KIO 2370/20 WYROK dnia 22 października 2020 r.

Stan prawny na dzień: 05.01.2021

Sygn. akt: KIO 2370/20 
 

WYROK 

z dnia 22 

października 2020 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  -   w składzie: 

Przewodniczący: 

Izabela Niedziałek-Bujak  

Członkowie:   

Anna Kuszel - Kowalczyk 

Przemysław Dzierzędzki 

Protokolant:   

Mikołaj Kraska 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu  8 i 20 

października 2020 r. odwołania wniesionego do 

Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  21  września  2020  r.  przez  Odwołującego  – 

KOLiN  iN

ŞAAT,  TURiZM  SANAYi  VE  TiCARET  ANONiM  ŞiRKETi,  Horasan  Sokak  14, 

Ankara (Turcja) 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Zamawiającego  –  Skarb  Państwa  –  Generalny 

Dyrektor  Dróg  Krajowych  i  Autostrad  w  imieniu,  którego  postępowanie  prowadzi 

Generalna  Dyrekcja  Dróg  Krajowych  i  Autostrad  Oddział  w  Białymstoku,  ul.  Zwycięstwa  2, 

Białystok 

przy udziale 

wykonawcy 

Budimex  Spółka  Akcyjna,  ul.  Siedmiogrodzka  9,  01-204  Warszawa 

zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego  

orzeka: 

Oddala odwołanie. 

Kosztami postępowania odwoławczego obciąża Odwołującego – KOLiN iNŞAAT, TURiZM 

SANAYi VE TiCARET ANONiM 

ŞiRKETi, Horasan Sokak 14, Ankara (Turcja) i: 

zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 20.000 zł 00 gr. (słownie: 

dwadzieścia  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  Odwołującego  tytułem  wpisu  od 

odwołania; 

zasądza  od  Odwołującego  na  rzecz  Zamawiającego  kwotę  3.600,00  zł  00  gr.  (słownie: 

trzy  tysiące  sześćset  złotych  zero  groszy)  tytułem  zwrotu  kosztów  strony  poniesionych  w 

związku z wynagrodzeniem pełnomocnika. 


Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1843) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego 

doręczenia  -  przysługuje  skarga  za pośrednictwem  Prezesa  Krajowej Izby  Odwoławczej  do 

Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący: 

……………………………… 

Członkowie:   

……………………………… 

……………………………… 


Sygn. akt:  

KIO 2370/20 
 

U z a s a d n i e n i e 

W postępowaniu prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego przez Zamawiającego – 

Generalnego  Dyrektora  Dróg  Krajowych  i  Autostrad  w  imieniu  którego  postępowanie 

prowadzi  GDDKiA  Oddział  w  Białymstoku  na  Projekt  i  budowę  drogi  S  19  na  odcinku  od 

węzła  Białystok  Zachód  (bez  węzła)  do  węzła  Białystok  Księżyno  (z  węzłem)  (nr 

postępowania  O.BI.D-3.2410.3.2020),  ogłoszonym  w  Dzienniku  Urzędowym  Wspólnot 

Europejskich w dniu 05.05.2020r., 2020/S 087-205810, 

wobec czynności odrzucenia oferty i 

zaniechania 

dokonania  wyboru  oferty  własnej,  Wykonawca  KOLiN  iNŞAAT,  TURiZM 

SANAYi  VE  TiCARET  ANONiM 

ŞiRKETi  (Turcja),  wniósł  w  dniu  21  września  2020  r. 

odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej (sygn. akt KIO 2370/20). 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie przepisów: 

art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp  poprzez  odrzucenie  ofert

y  Odwołującego  mimo,  iż 

spełnia  ona  wszystkie  wymagania  siwz,  została  należycie  oszacowana, 

przygotowana zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji, jest zgodna z wymaganiami 

Zamawiającego,  przepisami  prawa,  zasadami  sztuki  budowlanej  i  daje  rękojmię 
należytego wykonania; 

art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp  poprzez  niezasadne  uznanie  oferty  Odwołującego  za 
niezgodną  z  siwz  w  oparciu  o  wzorzec  niewyrażony  w  wiążących  dokumentach 
Zamawiającego,  tj.  nieujawnionych  obliczeniach  opartych  na  dokumentach,  których 

status Zamawia

jący określił w postępowaniu jako niewiążący; 

art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp 

poprzez  niezasadne  uznanie  oferty  Odwołującego  za 

niezgodną  z  SIWZ  w  oparciu  jedynie  o  domniemanie  Zamawiającego  i  jego 
wątpliwości co do zgodności oferty z SIWZ; 

art. 25 ust. 1 Pzp w z

w. z art. 87 ust. 1 i art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp poprzez uznanie, że 

brak  przedłożenia  przez  Odwołującego  dokumentów,  które  nie  były  wymagane  na 
etapie ustalonych ostatecznie, przed terminem składania ofert (vide wezwanie z dnia 
27.08.2020 pkt 1) warunków postępowania w siwz, stanowi podstawę do odrzucenia 

oferty; 

art.  87  ust.  1  w  zw.  z  art.  89  ust.  1  pkt2  Pzp  poprzez 

obciążenie  Odwołującego 

skutkami  niejasnego  wezwania  do  wyjaśnień  w  trybie  art.  87  ust.  1  Pzp  (w  tym  w 
szczególności  nieokreślającego  wątpliwości,  które  pojawiły  się  po  stronie 
Zamawiającego  w  związku  ze  złożoną  ofertą)  i  w  konsekwencji  niezasadne 
odrzucenie oferty Odwołującego mimo, że wniósł o sprecyzowanie wątpliwości w celu 
udzielenia najpełniejszej odpowiedzi (pismo z 5.09.2020r. na czwarty zestaw pytań);  

art. 87 ust. 1 w zw. z art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp poprzez odrzucenie oferty Wykonawcy w 


sytuacji, gdy zakres udzielonych wyjaśnień potwierdza zgodność oferty z siwz, mając 
na względzie fakt realizacji zamówienia w trybie „projektuj i buduj”, w którym szacunki 
i  szczegółowe rozwiązania projektowe i  budowlane ulegają konkretyzacji  dopiero  na 
etapie wykonania zamówienia; 

art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp w zw. z art. 87 ust. 1 Pzp poprzez 

wyprowadzenie z wyjaśnień 

Odwołującego niewłaściwych wniosków o niezgodności oferty z siwz; 

art. 84 ust. 1 Pzp w zw. z art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp poprzez uznanie, że Odwołujący w 
wyniku  złożenia  wyjaśnień  jednostronnie  zmienił,  po  terminie  składania  ofert, 
jednoznaczne brzmienie oferty i wynikające z niej zobowiązanie, co miało – zdaniem 
Zamawiającego – skutkować niezgodnością oferty z siwz; 

art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp  w  zw.  z  art.  38  ust.  1  i  2  Pzp  poprzez  odrzucenie  oferty 

Odwołującego  w  sytuacji,  gdy  jego  oferta  uwzględniała  wyjaśnienia  Zamawiającego 

do  SIWZ,  do  czego  Zamawi

ający  nie  odniósł  się  w  informacji  o  odrzuceniu  oferty 

Wykonawcy; 

art.  14  Pzp  w  zw.  z  art.  38  Pzp 

poprzez  interpretację  SIWZ  nadającą  jej  inne 

brzmienie  niż  obowiązujące  w  terminie  składania  ofert,  w  szczególności  poprzez 
uznanie, że Zamawiający nie jest związany wyjaśnieniami do SIWZ; 

art.  87  ust.  1  Pzp  w  zw.  z  art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp  poprzez  odrzucenie  oferty 

Wykonawcy  wyłącznie  w  oparciu  o  informacje  uzyskane  w  trybie  procedury 
wyjaśniającej  z  art.  87  ust.  1  Pzp  w  sytuacji,  gdy  wyjaśnienia  składane  przez 
Wykonawcę  w  odpowiedzi  na  wezwanie  z  art.  87  ust.  1  Pzp  nie  mogą  stanowić 
samodzielnej  i  wystarczającej  podstawy  do  odrzucenia  oferty,  a  zatem  odrzucenie 
oferty Odwołującego było nie tylko niezasadne, ale i przedwczesne; 

art. 22 ust. 1 pkt 2 i ust. Ib Pzp w  zw.  z art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp poprzez dokonanie 

zmiany wymogów podmiotowych udziału w postępowaniu i realizacji Zamówienia na 
etapie  już  po  terminie  składania  ofert  przez  wykonawców,  i  tym  samym  odrzucenie 
oferty  Odwołującego  w  efekcie  (nieprawidłowej)  oceny  kwalifikacji  Odwołującego  do 
wykonania  Zamówienia  na  podstawie  kryteriów  nieokreślonych  w  SIWZ  i 
niewymienionych w Pzp, które nie stanowiły warunków udziału w Postępowaniu; 

art. 7 ust. 1 Pzp z art. 87 ust. 1 Pzp, 89 ust. 1 pkt 2 Pzp oraz art. 92 ust. 1 pkt 3) Pzp, 

poprzez  przeprowadzenie  badania  oceny  ofert  w  sposób  naruszający  zasadę 

równego traktowania wykonawców, w szczególności: 

a. 

skierowanie jedynie do formularzowej oferty Odwołującego aż 87 pytań, i żądaniu 

dokumentów niewskazanych w art. 25 ust. 1 pkt. 2) Pzp przy uznaniu, że ten sam 

formularz  złożony  przez  pozostałych  wykonawców  nie  budzi  wątpliwości  co  do 

rozwiązań  przyjętych  przez  tych  wykonawców,  co  wynika  z  okoliczności,  że 

Zamawiający  zobowiązany  jest  do  równoczesnej  oceny  i  według  tych  samych 

zasad oceny wszystkich ofert złożonych w Postępowaniu, 


b. 

wskazanie  w  decyzji  z  dnia  11  września  2020  r.  własnych  (tj.  Zamawiającego)  i 

przy  tym  całkowicie  nowych  danych,  wcześniej  nieujawnianych  wykonawcom  (a 

mając  na  uwadze  przebieg  Postępowania  można  stwierdzić,  iż  dane 

Zamawiającego  zostały  opracowane  dopiero  na  etapie  oceny  Oferty  złożonej 

przez Odwołującego), które stały się tym samym dostępne publicznie, w tym innym 

wykonawcom. 

czym zostały naruszone zasady wynikające z art. 7 Pzp, w szczególności: 

• 

równego traktowania wykonawców, 

• 

przejrzystości, 

• 

transparentności 

z ostrożności procesowej zarzuty naruszenia: 

14)  art.  87  ust.  1  Pzp  w  zw.  z  art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp  poprzez  zaniechanie  wezwania 

Odwołującego do dodatkowych wyjaśnień w momencie pojawienia się wątpliwości co do 

zgodności  oferty  z  SIWZ  i  przedwczesne  odrzucenie  oferty  Wykonawcy  przed 

wyjaśnieniem tych wątpliwości przez Zamawiającego; 

15)  art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp 

poprzez zaniechanie poprawienia w ofercie niezgodności oferty, 

niepowodujących  istotnych  zmian  w  treści  oferty,  którymi  są:  zakres  zobowiązania 

wynikający z SIWZ, cena, za jaką Odwołujący zobowiązał się do wykonania zamówienia 

i termin realizacji; 

16)  art. 8 ust. 3 Pzp oraz art. 11 ust. 1, ust. 2, ust., 3, ust. 4, ust. 5 ustawy z dnia 16 kwietnia 

1993  r.  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji  (tekst  jedn.  Dz.  U.  z  2019  r.  poz.  1010  z 

późn.  zm.)  (dalej:  „UZNK”)  poprzez  ujawnienie  pozostałym  wykonawcom,  w  piśmie  pt. 

„Informacja  o  wykonawcy,  którego  oferta  została  odrzucona”  danych  dotyczących 

przyjętego  przez  Odwołującego  na  potrzeby  kalkulacji  ceny  ofertowej  bilansu  robót 

ziemnych  w  drodze  głównej,  pomimo  iż  dane  te  stanowią  tajemnicę  przedsiębiorstwa 

Odwołującego,  skutecznie  zastrzeżoną  przez  Odwołującego,  jako  niepodlegającą 

ujawnieniu. 

Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie  Zamawiającemu  unieważnienia 

czynności odrzucenia oferty Odwołującego, nakazanie ponownej oceny oferty Odwołującego 

w  oparciu  o  parametry  wprost  wyrażone  w  SIWZ,  nakazanie  wyboru  oferty  odwołującego, 

ewentualnie 

nakazanie unieważnienia czynności odrzucenia oferty Odwołującego, nakazanie 

wezwania  Odwołującego  do  wyjaśnień  oferty  w  zakresie  planowanego  sposobu  wykonania 


nasypów  i  wykopów,  ewentualnie  nakazanie  unieważnienia  czynności  odrzucenia  oferty 

Odwołującego i nakazanie poprawienia oferty niezmieniające istotnych jej elementów. 

Zamawiający zawiadomił Odwołującego o odrzuceniu jego oferty w dniu 11.09.2020 r. drogą 

elektroniczną. 

Uzasadnienie zarzutów. 

Zamawiający odrzucił ofertę wykonawcy, jako niezgodną z siwz i nie dającą się poprawić na 

podstawie art. 87 ust. 2 pkt 3 Ustawy. Oferta Odwołującego zawierała najniższą cenę. 

Wykonawca został wezwany do złożenia dokumentów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 3 

Pzp  (pismem  z  dnia  9.07.2020r.),  a  jeszcze  przed  ic

h  złożeniem,  w  dniu  15.07.2020  r.  do 

wyjaśnienia treści oferty na podstawie art. 87 ust. 1 Pzp. Zamawiający sformułował 58 pytań 

szczegółowych,  które  miały  na  celu  weryfikację  oferty  oraz  ustalenie  stopnia  gotowości 

Odwołującego  do  realizacji  kontraktu.  Pytaniem  nr  12  Zamawiający  wezwał  do  wykazania 

bilansu  robót  ziemnych,  a  Wykonawca  potwierdził  uwzględnienie  w  ofercie  wszystkich 

wymagań. W szczególności w wyjaśnieniach z dnia 27.07.2020 r. Odwołujący poinformował 

jaka jest ilość szacowanych nasypów i wykopów, a ponadto na jakiej podstawie wyliczenia te 

zostały dokonane przez Odwołującego i przedłożył oferty potwierdzające realność podanych 

danych. 

Zamawiający  w  dniu  4  sierpnia  2020  r.  wezwał  do  dalszych  wyjaśnień  (17  pytań) 

nawiązujących  do  poprzednich,  lecz  dotyczących  coraz  bardziej  szczegółowych  kwestii 

technicznych  przyszłego  zamówienia.  W  dniu  17  sierpnia  2020r.  Wykonawca  otrzymał 

kolejnych 7 pytań i ponownie w dniu 27 sierpnia 2020 r. Wykonawca udzielał odpowiedzi w 

takim  zakresie,  w  jakim  mógł  to  uczynić  rzetelnie  na  obecnym  etapie  postępowania, 

stosownie  do  charakteru  przedmiotu  i  biorąc  czas  wyznaczony  na  udzielenie  wyjaśnień. 

Jednocześnie  w  piśmie  zadeklarował,  że  jeżeli  jakieś  obszary  oferty  pozostają  dla 

Zamawiającego  niejasne,  to  ich  wskazanie  umożliwiłoby  Odwołującemu  odpowiedź  bliższą 

intencji Zamawiającego. 

Dla niniejszej sprawy znaczenie miały pytania nr 1 i 4.  

W  pytaniu  nr  4  Zamawiający  wezwał  Odwołującego  do  wyjaśnienia,  czy  podane  w 

odpowiedzi  na  pytanie  nr  12  z  pierwszego  zestawu  pytań  z  dnia  15  lipca  2020  roku  ilości 

stanowią  całkowitą  ilość  robót  ziemnych  na  trasie  głównej,  oraz  do  podania  przyczyn 

rozbieżności pomiędzy bilansem robót ziemnych przyjętych w wyjaśnieniach Odwołującego z 

dnia 27 lipca 2020 r. a bilansami przyjętymi w jednej z przedstawionych przez Odwołującego 

ofert.  W  wyjaśnieniach  z  dnia  4  września  2020  r.,  Odwołujący  w  odpowiedzi  na  pytanie 


numer  4  wskazał,  że  podane  ilości  stanowią  całkowitą  ilość  robót  ziemnych  na  trasie 

głównej, oraz wyjaśnił przyczynę wskazanej przez Zamawiającego rozbieżności. 

W  pytaniu  nr  1  natomiast  Zamawiający  zamieścił  prośbę  o  przedstawienie  przez 

Odwołującego  Koncepcji  zawierającej  rozwiązania  projektowe  branży  drogowej  oraz 

obiektów  inżynierskich.  Prośba  ta  (dodatkowo  nie  znajdująca  uzasadnienia  oraz  oparcia  w 

przepisach  Pzp) 

nie była powiązana przez  Zamawiającego  z  wyrażoną  w  piśmie z  dnia 11 

września  2020  roku  podstawą  odrzucenia  oferty,  ani  nie  precyzowała  wątpliwości 

Zamawiającego z nią związanych. W szczególności Zamawiający nie wskazał, że chodzi mu 

de facto 

o zapoznanie się z niweletą przyjętą przez Odwołującego na potrzeby oszacowania 

ceny  ofertowej.  Odwołujący,  odpowiadając  m.in.  na  tę  prośbę,  zawnioskował  do 

Zamawiającego  o  sprecyzowanie  wątpliwości,  która  miałaby  zostać  poprzez  te  dokumenty 

rozwiana. 

Pomimo  wyjaśnień  Zamawiający  odrzucił  ofertę  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp  z 

powodu  wątpliwości  odnośnie  prawidłowości  oszacowania  bilansu  robót  ziemnych  oraz 

doświadczenia  Odwołującego  w  zakresie  realizacji  inwestycji  na  terenach  podobnych  do 

terenu realizacji inwestycji. 

Brak uzasadnienia dla decyzji Zamawiającego Odwołujący uzasadniał tym, iż oferta spełnia 

wszystkie wymagania określone w  siwz,  siwz  nie zawiera  danych oraz  wymogów,  na które 

Zamawiający  powołuje  się  celem  wykazania  rzekomej  niezgodności  oferty.  Wzorcem 

porównawczym zostały kalkulacja Zamawiającego sporządzone na podstawie niewiążących 

(wg wyjaśnień Zamawiającego) danych (koncepcji). 

Zamawiający  wywodzi  wnioski  na  podstawie  okoliczności,  które  nie  stanowią  treści  oferty 

lecz  wynikają  po  części  z  wyjaśnień,  a  po  części  z  interpretacji  Zamawiającego  dotyczącej 

przyczyn zachowań Odwołującego, czy też jego doświadczenia zawodowego. 

Zamawiający nie stwierdził niezgodności treści oferty z siwz, a jedynie przyjął możliwość jej 

wystąpienia na zasadzie domniemania. 

Odwołujący  przywołał  wyroki  TSUE  oraz  KIO  z  których  wynika,  iż  podstawą  odrzucenia 

oferty mogą być jedynie wiążące dla wykonawców zapisy siwz. Warunki przetargu nie mogą 

być  wyinterpretowane,  czemu  na  przeszkodzie  stoją  zasady  równego  traktowania 

wykonawców oraz przejrzystości.  

Wyjaśnienia wykonawcy nie mogły prowadzić do zmiany treści oferty po upływie terminu na 

jej złożenie. Wykonawca oświadczając, że wykona należycie przedmiot zamówienia zgodnie 

z umową jest zobowiązany do przyjęcia rozwiązań i zastosowania narzędzi odpowiednio do 

realizacji  zamówienia.  Brak  odpowiedzi  na  pytania  w  zakresie  wyjaśnienia  treści  oferty  lub 

udzielenie  odpowiedzi  mniej  szczegółowej,  niż  wskazywał  to  Zamawiający,  nie  mogą  być 


uznane  za 

dowód  niezgodności  oferty  z  siwz,  w  szczególności  gdy  Odwołujący  wnosił  o 

doprecyzowanie  wątpliwości  Zamawiającego  oraz  deklarował  wolę  udzielenia  dalszych 

informacji.  Ustawa  nie  przewiduje  sankcji  za  nie  wykonanie  lub  niepełne  wykonanie 

wezwania z art. 87 ust. 1 Pzp. 

W trybie  art.  87  ust.  1  Pzp  Zamawiający  mógł  formułować  wątpliwości,  nie  mógł  natomiast 

żądać przedstawienia dokumentów niewskazanych w siwz. 

Zamawiający  zdaje  się  kwestionować  zaproponowaną  cenę,  chociaż  nie  kwestionuje  cen 

jednostkowych.  Tw

ierdzi,  że  „wykazane  wartości  robót  ziemnych  oraz  nieudostępnienie 

przyjętych  rozwiązań  i  optymalizacji  świadczy  o  niedoszacowaniu  ilości  robót  ziemnych,  a 

tym samym wartości całej oferty, co skutkuje błędnym obliczeniem ceny oferty…” 

Przy  inwestycji  w  for

mule  „Projektuj  i  buduj”,  szczegółowe  rozwiązania  i  założenia 

inwestycyjne  ulegają  konkretyzacji  dopiero  na  etapie  realizacji  zamówienia,  co  wiąże  się  z 

faktem, że zamawiający ma istotne uprawnienia w procesie projektowania (akceptuje projekt 

budowy,  wykon

awczy,  itp.).  Zamawiający  nie  wymagał  przedłożenia  wraz  z  ofertą 

szczegółowych i rozbudowanych pozycji i specyfikacji cenowych. Tym samym nie powinien 

na etapie wyjaśnień treści oferty, takich szczegółów wymagać. 

Istnienie  wątpliwości,  pomimo  złożonych  wyjaśnień  nie  mogło  prowadzić  do  odrzucenia 

oferty, gdyż do tego konieczne jest stwierdzenie konkretnej niezgodności oferty z siwz, której 

nie można domniemywać.  

Zamawiający stwierdził, m.in. że „wyżej opisane zachowanie Wykonawcy może świadczyć o 

braku  prze

jrzystości  oferty  Wykonawcy  lub  jej  sporządzeniu  na  podstawie  uśrednionych, 

nieprzystających  do  rzeczywistości  danych,  co  w  połączeniu  z  brakiem  doświadczenia 

Wykonawcy  przy  robotach  z  gruntami  słabonośnymi,  może  prowadzić  nieuchronnie  do 

niepowodzenia  ter

minowej  i  zgodnej  z  SIWZ  realizacji  Zamówienia”  lub  „Tak  duże 

uproszczenia  projektowe,  które  wynikają  z  bilansu  robot  ziemnych,  a  następnie 

nieudostępnienie  profili  podłużnych  mogą  oznaczać  już  na  samym  początku  nie  spełnienie 

warunków SIWZ, które są obligatoryjne”. Wnioski Zamawiającego kwestionuje jako błędne. 

Zamawiający,  jako  drugą  podstawę  decyzji  wskazał  na  niewłaściwy  poziom  wiedzy  i 

doświadczenia, niezbędny do prawidłowego zaplanowania inwestycji, co wywiódł z faktu, iż 

Odwołujący  odmówił  przedstawienia  na  tym  etapie  szczegółowych  rozwiązań  swojej 

koncepcji, w zakresie w jakim żądał tego Zamawiający.  

W  piśmie  z  dnia  27.08.2020r.  Zamawiający  zwrócił  się  o  udostępnienie  mu  koncepcji 

sporządzonej  przez  Wykonawcę  na  potrzeby  wyceny  oferty,  zawierającej  rozwiązania 

projektowe  branży  drogowej  oraz  obiektów  inżynierskich,  w  tym  optymalizacje,  o  których 

mowa  w  wyjaśnieniach  z  dnia  27.07.2020r.  w  odpowiedzi  A3,  zaś  w  uzasadnieniu 


odrzucenia o

ferty Zamawiający podał, że „wystąpił również o udostępnienie niwelety w celu 

zweryfikowania założonych optymalizacji, dzięki którym Wykonawca uzyskuje przedstawiony 

bilans  robót  ziemnych.  Nie  można  stawiać  znaku  równości  pomiędzy  tymi  opracowaniami, 

gdyż  koncepcja  jest  rozwiązaniem  dalece  szerszym  niż  niweleta,  zawierającym  zarówno 

niweletę drogi, przekroje normalne korpusu drogowego i plany sytuacyjne oraz opis założeń, 

uwarunkowań przyjętych rozwiązań projektowych w przypadku branży drogowej. 

Wątpliwości  Zamawiającego  dotyczące  doświadczenia  są  niezasadne  i  nie  powinny  być 

brane  pod  uwagę  w  świetle  siwz,  w  której  wymóg  dotyczący  doświadczenia  odnosił  się  do 

wykazania  realizacji  1  zadania  polegającego  na  budowie  lub  przebudowie  dróg  lub  ulic  o 

klasie drogi lub ulicy min. GP dwujezdniowych o wartości robót co najmniej 200 000 000,00 

PLN  netto  i  1 obiektu  mostowego o obciążeniu  dla klasy  A  i  długości  całkowitej  obiektu  co 

najmniej  50m  mierzonej  pomiędzy  skrajnymi  dylatacjami  obiektu.  W  wymaganiach  dla 

Kierownika  Budowy/Kierownika  Robót  Mostowych  nie  odnoszą  się  do  warunków 

ge

ologicznych,  na  których  doświadczenie  miało  być  zdobyte.  Zamawiający  nie  wprowadził 

żadnego  wymogu  odnośnie  doświadczenia  projektanta.  Tym  czasem,  Zamawiający 

odrzucając ofertę stwierdził, że „wskazane w ofercie doświadczenie Wykonawcy, jak również 

wykazywane  w  portfolio  inwestycje  swym  zakresem  realizacji  na  terenach,  wedle  wiedzy 

gleboznawczej,  biegunowo  odmiennych  aniżeli  opisane  wyżej,  nie  może  znaleźć 

bezpośredniego przełożenia na  nizinne warunki  polskie opisane powyżej,  a może stanowić 

istotne ryzyko terminowej realizacji inwestycji

” oraz ,Należy jednak pamiętać, że Wykonawca 

nie  prowadził  projektów  infrastrukturalnych  na  wskazanych  terenach,  i  pomimo 

zaangażowania  najlepszych  sił  i  środków  nie  jest  w  stanie,  na  chwilę  sporządzenia  oferty, 

wykazać  doświadczenia  w  wykonywaniu  robót  na  terenach  występowania  złożonych 

warunków  gruntowo-wodnych,  o  czym  mogą  świadczyć  udzielane  przez  Wykonawcę 

wyjaśnienia,  a  także  niechęć  do  przedłożenia  Zamawiającemu  podstawowych,  nawet 

wstępnych  i  roboczych  dokumentów  dotyczących  geometrii  trasy”.  Uzasadnienie  to  nie 

odnosi się ani do treści oferty ani do treści siwz. 

Twierdzenie  o  rzekomej  niezgodności  oferty  z  siwz  Zamawiający  uzasadnia  znaczącą 

rozbieżnością  pomiędzy  własnymi  szacunkami  dotyczącymi  bilansu  robót  ziemnych,  a 

bilansem przedstawionym przez Odwołującego w odpowiedzi na pytanie nr 12 z pierwszego 

zestawu  pytań  z  dnia  15.07.2020r.  Zamawiający  nie  wezwał  jednak  wykonawcy  do 

wyjaśnienia  tej  rozbieżności.  Dane,  na  jakich  opierał  się  Zamawiający  nigdy  nie  zostały 

w

skazane w  siwz  i  nie  były  ujawnione.  Odpowiedź Wykonawcy  była precyzyjna  i  dotyczyła 

ilości  robót  ziemnych  na  trasie  głównej,  przyjętej  do  wyceny.  Z  odpowiedzi  Zamawiający 

wywodzi wniosek o niewyjaśnieniu innej swojej wątpliwości, wcześniej niewyrażonej. 


O

dwołujący  dokonał  samodzielnego  obliczenia  szacunkowych  wartości  bilansu  robót 

ziemnych,  a  wynik  tych  obliczeń  znacząco  różni  się  od  wartości  podanych  w  informacji  o 

odrzuceniu. Porównując objętość wykopów i nasypów oszacowanych przez Zamawiającego 

z  bilan

sem  sporządzonym  na  podstawie  niwelety  ze  STES  (którą  prawdopodobnie 

wykorzystał  Zamawiający),  objętość  wykopów  jest  ok.  pięciokrotnie  większa  od  ilości 

wynikającej z obliczeń Odwołującego, natomiast objętość nasypów niemal dwukrotnie. Są to 

ogromne różnice, co skłania do wniosku, iż w obliczeniach Zamawiającego pojawił się błąd. 

W  terenach  nizinnych  nie  obserwuje  się  wykopów  i  nasypów  o  głębokościach  i 

wysokościach, do których odnosi się Zamawiający, w szczególności dzieląc bilans nasypów 

przez  odcinek,  na 

jakim  nasypy  powinny  zostać  dokonane,  oraz  dzieląc  bilans  wykopów 

przez  odcinek,  na  którym  według  założeń  Zamawiającego  wykopy  powinny  być  wykonane. 

Realizacja robót na ich podstawie prowadziłaby do istotnych odstępstw zarówno od założeń 

zawartych w dokum

entacji Zamawiającego, jak i przepisów prawa. 

Wg  wiedzy,  know-

how  Odwołującego,  a  w  szczególności  opierając  się  na  załączonej  do 

SIWZ  niwelety  STEŚ,  numerycznego  modelu  terenu  oraz  dokumentacji  geologiczno- 

inżynierskiej i przeprowadzanych na tej podstawie obliczeń wynika, iż bilans mas ziemnych, 

jeśli  został  sporządzony  w  oparciu  o  niweletę  udostępnioną  wykonawcom  przez 

Zamawiającego, nie powinien osiągać takich wielkości, jak wskazane przez Zamawiającego 

w piśmie z dnia 11.09.2020 r. Założeniem jest dążenie do minimalizacji wykonywania robót 

ziemnych  (zmniejszenie  ingerencji  w  środowisko  naturalne)  –  wielkie  ilości  robót  ziemnych 

nie świadczą zatem o jakości oferty. 

Powyższe  jednoznacznie  wskazuje,  że  Zamawiający  przyjął  za  miernik  zgodności  oferty  z 

SIWZ 

wielkość  niezwykle  płynną,  niestałą,  a  ponadto  dowolną,  pozostawioną  zgodnie  z 

postanowieniami  SIWZ  i  wyjaśnieniami  Zamawiającego  do  wyboru  wykonawcom. 

Niezależnie  od  tego,  drastyczna  różnica  w  obliczeniach,  zdaniem  Odwołującego,  wynika  z 

błędu Zamawiającego. Na obecnym etapie Odwołujący nie ma podstaw do przyjęcia innego 

wniosku,  bowiem  Zamawiający  nie  przestawił  swoich  obliczeń,  w  związku  z  czym 

Odwołujący nie może stwierdzić, jaka może być inna przyczyna tak znacznej rozbieżności w 

szacunkach.  Odwołujący  zastrzega  jednak  możliwość  złożenia  dalszych  oświadczeń  i 

wniosków w tej sprawie, po zapoznaniu się z dalszymi wyjaśnieniami Zamawiającego w tym 

zakresie. 

Zamawiający  udzielając  odpowiedzi  na  pytania  do  siwz  wskazał,  że  postępowanie 

prowadzone  jest  w  syst

emie  „projektuj  i  buduj”  oraz  że  nie  posiada  Przedmiaru  Robót 

(szczegółowe ilości robót) – odpowiedź na pytanie nr 8. 

Zarzut  dotyczący  art.  87  ust.  2  pkt  3)  Pzp  Odwołujący  podnosi  z  daleko  posuniętej 


ostrożności. 

Zarzut  naruszenia  art.  8  ust.  3  Pzp  oraz  ar

t.  11  ust.  1,  2,  3  i  4  Pzp  Odwołujący  stawia  z 

ostrożności  procesowej  na  wypadek,  gdyby  okazało  się,  że  Zamawiający  przekazał 

wszystkim  wykonawcom  uczestniczącym  w  postępowaniu  informacje  o  dokładnie tej  samej 

treści uzasadnienia, jaka wpłynęła do Odwołującego – ujawniające szacowaną wartość robót 

ziemnych.  Wykonawca  w  wyjaśnieniach  zastrzegał,  że  sposób  i  metoda  kalkulacji  bilansu 

stanowi  efekt  twórczych  działań  Odwołującego,  wynikającego  zarówno  z  know-how, 

ukształtowanego w oparciu o doświadczenia w innych krajach, jak i w oparciu o informacje 

uzyskane od lokalnych (polskich) konsultantów.  

Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie wnosząc o jego oddalenie w całości. 

W  kwestii  zasadniczej  Zamawiający  odniósł  się  do  zdarzeń,  jakie  poprzedzały  decyzję  o 

odr

zuceniu  oferty  Odwołującego,  a  wynikające  z  wątpliwości  co  do  przyjętych  założeń 

ofertowych

. Zamawiający zadawał kolejno pytania, które miały na celu uprawdopodobnienie 

oferty oraz sprawdzenie, czy założenia w niej odpowiadają siwz, wiedzy technicznej i sztuce 

inżynierskiej.  Pytania  z  27.08.2020r.  (czwarty  zestaw  pytań)  dotyczyły,  m.in.  przyczyn 

rozbieżności  w  bilansach  robót  ziemnych,  a  także  bilansu  ziemnego  w  ogólności  wraz  z 

prośbą o przedstawienie przyjętych do ofertowania roboczych rozwiązań geometrii pionowej 

trasy. W wyjaśnieniach z dnia 4.09.2020r. Wykonawca nie podał żadnych technicznych, ani 

uprawdopodobnionych  na  gruncie  wiedzy  inżynierskiej  argumentów,  stwierdzając 

lakonicznie, podobnie jak czyni to w niniejszym odwołaniu, że bilans mas ziemnych stanowi 

rezultat  znaczącej  optymalizacji  rozwiązań  geometrii  pionowej  trasy  i  został  dla  potrzeb 

oferty  sporządzony  poprawnie  i  z  uwzględnieniem  wszelkich  wymagań  siwz.  Odpowiedź 

stanowiła  jedynie  nietechniczną,  czysto  prawniczą  argumentację  w  zakresie  wykładni 

ustawy. 

Łącznie  Zamawiający  skierował  do  Odwołującego  89  pytań  mających  na  celu  wyjaśnienie 

oferty.  Ponieważ  Wykonawca  uchylił  się  od  przedłożenia  dokumentów  (profilu 

geometrycznego  trasy  - 

niwelety),  Zamawiający  uznał  za  bezcelowe  kierowanie  ponownie 

pytań o to samo. 

Zamawiający  przedstawił  stanowisko  w  przedmiocie  dopuszczalności  odrzucenia  oferty  w 

sytuacji, gdy postępowanie wyjaśniające nie rozwiało wątpliwości, co do zgodności oferty z 

siwz.  Wyjaśnienia  składane  przez  Wykonawcę  wiązały  Zamawiającego  na  równi  z  ofertą. 

Zamawiający  czuł  się  zobowiązany  i  uprawniony  do  zbadania  oferty,  tj.  jakie  rozwiązania 

techniczne  zostały  przyjęte  i  czy  są  one  zgodne  z  wymaganiami  Zamawiającego. 

Postępowaniu  wyjaśniającemu nie stała na  przeszkodzie formuła zamówienia „zaprojektuj  i 

wybuduj”.  Ponieważ  Wykonawca  nie  przedstawił  profilu  podłużnego  geometrii  trasy 


Zamawiający  uznał,  iż  oferta  skalkulowana  na  podstawie  uproszczonego  bilansu  mas 

ziemnych,  który  nie  ma  oparcia  w  dokładnym  modelu  wysokościowym  terenu  i  założonych 

rzędnych  planowanych  obiektów  mostowych,  przy  uwzględnieniu  ich  założonego  pikietażu, 

którym  na  mocy  wydanych,  wiążących  decyzji,  np.  decyzji  o  środowiskowych 

uwarunkowaniach,  nie  wolno  manipulować,  a  dodatkowo  przy  założeniu  intensywnej 

„optymalizacji”  niwelety  (obniżenia  rzędnych  nasypów  i  podwyższenia  rzędnych  wykopów), 

musi  nieuchronnie  prowadzić  do  przyjęcia  niepoprawnych  progowych  założeń  koniecznych 

wymian i ulepszeń gruntów, a co za tym idzie – błędnego ogólnego bilansu mas ziemnych. 

Powyższe  prowadziło  do  niezgodności  oferty  z  siwz,  w  szczególności  z  WWIORB  D-

02.00.01 pkt 5.3 i 5.4 oraz pkt 1.1.1 ppkt 27 PFU w brzmieniu: „Nie ograniczając się do niżej 

wymienionych Robót, lecz  zgodnie z wszystkimi innymi wymaganiami określonymi w PFU i 

wyni

kającymi  z  obowiązującego  prawa,  w  ramach  Zaakceptowanej  Kwoty  Kontraktowej 

należy zaprojektować i wykonać w szczególności następujące Roboty:  

27) wzmocnienie podłoża gruntowego i zapewnienie stateczności skarp wykopów i nasypów 

w  zakresie  dostosowanym  do 

warunków  gruntowo-wodnych,  z  uwzględnieniem:  - 

właściwości  gruntów,  skał  i  materiałów;  -  przewidywanych  oddziaływań,  które  mogą  być 

przyłożonymi  obciążeniami  (należy  przyjmować  obciążenie  od  pojazdów  samochodowych 

równomiernie  rozłożone  o  wielkości  25  kPa)  lub  zadanymi  przemieszczeniami  (np. 

spowodowanymi  ruchami  podłoża);  -  wartości  granicznych  odkształceń;  -  wymagań 

określonych w polskich normach”.  

Stwierdzona  przez  Zamawiającego  rozbieżność  dotycząca  robót  ziemnych  jest  wyjątkowo 

jaskraw i rażąca, a Odwołujący de facto uchylił się od powinności jej rozwiania. Zamawiający 

nie  mógł  dopuścić  do  sytuacji,  w  której  nie  ma  pewności  lub  przynajmniej  wysokiego 

prawdopodobieństwa, że oferta wykonawcy będzie stanowić ekwiwalentne i odpowiedzialnie 

wycenione świadczenie w zamian za przewidzianą do zapłaty cenę. Zamawiający sprzeciwił 

się  gołosłownym  twierdzeniom  Odwołującego  o  rzekomym  błędzie  Zamawiającego  w 

oszacowaniu bilansu mas ziemnych na podstawie przekazanych wykonawcom, poglądowych 

materiałów. 

Zamawiający  nie  ujawnił  w  zawiadomieniu  o  odrzuceniu  oferty  Odwołującego  pozostałym 

wykonawcom  danych  dotyczących  przyjętego  przez  Odwołującego  na  potrzeby  kalkulacji 

ceny bilansu robót ziemnych w drodze głównej (stanowiły tajemnicę przedsiębiorstwa).   

Do postępowania odwoławczego przystąpił po stronie Zamawiającego Wykonawca Budimex 

S.A. 


Stanowisko Izby. 

Do  rozpoznania  odwołania  zastosowanie  znajdowały  przepisy  ustawy  Prawo  zamówień 

publicznych  obowiązujące  w  dacie  wszczęcia  postępowania  o  udzielenie  zamówienia,  (Dz. 

U.  z  2019  r.,  poz.  1843)

,  tj.  po  zmianie  dokonanej  ustawą  z  dnia  22  czerwca  2016  r.  o 

zmianie  ustawy 

–  Prawo  zamówień  publicznych  oraz  niektórych  innych  ustaw  (Dz.  U  poz. 

, zwanej dalej „Ustawą”.    

Odwołujący posiadał interes we wniesieniu odwołania na czynność odrzucenia jego oferty z 

postępowania, w którym miał szansę uzyskać zamówienie i osiągnąć korzyści wynikające z 

jego realizacji. Spełnione zostały przesłanki z art. 179 ust. 1 Ustawy, od których uzależnione 

jest rozpoznanie odwołania.  

W  oparciu  o  przedłożoną  dokumentację  postępowania,  w  tym  treść  siwz  oraz  ofertę 

Odwołującego i wyjaśnienia składane na podstawie art. 87 ust. 1 Ustawy, Izba ustaliła stan 

faktyczny sprawy w zakresie objętym zarzutami. 

W toku  badania oferty Odwołującego  Zamawiający  wystąpił  z  szeregiem  pytań, które  miały 

na  celu  wyjaśnienie  założeń  przyjętych  przez  Wykonawcę  w  związku  projektem  i  budową 

drogi S19.  

Pismem  z  dnia  15.07.2020r.  Zamawiający  zadał  wiele  pytań  o  rozwiązania  projektowe 

przyjęte  przez  Wykonawcę,  jak  również  przygotowanie  techniczne  i  organizacyjne  do 

realizacji prac, jak i 

założone koszty. W pytaniu nr 12 Zamawiający zwrócił się o wykazanie 

bilansu robót ziemnych na drodze głównej wraz z ceną jednostkową za m3 gruntu (wykop, 

nasyp, dokop, itd.). 

W  o

dpowiedziach  z  dnia  27.07.2020r.  Wykonawca  na  pytanie  nr  12  podał  bilans  robót 

ziemnych  w  rozbiciu  na  wykop,  nasyp,  górna  warstwa  nasypu  wraz  ze  jednostkowym 

kosztem robót ziemnych (tajemnica przedsiębiorstwa). 

Pismem  z  dnia  04.08.2020r.  Zamawiający  dopytał  Wykonawcę,  m.in.  pytaniem  nr  7  o 

przewidywaną optymalizację (rozumianą jako zmianę parametrów, lokalizacji, lub likwidację) 

obiektów stanowiących przejście dla zwierząt wymienionych w DŚU i PFU? Zastosowane w 

odpowiedzi  nr  58  stwierdzenie  „co  do  zasady”  może  wskazywać,  iż  taka  optymalizacja  w 

odniesieniu do części tych obiektów jest przewidziana. 

W  wyjaśnieniach  z  10.08.2020r.  Odwołujący  odpowiadając  na  pytanie  nr  7  wskazał,  iż  

ramach  wyceny  swojej oferty  przyjął  przejścia dla  zwierząt  w  lokalizacjach i  o parametrach 

dokładnie zgodnych z PFU i DŚU, tj. nie dokonywał żadnej ich likwidacji bądź optymalizacji. 

Wykonawca nie wyklucza jednak zmiany lokalizacji czy parametrów, dodania bądź likwidacji 

niektórych  przejść  dla  zwierząt  na  etapie  projektowania,  jeżeli  będzie  wynikało  to 


bezpośrednio  z  ponownej  oceny  oddziaływania  na  przedsięwzięcia  na  środowisko  oraz 

uzyskanych uzgodnień i opinii (…)”. 

Pismem z 27.08.2020r. Zamawiający wystąpił o udostępnienie Koncepcji sporządzonej przez 

Wykonawcę  na  potrzeby  wyceny  oferty,  zawierającej  rozwiązania  projektowe  branży 

drogowej oraz obiektów inżynierskich, w tym optymalizacje, o których mowa w wyjaśnieniach 

z  dnia  27.07.2020r.  w  odpowiedzi  A3  (pytanie  nr  1). W  związku  z  odpowiedzią  A22  z  dnia 

27.07.2020r.  Zamawiający  zwraca  się  o  przedstawienie  szczegółowej  kalkulacji  wykonania 

konstrukcji nawierzchni oraz przedstawienia założeń projektowych, tj. profile podłużne drogi 

ekspresowej i przekroje poprzeczne (pytanie nr 6). 

Odpowiedzi  z  dnia  04.09.2020r.  Wykonawca  zastrzegł  jako  tajemnica  przedsiębiorstwa. 

Odpowiadając na pytanie nr 1 Wykonawca odniósł się ogólnie do założeń, jakie przyjmował 

sporządzając  ofertę  i  wskazał  na  brak  obowiązku  sporządzenia  dokumentu  zawierającego 

koncepcję  wykonania  zamówienia,  jaki  miałby  być  dołączony  do  oferty.  Jednocześnie 

poprosił  o  skonkretyzowanie  wezwania.  (…)  udostępnienie  obecnie  Zamawiającemu 

roboczego dokumentu sporządzonego na potrzeby wewnętrzne Wykonawcy, podlegającego 

wielokrotnym  zmianom,  poprawkom  i  modyfikacjom  (bez  szerokiego  o

mówienia 

Zamawiającemu przez Wykonawcę i licznych dodatkowych komentarzy) może prowadzić do 

błędnych  ocen  i  wniosków  wysuwanych  przez  osoby  nieuczestniczące  w  pracach  nad  tym 

dokumentem.  Ponadto  optymalizacja  robót  ziemnych,  wzmocnień,  GWN,  warstwy 

mrozooc

hronnej  o  podbudowy  pomocniczej  została  wykonana  w  oparciu  i  parametryczne 

modele 3D, wykonane w ocenie panujących standardach BIM. Z tak przygotowanych modeli 

Wykonawca  bezpośrednio  pozyskał  informacje  dotyczące  ilości  poszczególnych  robót  oraz 

weryfikowa

ł  poprawność  i  zgodność  poszczególnych  rozwiązań  z  wymogami 

Zamawiającego,  PFU  oraz  obecnie  panującymi przepisami.  Przygotowanie  rysunków  2D  w 

formacie PDF w bezpośredni sposób nie jest możliwe tak aby Zamawiający miał możliwość 

poprawnie  i  jednoznacznie  o

cenić  rzetelność  szacunków  Wykonawcy.  Z  tego  też  powodu, 

powyższy  roboczy  dokument  własny  Wykonawcy  nie  powinien  być  przekazywany 

Zamawiającemu  –  byłoby  to  działanie  przedwczesne  i  nieprowadzące  do  wyjaśnienia 

jakichkolwiek  potencjalnych  wątpliwości  odnośnie  treści  oferty  Wykonawcy.  Jednocześnie 

informujemy,  że  koncepcja  wykonania  przedmiotu  zamówienia  zostanie  doprowadzona  do 

etapu prezentacji w przeciągu pierwszych tygodni po zawarciu umowy. Wówczas będzie ona 

mogła zostać przekazana Zamawiającemu celem stosownych uzgodnień. 

W odpowiedzi na pytanie nr 6 Wykonawca odwołał się do wcześniejszych odpowiedzi z dnia 

27.07.2020  r.  (A19  i  A22),  które  były  wystarczające  do  oszacowania  kosztu  netto  robót 

drogowych dla trasy głównej. Oświadczył, iż posiada zarówno niweletę, jak i profile podłużne 

i  poprzecze,  które  posłużyły  do  oszacowania  zakresu  określonych  prac  i  sporządzenia 


wyceny oferty. Niemniej (…) – są wewnętrznymi dokumentami roboczymi i ich forma nie jest 

odpowiednia  do  prezentacji  osobom,  które  nie  brały  udziału  w  przygotowaniu  oferty. 

Ponadto, jak wskazał Zamawiający w odpowiedzi na pytanie 8 złożone w toku postępowania 

poprzedzającego  złożenie  ofert  (patrz  powyżej),  taka  informacja  nie  może  posłużyć 

Zamawiającemu  do  oceny  lub  wyjaśnienia  oferty,  gdyż  Zamawiający  nie  dysponuje 

odpowiednim  materiałem  porównawczym,  by  móc  właściwie  ocenić  poziom  adekwatności 

cen  przyjętych  przez  Wykonawcę.  Stąd  też  pytania,  które  nie  służ  celowi  w  postaci  oceny 

ofert, należy uznać za nakładanie na Wykonawcę nadmiernych wymagań, niewskazanych w 

dokumentach przetargowych i niewynikających z przepisów prawa.    

Zamawiający  odrzucił  ofertę  Odwołującego  wskazując  w  piśmie  z  dnia  11.09.2020r.  na 

zaistnienie  podstawy  z  art.  89  ust.  1  pkt  2  Ustawy,  która  ujawniła  się  w  związku  z 

postępowaniem  wyjaśniającym,  jakie  Zamawiający  prowadził  na  podstawie  art.  87  ust.  1 

Ustawy. W odpowiedzi na pytanie nr 12 dotyczące bilansu robót ziemnych na drodze głównej 

Odwołujący podał ilości wykopów, nasypów oraz górnej warstwy nasypu, które Zamawiający  

porównał  z  szacowanymi  ilościami  nasypów  i  wykopów.  Szacunki  Zamawiającego  zostały 

określone  na  podstawie  udostępnionej  wykonawcom  koncepcji,  a  występująca  różnica 

wartości  podanych  przez Wykonawcę  nie  została  wyjaśniona.  Zamawiający  pismem  z  dnia 

020r. wezwał Wykonawcę do uszczegółowienia i doprecyzowania pytaniem nr 4 „(…) 

prosimy również o informację, czy podane ilości stanowią całkowitą ilość robót ziemnych na 

trasie  głównej,  jakie  Wykonawca  przyjął  do  wyceny?”.  Pismem  z  dnia  01.09.2020r. 

Wykona

wca  zwrócił  się  z  prośbą  o  „przedłużenie  czasu  na  przygotowanie  i  udzielenie  jak 

najbardziej  adekwatnych  odpowiedzi  na  zgłoszony  wniosek  o  wyjaśnienia”.  Zamawiający 

wydłużył  termin  na  przygotowanie  wyjaśnień.  W  piśmie  z  dnia  04.09.2020r.  Wykonawca 

potwierd

ził założone ilości robót ziemnych na trasie głównej. Zamawiający wystąpił również o 

udostępnienie  niwelety  w  celu  zweryfikowania  założonych  optymalizacji,  dzięki  którym 

Wykonawca  uzyskał  bilans  robót,  ale  Wykonawca  odmówił  udostępnienia  dokumentów 

wskazuj

ąc,  iż  analiza  rozwiązań  może  „(…)  prowadzić  do  błędnych  ocen  i  wniosków 

wysuwanych przez osoby nieuczestniczące w pracach nad tym dokumentem”. Powyższe, w 

ocenie Zamawiającego świadczyło o niedoszacowaniu ilości  robót  ziemnych,  a  tym  samym 

wartości całej oferty, co skutkuje błędnym obliczeniem ceny oferty i brakiem zgodności oferty 

z  siwz.  Wedle  szacunku  Zamawiającego  Wykonawca  zgodnie  z  przedstawionym  przez 

siebie  wyliczeniem,  planuje  do  wykonania  objętość  nasypów  w  ilości  znacznie  mniejszej 

aniżeli  założenie  Zamawiającego.  Z  punktu  widzenia  wiedzy  technicznej,  powołując  się  na 

przywołany  Katalog  Typowych  Konstrukcji  Nawierzchni,  przy  ustalaniu  projektowanej 

konstrukcji nawierzchni projektant musi uwzględnić szereg czynników, a do najważniejszych 

z  nich  na

leży  ustalenie  ujawnionych  poprzez  badanie  gruntu  in  situ  rodzaju  gruntu 


zalegającego  poniżej  spągu  warstwy  ziemi  urodzajnej,  zakwalifikowanie  ich  do  wskazanej 

katalogiem grupy nośności podłoża, a następnie, po uwzględnieniu głębokości przemarzania 

gruntu 

(w  okolicach  Białegostoku  to  1,2  m  –  głębokość  znacząca  nawet  jak  na  warunki 

polskie) dobór odpowiedniej, zazwyczaj katalogowej konstrukcji nawierzchni drogi. Przyjęcie 

znacznie  mniejszej  objętości  nasypów  oraz  wykopów  może  prowadzić  do  negatywnych 

skutków,  prowadząc  do  niepowodzenia  terminowej  i  zgodnej  z  siwz  realizacji  zamówienia, 

mogącej  skutkować  zmianami  w  zakładanej  geometrii  pionowej  trasy,  a  co  za  tym  idzie 

istotnymi  odstępstwami  od  uzyskanej  przez  Zamawiającego  decyzji  o  środowiskowych 

uwarunkowaniach. 

Na rozprawie Odwołujący przedłożył dowody w postaci ekspertyz, których przedmiotem było 

wykazanie  błędu  Zamawiającego  przy  oszacowaniu  bilansu  robót  ziemnych  oraz 

poprawności bilansu mas ziemnych podanego w odpowiedzi Odwołującego na pytanie nr 12 

(wyjaśnienia z dnia 27.07.2020r.).  

Izba  uznała  przedłożone  ekspertyzy  za  nieprzydatne  do  rozstrzygnięcia  przedmiotowego 

sporu,  który  sprowadzał  się  zasadniczo  do  oceny  dopuszczalności  odrzucenia  oferty 

Wykonawcy  w  sytuacji  braku  przedstawienia  żądanych  od  niego  w  trybie  art.  87  ust.  1 

Ustawy  informacji,  które  miały  rozwiewać  wątpliwości  Zamawiającego,  jakie  powstały  po 

analizie  wyjaśnień.  W  piśmie  procesowym  z  dnia  16.10.2020r.  Zamawiający  przyznał,  że 

głównym  motywem  odrzucenia  oferty  Odwołującego  nie  była  niezgodność  w  wyliczeniach 

dotyczących bilansu ziemnego, co do których Zamawiający powziął uzasadnioną wątpliwość, 

lecz  niezłożenie  przez  Odwołującego  wyjaśnień  w  postaci  żądanych  przez  Zamawiającego 

profili podłużnych przedstawiających pionową geometrię trasy, które mogłyby te wątpliwości 

rozwiać.  Formułowana  teza  dowodowa  sprowadzająca  się  do  wykazania  błędu  w 

szacunkach  Zamawiającego  oraz  prawidłowości  wyliczeń  Odwołującego  nie  miała  zatem 

bezpośredniego związku z przyczyną faktyczną uznania oferty Odwołującego za niezgodną z 

siwz,  tj.  braku  wyjaśnienia  wątpliwości,  jakie  Zamawiający  powziął  w  związku  z  informacją 

dotyczącą bilansu ziemnego przedstawioną przez Odwołującego w odpowiedzi na pytanie nr 

12  z  dnia  27.07.2020r. 

Potwierdza  to  również  odpowiedź  Zamawiającego  na  odwołanie,  w 

której wskazał, iż decyzja o odrzuceniu oferty Odwołującego wiąże się ściśle z okolicznością 

faktyczną dotyczącą nieprzedłożenia przez Odwołującego profili podłużnych geometrii trasy. 

Na  tej  podstawie  Zamawiający  wnioskował,  że  oferta  skalkulowana  została  na  podstawie 

uproszczonego  bilansu  mas  ziemnych,  który  nie  ma  oparcia  w  dokładnym  modelu 

wysokościowym  terenu  i  założonych  rzędnych  planowanych  obiektów  mostowych,  przy 

uwzględnieniu ich założonego pikietażu, którym na mocy  wydanych, wiążących decyzji, np. 

decyzji  o  środowiskowych  uwarunkowaniach,  nie  wolno  manipulować,  a  dodatkowo  przy 


założeniu intensywnej „optymalizacji” niwelety (należy przez to rozumieć obniżenie rzędnych 

nasypów  i  podwyższenie  rzędnych  wykopów),  musi  nieuchronnie  prowadzić  do  przyjęcia 

niepoprawnych  progowych  założeń  koniecznych  wymian  i  ulepszeń  gruntów,  a  co  za  tym 

idzie 

– błędnego ogólnego bilansu mas ziemnych

Z tych samych względów Izba nie uwzględniła wniosku Odwołującego o powołanie biegłego.  

Od

nosząc  się  do  przedmiotu  sporu  i  podniesionych  zarzutów,  zasadniczą  w  sprawie 

pozostawała  kwestia  dotycząca  oceny  dopuszczalności  prowadzenia  postępowania 

wyjaśniającego  na  podstawie  art.  87  Ustawy  w  zakresie,  w  jakim  miała  to  miejsce  w 

niniejszej sprawie. 

Zamawiający prowadzi postępowanie w formule zaprojektuj i wybuduj, co 

oznacza, iż szereg dokumentów stanowiących podstawę do przygotowania oferty może mieć 

charakter roboczy 

i nie była załącznikiem do oferty, co nie było sporne pomiędzy stronami. 

Zarówno  Zamawiający,  jak  i  Odwołujący  posługiwali  się  wielkościami  (tu  bilans  mas 

ziemnych)

,  które  szacowali  na  podstawie  przekazanej  przez  Zamawiającego  dokumentacji, 

w tym 

decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, czy też niwelety. Według Odwołującego, 

wyjaśnienia jakie składał odpowiadając na liczne pytania Zamawiającego były dostateczne, a 

ewentualne  wątpliwości,  które  doprowadziły  do  odrzucenia  oferty  nie  zostały  w  sposób 

dostateczny wyartykułowane w wezwaniu, w szczególności z dnia 27.08.2020r. (pytania nr 1 

i 6), co nie dawało szansy Wykonawcy na złożenie precyzyjnych odpowiedzi. 

Na  wstępie  należy  odnotować,  iż  udzielając  wyjaśnień  Wykonawca  w  sposób 

precyzyjny  wskazał  w  odpowiedzi  na  pytanie  nr  12  z  27.07.2020r.  wielkości  nasypów  i 

wykopów, co musiało być poprzedzone roboczą analizą, uwzględniającą warunki określone 

w  przepisa

ch  prawa,  PFU,  w  tym  wydanej  decyzji  o  środowiskowych  uwarunkowaniach 

re

alizacji  zamówienia,  pozwalającą  na  optymalizację  niwelety  drogi.  Zamawiający 

zestawiając  podane  przez  Wykonawcę  wielkości  z  własnymi  szacunkami  powziął, 

uzasadnioną  w  ocenie  Izby  wątpliwość,  co  do  rzetelności  kalkulacji  i  założeń,  które  były 

podstawą  złożonej  oferty.  Tak  duża  dysproporcja  nie  mogła  być  pozostawiona  bez 

wyjaśnienia podstaw faktycznych, na jakich opierał się Wykonawca zakładając optymalizację 

niwelety  drogi,  co  ma  bezpośredni  wpływ  na  sposób  wykonania  prac  i  ich  zgodność  z 

warunkami  „granicznymi”  wynikającymi  z  dokumentacji.  W  sprawie  nie  było  spornym  to,  iż 

dokonanie optymalizacji niwelety musi uwzględniać ograniczenia wynikające z dokumentacji 

przekazanej przez Zamawiającego, w tym zaznaczonych obiektów, pochylenia podłużonego 

(0,5%),  maksymalnego  pochylenia  podłużonego  (4%),  minimalnego  promienia  krzywizny 

pionowej  dla  drogi  ekspresowej,  czy  też  typowych  konstrukcji  nawierzchni  podatnych  i 

półsztywnych. Z uwagi na złożoność techniczną bilansu mas ziemnych samo przedstawienie 

w  postaci  ilości  metrów  sześciennych  nasypów  i  wykopów,  nie  dostarczało  wystarczającej 


informacji dla oceny zgodności planowanych do wykonania robót z wiedzą techniczną oraz 

dokumentacją  przekazaną  wykonawcom.  Dla  wykazania  poprawności  wyliczeń  konieczne 

było  przedstawienie  koncepcji  dla  całego  odcinka  drogi  tak,  aby  Zamawiający  mógł  ocenić 

ilości robót ziemnych i odnieść do punktów stycznych koniecznych do uwzględnienia zgodnie 

z  decyzją,  co  przyznał  również  Odwołujący  w  końcowej  wypowiedzi,  w  której  podnosił,  iż: 

Zamawiający  i  przystępujący  nie  przedstawili  obliczeń,  z  których  wynikałoby,  że 

prezentowane  na  wykresie  w  ramach  niwele

ty  nasypy  i  wykopy  stanowią  odpowiednią 

wartość ponad dwa miliony dla nasypów i ponad milion wykopów. Wszystko co znajduje się 

poniżej  czerwonej  linii  określającej  niweletę  jest  nasypem,  a  co  powyżej  jest  wykopem. 

Można  byłoby  wówczas  porównać  wyliczenia  zamawiającego  i  odwołującego  czy  też 

powołać  eksperta  do  oceny  tych  wartości.  Powyższe  oznaczało,  iż  dla  wyjaśnienia 

wątpliwości  Zamawiającego  samo  podanie  wartości  maksymalnych  nie  dawało  obrazu 

zakresu  optymalizacji  przyjętej  do  wyliczeń.  Tym  czasem  wyjaśnienia  Odwołującego 

ograniczyły się do suchej informacji o ilości metrów sześciennych oraz ogólnych zapewnień 

co do uwzględnienia wszystkich wymagań wynikających z dokumentacji, w tym decyzji.   

Oddalając  zarzuty  Izba  uznała,  iż  wezwania  Zamawiającego  wynikały  z  wyjaśnień 

udzielanych  przez  Wykonawcę,  które  były  niedostateczne  dla  rozwiania  wątpliwości 

dotyczących  bilansu  mas  ziemnych.  W  ocenie  Izby,  nie  stała  na  przeszkodzie  dopytania 

Wykonawcy  w  trybie  art.  87  Ustawy  okoliczność,  iż  w  ofercie  nie  było  szczegółowych 

informacji,  w  tym  dokumentów  prezentujących  wstępne  założenia  koncepcyjne.  Ważnym 

pozostawało stwierdzenie, czy wyjaśnienia były konieczne dla uznania, że oferta odpowiada 

wytycznym  wynikającym  z  PFU,  w  tym  wydanym  decyzjom.  Sama formuła zamówienia nie 

może  ograniczać  czynności  badania  i  oceny  ofert  wyłącznie  do  formalnego  potwierdzenia 

zgodności oferty, a wykonawca powinien być gotowy do udzielenia wyjaśnień związanych z 

przyjętymi  założeniami.  W  niniejszej  sprawie  nie  budziło  wątpliwości,  iż  Wykonawca  miał 

sposobność  odnieść  się  do  wyjaśnień,  składając  dokumenty,  które  rzekomo  posiadał  w 

formie roboczej. 

Oddalając  odwołanie  Izba  uwzględniła  okoliczność  przyznaną  przez  Odwołującego,  a 

dotyczącą  potrzeby  przygotowania  założeń  (tu  niwelety)  do  oszacowania  bilansu  prac 

ziemnych. Zarówno w odpowiedziach na pytania zadane na podstawie art. 87 ust. 1 Ustawy, 

jak i stanowisku prezentowanym na rozprawie Odwołujący potwierdził posiadanie roboczych 

materiałów,  które  były  niezbędne  do  oszacowania  zakresu  robót.  Obawy  Wykonawcy  o 

możliwość  nieprawidłowej  oceny  dokumentu  nie  mogły  uzasadniać  odmowy  przekazania 

wskazanych w pytaniu nr 6 dokumentów, tj. profili podłużnych i przekroi poprzecznych drogi 

ekspresowej. Brak ich przekazania obciążał natomiast Wykonawcę  ryzykiem uznania oferty 

za niezgodną z siwz.  


Odwołujący  w  wyjaśnieniach  wskazał  Zamawiającemu  ilości,  które  wzbudziły  uzasadnione 

wątpliwości,  gdyż  Zamawiający  posiadał  własne  szacunki  przygotowane  na  podstawie 

wydanych decyzji. Ponieważ Wykonawca nie wyjaśnił tych wątpliwości, które nie pozwalały 

Zamawiającemu ocenić oferty jako zgodnej z siwz, pozostawienie jej w ocenie prowadziłoby 

do  naruszenia  zasad  uczciwej  konkurencji  oraz  równego  traktowania  wykonawców.  W 

ocenie  Izby,  kwestionowanie  samej  procedury 

wyjaśniania  treści  oferty  dotyczącej 

przedmiotu  realizowanego  w  formule  „zaprojektuj  i  wybuduj”,  nie  mogło  być  skuteczne. 

Formuła  ta  niesie  wiele  niewiadomych  wynikających  z  potrzeby  opracowania  dokumentacji 

projektowej,  która  precyzuje  założenia  wykonawcy,  jednak  nie  pozbawia  zamawiającego 

prawa  do  zweryfikowania  wstępnych  założeń,  które  są  niezbędne  do  przygotowania  samej 

oferty.  Założenia  dotyczące  bilansu  ziemnego  mają  bezpośredni  wpływ  na  sposób 

wykonania  prac  ziemnych  (ilości  nasypów,  wykopów,  rodzaje  wzmocnień),  co  pozwala 

wstępnie ocenić założenia jako odpowiadające wymaganiom siwz (wydanym decyzjom, które 

wiązały  wykonawców).  Wymagania  te  istnieją  niezależnie  od  zakresu  i  formy  prezentacji 

informacji w ofercie, podobnie jak założenia wykonawców, które determinowały treść oferty.  

Odwołujący  przyznał  również,  iż  samo  porównanie  ilości  m3  mas  ziemnych  szacowanych 

przez  Zamawiającego  i  przyjętych  przez  Wykonawcę  nie  było  wystarczające  do  oceny 

zgodności  założeń  z  wymaganiami siwz. W tym  celu koniecznie  było przedłożenie niwelety 

(przekroju  podłużnego  i  poprzecznego)  dla  całego  odcinka  drogi.  Tylko  na  tej  podstawie 

Zamawiający mógłby ocenić zgodność założonej geometrii z tzw. stałymi punktami niwelety, 

czyli takimi, które są obwarowane istotnymi wymaganiami stawianymi przez DŚU, a których 

niedotrzymanie grozi długotrwałą i żmudną zmianą wydanej decyzji. Ponieważ Zamawiający 

na

dał  wiążący  charakter  materiałom  wskazanym  w  PFU  (w  tym  decyzji  DŚU), Wykonawca 

zobowiązany  był  przygotować  ofertę  w  zgodzie  z  tymi  dokumentami.  Prezentowane  na 

rozprawie  makiety  były  dalekim  uproszczeniem  i  nie  mogły  rozwiewać  wątpliwości 

wynikających  z  różnic  w  wyliczeniach  bilansu  ziemnego,  a  tym  samym  nie  prowadziły  do 

uznania zarzutów wobec decyzji o odrzuceniu oferty.       

W świetle powyższego Izba oddaliła w całości odwołanie. 


O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku na podstawie art. 192 ust. 9 oraz 

art. 192 ust. 10 

Prawa zamówień publicznych oraz w oparciu o przepisy § 3 i § 5 ust. 3 pkt 1 

rozporządzenia Prezesa Rady  Ministrów  z  dnia 15 marca  2010 r.  w  sprawie  wysokości  i 

sposobu  po

bierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 

odwoławczym  i  sposobu ich rozliczania (Dz.  U. Nr  41,  poz.  238.  ze zm.). Izba  zaliczyła do 

kosztów  postępowania  wpis  oraz  koszty  Zamawiającego  poniesione  w  związku  z 

wynagrodzeniem pełnomocnika i obciążyła nimi Odwołującego. 

Przewodniczący: ………………………. 

Członkowie:        ……………………….. 

………………………..