Sygn. akt: KIO 2251/20
POSTANOWIENIE
z dnia 17
września 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przew
odniczący:
Ryszard Tetzlaff
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego w dniu 17 września 2020 r. w Warszawie odwołania wniesionego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 9 września 2020 r. przez wykonawcę W. M.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą F.H.U. SANIT-BUD W. M., ul.
Górników 3/22, 30-819 Kraków w postępowaniu prowadzonym przez Akademię Górniczo-
Hutniczą im. Stanisława Staszica w Krakowie, Al. Mickiewicza 30, 30-059 Kraków
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakazuje zwrot z rachunku bankowego
Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz W.
M.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą F.H.U. SANIT-BUD W. M.,
ul. Górników 3/22, 30-819 Kraków kwoty 10 000 zł 00 gr (słownie: dziesięć tysięcy
złotych zero groszy), stanowiącej uiszczony wpis od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych
(t.j. Dz. U. z 27 września 2019 r. poz. 1843 z późn. zm.) na niniejsze
postanowienie -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Krakowie.
Przewodniczący:
………………………………
sygn. akt: KIO 2251/20
U z a s a d n i e n i e
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego prowadzone trybie przetargu
nieograniczonego na:
„Remont instalacji c.o. w pomieszczeniach dydaktycznych
i laboratoryjnych hali H-B1B2 AGH w Krakowie" (Numer referencyjny: KC-zp.272-
zostało wszczęte ogłoszeniem w ogłoszeniem opublikowanym w ogłoszeniem
w Biuletyn
ie Zamówień Publicznych Nr 575424 - N - 2020, data zamieszczenia 18.08.2020 r.
przez
Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie, Al. Mickiewicza 30,
059 Kraków zwany dalej: „Zamawiającym”.
W dniu 04.09.2020 r. (e-mailem
) Zamawiający poinformował o wyborze oferty
najkorzystniejsze: LAWINA S.C. D. O., J. K., Przegina 136, 32-049 Przeginia zwane dalej:
„LAWINA S.C. D. O.”. Drugą pozycję w rankingu ofert zajęło: MS Usługi Inżynierskie Sp. z
o.o., ul. Praska 32B/2, 30-
049 Kraków zwana dalej: „MS Usługi Inżynierskie Sp. z o.o.”.
Trzecią pozycję w rankingu ofert zajęło: A. M.-K. prowadzącą działalność gospodarcza pod
firmą: ANIMAR Firma Instalacyjno Budowlana A. M.-K., ul. Krakowska 92, 33-300 Nowy
Sącz
zwana dalej:
„ANIMAR Firma Instalacyjno Budowlana A. M.-K.”.
Czwartą pozycję
egzekwo
w rankingu ofert zajęło: Przedsiębiorstwo Budowlano-Produkcyjne ELKA Sp. z
o.o., ul. Cechowa 100C, 30-
685 Kraków zwana dalej: „Przedsiębiorstwo Budowlano-
Produkcyjne ELKA Sp. z o.o.
” oraz Zakład Budownictwa Ogólnego Instalacji Sanitarnej sp. j.
A. R., H. R., ul. Mogilska 80, 31-
546 Kraków zwana dalej: „Zakład Budownictwa Ogólnego
Instalacji Sanitarnej sp. j. A. R., H. R.
”. Ostatnią pozycje w rankingu ofert zajęło:
W. M.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą F.H.U. SANIT-BUD W. M., ul. Górników
3/22, 30-819 K
raków zwana dalej: „F.H.U. SANIT-BUD W. M.” albo „Odwołującym”.
W dniu 09.09.2020 r.
(wpływ do Prezesa KIO w wersji elektronicznej podpisane
podpisem cyfrowym za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej - ePUAP) F.H.U.
SANIT-BUD W. M.
wniosła odwołanie na czynność z 04.09.2020 r. Kopie odwołania
Zamawiający otrzymał w dniu 09.09.2020 r. (e-mailem). Odwołanie zostało podpisane przez
radcę prawnego umocowanego na podstawie pełnomocnictwa z 08.09.2020 r. załączonego
do odwołania udzielonego przez właściciela. Zarzucił naruszenie:
1) art. 90 ust. 1 w zw. z art. 90 ust. 1a pkt 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 27 września 2019 r. poz. 1843
z późn. zm.) zwanej dalej:
„Pzp” poprzez zaniechanie wezwania wykonawcy ANIMAR Firma Instalacyjno Budowlana A.
M.-K.
do złożenia wyjaśnień w zakresie zaoferowanej ceny, podczas gdy cena zaoferowana
przez tego wykonawcę jest o 30% niższa niż wartość szacunkowa zamówienia powiększona
o należny podatek od towarów i usług, a w konsekwencji Zamawiający był zobowiązany
zwrócić się do wykonawcy o udzielenie wyjaśnień;
2) art. 90 ust. 1 w zw. z art. 90 ust. 1a pkt 1 Pzp poprzez zaniechanie wezwania wykonawcy
Przedsi
ębiorstwo Budowlano-Produkcyjne ELKA Sp. z o.o. do złożenia wyjaśnień w zakresie
zaoferowanej ceny, podczas gdy cena zaoferowana przez tego wykonawcą jest o 30%
niższa niż wartość szacunkowa zamówienia powiększona o należny podatek od towarów
i usług, a w konsekwencji Zamawiający był zobowiązany zwrócić sią do wykonawcy
o udzielenie wyjaśnień;
3) art. 90 ust. 1 w zw. z art. 90 ust. 1a pkt 1 Pzp poprzez zaniechanie wezwania wykonawcy
MS Usługi Inżynierskie sp. z o.o. do złożenia wyjaśnień w zakresie zaoferowanej ceny,
podczas gdy cena zaoferowana przez tego wykonawcą jest o 30% niższa niż wartość
szacunkowa zamówienia powiększona o należny podatek od towarów i usług,
a w konsekwencji Zama
wiający był zobowiązany zwrócić się do wykonawcy o udzielenie
wyjaśnień;
4) art. 90 ust. 1 w zw. z art. 90 ust. 1a pkt 1 Pzp poprzez zaniechanie wezwania wykonawcy
LAWINA S.C. D. O., J. K.
do złożenia wyjaśnień w zakresie zaoferowanej ceny, podczas gdy
cena zaoferowana przez tego wykonawcę jest o 30% niższa niż wartość szacunkowa
zamówienia powiększona o należny podatek od towarów i usług, a w konsekwencji
Zamawiający był zobowiązany zwrócić się do wykonawcy o udzielenie wyjaśnień;
5) art. 90 ust. 1 w zw. z art. 90 ust. 1a pkt 1 Pzp poprzez zaniechanie wezwania wykonawcy
Zakład Budownictwa Ogólnego Instalacji Sanitarnej sp. j. A. R., H. R. do złożenia wyjaśnień
w zakresie zaoferowanej ceny, podczas gdy cena zaoferowana przez tego wykonawcę jest o
30% niższa niż wartość szacunkowa zamówienia powiększona o należny podatek od
towarów i usług, a w konsekwencji Zamawiający był zobowiązany zwrócić się do wykonawcy
o udzielenie wyjaśnień;
art. 91 ust. 1 Pzp poprzez wybór oferty wykonawcy LAWINA S.C. D. O., J, K. jako
najkorzystniejszej, podczas gdy oferta
tego wykonawcy nie została zbadana pod względem
rażąco niskiej ceny, a w konsekwencji wybór tej oferty jako najkorzystniejszej jest co
najmniej przedwczesny;
art. 7 ust. 1 Pzp poprzez prowadzenie postępowania z naruszeniem zasad uczciwej
konkurencji or
az równego traktowania wykonawców. Wnosił o uwzględnienie odwołania
oraz:
nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej;
nakazanie Zamawiającemu wezwania wykonawcy ANIMAR Firma Instalacyjno Budowlana
A. M.-K.
do złożenia wyjaśnień w zakresie zaoferowanej ceny;
nakazanie Zamawiającemu wezwania wykonawcy Przedsiębiorstwo Budowlano-
Produkcyjne ELKA Sp. z o.o. do złożenia wyjaśnień w zakresie zaoferowanej ceny;
nakazanie Zamawiającemu wezwania wykonawcy MS Usługi Inżynierskie sp. z o.o. do
złożenia wyjaśnień w zakresie zaoferowanej ceny;
5) n
akazanie Zamawiającemu wezwania wykonawcy LAWINA S.C. D. O., J. K. do złożenia
wyjaśnień w zakresie zaoferowanej ceny;
nakazanie Zamawiającemu wezwania wykonawcy Zakład Budownictwa Ogólnego
Instalacji Sanitarnej sp. j. A. R., H. R.
do złożenia wyjaśnień w zakresie zaoferowanej ceny;
obciążenie kosztami postępowania Zamawiającego oraz zasądzenie od Zamawiającego
na rzecz Odwołującego kwoty 10.000 zł stanowiącej koszty poniesione z tytułu wpisu,
a także kwoty wskazanej przez Odwołującego na rozprawie według przedłożonych na niej
dokumentów.
Zamawiający w dniu 09.09.2020 r.
e-mailem)
wraz kopią odwołania, w trybie art. 185
ust.1 Pzp
, wezwał uczestników postępowania przetargowego do wzięcia udziału
w postępowaniu odwoławczym. Żadne zgłoszenie przystąpienia do dnia 14.09.2020 r.
(włącznie) nie miało miejsca.
W dniu 15.09.2020 r. (e-mailem) Z
amawiający wobec wniesienia odwołanie do
Prezesa KIO wniósł na piśmie, w trybie art. 186 ust. 1 Pzp, odpowiedź na odwołanie, w której
stwierdził, że uwzględnia w całości zarzuty zawarte w odwołaniu i wnosi o umorzenie
postępowania. Stwierdził, że zgodnie z art. 186 ust. 2 Pzp dokona ponownej oceny ofert.
Odpowiedź na odwołanie została podpisana przez Kanclerza A G-H.
Izba, biorąc pod uwagę dokonane uwzględnienie, uznała, że mamy do czynienia
z uwzględnieniem w całości odwołania, oraz brak zgłoszonych przystąpień po stronie
Zamawiającego, uznała, że istniała podstawa do przyjęcia, iż postępowanie odwoławcze –
stosownie do dyspozycji art. 186 ust. 2 Pzp -
należało umorzyć. Wobec ustalenia, że
Zamawiający uwzględnił w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu, a po stronie
Zamawiającego nie przystąpił żaden wykonawca, Izba – działając na podstawie art. 186 ust.
2 oraz art. 192 ust. 1 zd. 2 Pzp
– umorzyła postępowanie odwoławcze w sprawie o sygn. akt:
KIO 2251/20 na posiedzeniu niejawnym bez udzi
ału stron.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego Izba uwzględniła, iż z mocy art.
186 ust. 6 pkt 1 Pzp koszty te znoszą się wzajemnie, jednocześnie nakazując dokonanie
zwrotu Odwołującemu kwoty uiszczonej tytułem wpisu, zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 1 lit. a
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu
pobierania wpisu od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym
i sposobu ich rozliczania (t.j.: Dz. U. z 2018 r. poz. 972). Zgodnie
z § 13 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 marca 2010 r. w sprawie regulaminu
postępowania przy rozpatrywaniu odwołań (t.j. Dz. U. z 2018 poz. 1092 i poz. 1992) -
postanowienie wydano na posiedzeniu niejawnym.
W oparciu o § 32 ww. rozporządzenia
P
rezesa Rady Ministrów z dnia 22 marca 2010 r. w sprawie regulaminu postępowania przy
rozpatrywaniu odwołań, ogłoszenie postanowienia kończącego postępowanie odwoławcze
wydanego na posiedzeniu niejawnym następuje przez wywieszenie sentencji postanowienia
na tablicy ogłoszeń w siedzibie Krajowej Izby Odwoławczej, a informacja o ogłoszeniu
podawana jest na stronie internetowej Urzędu Zamówień Publicznych. Odpis postanowienia
przesyła się stronom i uczestnikom postępowania odwoławczego.
Przewodniczący:
………………………………