Sygn. akt: KIO 2328/20
POSTANOWIENIE
z dnia
5 października 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Przemysław Dzierzędzki
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron i uczestników postępowania
odwoławczego w dniu 5 października 2020 r. w Warszawie odwołania wniesionego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 16 września 2020 r. przez wykonawcę R. C.,
prowadzącego w Złotokłosie działalność gospodarczą pod nazwą R. C., Comtel
w
postępowaniu o udzielenie zamówienia prowadzonym przez Instytut Psychiatrii i
Neurologii w Warszawie
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
znieść wzajemnie koszty postępowania odwoławczego i nakazać Urzędowi Zamówień
Publicznych zwrot z rachunku bankowego U
rzędu Zamówień Publicznych kwoty 7.500,00 zł
(słownie: siedmiu tysięcy pięciuset złotych zero groszy) na rzecz wykonawcy R. C.,
prowadzącego w Złotokłosie działalność gospodarczą pod nazwą R. C., Comtel,
stanowiącej wpis od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1843 ze zm.) na niniejsze postanowienie -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Kra
jowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ………….…………
Sygn. akt: KIO 2328/20
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Instytut Psychiatrii i Neurologii w Warszawie – prowadzi postępowanie
o
udzielenie zamówienia publicznego na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia
2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1843 ze zm.), zwanej dalej
„ustawą Pzp”, którego przedmiotem jest „usługa konserwacji systemu elektroenergetycznego
oraz sanitarnego w obiektach Instytutu Psychiatrii i Neurologii przy ul. Sobieskiego 9 w
Warszawie
”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych
28 sierpnia 2020 nr 579304-N-2020.
Wobec:
1) za
niechania czynności wykluczenia z udziału w postępowaniu wykonawcy R. C.,
prowadzącego w Warszawie działalność gospodarczą pod nazwą Robson, R. C., usługi
hydrauliczne, elektryczne, ogólnobudowlane, zwanego dalej „wykonawcą Robson”,
zaniechania czynności odrzucenia oferty złożonej przez wykonawcę Robson,
czynności wyboru oferty wykonawcy Robson jako najkorzystniejszej
wykonawca R. C.
, prowadzący w Złotokłosie działalność gospodarczą pod nazwą R. C.,
Comtel, zwany dalej „odwołującym”, wniósł 16 września 2020 r. odwołanie do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
1) art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp przez zaniechanie jego zastosowania w przypadku
złożenia przez wykonawcę Robson wykazu osób, który nie potwierdza samodzielnego
spełnienia warunku udziału w przetargu dotyczącego zdolności technicznej lub
zawodowej w zakresie potencjału osób skierowanych przez wykonawcę do realizacji
zamówienia, albowiem wskazuje, że wykonawca ten faktycznie polega na zasobach
podmiotu trzeciego, który wskazany został jako podwykonawca (zleceniobiorca),
posiadający uprawnienia spawalnicze 311 (spawanie gazowe) i 111 (spawanie łukowe
elektrodą otuloną), niezbędne do wykazania spełnienia warunków udziału w
postępowaniu, a mianowicie uprawnienia, o których mowa w pkt III ppkt A lit. b) tiret
drugi;
2) art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy Pzp przez zaniechanie jego zastosowania w przypadku
wprowadzenia w błąd zamawiającego, poprzez złożenie przez wykonawcę Robson w
wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa dokumentu w postaci wykazu osób, który
faktycznie nie potwierdza spełnienia warunku udziału w przetargu w zakresie
dysponowania dwoma osobami (wskazanymi w pkt 1 i 5 wykazu osób) zdolnymi do
wykonania zamówienia, albowiem - według stanu na dzień złożenia ofert w przetargu
osoby
te pozostawały (i nadal pozostają) - w dyspozycji odwołującego albowiem
pozostają zatrudnieni przez odwołującego w wymiarze uniemożliwiającym spełnienie
wymagań określonych przez zamawiającego w pkt V ppkt 3 załącznika nr 1 do siwz
(opis przedmiotu zamówienia),
3) art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy Pzp przez zaniechanie jego zastosowania w przypadku
złożenia przez wykonawcę Robson w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa oferty z
treści której wynika, że wykonawca Robson nie będzie polegał na zasobach innych
podmiot
ów w celu potwierdzenia spełnienia warunków udziału w przetargu, składając
jednocześnie oświadczenie o spełnianiu warunków udziału w przetargu, a tym samym
podaniu informacji wprowadzających w błąd zamawiającego i mogącej mieć wpływ na
istotne decyzje podejmowane przez z
amawiającego w tym postępowaniu, w tym ocenę
dopuszczalności zmiany oferty w zakresie sposobu wykonania zamówienia;
4) art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp przez zaniechanie jego zastosowania w przypadku
złożenia przez wykonawcę Robson oferty w sposób niezgodny z wymaganiami siwz,
polegający na nieprzedstawieniu przez tego wykonawcę informacji, dotyczącej sposobu
wykonania zamówienia, a mianowicie, czy usługa stanowiąca przedmiot zamówienia
wykonana zostanie samodzielnie, czy przy udziale podwykonawc
ów.
5) art. 7 ust. 1 i 2 ustawy Pzp
przez jego niezastosowanie w szczególności w związku z
nierównym traktowaniem wykonawców, biorących udział w przetargu, wyrażającym się
w bezkrytycznym przyjęciem oferty oraz dołączonych do niej oświadczeń wykonawcy
Robson
, które faktycznie pozostawały w sprzeczności z treścią złożonego przez
wykonawcę wykazu osób, podczas gdy złożona przez odwołującego oferta wraz z
dołączonymi oświadczeniami była spójna i zgodna z wymaganiami określonymi w siwz.
(art. 87 ust. 1 zd. 2 ustawy Pzp),
z ostrożności procesowej - w przypadku nieuwzględnienia poniesionych wyżej zarzutów
– art. 26 ust. 3 ustawy Pzp przez zaniechanie jego zastosowania w przypadku złożenia
przez
wykonawcę Robson dokumentu potwierdzającego spełnienie warunków w
przeta
rgu w postaci wykazu osób, z treści którego nie wynika, że wskazane tam osoby
posiadają wymagane uprawnienia, albowiem informacje podane w kolumnie „Rodzaj i
zakres, numer uprawnień" nie zostały podane zgodnie z wymaganiami siwz pominięciem
istotnych eleme
ntów (np. numerów i rodzaju uprawnień), nie tworzą podstawy, która
pozwala na rzetelną ocenę spełnienia warunków udziału w przetargu,
z ostrożności procesowej - w przypadku nieuwzględnienia poniesionych wyżej zarzutów
– art. 7 ust. 1 i 2 ustawy Pzp przez jego niezastosowanie w szczególności w związku z
nierównym traktowaniem wykonawców, biorących udział w przetargu, wyrażającym się
w bezkrytycznym przyjęciu dokumentu w postaci wykazu osób przedstawionego przez
wykonawcę Robson, który nie spełniał wymagań określonych w siwz w zakresie opisu
wymaganych uprawnień, podczas gdy przedstawiony przez odwołującego wykaz usług
potwierdzał wymagane uprawnienia zgodnie z siwz.
Odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu:
unieważnienia czynności wyboru oferty wykonawcy Robson jako najkorzystniejszej,
ponownego badania i oceny ofert złożonych w przetargu oraz wyboru oferty
najkorzystniejszej zgodnie z przepisami ustawy Pzp.
Na podstawie
pisma zamawiającego z 21 września 2020 r. ustalono, że zamawiający
kopię odwołania wraz z wezwaniem do zgłoszenia przystąpienia do postępowania
odwoławczego przekazał innym wykonawcom w formie elektronicznej 17 września 2020 r.
W terminie określonym w art. 185 ust. 2 ustawy Pzp do Prezesa Izby nie wpłynęło żadne
zgłoszenie przystąpienia do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego.
Ustalono także, że 5 października 2020 r., przed otwarciem rozprawy, zamawiający
przesłał Prezesowi Krajowej Izby Odwoławczej odpowiedź na odwołanie, w której uwzględnił
zarzuty przedstawione w odwołaniu w całości.
Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje.
Zamawiający uwzględnił zarzuty przedstawione w odwołaniu w całości. Do
postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego w terminie określonym w art. 185
ust. 2 ustawy Pzp nie zgłosił przystąpienia żaden wykonawca. Mając na uwadze powyższe
okoliczności faktyczne Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że postępowanie odwoławcze
podlega umorzeniu na podstawie art. 186 ust. 2 ustawy Pzp
. Zgodnie z przywoływanym
przepisem, w
przypadku uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów
przedstawionych w odwołaniu Izba może umorzyć postępowanie na posiedzeniu niejawnym
bez obecności stron oraz uczestników postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do
postępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po
stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca.
Stosownie do art. 192 ust. 1 ustawy Pzp,
o oddaleniu odwołania lub jego
uwzględnieniu Izba orzeka w wyroku. W pozostałych przypadkach Izba wydaje
postanowienie.
Orzeczenie Izby w rozpatrywanej sprawie w żadnym zakresie nie miało
charakteru merytorycznego, zatem musiało przybrać postać postanowienia.
W związku z powyższym Izba, działając na podstawie art. 186 ust. 2 i art. 192 ust. 1
zd. 2 ustawy Pzp,
postanowiła jak w pkt 1 sentencji.
Izba orzekła o wzajemnym zniesieniu kosztów postępowania odwoławczego, zgodnie
z art. 186 ust. 6 pkt 1 ustawy Pzp. Stosownie do tego przepisu,
koszty postępowania
odwoławczego w okolicznościach, o których mowa w ust. 2 i 3a, znosi się wzajemnie.
Izba nakazała zwrot odwołującemu kwoty uiszczonej tytułem wpisu od odwołania,
stosownie do przepisu § 5 ust. 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia w sprawie wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i
sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r. poz. 972)
, gdyż uwzględnienie zarzutów nastąpiło
przed otwarciem rozprawy
. Zgodnie z powołanym przepisem, w przypadku umorzenia
postępowania odwoławczego przez Izbę, jeżeli zamawiający uwzględnił w całości zarzuty
przedstawione w odwołaniu, a w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie
przystąpił, wypełniając wymogi określone w art. 185 ust. 2 i 3 ustawy, żaden wykonawca
albo uczestnik postępowania odwoławczego, który przystąpił do postępowania po stronie
zamawiającego, nie wniósł sprzeciwu wobec uwzględnienia w całości zarzutów
pr
zedstawionych w odwołaniu, Izba orzeka o dokonaniu zwrotu odwołującemu z rachunku
Urzędu kwoty uiszczonej tytułem wpisu.
Przewodniczący: ……………..………