym
utr
zymaniem dróg.
Odwołujący stwierdził, że powyższa okoliczność nie może stanowić podstawy
wykluczenia, gdyż Odwołujący w całości spełnił warunek z pkt 7.2.3. a) IDW. I tak:
W zakresie letniego utrzymania dróg:
Na wypadek, gdyby Zamawiający na etapie rozprawy twierdził, iż kwestie związane
z doświadczeniem wymaganym w zakresie letniego utrzymania dróg miały także stanowić
podstawę wykluczenia, Odwołujący z daleko posuniętej ostrożności wskazał, co następuje:
’ W odpowiedzi na wezwanie z art. 26 ust 3 ustawy Pzp Odwołujący powołał się na
doświadczenie podmiotu trzeciego. Doświadczeniem tym Odwołujący potwierdził spełnianie
warunku z pkt 7.2.3. lit a) pkt 1.1 tiret pierwszy IDW.
Odwołujący na etapie składania oferty powołał się na zasoby podmiotu trzeciego -
do
świadczenie Rector Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Okoliczność, iż na etapie
uzupełnienia dokumentów na wezwanie z art. 26 ust. 1 ustawy Pzp Odwołujący na ówczesny
moment zdecydował się w Wykazie usług przedstawić doświadczenie własne, nie powoduje,
w o
cenie Odwołującego, że Odwołujący stracił prawo do posiłkowania się na dalszym etapie
uzupełniania dokumentów doświadczeniem podmiotu trzeciego dla wykazania warunków
udziału w postępowaniu. Stwierdzenie Zamawiającego, iż celem wykazania doświadczenia
Odwo
łujący „wskazał ostatecznie zadania własne” pozostaje, zdaniem Odwołującego, bez
znaczenia.
Jak zaznaczył Odwołujący, wykonawca, który od początku powołał się przed
Zamawiającym na potencjał podmiotu trzeciego, nie traci prawa do posługiwania się tym
poten
cjałem tylko z uwagi na fakt, że uzupełniając dokumenty w trybie art. 26 ust. 1 ustawy
Pzp z
decydował się na przedstawienie na tym etapie postępowania, jedynie doświadczenia
własnego.
Odwołujący podkreślił, że w zakresie wymaganego doświadczenia dotyczącego
letniego utrzymania drogi Odwołujący powołał się już przy ofercie na doświadczenie
podmiotu trzeciego.
Odwołujący podał, że na skutek wyroku Izby w sprawie o sygn. akt KIO 1335/20
rozumienie warunku udziału w postępowaniu w części dotyczącej letniego utrzymania dróg
uległo diametralnej zmianie. Uzupełniając dokumenty na wezwanie z art 26 ust. 3 ustawy
Pzp Odwołujący musiał brać pod uwagę, iż ten zakres warunku udziału w postępowaniu nie
może być już rozumiany tak, jak wcześniej przyjmował to Zamawiający, a więc, że
wystarczającym było wykazanie się jakimkolwiek czynnościami wchodzącymi w zakres
utrzymania barier drogowych. Dopiero po wyroku w sprawie o sygn. akt KIO 1335/20,
w uzasadnieniu którego Izba wskazała, jak należy rozumieć utrzymanie barier drogowych,
Odwołujący posiadł wiedzę, iż nie może polegać już na doświadczeniu własnym, ani nie
może skutecznie powoływać się na doświadczenie Rector Sp. z o.o. Uzupełniając
dokumenty na wezwanie z art. 26 ust. 3 u
stawy Pzp Odwołujący musiał przedstawić
doświadczenie odpowiadające wykładni warunku udziału w postępowaniu dokonanej przez
Izbę w ww. sprawie. Mając na uwadze, iż doświadczenie firmy Rector Sp. z o.o. nie
potwierdzałoby warunku udziału w postępowaniu w zakresie letniego utrzymania dróg,
Odwołujący skorzystał z prawa do zamiany tego podmiotu trzeciego na inny podmiot trzeci -
firmę Hucz Sp. z o.o. Odwołujący wyraził przekonanie, że jego działanie znajdowało oparcie
w
art. 22a ust. 6 ustawy Pzp. Jak zaznaczył Odwołujący, w tym zakresie nie doszło do
mody
fikacji pierwotnego oświadczenia Odwołującego, tj. oświadczenia o poleganiu na
potencjale podmiotu trzeciego. W konsekwencji,
zdaniem Odwołującego, tezy wynikające
z przywołanego orzeczenia w sprawie Esaprojekt nie mają w tym przypadku zastosowania.
Odwołujący podkreślił, że w związku z wyrokiem KIO o sygn. akt KIO 1335/20
Odwołujący musiał przedstawić doświadczenie w zakresie letniego utrzymania dróg
obejmujące utrzymanie barier drogowych w rozumieniu, jakie zostało podane przez Izbę.
Odwołujący zwrócił uwagę, że zakres udziału firmy Hucz Sp. z o.o. wskazany
w zobowiązaniu dotyczący robót nawierzchniowych odnosi się do utrzymania barier
drogowych. Odwołujący stwierdził, że oświadczenie woli, w tym przypadku zobowiązanie
Hucz Sp. z o.o., zostało złożone w konkretnych okolicznościach wynikających z ww. sprawy
i powinno być wykładane w związku z tymi okolicznościami (art. 65 § 1 Kc). Odwołujący
zauważył, że Zamawiający nie miał wątpliwości, iż obejmuje ono także utrzymanie barier
drogowych
– Zamawiający nie kierował w tym zakresie do Odwołującego wezwania, nie
zakwestionował też tego w uzasadnieniu wykluczenia.
Zdaniem Odwołującego, bez znaczenia dla możliwości potwierdzenia warunku
udziału w postępowaniu doświadczeniem firmy Hucz Sp. z o.o. pozostają kwestie związane
z zakresem podwykonawstwa
wskazanym w treści oferty. Odwołujący wskazał, że
podwykonawstwo stanowi element informacyjny, co potwierdza orzecznictwo Izby. Ponadto,
jak zauważył Odwołujący, utrzymanie barier drogowych wchodzi w zakres robót
nawie
rzchniowych wskazanych w treści oferty. W ocenie Odwołującego, nawet gdyby
przyjąć, że miałoby tu dojść do poszerzenia zakresu podwykonawstwa, to i tak nie stanowi to
podstawy do wykluczenia z postępowania czy odrzucenia oferty. Odwołujący podał, że
w orzecznictwie Izby
wskazuje się, że „Oświadczenie o udziale podwykonawcy w realizacji
części umowy jest powiązane z potrzebą wykazania spełnienia warunku udziału
w postępowaniu, a zatem odnosi się do oceny zdolności wykonawcy do realizacji
zamówienia, a nie treści oferty stanowiącej odpowiedź na potrzeby Zamawiającego. Takie
rozróżnienie jest niezbędne, w szczególności jeżeli uwzględni się zmiany wprowadzone
w Ustawie dotyc
zące sposobu weryfikacji oferty najwyżej ocenionej, co obecnie może
poprzedzać wezwanie do zastąpienia zasobu podmiotu trzeciego innym, spełniającym
warunki udziału w postępowaniu (art 22a ust 6 p.z.p.). Taka zmiana prowadzić musi zatem
do modyfikacji oświadczenia złożonego pierwotnie w ofercie co do udziału podmiotu
trzeciego w wykonaniu c
zęści zamówienia w części do której realizacji potrzebne są
zdolności podmiotu trzeciego. Powyższe wskazuje zatem, iż oświadczenia dotyczącego
udziału podmiotu trzeciego mogą ulegać korekcie w toku badania spełniania warunku udziału
w postępowaniu, czego nie należy utożsamiać z prowadzeniem negocjacji zmierzających do
ustalenia nowej treści oferty” - wyrok KIO z 22 sierpnia 2017 r., sygn. akt KIO 1618/17.
Podsumowując, Odwołujący stwierdził, że na etapie wezwania z art 26 ust. 3 ustawy
Pzp miał prawo do zastąpienia podmiotu trzeciego i powołania się na doświadczenie firmy
Hucz Sp. z o.o.
W zakresie zimowego utrzymania dróg:
Odwołujący podał, że posiada własne doświadczenie zgodne z treścią warunku - jest
to doświadczenie nabyte na kontrakcie Rejon w Przasnyszu. Zdaniem Odwołującego,
o
koliczność, iż wskutek odwołania ze sprawy o sygn. akt KIO 1335/20 uznano, że kontrakt
ten nie potwierdza doświadczenia w zakresie letniego utrzymania dróg (z uwagi na kwestie
związane z utrzymaniem barier drogowych) nie oznacza, iż podana w Wykazie usług
inwestycja w całości przestała mieć znaczenie prawne, a tym samym, że nie potwierdza
doświadczenia wymaganego w zakresie zimowego utrzymania dróg. Odwołujący podkreślił,
że to, że wskutek sprawy o sygn. akt KIO 1335/20 Izba uznała, iż ww. zadanie nie
potwierdzało spełnienia warunku usługą kompleksową obejmującą zimowe i letnie
utrzymanie dróg (z uwagi na zakwestionowanie części obejmującej wyłącznie letnie
utrzymanie dróg) nie oznacza, iż zdobyte w ramach tego kontraktu doświadczenie dotyczące
zimowego utrzymania dróg przestało istnieć i przestało mieć znaczenie.
Odwołujący podniósł, że podał ww. zadanie w Wykazie usług i Zamawiający powinien
wziąć je pod uwagę przy ocenie spełniania warunków udziału w postępowaniu. Odwołujący
składając drugi Wykaz usług dodał jedynie, jako dodatkowe i niejako z ostrożności,
doświadczenie podmiotu trzeciego, obok wcześniej już podanego doświadczenia z kontraktu
na Rejonie w Przasnyszu.
Odwołujący zaznaczył, że nie wycofał doświadczenia z Rejonu
w Przasnyszu.
Jak wskazał Odwołujący, w świetle art. 14 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art 61 §
1 Kc, wykonawca
nie miałby nawet możliwości cofnięcia oświadczenia o powołaniu się na
doświadczenie nabyte na Rejonie w Przasnyszu. W ocenie Odwołującego, Zamawiający
winien ocenić, czy doświadczenie nabyte w ramach tego kontraktu potwierdza spełnianie
warunku udziału w postępowaniu w zakresie zimowego utrzymania dróg, nie traktować je
jako niebyłe i niepodlegające ocenie.
Jak wskazał Odwołujący, z brzmienia pkt 7.2.3. lit. a) IDW wynika, że Zamawiający
dopuścił możliwość wykazania warunku:
doświadczeniem zdobytym w ramach usług jednostkowych (usługa dotycząca
zimowego
utrzymania dróg; usługa dotycząca letniego utrzymania dróg)
doświadczeniem zdobytym w ramach usługi kompleksowej (usługa obejmująca
zimowe i let
nie utrzymanie dróg).
Jednocześnie Zamawiający .posłużył się spójnikiem „lub”, a więc dopuścił alternatywę
nierozłączną pozwalającą na wybranie pierwszego sposobu (posłużenie się usługami
jednostkowymi), drugiego sposobu (
posłużenie się usługą kompleksową), albo posłużenie
się dwoma tymi sposobami naraz. Odwołujący wskazał, że z opisu warunku udziału
w postępowaniu wynika, iż usługą kompleksową można było posłużyć się dla potwierdzenia
warunku
dotyczącego usługi jednostkowej, w tym przypadku dla potwierdzenia warunku
z pkt 7 pkt 3 lit. a) pkt 1.1. tiret drugi.
W ocenie Odwołującego, w tym stanie rzeczy fakt, że Rejon w Przasnyszu został
zakwestionowany, jako usługa kompleksowa obejmująca letnie utrzymanie dróg, nie
powoduje, iż usługa ta nie może służyć potwierdzeniu spełniania warunku udziału
polegającego na wykazaniu doświadczenia w realizacji „1 usługi* polegającej na zimowym
utrzymaniu dróg klasy co najmniej G o wartości tej usługi co najmniej 2.000.000,00 zł brutto”.
Zdaniem Odwołującego, przyjęcie odmiennej interpretacji nie dałoby się pogodzić
z wymogiem proporcjonalności warunku udziału w postępowaniu oraz z zasadami
określonymi w art. 7 ust. 1 ustawy Pzp. Jak zauważył Odwołujący, doświadczenie
w zimowym utrzymaniu dróg zdobyte w ramach kontraktu kompleksowego nie jest w żadnym
razie doświadczeniem gorszym, czy dającym mniejszą gwarancję należytej realizacji
zamówienia.
Odwołujący zaznaczył, że analiza IDW prowadzi do wniosku, że Zamawiający wprost
dopuścił posługiwanie się doświadczeniem zdobytym w ramach usługi kompleksowej dla
wykazania doświadczenia opisanego w pkt 7.2.3. lit a) pkt 1.1. IDW. Pod zwrotem „UWAGA”
Zamawiający wskazał, że usługi mogą być wykonywane w ramach jednego zamówienia
długoterminowego rozliczanego etapami, np. w ramach wieloletniej umowy obejmującej:
sezonowo usługę zimowego utrzymania dróg,
sezonowo usługę letniego utrzymania dróg,
sezonowo usługę zimowego i letniego utrzymania dróg.
określonej jako „etap”, który rozliczany jest odrębnie. Wobec powyższego, zdaniem
Odwołującego, każdy z etapów należy rozumieć jako 1 usługę o ile wartość i przedmiot danej
usługi odpowiada opisanemu warunkowi.
Odwołujący podał, że w ramach kontraktu na Rejonie w Przasnyszu element
dotyczący zimowego utrzymania dróg rozliczany jest odrębnie. Wartość i przedmiot
zimowego utrzymania dróg odpowiada warunkowi udziału w postępowaniu. W konsekwencji,
doświadczenie z Rejonu w Przasnyszu potwierdza wszystkie wymagania dotyczące
doświadczenia w zakresie zimowego utrzymania dróg. Wobec powyższego, zdaniem
Odwołującego, okoliczność, iż Odwołujący niejako z ostrożności powołał się na etapie
wezwania z art. 26 ust. 3 ustawy Pzp
na doświadczenie podmiotu trzeciego, pozostaje bez
znaczenia, bowiem
Odwołujący samodzielnie posiada doświadczenie własne spełniające
wymagania zawarte w treści warunku. W ocenie Odwołującego, jeżeli Zamawiający uznał, iż
na tym etapie
nie jest możliwe „wprowadzenie” nowego podmiotu dla wykazania
doświadczenia w zakresie zimowego utrzymania dróg, to złożone przez Odwołującego
do
kumenty dotyczące nowego podmiotu trzeciego powinien pominąć i ograniczyć badanie
do oceny, czy doświadczenie wykazane na Rejonie w Przasnyszu, jako doświadczenie
własne Odwołującego, jest wystarczające do potwierdzenia spełniania warunku udziału
w postępowaniu. Odwołujący stwierdził, że dopiero w sytuacji, gdyby Zamawiający uznał, iż
doświadczenie to nie odpowiada warunkowi, mógłby podjąć decyzję o wykluczeniu
Odwołującego z postępowania.
Odwołujący stwierdził, że Zamawiający zaniechał tego badania błędnie przyjmując, iż
doświadczenie własne Odwołującego zostało w całości zakwestionowane w sprawie o sygn.
akt KIO 1335/20.
Odwołujący podkreślił, że w tej sprawie zakwestionowane zostało tylko
doświadczenie dotyczące letniego utrzymania dróg.
Odwołujący zwrócił uwagę, że jak wynika z uzasadnienia wykluczenia, Zamawiający
skupił się jedynie na kwestii formalnej, dotyczącej nowo wskazanego podmiotu trzeciego,
pomijając w całości kwestie kluczowe i merytoryczne, tj. dotyczące tego, że doświadczenie
własne Odwołującego jest wystarczające na potwierdzenie warunku udziału w postępowaniu
w zakresie zimowego utrzymania dróg. W uzasadnieniu wykluczenia Zamawiający w żadnym
miejscu nie wskazał merytorycznej argumentacji, z której wynikałoby, że doświadczenie
nabyte przez Odwołującego na kontrakcie Rejon w Przasnyszu jest nieodpowiednie dla
potwierdzenia doświadczenia dotyczącego zimowego utrzymania dróg. Z powyższego
wynika,
zdaniem Odwołującego, że Zamawiający w ogóle nie przeprowadził merytorycznej
oceny doświadczenia nabytego na Rejonie w Przasnyszu.
Odwołujący podniósł, że argumentacja Zamawiającego dotycząca stosowania art.
22a ust. 6 ustawy Pzp pozostaje w całości bez znaczenia dla sprawy i nie może skutkować
wykluczeniem Odwołującego z postępowania i uznaniem oferty Odwołującego za odrzuconą.
Odwołujący zaznaczył, że w sytuacji, gdy Odwołujący wykazał własne doświadczenie
w
zakresie zimowego utrzymania dróg, to złożenie dodatkowego zobowiązania podmiotu
trzeciego pozostaje bez znaczenia.
Jak zauważył Odwołujący, dokumenty złożone w wyniku
wezwania z art. 26 ust.
3 ustawy Pzp nie mogły zmienić ani cofnąć oświadczenia
Odwołującego o samodzielnym posiadaniu doświadczenia w zimowym utrzymaniu dróg oraz
samodzielnej reali
zacji tego elementu zamówienia. W ocenie Odwołującego, Zamawiający
pow
inien przeprowadzić ocenę spełniania warunku w oparciu o wskazane przez
Odwołującego doświadczenie własne, a nie ograniczyć się do stwierdzenia, że Odwołujący
p
owołał się na dodatkowe doświadczenie podmiotu trzeciego. Odwołujący wskazał, że
c
zynności tych Zamawiający zaniechał, czym naruszył przepisy ustawy Pzp.
Przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego zgłosił
wykonawca E. K.
prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą K. E. Zakład
Transportowy i Ogólnobudowlany.
W dniu 28 września 2020 r. Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie wnosząc
o jego oddalenie w całości.
Na rozprawie strony
podtrzymały dotychczas prezentowane stanowiska.
Krajowa Izba Odwoławcza, rozpoznając złożone odwołanie na rozprawie
i uwzględniając zgromadzony materiał dowodowy wymieniony w treści uzasadnienia, jak
również stanowiska stron i uczestnika postępowania zaprezentowane na piśmie i ustnie do
protokołu posiedzenia i rozprawy, ustaliła i zważyła co następuje.
Izba stwierdziła, że Odwołujący legitymuje się interesem we wniesieniu środka
ochrony prawnej, o którym mowa w art. 179 ust. 1 ustawy Pzp. Zakres zarzutów, w sytuacji
ich potwierd
zenia się, wskazuje na pozbawienie Odwołującego możliwości uzyskania
zamówienia i jego realizacji, narażając go tym samym na poniesienie w tym zakresie
wymiernej szkody.
Rozpoznając odwołanie w granicach podniesionych zarzutów Izba uznała, że
zaistniały podstawy do jego uwzględnienia.
Rozstr
zygając przedmiotowy spór Izba miała na uwadze podane przez
Zamawiającego w piśmie z dnia 28 sierpnia 2020 r. podstawy wykluczenia Odwołującego.
W piśmie tym Zamawiający uznał, że Odwołujący wykazując spełnianie warunku udziału
w postępowaniu określonego w pkt 7.2.3. a) IDW polegał na własnych zdolnościach, zaś
uzupełniając dokumenty na wezwanie Zamawiającego Odwołujący wprowadził nowy
potencjał, co Zamawiający uznał za niezgodne z przepisami ustawy Pzp.
Treść pisma Zamawiającego wskazuje na okoliczność, że Zamawiający za
dopuszczalną uznał zmianę podmiotu Rector Sp. z o.o. na podmiot Hucz Sp. z o.o.
Jednocześnie, za niedopuszczalne Zamawiający uznał wprowadzenie podmiotu
Przedsiębiorstwo
Handlowo-Usługowe
U.
Z.
U.
z
uwagi
na
fakt,
że
w momencie składania oferty zarówno zobowiązanie, jak i inne niezbędne dokumenty
podmiotu trzeciego w zakresie rzeczywistego wskazania dysponowania potencjałem, na
który się powołuje wykonawca przy realizacji zamówienia, nie istniały. Wymienione powyżej
okoliczności Zamawiający uczynił podstawą wykluczenia Odwołującego i te okoliczności,
jako objęte czynnością Zamawiającego, Izba mogła objąć zakresem rozpoznania przy ocenie
zasadności zarzutów podniesionych przez Odwołującego.
Izba stwierdziła, że zmiana Rector Sp. z o.o. na Hucz Sp. z o.o. była zgodna
z przepisami ustawy Pzp.
Izba zważyła, że w treści oferty Odwołujący złożył oświadczenie,
że zamierza powierzyć podwykonawcy Rector Sp. z o.o. wykonanie części zamówienia
w postaci robót nawierzchniowych (pkt 5 Formularza oferty). Ponadto, Odwołujący złożył
wraz z ofertą zobowiązanie Rector Sp. z o.o. do oddania do dyspozycji wykonawcy
niezbędnych zasobów na okres korzystania z nich przy wykonywaniu zamówienia.
W zobowi
ązaniu tym Rector Sp. z o.o. oświadczył, że udostępnia Odwołującemu zasoby
w zakresie wiedzy i doświadczenia określając zakres i okres swojego udziału przy
wykonywaniu zamówienia jako roboty nawierzchniowe przez cały okres trwania umowy.
Oświadczenie złożone w ofercie, a także dołączone do oferty dokumenty dotyczące
Rector Sp. z o.o. uprawniały Odwołującego do złożenia na dalszym etapie postępowania
oświadczenia o zmianie podmiotu trzeciego, na zasobach którego polega Odwołujący. Izba
stwierdziła zatem, że w zakresie warunku dotyczącego letniego utrzymania drogi Odwołujący
mógł powołać się na doświadczenie Hucz Sp. z o.o., którego zakres i okres udziału przy
wykonywaniu zamówienia pokrywa się z okresem i zakresem deklarowanym przez Rector
Sp. z o.o. Zmiana ta jest zgodna z art. 22a ust. 6 ustawy Pzp, zmianie tej nie
sprzeciwia się
także orzeczenie Trybunału w sprawie Esaprojekt (wyrok z dnia 4 maja 2017 r. w sprawie
C-387/14).
Izba podziela pogląd wyrażony w wyroku Izby z dnia 7 listopada 2019 r., zgodnie
z którym w obecnym stanie prawnym nie można wykonawcom odmówić skorzystania
z uprawnienia w sposób jednoznaczny uregulowanego w przepisie art. 22a ust. 6 ustawy
Pzp, który wyraźnie przewiduje możliwość zastąpienia jednego podmiotu innym podmiotem
trzecim, a nawet kilkoma takimi podmiotami, na etapie badania i oceny ofert (sygn. akt KIO
Należy zwrócić uwagę, że istotne znaczenie w odniesieniu do procedury
udzielania zamówień publicznych ma zasada pewności prawa (patrz: wyrok Trybunału
Sprawiedliwo
ści Unii Europejskiej z dnia 15 kwietnia 2008 r. w sprawie C-268/06; podobnie
w wyroku z dnia 16 czerwca 2005 r. w sprawie C-105/03).
W jej świetle, nie można
kwestionować stosowania w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego
instytucji w spos
ób jednoznaczny uregulowany w przepisach ustawy Pzp.
Izba nie stwierdziła uprawnienia Odwołującego do powołania się na zasoby podmiotu
trzeciego w zakresie zimowego utrzymania drogi, jako że w pierwotnej treści oferty
Odwołujący nie korzystał z zasobów podmiotu trzeciego w tym zakresie. Umożliwienie
Odwołującemu powołania się na zasoby podmiotu trzeciego w zakresie zimowego
utrzymania drogi stałoby w sprzeczności z poglądem Trybunału Sprawiedliwości Unii
Europejskiej
wyrażonym w ww. wyroku w sprawie Esaprojekt.
Bezsporna w przedmiotowej sprawie była okoliczność, że warunek udziału
w postępowaniu sformułowany w pkt 7.2.3. a) IDW można interpretować w ten sposób, że
dopuszczalne było wykazanie się przez wykonawcę usługami jednostkowymi (polegającymi
na let
nim oraz zimowym utrzymaniu dróg), usługą kompleksową, lub też wykazanie się przez
wykonawcę usługą kompleksową na potwierdzenie spełniania warunku dotyczącego usługi
jednostkowej.
Izba
uznała, że brak jest przeszkód do wzięcia pod uwagę przy ocenie spełniania
przez Odwołującego warunku udziału w postępowaniu określonego w pkt 7.2.3. a) IDW
pierwotnego wykazu usług. Okoliczność, że na wezwanie Zamawiającego wystosowane
w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp
Odwołujący złożył nowy wykaz, nie skutkuje nieważnością
oświadczenia złożonego przez Odwołującego w pierwotnym wykazie. Odwołujący nie utracił
doświadczenia tam wykazanego.
Izba stwierdziła, że doświadczenie nabyte przez Odwołującego na zadaniu
„Całoroczne kompleksowe utrzymanie dróg krajowych administrowanych przez Generalną
Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Warszawie wraz ze wszystkimi jej
elementami w podziale na 14 zadań (Rejonów) – Zadanie nr 11 – Rejon w Przasnyszu”
zostało zakwestionowane w sprawie toczącej się przed Izbą o sygn. akt KIO 1335/20
w zakresie utrzymania barier drogowych, które stanowi element letniego utrzymania drogi.
Orzeczenie to nie może zatem stać się podstawą do uznania, że realizując usługę dla
Rejonu w Przasnyszu Odwołujący nie posiadł własnego doświadczenia odpowiadającego
warunkowi udziału w postępowaniu w zakresie zimowego utrzymania dróg. Z uwagi na
powyższe, Zamawiający powinien poddać analizie oświadczenie Odwołującego złożone
w pierwotnym wykazie. W tym zakresie Zamawiający powinien być w posiadaniu informacji
o zakresie i wartości zrealizowanych na tym kontrakcie usług. Gdyby jednak Zamawiający
nie dysponował niezbędnymi informacjami, Zamawiający jest uprawniony do wezwania
Odwołującego do złożenia wyjaśnień w tym przedmiocie.
Rozpoznając przedmiotową sprawę Izba nie badała czy wskazane przez
Odwołującego usługi potwierdzają spełnianie warunku udziału w postępowaniu, jak też nie
badała realności złożonych zobowiązań podmiotów trzecich. Analiza tych zagadnień nie
została objęta czynnością Zamawiającego, Zamawiający nie uczynił ich podstawą
wykluczenia Odwołującego z udziału w postępowaniu, a zatem kwestie te nie mogą być
weryfikowane przez Izbę. W zakresie kognicji Izby leży zgodność czynności i zaniechań
Zamawiającego z przepisami ustawy Pzp. Z uwagi na powyższe, Izba nie wzięła pod uwagę
przy rozpoznawaniu przedmiotowej sprawy dokumentów złożonych przez strony i uczestnika
postępowania dotyczących przebiegu realizacji usług, na które powołał się Odwołujący i ich
zakresu
, jak też wykładni oświadczeń woli złożonych w zobowiązaniach podmiotów trzecich.
Mając powyższe na uwadze, na podstawie art. 192 ust. 1 i 2 ustawy Pzp, orzeczono
jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp
oraz § 5 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r.
w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów
w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r., poz. 972).
Przewodniczący : ………………………………