Sygn. akt: KIO 2392/20
WYROK
z
9 października 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ernest Klauziński
Protokolant:
Konrad Wyrzykowski
po rozpoznaniu na rozprawie
9 października 2020 r. w Warszawie odwołania wniesionego
do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 21 września 2020 r. przez wykonawcę M. S.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Pracownia Usług Projektowych Pumar M.
S.
z siedzibą w Częstochowie w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego: Polską
Spółkę Gazownictwa Sp. z o.o. z siedzibą w Tarnowie, Oddział Zakład Gazowniczy w
Zabrzu,
orzeka:
Oddala odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża Odwołującego – M. S. prowadzącego działalność
gospodarczą pod firmą Pracownia Usług Projektowych Pumar M. S. z siedzibą w
Częstochowie i zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł
00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych 00/100), uiszczoną przez Odwołującego
tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z
29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
jego doręczenia
przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Gliwicach.
…..............................…………………
Sygn. akt KIO 2392/20
U z a s a d n i e n i e
Polska
Spółka Gazownictwa Sp. z o.o. z siedzibą w Tarnowie, Oddział Zakład Gazowniczy
w Zabrzu
(dalej Zamawiający) prowadzi na podstawie przepisów ustawy z 29 stycznia 2004
r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm., dalej: Pzp)
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego
pod n
azwą: „Wykonanie dokumentacji projektowej, zadanie gazyfikacja/Koniecpol/gazownia
C
zęstochowa/budowa gazociągu ŚR/C PT/UP/00346079”, numer: 2020/W100/WP-002608,
zwane dalej
Postępowaniem.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
3 czerwca 2020 r. pod numerem 2020/S 106-258066
. Wartość zamówienia przekracza kwoty
określone w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp.
21 września 2020 r. wykonawca M. S. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą
Pracownia Usług Projektowych Pumar M. S. z siedzibą w Częstochowie (Dalej: Odwołujący),
wni
ósł odwołanie, w którym zaskarżył niezgodne z przepisami czynności i zaniechania
Zamawiającego, zarzucając mu naruszenie następujących przepisów Pzp:
1. art. 24 ust. 1 pkt 12 w zw. z art. 22 ust. 1 pkt. 1) i ust. 1b pkt. 2) Pzp przez jego
zastosowanie i przyjęcie, iż Odwołujący nie wykazał spełniania warunków udziału
w postępowaniu, tj. iż nie znajduje się w sytuacji ekonomicznej i finansowej
zapewniającej wykonanie zamówienia.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu unieważnienia
czynności z 11 września 2020 r. polegającej na wykluczeniu Odwołującego z postępowania
oraz o
zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów postępowania przed
Izbą, obejmujących wpis od odwołania oraz koszty wynagrodzenia pełnomocnika.
Ponadto Odwołujący wniósł o przeprowadzenie dowodu z dokumentacji postępowania.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wskazał m.in.:
Pismem z 28 sierpnia 2020 r.
Zamawiający, działając na podstawie art. 26 ust. 4 Pzp,
wezwał Odwołującego do złożenia wyjaśnień dotyczących dokumentu Polisy OC wraz
z potwierdzeniem opłacenia składek aktualnych na dzień składania ofert. Zamawiający
po analizie przedstawionych przez Odwołującego dokumentów, stwierdził, iż Odwołujący
z
łożył Zamawiającemu dwie polisy OC:
Polisę OC Nr 472000016314 wydaną przez STU Ergo Hestia S.A. 28 kwietnia 2020 r.
stanowiącą dobrowolne nadwyżkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej
inżynierów budownictwa (na kwotę 400 000,00 Euro, a zatem przewyższającą kwotę
wymaganą przez Zamawiającego). Zdaniem Zamawiającego, polisy tej jednak
nie można było uznać za dokument potwierdzający sytuację ekonomiczną
lub finansow
ą Odwołującego,
Polisę OC Nr 451011336411390 wydaną przez Santander Aviva TU S.A. 3 kwietnia
2020 r. stanowiącą ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej w zakresie
prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia, na sumę
gwarancyjną 200 000,00 zł.
W odpowiedzi na powyższe, pismem z 4 września 2020 r. Odwołujący poinformował
Zamawiającego, iż w jego ocenie przedłożone dokumenty wypełniają wymagania
Zamawiającego określone w SIWZ.
10 września 2020 r. Zamawiający działając na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 12 Pzp wykluczył
Odwołującego z Postępowania. W ocenie Zamawiającego, polisa stanowiąca nadwyżkowe
ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej inżynierów budownictwa nie mogła zostać uznana
za wymagany przez Zamawiającego dokument potwierdzający sytuację ekonomiczną
lub finansową Odwołującego. Według Zamawiającego stanowiła ona zabezpieczenie, które
mogłoby umożliwić lub ułatwić dochodzenie roszczeń przez Zamawiającego w przypadku
niewykonania lub niewłaściwego wykonania umowy przez Odwołującego, nie potwierdzała
jednak sytuacji finansowej i ekonomicznej Odwołującego.
Odwołujący jest przedsiębiorcą. Ponadto posiada uprawnienia zawodowe upoważniające
do wykonywania samodzielnych funkcji projektanta oraz kierownika robót w specjalności
instalacyjno
inżynierskiej w zakresie sieci sanitarnych, obejmującej sieci wodociągowe,
kanalizacyjne, cieplne i gazowe uzbrojenia terenu. Na podstawie powyższych uprawnień,
Odwołujący upoważniony jest m.in. do sporządzania projektów sieci wodociągowych,
kanalizacyjnyc
h, cieplnych i gazowych o powszechnie znanych rozwiązaniach
konstrukcyjnych i schematach technicznych. Odwołujący jest również członkiem
Śląskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa i posiada wymagane ubezpieczenie
od odpowiedzialności cywilnej.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z
15 grudnia 2000 r. o samorządach zawodowych architektów
oraz inżynierów budownictwa, prawo wykonywania samodzielnych funkcji technicznych
w budownictwie przysługuje wyłącznie osobom wpisanym na listę członków właściwej izby
sam
orządu zawodowego, a zgodnie z ust. 2, członek izby samorządu zawodowego podlega
obowiązkowi ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej za szkody, które mogą wyniknąć
w związku z wykonywaniem samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie.
Jak wskazuj
e § 2 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z 11 grudnia 2003 r. w sprawie
obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej architektów oraz inżynierów
budownictwa, ubezpieczeniem OC jest objęta odpowiedzialność cywilna architektów oraz
inżynierów budownictwa za szkody wyrządzone w następstwie działania lub zaniechania
ubezpieczonego, w okresie trwania ochrony ubezpieczeniowej, w związku z wykonywaniem
samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie w zakresie pos
iadanych uprawnień
budowlanych.
Zg
odnie z polisą nr 451011336411390, Odwołujący posiadał ubezpieczenie mienia
i odpowiedzialności cywilnej dla przedsiębiorców, w ramach którego ochroną objęta była
ustawowa odpowiedzialność cywilna osób objętych ubezpieczeniem za szkody na osobie
lub szko
dy w mieniu wyrządzone poszkodowanym w związku z prowadzeniem działalności
gospodarczej wskazanej we wniosku -
polisie oraz użytkowaniem mienia. Zakres
powyższego ubezpieczenia obejmuje więc szkody wyrządzone w związku z prowadzoną
działalnością gospodarczą Odwołującego, tj. z wykonywaniem samodzielnych funkcji
technicznych w budownictwie w zakresie posiadanych uprawnień budowlanych.
Celem żądania dokumentów potwierdzających, że wykonawca jest ubezpieczony
od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem
zamówienia na sumę gwarancyjną określoną przez zamawiającego, jest jedynie ocena jego
sytuacji ekonomicznej (sprawdzenie zdolności ekonomicznej wykonawcy pod kątem
zdolności do ubezpieczenia własnej działalności na żądaną przez zamawiającego sumę
gwarancyjną i możliwości uzyskania ubezpieczenia — ubezpieczyciel weryfikuje w takich
sytuacjach dany podmiot zamierzający zawrzeć umowę ubezpieczenia pod względem jego
wiarygodności, uczciwości gospodarczej oraz możliwości zapłaty składek. (Wyrok SO
we Wrocławiu z 14.07.2011 r., sygn. akt X Ga 213/11, LEX nr 1125044). Jak jednak
wskaz
ała KIO, błędne jest założenie, że zakres ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej
z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej winien być de facto tożsamy z przedmiotem
zamówienia, gdyż taka interpretacja nie znajduje pokrycia w obowiązujących przepisach
prawa.
Zdaniem Odwołującego, jego wykluczenie z udziału w Postępowaniu stanowiło czynność
niezgodną z przepisami Pzp. Całkowicie nielogiczne było różnicowanie przez
Zamawiającego obu polis przedstawionych przez Odwołującego, gdyż zakres ubezpieczenia
w przypadku każdej z nich był taki sam, czyli odpowiedzialność cywilna za szkody, które
mogą wyniknąć w związku z wykonywaniem jednej z samodzielnych funkcji technicznych
w budownictwie (w tym wypadku projektowanie), która w tym wypadku jest całkowicie
zbieżna z zakresem prowadzonej działalności gospodarczej Odwołującego. Argumentacja
Zamawiającego, iż dobrowolne, nadwyżkowe ubezpieczenie OC inżynierów budownictwa
stanowi jedynie zabezpieczenie, które mogłoby umożliwić lub ułatwić dochodzenie roszczeń
przez Zamawiającego w przypadku niewykonania lub niewłaściwego wykonania umowy
przez Odwołującego i z tego powodu nie potwierdzało jego sytuacji finansowej
i ekonomicznej,
była chybione i nielogiczne.
Celem przedłożenia polisy jest sprawdzenie zdolności ekonomicznej i finansowej wykonawcy
pod kątem:
zdolności poniesienia określonych kosztów w celu uzyskania ubezpieczenia,
zdolności wykonawcy do ubezpieczenia własnej działalności na żądaną przez
zamawiającego sumę i możliwości uzyskania ubezpieczenia (ubezpieczyciel
weryfikuje w takich sytuacjach dany podmiot zamierzający zawrzeć umowę
ubezpieczenia pod względem jego wiarygodności, uczciwości gospodarczej oraz
możliwości zapłaty składek.
Obie przedstawione przez
Odwołującego polisy potwierdzały, iż zawarł on prawidłowo
umowy o ubezpieczenie OC, zapłacił składki i został objęty ochroną ubezpieczeniową.
Na etapie badania ofert tylko te okoliczności powinny mieć znaczenie dla Zamawiającego,
a nie sam zakres obu polis, gdyż jak zostało wskazane wcześniej, nie było to ubezpieczenie
danej inwestycji cz
y przedsięwzięcia gospodarczego.
W toku rozprawy Odwołujący wniósł o przeprowadzenie dowodu z następujących
dokumentów:
Wydruk ze strony internetowej Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa –
„Obowiązkowe ubezpieczenie OC architektów (dla członków PIIB)", 20 grudnia
2017 r.,
2. Wydruk ze strony internetowej Polskiej
Izby Inżynierów Budownictwa – „Dodatkowe,
nadw
yżkowe ubezpieczenie OC inżynierów budownictwa", 20 grudnia 2017 r.,
Wydruk ze strony internetowej Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa –
„Obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej inżynierów budownictwa",
5 stycznia 2011 r.,
Dowód opłacenia polisy 472000016314,
5. Kopia Umowy na wykonanie dokumentacji projektowej zawartej 31 grudnia 2018 r.
w Zabrzu między Odwołującym, a Zamawiającym,
Kopie referencji wystawionych przez Zamawiającego na rzecz Odwołującego
w 2020 r. z tytułu należytej realizacji innych przedmiotów zamówienia.
8 października 2020 r. Zamawiający złożył pisemną odpowiedź na odwołanie i wniósł
o jego oddalenie.
Zamawiający wskazał, że wykazanie się na etapie oceny spełniania
warunków udziału w postępowaniu stosowną polisą ubezpieczeniową miało na celu
wykazanie się przez wykonawcę określonym statusem ekonomiczno-finansowym,
nie zaś ubezpieczeniem danej inwestycji czy przedsięwzięcia gospodarczego, które było
przedmiotem zamówienia.
Z
łożona przez Odwołującego polisa OC to polisa obowiązkowa, a obowiązek
ubezpieczeniowy powstaje w terminie do 30 dni od
wpisu na listę członków izb
architektów lub inżynierów budownictwa, nie później niż w dniu poprzedzającym dzień
rozpoczęcia wykonywania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie (zgodnie
z
§ 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 11 grudnia 2003 r. w sprawie obowiązkowego
ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej architektów oraz inżynierów budownictwa).
Tak więc ubezpieczeniem tym objęty jest obowiązkowo każdy architekt lub inżynier
budownictwa, wykonujący zawód. Ubezpieczenie to nie potwierdza zatem sytuacji
ekonomicznej wykonawcy.
Biorąc pod uwagę powyższe, w ocenie Zamawiającego, brak było podstaw do uznania
czynności polegającej na wykluczeniu Odwołującego z postępowania, za czynność wadliwą,
podlegającą unieważnieniu.
Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, w tym treść ogłoszenia o zamówieniu, treść SIWZ,
jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska Stron złożone podczas
rozprawy, Izba zważyła, co następuje:
Izba ustaliła, że Odwołującemu, w świetle przepisu art. 179 ust. 1 Pzp, stanowiącego,
że „Środki ochrony prawnej określone w niniejszym dziale przysługują wykonawcy,
uczestnikowi konkursu, a także innemu podmiotowi, jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu
danego zamówienia oraz poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku naruszenia
przez zamawiającego przepisów niniejszej ustawy”, przysługiwało uprawnienie do wniesienia
odwołania.
Mając na uwadze powyższe Izba merytorycznie rozpoznała złożone odwołanie, uznając,
że nie zasługuje ono na uwzględnienie.
Zgodnie z punktem 6.1.2
SIWZ „o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy,
którzy spełniają następujące warunki udziału w postępowaniu: (...)
3) znajdu
ją się w odpowiedniej sytuacji ekonomicznej lub finansowej tj. są ubezpieczeni
od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności, związanej
z przedmiotem zamówienia, na sumę gwarancyjną co najmniej w wysokości
złożonej oferty brutto, nie mniej niż 200.000 złotych”.
W zakresie wykazania spełnienia powyższego warunku SIWZ w punkcie 8.13 zawierała
następującą dyspozycję: „Zamawiający przed udzieleniem Zamówienia, wezwie Wykonawcę,
którego oferta została najwyżej oceniona, do złożenia w wyznaczonym, nie krótszym
niż 10 dni, terminie aktualnych na dzień złożenia oświadczeń lub dokumentów
potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1 Pzp, to jest: (...)
dokumentów
potwierdzających,
że
Wykonawca
jest
ubezpieczony
od odpowiedzi
alności cywilnej z tytułu prowadzonej działalności związanej
z przedmiotem zamówienia na sumę gwarancyjną wskazaną w pkt. 6.1.2.3) SIWZ”.
Odwołujący w celu wykazania spełniania przedmiotowego warunku (w odpowiedzi
na wezwanie Zamawiającego na podst. art. 26 ust. 1 Pzp z 24 lipca 2020 r.) złożył dwie
polisy:
Polisę OC Nr 451011336411390 z 3 kwietnia 2020 r. wydaną przez Santander
Aviva TU S.A. stanowiącą ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej w zakresie
prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia, na sumę
gwarancyjną 200 000,00 zł,
Polisę OC Nr 472000016314 z 28 kwietnia 2020 r. wydaną przez STU Ergo Hestia
S.A.
Dokument zawierał następującą informację: „Dobrowolne nadwyżkowe
ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej inżynierów budownictwa. Przedmiotem
ubezpieczenia jest OC ubezpieczonego w związku z wykonywaniem samodzielnych
funkcji technicznych w budownictwie w zakresie określonym w rozporządzeniu
ministra finansów z dnia 11 grudnia 2003 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia
odpo
wiedzialności cywilnej architektów oraz inżynierów budownictwa (nr 220, poz.
2174), ubezpieczyciel odpowiada
wyłącznie za szkody powstałe z każdego wypadku
o wartości przekraczającej 50.000,00 euro, przy czym kwotę odszkodowania stanowi
różnica pomiędzy wartością szkód z jednego wypadku, a 50.000,00 euro,
z zastrzeżeniem, że kwota odszkodowania nie może być wyższa niż suma
gwarancyjna
”.
28 sierpnia 2020 r. Zamawiający skierował do Odwołującego wezwanie, w którym wskazał
m. in.: „Zamawiający po analizie przedstawionych przez Wykonawcę dokumentów,
stwierdził, iż Wykonawca przedłożył Zamawiającemu dwie Polisy:
Polisę stanowiącą dobrowolne nadwyżkowe ubezpieczenie odpowiedzialności
cywilnej inżynierów budownictwa (na kwotę przewyższającą wymaganą przez
Zama
wiającego). Polisy tej jednak nie można uznać za wymagany przez
Zamawiającego dokument potwierdzający sytuację ekonomiczną lub finansową
Wykonawcy.
Polisę OC stanowiącą ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej w zakresie
prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia, na sumę
gwarancyjną mniejszą niż wskazana w pkt. 6.1.2.3) SIWZ. (...)
Zamawiający korzystając z art. 26 ust. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych, wzywa
Wykonawcę do przedstawienia prawidłowego dokumentu Polisy OC wraz z potwierdzeniem
opłacenia składek aktualnych na dzień składania ofert”.
W odpowiedzi Odwołujący w piśmie z 4 września 2020 r. oświadczył Zamawiającemu,
że w jego ocenie złożone polisy w prawidłowy sposób potwierdzają spełniania
przedmiotowego
warunku udziału w postępowaniu.
Pismem z 10 września 2020 r. Zamawiający poinformował Odwołującego o wykluczeniu
go z postępowania. W uzasadnieniu Zamawiający wskazał m. in.: „Wykonawca
w postępowaniu przedłożył polisę OC, która opiewała na kwotę niższą niż wymagana przez
Zamawiającego (200.000,00 zł) oraz Polisę – dobrowolne nadwyżkowe ubezpieczenie
odpowiedzialności cywilnej inżynierów budownictwa (na kwotę przewyższającą wymaganą
przez Zamawiającego). W ocenie Zamawiającego, polisa stanowiąca nadwyżkowe
ubezpieczenie
odpowiedzialności cywilnej inżynierów budownictwa nie można uznać
za wymagany przez Zamawiającego dokument potwierdzający sytuację ekonomiczną
lub finansową Wykonawcy. Stanowi ona istotnie zabezpieczenie, które mogłoby umożliwić
lub ułatwić dochodzenie roszczeń przez Zamawiającego w przypadku niewykonania
lub niewłaściwego wykonania umowy przez Wykonawcę (osobiście), nie potwierdza jednak
sytuacji finansowej i ekonomicznej Wykonawcy
”.
W ocenie Izby powyższa czynność Zamawiającego była prawidłowa i uzasadniona.
Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 12 Pzp wykluczeniu z postępowania podlega wykonawca, który
nie wykazał spełniania warunków udziału w postępowaniu lub nie został zaproszony
do negocjacji lub złożenia ofert wstępnych albo ofert, lub nie wykazał braku podstaw
wykluczenia.
Z powyższego przepisu wynika, że:
na wykonawcy ubiegającym się o udzielenie zamówienia ciąży obowiązek wykazania,
że wypełnia on określone w SIWZ warunki udziału w postępowaniu,
fakt obiektywnego spełniania tych warunków nie ma znaczenia w sytuacji,
gdy wykonawca nie podoła ww. obowiązkowi.
Zamawiający w żaden sposób nie kwestionował kwalifikacji zawodowych Odwołującego.
Z tego względu Izba oddaliła wszystkie wnioski dowodowe Odwołującego mające wykazać,
że jest on podmiotem gwarantującym należyty poziom realizacji przedmiotu zamówienia
(dowody nr 4 - 6).
Zamawiający wykluczając Odwołującego z postępowania wskazał jedynie,
że Odwołujący nie wykazał spełnienia warunków udziału w zakresie zdolności ekonomicznej
i finansowej. Zamawiający nie odniósł się przy tym do kwestii wypełnienia przez
Odwołującego pozostałych warunków, nie stwierdził również, że Odwołujący nie jest
podmiotem zdolnym
do realizacji przedmiotu zamówienia.
Zamawiający słusznie uznał, że polisa dobrowolnego, nadwyżkowego ubezpieczenia
OC inżynierów budownictwa nie jest dokumentem pozwalającym na potwierdzenie
spełniania przez Odwołującego przedmiotowego warunku udziału w postępowaniu.
Zgodnie z art. 22c ust. 1 Pzp w
odniesieniu do warunków udziału w postępowaniu
dotyczących sytuacji finansowej lub ekonomicznej, zamawiający może wymagać
w szczególności:
aby wykonawcy posiadali określony minimalny roczny obrót, w tym określony
minimalny roczny obrót w obszarze objętym zamówieniem;
2) aby wykonawcy przedstawili informacje na te
mat ich rocznych sprawozdań
finansowych wykazujących, w szczególności stosunek aktywów do zobowiązań;
Tym samym zamawiający w ramach badania czy wykonawca w prawidłowy sposób wykazał,
iż spełnia warunki dotyczące sytuacji finansowej i ekonomicznej uprawniony jest
do samodzielnej analizy odpowiednich dokumentów finansowych tego wykonawcy.
Zamawiający może również, na podstawie art. 22c ust. 1 pkt 3 Pzp, wymagać posiadania
przez wykonawcę odpowiedniego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej. Celem tego
pr
zepisu jest umożliwienie zamawiającym uproszczenia analizy stanu finansowego
wykonawców i faktyczne przerzucenie szczegółowej oceny ich możliwości ekonomicznych
na ubezpieczycieli.
Standardowym rozwiązaniem stosowanym przez ubezpieczycieli jest
uzależnienie maksymalnej wysokości kwoty ubezpieczenia OC od zdolności finansowych
podmiotu ubiegającego się o zawarcie umowy ubezpieczenia. Tym samym legitymowanie
się przez wykonawcę polisą na określoną sumę gwarancyjną jest dla zamawiającego
dowodem, że wykonawca ten dysponuje zdolnością finansową zbliżoną do tej kwoty. Taka
ocena możliwości finansowych wykonawcy jest o tyle miarodajna, że zostaje de facto
dokonana przez odpowiedni, wyspecjalizowany podmiot.
Powyższe warunki zostały spełnione w stosunku do Polisy OC Nr 451011336411390
z 3 kwietnia 2020 r. wydanej
przez Santander Aviva TU S.A. stanowiącą ubezpieczenie
od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej przez Odwołującego działalności
związanej z przedmiotem zamówienia, na sumę gwarancyjną 200 000,00 zł. Zamawiający
nie kwestionował jej przydatności dla potrzeby oceny potencjału ekonomicznego
Odwołującego, uznał jednak, że kwota gwarancyjna jest zbyt niska w stosunku do wymogów
określonych w SIWZ.
W oparciu o złożone przez Odwołującego dowody o numerach od 1 do 3 Izba uznała,
że Polisa OC Nr 472000016314 dobrowolnego, nadwyżkowego ubezpieczenia
odpowiedzialności cywilnej inżynierów budownictwa to polisa stanowiąca jedynie
rozszerzenie polisy obowiązkowej dla każdego inżyniera budownictwa prowadzącego
działalność gospodarczą. Istotne w tym jest przede wszystkim, że jedynym warunkiem
niezbędnym do zawarcia umowy dobrowolnego, nadwyżkowego ubezpieczenia OC jest
złożenie przez przedsiębiorcę (inżyniera budownictwa lub architekta) odpowiedniego
wniosku i
określenie sumy gwarancyjnej oraz opłacenie polisy. Ubezpieczyciel w przypadku
tych polis nie dokonuje analizy zdolności finansowej wnioskującego – wysokość sumy
gwarancyjnej uzależniona jest zatem wyłącznie od woli i wyboru wnioskującego i nie stanowi
odz
wierciedlenia jego potencjału ekonomicznego.
Odwołujący w odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego z 28 sierpnia 2020 r. nie złożył innej
polisy OC, o wartości sumy gwarancyjnej zgodnej z wymogami SIWZ. Tym samym
Odwołujący nie wykazał, że spełnia warunek udziału w postępowaniu w zakresie zdolności
finansowej i ekonomicznej
. W konsekwencji Zamawiający obowiązany był do wykluczenia
Odwołującego z postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 12 Pzp.
Biorąc pod uwagę powyższe Izba orzekła jak w sentencji.
O k
osztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy
Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania, z uwzględnieniem
przepisów rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
i spos
obu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz.U. z 2018 r. poz. 972).
…..............................………………………..……………