Sygn. akt: KIO 2326/20
WYROK
z dnia 2
3 października 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Andrzej Niwicki
Protokolant: Piotr Kur
po rozpatrzeniu na rozprawie w dniu 21 października w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 16.09.2020 r. przez wykonawcę J. W. Zakład
Usługowy Konserwacja Terenów Zielonych ul. Wł. Łokietka 4, 41-933 Bytom w
postępowaniu prowadzonym przez Miasto Chorzów Biuro Zamówień Publicznych ul.
Rynek 1, 41-
500 Chorzów
orzeka:
oddala odwołanie.
kosztami postępowania obciąża wykonawcę J. W. Zakład Usługowy
Konserwacja Terenów Zielonych w Bytomiu i zalicza w poczet kosztów
postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy
pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę J. W. Zakład Usługowy
Konserwacja Terenów Zielonych w Bytomiu tytułem wpisu od odwołania;
2.1. zasądza od wykonawcy J. W. Zakład Usługowy Konserwacja Terenów
Zielonych w Bytomiu
na rzecz zamawiającego – Miasto Chorzów kwotę 3 600
zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) tytułem zwrotu
kosztów postępowania – wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1843) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w Katowicach.
Przewodniczący:
………………………………
Sygn. akt: KIO 2326/20
Uzasadnienie
Zamawiający: Miasto Chorzów prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie
o udzielenie zamówienia publicznego pn.: „Letnie i zimowe utrzymanie Centrum
Przesiadkowego na terenie miasta
Chorzów zlokalizowanego przy Rynku wraz z usługami
towarzyszącymi.” Znak RZP.271.362.2020 Ogłoszenia BZP: 574645-N-2020 z dnia
14.08.2020r.
Zamawiający dokonał czynności wyboru oferty w dniu 11.09.2020 r.
Odwołujący – J. W. Zakład Usługowy Konserwacja Terenów Zielonych wniósł odwołanie
wobec czynności wyboru jako najkorzystniejszej oferty wykonawcy Przedsiębiorstwo
CIVITATIS A. M. , ul. Kopaniny Lewe 22c, 40-748 Katowice (dalej CIVITATIS ) z
naruszeniem przepisów prawa oraz zaniechaniu wykluczenia ww. wykonawcy i odrzucenia
Jego oferty.
Czynnościom Zamawiającego zarzuca naruszenie:
art. 7 ust. 1 i ust. 3 pzp przez brak przeprowadzenia postępowania w sposób
zapewniający zachowanie zasad uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców,
art. 24 ust. 1 pkt. 12 w związku z art 22 ust. 1 pkt. 2 pzp przez zaniechanie
wykluczenia CIVITATIS, który nie spełnia warunków udziału w postępowaniu w zakresie
zdolności technicznej i zawodowej, co narusza zasadę prowadzenia postępowania w sposób
zapewniających zachowanie uczciwej konkurenci i równe traktowanie wykonawców, a w
konsekwencji art. 24 ust. 4 pzp
przez zaniechanie uznania oferty CIVITATIS za odrzuconą,
art. 24 ust. 1 pkt. 16 i/lub ust. 17 p
zp w związku z podaniem nieprawdziwych
i
nformacji w zakresie wartości usług zrealizowanych w ramach usługi wskazanej jako usługa
refere
ncyjna, w tym w szczególności przez świadome wprowadzenie zamawiającego w błąd
poprzez podanie wartości dotyczących innego zakresu niż wymaganego w warunku,
z
ostrożności w przypadku braku uwzględnienia zarzutu nieprawdziwych informacji,
co uniemożliwia wezwanie do uzupełnienia dokumentów na potwierdzenie spełniania
warunków udziału w postępowaniu, ewentualnie zaniechanie wezwania wykonawcy do
wykazania spełniania warunków na podstawie at. 26 ust. 3 ustawy Pzp,
Wobec powyższego Odwołujący wnosi o nakazanie:
unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej,
wykluczenia wykonawcy CIVITATIS, z ostrożności ewentualnie wezwanie do
wykazania się spełnianiem warunków udziału w postępowaniu jedynie w sytuacji braku
ziszczenia się przesłanki do wykluczenia w związku z podaniem nieprawdziwych informacji,
dokonania ponownego badania i oceny ofert, w konsekwencji czego po wykluczeniu
wykonawcy
CIVITATIS,
ofe
rta
Odwołującego
powinna
zostać
wybrana
jako
najkorzystniejsza.
Oferta odwołującego oferta została złożona zgodnie z przepisami prawa, a tym samym
powinna zostać wybrana jako najkorzystniejsza.
Zamawiający w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej w cz. IV pkt. I lit. c wymagał
wykazania
, że wykonawca wykonał minimum 2 usługi na kwotę łączną co najmniej
150.000,00 zł, odpowiadające swoim rodzajem przedmiotowi zamówienia tj. powinny
obejmować letnie i zimowe oczyszczanie nawierzchni, powierzchni placów lub chodników
wraz z wywozem śniegu (usługi mogą być wykonane w ramach jednego zadania lub
odrębnych zadań nie więcej niż w 3 zadaniach). Wykonawca winien załączyć dokument
referencji.
Wykonawca wybrany
w załączniku nr 6 wykazał się 3 kontraktami i tak:
Poz. 1
— Całoroczne (letnie i zimowe) utrzymanie czystości ulicy Wolności — pozycja ta jest
niezgodna z postawionym warunkiem, gdyż Zamawiający wymagał by były to usługi
związane z oczyszczaniem powierzchni placów lub chodników. Ul. Wolności nie jest
chod
nikiem, nie ma na niej chodników jako wydzielonych elementów pasa drogowego, a
zatem nie mogła być uznana jako chodnik i nie mogła zostać zakwalifikowana jako realizacja
potwierdzająca spełnianie warunku. Na ulicy tej jest ruch mieszany, niewyodrębniony tak jak
w opisanym warunku. Na ulicy równocześnie poruszają się pojazdy mechaniczne, tramwaje,
piesi, rowerzyści. Ulica Wolności ma charakter ulicy.
Poz. 2
— Oczyszczanie przystanków autobusowych i tramwajowych, przejść podziemnych,
tuneli, kładek oraz opróżnianie koszy ulicznych — wskazane elementy nie są chodnikami,
ani placami. To wyodrębnione elementy pasa drogowego, które nie odpowiadają
zdefiniowanemu w siwz warunkowi.
Poz. 3
— Prace porządkowe w rejonie Narodowej Orkiestry wydane przez ZZM w
Katowicach
— jedynie w części prace wykonywane w ramach tej umowy dotyczą chodników.
Poza chodnikami prace polegały na oczyszczaniu alejek schodów, kładki, oczyszczaniu
trawników ze śmieci, liści. Czyszczeniu ciśnieniowym, opróżnianiu koszt, czyszczeniu słupów
ogłoszeniowych, pielęgnacji zieleni i innych różnych robotach. Wartość tych robót została
określona w wykazie na 272.160,00 zł. Z przesłanego poświadczenia wynika, że wskazane
wynagrodzenie dotyczy całego zadania, a nie jedynie utrzymania chodników. Oznacza to, że
nie wiadomo,
ile konkretnie wynosiły prace wykonane na chodnikach. Zamawiający winien
zweryfikować wartość robót w zakresie wskazanym w warunku, a tego nie uczynił.
Zamawiający ma prawo definiować warunki udziału w postępowaniu, a zdefiniowanie
powoduj
e konieczność ścisłej weryfikacji treści złożonych dokumentów pod kątem
postawionych warunków. Nie jest możliwa jakakolwiek interpretacja treści siwz, w tym w
szczególności interpretacja rozszerzająca.
W stanie faktycznym Zamawiający nie zbadał złożonych referencji pod kątem postawionych
warunków i mógł stwierdzić, że CIVITATIS spełnia warunki udziału w postępowaniu.
Podobnie nie dokonał należytego badania i oceny ofert w zakresie warunku zdolności
technicznej tj. w zakresie sprzętu do realizacji zamówienia.
Wg SIWZ wymagano
w zakresie zdolności technicznej by wykonawca zobowiązał się do
wykazania dostępności sprzętem, w tym :
wymagał pługo-piaskarki — 1 szt. - Wykonawca wykazał w tym zakresie, że jest
posiadaczem ciągnika rolniczego DEUTZ FAHR Agroplus 67 nr rej SK446F wyposażony w
pług odśnieżny Kacper i rozrzutnik Motyl. Rozrzutnik nie jest wymaganym urządzeniem,
piaskarką. Jest to urządzenie, które jest przystosowane do wysiewu nawozów.
wymagał 2 odkurzaczy spalinowych, w ofercie firmy Civitatis wykazano 1 odkurzacz
przemysłowy Karcher NT 65/2 AP - pod pozycją 6 wykazu. Brak jest więc 1 sztuki
odkurzacza. Za taki odkurzacz nie może zostać uznane wyposażenie dodatkowe zamiatarki,
ponieważ Zamawiający wskazywał to urządzenie jako element wyodrębniony.
w wykazie również jest brak urządzenia ładowarki do wywozu śniegu — 1 szt., miejsce tego
urządzenia wykonawca zaoferował użycie ciągnika agrotechnicznego KUBOTA L1361 z
ładowaczem czołowym. Zamawiający nie dopuszczał rozwiązań alternatywnych do
wymaganych
rozwiązań.
Tym samym wykonawca CIVITATIS nie
potwierdził spełniania warunku udziału w
postępowaniu nie dysponując wymaganych sprzętem w ilości i rodzaju wskazanym w siwz.
Z
łożenie oświadczenia o spełnianiu warunków, a następnie wskazanie w wykazie
dotycz
ącym doświadczenia realizacji, które nie są zgodne z postawionym warunkiem
rozpatrywać należy również w kontekście podania nieprawdziwych informacji zarówno w
odni
esieniu do rażącego niedbalstwa, jak i niedbalstwa art. 24 ust. 1 pkt. 16 pzp, które to
infor
macje wprowadzają Zamawiającego w błąd i mają istotny wpływ na jego decyzje. Tak
więc ich przedstawienie skutkowało błędnym uznaniem, że wykonawca spełnia warunki
udziału w postępowaniu pomimo tego, że faktycznie warunków tych nie spełnia.
Z analizy dokume
ntów złożonych przez CIVITATIS należy wnioskować, że z nieprawdziwymi
informacjami mamy do czynienia. M
amy również do czynienia z nienależytym badaniem
złożonych oświadczeń i dokumentów, które nie potwierdzają spełniania warunków.
Naruszono zatem zasady po
stępowania wg art. 7 ustawy, a także dokonano zmiany
postanowień siwz na etapie po złożeniu ofert. Warunek udziału był jasny i precyzyjny i
odnosi się do wartości zrealizowanych usług co do konkretnych czynności. Gdyby inni
wykonawcy posiadali wiedzę, co do rozszerzającego interpretowania warunku przez
Zamawiającego przystąpiliby do postępowania, posiadając doświadczenie również na innych
robotach realizowanych w ramach zawartych umów.
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie wniósł o jego oddalenie.
Stwie
rdził, że przestrzegał zasad prowadzenia postępowania.
Odnosząc się do postawionego warunku zdolności technicznej w zakresie doświadczenia
wykonawcy podkreślił, że należało wykazać się realizacją usług o niespornej wartości
odpowiadających swoim rodzajem przedmiotowi zamówienia tj. obejmujących letnie i zimowe
oczyszczanie
nawierzchnie,
powierzchni
placów
lub
chodników
(podkreślenie
zamawiającego) wraz z wywozem śniegu /…/.
Zamawiający wskazał, że odwołanie opiera zarzut na twierdzeniu, że poz. 1 wykazu usług
wykonawcy wybranego nie wykazano oczyszczania powierzchni placów lub chodników,
tymczasem odwołujący pominął część treści warunku, w którym wskazano na oczyszczanie
nawierzchni
(podkr. Zam.). Zamawiający wskazuje, że ul. Wolności w Chorzowie ma przede
wszystkim charakter centralnego miejskiego deptaka, chodnika z zakazem ruchu poza
służbami i posiadaczami zezwoleń, tramwajami i rowerami. Przypomniał pojęcie nawierzchni
jako górnej warstwy jezdni lub innego obiektu przeznaczonego do ruchu pieszych lub
poj
azdów.
Odnośnie pozycji 2. kwestionowanego wykazu zamawiający ponownie wskazał na wybiórcze
przytoczenie warunku przez odwołującego przez pominięci usług oczyszczania nawierzchni.
Zamawiający stwierdził, że przedstawione referencje łącznie potwierdzają spełnianie
warunku udziału w postępowaniu przez wybranego wykonawcę, bowiem pierwsza usługa na
rzecz Miasta Chorzów (obecnego zamawiającego) wypełnia wymóg wartości prac
referencyjnych z uwzględnieniem odliczenia prac nie odpowiadających przedmiotowi
zamówienia. Na tę okoliczność przedstawił umowy, protokoły odbioru prac i faktury.
Druga usługa referencyjna odpowiadająca rodzajowo przedmiotowi zamówienia dotyczy
dziesięciokrotnie wyższej powierzchni objętej pracami niż pierwsza z wykazu. Również
trzecia
dotyczy usługi o powierzchni większej niż wskazana w pozycji pierwszej.
Tym samym łącznie wszystkie trzy przedstawione usługi referencyjne opiewające na kwotę
475, 20 zł brutto, podczas gdy zamawiający wymagał wykazania się minimum 2
usługami letniego i zimowego oczyszczania nawierzchni, powierzchni placów lub chodników
na kwotę łączną co najmniej 150 000 zł brutto.
Wobec powyższego nie miał podstaw do żądania uzupełnienia dokumentów i nie dokonywał
rozszerzającej wykładni przedmiotowego warunku.
Odnośnie postawionego w siwz wymogu w zakresie dysponowania niezbędnym
wyspecyfikowanym w R IV pkt 8 c sprzętem do realizacji zamówienia zamawiający wskazał,
że w treści siwz nie wskazywał, iż wymaga odkurzacza spalinowego będącego
samodzielnym, odrębnym urządzeniem.
Wskazał, że wykonawca CIVITATIS wykazał 2 (dwa) wymagane odkurzacze spalinowe –
jeden jako część urządzenia HAKI MASTERS, a drugi urządzenie KARCHER, co nie jest
sprzeczne z wymaganiami zamawiającego.
Ponadto w poz. 3 wykazu sprzętu wykonawca wykazał ładowarkę do wywozu śniegu –
ciągnik agrotechniczny KUBOTA L1361 nr rej. SK364N z ładowaczem czołowym.
W pozycji 1 wykazu oferent wykazał, że zamiatarka chodnikowa posiada dodatkowe
wyposażenie w postaci pługu i posypywarki, a dodatkowo w poz. 2 ciągnik z pługiem i
rozrzutnikiem, tak więc funkcja pługo-piaskarki została wykazana. Zamawiający nie zgadza
się ze stanowiskiem odwołującego, że rozrzutnik jest przystosowany wyłącznie do wysiewu
nawozów. Charakter urządzenia nie ogranicza jego możliwości wyłącznie do rozsiewania
piasku, może rozsiewać piasek, sól, co w połączeniu z posiadanym pługiem wskazuje na
wymóg posiadania pługo-piaskarki.
Zamawiający wskazał także, iż zna wszystkie typu omawianych urządzeń z autopsji, bowiem
CIVITATIS wykonując zamówienie publiczne od 2017 do 2019 roku używał tych urządzeń.
Zauważył także, że nie wprowadzał w treści siwz ograniczeń w zakresie wykazania urządzeń
wielofunkcyjnych spełniających jednocześnie kilka z wymagań określonych w pkt 8 c tiret
drugie siwz. Stwier
dził, że postawionych warunków udziału nie można interpretować bardziej
restrykcyjnie niż to wynika z ich literalnego brzmienia.
Odnośnie kolejnego zarzutu zamawiający stwierdził, że nie został wprowadzony w błąd i brak
jest dowodu na niedbalstwo wykonawc
y, zatem teza o zaistnieniu przesłanki wykluczenia z
art. 24 ust. 1 pkt 16 i/lub 17 jest chybiona.
Wobec uznania, iż wybrany wykonawca wykazał spełnienie warunków udziału w
postępowaniu, zamawiający stwierdził, że nie miał podstaw do zastosowania procedury z art.
26 ust. 2 ustawy pzp.
W podsumowaniu stanowiska pisemnego stwierdził, że prowadząc postępowanie nie
naruszył żadnych przepisów ustawy pzp.
Strony po
stępowania odwoławczego przedstawiły na rozprawie stanowiska.
Odwołujący konsekwentnie kwestionował poprawność wykazu usług referencyjnych
przedstawionych przez wybranego wykonawcę. Stwierdził, iż wykaz nie pozwala na
potwierdzanie spełnienia wymagania warunków tak co do przedmiotu usług, jak i ich
wartości. Zauważył, że usługi te obejmowały także inne obiekty niż wymagane (chodniki i
place) tj. np. mycie latarni koszy itp. Podobnie poz.
2 wykazu obejmowała inne obiekty tj.
tunel nie wymagający odśnieżania, przejścia dla pieszych, kładki które nie są chodnikami lub
placami.
Pozycja 3 wykazu nie dowodzi
wykonywanie prac na chodnikach lub placach. Wątpliwości
wynikające z treści wykazu nie zostały przez Zamawiającego wyjaśnione w trybie
ustawowym.
Podtrzym
ał zarzuty dotyczące wymagania sprzętu w stosunku do wykazu sprzętu
przedstawionego przez wykonawcę w zał. 9. Zamiatarka z poz. 1 nie jest wyposażona,
wbrew stanowisku Zamawiającego, w wymagany odkurzacz, lecz rurę ssąca do czyszczenia
studzienek kanalizacyjnych.
W poz.
2 deklarowany jest ciągnik Kubota będący maszyną rolniczą z rozrzutnikiem nawozu
a zat
em nie służy do utrzymania ulic. Wskazał na opisy trzech omawianych urządzeń w tym
ciągnik kompaktowy Kubota z poz. 3 jako niedostosowany do pracy w warunkach zimowych.
Przypom
niał przepisy ustawy o transporcie drogowym oraz prawa o ruchu drogowym
określające wymogi dopuszczenia pojazdów do ruchu na drogach publicznych i wymogi
Zamawiającego weryfikowania spełnienia wymogów powyższych przepisów. Przypomniał
wymóg dysponowania dwoma odkurzaczami. Wskazał treść referencji w ofercie z opisem
sposobu czyszczeni
e za pomocą zamiatarki i odkurzaczy spalinowych (liczba mnoga).
Zamawiający zauważył że Odwołujący zawęża warunek doświadczenia wyłącznie do
placów i chodników pomijając element utrzymania innych nawierzchni. Przypomniał, że
wyliczył, iż wykonawca wybrany wykazał z nadmiarem spełnienie warunku samą usługą
świadczoną na jego rzecz. Wskazał na złożoną fakturę, w której odrębnie były obliczone
koszty innych
niż referencyjne, usług. Wyliczona w piśmie wartość usług dot. koszy to
wysokości ok. 20 000 zł na cały okres umowy. Odnośnie sprzętu stwierdził, że ciągnik
Kubota jest dostoso
wany do pracy zimą i może mieć w wyposażaniu kabinę. Stwierdził, że
wskazany sprzęt, w tym rolniczy jest dopuszczony do ruchu drogowego. Odnośnie
odkurzacza stwierdz
ił, iż odkurzacz to urządzenie ssące, a zadeklarowane w wykazie ma
zgodni
e z dokumentem złożonym przez Odwołującego wąż ssący z łatwym dostępem to
trudno dostępnych miejsc.
Krajowa Izba Odwoławcza Krajowa Izba Odwoławcza, rozpoznając złożone
odwołanie na rozprawie i uwzględniając zgromadzony materiał dowodowy w sprawie, w tym
dokumentację postępowania, jak również stanowiska stron przedstawione na piśmie i ustnie
do protokołu rozprawy, ustaliła i zważyła co następuje.
I
zba stwierdziła, że odwołujący legitymuje się interesem we wniesieniu środka
ochrony prawnej, o którym mowa w art. 179 ust. 1 ustawy pzp. Zarzut, w sytuacji
potwierdzenia, wskazałby na możliwość ubiegania się uzyskania zamówienia oraz jego
realizacji przez odwołującego, a tym samym na poniesienie w tym zakresie wymiernej
szkody w sytuacji udzielenia przez zamawiającego zamówienia innemu niż On wykonawcy.
Rozpoznając odwołanie w granicach podniesionych w nim zarzutów w ustalonym w
postępowaniu stanie faktycznym, Izba uznała, że odwołanie nie podlega uwzględnieniu.
W ocenie Izby
czynności podejmowane przez Zamawiającego w toku postępowania,
prowadzące do wyboru najkorzystniejszej oferty, nie były dokonane z naruszeniem prawa i
nie spełniły się w toku postępowania przesłanki mogące uzasadniać wykluczenie wykonawcy
wybranego i w konsekwencji odrzucenie
złożonej przez niego oferty.
Odnosząc się do zarzutu wywiedzionego z postawionego warunku zdolności technicznej w
zakresie doświadczenia wykonawcy Izba uznaje, że kluczowym jest przypomnienie, iż w
warunku wykazan
ia się doświadczeniem w realizacji usług odpowiadających swoim
rodzajem przedmiotowi zamówienia wskazano, iż chodzi o letnie i zimowe oczyszczanie
nawierzchni, powierzchni placów lub chodników wraz z wywozem śniegu /…/, natomiast
odwołujący interpretując postanowienie siwz pominął określenie „nawierzchnia”, które wg
większości funkcjonujących definicji oznacza każdą górną, twardą warstwę jezdni
przeznaczoną bądź do ruchu pojazdów, bądź pieszych. W tym jednoznacznym kontekście
oczywiste jest, że nie tylko place i chodniki stanowią obiekty referencyjne, lecz również np.
kładki, tunele, przystanki (co najmniej w części przeznaczonej dla ruchu). W konsekwencji
np. utrzymanie charakterystycznej
ul. Wolności w Chorzowie jest oczywiście usługa
spełniającą sporny warunek udziału w postępowaniu. Za nie sporną uznaje także skład
orzekający okoliczność, iż wykonawca wykazał spełnienie przedmiotowego wymogu pod
względem wartości usługi, czego ostatecznie dowiódł zamawiający w ramach postępowania
dowodowego w postępowaniu odwoławczym przedstawiając jako jeden z zamawiających
usługę referencyjną szczegółowe wyliczenie wartości rodzajów wykonywanych usług.
Wykazano iż trzy przedstawione usługi referencyjne opiewające na kwotę ponad 3 mln zł,
po
dczas gdy zamawiający wymagał wykazania się minimum 2 usługami letniego i zimowego
oczyszczania nawierzchni, powierzchni placów lub chodników na kwotę łączną co najmniej
000 zł brutto.
Wobec powyższego nie miał podstaw do żądania uzupełnienia dokumentów dokonując
oceny spełniania warunku opierając się wprost na treści siwz.
Odnośnie postawionego w siwz wymogu w zakresie dysponowania niezbędnym
wyspecyfikowanym w R IV pkt 8 c sprzętem do realizacji zamówienia skład orzekający
uznaje, że, że w treści siwz nie wskazywano wymogu przedstawienia odkurzacza
spalinowego będącego samodzielnym, odrębnym urządzeniem. Wykonawca CIVITATIS
wykazał 2 (dwa) wymagane odkurzacze spalinowe – jeden jako część urządzenia HAKI
MASTERS, a drugi urządzenie KARCHER, co nie jest sprzeczne z siwz.
Można zauważyć, że w obrocie gospodarczym wraz z rozwojem technologii świadczenia
różnych usług, rośnie liczba urządzeń wielofunkcyjnych, w wielu branżach określanych jako
kombajny, a ich wartość użytkowa z reguły jest co najmniej równa urządzeniom
jednofunkcyjnym. Z
atem odkurzacz zamontowany na urządzeniu spełniającym kilka funkcji
nie powinien być uznany za produkt o mniejszej przydatności od jednofunkcyjnego.
Wskazany
w poz. 3 wykazu sprzętu ciągnik KUBOTA L1361 nr rej. SK364N z ładowaczem
czołowym spełnia w ocenie Izby postawiony wymóg dysponowania ładowarką do wywozu
śniegu, możliwość funkcjonowania w okresie zimowym mając na wyposażeniu kabinę i
będąc pojazdem dopuszczonym do ruchu na drogach. Zatem nie jest to wyłącznie ciągnik
agrotechniczny. Z prospektu prze
dstawionego przez odwołującego wynika wręcz, że jest
znacząco przydatny w gospodarce komunalnej.
Wyposażenie natomiast zamiatarki chodnikowej w pług i posypywarkę, a ponadto
dysponowanie
ciągnikiem z pługiem i rozrzutnikiem oznacza spełnienie funkcji pługo-
piaskarki.
Z dostępnej ogólnej wiedzy wynika, że zasadniczo rozrzutnik do wysiewu
nawozów jest przystosowany do rozsiewania substancji sypkich, w tym także soli lub piasku,
co w połączeniu z posiadanym pługiem wskazuje na wymóg posiadania pługo-piaskarki.
Tym samym Izba uznała, że zamawiający nie uchybił postanowieniom siwz w
rozpatrywanym zakresie w odróżnieniu od odwołującego, który postawione warunki udziału
w postępowaniu interpretował bardziej restrykcyjnie niż to wynika z ich brzmienia.
Odnośnie kolejnego zarzutu, który jest podniesiony w następstwie wyżej opisanych, brak jest
podstaw do stwierdzenia, że zamawiający został wprowadzony w błąd i brak jest dowodu na
niedbalstwo wykonawcy, zatem teza o zaistnieniu przesłanki wykluczenia z art. 24 ust. 1 pkt
16 i/lub 17 jest nietrafna.
Wobec
zaś uznania, iż wybrany wykonawca wykazał spełnienie warunków udziału w
postępowaniu, zamawiający nie miał podstaw i potrzeby zastosowania procedury z art. 26
ust. 3 ustawy pzp. Tym samym
prowadzący postępowanie nie naruszył wskazanych w
odwołaniu przepisów ustawy pzp.
Mając na względzie stan rzeczy ustalony w toku postępowania, Izba orzekła, jak w
sentencji, na podstawie art. 192 ust. 1 Pzp.
O kosztach post
ępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
stosownie do wyniku post
ępowania oraz w oparciu o przepisy § 5 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich
rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 ze zm.).