Sygn. akt: KIO 2258/20
POSTANOWIENIE
z dnia
6 październik 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przew
odniczący:
Ryszard Tetzlaff
Protokolant: Konrad Wyrzykowski
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym z
udziałem stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego w dniu 6 październik 2020 r. w Warszawie odwołania wniesionego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 10 września 2020 r. przez wykonawców:
Konsorcjum Firm: 1) Verde Sp. z o.o. Sp. k. (Lider); 2) R. L. prow
adzący działalność
gospodarczą
pod
firmą
Przedsiębiorstwo
Produkcyjno-Handlowo-Usługowe
ROADBUD R. L.
(Partner), ul. Trzcińska 17/32, 96-100 Skierniewice; z adresem dla
lidera konsorcjum: ul. Marii Skłodowskiej - Curie 45, 96-100 Skierniewice w
postępowaniu prowadzonym przez Kampinoski Park Narodowy, ul. Tetmajera 38, 05-080
Izabelin
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakazuje zwrot z rachunku bankowego
Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
Konsorcjum Firm: 1) Verde Sp. z o.o. Sp. k. (Lider); 2) R. L.
prowadzący
działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowo-
Usługowe ROADBUD R. L. (Partner), ul. Trzcińska 17/32, 96-100 Skierniewice; z
adresem dla lidera konsorcjum: ul. Marii Skłodowskiej - Curie 45, 96-100
Skierniewice kwoty 15 0
00 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy),
stanowiącej uiszczony wpis od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz
. U. z 27 września 2019 r. poz. 1843 z późn. zm.) na niniejsze
postanowienie -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
………………………………
Sygn. akt: KIO 2258/20
U z a s a d n i e n i e
Postępowanie o udzielnie zamówienia publicznego prowadzone w trybie przetargu
nieograniczonego z możliwością składnia ofert częściowych pn: „Wykonanie działań
ochronnych na obszarze projektu w Kampinoskim Parku Narodowym w latach 2020-2021"
(Postępowanie nr 5/2020); zostało wszczęte ogłoszeniem w ogłoszeniem opublikowanym
w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 25.06.2020 r. pod nr 2020/S 121-296125
przez: Kampinoski Park Narodowy, ul. Tetmajera 38, 05-080 Izabelin
zwaną dalej:
„Zamawiającym”.
W dniu 31.08.2020 r. oraz 01.09.2020 r.
(za pomocą MiniPortalu), a w dniu
02.09.2020 r. (korekta)
Zamawiający poinformował o odrzuceniu – w zadaniu 3 i 4 - na
podstawie art. 89 ust. 1 p
kt 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych
(t.j. Dz. U. z 27 września 2019 r. poz. 1843) zwanej dalej: „Pzp” oferty Konsorcjum Firm: 1)
Verde Sp. z o.o. Sp. k. (Lider); 2) R. L.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą
Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowo-Usługowe ROADBUD R. L. (Partner), ul. Trzcińska
17/32, 96-100 Skierniewice; z adresem dla lidera konsorcjum:
ul. Marii Skłodowskiej - Curie
45, 96-100 Skierniewice
zwanemu dalej: „Konsorcjum Verde” albo „Odwołującym” oraz o
wyborze oferty najkorzystniejszej w cz. 3 i 4 innego Wykonawcy. W pierwszym z nich
podano:
„(…) złożona oferta została odrzucona ze względu na brak spełnienia warunków
udziału w postępowaniu w postaci posiadanej wiedzy i doświadczenia przez wykonanie
usługi z zakresu gospodarki leśnej (SIWZ, rozdz. V, ust. 1. pkt. 3 a). Wykazane przez
Wykonawcę prace zgodnie z informacjami uzyskanymi od Regionalnej Dyrekcji Ochrony
Środowiska w Łodzi nie są pracami z zakresu gospodarki leśnej. Gospodarka leśna zgodnie
z zapisami ustawy o lasach z dnia 28.09.1991 r. art. 6. pkt 1 ust. 1) to działalność leśna m.in.
w zakresie urządzania, ochrony i zagospodarowania lasu, utrzymania i powiększania
zasobów i upraw leśnych. Według art. 7 ust. 1 wyżej wymienionej ustawy gospodarka leśna
prowadzona jest według planu urządzania lasu lub uproszczonego planu urządzania lasu.”.
Wskazano, że: „Wyżej wymieniona oferta została odrzucona z uwagi na brak
spełnienia warunków udziału w postępowaniu wymienionych w SIWZ rodz. V ust. 1 pkt 3a.”.
Zaś w korekcie: „(…) została odrzucona z uwagi na brak spełnienia warunków udziału
w postępowaniu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2) ustawy PZP.”.
W dniu 10.09.2020 r.
(wpływ do Prezesa KIO w wersji elektronicznej podpisane
podpisem cyfrowym za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej - ePUAP)
Konsorcjum Verde
wniosła odwołanie na czynność z 01 i 02.09.2020 r. – w zadaniu 3 i 4.
Kopie odwołania Zamawiający otrzymał 10.09.2020 r. (e-mailem). Zarzucił naruszenie:
1) art. 92 ust. 1 Pzp poprzez brak sformułowania przez Zamawiającego uzasadnienia
faktycznego oraz wskazania powodów, dla których wyjaśnienia i dowody przedstawione
przez Odwołującego Zamawiający uznał za niewystarczające do uznania, iż spełnia on
warunki udziału w postępowaniu, a także braku wskazania co ma wynikać z informacji
uzyskanych z RDOŚ w Łodzi i jaki ma mieć to wpływ na ocenę spełnienia warunków udziału
w postępowaniu przez Odwołującego oraz braku wskazania w jakim zakresie i dlaczego
oferta Odwołującego jest niezgodna z SIWZ;
2) art. 24 ust. 1 pkt 12 oraz ust. 4 Pzp poprzez ich błędne zastosowanie i wykluczenie
Odwołującego z postępowania, a w konsekwencji uznanie jego oferty za odrzuconą,
w s
ytuacji, gdy Odwołujący spełnia warunki udziału w postępowaniu, a co za tym idzie brak
jest podstaw do wykluczenia Odwołującego;
3) art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp poprzez błędne uznanie, że oferta Odwołującego została
odrzucona, gdyż jej treść nie odpowiada treści SIWZ, albowiem oferta odpowiada treści
SIWZ, a Zamawiający w żaden sposób nie wskazał na czym powołana przez niego
niezgodność z SIWZ miałaby polegać;
4) (ewentualnie w przypadku nieuwzględnienia zarzutu wskazanego w pkt. 2) art. 26 ust. 3
Pzp w zw.
z art. 7 ust. 1 Pzp poprzez zaniechanie wezwania Odwołującego do złożenia,
uzupełnienia lub poprawienia oświadczeń lub dokumentów złożonych przez Odwołującego
w celu wykazania spełnienia warunków udziału w postępowaniu, w sytuacji gdy wezwanie
takie jes
t obowiązkowe, co stanowi naruszenie zasady uczciwej konkurencji ze względu na
niedochowanie procedur wskazanych w Pzp, a także narusza prawo wykonawcy do
otrzymania precyzyjnej informacji, co musi uzupełnić, i co za tym idzie - prawo do
rzeczywistej możliwości prawidłowego uzupełnienia dokumentów;
5) art. 91 ust. 1 Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp poprzez dokonanie wyboru jako
najkorzystniejszej oferty „KA- ŻAK” Usługi i Handel K. Ż. w sytuacji, gdy złożona przez ten
podmiot oferta zgodnie z kryteriami o
ceny ofert jest ofertą drugą w rankingu ofert, a
najkorzystniejszą ofertą jest oferta Odwołującego, której wyboru jako najkorzystniejszej
Zamawiający zaniechał. Wnosił o:
1) Uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
a) unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty,
b) unieważnienie czynności wykluczenia Odwołującego z postępowania, a w konsekwencji
uznania jego oferty za odrzuconą,
c) powtórzenie czynności badania i oceny ofert,
d) uznanie, że Odwołujący spełnia warunki udziału w postępowaniu,
e) wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej w Części III i IV (tj. dla Pakietów 3
i 4),
f) (ewentualnie w przypadku nieuwzględnienia wniosku wskazanego w lit d) wezwanie
Odwołującego do złożenia, uzupełnienia lub poprawienia oświadczeń lub dokumentów
w celu wykazania spełnienia warunków udziału w postępowaniu.
2) Zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów postępowania
odwoławczego, w tym kosztów zastępstwa przez pełnomocnika oraz kosztów opłaty
skarbowej od pełnomocnictwa, a także kosztów dojazdu do KIO zgodnie z przedstawionym
zestawieniem kosztów i załącznikami do niego.
[błędne uzasadnienie decyzji o wykluczeniu Odwołującego]
Głównym naruszeniem ze strony Zamawiającego znacznie utrudniającym
Odwołującemu ochronę jego praw jest niedochowanie przez Zamawiającego obowiązków
ustawowych nałożonych na niego przez art. 92 Pzp, gdzie w ust. 1 wskazano, iż
Zamawiający musi poinformować wszystkich wykonawców, którzy zostali wykluczeni wraz
z podaniem uzasadnienia faktycznego oraz prawnego takiej decyzji. Analiza informacji
o odrzuceniu oferty Odwołującego, którą przedstawił Zamawiający w dniu 01.09.2020 r.
prowadzi nat
omiast do jednoznacznego wniosku, iż powinności tych Zamawiający nie
dopełnił, bowiem nie tylko nie zawarł uzasadnienia faktycznego swojej decyzji, ale również
nie powołał się na jakiekolwiek powody, dla których dowody przedstawione przez
Odwołującego uznał za niewystarczające. Nadto jako podstawę swojej decyzji Zamawiający
wskazał na bliżej nieokreślone i nieznane Odwołującemu informacje z RDOŚ w Łodzi, nie
wskazując przy tym jaki miały one wpływ na ocenę spełniania warunków udziału
w postępowaniu jakiej Zamawiający dokonał w stosunku do Odwołującego. W konsekwencji
nie sposób nawet rozszyfrować toku rozumowania Zamawiającego, co skutkuje tym, że
informacja o odrzuceniu oferty Odwołującego jest wadliwa.
[brak podstaw do wykl
uczenia Odwołującego]
Zamawiający wykluczył Odwołującego wskazując, iż nie spełnia on warunku udziału
w postępowaniu określonego w Rozdz. V ust. 1 pkt 3 a) SIWZ. W pierwszej kolejności
wskazał, że w SIWZ nie istnieje warunek udziału w postępowaniu wskazany w piśmie
z 31.08.2020 r. wskazany jako Zamawiającego jako warunek udziału w postępowaniu,
którego Odwołujący miał nie spełnić. Warunki udziału w postępowaniu zostały określone
faktycznie w Rozdziale V, ale szczegółowe ich dookreślenie znajduje się w Rozdz. V ust. 1
pkt. 1.2 ppkt 3 lit. a oraz lit. b. W związku z tym informacja o odrzuceniu oferty Odwołującego
jest wadliwa, albowiem odnosi się do warunku, który nie istnieje w SIWZ.
Niezależnie od powyższego, nawet gdyby przyjąć, że Zamawiający w informacji
o odrzuceniu oferty miał na myśli warunek określony w Rozdz. V ust. 1 pkt. 1.2 ppkt 3 lit. a
tj.: Dla wszystkich Części zamówienia (Pakietów) – Wykonawca spełni warunek, jeżeli
wykaże posiadanie wiedzy i doświadczenia wyrażające się w wykonaniu należycie,
w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia
działalności jest krótszy – w tym okresie, co najmniej jednego zamówienia (umowy) na usługi
z zak
resu gospodarki leśnej, o wartości nie mniejszej niż 40.000,00 zł brutto (słownie:
czterdzieści tysięcy złotych 00/100 brutto), obejmującego prace związane z ograniczeniem
lub likwidacją roślin drzewiastych i/lub gatunków inwazyjnych i/lub prace zalesieniowe.
Zamówienie, o którym mowa wyżej, musi być wykonane na wybranych obszarach formy
ochrony przyrody wymienionych w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie
przyrody (t. jedn.: Dz.U. z 2020r. poz. 55 z późn. zm.), tj. na obszarach: parków
narodowych, rezerwatów przyrody, parków krajobrazowych, obszarów objętych siecią Natura
2000, obszarach chronionego krajobrazu, użytkach ekologicznych lub na analogicznych
obszarach objętych powyższą rangą ochronną poza granicami Polski. W przypadku usług
wykonywanych (rozpoczętych a niezakończonych) Wykonawca może wykazać na poczet
wymaganego doświadczenia tylko takie zamówienie (umowę), którego zrealizowana część
jest o wartości nie mniejszej niż 40.000,00 zł brutto, to i tak należy uznać, że odrzucenie
oferty zostało dokonane przez Zamawiającego bezpodstawnie. W piśmie datowanym na
dzień 31.08.2020 r. Zamawiający wskazuje bowiem, że:
a) wykazane przez Odwołującego prace zgodnie z informacjami uzyskanymi od Regionalnej
Dyrekcji Ochrony Środowiska w Łodzi nie są pracami z zakresu gospodarki leśnej,
b) gospodarka leśna zgodnie z przepisami o lasach art. 6 pkt 1 ust. 1 to działalność leśna m.
in w zakresie urządzania, ochrony i zagospodarowania lasu, utrzymania i powiększania
zasobów i upraw leśnych,
c)
według art. 7 ust. 1 ustawy o lasach gospodarka leśna prowadzona jest według planu
urządzania lasu lub uproszczonego planu urządzania lasu.
Jak już podniesiono w Części I odwołania Odwołujący nie wie o jakie informacje
chodzi Zamawiającemu, albowiem Zamawiający w żaden sposób ich nie przekazał
Odwołującemu, ani też nie wskazał w piśmie z dnia 31.08.2020 r. jaki mają one wpływ na
dokonaną ocenę. Jednocześnie Odwołujący zaprzecza, aby wskazywane przez niego prace
nie odpowiadały wymogom Zamawiającego, a ich prawidłowość wynika z referencji
dostarczonych przez Odwołującego. Odnosząc się do pozostałych informacji zawartych
w piśmie z dnia 31.08.2020 r. to prawdziwe jest tylko zdanie wskazane powyżej w lit. b tj.
dotyczące definicji gospodarki leśnej. Zamawiający błędnie natomiast odczytał art. 7 ust. 1
ustawy o lasach, którego brzmienie jest następujące: Trwale zrównoważoną gospodarkę
leśną prowadzi się według planu urządzenia lasu lub uproszczonego planu urządzenia lasu,
z uwzględnieniem w szczególności następujących celów:(…) Co ważne – definicja trwale
zrównoważonej gospodarki leśnej zawarta jest w art. 6 ust. 1 pkt 1a ustawy i lasach i brzmi
ona następująco: trwale zrównoważona gospodarka leśna - działalność zmierzającą do
ukształtowania struktury lasów i ich wykorzystania w sposób i tempie zapewniającym trwałe
zachowanie ich bogactwa biologicznego, wysokiej produkcyjności oraz potencjału
regeneracyjnego, żywotności i zdolności do wypełniania, teraz i w przyszłości, wszystkich
ważnych ochronnych, gospodarczych i socjalnych funkcji na poziomie lokalnym, narodowym
i globalnym, bez szkody dla innych ekosystemów. Z powyższego jednoznacznie zatem
wynika, że planu urządzenia lasu lub uproszczony plan urządzenia lasu odnoszą się
wyłącznie do trwale zrównoważonej gospodarki leśnej a nie do gospodarki leśnej. Co ważne
warunek udziału w postępowaniu określony w Rozdz. V ust. 1 pkt. 1.2 ppkt 3 lit. a SIWZ
Zamawiający odniósł do gospodarki leśnej a nie trwale zrównoważonej gospodarki leśnej,
w związku z czym podstawa odrzucenia oferty jest wadliwa i stanowi próbę wykreowania
przez Zamawiającego warunku udziału w postępowaniu, który nie istnieje w SIWZ.
[brak wezwania Odwołującego w trybie art. 26 ust. 3 Pzp]
Zgodnie z Rozdz. II ust. 4 SIWZ postępowanie jest prowadzone zgodnie z zasadami
przewidzianymi w art. 24aa ust. 1 i 2 Pzp tj. z zastosowaniem tzw. procedury odwróconej.
Oznacza to, że po dokonaniu wstępnej oceny złożonych ofert Zamawiający powinien:
a) na podstawie art. 26 ust. 1 Pzp wezwać wykonawcę, którego oferta jest najkorzystniejsze
według rankingu ofert do przedłożenia dokumentów potwierdzających spełnienie warunków
udziału w postępowaniu;
b) w razie jakichkolwiek wątpliwości w zakresie złożonych oświadczeń lub dokumentów
Zamawiający na podstawie art. 26 ust. 4 Pzp może wezwać wykonawców do złożenia
wyjaśnień;
c) w sytuacji, gdy wykonawca nie złożył oświadczenia, o którym mowa w art. 25a ust. 1 Pzp,
oświadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1
Pzp, lub innych dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia postępowania, oświadczenia
lub dokumenty są niekompletne, zawierają błędy lub budzą wskazane przez zamawiającego
wątpliwości, Zamawiający na podstawie art. 26 ust. 3 Pzp ma obowiązek wezwania
wykonawcy do ich złożenia, uzupełnienia lub poprawienia lub do udzielania wyjaśnień
w terminie przez siebie wskazanym, chyba że mimo ich złożenia, uzupełnienia lub
poprawienia lub u
dzielenia wyjaśnień oferta wykonawcy podlega odrzuceniu albo konieczne
byłoby unieważnienie postępowania.
Zamawiający po ustaleniu, iż spośród złożonych ofert oferta Odwołującego jest
najkorzystniejsza pismem z dnia 10.08.2020 r. wezwał odwołującego do złożenia
dokumentów i oświadczeń, co było wezwaniem w trybie art. 26 ust. 1 Pzp (tj. działanie
opisane w lit. a powyżej). Następnie pismem z dnia 20.08.2020 r. Zamawiający wezwał
Odwołującego do uszczegółowienia jaka kwota w części zamówienia referencyjnego była
wykonana z zakresu gospodarki leśnej, co stanowiło wezwanie w trybie art. 26 ust. 4 Pzp
(tj. działanie opisane w lit. b powyżej). Na oba wezwania Odwołujący odpowiedział zgodnie
z wezwaniami. Zamawiający przed przesłaniem informacji o odrzuceniu oferty Odwołującego
zaniechał natomiast wezwania w trybie art. 26 ust. 3 Pzp (tj. działanie opisane w pkt 3
powyżej), które to wezwanie jest obowiązkowe. Przedstawione stanowisko znajduje
poparcie w orzecznictwie KIO, która wskazała, że niezależnie od obowiązków wprost
wynikających z treści art. 26 ust. 3 Pzp, z których nie zwalnia zamawiającego
samouzupełnienie dokumentów przez wykonawcę, brak wezwania w trybie art. 26 ust. 3 ww.
ustawy naruszałby również wynikające z art. 7 ust. 1 Pzp prawo wykonawcy do otrzymania
precyzyjnej informacji, co musi uzupełnić, i co za tym idzie - prawo do rzeczywistej
możliwości prawidłowego uzupełnienia dokumentów. Zaniechanie właściwego wezwania
wykonawcy w trybie art. 26 ust. 3 Pzp do uzupełnienia dokumentów (np. z powodu
samouzupełnienia), nie daje zamawiającemu podstaw do wykluczenia tego wykonawcy
w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 12 PZP (wyrok KIO z 01.06.2020 r., KIO 529/20)
[brak niezgodności oferty z SIWZ]
W zawiadomieniu o wyborze najkorzystniejszej oferty
– korekta z dnia 02.09.2020 r.
Zamawiający wskazał, że oferta Odwołującego została odrzucona z uwagi na brak spełnienie
warunków udziału w postępowaniu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp. Wskazał, iż brak
spełnienia warunków udziału w postępowaniu nie mieści się w przesłance odrzucenia oferty,
o której mowa w art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp, a co za tym idzie odrzucenie oferty Odwołującego
na tej podstawie jest błędne i niedopuszczalne. Co ważne – Zamawiający w piśmie
datowany
m na dzień 31.08.2020 r. powoływał i wskazywał na braki w wykazaniu spełniania
podmiotowych warunków udziału w postępowaniu, a nie niezgodność oświadczenia woli
wykonawcy, jakim jest oferta, z treścią SIWZ.
Powyższe twierdzenia znajdują poparcie w orzecznictwie KIO, gdzie podkreśla się, że
brak dokumentów wskazanych w SIWZ potwierdzających spełnianie warunków udziału
w postępowaniu ewidentnie nie może więc być zakwalifikowany jako niezgodność treści
oferty z SIWZ
– okoliczności faktyczne podane jako podstawa odrzucenia oferty
Odwołującego nie mieszczą się w zakresie normowania art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp. (wyrok KIO
z 2.02.2015 r., sygn. akt: KIO 103/15) Niezgodność oferty z SIWZ w rozumieniu art. 89 ust. 1
pkt 2 Pzp polega albo na niezgod
ności zobowiązania, które w swojej ofercie wyraża
wykonawca i przez jej złożenie na siebie przyjmuje, z zakresem zobowiązania, którego
przyjęcia oczekuje zamawiający i które opisał w SIWZ; ewentualnie na niezgodnym z SIWZ
sposobie wyrażenia, opisania i potwierdzenia zakresu owego zobowiązania w ofercie, w tym
braku wymaganego w SIWZ sposobu potwierdzenia właściwości czy jakości oferowanego
świadczenia (np. przez brak przedłożenia tzw. dokumentów przedmiotowych, o których
mowa w art. 25 ust. 1 pkt 2 Pzp) / wyrok KIO z 7.05.2014 r., sygn. akt: KIO 796/14/.
Zamawiający w dniu 11.09.2020 r. (za pomocą MiniPortalu) wezwał wraz kopią
odwołania, w trybie art. 185 ust.1 Pzp, uczestników postępowania przetargowego do wzięcia
udziału w postępowaniu odwoławczym. Żadne zgłoszenie przystąpienia nie miało miejsca.
W dniu 06.10.2020 r. (e-mailem oraz
wpływ do Prezesa KIO w wersji elektronicznej
podpisane podpisem cyfrowym za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej -
ePUAP)), czyli w dniu posiedzenia,
Zamawiający wobec wniesienia odwołanie do Prezesa
KIO wniósł na piśmie, w trybie art. 186 ust. 1 Pzp, odpowiedź na odwołanie, w której
uwzględnił odwołanie w całości. Niniejsza odpowiedź została podpisana przez Dyrektora
Zamawiającego. Stwierdził: „W dniu 10.09.2020 r. Zamawiający otrzymał kopię odwołania.
Zamawiający dokonał szczegółowej, a przez to dogłębnej i wyczerpującej analizy stanu
faktycznego i uznaje zarzuty odwołującego za uzasadnione w całości. Zamawiający
zobowiązuje się do powtórzenia czynności oceny ofert oraz oceny spełnienia warunków
przez Wykonawców.
Mając na uwadze obowiązki nałożone przez ustawę PZP oraz dotychczasowe
orzecznictwo powinniśmy, działając jako Zamawiający, przedstawić uzasadnienie faktyczne
swoich decyzji w taki sposób, aby Wykonawca miał pełną wiedzę na temat przyczyn
podjętych czynności i otrzymał niezbędny czas do podjęcia świadomej decyzji w kwestii
ewentualnego skorzystania ze środków ochrony prawnej.
Jako odpowiedzialni za przygotowanie i przebieg postępowania pragniemy prowadzić
je w poszanowaniu zasad, w szczególności zawartej w art. 7 ust. 1 ustawy PZP zasady
przejrzystości, która obejmuje między innymi możliwość prześledzenia procesu decyzyjnego
Zamawiającego.”.
W dniu 06.10.2020 r.
w związku z postanowieniem Izby z dnia 15.09.2020 r. odbyło
się posiedzenie niejawne z udziałem stron.
Stawił się jedynie pełnomocnik Odwołującego. Ze strony Zamawiającego nikt się nie
stawił, prawidłowo zawiadomiony o terminie. Dowód zawiadomienia w aktach sprawy.
Przewodniczący poinformował Odwołującego o wpłynięciu pisma Zamawiającego
uwzględniającego odwołanie w całości, co skutkuje wydaniem postanowienia o umorzeniu
postępowania. Złożył również wniosek o zasądzenie kosztów, przedkłada rachunek wraz
z zestawieniem kosztów podróży, dojazdu do Krajowej Izby Odwoławczej.
Izba, biorąc pod uwagę dokonane uwzględnienie, uznała, że mamy do czynienia
z uwzględnieniem w całości odwołania, oraz brak zgłoszonych przystąpień po stronie
Zamawiającego, uznała, że istniała podstawa do przyjęcia, iż postępowanie odwoławcze –
stosownie do dyspozycji art. 186 ust. 2 Pzp -
należało umorzyć. Wobec ustalenia, że
Zamawiający uwzględnił w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu, a po stronie
Zamawiającego nie przystąpił żaden wykonawca, Izba – działając na podstawie art. 186 ust.
2 oraz art. 192 ust. 1 zd. 2 Pzp
– umorzyła postępowanie odwoławcze w sprawie o sygn. akt:
KIO 2258/20 na posiedzeniu niejawnym
z udziałem stron.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego Izba uwzględniła, iż z mocy art.
186 ust. 6 pkt 1 Pzp koszty te znoszą się wzajemnie, jednocześnie nakazując dokonanie
zwrotu Odwołującemu kwoty uiszczonej tytułem wpisu, zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 1 lit. a
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu
pobierania wpisu od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym
i sposobu ich rozliczania (t.j.: Dz. U. z 2018 r. poz. 972).
Izba nie uwzględniła wniosku Odwołującego o zasądzenie na jego rzecz od
Zamawiającego zwrotu kosztów poniesionych w związku z reprezentacją przez
pełnomocnika, tj. obsługi oraz kosztów przejazdu, uznając, iż brak jest podstawy prawnej do
obciążenia Zamawiającego kosztami strony. Ustawodawca wyraźnie przewidział, iż w takiej
sytuacji, jak miała miejsce w przedmiotowym stanie faktycznym, koszty postępowania
znoszą się wzajemnie i nie zdecydował o wprowadzeniu podstawy prawnej do uwzględnienia
kosztów strony która wniosła odwołanie, jeżeli uwzględnienie zarzutów nastąpiło przed
otwarciem rozprawy. Zgodnie z art. 186 ust. 6 pkt 2 lit a Pzp możliwe jest zasądzenie
kosztów poniesionych przez Odwołującego jeżeli Zamawiający uwzględni w całości zarzuty
przedstawione w odwołaniu po otwarciu rozprawy. Podobnie zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 1 lit. b
w/w rozporządzenia zasądza się koszty od Zamawiającego na rzecz Odwołującego, jeżeli
uwzględnienie w całości zarzutów odwołania nastąpiło po otwarciu rozprawy. Podobnie
w zakresie kosztów w postanowieniu KIO z 12.04.2017 r., sygn. akt: KIO 669/17, czy też
postanowienie KIO z 26.09.2018 r., sygn. akt: KIO 1844/18.
Zgodnie
z § 13 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 marca
2010 r.
w sprawie regulaminu postępowania przy rozpatrywaniu odwołań (t.j. Dz. U. z 2018
poz. 1092 i poz. 1992) - postanowienie wydano na posiedzeniu niejawnym.
W oparciu o § 32
ww.
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 marca 2010 r. w sprawie regulaminu
postępowania przy rozpatrywaniu odwołań, ogłoszenie postanowienia kończącego
postępowanie odwoławcze wydanego na posiedzeniu niejawnym następuje przez
wywieszenie sentencji postanowienia na tablicy ogłoszeń w siedzibie Krajowej Izby
Odwoławczej, a informacja o ogłoszeniu podawana jest na stronie internetowej Urzędu
Zamówień Publicznych. Odpis postanowienia przesyła się stronom i uczestnikom
postępowania odwoławczego.
Przewodniczący:
………………………………